Številka: U-I-780/21-10
Datum: 1. 12. 2022
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Okrajnega sodišča v Slovenj Gradcu, na seji
1. decembra 2022
odločilo:
Prvi odstavek 100. člena
Zakona o socialnem varstvu (Uradni list RS, št. 3/07
– uradno prečiščeno besedilo, 23/07 – popr., 41/07 – popr., 57/12, 39/16,
29/17, 54/17 in 28/19), kolikor se nanaša na plačilo oskrbe osebe, sprejete
brez privolitve v obravnavo v varovani oddelek socialnovarstvenega zavoda na
podlagi 75. člena Zakona o duševnem
zdravju (Uradni list RS, št. 77/08), ni v
neskladju z Ustavo.
Obrazložitev
A.
1. Predlagatelj
vlaga zahtevo za oceno ustavnosti Zakona o duševnem zdravju (v nadaljevanju
ZDZdr) in Zakona o socialnem varstvu (v nadaljevanju ZSV). Pojasnjuje, da mora
odločiti o zahtevku tožnika, socialnovarstvenega zavoda, za plačilo stroškov za
opravljene socialnovarstvene storitve oziroma oskrbo varovanke (toženke) za
obdobje šestih mesecev (od 2. 9. 2016 do
2. 3. 2017) v njegovem varovanem oddelku,
v katerega je bila toženka nameščena na podlagi 75. člena
ZDZdr, tj. brez njene privolitve. Predlagatelj navaja, da ZDZdr, ki ureja
obravnavo oseb v varovanem oddelku socialnovarstvenega zavoda, ne ureja hkrati
tudi vprašanja, kdo je zavezanec za plačilo stroškov bivanja in oskrbe pri
neprostovoljni namestitvi v socialnovarstveni zavod. Meni, da bi bilo navedeno
pravno praznino mogoče zapolniti z uporabo 100. člena
ZSV, ki je krovni predpis na področju socialnega varstva, in na njegovi podlagi
sprejetih podzakonskih predpisov. ZSV naj bi namreč urejal zavezance za plačilo
socialnovarstvenih storitev, med katere spada tudi institucionalno varstvo.
Vendar predlagatelj meni, da uporaba 100. člena
ZSV ni ustrezen način za zapolnitev obravnavane pravne praznine, saj naj bi
nasprotovala namenu in naravi področja, ki je predmet obravnave. Uporaba
100. člena ZSV pri odločitvi o obravnavanem zahtevku naj bi namreč
nasprotovala načelu enakosti pred zakonom iz drugega odstavka 14. člena Ustave.
2. Predlagatelj meni, da je ureditev,
ki enači zavezance za plačilo stroškov namestitve in oskrbe v
socialnovarstvenem zavodu v primeru prostovoljne oziroma pogodbene namestitve v
zavod (postopki, vodeni po ZSV, oziroma postopki prostovoljne namestitve po
ZDZdr) in v primeru neprostovoljne oziroma prisilne namestitve na podlagi
sklepa sodišča (postopki, vodeni po ZDZdr), arbitrarna, saj ni najti
utemeljenih oziroma objektivnih razlogov, zakaj zakonodajalec enači tako
različne situacije. Pojasnjuje, da je za namestitev osebe v določen
socialnovarstveni zavod v skladu z ZSV potrebna zahteva upravičenca oziroma
njegovega zakonitega zastopnika (skrbnika). Prostovoljni izbiri konkretnega
socialnovarstvenega zavoda naj bi razumljivo sledila tudi obveznost plačila v
skladu s 100. členom ZSV. Predlagatelj
navaja, da so postopki namestitve po ZDZdr, drugače kot postopki po ZSV,
prisilni (tj. izvedeni proti volji pridržane osebe) in niso povezani s
predlogom morebitnega skrbnika. Glede na navedeno predlagatelj meni, da
ureditve plačila socialnovarstvenih ukrepov, kot jo določa ZSV, ni mogoče
nekritično in na ustavno skladen način aplicirati na dejanske stanove, primarno
urejene v ZDZdr. Takšno stališče naj bi izhajalo tudi iz sklepa Vrhovnega
sodišča št. II Ips 21/2020 z dne 27. 11. 2020.1
3. Predlagatelj dodaja, da uporaba 100. člena
ZSV za primere prisilnih namestitev v varovani oddelek socialnovarstvenega
zavoda postavlja tako nameščene osebe v neenakopraven položaj tudi z drugimi
pridržanimi osebami, kar naj bi bilo tudi v neskladju s 14. členom Ustave. V primeru prisilnega sprejema
na zdravljenje v psihiatrično bolnišnico v oddelek pod posebnim nadzorom brez
privolitve na podlagi sklepa sodišča oziroma v nujnih primerih, ki naj bi se
prav tako vodili po določbah ZDZdr, naj bi bili stroški namestitve, zdravljenja
in oskrbe na podlagi Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju
(Uradni list RS, št. 72/06 – uradno
prečiščeno besedilo, 91/07, 76/08, 87/11, 91/13, 36/19, 51/21, 159/21, 15/22 in
43/22 – v nadaljevanju ZZVZZ) kriti iz obveznega in dodatnega zdravstvenega
zavarovanja, prisilna namestitev v psihiatrično bolnišnico naj bi bila torej za
pridržano osebo brezplačna. Predlagatelj navaja, da je v obeh primerih prisilne
namestitve eden od ključnih pogojev za izrek ukrepa ta, da oseba trpi za
duševno motnjo, zaradi katere ima hudo moteno presojo realnosti in sposobnost
obvladovati svoje ravnanje (primerja 39. člen
in prvi odstavek 74. člena v zvezi s
prvim odstavkom 75. člena ZDZdr). Res naj
bi bil prvenstven namen prisilne namestitve osebe v psihiatrično bolnišnico
zdravljenje pridržane osebe, prisilni sprejem v varovani oddelek
socialnovarstvenega zavoda pa naj bi bil po izrecnem zakonskem pogoju dopusten
le, če je akutno bolnišnično zdravljenje pri pridržani osebi zaključeno oziroma
ni potrebno, vendar naj navedeno še ne bi pomenilo, da oseba, nameščena v
varovani oddelek, ni deležna zdravljenja, kar bi po mnenju predlagatelja lahko
utemeljevalo različno obravnavo glede plačila stroškov namestitve v
psihiatrično bolnišnico in v socialnovarstveni zavod. Tako stališče naj bi
sprejelo tudi Ustavno sodišče v odločbi št. U-I-294/12
z dne 10. 6. 2015 (Uradni list RS, št. 46/15, in OdlUS XXI, 4). Zapisalo naj bi
namreč, da namestitev oziroma obravnava oseb v varovanem oddelku socialnovarstvenega
zavoda (brez privolitve) v smislu ZDZdr hkrati predstavlja socialnovarstveni
ukrep in zdravljenje.
