Številka: U-I-495/20-13
Datum: 2. 3. 2023
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti in
zakonitosti, začetem na pobudo Janeza Velkavrha, Ljubljana, na seji 2. marca
2023
odločilo:
1. Člen 6 Odloka o kategorizaciji občinskih cest v Mestni občini
Ljubljana (Uradni list RS, št. 99/22), kolikor pod zap. št. 376 kategorizira
mestno ali krajevno cesto »Blasov breg, od Tomačevega do h. št. 35« (odsek
216922) v delu, ki poteka po zemljišču parc. št. 1140/5, k. o. Stožice, se
razveljavi.
2. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti
6. člena Odloka o kategorizaciji občinskih cest (Uradni list RS, št. 70/05 in
33/08), kolikor pod zap. št. 466 kategorizira mestno ali krajevno cesto »Blasov
breg, od Tomačevega do h. št. 35« (odsek 216922) v delu, ki poteka po zemljišču
parc. št. 1140/5, k. o. Stožice, se zavrže.
Obrazložitev
A.
1. Pobudnik je vložil pobudo za
začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti 6. člena Odloka o
kategorizaciji občinskih cest (v nadaljevanju Odlok/05), kolikor pod zap.
št. 466 kategorizira mestno ali krajevno cesto »Blasov breg, od Tomačevega
do h. št. 35« (odsek 216922) v delu, ki poteka po zemljišču parc.
št. 1140/5, k. o. Stožice, v njegovi lasti. Navaja, da je Mestna občina
Ljubljana (v nadaljevanju Občina) z Odlokom/05 odsek 216922 takrat
kategorizirala na delu zemljišča parc. št. 1140/1, k. o. Stožice.
Pojasnjuje, da je bila parcelacija tega zemljišča izvedena na njegovo pobudo z
namenom prodaje njegovega dela, v postopku parcelacije pa sta nastali zemljišči
parc. št. 1140/4 in 1140/5, obe k. o. Stožice. Novonastalo zemljišče parc.
št. 1140/4, k. o. Stožice, je pobudnik prodal. Trdi, da Občina z njim ni
sklenila pravnega posla za pridobitev zemljišča, po katerem poteka odsek
216922, ni izvedla postopka razlastitve in niti odmere tega zemljišča. Zato naj
bi bila izpodbijana določba Odloka/05 v neskladju s 33. in 69. členom
Ustave ter 39. členom Zakona o cestah (Uradni list RS, št. 109/10,
48/12, 46/15 in 10/18 – v nadaljevanju ZCes-1). Pobudnik navaja, da je
11. 6. 2020 na vprašanje, ali po zemljišču parc. št. 1140/5, k. o.
Stožice, poteka kategorizirana cesta, od vodje Odseka za promet v Oddelku za
gospodarske dejavnosti in promet Mestne uprave Mestne občine Ljubljana prejel
odgovor, da po tem zemljišču poteka kategorizirana mestna ali krajevna cesta z
oznako LK, številka odseka 216922. Na svojo prošnjo je 16. 6. 2020 po
elektronski pošti prejel tudi izpis iz informacijskega sistema Občine. Navaja,
da pobudo vlaga v roku, ki ga določa tretji odstavek 24. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo,
109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS).
2. Med postopkom pred Ustavnim
sodiščem je Odlok/05 prenehal veljati, in sicer na podlagi 10. člena
Odloka o kategorizaciji občinskih cest v Mestni občini Ljubljana (v
nadaljevanju Odlok o kategorizaciji).1 Pobudnik je 11. 10.
2022 v odgovoru na poziv Ustavnega sodišča navedel, da vztraja pri pobudi in da
izpodbija Odlok o kategorizaciji, kolikor v 6. členu pod zap. št. 376
kategorizira mestno ali krajevno cesto »Blasov breg, od Tomačevega do h.
št. 35« (odsek 216922) v delu, ki poteka po zemljišču parc.
št. 1140/5, k. o. Stožice. Pobudnik izpodbijani določbi očita neskladje s
33. in 69. členom Ustave ter 39. členom ZCes-1 in navaja iste razloge
kot v prvotno podani pobudi.
