Številka: U-I-23/20-12
Datum: 20. 10. 2022
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem z zahtevo Računskega sodišča, na seji 20.
oktobra 2022
odločilo:
Členi 50, 51 in 52 Pravil obveznega zdravstvenega zavarovanja
(Uradni list RS, št. 79/94, 73/95, 39/96, 70/96, 47/97, 3/98, 90/98, 6/99 –
popr., 61/2000, 64/2000 – popr., 9/2000 – popr., 59/02, 18/03, 30/03, 35/03 –
popr., 78/03, 84/04, 44/05, 86/06, 90/06 – popr., 64/07, 33/08, 7/09, 88/09,
30/11, 49/12, 106/12, 25/14, 85/14, 64/18, 4/20, 61/21 in 183/21) se
razveljavijo.
Obrazložitev
A.
1. Računsko sodišče (v nadaljevanju
predlagatelj) je vložilo zahtevo za oceno ustavnosti in zakonitosti 50., 51. in
52. člena Pravil obveznega zdravstvenega zavarovanja (v nadaljevanju Pravila
OZZ), ki urejajo pravice do obnovitvene rehabilitacije invalidov, do udeležbe v
organiziranih skupinah za usposabljanje ter do letovanja otrok in šolarjev.
Zatrjuje, da so v delu, ki se nanaša na sofinanciranje navedenih pravic iz
sredstev obveznega zdravstvenega zavarovanja, v neskladju s 23. členom Zakona o
zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju (Uradni list RS, št. 72/06 –
uradno prečiščeno besedilo, 91/07, 76/08, 87/11, 91/13, 36/19 in 51/21 – v
nadaljevanju ZZVZZ), ki določa obseg financiranja tam opredeljenih zdravstvenih
storitev, v delu, v katerem drugi odstavek 52. člena Pravil OZZ pooblašča
organizatorje zdravstvenih letovanj za izbiro udeležencev, pa v neskladju s 84.
in 85. členom ZZVZZ, ki določata postopek in pristojnost za odločanje o
pravicah iz obveznega zdravstvenega zavarovanja. Predlagatelj pojasni, da sta
bila tudi v letu 2018, v katerem je izvedel revizijo na Zavodu za zdravstveno
zavarovanje Slovenije (v nadaljevanju Zavod), na podlagi navedenih določb
Pravil OZZ objavljena javna razpisa za izbiro organizatorjev skupinske obnovitvene
rehabilitacije (ta vključuje tudi izbiro organizatorjev skupinskih
usposabljanj) in za izbiro organizatorjev zdravstvenih letovanj otrok in
šolarjev.
2. Predlagatelj navaja, da se v skladu z
ZZVZZ z obveznim zdravstvenim zavarovanjem zavarovanim osebam zagotavljajo v
obsegu, ki ga določa ZZVZZ, plačilo zdravstvenih storitev, nadomestilo plače
med začasno zadržanostjo od dela in povračilo potnih stroškov v zvezi z
uveljavljanjem zdravstvenih storitev. Obseg pravic do zdravstvenih storitev je
v ZZVZZ določen v odstotku od vrednosti storitev, kar pa pomeni, da se nekatere
zdravstvene storitve financirajo v celoti, druge pa le v določenem odstotku od
vrednosti storitve. Po 1. točki prvega odstavka 23. člena ZZVZZ naj bi bilo v
celoti zagotovljeno plačilo zdravljenja in rehabilitacije otrok, učencev in
študentov, ki se redno šolajo, in otrok in mladostnikov z motnjami v telesnem
in duševnem razvoju ter otrok in mladostnikov z nezgodno poškodbo glave in
okvaro možganov (četrta alineja navedene točke) ter plačilo zdravljenja in
rehabilitacija malignih bolezni, mišičnih in živčno-mišičnih bolezni,
paraplegije, tetraplegije, cerebralne paralize, epilepsije, hemofilije,
duševnih bolezni, razvitih oblik sladkorne bolezni, multiple skleroze in
psoriaze (osma alineja navedene točke). Predlagatelj navaja, da so Pravila OZZ
uvedla razlikovanje med medicinsko rehabilitacijo in obnovitveno rehabilitacijo
ter organiziranim usposabljanjem za življenje z določeno boleznijo po posebnih
programih. Po 1. in 3. točki prvega odstavka 22. člena Pravil OZZ naj bi bili
obe vrsti rehabilitacije pravici iz obveznega zavarovanja, vendar pa naj bi
bila medicinska rehabilitacija umeščena med storitve osnovne zdravstvene
dejavnosti v 26. členu Pravil OZZ, obnovitvena rehabilitacija in organizirano
usposabljanje po posebnih programih ter letovanje otrok v zdravstveni koloniji
pa naj bi bila urejena v poglavju IV/6 Pravil OZZ. Predlagatelj meni, da je bil
s tem uveden drugačen način uveljavljanja te pravice, predvsem pa naj bi to
zožilo pravico do zdravljenja in rehabilitacije, ki izhaja iz četrte in osme
alineje 1. točke prvega odstavka 23. člena ZZVZZ. Predlagatelj prav tako
pojasni, da ZZVZZ ne razlikuje med medicinsko rehabilitacijo ter obnovitveno
rehabilitacijo in organiziranim usposabljanjem po posebnih programih. Glede na
zakonski določbi bi naj zato morali biti obe vrsti rehabilitacije priznani kot
pravici iz obveznega zavarovanja, katerih plačilo je zavarovanim osebam
zagotovljeno v celoti. Za financiranje obnovitvene rehabilitacije invalidov,
skupinskega usposabljanja otrok in mladostnikov ter zdravstvenega letovanja
otrok naj namreč ne bi bilo druge podlage kot četrta in osma alineja v 1. točki
prvega odstavka 23. člena ZZVZZ. Če pa obnovitvena rehabilitacija invalidov,
skupinsko usposabljanje otrok in mladostnikov ter letovanje otrok v
zdravstvenih kolonijah ne spadajo med pravice iz 1. točke prvega odstavka 23.
