Številka: U-I-59/18-15
Datum: 8. 9. 2022
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti, začetem na
pobudo Strokovnega združenja lekarnarjev Slovenije, Maribor, ter Matije
Centriha, Dobrova, in drugih, ki jih vse zastopa Simona Marko, odvetnica v
Mariboru, na seji 8. septembra 2022
odločilo:
Druga poved drugega odstavka 3. člena Zakona o zdravstveni
dejavnosti (Uradni list RS, št. 23/05 – uradno prečiščeno besedilo, 23/08,
14/13, 64/17, 73/19 in 82/20) se razveljavi, kolikor ureja presežke prihodkov
nad odhodki za izvajalce koncesionirane lekarniške dejavnosti.
Obrazložitev
A.
1. Strokovno združenje lekarnarjev Slovenije ter
Matija Centrih in 25 drugih pobudnikov, izvajalcev koncesionirane lekarniške
dejavnosti, so vložili pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti druge
povedi drugega odstavka 3. člena Zakona o zdravstveni dejavnosti (v
nadaljevanju ZZDej), kolikor ureja presežke prihodkov nad odhodki za izvajalce
koncesionirane lekarniške dejavnosti. Očitajo ji neskladje z 2., 14., 23., 49.,
50., 51., 67. in 74. členom Ustave.
2. Pojem negospodarske storitve splošnega pomena naj bi
v pravni red v neskladju z 2. členom Ustave vnesel visoko mero
negotovosti, pravne nestabilnosti in nedoločnosti. Ta pojem naj bi bil tako v
slovenskem kot tudi v evropskem pravnem redu neznan, nedorečen in neopredeljen.
V pravnih aktih Evropske unije (v nadaljevanju EU) naj bi bil uporabljen le na
nekaj mestih, njegova jasna pravna opredelitev pa naj bi kljub temu izostala.
Ureditev negospodarskih storitev splošnega pomena naj bi bila »po pravicah in
obveznostih še neznana«. Pobudniki menijo, da je taka opredelitev javne
zdravstvene službe v neskladju s pravom EU. Opozarjajo, da je Sodišče Evropske
unije (v nadaljevanju SEU) že večkrat presodilo, da za izvajalce zdravstvenih
storitev veljata tako svoboda ustanavljanja kot tudi svoboda opravljanja
storitev. Ne bi naj šlo za negospodarsko dejavnost, če izvajalci opravljajo
zdravstvene storitve v zameno za plačilo (neposredno od bolnikov ali iz
njihovega zavarovanja). Pobudniki trdijo, da je glede na te kriterije
lekarniška dejavnost v okviru javne lekarniške mreže v Republiki Sloveniji
gospodarska dejavnost. Pobudniki kot izvajalci lekarniške dejavnosti s
koncesijo prejemajo plačilo za svoje storitve neposredno iz prispevkov
zavarovanih oseb, zato naj bi v skladu s prakso SEU opravljali gospodarsko
dejavnost. Pravice so namreč delno plačljive iz obveznega zdravstvenega
zavarovanja, delno iz prostovoljnega dodatnega zdravstvenega zavarovanja, delno
pa zavarovane osebe same (do)plačujejo prejeta zdravila. Če zavarovana oseba
nima urejenega dodatnega zdravstvenega zavarovanja, je sama neposredno zavezana
k plačilu. Da izvajalci lekarniške dejavnosti s koncesijo nastopajo na trgu,
naj bi izkazovala tudi ureditev plačila kritja njihovih stroškov izvajanja
dejavnosti, po kateri morajo pridobiti zadostno število pacientov (zavarovanih
oseb) in opraviti zadostno število izdaj zdravil, da so upravičeni do kritja
stroškov izvajanja javne službe. Lekarniško dejavnost naj bi izvajali v svojem
imenu, za svoj račun in na lastno odgovornost. Glede pravila o obvezni porabi
presežka prihodkov nad odhodki za opravljanje in razvoj zdravstvene dejavnosti
pa pobudniki navajajo, da želi zakonodajalec z njim zgolj upravičiti
opredelitev te dejavnosti kot negospodarske storitve splošnega pomena.
3. Druga poved drugega odstavka 3. člena ZZDej naj
bi bila v neskladju z 2., 23., 49., 50., 51., 67. in 74. členom Ustave v
delu, v katerem izvajalcem nalaga nepridobitno poslovanje in obvezno uporabo
presežka prihodkov nad odhodki. V tej zvezi pobudniki zatrjujejo neskladje
izpodbijane določbe z Zakonom o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem
zavarovanju (Uradni list RS, št. 72/06 – uradno prečiščeno besedilo,
91/07, 76/08, 87/11, 91/13, 36/19, 51/21, 159/21, 15/22 in 43/22 – v
nadaljevanju ZZVZZ), ki naj bi drugače urejal financiranje izvedbe lekarniške
dejavnosti. V tem delu naj bi bila zato izpodbijana določba nejasna in
nedoločna. Pobudniki vidijo njeno nejasnost tudi v tem, da ni določeno obdobje,
v katerem se ugotavlja presežek, in da ni določeno, komu in za kakšen razvoj se
nameni. Nedoločnost vsebine druge povedi drugega odstavka 3. člena ZZDej
naj bi imela za posledico neskladje s pravico iz prvega odstavka 23. člena
Ustave, ker naj pobudniki ne bi imeli sodnega varstva za primer, da se jim
investicija odredi s podzakonskim predpisom. Po mnenju pobudnikov tako
poseganje v avtonomijo organizacije poslovanja izvajalcev zdravstvene
dejavnosti na področju javne službe krši pravico do svobodne gospodarske pobude
iz prvega odstavka 74. člena Ustave in pravico do zdravstvenega varstva iz
prvega odstavka 51. člena Ustave. S posegom v presežek prihodkov nad
odhodki pa naj bi bilo poseženo tudi v premoženje pobudnikov iz naslova
opravljanja tržne dejavnosti.
