Številka: U-I-66/20-30
Datum: 6. 4. 2023
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude in v postopku za oceno ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo
družbe Piloti Koper, d. o. o., Koper, ki jo zastopa Odvetniška pisarna Soršak,
Vagaja in odvetniki, o. p., d. o. o., Ljubljana, na seji 6. aprila 2023
odločilo:
1. Člena 3 in 4 Uredbe o obliki in načinu izvajanja gospodarske
javne službe pomorske pilotaže (Uradni list RS, št. 11/20) nista v
neskladju z Ustavo.
2. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in
zakonitosti 9. do 11. člena, četrte
alineje 12. člena, prvega do tretjega
odstavka 13. člena ter 14. in 15. člena Uredbe o obliki in načinu izvajanja
gospodarske javne službe pomorske pilotaže se zavrže.
Obrazložitev
A.
1. Pobudnica
izpodbija v izreku te odločbe navedene določbe Uredbe o obliki in načinu
izvajanja gospodarske javne službe pomorske pilotaže (v nadaljevanju Uredba).
Zatrjuje, da je celotna Uredba protiustavna zaradi protiustavnega in nezakonitega
postopka njenega sprejetja. Sprejela naj bi jo namreč Vlada v odstopu, ki naj
bi prekoračila pooblastilo iz 115. člena Ustave, da lahko do imenovanja
nove Vlade opravlja le tekoče posle. Pobudnica meni, da med tekoče posle ni
mogoče uvrstiti sprejetja splošnega akta (Uredbe), ki na novo ureja izvajanje
storitev pomorske pilotaže, ki se je dotlej opravljala v pogojih proste
konkurence. Dodaja še, da naj bi bila Uredba sprejeta na dopisni seji Vlade in
da naj Ustavno sodišče po uradni dolžnosti preveri, ali je bila Uredba
izglasovana zakonito, tj. ali je za odločitev aktivno glasovala večina članov
Vlade.
2. Pobudnica navaja, da Uredba uvaja
gospodarsko javno službo pomorske pilotaže, čeprav naj ne bi bili izpolnjeni
pogoji, ki jih za uvedbo predpisujeta drugi odstavek 44. člena Pomorskega zakonika (Uradni list RS, št. 62/16 – uradno prečiščeno besedilo, 41/17,
18/21 in 21/21 – popr. – v nadaljevanju PZ) in drugi odstavek 1. člena Zakona o gospodarskih javnih službah
(Uradni list RS, št. 32/93 in 57/11 – v
nadaljevanju ZGJS). PZ namreč za pomorsko pilotažo določa izbirno gospodarsko
javno službo, kar naj bi pomenilo, da pooblastilo Vladi, da uvede gospodarsko
javno službo, ni neomejeno glede vprašanj, ali bo uvedla to službo ali ne in
kdaj jo bo uvedla. Pri tem naj bi jo še posebej omejeval drugi odstavek 1. člena ZGJS, ki zahteva, da se lahko
gospodarska javna služba uvede le, kadar in kolikor je ni mogoče zagotavljati
na trgu, ko torej tržne spodbude ne delujejo. Pobudnica meni, da v konkretnem
primeru ta pogoj ni bil izpolnjen. Dodaja tudi, da možnost podelitve izključne
pravice opravljanja pomorske pilotaže na način, da jo lahko opravlja le eno
podjetje, ne izhaja iz PZ, zato naj bi bil kršen tudi 74. člen Ustave. Pobudnica meni, da PZ daje zgolj
podlago, da Vlada omeji število izvajalcev, ne pa tudi podlage za podelitev
izključne pravice enemu izvajalcu. Vlada naj bi tako podelila zakonski monopol
javnemu podjetju in arbitrarno izločila vse ostale možne ponudnike. Dodaja še,
da Vlada sploh ni izkazala obstoja javnega interesa za vzpostavitev monopola za
pomorsko pilotažo.
3. Nadalje pobudnica zatrjuje, da je
Vlada s sprejetjem Uredbe postavila očitno tržno oviro, s katero protiustavno
in nezakonito posega v podjetniško svobodo opravljanja storitev pomorske
pilotaže. Pobudnica izpolnjuje pogoje za opravljanje storitev pomorske
pilotaže, zato naj bi imela pridobljeno pravico opravljati to dejavnost, v tako
pridobljeno pravico pa ni dopustno posegati drugače kot pod pogoji iz tretjega
odstavka 15. člena Ustave, ki pa v obravnavanem primeru naj ne bi bili
izpolnjeni. Poleg tega Vlada ni predvidela prehodnega režima, ki bi pobudnici
omogočil prilagoditev dejavnosti na spremenjen pravni režim, in tudi ne
pravnega varstva zoper poseg in primerne odškodnine, ker je bilo poseženo v
njen položaj. Vlada naj bi z izpodbijano Uredbo tudi neenako obravnavala
bistveno enake položaje, saj za storitve vleke plovil ni sprejela primerljive
uredbe in se te storitve še zmeraj opravljajo na trgu.
4. Pobudnica navaja, da se za pomorsko
pilotažo uporabljajo pravila o prostem pretoku in konkurenci iz 49., 56. in
106. člena Pogodbe o delovanju Evropske unije (prečiščena različica, UL C
202, 7. 6. 2016
– v nadaljevanju PDEU) in načelo sorazmernosti, ki zahteva, da se uporabi
milejši ukrep, kar bi v konkretnem primeru pomenilo, da bi Vlada morala
določiti izvrševanje javne službe v obliki podelitve koncesije.
5. Glede vprašanj financiranja naj bi
bila Uredba v nasprotju s PZ in 60. členom
ZGJS, saj ne daje nobene spodbude za stroškovno optimiziranje, iz tretjega
odstavka 47. člena PZ pa naj bi izhajalo, da lahko Vlada ureja ceno le, če
podeli koncesijo.
6. Pobudnica je posredovala tudi več
dopolnitev pobude, v katerih je širila svoje navedbe o spornosti izpodbijane
ureditve z vidika Uredbe (EU) 2017/352 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 15. februarja 2017 o vzpostavitvi okvira za izvajanje
pristaniških storitev in skupnih pravil o finančni preglednosti pristanišč (UL
L 57, 3. 3. 2017,
str. 1–18 – v nadaljevanju Uredba 2017/352). Pobudnica med drugim meni, da niso
izpolnjeni pogoji iz 6. člena te uredbe,
pod katerimi je mogoče omejiti število izvajalcev storitev pomorske pilotaže.
7. Pobuda je bila poslana Vladi, ki je
nanjo odgovorila. Navaja, da gre pri presoji skladnosti izpodbijane Uredbe z Ustavo za drugačen položaj kot v odločbi
Ustavnega sodišča št. U-I-80/96 z dne 19. 9. 1996
(Uradni list RS, št. 55/96, in OdlUS V,
127), saj je zdaj pomorska pilotaža za gospodarsko javno službo razglašena z
zakonom, konkretno s 44. členom PZ. PZ določa tudi možne oblike izvajanja gospodarske
javne službe, pri čemer posebej predvideva javno podjetje in izrecno določa, da
akt o oblikah in načinu izvajanja te gospodarske javne službe sprejme Vlada.
Pri tem Vlada opozarja, da pobudnica ne izpodbija določb PZ, temveč le Uredbo,
zato je glede na ustavnosodno presojo o neskladju s 74. členom
Ustave mogoče govoriti le, če podzakonski predpis presega zakonski okvir, ki je
bil podlaga za njegovo izdajo. Izpodbijana Uredba temelji na 44. do 47. členu PZ, zato je jasno, da 74. člen Ustave ni kršen. Poleg tega pobudnica
niti ne navaja, da naj bi Uredba presegla zakonski okvir. Vlada poudarja, da
pobudničina celotna pobuda temelji na tezi, ki jo je Ustavno sodišče zavrnilo
že v odločbi (pravilno sklepu) št. U-I-255/01
z dne 25. 9. 2003,
da svobodna gospodarska pobuda posameznim subjektom ne zagotavlja določenega
dela oziroma dejavnosti in da ne obstaja pravica do opravljanja pomorske pilotaže.
Pobudnica naj bi tako poskušala le ohraniti svoj desetletja trajajoči monopolni
položaj v koprskem tovornem pristanišču, vključno s trgom pilotskih licenc za
usposobljene pilote. Javna korist naj bi bila po mnenju Vlade očitna, zato naj
bi bili podani tako razlogi za razglasitev gospodarske javne službe in omejitev
svobodne gospodarske pobude kot tudi razlogi za ustanovitev in delovanje
javnega podjetja. Okoliščina, da je PZ pomorsko pilotažo opredelil kot izbirno
gospodarsko javno službo, naj ne bi bila odločilna. Še zmeraj gre za
gospodarsko javno službo, ki jo mora zagotavljati Republika Slovenija.
Izbirnost naj bi se izražala v prosti presoji Vlade, ali bo za neko dejavnost
uresničila možnost gospodarske javne službe, pri čemer po mnenju Vlade to mora
storiti, kadar tako narekuje javna korist. Prav za to naj bi šlo v obravnavanem
primeru in to naj bi izhajalo iz zakonodajnega gradiva, na kar je opozorila
Vlada že v odgovoru na predlog za začasno zadržanje. V obrazložitvi predloga
Uredbe naj bi bilo pojasnjeno, da se pomorska pilotaža izvaja kot monopol, da
obstaja tveganje za njegovo zlorabo (samovoljno odločanje o izvajanju
dejavnosti, neprimeren dvig cen storitev, neustrezne delovne razmere pilotov in
možnost stavke ipd.), s tem pa ogrožanje varnosti plovbe, varstva okolja in
povzročitev gospodarske škode zaradi pomembnosti koprskega tovornega
pristanišča za gospodarski sistem kot celoto. Poleg tega se dejavnost pomorske
pilotaže naj ne bi nikoli opravljala kot prava tržna dejavnost, temveč vselej
kot monopolna dejavnost. Vlada pobudnici očita tudi, da njena pobuda ni
obrazložena, da ne podaja razlogov, zakaj pomorska pilotaža ne bi smela biti
gospodarska javna služba, in kateri so razlogi, da je test sorazmernosti morda
napačen. Opozarja na stališče Ustavnega sodišča iz sklepa št. U-I-54/03 z dne 7. 10. 2004, da zgolj z navajanjem, da neka dejavnost
ne bi smela biti gospodarska javna služba, ni mogoče utemeljiti neskladnosti s
74. členom Ustave. Vlada poudarja, da
pobudnica na več mestih pobude govori o posegu v pridobljene pravice, čeprav je
očitno, da Uredbi ne očita retroaktivnosti, temveč le neskladje z 2. členom Ustave, ki zagotavlja varstvo položajev
pred arbitrarnimi posegi vanje. Sprejeti ukrep po mnenju Vlade ni arbitraren,
temveč je utemeljen z javnim interesom. Vsi morebitni spori med pobudnico in
Republiko Slovenijo pa bodo lahko rešeni v okviru obstoječega pravnega sistema
in zato naj ne bi bila potrebna določitev posebnih mehanizmov in pravnih
postopkov. Prehodno obdobje naj bi bilo primerno, poleg tega pobudnica niti ne
navaja, kako dolgo bi moralo biti to obdobje in zakaj milejši ukrep, o katerem
le pavšalno govori, ni niti mogoč in smiseln niti učinkovit. Sklicevanje na
pravila prava Evropske unije (v nadaljevanju EU) o prostem pretoku in
konkurenci naj bi bilo popolnoma nekonkretizirano in že na prvi pogled
neutemeljeno. Vlada pa opozarja, da pravo EU ne posega v pravico držav članic,
da opredelijo pravni režim določene dejavnosti, in da izpodbijana Uredba ni v
nasprotju z Uredbo 2017/352, saj se ta uporablja za pilotažo le, če država
članica o tem obvesti Komisijo.
