Številka: U-I-159/19-20
Datum: 23. 2. 2023
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti, začetem z
zahtevo Sodnega sveta, na seji 23. februarja 2023
odločilo:
1. Drugi odstavek 74. člena Zakona o sodniški službi (Uradni
list RS, št. 94/07 – uradno prečiščeno besedilo, 91/09, 33/11, 46/13, 63/13,
69/13 – popr. in 17/15) je v neskladju z Ustavo.
2. Državni zbor mora ugotovljeno protiustavnost odpraviti v roku
šestih mesecev po objavi te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
3. Člen 76.a Zakona o sodniški službi se razveljavi.
Obrazložitev
A.
1. Predlagatelj izpodbija drugi odstavek
74. člena in 76.a člen Zakona o sodniški službi (v nadaljevanju ZSS), ki
določata, da sodniku preneha sodniška služba po zakonu z upokojitvijo, vendar
najpozneje, ko dopolni 70 let starosti, vendar dopuščata možnost, da sodnik, ki
je že pridobil pravico do pokojnine, še naprej opravlja sodniško službo oziroma
opravlja službeni nadzor sodnikovega dela, izvršuje naloge sodne uprave in vodi
službo za nadzor organizacije poslovanja sodišč pod pogoji, ki jih določa
izpodbijani 76.a člen ZSS. Predlagatelj navaja, da je v letu 2007 s spremembami
in dopolnitvami zakona, ki ureja sodniško službo, prišlo do uveljavitve dveh
medsebojno povezanih zakonskih sprememb, ki sta posegli v pravilo, da sodniku
po zakonu preneha sodniška funkcija z upokojitvijo. Ureditev, ki je ločila
prenehanje sodniške službe (ki preneha ob upokojitvi) in sodniške funkcije (ki preneha
s smrtjo sodnika), naj bi bila v nasprotju s 125. in 129. členom Ustave.
Predlagatelj meni, da trajnost sodniške funkcije po ustavni ureditvi ne pomeni,
da je sodniška funkcija dosmrtna, saj v členu, ki ureja ta vidik sodniške
funkcije, Ustava izrecno določa, da zakon določa starostno mejo, pri kateri se
sodnik upokoji (drugi odstavek 129. člena Ustave). Iz Ustave naj bi tako
po jezikovnem pomenu kot tudi po sistemski razlagi in namenu ustavodajalca
očitno izhajala ureditev, po kateri mora zakon določiti starostno mejo, pri
kateri sodniku sodniška funkcija preneha. Predlagatelj še zatrjuje, da je
veljavna ureditev iz drugega odstavka 74. člena ZSS v očitnem nasprotju z
drugim odstavkom 129. člena Ustave, ker vzpostavlja rešitev, po kateri v
primeru upokojitve oziroma nastopa starosti za upokojitev (70 let) sodniku
funkcija po zakonu ne preneha. Na to je vezana ureditev iz 76.a člena ZSS, ki
sodniku na podlagi ohranitve sodniške funkcije omogoča opravljati sodniško
službo tudi po pridobitvi pravice do pokojnine, kar naj bi pomenilo tudi poseg
v garancije sodniške neodvisnosti iz 125. člena Ustave. Neodvisnost
sodnika naj bi temeljila na trajnosti sodniške funkcije in nanjo vezanem
službenem razmerju sodnika z Republiko Slovenijo (drugi odstavek 1. člena ZSS),
ki mu zagotavlja ustrezen dohodek (44. do 57. člen ZSS). Možnost opravljanja
nalog in pristojnosti sodnika zgolj na podlagi pogodb o delu, katerih sklenitev
in višina plačila sta v pristojnosti predsednika sodišča kot nosilca sodne
uprave, naj bi vzpostavljala odvisnost opravljanja sodniške funkcije in sodne
oblasti, saj naj bi bila s tem podana možnost, da se višina plačila in
(nadaljnje) sklepanje pogodb izvede v odvisnosti od vsebine sodnikovega dela.
Enako naj bi veljalo tudi za opravljanje drugih nalog iz 76.a člena ZSS, ki bi
bile po mnenju predlagatelja lahko zaupane le sodnikom, ki skladno z zakonom
polno opravljajo sodniško funkcijo in nanjo vezane naloge sodniške službe.
2. Državni zbor v odgovoru pojasnjuje razloge in
postopek nastajanja izpodbijane ureditve, ki je bila uvedena postopoma s tremi
novelami ZSS, in sicer z Zakonom o spremembah in dopolnitvah Zakona o sodniški
službi (Uradni list RS, št. 127/06 – v nadaljevanju ZSS-G), Zakonom o
spremembah in dopolnitvah Zakona o sodniški službi (Uradni list RS,
št. 57/07 – v nadaljevanju ZSS-H) in Zakonom o spremembah in dopolnitvah
Zakona o sodniški službi (Uradni list RS, št. 63/13 in 69/13 – popr. – v
nadaljevanju ZSS-L). Državni zbor navaja, da so ga pri uveljavitvi instituta
reaktivacije upokojenih sodnikov vodili ustavnopravni razlogi, saj se je z
uvedbo tega instituta odzval na takratno (alarmantno) stanje v pravosodju, za
katero so bili značilni veliki sodni zaostanki in številne kršitve ustavne in
konvencijske pravice do sojenja v razumnem roku iz 6. člena Konvencije o
varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS,
št. 33/94, MP, št. 7/94 – EKČP) oziroma 23. člena Ustave. Meni,
da je v skladu s prvim odstavkom 129. člena Ustave sodniška funkcija
trajna, Državni zbor pa lahko na podlagi drugega odstavka 129. člena
Ustave z zakonom določi (le) starostno mejo, pri kateri se sodnik upokoji.
