Številka: U-I-189/21-12
Datum: 26. 5. 2022
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti, začetem z
zahtevo Okrajnega sodišča v Mariboru, na seji 26. maja 2022
odločilo:
1. Tretji odstavek 65. člena Zakona o izvršbi in
zavarovanju (Uradni list RS, št. 3/07 – uradno prečiščeno besedilo, 93/07,
28/09, 51/10, 26/11, 53/14, 54/15, 11/18 in 36/21), kolikor se nanaša na
izvršbo na premičnine, je v neskladju z Ustavo.
2. Državni zbor mora ugotovljeno neskladje odpraviti v roku
enega leta po objavi te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
3. Do odprave ugotovljene protiustavnosti iz 1. točke tega
izreka lahko tretji začne pravdo na ugotovitev, da izvršba na določeno
premičnino ni dopustna, v obdobju od pravnomočnosti sklepa o zavrnitvi ugovora
tretjega do konca izvršbe.
Obrazložitev
A.
1. Predlagatelj vlaga zahtevo
za oceno ustavnosti tretjega odstavka 65. člena Zakona o izvršbi in
zavarovanju (v nadaljevanju ZIZ). Pojasnjuje, da odloča o tožbi na ugotovitev
nedopustnosti izvršbe na premičnino, ki jo je po vložitvi ugovora tretjega iz
64. člena ZIZ vložila oseba, ki trdi, da je lastnica zarubljene stvari.
Tožnica naj bi tožbo vložila po izteku roka 30 dni iz tretjega odstavka
65. člena ZIZ. Po mnenju predlagatelja je navedeni rok procesna predpostavka,
ki mora biti izpolnjena, da bi sodišče lahko takšno tožbo obravnavalo.
Predlagatelj navaja, da bi moral zato tožbo zavreči, vendar namesto tega vlaga
zahtevo za oceno ustavnosti tretjega odstavka 65. člena ZIZ zaradi
neskladja s 33. členom Ustave.
2. Po oceni predlagatelja sta ugovor
tretjega in tožba na nedopustnost izvršbe odraz varstva lastninske pravice. Z
njima naj bi tretji lahko preprečil, da se njegova stvar proda v izvršilnem
postopku, ki teče zoper izvršilnega dolžnika, in da kupec na njej originarno
pridobi lastninsko pravico. Ustavno problematičen naj bi bil rok 30 dni za
vložitev tožbe na nedopustnost izvršbe, ki naj bi tako močno omejil možnosti
tretjega, da uveljavi svoje upravičenje ubraniti svojo lastninsko pravico pred
neupravičenimi posegi, da naj bi bila s tem kršena človekova pravica do zasebne
lastnine iz 33. člena Ustave. Pri tem predlagatelj poudarja, da so z
ustavnim jamstvom zasebne lastnine varovani vsi pravni položaji, ki imajo za
posameznika na podoben način kot lastninska pravica premoženjsko vrednost in ki
mu omogočajo svobodo ravnanja na premoženjskem področju.
3. Predlagatelj meni, da izpodbijani
poseg – časovna omejitev možnosti lastnika, da prepreči izvršbo na svojo stvar
– zasleduje legitimne cilje, to je varstvo upnikovih premoženjskih pravic,
učinkovitejše poplačilo upnikov in varstvo pravnega prometa. Ureditev naj bi
bila primerna za dosego teh ciljev. Predlagatelj pa zanika nujnost tega posega.
V zahtevi obširno povzema stališča Ustavnega sodišča iz odločbe št. U-I-44/18
z dne 7. 11. 2019 (Uradni list RS, št. 69/19, in OdlUS XXIV, 18) in
se nanje opira. Prepričan je namreč, da je ureditev ugovora tretjega in tožbe
zaradi nedopustnosti izvršbe v bistvenem primerljiva z ureditvijo uveljavljanja
izločitvene pravice v stečajnem postopku. Predlagatelj zato sklepa, da presoja
Ustavnega sodišča o odsotnosti nujnosti ureditve, ki je predvidevala izgubo
izločitvene pravice zaradi opustitve vložitve ustrezne tožbe v enomesečnem
roku, nakazuje, da je iz enakega razloga protiustavna tudi ureditev, ki omogoča
izgubo pravice vložiti tožbo zaradi nedopustnosti izvršbe po preteku 30 dni od
pravnomočne zavrnitve ugovora tretjega. Poseg naj ne bi bil nujen; zasledovani
cilj naj bi se lahko dosegel tudi tako, da bi tretji imel pravico vložiti tožbo
vse do prodaje stvari v izvršilnem postopku. Tretji, ki bi odlašal z vložitvijo
tožbe, bi tako zgolj tvegal prodajo v izvršbi. Po mnenju predlagatelja bi taka
ureditev še vedno ohranila učinkovitost izvršbe, hkrati pa tretji ne bi bil v
tolikšni meri omejen pri uveljavitvi s 33. členom Ustave varovanih
upravičenj.