člena ZZVZZ, pa naj za njihovo (so)financiranje v ZZVZZ ne bi bilo podlage. Ob
tem predlagatelj še opozarja, da Pravila OZZ ne konkretizirajo deleža
sofinanciranja pravic iz 50., 51. in 52. člena Pravil OZZ. Predlagatelj tako
meni, da so Pravila OZZ prekoračila okvir, ki je dopuščen podzakonskemu aktu
oziroma aktu, izdanemu za izvrševanje javnih pooblastil, saj je Zavod brez
pravne podlage spremenil oziroma omejil obseg pravic, ki izhajajo iz ZZVZZ, s
tem, ko ni zagotovil financiranja pravic iz obveznega zavarovanja v celoti.
Zato naj bi bila Pravila OZZ v neskladju z 51. členom Ustave.
3. Predlagatelj navaja, da o izboru
udeležencev zdravstvenega letovanja na podlagi drugega odstavka 52. člena Pravil
OZZ odločajo organizatorji zdravstvenih letovanj. Organizator naj bi se s
pogodbo zavezal, da bo imenoval komisijo za pritožbe, na katero se bodo lahko
pritožile zavarovane osebe, če ne bodo izbrane za udeležbo v obnovitveni
rehabilitaciji oziroma letovanju v zdravstveni koloniji oziroma če menijo, da
triaža ni bila izvedena skladno s Pravili OZZ in pogodbo. Organizatorji izvedbe
navedenih pravic naj pri tem ne bi postopali po Zakonu o splošnem upravnem
postopku (Uradni list RS, št. 24/06 – uradno prečiščeno besedilo, 126/07,
65/08, 8/10 in 82/13 – v nadaljevanju ZUP). Predlagatelj opozarja, da se v
skladu s 85. členom ZZVZZ za odločanje o pravicah iz obveznega zdravstvenega zavarovanja
uporablja ZUP, če ZZVZZ ne določa drugače. ZZVZZ pa naj ne bi imel določb, ki
bi izključevale uporabo ZUP v postopkih odločanja o pravicah iz obveznega
zdravstvenega zavarovanja.
4. Predlagatelj še navaja, da je v skladu s
84. členom ZZVZZ pristojnost za odločanje o pravicah iz obveznega zdravstvenega
zavarovanja dana Zavodu. Sodno varstvo zoper odločitve Zavoda pa je urejeno v
7. členu Zakona o delovnih in socialnih sodiščih (Uradni list RS, št. 2/04 in
10/04 – popr. – ZDSS-1). Predlagatelj poudarja, da niti ZZVZZ niti kateri drug
zakon Zavodu ne daje pooblastila za prenos odločanja o pravicah iz obveznega
zdravstvenega zavarovanja na organizatorje rehabilitacije ali zdravstvenega
letovanja. Zavod naj bi tako brez zakonske podlage javno pooblastilo za
odločanje o navedenih pravicah prenesel na osebe zasebnega prava. Zato naj bi
bila ureditev odločanja o pravicah iz 50., 51. in 52. člena Pravil OZZ v
neskladju s 84. in 85. členom ZZVZZ ter z drugim odstavkom 1. člena in četrtim
odstavkom 18. člena ZUP, po katerih se lahko javno pooblastilo za odločanje v
posameznih upravnih zadevah podeli le z zakonom in prenese na kakšen drug organ
le po izrecnem zakonskem pooblastilu. Tega pa naj v konkretnem primeru ne bi
bilo. Predlagatelj meni, da takšna ureditev zavarovanim osebam ne zagotavlja
ustreznega pravnega varstva. Opozarja, da v primeru obravnavanih pravic
socialni spor ni mogoč, saj se o teh pravicah ne odloča v upravnem postopku,
poleg tega pa o teh pravicah odločajo osebe zasebnega prava, na katere v skladu
z veljavnimi predpisi pooblastilo za odločanje ne bi smelo biti preneseno.
5. Predlagatelj še pojasni, da je Zavod v
okviru revizijskega postopka pojasnil, da se zaveda pomanjkljivosti obstoječe
ureditve in da je na Ministrstvo za zdravje (v nadaljevanju Ministrstvo)
naslovil dopis, v katerem je predstavil problematiko izvajanja pravic iz 50.,
51. in 52. člena Pravil OZZ. Pristojnemu ministrstvu naj bi predlagal tudi, da
to področje ustrezno uredi v okviru novega ZZVZZ. Predlagatelj opozarja, da se na
podlagi izpodbijanih določb postopki še vedno izvajajo vsako leto. Predlaga
razveljavitev izpodbijanih določb.
6. Ustavno sodišče je zahtevo poslalo
Zavodu, ki nanjo ni odgovoril.
7. Na poziv Ustavnega sodišča se je do
zahteve opredelilo Ministrstvo.1 Meni, da pravice iz 50., 51. in 52.
člena Pravil OZZ ne izhajajo iz četrte in osme alineje 1. točke prvega odstavka
23. člena ZZVZZ. Pojasni, da navedene tri pravice predstavljajo zgolj na
podzakonski ravni povzeto dejansko stanje sofinanciranja primerljivo podobnih
pravic, ki so obstajale in so se izvajale že pred osamosvojitvijo Republike
Slovenije, v začetku devetdesetih let prejšnjega stoletja pa so bile ob prvem
sprejetju Pravil OZZ (Uradni list RS, št. 79/94) povzete v ta podzakonski akt,
čeprav brez izrecne zakonske pravne podlage, brez jasno opredeljenih strokovnih
medicinskih kriterijev ter z drugačnim postopkom odločanja o upravičenosti do
pravice in financiranja pravice.
8. Ministrstvo pojasni, da se pravica do
obnovitvene rehabilitacije zagotavlja osebam, ki imajo bolezni, opredeljene v
50. členu Pravil OZZ. Te bolezni pa naj ne bi bile izenačene z boleznimi,
navedenimi v osmi alineji 1. točke prvega odstavka 23. člena ZZVZZ. Primerljivo
naj bi bilo v pravici do obnovitvene rehabilitacije povzetih le pet bolezenskih
stanj iz omenjene določbe, od tega pa naj bi se za eno bolezensko stanje
zahteval dodaten pogoj (le za najtežjo obliko psoriaze). Poleg naštetega naj bi
bilo v 50. členu Pravil OZZ dodano še bolezensko stanje, ki ga osma alineja 1.
točke prvega odstavka 23. člena ZZVZZ niti ne vključuje (tj. okvara perifernega
motoričnega nevrona, v Pravilih OZZ naj bi se za osebe s tovrstnim bolezenskim
stanjem uporabljal izraz paralitiki).