4. Predlagatelj meni, da so smiselno
enako kot za prisilno nameščene v psihiatrično bolnišnico na podlagi sklepa
sodišča v skladu z ZDZdr za prisilno nameščeno osebo brezplačni oziroma kriti
iz proračuna Republike Slovenije (zdravstvene blagajne)2 tudi stroški v
primeru prisilne namestitve zaradi izrečenega varnostnega ukrepa obveznega
psihiatričnega zdravljenja in varstva v zdravstvenem zavodu v smislu 70.a člena
Kazenskega zakonika (Uradni list RS, št. 50/12
– uradno prečiščeno besedilo in nasl. – v nadaljevanju KZ-1), ki se osebi
izreče v primeru neprištevnosti oziroma bistveno zmanjšane prištevnosti, torej
iz razlogov na strani duševnega zdravja. Predlagatelj navaja, da je Ustavno
sodišče že večkrat poudarilo, da je prisilna namestitev v varovani oddelek
socialnovarstvenega zavoda hud poseg v pravico pridržane osebe do osebne
svobode iz 19. člena Ustave, poseg v
osebno svobodo pa je najhujši možen poseg države v osebno integriteto
posameznika. Zato naj bi prisilna namestitev oseb v varovani oddelek
socialnovarstvenega zavoda te postavljala v neenak položaj z zaporniki/priporniki in drugimi pridržanimi osebami, ki po 5. členu
Zakona o izvrševanju kazenskih sankcij (Uradni list RS, št. 110/06 –
uradno prečiščeno besedilo, 76/08, 40/09, 109/12, 54/15, 11/18 in 141/22 – v
nadaljevanju ZIKS-1) ne plačajo stroškov izvršitve kazenskih sankcij oziroma
njihove namestitve v zapor. Predlagatelj meni, da za takšno neenako obravnavo
prisilno pridržanih oseb v delu, ki se nanaša na plačilo stroškov njihove
namestitve, ni najti objektivnega/stvarnega razloga.
5. Predlagatelj meni, da na drugačno
oceno ne more vplivati možnost oprostitve plačila socialnovarstvenih storitev,
določena v četrtem odstavku 100. člena
ZSV. Do oprostitve plačila stroškov socialnovarstvene storitve naj bi namreč
lahko prišlo le na podlagi zahteve upravičenca in ob izpolnjevanju predpisanega
premoženjskega cenzusa, pri čemer naj bi se upravičencu, ki je lastnik
nepremičnine, z odločbo o oprostitvi plačila prepovedala prepoved odtujitve in
obremenitve nepremičnine v njegovi lasti, ki se zaznamuje v zemljiški knjigi v
korist občine, ki storitev zanj financira. Ob tem naj bi bilo na podlagi Zakona
o dedovanju (Uradni list SRS, št. 15/76
in 23/78, Uradni list RS, št. 67/01 in
63/16 – ZD) dedovanje premoženja osebe, ki je uživala pomoč v skladu s predpisi
o socialnem varstvu, omejeno do višine vrednosti prejete pomoči. Tudi v primeru
oprostitve plačila socialnovarstvene storitve naj bi tako stroški prisilne
namestitve v varovani oddelek socialnovarstvenega zavoda bremenili premoženje
nameščene osebe. Tudi s tega vidika naj bi bile te osebe neenako obravnavane z
drugimi osebami, ki so z ukrepom sodišč prisilno nameščene in zadržane v
določeni ustanovi.
6. Predlagatelj v zaključku zahteve
meni, da država oziroma zakonodajalec kljub ustavnim zahtevam ni ustrezno
poskrbel za učinkovit sistem in varstvo ter celovito uresničevanje pravic ene
izmed ranljivejših kategorij, tj. oseb z duševno motnjo, na kar naj bi
opozarjal tudi Varuh človekovih pravic. Dodaja še, da je tako vsebinsko
pomanjkljiva ureditev, ki mu ne omogoča odločiti v konkretnem primeru, tudi v
neskladju z načelom pravne države iz 2. člena
Ustave in načelom delitve oblasti iz 3. člena
Ustave.
7. Na zahtevo je odgovoril Državni
zbor. Meni, da v obravnavani zadevi ne gre za protipravno pravno praznino in da
ZDZdr in ZSV v delu, ki se nanaša na obveznost plačila stroškov namestitve v
socialnovarstveni zavod na podlagi sklepa sodišča brez privolitve, nista v
neskladju z 2., 3. in 14. členom Ustave. Meni, da je vprašanje plačila
stroškov take namestitve v varovani oddelek natančno in jasno urejeno v
zakonodaji s področja socialnega varstva, ki ureja tako dolžnost plačila
stroškov storitev socialnovarstvenega zavoda kot tudi pravico in pogoje
oprostitve plačila teh stroškov (smiselna uporaba 100. člena
ZSV). Ob tem opozarja, da ZDZdr v zvezi z namestitvijo oziroma premestitvijo v
varovani oddelek socialnovarstvenega zavoda zahteva tudi, da vzrokov in
ogrožanja, opredeljenih v 74. členu
ZDZdr, zaradi katerih naj bi bila oseba nameščena v varovani oddelek, ni mogoče
odvrniti z drugimi oblikami pomoči (izven socialnovarstvenega zavoda, v
nadzorovani obravnavi). Poleg tega mora oseba izpolnjevati druge pogoje za
sprejem v socialnovarstveni zavod, ki jih določajo predpisi s področja
socialnega varstva. Državni zbor tako meni, da se lahko pravna praznina v zvezi
z navedenim vprašanjem v ZDZdr zapolni z uporabo ustaljenih metod razlage
prava, kar je v pravni državi v pristojnosti sodišč. ZSV in na njegovi podlagi
sprejeta podzakonska akta (Pravilnik o postopkih pri uveljavljanju pravice do
institucionalnega varstva, Uradni list RS, št. 38/04,
23/06, 42/07 in 4/14 – v nadaljevanju Pravilnik; in Uredba o merilih za
določanje oprostitev pri plačilih socialnovarstvenih storitev, Uradni list RS,
št. 110/04, 124/04 in 42/15 – v
nadaljevanju Uredba) so po mnenju Državnega zbora v skladu z načelom jasnosti
in določnosti iz 2. člena Ustave, saj je
iz besedila navedenih predpisov mogoče nedvoumno ugotoviti vsebino in namen
pravila. Državni zbor zavrača tudi trditev predlagatelja o neskladju
izpodbijane ureditve s 14. členom Ustave.