8. Glede postopka sprejetja Uredbe
Vlada opozarja na odločitev Vrhovnega sodišča št. I
Up 56/2019 z dne 18. 4. 2019, ki je tekoče posle iz 115. člena Ustave razložilo na način, da je vselej
dopuščeno dokončanje postopkov, ki na Vladi že tečejo. Sprejetje Uredbe naj bi
tako izpolnjevalo opisano merilo, saj pomeni le zaključek postopka sprejetja
podzakonskega predpisa, ki se je začel s sklepom Vlade št. 37300-2/2019/4 z dne 2. 4. 2019 kot
posledica napovedane stavke pomorskih pilotov.
9. Pobudnica je na odgovor Vlade
odgovorila. Navaja, da je Vlada očitno prezrla, da 30. člen
Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07
– uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS)
Ustavnemu sodišču omogoča, da sámo začne postopek za oceno ustavnosti 44. do
47. člena PZ. Pobudnica vztraja, da PZ uzakonja le možnost uvedbe
gospodarske javne službe, zato morajo hkrati biti izpolnjeni pogoji iz 1. člena ZGJS. Podaja svojo razlago 44. člena PZ, po kateri naj iz besedila ne bi
izhajalo, da daje podlago za le enega izvajalca, temveč le za omejitev števila
izvajalcev. V koprskem tovornem pristanišču naj ne bi bile podane okoliščine,
ki bi upravičevale omejitev izvajalca storitev pomorske pilotaže. Zato
pobudnica vztraja, da je Uredba v neskladju s 74. členom
Ustave ter 49., 56. in 106. členom PDEU.
Pobudnica odgovarja tudi, da je Vlada tista, ki mora izkazati javni interes,
cilje in sorazmernost ukrepa. Meni, da sklicevanje na sodbo Vrhovnega sodišča
št. I Up 56/2019 ni primerno, ker gre za
drugačen pravni položaj, in sicer za dokončanje upravnega postopka, in ne za
postopek sprejetja predpisa. Navaja, da bi Vlada pri določitvi prehodnega obdobja
morala upoštevati različne okoliščine, kot npr. vlaganja v opremo in
izobraževanje pilotov, dolgoročna pravna razmerja. Primerno obdobje naj bi
znašalo pet let. Prav tako se pobudnica ne strinja, da milejši ukrep ni mogoč,
saj bi lahko država podelila koncesijo. Navaja, da prav tako ne drži, da Uredba
ne krši Uredbe 2017/352, saj ta določa vrsto omejitev, ki jih Vlada ni
upoštevala. Poleg tega naj bi kršitev obstajala že zato, ker Vlada Evropske
komisije ni obvestila o uporabi Uredbe za ureditev pomorske pilotaže.
10. Za udeležbo v postopku je
zaprosilo Državno odvetništvo, Zunanji oddelek v Kopru, ki v pravdi pobudnice
zoper Republiko Slovenijo zaradi plačila odškodnine zastopa slednjo, očitno ne
vedoč, da je Vlada s sklepom št. 050001-8/2020/09
z dne 11. 5. 2020
Državno odvetništvo pooblastila za zastopanje v tem postopku. Gre torej za
dodaten odgovor Vlade. Državno odvetništvo pojasnjuje, da pobudnica v pravdi
kot protipravnost uveljavlja normativno ureditev pomorske pilotaže, ki je
protiustavna in nezakonita ter krši pravo EU. Državno odvetništvo Ustavnemu
sodišču predlaga, naj se najprej opredeli do vprašanja, ali gre za gospodarsko
ali negospodarsko dejavnost, ker je od tega odvisna uporaba prava EU za
obravnavani primer. V zvezi s tem predlaga tudi predložitev Sodišču Evropske
unije (v nadaljevanju SEU) v predhodno odločanje. Meni, da je pomorska pilotaža
negospodarska storitev splošnega pomena, za katero se po ustaljeni sodni praksi
SEU ne uporabljajo pravila o notranjem trgu in konkurenci, pri tem se v podporo
svojemu stališču sklicuje na sodbe SEU. Če bi bila sprejeta odločitev, da gre
za gospodarsko dejavnost, pa meni, da gre za storitev splošnega gospodarskega
pomena v smislu 14. in 106. člena PDEU ter Protokola (št. 26) o storitvah splošnega pomena, o čemer prav
tako predlaga, naj Ustavno sodišče predloži zadevo SEU v predhodno odločanje.
Pojasnjuje, kaj so predpostavke, da je neka dejavnost lahko opredeljena kot
storitev splošnega gospodarskega pomena, in dodaja, da iz sodne prakse SEU izhaja,
da četudi se je neka dejavnost opravljala na trgu, to ni ovira, da jo država
članica razglasi za storitev v splošnem gospodarskem interesu. V zvezi s
pristaniškimi privezi opozarja na sodbo v zadevi Corsica Ferries,1 v kateri je SEU
sprejelo stališče, da gre za storitev splošnega gospodarskega pomena in da je
bila določitev izključne pravice izvajalcu upravičena. Razlog za izključitev
drugih izvajalcev pomorske pilotaže na področju koprskega tovornega pristanišča
je po mnenju Državnega odvetništva zagotavljanje pogojev za varno, trajno in nemoteno
delovanje koprskega pristanišča. Glede na geografske značilnosti koprskega
tovornega pristanišča, ki obsega omejeno geografsko območje in leži v ozkem
zaprtem zalivu na skrajno severnem delu Jadranskega morja, je to nujna
odločitev, da se lahko ob gostem prometu zagotovi varnost plovbe. Koprsko
tovorno pristanišče in njegovo sidrišče je s treh strani obdano s kopnim in je
proti morskim potem odprto samo z zahodne strani. Poleg območja samega
pristanišča, ki ga sestavljajo trije bazeni z ozkimi plovnimi kanali, se
pilotaža izvaja do omejenega dela sidrišča velikosti približno 2,1 x 2,2
navtične milje. Do sidrišča, ki je del koprskega tovornega pristanišča, ladje
priplujejo po območju, ki ga je Mednarodna pomorska organizacija razglasila za
shemo ločene plovbe za namene urejanja smeri plovbe. V shemi ločene plovbe
ladje uporabljajo posebne plovbne koridorje za posamično smer plovbe, ki zoži
območje vplutja do sidrišča koprskega tovornega pristanišča. Izvajanje pomorske
pilotaže z enim izvajalcem v takem geografskem območju je še posebej ključnega
pomena v posebnih vremenskih razmerah, ki so značilne za to območje, kot so
močna burja, slaba vidljivost, gosta megla in močne padavine. Opravljanje
dejavnosti pomorske pilotaže bi v pogojih konkurenčnega poslovanja v takih
razmerah pomenilo dodatno tveganje za varnost plovbe. Razlog, ki dodatno
podkrepi odločitev o enem samem izvajalcu pomorske pilotaže, je tudi v enotnem
upravljanju vplutij in izplutij. To pomeni, da se vplutje in izplutje ladij
upravljata iz enotne točke, ki se usklajuje z izvajalcem pomorske pilotaže. Da
gre za upravičene razloge za omejitev konkurence, naj bi izhajalo tudi iz
devetnajste uvodne izjave Uredbe 2017/352. Poleg tega je bilo treba izključiti
konkurenco na tem področju zaradi zagotavljanja finančno uravnoteženih pogojev
za javno podjetje. Pomorska pilotaža mora biti zagotovljena 24 ur vsak dan vse
dni v letu. Če bi bila omogočena konkurenca v koprskem tovornem pristanišču, bi
zasebni izvajalec zagotavljal pilotažo tako, da bi maksimiziral svoj dobiček,
zaradi tega pa bi pilotažo izvajal v tistem časovnem obsegu, ki bi mu
zagotavljal največji profit. Zaradi tega bi bilo ogroženo financiranje javnega
podjetja s storitvami pomorske pilotaže. Iz navedenih razlogov izhaja, zakaj
drugačni oziroma milejši ukrepi niso bili možni.
11. Pobudnica
je na dodatni odgovor Vlade odgovorila. Navaja, da nima podatkov, ali je
Republika Slovenija obvestila Evropsko komisijo o uporabi II. poglavja in 21. člena Uredbe 2017/352 za pomorsko pilotažo.
Tega pa ni mogoče razbrati niti iz odgovora Vlade niti iz predloga Uredbe.
Pobudnica meni, da Uredba 2017/352 velja in da je bila izpodbijana Uredba
sprejeta v nasprotju z Uredbo 2017/352, saj naj bi Vlada kršila njena 6. in 7. člen. Poleg tega opozarja, da Republika
Slovenija ni izpolnila svoje obveznosti po 16. členu
Uredbe 2017/352, ker ni vzpostavila postopka za obravnavo pritožb. Glede
predložitve zadeve SEU v predhodno odločanje pobudnica meni, da to ni potrebno,
ker vprašanja niso odločilna za odločitev o zadevi. Očitno je, da gre za
gospodarsko dejavnost, saj naj bi to izhajalo že iz 40. člena
PZ, Vlada pa ne more sama gospodarske dejavnosti spremeniti v negospodarsko. Za
kaj takega bi potrebovala odločitev Državnega zbora. Pobudnica vztraja, da je
ukrep Vlade nesorazmeren, saj bi bilo mogoče enak učinek doseči tudi z milejšim
ukrepom.
12. Ustavno sodišče je Vlado posebej
zaprosilo za odgovor, ali je Republika Slovenije obvestila Evropsko komisijo v
smislu drugega odstavka 10. člena Uredbe
2017/352, da se bosta v Republiki Sloveniji za pomorsko pilotažo uporabljala
II. poglavje in 21. člen Uredbe 2017/352.
Vlada je odgovorila, da je Evropsko komisijo obvestila o sprejetju izpodbijane
Uredbe. Odgovor Vlade je bil posredovan pobudnici.
B. – I.
Pravni interes in obseg presoje
13. Pobudo
za začetek postopka za oceno ustavnosti lahko da, kdor izkaže svoj pravni interes
ob vložitvi pobude (prvi odstavek 24. člena
ZUstS. Po drugem odstavku navedenega člena je pravni interes podan, če predpis
ali splošni akt, izdan za izvrševanje javnih pooblastil, katerega oceno
pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove pravice, pravne interese oziroma
v njegov pravni položaj.
14. Člena 3 in 4 Uredbe določata
obliko izvajanja in izvajalca gospodarske javne službe pomorske pilotaže na
področju pomorskih dejavnosti koprskega tovornega pristanišča. Na ta način
zamejujeta opravljanje pomorske pilotaže na določen subjekt in preprečujeta, da
bi to dejavnost lahko opravljal kateri koli drug (gospodarski) subjekt na trgu.
Zato v tem smislu izpodbijani določbi neposredno posegata v pravni položaj
pobudnice: preprečujeta ji, da bi pomorsko pilotažo opravljala tudi ona.
15. Tega ni mogoče reči za nobeno
drugo od izpodbijanih določb Uredbe: z njimi Vlada ureja vprašanja, ki niso del
pravic, pravnih interesov in pravnega položaja pobudnice, kot npr. ceno za
storitev pomorske pilotaže in njeno oblikovanje, letno nadomestilo za izvajanje
gospodarske javne službe, poročanje izvajalca gospodarske javne službe, nadzor
nad določitvijo cene, pogodbo z izvajalcem gospodarske javne službe in prvo
ceno za storitev pomorske pilotaže. Ker pobudnica ni izvajalka gospodarske
javne službe, te določbe ne morejo vplivati na njen pravni položaj. Povedano
drugače, 9. do 11. člen, četrta alineja 12. člena,
prvi do tretji odstavek 13. člena, ter
14. in 15. člen Uredbe se v temelju ne nanašajo nanjo.2 Glede na to je
Ustavno sodišče pobudo v tem delu zavrglo (2. točka izreka).
