Številka: U-I-52/18-17
Datum: 16. 2. 2023
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti, začetem z
zahtevo Sindikata zdravnikov družinske medicine Slovenije Praktik.um, Ptuj, ki
ga zastopa Odvetniška družba Fatur Menard, o. p., d. o. o., Ljubljana, na seji
16. februarja 2023
odločilo:
1. Tretji odstavek 53.a člena Zakona o zdravstveni
dejavnosti (Uradni list RS, št. 23/05 – uradno prečiščeno besedilo, 23/08,
14/13, 64/17, 73/19 in 82/20) ni v neskladju z Ustavo.
2. Zahteva za oceno ustavnosti prvega in drugega odstavka
53.a člena Zakona o zdravstveni dejavnosti se zavrže.
Obrazložitev
A.
1. Predlagatelj izpodbija 53.a člen Zakona o
zdravstveni dejavnosti (v nadaljevanju ZZDej), ki ureja možnost opravljanja
zdravstvenih storitev zdravstvenih delavcev, zaposlenih v javnih zdravstvenih
zavodih, pri drugem izvajalcu zdravstvene dejavnosti oziroma samostojno – kot
izvajalec zdravstvene dejavnosti. Zatrjuje neskladje s 14., 49. in
74. členom Ustave. Navaja, da naj bi se po tej določbi vsakršna in ne zgolj
konkurenčna dejavnost lahko štela za kršitev prepovedi iz izpodbijane določbe.
To naj bi imelo za posledico izrek globe in izredno odpoved pogodbe o
zaposlitvi izven varstvenih določb Zakona o delovnih razmerjih (Uradni list RS,
št. 21/13, 78/13 – popr., 52/16, 81/19 in 15/22 – v nadaljevanju ZDR-1). V
tem naj bi se izpodbijana ureditev bistveno razlikovala od veljavne splošne
ureditve konkurenčne prepovedi v ZDR-1. Zdravstveni delavci, zaposleni v javnem
zdravstvenem zavodu, naj bi bili zato neutemeljeno drugače obravnavani v
primerjavi z zdravstvenimi delavci, zaposlenimi pri zasebnih izvajalcih
zdravstvene dejavnosti. Neutemeljeno razlikovanje pa naj bi bilo tudi med
zaposlenimi v okviru javne zdravstvene dejavnosti in drugimi zaposlenimi v
javnem sektorju. Predlagatelj meni, da svoboda dela iz 49. člena Ustave
zagotavlja tudi svobodno odločanje o porabi preostanka časa in delovne
energije. S širitvijo konkurenčne prepovedi na druge oblike opravljanja
dodatnega dela v zdravstveni dejavnosti, ki delodajalcu ne pomeni konkurenčne
dejavnosti, naj bi se prekomerno posegalo v to ustavno zagotovljeno svobodo.
Prekomerna naj bi bila tudi predvidena sankcija za kršitev izpodbijane določbe,
ki vključuje izredno odpoved pogodbe o zaposlitvi in obenem izrek visoke globe
v prekrškovnem postopku. Po mnenju predlagatelja je občutno omejena tudi
svobodna gospodarska pobuda zdravstvenih delavcev, ki želijo samostojno
opravljati zdravniški poklic. Predlagatelj predlaga razveljavitev izpodbijane
določbe.
2. Zahteva je bila vročena Državnemu zboru, ki je nanjo
odgovoril. Meni, da zahteva zoper drugi in četrti odstavek 53.a člena ZZDej ne
izpolnjuje pogoja ogroženosti pravic delavcev, zato predlaga njeno zavrženje
tudi v tem delu. V zvezi z očitanim neskladjem z načelom enakosti iz drugega
odstavka 14. člena Ustave Državni zbor navaja, da naj ne bi šlo za
primerljive položaje. Poudarja, da izpodbijana ureditev zasleduje dva ustavno
dopustna cilja, ki naj bi izhajala iz pravice do zdravstvenega varstva. To sta
zagotovitev konkurenčnosti zdravstvenih storitev ter preprečitev tveganja za
nasprotje interesov in korupcijskih tveganj, ki naj bi se pojavljali ob
istočasnem delu v javnem zdravstvenem zavodu in pri zasebnih izvajalcih
zdravstvene dejavnosti. Izpodbijana ureditev naj bi bila primerna in nujna za
dosego zasledovanih ciljev. Po mnenju Državnega zbora pa je velika tudi
ustavnopravna teža koristi izpodbijane ureditve, pri čemer pravici do svobode
dela in do svobodne gospodarske pobude nista onemogočeni, ampak le oteženi.
