Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Dopolnilne odločbe in
odločbe obsega:
-
Dopolnilno odločbo in odločbo (Uradni list RS,
št. 54/23 z dne 12. 5. 2023),
-
Popravni sklep Ustavnega sodišča (Uradni list
RS, št. 54/23 z dne 12. 5. 2023).
Številka: Mp-3/22-18
U-I-349/18-10
Datum: 19. 4. 2023
DOPOLNILNA ODLOČBA IN ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
pritožbi društva Asociacija, društvo nevladnih organizacij in posameznikov na
področju kulture, Ljubljana, ki ga zastopa Odvetniška družba Fašun, Melihen,
Milač, Strojan, o. p., d. o. o., Ljubljana, in v postopku, začetem s sklepom
Ustavnega sodišča, v zvezi s svojo odločbo št. U-I-349/18,
Mp-1/18, Mp-2/18 z dne 29. 11. 2018, na
seji 19. aprila 2023
odločilo:
1. Odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-349/18, Mp-1/18, Mp-2/18
z dne 29. 11. 2018 se izvrši tako, da
Ustavno sodišče v pritožbenem postopku:
-
zavrne pritožbo, če ne ugotovi nepravilnosti
oziroma če ugotovi take nepravilnosti, ki niso vplivale ali ne bi mogle
vplivati na izid volitev;
-
ugodi pritožbi, delno ali v celoti
razveljavi volitve in odredi razpis ponovnih volitev, če ugotovi nepravilnosti,
ki so vplivale ali bi lahko vplivale na izid volitev.
Če Ustavno sodišče ugodi pritožbi, delno ali v celoti razveljavi
volitve in odredi razpis ponovnih volitev, Državna volilna komisija v osmih
dneh po vročitvi odločbe Ustavnega sodišča razpiše ponovne volitve. Odlok
Državne volilne komisije o razpisu ponovnih volitev se objavi v Uradnem listu
Republike Slovenije.
2. Pritožbi zoper sklep
Državnega sveta št. 020-09-2/2022/20 z dne 12. 12. 2022 se ugodi, sklep
Državnega sveta št. 020-09-2/2022/20 z dne 12. 12. 2022 se odpravi in volitve
člana Državnega sveta – predstavnika za področje kulture in športa – se
razveljavijo v delu, ki se nanaša na končno glasovanje.
Državna volilna komisija razpiše volitve člana Državnega sveta –
predstavnika za področje kulture in športa v razveljavljenem obsegu v osmih
dneh od prejema odločbe Ustavnega sodišča. Odlok Državne volilne komisije o
razpisu ponovnih volitev se objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
3. Pritožnica sama nosi stroške postopka s pritožbo.
Obrazložitev
A.
1. Predlagateljica
seznama izvoljenih predstavnikov v volilno telo (elektorji) za področje kulture
in športa in predlagateljica kandidata za člana Državnega sveta – predstavnika
za področje kulture in športa, ki ni bil izvoljen, izpodbija določitev števila svojih
elektorjev v volilno telo za področje kulture in športa in potrditev mandata
Tomaža Horvata za člana Državnega sveta – predstavnika za področje kulture in
športa. V zvezi z določitvijo elektorjev navaja, da je Državna volilna komisija
(v nadaljevanju DVK) v nasprotju z drugim odstavkom 36. člena Zakona o
Državnem svetu (Uradni list RS, št. 100/05
– uradno prečiščeno besedilo – v nadaljevanju ZDSve/05) zavrnila osem od skupno
devetih elektorjev, čeprav ima pritožnica več kot 800 članov (natančno 856 članov),
ki se poklicno udejstvujejo na področju kulture. Navaja, da je DVK predložila
podatke o članstvu, ki jih je sama prečistila in preverila ter pri oblikovanju
volilnega telesa upoštevala zgolj tiste člane, ki se na področju kulture
udejstvujejo poklicno. Poudarja, da ZDSve/05, navodila DVK glede volitev v
Državni svet in poziv DVK nikjer ne določajo, katere dokaze bi morale interesne
organizacije predložiti glede poklicnega udejstvovanja svojih članov na
določenem področju. Zaradi opisane nedorečenosti volilnih pravil naj bi bilo
bistveno poseženo v volilno pravico pritožnice oziroma njenih članov.
Pritožnica nasprotuje stališču DVK, da mora interesna organizacija ob
registraciji predstavnikov za volilno telo sama predložiti dokazila o številu
članstva skladno z določbo 37. člena ZDSve/05. Ob takšnem stanju
nedoločenosti volilnih pravil naj bi bilo DVK prepuščeno, da arbitrarno
(poljubno) presoja, katera interesna organizacija je izkazala število članstva
in katera ne, pri čemer za opisano presojo DVK ni oblikovala nobenih
meril/pravil. Ravnanje DVK naj bi bilo še toliko bolj sporno, ker naj v skladu
s sodno prakso DVK ne bi bila dolžna preverjati članstva posamezne interesne
organizacije oziroma naj bi bila interesna organizacija dolžna že ob odločanju
o določitvi seznama predstavnikov v volilno telo natančno poznati število
svojih poklicnih članov ter predložiti dejstva in dokaze, ki ta status
potrjujejo. Ker naj DVK ne bi vnaprej jasno določila pravila, na kakšen način
lahko interesne organizacije izkazujejo število članov, naj bi kršila načelo
pravne države iz 2. člena Ustave.
2. Pritožnica zatrjuje tudi, da ji je
bila v zvezi z določitvijo števila elektorjev kršena pravica do sodnega varstva
iz 23. člena Ustave, saj zoper odločitev DVK o potrditvi seznama
elektorjev (kljub jasnemu pravnemu pouku na odločbah) ni učinkovitega sodnega
varstva. Navaja, da kršitev volilne pravice ni mogla uspešno uveljavljati že v
predhodnem postopku. Zatrjuje tudi, da je bila kršena pravica do enakega
varstva pravic iz 22. člena Ustave, saj je ob enakem dejanskem in pravnem
stanju Vrhovno sodišče o pritožbi interesnega Združenja dramskih umetnikov
Slovenije vsebinsko odločalo in s sodbo opr. št. Uv
9/2022 z dne 5. 11. 2022 razsodilo, da se
pritožbi ugodi in odločba DVK v delu, v katerem so bili elektorji zavrnjeni,
razveljavi ter zadeva vrne DVK v ponovno odločanje, da DVK ponovno presodi, ali
člani izpolnjujejo pogoj poklicnega udejstvovanja na področju kulture. V tem
primeru je morala DVK ponovno odločati, po drugi strani pa ob vsebinsko enaki
pritožbi Vrhovno sodišče pritožničine pritožbe ni sprejelo v obravnavo, temveč
jo je odstopilo Ustavnemu sodišču. Navedeno naj bi kazalo na neenako
obravnavanje pritožb udeležencev v volilnem procesu ter na celotno nedorečenost
in nejasnost volilnega postopka, zaradi česar naj bi bila pritožnici kršena
volilna pravica.
3. Pritožnica nasprotuje tudi
potrditvi mandata Tomaža Horvata za člana Državnega sveta – predstavnika za
področje kulture in športa. Zatrjuje, da Tomaž Horvat ne izpolnjuje pogojev za
predstavnika s področja kulture in športa, saj se poklicno ne ukvarja ne s
športno ne s kulturno dejavnostjo. Navaja, da Tomaž Horvat ni zaposlen na
področju kulture in športa, saj je zaposlen na Carinski oziroma Finančni upravi
Republike Slovenije in se le ljubiteljsko popoldne ukvarja z igranjem nogometa.
Ljubiteljsko igranje nogometa pa naj ne bi pomenilo poklicnega ukvarjanja s
športom, ki bi ga opravljal redno in za katero bi dobil plačilo, ki zanj pomeni
znaten vir za preživljanje. Pritožnica opozarja na dejstvo, da je bil Tomaž
Horvat v prejšnjem mandatu Državnega sveta državni svetnik kot predstavnik
lokalnih interesov. DVK naj bi tako nezakonito (v nasprotju z 2. členom ZDSve/05) potrdila njegovo kandidaturo,
Državni svet pa njegov mandat. Pritožnica navaja, da Državni svet ob potrditvi
mandata Tomažu Horvatu ne bo sestavljen v skladu s 96. členom
Ustave, saj ga ne bodo sestavljali štirje člani s področja negospodarskih
dejavnosti.