4. Pobudniki izpodbijani določbi očitajo tudi neskladje
z drugim odstavkom 14. člena Ustave. Izpodbijana ureditev naj bi jih
protiustavno neenako obravnavala v primerjavi z javnimi zavodi, ki izvajajo
lekarniško dejavnost. Ti naj bi namreč smeli v aktu o ustanovitvi določiti, da
se poslovni presežek prerazporedi ustanovitelju. Pobudniki so predlagali, naj
Ustavno sodišče do svoje končne odločitve zadrži izvrševanje izpodbijane
določbe.
5. Pobuda je bila vročena Državnemu zboru, ki nanjo ni
odgovoril. Mnenje o pobudi je dala Vlada, ki poudarja, da področje lekarniške
dejavnosti ureja Zakon o lekarniški dejavnosti (Uradni list RS, št. 85/16,
77/17, 73/19 in 186/21 – v nadaljevanju ZLD-1), ki je lex specialis v
razmerju do ZZDej. Navaja, da je lekarniška dejavnost javna zdravstvena služba,
kar naj bi pomenilo, da se izvaja na nepridobiten način. Morebiten presežek pri
izvajanju dejavnosti naj bi se torej porabil za opravljanje lekarniške
dejavnosti. Vlada poudarja, da se vsaka država sama odloča, katere storitve ali
službe šteje za tako pomembne, da jim podeli status javne službe. Lekarniška
dejavnost naj bi bila, upoštevajoč določbe ZLD-1, prepoznana kot dejavnost, ki
je pomembna za javni interes. Omejitev porabe presežka prihodkov pri izvajanju
lekarniške dejavnosti za namen razvoja dejavnosti je po mnenju Vlade
sorazmerna. Vlada se sklicuje na odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-277/05
z dne 9. 2. 2006 (Uradni list RS, št. 21/06, in OdlUS XV, 15), iz
katere naj bi izhajalo, da je polna materialna dostopnost zdravstvenih storitev
legitimen cilj, ki na podlagi pravice do zdravstvenega varstva iz
51. člena Ustave upravičuje tudi posege zakonodajalca izven področja
obveznega zdravstvenega zavarovanja. Zakonodajalec naj bi zato lahko posegel
tudi v pogoje za izvajanje lekarniške dejavnosti. Vlada meni še, da so pogoji
za vse izvajalce lekarniške dejavnosti določeni v ZLD-1, kar naj bi pomenilo,
da imata javni lekarniški zavod in koncesionar enako izhodišče pri kvoti oseb,
potrebnih za izvajanje dejavnosti. Posledično naj ne bi bilo mogoče trditi, da
sta v konkurenčno neenakem položaju.
6. Ustavno sodišče je mnenje Vlade vročilo pobudnikom,
ki so se o njem izjavili. Navajajo, da je Ustavno sodišče že presojalo
izpodbijano določbo v odločbi št. U-I-194/17 z dne 15. 11. 2018 (Uradni
list RS, št. 1/19, in OdlUS XXIII, 14) in jo delno razveljavilo za
izvajalce zdravstvene dejavnosti v okviru javne zdravstvene službe, ki so
gospodarske družbe in zasebni zdravniki. Ker ZLD-1 nima posebne ureditve v
zvezi z razpolaganjem presežkov prihodkov nad odhodki, naj bi se izpodbijana
določba nanašala tudi na lekarniško dejavnost kot del zdravstvene dejavnosti.
Pobudniki zato vztrajajo pri presoji ustavnosti izpodbijane določbe.
7. Ustavno sodišče je s sklepom št. U-I-59/18 z dne
13. 4. 2018 zavrnilo predlog pobudnikov za začasno zadržanje izvrševanja
izpodbijane določbe.
B. – I.
Pravni interes in sprejem pobude
8. Prvi pobudnik je pravna oseba, prostovoljno
strokovno združenje lekarnarjev, ki ne opravlja lekarniške dejavnosti. Vsi
drugi pobudniki so izvajalci lekarniške dejavnosti v okviru javne zdravstvene
službe (izvajalci s koncesijo).
9. Izpodbijana druga poved drugega odstavka
3. člena ZZDej določa, da morajo izvajalci zdravstvene dejavnosti
zdravstvene storitve, ki so del javne zdravstvene službe in so torej
negospodarske storitve splošnega pomena, opravljati na nepridobiten način, tako
da se presežek prihodkov nad odhodki porabi za opravljanje in razvoj
zdravstvene dejavnosti. Ustavno sodišče je drugo poved drugega odstavka
3. člena ZZDej z odločbo št. U-I-194/17 razveljavilo, kolikor ureja
presežke prihodkov nad odhodki za izvajalce zdravstvene dejavnosti v okviru
javne zdravstvene službe, ki so gospodarske družbe in zasebni zdravniki.
Razveljavitev torej ne učinkuje na lekarnarje.
