Številka: U-I-484/20-13
Datum: 9. 3. 2023
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo Franca Tominca, Horjul, ki ga
zastopa Bojan Makovec, odvetnik v Domžalah, na seji 9. marca 2023
odločilo:
1. Člen 6 Odloka o kategorizaciji občinskih javnih cest v
Občini Horjul (Uradni list RS, št. 32/09),
kolikor kategorizira javno pot »Brezovec« (odsek 568361) v delu, ki poteka po
zemljišču parc. št. 1009/2, k. o. Horjul,
se razveljavi.
2. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in
zakonitosti 6. člena Odloka o
kategorizaciji občinskih javnih cest v Občini Horjul, kolikor kategorizira
javno pot »Brezovec« (odsek 568361) v delu, ki poteka po zemljišču parc. št. 1005/9, k. o. Horjul, se zavrne.
3. Občina Horjul nosi svoje stroške postopka z odgovorom na
pobudo.
Obrazložitev
A.
1. Pobudnik
izpodbija v izreku navedeno določbo Odloka o kategorizaciji občinskih javnih
cest v Občini Horjul (v nadaljevanju Odlok), kolikor kategorizira javno pot
»Brezovec« (odsek 568361) v delu, ki naj bi potekal po zemljiščih v njegovi
lasti. Zatrjuje kršitve 33. in 69. člena
Ustave, ker Občina Horjul (v nadaljevanju Občina) pred sprejetjem Odloka ni
pridobila zemljišč parc. št. 1005/9 in
1009/2, obe k. o. Horjul, s sklenitvijo pravnega posla ali v postopku
razlastitve. Pobudnik trdi, da je za škodljive posledice Odloka izvedel s
prejemom ponudbe za odkup nepremičnin (v nadaljevanju ponudba za odkup) dne
10. 11. 2020. Navaja, da iz Odloka ni razvidno, da naj bi javna pot 568361
(v nadaljevanju JP 568361) potekala po njegovih nepremičninah, saj naj bi ta
javna pot v naravi potekala po sosednjih zemljiščih parc. št. 1732/4, 1731/3 in 1731/2, vse k. o. Horjul, v
lasti Občine, zlasti pa po parceli št. 1732/3,
k. o. Horjul, ki naj bi bila javno dobro. Kolikor Ustavno sodišče ne bi sledilo
njegovim navedbam, pobudnik uveljavlja kršitev 2. člena
v zvezi s 33. in 69. členom Ustave, ker
naj bi Občina občinsko cesto umestila v prostor po parcelah, ki so v zasebni
lasti, ob dejstvu, da naj bi za ta namen v neposredni bližini z enakim potekom
obstajala parcela št. 1732/3, k. o.
Horjul, z določeno namensko rabo prometna infrastruktura in opredelitvijo v
zemljiški knjigi kot javno dobro. Pobudnik trdi, da javna korist za poseg v
lastninsko pravico, ki ga povzroči razlastitev, ni podana. V dopolnitvi pobude,
ki jo je Ustavno sodišče prejelo 2. 3.
2022, pobudnik navaja, da se je postopek razlastitve zemljišč parc. št. 1005/9 in 1009/2, obe k. o. Horjul, začel in
da Občina svojo zahtevo za razlastitev, ki jo prilaga, v celoti opira na obstoj
JP 568361 in Odlok, ki to pot določa.
2. Pobuda z dopolnitvijo je bila
poslana Občini, ki v odgovoru oporeka obstoju pravnega interesa pobudnika in
utemeljenosti pobude. Občina navaja, da »kot pobudnik navaja tudi sam, javna pot
568361 glede na podatke iz Odloka ne poteka po nepremičninah v lasti
pobudnika«. Trdi, da pobudnik Odloka ne more izpodbijati iz razloga, da naj bi
določal potek ceste po njegovih nepremičninah, ker dejanski potek občinske
ceste ni definiran. Občina navaja, da je tudi sama mislila tako kot pobudnik,
da je JP 568361 v naravi potekala po nepremičninah parc. št. 1732/4, 1731/3, 1731/2 in 1732/3, vse k. o.