Meni, da oseba, ki je prisilno nameščena v psihiatrično bolnišnico, in tista,
ki je prisilno nameščena v varovani oddelek socialnovarstvenega zavoda, nista v
enakem položaju. Državni zbor poudarja, da je namen prisilne namestitve v
psihiatrično bolnišnico zdravljenje pridržane osebe, namestitev osebe brez
privolitve v varovani oddelek socialnovarstvenega zavoda pa je po izrecni
zakonski določbi dopustna le, če je akutno bolnišnično zdravljenje zaključeno
ali ni potrebno (16. točka 2. člena, 34.
in 74. člen ZDZdr). V zvezi z očitkom o
protiustavni enaki obravnavi oseb, ki so v varovani oddelek sprejete s
privolitvijo, in tistih, ki so v varovani oddelek sprejete brez privolitve, pa
Državni zbor navaja, da je v obeh primerih ključni pogoj za namestitev isti,
tj. da oseba trpi za duševno motnjo, zaradi katere ima hudo moteno presojo
realnosti in sposobnosti obvladovati svoje ravnanje.
8. Mnenje o zahtevi je poslala Vlada.
Navaja, da je z ZSV, Pravilnikom in Uredbo plačilo stroškov namestitve oseb v
varovani oddelek socialnovarstvenega zavoda urejeno enotno ne glede na to, ali
so upravičenci nameščeni prostovoljno in imajo sklenjen dogovor ali gre za
osebe, nameščene brez privolitve na podlagi sklepa sodišča. Navedene pravne
podlage, ki urejajo plačilo storitve institucionalnega varstva na področju
socialnega varstva, naj bi se smiselno uporabljale pri namestitvi v varovani
oddelek socialnovarstvenega zavoda brez privolitve, ker ZDZdr vprašanja plačila
teh storitev ne ureja. Vlada pojasni, da ZSV izrecno ureja izjemo, ko se
stroški storitev v zavodih za odrasle financirajo iz proračuna Republike
Slovenije (drugi odstavek 98. člena ZSV).
V vseh drugih primerih pa storitve institucionalnega varstva plačajo
upravičenci in drugi zavezanci (prvi odstavek 100. člena
ZSV). Ob tem Vlada opozarja, da sta postopek sprejema v zavod institucionalnega
varstva in postopek odločanja o oprostitvah pri plačilu storitve
institucionalnega varstva ločena. V prvem naj bi odločal socialnovarstveni
zavod (po splošnem upravnem postopku v skladu s 96. členom
ZSV, če z upravičencem ni bil sklenjen dogovor po 92. členu
ZSV), v drugem pa center za socialno delo.
9. Ustavno sodišče je odgovor
Državnega zbora in mnenje Vlade vročilo predlagatelju, ki se nanju ni odzval.
B. – I.
Upravičenost predlagatelja za vložitev
zahteve in obseg presoje Ustavnega sodišča
10. V
skladu s 156. členom Ustave mora sodišče
prekiniti postopek in začeti postopek pred Ustavnim sodiščem, če pri odločanju
meni, da je zakon, ki bi ga moralo uporabiti, protiustaven. Prekinitev postopka
in uporaba določenega zakona ali dela zakona v sodnem postopku sta kot pogoja
za začetek postopka za oceno ustavnosti določena tudi v prvem in drugem
odstavku 23. člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 –
uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS).
11. Predlagatelj
je izkazal obstoj procesne predpostavke iz 156. člena
Ustave in prvega odstavka 23. člena
ZUstS. Zahtevi je priložil pravnomočen sklep št. P
114/2020 z dne 28. 9. 2021 o prekinitvi postopka odločanja o zahtevi
tožnika (socialnovarstvenega zavoda) za plačilo stroškov za opravljene
socialnovarstvene storitve oziroma oskrbo na podlagi izstavljenih računov za
obdobje šestih mesecev v njegovem varovanem oddelku, v katerega je bila toženka
nameščena na podlagi 75. člena ZDZdr, tj. brez njene privolitve. Iz
navedenega sklepa in iz zahteve za oceno ustavnosti izhaja, da bi predlagatelj
pri odločanju o navedenem tožbenem zahtevku lahko (smiselno) uporabil 100. člen ZSV, vendar meni, da bi s tem ravnal v
neskladju z Ustavo.
12. Predlagatelj pojasni, da ZDZdr
vprašanja, kdo je zavezanec za plačilo bivanja in oskrbe pri neprostovoljni
namestitvi v socialnovarstveni zavod in po kakšnem postopku se ugotavlja ali
nalaga plačilo te obveznosti, ne ureja. Po njegovem mnenju pa navedene pravne
praznine ni mogoče zapolniti z uporabo 100. člena ZSV, saj naj bi bilo s
tem kršeno načelo enakosti iz 14. člena Ustave. Predlagatelj zato
izpodbija tako ZDZdr kot tudi ZSV, saj meni, da splošno načelo enakosti za
obravnavani primer zahteva
drugačno ureditev, ustrezno posebnostim prisilne namestitve v socialnovarstveni
zavod na podlagi 75. člena ZDZdr. Kot izhaja že iz navedb predlagatelja,
glede navedenega vprašanja ni pravne praznine (odgovor na vprašanje, kdo je
zavezanec za plačilo navedenih storitev, je z uporabo ustaljenih metod razlage
pojasnil že predlagatelj). Gre za to, da predlagatelj meni, da uporaba prvega
odstavka 100. člena ZSV, ki navedeno
vprašanje ureja, vodi k protiustavni neenaki obravnavi tako nameščenih oseb v
varovane oddelke socialnovarstvenih zavodov. Ustavno sodišče zato ne sledi
predlagateljevemu predlogu, da oceni ustavnost obeh navedenih predpisov,
kolikor se nanašata na obveznost plačila stroškov prisilne namestitve v
socialnovarstveni zavod na podlagi sklepa sodišča. Presojo je omejilo na prvi
odstavek 100. člena ZSV, kolikor se
nanaša na plačilo oskrbe osebe, sprejete brez privolitve v obravnavo v varovani
oddelek socialnovarstvenega zavoda na podlagi 75. člena ZDZdr.
B. – II.
Presoja z vidika načela enakosti pred
zakonom
13. Predlagatelj
očitek, da je izpodbijana ureditev v neskladju z načelom enakosti pred zakonom
iz drugega odstavka 14. člena Ustave, utemeljuje z dveh vidikov. Najprej
ureditvi, po kateri so upravičenci dolžni plačati storitev institucionalnega
varstva, med njimi tudi oskrbe in nastanitve v varovanem oddelku
socialnovarstvenega zavoda, očita protiustavno enako obravnavo oseb, ki so v
različnih položajih, in sicer oseb, ki so v varovane oddelke sprejete s
privolitvijo, in oseb, ki so vanje sprejete brez privolitve. Predlagatelj meni
tudi, da ureditev, po kateri morajo osebe, ki so v varovani oddelek
socialnovarstvenega zavoda sprejete brez privolitve, same nositi stroške oskrbe
in nastanitve v teh oddelkih, te osebe protiustavno različno obravnava v
primerjavi z drugimi »prisilno pridržanimi« osebami, in sicer z osebami, ki so
sprejete na zdravljene brez privolitve v skladu z 39. členom
ZDZdr, oziroma z osebami, ki jim je bil izrečen varnostni ukrep po 70.a členu
KZ-1.