3. Občina glede pobude za začetek
postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti Odloka/05 in Odloka o kategorizaciji
odgovarja, da je vložena prepozno in da je v vsakem primeru očitno
neutemeljena. Navaja, da je bila sporna javna cesta kategorizirana že z
Odlokom/05 z dne 26. 7. 2005, ki je začel veljati 10. 8. 2005, in da
naj bi enoletni rok od uveljavitve potekel 10. 6. 2006, skoraj 13 let pred
vložitvijo pobude. Trdi, da so pobudnikove navedbe o seznanitvi s tem, da po
njegovi nepremičnini poteka javna cesta, neresnične. Navaja, da je pobudnikovemu
tedanjemu pooblaščencu že v dopisih z dne 12. 4. 2012 in 30. 5. 2012 sporočila,
da po zemljišču parc. št. 1140/5, k. o. Stožice, poteka kategorizirana
občinska cesta »Blasov breg«. Pojasnjuje, da so tega leta med strankama
potekali pogovori z namenom odkupa te nepremičnine, ker Občina tedaj ni bila
seznanjena s tem, da jo je odkupila že leta 1993, in je naknadno v arhivu našla
kupoprodajno pogodbo iz tega leta. Na pobudnika je naslovila poziv za sklenitev
pogodbe o zemljiškoknjižni uskladitvi z dne 28. 11. 2017 s priloženim
osnutkom pogodbe, v kateri je v 1. členu navedeno, da je ta nepremičnina
cestišče sporne kategorizirane javne ceste. Občina navaja tudi, da je 30. 11.
2018 pri Okrajnem sodišču v Ljubljani vložila tožbo na ugotovitev svoje
lastninske pravice na zemljišču parc. št. 1140/5, k. o. Stožice. Po njenem
mnenju pobudnik zato ne more uspešno trditi, da do 11. 6. 2020 ni vedel,
da po sporni nepremičnini poteka kategorizirana občinska javna cesta, in je
11. 6. 2020 na Občino naslovil vprašanje glede poteka kategorizirane ceste
po tej nepremičnini z namenom, da bi na ta način izkazoval pravočasnost pobude.
Pobudnik naj bi že leta 2008 sam naročil parcelacijo nekdanje parcele
št. 1140/1, k. o. Stožice, od katere je odparceliral cesto
(nepremičnino s parc. št. 1140/5, k. o. Stožice), da je lahko preostanek
(parc. št. 1140/4, k. o. Stožice) leta 2009 prodal, cesto pa naj bi želel
še enkrat prodati Občini, čeprav naj bi njena pravna prednica zemljišče za
izgradnjo ceste že leta 1993 odkupila od pobudnikovega očeta. Občina trdi, da
je zemljišče parc. št. 1140/5, k. o. Stožice, v njeni dejanski lasti in ne
v lasti pobudnika, zato je že pred časom začela izvajati aktivnosti z namenom
ureditve zemljiškoknjižnega stanja, na kar pobudnik ni pristal. Ker je Občina
že lastnica, naj ne bi mogla izvesti razlastitvenega postopka.
4. Pobudnik je bil o odgovoru Občine
obveščen in se glede navedb v njem ni izrekel.
B. – I.
Odlok/05
5. Odlok/05 je prenehal veljati z uveljavitvijo
Odloka o kategorizaciji. Ker gre za predpis, ki je prenehal veljati med
postopkom pred Ustavnim sodiščem, lahko Ustavno sodišče o njegovi ustavnosti in
zakonitosti odloča samo ob izpolnjenih pogojih iz drugega odstavka
47. člena ZUstS. Eden od teh pogojev je tudi pravovarstvena potreba
pobudnikov. Ta obstaja, če bi se z ugotovitvijo morebitne protiustavnosti in
nezakonitosti izpodbijanega predpisa odpravile posledice, ki so nastale zaradi
izpodbijanega predpisa (prvi odstavek 47. člena ZUstS). Ker je z Odlokom o
kategorizaciji po isti parceli ponovno kategorizirana javna cesta, le z
morebitno ugoditvijo pobudi za začetek postopka za oceno ustavnosti in
zakonitosti izpodbijanega predpisa, ki več ne velja, teh posledic ni mogoče
odpraviti. Glede na navedeno pobudnik za začetek postopka za oceno ustavnosti
in zakonitosti Odloka/05 v izpodbijanem delu ne izkazuje pogojev iz drugega
odstavka 47. člena ZUstS. Zato je Ustavno sodišče pobudo za začetek
postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti Odloka/05 zavrglo, ne da bi se
opredelilo do drugih procesnih predpostavk za obravnavo pobude (2. točka
izreka).