Horjul, zato v času kategorizacije te javne ceste razlastitev nikakor ni prišla
v poštev. Pojasnjuje, da je Odlok sprejela v mišljenju, da cesta še vedno
poteka po teh nepremičninah, da pa se je šele pri izvedbi geodetskih meritev
mnogo kasneje, po sprejetju Odloka, izkazalo, da del kategorizirane ceste
poteka po zasebnem zemljišču, zato je pričela postopke urejanja. Z odločbo
št. 0392-0004/2020 z dne 6. 10. 2020
je ukinila status javnega dobra na nepremičninah parc. št. 1732/4, 1731/3 in 1731/2, vse k. o. Horjul,
ker danes ne služijo več javni rabi, saj na teh parcelah v naravi cesta ne
poteka več. Občina trdi, da se pobudnik v postopku pred Upravnim sodiščem v
zadevi št. I U 413/2021 sam sklicuje na
dejstvo, da navedene nepremičnine dejansko predstavljajo potek JP 568361, in da
svoje navedbe prireja za različne postopke v svojo korist. Navaja, da pobudnik
prvi dve omenjeni
nepremičnini uporablja za svoje potrebe, nepremičnina parc. št. 1732/3, k. o. Horjul, pa je v naravi potok.
Občina tako meni, da je JP 568361 kategorizirana kot cesta, ki poteka čez
nepremičnine parc. št. 1732/4, 1731/3,
1731/2 in 1732/3, vse k. o. Horjul, kar pa ne ustreza več dejanskemu stanju.
Postopek sklenitve pravnega posla pridobitve nepremičnin v lasti pobudnika in
razlastitve, ki se vodi pred Upravno enoto Ljubljana, opr. št. 352-24/2022, naj bi začela z namenom, da bo v
prihodnje predmetno cesto res lahko kategorizirala po delu zemljišč parc. št. 1005/9 in 1009/2, obe k. o. Horjul. Občina
zahteva povračilo stroškov odgovora na pobudo.
3. Odgovor Občine je bil poslan
pobudniku v izjavo. Pobudnik v odgovoru vztraja pri zatrjevanem pravnem
interesu in utemeljenosti pobude. Navaja, da Občina v postopku razlastitve
trdi, da del JP 568361 poteka po njegovih nepremičninah. Pobudnik trdi, da je
to ugotovila tudi Upravna enota Ljubljana v odločbi št. 352-24/2022-17
z dne 15. 6. 2022 (v nadaljevanju
odločba), ki v izreku dovoljuje izvedbo pripravljalnih del za razlastitev dela
njegovih nepremičnin zaradi tega, ker po teh poteka sporna javna pot. Iz
obrazložitve te odločbe naj bi bilo tudi razvidno, da je njen temelj oprt na
obstoj JP 568361 in na ugotovitev, da ta poteka po nepremičninah pobudnika.
Pobudnik navaja, da iz zapisnika 15. redne seje Občinskega sveta Občine z dne
30. 3. 2021 (zapisnik št. 9000-0002/2021-3 z dne 6. 5. 2021 – v
nadaljevanju zapisnik/OSv) izhaja, da je Občinski svet Občine ugotovil, da po
nepremičninah pobudnika poteka kategorizirana JP 568361.
Po mnenju pobudnika je Občina tista, ki prilagaja svoje navedbe potrebam tega
postopka, ker sicer v postopku razlastitve ne bi mogla izkazati javnega interesa.
Tudi župan Občine naj bi v postopku pred Upravno enoto Ljubljana izjavil, da
gre za kategorizirano cesto, pri čemer se pobudnik sklicuje na zapisnik št. 352-24/2022-14 z dne 5. 5. 2022 (v nadaljevanju zapisnik/UE).