4. Po mnenju pritožnice volitve člana
Državnega sveta – predstavnika za področje kulture in športa zaradi navedenih
hudih nepravilnosti, ki naj bi vplivale na volilni izid, niso bile izvedene v
skladu z 98. členom Ustave. Pritožnica
navaja, da je bilo na področju kulture in športa potrjenih 21 elektorjev. Če bi
bili potrjeni vsi elektorji pritožnice, bi imela dodatnih osem elektorjev, kar
bi vplivalo na izid volitev, upoštevajoč tudi dejstvo, da bi pri tem glasoval
tudi elektor pritožnice, ki ga je sicer DVK potrdila, pa iz protesta ni
glasoval. To naj bi pomenilo, da bi lahko devet elektorjev pritožnice
spremenilo rezultat glasovanja. Poleg tega naj bi bil izvoljen kandidat, ki naj
ne bi imel pasivne volilne pravice. Po mnenju pritožnice je treba zato volitve
člana Državnega sveta – predstavnika za področje kulture in športa
razveljaviti.
5. Pritožnica predlaga tudi, naj
Ustavno sodišče zadrži izvrševanje izpodbijanega sklepa Državnega sveta, in
sicer tako, da Tomaž Horvat do končne odločitve Ustavnega sodišča ne more
opravljati funkcije člana Državnega sveta. Navaja, da bi v primeru izvrševanja
mandata pri glasovanju in odločanju v Državnem svetu sodeloval nekdo, ki sploh
ne bi smel biti član Državnega sveta, kar bi vplivalo na zakonitost, ustavnost
in legitimnost odločitev Državnega sveta ter bi pri volivcih ustvarjalo
nezaupanje v delo Državnega sveta. Če bi Tomažu Horvatu dopustili izvrševanje
mandata, dokler ne bi bilo odločeno o kršitvah v volilnem postopku, bi lahko
odločevalci kljub kršitvam izvajali oblast, s čimer bi bili ogroženi temelji
demokratične in ustavne ureditve.
6. Pritožba je bila poslana Državnemu
svetu in DVK. Državni svet v odgovoru navaja, da se do vsebinskih navedb v
pritožbi, ki jo je pritožnica že prerekala pred Državnim svetom, ne bo
opredeljeval, saj je v skladu s četrtim odstavkom 6. člena
Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08,
73/09, 101/10, 6/14, 26/15, 55/20, 123/20 in 67/22 – PoDS-1) o tem že odločil v
okviru konstitutivne seje Državnega sveta 12. 12. 2022. V nadaljevanju
pojasnjuje potek postopka v zvezi z obravnavo pritožbe pred Državnim svetom.
Navaja, da je Državni svet pritožbo pritožnice prejel 12. 12. 2022 in da je bila poslana v odgovor
Tomažu Horvatu, Zvezi nogometnih trenerjev Slovenije, Zvezi nogometnih sodnikov
Slovenije in Nogometni zvezi Slovenije kot predlagateljicam kandidata ter DVK.
S tem naj bi bila pritožnici in vsem drugim udeležencem v postopku omogočena
uresničitev pravice do izjave. Državni svet naj bi 12. 12.
2022 prejel odgovor Tomaža Horvata. Pooblaščencu pritožnice, ki je bil prisoten
na seji Mandatno-imunitetne komisije, naj bi bila dana možnost, da je na seji
ustno predstavil vloženo pritožbo. Zbrano gradivo naj bi bilo predloženo v
obravnavo članom Mandatno-imunitetne komisije. Prav tako naj bi bil vpogled v
gradivo omogočen vsem izvoljenim članom Državnega sveta. Mandatno-imunitetna
komisija naj bi ugotovila, da je pritožba pritožnice neutemeljena, in naj bi
Državnemu svetu predlagala, naj mandat Tomaža Horvata potrdi. Poročilo
Mandatno-imunitetne komisije naj bi na seji Državnega sveta predstavil njen
predsednik. Državni svet naj bi predlogom Mandatno-imunitetne komisije sledil
in potrdil mandat Tomažu Horvatu.
7. DVK v odgovoru zavrača vse
pritožbene očitke, ki se nanašajo na nepravilnosti DVK v postopku preizkusa
zakonitosti vloženega seznama elektorjev za volitve članov Državnega sveta –
predstavnika za področje kulture in športa. Navaja, da so se postopki pred DVK
vodili v skladu z ZDSve/05 in ob primerni uporabi Zakona o volitvah v Državni
zbor (Uradni list RS, št. 109/06 – uradno
prečiščeno besedilo, 23/17 in 29/21 – v nadaljevanju ZVDZ). V zvezi s postopkom
določitve elektorjev pritožnice se v celoti sklicuje na obrazložitev v odločbi,
ki jo prilaga. V zvezi s postopkom preizkusa vložene kandidature pojasnjuje, da
je DVK svojo odločitev sprejela na podlagi prejetih listin treh predlagateljic,
kar pomeni, da so tri športne organizacije ocenile, da je Tomaž Horvat oseba,
ki bo najbolje zastopala interese kulture in športa. Navaja, da iz vložene
kandidature Zveze nogometnih sodnikov Slovenije izhaja, da se za kandidata
predlaga (izvoli) Tomaž Horvat, ki je predsednik Medobčinske nogometne zveze
Nova Gorica (v nadaljevanju MNZ Nova Gorica). Dejstvo, da je Tomaž Horvat
predsednik MNZ Nova Gorica, naj bi DVK pred izdajo odločbe preverila z vpogledom
v AJPES. V nadaljevanju DVK navaja naloge predsednika MNZ Nova Gorica, ki jih
določa 31. člen Statuta Medobčinske
nogometne zveze Nova Gorica z dne 7. 5.
2018, in sicer: (a) zastopa in predstavlja MNZ Nova Gorica, (b) vodi skupščino,
(c) sklicuje in vodi seje MNZ Nova Gorica in Odbora za nujne zadeve IO MNZ Nova
Gorica, (č) predlaga selektorje reprezentanc MNZ Nova Gorica, (d) imenuje
trenerje in strokovna vodstva reprezentanc MNZ Nova Gorica, (e) določa višino
dnevnic, honorarjev, nagrad ali plač selektorjev, igralcev, trenerjev ter
strokovnega vodstva reprezentanc MNZ Nova Gorica v okviru letnega finančnega
načrta, (f) skrbi za izvrševanje sklepov skupščine in IO MNZ Nova Gorica, (g)
določi vrstni red podpredsednikov, ko ga nadomeščajo, in (h) opravlja druge
naloge, ki izhajajo iz tega statuta, sklepov skupščine in sklepov IO MNZ Nova
Gorica. Glede na navedeni obseg in zahtevnost nalog predsednika je bilo po
mnenju DVK mogoče zaključiti, da se Tomaž Horvat ukvarja s športno dejavnostjo,
ne glede na to, da je v kandidaturi navedeno, da opravlja delo višjega
finančnega svetovalca – inšpektorja, po izobrazbi pa je magister prava. Zakon
naj namreč ne bi zahteval, da je kandidat za člana Državnega sveta –
predstavnik za področje kulture in športa na podlagi pogodbe o zaposlitvi
zaposlen kot »vrhunski« športnik. DVK je Ustavnemu sodišču poslala tudi gradivo
v zvezi s postopkom potrjevanja seznamov elektorjev in kandidatov za člana
Državnega sveta – predstavnika za področje kulture in športa.