10. Lekarniška dejavnost je na podlagi drugega odstavka
2. člena ZZDej del zdravstvene dejavnosti. Prvi odstavek 20. člena
ZZDej določa, da se lekarniška dejavnost izvaja v skladu s posebnim zakonom, za
vprašanja, ki v posebnem zakonu niso urejena, pa se uporablja ZZDej. Ta posebni
zakon je ZLD-1. Na podlagi prvega odstavka 5. člena ZLD-1 je lekarniška
dejavnost javna zdravstvena služba. Posebna ureditev ZLD-1 v zvezi z
razpolaganjem presežkov prihodkov nad odhodki (38. člen ZLD-1) velja samo
za javne zavode. Za pobudnike, ki so izvajalci lekarniške dejavnosti s
koncesijo, pa posebne ureditve v zvezi s tem ZLD-1 ne vsebuje. Na podlagi
20. člena ZZDej zato tudi zanje velja izpodbijana določba o obvezni porabi
presežka prihodkov nad odhodki za opravljanje in razvoj zdravstvene dejavnosti.
11. Pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti lahko
da, kdor izkaže svoj pravni interes ob vložitvi pobude (prvi odstavek
24. člena Zakona o Ustavnem sodišču, Uradni list RS, št. 64/07 –
uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS). Po
drugem odstavku navedenega člena je pravni interes podan, če predpis ali
splošni akt, izdan za izvrševanje javnih pooblastil, katerega oceno pobudnik
predlaga, neposredno posega v pobudnikove pravice, pravne interese oziroma v
njegov pravni položaj. Če predpis ne učinkuje neposredno, se po ustaljeni
ustavnosodni presoji pobuda lahko vloži šele po izčrpanju pravnih sredstev
zoper posamični akt, izdan na podlagi izpodbijanega predpisa, hkrati z ustavno
pritožbo, pod pogoji iz 50. do 60. člena ZUstS. To stališče Ustavnega
sodišča je podrobneje obrazloženo v sklepu Ustavnega sodišča
št. U-I-275/07 z dne 22. 11. 2007 (Uradni list RS, št. 110/07,
in OdlUS XVI, 82). Ker pobudo vlaga več pobudnikov, za izpolnjenost pogoja pravnega
interesa za vsebinsko presojo izpodbijane določbe zadošča, da pravni interes za
presojo te določbe izkaže (vsaj) en pobudnik.
12. Ustavno sodišče je že ugotovilo, da izpodbijana
druga poved drugega odstavka 3. člena ZZDej neposredno posega v pravni položaj
vsakega koncesionarja na področju zdravstvenih koncesij. Tvori namreč bistveni
okvir pravnega režima javne zdravstvene službe in zdravstvenih koncesij ter v
vsakem trenutku učinkuje oziroma omejuje vsakega koncesionarja.1 Glede
na veljavno ureditev lekarniške dejavnosti kot javne zdravstvene službe, ki je
del zdravstvene dejavnosti (glej 10. točko obrazložitve te odločbe), to velja
tudi za lekarniške koncesije. Od pobudnikov ni mogoče pričakovati, da bi
namenoma ravnali v nasprotju z zanje ustavno sporno določbo ZZDej, da bi tako
izzvali uvedbo postopka za odvzem koncesije, saj bi se s tem izpostavili
nesprejemljivemu pravnemu tveganju. Pobudniki, ki lekarniško dejavnost
opravljajo na podlagi koncesije, zato izkazujejo pravni interes za začetek
postopka za oceno ustavnosti izpodbijane določbe. Glede na to se Ustavnemu
sodišču ni bilo treba ukvarjati z vprašanjem, ali pravni interes izkazuje tudi
prostovoljno strokovno združenje lekarnarjev.
13. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo in glede na
izpolnjene pogoje iz četrtega odstavka 26. člena ZUstS nadaljevalo z
odločanjem o stvari sami.
B. – II.
Vsebina izpodbijane določbe
14. Po drugi povedi drugega
odstavka 3. člena ZZDej morajo izvajalci zdravstvene dejavnosti
zdravstvene storitve, ki so del javne zdravstvene službe in so torej
negospodarske storitve splošnega pomena, opravljati na nepridobiten način, tako
da se presežek prihodkov nad odhodki porabi za opravljanje in razvoj
zdravstvene dejavnosti. Izpodbijana določba torej nosilcem koncesionirane lekarniške
dejavnosti (v nadaljevanju zasebni lekarnarji) zapoveduje točno določeno
ravnanje z morebitnim presežkom prihodkov nad odhodki od izvajanja lekarniške
dejavnosti, kar a contrario pomeni, da jim hkrati zunaj tega
prepoveduje prosto razpolaganje z njim.
Ureditev načina financiranja
lekarniške dejavnosti
15. Lekarniška dejavnost je
zdravstvena dejavnost (prvi odstavek 20. člena ZZDej). Izvaja se kot javna
zdravstvena služba, s katero se zagotavljata trajna in nemotena oskrba
prebivalstva in izvajalcev zdravstvene dejavnosti z zdravili ter farmacevtska
obravnava pacientov (prvi odstavek 5. člena ZLD-1). Namenjena je
zagotavljanju kakovostne in učinkovite preskrbe z zdravili in drugimi izdelki
za podporo zdravljenja in ohranitev zdravja ter svetovanju glede njihove varne,
pravilne in učinkovite uporabe pacientom in zdravstvenim delavcem v zdravstvu
(prvi odstavek 2. člena ZLD-1). Poleg tega lekarniška dejavnost zagotavlja
tudi farmacevtske obravnave za ohranjanje zdravja in doseganje pričakovanih
kliničnih, humanističnih in ekonomskih izidov zdravljenja (drugi odstavek
2. člena ZLD-1). Bistveni del lekarniške dejavnosti vključuje izdajanje
zdravil za uporabo v humani in veterinarski medicini na recept in brez recepta
(promet z zdravili na drobno2) ter izdajo živil za posebne
zdravstvene namene (prva in druga alineja prvega odstavka 6. člena ZLD-1).