B. – I.
4. Pobudo
za začetek postopka za oceno ustavnosti oziroma zakonitosti predpisa ali
splošnega akta, izdanega za izvrševanje javnih pooblastil, lahko da, kdor
izkaže pravni interes ob vložitvi pobude (prvi odstavek 24. člena Zakona o Ustavnem sodišču, Uradni list
RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno
besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS). Po drugem odstavku
navedenega člena je pravni interes podan, če predpis ali splošni akt, izdan za
izvrševanje javnih pooblastil, katerega oceno pobudnik predlaga, neposredno
posega v njegove pravice, pravne interese oziroma v njegov pravni položaj. Po
ustaljeni ustavnosodni presoji mora biti pravni interes neposreden in
konkreten, morebitna ugoditev pobudnikovemu predlogu pa mora privesti do
izboljšanja njegovega pravnega položaja. Kadar podzakonski predpis ali splošni
akt, izdan za izvrševanje javnih pooblastil, učinkuje neposredno in posega v
pravice, pravne interese oziroma v pravni položaj pobudnika, se pobuda lahko
vloži v enem letu od njegove uveljavitve oziroma v enem letu od dneva, ko je
pobudnik izvedel za nastanek škodljivih posledic (tretji odstavek 24. člena ZUstS).
5. Skladno z ustaljeno ustavnosodno
presojo predpisi o kategorizaciji občinskih javnih cest učinkujejo neposredno.
Pobudnik je pobudi priložil zemljiškoknjižna izpisa iz zemljiške knjige za
nepremičnini parc. št. 1005/9 in 1009/2,
obe k. o. Horjul, z vknjiženo lastninsko pravico v njegovo korist. Pobudnik in
Občina navajata, da v Odloku ni definiran dejanski potek JP 568361. Glede
poteka sporne javne poti se pobudnik v pobudi sklicuje na ponudbo za odkup
njegovih nepremičnin, v dopolnitvi pobude pa na zahtevo za razlastitev.
Pobudnik svoj pravni interes v izjavi glede navedb Občine dodatno opira na
zapisnik/OSv in zapisnik/UE ter odločbo. Postopek presoje ustavnosti in
zakonitosti predpisa o kategorizaciji javnih cest in razlastitveni postopek sta
sicer različna postopka. Že iz ponudbe za odkup pa izhaja namen ureditve JP
568361, in sicer, da je Občina želela odkupiti del nepremičnin pobudnika
(zemljišč parc. št. 1005/9 in 1009/2, obe
k. o. Horjul), ki v naravi predstavlja občinsko cesto, kot izhaja tudi iz
priloženega predloga pogodbe. Enako izhaja iz zahteve za razlastitev in
priloženega razlastitvenega elaborata. Občina v odgovoru na pobudo sicer
navaja, da naj bi se pridobitve dela pobudnikovih zemljišč lotila z namenom
kategorizacije ceste po teh zemljiščih v prihodnje, in povzema status sosednjih
zemljišč, po katerih naj bi (v preteklosti) potekala navedena javna pot v
naravi. Vendar Občina hkrati tudi navaja, da je bilo kasneje pri izvedbi
geodetskih meritev ugotovljeno, da del kategorizirane ceste poteka po zasebnem
zemljišču. Glede na navedeno je pobudnik po presoji Ustavnega sodišča že ob
vložitvi (dopolnjene) pobude (ob upoštevanju vsebine ponudbe za odkup in
zahteve za razlastitev ter njunih prilog, čemur druga listinska dokumentacija
ne nasprotuje) izkazal pravni interes za začetek postopka za oceno ustavnosti
in zakonitosti Odloka, kolikor se nanaša na kategorizacijo sporne javne poti v
delu, ki poteka po zemljiščih parc. št. 1005/9
in 1009/2, obe k. o. Horjul, ki sta v njegovi lasti.
6. Glede pravočasnosti pobude se
pobudnik sklicuje na prejem ponudbe za odkup z dne 10. 11.