8. Pritožba, odgovor Državnega sveta
in odgovor DVK so bili skupaj z gradivom poslani tudi stranki z nasprotnim
interesom Tomažu Horvatu. Ta v odgovoru navaja, da so ga za člana Državnega
sveta predlagale tri organizacije (Nogometna zveza Slovenije, Zveza nogometnih trenerjev
Slovenije, Zveza nogometnih sodnikov Slovenije), njegovo kandidaturo pa so
podprli tudi nekateri vidni člani Olimpijskega komiteja Slovenije, Športne
zveze in nekaterih kulturnih organizacij tako z lokalnega in državnega kot s
čezmejnega področja. Prednost njegove kandidature naj bi videli predvsem v
izkušnjah, ki jih je pridobil v dveh mandatih delovanja v Državnem svetu. Tomaž
Horvat navaja, da tudi če bi na volitvah lahko sodelovalo dodatnih osem
elektorjev pritožnice in bi glasovali za svojega kandidata, to ne bi spremenilo
volilnega izida. Zavrača navedbe pritožnice, da se ne ukvarja z dejavnostjo
športa in kulture. Navaja, da je predsednik MNZ Nova Gorica, podpredsednik
Mednarodne komisije Nogometne zveze Slovenije in član izvršnega odbora Nogometne
zveze Slovenije; s svojo dejavnostjo si želi spodbujati ljubezen do nogometa in
športa ter tako izboljšati življenje ljudi ter amaterskih in profesionalnih
športnikov. V nadaljevanju opisuje svoje udejstvovanje na področju športa v
preteklosti. Navaja, da je aktiven tudi na področju kulture, kjer sodeluje s
številnimi kulturnimi društvi in ustanovami na širšem Goriškem ter sodeluje in
pomaga pri organizaciji koncertov in drugih dogodkov Mednarodne lirične
akademije Križ pri Trstu. Kot član skupščine Evropskega združenja za
teritorialno sodelovanje naj
bi skupaj z Zavodom GO2025 načrtoval tvorno sodelovanje pri promociji in
organizaciji EPK 2025 – Evropska prestolnica kulture Nova Gorica – Gorica. V
zvezi z določitvijo števila elektorjev pritožnice ugotavlja, da je pritožnica
poklicno ukvarjanje z dejavnostjo njenih članov, kar je bil pogoj za priznanje
elektorjev, izkazovala z zapisnikom seje upravnega odbora, kar pa ni primerno
dokazilo za dokazovanje tega pravno upoštevnega dejstva. Po mnenju Tomaža Horvata
ni mogoče pritrditi pritožnici, da ni bila dolžna predložiti poimenskega
seznama članov ter dokazil o načinu ugotavljanja in izpolnjevanju pogoja o
poklicnem opravljanju dejavnosti. Tomaž Horvat navaja, da posebnih dokaznih
pravil v zvezi s tem ZDSve/05 sicer res ne vsebuje, zato pa je mogoče
zatrjevano dejstvo dokazovati z vsemi primernimi dokazi, npr. s predložitvijo
listin, kot so pogodbe o zaposlitvi, podatki o samozaposlenih, podatki o
samostojnih podjetnikih z registrirano dejavnostjo, izpisi iz registrov ipd.,
kar naj bi v navodilu št. 041-115/2022-3,
ki ga je sprejela v zvezi z izvedbo volitev v Državni svet, navedla tudi DVK.
Med drugim naj bi pojasnila, da morajo posamezniki v postopku potrditve
elektorjev poklicno ukvarjanje z dejavnostjo izkazati z ustreznimi dokazili in
jih priložiti svojemu seznamu. Tomaž Horvat predlaga, naj Ustavno sodišče
pritožbo pritožnice zavrne.
9. Odgovora Državnega sveta in DVK
skupaj s priloženim gradivom ter izjava Tomaža Horvata so bili poslani
pritožnici, ki navaja, da Državni svet v svojem odgovoru ni navedel nobenih
vsebinskih odgovorov na navedbe pritožnice, temveč je zgolj posredoval
zapisnike seje Mandatno-imunitetne komisije in seje Državnega sveta, na kateri
so bili potrjeni mandati državnih svetnikov. Iz zapisnika prve seje Državnega
sveta naj bi izhajalo, da se razprava o spornih mandatih ni vodila, niti ni
bila predvidena. O pritožbi pritožnice glede izvolitve Tomaža Horvata naj ne bi
bilo odločeno z odločbo, s katero bi bila pritožnica seznanjena; Državni svet
naj prav tako ne bi navedel razlogov za svojo odločitev. Pritožnica navaja, da
je bila z odločitvijo Državnega sveta seznanjena preko javno dostopnih objav na
internetu, iz katerih je izhajala zgolj potrditev mandata, ne pa tudi navedba
razlogov za zavrnitev pritožbe pritožnice zoper sporni mandat državnega
svetnika. V zvezi s tem opozarja na neustreznost ureditve postopka odločanja o
pritožbi pred Državnim svetom. Tudi glede odgovora DVK navaja, da se je DVK
opredelila le glede pritožbenih navedb v zvezi s pasivno volilno pravico
izvoljenega svetnika Tomaža Horvata. Pritožnica meni, da DVK dejansko pritrjuje
njenim pritožbenim navedbam, da Tomaž Horvat ne more biti kandidat za člana
državnega sveta s področja kulture in športa, ker se z navedenima dejavnostma
ne ukvarja poklicno. Navaja, da honorarji, ki jih ob plači prejme kot
nepoklicni funkcionar nogometnih organizacij, ne pomenijo plačila, ki bi bilo
znaten vir njegovega preživljanja. Poudarja, da ti prihodki tudi niso redni,
temveč so vezani na opravljanje določenih konkretnih nalog, pri čemer jih Tomaž
Horvat ni izkazal, zlasti pa jih ni izkazal v razmerju do svojega osebnega
dohodka, ki ga prejema kot zaposleni na Finančni upravi Republike Slovenije. Po
mnenju pritožnice amatersko ukvarjanje s športom, ki ne pomeni ukvarjanja s
športom z namenom pridobivanja dohodka za preživljanje, ne pomeni poklicnega
ukvarjanja s športom. Glede na status Tomaža Horvata naj ta ne bi imel niti
pravice voliti in niti biti voljen za predstavnika funkcionalnih interesov.
Opisano dejstvo naj bi glede na podatke o njegovi zaposlitvi že na prvi pogled
izhajalo iz njegove kandidature, zaradi česar naj bi bilo sklicevanje DVK na
ažurnost in kontinuiranost volilnih opravil brezpredmetno, saj bi lahko DVK
brez izvedbe obširnega dokaznega postopka in zastoja v postopku potrjevanja
kandidatur ugotovila, da Tomaž Horvat ne izpolnjuje pogojev za kandidata za
državnega svetnika s področja športa in kulture. Pritožnica opozarja, da je
sodna praksa v zvezi z razlago pravnega pojma »opravljanje ustrezne dejavnosti«
že zavzela stališče, da mora kandidat poklicno opravljati dejavnost na
področju, za katero kandidira. Pritožnica navaja še, da tudi Tomaž Horvat sam
ne zatrjuje, da se s športno dejavnostjo ukvarja poklicno v smislu, da ta
dejavnost pomeni pomemben del njegovih prihodkov za preživljanje.
10. V zvezi z določitvijo števila
elektorjev pritožnica meni, da Tomaž Horvat ne izkazuje pravnega interesa za
podajo odgovora glede navedenega vprašanja, saj je za oblikovanje volilnega
telesa in določanje števila elektorjev pristojna izključno DVK. Ne glede na
navedeno pritožnica odgovarja, da je sklicevanje Tomaža Horvata na navodilo DVK
št. 041-115/2022-3 glede načina
dokazovanja članov pritožnice, ki izpolnjujejo pogoj poklicnega opravljanja
dejavnosti, neupoštevno, saj DVK ni določila načina dokazovanja tega dejstva.
Navaja, da statusa svojega članstva ni bila dolžna dokazovati z listinami, kot
jih navaja Tomaž Horvat. Zatrjuje in utemeljuje tudi, da ne drži oziroma zakaj
ne drži trditev, da dodatni elektorski glasovi, ki bi jih morala dobiti, ne bi
vplivali na izid volitev.