Drugi odstavek 129. člena Ustave tako po mnenju Državnega zbora upokojitve
sodnika (izrecno) ne določa kot razlog za prenehanje sodniške funkcije, poleg
tega pa Državnega zbora ne zavezuje niti k temu, da bi moral v zakonu določiti
prenehanje sodniške funkcije z upokojitvijo sodnika oziroma v zakonu (sploh)
določiti, da je upokojitev sodnikov v vseh primerih obvezna ob določeni
starosti. Tako naj tudi ustrezno urejeno dosmrtno opravljanje sodniške funkcije
(in sodniške službe) ne bi bilo nujno v neskladju z omenjeno določbo Ustave. Da
drugi odstavek 129. člena Ustave ne predvideva nujno prenehanja sodniške
funkcije ob upokojitvi sodnika oziroma ne ureja instituta prenehanja sodniške
funkcije, naj bi izhajalo tudi iz tega, da naj bi 132. člen Ustave izrecno
ločeno (in izključno) urejal prenehanje sodniške funkcije, pri čemer naj bi
zakonodajalca z zakonskim pridržkom pooblaščal, da z zakonom po prosti presoji
določi primere, v katerih sodniku preneha sodniška funkcija. To naj bi
pomenilo, da bi zakonodajalec upokojitev kot razlog za prenehanje sodniške
funkcije lahko določil na podlagi zakonskega pridržka iz prvega odstavka
132. člena Ustave, in ne, da bi jo lahko oziroma moral določiti na podlagi
drugega odstavka 129. člena Ustave. Ker Ustava določa trajnost sodniške
funkcije in istočasno izrecno ne zahteva njenega prenehanja ob upokojitvi, je
po mnenju Državnega zbora ustavnoskladna tako ureditev, v skladu s katero
sodniku preneha sodniška funkcija z upokojitvijo (kar je veljalo do uveljavitve
ZSS-H), kot tudi veljavna izpodbijana ureditev, po kateri upokojeni sodnik
obdrži sodniško funkcijo. Ureditev (ne)prenehanja sodniške funkcije ob upokojitvi
sodnika po mnenju Državnega zbora tako spada v polje proste presoje Državnega
zbora, ki je razloge za prenehanje sodniške funkcije določil v prvem odstavku
74. člena ZSS, medtem ko je položaj sodnika ob upokojitvi uredil ločeno v
drugem odstavku 74. člena ZSS. Ob tem Državni zbor še spominja, da se je
ureditev prenehanja sodniške funkcije v prvem odstavku 74. člena ZSS tudi
sicer že večkrat spremenila.
3. Glede očitka o neskladnosti 76.a člena ZSS z
ustavnimi garancijami sodniške funkcije Državni zbor navaja, da so sodniki v
skladu s 125. členom Ustave pri opravljanju sodniške funkcije neodvisni in
vezani zgolj na Ustavo in zakon ter da v skladu s 23. členom Ustave (v
sodnih postopkih) vselej odločajo neodvisno in nepristransko. Vse navedene
ustavne garancije, ki so določene zaradi učinkovitega izvrševanja pravice do
sodnega varstva, naj bi bile torej vezane na izvrševanje sodniške funkcije.
Zato naj bi bile zagotovljene tudi v postopkih, ko upokojeni sodniki na podlagi
prvega odstavka 76.a člena ZSS sodelujejo pri odpravljanju sodnih zaostankov –
tj. sodijo v zadevah, ki so v skladu s četrtim in petim odstavkom
289. člena Sodnega reda (Uradni list RS, št. 87/16 in 127/21)
opredeljene kot sodni zaostanki. Ob tem Državni zbor poudarja, da zgolj
drugačen način opravljanja dela oziroma drugačna pravna podlaga za opravljanje
dela (tj. na podlagi pogodbe o delu) ne predpostavlja nujno posega v
neodvisnost sodnika, saj se sodnik za sklenitev pogodbe o delu odloči
prostovoljno in potem, ko ima iz naslova pokojnine že zagotovljene ustrezne
dohodke, pri tem pa po sklenitvi pogodbe o delu ni v podrejenem položaju do
predsednika sodišča, saj mora biti vsebina sklenjene pogodbe o delu skladna s
125. in 23. členom Ustave in mora posledično zagotavljati sodniško
neodvisnost ter je trajanje pogodbe o delu vnaprej omejeno že s prvim odstavkom
76.a člena ZSS, in sicer do izteka leta, v katerem je sodnik dopolnil 70 let starosti.
Glede izpodbijanega četrtega in petega odstavka 76.a člena ZSS pa Državni zbor
poudarja, da sodelovanje upokojenega sodnika pri opravljanju službenega nadzora
sodnikovega dela, izvrševanju nalog sodne uprave in vodenju službe za nadzor
organizacije poslovanja sodišč ne pomeni izvrševanja sodniške funkcije, zato so
v tem delu navedbe predlagatelja o neskladnosti izpodbijane ureditve s
125. členom Ustave pravno neupoštevne.
4. Ustavno sodišče je odgovor Državnega zbora poslalo
predlagatelju, ki navaja, da posebnih pripomb k odgovoru Državnega zbora ne
podaja in da v celoti vztraja pri stališčih, navedenih v zahtevi za oceno
ustavnosti.
B. – I.
5. Zahteva je vložena na podlagi desete alineje
4. točke prvega odstavka 23. člena Zakona o Sodnem svetu (Uradni list RS,
št. 23/17 – ZSSve), ki določa, da Sodni svet podaja zahteve za oceno
ustavnosti in zakonitosti predpisov, če posegajo v ustavni položaj ali ustavne
pravice sodstva. Vprašanje trajanja sodniške funkcije in sodniške službe se
nanaša na ustavni položaj sodstva. Zato je procesna predpostavka za odločanje
izpolnjena.
