Številka: U-I-196/19-12
Datum: 2. 2. 2023
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo skupine poslank in poslancev Državnega zbora
Republike Slovenije, na seji 2. februarja 2023
odločilo:
Točke 3, 7 in 13 prvega odstavka 44. člena in prvi odstavek
45. člena Zakona o dohodnini (Uradni list RS, št. 13/11 – uradno
prečiščeno besedilo, 24/12, 30/12, 75/12, 94/12, 96/13, 50/14, 23/15, 55/15,
63/16, 69/17, 21/19, 28/19, 66/19, 39/22 in 158/22) niso v neskladju z Ustavo.
Obrazložitev
A.
1. Skupina dvaintridesetih poslank in poslancev
Državnega zbora vlaga zahtevo za oceno ustavnosti 44. in 45. člena Zakona
o dohodnini (v nadaljevanju ZDoh-2). Predlagatelji menijo, da zaradi
izpodbijane ureditve ZDoh-2 pri odmeri dohodnine od dohodkov iz zaposlitve
prihaja do neenake obravnave slovenskih davčnih rezidentov, ki delajo v
Republiki Sloveniji (v nadaljevanju Slovenija) pri slovenskem delodajalcu, in
slovenskih davčnih rezidentov, ki delajo v tujini pri tujem delodajalcu (t. i.
čezmejni delovni migranti). Slednji naj bi po odbitku davka prejeli nižji
razpoložljivi dohodek, saj naj bi jim izpodbijana ureditev, drugače kot
zavezancem, ki delajo v Sloveniji, omogočala, da davčno osnovo znižajo za
povračila stroškov prevoza na delo in z dela ter stroškov prehrane. Neto učinek
znižanja davčne osnove naj ne bi zagotovil enakega učinka, ki je zavezancem, ki
delajo v Sloveniji, zagotovljen z delovnopravno zakonodajo. Zniževanje davčne
osnove naj bi uvedlo kriterij, po katerem se stroški v zvezi z delom čezmejnim
delovnim migrantom priznavajo glede na višino njihove bruto plače in ne glede
na dogovorjene pravice iz delovnopravne zakonodaje in kolektivnega dogovarjanja
med socialnimi partnerji. Poleg tega naj bi izpodbijana ureditev povzročala
neenakost tudi med samimi čezmejnimi delovnimi migranti. Čezmejni delovni
migranti z višjimi bruto dohodki naj bi bili deležni ugodnejše davčne obravnave
pri povrnitvi stroškov v zvezi z delom kot tisti z nižjimi dohodki. Končno naj
bi bili čezmejni delovni migranti neenako obravnavani tudi pri vplivu posebnih
dodatkov za delo (npr. nedeljsko delo, delo ob praznikih, jubilejne nagrade,
regres) na obdavčitev. Izpodbijana ureditev naj bi bila zato v neskladju z
načelom socialne države iz 2. člena Ustave, načelom davčne pravičnosti iz
drugega odstavka 14. člena Ustave ter s pravico delavcev do prostega
gibanja iz 45. člena Pogodbe o delovanju Evropske unije (prečiščena
različica, UL C 202, 7. 6. 2016, v nadaljevanju PDEU), saj naj bi
oteževala prosti pretok delavcev.
2. Zahteva je bila poslana Državnemu zboru, ki je nanjo
odgovoril. Po mnenju Državnega zbora predlagatelji protiustavnosti
44. člena ZDoh-2, ki se nanaša na zavezance z virom dohodka v Sloveniji,
niso utemeljili. Osnovni namen izpodbijanega 45. člena ZDoh-2 naj bi bil,
da se zavezanci glede pravice do izvzetja stroškov prehrane med delom in
prevoza na delo in z dela iz davčne osnove kar najbolj izenačijo, ne glede na
kraj opravljanja dela in lokacijo delodajalca. Pogoji za priznanje navedenih
stroškov ter njihova višina naj bi bili za vse zavezance na zakonski ravni
določeni enako, upoštevaje pravice iz slovenske delovnopravne zakonodaje in
kolektivno dogovarjanje med socialnimi partnerji. Za razliko od zavezancev, ki
so zaposleni v Sloveniji, pa se čezmejnim delovnim migrantom prizna višji
strošek prehrane med delom, ker naj bi bili stroški prehrane med delom v tujini
dejansko višji. Razlikovanja, ki jih izpostavljajo predlagatelji, po mnenju
Državnega zbora niso neposredna posledica izpodbijanih določb ZDoh-2, temveč
razlogov, ki so izven dosega zakonodajalca. Višina in način obračunavanja in
izplačevanja plače ter stroškov v zvezi z delom v tujini sta odvisna od
pravnega reda posamezne države in konkretnega delovnega razmerja s tujim
delodajalcem. Ker pravna ureditev delovnih razmerij (med drugim tudi
kolektivnega dogovarjanja) v tujini ni enaka kot v Sloveniji in ker zaposleni v
tujini (na primer v Republiki Avstriji – v nadaljevanju Avstrija) praviloma ne
dobijo posebnih plačil stroškov prehrane med delom in prevoza na delo in z
dela, temveč so ti stroški vključeni v njihovo bruto plačo, je Državni zbor
mnenja, da položaja zavezancev, zaposlenih v tujini, ni mogoče popolnoma enako
urediti. Da bi se dosegel kar najbolj primerljiv položaj z zavezanci, zaposlenimi
v Sloveniji, pa se po ZDoh-2 posamezni dohodki zavezancev, zaposlenih v tujini,
obravnavajo na enak način, in sicer tako, da se izvzamejo iz davčne osnove in
so iz osnove izvzeti ves čas, ne glede na to, kdaj je davčna obveznost
ugotovljena. Državni zbor še poudarja, da načelo enakomerne porazdelitve
davčnega bremena med zavezance ne pomeni, da bi davek moral predstavljati enak
delež v razpoložljivem dohodku zavezanca po plačilu davka, temveč je to načelo
treba presojati z vidika določitve davčne osnove, davčne stopnje ter davčne
oprostitve. Protiustavnosti določb ZDoh-2, ki urejajo dohodek, ki se všteva v
davčno osnovo, davčno stopnjo in davčne oprostitve, naj predlagatelji ne bi
zatrjevali. Državni zbor še dodaja, da se je zakonodajalec s spremembo 45. člena
ZDoh-2 v letu 2016 odzval na črtanje petega odstavka 113. člena ZDoh-2, ki
je določal posebno osebno olajšavo za čezmejne delovne migrante in za katerega
je Ustavno sodišče ugotovilo, da je v neskladju z Ustavo. Navedba
predlagateljev, da je zavezanec, zaposlen v Avstriji, v slabšem položaju od
zavezanca, ki je zaposlen v Sloveniji, ker uresničuje svoboščino prostega
gibanja delavcev, naj bi bila pavšalna. Temeljila naj bi na primerjavi ozkega
segmenta izvzetja dela stroškov iz davčne osnove zavezancev, popolne primerjave
celostne davčne obravnave zavezancev, zaposlenih v tujini, pa naj predlagatelji
ne bi opravili. Davčna ureditev je v pristojnosti posamezne države, zato naj
davčne pravičnosti tam, kjer je prisoten element tujine, ne bi bilo mogoče
doseči v absolutnem obsegu. Na podlagi pravnega reda Evropske unije (v
nadaljevanju EU) oziroma na podlagi meddržavnih sporazumov pa naj bi
zakonodajalec sprejemal ukrepe (bilateralne mednarodne konvencije za odpravo
dvojnega obdavčevanja, ustrezno področno zakonodajo itd.) za optimalno davčno
obravnavo vseh zavezancev, ne glede na kraj opravljanja dela. Državni zbor še
poudarja, da ima zakonodajalec pri izbiri davčnega predmeta in pri določitvi
davčne osnove, davčne stopnje in davčnih oprostitev široko polje proste
presoje. Stroški prehrane med delom in prevoza na delo in z dela naj bi bili za
zaposlenega nepogrešljivi, zato naj jih ne bi bilo mogoče obremenjevati z
dohodnino, ki je po svoji naravi davek na povečano premoženje. Navedeno naj bi
zakonodajalec z izvzetjem dela dohodka iz davčne osnove upošteval tako za
zavezance, zaposlene v Sloveniji (44. člen ZDoh-2), kot tudi za zavezance,
zaposlene v tujini (45. člen ZDoh-2). Državni zbor zato meni, da
izpodbijani določbi ZDoh-2 nista v neskladju z Ustavo.
3. O zahtevi je mnenje podala Vlada. Ta poudarja, da
sistem obdavčitve dohodkov v Sloveniji temelji na bruto dohodkih. V davčno
osnovo za obdavčitev dohodka iz delovnega razmerja se med drugim vštevajo
plača, nadomestilo plače, bonitete in tudi povračila stroškov v zvezi z
delom. člena 44 in 45 ZDoh-2 pa nato podrobneje določata, kateri deli
celotnega (bruto) dohodka iz delovnega razmerja se ne vštevajo v davčno osnovo
za obdavčitev tega dohodka. Izhodišče za obdavčitev dohodkov iz delovnega
razmerja je po 44. in 45. členu ZDoh-2 enako. Po obeh določbah je
predvideno, da se povračila stroškov v zvezi z delom, kot so stroški prehrane
med delom in prevoza na delo in z dela, ne vštevajo v davčno osnovo.