B. – I.
Določitev načina izvršitve odločbe
Ustavnega sodišča št. U-I-349/18,
Mp-1/18, Mp-2/18 z dne 29. 11. 2018
(Uradni list RS, št. 81/18, in OdlUS
XXIII, 15)
11. Ustavno
sodišče je v odločbi št. U-I-349/18,
Mp-1/18, Mp-2/18 presojalo ureditev postopka s pritožbo pred Državnim svetom in
postopka sodnega varstva volilne pravice pred Ustavnim sodiščem v ZDSve/05. Da
bi lahko odločilo o upravičenosti pritožb, ki sta bili vloženi, je moralo
najprej odločiti o ustavnosti prvega stavka tretjega odstavka 50. člena ZDSve/05, ki določa, da ima zoper
odločitev Državnega sveta, da se mandat ne potrdi, prizadeti pravico do
pritožbe na Ustavno sodišče v petnajstih dneh od dneva odločitve. Presodilo je,
da morajo imeti zaradi zagotavljanja objektivnega varstva volilne pravice
pravico sprožiti ta spor ne le kandidati, ki so bili izvoljeni, pa jim Državni
svet mandata ni potrdil, temveč tudi vsi drugi kandidati, ki so se udeležili
volilne tekme, pa niso bili izvoljeni, in njihovi predlagatelji. Le na tak
način je mogoče zagotoviti celovito sodno varstvo volilne pravice in doseči, da
bo čim več morebitnih nepravilnosti predmet volilnega spora po volitvah, s
čimer bo zagotovljeno zaupanje v poštenost volitev. Ustavno sodišče je zato
odločilo, da je zakonska ureditev, ki pravico sprožiti volilni spor daje le
izvoljenim kandidatom, katerih mandata Državni svet ni potrdil, ne pa tudi vsem
drugim kandidatom in predlagateljem kandidatov, v neskladju s pravico do
sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena
Ustave.
12. Da bi Ustavno sodišče v navedeni
zadevi lahko odločalo o pritožbah, je na podlagi drugega odstavka
40. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo, 109/12,
23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS) sprejelo način izvršitve svoje odločbe
(3. točka izreka odločbe št. U-I-349/18,
Mp-1/18, Mp-2/18). Določilo je, da do drugačne zakonske ureditve lahko vloži
pritožbo zoper odločitev Državnega sveta, sprejeto v postopku potrjevanja
mandatov članov Državnega sveta, vsak kandidat in predlagatelj kandidata.
13. V nadaljevanju je Ustavno sodišče
presojalo o ureditvi postopka s pritožbo pred Državnim svetom in postopka
sodnega varstva volilne pravice pred Ustavnim sodiščem v ZDSve/05. Ugotovilo
je, da ne vsebujeta bistvenih prvin, ki bi morale biti določene za učinkovito
uresničevanje pravice do pravnega sredstva iz 25. člena
Ustave oziroma pravice do sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave. Po presoji Ustavnega sodišča
nedoločnost in pomanjkljivost zakonske ureditve obeh postopkov onemogočata
oziroma bistveno otežujeta učinkovito uresničevanje navedenih človekovih
pravic, zato taka ureditev pomeni poseg v pravico do pravnega sredstva oziroma
pravico do sodnega varstva. V zvezi s postopkom pred Ustavnim sodiščem je
poudarilo, da posebna narava volilne pravice in zahteva po čim hitrejši rešitvi
volilnega spora terjata posebno, hitro in učinkovito sodno varstvo. V ta namen
mora zakonodajalec poleg upravičencev za sprožitev volilnega spora opredeliti
pravno sredstvo (npr. pritožba, tožba, zahteva), rok za vložitev pravnega
sredstva, razloge, iz katerih ga je mogoče vložiti, pravila o trditvenem in
dokaznem bremenu, merila presoje, pristojno sodišče in pooblastila sodišča pri
odločanju. Ustavno sodišče je ocenilo, da za tako pomanjkljivo in nedoločno
ureditev obeh postopkov ne obstaja ustavno dopusten razlog. Zato je odločilo,
da je ureditev postopka s pritožbo pred Državnim svetom v neskladju s pravico
do pravnega sredstva iz 25. člena Ustave
in da je ureditev postopka sodnega varstva volilne pravice pred Ustavnim
sodiščem v neskladju s pravico do sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave.
14. Ustavno sodišče je na podlagi
prvega odstavka 48. člena sprejelo ugotovitveno odločbo. Na podlagi
drugega odstavka 48. člena ZUstS je
zakonodajalcu naložilo, naj ugotovljeno protiustavnost odpravi v roku enega
leta. Poudarilo je, da se bo moral zakonodajalec na odločbo Ustavnega sodišča
ustrezno odzvati in poskrbeti za celovito ureditev pritožbenega postopka in
sodnega varstva volilne pravice pri volitvah članov Državnega sveta. Ker Ustava
drugače kot za poslance Državnega zbora (tretji odstavek 82. člena Ustave) nima določb o sodnem varstvu
volilne pravice pri volitvah v Državni svet, je v prosti presoji zakonodajalca,
kako bo uredil to varstvo.
15. Na navedeno odločbo Ustavnega
sodišča se je zakonodajalec odzval s sprejetjem Zakona o spremembah in
dopolnitvah Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS, št. 16/23 – v nadaljevanju ZDSve-B), v katerem je določil, da
je za odločanje v volilnem sporu pri volitvah članov Državnega sveta pristojno
Vrhovno sodišče.1 V 20. členu ZDSve-B (končna določba) je določil, da
ZDSve-B začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike
Slovenije, uporabljati pa se začne za prve splošne volitve v Državni svet,
razpisane po uveljavitvi tega zakona, ki je bil v Uradnem listu Republike
Slovenije objavljen 7. 2. 2023. Navedeno pomeni, da se nova ureditev varstva
volilne pravice uporablja šele za naslednje volitve članov Državnega sveta in
da je za odločanje o obravnavani pritožbi na podlagi 50. člena ZDSve/05
pristojno Ustavno sodišče. Tudi sicer je glede na 20. člen
ZDSve-B za odločanje o vseh vprašanjih v zvezi z obravnavanim volilnim sporom
upošteven ZDSve/05.
16. Ker je zakonodajalec uresničil
odločbo Ustavnega sodišč št. U-I-349/18,
Mp-1/18, Mp-2/18 na način, da je za odločanje v volilnem sporu določil
pristojnost Vrhovnega sodišča in uredil postopek pred tem sodiščem, je nastal
položaj, ko upravičence za vložitev pritožbe na Ustavno sodišče še vedno določa
način izvršitve iz 3. točke odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-349/18,
Mp-1/18, Mp-2/18, Ustavno sodišče pa razen pooblastila iz tretjega odstavka 50. člena ZDSve/05, da lahko razveljavi odločitev
Državnega sveta in potrdi mandat ali pa pritožbo zavrne, nima drugih pooblastil
pri odločanju o pritožbi.
17. Ustavno sodišče najprej ugotavlja,
da je na podlagi načina izvršitve odločbe U-I-349/18, Mp-1/18, Mp-2/18, v
skladu s katerim vsak (izvoljen ali neizvoljen) kandidat in predlagatelj
kandidata lahko izpodbija odločitev Državnega sveta, da se posamezni mandati
izvoljenih kandidatov potrdijo oziroma ne potrdijo, pritožnica kot
predlagateljica seznama potrjenih elektorjev in predlagateljica kandidata za
člana Državnega sveta – predstavnika za področje kulture in športa upravičena
oseba za vložitev pritožbe.
18. Da bi Ustavno sodišče lahko
odločilo o vloženi pritožbi, je na podlagi drugega odstavka 40. člena ZUstS določilo še način izvršitve
odločbe št. U-I-349/18, Mp-1/18, Mp-2/18
tako, da je za obravnavani primer določilo najnujnejši pooblastili Ustavnega
sodišča pri odločanju o pritožbi zoper sklep Državnega sveta o (ne)potrditvi
mandata (1. točka izreka te odločbe). Če bo Ustavno sodišče ugotovilo, da se
zatrjevane nepravilnosti niso zgodile, ali ne bo ugotovilo nepravilnosti, ki so
vplivale ali bi lahko vplivale na volilni izid, bo pritožbo zavrnilo. Če bo
ugotovilo nepravilnosti, ki so vplivale ali bi lahko vplivale na volilni izid,
pa ima tudi pooblastilo delno ali v celoti razveljaviti volitve članov (člana)
Državnega sveta in odrediti razpis ponovnih volitev. V slednjem primeru bo
morala njegovo odločitev izvršiti DVK, ki bo morala izvesti tudi vsa opravila,
ki so sicer v njeni pristojnosti, da se izvedejo ponovne volitve člana Državnega sveta – predstavnika
kulture in športa. Odlok DVK o razpisu ponovnih volitev se mora objaviti v
Uradnem listu Republike Slovenije.2
19. Ustavno sodišče je pritožbo
poslalo Državnemu svetu in DVK, ki sta nanjo odgovorila. Odgovor Državnega
sveta, odgovor DVK (s celotnim volilnim gradivom) in pritožbo je nato poslalo
Tomažu Horvatu kot stranki z nasprotnim interesom. Tomaž Horvat se je izjavil
do navedb v pritožbi in odgovorih. Njegovo izjavo in odgovora Državnega sveta
in DVK je nato Ustavno sodišče poslalo še pritožnici, ki se je do izjave in
odgovorov tudi opredelila.