3. Mnenje o pobudi je dala tudi Vlada, ki pojasnjuje, da
naj bi se s spremembo prvega odstavka 53.a člena ZZDej odpravila nejasnost
glede opredelitve pogojev za delo zdravstvenih delavcev, zaposlenih v javnem
zdravstvenem zavodu, pri drugem izvajalcu zdravstvene dejavnosti. Ti pogoji naj
bi se pred tem preozko razlagali. Vlada poudarja, da gre za tiste zdravstvene
delavce, ki imajo status javnega uslužbenca, zato naj bi se že na podlagi
5. člena Zakona o javnih uslužbencih (Uradni list RS, št. 63/07 –
uradno prečiščeno besedilo in 65/08 – v nadaljevanju ZJU) posebnosti njihovega
delovnega razmerja lahko urejale v posebnem zakonu. Tudi 2. člen ZDR-1 naj
bi predvideval možnost drugačne ureditve v posebnem zakonu. Ta zakon naj bi bil
ZZDej, zato po mnenju Vlade izpodbijana ureditev ni v neskladju z Ustavo.
4. Odgovor Državnega zbora in mnenje Vlade sta bila
predložena predlagatelju, ki je nanju odgovoril. Nasprotuje njunim navedbam in
vztraja pri svojih navedbah v zahtevi. Predlagatelj se ne strinja, da glede
izpodbijanega 53.a člena ZZDej ni izpolnjen pogoj ogroženosti pravic delavcev.
Kršitev te določbe je namreč razlog za izredno odpoved pogodbe o zaposlitvi
zdravstvenemu delavcu, kar naj bi bil eden izmed hujših ukrepov, ki prizadene
delavca in ogroža njegove pravice. Tudi iz namena zakonodajalca naj bi
izhajalo, da se prepoved opravljanja zdravstvenih storitev nanaša na zaposlene,
to je zdravstvene delavce, in ne na same izvajalce zdravstvenih storitev.
Predlagatelj poudarja, da bi se zatrjevani cilji dali doseči z drugimi ukrepi,
ki ne bi pomenili neenake obravnave zdravstvenih delavcev v primerjavi z
ostalimi uslužbenci v javnem in zasebnem sektorju. Svobodna gospodarska pobuda,
ki naj bi bila priznana tudi zdravstvenim delavcem, naj bi bila močno omejena.
Zdravstveni delavci, ki želijo samostojno opravljati zdravniški poklic, naj bi
namreč tega stežka opravljali.
5. Predlagatelj je z zahtevo izpodbijal tudi 3.a, 3.b,
38., 42. in 43. člen ZZDej ter 39. in 41. člen Zakona o spremembah in
dopolnitvah Zakona o zdravstveni dejavnosti (Uradni list RS, št. 64/17 –
ZZDej-K). Ustavno sodišče je s sklepom št. U-I-52/18 z dne 21. 5.
2018 že zavrglo zahtevo v tem delu zaradi neizpolnjenosti pogoja ogroženosti
pravic delavcev iz enajste alineje prvega odstavka 23.a člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo, 109/12,
23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS).
B.
Obseg presoje
6. Predlagatelj izpodbija 53.a člen ZZDej, ki
določa:
»53.a člen
Zdravstveni delavec, zaposlen v javnem zdravstvenem zavodu
ali drugem javnem zavodu iz šestega odstavka 8. člena tega zakona, lahko
opravlja zdravstvene storitve pri drugem izvajalcu zdravstvene dejavnosti ali
jih opravlja kot izvajalec zdravstvene dejavnosti, pod pogoji in omejitvami,
določenimi s tem zakonom.
Prepovedano je omogočanje opravljanja zdravstvenih storitev
zdravstvenemu delavcu, ki ne izpolnjuje pogojev, določenih s tem zakonom.