2020. S temi navedbami se po vsebini sklicuje na subjektivni rok iz tretjega
odstavka 24. člena ZUstS. Da je sklicevanje pobudnika na pravočasnost
lahko uspešno, mora izkazati, da je za nastanek škodljivih posledic izvedel
šele po uveljavitvi izpodbijanega predpisa in da je pobudo za začetek postopka
za oceno njegove ustavnosti in zakonitosti vložil v enem letu od dneva, ko je
za nastanek teh posledic izvedel (trditveno in dokazno breme je na strani
pobudnika).1 Občina pravočasnosti pobude ne ugovarja. Pobudnik je pobudo vložil
15. 12. 2020, tj. pred
potekom enega leta, odkar je prejel ponudbo za odkup in odkar je (kot trdi, iz
razpoložljive dokumentacije pa ne izhaja drugače) izvedel, da izpodbijani 6. člen Odloka sporno javno pot kategorizira v
delu, ki poteka po zemljiščih parc. št. 1005/9
in 1009/2, obe k. o. Horjul. Navedeno pomeni, da je pobuda glede na tretji
odstavek 24. člena ZUstS tudi pravočasna.
7. Ne glede na to, ali so izpolnjene
procesne predpostavke za vsebinski preizkus navedb pobude, lahko Ustavno
sodišče pobudo zavrne, če je očitno neutemeljena ali če od odločitve ni
pričakovati rešitve pomembnega pravnega vprašanja (drugi odstavek 26. člena ZUstS). Ustavno sodišče je z vpogledom v
elektronsko zemljiško knjigo ugotovilo, da je bilo med postopkom pred Ustavnim
sodiščem zemljišče parc. št. 1005/9, k. o. Horjul, izbrisano in da sta
bili namesto te nepremičnine v zemljiško knjigo vpisani nepremičnini parc.
št. 1005/10 in 1005/11, obe k. o. Horjul.2 Pobudnik, ki nosi
trditveno in dokazno breme, je Ustavno sodišče obvestil o uvedbi postopka
razlastitve, ni pa ga obvestil o parcelaciji zemljišča in spremembi v zemljiški
knjigi ter pobude ni spremenil tako, da bi navedel, po kateri od novonastalih
nepremičnin poteka sporna javna pot. Ker zemljišče parc. št. 1005/9, k. o. Horjul, kot tako ne obstaja več,
je pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti 6. člena Odloka, kolikor kategorizira javno pot
»Brezovec« (odsek 568361) v delu, ki poteka po zemljišču parc. št. 1005/9, k. o. Horjul, očitno neutemeljena. Zato je Ustavno
sodišče pobudo v tem delu zavrnilo (2. točka izreka).
8. Pobudo za začetek postopka za oceno
ustavnosti in zakonitosti 6. člena
Odloka, kolikor kategorizira javno pot »Brezovec« (odsek 568361) v delu, ki
poteka po zemljišču parc. 1009/2, k. o. Horjul, je Ustavno sodišče sprejelo in
glede na izpolnjene pogoje iz četrtega odstavka 26. člena
ZUstS nadaljevalo odločanje o stvari sami.
9. Ustava
v 69. členu določa, da je razlastitev
(odvzem ali omejitev lastninske pravice v javno korist) mogoča le proti
nadomestilu v naravi ali proti odškodnini in pod pogoji, ki jih določa zakon. S
tem členom Ustava zaradi zagotovitve javne koristi kljub ustavnopravnemu
varstvu lastninske pravice, ki jo zagotavlja 33. člen
Ustave, omogoča odvzem ali omejitev lastninske pravice na nepremičnini. Ustava
v 69. členu zahteva, naj zakon uredi
pogoje za razlastitev, razlastitev pa se lahko opravi v postopku, v katerem se
za konkretni primer ugotovi, ali so izpolnjeni zakonski pogoji za razlastitev,
in v katerem sta zagotovljeni tudi sodno varstvo ter nadomestilo v naravi ali
odškodnina.