B. – II.
6. Zakon o sodniški službi (Uradni list RS,
št. 19/94) je bil prvotno sprejet leta 1994. Prenehanje sodniške funkcije
je bilo do sprejetja ZSS-H urejeno v 74. členu Zakona o sodniški službi
(Uradni list RS, št. 41/06 – uradno prečiščeno besedilo – v nadaljevanju
ZSS/06), ki je v 1. točki prvega odstavka določal, da sodniku preneha sodniška
funkcija z upokojitvijo, vendar najkasneje, ko dopolni 70 let starosti.1 S
sprejetjem ZSS-G, ZZS-H in ZSS-L je bila ureditev prenehanja sodniške funkcije
spremenjena, in sicer tako, da je novi prvi odstavek 74. člena ZSS določil
razloge za prenehanje sodniške funkcije (med njimi ni več upokojitve), v
izpodbijanem (novem) drugem odstavku pa je določil, da sodniku z upokojitvijo,
vendar najpozneje, ko dopolni 70 let starosti, preneha sodniška služba. Z
izpodbijanim 76.a členom ZSS je bila vzpostavljena pravna podlaga za »reaktivacijo«
upokojenih sodnikov, ki lahko pod pogojem, da sodelujejo pri odpravi sodnih
zaostankov, do dopolnjenega 70. leta starosti še opravljajo sodniško službo oziroma
ne glede na starost opravljajo naloge službenega nadzora sodnikovega dela ali
naloge sodne uprave. Prav tako je bilo omogočeno, da lahko upokojeni sodniki
kot dodeljeni sodniki vodijo službo za nadzor organizacije poslovanja sodišč,
ki deluje v okviru ministrstva za pravosodje.
7. Predlagatelj in Državni zbor soglašata, da
izpodbijane določbe vzpostavljajo ureditev, po kateri sodniku v primeru upokojitve
oziroma nastopa starosti 70 let sodniška funkcija ne preneha. Po izpodbijani
zakonski določbi sodniku z upokojitvijo oziroma starostjo izrecno preneha (le)
sodniška služba, sodniško funkcijo pa sodnik ohrani do smrti. Ureditev, ki je
na ta način ločila prenehanje sodniške funkcije in sodniške službe ter
omogočila »reaktivacijo« upokojenih sodnikov, naj bi bila po mnenju
predlagatelja v neskladju s 125. in 129. členom Ustave.
Razlaga ustavnih določb
8. Ustava v drugi povedi drugega odstavka
3. člena opredeljuje načelo delitve oblasti na zakonodajno, izvršilno in
sodno. Bistvo načela delitve oblasti je varstvo skupnosti pred zlorabo državne
oblasti, do katere bi lahko prišlo, če bi bila državna oblast podeljena zgolj
enemu organu oziroma če med organi, ki bi sicer opravljali različne oblastne
funkcije, ne bi obstajala relativna neodvisnost.2 Načelo
delitve oblasti vsebuje dva pomembna elementa, to je ločitev posameznih funkcij
oblasti ter obstoj zavor in ravnovesij med njimi. Prvi element zahteva, da so
zakonodajna, izvršilna in sodna veja oblasti ločene druga od druge, kar tudi
pomeni, da so organi oziroma nosilci posameznih vej oblasti ločeni oziroma ne
smejo biti hkrati udeleženi v več vejah oblasti. Drugi element zahteva, da mora
med posameznimi vejami oblasti po eni strani obstajati sistem zavor in
ravnovesij, v okviru katerega vplivajo druga na drugo in se omejujejo, po drugi
strani pa morajo različne veje oblasti do določene mere med seboj sodelovati,
saj si sicer ni mogoče predstavljati delovanja sistema državne oblasti kot
celote. Zato z organizacijskega vidika načela delitve oblasti velja, da nosilci
posameznih vej oblasti praviloma ne postavljajo sami sebe, ampak jih na
funkcijo postavlja ljudstvo neposredno (na primer poslance z volitvami) ali
posredno (v postopku volitev ali imenovanja sodelujejo predstavniki drugih vej
oblasti).3 Način, kako se vzpostavlja ravnotežje med
posameznimi vejami oblasti, oziroma različne organizacijske izvedbe načela
horizontalne, vertikalne in funkcionalne delitve oblasti so odvisne od
specifične ustavne ureditve vsake posamezne države, ki nastane in živi v
določenih zgodovinskih, kulturnih in družbenih okoliščinah.4
9. Načelo delitve oblasti se odraža tudi v ureditvi
postopka in pristojnosti pri imenovanju sodnikov. V Republiki Sloveniji sodnike
voli Državni zbor na predlog Sodnega sveta (130. člen Ustave). Pri
postavljanju sodnikov rednih sodišč sodelujejo vse tri veje oblasti: sodna, ki
ima večino članov v Sodnem svetu,5 izvršilna prek Predsednika
republike, ki predlaga Državnemu zboru v izvolitev kandidate za pet članov
Sodnega sveta, in zakonodajna, ki izvoli pet članov Sodnega sveta ter ima
pristojnost voliti sodnike. Sodni svet avtonomno, vendar zakonsko vezano na
merila iz 28. člena ZSS,6 predlaga Državnemu zboru v izvolitev
najprimernejšega izmed več kandidatov, o predlogu pa odloča Državni zbor kot
nosilec zakonodajne veje oblasti. Izbirna in predlagalna funkcija Sodnega sveta
sta pomembni, saj Državni zbor lahko imenuje samo kandidate, ki jih je
predlagal Sodni svet. Državni zbor na predlog Sodnega sveta ni vezan in lahko
njegov predlog zavrne, ne da bi navedel razloge za svojo odločitev.7 Državni
zbor je, prav tako na predlog Sodnega sveta, pristojen tudi za razrešitev
sodnika, če pri opravljanju sodniške funkcije krši Ustavo ali huje krši zakon
(drugi odstavek 132. člena Ustave).8 Tudi v tem primeru
mora Sodni svet avtonomno presoditi, ali so podani razlogi, zaradi katerih
sodnik ne more več izvrševati sodniške funkcije. V primeru naklepno storjenega
kaznivega dejanja z zlorabo sodne funkcije, ugotovljenega s pravnomočno sodno
odločbo, Državni zbor sodnika mora razrešiti (tretji odstavek 132. člena
Ustave).