9. Glede pravice do udeležbe v
organiziranih skupinah za usposabljanje iz 51. člena Pravil OZZ Ministrstvo
navaja, da bolezni, za katere se zagotavlja, ne sovpadajo s četrto ali osmo
alinejo 1. točke prvega odstavka 23. člena ZZVZZ. Člen 51 Pravil OZZ naj enako
kot 50. člen Pravil OZZ ne bi povzemal vseh bolezenskih stanj iz četrte ali
osme alineje 1. točke prvega odstavka 23. člena ZZVZZ, poleg tega naj bi
določena bolezenska stanja (juvenilni revmatoidni artitis, fenilketonurijo in
celiakijo) dodal. Pravica do letovanja otrok in šolarjev iz 52. člena Pravil
OZZ naj ne bi določala bolezenskih stanj, ampak naj bi kot pogoj določala le,
da je oseba (s starostno omejitvijo) bila večkrat hospitalizirana ali pogosteje
bolna. Ministrstvo meni, da omenjena pogoja nista jasno določena, zato ju
pravno ni mogoče umestiti pod četrto ali osmo alinejo 1. točke prvega odstavka
23. člena ZZVZZ, ki naj bi jasno določala bolezenska stanja, za zdravljenje
katerih se zdravstvene storitve krijejo v celoti iz obveznega zdravstvenega
zavarovanja.
10. Ministrstvo navaja še druge okoliščine,
na katere opira stališče, da pravice iz 50., 51. in 52. člena Pravil OZZ nimajo
podlage v 23. členu ZZVZZ. Opozarja, da imajo te vsebine oziroma cilje, za
katere ni mogoče šteti, da so zdravstveni ali socialni. Pravici do obnovitvene
rehabilitacije in do udeležbe v organiziranih skupinah za usposabljanje naj bi
tako ob fizioterapiji in potrebnih zdravstvenih storitvah sofinancirala tudi
bivanje in terapevtske delovne skupine. Pravica do letovanja otrok in šolarjev
pa naj bi sofinancirala (le) bivanje (letovanje v koloniji). Da navedene
pravice nimajo niti zgodovinske niti vsebinske zasnove in podlage v 23. členu
ZZVZZ, naj bi izhajalo tudi iz njihove umeščenosti v posebno podpoglavje v
okviru IV. poglavja Pravil OZZ, ki nosi naslov »Pravice zavarovanih oseb«. Navedeno
naj bi kazalo na njihovo drugačnost tako z vidika vsebine pravic kot tudi z
vidika njihovega financiranja. Ministrstvo ob tem opozarja, da jih med pravice
iz obveznega zdravstvenega zavarovanja umeščajo le Pravila OZZ, ne ZZVZZ.
Ministrstvo opozarja še, da iz vsebine navedenih pravic izhaja, da njihov
glavni namen oziroma namen sploh ni zagotovitev zdravstvenih storitev in
zdravstvene rehabilitacije, temveč jih opredeljuje bolj socialna nota. Navedeno
naj bi bilo sporno tudi zato, ker so upravičenci do teh pravic upravičeni tudi
do zdraviliškega zdravljenja in fizioterapije, kar pa pomeni, da gre njim širši
krog pravic kot drugim zavarovanim osebam.
11. Ministrstvo poudarja še, da je pri
obravnavi navedenih pravic treba izhajati tudi iz namena obveznega
zdravstvenega zavarovanja, preko katerega se ne zagotavlja pravica do zdravstvenega
varstva v celoti. Z obveznim zdravstvenim zavarovanjem se namreč zavarovanim
osebam v obsegu, ki ga določa ZZVZZ, na podlagi plačila prispevkov zagotavljajo
plačilo zdravstvenih storitev, nadomestilo plače med začasno zadržanostjo od
dela in povračilo potnih stroškov v zvezi z uveljavljanjem zdravstvenih
storitev (drugi odstavek 13. člena ZZVZZ). Zdravstveno varstvo po ZZVZZ pa,
gledano širše, obsega sistem družbenih, skupinskih in individualnih aktivnosti,
ukrepov in storitev za krepitev zdravja, preprečevanje bolezni, zgodnje
odkrivanje, pravočasno zdravljenje, nego in rehabilitacijo zbolelih in
poškodovanih. Obveznega zdravstvenega zavarovanja, ki se financira s prispevki,
naj torej ne bi bilo mogoče v celoti enačiti z zdravstvenim varstvom, ki se
zagotavlja tudi z ukrepi in zagotavljanjem sredstev s strani države in lokalnih
skupnosti. Zato je po mnenju Ministrstva nujno opredeliti, kaj rehabilitacija,
ki se zagotavlja iz obveznega zdravstvenega zavarovanja, vsebinsko pomeni.
Ministrstvo, sklicujoč se na delo M. Totha, Zdravje, zdravstveno varstvo,
zdravstveno zavarovanje, pojasni, da v vsebinskem smislu rehabilitacija pomeni
zagotavljanje posebnih storitev zbolelim ali poškodovanim osebam, s katerimi
naj bi se jim v čim večji meri poskušalo povrniti prizadete funkcije,
sposobnost za opravljanje dnevnih aktivnosti, za opravljanje dela oziroma
poklica in skrbeti zase brez tuje pomoči. Rehabilitacija naj bi zajemala precej
široko področje, ki naj bi ga bilo mogoče deliti na več sklopov, ki se med
seboj prepletajo in dopolnjujejo, in sicer na medicinsko, poklicno in socialno
rehabilitacijo. V večini zdravstvenih sistemov, in slovenski naj ne bi smel
biti izjema, naj bi bile del zdravstvenega varstva in obveznega zdravstvenega
zavarovanja le storitve medicinske rehabilitacije, medtem ko naj bi ostali dve
vrsti rehabilitacije spadali na druga področja oziroma v druge sisteme (druge
veje socialnega zavarovanja ali delodajalci).Ministrstvo zato meni, da čeprav
ZZVZZ posebej ne opredeljuje, kaj rehabilitacija iz 23. člena ZZVZZ zajema, iz
namena obveznega zdravstvenega zavarovanja s pomočjo teleološke razlage njene
vsebine ni mogoče interpretirati drugače, kot da se z obveznim zdravstvenim
zavarovanjem lahko krije le medicinska rehabilitacija, ki se zagotavlja preko
zdravstvenih storitev fizioterapije in zdraviliškega zdravljenja.