B. – II.
Odlok o kategorizaciji
6. Pobudo za začetek postopka za oceno
ustavnosti oziroma zakonitosti lahko da, kdor izkaže svoj pravni interes ob
vložitvi pobude (prvi odstavek 24. člena ZUstS). Po drugem odstavku
navedenega člena ZUstS je pravni interes podan, če predpis ali splošni akt,
izdan za izvrševanje javnih pooblastil, katerega oceno pobudnik predlaga,
neposredno posega v njegove pravice, pravne interese oziroma v njegov pravni
položaj. Po ustaljeni ustavnosodni presoji mora biti pravni interes neposreden
in konkreten, morebitna ugoditev pobudnikovemu predlogu pa mora privesti do
izboljšanja njegovega pravnega položaja. Po tretjem odstavku 24. člena
ZUstS lahko pobudnik vloži pobudo, kadar podzakonski predpis ali splošni akt,
izdan za izvrševanje javnih pooblastil, učinkuje neposredno in posega v
pravice, pravne interese oziroma v pravni položaj pobudnika, v enem letu od
njegove uveljavitve oziroma v enem letu od dneva, ko je pobudnik izvedel za
nastanek škodljivih posledic.
7. Iz pobudi priloženih
zemljiškoknjižnih izpisov za zemljišče parc. št. 1140/5, k. o. Stožice, in
vpogleda v elektronsko zemljiško knjigo izhaja, da je pri tej nepremičnini
lastninska pravica vpisana v korist pobudnika. Po zemljišču parc. št. 1140/5,
k. o. Stožice, po navedbah pobudnika in Občine poteka sporna javna cesta. Občina oporeka lastništvu pobudnika in
trdi, da je lastnica tega zemljišča sama. V zemljiški knjigi je pri tej
nepremičnini vpisana tudi zaznamba spora na podlagi vložene tožbe na ugotovitev
lastninske pravice Občine. Glede na navedeno pobudnik po presoji Ustavnega
sodišča ob upoštevanju vpisov v zemljiški knjigi izkazuje lastninsko pravico na
zemljišču parc. št. 1140/5, k. o. Stožice.2Navedeno pomeni, da
pobudnik izkazuje pravni interes za začetek postopka za oceno ustavnosti in
zakonitosti Odloka o kategorizaciji, kolikor se nanaša na javno cesto, ki
poteka po tem zemljišču. Pobuda je glede na tretji odstavek 24. člena
ZUstS tudi pravočasna, saj jo je pobudnik vložil z razširitvijo pobude
11. 10. 2022, tj. pred potekom enega leta od uveljavitve
Odloka o kategorizaciji, s katero je bila sporna kategorizacija javne ceste (ob
razveljavitvi Odloka/05 in vseh njegovih pravnih posledic) uveljavljena na
novo.3 Navedbe pobudnika in Občine o času in okoliščinah
seznanitve pobudnika s kategorizacijo javne ceste s potekom po njegovem
zemljišču pred uveljavitvijo Odloka o kategorizaciji (na podlagi Odloka/05) pri
presoji pravočasnosti pobude za oceno ustavnosti in zakonitosti Odloka o
kategorizaciji niso upoštevne. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo in glede na
izpolnjene pogoje iz četrtega odstavka 26. člena ZUstS nadaljevalo
odločanje o stvari sami.
8. Ustava v 69. členu določa, da
je razlastitev (odvzem ali omejitev lastninske pravice v javno korist) mogoča
le proti nadomestilu v naravi ali proti odškodnini in pod pogoji, ki jih določa
zakon. S tem členom Ustava zaradi zagotovitve javne koristi kljub
ustavnopravnemu varstvu lastninske pravice, ki jo zagotavlja 33. člen
Ustave, omogoča odvzem ali omejitev lastninske pravice na nepremičnini. Ustava
v 69. členu zahteva, naj zakon uredi pogoje za razlastitev, razlastitev pa
se lahko opravi v postopku, v katerem se za konkretni primer ugotovi, ali so
izpolnjeni zakonski pogoji za razlastitev, in v katerem sta zagotovljeni tudi
sodno varstvo ter nadomestilo v naravi ali odškodnina.