20. Ustavno sodišče je torej v pisnem
postopku pritožnici in vsem drugim udeležencem v postopku omogočilo uresničitev
pravice do izjave o vsem pridobljenem procesnem gradivu. Iz tega gradiva pa je
razvidno, da med udeleženci postopka pravno pomembna dejstva niso sporna,
temveč se je postavilo le vprašanje njihove pravne presoje v smislu dokazne
ocene in nato pravne subsumpcije pod upoštevne zakonske določbe. Ustavno
sodišče ni imelo razloga, da bi podvomilo o celovitosti in resničnosti
ugotovljenega dejanskega stanja. Zato je lahko na podlagi zbranega pisnega
gradiva samo odločilo o utemeljenosti pritožbe.
B. – II.
Odločitev o pritožbi
a) Nepravilnosti pri določanju
elektorjev
21. Pritožnica
izpodbija določitev števila svojih elektorjev v volilno telo za področje
kulture in športa. Njen očitek je, da je DVK nezakonito zavrnila osem od skupno
devetih elektorjev, čeprav ima pritožnica več kot 800 članov (natančno 856
članov), ki se poklicno udejstvujejo na področju kulture. Poudarja, da ZDSve/05
in navodila DVK ne določajo, katere dokaze bi morale interesne organizacije
predložiti glede poklicnega udejstvovanja svojih članov z določenega področja.
Zaradi opisane nedorečenosti volilnih pravil naj bi bilo bistveno poseženo v
volilno pravico pritožnice oziroma njenih članov. Pritožnica nasprotuje
stališču DVK, da mora poklicna organizacija v skladu s 37. členom ZDSve/05 ob predložitvi seznama
elektorjev v volilno telo DVK sama predložiti tudi dokazila o številu članov,
ki poklicno opravljajo dejavnost na določenem področju.
22. Ustavno sodišče uvodoma ugotavlja,
da bi domnevna nepravilnost v zvezi določitvijo elektorjev, če bi bila
storjena, lahko vplivala na volilni izid. Iz Zapisnika o ugotovitvi končnega
izida volitev v Državni svet (Uradni list RS, št. 151/22)
je razvidno, da je bilo v volilno telo za volitve člana Državnega sveta –
predstavnika za področje kulture in športa vpisanih 21 elektorjev, da se je
volilnega zbora udeležilo in na podlagi volilnega imenika glasovalo 20
elektorjev, pri čemer je bilo 19 glasovnic veljavnih in ena neveljavna.
Kandidat Zoran Poznič3 je prejel pet glasov, Tomaž Simetiger en glas
in Tomaž Horvat 13 glasov. Če bi imela pritožnica v volilnem telesu osem
dodatnih elektorjev, bi hipotetično lahko vsi glasovali za kandidata Zorana
Pozniča, ki bi tako prejel enako število glasov kot izvoljeni kandidat Tomaž
Hrovat (13 glasov). V tem primeru bi na
podlagi drugega odstavka 21. člena
ZDSve/05 o izvolitvi med njima odločal žreb. Glede na navedeno bi bil lahko
izvoljen drug kandidat, kar pomeni, da bi očitana nepravilnost v zvezi z
določitvijo elektorjev lahko vplivala na volilni izid.
23. Odločitev DVK, da se na seznamu
elektorjev na podlagi drugega odstavka 36. člena
ZDSve/05 potrdi le en elektor
pritožnice, temelji na stališču, da pritožnica ni izkazala pogoja poklicnega
udejstvovanja svojih članov na področju kulture. DVK je namreč ugotovila, da iz
dokumentacije, ki jo je pritožnica priložila seznamu elektorjev (37. člen ZDSve/05), izhajata zgolj navedba o
številu članov in način opredelitve tega števila (število članov za določitev
števila elektorjev je pritožnica oblikovala na podlagi razvida članstva in
izjav članov o številu poklicnih delavcev v kulturi). Zgolj s temi navedbami pa
po presoji DVK pritožnica ne more izkazati, da se vseh njenih 856 članov
poklicno ukvarja s kulturno dejavnostjo.
24. V skladu s četrto alinejo prvega
odstavka 34. člena ZDSve/05 poklicne organizacije kulturnih in športnih
delavcev v Državni svet volijo enega predstavnika za področje kulture in
športa. Za poklicne organizacije v smislu druge do šeste alineje prvega
odstavka 34. člena ZDSve/05 se štejejo
poklicne zbornice, združenja, društva, zveze in druge poklicne organizacije,
organizirane za območje države (drugi odstavek 34. člena ZDSve/05).
Poklicne organizacije izvolijo v ustrezno volilno telo vsaka po enega
predstavnika ne glede na število članov in po enega predstavnika na vsakih
dopolnjenih sto članov (drugi odstavek 36. člena
ZDSve/05). Poklicne organizacije izvolijo svoje predstavnike v volilno telo v
skladu s svojimi pravili. Seznam izvoljenih elektorjev v volilno telo predložijo
pristojni volilni komisiji (DVK) najkasneje trideset dni pred dnem glasovanja
(14. člen ZDSve/05). Seznamu morajo
priložiti dokazilo o vpisu v register, pravila organizacije in podatke o
številu članov (37. člen ZDSve/05).
25. Pogoj, da se pri določitvi števila
elektorjev upoštevajo le člani poklicne organizacije, ki poklicno opravljajo
določeno dejavnost, določa že ZDSve/05 (drugi odstavek 2. člena, četrta
alineja prvega odstavka 34. člena in
drugi odstavek 34. člena ZDSve/05), glede razlage tega pogoja pa obstaja
tudi ustaljena ustavnosodna presoja in enotna sodna praksa Vrhovnega sodišča.
Ustavno sodišče je v sklepu št. Up-689/02
z dne 25. 11. 2002 zavrnilo očitke
pritožnikov o protiustavnosti stališča Vrhovnega sodišča iz sodbe št. II Uv 61/2002 z dne 21. 11. 2002, po
katerem že iz samega zakonskega besedila (drugega odstavka 2. člena ter šeste alineje prvega odstavka in
drugega odstavka 34. člena ZDSve/05)
izhaja, da volijo svojega predstavnika le organizacije, ki se poklicno
ukvarjajo z dejavnostmi na področju socialnega varstva, kar pomeni, da tudi
zaposlujejo delavce, ki so po svoji strokovni izobrazbi lahko zaposleni na
področju socialnega varstva.4 Enako stališče je Vrhovno
sodišče sprejelo v sodbah št. II Uv
65/2002 z dne 22. 11. 2002 (potrjeno s sklepom
Ustavnega sodišča št. Up- 693/02 z dne
26. 11. 2002), št. II Uv 64/2002 z dne 22. 11.
2002 (potrjeno s sklepom Ustavnega sodišča št. Up-694/02
z dne 26. 11. 2002), št. II Uv 63/2002 z dne 21. 11. 2002 (potrjeno s sklepom Ustavnega sodišča št. Up-695/02 z dne 26. 11.