Promet z zdravili za uporabo v humani medicini na drobno, ki ga spremlja
ustrezna strokovna podpora s svetovanjem, se izvaja le v lekarnah in
specializiranih prodajalnah, vendar v slednjih zelo omejeno.3 Nosilec
lekarniške dejavnosti je magister farmacije z licenco,4 ki
zagotavlja smiselno uporabo zdravil ter prepreči njihovo nepravilno uporabo in
škodo ali zdravstvene težave uporabnika storitve, ki bi lahko nastale kot
posledice nepravilne uporabe zdravil (prvi in drugi odstavek 3. člena
ZLD-1).5 Namen navedenih pravil, katerih bistvo je, da vse
storitve izdaje in prodaje zdravil uporabnikom lahko izvajajo samo pooblaščene
osebe, ki so za to ustrezno strokovno usposobljene, je, da se zaradi
uresničevanja pravice do zdravstvenega varstva iz prvega odstavka
51. člena Ustave zagotovi pravilna uporaba zdravil in s tem prepreči
možnost nastanka škode za zdravje uporabnika storitev.
16. Prvi odstavek 15. člena ZLD-1
določa, da je izvajanje lekarniške dejavnosti financirano iz javnih in zasebnih
sredstev. Cene zdravil se oblikujejo prosto po pogojih trga, razen v primerih,
določenih z ZZdr-2 (156. člen ZZdr-2). Takšen primer so prav zdravila za
uporabo v humani medicini, ki so financirana iz javnih sredstev oziroma so
namenjena za financiranje iz javnih sredstev (prvi odstavek 158. člena
ZZdr-2). Gre torej za zdravila, ki se v skladu z ZZVZZ lahko predpisujejo v
breme obveznega zdravstvenega zavarovanja (na t. i. zeleni receptni obrazec).
Tem zdravilom se po postopku, določenem v 158. členu ZZdr-2, določi
najvišja dovoljena cena oziroma izredno višja dovoljena cena. Zdravila, ki se
lahko predpisujejo v breme zdravstvenega zavarovanja, se razvrščajo na sezname
(t. i. pozitivna ali vmesna lista).6 Od uvrstitve na seznam je
odvisno tudi, kolikšen delež cene razvrščenega zdravila se krije iz obveznega
zdravstvenega zavarovanja. Preostanek krijeta dopolnilno zdravstveno
zavarovanje oziroma uporabnik sam, če nima sklenjenega dopolnilnega
zdravstvenega zavarovanja. Dopolnilno zdravstveno zavarovanje je oblika
prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja uporabnika storitve.7 Le
t. i. nerazvrščena zdravila v celoti plačajo kupci, torej so to t. i.
samoplačniška zdravila (izdana na t. i. beli receptni obrazec). Zanje se cena
oblikuje prosto na trgu. Samoplačniška pa so tudi zdravila, ki se izdajo brez
recepta.
17. Zdravila, katerih plačilo krije
obvezno zdravstveno zavarovanje, so torej plačljiva iz javnih sredstev (tj.
financiranje iz javnih sredstev v smislu prvega odstavka 15. člena ZLD-1),
tista, katerih plačila obvezno zdravstveno zavarovanje ne krije in katerih cena
se oblikuje prosto na trgu, pa so v celoti plačljiva z zasebnimi sredstvi (tj.
financiranje iz zasebnih sredstev v smislu prvega odstavka 15. člena
ZLD-1). Navedeno velja za uporabnike storitev ne glede na to, kdo je izvajalec
lekarniške dejavnosti. Izvajalci lekarniške dejavnosti pa so javni lekarniški
zavod, fizična ali pravna oseba8 s koncesijo za izvajanje
lekarniške dejavnosti, bolnišnica ali drugi izvajalci (učna lekarna,
socialnovarstveni zavodi ter lekarna v okviru vojaške zdravstvene službe).
Ureditev položaja in načina
financiranja izvajalcev koncesionirane lekarniške dejavnosti
18. Po izrecni zakonski
ureditvi je lekarniška dejavnost izvzeta iz možnosti zasebne zdravstvene
dejavnosti, ki se financira po tržnih načelih (38. člen ZZDej). Zasebniki
torej lahko lekarniško dejavnost izvajajo samo in šele v primeru podeljene
koncesije. Ta položaj imajo zasebni lekarnarji na območju občine, ki je
koncesijo podelila, oziroma na območju sosednjih občin, če so te skupaj
podelile koncesijo.