9. Med postopkom pred Ustavnim
sodiščem je začel veljati Zakon o cestah (Uradni list RS, št. 132/22 – v
nadaljevanju ZCes-2),4 ki pojem in status javnih cest ureja v
3. členu. Javne ceste so prometne površine, ki so splošnega pomena za
promet in jih lahko vsakdo prosto uporablja na način in pod pogoji, določenimi
s tem zakonom in zakonom, ki ureja pravila cestnega prometa. V prvem odstavku
49. člena ZCes-2 je določeno, da so javne ceste državne in občinske. Po
drugem odstavku 49. člena ZCes-2 so državne ceste v lasti Republike
Slovenije, občinske pa v lasti občin. Enake določbe sta imela tudi ZCes-1, na
podlagi katerega je bil sprejet Odlok o kategorizaciji, in pred tem Zakon o javnih cestah (Uradni
list RS, št. 33/06 – uradno prečiščeno besedilo, 45/08, 42/09 in 109/09 –
ZJC). Občina določeno cesto kategorizira, če je za takšno kategorizacijo
izkazana javna korist in če cesta ustreza merilom za kategorizacijo javnih
cest. Če so zemljišča, po katerih naj bi potekala javna cesta, ki jo občina
namerava kategorizirati, v zasebni lasti, mora občina takšna zemljišča pred
kategorizacijo pridobiti s pravnim poslom oziroma v postopku razlastitve.
10. Ustavno sodišče je že v številnih
zadevah, v katerih so bili izpodbijani občinski odloki o kategorizaciji javnih
cest, sprejelo vsebinsko enake odločitve in ponovilo stališče, da so takšni
predpisi v neskladju z Ustavo, če občina z lastnikom ni sklenila pravnega posla
za pridobitev zemljišča oziroma lastnika ni razlastila (na primer odločba
št. U-I-289/12 z dne 24. 1. 2013, Uradni list RS, št. 16/13).
Tudi v obravnavani zadevi Občina pred kategorizacijo sporne javne ceste s pobudnikom ni sklenila
pravnega posla za pridobitev zemljišča v njegovi lasti parc. št. 1140/05,
k. o. Stožice, po katerem poteka javna cesta. Zoper to nepremičnino tudi ni bil
izveden postopek razlastitve, zato je 6. člen Odloka o kategorizaciji v
izpodbijanem delu v neskladju z 69. členom Ustave. Ker 6. člen Odloka
o kategorizaciji v tem delu nedopustno posega v lastninsko pravico, je v
neskladju tudi s 33. členom Ustave. Ustavno sodišče je zato 6. člen
Odloka o kategorizaciji, kolikor pod zap. št. 376 kategorizira mestno ali
krajevno cesto »Blasov breg, od Tomačevega do h. št. 35« (odsek 216922) v
delu, ki poteka po zemljišču parc. št. 1140/5, k. o. Stožice, razveljavilo
(1. točka izreka).
C.
11. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na
podlagi tretjega odstavka 45. člena in tretjega odstavka 25. člena
ZUstS v sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter sodnice in sodniki dr. Rok
Čeferin, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Rajko Knez, dr.
Neža Kogovšek Šalamon, dr. Špelca Mežnar, dr. Rok Svetlič, Marko Šorli in dr.
Katja Šugman Stubbs. Odločbo je sprejelo soglasno.
dr. Matej Accetto
predsednik
_______________
1 Odlok o kategorizaciji
je na podlagi 11. člena začel veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije. V tem glasilu je bil objavljen 22. 7. 2022. Odlok o
kategorizaciji je začel veljati 6. 8. 2022 (glej 11. člen Odloka o
kategorizaciji).
2 Na presojo Ustavnega
sodišča ne vpliva dejstvo, da med strankama poteka spor o ugotovitvi
lastninske pravice.
3 Glej 2. točko
obrazložitve te odločbe.
4 ZCes-2 je začel
veljati 19. 11. 2022 (glej 158. člen ZCes-2).