12. Glede očitka predlagatelja o
nezakonitosti in protiustavnosti postopka odločanja o pravicah iz 50., 51. in
52. člena Pravil OZZ Ministrstvo meni, da je glede na to, da za te pravice ni
zakonske podlage, drugotnega pomena. Ob tem pa pojasni, da v skladu z ZZVZZ o
pravicah iz obveznega zdravstvenega zavarovanja ne odloča le Zavod. Te naj bi
se zavarovanim osebam zagotavljale tudi tako, da o njih odločajo izbrani osebni
zdravniki, napotni zdravniki ali drugi pooblaščeni zdravstveni delavci ali
sodelavci, ki zdravstvene storitve opravljajo v mreži javne zdravstvene službe,
z napotnicami, recepti, delovnimi nalogi, naročilnicami ipd. Iz navedenega naj
bi bilo mogoče sklepati, da je zakonodajalec, glede na samo naravo stvari
(zdravstvenih storitev), odločanje o upravičenosti do teh pravic v večji meri
prepustil zdravnikom oziroma zdravstvenim delavcem ali sodelavcem, le odločanje
o nekaterih pravicah iz obveznega zdravstvenega zavarovanja je zaupal Zavodu
(81., 82. in 84. člen ZZVZZ). Ob navedenem pa se Ministrstvo strinja, da
društva, na katera je Zavod prenesel pristojnost odločanja o pravicah iz 50.,
51. in 52. člena Pravil OZZ, za to nimajo javnega pooblastila. Ministrstvo zato
meni, da če bi spregledati vse vsebinske pomisleke glede (ne)obstoja zakonske
podlage za navedene pravice, bi se za njihovo izvajanje moral uporabiti splošni
upravni postopek, saj pri njih ne gre za zdravstvene storitve, ki bi omogočale
drugačen postopek odločanja.
13. Ustavno sodišče je s stališči
Ministrstva seznanilo predlagatelja. Predlagatelj navaja, da ne želi posegati v
pristojnost zakonodajalca in Ministrstva glede načina ureditve pravic, ki
izhajajo in se financirajo iz obveznega zdravstvenega zavarovanja, niti se
opredeljevati, katere storitve po vsebini sodijo v okvir zdravstvenih storitev
in katere ne. Ne glede na to pa predlagatelj meni, da je tudi v primeru, če bi
Ustavno sodišče v postopku presoje ustavnosti in zakonitosti Pravil OZZ
ugotovilo, da obravnavane pravice ne spadajo v okvir zdravstvenih storitev iz
četrte in osme alineje 1. točke prvega odstavka 23. člena ZZVZZ, podano
neskladje izpodbijanih določb Pravil OZZ s 23. členom ZZVZZ ter 51. členom,
drugim odstavkom 120. člena in tretjim odstavkom 153. člena Ustave. Dodaja, da
se Ministrstvo strinja z njegovimi navedbami glede pristojnosti za odločanje o
obravnavanih pravicah iz zdravstvenega zavarovanja ter obvezni uporabi zakona,
ki ureja splošni upravni postopek, ter ponavlja, da je treba, ne glede na
vsebinsko opredelitev narave posamezne pravice, o vseh pravicah iz obveznega
zdravstvenega zavarovanja odločati v zakonsko predvidenem postopku in s strani
za to pristojnih subjektov, kar pa niso organizatorji pravic iz 50. in 51.
člena in organizatorji letovanj iz 52. člena Pravil OZZ. Predlagatelj ponovno
predlaga, naj Ustavno sodišče izpodbijane določbe Pravil OZZ razveljavi.
B. – I.
14. Na podlagi sedme alineje prvega
odstavka 23. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 –
uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS)
lahko Računsko sodišče vloži zahtevo, če se zastavi vprašanje ustavnosti in
zakonitosti predpisa v zvezi s postopki, ki jih vodi. Predlagatelj navaja, da
vlaga zahtevo za oceno ustavnosti in zakonitosti 50., 51. in 52. člena Pravil
OZZ v zvezi z revizijo računovodskih izkazov in pravilnosti poslovanja Zavoda v
letu 2018, ki je bila uvedena s sklepom o izvedbi revizije št. 323-2/2019/3 z dne
6. 6. 2018. Glede na navedeno je izpolnjen procesni pogoj iz sedme alineje
prvega odstavka 23. člena ZUstS za obravnavo zahteve.
B. – II.
15. Predlagatelj izpodbija 50., 51. in 52.
člen Pravil OZZ, ki urejajo pravice do obnovitvene rehabilitacije invalidov, do
udeležbe v organiziranih skupinah za usposabljanje ter do letovanja otrok in
šolarjev.2
Člen 50 Pravil OZZ določa:
»Zavod bo skladno s svojim letnim programom
zagotovil zavarovanim osebam z mišičnimi in živčno-mišičnimi boleznimi, s
paraplegijo, cerebralno paralizo, z najtežjo obliko generalizirane psoriaze,
multiplo sklerozo in paralitikom ob določeni funkcionalni okvari možnost
udeležbe v skupinski ter njim prilagojeni rehabilitaciji, ki jo strokovno vodi
ustrezna klinika ali inštitut ali drug zdravstveni zavod. Udeleženci
rehabilitacije imajo zagotovljeno sofinaciranje fizioterapije in stroške
bivanja, ki ga s pogodbo določita zavod in organizator skupinske
rehabilitacije. V tem programu zavod določi število dni skupinske
rehabilitacije in sredstva za njeno izvajanje v posameznem letu.«
Člen 51 Pravil OZZ določa:
»(1) Otrokom in mladostnikom s cerebralno
paralizo, drugimi težjimi in trajnimi telesnimi okvarami ali kroničnimi
boleznimi (za otroke z juvenilnim revmatoidnim artitisom, sladkorno boleznijo,
fenilketonurijo in celiakijo) je zagotovljena udeležba na organiziranih
skupinskih usposabljanjih za obvladovanje bolezni oziroma stanja, ki jih
strokovno vodijo ustrezne klinike, inštituti ali drugi zdravstveni zavodi. V
tem okviru zavod sofinancira potrebne zdravstvene storitve, stroške
terapevtskih delovnih skupin ter stroške bivanja. Izjemoma se takšnega
usposabljanja lahko udeleži eden izmed staršev otroka oziroma mladostnika, če
bo ta po končanem usposabljanju skrbel za izvajanje rehabilitacije otroka na
domu. V tem primeru zavod sofinancira stroške bivanja enemu izmed staršev na
enak način kot za otroka oziroma mladostnika.