10. Iz načela delitve oblasti izhaja tudi načelo
neodvisnosti sodne veje oblasti oziroma sodnikov, ki sodno oblast izvršujejo.
Neodvisnost sodstva ima več vidikov. Poleg individualne neodvisnosti sodnikov
mora biti zagotovljena tudi neodvisnost sodstva kot celote (t. i. kolektivna
neodvisnost),9 saj se posegi v neodvisnost sodstva kot celote
nujno odrazijo v neodvisnosti posameznih sodnikov. V zvezi z neodvisnostjo
sodnika kot posameznika sta pomembni tako funkcionalna kot organizacijska
neodvisnost. Medtem ko se funkcionalni vidik nanaša na neodvisnost sodnika pri
sojenju, gre pri organizacijskem vidiku za ustrezno varstvo sodniškega mandata
in ureditev pogojev za izvrševanje sodniške funkcije. Omenjena vidika sodniške
neodvisnosti se poskušata zagotoviti z različnimi sredstvi, med katerimi velja
omeniti predvsem pravila o imenovanju in razrešitvi sodnikov, o trajnem mandatu
sodnikov, o imuniteti sodnikov in o nezdružljivosti sodniške funkcije. Na
sodniško neodvisnost pomembno vpliva tudi ureditev sistema izobraževanja in
nagrajevanja sodnikov. V slednjem primeru govorimo o materialni neodvisnosti
sodnikov.10 Kot poseben vidik neodvisnosti sodnikov je treba
omeniti tudi notranjo neodvisnost sodnikov, pri kateri gre za neodvisnost
sodnika v razmerju do drugih sodniških kolegov oziroma nadrejenih.
11. Ustavno sodišče je že v odločbi št. U-I-60/06,
U-I-214/06, U-I-228/06 (55. točka obrazložitve) pojasnilo, da na ustavno načelo
neodvisnosti sodnikov ni mogoče gledati kot na privilegij sodnikov. Neodvisnost
sodnikov je bistvena predpostavka zagotavljanja varstva pravic oseb, ki so
udeleženke v sodnih postopkih. Zagotovitev pravice do sodnega varstva, katere
sestavni del je tudi pravica do neodvisnega sodnika, lahko pomeni bistveno
predpostavko za možnost uresničitve vseh drugih pravic. Uresničitev načela
neodvisnosti sodnikov zato služi predvsem tistim, ki potrebujejo sodno varstvo
svojih pravic. Neodvisnost sodnikov je tudi predpogoj za njihovo
nepristranskost v konkretnih sodnih postopkih, kar vse krepi tudi legitimnost
sodstva ter zaupanje javnosti v njegovo delovanje.
12. Ustava se na načelo neodvisnosti sodnikov sklicuje v
125. členu, v skladu s katerim so sodniki pri opravljanju sodniške
funkcije neodvisni ter vezani samo na Ustavo in zakon. Neodvisnost sodnikov kot
človekovo pravico zahteva tudi prvi odstavek 23. člena Ustave, ki med
drugim določa, da mora biti sodišče, ki odloča o pravicah in obveznostih
posameznikov ter o obtožbah zoper njih, neodvisno. Ustavno sodišče je že
poudarilo, da je neodvisnost sodnikov pogoj za zagotavljanje ustavnih pravic do
sodnega varstva (23. člen Ustave) in poštenega postopka (22. člen Ustave)
ter s tem za varstvo vseh drugih človekovih pravic in temeljnih svoboščin. Brez
neodvisnih in nepristranskih sodnikov ni pravne države (2. člen Ustave).11 Ob
tej splošni zahtevi po neodvisnosti pa Ustava določa tudi posamezne
institucionalne predpostavke sodniške neodvisnosti. Gre za določbe o trajnosti
sodniške funkcije (129. člen Ustave), prenehanju in odvzemu sodniške
funkcije (132. člen Ustave), nezdružljivosti sodniške funkcije
(133. člen Ustave) in imuniteti sodnika (134. člen Ustave).
13. Temeljna predpostavka sodniške neodvisnosti je
trajnost sodniške funkcije. Ustava določa, da je funkcija sodnika trajna (prva
poved prvega odstavka 129. člena Ustave).12 Garancija
trajnosti sodniške funkcije pomeni, da sodniki niso podvrženi reelekciji, torej
(periodičnemu) ponovnemu imenovanju oziroma volitvam, kar zagotavlja, da jim ni
treba soditi všečno tistim, ki naj bi jih ponovno volili oziroma jim
podaljševali sodniško funkcijo.13 Ustava ne določa izrecno,
kdaj sodnik nastopi sodniško funkcijo in kdaj mu ta preneha. Vendar pa iz
129. člena Ustave, njegove zgodovinske,14 namenske15 in
sistematične razlage izhaja, da mora zakonodajalec določiti najmanj starostno
mejo za izvolitev v sodniško funkcijo in starostno mejo za njeno prenehanje.