Izpodbijani določbi ZDoh-2 zato po mnenju Vlade nista v neskladju z načelom
enakosti. Izračuni predlagateljev naj bi bili napačni, saj ne izhajajo iz enake
višine bruto dohodkov iz delovnega razmerja (ki med drugim zajemajo tudi
povračila stroškov v zvezi z delom), temveč iz enake višine bruto plače, ki pri
domačem delavcu ne vsebuje vseh dohodkov, ki se po 37. členu ZDoh-2
obravnavajo kot dohodek iz delovnega razmerja. Vlada zato mnenju prilaga svoje
izračune in poudarja, da je treba pri izračunih dohodnine izhajati iz
opredelitve davčne osnove dohodka iz delovnega razmerja, kot izhaja iz ZDoh-2,
in upoštevati tudi razliko pri višini osnove za obračun prispevkov za socialno
varnost. V Sloveniji namreč stroški v zvezi z delom niso vključeni v osnovo za
izračun prispevkov za socialno varnost, medtem ko so v sistemih, ki posebnih
pravic (izven bruto plače) ne poznajo, stroški v zvezi z delom del bruto
dohodka in so vključeni v osnovo za obračun prispevkov za socialno varnost ter
zmanjšujejo osnovo za dohodnino. Pri tem Vlada izpostavlja tudi, da se
čezmejnemu delovnemu migrantu v primerjavi z domačim delavcem pri izračunu
davčne obveznosti upoštevajo višji stroški v zvezi z delom. Vlada ob tem
dodaja, da navedba predlagateljev, da stroški v zvezi z delom za čezmejne
delovne migrante v skladu s 45. členom ZDoh-2 znižujejo davčno osnovo,
neto znesek pa se zanje zagotovi prek t. i. davčnega kredita, ne drži.
Pojasnjuje, da se v slovenski ureditvi obdavčitve dohodkov fizičnih oseb z
dohodnino načelo davčne ugodnosti prek davčnega kredita zagotavlja le v
primerih iz tretjega do šestega odstavka 112. člena ZDoh-2, to je t. i.
olajšava za upokojence.
4. Vlada nadalje navaja, da sistem davčnih ugodnosti –
tako izvzem določenih dohodkov iz davčne osnove kot tudi davčne olajšave – v
sistemu progresivnega obdavčenja pomeni, da imajo te ugodnosti v osnovi večji
davčni učinek, čim višja je mejna davčna stopnja zavezanca za dohodnino. Ob tem
je na drugi strani treba upoštevati tudi dejstvo, da progresivna davčna
lestvica za zavezance z višjo mejno davčno stopnjo pomeni, da so zavezani k
plačilu višje davčne obveznosti (v deležu od celotnega bruto dohodka) kot
zavezanci z nižjo mejno davčno stopnjo. Navedeno je po mnenju Vlade v skladu z
načelom socialne države iz 2. člena Ustave in sistemom zagotavljanja
socialne varnosti, ki je v Sloveniji povezan z višino razpoložljivega dohodka.
Navedbe vlagatelja, da izpodbijani 45. člen ZDoh-2 zavezancem z nižjimi
dohodki v primerjavi s preostalimi zavezanci prinaša še nižji razpoložljivi
dohodek, naj bi bile zato neutemeljene in naj bi pomenile napad na osnovni
sistem progresivnosti obdavčenja dohodkov fizičnih oseb z dohodnino. Vlada pri
tem poudarja, da je progresivna davčna lestvica uveljavljen mednarodni sistem
na področju obdavčenja dohodkov fizičnih oseb v razvitih družbah in po teoriji
odraža višjo stopnjo prerazdeljevanja in oblikovanja davčnih načel. Navaja še,
da do enakega učinka različnega znižanja davčne osnove pride tudi pri domačih
delavcih, saj se tudi zanje upošteva enako načelo zniževanja davčne osnove za
dohodke iz naslova povračila stroškov v zvezi z delom. Davčna obravnava
dohodkov fizičnih oseb po mnenju Vlade ne more zagotoviti enakega dohodka, saj
se z davčno zakonodajo obdavčujejo dohodki in izenačujejo učinki različnih
delovnopravnih sistemov, ne pa dodeljujejo pravice do dohodka. Enako naj bi
veljalo tudi za obdavčitev vseh drugih dohodkov iz delovnega razmerja, ki jih v
zahtevi izpostavljajo predlagatelji. Vključitev oproščenih dohodkov iz tujine v
izračun davčne osnove, davčne stopnje in davka v Sloveniji naj bi bila v skladu
z načelom davčne avtonomije svobodna izbira Slovenije glede organiziranosti
lastnega davčnega sistema. Ker naj izpodbijana 44. in 45. člen ZDoh-2 ne
bi povzročila, da čezmejni delovni migranti izgubijo del davčnih ugodnosti, ki
bi jim bile sicer dodeljene, če bi bili vsi njihovi dohodki prejeti v
Sloveniji, po mnenju Vlade ne nasprotujeta svoboščini prostega gibanja delavcev
iz 45. člena PDEU v zvezi z 8. in 153. členom Ustave.
B. – I.
Procesne predpostavke in obseg presoje
5. V obravnavani zadevi je zaradi prenehanja mandata
Državnega zbora prenehal tudi mandat poslankam in poslancem, ki so podpisniki
zahteve. Vendar skupina poslank in poslancev s tem ni izgubila sposobnosti biti
stranka v postopku pred Ustavnim sodiščem. V skladu s tretjim odstavkom 23.a
člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno
prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS), ki je bil
dodan z Zakonom o dopolnitvi Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS,
št. 23/20 – v nadaljevanju ZUstS-C), namreč Ustavno sodišče nadaljuje
postopek obravnavanja zahteve tudi, če se med postopkom konča mandatna doba
Državnega zbora. Glede na 2. člen ZUstS-C se 23.a člen ZUstS uporablja
tudi za odprte postopke, začete pred njegovim sprejetjem.
6. Predlagatelji navajajo, da izpodbijajo 44. in
45. člen ZDoh-2. Vendar je iz vsebine zahteve razvidno, da zahtevajo
presojo ustavne skladnosti izpodbijane ureditve le glede treh vprašanj, in
sicer: 1. Ali je davčna obravnava povračil stroškov prehrane med delom in prevoza
na delo in z dela po 45. členu ZDoh-2 v skladu s splošnim načelom enakosti
iz drugega odstavka 14. člena Ustave in 45. členom PDEU?, 2. Ali je
45. člen ZDoh-2, ki naj bi pri priznavanju stroškov prehrane in prevoza na
delo in z dela čezmejne delovne migrante, ki imajo višji dohodek iz zaposlitve,
obravnaval ugodneje kot čezmejne delovne migrante z nižjim dohodkom iz
zaposlitve, v skladu z načelom socialne države iz 2. člena Ustave in
drugim odstavkom 14. člena Ustave? in 3. Ali je davčna obravnava regresa,
jubilejne nagrade in dodatkov za delo v posebnih pogojih dela, ki jih prejmejo
čezmejni delovni migranti, v skladu z drugim odstavkom 14. člena Ustave in
45. členom PDEU? Glede na opredeljeno vsebino je Ustavno sodišče štelo, da
predlagatelji izpodbijajo le 3., 7. in 13. točko prvega odstavka 44. člena
ZDoh-2 ter prvi odstavek 45. člena ZDoh-2.
B. – II.
Obdavčitev dohodkov iz zaposlitve, ki
jih slovenski davčni rezidenti prejmejo v tujini pri tujem delodajalcu
7. Davčna obveznost posameznika
je odvisna od njegovega statusa (rezident ali nerezident). V skladu z načelom
obdavčitve svetovnega dohodka (prvi odstavek 5. člena ZDoh-2) so slovenski
davčni rezidenti zavezani za plačilo dohodnine od vseh dohodkov, ki imajo vir v
Sloveniji, in od vseh dohodkov, ki imajo vir zunaj Slovenije. Navedeno načelo
temelji na personalni davčni pristojnosti nad rezidenti Slovenije (residence
principle of taxation). Po drugi strani so davčni nerezidenti zavezani le
za plačilo dohodnine od vseh dohodkov, ki imajo vir v Sloveniji (drugi odstavek
5. člena ZDoh-2), v skladu z načelom obdavčitve po viru dohodka, ki
temelji na teritorialni davčni pristojnosti nad slovenskimi dohodkovnimi viri (source
principle of taxation).1
8. Enake navezne okoliščine za
izvajanje davčne pristojnosti pozna tudi večina tujih držav, kar na mednarodni
ravni vodi k dvojni obdavčitvi dohodka. Davkoplačevalec je lahko obdavčen kot
nerezident v državi, v kateri je dohodek dosežen, hkrati pa je ta dohodek
obdavčljiv tudi v državi, v kateri je rezident. Načelo obdavčitve svetovnega
dohodka povzroča dvojno obdavčenje, ki nastane, kadar zaradi izvajanja
vzporedne davčne pristojnosti dveh držav članic obe državi istega davčnega
zavezanca obdavčita za isti vir dohodka.2
9. Do opisanega položaja pride tudi
pri obdavčitvi čezmejnih delovnih migrantov z dohodnino od dohodka iz
zaposlitve. Čezmejni delovni migrant oziroma t. i. obmejni delavec je v pomenu
davčnega prava zavezanec, ki zaradi opravljanja dela v tujini odhaja v tujino
in se dnevno ali najmanj enkrat tedensko vrača v Slovenijo. Ker je pri takem
delavcu praviloma izpolnjen eden izmed pogojev iz 6. člena ZDoh-2 (npr.
prijavljeno stalno prebivališče, običajno prebivališče ali središče osebnih in
ekonomskih interesov v Sloveniji), se obravnava kot slovenski davčni rezident.