(2) Usposabljanje traja največ 14 dni na
leto.
(3) Otroci in mladostniki, ki so med letom
v oskrbi v ustreznih zdravstvenih zavodih, socialno varstvenih zavodih,
vzgojnih zavodih ali zavodih za vzgojo in izobraževanje otrok s posebnimi
potrebami, ne morejo uveljavljati pravice po tem členu.«
Člen 52 Pravil OZZ določa:
»(1) Otroku, ki je bil večkrat
hospitaliziran ali je pogosteje bolan, zavod sofinancira letovanje v
organizirani in strokovno vodeni zdravstveni koloniji.
(2) Zavod določi letni program za letovanje
iz prejšnjega odstavka, v katerem opredeli število udeležencev in višino
sredstev, ki jih nameni za sofinanciranje dela stroškov letovanja. Zavod sklene
pogodbe o sofinanciranju z organizatorji zdravstvenih letovanj, ki izberejo
udeležence na podlagi predlogov osebnih otroških zdravnikov.«
16. Predlagatelj navaja, da je Zavod pri
urejanju navedenih pravic ravnal v neskladju s četrto in osmo alinejo 1. točke
prvega odstavka 23. člena, 84. in 85. členom ZZVZZ ter z drugim odstavkom 1.
člena in četrtim odstavkom 18. člena ZUP. Pri tem opozarja na zahteve drugega
odstavka 3. člena, drugega odstavka 51. člena, drugega odstavka 120. člena in
tretjega odstavka 153. člena Ustave, iz katerih naj bi v skladu z ustavnosodno
presojo izhajalo, da Zavod ne sme spreminjati (širiti ali ožiti) zakonsko
določenega obsega človekove pravice do zdravstvenega varstva oziroma še manj jo
samostojno urejati. Očitek predlagatelja torej je, da je Zavod pri urejanju
pravice do obnovitvene rehabilitacije invalidov, do udeležbe v organiziranih
skupinah za usposabljanje ter do letovanja otrok in šolarjev v 50., 51. in 52.
členu Pravil OZZ ravnal v neskladju s t. i. načelom legalitete oziroma
legalitetnim načelom.
17. Ustavno sodišče je skladnost Pravil OZZ
z načelom legalitete presojalo že večkrat. V novejši ustavnosodni presoji je
presojo skladnosti Pravil OZZ z načelom legalitete opravilo z vidika prvega
odstavka 51. člena v zvezi z drugim odstavkom 50. člena Ustave3 in
ne z vidika drugega odstavka 120. člena Ustave, ki pomeni temeljno ustavno
določbo, ko gre za vprašanje vezanosti delovanja upravnih organov na ustavno in
zakonsko podlago ter okvir.4 Kot je zapisalo v odločbi št.
Up-459/17, U-I-307/19 z dne 21. 1. 2021 (Uradni list RS, št. 42/21), prvi
odstavek 51. člena Ustave od države zahteva, naj uredi način uresničevanja
pravice do zdravstvenega varstva. Navedeno pomeni, da je ta določba glede
razmerja med zakonodajalcem in izvršilno oblastjo ter v tem razmerju do drugega
odstavka 120. člena Ustave specialna določba. Zato Ustavno sodišče ustavnost
Pravil OZZ presoja z vidika te določbe (v zvezi z drugim odstavkom 50. člena
Ustave) in ne z vidika drugega odstavka 120. člena Ustave.
18. Predlagatelj zatrjuje neskladje
izpodbijanih določb Pravil OZZ s prvim odstavkom 51. člena v zvezi z drugim
odstavkom 50. člena Ustave z dveh vidikov. Po eni strani meni, da so Pravila
OZZ s 50., 51. in 52. členom nedopustno zožila obseg pravic do obnovitvene
rehabilitacije invalidov, do udeležbe v organiziranih skupinah za usposabljanje
ter do letovanja otrok in šolarjev. Pri tem izhaja iz predpostavke, da so te
pravice urejene v četrti in osmi alineji 1. točke prvega odstavka 23. člena
ZZVZZ in da je v skladu s 1. točko prvega odstavka 23. člena ZZVZZ plačilo teh
zdravstvenih storitev v celoti zagotovljeno z obveznim zavarovanjem. V nasprotju
z navedenim pa Pravila OZZ v 50., 51. in 52. členu določajo, da se te pravice
le sofinancirajo. Po drugi strani pa predlagatelj, tudi upoštevaje stališče
Ministrstva, meni, da če četrta in osma alineja 1. točke prvega odstavka 23.
člena ZZVZZ ne urejata pravic iz 50., 51. in 52. člena Pravil OZZ, potem je
Zavod v navedenih določbah v neskladju z načelom legalitete izvirno opredelil
določene storitve kot pravice iz obveznega zdravstvenega zavarovanja in s tem
hkrati opredelil, da se te zagotavljajo iz sredstev obveznega zdravstvenega
zavarovanja. Vse navedeno pa je pridržano izključno zakonodajalcu.