Drugega odstavka 129. člena Ustave, po katerem »zakon določa starostno
mejo, pri kateri se sodnik upokoji«, ni mogoče razumeti drugače, kot da gre za
starostno mejo, pri kateri v vsakem primeru (neodvisno od sodnikove upokojitve)
preneha sodniška funkcija.16 Ustava torej ne ureja prisilne
upokojitve sodnika, pač pa od zakonodajalca zahteva, naj uredi najvišjo
starost, pri kateri sodniška funkcija preneha, če se sodnik pred tem ne
upokoji.17
14. Sodniška funkcija in sodniška služba sta
nerazdružljivo povezani. Sodnik ne more priseči in začeti opravljati sodniške
službe, če ga Državni zbor prej ni izvolil za sodnika (130. člen Ustave)
in mu s tem podelil mandata, da izvaja sodno oblast (sodi). Zato sodnik lahko
opravlja sodniško službo le takrat in do takrat, ko (še) ima sodniško funkcijo.
Konec trajanja sodniške funkcije mora pomeniti tudi konec opravljanja sodniške
službe. Ker je trajanje sodniške funkcije (sodniškega mandata) po Ustavi
časovno omejeno do določene starostne meje (če se sodnik pred tem ne upokoji),
je z istim trenutkom omejeno tudi trajanje sodniške službe. Sodniška funkcija
torej ni dosmrtna v tem smislu, da bi v primeru sodnikove upokojitve še vedno
trajala. Prvi odstavek 132. člena Ustave (»prenehanje in odvzem sodniške
funkcije«) določa, da sodniku preneha sodniška funkcija, če nastopijo razlogi,
ki jih določa zakon.18 Ustava torej prepušča zakonodajalcu, da
uredi razloge, ki povzročijo prenehanje sodniške funkcije. Vendar mora
zakonodajalec pri tem smiselno spoštovati drugi odstavek 129. člena
Ustave, ki kot razlog prenehanja sodniške funkcije določa starostno mejo, pri
kateri se sodnik upokoji. Ta določba dopušča tudi zakonsko ureditev, po kateri
sodniška funkcija preneha s sodnikovo upokojitvijo, najkasneje pa ob nastopu
določene starosti. Določitev konkretne starostne meje sodi v prosto polje
zakonodajalčeve presoje.
Presoja drugega odstavka 74. člena ZSS
15. Zakonodajalec je v izpodbijanem drugem
odstavku 74. člena ZSS določil, da sodniku po zakonu preneha sodniška
služba z upokojitvijo, vendar najpozneje, ko dopolni 70 let starosti. S to
določbo je zakonodajalec na izpolnitev določene starosti oziroma upokojitev
vezal prenehanje sodniške službe, ne pa tudi prenehanja sodniške funkcije.19 Glede
na navedeno v prejšnjih točkah obrazložitve je takšna ureditev v očitnem
nasprotju z drugim odstavkom 129. člena Ustave, saj vzpostavlja rešitev,
po kateri sodniku v primeru upokojitve oziroma nastopa starosti (70 let)
sodniška funkcija po zakonu ne preneha. Ker iz drugega odstavka 129. člena
v zvezi s prvim odstavkom 132. člena Ustave izhaja, da mora zakonodajalec
v zakonu izrecno predvideti najvišjo starost, pri kateri sodniška funkcija
preneha, če se sodnik pred tem ne upokoji, je zakonska ureditev, ki tega ne
predvideva, protiustavna.
16. Glede na navedeno je Ustavno sodišče odločilo, da je
drugi odstavek 74. člena ZSS v neskladju z drugim odstavkom
129. člena v zvezi s prvim odstavkom 132. člena Ustave (1. točka
izreka). Gre za primer protiustavne pravne praznine. Zato je Ustavno sodišče na
podlagi prvega odstavka 48. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v
nadaljevanju ZUstS) sprejelo ugotovitveno odločbo. Na podlagi drugega odstavka
48. člena ZUstS je zakonodajalcu naložilo, naj ugotovljeno protiustavnost
odpravi v roku šestih mesecev (2. točka izreka). Ustavno sodišče je
protiustavnost sicer umestilo v drugi odstavek 74. člena ZSS, vendar pa
lahko zakonodajalec protiustavnost odpravi tudi na druge načine, na primer
tako, da spremeni prvi odstavek 74. člena in upokojitev oziroma dopolnitev
določene starosti določi kot razlog za prenehanje sodniške funkcije.
Presoja 76.a člena ZSS
17. Predlagatelj izpodbija tudi 76.a člen ZSS
(posebne pravice sodnika, ki je pridobil pravico do pokojnine), ki določa:
»Sodnik, ki je pridobil pravico do pokojnine, sme, ne glede
na določbo drugega odstavka 74. člena tega zakona, do izteka leta, v
katerem dopolni 70 let starosti, opravljati sodniško službo na sodišču enakega
ali nižjega položaja, če sodeluje pri odpravi sodnih zaostankov.
Sodniku iz prejšnjega odstavka opravljanje sodniške službe
dovoli predsednik Vrhovnega sodišča Republike Slovenije na predlog predsednika
sodišča, pri katerem bo sodnik opravljal sodniško službo.
Sodnik, ki je pridobil pravico do pokojnine, sklene s
predsednikom sodišča, pri katerem bo opravljal sodniško službo, pogodbo o
obsegu in plačilu dela.
Sodnik, ki je pridobil pravico do pokojnine, sme ne glede na
svojo starost in na določbo drugega odstavka 74. člena tega zakona
opravljati službeni nadzor sodnikovega dela ali izvrševati naloge sodne uprave
pod pogoji in na način, določen v drugem in tretjem odstavku tega člena.