14. Splošno načelo enakosti pred
zakonom iz drugega odstavka 14. člena
Ustave terja, da zakonodajalec v bistvenem enake položaje ureja enako, v
bistvenem različne pa različno. Načelo enakosti zakonodajalcu ne preprečuje, da
v mejah svoje pristojnosti določa kriterije, po katerih bo določena podobna
dejanska stanja med seboj razlikoval in nanje vezal različne pravne posledice.
Tovrstno razlikovanje, s katerim zakonodajalec zasleduje dopustne cilje, je
bistvena sestavina zakonodajne pristojnosti.3
Primerjava položaja oseb, ki so v
varovani oddelek sprejete s privolitvijo, in oseb, ki so v varovani oddelek
sprejete brez privolitve
15. ZDZdr
določa sistem zdravstvene in socialnovarstvene skrbi na področju duševnega
zdravja,4 nosilce oziroma nosilke te dejavnosti ter pravice osebe med
zdravljenjem v oddelku pod posebnim nadzorom psihiatrične bolnišnice, obravnavo
v varovanem oddelku socialnovarstvenega zavoda in v nadzorovani obravnavi (prvi
odstavek 1. člena ZDZdr). Postopek
sprejema osebe5 v obravnavo6 v varovani oddelek7 socialnovarstvenega zavoda8 je urejen v 73.
do 79. členu ZDZdr.
16. V
skladu s 73. členom ZDZdr se sprejem
osebe v varovani oddelek socialnovarstvenega zavoda izvede s privolitvijo (74. člen ZDZdr) ali brez privolitve osebe pod
pogoji, ki jih določa ta zakon (75. do 79. člen
ZDZdr).
17. V
skladu s prvim odstavkom 74. člena ZDZdr
je oseba sprejeta v varovani oddelek s privolitvijo, če so izpolnjeni vsi
naslednji pogoji:
-
če je akutno
bolnišnično zdravljenje zaključeno oziroma ni potrebno,
-
če potrebuje stalno
oskrbo in varstvo, ki ju ni mogoče zagotoviti v domačem okolju ali na drug
način,
-
če ogroža svoje
življenje ali življenje drugih ali če huje ogroža svoje zdravje ali zdravje
drugih ali povzroča hudo premoženjsko škodo sebi ali drugim,
-
če je ogrožanje iz
prejšnje alineje posledica duševne motnje, zaradi katere ima oseba hudo moteno
presojo realnosti in sposobnost obvladovanja svojega ravnanja,
-
če navedenih vzrokov in
ogrožanja iz tretje in četrte alineje tega odstavka ni mogoče odvrniti z
drugimi oblikami pomoči (izven socialnovarstvenega zavoda, v nadzorovani
obravnavi),
-
če izpolnjuje druge
pogoje za sprejem v socialnovarstveni zavod, ki jih določajo predpisi s
področja socialnega varstva.
18. Če oseba,
pri kateri so izpolnjeni pogoji za sprejem v varovani oddelek
socialnovarstvenega zavoda iz prvega odstavka 74. člena ZDZdr, v sprejem
ne privoli, je sprejem dopusten na podlagi sklepa sodišča. Za postopek sprejema
v varovani oddelek na podlagi sklepa sodišča se smiselno uporabljajo 40. do
52. člen tega zakona,9 če v tem poglavju ni drugače določeno (75. člen
ZDZdr). Predlog za sprejem osebe v varovani oddelek lahko vloži tudi
socialnovarstveni zavod. Predlogu za sprejem v varovani oddelek na podlagi
sklepa sodišča se priloži mnenje socialnovarstvenega zavoda o izpolnjevanju
pogojev za sprejem, razen če se je postopek začel na njegov predlog. V skladu s
76. členom ZDZdr se oseba, ki je bila v skladu z določbami tega zakona
sprejeta v oddelek pod posebnim nadzorom psihiatrične bolnišnice, lahko ob
izpolnjevanju pogojev iz 74. in 75. člena tega zakona pred iztekom roka
zadržanja v psihiatrični bolnišnici premesti v varovani oddelek. Premestitev iz
oddelka pod posebnim nadzorom psihiatrične bolnišnice v varovani oddelek se
lahko opravi s privolitvijo osebe, pri čemer je treba predhodno pridobiti
mnenje socialnovarstvenega zavoda, v katerega naj bi bila oseba premeščena, o
izpolnjevanju pogojev za sprejem, ali na podlagi sklepa sodišča. V postopku za
premestitev se smiselno uporabljajo določbe tega zakona o sprejemu v varovani
oddelek brez privolitve na podlagi sklepa sodišča.
19. ZSV ureja socialnovarstveno
dejavnost. Med pravicami iz socialnega varstva, ki so namenjene preprečevanju
in odpravljanju socialnih stisk in težav posameznikov, družin in skupin
prebivalstva, ureja socialnovarstvene storitve. Socialnovarstvene storitve,
namenjene preprečevanju socialnih stisk in težav (socialna preventiva),
obsegajo aktivnosti in pomoč za samopomoč posamezniku, družini in skupinam
prebivalstva (10. člen ZSV). Ena izmed socialnovarstvenih storitev je
institucionalno varstvo. Po prvem odstavku 16. člena ZSV institucionalno
varstvo obsega vse oblike pomoči v zavodu, v drugi družini ali drugi
organizirani obliki, s katerimi se upravičencem nadomeščajo ali dopolnjujejo
funkcije doma in lastne družine,
zlasti pa bivanje, organizirana prehrana in varstvo ter zdravstveno varstvo.