19. V obravnavani zadevi se torej zastavlja
vprašanje, ali je Zavod z izpodbijanimi določbami nedopustno omejil obseg z
zakonom zagotovljenih pravic do zdravstvenega varstva iz obveznega
zdravstvenega zavarovanja ali pa je z izpodbijanimi določbami izvirno uredil
vsebine, ki so po prvem odstavku 51. člena v zvezi z drugim odstavkom 50. člena
Ustave izključno pridržane zakonodajalcu. Ustavno sodišče je že večkrat poudarilo,
da lahko sistem pravic iz zdravstvenega varstva in v tem okviru tudi njihove
omejitve ureja le zakon,5 ki mora v temelju urediti tudi način
uresničevanja pravic. Podzakonski akt pa sme zakonsko normo razčleniti le do te
mere, da s tem sam ne opredeljuje izvirno pravic in obveznosti in da zlasti z
zakonom urejenih pravic in obveznosti ne zožuje.6 Da bi Ustavno
sodišče lahko odgovorilo na vprašanje, ali gre v obravnavani zadevi za
nedopustno izvirno urejanje pravic na podzakonski ravni ali pa za nedopustno
omejevanje z zakonom zagotovljenih pravic, je treba naprej ugotoviti, ali ZZVZZ
(ali morebiti kateri drug zakon, ki spada na področje obveznega zdravstvenega
zavarovanja)7 ureja pravice do obnovitvene rehabilitacije invalidov,
do udeležbe v organiziranih skupinah za usposabljanje ter do letovanja otrok in
šolarjev. In če jih, v kolikšnem obsegu se te zagotavljajo iz obveznega zdravstvenega
zavarovanja.
20. ZZVZZ je temeljni predpis za področje
obveznega zdravstvenega zavarovanja.8 Zdravstveno zavarovanje ureja
v drugem delu, v 12. do 94. členu. V 13. do 60. členu ureja obvezno
zavarovanje. Drugi odstavek 13. člena ZZVZZ določa, da se z obveznim
zavarovanjem zavarovanim osebam zagotavljajo v obsegu, ki ga določa ta zakon,
plačilo zdravstvenih storitev, nadomestilo plače med začasno zadržanostjo od
dela in povračilo potnih stroškov v zvezi z uveljavljanjem zdravstvenih
storitev. ZZVZZ pravice do zdravstvenih storitev ureja v 23. do 27. členu. Člen
23 ZZVZZ določa, za katere zdravstvene storitve se plačilo zagotavlja z
obveznim zavarovanjem in v kolikšnem deležu. Po četrti alineji 1. točke prvega
odstavka 23. člena ZZVZZ je plačilo zdravstvenih storitev zdravljenja in
rehabilitacije otrok, učencev in študentov, ki se redno šolajo, otrok in
mladostnikov z motnjami v telesnem in duševnem razvoju ter otrok in
mladostnikov z nezgodno poškodbo glave in okvaro možganov zagotovljeno v
celoti. Enak obseg plačila velja za zdravstvene storitve zdravljenja in
rehabilitacije malignih bolezni, mišičnih in živčno-mišičnih bolezni,
paraplegije, tetraplegije, cerebralne paralize, epilepsije, hemofilije,
duševnih bolezni, razvitih oblik sladkorne bolezni, multiple skleroze in
psoriaze (osma alineja 1. točke prvega odstavka 23. člena ZZVZZ). ZZVZZ v 26.
členu pooblašča Zavod, da v splošnih aktih v soglasju z ministrom, pristojnim
za zdravje, določi natančnejši obseg zdravstvenih storitev iz prvega odstavka 23.
člena ter 23.c člena tega zakona, ki se zagotavljajo v breme obveznega
zavarovanja, natančnejši postopek uveljavljanja pravic, standarde in normative.
21. Določitev, za katere zdravstvene
storitve se plačilo zagotavlja v okviru obveznega zdravstvenega zavarovanja in
v kolikšnem obsegu, spada v polje proste presoje zakonodajalca.9
Urejanje takih vprašanj je lahko le izjemoma stvar presoje Ustavnega sodišča.10
Enako velja glede strokovnih vprašanj.11 Prav za tako vprašanje pa
gre pri vprašanju, katere storitve po vsebini spadajo v okvir zdravstvene
storitve rehabilitacije, ki se zagotavlja v okviru obveznega zdravstvenega zavarovanja
po četrti in osmi alineji 1. točke prvega odstavka 23. člena ZZVZZ. Ker pa
vsebina navedenega pojma hkrati določa, v kolikšnem obsegu se ta storitev
zagotavlja s sredstvi obveznega zdravstvenega zavarovanja, se mora Ustavno
sodišče do tega vprašanja opredeliti. Opredelitev vsebine navedene zdravstvene
storitve je namreč pomembna za presojo, ali je Zavod pri urejanju pravice do obnovitvene
rehabilitacije invalidov, do udeležbe v organiziranih skupinah za usposabljanje
ter do letovanja otrok in šolarjev v 50., 51. in 52. členu Pravil OZZ v
nasprotju z zahtevami načela legalitete samostojno urejal človekovo pravico do
zdravstvenega varstva oziroma ali je v nasprotju s tem načelom z zakonom dane
pravice zožil.
22. Kot je razvidno iz zgoraj povzetih določb
ZZVZZ, ta ne opredeljuje, kaj po vsebini obsega zdravstvena storitev
rehabilitacije, ki se zagotavlja v okviru obveznega zdravstvenega zavarovanja.