Sodnik iz prejšnjega odstavka lahko kot dodeljeni sodnik vodi
službo za nadzor organizacije poslovanja sodišč. Sodnik sklene z ministrom,
pristojnim za pravosodje, pogodbo o obsegu in plačilu dela.«
18. Izpodbijana ureditev pomeni zakonsko pravno podlago
za t. i. reaktivacijo upokojenih sodnikov. Ureja tri različne položaje, ko je
reaktivacija možna. Prvi do tretji odstavek 76.a člena ZSS se nanašajo
na opravljanje sodniške službe v primeru, ko upokojeni sodniki
sodelujejo pri odpravi sodnih zaostankov. Dopustno je do izteka leta, v katerem
so upokojeni sodniki dopolnili 70 let starosti. Opravljanje sodniške službe jim
dovoli predsednik Vrhovnega sodišča. Upokojeni sodniki sklenejo s predsednikom
sodišča, pri katerem bodo opravljali sodniško službo, pogodbo o obsegu in
plačilu dela. Četrti odstavek 76.a člena ZSS določa možnost, da upokojeni
sodniki brez starostne omejitve opravljajo službeni nadzor sodnikovega
dela ali izvršujejo naloge sodne uprave. Tudi opravljanje teh nalog dovoli
predsednik Vrhovnega sodišča in tudi ti sodniki sklenejo s predsednikom
sodišča, pri katerem bodo opravljali naloge, pogodbo o obsegu in plačilu dela.
Peti odstavek 76.a člena ZSS pa določa možnost, da upokojeni sodniki kot
dodeljeni sodniki vodijo službo za nadzor organizacije poslovanja
sodišč. Dodeljeni sodniki sklenejo pogodbo o obsegu in plačilu dela z
ministrom, pristojnim za pravosodje.
19. Bistvo opravljanja sodniške službe in sodniške
funkcije je sojenje, ki pomeni izvajanje sodne oblasti. Sodniki pridobijo
temeljno upravičenje za izvajanje sodne oblasti z izvolitvijo v sodniško
funkcijo. Sodno oblast lahko izvajajo le toliko časa, dokler ne nastopi kateri
od razlogov za prenehanje sodniške funkcije. Ker iz drugega odstavka
129. člena Ustave izhaja, da z upokojitvijo sodniška funkcija preneha (kar
bi moral zakonodajalec urediti v zakonu), je izpodbijana ureditev iz prvega do
tretjega odstavka 76.a člena ZSS, ki upokojenim sodnikom omogoča, da do 70.
leta starosti sodijo oziroma izvajajo sodno oblast, v neskladju z drugim
odstavkom 129. člena v zvezi s prvim odstavkom 132. člena Ustave.
20. Glede na navedeno so prvi odstavek 76.a člena ter
drugi in tretji odstavek 76.a člena ZSS, kolikor se nanašata na opravljanje
sodniške službe, v neskladju z drugim odstavkom 129. člena v zvezi s prvim
odstavkom 132. člena Ustave.
21. Po navedbah predlagatelja sta protiustavna tudi
četrti in peti odstavek 76.a člena ZSS, ki omogočata, da upokojeni sodniki brez
starostne omejitve opravljajo službeni nadzor sodnikovega dela, izvršujejo
naloge sodne uprave20 in kot dodeljeni sodniki vodijo službo za
nadzor organizacije poslovanja pri ministrstvu za pravosodje.
22. Čeprav ne pomenijo sojenja, so naloge iz četrtega in
petega odstavka 76.a člena ZSS vezane na opravljanje sodniške funkcije. Mnoge
med njimi so vezane na položaj oziroma funkcijo sodnika kot nosilca sodne
oblasti, za katerega veljajo vse garancije sodniške neodvisnosti.21 Ker
ob razveljavitvi prvega odstavka 76.a člena ZSS tudi četrti in peti odstavek
76.a člena ZSS nimata več samostojnega smisla, ju je Ustavno sodišče
razveljavilo.
23. Glede na navedeno sta posledično v neskladju s
129. členom Ustave tudi drugi in tretji odstavek 76.a člena ZSS, kolikor
se nanašata na opravljanje službenega nadzora in naloge sodne uprave. Zato ju
je Ustavno sodišče razveljavilo oziroma je razveljavilo celoten 76.a člen ZSS
(3. točka izreka).
C.
24. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi 48. in
43. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter sodnice in sodniki
dr. Rok Čeferin, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Rajko
Knez, dr. Neža Kogovšek Šalamon, dr. Špelca Mežnar, dr. Rok Svetlič, Marko
Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Točki 1 in 2 izreka je sprejelo s sedmimi
glasovi proti dvema. Proti sta glasovala sodnika Accetto in Čeferin. Ustavno
sodišče je 3. točko izreka sprejelo z osmimi glasovi proti enemu. Proti je glasoval
sodnik Čeferin. Sodnik Čeferin je dal odklonilno ločeno mnenje.
dr. Matej Accetto
predsednik
_______________
1 Člen 74 ZSS/06 (Prenehanje
sodniške funkcije) je določal:
»Sodniku preneha
sodniška funkcija po zakonu:
1. z
upokojitvijo, vendar najkasneje, ko dopolni 70 let starosti;
2. če izgubi
državljanstvo Republike Slovenije;
3. če izgubi poslovno
sposobnost ali zdravstveno zmožnost za opravljanje službe;
4. če se odpove
sodniški službi s pisno vlogo, ki se pošlje Sodnemu svetu po predsedniku
sodišča;
5. če
se odpravi sodišče in sodniku ni mogoče zagotoviti, da nadaljuje z opravljanjem
sodniške službe v drugem sodišču;
6. če
sodnik sprejme funkcijo, začne opravljati dejavnost ali sklene delovno razmerje
oziroma kljub prepovedi opravlja delo, ki ni združljivo s sodniško funkcijo
(41. člen, tretji odstavek 42. člena in tretji odstavek 43. člena);
7. če iz ocene
njegove službe izhaja, da ne ustreza sodniški službi (33. člen);
8. če mu je
izrečena disciplinska sankcija prenehanja sodniške funkcije.