Izvajalec zdravstvene dejavnosti, ki omogoča opravljanje zdravstvenih storitev
zdravstvenemu delavcu iz prejšnjega odstavka, mora predhodno preveriti
izpolnjevanje pogojev iz tega zakona.
Opravljanje zdravstvenih storitev pri drugem izvajalcu
zdravstvene dejavnosti, ki ni v skladu s pogoji in omejitvami, ki jih določa ta
zakon, je razlog za izredno odpoved pogodbe o zaposlitvi.
Kadar zdravstveni delavec, zaposlen pri izvajalcu zdravstvene
dejavnosti, ki ni javni zavod iz prvega odstavka tega člena, v času trajanja
delovnega razmerja opravlja zdravstvene storitve pri drugem izvajalcu
zdravstvene dejavnosti, se pogoji za opravljanje tega dela presojajo po
pravilih zakona, ki ureja delovna razmerja, pri čemer morata delodajalec in
zdravstveni delavec upoštevati obveznost zagotavljanja dnevnega in tedenskega
počitka v skladu z 52.c členom tega zakona in zakona, ki ureja zdravniško
službo.«
7. Predlagatelj sicer navaja, da izpodbija 53.a člen
ZZDej, vendar iz vsebine zahteve izhaja, da obrazloženo izpodbija le prvi,
drugi in tretji odstavek 53.a člena ZZDej. Zato je Ustavno sodišče štelo, da
predlagatelj ne izpodbija četrtega odstavka 53.a člena ZZDej, ki se nanaša na
delavce, zaposlene pri izvajalcu zdravstvene dejavnosti, ki ni javni zavod.
Procesne predpostavke
8. Reprezentativni sindikat za območje države za
posamezno dejavnost ali poklic lahko na podlagi enajste alineje prvega odstavka
23.a člena ZUstS začne postopek za oceno ustavnosti oziroma zakonitosti
predpisa le v primeru, če so ogrožene pravice delavcev. Skladno z ustaljeno
ustavnosodno presojo je predlagateljeva pravica, da vloži zahtevo za oceno
ustavnosti in zakonitosti predpisa, omejena na pravico do izpodbijanja tistih
predpisov, ki neposredno prizadenejo delovnopravni in s tem povezan socialni
položaj delavcev, katerih interese predlagatelj kot reprezentativni sindikat
zastopa in predstavlja.1 Gre za osebe s sklenjeno pogodbo o
zaposlitvi, ki jim je v pravnem redu zagotovljeno posebno delovnopravno varstvo
zaradi njihovega odvisnega in drugemu subjektu podrejenega položaja.
9. Drugi odstavek 53.a člena ZZDej ne posega neposredno
v delovnopravni položaj zdravstvenih delavcev, na kar sta v svojih vlogah
opozorila tudi Državni zbor in Vlada. Naslovniki te določbe so namreč osebe, ki
bi zdravstvenim delavcem v javnem zavodu lahko omogočile opravljanje
zdravstvenih storitev izven javnega zdravstvenega zavoda, torej drugi izvajalci
zdravstvene dejavnosti. To so pravne osebe oziroma fizične osebe, ki
zdravstveno dejavnost opravljajo samostojno in ne v odvisnem delovnem razmerju.
10. Smiselno enako velja za vsebino prvega odstavka 53.a
člena ZZDej. Ta dopušča zdravstvenemu delavcu, zaposlenemu v javnem
zdravstvenem zavodu ali drugem javnem zavodu iz šestega odstavka 8. člena
ZZDej (v nadaljevanju zdravstveni delavec v javnem zavodu), da pod pogoji in
omejitvami, določenimi v drugih določbah ZZDej, opravlja zdravstvene storitve
tudi pri drugem izvajalcu zdravstvene dejavnosti ali pa jih opravlja kot
izvajalec zdravstvene dejavnosti. Pogoji in omejitve so namreč predmet drugih
določb ZZDej (zlasti 53.b člena ZZDej), ki jih predlagatelj ne izpodbija.2
11. Ustavno sodišče je zaradi neizpolnjevanja pogoja
ogroženosti pravic delavcev iz enajste alineje prvega odstavka 23.a člena ZUstS
zavrglo zahtevo zoper prvi in drugi odstavek 53.a člena ZZDej (2. točka izreka)
in vsebinsko presojo omejilo na tretji odstavek 53.a člena ZZDej.