19. Zasebni lekarnarji torej šele s
podelitvijo koncesije dobijo možnost izvajanja lekarniške dejavnosti, s tem da
so statusno lahko organizirani tudi kot gospodarska družba.9 Na
podlagi sklenjene koncesijske pogodbe jim ni neposredno zagotovljeno
financiranje iz javnih sredstev. Za pridobitev teh sredstev morajo
koncesionarji z Zavodom za zdravstveno zavarovanje Slovenije (v nadaljevanju
ZZZS) skleniti posebne pogodbe o financiranju koncesijske dejavnosti, na
podlagi katerih se obračunajo izdana zdravila in opravljene storitve.10 Popolnoma
zasebna sredstva pridobivajo koncesionarji le s prodajo zdravil, katerih cena
se oblikuje prosto na trgu (t. i. nerazvrščena zdravila in zdravila brez
recepta).11 Tudi pri koncesionirani lekarniški dejavnosti gre
torej za to, da koncesionarji prodajajo 1) zdravila, delno ali v celoti
plačljiva z javnimi sredstvi iz ZZZS, katerih cena je regulirana, in
hkrati 2) zdravila, v celoti plačljiva z zasebnimi sredstvi uporabnikov,
katerih cena se oblikuje prosto na trgu.
B. – III.
Presoja izpodbijane določbe z vidika
2. člena Ustave
20. Skladnost druge povedi
drugega odstavka 3. člena ZZDej z zahtevo po jasnosti in pomenski
določljivosti zakona, ki je eno od načel pravne države iz 2. člena Ustave,
je, kolikor se je nanašala na izvajanje zdravstvene dejavnosti zdravnikov na
podlagi koncesije, Ustavno sodišče že ocenjevalo v odločbi št. U-I-194/17.12 Zavrnilo
je v bistvenem enake očitke zoper sicer vsebinsko enako zakonsko določbo, ki je
naslavljala le druge izvajalce zdravstvene dejavnosti, kot jih pobudniki
uveljavljajo v obravnavani zadevi (o nejasnosti in nerazumljivosti pojma
negospodarske storitve splošnega pomena, o napačnosti – z vidika prava EU –
opredelitve dejavnosti javne zdravstvene službe kot negospodarske storitve
splošnega pomena, o neskladju izpodbijane določbe s specialno zakonodajo ter o
nedorečenosti pravil o ugotavljanju in porabi presežka prihodkov nad odhodki).
Zato so iz razlogov, navedenih v odločbi št. U-I-194/17,13 tudi
njihovi očitki o neskladju z načelom jasnosti in pomenske določljivosti
predpisov iz 2. člena Ustave neutemeljeni.
B. – IV.
Presoja izpodbijane določbe z vidika
prvega odstavka 74. člena Ustave
Uporabljivost jamstev iz 74. člena
Ustave
21. Zakonska ureditev
lekarniške dejavnosti (15. do 17. točka obrazložitve te odločbe) temelji na
51. členu Ustave, ki ureja pravico do zdravstvenega varstva. Ta terja
od države, da mora poskrbeti za človekovo zdravje (pravno varovana dobrina), ki
je ena od najpomembnejših ustavnih vrednot.14 Temeljni cilj
izvajanja lekarniške dejavnosti zato ni pridobivanje dobička,15 temveč
je na ravni posameznika pridobitni namen podrejen uresničevanju pravice do zdravstvenega
varstva iz prvega odstavka 51. člena Ustave, na ravni družbene skupnosti
pa zadovoljevanju javnih potreb v skrbi za javno zdravje. Navedeno velja ne
glede na to, ali lekarniško dejavnost izvaja javni zavod ali zasebni lekarnar.
22. Pri odgovoru na vprašanje, ali
zasebni lekarnar pri izvajanju te dejavnosti uživa jamstva pravice iz prvega
odstavka 74. člena Ustave, je treba izhajati iz pomena tega, da mu je
javna oblast za izvajanje lekarniške dejavnosti podelila koncesijo, in tega, da
se ta koncesionirana dejavnost ne financira v celoti iz javnih sredstev, temveč
gre za preplet javnih in zasebnih sredstev oziroma za kombinacijo in v
ustreznih deležih opredeljen preplet njenega javnega in zasebnega financiranja
(16., 17. in 19. točka obrazložitve te odločbe). Zasebni lekarnar namreč v
okviru izvajanja lekarniške dejavnosti opravlja tudi storitve, ki jih
neposredno ali posredno financirajo uporabniki teh storitev. To, da nekatere
storitve koncesionirane lekarniške dejavnosti uporabniki teh storitev plačujejo
sami bodisi neposredno bodisi na podlagi sklenjenega prostovoljnega
zdravstvenega zavarovanja za te primere, zato prav tako pomembno vpliva na
odgovor na vprašanje o uporabljivosti jamstev svobodne gospodarske pobude;
čeprav ne toliko, da bi to lahko spremenilo naravo koncesionirane lekarniške
dejavnosti (glej prejšnjo točko obrazložitve te odločbe). Ta kljub temu in
kljub temu, da jo izvaja zasebnik kot koncesionar, ostaja t. i. negospodarska
javna služba (15. točka obrazložitve te odločbe) v smislu drugega odstavka
3. člena ZZDej prav zaradi njene temeljne funkcije, ki jo ima za
uresničevanje pravice do zdravstvenega varstva in zagotavljanje javnega zdravja
ter pri kateri se storitve financirajo iz javnih sredstev prek ZZZS.16 Vendar
dejstvo delnega financiranja storitev zasebnega lekarnarja iz sredstev, ki mu
jih plačajo uporabniki njegovih storitev neposredno ali posredno iz
prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja, prispeva k temu, da mu pri izvajanju
dejavnosti ni mogoče odreči ustavnih jamstev, ki mu jih zagotavlja pravica iz
prvega odstavka 74. člena Ustave. Ustavni položaj zasebnih lekarnarjev
mora biti glede na navedeno torej a fortiori varovan z vidika
jamstev svobodne gospodarske pobude v primerjavi z zdravniki zasebniki, ki prav
tako izvajajo zdravstveno dejavnost na podlagi koncesije.17
Poseg v pravico do svobodne gospodarske
pobude
23. Ker je cena zdravil, ki so
v celoti ali delno plačljiva iz sredstev ZZZS, regulirana, to pri izvajanju
koncesionirane lekarniške dejavnosti že samo po sebi omejuje možnost nastanka
presežka prihodkov nad odhodki. Ta pa lahko nedvomno nastane pri prodaji
zdravil, ki jih plačajo uporabniki lekarniških storitev v celoti iz zasebnih
sredstev (glej 16. in 17. točko obrazložitve te odločbe). Glede teh ni omejitev,
zato lahko zanje tudi zasebni lekarnar prosto oblikuje ceno in s tem vpliva na
ustvarjanje morebitnega presežka prihodkov nad odhodki. Izpodbijana določba pa
prepoveduje, da bi s takim presežkom prosto razpolagal zunaj dejavnosti (glej
14. točko obrazložitve te odločbe). S tem navedena prepoved intenzivno oži
možnost ene od pomembnih prvin pravice do svobodne gospodarske pobude in pomeni
omejitev te pravice.