4. Ustavno sodišče je zahtevo poslalo
v odgovor Državnemu zboru, ki nanjo ni odgovoril. Mnenje o zahtevi je dala
Vlada, ki meni, da izpodbijana ureditev izločitvene tožbe tretjega iz ZIZ ni
primerljiva (na način, kot naj bi ju primerjala zahteva predlagatelja) z
ureditvijo iz Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in
prisilnem prenehanju (Uradni list RS, št. 176/21 – uradno prečiščeno
besedilo in št. 178/21 – popr. – v nadaljevanju ZFPPIPP), ki jo je Ustavno
sodišče presojalo v odločbi št. U-I-44/18. Izpostavlja drugi odstavek
64. člena ZIZ, ki določa, da se ugovor tretjega lahko vloži do konca
izvršilnega postopka. Zaradi tega predhodnega postopka in pravnomočne odločitve
sodišča o ugovoru tretjega, katerega vložitev naj ne bi bila časovno zamejena,
naj bi bilo tožbo zaradi nedopustnosti izvršbe primerneje obravnavati kot
izredno pravno sredstvo zoper pravnomočni sklep o zavrnitvi ugovora tretjega.
Po mnenju Vlade se je pri presoji ustavnosti izpodbijane ureditve zato treba
nasloniti na 25. člen Ustave. Prekluzivni rok iz tretjega odstavka
65. člena ZIZ naj bi pomenil omejitev te človekove pravice. Vendar naj
prekluzivni roki po ustaljeni presoji Ustavnega sodišča sami po sebi ne bi bili
nedopustni, saj služijo zagotavljanju jasnosti in gotovosti medsebojnih pravnih
razmerij, kot tudi pravni varnosti. Vlada trdi, da bi možnost vložitve
izločitvene tožbe vse do prodaje stvari v izvršilnem postopku povzročila številne
zaplete tako pri delu izvršiteljev kot sodišča, kar naj bi onemogočalo
doseganje učinkovitosti izvršbe. Predlagatelj se je izjasnil o mnenju Vlade.
Navaja, da tretji šele z vložitvijo tožbe zaradi nedopustnosti izvršbe pridobi
možnost, da se o njegovi pravici vsebinsko odloči. Predlagatelj dodatno
utemeljuje svojo tezo iz zahteve o primerljivosti mehanizmov za varstvo pravice
do zasebne lastnine tretjih v stečajnem in izvršilnem postopku. Edina prava
razlika med obema ureditvama naj bi bila ta, da v izvršilnem postopku tretji
izgubi varstvo svoje pravice do zasebne lastnine z zamudo izpodbijanega roka
trideset dni za vložitev tožbe zaradi nedopustnosti izvršbe. Predlagatelj
opozarja, da z zavrženjem tožbe tretjega zaradi vložitve po poteku roka preneha
tudi odložni razlog.