2002), na upoštevanje stališča iz sklepa št. Up-689/02
je posebej opozorilo Ustavno sodišče tudi v odločbi št. Up-3564/07
z dne 6. 12. 2007 (Uradni list RS, št. 116/07, in OdlUS XVI, 114), 11. točka
obrazložitve. Ustavno sodišče je stališče o poklicnem opravljanju dejavnosti
potrdilo tudi v odločbi št. Up-1033/17 z
dne 30. 11. 2017 (Uradni list RS, št. 72/17, in OdlUS XXII, 33), 11. točka
obrazložitve, in nazadnje prav v zvezi z volitvami predstavnika za področje
kulture in športa v sklepu št. U-I-94/18,
Up-261/18 z dne 22. 3. 2018, 23., 24. in
25. točka obrazložitve. V odločbi št. Up-1033/17,
12. točka obrazložitve, je Ustavno sodišče posebej poudarilo, da je dolžnost
izkazati izpolnjevanje pogoja s predložitvijo ustreznih dokazil na strani poklicnih organizacij,
DVK pa ga je dolžna preveriti, preden izda odločbo. Zaradi omejenega časovnega
obdobja ni mogoče od pristojnih volilnih komisij zahtevati, naj po uradni
dolžnosti ugotavljajo ustrezna pravno pomembna dejstva, ali dopustiti dopolnjevanja
ali popravljanja že opravljenih volilnih opravil, temveč je mogoče dopustiti le
odpravljanje formalnih pomanjkljivosti.5 Vrhovno sodišče je v svojih
sodbah (tudi v zvezi z določitvijo elektorjev za volitve predstavnika za
področje kulture in športa) dodatno pojasnilo, da se upoštevajo le tisti člani
poklicne organizacije, ki določeno dejavnost izvajajo poklicno, bodisi v
delovnem razmerju bodisi v okviru drugega statusnopravnega razmerja,6 pri čemer
poklicno ukvarjanje z dejavnostjo pomeni, da je oseba za to dejavnost
usposobljena, da jo opravlja redno in v obsegu, za katerega dobi plačilo, ki je
znaten vir za preživljanje.7
26. Navedena ustavnosodna presoja in
praksa Vrhovnega sodišča sta torej jasni, ustaljeni in javno objavljeni vse od
leta 2002 dalje. Glede na navedeno ne držijo navedbe pritožnice, da ni jasno,
katere dokaze o poklicnem udejstvovanju svojih članov morajo priložiti poklicne
organizacije, oziroma da ni dolžnost poklicnih organizacij, da DVK v
predpisanem roku predložijo te dokaze.
27. V obravnavanem primeru iz odločbe
DVK št. 041-133/2022-29E z dne 3. 11. 2022 o določitvi števila elektorjev
pritožnice in zapisnika korespondenčne seje upravnega odbora pritožnice z dne
24. 10. 2022 izhaja, da je pritožnica
navedla zgolj, da ima 856 članov, ki se poklicno udejstvujejo na področju
kulture, in da je število članov za določitev elektorjev oblikovala na podlagi
razvida članstva in izjav članov o številu poklicnih delavcev v kulturi. Iz
razlogov, navedenih v 19. točki obrazložitve te odločbe, tudi po presoji
Ustavnega sodišča pritožnica zgolj z navedbo števila članov brez predložitve
kakršnihkoli dokazil ni izkazala, da se 856 njenih članov poklicno udejstvuje
na področju kulture, s tem pa tudi ne, da je upravičena do enega predstavnika
na vsakih dopolnjenih 100 članov. Zato je neutemeljen očitek, da je DVK
nezakonito določila število elektorjev pritožnice in s tem kršila njeno volilno
pravico oziroma volilno pravico njenih članov.
28. Pritožnica zatrjuje tudi, da ji je
bila v zvezi z določitvijo števila elektorjev kršena pravica do sodnega varstva
iz 23. člena Ustave, saj zoper odločitev DVK o potrditvi seznama
elektorjev ni učinkovitega sodnega varstva. Ustavno sodišče je v odločbi
št. Up-1033/17, 18. točka obrazložitve, ugotovilo, da pritožba iz 105. člena ZVDZ, ki se na podlagi 10. člena ZDSve/05 uporablja tudi pri volitvah
članov Državnega sveta, v sporih v zvezi z določitvijo elektorjev pri volitvah
v Državni svet ni učinkovito pravno sredstvo za varstvo aktivne volilne pravice
članov poklicnih organizacij, ko volijo svoje predstavnike v skupno volilno
telo, ker ne zagotavlja primernega časa in primerne možnosti za pripravo
učinkovitega pravnega sredstva (glej tudi 14. točko obrazložitve odločbe št. Up-1033/17). Razlog za neučinkovitost pritožbe
izhaja iz namena tega pravnega sredstva oziroma sodnega varstva, ki je v osnovi
namenjeno varstvu osebne pasivne volilne pravice. Prav zato ga ZVDZ izrecno
predvideva le kot pravno sredstvo v volilnih sporih glede potrjevanja
kandidatur, v katerih mora biti odločeno hitro in pravočasno, da se ne bi
odlagal volilni dan.8
Pravno sredstvo oziroma sodno varstvo zaradi
nepravilnosti v zvezi z določitvijo volilnega telesa (elektorjev) pa ni
namenjeno varstvu osebne volilne pravice posameznega volivca, temveč varstvu
javnega interesa oziroma ustavnopravnih vrednot, ki so pošten volilni postopek
(spoštovanje volilnih pravil), verodostojnost volilnega izida in zaupanje
državljanov v pošteno izvedbo volitev. Zato so lahko te nepravilnosti, kot vse druge nepravilnosti v volilnem postopku,
razen glede zavrnitve kandidatur, predmet volilnega spora po volitvah, ki ima
poudarjeno splošen in objektiven pomen. V volilnem sporu po volitvah je treba
zagotoviti preizkus vseh zatrjevanih nepravilnosti ter zagotoviti spoštovanje
temeljnih procesnih jamstev, zlasti načela kontradiktornosti oziroma pravice do
izjave iz 22. člena Ustave, kar
posledično zagotavlja učinkovito pravno sredstvo in sodno varstvo volilne
pravice.9 Glede na navedeno je očitno neutemeljen očitek pritožnice
o kršitvi pravice do sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave, saj je zoper odločitev DVK o
potrditvi oziroma zavrnitvi elektorjev zagotovljeno sodno varstvo v volilnem
sporu po volitvah.
29. Pritožnica zatrjuje tudi, da ji je
bila kršena pravica do enakega varstva pravic iz 22. člena
Ustave, ker je ob enakem dejanskem in pravnem stanju Vrhovno sodišče o pritožbi
interesnega Združenja dramskih umetnikov Slovenije vsebinsko odločalo, zaradi
česar je morala DVK v tistem primeru ponovno odločati, po drugi strani pa ob
vsebinsko enaki pritožbi Vrhovno sodišče pritožničine pritožbe ni sprejelo v
obravnavo, temveč jo je odstopilo Ustavnemu sodišču. Na odločitev o zakonitosti
(oziroma ustavnoskladnosti) izpodbijane odločitve o določitvi števila elektorjev
pritožnice ne more vplivati okoliščina v zvezi s sodnim varstvom, ki je
obstajala pri drugi poklicni organizaciji. Tudi če je Vrhovno sodišče pri drugi
poklicni organizaciji ob vložitvi pritožbe ravnalo drugače in jo je najprej
obravnavalo po vsebini, ker je spregledalo spremenjeno stališče Ustavnega
sodišča glede sodnega varstva, to ni razlog za pritrditev pritožnici, ker ni
ustavne zahteve po enakosti v nepravu. Sicer pa se je Vrhovno sodišče ob
ponovnem odločanju o pritožbi interesnega Združenja dramskih umetnikov
Slovenije s sklepom št. Uv 16/2022 z dne
8. 11. 2022 prav tako izreklo za
nepristojno in zadevo odstopilo v odločanje Ustavnemu sodišču.10 Glede na navedeno
je očitek pritožnice o kršitvi pravice do enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave očitno neutemeljen.
30. Glede na navedeno so očitki, ki se
nanašajo na nepravilnosti v zvezi z določitvijo števila elektorjev pritožnice v
volilno telo za volitve članov Državnega sveta – predstavnika za področje
kulture in športa, očitno neutemeljeni.
b) Nepravilnosti pri določitvi
kandidata
31. Pritožnica
zatrjuje tudi nezakonitost kandidature Tomaža Horvata, izvoljenega člana
Državnega sveta – predstavnika za področje kulture in športa, ki so ga
predlagale poklicne organizacije na področju športa. Navaja, da Tomaž Horvat ni
zaposlen na področju kulture in športa, saj je zaposlen na Carinski oziroma
Finančni upravi in se le ljubiteljsko popoldne ukvarja z igranjem nogometa.