To pomeni, da mora slovenskemu davčnemu organu poročati tako o dohodkih, ki jih
prejme v Sloveniji, kot tudi o dohodkih, ki imajo vir v tujini (tj. o dohodkih,
ki jih izplača tuji delodajalec). Pravico do obdavčitve dohodka iz zaposlitve,
ki ga prejme čezmejni delovni migrant, pa ima v skladu z mednarodnimi pogodbami
o izogibanju dvojnega obdavčevanja praviloma tudi država, v kateri se
zaposlitev izvaja.3
10. Iz ustaljene sodne prakse SEU
izhaja, da so države članice EU pristojne za določitev meril za obdavčitev
prihodkov in premoženja, da bi se izognile – tudi s konvencijami – dvojnemu
obdavčevanju, če EU ne sprejme ukrepov za poenotenje in uskladitev glede
odprave dvojnega obdavčevanja. V tem okviru lahko države članice z
dvostranskimi konvencijami prosto določijo navezovalne okoliščine za
porazdelitev davčne pristojnosti.4 Sprejeti morajo potrebne
ukrepe za preprečevanje dvojnega obdavčevanja tako, da uporabijo zlasti merila,
ki se upoštevajo v mednarodni davčni praksi, kot se na primer kaže v Vzorčni
davčni konvenciji, ki jo je pripravila Organizacija za gospodarsko sodelovanje
in razvoj (OECD), zlasti v njenem 23.b členu.5
11. Slovenija odpravlja dvojno
obdavčevanje s sklepanjem bilateralnih mednarodnih konvencij, v katerih za
odpravo dvojnega obdavčevanja dohodka iz zaposlitve uporablja metodo omejenega
odbitka.6 Z Avstrijo, ki jo predlagatelji primeroma
izpostavljajo v zahtevi, se dvojno obdavčevanje dohodka rezidenta Slovenije
odpravlja s 1. točko 24. člena Konvencije med Republiko Slovenijo in
Republiko Avstrijo o izogibanju dvojnega obdavčevanja v zvezi z davki na
dohodek in premoženje (Uradni list RS, št. 20/98, MP, št. 4/98,
Uradni list RS, št. 129/06, MP, št. 22/06, in Uradni list RS,
št. 49/12, MP, št. 6/12 – BATIDO), kot je bila prilagojena z
Večstransko konvencijo o izvajanju z mednarodnimi davčnimi sporazumi povezanih
ukrepov za preprečevanje zmanjševanja davčne osnove in preusmerjanja dobička
(Uradni list RS, št. 12/18, MP, št. 2/18 – MVKPZDO). Kadar rezident
Slovenije ustvari dohodek iz zaposlitve, Slovenija odobri kot odbitek od davka
na dohodek tega rezidenta znesek, ki je enak davku od dohodka, plačanemu v
Avstriji. Takšen odbitek v nobenem primeru ne sme presegati tistega davka na
dohodek, ki je bil izračunan pred odbitkom in ki se nanaša na dohodek, ki je
obdavčljiv v Avstriji.
12. Za odpravo dvojnega obdavčenja
dohodkov iz zaposlitve se metoda omejenega odbitka uporablja tudi v primerih,
ko Slovenija s tujo državo nima sklenjene bilateralne konvencije o izogibanju
dvojnega obdavčevanja. Navedena metoda je urejena v sklopu IX. poglavja ZDoh-2
z naslovom »Odprava dvojnega obdavčenja dohodkov rezidenta z virom izven
Slovenije«. V skladu s prvim odstavkom 136. člena ZDoh-2 tako lahko
rezident od dohodnine, odmerjene po ZDoh-2, odšteje znesek ustreznega dela
dohodnine (odbitek), ki jo je plačal od dohodkov z virom izven Slovenije (tuji
dohodki), vključenih v njegovo osnovo za dohodnino. Vendar pa odbitek dohodnine
od teh tujih dohodkov ne sme preseči zneska, nižjega od (1) zneska dohodnine od
tujih dohodkov, ki je bil dokončen in dejansko plačan, ali od (2) zneska
dohodnine, ki bi ga bilo treba plačati po tem zakonu od tujih dohodkov, če
odbitek ne bi bil mogoč (prvi odstavek 137. člena ZDoh-2). Prvi odstavek
110. člena ZDoh-2 za dohodke iz zaposlitve dopušča uporabo metode izvzetja
s progresijo le, če je tako določeno z mednarodno pogodbo.
13. Poleg opisanih ukrepov za
odpravo dvojnega obdavčevanja so imeli čezmejni delovni migranti do leta 2014
na podlagi takrat veljavnega petega odstavka 113. člena ZDoh-2 pri odmeri
dohodnine od dohodka iz zaposlitve priznano še posebno osebno olajšavo v višini
7.576,62 EUR letno. Vendar je Ustavno sodišče z odločbo št. U-I-147/12
presodilo, da je bila ureditev navedene davčne olajšave v neskladju z Ustavo,
saj Državni zbor in Vlada za privilegirani davčni položaj čezmejnih delovnih
migrantov v razmerju do slovenskih davčnih rezidentov, ki delajo v Sloveniji,
nista izkazala razumnih in stvarnih razlogov. Zato je bila posebna davčna
olajšava za čezmejne delovne migrante z Zakonom o spremembah in dopolnitvah
Zakona o dohodnini (Uradni list RS, št. 96/13 – ZDoh-2M) ukinjena.
14. Z opisanimi mehanizmi za odpravo
dvojnega obdavčevanja se na normativni ravni zagotavlja, da pri čezmejnih
delovnih migrantih, ki davek od dohodka iz zaposlitve plačujejo v državi dela
in v državi prebivališča, do dvojne obdavčitve ne pride. Obveznost plačila
davka v dveh državah torej (še) ne pomeni dvojne obdavčitve, saj je z uporabo
metode odbitka omogočeno, da obmejni delavci od dohodnine v Sloveniji odbijejo
v tujini plačano dohodnino. Če je davčna stopnja v državi, v kateri delajo,
višja kot v Sloveniji, je to končna stopnja, in jim dohodnine v Sloveniji ni
treba doplačati. Če je davčna stopnja v tujini nižja, morajo v Sloveniji
doplačati zgolj razliko do odmerjene slovenske dohodnine. Do morebitne dvojne
obdavčitve bi v posamičnih primerih lahko prišlo le, če davčni zavezanec v
predpisanem roku ne bi uveljavljal odbitka davka, plačanega v tujini. Odprava
dvojne obdavčitve je namreč pravica davčnega zavezanca, ki jo je treba
uveljavljati po predpisanem postopku (273. člen Zakona o davčnem postopku,
Uradni list RS, št. 13/11 – uradno prečiščeno besedilo, 32/12, 94/12,
111/13, 90/14, 91/15, 63/16, 69/17, 36/19, 66/19 in 163/22 – v nadaljevanju
ZDavP-2).
15. Ker tuji delodajalec ni plačnik
davka v smislu ZDavP-2, mora čezmejni delovni migrant za dohodke iz zaposlitve
z virom v tujini že med letom vložiti napoved za odmero akontacije dohodnine od
dohodka iz zaposlitve (drugi odstavek 285. člena in 288. člen
ZDavP-2).7 Že v medletni napovedi lahko uveljavlja tudi
dejanske stroške v skladu z ZDoh-2 (četrti odstavek 289. člena ZDavP-2) in
odbitek davka, plačanega v tujini, oziroma oprostitev (prvi odstavek 284.a
člena ZDavP-2). Na podlagi napovedi izda davčni organ odločbo o višini
akontacije dohodnine od dohodka iz zaposlitve ter določi obroke za plačevanje
akontacije (drugi in tretji odstavek 291. člena ZDavP-2). Za odmero in
poračun dohodnine od dohodkov, ki se vštevajo v letno davčno osnovo, na letni
ravni davčni organ za slovenskega davčnega rezidenta sestavi informativni
izračun dohodnine, ki se pod določenimi pogoji šteje za odločbo o odmeri
dohodnine (tretji odstavek 267. člena ZDavP-2). Informativni izračun
dohodnine poleg podatkov, s katerimi razpolaga davčni organ, vsebuje tudi
podatke o dohodkih slovenskih davčnih rezidentov, prejetih iz tujine, s
katerimi davčni organ razpolaga na podlagi vloženih medletnih napovedi za
odmero akontacije dohodnine. Zavezancu rezidentu se v izdanih informativnih
izračunih dohodnine odbitek davka, plačanega v tujini, oziroma oprostitev, ki
sta bila (med letom) upoštevana v odločbah o odmeri akontacije dohodnine, ne
priznata, ampak ju mora ponovno uveljavljati v ugovoru zoper informativni
izračun dohodnine (drugi odstavek 284.a člena in 273. člen ZDavP-2). Če
davčnemu zavezancu rezidentu informativni izračun dohodnine ni vročen do
15. junija tekočega leta za preteklo leto (npr. če je davčni zavezanec v
določenem letu prejemal le obdavčljive dohodke iz tujine, za katere ni vlagal
medletnih napovedi za odmero akontacije dohodnine), mora zavezanec do
31. julija vložiti napoved za odmero dohodnine, v kateri lahko od dohodkov
z virom izven Slovenije, uveljavlja odbitek davka, plačanega v tujini, ali oprostitev.