20. Financiranje socialnovarstvene
dejavnosti ureja VIII. poglavje ZSV. Socialnovarstvena dejavnost se financira
iz proračuna republike10 in občine.11 Sredstva za financiranje
socialnovarstvene dejavnosti se zagotavljajo tudi s plačili storitev, s
prispevki dobrodelnih organizacij in organizacij za samopomoč ter invalidskih
organizacij, s prispevki donatorjev in iz drugih virov (97. člen ZSV). Iz
navedenih določb tako izhaja, da se iz proračuna Republike Slovenije financira
tudi institucionalno varstvo iz 16. člena ZSV, razen stroškov storitev v
zavodih za odrasle, kadar je upravičenec oziroma drug zavezanec delno ali v
celoti oproščen plačila, in da se iz proračuna občine financirajo stroški storitev
v zavodih za odrasle, kadar je upravičenec oziroma drug zavezanec delno ali v
celoti oproščen plačila.12
21. V 3. delu VIII. poglavja ZSV je
urejeno plačilo storitev. V prvem odstavku 100. člena ZSV je določeno
splošno pravilo, po katerem so upravičenci in drugi zavezanci dolžni plačati
vse po tem zakonu opravljene storitve, razen storitev socialne preventive, prve
socialne pomoči, podpore žrtvam kaznivih dejanj in institucionalnega varstva v
socialnovarstvenih zavodih za usposabljanje, ki so za vse upravičence
brezplačne.13 V tretjem odstavku 100. člena ZSV je dano pooblastilo Vladi,
da predpiše merila, po katerih se za upravičence in druge zavezance delno ali v
celoti določajo oprostitve pri plačilu storitev. V skladu s četrtim odstavkom
100. člena ZSV na zahtevo upravičenca do socialnovarstvene storitve odloči
o delni ali celotni oprostitvi plačila storitve center za socialno delo, v
skladu z merili iz prejšnjega odstavka.14 Center za socialno delo lahko upravičencu
oziroma zavezancu določi višjo oprostitev, kot bi jo določil po merilih iz
tretjega odstavka tega člena, če upravičenec storitev nujno potrebuje in bi
prišlo do ogrožanja njegovega zdravja ali življenja, če mu storitev ne bi bila
omogočena ali če to narekujejo posebne socialne razmere ali iz drugih pomembnih
razlogov v korist upravičenca oziroma zavezanca (peti odstavek 100. člena
ZSV). člen 100b ZSV daje pravno podlago za določitev prepovedi odtujitve
in obremenitve nepremičnine, katere lastnik je uporabnik storitve
institucionalnega varstva, v korist občine, ki zanj to storitev financira, v
odločbi o oprostitvi plačila storitve institucionalnega varstva.
22. Predlagatelj meni, da ureditev iz
prvega odstavka 100. člena ZSV, iz katere izhaja, da je oseba, ki je bila
sprejeta v obravnavo v varovani oddelek socialnovarstvenega zavoda, dolžna
plačati stroške te storitve, protiustavno enako obravnava osebe, ki so v
različnih položajih, in sicer glede na to, ali so bile osebe v navedeno
obravnavo sprejete s privolitvijo (74. člen ZDZdr) ali brez nje oziroma na
podlagi sklepa sodišča (75. člen ZDZdr).
23. Predlagatelj torej meni, da je za
oceno enakosti oziroma različnosti položaja oseb, ki so sprejete v obravnavo v varovani oddelek socialnovarstvenega
zavoda, pomembna zgolj okoliščina, ali so osebe v sprejem privolile ali ne.
Vendar navedeno ni in ne more biti edino pomembno za oceno (ne)enakosti primerjanih
položajev. Njihova primerjava za potrebe ustavnosodne presoje se ne sme
osredotočiti le na določene izbrane vidike, značilnosti posameznega položaja,
temveč mora upoštevati vse vidike, značilnosti ipd., ki ponazarjajo naravo in
namen primerjanih prvin, njihovo bistvo. Le navedeno omogoča ustrezno oceno
njihove primerljivosti za potrebe presoje z vidika splošnega načela enakosti iz
drugega odstavka 14. člena Ustave.15 Ta namreč zahteva, da se
pri iskanju podobnosti oziroma razlik izhaja iz predmeta urejanja.16
24. Kot je razvidno iz prikaza
ureditve plačila socialnovarstvenih storitev po ZSV, obveznost plačila storitve
institucionalnega varstva ni urejena v odvisnosti od tega, ali je bila oseba
(po ZSV upravičenec) v določen socialnovarstveni zavod nameščena z njenim
soglasjem ali brez njega (tak primer predvideva že 96. člen ZSV,17 podrobneje
pa ureja Pravilnik). Z institucionalnim varstvom se namreč upravičencu
nadomeščajo ali dopolnjujejo funkcije doma in lastne družine, zlasti pa
bivanje, organizirana prehrana in varstvo ter zdravstveno varstvo (prvi
odstavek 16. člena ZSV). Glede na to je odločitev zakonodajalca, da pri
urejanju obveznosti plačila institucionalnega varstva bistveni pomen pripiše
vsebini oziroma namenu storitve in ne načinu namestitve upravičenca v določen
socialnovarstveni zavod, povsem logična, saj izhaja iz namena (vsakega)
institucionalnega varstva. Tako pri upravičencu, ki z namestitvijo v
institucionalno varstvo soglaša, kot pri tistem, ki ne (tudi če soglasja ni
sposoben dati), so podane iste potrebe (razlogi), ki narekujejo njuno
namestitev v institucionalno varstvo. Enako velja glede obravnave v varovanem
oddelku socialnovarstvenega zavoda, ki jo ureja ZDZdr. Primerjava pogojev za
sprejem s privolitvijo ali brez nje po 74. oziroma 75. členu ZDZdr jasno
kaže, da morajo biti v obeh primerih izpolnjeni isti pogoji. Med temi tudi, da
oseba potrebuje stalno oskrbo in varstvo, ki ju ni mogoče zagotoviti v domačem
okolju ali na drug način (glej opredelitev vsebine institucionalnega varstva,
navedeno zgoraj). Ob tem pa je treba upoštevati še, da oseba, ki je sprejeta (s
soglasjem ali brez njega) v varovani oddelek socialnovarstvenega zavoda, ni
dolžna plačati zdravstvenih storitev, ki so ji nudene med namestitvijo v
varovanem oddelku, saj so te krite iz sredstev obveznega zdravstvenega
zavarovanja (glej trinajsto alinejo 1. točke prvega odstavka 23. člena
ZZVZZ).18 Ključna okoliščina za ureditev financiranja oziroma plačila
navedenih storitev je torej vsebina, namen teh storitev, ne postopek oziroma
način, na katerega se storitev določeni osebi zagotovi. Da zakonodajalec s tem,
ko je pri določitvi obveznosti plačila storitve institucionalnega varstva v
prvem odstavku 100. člena ZSV dal bistveni poudarek vsebini oziroma namenu
opravljene storitve, ni ravnal arbitrarno, kaže tudi primerjava z ureditvijo
plačila zdravstvenih storitev. Okoliščina, ali je določena zdravstvena storitev
izvedena s soglasjem pacienta ali brez njega, nima nobenega vpliva na vir sredstev, iz katerih se plača
izvedena zdravstvena storitev.
25. Ker sta glede na navedeno položaja
oseb, ki sta v varovani oddelek socialnovarstvenega zavoda nameščeni s
privolitvijo oziroma brez nje, glede na nudeno storitev v bistvenem enaka,
zakonodajalec s tem, ko je določil, da sta obe osebi dolžni plačati to storitev
(iz svojih sredstev), ni kršil splošnega načela enakosti iz drugega odstavka
14. člena Ustave.