Ljubiteljsko igranje nogometa pa naj ne bi pomenilo poklicnega udejstvovanja na
področju športa, ki bi ga opravljal redno in za katero bi dobil plačilo, ki je
znaten vir za preživljanje.
32. Državni svet je
institucionalizirana oblika uveljavljanja posameznih interesov različnih
družbenih skupin. Ti interesi (njihovi nosilci) naj bi imeli v Državnem svetu
prostor za izražanje in usklajevanje ter uveljavljanje (predlaganje zakonov,
dajanje mnenj, dajanje veta).11 Volitve predstavnikov
negospodarskih dejavnosti zajemajo interesno področje, ki je izmed vseh
interesnih področij najobširnejše in ima najpestrejšo strukturo. 12Zato ZDSve/05 določa le temeljna pravila glede določitve elektorjev
in kandidatov, v pretežnem delu pa je postopek njihove izvolitve urejen s
pravili posameznih poklicnih organizacij (prvi odstavek 14. člena13 in prvi odstavek
15. člena ZDSve/0514).
33. ZDSve/05 v zvezi z določitvijo
kandidatov (in elektorjev) določa le pravilo, da imajo pravico (voliti in) biti
voljeni za člane Državnega sveta – predstavnike negospodarskih dejavnosti
osebe, ki v Republiki Sloveniji opravljajo ustrezno dejavnost oziroma so v
delovnem razmerju (prva alineja drugega odstavka 2. člena
ZDSve/05). Enega predstavnika negospodarskih dejavnosti za področje kulture in
športa volijo poklicne organizacije kulturnih in športnih delavcev (četrta
alineja prvega odstavka 34. člena
ZDSve/05). Za poklicne organizacije se štejejo poklicne zbornice, združenja,
društva, zveze in druge poklicne organizacije, organizirane za območje države
(drugi odstavek 34. člena ZDSve/05).
Zakon torej jasno določa, da lahko za člana Državnega sveta – predstavnika za
področje kulture in športa kandidira oseba, ki poklicno opravlja delo na tem
področju, in da je predlagatelj kandidata lahko poklicna organizacija, ki prav
tako deluje na področju kulture in športa.15 Iz ZDSve/05 pa ne
izhaja zahteva, da bi moral kandidat za določeno področje poklicno opravljati
izključno dela na tem področju.16 Določbe ZDSve/05, ki kot pogoj za
kandidiranje določajo poklicno opravljanje dela oziroma dejavnosti na področju
kulture in športa, je treba razumeti tako, da ta pogoj izpolnjujejo ne le
kandidati, ki opravljajo delo oziroma dejavnost izključno na tem področju,
temveč zadošča, če delo oziroma dejavnost na področju kulture in športa
poklicno opravljajo v pomembnem delu.17 Pri razlagi zakonskega pogoja,
da morajo kandidati opravljati ustrezno dejavnost oziroma biti v delovnem
razmerju (tj. poklicno opravljati
določeno dejavnost), veljajo smiselno enaka stališča kot pri razlagi pogoja, da
se pri določanju števila elektorjev določene poklicne organizacije upoštevajo
le tisti člani, ki poklicno opravljajo določeno dejavnost (24. točka
obrazložitve te odločbe). To izhaja že iz 2. člena
ZDSve/05, ki določa enake pogoje za izvrševanje aktivne in volilne pravice pri
volitvah članov Državnega sveta za določeno področje.
34. V obravnavani zadevi za pritožnico
ni sporno, da so predlagateljice kandidature Tomaža Horvata (Zveza nogometnih
trenerjev Slovenije, Nogometna zveza Slovenije in Zveza nogometnih sodnikov
Slovenije) poklicne organizacije, ki delujejo na področju športa. Sporno je le,
ali izvoljeni kandidat Tomaž Horvat izpolnjuje pogoj, da poklicno opravlja delo
na področju športa.
35. Iz dokumentacije DVK (kandidatur
Tomaža Hrovata, Seznama) in odgovora DVK je razvidno, da je Tomaž Horvat po
izobrazbi magister prava in opravlja delo višjega finančnega svetovalca –
inšpektorja. Poleg tega je predsednik MNZ Nova Gorica, podpredsednik Mednarodne
komisije Nogometne zveze Slovenije in član izvršnega odbora Nogometne zveze
Slovenije. Iz odločb DVK o potrditvi kandidature Tomaža Hrovata niso razvidni
vsebinski razlogi za potrditev njegove kandidature oziroma je navedeno zgolj,
da so bile kandidature vložene pravočasno ter predlagane in določene v skladu z
zakonom in lastnimi pravili predlagateljice. Iz odgovora DVK izhaja, da se je
DVK ob potrditvi kandidature zavedala, da Tomaž Horvat opravlja delo višjega
finančnega svetovalca – inšpektorja in je po izobrazbi magister prava (da torej
ni zaposlen na področju športa), vendar se v odločbah o potrditvi kandidature ni
opredelila do pomena tega dejstva za zakonitost kandidature.18 Kot izhaja iz
odgovora DVK, je kot bistveni upoštevala okoliščini, da so Tomaža Horvata
predlagale tri interesne organizacije s področja športa in da je predsednik MNZ
Nova Gorica. Tomaž Horvat v izjavi ne zanika, da opravlja delo višjega
finančnega svetovalca – inšpektorja, in ne navaja oziroma izkazuje dejstev, da
bi funkcijo predsednika MNZ Nova Gorica (oziroma funkcijo podpredsednika
Mednarodne komisije Nogometne zveze Slovenije in članstvo v izvršnem odboru
Nogometne zveze Slovenije) opravljal kot svoj poklic. Glede na navedeno je
Ustavno sodišče štelo za nesporno pravno pomembno dejstvo, da Tomaž Horvat
dejavnosti na področju športa v smislu četrte alineje prvega odstavka 34. člena ZDSve/05 ne opravlja poklicno, temveč
prostočasno. Na presojo Ustavnega sodišča nadalje ne morejo vplivati navedbe
Tomaža Horvata o tem, s katerimi dejavnostmi na področju športa se je ukvarjal
v preteklosti, saj te dejavnosti ne pomenijo njegovega poklicnega udejstvovanja
na področju športa v času vložitve kandidature, niti okoliščina, koliko
predlagateljic ga je predlagalo. Prav tako so neupoštevne navedbe o
prostočasnih aktivnostih na področju kulture, saj so predlagateljice Tomaža
Horvata interesne organizacije s področja športa, ki so ga predlagale za
zastopanje interesov s področja športa. Pa tudi sicer dejavnosti, ki naj bi jih
opravljal na področju kulture, ne pomenijo poklicnega opravljanja dejavnosti na
področju kulture v smislu četrte alineje prvega odstavka 34. člena ZDSve/05.
36. Glede na navedeno Ustavno sodišče
ugotavlja, da je bila kandidatura Tomaža Horvata za člana Državnega sveta –
predstavnika za področje kulture in športa nezakonita. To pomeni, da je Državni
svet potrdil mandat izvoljenemu kandidatu, ki ne more biti član Državnega sveta
– predstavnik za področje kulture in športa, ker ne izpolnjuje zakonskega
pogoja, da poklicno opravlja delo na področju športa. Ugotovljena nezakonitost
je nedvomno vplivala na volilni izid, saj je bil izvoljen kandidat, ki ne
izpolnjuje zakonskega pogoja za kandidiranje in zato ne more biti član
Državnega sveta – predstavnik za področje kulture in športa.