16. Predmet obdavčitve ter davčno
osnovo za odmero dohodnine od dohodka iz zaposlitve določajo členi 35–45a
ZDoh-2. Dohodek iz zaposlitve je vsak dohodek, prejet na podlagi pretekle ali
sedanje zaposlitve, pri čemer je zaposlitev vsako odvisno pogodbeno razmerje
(delovno razmerje, drugo pogodbeno razmerje ali razmerje na drugi podlagi), v
katero vstopa fizična oseba pri opravljanju fizičnega in intelektualnega dela,
ne glede na čas trajanja. Dohodek iz zaposlitve vključuje vsako izplačilo in
boniteto, ki sta povezana z zaposlitvijo. Čezmejni delovni migranti, ki so
predmet obravnavane zahteve, v tujini praviloma prejemajo dohodek iz delovnega
razmerja, ki po 37. členu ZDoh-2 vključuje zlasti na primer plačo, regres
za letni dopust, jubilejno nagrado, odpravnino, solidarnostno pomoč, povračilo
stroškov v zvezi z delom itd. Davčna osnova od dohodka iz delovnega razmerja je
dohodek iz 37. člena ZDoh-2, zmanjšan za obvezne prispevke za socialno
varnost, ki jih je na podlagi posebnih predpisov dolžan plačevati delojemalec.
V 44. členu ZDoh-2 so v trinajstih točkah taksativno opredeljene tudi
vrste dohodkov iz delovnega razmerja, ki se ne vštevajo v davčno osnovo,
oziroma višina, do katere se taki dohodki ne vštevajo v davčno osnovo. Pri tem
je za zavezance, ki prejemajo dohodek iz delovnega razmerja s tujim
delodajalcem za delo v tujini, v 45. členu ZDoh-2 predvidena posebna
ureditev glede uveljavljanja stroškov prevoza na delo in z dela ter stroškov
prehrane med delom.
Izpodbijana ureditev
17. Izpodbijane 3., 7., in 13.
točka prvega odstavka 44. člena ZDoh-2 določajo:
(1) V davčno osnovo dohodka iz
delovnega razmerja se ne vštevajo:
[…]
3. povračila stroškov v zvezi z delom,
kot so prehrana med delom, stroški prevoza na delo in z dela in terenski
dodatek, pod pogoji in do višin, ki jih določi vlada, nadomestilo za ločeno
življenje do višine, ki jo določi vlada, ter mesečni pavšalni znesek za
pokrivanje stroškov pri opravljanju funkcije v zvezi z delom v volilni enoti v
skladu z zakonom, ki ureja poslance;
[…]
7. jubilejna nagrada za skupno delovno
dobo ali za skupno delovno dobo pri zadnjem delodajalcu, odpravnina ob
upokojitvi in enkratna solidarnostna pomoč do višine, ki jo določi vlada;
[…]
13. regres za letni dopust, ki je
določen kot pravica iz delovnega razmerja v skladu z zakonom, ali vsebinsko
primerljiv dohodek iz tujine, in sicer do višine 100 % povprečne mesečne
plače zaposlenih v Sloveniji.
18. Izpodbijani prvi odstavek
45. člena ZDoh-2 določa:
(1) Zavezancu, ki prejema dohodek iz
delovnega razmerja s tujim delodajalcem za delo v tujini, se v davčno osnovo od
tega dohodka ne všteva dohodek v višini stroška prehrane med delom in stroška
prevoza na delo in z dela glede na dejansko prisotnost na delovnem mestu v
tujini, pod pogoji in do višine, ki jih na podlagi drugega odstavka
44. člena tega zakona določi vlada, pri čemer se stroški prehrane med
delom priznajo do višine, povečane za 80 % glede na višino, ki jo določi
vlada.
Načelo enakosti pred zakonom na davčnem
področju
19. Predlagatelji zatrjujejo, da
so čezmejni delovni migranti in zavezanci za dohodnino, ki delajo v Sloveniji
pri slovenskem delodajalcu, glede odmere dohodnine v bistveno enakem položaju.
Izpodbijana davčna ureditev naj bi kljub temu obe skupini davčnih zavezancev
pri izračunu davčne osnove za dohodnino od dohodka iz zaposlitve različno
obravnavala, in sicer tako pri priznavanju stroškov prehrane med delom in
prevoza na delo in z dela kot tudi pri regresu, jubilejnih nagradah in dodatkih
za delo v posebnih pogojih dela. Predlagatelji nadalje menijo, da načelo davčne
pravičnosti zahteva, da je čezmejni delovni migrant z nižjimi dohodki deležen
ugodnejše davčne obravnave stroškov v zvezi z delom kot čezmejni delovni
migrant z višjimi dohodki. Učinek izpodbijane ureditve naj bi bil prav obraten.
Predlagatelji torej smiselno zatrjujejo, da je izpodbijana davčna ureditev z
več vidikov v neskladju z načelom davčne pravičnosti, ki je na davčnem področju
izraz splošnega načela enakosti iz drugega odstavka 14. člena Ustave.
20. Na davčnem področju ima
zakonodajalec sicer široko polje proste presoje. V to polje spada tudi izbira
predmeta obdavčitve, ki pove, kaj naj bo obdavčeno. Izbira predmeta obdavčitve
zato ni predmet ustavne presoje. Prav tako ni predmet ustavne presoje opustitev
drugih možnih predmetov obdavčitve. Te zakonodajalčeve odločitve, če so
pogojene s finančnopolitičnimi, gospodarskimi, socialnopolitičnimi pa tudi
davčnotehničnimi motivi, ne prizadevajo ustavnega načela enakosti pred zakonom,
četudi imajo skladno izbranemu predmetu obdavčitve za posledico različno davčno
obremenitev posameznikov. Ustavno sodišče tako ne presoja, katera izmed davčnih
obremenitev je najprimernejša za zadovoljitev finančnih potreb države –
skupnosti.8
21. Ko zakonodajalec opravi izbiro
predmeta obdavčitve, pa mora davčno breme kolikor je mogoče enakomerno
porazdeliti med davčne zavezance. Davčno obremenitev, ki pomeni z zornega kota
davčnega zavezanca intervencijo države v njegovo premoženjsko in pravno sfero,
v razmerju do davčnih zavezancev upraviči (tudi in) prav enakost davčnih
zavezancev v obremenitvi. Ustavno načelo enakosti pred zakonom (drugi odstavek
14. člena Ustave) je tako eno izmed jamstev, ki opredeljuje in omejuje
zakonodajalčevo polje proste presoje na davčnem področju.9
22. V skladu z ustaljeno ustavnosodno
presojo načelo enakosti pred zakonom zahteva, da je treba v bistvenem enake
položaje obravnavati enako. Za presojo o tem, katere podobnosti in razlike v
položajih so bistvene, je treba izhajati iz predmeta pravnega urejanja.10 Če
zakonodajalec bistveno enake položaje ureja različno, mora za to obstajati
razumen razlog, stvarno povezan s predmetom urejanja. Načelo enakosti pred
zakonom namreč ne pomeni, da zakonodajalec v bistvenem enakih položajev pravnih
subjektov ne bi smel različno urejati,11 pač pa, da tega ne sme
početi samovoljno, brez razumnega in stvarnega razloga.
Glede davčne obravnave stroškov prehrane
med delom in prevoza na delo in z dela
a) Primerjava položajev čezmejnega
delovnega migranta in zavezanca, ki dohodek iz delovnega razmerja prejema v
Sloveniji pri slovenskem delodajalcu
23. Da bi Ustavno sodišče
odgovorilo na prvo izpostavljeno vprašanje predlagateljev (glej 6. točko
obrazložitve te odločbe), mora najprej presoditi, ali sta položaja slovenskega
davčnega rezidenta, ki dohodek iz delovnega razmerja prejema v tujini pri tujem
delodajalcu (čezmejni delovni migrant), in slovenskega davčnega rezidenta, ki
tak dohodek prejema v Sloveniji pri slovenskem delodajalcu, glede na predmet
pravnega urejanja v bistvenem enaka.
24. Ustavno sodišče je v odločbi
št. U-I-147/12 že primerjalo čezmejne delovne migrante z drugimi zavezanci
za plačilo dohodnine glede pravice prvih do posebne davčne olajšave oziroma
glede obveznosti drugih do sorazmerno višjega plačila dohodnine. Presodilo je,
da so čezmejni delovni migranti glede na v ZDoh-2 uveljavljeno načelo
obdavčitve svetovnega dohodka rezidentov Slovenije (prvi odstavek 5. člena
ZDoh-2) ter upoštevajoč metodo omejenega odbitka za odpravo dvojnega
obdavčevanja v bistveno enakih položajih kot drugi zavezanci za plačilo
dohodnine.