24. Zakonodajalec lahko na podlagi
tretjega odstavka 15. člena v zvezi z drugim stavkom drugega odstavka
74. člena Ustave pravico do svobodne gospodarske pobude omeji, če to
zahteva javna korist.18 Pri uzakonitvi omejitve mora izbrati
tak ukrep, ki bo zagotovil učinkovito varstvo javne koristi in hkrati kar
najmanj posegel v ustavno pravico.19 Ustavno sodišče je tako
moralo presoditi, ali za izpodbijano ureditev obstaja javna korist, ali jo
izpodbijani ukrep lahko učinkovito zagotavlja in ali je poseg v skladu s
splošnim načelom sorazmernosti (2. člen Ustave). Pri presoji sorazmernosti
posega Ustavno sodišče ugotavlja le, ali je teža njegovih posledic sorazmerna
koristim, ki bodo zaradi posega nastale (drugi stavek drugega odstavka
74. člena Ustave).20
Javna korist in sorazmernost posega v
pravico do svobodne gospodarske pobude
25. Že v odločbi št. U-I-194/17
je Ustavno sodišče ugotovilo, da je zagotavljanje trajnega, kakovostnega in
univerzalnega dostopa do storitev javne zdravstvene službe, v tem primeru
lekarniške, javna korist, ki lahko upraviči poseg v pravico do svobodne
gospodarske pobude. Pritrditi je treba Vladi, da gre za cilj, namenjen varstvu
človekove pravice do zdravstvenega varstva iz prvega odstavka 51. člena
Ustave, pa tudi zagotavljanju javnega zdravja nasploh. Z izpodbijanim ukrepom,
ki zagotavlja, da se vsi prihodki iz naslova koncesionirane lekarniške
dejavnosti namenjajo njenemu nadaljnjemu delovanju in razvoju, je sicer,
splošno gledano, takšno javno korist mogoče učinkovito zagotoviti. Zato je
treba oceniti še, ali je teža posledic izpodbijanega ukrepa sorazmerna
koristim, ki zaradi posega nastajajo.
26. Državni zbor na pobudo ni
odgovoril, Vlada pa v mnenju ne navaja koristi, ki naj bi nastale zaradi
izpodbijanega ukrepa. Tudi v zakonodajnem gradivu te vsebine ni mogoče najti.21 Ni
sicer mogoče zanikati, da bi izpodbijana ureditev, ki prepoveduje prosto
razpolaganje zasebnih lekarnarjev z morebitnimi presežki prihodkov nad odhodki,
lahko prispevala k trajnemu, kakovostnejšemu in čim bolj dostopnemu
zagotavljanju lekarniških storitev. Tako se namreč čisto vsi morebitni presežki
(glej 23. točko obrazložitve te odločbe) ohranijo zgolj znotraj koncesionirane
dejavnosti. Hkrati ni mogoče zanikati tega, da je vlaganje morebitnega presežka
prihodkov v samo dejavnost tudi v interesu zasebnega lekarnarja, saj kot
zasebnik lahko izvaja to dejavnost samo na podlagi koncesije. Vendar obseg
koristi, ki bi jih k temu lahko prispeval izpodbijani ukrep, niti ni podrobneje
izkazan. Glede na navedeno te ne morejo odtehtati intenzivnega posega v samo
jedro pravice. S prepovedjo prostega razpolaganja z morebitnimi presežki
prihodkov nad odhodki zasebnih lekarnarjev, še posebno v delu, v katerem
uporabniki plačajo storitve v celoti iz zasebnih sredstev (16. in 17. točka
obrazložitve te odločbe), se namreč posega v samo jedro pravice iz prvega
odstavka 74. člena Ustave. Prav upravičenje avtonomnega odločanja na
lastno odgovornost o tem, ali bo izvajalec dejavnosti pozitivni donos svoje
dejavnosti ohranil v dejavnosti, preusmeril v drugo dejavnost oziroma po svoji
presoji porabil drugače, je eno izmed ključnih jamstev svobodne gospodarske
pobude, kot je že poudarilo Ustavno sodišče.22 Ureditev, ki
tako pomembno krni samo jedro te pravice, pa ne more biti sorazmerna koristim,
ki bi zaradi nje utegnile nastati.