16. Ustavno sodišče je pobudo za
začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti 3. in 4. člena Uredbe sprejelo ter začelo postopek za
oceno njune ustavnosti in zakonitosti. Ker so bili izpolnjeni pogoji iz
četrtega odstavka 26. člena ZUstS, je nadaljevalo z odločanjem o stvari
sami.
B. – II.
O ustavnosti in zakonitosti postopka
sprejetja Uredbe
17. Prvi
pobudničin očitek glede postopka sprejetja Uredbe je, da je Vlada, ki ji je
prenehal mandat zaradi odstopa predsednika Vlade, prekoračila pooblastilo iz
115. člena Ustave, saj sprejetje
izpodbijane Uredbe ni tekoči posel.
18. Pri tem očitku se tako pobudnica
kot tudi Vlada sklicujeta na sodno prakso Vrhovnega sodišča. Ustavno sodišče
pojasnjuje, da ni vezano na sodno prakso, ki se nanaša na razlago Ustave,
temveč je sámo tisto, ki razlaga Ustavo. Ta pa je zavezujoča za vse tri veje
oblasti, saj so odločbe Ustavnega sodišča obvezne (tretji odstavek 1. člena ZUstS).
19. Člen 115 Ustave določa:
»Funkcija predsednika vlade in ministrov
preneha, ko se po volitvah sestane nov državni zbor, funkcija ministrov pa tudi
z vsakim drugim prenehanjem funkcije predsednika vlade ter z razrešitvijo ali
odstopom ministra, morajo pa opravljati tekoče posle do izvolitve novega
predsednika vlade oziroma do imenovanja novih ministrov.«
20. Predsednik Vlade, ki je sprejela
izpodbijano Uredbo, je 29. 1. 2020 odstopil s funkcije.3 Zato je nastopil
položaj iz 115. člena Ustave. Predsedniku
Vlade in ministrom je prenehala funkcija, vendar so zaradi 115. člena Ustave morali opravljati tekoče posle. V
obravnavani zadevi se tako zastavlja vprašanje, kako je treba razumeti besedno
zvezo »morajo pa opravljati tekoče posle«4 v okoliščinah konkretnega
primera. Za obravnavano zadevo namreč ni nepomembno, da gre pri Uredbi za akt o
oblikah in načinu izvajanja gospodarske javne službe, ki ga predvideva že PZ v
drugem odstavku 47. člena. Zakonodajalec je tako pomorsko pilotažo že
razglasil za gospodarsko javno službo.5
21. Iz dosedanje ustavnosodne presoje
že izhajajo nekatera stališča o 115. členu
Ustave. V odločbi št. U-I-250/96 z dne
14. 11. 1996
(Uradni list RS, št. 70/96, in OdlUS V,
157) je Ustavno sodišče pojasnilo, da lahko Vlada, ki mora po volitvah novega
Državnega zbora skladno s 115. členom
Ustave opravljati tekoče posle, predlaga ureditev, ki bi Državnemu zboru
omogočila uskladitev s 120. in 153. členom
Ustave. Povedano drugače, zakonodajni predlog, ki po svoji vsebini pomeni
odpravo protiustavnosti, ki jo je ugotovilo Ustavno sodišče, pomeni tekoči
posel v smislu 115. člena Ustave. V
sklepu št. U-I-150/09, Up-662/09, Up-663/09, Up-664/09, Up-665/09,
Up-666/09 z dne 20. 1. 2011 je Ustavno sodišče sprejelo stališče, da
je naloga vseh državnih organov, prek katerih ljudstvo neposredno ali posredno
izvršuje državno oblast, zagotoviti takšno organizacijo svojega delovanja, ki
bo zagotavljala konsistentno in strokovno opravljanje njihovih oblastnih in
servisnih nalog. In še, da »zakonodajalčev namen zagotoviti nemoteno delo
nosilcev izvršilne veje oblasti izhaja tudi iz 115. člena Ustave«. V
odločbi št. U-I-23/12 z dne 5. 4. 2012
(Uradni list RS, št. 30/12, in OdlUS XIX,
35) je Ustavno sodišče sprejelo stališče, da je Ustava pri izpeljavi načela
delitve oblasti zasnovala državno oblast tako, da sta tudi v obdobjih, ko
prihaja do personalnih zamenjav, vsaki od njenih temeljnih funkcij zagotovljena
kontinuiran obstoj in delovanje. Izhodišče Ustave, da se funkcije državne
oblasti izvajajo kontinuirano, se med drugim odraža tudi v 115. členu in prvem odstavku 116. člena Ustave, po katerih morajo Vlada oziroma
posamezni ministri tudi po prenehanju funkcije opravljati tekoče posle do
izvolitve novega predsednika Vlade oziroma do imenovanja novih ministrov.
22. Stališča pravne teorije o pojmovanju
tekočih poslov niso enotna. Na eni strani so zastopana stališča, po katerih je
treba navedeno ustavno določbo razumeti omejevalno, torej kot omejitev
delovanja Vlade, hkrati pa tudi kot njeno dolžnost, da v tem okviru deluje
odgovorno in poskrbi za vse, kar je potrebno.6 Vlada mora
zagotoviti izvrševanje zakonov in normalno delovanje državne uprave ter v tem okviru
izdajati tudi podzakonske predpise. Opravljati torej mora vse potrebno, da
država normalno deluje, razen tistega, kar presega običajno poslovanje.7 Na drugi strani
je mogoče najti tudi drugačno stališče. Po njem je zmotno prepričanje, da
»poslovodeča Vlada« nima vseh pooblastil, ki jih ima »prava« Vlada, in da lahko
opravlja vse tekoče posle v interesu države in njenega funkcioniranja.8 Podobna stališča
o primerljivi ustavni ureditvi izhajajo tudi iz tuje pravne teorije, še posebej
nemške. Prevladujoče stališče namreč je, da veljavna ustavnopravna pravila ne
poznajo ustavnega načela, po katerem poslovodeča zvezna vlada in njeni
posamezni člani sprejemajo le odločitve, ki jih ni mogoče odložiti, ali da se
morajo omejiti na vsakodnevne upravne zadeve.9
23. Kot je bilo pojasnjeno, je
pomorsko pilotažo za gospodarsko javno službo razglasil že zakonodajalec. To je
storil s sprejetjem Zakona o
spremembah in dopolnitvah Pomorskega zakonika (Uradni list RS, št. 88/10 – v nadaljevanju PZ-D), ko je določil,
da je pomorska pilotaža v koprskem pristanišču izbirna gospodarska javna
služba. Drugi odstavek 47. člena PZ
izrecno določa, da mora Vlada sprejeti akt o oblikah in načinu izvajanja
gospodarske javne službe za tiste storitve, ki jih zagotavlja Republika
Slovenija. Mednje drugi odstavek 43. člena in drugi odstavek 44. člena PZ uvrščata tudi pomorsko pilotažo v
koprskem pristanišču. Izpodbijana Uredba je po svoji vsebini akt o oblikah in
načinu izvajanja gospodarske javne službe. Upoštevaje izhodišče 115. člena Ustave, da se funkcije državne oblasti
izvajajo kontinuirano, torej tudi v obdobju personalnih zamenjav, gre pri
sprejetju izpodbijane Uredbe za tekoči posel. Sprejetje Uredbe namreč
predvideva že PZ, gre torej za izvrševanje zakona ter pomeni vnaprej določeno
dolžnost Vlade, da tak akt tudi sprejme. Postopek sprejetja Uredbe tako ni v
neskladju s 115. členom Ustave.
24. Pobudnica zatrjuje tudi, da je
bila Uredba sprejeta po nezakonitem postopku, na dopisni seji Vlade, pri čemer
naj Ustavno sodišče po uradni dolžnosti preveri, ali je glasovala potrebna
večina članov.
25. Po
tretjem odstavku 21. člena ZUstS odloča
Ustavno sodišče pri presoji skladnosti zakonov z Ustavo oziroma skladnosti
podzakonskih predpisov, predpisov lokalnih skupnosti ali splošnih aktov,
izdanih za izvrševanje javnih pooblastil, z Ustavo in zakoni tudi o ustavnosti
in zakonitosti postopkov, po katerih so bili ti akti sprejeti. Vendar glede
presoje ustavnosti in zakonitosti postopkov, po katerih so ti akti sprejeti,
velja, da je pri zakonih Ustavno sodišče pristojno presojati samo ustavnost, ne
pa morebiti tudi zakonitosti postopka za njihovo sprejetje, pri podzakonskih
aktih pa samo ustavnost in zakonitost teh postopkov, ne pa morda tudi
skladnosti s postopki, predpisanimi v podzakonskih aktih.10 Pobudnica
zatrjuje neskladnost postopka sprejetja Uredbe s predpisom hierarhično iste ravni,
saj je postopek dopisne seje Vlade urejen v Poslovniku Vlade Republike
Slovenije (Uradni list RS, št. 43/01,
23/02 – popr., 54/03, 103/03, 114/04, 26/06, 21/07, 32/10, 73/10, 95/11, 64/12,
10/14, 164/20, 35/21, 51/21 in 114/21), česar pa Ustavno sodišče ni pristojno
presojati.
B. – III.
Opredelitev pomorske pilotaže,
upoštevnost prava EU pri pomorski pilotaži in vprašanje predložitve zadeve SEU
v predhodno odločanje
26. Pomorska
pilotaža je storitev, ki jo izvajajo piloti. Termin pilot je tradicionalno
rezerviran za osebo, ki ni kapitan ali eden od članov posadke plovila in ki se
vkrca na plovilo zlasti zato, da ga vodi po reki, poti ali kanalu iz
pristanišča ali vanj, zlasti glede na njeno poznavanje lokalnih razmer.11 Piloti
z lokalnim znanjem so že stoletja zaposleni na ladjah, da varno vodijo plovila
v pristanišče ali iz pristanišča – ali kjer koli, kjer je plovba lahko nevarna,
zlasti kadar poveljnik ladje ne pozna območja. Poleg lokalnega znanja in
izkušenj lahko piloti zagotovijo učinkovito komunikacijo z obalo in vlačilci,
pogosto v lokalnem jeziku. Pomen zaposlovanja usposobljenih pilotov pri
približevanju pristaniščem in na drugih območjih, kjer je potrebno
specializirano lokalno znanje, je Mednarodna pomorska organizacija, katere
članica je tudi Republika Slovenija, uradno priznala leta 1968, ko je sprejela
Resolucijo skupščine A.159(ES.IV) Priporočilo o pilotaži (Recommendation on
Pilotage). Resolucija priporoča vladam, naj organizirajo pilotažo tam, kjer
bi se lahko izkazala za učinkovitejšo od drugih ukrepov, ter določijo ladje in razrede ladij, za
katere bi bila zaposlitev pilota obvezna. Zgodovinsko gledano, je zamisel o
obvezni pilotaži temeljila na potrebi po nacionalni varnosti ter zaščiti
življenj in premoženja v pristaniščih in na pristaniških območjih.12 Konvencija in
Statut o mednarodnem režimu pomorskih pristanišč, podpisana v Ženevi 9. 12. 1923
(Službene novine Kraljevine Jugoslavije, št. 280-LXXXIX/1931,
str. 1766), ki zavezujeta tudi Republiko Slovenijo, v 2. členu priznavata pravico vsake države, da organizira in
upravlja pilotažne storitve po lastni presoji, kakor se ji zdi primerno.
27. V slovenskem pravnem redu je
pomorska pilotaža urejena v PZ. Ta jo opredeljuje kot dajanje nasvetov
poveljniku ladje s strani strokovne osebe (pilota) glede vodenja ladje, da se
zagotovi varna plovba v pristaniščih in drugih območjih teritorialnega morja in
notranjih morskih voda (78. člen PZ).