B. – I.
Upravičenost predlagatelja za vložitev
zahteve in obseg presoje Ustavnega sodišča
5. Sodišče, ki pri odločanju
meni, da je zakon ali del zakona, ki bi ga moralo uporabiti, protiustaven, mora
na podlagi 156. člena Ustave in prvega odstavka 23. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo,
109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS) prekiniti postopek in z zahtevo
začeti postopek za oceno njegove ustavnosti. Tako dejstvo prekinitve postopka
kot tudi to, da mora sodišče izkazati, da mora izpodbijano zakonsko določbo
uporabiti v postopku, v katerem odloča, spadata v okvir procesne predpostavke
iz 156. člena Ustave in iz prvega odstavka 23. člena ZUstS, ki mora
biti izpolnjena za začetek postopka za oceno ustavnosti zakona. Pri tem mora
sodišče izkazati, da izpodbijanih zakonskih določb ni mogoče razložiti
ustavnoskladno.1
6. Predlagatelj je izkazal
obstoj te procesne predpostavke. Zahtevi za oceno ustavnosti je priložil
pravnomočni sklep o prekinitvi postopka odločanja o tožbi iz tretjega odstavka
65. člena ZIZ na ugotovitev, da izvršba na zarubljeno premičnino ni
dopustna2 do odločitve Ustavnega sodišča o zahtevi za oceno
ustavnosti tretjega odstavka 65. člena ZIZ. Iz tega sklepa izhaja, da predlagatelj
odloča o tožbi na nedopustnost izvršbe, ki jo je tožnica vložila po izteku
30-dnevnega roka iz izpodbijane določbe, in bi zato predlagatelj moral tožbo
zavreči kot prepozno. Predlagatelj je, upoštevaje, da izpodbija tretji odstavek
65. člena ZIZ prav v delu, v katerem je določen zadevni prekluzivni rok za
vložitev izločitvene tožbe,3 po oceni Ustavnega sodišča
izkazal, da mora uporabiti izpodbijano zakonsko določbo, ki je (glede na
ustavnopravno hipotezo predlagatelja) ni mogoče ustavnoskladno razložiti.
7. Ustavno sodišče razume
zahtevo za oceno ustavnosti tako, da predlagatelj zahteva oceno ustavnosti roka
30 dni za vložitev tožbe na nedopustnost izvršbe iz tretjega odstavka
65. člena ZIZ, kolikor se nanaša na tožbe, s katerimi tožeče stranke zahtevajo
ugotovitev, da ni dopustna izvršba na neko premično stvar/premične stvari. To
tudi ustreza dejstvom t. i. »sprožilnega primera«, v zvezi s katerim je bila
zahteva vložena. V tem obsegu je Ustavno sodišče opravilo presojo skladnosti z
Ustavo tretjega odstavka 65. člena ZIZ.
B. – II.
Povzetek bistvenih razlogov odločbe
Ustavnega sodišča št. U-I-44/18
8. Ker se predlagatelj pri
utemeljevanju nosilnih tez svoje zahteve obširno opira na odločbo Ustavnega
sodišča št. U-I-44/18 in ker razlogom navedene odločbe tudi po mnenju
Ustavnega sodišča ni mogoče odrekati upoštevnosti za odločitev o tej zahtevi za
oceno ustavnosti, Ustavno sodišče uvodoma kratko povzema odločitev in nosilne
razloge navedene odločbe.
9. Ustavno sodišče je z odločbo
št. U-I-44/18 ugotovilo neskladje z Ustavo tretjegaodstavka
310. člena in tretjega odstavka 311. člena ZFPPIPP ter naložilo
Državnemu zboru, naj odpravi ugotovljeno neskladje v roku enega leta po objavi
odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije, in določilo tudi način izvršitve
svoje odločbe. Ustavno sodišče je v tej odločbi presojalo ustavnost ureditve,
ki je določala prenehanje v stečajnem postopku prijavljene in prerekane
izločitvene pravice, če izločitveni upnik v enomesečnem roku po objavi sklepa o
preizkusu terjatev: (a) ni vložil tožbe na njeno uveljavitev oziroma (b) ni
predlagal nadaljevanja prekinjenega pravdnega postopka oziroma razširitve tožbe
na drugega upnika, ki je izločitveno pravico prerekal. Ustavno sodišče je
ugotovilo, da je izločitvena pravica, kot pravica lastnika stvari ali imetnika
druge premoženjske pravice, da se iz stečajne mase izloči premoženje, ki ne
pripada stečajnemu dolžniku, varovana v okviru pravice do zasebne lastnine iz
33. člena Ustave. Z njenim prenehanjem izločitveni upnik v razmerju do
stečajnega dolžnika izgubi tudi varstvo po splošnih pravilih civilnega prava.
Zato je pomenilo prenehanje izločitvene pravice poseg v pravico do zasebne
lastnine.
10. Ta poseg je Ustavno sodišče v
odločbi št. U-I-44/18 označilo za neskladnega s 33. členom Ustave
zaradi njegove prekomernosti. Poseg ni bil nujen za dosego sicer ustavno
dopustnega cilja pospešitve in povečanja učinkovitosti stečajnega postopka.