Določa le upravičence ter bolezni in stanja, za katere se ta zdravstvena
storitev zagotavlja. Ustavno sodišče se, kot je bilo že pojasnjeno, ne more
spuščati v presojo, kaj ta storitev po vsebini obsega, saj gre pri tem za
strokovna vprašanja. Pri razlagi pojma rehabilitacija kot zdravstvene storitve
iz četrte in osme alineje 1. točke prvega odstavka 23. člena ZZVZZ zato sledi
pojasnilu Ministrstva.12 Ministrstvo meni, da je pri razlagi pojma
rehabilitacija iz navedenih določb treba izhajati iz namena obveznega
zdravstvenega zavarovanja. S pravicami iz obveznega zdravstvenega zavarovanja
se zagotavlja socialna varnost v primeru bolezni, poškodbe, poroda ali smrti
(tretji odstavek 1. člena ZZVZZ). Obvezno zdravstveno zavarovanje tako predstavlja
le del sistema zdravstvenega varstva, ki po ZZVZZ obsega sistem družbenih,
skupinskih in individualnih aktivnosti, ukrepov in storitev za krepitev
zdravja, preprečevanje bolezni, zgodnje odkrivanje, pravočasno zdravljenje,
nego in rehabilitacijo zbolelih in poškodovanih (drugi odstavek 1. člena
ZZVZZ). Obveznega zdravstvenega zavarovanja, s katerim se zavarovanim osebam v
obsegu, ki ga določa ZZVZZ, iz prispevkov zagotavljajo plačilo zdravstvenih
storitev, nadomestilo plače med začasno zadržanostjo od dela in povračilo
potnih stroškov v zvezi z uveljavljanjem zdravstvenih storitev (drugi odstavek
13. člena ZZVZZ), zato ne gre v celoti enačiti z zdravstvenim varstvom, ki se
zagotavlja tudi z ukrepi in zagotavljanjem sredstev s strani države in lokalnih
skupnosti. Po razlagi Ministrstva tako zdravstvena storitev rehabilitacije, ki
se zagotavlja z obveznim zdravstvenim zavarovanjem, obsega zgolj storitve
medicinske oziroma zdravstvene rehabilitacije. Ministrstvo pojasni, da
rehabilitacija sicer zajema široko področje, ki ga je mogoče deliti na več
sklopov, ki se med seboj prepletajo in dopolnjujejo, in sicer na medicinsko, poklicno
in socialno rehabilitacijo,13 vendar slednji praviloma ne spadata na
področje zdravstvenega varstva oziroma ožje na področje obveznega zdravstvenega
zavarovanja.14 Medicinska rehabilitacija naj bi tako pomenila
zagotavljanje posebnih storitev zbolelim ali poškodovanim osebam, s katerimi
naj bi se jim v čim večji meri poskušalo povrniti prizadete funkcije,
sposobnost za opravljanje dnevnih aktivnosti, za opravljanje dela oziroma
poklica in skrbeti zase brez tuje pomoči.15 V okviru obveznega
zdravstvenega zavarovanja naj bi se izvajala z zdravstvenima storitvama
fizioterapije in zdraviliškega zdravljenja. Ustavno sodišče tako razlago pojma
rehabilitacije iz četrte in osme alineje 1. točke prvega odstavka 23. člena
ZZVZZ sprejema, saj je prepričljiva in izčrpno utemeljena. Taki razlagi tudi ne
nasprotuje predlagatelj. Razlogi proti taki razlagi tudi niso razvidni iz
zakonodajnega postopka ob obravnavi predloga ZZVZZ-P.16 Da se z
obveznim zdravstvenim zavarovanjem zagotavlja (le) medicinska rehabilitacija,17
pa je sprejeto tudi v strokovni literaturi.18
23. Glede na navedeno Ustavno sodišče
šteje, da četrta in osma alineja 1. točke prvega odstavka 23. člena ZZVZZ ne
urejata pravic do obnovitvene rehabilitacije invalidov, do udeležbe v
organiziranih skupinah za usposabljanje ter do letovanja otrok in šolarjev, ki
jih je Zavod uredil v 50., 51. in 52. členu Pravil OZZ. Navedeno pomeni, da je
Zavod z ureditvijo teh pravic v 50., 51. in 52. členu Pravil OZZ ravnal v
nasprotju z zahtevo iz prvega odstavka 51. člena v zvezi z drugim odstavkom 50.
člena Ustave, po kateri lahko le zakonodajalec določi pravice do zdravstvenega
zavarovanja, ki se zagotavljajo v okviru obveznega zdravstvenega zavarovanja.
Prav tako lahko le zakonodajalec določi njihov obseg, ki se v tem okviru
zagotavlja.19
24. Pravila OZZ so v 50., 51. in 52. členu
samostojno uredila pravice do obnovitvene rehabilitacije invalidov, do udeležbe
v organiziranih skupinah za usposabljanje ter do letovanja otrok in šolarjev
ter določila, da se te v določenem obsegu zagotavljajo iz sredstev obveznega
zdravstvenega zavarovanja. Pravila OZZ so s tem izvirno uredila pravico do
zdravstvenega varstva in način njenega uresničevanja, kar je izrecno pridržano
zakonu. Ker je Ustavno sodišče ugotovilo, da je Zavod v nasprotju z zahtevo iz
prvega odstavka 51. člena v zvezi z drugim odstavkom 50. člena Ustave
samostojno uredil pravico do zdravstvenega varstva ter v tem okviru tudi
samostojno določil njen obseg in način njenega uresničevanja, se ni posebej
opredeljevalo še do vprašanja ustavne skladnosti ureditve postopka odločanja o
upravičenosti do letovanja otrok in šolarjev oziroma do prenosa pooblastila za
odločanje na organizatorje letovanj, na kar opozarja predlagatelj.
25. Glede na navedeno je Ustavno sodišče
ugotovilo, da so 50., 51. in 52. člen Pravil OZZ v neskladju s pravico do
zdravstvenega varstva iz prvega odstavka 51. člena v zvezi z drugim odstavkom
50. člena Ustave. Zato jih je razveljavilo.
C.
26. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 45. člena ZUstS in tretje alineje tretjega odstavka
46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11,
70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter sodnica in sodniki
dr. Rok Čeferin, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Marijan
Pavčnik, dr. Rok Svetlič, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Odločbo je
sprejelo s šestimi glasovi proti enemu. Proti je glasovala sodnica Šugman
Stubbs. Sodnik Accetto je dal pritrdilno ločeno mnenje.
Dr. Matej Accetto
predsednik
_____________
1 Pravila OZZ so splošni
akt, ki ga sprejeme skupščina Zavoda in h kateremu da soglasje minister, pristojen
za zdravje (druga alineja drugega odstavka 70. člena v zvezi s 26. členom
ZZVZZ).
2 Med postopkom pred Ustavnim
sodiščem je bil sprejet Zakon o dopolnitvah Zakona o zdravstvenem varstvu in
zdravstvenem zavarovanju (Uradni list RS, št. 159/21 – v nadaljevanju ZZVZZ-P),
ki je začel veljati 16. 10. 2021, uporabljati pa se bo začel 1. 1. 2023 (4.
člen ZZVZZ-P). Z dnem začetka uporabe ZZVZZ-P prenehajo veljati 50., 51. in 52.
člen Pravil OZZ, uporabljati pa se začnejo (nove) devetnajsta, dvajseta in
enaindvajseta alineja 1. točke prvega odstavka 23. člena ZZVZZ, ki urejajo
pravice iz 50., 51. in 52. člena Pravil OZZ (glej tudi Besedilo Predloga zakona
o spremembi in dopolnitvah Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem
zavarovanju z dne 11. 6. 2000, EPA 1208-VII).