27. Ustavno sodišče glede na navedeno
ugotavlja, da je poseg v pravico do svobodne gospodarske pobude zasebnih
lekarnarjev nesorazmeren. Druga poved drugega odstavka 3. člena ZZDej je
torej, kolikor ureja presežke prihodkov nad odhodki za izvajalce koncesionirane
lekarniške dejavnosti, v neskladju s prvim odstavkom 74. člena Ustave.
Ustavno sodišče jo je zato v tem delu razveljavilo.
28. Ker je Ustavno sodišče ugotovilo
neskladje druge povedi drugega odstavka 3. člena ZZDej že s prvim
odstavkom 74. člena Ustave, ni presojalo drugih očitkov pobudnikov.
C.
29. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na
podlagi 43. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter
sodnici in sodniki dr. Rok Čeferin, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard
ZDA), dr. Rajko Knez, dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, dr. Rok
Svetlič, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Odločbo je sprejelo
soglasno. Sodnici Mežnar in Šugman Stubbs ter sodnik Knez so dali pritrdilna
ločena mnenja.
dr. Matej Accetto
predsednik
Zanj
dr. Rok Čeferin
podpredsednik
______________
1 Sklep Ustavnega sodišča št. U-I-194/17 z dne 22. 3. 2018,
13. točka obrazložitve.
2 Zakon o zdravilih
(Uradni list RS, št. 17/14 in 66/19 – v nadaljevanju ZZdr-2) v
14. členu razvršča zdravila glede na predpisovanje na tista, za izdajo
katerih je potreben zdravniški recept (zdravila na recept), in tista, za izdajo
katerih zdravniški recept ni potreben (zdravila brez recepta).
3 In sicer le s
posebnim dovoljenjem Javne agencije Republike Slovenije za zdravila in
medicinske pripomočke ter le za zdravila in medicinske pripomočke, ki se
izdajajo brez recepta, namenjena pa so le odpravljanju lažjih simptomov in
njihova uporaba lahko povzroči le majhno tveganje; navedena agencija lahko v
tem primeru določi tudi omejitve glede jakosti zdravil, velikosti njihovega
pakiranja in števila prodanih enot (prvi do četrti odstavek 126. člena
ZZdr-2).
4 Licenca se obnavlja
vsakih sedem let na podlagi dokazil o strokovnem usposabljanju, če teh ni, pa
na podlagi opravljenega preizkusa strokovne usposobljenosti (79. člen
ZLD-1).
5 Za izdajo zdravil v
lekarni, za katere je potreben recept, je pooblaščena oseba za izdajo magister
farmacije z licenco, za izdajo tistih, za katera ni potreben recept, pa poleg
njega še farmacevtski tehnik, vendar pod nadzorom magistra farmacije (prvi in
drugi odstavek 81. člena ZLD-1), medtem ko je v specializirani prodajalni
za to usposobljena že oseba z najmanj srednjo izobrazbo farmacevtske smeri
(prvi odstavek 127. člena ZZdr-2).
6 Glej prvi odstavek
23. člena, 23.a in 23.b člen ZZVZZ.
7 Glej 61. in
62. člen ZZVZZ.
8 Pravna oseba pod
pogojem, da ima nosilec lekarniške dejavnosti, ki je tudi njen poslovodja
oziroma poslovodni organ, več kot 50-odstotni delež v osnovnem kapitalu te
osebe (prvi odstavek 39. člena ZLD-1).
9 Vendar
pravnoorganizacijska oblika sama po sebi ni upošteven kriterij za oceno
ustavnosti izpodbijane določbe. Tudi SEU pravnoorganizacijski obliki ne
pripisuje upoštevnosti. Koncept podjetja po pravu EU se nanaša na vsak subjekt,
ki se ukvarja z gospodarsko dejavnostjo, ne glede na njegov pravni status in
način financiranja (glej sodbe SEU v zadevi Höfner in Elser proti Macrotron,
C-41/90, z dne 23. 4. 1991, 21. točka obrazložitve, združenih zadevah Poucet
in Pistre proti AGF in Cancava, C-159/91 in C-160/91, z dne 17. 2. 1993,
17. točka obrazložitve, zadevi FFSA in drugi proti Ministère de
l'Agriculture et de la Pêche, C-244/94, z dne 16. 11. 1995, 14. točka
obrazložitve, zadevi Job Center, C-55/96, z dne 11. 12. 1997, 21. točka
obrazložitve, in zadevi Albany, C-67/96, z dne 21. 9. 1999, 77. točka
obrazložitve, ter sodbi Splošnega sodišča v zadevah Dansk
Pelsdyravlerforening proti Komisiji, T-61/89, z dne 2. 7. 1992, 50. točka
obrazložitve, in Consiglio Nazionale degli Spdizionieri Doganali proti
Komisiji, T-513/93, z dne 30. 3. 2000, 36. točka obrazložitve).
10 Tretji odstavek 44.f
člena ZZdej in tretji odstavek 65. člena ZZVZZ ter Navodilo o beleženju in
obračunavanju zdravstvenih storitev in izdanih materialov (objavljeno na
spletni strani ZZZS).
11 Tudi po sodni praksi
SEU je pomembno ločiti dejavnost nakupa blaga od njegove poznejše uporabe.