Primerjava položaja oseb, ki so v
varovani oddelek sprejete brez privolitve, s položajem oseb, ki so na
zdravljenje v psihiatrično bolnišnico v oddelek pod posebnim nadzorom sprejete
brez privolitve na podlagi sklepa sodišča, in s položajem oseb, ki jim je
izrečen varnostni ukrep obveznega psihiatričnega zdravljenja in varstva v
zdravstvenem zavodu
26. Predlagatelj meni, da so osebe, ki
so v varovani oddelek sprejete brez privolitve, v primerjavi z osebami, ki so
na zdravljenje v psihiatrično bolnišnico v oddelek pod posebnim nadzorom
sprejete brez privolitve na podlagi sklepa sodišča, in osebami, ki jim je
izrečen varnostni ukrep obveznega psihiatričnega zdravljenja in varstva v
zdravstvenem zavodu, protiustavno neenako obravnavane. Za razliko od
primerjanih oseb naj bi bile dolžne same plačati izvedeno storitev, pa čeprav
je bila izvedena storitev oziroma ukrep tudi pri njih izvedena prisilno iz
razlogov na strani duševnega zdravja.
27. Kot izhaja iz navedenega, se
predlagatelj tudi pri tej primerjavi osredotoča zgolj na en vidik, in sicer, da
je bila posamezna primerjana storitev oziroma ukrep izvedena prisilno iz
razlogov na strani duševnega zdravja. Druge (razlikovalne) okoliščine (nekatere
že sam navaja) naj za ureditev obveznosti plačila izvedene storitve oziroma
ukrepa ne bi bile pomembne.
28. Da obstajajo med ukrepom obravnave
oseb v varovanih oddelkih socialnovarstvenih zavodov po ZDZdr in varnostnim
ukrepom obveznega psihiatričnega zdravljenja in varstva v zdravstvenem zavodu
iz 70.a člena KZ-119 bistvene razlike, ki utemeljujejo tudi
različen način njunega financiranja, je očitno. Le v pojasnilo pa naslednje:
Čeprav je navedeni varnostni ukrep kurativne, medicinskoterapevtske narave,
namenjen neprištevnim oziroma bistveno manj prištevnim storilcem, pri katerih
zaradi motenj duševnega stanja sodišče ugotovi obstoj nevarnosti ponovitve
kaznivih dejanj,20
gre tudi pri tem varnostnem ukrepu za kazensko
sankcijo.21 Ustrezno sistemski umeščenosti ukrepa je urejeno tudi njegovo
financiranje. Tako kot za izvrševanje drugih kazenskih sankcij se sredstva za
izvrševanje navedenega varnostnega ukrepa zagotavljajo v proračunu Republike Slovenije.22
29. Kot je pojasnjeno v nadaljevanju,
obstajajo pomembne razlike tudi med ukrepom zdravljenja v psihiatrični
bolnišnici v oddelku pod posebnim nadzorom in obravnave v varovanem oddelku
socialnovarstvenega zavoda, čeprav jima je skupno to, da v primeru, da oseba ne
privoli v sprejem na zdravljenje oziroma v obravnavo, sodišče odloči, da se
oseba na zdravljenje oziroma v obravnavo sprejme brez njene privolitve, če
ogroža svoje življenje ali življenje drugih ali če huje ogroža svoje zdravje
ali zdravje drugih ali povzroča hudo premoženjsko škodo sebi ali drugim,
ogrožanje pa je posledica duševne motnje, zaradi katere ima oseba hudo moteno
presojo realnosti in sposobnost obvladovati svoje ravnanje (seveda ob
izpolnjenih drugih pogojih iz ZDZdr).23
30. Predlagatelj že sam navaja, da
mora biti za izrek posameznega ukrepa hkrati izpolnjenih več pogojev. Eden
izmed pogojev za namestitev v varovanem oddelku socialnovarstvenega zavoda je
tudi, da je akutno bolnišnično zdravljenje24 zaključeno oziroma ni potrebno. Drugi
pogoj pa je, da oseba potrebuje stalno oskrbo in varstvo, ki ju ni mogoče
zagotoviti v domačem okolju ali na drug način. Na razlike med vsebino oziroma
namenom primerjanih ukrepov kaže tudi pogoj iz šeste alineje prvega odstavka
74. člena ZDZdr, ki določa, da je oseba sprejeta v varovani oddelek
socialnovarstvenega zavoda, če izpolnjuje druge pogoje za sprejem v
socialnovarstveni zavod, ki jih določajo predpisi s področja socialnega
varstva. Na podlagi navedenega je mogoče posplošiti, da je pri prvem ukrepu v
ospredju zdravljenje osebe, pri drugem pa potreba po oskrbi in varstvu. Tak
zaključek sledi tudi iz njune pravno sistemske umestitve na področji
zdravstvenega varstva oziroma socialnega varstva. Njuni področni umeščenosti pa
sledi ureditev načina njunega financiranja. V skladu z ZZVZZ se zdravstvene
storitve zavarovanim osebam prvenstveno zagotavljajo v okviru obveznega
zdravstvenega zavarovanja, torej s sredstvi, zbranimi s plačilom prispevkov za
obvezno zdravstveno zavarovanje. Socialnovarstvene storitve pa so praviloma
(izjeme so z ZSV izrecno opredeljene) plačljive. To razmejitev ponazarja tudi
ureditev financiranja zdravstvenih storitev, ki so osebi nudene med
namestitvijo v varovanem oddelku socialnovarstvenega zavoda, na katero je bilo
že opozorjeno (glej 24. točko obrazložitve). Z vidika varstva pravic oseb, ki
potrebujejo socialnovarstvene storitve, med temi tudi oskrbo v varovanem
oddelku socialnovarstvenega zavoda po ZDZdr, pa je nedvomno pomembno, da ZSV
ureja tudi oprostitev plačila socialnovarstvenih storitev za upravičence in
druge zavezance. Skladno s socialnovarstveno naravo storitve je ta sicer
odvisna predvsem od slabega premoženjskega oziroma dohodkovnega stanja
upravičenca oziroma zavezanca za plačilo. ZSV pa centru za socialno delo, ki
odloča o oprostitvi plačila socialnovarstvene storitve, dopušča še, da
upravičencu oziroma zavezancu določi višjo oprostitev, kot bi jo določil po
merilih iz tretjega odstavka 100. člena, če upravičenec storitev nujno
potrebuje in bi prišlo do ogrožanja njegovega zdravja ali življenja, če mu
storitev ne bi bila omogočena,
ali če to narekujejo posebne socialne razmere ali drugi pomembni razlogi v
korist upravičenca oziroma zavezanca (peti odstavek 100. člena ZSV). Iz
navedenega izhaja jasno sporočilo za predlagatelja sporne ureditve, tj. da so
potrebe oziroma korist upravičenca do socialnovarstvene storitve na prvem
mestu, čeprav te prvenstveno financirajo upravičenci oziroma drugi zavezanci
sami.