10. Med postopkom pred Ustavnim
sodiščem je začel veljati Zakon o cestah (Uradni list RS, št. 132/22 – v nadaljevanju ZCes-2), ki pojem in
status javnih cest ureja v 3. členu. Javne ceste so prometne površine, ki
so splošnega pomena za promet in jih lahko vsakdo prosto uporablja na način in
pod pogoji, določenimi s tem zakonom in zakonom, ki ureja pravila cestnega
prometa. V prvem odstavku 49. člena
ZCes-2 je določeno, da so javne ceste državne in občinske. Po drugem odstavku
49. člena ZCes-2 so državne ceste v lasti
Republike Slovenije, občinske pa v lasti občin. Enake določbe sta imela tudi
Zakon o cestah (Uradni list RS, št. 109/10,
48/12, 46/15 in 10/18 – ZCes-1) in pred tem Zakon o javnih cestah (Uradni list
RS, št. 33/06 – uradno prečiščeno
besedilo, 45/08, 42/09 in 109/09 – ZJC), na podlagi katerega je bil sprejet
Odlok.3 Občina določeno cesto kategorizira, če je za takšno kategorizacijo
izkazana javna korist in če cesta ustreza merilom za kategorizacijo javnih
cest. Če so zemljišča, po katerih naj bi potekala javna cesta, ki jo občina
namerava kategorizirati, v zasebni lasti, mora občina takšna zemljišča pred
kategorizacijo pridobiti s pravnim poslom oziroma v postopku razlastitve.
11. Ustavno
sodišče je že v številnih zadevah, v katerih so bili izpodbijani občinski
odloki o kategorizaciji javnih cest, sprejelo vsebinsko enake odločitve in
ponovilo stališče, da so takšni predpisi v neskladju z Ustavo, če občina z
lastnikom ni sklenila pravnega posla za pridobitev zemljišč oziroma lastnika ni
razlastila (npr. odločba št. U-I-289/12 z
dne 24. 1. 2013, Uradni list RS, št. 16/13). Tudi v obravnavani zadevi Občina pred
kategorizacijo sporne javne poti s pobudnikom ni sklenila pravnega posla za
pridobitev zemljišča v njegovi lasti, po katerem poteka JP 568361, postopek
razlastitve pa še ni končan. Zato je 6. člen
Odloka, kolikor kategorizira javno pot »Brezovec« (odsek 568361) v delu, ki poteka
po zemljišču parc. št. 1009/2, k. o.
Horjul, v neskladju z 69. členom Ustave.
Ker 6. člen Odloka v tem delu nedopustno
posega v lastninsko pravico, je v neskladju tudi s 33. členom
Ustave. Ustavno sodišče je zato 6. člen
Odloka, kolikor kategorizira javno pot »Brezovec« (odsek 568361) v delu, ki
poteka po zemljišču parc. št. 1009/2, obe
k. o. Horjul, razveljavilo (1. točka
izreka).
B. – II.
12. Občina
je zahtevala povrnitev stroškov postopka z odgovorom na pobudo. Po prvem
odstavku 34. člena ZUstS nosi v postopku
pred Ustavnim sodiščem vsak udeleženec svoje stroške, če Ustavno sodišče ne
odloči drugače. Ker v obravnavani zadevi ni utemeljenih razlogov za drugačno
odločitev, je Ustavno sodišče sklenilo, kot izhaja iz 3. točke izreka te
odločbe.
C.
13. Ustavno
sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi tretjega odstavka 45. člena, drugega odstavka 26. člena in prvega odstavka 34. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter sodnice in sodniki Dr. Dr.
Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Rajko Knez, dr. Neža Kogovšek
Šalamon, dr. Špelca Mežnar, dr. Rok Svetlič in dr. Katja Šugman Stubbs. Odločbo
je sprejelo soglasno.
Dr. Matej Accetto
Predsednik
_______________
1 Prim.
11. točko obrazložitve odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-368/18
z dne 7. 4. 2022 (Uradni list RS, št. 60/22).
2 Iz zgodovinskega
izpisa iz zemljiške knjige za nepremičnino parc. št. 1005/9,
k. o. Horjul, izhaja, da je bil izbris te nepremičnine v zemljiški knjigi
izveden 29. 12. 2022, z začetkom učinkovanja izbrisa 27. 12. 2022.
3 Odlok je začel
veljati 9. 5. 2009 (glej 9. člen Odloka).