28. Tudi v pravu EU je pomorska
pilotaža predmet urejanja, o njej pa se je prav tako že izrekalo SEU. Prvi
pravni akt, ki ga je na tem področju sprejela EU, je bila Direktiva Sveta z dne
21. decembra 1978 o pilotaži plovil v
Severnem morju in Rokavskem prelivu s
piloti za odprto morje (79/115/EGS) (UL L 33, 8. 2. 1979).13 V
študiji, ki jo je opravila Evropska komisija glede pomorske pilotaže leta 1995,
je posebej poudarjeno, da sta kakovost storitev in delovne izkušnje pilotov
varnostni omejitvi, ki omejujeta možnost pogostega spreminjanja izvajalca storitev
pomorske pilotaže, kot tudi, da bi bila »policijska funkcija« pilotov, ko
odločajo o varnostnih vidikih prihajajoče ladje (stanje ladje, vremenske
razmere ipd.), oslabljena v popolnoma tržnih razmerah.14 V Sporočilu o
politiki evropskih pristanišč15 kot delu mehkega prava EU (soft
law) je Evropska komisija pojasnila, da pomeni pomorska pilotaža
tehnično-navtično storitev, pri čemer takšno dejavnost lahko zagotavlja javna
uprava ali pa gre za storitev splošnega gospodarskega interesa. Zakoniti
monopoli tehnično-navtičnih storitev lahko kratijo svobodo ustanavljanja,
vendar le, če so potrebni in sorazmerni. V skladu z Direktivo 2009/16/ES
Evropskega parlamenta in Sveta z dne 23. aprila 2009 o pomorski inšpekciji
države pristanišča (UL L 131, 28. 5. 2009, str. 57) je pilotom naloženo, naj
pristojnim organom poročajo o očitnih nepravilnostih, ki lahko škodujejo varni
plovbi vodnega plovila ali pomenijo grožnjo za morsko okolje.
29. Za pomorsko pilotažo je posebej
pomembna Uredba 2017/352. Med drugim opredeljuje pilotažo kot storitev vodenja
vodnega plovila, ki jo opravlja pilot ali pilotažna postaja, da se zagotovi
varen vstop vodnega plovila v pristanišče po plovni poti za dostop do
pristanišča ali za izhod iz njega ali pa varna plovba znotraj pristanišča (8.
točka 2. člena Uredbe 2017/352).
30. Navedena uredba je bila sprejeta
na podlagi drugega odstavka 100. člena PDEU,
pri čemer spada področje prometa na podlagi točke (g) drugega odstavka 4. člena PDEU med deljene pristojnosti.16 Sprejetje
navedene uredbe pomeni, da spada položaj pobudnice na področje izvajanja prava
EU. Ustavno sodišče mora zato na podlagi tretjega odstavka 3.a člena Ustave pri
presoji ukrepov, ki pomenijo izvajanje prava EU, upoštevati primarno in
sekundarno zakonodajo EU ter
sodno prakso SEU. Republika Slovenija je izvrševanje dela svojih suverenih
pravic prenesla na EU, kar pomeni, da je nanjo prenesla tudi normativno
urejanje na nekaterih področjih.
31. Vlada je Ustavnemu sodišču
predlagala, naj zadevo predloži SEU v predhodno odločanje. Ustavno sodišče
pojasnjuje, da pogoje, pod katerimi morajo upoštevna sodišča držav članic
zadevo predložiti SEU, ureja tretji odstavek 267. člena PDEU, kot ga je
razložilo SEU. Opustitev predložitve zadeve SEU mora biti skladna s sodno
prakso SEU, izoblikovano po tretjem odstavku 267. člena
PDEU (tretji odstavek 3.a člena Ustave). Po njej med drugim velja,17 da
lahko sodišče opusti predložitev, če ugotovi, (a) da vprašanje ni upoštevno,
pri čemer je nacionalno sodišče tisto, ki presodi o upoštevnosti vprašanja,18 (b) da je
upoštevna določba prava EU že bila predmet razlage SEU19 oziroma (c)
da se pravilna uporaba prava EU ponuja tako očitno, da ne pušča prostora za
noben razumen dvom.20
32. Iz sodbe SEU v zadevi Corsica
Ferries Italia jasno izhaja, da je pomorska pilotaža gospodarska dejavnost,
saj gre za storitve, ki se izvajajo za potrebe transportnih podjetij,21 in da ima družba,
ki je pridobila izključno pravico zagotavljanja storitev pomorske pilotaže,
pravni monopol, ki se presoja po prvem odstavku 106. člena
v zvezi s 102. členom PDEU.22 Predpogoj za
uporabo prvega odstavka 106. člena (v
zvezi s 102. členom) PDEU pa je, da podjetje, ki mu je bila podeljena
izključna ali specialna pravica, opravlja gospodarsko dejavnost.23 Po
oceni Ustavnega sodišča gre torej v obravnavani zadevi za primer, da se za
vprašanje, ki ga predlaga Vlada, ali gre za negospodarsko dejavnost, pravilna
uporaba prava EU ponuja tako očitno, da ne pušča prostora za noben razumen
dvom. Drugo vprašanje, ki ga predlaga Vlada, tj. ali je treba pomorsko pilotažo
šteti za storitev v splošnem gospodarskem interesu v smislu drugega odstavka
106. člena PDEU, pa za odločitev v
obravnavani zadevi ni bistveno, kar bo razvidno iz nadaljnje obrazložitve te
odločbe. Glede na to Ustavno sodišče ni sledilo predlogu Vlade.
Presoja z vidika pravice do svobodne
gospodarske pobude in ZGJS
33. Pobudnica
navaja, da sta 3. in 4. člen Uredbe v
neskladju s prvim odstavkom 74. člena
Ustave, ker se z določitvijo pomorske pilotaže kot izbirne gospodarske
dejavnosti in opredelitvijo njenega izvajanja v obliki javnega podjetja omejuje
ukvarjanje s pomorsko pilotažo kot gospodarsko pridobitno dejavnostjo vsem
drugim osebam, in da je bila Uredba sprejeta neupoštevaje pogoje iz drugega
odstavka 1. člena ZGJS.
34. Izpodbijani
3. člen Uredbe določa:
»Gospodarska javna služba se zagotavlja v
obliki javnega podjetja (v nadaljnjem besedilu: izvajalec gospodarske javne
službe), ki je edini izvajalec pomorske pilotaže na področju pomorskih
dejavnosti koprskega tovornega pristanišča.«
Izpodbijani 4. člen
Uredbe pa določa:
»Gospodarsko javno službo izvaja izvajalec
gospodarske javne službe, katerega ustanovitelj oziroma edini družbenik je
Republika Slovenija, ki svojega poslovnega deleža ne sme deliti ali prenesti na
drugo osebo.«
35. PZ med drugim določa, da so
storitve pomorske pilotaže gospodarska javna služba (četrta alineja prvega odstavka
43. člena PZ), kar velja še posebej za koprsko tovorno pristanišče (četrta
alineja prvega odstavka 44. člena PZ),
pri čemer pomorsko pilotažo v koprskem tovornem pristanišču zagotavlja
Republika Slovenija kot izbirno gospodarsko javno službo (drugi odstavek 44. člena PZ). Pobudnica v pobudi ne izpodbija PZ
in njegove ureditve pomorske pilotaže, temveč nasprotuje temu, da je bila
pomorska pilotaža z izpodbijano Uredbo spremenjena iz tržne dejavnosti v
gospodarsko javno službo. Izpodbija torej podzakonski predpis, ki je bil izdan
na podlagi določbe PZ, konkretno drugega odstavka 47. člena
PZ, pri čemer pravne podlage za njeno sprejetje in samo ureditev pomorske
pilotaže v PZ, kot pravilno opozarja Vlada, ne izpodbija.
36. Ustava zagotavlja svobodno gospodarsko
pobudo (prvi odstavek 74. člena). Vendar
to ne pomeni, da je lahko ravnanje tako pri ustanavljanju gospodarskih subjektov
kot pri opravljanju gospodarske dejavnosti povsem svobodno. V prvem stavku
drugega odstavka 74. člena Ustava
pooblašča zakonodajalca, da opredeli pogoje za ustanavljanje gospodarskih
subjektov, s čimer se glede na ustaljeno ustavnosodno presojo24 določa način
uresničevanja te človekove pravice v smislu drugega odstavka 15. člena Ustave. Zakonodajalec ima prav na
podlagi slednje ustavne določbe pooblastilo, da uredi način uresničevanja
pravice iz prvega odstavka 74. člena Ustave tudi tedaj, ko gre za
opravljanje gospodarske dejavnosti. Ker tako vzpostavlja ekonomsko politiko na
posameznih področjih družbenega življenja, ki jo šteje za najprimernejšo za
doseganje splošne družbene blaginje, ima pri tem široko polje proste presoje.
Kot je Ustavno sodišče že večkrat poudarilo (npr. v odločbi št. U-I-16/98 z dne 5. 7. 2001, Uradni list RS, št. 62/01, in OdlUS
X, 144), skrajno liberalistično pojmovanje podjetništva ni v skladu z Ustavo.
Zakonodajalec lahko ne le predpiše način uresničevanja pravice do svobodne
gospodarske pobude v skladu z drugim odstavkom 15. člena
Ustave, ampak lahko določene oblike podjetništva tudi omeji skladno s tretjim
odstavkom 15. člena Ustave. Če je za to
izkazana javna korist (varstvo zdravja ali življenja ljudi, varstvo narave,
varstvo potrošnikov, zaposlenih ipd.), lahko določi posebne subjektivne ali
objektivne pogoje za podjetniško delovanje, ki pomenijo omejitev svobodne
gospodarske pobude. Temelj za to mu daje Ustava v drugem stavku drugega odstavka
74. člena, ki izrecno prepoveduje
opravljanje gospodarske dejavnosti v nasprotju z javno koristjo. Na tej podlagi
lahko zakonodajalec s posamičnimi ukrepi omeji to človekovo pravico, da se
doseže spoštovanje navedene ustavne prepovedi. Ali pomeni posamezen zakonodajni
ukrep na področju gospodarske dejavnosti način uresničevanja svobodne
gospodarske pobude ali pa že njeno omejevanje, torej poseg v to človekovo pravico,
je prepuščeno vsakokratni presoji konkretne ureditve. Meja med njima je, kot je
že večkrat poudarilo Ustavno sodišče, gibljiva.25 Vendar je treba v
vsakem primeru upoštevati, da Ustava v drugem stavku drugega odstavka 74. člena ne dopušča le možnosti zakonskega
urejanja, ampak s prepovedjo opravljanja gospodarske dejavnosti v nasprotju z
javno koristjo zakonodajalcu nalaga, naj oblikuje gospodarsko politiko na
posameznih področjih družbenega življenja, in ga pooblašča za sprejetje
ukrepov, s katerimi bo lahko zagotovil uresničitev ciljev te politike.26 Prav s tem je zakonodajalcu prepuščeno široko
polje proste presoje pri vrsti ukrepov ekonomske politike, ki jih šteje za
potrebne, pri čemer je tudi sam zavezan z ustavno prepovedjo, da ne sme
dopustiti opravljanja gospodarske dejavnosti v nasprotju z javno koristjo.
37. Iz ustaljene ustavnosodne presoje
izhaja, da Ustavno sodišče pri presoji podzakonskih predpisov veže presojo
skladnosti s 74. členom Ustave na presojo
njihove zakonitosti (drugi odstavek 120. člena
Ustave). Po stališču Ustavnega sodišča posega podzakonski predpis v svobodno
gospodarsko pobudo, če presega zakonski okvir, na podlagi katerega je bil
izdan. Če ta okvir ni presežen, ni neskladja s 74. členom
Ustave, in a contrario, če podzakonski predpis presega zakonski okvir,
ker npr. določena dejavnost ni kot gospodarska javna služba opredeljena že z
zakonom, so podzakonski predpisi v neskladju z zakonom in s tem z ustavno
zagotovljeno svobodno gospodarsko pobudo.27 Prav iz opisanega razloga je
Ustavno sodišče ob presoji uvedbe gospodarske javne službe pomorske pilotaže z
Uredbo o načinu opravljanja pomorske pilotaže (Uradni list RS, št. 70/95) to odpravilo. Ugotovilo je namreč, da
pomorska pilotaža po dotedanji ureditvi ni bila gospodarska javna služba
in da jo za tako lahko razglasi le zakonodajalec, česar pa ni storil.28
38. Kot je bilo že pojasnjeno, je PZ
pravna podlaga za sprejetje izpodbijane Uredbe, in sicer izrecno drugi odstavek
47. člena PZ. Drugače kot v odločbi št. U-I-80/96, je s PZ že zakonodajalec pomorsko pilotažo
razglasil za gospodarsko javno službo na splošno (četrta alineja prvega
odstavka 43. člena PZ) in še posebej v koprskem tovornem pristanišču
(četrta alineja prvega odstavka 44. člena
PZ). Nesporno torej je, da je na podlagi izrecnega zakonskega pooblastila
normativno urejanje pravnega režima pomorske pilotaže prepuščeno Vladi.