3 Glej npr. odločbo Ustavnega
sodišča št. Up-1303/11, U-I-25/14 z dne 21. 3. 2014 (Uradni list RS, št. 25/14,
in OdlUS XX, 21).
4 Glej odločbo Ustavnega sodišča št.
U-I-8/21 z dne 16. 9. 2021 (Uradni list RS, št. 167/21), 2. opomba.
5 Tako Ustavno sodišče v odločbi št.
U-I-50/97 z dne 16. 12. 1999 (Uradni list RS, št. 109/99, in OdlUS VIII, 281).
6 Tako Ustavno sodišče v odločbi št.
U-I-125/97 z dne 24. 6. 1998 (Uradni list RS, št. 51/98, in OdlUS VII, 139).
7 Glej odločbo Ustavnega sodišča št.
Up-459/17, U-I-307/19, 18. točka obrazložitve. Primerjaj tudi z odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-793/21, U-I-822/21 z dne 17. 2. 2022 (Uradni list RS,
št. 29/22), 54. točka obrazložitve.
8 ZZVZZ ureja tudi področje zdravstvenega
varstva (1.–8. člen). Zdravstveno varstvo po tem zakonu obsega sistem
družbenih, skupinskih in individualnih aktivnosti, ukrepov in storitev za
krepitev zdravja, preprečevanje bolezni, zgodnje odkrivanje, pravočasno
zdravljenje, nego in rehabilitacijo zbolelih in poškodovanih (drugi odstavek 1.
člena ZZVZZ).
9 Primerjaj odločbo Ustavnega
sodišča št. Up-794/11 z dne 21. 2. 2013 (Uradni list RS, št. 24/13), 8. točka
obrazložitve.
10 Glej
S. Nerad v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave Republike Slovenije, Dopolnitev –
A, Fakulteta za državne in evropske študije, Ljubljana 2011, str. 1420.
11 Primerjaj
z odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-483/20 z dne 1. 4. 2021 (Uradni list RS,
št. 64/21), 38. točka obrazložitve.
12 Področje
zdravstvenega varstva in v tem okviru tudi zdravstvenega zavarovanja spada na
strokovno področje, ki ga pokriva Ministrstvo. Pri opravljanju svojih nalog na
tem področju je Ministrstvo zavezano pravilom stroke (glej prvi odstavek 3.
člena ter 8. in 40. člen Zakona o državni upravi, Uradni list RS, št. 113/05 –
uradno prečiščeno besedilo, 48/09, 21/12, 47/13, 12/14, 90/14, 51/16, 36/21,
82/21 in 189/21 – ZDU-1).
13 Po
Zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, št. 48/22 –
uradno prečiščeno besedilo – ZPIZ-2) je pravica do poklicne rehabilitacije pravica
iz obveznega invalidskega zavarovanja. Zaposlitveno rehabilitacijo ureja Zakon
o zaposlitveni rehabilitaciji in zaposlovanju invalidov (Uradni list RS, št.
16/07 – uradno prečiščeno besedilo, 87/11, 98/14 in 18/21 – ZZRZI), in sicer jo
opredeljuje kot storitve, ki se izvajajo s ciljem, da se invalid usposobi za
ustrezno delo, se zaposli, zaposlitev obdrži in v njej napreduje ali spremeni
svojo poklicno kariero. Po G. Strban, Posebnosti pogodb o rehabilitaciji in zaposlovanju
invalidov, Podjetje in delo, št. 6–7 (2005), str. 1656, socialna rehabilitacija
obsega strokovno pomoč invalidom in je namenjena njihovi ponovni vključitvi v
življenje skupnosti. Strban pojasni še, da se v slovenski ureditvi kot
nadpomenka medicinski, poklicni, zaposlitveni in socialni rehabilitaciji
uporablja pojem celostna rehabilitacija. V zvezi s socialno rehabilitacijo glej
tudi Zakon o socialnem vključevanju invalidov (Uradni list RS, št. 30/18 –
ZSVI), ki ureja storitve socialnega vključevanja.
14 Primerjaj
M. Toth, Zdravje, zdravstveno varstvo, zdravstveno zavarovanje, Zavod za
zdravstveno zavarovanje, Ljubljana 2003, str. 137.
15 Glej
prav tam. G. Strban, Temelji obveznega zdravstvenega zavarovanja, Cankarjeva
založba, Ljubljana 2005, navaja, da gre pri medicinski rehabilitaciji za
ukrepe, ki so v skladu z zdravniškim načrtom zdravljenja namenjeni izboljšanju
zdravstvenega stanja zavarovane osebe, s pomočjo fizioterapije ali s pomočjo
drugih, tudi naravnih zdravilnih sredstev.
16 Spremembe
ZZVZZ, uveljavljene z ZZVZZ-P, je podprl tudi Zavod. Predstavnica Zavoda je v
okviru razprave o predlaganih spremembah na Odboru Državnega zbora za zdravstvo
med drugim menila, da gre pri obravnavanih pravicah predvsem za storitve s
socialno noto, ne zdravstveno. Zato naj bi bilo primerneje tudi, da navedene
pravice podrobneje uredi akt Ministrstva in ne Zavoda (glej poročilo k Predlogu
zakona o spremembi in dopolnitvah Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem
zavarovanju, druga obravnava, z dne 9. 9. 2021, EPA 1208-VIII).
17 Pravni
terminološki slovar, Založba ZRC SAZU, Ljubljana 2018, medicinsko
rehabilitacijo opredeljuje kot storitve, ki povrnejo zmanjšane življenjske
funkcije in delovne zmožnosti ter preprečijo poslabšanje obstoječega stanja
bolezni ali poškodbe.
18 Glej npr. A. Bubnov Škoberne in
G. Strban, Pravo socialne varnosti, GV Založba, Ljubljana 2010, str. 289.
19 Razlika
do polne vrednosti zdravstvenih storitev, ki se zagotavljajo v okviru obveznega
zdravstvenega zavarovanja, se praviloma pokriva z dopolnilnim zavarovanjem (glej
4. točko prvega odstavka 62.b člena ZZVZZ).