Prenehanje izločitvene pravice na podlagi tretjega odstavka 310. člena in
tretjega odstavka 311. člena ZFPPIPP je bilo določeno kot predpostavka, ki
dovoljuje začetek postopka prodaje premoženja, ki je predmet izločitvene
pravice. Vendar prenehanje izločitvene pravice ni bilo nujno za zagotovitev
cilja hitrosti postopka. Ustavno sodišče ni videlo razlogov, da zakonodajalec
ne bi mogel določiti zamude roka za uveljavljanje izločitvene pravice v pravdi
le kot predpostavko za dovoljenost prodaje. Izločitvena pravica v tem primeru
ne bi prenehala, upniki pa bi jo, enako kot v primeru, ko izločitvene pravice
sploh ne prijavijo, izgubili šele, ko bi upravitelj v skladu z ZFPPIPP prodal
premoženje, ki je predmet izločitvene pravice. Z zamudo roka za ustrezno
uveljavitev izločitvene pravice v pravdi bi torej izločitveni upniki, enako kot
tisti, ki izločitvene pravice ne prijavijo, sprejeli le tveganje, da bo
premoženje prodano.
B. – III.
Nekatera vprašanja razlage instituta
tožbe na nedopustnost izvršbe
11. Tožbo na nedopustnost
izvršbe iz tretjega odstavka 65. člena ZIZ, s katero se zahteva
ugotovitev, da izvršba na določen predmet/predmete ni dopustna, lahko vloži
oseba, ki je pred tem izčrpala pravno sredstvo ugovora tretjega iz
64. člena ZIZ. Ugovor tretjega zoper sklep o izvršbi je namenjen varstvu
premoženjskih pravic osebe, ki ni dolžnik iz sklepa o izvršbi, pač pa trdi, da
ima na predmetu izvršbe pravico, ki preprečuje izvršbo (prvi odstavek
64. člena ZIZ).4 Ugovor se lahko vloži do konca
izvršilnega postopka (drugi odstavek 64. člena ZIZ). Če je ugovor tretjega
pravnomočno zavrnjen,5 kar mora biti vedno, razen v primeru
upnikove pasivnosti ali izjave, da ne nasprotuje ugovoru,6 daje
izpodbijani tretji odstavek 65. člena ZIZ tretjemu 30 dni časa od
pravnomočnosti sklepa o zavrnitvi ugovora, da začne pravdo po izločitveni
tožbi. Ko izvršilno sodišče zaradi upnikovega nasprotovanja ugovoru pravnomočno
zavrne ugovor tretjega, to stori avtomatično, brez vsebinske presoje njegove
utemeljenosti. Že zato tožbe na nedopustnost izvršbe ni mogoče šteti za izredno
pravno sredstvo ali za sredstvo, bistveno podobno izrednemu pravnemu sredstvu,
kot predlaga Vlada. Šele v tej pravdi se sodišče z razlogi, ki so bili predmet
ugovora tretjega v izvršbi, tudi vsebinsko ukvarja. Če sodišče s pravnomočno
odločbo ugotovi, da izvršba, ki še ni končana oziroma je bila odložena,7 na
določen predmet ni dopustna, glede tega predmeta ustavi izvršbo (peti odstavek
65. člena ZIZ). Za ta primer je upošteven drugi odstavek 76. člena
ZIZ, ki določa, da sodišče, kadar ustavi izvršbo, s tem razveljavi, če zakon ne
določa drugače, tudi opravljena izvršilna dejanja, kolikor s tem niso prizadete
pridobljene pravice drugih oseb.