Naravo nabavne dejavnosti je treba določiti glede na to, ali kasnejša uporaba
kupljenega blaga pomeni gospodarsko dejavnost ali ne. Primerjaj sodbo Splošnega
sodišča v zadevi Fenin proti Komisiji, T-319/99, z dne 4. 3. 2003, 36.
in 37. točka obrazložitve (odločitev v zadevi je bila v pritožbenem postopku
potrjena s sodbo velikega senata SEU v pritožbeni zadevi, C-205/03 P, z dne 11.
7. 2006), iz katere izhaja, da že le delno ponujanje zdravstvenih storitev na
trgu zadostuje, da gre za ekonomsko aktivnost (41. točka obrazložitve). Pri tem
tudi način pridobivanja blaga (npr. temelječ na načelih solidarnosti in
socialnega varstva) ne vpliva na takšno presojo.
12 Odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-194/17, 12. do 35. točka obrazložitve.
13 Prav tam.
14 Tako Ustavno sodišče v
odločbi št. U-I-166/17 z dne 5. 11. 2020 (Uradni list RS, št. 173/20,
in OdlUS XXV, 23), 14. točka obrazložitve.
15 Primerjaj prav tam,
13. točka obrazložitve.
16 V Republiki Sloveniji
torej ni sistemsko uveljavljena ureditev, na katero bi se nanašala 24. točka
Sporočila Komisije o uporabi pravil Evropske unije o državni pomoči za
nadomestilo, dodeljeno za opravljanje storitev splošnega gospodarskega pomena
(UL C 8, 11. 1. 2012). Iz nje izhaja: v posameznih državah, v katerih je
uveljavljen sistem, po katerem se storitve opravljajo v zameno za plačilo,
bodisi neposredno od bolnikov ali iz njihovega zavarovanja, obstaja med
izvajalci zdravstvene dejavnosti določena stopnja konkurence v zvezi z opravljanjem
zdravstvenih storitev; pri tem zgolj dejstvo, da zdravstvene storitve opravlja
javna bolnišnica, v tovrstnih primerih ni dovolj, da bi se lahko dejavnost
razvrstila med negospodarske dejavnosti.
17 Glej 39. točko
obrazložitve odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-194/17.
Primerjaj tudi
stališče SEU iz sodbe v zadevi Albany glede opredelitve
podjetja; gre prav tako za okoliščino, ki kaže na uporabljivost 74. člena
Ustave. V 85. točki obrazložitve te sodbe SEU zastopa stališče, da tudi
odsotnost kakršnegakoli dobičkonosnega motiva in navzočnost prvin, ki kažejo na
solidarnost, vključno z obveznimi prispevki, ni dovolj, da bi sektorskemu
pokojninskemu skladu odvzeli status podjetja. Generalni pravobranilec Jacobs je
v svojih sklepnih predlogih v tej zadevi (312. točka obrazložitve) tudi
predlagal, da je »nepridobitni značaj subjekta ali dejstvo, da si prizadeva za
negospodarske cilje, načeloma nepomembno« za vprašanje, ali je subjekt treba
šteti za podjetje. Primerjaj več o tem tudi za zdravstveni sektor v sodbi
Splošnega sodišča v zadevi Fenin proti Komisiji, 35.–41. točka
obrazložitve, in tudi pojasnilo v op. 9 te odločbe.
Prim. tudi A. Taylor
in N. Warren, Healthcare & competition law: an overview of EU and national
case law, e-Competitions Special Issue Healthcare, 2. 2. 2022, in E. Szyszczak,
The Altmark Case Revisited, European State Aid Law Quarterly , let. 16,
št. 3 (2017), str. 402–404. Avtorica analizira pristope Evropske komisije
in SEU ter zaključi, da dejstvo, da so zdravstvene zavarovalnice smele
ustvariti dobiček in ga razdeliti delničarjem, samo po sebi ne more spremeniti
narave sistema, to je družbene značilnosti in ciljev, torej osrednjega
delovanja po načelu solidarnosti ter določene stopnje državne regulacije in
nadzora (str. 403). Torej tudi pravo EU dopušča pridobivanje dobička v sistemih
(obveznih) zdravstvenih zavarovanj in razpolaganje z njim. Pomembno pri tem je,
ali se končna dejavnost (ponujanje zdravstvenih storitev ali blaga) vsaj izvaja
po tržnih pravilih.
18 Odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-66/08 z dne 11. 12. 2008 (Uradni list RS, št. 121/08,
in OdlUS XVII, 73), 82. točka obrazložitve.
19 Prav tam.
20 Prav tam, 86. točka
obrazložitve, ter odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-52/16 z dne 12. 1.
2017 (Uradni list RS, št. 5/17, in OdlUS XXII, 1), 22. točka obrazložitve,
in št. U-I-446/20, U-I-448/20, U-I-455/20, U-I-467/20 z dne 15. 4.
2021 (Uradni list RS, št. 72/21), 24. točka obrazložitve.
21 Predlog zakona o
spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravstveni dejavnosti, prva obravnava, EVA
2015-2711-0033, str. 9, 61 in 62, in obrazložitev sprejetega amandmaja k
3. členu z dne 28. 8. 2017 in z dne 12. 9. 2017, EPA 1930 - VII.
22 Primerjaj 40. točko
obrazložitve odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-194/17. Primerjaj tudi
stališča glede prava EU in razpolaganja z dobičkom (opomba 20 k obrazložitvi te
odločbe).