Šteje se, da je razlog
iz 1. točke prejšnjega odstavka nastopil z iztekom leta, v katerem je sodnik
dosegel starostno mejo za upokojitev, razlog iz 2., 3. in 8. točke prejšnjega
odstavka z dnem pravnomočnosti odločbe pristojnega organa, razlog iz 5. točke
prejšnjega odstavka z dnem prenehanja dela sodišča, razlog iz 7. točke
prejšnjega odstavka pa z dnem, ko Sodni svet potrdi oceno.
Sodniška funkcija iz
razloga po 4. točki prvega odstavka tega člena preneha šestdeseti dan po
prispetju sodnikove odpovedi na Sodni svet, iz razloga po 6. točki prvega
odstavka tega člena pa z dnem nastopa funkcije oziroma dela, ki ni združljivo s
sodniško funkcijo.«
2 Odločba Ustavnega sodišča
št. Up-979/15 z dne 21. 6. 2018 (Uradni list RS, št. 54/18, in
OdlUS XXIII, 26), 7. točka obrazložitve.
3 Tako Ustavno sodišče v odločbi
št. U-I-83/94 z dne 14. 7. 1994 (Uradni list RS, št. 48/94, in OdlUS
III, 89).
4 Glej odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-224/96 z dne 22. 5. 1997 (Uradni list RS, št. 36/97, in OdlUS
VI, 65), 16. točka obrazložitve.
5 Člen 131 Ustave določa sestavo in
način oblikovanja Sodnega sveta. V njem je šest članov, ki jih izmed sebe
izvolijo sodniki, in pet članov, ki jih predlaga v izvolitev Predsednik
republike, izvoli pa jih Državni zbor. Državni zbor lahko izvoli za člane
Sodnega sveta samo kandidate, ki jih predlaga Predsednik republike. To pomeni,
da pri oblikovanju Sodnega sveta sodelujejo zakonodajna oblast, Predsednik
republike kot predstavnik izvršilne oblasti in sodna oblast ter da imajo v njem
glede na ustavno določeno sestavo sodniki (torej sodna oblast) večino.
6 Člen 28 ZSS določa:
»Pri izbiri kandidatov
za sodniško mesto in odločanju o napredovanju se upoštevajo naslednji
kriteriji:
– delovne
sposobnosti in strokovno znanje, pri čemer se upoštevajo zlasti sposobnost pisnega
in ustnega izražanja, sposobnost analitičnega razmišljanja, sposobnost strukturiranega
dela ter obseg strokovnega znanja s področja dela sodnika,
– osebnostne
lastnosti, pri čemer se upoštevajo zlasti odgovornost, zanesljivost in
preudarnost,
– socialne
veščine, pri čemer se upoštevajo zlasti komunikacijske spretnosti in spretnosti
obvladovanja konfliktnih situacij,
– sposobnosti
opravljanja nalog vodstvenega mesta, če je sodnik imenovan na tako mesto, pri
čemer se upoštevajo zlasti rezultati dela na področju, ki je sodniku zaupano.
Kriteriji in
postopek za izbiro kandidatov in kriteriji za napredovanje so podrobneje
določeni v merilih za izbiro kandidatov na sodniško mesto oziroma v merilih za
kakovost dela sodnikov za oceno sodniške službe.«
7 Sklep Ustavnega sodišča
št. U-I-225/16 z dne 6. 12. 2017, 6. točka obrazložitve.
8 Državni zbor sodnika mora
razrešiti v primeru naklepno storjenega kaznivega dejanja z zlorabo sodne
funkcije, ugotovljenega s pravnomočno sodno odločbo; v tem primeru predlog
Sodnega sveta ni potreben, temveč zadostuje pravnomočna sodna odločba (tretji
odstavek 132. člena Ustave).
9 Kolektivna neodvisnost sodstva se
nanaša na primer na vprašanja v zvezi z možnostjo sodelovanja sodstva pri
odločanju o določitvi sredstev za poslovanje sodišč, pri sprejemanju odločitev
v zvezi s pomožnim osebjem na sodiščih, tehnično opremljenostjo sodišč in
vzdrževanjem sodnih stavb ter pri odločanju o odgovornosti svojih članov
(odločba Ustavnega sodišča št. U-I-60/06, U-I-214/06, U-I-228/06 z dne 7. 12.
2006 (Uradni list RS, št. 1/07, in OdlUS XV, 84, 63. točka
obrazložitve).
10 Prav tam.
11 Glej
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-246/19 z dne 7. 1. 2021 (Uradni list RS
št. 22/21, in OdlUS XXVI, 1), 90. točka obrazložitve. O pomenu
neodvisnosti sodnikov za udejanjanje pravne države glej tudi M. Pavčnik,
Teorija prava: Prispevek k razumevanju prava, 5., pregledana in dopolnjena
izd., IUS Software, GV Založba, Ljubljana 2015, str. 80–83.
12 Druga
poved prvega odstavka 129. člena Ustave določa, da zakon določa starostno
mejo in druge pogoje za izvolitev.
13 Prim.
F. Grad, I. Kaučič, S. Zagorc (ur.), Ustavno pravo, druga, spremenjena in
dopolnjena izdaja, Pravna fakulteta Univerze v Ljubljani, Ljubljana 2018,
str. 564.
14 Da
je bil namen ustavodajalca časovno omejiti trajanje sodniške funkcije do
upokojitve, posredno izhaja tudi iz postopka oblikovanja 129. člena
Ustave, iz katerega je razvidno, da je v postopku sprejemanja Ustave obstajala
predvsem dilema, ali sodnikom s (prvo) izvolitvijo podeliti trajni mandat, po
katerem funkcijo opravljajo do upokojitve, ali pa se morajo pred pridobitvijo
trajnega mandata še izkazati s sodniškim delom (poskusni mandat). Glej S.