37. Ustavno sodišče je na podlagi
načina izvršitve svoje odločbe št. U-I-349/18,
Mp-1/18, Mp-2/18 (1. točka izreka te odločbe) sklep Državnega sveta o potrditvi
mandata Tomažu Hrovatu odpravilo, razveljavilo volitve člana Državnega sveta –
predstavnika za področje kulture in športa v delu, ki se nanaša na končno
glasovanje o kandidatih, in odredilo, da se v razveljavljenem delu razpišejo
ponovne volitve (2. točka izreka). Ustavno sodišče ni razveljavilo faze
volitev, ki se nanaša na določitev elektorjev, ker so bili ti določeni v skladu z ZDSve/05 (oziroma odločitve o določitvi
njihovega števila, kolikor se nanašajo na druge poklicne organizacije, ki prav
tako imenujejo elektorje v volilno telo za volitve člana Državnega sveta –
predstavnika za področje kulture in športa, niso bile izpodbijane). Ustavno
sodišče prav tako ni razveljavilo faze volitev, ki se nanaša na kandidiranje,
saj so bile kandidature drugih kandidatov zakonite (oziroma niso bile
izpodbijane). Posledica ugotovljene nezakonitosti je le izločitev kandidature
Tomaža Horvata, kar bi sicer morala storiti že DVK. To pomeni, da bo izvedeno
ponovno glasovanje o ostalih kandidatih za člana Državnega sveta – predstavnika
za področje kulture in športa, katerih kandidature so bile potrjene oziroma
niso bile ugotovljene za nezakonite. Ustavno sodišče je DVK naložilo, da mora
ponovne volitve člana Državnega sveta – predstavnika za področje kulture in
športa v razveljavljenem delu razpisati v osmih dneh po vročitvi odločbe
Ustavnega sodišča in odlok o razpisu volitev objaviti v Uradnem listu Republike
Slovenije (2. točka izreka).
38. Zaradi navedene odločitve Ustavno
sodišče ni odločalo o predlogu za zadržanje izvrševanja izpodbijanega sklepa
Državnega sveta.
39. V postopku pred Ustavnim sodiščem
nosi vsak udeleženec svoje stroške, če Ustavno sodišče ne odloči drugače.
Ustavno sodišče je odločilo, da pritožnica sama nosi stroške postopka s
pritožbo (3. točka izreka).
C.
40. Ustavno
sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi drugega odstavka 40. člena ZUstS, tretjega odstavka 50. člena ZDSve/05, prvega odstavka 34. člena v zvezi s prvim odstavkom 49. člena ZUstS in prve alineje drugega odstavka
46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča
(Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11,
70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter sodnice in
sodniki dr. Rok Čeferin, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr.
Rajko Knez, dr. Neža Kogovšek Šalamon, dr. Špelca Mežnar, dr. Rok Svetlič, Marko Šorli in dr. Katja Šugman
Stubbs. Odločbo je sprejelo soglasno.
Dr. Matej Accetto
predsednik
_______________
1 Za
42. členom ZDSve/05 je bilo dodano novo
III. poglavje z naslovom VARSTVO VOLILNE PRAVICE ter novi 42.a, 42.b, 42.c,
42.č, 42.d, 42.e, 42.f, 42.g, 42.h in 42.i člen.
2 V skladu s tretjim odstavkom 8. člena
ZDSve/05 se ponovne volitve na podlagi obstoječih kandidatur opravijo
najkasneje v petnajstih dneh, ponovne volitve na podlagi novih kandidatur pa
najkasneje v šestdesetih dneh od dneva razpisa volitev.
3 S Seznama kandidatov za volitve člana Državnega sveta –
predstavnika kulture in športa z dne 8. 11. 2022 (v nadaljevanju Seznam), ki ga
je sestavila DVK, je razvidno, da so predlagatelji kandidata mag. Zorana
Pozniča Društvo slovenskih pisateljev, Zveza društev slovenskih filmskih
ustvarjalcev, Društvo umetnostnih kritikov, Zveza društev slovenskih likovnih
umetnikov, Združenje dramskih umetnikov Slovenije in Slovenski center PEN,
torej enako kot pritožnica interesne organizacije s področja kulture.
4 Ustavno sodišče je pojasnilo, »da kriterija iz drugega
odstavka 36. člena ZDSve, na podlagi
katerega se določi število elektorjev, ni mogoče razumeti drugače, kot da se v
postopku izvolitve elektorjev upoštevajo le tisti člani poklicne organizacije,
ki opravljajo poklicno dejavnost na področju socialnega varstva. Vsaka poklicna
organizacija lahko izvoli po enega predstavnika v volilno telo ne glede na
število članov in po enega predstavnika na vsakih dopolnjenih sto članov.
Izpolnjevanje prej navedenih pogojev iz ZDSve/05 mora izkazati poklicna
organizacija« (7. točka obrazložitve sklepa št. Up-689/02).
5 J. Sovdat, Volilni spor, GV Založba, Ljubljana 2013, str. 178.
6 Glej sodbo Vrhovnega sodišča št. Uv
8/2017 z dne 19. 11. 2017, 19. točka
obrazložitve.
7 Glej sodbo Vrhovnega sodišča št. Uv
1/2018 z dne 25. 1. 2018, 12. točka
obrazložitve.
8 Prim. J. Sovdat, nav. delo, str. 198–200.
9 Iz navedenih razlogov je Ustavno sodišče v odločbi
št. Up-1033/17, 20. točka obrazložitve, za vnaprej spremenilo svoje
dotedanje stališče, da je tudi postopek potrjevanja seznama predstavnikov v
volilno telo del postopka kandidiranja in da je treba v postopku volitev v
Državni svet 103. in 105. člen ZVDZ
razlagati tako, da navedeni določbi zagotavljata tudi pritožbo zoper odločitve
DVK o (ne)potrditvi seznama predstavnikov v volilno telo. V primeru posrednih
volitev mora biti način določitve elektorjev jasno določen s pravnimi pravili,
skrb za pravilno uporabo teh pravil pa je v času volilnega postopka zaupana
pristojnim volilnim organom. Odločitve volilnih organov, katerih naloga je
zagotavljanje ustavnosti in zakonitosti volitev, je mogoče preveriti le v
volilnem sporu po končanih volitvah, v katerem je mogoče uveljavljati tudi
morebitne nepravilnosti pri določanju elektorjev.
10 V 3. točki obrazložitve je Vrhovno sodišče uvodoma
pojasnilo, »da je o prvi pritožbi odločilo po vsebini (zadeva Uv 9/2022) v
skladu z dosedanjo sodno prakso, da je sodno varstvo zoper zavrnilne odločbe
DVK o določitvi lastnih elektorjev zagotovljeno na podlagi 105. člena ZVDZ v volilnem sporu pred Vrhovnim
sodiščem. Vendar je to sodišče v nadaljnjih volilnih sporih (Uv 11/2022, Uv
13/2022, Uv 14/2022 in Uv 15/2022), upoštevaje v nadaljevanju navedena stališča
Ustavnega sodišča, odločilo, da ni pristojno za odločanje niti v tovrstnih
volilnih sporih. Postopek potrjevanja elektorjev namreč ni del postopka
kandidiranja.«
11 M. Mozetič, v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave Republike
Slovenije, Fakulteta za podiplomske državne in evropske študije, Ljubljana
2002, str. 819.
12 F. Grad, v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave
Republike Slovenije, Dopolnitev – A, Fakulteta za državne in evropske študije,
Ljubljana 2011, str. 1200.
13 Prvi odstavek 14. člena
ZDSve/05 določa: »Interesne organizacije oziroma lokalne skupnosti izvolijo
svoje predstavnike v volilno telo v skladu s svojimi pravili.«
14 Prvi odstavek 15. člena ZDSve/05 določa: »Kandidate za člane
državnega sveta določijo interesne organizacije oziroma lokalne skupnosti v
skladu s svojimi pravili.«
15 Prim. odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-349/18,
Mp-1/18, Mp-2/18, 57. točka obrazložitve.
16 Prav tam, 58. točka obrazložitve.
17 Prav tam, 59. točka obrazložitve. Število članov poklicne
organizacije, ki poklicno opravljajo delo na določenem področju, pa je pomembno
pri določitvi števila elektorjev te poklicne organizacije, kadar ta opravlja
dejavnosti na več področjih, oziroma za presojo lastnosti posameznega elektorja,
da poklicno opravlja delo na tem področju. Pri določitvi števila elektorjev za
volitve predstavnika za določeno področje so namreč upoštevni samo tisti člani,
ki poklicno opravljajo delo na tistem področju, za katero se voli predstavnik
(ne pa tudi člani, ki poklicno opravljajo delo na kakšnem drugem področju, ki
je tudi dejavnost poklicne organizacije).
18 DVK se je v odločbi št. 041-133/2022-29-E
z dne 3. 11. 2022, s katero je odločila o
številu elektorjev pritožnice, ukvarjala s pogojem poklicnega opravljanja
dejavnosti in upoštevno sodno prakso.