12. Smisel ugovora tretjega in tožbe
na nedopustnost izvršbe je v tem, da tretji ohrani tiste pravice, ki bi po
opravljeni izvršbi ugasnile.8 Sedmi odstavek 96. člena ZIZ
pri premičninski izvršbi določa, da kupec pridobi stvar prosto vseh bremen in
postane lastnik stvari tudi v primeru, ko dolžnik ni bil njen lastnik. Pravice
tretjega na predmetu izvršbe torej najpozneje s prodajo v izvršbi prenehajo.9 Iz
opisanega namena izločitvene tožbe – ubraniti pravico tretjega na stvari, ki ji
grozi, da bo prenehala, ko bo stvar prodana v izvršbi za poplačilo tujega
dolga, oziroma preprečiti prodajo stvari v izvršbi – izhaja tudi, do kdaj je
vsebinsko odločanje sodišč o zahtevku na ugotovitev nedopustnosti izvršbe
smiselno in mogoče. Če na podlagi pravnomočne ugoditve takemu zahtevku ni
mogoče (več) doseči ustavitve izvršbe na sporni predmet, se zastavi vprašanje
pravnega interesa tretjega za pravo meritorno odločanje sodišča v izločitveni
pravdi. Že peti odstavek 65. člena ZIZ določa, da izvršilno sodišče, ki je
bilo seznanjeno s pravnomočno sodbo, da izvršba na določen predmet ni dopustna,
ustavi izvršbo glede tega predmeta le, če izvršba še ni končana.10 V
sodni praksi so zato ustaljena stališča, ki po koncu izvršbe na sporni predmet
(torej če izločitvena pravda do tedaj ni pravnomočno končana) zavračajo možnost
uspeha tožnika. Sodišča v teh primerih zahtevek tretjega iz tožbe na
nedopustnost izvršbe zavrnejo (vendar brez dejanskega vsebinskega odločanja o
obstoju pravice, ki preprečuje izvršbo, torej na način, ki funkcionalno
spominja na zavrženje) ali zavržejo.
13. Konec izvršbe oziroma konec
izvršilnega postopka za namene petega odstavka 65. člena ZIZ je lahko
prodaja zarubljene premičnine ali (če gre za druge predmete izvršbe) drugačna
oprava izvršbe na določenem predmetu (kot npr. prenos denarnih sredstev). Sodna
praksa poudarja, da mora tretji imeti možnost razrešiti vprašanje obstoja
svojih pravic in jih varovati še pred opravo izvršbe na
spornem predmetu, da bi tako lahko dosegel ustavitev izvršbe glede tega
predmeta z uspehom z izločitveno tožbo še pred koncem oprave
izvršbe (sodba Vrhovnega sodišča št. II Ips 59/2005). Če postopek
s tožbo na nedopustnost izvršbe do oprave izvršbe na spornem predmetu ni
pravnomočno končan (ali bi bil celo začet šele po njej), se v sodni praksi
zahtevek tretjega praviloma zavrne.11 Konec izvršbe za namene
petega odstavka 65. člena ZIZ je lahko sicer tudi pravnomočna ustavitev
izvršbe na sporni predmet izvršbe (iz drugih razlogov, kot je ugotovitev
pravice tretjega, ki preprečuje izvršbo). Če postopek s tožbo na nedopustnost
izvršbe do pravnomočne ustavitve izvršbe na sporni predmet ni bil pravnomočno
končan (ali bi bil celo začet šele po njej), se v sodni praksi zahtevek
tretjega praviloma zavrže.12
B. – IV.
Presoja skladnosti izpodbijane ureditve
s 33. členom Ustave
14. Predlagatelj tretjemu
odstavku 65. člena ZIZ očita, da prekluzivni rok 30 dni (po pravnomočnosti
sklepa o zavrnitvi ugovora tretjega) za začetek pravde na ugotovitev, da
izvršba na premično stvar, na kateri naj bi tretji imel pravico, ki preprečuje
izvršbo, ni dopustna, protiustavno posega v človekovo pravico tretjih do
zasebne lastnine. Zadevna časovna omejitev možnosti vložitve tožbe na
nedopustnost izvršbe naj ne bi bila nujna za zagotovitev učinkovitosti
izvršilnega postopka.