Vsebina izpodbijane ureditve
12. Izpodbijana ureditev pomeni posebno ureditev
delovnih razmerij na področju zdravstvene dejavnosti, torej za zaposlene, ki to
dejavnost opravljajo (zdravstveni delavci). ZZDej opravljanje zdravstvene
dejavnosti deli med izvajalce javne zdravstvene službe, ki so lahko subjekti
javnega prava ali pa zasebniki s koncesijo opravljanja javne zdravstvene
službe, ter med zasebnike, ki zdravstveno dejavnost opravljajo na trgu (35. do
38. člen ZZDej, zlasti drugi odstavek 38. člena ZZDej). Kolikor gre
za zdravstvene delavce, zaposlene pri zasebniku, in posebni predpisi na
zdravstvenem področju ne določajo drugače, zanje velja še splošna delovnopravna
zakonodaja, torej določbe ZDR-1. Kolikor gre za zdravstvene delavce, zaposlene
v javnem sektorju, pa zanje na podlagi prvega odstavka 2. člena ZDR-1 in
prvega odstavka 5. člena ZJU3 poleg ZDR-1 velja še posebna
javnouslužbenska ureditev, vključno s prvim delom ZJU, ki določa skupna načela
sistema javnih uslužbencev ter druga skupna vprašanja sistema javnih
uslužbencev. Večji del ZJU se sicer nanaša na javne uslužbence v državnih
organih in upravah lokalnih skupnosti,4 torej ne na zdravstvene
delavce, zaposlene v javnem sektorju.
13. Člen 53a ZZDej pomeni posebno ureditev konkurenčne
prepovedi ter dopolnilnega dela na področju zdravstvene dejavnosti. Na več
mestih se namreč ZZDej v zvezi s pogoji in omejitvami za opravljanje
zdravstvene dejavnosti izven javnega zavoda sklicuje na obveznost upoštevanja
zagotavljanja dnevnega in tedenskega počitka ter na omejitve nadurnega in
dopolnilnega dela.5 Da je cilj posebne ureditve tudi
zagotovitev potrebnega počitka zdravstvenih delavcev, izhaja iz zakonodajnega
gradiva.6 Gre za omejitev opravljanja dela izven javnega zavoda
na za zdravje in varnost pri delu še dopustno mero,7 kar je v
splošni delovnopravni ureditvi predmet dopolnilnega dela kot delovnopravnega
instituta.
14. Splošna konkurenčna prepoved je urejena v
39. členu ZDR-1. Ta določa, da med trajanjem delovnega razmerja delavec ne
sme brez pisnega soglasja delodajalca za svoj ali tuj račun opravljati del ali
sklepati poslov, ki sodijo v dejavnost, ki jo dejansko opravlja delodajalec, in
pomenijo ali bi lahko pomenili za delodajalca konkurenco. V nasprotnem primeru
lahko delodajalec zahteva povrnitev škode, nastale z delavčevim ravnanjem, v
roku treh mesecev od dneva, ko je izvedel za opravljanje dela ali sklenitev
posla, oziroma v roku treh let od dokončanja dela ali sklenitve posla. Kršitev
konkurenčne prepovedi pomeni kršitev obveznosti iz delovnega razmerja, kar ima
lahko za posledico disciplinsko sankcijo8 ali redno9 ali
izredno10 odpoved pogodbe o zaposlitvi. Izbira ukrepa je
odvisna od intenzitete posamezne kršitve. ZJU posebnih določb v zvezi s tem ne
vsebuje.
15. ZJU tudi v zvezi z dopolnilnim delom nima posebnih
določb, splošno ureditev dopolnilnega dela pa vsebuje 147. člen ZDR-1. Ta
določa, da sme delavec, ki dela polni delovni čas, le izjemoma skleniti pogodbo
o zaposlitvi s krajšim delovnim časom z drugim delodajalcem, vendar največ za osem
ur na teden, po poprejšnjem soglasju delodajalcev, pri katerih je zaposlen s
polnim delovnim časom, če gre za opravljanje deficitarnih poklicev po podatkih
zavoda za zaposlovanje ali za opravljanje vzgojno-izobraževalnih,
kulturno-umetniških in raziskovalnih del. Splošna delovnopravna ureditev torej
v precejšnji meri omejuje delavce pri opravljanju dela pri drugem delodajalcu.