Vprašanje, ki se zastavlja, je, ali je Vlada z določitvijo izvajanja
gospodarske dejavnosti pomorske pilotaže kot javne službe presegla zakonsko
pooblastilo.
39. Sistem javnih služb na področju
gospodarskih dejavnosti na splošno ureja ZGJS. Gospodarske javne službe so
dejavnosti, s katerimi se zagotavljajo materialne dobrine kot proizvodi ali
storitve, katerih trajno in nemoteno proizvajanje je v javnem interesu (drugi
odstavek 1. člena ZGJS). Ta javni interes
se po ZGJS kaže v tem, da gre za zadovoljevanje javnih potreb, kadar in kolikor
jih ni mogoče zagotavljati na trgu, ter da je pri zagotavljanju teh dobrin
pridobivanje dobička podrejeno zadovoljevanju javnih potreb. Ustaljeno stališče
Ustavnega sodišča je, da vzpostavitev pravne ureditve gospodarske javne službe,
ki temelji na ustavni določbi, da se gospodarske dejavnosti ne smejo izvajati v
nasprotju z javno koristjo, pomeni dopustno omejitev svobodne gospodarske
pobude (74. člen Ustave).29 Neko gospodarsko dejavnost je
tako v skladu z ustavno zajamčeno svobodno gospodarsko pobudo dopustno z
zakonom določiti kot gospodarsko javno službo, če gre za zagotavljanje prej omenjenega
javnega interesa. Glede gospodarskih dejavnosti, ki so lahko opredeljene kot
gospodarske javne službe in se torej za njihovo izvajanje vzpostavi javnopravni
režim in s tem omeji svobodna gospodarska pobuda, ZGJS tako podaja iz upravne
teorije znano materialno definicijo javne službe. S tem je zakonodajalec
opredelil pravni režim javnih služb, saj nobena gospodarska dejavnost ni javna
služba sama po sebi, temveč to postane s trenutkom vzpostavitve javnopravnega
režima, ki je njeno bistvo.30
40. Po
2. členu ZGJS se gospodarske javne službe
določijo z zakoni s področja energetike, prometa in zvez, komunalnega in
vodnega gospodarstva ter gospodarjenja z drugimi vrstami naravnega bogastva,
varstva okolja in z zakoni, ki urejajo druga področja gospodarske
infrastrukture. ZGJS v 3. členu razlikuje med republiškimi in lokalnimi
gospodarskimi javnimi službami glede na subjekt, ki je dolžan zagotavljati
javno službo, ter med obveznimi in izbirnimi javnimi službami glede na
obveznost zagotavljanja te službe. Nadalje določa, da se obvezne gospodarske
javne službe določijo z zakonom, kar pomeni, da sta to vrsto javnih služb Vlada
oziroma lokalna skupnost dolžni zagotavljati na podlagi samega zakona. Dejavnosti,
ki z zakonom niso opredeljene kot obvezne gospodarske javne službe, se lahko
določijo kot izbirne. Po dosedanji presoji je Ustavno sodišče iz tega izpeljalo
stališče, da lahko Vlada oziroma lokalna skupnost sami odločata, ali se bodo
poleg dejavnosti, ki so obvezne javne službe, kot javna služba opravljale še
kakšne druge dejavnosti, vendar le, če so izpolnjeni pogoji iz drugega odstavka
1. člena ZGJS.31 V obravnavanem
primeru Ustavno sodišče odstopa od navedenega stališča iz razlogov, ki so
pojasnjeni v nadaljevanju.
41. Opisana materialna definicija drugega
odstavka 1. člena ZGJS zakonodajalca ne ovira, da ne bi s področnim
zakonom določil kot gospodarsko javno službo tudi katere koli druge dejavnosti,
ki ne sodi v pojmovni okvir navedene materialne definicije. Področni zakon je
namreč v razmerju do ZGJS lex specialis. Glede na to je treba zakonsko
opredelitev gospodarskih javnih služb šteti le za napotilno določbo, ki naj jo
zakonodajalec upošteva pri opredeljevanju javnih služb na posameznem področju,32 in ne kot tisto
določbo, ki določa pogoje, da je neko dejavnost sploh mogoče opredeliti kot
gospodarsko javno službo, kot je to do zdaj štelo Ustavno sodišče. Edini pogoj,
ki je z vidika svobodne gospodarske pobude ustavnopravno odločilen za specialno
zakonsko ureditev gospodarske javne službe, je, ali obstaja javni interes
oziroma javna korist, da se vzpostavi poseben pravni režim gospodarske javne
službe in se na ta način gospodarska dejavnost izvzame iz spontanih interakcij,
kot jih poznamo na trgu, kot tudi, da pravo EU, če gre za področje, ki je tudi
predmet urejanja na ravni EU, ne nasprotuje vzpostavitvi posebnega pravnega
režima.33 Glede na to pobudničini očitki, da je bila izpodbijana Uredba
sprejeta brez upoštevanja pogojev iz drugega odstavka 1. člena ZGJS, niso
utemeljeni.
42. Navedeno pomeni tudi, da je ob
upoštevanju navedenih omejitev v prosti presoji zakonodajalca, ali stanje na
posameznem področju opravljanja določene gospodarske dejavnosti zahteva
javnopravni režim javne službe ali pa za zasledovanje javne koristi zadošča
(bolj ali manj reguliran ali celo nereguliran) tržni sistem. Pri tem je
zakonodajalcu prepuščeno široko polje proste presoje pri izbiri vrste ukrepov
ekonomske politike, ki jih šteje za potrebne, pri čemer je tudi sam zavezan z
ustavno prepovedjo, da ne sme dopustiti opravljanja gospodarske dejavnosti v
nasprotju z javno koristjo.34 Odločitev Vlade, ki je z
Uredbo določila, da se pomorska pilotaža v koprskem tovornem pristanišču
opravlja kot gospodarska javna služba v obliki javnega podjetja, temelji na
oceni Ministrstva za infrastrukturo (ki ji, kot izhaja iz predloga Uredbe35 in
odgovora na pobudo, sledi tudi Vlada), da zaradi cilja zagotovitve stalnega in
nemotenega izvajanja storitev pomorske pilotaže, ki se lahko izrazi v veliki gospodarski škodi za
pristanišče in gospodarski sistem, kot tudi zaradi ogrožanja varnosti plovbe36
in varstva okolja pomorska pilotaža ne more biti več prepuščena trgu,
temveč je treba uresničiti možnost uvedbe gospodarske javne službe. Zato zgolj
sprememba sistema opravljanja pomorske pilotaže iz tržne dejavnosti v
gospodarsko javno službo ni v neskladju s pravico iz prvega odstavka 74. člena Ustave.
43. Tudi pravo EU ne preprečuje
spremembe sistema opravljanja gospodarske dejavnosti. Zaradi politične izbire
ali gospodarskega razvoja se lahko razvrstitev dejavnosti sčasoma spremeni.
Današnje netržne dejavnosti lahko v prihodnosti postanejo tržne in obratno.37 Tako je zlasti,
kadar država članica v okviru proste presoje, ki jo ima, meni, da trg ne
omogoča izpolnitev ciljev kontinuitete in dostopa do storitev, ki jih je
opredelila.38 Prav tako iz prava EU ne izhaja, da bi nasprotovalo posebnemu
pravnemu režimu za opravljanje gospodarske dejavnosti pomorske pilotaže. Že
Uredba 2017/352, katere II. poglavje in 21. člen
se za pomorsko pilotažo uporabljata v skladu z 10. členom
le, če država članica o tem obvesti Evropsko komisijo, v 3. členu izrecno določa, da lahko države članice
z nacionalnim pravom predpišejo posebne pravne režime za dostop do trga za
izvajanje pristaniških storitev, kamor sicer sodi tudi pomorska pilotaža, in
sicer (a) minimalne zahteve za izvajanje pristaniških storitev, (b) omejitve
števila izvajalcev, (c) obveznosti javne službe ali (d) omejitve v zvezi z
notranjimi upravljavci.
44. PZ kot lex specialis ureja
poseben pravni režim gospodarske javne službe na področju pomorskega prometa.
Pomorska pilotaža je določena kot izbirna gospodarska javna služba, ki se
izvaja le v koprskem tovornem pristanišču (drugi odstavek 43. člena PZ) in ki jo zagotavlja Republika
Slovenija (prvi stavek drugega odstavka 44. člena
PZ). Izbirnost pomeni le, da ni nujno, da Republika Slovenija izbirno
gospodarsko javno službo tudi dejansko zagotavlja, temveč je lahko dejavnost
prepuščena tržnim razmeram. Če pa javna korist zahteva, da vstopi država in
dejavnost začne zagotavljati, mora Republika Slovenija zagotoviti izbirno
gospodarsko javno službo. To izhaja neposredno iz drugega stavka drugega
odstavka 74. člena Ustave, ki določa, da se gospodarska dejavnost ne sme
opravljati v nasprotju z javno koristjo, in ne iz drugega odstavka 1. člena ZGJS, kot to zmotno meni pobudnica.
Vlada s sprejetjem izpodbijane Uredbe in z določitvijo pravnega režima
gospodarske javne službe pomorske pilotaže v koprskem tovornem pristanišču tako
ni presegla zakonskega pooblastila iz PZ in s tem ni ravnala v nasprotju z
ustavno zagotovljeno svobodno gospodarsko pobudo.
45. Pobudnica nadalje zatrjuje, da PZ
ne daje podlage za izključno podelitev pravice za opravljanje pomorske
pilotaže, kot je to Vlada storila s sprejetjem izpodbijane Uredbe. Tudi s tega
vidika Vlada ni presegla zakonskega pooblastila. PZ namreč v prvem odstavku 47. člena izrecno določa oblike zagotavljanja
gospodarske javne službe na področju pomorskih dejavnosti, in sicer dajanje
koncesij osebam zasebnega prava, javno podjetje in režijski obrat. S tem ko je
Vlada določila, da se bo pomorska pilotaža v koprskem tovornem pristanišču zagotavljala
z javnim podjetjem, tako ni prekoračila zakonskega pooblastila. Poleg tega
drugi stavek drugega odstavka 44. člena PZ izrecno določa, da v primeru,
ko se pomorska pilotaža izvaja kot gospodarska javna služba, drugi izvajalci na
območju izvajanja gospodarske javne službe teh storitev ne smejo opravljati. S to
določbo je zakonodajalec uredil pravno podlago za pravni monopol in s tem za izključno podelitev pravice zagotavljanja
pomorske pilotaže v koprskem tovornem pristanišču.
46. Ker torej Vlada s sprejetjem
izpodbijane Uredbe ni prekoračila zakonskega pooblastila iz PZ, 3. in 4. člen Uredbe nista v neskladju s 74. členom Ustave.
Presoja z vidika načela varstva zaupanja
v pravo
47. Pobudnica
zatrjuje tudi, da obdobje 75 dni, kolikor je znašal rok za uveljavitev
izpodbijane Uredbe, ni dovolj dolgo in da bi potrebovala daljše prehodno
obdobje, v katerem bi se lahko prilagodila na nove razmere. S temi trditvami
pritožnica zatrjuje neskladje izpodbijane ureditve z 2. členom
Ustave.