15. Z jamstvom zasebne lastnine Ustava
ne varuje le lastninske pravice, kot je opredeljena v civilnem pravu,13 temveč
vse pravne položaje, ki imajo za posameznika na podoben način kot lastninska
pravica premoženjsko vrednost in ki mu omogočajo svobodo ravnanja na
premoženjskem področju ter s tem svobodno in odgovorno oblikovanje lastne
usode.14 Navedena pravica varuje na eni strani konkreten
položaj imetnika pravice pred oblastnimi posegi v njegovo lastninsko sfero, na
drugi strani pa pravne položaje, s katerimi se uresničuje varovanje svobode na
premoženjskem področju.15
16. Peti odstavek 15. člena
Ustave določa, da nobene človekove pravice ali temeljne svoboščine, urejene v
pravnih aktih, ki veljajo v Republiki Sloveniji, ni dopustno omejevati z
izgovorom, da je Ustava ne priznava ali da jo priznava v manjši meri. Pri
razlagi 33. člena Ustave je zato treba upoštevati tudi 1. člen Prvega
protokola h Konvenciji o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin
(Uradni list RS, št. 33/94, MP, št. 7/94 – EKČP), ki zagotavlja
pravico do mirnega uživanja premoženja. Iz sodne prakse Evropskega sodišča za
človekove pravice (v nadaljevanju ESČP) izhaja, da so del te pravice tudi
postopkovna jamstva, ki naj nudijo zaščito proti arbitrarnim posegom javne
oblasti; posameznik ali organizacija morata imeti možnost učinkovitega
izpodbijanja ukrepov, ki posegajo v premoženje.16 Izgubo
premoženja v izvršbi je vsekakor treba pripisati javni oblasti, ki je
vzpostavila zakonski okvir in ki izvaja izvršilne postopke, namenjene
uveljavitvi terjatev zasebnih in javnih upnikov.
17. Tožba na nedopustnost izvršbe je
instrument za varstvo pravic tretjega na predmetu izvršbe, ki preprečujejo
izvršbo. Med te pravice je treba na prvem mestu uvrstiti lastninsko pravico, pa
tudi druge premoženjske pravice stvarnega in obligacijskega prava.17 Pravice
tretjega iz prvega odstavka 64. člena ZIZ so brez dvoma ustavno varovane v
okviru pravice do zasebne lastnine iz 33. člena Ustave. Ustavno sodišče je
v odločbi št. U-I-44/1818 ocenilo, da je prenehanje
izločitvene pravice zaradi opustitve pravočasne vložitve tožbe oziroma
pravočasnega nadaljevanja že začetega postopka za njeno uveljavitev poseg v
pravico do zasebne lastnine iz 33. člena Ustave. Razlog za to stališče je
bilo predvsem dejstvo, da izločitveni upnik s prenehanjem izločitvene pravice
izgubi možnost, da doseže izločitev premoženja, ki je predmet izločitvene
pravice, iz stečajne mase. Podobno za izpodbijani prekluzivni rok za vložitev
tožbe na nedopustnost izvršbe na premičnine, 30 dni po pravnomočni zavrnitvi
ugovora tretjega, velja, da z njegovim iztekom tretji praviloma izgubi možnosti
pravnega varstva svojih pravic civilnega prava pred grozečo izgubo zaradi
prodaje v premičninski izvršbi.19 Izjeme od tega pravila so
zelo redke; Vrhovno sodišče dopušča »preskakovanje« ugovora tretjega in tožbe
na nedopustnost izvršbe z lastninsko tožbo, vloženo zoper kupca v izvršbi, le v
primerih zlorabe izvršilnega postopka s kvalificirano nedobrovernostjo oziroma
z naklepnim ravnanjem z nedovoljenim namenom pridobitve lastninske pravice na
sporni stvari na škodo pravice tretjega.20
18. Ustavno sodišče je – upoštevaje
predvsem vezanost na trditveno podlago predlagatelja21 in
razlog, naveden v 16. točki obrazložitve te odločbe – opravilo preizkus
ustavnosti izpodbijane ureditve z vidika človekove pravice do zasebne lastnine.
Tako je ravnalo kljub pomislekom Vlade, ki se je zavzela za presojo z vidika
človekove pravice do pravnega sredstva. Ustavnemu sodišču se zato ni bilo treba
opredeliti do vprašanja, katera od procesnih človekovih pravic iz Ustave bi
bila lahko upoštevna za presojo ustavnosti izpodbijanega prekluzivnega roka za
vložitev izločitvene tožbe tretjega. Na podlagi navedenega v prejšnji točki
obrazložitve te odločbe je stališče Ustavnega sodišča, da prekluzivni rok 30
dni za začetek pravde na nedopustnost izvršbe na premičnine iz tretjega
odstavka 65. člena ZIZ posega v pravico do zasebne lastnine iz
33. člena Ustave.