25. V obravnavani zadevi Ustavno
sodišče primerja čezmejne delovne migrante z drugimi zavezanci za plačilo
dohodnine glede pravice do izvzetja stroškov prehrane med delom in prevoza na
delo in z dela iz davčne osnove za obračun dohodnine od dohodka iz delovnega
razmerja. Ker ima izvzetje posameznih dohodkov iz davčne osnove enake praktične
učinke kot pravica do davčne olajšave, ki je bila predmet presoje v odločbi
št. U-I-147/12, je treba ugotoviti, da sta tudi v obravnavani zadevi glede
na predmet pravnega urejanja (tj. davčna osnova od dohodka iz delovnega
razmerja) primerjana položaja v bistvenem enaka. Ustavno sodišče mora zato v
nadaljevanju presoditi, ali sta primerjana položaja urejena različno.
26. Davčnim zavezancem, ki prejemajo
dohodek iz delovnega razmerja s slovenskim delodajalcem v Sloveniji, se na
podlagi 3. točke prvega odstavka 44. člena ZDoh-2 pri odmeri dohodnine od
dohodka iz delovnega razmerja v davčno osnovo ne vštevajo povračila stroškov v
zvezi z delom, kot so prehrana med delom, stroški prevoza na delo in z dela in
terenski dodatek, pod pogoji in do višin, ki jih določi vlada, nadomestilo za
ločeno življenje do višine, ki jo določi vlada, ter mesečni pavšalni
znesek za pokrivanje stroškov pri opravljanju funkcije v zvezi z delom v
volilni enoti v skladu z zakonom, ki ureja poslance.
27. Davčni zavezanci, ki prejemajo
dohodek iz delovnega razmerja s tujim delodajalcem za delo v tujini, lahko na
podlagi prvega odstavka 45. člena ZDoh-2 zahtevajo, da se v davčno osnovo
od tega dohodka ne všteva dohodek v višini stroška prehrane med delom in
stroška prevoza na delo in z dela glede na dejansko prisotnost na delovnem
mestu v tujini, pod pogoji in do višine, ki jih na podlagi drugega odstavka
44. člena ZDoh-2 določi vlada, pri čemer se stroški prehrane med delom
priznajo do višine, povečane za 80 odstotkov glede na višino, ki jo določi
vlada.12 V skladu s 45. členom ZDoh-2 se torej ti stroški
ne obravnavajo kot stroški v zvezi s pridobivanjem dohodka, temveč kot dohodek,
ki se (do določene višine) ne všteva v davčno osnovo.13
28. Metoda priznavanja stroškov
prehrane med delom in prevoza na delo in z dela je pri izračunu davčne osnove
torej tako za slovenske davčne rezidente, ki dohodke iz delovnega razmerja
prejemajo v Sloveniji pri slovenskem delodajalcu, kot za čezmejne delovne
migrante enaka. V obeh primerih se stroški prehrane med delom in prevoza na
delo in z dela v skladu s 3. točko prvega odstavka 37. člena ZDoh-2
štejejo za dohodek iz delovnega razmerja. Tako po 3. točki prvega odstavka
44. člena kot po prvem odstavku 45. člena ZDoh-2 pa je nato
zagotovljeno, da se ti stroški (do višine, ki jo z uredbo določi vlada) ne
vštevajo v davčno osnovo za obračun dohodnine od dohodka iz delovnega razmerja.
Pri tem je za davčnopravno obravnavo stroškov v zvezi z delom nepomembno, ali
je po delovnopravni zakonodaji zagotovljeno, da se stroški izplačajo ločeno,14 ali
se izplačujejo kot del bruto plače posameznika, kot na primer v Avstriji. V
obeh primerih se namreč stroški v zvezi z delom davčnopravno obravnavajo kot
del dohodka iz delovnega razmerja, ki je izhodišče za opredelitev davčne osnove
za odmero dohodnine od dohodka iz delovnega razmerja. Glede na navedeno je
poenostavljeni izračun predlagateljev v tabeli 1 na 3. strani zahteve, po
katerem naj bi pri dveh zavezancih z enakim letnim bruto dohodkom 18.696,00 EUR
razlika po obdavčitvi na podlagi 3. točke prvega odstavka 44. člena
in prvega odstavka 45. člena ZDoh-2 znašala kar 1.752,00 EUR v korist
zavezanca, ki dohodek prejema v Sloveniji pri slovenskem delodajalcu, očitno
napačen. Predlagatelji namreč ne izhajajo iz enake višine bruto dohodka iz
delovnega razmerja, temveč iz enake višine bruto plače, ki za domačega delavca
ne vsebuje vseh dohodkov, ki so po 37. členu ZDoh-2 obravnavni kot dohodek
iz delovnega razmerja (med drugim tudi stroškov v zvezi z delom).15 Kot
pojasnjuje tudi Vlada, je treba za pravilno primerjavo učinkov 3. točke prvega
odstavka 44. člena ter 45. člena ZDoh-2 na razpoložljivi dohodek
davčnega zavezanca pri obeh primerjanih položajih izhajati iz bruto dohodka
18.696,00 EUR, ki tudi pri zavezancu, ki dela v Sloveniji, zajema 2.400,00 EUR
stroškov, ki jih po podatkih predlagateljev takemu delavcu povrne delodajalec,
saj dohodek iz delovnega razmerja v smislu 3. točke prvega odstavka
37. člena ZDoh-2, kot rečeno, zajema tudi te stroške.
29. Očitek predlagateljev, da
zniževanje davčne osnove po prvem odstavku 45. člena ZDoh-2 uvaja
kriterij, po katerem se stroški v zvezi z delom čezmejnim delovnim migrantom
priznavajo glede na višino njihove bruto plače in ne glede na pravice iz
delovnopravne zakonodaje in kolektivnega dogovarjanja med socialnimi partnerji,
je nejasen. Kot pojasnjeno, prvi odstavek 45. člena ZDoh-2 ne določa
zniževanja davčne osnove, temveč enako kot 3. točka prvega odstavka
44. člena ZDoh-2 predvideva, da se stroški prehrane in prevoza na delo in
z dela v davčno osnovo sploh ne vštevajo. Poleg tega za obe primerjani skupini
zavezancev glede višine stroškov, ki se ne vštevajo v davčno osnovo, velja
Uredba o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega
razmerja (Uradni list RS, št. 140/06, 76/08, 63,17, 71/18, 104/21, 114/21,
87/22, 113/22 in 162/22 – v nadaljevanju Uredba).16 Po prvem
odstavku 2. člena Uredbe se povračilo stroškov za prehrano med delom ne
všteva v davčno osnovo dohodka iz delovnega razmerja za vsak dan, ko je
delojemalec na delu prisoten štiri ure ali več, do višine 7,96 EUR. Pri tem se
čezmejnim delovnim migrantom glede na prvi odstavek 45. člena ZDoh-2
stroški prehrane med delom priznajo do višine, povečane za 80 odstotkov
glede na višino, določeno z Uredbo.17 Na podlagi prvega
odstavka 3. člena Uredbe pa za obe primerjani skupini zavezancev velja, da
se povračilo stroškov za prevoz na delo in z dela ne všteva v davčno osnovo
dohodka iz delovnega razmerja do višine 0,21 EUR za vsak poln kilometer
razdalje med običajnim prebivališčem in mestom opravljanja dela za vsak dan
prisotnosti na delu, če je mesto opravljanja dela vsaj en kilometer oddaljeno
od delojemalčevega običajnega prebivališča. Če je znesek za posamezni mesec,
določen v prvem odstavku 3. člena Uredbe, za posameznega delojemalca nižji
od 140 EUR, se v davčno osnovo ne všteva povračilo stroškov prevoza na
delo in z dela v višini 140 EUR mesečno (drugi odstavek 3. člena Uredbe).
Pri tem navedene višine stroškov, do katerih se stroški ne vštevajo v davčno
osnovo za odmero dohodnine od dohodka iz delovnega razmerja, veljajo ne glede
na to, ali delodajalec delavcu v skladu z delovnopravno zakonodajo stroške
povrne ločeno ali kot del bruto dohodka,18 in neodvisno od
višine dejanskega povračila.19
30. Glede na navedeno je učinek
izpodbijanih 3. točke prvega odstavka 44. člena in prvega odstavka
45. člena ZDoh-2 na davčno osnovo za obračun dohodnine od dohodka iz
delovnega razmerja pri čezmejnih delovnih migrantih in drugih davčnih
zavezancih enak.20 Predlagatelji tako niso izkazali, da bi
izpodbijana ureditev primerjani skupini davčnih zavezancev obravnavala
različno. Zato izpodbijana 3. točka prvega odstavka 44. člena in prvi
odstavek 45. člen ZDoh-2 nista v neskladju z drugim odstavkom
14. člena Ustave.