48. Ustavno sodišče je že sprejelo
stališče, da je predpisovanje pogojev za opravljanje določenega dela oziroma
dejavnosti lahko v nasprotju z Ustavo, če ob določitvi teh pogojev, ki
spreminjajo dotedanjo ureditev, ni predviden tudi ustrezen prehodni rok, ki bi
omogočal prizadetim, da se pripravijo na novo ureditev in prilagodijo
spremenjenim pogojem.39 Ustavno sodišče je pri tem poudarilo, da
takšna zahteva izhaja iz načela varstva zaupanja v pravo kot enega od načel
pravne države iz 2. člena Ustave. Prav
tako je treba po ustaljeni ustavnosodni presoji izkazati, ali je za pobudnika
prilagoditveno obdobje sploh potrebno.40 Zakonodajalec ima za prehod
iz obstoječih pravnih položajev, upravičenj in pravnih razmerij široko polje
možnosti za urejanje. Med takojšnjo uveljavitvijo novega pravnega režima in
nespremenjenim nadaljevanjem upravičenih subjektivnih pravnih položajev je
mogoče predvideti številne stopnje. Ali in v kolikšni meri je potrebna posebna prehodna ureditev,
se po ustaljeni ustavnosodni presoji presoja s tehtanjem med zakonskim ciljem
in prizadetostjo pravnih položajev.41 Pri tem je treba upoštevati
tudi osebne in dejanske okoliščine posameznega primera. Upoštevati pa je treba
tudi, ali ne bi prehodni režim morda povzročil nevarnosti za javni interes.42
49. Načelo varstva zaupanja v pravo
posamezniku zagotavlja, da država njegovega pravnega položaja ne bo poslabšala
arbitrarno, to je brez razloga, utemeljenega v prevladujočem in ustavno
dopustnem javnem interesu. Ker gre za splošno pravno načelo in ne neposredno za
eno od človekovih pravic, ki jim po 15. členu
Ustave pripada strožje varstvo zoper morebitne omejitve in posege, to načelo
nima absolutne veljave. V večji meri kot posamezne človekove pravice je
podvrženo omejitvam, torej temu, da je v primeru konflikta oziroma kolizije med
to in drugimi ustavnimi dobrinami treba presoditi, kateri izmed ustavno
zavarovanih dobrin (ali načelu varstva zaupanja v pravo ali načelu prilagajanja
prava družbenim razmeram) je v posameznem primeru treba dati prednost. Pri tem
je treba upoštevati, ali so bile sporne spremembe relativno predvidljive in so
torej prizadeti s to spremembo lahko vnaprej računali ter kakšna sta teža
spremembe in pomen obstoječega pravnega položaja za upravičence na eni strani
in javni interes, ki utemeljuje drugačno ureditev od obstoječe, na drugi
strani.43
50. Glede relativne predvidljivosti
spremembe in položaja upravičencev ni mogoče izhajati le iz 75-dnevnega roka za
uveljavitev Uredbe,44
temveč je treba upoštevati, da je možnost pomorske
pilotaže kot gospodarske javne službe predvidel že PZ-D, ki je uvedel ureditev,
po kateri je pomorska pilotaža opredeljena kot izbirna gospodarska javna
služba. Ta ureditev je v veljavi že od 20. 11. 2010. Od tedaj naprej je obstajala možnost, da
Vlada (upoštevaje javno korist) opredeli pomorsko pilotažo v koprskem tovornem
pristanišču kot gospodarsko javno službo. Okoliščina, da tega ni storila vse do
sprejetja izpodbijane Uredbe, ne spreminja dejstva, da že vse od sprejetja PZ-D
uvedba gospodarske javne službe ne more biti nepričakovana, temveč relativno
predvidljiva. Iz listin v spisu pa izhaja, da je bila pobudnica seznanjena že
pred sprejetjem PZ-D z načrtovano zakonsko ureditvijo, saj je na osnutek PZ-D
posredovala svoje pripombe in predloge.45
51. Pri tehtanju teže spremembe in pri
pomenu obstoječega pravnega položaja za upravičence na eni strani in javnega
interesa, ki utemeljuje drugačno ureditev od obstoječe, na drugi strani je
Ustavno sodišče upoštevalo, da Ustava in še posebej njen 74. člen ne varuje posameznega tržnega položaja
gospodarskega subjekta46 in da svobodne gospodarske pobude ni mogoče
razumeti na način, da bi posameznemu subjektu morala zagotavljati določeno delo
ali dejavnost.47 Pobudnica tako nima pridobljene pravice opravljanja pomorske
pilotaže, kot to sama zmotno navaja, ima pa iz 2. člena
Ustave izhajajoče upravičenje, da se njen pravni položaj ne bo arbitrarno
poslabšal. Ustavno sodišče je upoštevalo tudi, da je bila pobudnica edina
ponudnica na trgu opravljanja storitev pomorske pilotaže in je imela na trgu
(dejanski) monopol.
52. Kot je že bilo pojasnjeno v okviru
presoje z vidika 74. člena Ustave, odločitev Vlade, ki je z Uredbo določila,
da se pomorska pilotaža v koprskem tovornem pristanišču opravlja kot
gospodarska javna služba v obliki javnega podjetja, temelji na oceni
Ministrstva za infrastrukturo (ki ji, kot izhaja iz predloga Uredbe48 in
odgovora na pobudo, sledi tudi Vlada), da zaradi cilja zagotovitve stalnega in
nemotenega izvajanja storitev pomorske pilotaže, ki se lahko izrazi v veliki
gospodarski škodi za pristanišče in gospodarski sistem kot celoto, kot tudi
zaradi ogrožanja varnosti plovbe in varstva okolja, pomorska pilotaža ne more
biti več prepuščena trgu. Končni cilj varnosti plovbe je preprečiti nesreče,
pri čemer je najpomembnejši dejavnik preprečevanje smrtnih žrtev in poškodb
ljudi. Neželeni dogodek lahko povzroči telesne poškodbe oseb na plovilu, izgubo
življenja ali nesrečo s človekom čez krov, poškodbo ali izgubo plovila –
dejansko ali domnevno izgubo, njegovo opustitev in materialno škodo, ki se kaže
v onesnaženju morja. To so hkrati tudi razlogi, ki v okoliščinah obravnavanega
primera preprečujejo, da bi bilo določeno prehodno obdobje. Pomorsko pilotažo
je namreč treba zaradi varnosti plovbe in varstva okolja zagotavljati stalno in
nepretrgano, prehodno obdobje pa bi lahko to ogrozilo. Upoštevati je namreč
treba, da je število kvalificiranih in usposobljenih pilotov, ki sploh lahko
opravljajo storitve pilotaže,
omejeno. Opisani javni interes varnosti plovbe in varstva okolja je pri
pomorski pilotaži tako prevladujoč, da mu je treba dati prednost pred
poslabšanjem položaja pobudnice.
53. Navedeno presojo potrjuje tudi
pravo EU. Kot je SEU že presodilo, čeprav načelo varstva legitimnih pričakovanj
spada med temeljna načela EU, gospodarski subjekti ne morejo imeti legitimnih
pričakovanj glede ohranitve obstoječega položaja, ki ga lahko institucije EU
spremenijo na podlagi svoje diskrecijske pravice, in to zlasti na področju
delovanja trga, ki se stalno prilagaja spremembam gospodarskih razmer.49 Poleg tega, kadar
lahko razumen in preudaren gospodarski subjekt predvidi sprejetje ukrepa EU, ki
lahko vpliva na njegove interese, se v primeru njegovega sprejetja ne more
sklicevati na to načelo.50 Opisana stališča pa ne veljajo le, kadar
gre za ukrepe, ki jih sprejmejo institucije EU, temveč tudi, kadar gre za
ukrepe, ki jih sprejmejo nacionalni organi.51 V zvezi s
prehodnim obdobjem je SEU prav tako že presodilo, da tudi ob predpostavki, da
je EU predhodno ustvarila položaj, ki bi lahko vzbudil legitimna pričakovanja,
tj. kadar organi EU dajo prizadeti osebi natančna, brezpogojna in skladna
zagotovila, ki izhajajo iz pooblaščenih in zanesljivih virov,52 lahko prevladujoč
javni interes nasprotuje sprejetju prehodnih ukrepov za položaje, ki so nastali
pred začetkom veljavnosti nove ureditve, vendar se še razvijajo.53 Varnost plovbe
oziroma varnost pristaniščnih voda kot del javne varnosti pa je SEU že priznalo
kot prevladujoč javni interes.54
54. Glede
na navedeno 3. in 4. člen Uredbe nista v
neskladju z načelom varstva zaupanja v pravo iz 2. člena
Ustave.
Presoja z vidika splošnega načela
enakosti
55. Pobudnica
zatrjuje neskladje izpodbijane Uredbe s splošnim načelom enakosti iz drugega
odstavka 14. člena Ustave, ker vleka plovil ni opredeljena kot gospodarska
javna služba, temveč se opravlja tržno.
56. Drugi
odstavek 14. člena Ustave zagotavlja splošno enakost pred zakonom. Zakonodajalca
zavezuje, da enake položaje pravnih subjektov uredi enako, različne pa ustrezno
različno. Če zakonodajalec v bistvenem enake položaje ureja različno ali v
bistvenem različne položaje ureja enako, mora za to obstajati razumen razlog,
stvarno povezan s predmetom urejanja (ustavno dopusten razlog).55 Za
presojo o tem, katere podobnosti in razlike v položajih so bistvene, je torej
treba izhajati iz predmeta pravnega urejanja.
57. Pobudnica položaj opravljanja
pomorske pilotaže primerja s položajem opravljanja vleke plovil. Pogoj, da gre
za neenako obravnavo, je, da gre za enake ali za v bistvenem podobne pravne
položaje. Zato je treba najprej ugotoviti, ali sta gospodarski dejavnosti, na
kateri se za primerjavo sklicuje pobudnica, sploh enaki oziroma v bistvenem
podobni. Dejavnosti pilotaže in vleke plovil sta opredeljeni s svojimi
posebnostmi in značilnostmi, ki hkrati opredeljujejo pravni položaj izvajalcev
teh dejavnosti, pobudnica pa razen splošnega sklicevanja na ti dejavnosti ne
ponuja trditev, zakaj naj bi šlo za pravna položaja, ki sta si v bistvenem
podobna oziroma enaka. Zato tega očitka ni mogoče preizkusiti.
Očitki v zvezi s pravom EU
58. Kolikor
je mogoče pobudničino zatrjevanje, da za storitev pomorske pilotaže veljajo
pravila notranjega trga in konkurence, ki državi preprečujejo, da bi omejevala
število izvajalcev ali da bi pri urejanju pogojev izvajanja storitev pomorske
pilotaže diskriminirala med domačimi in tujimi ponudniki storitev, razumeti kot
neskladje izpodbijane podzakonske ureditve s pravom EU, ki ga Ustavno sodišče
ni upoštevalo že pri presoji preostalih zatrjevanih neskladnosti z Ustavo, je
njen očitek neutemeljen.