19. Človekovo pravico je mogoče
omejiti le v primerih, ki jih izrecno določa Ustava, in zaradi varstva
človekovih pravic drugih (tretji odstavek 15. člena Ustave) oziroma zaradi
javnega interesa. Po ustaljeni ustavnosodni presoji je mogoče omejiti človekovo
pravico, če je zakonodajalec zasledoval ustavno dopusten cilj in če je omejitev
skladna z načeli pravne države (2. člen Ustave), in sicer s tistim izmed
teh načel, ki prepoveduje prekomerne posege države (splošno načelo
sorazmernosti). Oceno, ali ne gre morda za prekomeren poseg, opravi Ustavno
sodišče na podlagi t. i. strogega testa sorazmernosti, ki obsega presojo
primernosti, nujnosti in sorazmernosti posega.22
20. Po mnenju Ustavnega sodišča tretji
odstavek 65. člena ZIZ v izpodbijanem delu zasleduje ustavno dopusten cilj
hitrejše in učinkovitejše izvršbe, ki je tesno povezan z zagotavljanjem pravic
upnika do sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave in do
zasebne lastnine iz 33. člena Ustave. Treba je poudariti, da ustavno
dopustni cilj tretjega odstavka 65. člena ZIZ sam po sebi ni – s kratkim
prekluzivnim rokom za vložitev tožbe na nedopustnost izvršbe – povzročiti, da
je pravočasno vloženo manj tožb tretjega, ki bi bile sicer (če bi se vsebinsko
obravnavale) uspešne in bi pripeljale do ustavitev izvršb glede spornih
premičnin. Drugače povedano, ustavno dopustni cilj spornega posega ni, da se
upnik lažje poplača z uspešno prodajo premičnine, ki ni dolžnikova. Ustavno
sodišče se je že izreklo, da zgolj to, da prejme upnik poplačano svojo
terjatev, ne more biti ustavno dopusten razlog za poseg v lastninsko pravico
osebe, ki ni dolžnik.23 Ustava na primer nikomur ne jamči, da
se lahko za terjatve proti dolžniku poplača iz nepremičnine v posesti
pričakovanega lastnika, ki ni njegov obligacijski dolžnik.24
21. Ker presojani poseg v pravico do
zasebne lastnine zasleduje ustavno dopusten cilj, je treba oceniti še, ali je
zakonska ureditev primerna, nujna in sorazmerna v ožjem smislu.
22. Izpodbijana omejitev je primerna
za dosego navedenega cilja. Zaradi prekluzivnega roka je vloženih manj
pravočasnih tožb na nedopustnost izvršbe, ki jih je treba meritorno
obravnavati; to pomeni tudi manj uspešnih predlogov tretjega za odlog izvršbe
do konca pravde.25 Izvršbe na premičnine, glede katerih tretji
zatrjuje svojo pravico, se zaradi tretjega odstavka 65. člena ZIZ lahko v
povprečju zaključijo nekoliko hitreje.
23. Ustavnemu sodišču se s presojo
nujnosti presojanega posega za dosego zasledovanega cilja ni bilo treba
ukvarjati, ker se je izkazalo, da poseg ni sorazmeren v ožjem smislu. Za ožjo
sorazmernost ocenjevanega posega v pravico tretjega do zasebne lastnine je
odločilna primerjava teže posledic posega v to pravico (torej slabitve pravnega
varstva pravic tretjega v izvršbi) z vrednostjo zasledovanega cilja oziroma s
pričakovanimi koristmi, ki bodo zaradi posega nastale (v tem primeru s koristmi
posega za hitrost in učinkovitost izvršbe).Pri tem se najprej zastavlja
vprašanje vrednostne »utežitve« tehtnice interesov ter upravičenj upnika in
tretjega v izvršbi.26 Bistveno je pravzaprav, da 33. člen
Ustave narekuje primerno in zadostno upoštevanje interesov tretjih oseb, ki
utegnejo biti vpletene v »tujo« izvršbo tudi tako, da upnik poseže na njihovo,
ne pa dolžnikovo premično stvar. Tem osebam mora biti na voljo realna in
učinkovita možnost zavarovati svoje premoženjske pravice. Procesna položaja
upnika, ki je v izvršbi posegel na neko stvar, in tretjega, ki si prizadeva
dokazati, da ima na tej stvari pravico, ki preprečuje izvršbo, morata biti
uravnotežena. Upnikovima pravicama do sodnega varstva in zasebne lastnine v
takem položaju ni mogoče na splošno priznati večje teže kot pravici do zasebne
lastnine tretjega. Primerjave z ustavnopravnim uravnoteževanjem položajev
upnika z izvršilnim naslovom in dolžnika v izvršbi zato niso ustrezne.