31. Ker zatrjevana neenaka obravnava
čezmejnih delovnih migrantov glede upoštevanja stroškov prehrane med delom in
prevoza na delo in z dela ni podana, je očitno neutemeljen tudi predlagateljev
očitek o neskladju izpodbijanega 45. člena ZDoh-2 s 45. členom PDEU,
ki zagotavlja prosto gibanje delavcev v EU. Zato Ustavno sodišče tudi ni
sledilo predlogu predlagateljev za sprožitev postopka predhodnega odločanja na
SEU. Pri tem Ustavno sodišče pripominja, da je SEU sicer že razsodilo, da
45. člen PDEU lahko nasprotuje nacionalni ureditvi, ki bi določala
različno davčno obravnavo davčnih rezidentov glede na izvor njihovih dohodkov,
pri čemer bi jih to razlikovanje odvračalo od uresničevanja svoboščin,
zagotovljenih s PDEU, zlasti prostega gibanja delavcev.21 Čeprav
morajo države članice svojo pristojnost na področju neposrednega obdavčevanja
izvrševati ob spoštovanju prava EU in zlasti temeljnih svoboščin, zagotovljenih
s PDEU, pa iz sodne prakse SEU tudi izhaja, da pravo EU ne preprečuje neugodnih
posledic za prosti pretok delavcev, ki izhajajo iz neskladij med davčnimi
lestvicami v državah članicah.22 Tako je zaradi razlik v
ureditvah držav članic na tem področju odločitev delavca, da izvršuje pravico
do prostega gibanja na podlagi 45. člena PDEU, lahko glede na posamičen
primer zanj bolj ali manj ugodna z davčnega vidika.23
b) Primerjava položajev čezmejnega
delavca migranta z višjimi bruto dohodki iz delovnega razmerja in čezmejnega
delavca migranta z nižjimi bruto dohodki
32. Glede na navedbe
predlagateljev Ustavno sodišče v obravnavani zadevi z vidika davčne obravnave
stroškov prehrane med delom in prevoza na delo in z dela primerja tudi položaja
čezmejnega delovnega migranta z višjimi bruto dohodki in čezmejnega delovnega
migranta z nižjimi bruto dohodki, ki imata enako razdaljo med prebivališčem in
enako dejansko prisotnost na delovnem mestu. Predlagatelji trdijo, da je učinek
izpodbijanega prvega odstavka 45. člena ZDoh-2 tak, da delavcu z višjim
bruto dohodkom omogoča višji odbitek davka pri enakih stroških. Priznani
strošek za prevoz na delo v višini 0,18 EUR/km naj bi pri obmejnem delavcu v
16-odstotnem dohodninskem razredu vodil do neto odbitka davka v višini 0,03
EUR/km (0,18 EUR x 0,16), pri obmejnem delavcu v 50-odstotnem dohodninskem
razredu pa do neto odbitka davka v višini 0,09 EUR/km (0,18 EUR x 0,50). Taka
ureditev naj bi nasprotovala drugemu odstavku 14. člena Ustave in načelu
socialne države iz 2. člena Ustave.
33. Predlagatelji očitno menijo, da
sta primerjana položaja (glede na višino bruto dohodka) različna in da bi
morala izpodbijana ureditev, da bi bila v skladu z načelom davčne pravičnosti,
zagotavljati, da bi imel pri uveljavljanju stroškov delavec v nižjem
dohodninskem razredu višji neto odbitek davka kot delavec v višjem dohodninskem
razredu.
34. Pri presoji skladnosti prvega odstavka
45. člena ZDoh-2 z načelom enakosti mora Ustavno sodišče najprej
presoditi, ali sta primerjana položaja glede na predmet pravnega urejanja res
različna, kot zatrjujejo predlagatelji. Predmet pravnega urejanja izpodbijanega
prvega odstavka 45. člena ZDoh-2 je le vpliv povračila stroškov prehrane
med delom in prevoza na delo in z dela na višino davčne osnove za odmero
dohodnine od dohodka iz delovnega razmerja. Ustavno sodišče je smiselno že
poudarilo, da je treba pri obdavčitvi dohodka izhajati iz objektivnega neto
načela, ki terja, da se pri izračunu davčne osnove (tj. višine dohodka, ki bo
obdavčen) od dohodka odštejejo za njegovo pridobitev potrebni stroški, saj je
le (pozitivna) razlika tista, ki dejansko pomeni povečanje premoženja
(ekonomske moči) davčnega zavezanca.24 Z vidika vpliva stroškov
na izračun davčne osnove (torej z vidika predmeta pravnega urejanja v prvem
odstavku 45. člena ZDoh-2) sta položaja delavca z višjim bruto dohodkom in
delavca z nižjim bruto dohodkom, ki imata enake stroške prehrane med delom in
prevoza na delo in z dela, enaka. Pravica do izvzetja stroškov v zvezi z delom
iz davčne osnove ne more biti odvisna od posameznikove ekonomske moči in mora
biti zagotovljena ne glede na višino bruto dohodka iz delovnega razmerja. Če bi
ureditev vpliva nastalih stroškov na višino davčne osnove upoštevala tudi
posameznikov ekonomski položaj, tako da bi imel delavec v nižjem dohodninskem
razredu višji neto odbitek davka kot delavec v višjem dohodninskem razredu, bi
taka ureditev pomenila davčno olajšavo in ne več izvzetja nastalih stroškov v
zvezi z delom.
35. Izpodbijana ureditev prvega
odstavka 45. člena ZDoh-2 čezmejnega delovnega migranta z višjim bruto
dohodkom in čezmejnega delovnega migranta z nižjim bruto dohodkom z enakimi
stroški prehrane in prevoza glede vpliva stroškov na višino davčne osnove
obravnava enako. Oba lahko zahtevata, naj se v davčno osnovo od tega dohodka ne
všteva dohodek v višini stroška prehrane med delom in stroška prevoza na delo
in z dela glede na dejansko prisotnost na delovnem mestu v tujini, pod pogoji
in do višine, ki jih na podlagi drugega odstavka 44. člena ZDoh-2 določi
vlada, pri čemer se stroški prehrane med delom priznajo do višine, povečane za
80 odstotkov glede na višino, ki jo določi vlada. Glede na navedeno
predlagatelji zatrjevane neenake obravnave znotraj skupine čezmejnih delovnih
migrantov niso izkazali. Izpodbijani prvi odstavek 45. člena ZDoh-2 zato
tudi s tega vidika ni v neskladju z drugim odstavkom 14. člena Ustave.
36. Ustavno sodišče predlagateljem še
pojasnjuje, da zatrjevani višji neto odbitek davka pri čezmejnem delovnem
migrantu z višjim bruto dohodkom ne more biti posledica opredelitve davčne
osnove, ki je urejena v prvem odstavku 45. člena ZDoh-2. Višji neto
odbitek davka je logična posledica progresivnosti obdavčitve dohodka iz
delovnega razmerja z dohodnino (to je aplikacije stopnje dohodnine na davčno
osnovo in ne samega izračuna davčne osnove). Če je pri dveh delavcih z
različnim bruto dohodkom iz davčne osnove izvzet enak znesek stroškov v zvezi z
delom, je jasno, da je zaradi višje mejne stopnje dohodnine, po kateri bi bili
ti stroški, če ne bi bili izvzeti, obdavčeni, neto učinek (»prihranek«) pri
delavcu v višjem dohodninskem razredu višji. Da bi bila progresivnost
obdavčitve v neskladju z načelom enakosti, pa predlagatelji ne zatrjujejo.
37. Ker je zatrjevani vpliv višine
bruto dohodka na višino davčne obveznosti po uveljavitvi stroškov (tabela 2 na
5. strani zahteve) posledica progresivnosti obdavčitve dohodka iz delovnega razmerja
in ne prvega odstavka 45. člena ZDoh-2, je očitno neutemeljen tudi očitek
predlagateljev, da je navedena določba ZDoh-2 v neskladju z načelom socialne
države. Ustavno sodišče le pripominja, da je progresivnost obdavčitve dohodka,
ki relativno spreminja premoženjski položaj posameznikov, utemeljena prav z
načelom socialne države, katere pomemben element je tudi načelo solidarnosti.25
Glede davčne obravnave dodatkov za delo
v posebnih pogojih dela, jubilejnih nagrad in regresa
38. Predlagatelji navajajo, da
je delavec po 128. členu ZDR-1 upravičen do izplačila dodatkov za delo v
posebnih pogojih dela (na primer nočno, nadurno, nedeljsko delo itd.), katerih
višina se določi s kolektivno pogodbo na ravni dejavnosti, dohodek iz tega
naslova pa se všteva v davčno osnovo. Po drugi strani naj avstrijska
delovnopravna zakonodaja ne bi predvidevala nobenega dodatka za delo v posebnih
pogojih dela, vendar naj bi bil dohodek iz tega naslova posredno (prek davčne
olajšave) izvzet iz davčne osnove, kar naj bi bila nagrada avstrijskega
zakonodajalca za delo v posebnih pogojih dela. Kljub temu pa se navedeni
dohodek nato všteva v davčno osnovo za odmero dohodnine v Sloveniji. To naj bi
pomenilo, da se nagrada avstrijskega zakonodajalca izniči in da čezmejni
delovni migrant, drugače kot delavec v Sloveniji, ne dobi nobene nagrade za
posebne pogoje dela. Taka ureditev je po mnenju predlagateljev v neskladju z 2.
in 14. členom Ustave ter 45. členom PDEU.