Dopolnilno delo po splošnih delovnopravnih predpisih pomeni izjemo, ki jo
posebna ureditev za zdravstvene delavce v ZZDej (raz)širi. Temeljni omejitvi
dopolnilnega dela v splošni ureditvi sta podobni omejitvam, ki jih zdravstvenim
delavcem v javnih zavodih določa ZZDej, to sta 1) obveznost pridobitve
predhodnega pisnega soglasja delodajalca in 2) časovna omejitev osem ur na
teden v primeru, da je delavec zaposlen za polni delovni čas. Neupoštevanje
predpisanih pogojev pomeni kršitev obveznosti iz delovnega razmerja, ki ima
lahko za posledico ukrepanje delodajalca v odvisnosti od intenzitete posamezne
kršitve.
Vsebinska presoja
16. Drugi odstavek 14. člena Ustave
zagotavlja splošno enakost pred zakonom. V skladu z ustaljeno ustavnosodno
presojo načelo enakosti pred zakonom zahteva, da je treba v bistvenem enake
položaje obravnavati enako. Za presojo o tem, katere podobnosti in razlike v
položajih so bistvene, je treba izhajati iz predmeta pravnega urejanja.11
17. Predlagatelj izpodbijanemu tretjemu odstavku 53.a
člena ZZDej očita neutemeljeno neenako obravnavo zdravstvenih delavcev v javnem
zavodu v primerjavi z zdravstvenimi delavci pri zasebnih izvajalcih zdravstvene
dejavnosti pa tudi v primerjavi z drugimi zaposlenimi v javnem sektorju.
Neenaka obravnava naj bi se nanašala na določitev izredne odpovedi pogodbe o
zaposlitvi kot strožje posledice v primeru kršitve predpisanih pogojev in
omejitev, ki naj bi izključila možnost njihove milejše obravnave glede na
intenziteto posamezne kršitve po splošni delovnopravni ureditvi (redna odpoved
ali disciplinska sankcija).
18. ZZDej postopka izredne odpovedi za zdravstvene
delavce ni posebej uredil, zato se v zvezi s tem uporabljajo določbe iz splošne
delovnopravne ureditve. Z izpodbijano ureditvijo je za zdravstvene delavce v
javnih zavodih predviden poseben razlog za izredno odpoved pogodbe o zaposlitvi
(poleg tistih, ki jih predvideva že splošna delovnopravna ureditev v prvem
odstavku 110. člena ZDR-1). Splošna delovnopravna ureditev za podajo
izredne odpovedi poleg obstoja enega izmed zakonsko določenih razlogov zahteva
tudi, da ob upoštevanju vseh okoliščin in interesov obeh pogodbenih strank ni
mogoče nadaljevati delovnega razmerja do izteka odpovednega roka oziroma do
poteka časa, za katerega je bila sklenjena pogodba o zaposlitvi (dodatni
pogoj).12 Izpodbijana ureditev ne vpliva na zahtevo po
izpolnitvi dodatnega pogoja iz splošne delovnopravne ureditve. Od obstoja
dodatnega pogoja v konkretnih okoliščinah je zato odvisno, ali bo delodajalec
ob ugotovljeni kršitvi zdravstvenemu delavcu podal izredno odpoved ali pa bo
izbral katerega od drugih milejših ukrepov iz splošne delovnopravne ureditve v
skladu z intenziteto kršitve (redna odpoved pogodbe o zaposlitvi ali
disciplinska sankcija). S takšno ureditvijo se zasledujejo cilji, vsebovani v
66. členu Ustave. Ta ustavna določba od zakonodajalca zahteva, naj pri
določanju načinov in razlogov za prenehanje delovnega razmerja upošteva, da je
lahko prenehanje delovnega razmerja proti volji delavca le skrajno sredstvo pri
urejanju razmerij med delodajalci in delavci.13
19. Ustavno sodišče glede na vse povedano ugotavlja, da
izpodbijana ureditev z uveljavitvijo posebnega razloga za izredno odpoved
pogodbe o zaposlitvi zdravstvenim delavcem ni izključila splošne delovnopravne
ureditve, s tem pa ostalih možnih ukrepov, ki so na voljo glede na intenziteto
posamezne kršitve. Posledično to pomeni, da zakonska ureditev vse primerjane
skupine obravnava v bistvenem enako. Očitek predlagatelja o neskladju tretjega
odstavka 53.a člena ZZDej z načelom enakosti pred zakonom iz drugega odstavka
14. člena Ustave je zato neutemeljen.