59. Že iz sodne prakse SEU izhaja, da
golo dejstvo, da država podeli izključno pravico opravljanja storitev pomorske
pilotaže v smislu prvega odstavka 106. člena
PDEU, ni v neskladju s 102. členom PDEU.56 Kršitev navedenih
dveh členov je podana le, če država članica odobri uporabo tarif, ki jih je
sprejelo podjetje, to spodbuja k zlorabi svojega prevladujočega položaja, med
drugim z uporabo različnih pogojev za primerljive posle z drugimi trgovinskimi
partnerji v smislu točke c) 102. člena
PDEU,57 oziroma če se zadevno podjetje zgolj z uveljavljanjem izključne
pravice, ki mu je bila dodeljena, ne more izogniti zlorabi svojega
prevladujočega položaja.58 V odsotnosti pravil prava EU tako lahko
države članice oblikujejo pravne monopole. Dejstvo, da država članica javno
službo, ki je predmet pravnega monopola, dodeli javnemu podjetju, v nekaterih
okoliščinah ne povzroči izkrivljanja konkurence in prednost, ki jo ima
izvajalec dejavnosti, ki je predmet pravnega monopola, v takih okoliščinah ne
more izkrivljati konkurence.59
60. Ker Republika Slovenija v skladu z
drugim odstavkom 10. člena Uredbe 2017/352 Evropske komisije ni obvestila,60 da se bodo
določbe II. poglavja in 21. člena
uporabljale za pomorsko pilotažo v Republiki Sloveniji, II. poglavje in
21. člen Uredbe 2017/352 za pilotažo v Republiki Sloveniji ne veljata.
Četudi bi te določbe veljale, to ne bi spremenilo presoje Ustavnega sodišča. V
prvem odstavku 7. člena Uredbe 2017/352
je namreč izrecno določeno, da se države članice lahko odločijo uvesti
obveznosti javne službe v zvezi s pristaniškimi storitvami, ki po volji države
članice lahko vključujejo tudi pomorsko pilotažo. To lahko storijo, da se
zagotovi vsaj eden od naslednjih elementov: (a) razpoložljivost pristaniške
storitve za vse uporabnike pristanišča, na vseh privezih, brez prekinitev,
podnevi in ponoči, skozi vse leto; (b) razpoložljivost storitve za vse uporabnike
pod enakimi pogoji; (c) cenovna dostopnost storitve za nekatere kategorije uporabnikov;
(d) varnost, zaščita ali okoljska trajnost pristaniških dejavnosti. Kot izhaja
iz zakonodajnega gradiva,61 ki ga je predložila Vlada, je
bil namen vzpostavitve
gospodarske javne službe varnost plovbe, varstvo okolja ter zagotovitev
stalnega in nemotenega izvajanja storitev pomorske pilotaže. Navedeni namen
sprejetja Uredbe je tako usklajen z elementi, ki jih Uredba 2017/352 določa za
uvedbo obveznosti javne službe.
61. Pobudnica se prav tako napačno
sklicuje na 6. člen Uredbe 2017/352 (ki je prav tako umeščen v II.
poglavje Uredbe 2017/352 in za pilotažo v Republiki Sloveniji ne velja). Ta
člen omogoča, da se za določeno pristanišče omeji število izvajalcev zaradi
enega ali več razlogov.62 Za uveljavitev javne službe morajo biti
izpolnjeni elementi iz 7. člena Uredbe
2017/352 in ne hkrati tudi pogoji iz 6. člena
te uredbe. Nujna posledica dejstva, da je pristaniška storitev opredeljena kot
javna služba, je namreč omejitev števila izvajalcev pristaniških storitev, na
kar opozarja že trideseta uvodna izjava Uredbe 2017/352. Kolikor pobudnica
uveljavlja, da naj Republika Slovenija ne bi izpolnila obveznosti iz 16. člena Uredbe 2017/352, ker ni zagotovila
postopka za obravnavo pritožb, to ne more biti predmet postopka s pobudo, saj
Ustavno sodišče ni pristojno za nadzor nad izpolnjevanjem obveznosti po pravu
EU.
62. Kolikor pobudnica zatrjuje kršitev
49. in 56. člena PDEU, je tudi ta očitek neutemeljen. V zvezi s tem je
treba namreč upoštevati, da se v skladu z ustaljeno sodno prakso SEU določbe
PDEU v zvezi s svobodo opravljanja storitev in svobodo ustanavljanja ne
uporabljajo za dejavnosti, katerih vsi upoštevni elementi so omejeni na ozemlje
ene same države članice.63 Pobudnica je družba s sedežem v Republiki Sloveniji,
novoustanovljeno javno podjetje, ki upravlja pomorsko pilotažo, ima sedež prav
tako v Republiki Sloveniji, pomorska pilotaža se opravlja v koprskem tovornem
pristanišču, ki je na ozemlju Republike Slovenije. Iz podatkov v spisu ne
izhaja, da bi se gospodarski subjekt s sedežem v drugi državi članici zanimal
za opravljanje pomorske pilotaže v koprskem tovornem pristanišču. Zato v
obravnavanem primeru ni nobene navezne okoliščine na enega od položajev, ki jih
določa pravo EU na področju svobodnega opravljanja storitev in svobode
ustanavljanja.
63. V skladu z ustaljeno sodno prakso
SEU pomeni okoliščina, da je neka gospodarska dejavnost opredeljena kot
storitev splošnega gospodarskega pomena, možno utemeljitev omejitve temeljnih
svoboščin prava EU.64 Ker pa 49. in 56. člen PDEU v
obravnavanem primeru nista upoštevna, kot je bilo pojasnjeno v prejšnji točki
obrazložitve, izpodbijana ureditev ne more pomeniti njune omejitve. To pomeni,
da vprašanje, ki naj ga Ustavno sodišče, kot predlaga Vlada, predloži SEU v
predhodno odločanje, tj. ali gre pri pomorski pilotaži za storitev splošnega
gospodarskega pomena v smislu drugega odstavka 106. člena
PDEU (32. točka obrazložitve te odločbe), ni pravno odločilno. Vprašanja, ki
niso pravno odločilna, temveč zgolj hipotetična, namreč niso dopustna za
predložitev SEU v predhodno odločanje.65 Zato Ustavno sodišče predlogu
Vlade ni sledilo.
64. Glede na navedeno je Ustavno
sodišče odločilo, da 3. in 4. člen Uredbe
nista v neskladju z Ustavo (1. točka izreka).
C.
65. Ustavno
sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi 21. člena
in tretjega odstavka 25. člena ZUstS v
sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter sodnici in sodniki dr. Rok Čeferin,
Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Neža
Kogovšek Šalamon, dr. Špelca Mežnar, dr. Rok Svetlič in Marko Šorli. Odločbo je
sprejelo s šestimi glasovi proti enemu. Proti je glasoval sodnik Accetto.
Dr. Matej Accetto
Predsednik
________________
1 Sodba SEU v zadevi Corsica Ferries France
SA, C-266/96, z dne 18. 6. 1998.
2 Prim. sklepa
Ustavnega sodišča št. U-I-20/18 z dne 6. 6. 2018
(8. točka obrazložitve) in št. U-I-194/17
z dne 22. 3. 2018
(7. točka obrazložitve).
3 Sklep o prenehanju funkcije predsednika vlade in ministrov
(Uradni list RS, št. 6/20).
4 Podobno besedilo ima
Ustava tudi v prvem odstavku 116. člena,
ki določa, da je z izglasovano nezaupnico dotedanji predsednik vlade razrešen,
»mora pa skupaj s svojimi ministri opravljati tekoče posle do prisege nove
vlade«.
5 Primerjaj 6. točko obrazložitve odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-80/96, iz katere izhaja stališče, da sme
pomorsko pilotažo za gospodarsko javno službo razglasiti le zakonodajalec.
6 Prim. zlasti G. Virant v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave
Republike Slovenije, Fakulteta za podiplomske državne in evropske študije,
Ljubljana 2002, str. 859; J. Pogorelec v: L. Šturm
(ur.), Komentar Ustave Republike Slovenije, Dopolnitev – A, Fakulteta za
državne in evropske študije, Kranj 2011, str. 1252; F. Grad, Prenehanje Vlade
in tekoči posli, Pravna praksa, št. 3
(2015), str. 8; J. Letnar Černič, Ustavnost »tekočih poslov« odhajajoče vlade,
Ius-info kolumna, 13. 7. 2018.
7 F. Grad v: M. Avbelj (ur.), Komentar Ustave Republike
Slovenije, Del 2: državna ureditev, Nova univerza, Evropska pravna fakulteta,
Nova Gorica 2019, str. 237.
8 Glej M. Krivic, Pisana in nepisana pravila parlamentarnega
sistema, Pravna praksa, št. 11–12 (2000),
str. 22, in M. Krivic, Dilema o tekočih poslih – mnogo hrupa za nič, Delo –
gostujoče pero, 30. 9. 2011. Avtor se naslanja na nemško pravno
teorijo.
9 Glej R. Herzog, Artikel 69, v: T. Maunz in G. Dürig (ur.),
Grundgesetz Kommentar, V. knjiga, C. H. Beck, München 2008, str. 28–29, in M.
Schröder v: J. Isensee in P. Kirchhof
(ur.), Handbuch des Staatsrechts der Bundesrepublik Deutschland, 3. knjiga, C.
F. Müller Verlag, Heidelberg 2005, str. 1152.
10 Primerjaj npr. odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-215/96 z dne 25. 11. 1999 (Uradni list RS, št. 101/99, in OdlUS VIII, 265), sklep Ustavnega
sodišča št. U-I-294/95 z dne 7. 11. 1996
(OdlUS V, 152), odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-238/96
z dne 21. 11. 1996
(Uradni list RS, št. 71/96, in OdlUS V,
161) in sklep Ustavnega sodišča št. U-I-157/93
z dne 28. 10. 1993
(OdlUS II, 95).
11 F. Rose, The Modern Law of Pilotage, Sweet & Maxwell,
London 1984, str. 1.
12 C. Hill in Y. Kulkarni, Maritime Law, 6. izdaja, Informa
Law from Routledge, New York, 2017, str. 461.
13 Glej podrobneje o tem predpisu V. Power, EU Shipping Law,
Vol. II, 3. izdaja, Informa Law from Routledge, New York 2019, str. 1585–1590.
14 Commision of the
European Communities, Directorate-General for Transport DG VII/D3, EU Maritime
Pilotage Study, Final Report, julij 1995, str. 11.
15 Sporočilo Komisije o politiki evropskih pristanišč,
COM(2007) 616 konč., Bruselj, 18. 10. 2007, str. 10.
16 O deljeni
pristojnosti med državami članicami in EU se je Ustavno sodišče že obširneje
opredelilo v sklepu št. U-I-455/18 z dne
20. 1. 2022,
20. točka obrazložitve. Ključno pri deljeni pristojnosti je, da je v skladu z
načelom subsidiarnosti nacionalnemu zakonodajalcu onemogočeno urejanje zgolj
tistih (posamičnih) vprašanj, ki jih je uredil zakonodajalec EU, ni pa
onemogočeno urejanje vprašanj, ki jih zakonodajalec EU ni uredil.
17 Za natančne pogoje glej odločbo Ustavnega sodišča
št. Up-1056/11 z dne 21. 11. 2013
(Uradni list RS, št. 108/13, in OdlUS XX,
18), 12. točka obrazložitve.
18 Glej zlasti sodbi SEU v zadevi C.I.L.F.I.T., 283/81, z
dne 6. 10. 1982, 10. točka obrazložitve; in v zadevi Mecanarte – Metalúrgica
da Lagoa Ld.a proti Chefe do Serviço da Conferência Final da Alfândega do Porto,
C-348/89, z dne 27. 6. 1991, 47. točka obrazložitve.
19 Glej zlasti sodbo SEU v združenih zadevah Da Costa en
Shaake NV in drugi proti Netherlands Inland Revenue Administration,
28–30/62, z dne 27. 3. 1963.
20 Glej zlasti sodbo SEU v zadevi C.I.L.F.I.T., 16.
točka obrazložitve.
21 Sodba SEU v zadevi Corsica Ferries Italia Srl proti
Corpo dei Piloti del Porto di Genova, C-18/93, z dne 17. 5. 1994,
21. točka obrazložitve.
22 Prav tam, 38. do
40. točka obrazložitve.
23 Glej zlasti sodbo SEU v zadevi Pavel Pavlov in drugi,
C-180/98 do C-184/98, z dne 12. 9. 2000, 75. točka obrazložitve, in tam navedeno
sodno prakso.