39. Po presoji Ustavnega sodišča
predlagatelji neenake obravnave čezmejnih delovnih migrantov in delavcev, ki
delajo v Sloveniji pri slovenskem delodajalcu, glede obdavčitve dodatkov za
delo v posebnih pogojih dela niso izkazali. V prvem odstavku 44. člena
ZDoh-2 dodatki za delo v posebnih pogojih dela niso navedeni med dohodki iz
delovnega razmerja, ki se ne vštevajo v davčno osnovo za odmero dohodnine. To
pomeni, da so navedeni dodatki, ki jih prejme delavec po slovenski
delovnopravni zakonodaji, obdavčeni z dohodnino od dohodka iz delovnega
razmerja. Enaka davčnopravna ureditev velja tudi za čezmejnega delovnega
migranta. Če ta po tuji delovnopravni zakonodaji prejme dohodek za delo v
posebnih pogojih dela, se tak dohodek pri obdavčitvi v Sloveniji všteva v
davčno osnovo za odmero dohodnine od dohodka iz delovnega razmerja.
40. Predlagatelji očitno menijo, da bi
morala izpodbijana ureditev ZDoh-2 zaradi drugačne tuje delovnopravne in davčne
zakonodaje (npr. višje splošne davčne olajšave), po kateri so v tujini
obravnavani dohodki čezmejnih delovnih migrantov, zagotoviti drugačno davčno
obravnavo dodatkov za delo v posebnih pogojih dela od tiste, ki velja za davčne
rezidente, ki dodatke prejmejo v Sloveniji pri slovenskem delodajalcu. Ustavno
sodišče je že presodilo, da zgolj pavšalno sklicevanje na drugačen delovni
položaj čezmejnih delovnih migrantov ne more utemeljiti drugačne davčne
obravnave njihovih dohodkov po ZDoh-2.26 Pri tem Ustavno
sodišče poudarja, da načelo enakosti iz drugega odstavka 14. člena Ustave
ne zahteva, da bi morala biti slovenska davčna zakonodaja usklajena s tujo
delovnopravno in davčno zakonodajo. Iz navedenega načela izhaja le zahteva, da
morajo biti dohodki čezmejnih delovnih migrantov v Sloveniji obravnavani tako,
kot da bi bili prejeti v Sloveniji pri slovenskem delodajalcu.
41. Zakaj naj bi bila izpodbijana
ureditev glede davčne obravnave dodatkov za delo v posebnih pogojih dela v
neskladju z 2. členom Ustave in 45. členom PDEU, predlagatelji ne
pojasnijo, zato presoja teh očitkov ni mogoča.
42. Predlagatelji nadalje navajajo, da
so čezmejni delovni migranti neenako obravnavni tudi v primeru davčne obravnave
jubilejnih nagrad. Slovenska zakonodaja naj bi predvidevala, da se do določene
višine v davčno osnovo ne vštevajo jubilejne nagrade za 10, 20, 30 ali 40 let
delovne dobe. Avstrijska zakonodaja pa naj bi predvidevala jubilejno nagrado
samo za 25 let delovne dobe. Ker slovenska zakonodaja ne predvideva jubilejne
nagrade za 25 let, se po navedbah predlagateljev dohodek čezmejnega delovnega
migranta iz tega naslova ne upošteva kot jubilejna nagrada po slovenski
zakonodaji in se tako v celoti všteva v davčno osnovo za odmero dohodnine od
dohodka iz delovnega razmerja.
43. Po presoji Ustavnega sodišča
zatrjevana neenaka davčna obravnava jubilejnih nagrad iz izpodbijane ureditve
ZDoh-2 ne izhaja. Izpodbijana 7. točka prvega odstavka 44. člena ZDoh-2,
ki velja tako za davčne rezidente, ki dohodek iz delovnega razmerja prejemajo v
Sloveniji pri slovenskem delodajalcu, kot za čezmejnega delovnega migranta,
določa le, da so dohodki iz delovnega razmerja, ki se ne vštevajo v davčno
osnovo, tudi jubilejna nagrada za skupno delovno dobo ali za skupno delovno
dobo pri zadnjem delodajalcu, odpravnina ob upokojitvi in enkratna
solidarnostna pomoč do višine, ki jo določi vlada. Izpodbijana zakonska
ureditev tako obe primerjani skupini davčnih zavezancev obravnava enako.
Uredbe, ki v 9. členu opredeljuje višine, do katerih se jubilejne nagrade
za določeno število let delovne dobe ne vštevajo v davčno osnovo, predlagatelji
ne izpodbijajo. Zgolj pavšalno sklicevanje na drugačno ureditev jubilejnih
nagrad v Avstriji in na stališča Ministrstva za finance, ki jih predlagatelji
niti ne izkažejo, pa za zaključek o neenaki davčni obravnavi jubilejnih nagrad
po 44. členu ZDoh-2 ne zadošča.
44. Predlagatelji še navajajo, da so
čezmejni delovni migranti neenako davčnopravno obravnavani tudi pri regresu za
letni dopust, ki je v Sloveniji do določene višine oproščen plačila prispevkov.
Ker naj bi bil v Avstriji regres za letni dopust enako obremenjen s prispevki
kot ostale plače, naj bi imel čezmejni delovni migrant pri enaki višini bruto
regresa za letni dopust nižji izplen kot domači delavec. Tudi ta očitek
predlagateljev je očitno neutemeljen. Na podlagi 13. točke prvega odstavka
44. člena ZDoh-2 se v davčno osnovo od dohodka iz delovnega razmerja ne
vštevata regres za letni dopust, ki je določen kot pravica iz delovnega
razmerja v skladu z zakonom, ali vsebinsko primerljiv dohodek iz tujine, in
sicer do višine 100 odstotkov povprečne mesečne plače zaposlenih v
Sloveniji. Z navedeno ureditvijo se pri izračunu davčne osnove za odmero
dohodnine od dohodka iz delovnega razmerja v Sloveniji zagotavlja enaka davčna
obravnava regresa, prejetega v Sloveniji pri slovenskem delodajalcu, in
vsebinsko primerljivega dohodka iz tujine (npr. obvezna 13. plača).27 Kot
že poudarjeno, pa iz načela enakosti ne izhaja zahteva, da bi morala slovenska
davčna ureditev upoštevati posebnosti tuje delovnopravne in davčne zakonodaje,
tako da bi bil pri obeh skupinah zavezancev po obdavčitvi zagotovljen enak razpoložljivi
dohodek. Zato tudi izpodbijana 13. točka prvega odstavka 44. člena ZDoh-2
ni v neskladju z drugim odstavkom 14. člena Ustave.
C.
45. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter sodnici
in sodniki dr. Rok Čeferin, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr.
Rajko Knez, dr. Neža Kogovšek Šalamon, dr. Špelca Mežnar, dr. Rok Svetlič in
Marko Šorli. Odločbo je sprejelo soglasno.
Dr. Matej Accetto
predsednik
______________
1 Odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-147/12 z dne 29. 5. 2013 (Uradni list RS,
št. 52/13, in OdlUS XX/7), 7. točka obrazložitve.
2 Prav tam, 8. točka
obrazložitve. Tako dvojno obdavčitev opredeljuje tudi Sodišče Evropske unije (v
nadaljevanju SEU). Glej na primer sodbi v zadevi Banco Bilbao Vizcaya
Argentaria SA proti Administración General del Estado, C-157/10, z dne 8.
12. 2011, 30. točka, ter v združenih zadevah Haribo Lakritzen Hans Riegel
BetriebsgmbH in Österreichische Salinen AG proti Finanzamt Linz, C-436/08
in C-437/08, z dne 10. 2. 2011, 171. točka.
3 Obdavčitev dohodkov iz
zaposlitve je praviloma urejena v 15. členu dvostranskih mednarodnih
pogodb, ki jih države sklepajo z namenom odprave dvojnega obdavčevanja. Po
prvem odstavku navedene določbe se lahko dohodek iz zaposlitve posameznega
rezidenta obdavči v tisti državi pogodbenici, v kateri se zaposlitev dejansko
izvaja. Pravico do obdavčitve istega dohodka iz zaposlitve imata torej
istočasno obe državi (država vira po mednarodni pogodbi in država rezidentstva
po načelu obdavčitve svetovnega dohodka).
4 Sodba SEU v zadevi Manfred
Beker in Christa Beker proti Finanzamt Heilbronn, C-168/11, z dne 28. 2.
2013, 32. točka, in tam citirana sodna praksa.
5 Glej sodbo SEU v
zadevi Banco Bilbao Vizcaya Argentaria SA proti Administración General del
Estado, 31. točka, ki se sklicuje na sodbi v zadevi Mark Kerckhaert
in Bernadette Morres proti Belgische Staat, C-513/04, z dne 14. 11.
2006, 23. točka, ter v zadevi Jacques Damseaux proti državi Belgiji,
C-128/08, z dne 16. 7. 2009, 33. točka.
6 Seznam veljavnih
mednarodnih pogodb o izogibanju dvojnega obdavčevanja in dohodka je dostopen na
spletnih straneh Finančne uprave Republike Slovenije.
7 Davčni zavezanec za
redni mesečni dohodek, prejet iz delovnega razmerja, ali pokojnino vloži pri
davčnem organu napoved za odmero akontacije od dohodnine od dohodka iz
zaposlitve v 15 dneh od dneva, ko je prvič prejel dohodke iz delovnega razmerja
ali pokojnino (tretji odstavek 288. člena ZDavP-2). Če prejme spremenjeno
višino rednega mesečnega dohodka iz delovnega razmerja ali pokojnine ali ko se
spremenijo drugi pogoji, ki vplivajo na višino akontacije dohodnine od dohodka
iz zaposlitve, mora ponovno vložiti napoved za odmero akontacije dohodnine od
dohodka iz zaposlitve v 15 dneh od dneva, ko je prejel spremenjeno višino
dohodka, če ta sprememba znaša več kot 10 odstotkov (četrti odstavek
288. člena ZDavP-2).