31. Med primerjanima ukrepoma
obstajajo stične točke, vendar pa tudi pomembne razlike. Med temi posebej
izstopa njun različni namen, vsebina. Medtem ko je prvi izrazito medicinske,
kurativne narave, je značilnost drugega potreba osebe po oskrbi in varstvo.
Prav te značilnosti, posebnosti primerjanih ukrepov pa so zakonodajalca vodile
k različni ureditvi financiranja teh ukrepov. Prvi se financira kot večina
drugih zdravstvenih storitev iz sredstev obveznega zdravstvenega zavarovanja,
drugi pa prvenstveno iz sredstev upravičenca oziroma drugega zavezanca.
32. Ob tem pa glede na navedbe
predlagatelja, da je zdravljenje v primerjavi z oskrbo »brezplačno«, še
naslednje pojasnilo. Z vključitvijo v obvezno zdravstveno zavarovanje in
plačevanjem prispevkov si zavarovana oseba zagotovi, da ji bosta v primeru nastopa
socialnega primera (npr. bolezni) zagotovljeni plačilo zdravstvenih storitev
ter izplačilo ustreznih denarnih dajatev (nadomestilo plače med začasno
zadržanostjo od dela in povračilo potnih stroškov v zvezi z uveljavljanjem
zdravstvenih storitev).25 To, da zavarovana oseba vnaprej plačuje
določen prispevek za obvezno zavarovanje, ki ji bo v primeru realizacije
socialnega tveganja zagotovil določena upravičenja iz tega zavarovanja, pa
seveda ne pomeni, da so ji pravice iz obveznega zdravstvenega zavarovanja dane
»brezplačno«.
33. Glede na navedeno osebe, ki so v
varovani oddelek sprejete brez privolitve, niso v bistveno enakem položaju z
osebami, ki so na zdravljenje v psihiatrično bolnišnico v oddelek pod posebnim
nadzorom sprejete brez privolitve na podlagi sklepa sodišča. Zakonodajalec je
zato lahko financiranje zdravljenja v psihiatrični bolnišnici v oddelku pod
posebnim nadzorom oziroma oskrbe v varovanem oddelku socialnovarstvenega zavoda
uredil različno. Izpodbijana ureditev zato tudi iz navedenega vidika ni v
neskladju z drugim odstavkom 14. člena Ustave.
Drugi očitki
34. Predlagatelj
zatrjuje tudi neskladje izpodbijane ureditve z načelom pravne države iz 2. člena Ustave in načelom delitve oblasti iz 3. člena Ustave. Očitkov ne utemelji, zato jih ni
mogoče preizkusiti.
35. Ustavno sodišče na podlagi
navedenega ugotavlja, da izpodbijana ureditev, ki glede plačila oskrbe osebe,
sprejete brez privolitve v varovani oddelek socialnovarstvenega zavoda na
podlagi 75. člena ZDZdr, določa, da jo
plača oseba sama, ni v neskladju z Ustavo.
C.
36. Ustavno
sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi 21. člena ZUstS in druge alineje
drugega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS,
št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17 in 35/20)
v sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter sodnica in sodniki dr. Rok Čeferin,
dr. Rajko Knez, dr. Marijan Pavčnik, dr. Rok Svetlič, Marko Šorli in dr. Katja
Šugman Stubbs. Odločbo je sprejelo soglasno.
Dr. Matej Accetto
Predsednik
_______________
1 Z navedenim sklepom
je Vrhovno sodišče v obravnavani zadevi ugodilo reviziji tožnika in
razveljavilo sklepa sodišč prve in druge stopnje ter zadevo vrnilo sodišču prve
stopnje v novo sojenje. Predlagatelj je namreč v zadevi že odločal. Z
razveljavljenim sklepom je zavrgel tožbo tožnika za plačilo oskrbnine,
nastanitve in prehrane na podlagi izstavljenih računov za obdobje šestih
mesecev v skupnem znesku 5.497,48 EUR s pripadki ter razveljavil sklep o
izvršbi Okrajnega sodišča v Ljubljani št. VL 4481/2018 z dne 24. 1. 2018 v
dajatvenem in stroškovnem delu izreka ter vsa opravljena pravdna dejanja.
Odločil je še, da tožnik krije stroške postopka. Sprejel je stališče, da
odločitev o zahtevanem plačilu za socialnovarstvene storitve ne spada v sodno,
ampak v upravno pristojnost. Višje sodišče je pritožbo tožnika zavrnilo in
potrdilo sklep sodišča prve stopnje. Tožniku je naložilo kritje njegovih
stroškov pritožbenega postopka. Vrhovno sodišče je v navedenem sklepu sprejelo
stališče, da v primerih prisilne namestitve varovancev po ZDZdr socialnovarstveni
zavod o dolžnosti plačila izvršenih storitev niti po ZDZdr niti po ZSV ni
upravičen oblastno odločati z upravno odločbo. Socialnovarstvenemu zavodu pa ni
mogoče odreči možnosti, da povračilo stroškov uveljavlja s tožbo pred sodiščem
redne pristojnosti.
2 Sodišče se pri tem sklicuje na 23. člen ZZVZZ in
38. člen Pravil obveznega zdravstvenega zavarovanja (Uradni list RS,
št. 79/94, 73/95, 39/96, 70/96, 47/97, 3/98, 90/98, 6/99 – popr., 61/2000,
64/2000 – popr., 91/2000 – popr., 59/02, 18/03, 30/03, 35/03 – popr., 78/03,
84/04, 44/05, 86/06, 90/06 – popr., 64/07, 33/08, 7/09, 88/09, 30/11, 49/12,
106/12, 25/14, 85/14, 64/18, 4/20, 61/21 in 183/21 – v nadaljevanju Pravila
OZZ) ter opozarja na triindvajseto in štiriindvajseto alinejo prvega odstavka
9. člena Pravil OZZ.
3 Glej na primer
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-246/13 z dne 21. 4. 2016 (Uradni list
RS, št. 35/16, in OdlUS XXI, 24), 22. točka obrazložitve.
4 Duševno zdravje je
stanje posameznika oziroma posameznice, ki se kaže v njegovem oziroma njenem
mišljenju, čustvovanju, zaznavanju, vedenju ter dojemanju sebe in okolja (4.
točka 2. člena ZDZdr).
5 Oseba je posameznik z
duševno motnjo, ki se zdravi oziroma obravnava v mreži izvajalcev programov in
storitev za duševno zdravje (13. točka 2. člena ZDZdr).
6 Obravnava je postopek
izvajanja zdravstvenih, socialnovarstvenih ali drugih storitev in programov
(11. točka 2. člena ZDZdr).
7 Varovani
oddelek je oddelek v socialnovarstvenem zavodu, kjer so osebe zaradi svojih
potreb nepretrgoma deležne posebne zaščite in varstva ter zavoda ne morejo
zapustiti po lastni volji (17. točka 2. člena ZDZdr).