Bardutzky v: M. Avbelj (ur.), Komentar Ustave Republike Slovenije, Del 2:
Državna ureditev, Nova univerza, Evropska pravna fakulteta, Nova Gorica 2019,
str. 293.
15 Da
sodniku sodniška funkcija preneha z upokojitvijo, navajata tudi M. Deisinger v:
L. Šturm (ur.), Komentar Ustave Republike Slovenije, Fakulteta za podiplomske
državne in evropske študije, Ljubljana 2002, str. 916, in F. Grad, I.
Kaučič, S. Zagorc (ur.), nav. delo, str. 564.
16 Takšno
razumevanje potrjuje tudi zgodovinska in namenska razlaga, saj iz gradiva o
nastajanju slovenske Ustave izhaja, da sta Delovni osnutek Ustave Republike Slovenije
in Osnutek Ustave Republike Slovenije v takrat drugem odstavku 126. člena
določala, da zakon lahko določi starostno mejo, pri kateri se sodnik upokoji,
Predlog Ustave Republike Slovenije pa besede lahko ni več vseboval, temveč je
enako kot veljavni drugi odstavek 129. člena Ustave določal, da zakon
določa starostno mejo, pri kateri se sodnik upokoji.
17 Sodnik
se lahko upokoji ob dopolnitvi pogojev za upokojitev ali kasneje – tudi po
starostni meji, pri kateri preneha sodniška funkcija. Po dopolnitvi te
starostne meje je oseba, ki ji je prenehala sodniška funkcija, namreč lahko še
naprej zaposlena v poklicu, pri katerem tovrstne meje ni.
18 Ustava
v drugem in tretjem odstavku 132. člena sicer izrecno določa, da Državni
zbor lahko razreši sodnika na predlog Sodnega sveta, če sodnik pri opravljanju
sodniške funkcije krši Ustavo ali huje krši zakon, mora pa ga razrešiti, če je
s pravnomočno sodbo ugotovljeno, da je storil naklepno kaznivo dejanje z
zlorabo sodne funkcije.
19 Do
uveljavitve ZSS-H je prvi odstavek 74. člena ZSS upokojitev izrecno
določal kot razlog za prenehanje sodniške funkcije. Tudi iz zakonodajnega
gradiva ob sprejemanju ZSS-H izhaja namen zakonodajalca vzpostaviti dosmrtno
trajanje sodniške funkcije ter ločitev prenehanja sodniške službe in funkcije.
20 V
zadeve sodne uprave spada odločanje, upravljanje znanja, načrtovanje, organiziranje,
kadrovanje, vodenje, koordiniranje, komuniciranje, spremljanje učinkov,
poročanje, upravljanje proračuna sodišča in druga opravila, s katerimi se na podlagi
zakona, sodnega reda in drugih predpisov zagotavljajo pogoji za redno izvajanje
sodne oblasti, pravočasnost postopkovnih dejanj in pravočasnost izdelave sodnih
odločb (prvi odstavek 60. člena Zakona o sodiščih, Uradni list RS,
št. 94/07 – uradno prečiščeno besedilo, 45/08, 96/09, 33/11, 63/13, 17/15
in 104/20 – v nadaljevanju ZS). V zadeve sodne uprave spadajo tudi spremljanje,
ugotavljanje in analiziranje učinkovitosti dela sodnikov na posameznem sodišču.
Analiza učinkovitosti in uspešnosti dela sodnikov je sestavni del letnega
poročila o poslovanju sodišča (prvi odstavek 60.a člena ZS). V okviru
sodne uprave in izvajanja nadzora nad njenim izvajanjem ni dovoljeno posegati v
neodvisni položaj sodnika pri odločanju o zadevah, ki so mu dodeljene v reševanje
(drugi odstavek 60. člena ZS).
21 Tako
na primer 79.a člen ZSS izrecno določa, da službeni nadzor sodnikovega dela, ki
pomeni obliko notranje kontrole sodnika pri opravljanju sodniške službe,
opravljajo le sodniki. Le za njih (aktivne, neupokojene sodnike) veljajo vse
garancije sodniške neodvisnosti, kar pomeni, da nanje tudi pri opravljanju službenega
nadzora nihče ne sme vplivati, niti od zunaj niti iz sodstva samega. Tudi
določene naloge sodne uprave so povezane z nadzorom dela sodnikov. Tako na primer
prvi odstavek 60.a člena ZS določa, da v zadeve sodne uprave spadajo tudi
spremljanje, ugotavljanje in analiziranje učinkovitosti dela sodnikov na
posameznem sodišču. Tudi za tovrstne naloge sodne uprave velja, da jih lahko iz
istih razlogov, kot veljajo za opravljanje službenega nadzora, opravljajo le
sodniki, za katere veljajo vse garancije sodniške neodvisnosti. V zvezi z
vodenjem Službe za nadzor organizacije poslovanja sodišč pa je treba
upoštevati, da ta služba deluje v okviru ministrstva, pristojnega za
pravosodje, in skrbi za nadzor nad organizacijo poslovanja sodišč (prvi
odstavek 65.a člena ZS). Gre za obliko nadzora izvršilne veje oblasti nad
sodno. Zaradi preprečitve nedovoljenih posegov izvršilne veje oblasti v sodno
oziroma zaradi zagotavljanja neodvisnosti sodstva osmi odstavek 65.a člena ZSS
izrecno določa, da Službo za nadzor nad organizacijo poslovanja sodišč vodi
sodnik, dodeljen tej službi v skladu z določbami ZSS, torej sodnik, ki je
predstavnik sodne veje oblasti in za katerega veljajo vse garancije sodniške
neodvisnosti.