8 Odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-313/13 z dne 21. 3. 2014 (Uradni list RS,
št. 22/14, in OdlUS XX, 22), 43. točka obrazložitve. Primerjaj tudi
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-9/98 z dne 16. 4. 1998 (Uradni list RS,
št. 39/98, in OdlUS VII, 74).
9 Odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-313/13, 44. točka obrazložitve.
10 Glej odločbo
Ustavnega sodišča št. Up-217/14 z dne 7. 2. 2018 (OdlUS XXIII, 19), 10.
točka obrazložitve.
11 Načelo enakosti
zakonodajalcu ne preprečuje, da v mejah svoje pristojnosti določa kriterije, po
katerih bo določena podobna dejanska stanja med seboj razlikoval in nanje vezal
različne pravne posledice. Tovrstno razlikovanje, s katerim zakonodajalec
zasleduje dopustne cilje, je bistvena sestavina zakonodajne pristojnosti. Glej
na primer odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-246/13 z dne 21. 4. 2016
(Uradni list RS, št. 35/16, in OdlUS XXI, 24), 22. točka obrazložitve.
12 Drugi odstavek
44. člena ZDoh-2 določa, da se pri določanju višine povračil stroškov v
zvezi z delom in dohodkov, ki jih v skladu s 3., 4., 7. in 8. točko prvega
odstavka tega člena določi vlada, kot podlaga upošteva raven posameznih
navedenih pravic delojemalcev, določena z zakoni in s kolektivnimi pogodbami na
ravni države. Če delodajalec izplačuje navedena povračila stroškov v zvezi z
delom in dohodke, ki so višji od zneskov, ki jih za navedena povračila in
dohodke določi vlada, se znesek posameznega povračila oziroma dohodka v delu,
ki presega znesek, določen s strani vlade, všteva v davčno osnovo dohodka iz
delovnega razmerja.
13 Do sprejetja Zakona o
spremembah in dopolnitvah Zakona o dohodnini (Uradni list RS, št. 63/16 –
v nadaljevanju ZDoh-2R), ki se uporablja pri obdavčitvi za davčna leta od 1. 1.
2017 dalje, so lahko čezmejni delavci migranti na podlagi 45. člena ZDoh-2
uveljavljali znižanje davčne osnove za stroške prevoza na delo in z dela (0,18
EUR za vsak poln kilometer razdalje med prebivališčem in mestom opravljanja
dela) in stroške prehrane (6,12 EUR za vsak dan prisotnosti na delovnem mestu).
Ti stroški so se torej do sprejetja ZDoh-2R obravnavali kot stroški v zvezi s
pridobivanjem dohodka in ne kot dohodek iz delovnega razmerja, ki se ne všteva
v davčno osnovo. Glej tudi Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o
dohodnini (ZDoh-2R), Poročevalec DZ, z dne 8. 9. 2016, EPA 1441-VII, str.
31–32.
14 Na podlagi
130. člena Zakona o delovnih razmerjih (Uradni list RS, št. 21/13, 78/13
– popr., 52/16, 81/19 in 15/22 – v nadaljevanju ZDR-1) mora
delodajalec delavcu mesečno zagotoviti povračilo stroškov za prehrano med
delom, za prevoz na delo in z dela ter povračilo stroškov, ki jih ima pri
opravljanju določenih del in nalog na službenem potovanju. Če višina povračila
stroškov v zvezi z delom ni določena s kolektivno pogodbo na ravni dejavnosti,
se določi s podzakonskim aktom.
15 Izračun
predlagateljev pravzaprav izhaja iz primerjave zavezanca, ki dela v Sloveniji
pri slovenskem delodajalcu in prejme letni bruto dohodek 21.096,00 EUR, in
čezmejnega delovnega migranta z letnim bruto dohodkom 18.696,00 EUR. Ker
je bruto dohodek pri obeh primerjanih položajih že v izhodišču različen, je
logično, da je po njihovem izračunu različen tudi razpoložljivi dohodek.
16 Ustavno sodišče je
seznanjeno s sodbo št. X Ips 42/2021 z dne 29. 9. 2022, v kateri je
Vrhovno sodišče presodilo, da je Uredba v neskladju z Ustavo in ZDoh-2, saj
glede pravice delavca, zaposlenega v tujini pri tujem delodajalcu, do izvzetja
stroškov prevoza na delo in z dela presega dopustni obseg urejanja s
podzakonskim predpisom. Vendar Uredba v obravnavani zadevi ni izpodbijana,
pogoji za presojo po koneksiteti na podlagi 30. člena ZUstS pa glede na
vprašanja, ki so predmet presoje v obravnavani zadevi, niso izpolnjeni.
17 Za vsak dan dejanske
prisotnosti na delovnem mestu se tako čezmejnemu delovnemu migrantu prizna
neobdavčen strošek prehrane v višini 14,33 EUR. Višji neobdavčen znesek
povračila stroškov prehrane med delom je bil čezmejnim delovnim migrantom
priznan z ZDoh-2R. Iz zakonodajnega gradiva razlog za ugodnejšo davčno
obravnavo sicer ni razviden. Ker pa je delo v tujini praviloma povezano z
daljšo dnevno odsotnostjo delavca, pri čemer si mora zagotoviti več obrokov na
dan, je povečani znesek neobdavčenega povračila stroškov za prehrano med delom
lahko razumen.
18 Četudi čezmejni
delovni migrant po tuji delovnopravni zakonodaji ni upravičen do ločenega
povračila stroškov prehrane med delom in prevoza na delo in z dela, se pri
odmeri dohodnine v Sloveniji, enako kot to velja za zaposlene v Sloveniji,
šteje, da so mu glede na dejansko prisotnost na delovnem mestu ti stroški (do
višine, priznane z Uredbo in 45. členom ZDoh-2) nastali.
19 Delovnopravno
obravnavo povračil stroškov v zvezi z delom je treba ločiti od njihove davčne
obravnave. Če delodajalec izplačuje povračila teh stroškov v znesku, ki presega
znesek, ki ga za navedena povračila določa Uredba kot neobdavčen, se znesek
posameznega povračila v delu, ki presega znesek, določen v Uredbi, všteva v
davčno osnovo za odmero dohodnine od dohodka iz delovnega razmerja. Povračilo
stroškov je po delovnopravni zakonodaji lahko tudi nižje od maksimalnega
zneska, ki se po Uredbi ne všteva v davčno osnovo (npr. pri javnih uslužbencih
povračilo stroškov prehrane med delom od 1. 7. 2022 dalje znaša 4,94 EUR).
20 Različen je le način
uveljavljanja teh stroškov. Čezmejni delovni migranti jih morajo za razliko od
davčnih rezidentov, ki jim dohodke iz delovnega razmerja izplačuje slovenski
delodajalec in pri tem nastopa kot plačnik davka, uveljavljati sami. Pri tem
imajo, administrativno gledano, sicer več nalog, saj morajo stroške
uveljavljati v medletni napovedi, v ugovoru zoper informativni izračun
dohodnine ali v napovedi za odmero dohodnine, če jim informativni izračun ni
bil izdan, pri čemer morajo predložiti dokazila o dnevni prisotnosti na
delovnem mestu (npr. plačilno listo ali potrdilo tujega delodajalca, iz katerih
je razviden podatek o številu dni dejanske prisotnosti delavca na delovnem
mestu v posameznem mesecu v koledarskem letu). Vendar predlagatelji ne
zatrjujejo, da bi navedene razlike pri uveljavljanju stroškov povzročale
neenako obravnavo čezmejnih delovnih migrantov.
21 Glej npr. sodbo SEU v
zadevi BU proti État belge, C-35/19, z dne 24. 10. 2019, 34.–36. točka,
in tam citirana sodna praksa.
22 Glej sodbo SEU v
zadevi Alphonse Eschenbrenner proti Bundesagentur für Arbeit, C-496/15,
z dne 2. 3. 2017, 45. točka.
23 Prav tam, 46. točka.
24 Primerjaj npr.
odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-77/94 z dne 1. 12. 1994 (Uradni list RS,
št. 1/95, in OdlUS III, 134), št. U-I-296/95 z dne 27. 11. 1997
(Uradni list RS, št. 82/97, in OdlUS VI, 157), 11. točka obrazložitve, in
št. U-I-322/97 z dne 9. 12. 1999 (Uradni list RS, št. 1/2000, in
OdlUS VIII, 274), 9. točka obrazložitve.
25 Glede povezave načela
solidarnosti in načela plačevanja davka po ekonomski sposobnosti primerjaj
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-24/07 z dne 4. 10. 2007 (Uradni list RS,
št. 101/07, in OdlUS XVI, 74). Glej tudi J. Podlipnik, v: M. Avbelj
(ur.), Komentar Ustave Republike Slovenije, Del 1: Človekove pravice in
temeljne svoboščine, Nova univerza, Evropska pravna fakulteta, Ljubljana 2019,
str. 654.
26 Glej odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-147/12, 29. točka obrazložitve.
27 Primerjaj Predlog
zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o dohodnini (ZDoh-2U), Poročevalec
DZ, z dne 29. 3. 2019, EPA 490-VIII, str. 11.