24 Glej npr. odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-137/97 z dne 15. 3. 2001 (Uradni list RS, št. 28/01, in OdlUS X, 43) in št. U-I-306/98 z dne 11. 4. 2002 (Uradni list RS, št. 37/02, in OdlUS XI, 60).
25 Tako Ustavno
sodišče v odločbah št. U-I-66/08 z dne
11. 12. 2008
(Uradni list RS, št. 121/08, in OdlUS
XVII, 73) in št. U-I-285/08 z dne 1. 4. 2010
(Uradni list RS, št. 33/10).
26 Tako Ustavno sodišče že v odločbi št. U-I-145/95 z dne 9. 11. 1995 (Uradni list RS, št. 68/95, in OdlUS IV, 113).
27 Odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-384/98
z dne 19. 12. 2001
(Uradni list RS, št. 2/02, in OdlUS X,
217), št. U-I-175/01 z dne 20. 11. 2003
(Uradni list RS, št. 118/03, in OdlUS
XII, 91) in št. U-I-159/01 z dne 11. 12. 2003
(Uradni list RS, št. 134/03, in OdlUS XII, 97).
28 Glej odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-80/96.
29 Glej zlasti odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-49/95 z dne 4. 3. 1999 (Uradni list RS,
št. 24/99, in OdlUS VIII, 45), št. U-I-48/97 z dne 6. 7. 2000 (Uradni list RS,
št. 66/2000, in OdlUS IX, 185), št. U-I-384/98 in št. U-I-159/01.
30 Tako v odločbi
Ustavnega sodišča št. U-I-48/97, 7. točka
obrazložitve.
31 Tako npr. odločba
Ustavnega sodišča št. U-I-49/95.
32 Tako tudi G.
Trpin, Nekateri problemi pravne ureditve gospodarskih javnih služb v Sloveniji,
Javna uprava, let. 30, št. 2 (1994), str. 145.
33 Glej v tem smislu
že odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-158/17
z dne 3. 10. 2022
(Uradni list RS, št. 142/22),
40. točka obrazložitve.
34 Prav tam.
35 Predlog Uredbe o obliki in načinu izvajanja gospodarske
javne službe pomorske pilotaže, EVA 2020-2430-0018 z dne 17. 2. 2020,
str. 10–11.
36 Varnost plovbe oziroma varnost v pristaniščih kot del javne
varnosti je priznalo kot javno korist tudi že SEU v sodbi v zadevi Corsica
Ferries France SA, 45. točka obrazložitve.
37 Sporočilo Komisije o uporabi pravil Evropske unije o
državni pomoči za nadomestilo, dodeljeno za opravljanje storitev splošnega
gospodarskega pomena (UL C 8, 11. 1. 2012), 12. točka.
38 Glej v tem smislu sodbo SEU v zadevi Evropska komisija
proti Madžarski, C-171/17, z dne 7. 11. 2018, 57. točka obrazložitve.
39 Primerjaj odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-14/97 z dne 19. 11. 1998 (Uradni list RS,
št. 83/98, in OdlUS VII, 204) in št. U-I-206/99 z dne 21. 9. 2000 (Uradni list RS, št. 100/2000, in OdlUS IX, 208).
40 Odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-285/08 z dne 1. 4. 2010
(Uradni list RS, št. 33/10).
41 Glej odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-206/97
z dne 17. 6. 1998
(Uradni list RS, št. 50/98, in OdlUS VII,
134), 9. točka obrazložitve, in št. U-I-90/05 z dne 7. 7. 2005 (Uradni list RS, št. 75/05, in OdlUS
XIV, 66), 15. točka obrazložitve.
42 Odločba št. U-I-206/97, 9. točka obrazložitve s sklicevanjem
na H. D. Jarras in B. Pieroth, Grundgesetz für die Bundesrepublik Deutschland,
C. H. Beck'sche Verlagsbuchhandlung, München 1995, str. 430–434.
43 Glej npr. odločbi
Ustavnega sodišča št. U-I-11/07 z dne 13. 12. 2007
(Uradni list RS, št. 122/07, in OdlUS
XVI, 86), 13. in 14. točka obrazložitve, in št. U-I-110/15,
Up-568/15 z dne 1. 3. 2018 (Uradni list RS, št. 29/18), 26. do 29. točka obrazložitve.
44 Pri tem iz listin v spisu izhaja, da je bila pobudnica z
načrtovano spremembo izvajanja pomorske pilotaže seznanjena vsaj že v začetku
oktobra 2019, ko je na Ministrstvo za infrastrukturo poslala zahtevo za dostop
do informacij javnega značaja. Iz javno dostopnih podatkov pa izhaja, da je
Vlada začela urejati področje takoj po napovedi stavke pilotov v pobudnici.
Glej na primer Primorske novice z dne 28. 3. 2019: »Tudi Bratovškovo čudi pilotska zakonska
vrzel«. Tudi te dejanske okoliščine vplivajo na relativno predvidljivost
presojanega ukrepa.
45 Dopis pobudnice na Ministrstvo za promet z dne
7. 4. 2010.
46 Glej sklep Ustavnega sodišča št. U-I-280/05
z dne 18. 1. 2007
(Uradni list RS, št. 10/07, in OdlUS XVI,
7), 19. točka obrazložitve, in odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-107/15 z dne
7. 2. 2019, 23. točka obrazložitve.
47 Tako že v sklepu
Ustavnega sodišča št. U-I-255/01, 5.
točka obrazložitve.
48 Predlog Uredbe o obliki in načinu izvajanja gospodarske
javne službe pomorske pilotaže, EVA 2020-2430-0018 z dne 17. 2. 2020,
str. 10–11.
49 Glej npr. sodbe SEU v zadevah Kühn proti Landeswirtschaftskammer
Weser-Ems, C-177/90, z dne 10. 1. 1992, 13. točka obrazložitve; Poljska proti
Komisiji, C-335/09 P, z dne 26. 6. 2012, 80. točka obrazložitve;
in Kotnik in drugi proti Sloveniji, C-526/14, z dne 19. 7. 2016,
66. točka obrazložitve.
50 Glej npr. sodbi SEU v zadevah AJD Tuna, C-221/09, z
dne 17. 3. 2011, 71. do 73. točka obrazložitve; in Italijanska
republika proti Svetu Evropske unije, C-611/17, z dne 30. 4. 2019, 112.
točka obrazložitve.
51 Glej sodbe SEU v
zadevi Plantanoil GmbH & Co. KG proti Hauptzollamt Darmstadt,
C-201/08, z dne 10. 9. 2009, 53. točka obrazložitve; združenih zadevah Agrenergy
Srl in drugi, C-180/18, C-286/18 in C-287/18, z dne 11. 7. 2019, 31. točka obrazložitve; in združenih zadevah Federazione
nazionale delle imprese elettrotecniche ed elettroniche (Anie) in drugi, C‑798/18 in C‑799/18, z dne 15. 4. 2021,
42. točka obrazložitve.
52 Glej sodbe SEU v zadevi Kahla Thüringen Porzellan proti
Komisiji, C-537/08 P, z dne 16. 12. 2010, 63. točka obrazložitve; združenih
zadevah HGA in drugi proti Komisiji, od C-630/11 P do C-633/11 P, z dne
13. 6. 2013,
132. točka obrazložitve; in zadevi Kotnik in drugi proti Sloveniji, 62.
točka obrazložitve.
53 Glej sodbe SEU v zadevah Affish, C‑183/95, z dne 17. 7. 1997, 57. točka
obrazložitve; Komisija proti Koninklijke FrieslandCampina, C‑519/07 P, z
dne 17. 9. 2009,
85. točka obrazložitve; in Kotnik in drugi proti Sloveniji, 68. točka
obrazložitve.
54 Glej sodbo SEU v
zadevi Corsica Ferries France SA, 45. in 60. točka obrazložitve.
55 Glej odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-147/12
z dne 29. 5. 2013
(Uradni list RS, št. 52/13, in OdlUS XX,
7) ter št. U-I-186/12 z dne 14. 3. 2013
(Uradni list RS, št. 25/13, in OdlUS XX,
3).
56 Glej sodbo SEU v zadevi Corsica Ferries Italia Srl,
42. točka obrazložitve.
57 Prav tam, 43.
točka obrazložitve.
58 Glej npr. sodbo SEU v zadevi Job Centre Coop Arl,
C-55/96, z dne 11. 12. 1997, 31. točka obrazložitve in tam navedena
sodna praksa.
59 Glej v tem smislu sodbo SEU v zadevi Arriva Italia Srl.
in drugi, C-385/18, z dne 19. 12. 2019, 57. točka obrazložitve.
60 Republika Slovenija je Evropsko komisijo obvestila le, da
je sprejela izpodbijano Uredbo, kar pa ni obvestilo o uporabi II. poglavja in
21. člena Uredbe 2017/352.
61 Predlog Uredbe o obliki in načinu izvajanja gospodarske
javne službe pomorske pilotaže, EVA 2020-2430-0018 z dne 17. 2. 2020,
str. 11.
62 Ti razlogi so:
»(a) pomanjkanje zemljišča ali priobalnega prostora ali rezervirana raba
zemljišča ali priobalnega prostora, če je omejitev v skladu z odločitvami ali
načrti, ki jih odobrijo upravni organ pristanišča in po potrebi kateri koli
drugi pristojni javni organi v skladu z nacionalnim pravom; (b) neobstoj takšne
omejitve ovira opravljanje obveznosti javne službe iz člena 7, tudi kadar to dejstvo povzroča prekomerno
visoke stroške, povezane z opravljanjem takšnih obveznosti, za upravni organ
pristanišča, pristojni organ ali uporabnike pristanišča; (c) neobstoj takšne
omejitve ovira potrebo po zagotavljanju varnih, zaščitenih ali okoljsko trajnostnih
pristaniških dejavnosti; (d) značilnosti pristaniške infrastrukture ali narava
pristaniškega prometa ne omogoča delovanja več izvajalcev pristaniških storitev
v pristanišču; (e) kadar se v skladu s 35. členom Direktive 2014/25/EU
ugotovi, da pristaniški sektor ali podsektor, skupaj z njegovimi pristaniškimi
storitvami, v državi članici opravlja dejavnost, ki je neposredno izpostavljena
konkurenci v skladu s 34. členom navedene direktive. V takšnih primerih se
drugi in tretji odstavek tega člena ne uporabljata«.
63 Glej v tem smislu sodbe SEU v zadevah USSL n°4 proti di
Biella, C-134/95, z dne 16. 1. 1997, 19. točka obrazložitve; Omalet NV,
C-245/09, z dne 22. 12. 2010, 12. točka obrazložitve; Impacto Azul,
C-186/12, z dne 20. 6. 2013, 19. točka
obrazložitve; Ragn-Sells AS proti Sillamäe Linnavalitsus, C-292/12,
12. 12. 2013, 70. točka obrazložitve; in v združenih zadevah X in
Visser, C-360/15 in C-31/16, z dne 30. 1. 2018, 107. točka obrazložitve.
64 Glej denimo sodbe SEU v zadevah Komisija proti Kraljevini
Nizozemski, C-157/94, z dne 23. 10. 1997, 30. do 32. točka obrazložitve; Corsica
Ferries France SA, 59. točka obrazložitve; in Kazenski postopek zoper
Kristerja Hannerja, C-438/02, z dne 31. 5. 2005, 47. točka obrazložitve.
65 Glej zlasti sodbe
SEU v združenih zadevah Cipolla in drugi, C‑94/04 in C‑202/04,
z dne 5. 12. 2006,
25. točka obrazložitve; ter zadevah Schmidberger, C-112/00, z dne
12. 6. 2003, 32. točka obrazložitve; Budĕjovický Budvar, C‑478/07,
z dne 8. 9. 2009, 64. točka obrazložitve; in Attanasio Group Srl,
C-384/08, z dne 11. 3. 2010, 28. točka obrazložitve.