20. Očitki predlagatelja o neskladju izpodbijane
ureditve z 49. in 74. členom Ustave se nanašajo na pogoje in omejitve za
opravljanje zdravstvenih storitev zdravstvenih delavcev v javnem zavodu pri
drugem izvajalcu zdravstvene dejavnosti ali kot izvajalec zdravstvene
dejavnosti. Ti so določeni v 53.b členu ZZDej.14 Očitek
neskladja izpodbijanega tretjega odstavka 53.a člena ZZDej z 49. in
74. členom Ustave je zato neutemeljen.
21. Iz vseh navedenih razlogov je Ustavno sodišče
odločilo, da tretji odstavek 53.a člena ZZDej ni v neskladju z Ustavo (1. točka
izreka).
C.
22. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena in prvega odstavka 25. člena ZUstS v sestavi: predsednik
dr. Matej Accetto ter sodnice in sodniki dr. Rok Čeferin, Dr. Dr. Klemen Jaklič
(Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Rajko Knez, dr. Neža Kogovšek Šalamon, dr. Špelca
Mežnar, dr. Rok Svetlič, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Odločbo je
sprejelo soglasno.
dr. Matej Accetto
predsednik
_______________
1 Primerjaj
sklepe Ustavnega sodišča št. U-I-74/13 z dne 11. 4. 2013, 4. točka
obrazložitve, št. U-I-63/96 z dne 11. 4. 1996 (OdlUS V, 46), 4. točka
obrazložitve, št. U-I-181/99 z dne 13. 4. 2000 (OdlUS IX, 91), 3. točka
obrazložitve, in št. U-I-80/01 z dne 17. 5. 2001 (OdlUS X, 95), 8. točka
obrazložitve.
2 Ta vsebina je bila
predmet presoje v odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-198/19 z dne 5. 1.
2023 (Uradni list RS, št. 14/23), 75.–91. točka obrazložitve.
3 Vsebina prvega
odstavka 5. člena ZJU:
»Za delovna razmerja
javnih uslužbencev ter za pravice in dolžnosti iz delovnega razmerja veljajo
predpisi, ki urejajo delovna razmerja, in kolektivne pogodbe, kolikor ta ali
drug poseben zakon ne določa drugače.«
4 Tako tudi
96. člen ZJU, ki na poseben način določa odreditev nadurnega dela, in
100. člen ZJU, ki na poseben način ureja opravljanje drugih dejavnosti in
konflikt interesov javnih uslužbencev.
5 Glej na primer četrti
odstavek 53.a člena, drugi in tretji odstavek ter sedmo alinejo petega odstavka
53.b člena ter drugo alinejo tretjega odstavka 53.c člena ZZDej.
6 Predlog zakona o
spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravstveni dejavnosti (EPA 1930-VII), str.
73.
7 Primerjaj tudi z
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-198/19, 79. in 80. točka obrazložitve.
8 Glej 172. člen
ZDR-1.
9 Glej tretjo alinejo
prvega odstavka 89. člena ZDR-1.
10 Glej drugo alinejo
prvega odstavka 110. člena ZDR-1.
11 Glej odločbo
Ustavnega sodišča št. Up-217/14 z dne 7. 2. 2018 (OdlUS XXIII, 19), 10.
točka obrazložitve.
12 Glej prvi odstavek
109. člena ZDR-1.
13 Glej odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-294/04 z dne 16. 6. 2005 (Uradni list RS,
št. 62/05, in OdlUS XIV, 52), 24. točka obrazložitve.
14 Ta vsebina je bila
predmet presoje v odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-198/19, 75.–91. točka
obrazložitve.