8 Socialnovarstveni
zavod je splošni ali posebni javni socialnovarstveni zavod ali koncesionar, ki
opravlja storitve v okviru mreže javne službe, in je namenjen varstvu, bivanju
in življenju oseb, katerih akutno bolnišnično zdravljenje, povezano z duševno
motnjo, je zaključeno oziroma zanje bolnišnično zdravljenje ni potrebno (16.
točka 2. člena ZDZdr).
9 Navedene določbe
urejajo sprejem na zdravljenje v psihiatrično bolnišnico v oddelek pod posebnim
nadzorom brez privolitve na podlagi sklepa sodišča.
10 Člen 98 ZSV določa,
katere dejavnosti, storitve, naloge in programi se financirajo iz proračuna
Republike Slovenije.
11 Člen
99 ZSV določa, katere storitve in programi se financirajo iz proračuna občine.
12 ZSV v drugem
odstavku 98. člena določa še, da se ne glede na določbe tega zakona iz
proračuna Republike Slovenije financirajo tudi stroški storitev v zavodih za
odrasle, če upravičenec pred prijavo stalnega prebivališča na podlagi dokončne
odločbe upravne enote, izdane v postopku ugotavljanja stalnega prebivališča
skladno z zakonom, ki ureja prijavo prebivališča, na naslovu nastanitvenega
centra ali na naslovu zavoda, v katerem je nastanjen, v Republiki Sloveniji ni
imel prijavljenega stalnega prebivališča.
13 Drugi odstavek
100. člena ZSV določa: »Prejemniki trajne denarne socialne pomoči in
prejemniki nadomestila za invalidnost po zakonu o družbenem varstvu odraslih
telesno in duševno prizadetih oseb (Uradni list SRS, št. 41/83) so
oproščeni plačila vseh storitev razen storitev institucionalnega varstva po
prvem odstavku 16. člena tega zakona.«
14 Na podlagi
pooblastila iz tretjega odstavka 100. člena ZSV je Vlada sprejela Uredbo.
15 Primerjaj odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-201/19 z dne 12. 5. 2022 (Uradni list RS,
št. 74/22), 23. točka obrazložitve.
16 Glej odločbo
Ustavnega sodišča št. Up-217/14 z dne 7. 2. 2018 (OdlUS XXIII, 19), 10.
točka obrazložitve.
17 Člen 96 ZSV določa:
»Če z upravičencem ni mogoče skleniti dogovora o trajanju, vrsti in načinu
zagotavljanja storitve institucionalnega varstva iz 92. člena tega zakona,
odloča socialno varstveni zavod o namestitvi, premestitvi ali odpustu
upravičenca iz zavoda po določbah zakona o splošnem upravnem postopku, če
posamezna vprašanja upravnega postopka s tem zakonom niso drugače urejena.
Pritožba zoper odločbo o namestitvi ali premestitvi ne zadrži izvršitve
odločbe.«
18 V skladu s
trinajsto alinejo 1. točke 23. člena ZZVZZ je plačilo patronažnih obiskov,
zdravljenja in nege na domu ter v socialnovarstvenih zavodih, razen če oseba
prejema primerljive storitve zdravstvene nege, povezane z osnovnimi dnevnimi
opravili ter določene z zakonom in podzakonskimi predpisi na področju obveznega
zavarovanja za dolgotrajno oskrbo, v celoti zagotovljeno z obveznim
zavarovanjem.
19 Storilcu, ki je
storil protipravno dejanje v stanju neprištevnosti ali kaznivo dejanje v stanju
bistveno zmanjšane prištevnosti in za katerega se sme izreči kazen zapora enega
leta ali več, izreče sodišče obvezno psihiatrično zdravljenje in varstvo v
zdravstvenem zavodu, če na podlagi teže storjenega dejanja in stopnje
storilčeve duševne motenosti ugotovi, da bi na prostosti lahko storil kakšno
hudo kaznivo dejanje zoper življenje, telo, spolno nedotakljivost ali
premoženje in da je tako nevarnost mogoče odpraviti le z zdravljenjem in
varstvom v forenzičnem psihiatričnem oddelku zdravstvenega zavoda, ki ustreza
posebnim varnostnim pogojem, določenim z zakonom (prvi odstavek 70.a člena
KZ-1).
20 Glej
B. Nerat v: M. Šepec (ur.), Kazenski zakonik (KZ-1) s komentarjem, Lexpera, GV
Založba, Ljubljana 2021, str. 871.
21 Izvrševanje
obveznega psihiatričnega zdravljenja in varstva v zdravstvenem zavodu urejajo
151. do 154. člen ZIKS-1.
22 Člen 147 ZIKS-1
določa, da se sredstva za izvrševanje varnostnih ukrepov zagotavljajo v
proračunu Republike Slovenije. Zdravstveno varstvo oseb, ki jim je izrečen
navedeni varnostni ukrep, ureja tudi ZZVZZ. Ta v 15. členu določa, da so
zavarovane osebe po ZZVZZ tudi osebe, ki jim je izrečen varnostni ukrep
obveznega psihiatričnega zdravljenja in varstva v zdravstvenem zavodu.
Prispevek za zavarovanje za primer bolezni in poškodbe izven dela ter prispevek
za zavarovanje za poškodbo pri delu in poklicno bolezen (za pravice z
omejitvami v skladu s petim odstavkom 23. člena ZZVZZ) plačuje za te osebe
Republika Slovenija (3. in 5. točka 48. člena ZZVZZ).
23 Po prvem odstavku 39. člena
ZDZdr je zdravljenje osebe v oddelku pod posebnim nadzorom brez njene
privolitve dopustno, če so izpolnjeni vsi naslednji pogoji:
če ogroža svoje
življenje ali življenje drugih ali če huje ogroža svoje zdravje ali zdravje
drugih ali povzroča hudo premoženjsko škodo sebi ali drugim,
če je ogrožanje iz
prejšnje alineje posledica duševne motnje, zaradi katere ima oseba hudo moteno
presojo realnosti in sposobnost obvladovati svoje ravnanje, in
če navedenih vzrokov
in ogrožanja iz prve in druge alineje tega odstavka ni mogoče odvrniti z
drugimi oblikami pomoči (z zdravljenjem v psihiatrični bolnišnici izven oddelka
pod posebnim nadzorom, z ambulantnim zdravljenjem ali z nadzorovano obravnavo).
24 Akutno bolnišnično zdravljenje je zdravljenje v bolnišnici
zaradi akutne duševne motnje ali akutnega poslabšanja kronične duševne motnje
(1. točka 2. člena ZDZdr).
25 Primerjaj odločbo
Ustavnega sodišča št. Up-794/11 z dne 21. 2. 2013 (Uradni list RS,
št. 24/13), 10. točka obrazložitve.