24. Po presoji Ustavnega sodišča
izpodbijani prekluzivni rok 30 dni za začetek pravde na ugotovitev, da izvršba
na premično stvar ni dopustna, posega v pravico tretjega do zasebne lastnine iz
33. člena Ustave nesorazmerno z njegovim ciljem, to je z zagotavljanjem
hitrosti in učinkovitosti izvršbe. Rok je zelo kratek, njegov potek pa
praviloma pomeni, da tretji izgubi možnost pravnega varstva svojih pravic
civilnega prava pred grozečo izgubo zaradi prodaje v premičninski izvršbi. Na
drugi strani možnost vlaganja izločitvenih tožb, ki ne bi bila omejena s tem
rokom (pač pa bi sledila ureditvi za ugovor tretjega, ki ga je mogoče vložiti
»do konca izvršilnega postopka«), ne bi bistveno prizadela upravičenih
interesov upnika za hitro in učinkovito izvršbo. Zaradi nje je mogoče
pričakovati nekoliko več odlogov izvršbe na predlog tretjega, torej zastojev v
izvršbi do pravnomočne razrešitve vprašanja obstoja pravic tretjega, ki
preprečujejo izvršbo, v pravdi. Glede na razmeroma zahtevne pogoje za odlog
izvršbe, če tretji obstoja svoje pravice ne izkaže na kvalificiran način, ne
kaže, da bi bilo teh zastojev mnogo več kot po izpodbijani ureditvi ali da bi
učinkovitost izvršbe bistveno ogrozili. Kot izhaja iz 20. točke obrazložitve te
odločbe, pa sam po sebi morebitni interes upnika, da se poplača iz premoženja
osebe, ki ni dolžnik, ni ustavno varovan in ga ni mogoče upoštevati v okviru
tehtanja ožje sorazmernosti.
25. Glede na navedeno v prejšnji točki
obrazložitve te odločbe izpodbijani tretji odstavek 65. člena ZIZ
protiustavno posega v človekovo pravico tretjih do zasebne lastnine in je v
neskladju s 33. členom Ustave, kolikor se nanaša na izvršbo na premičnine
(1. točka izreka). Ustavno sodišče je zakonodajalcu določilo enoletni rok za
odpravo ugotovljene protiustavnosti (2. točka izreka). Sprejelo je ugotovitveno
odločbo na podlagi prvega odstavka 48. člena ZUstS, ker tretji odstavek
65. člena ZIZ nomotehnično ureja protiustavni prekluzivni rok na način, ki
ne omogoča zgolj njegove razveljavitve na način, da bi sicer ostala nedotaknjena
temeljna zasnova tožbe na nedopustnost izvršbe, ki je ni mogoče vložiti pred
pravnomočnostjo sklepa o zavrnitvi ugovora tretjega. V skladu z drugim
odstavkom 48. člena ZUstS bo zakonodajalec moral sprejeti ureditev, ki bo
omogočala ustavnoskladno uveljavitev pravice do zasebne lastnine tretjega.
26. Ustavno sodišče je na podlagi
drugega odstavka 40. člena ZUstS določilo način izvršitve svoje odločitve
o ugotovitvi protiustavnosti presojane ureditve, da bi v času do uveljavitve
nove zakonske ureditve zavarovalo zasebno lastnino tretjih. Določilo je, da
lahko v času do odprave ugotovljene protiustavnosti tretji začne pravdo na
ugotovitev, da izvršba na določeno premičnino ni dopustna, v obdobju od
pravnomočnosti sklepa o zavrnitvi ugovora tretjega do konca izvršbe na sporni
predmet (3. točka izreka).
C.
27. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na
podlagi 48. člena in drugega odstavka 40. člena ZUstS ter petega
odstavka v zvezi s tretjo alinejo tretjega odstavka 46. člena Poslovnika
Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17 in
35/20) v sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter sodnici in sodniki dr. Rok
Čeferin, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Špelca
Mežnar, dr. Rok Svetlič, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Dr. Matej Accetto
predsednik
_____________
1 Primerjaj z odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-139/14 z
dne 26. 3. 2015 (Uradni list RS, št. 24/15), 7. točka obrazložitve.
2 Ustavno sodišče v
nadaljevanju tožbo iz tretjega odstavka 65. člena ZIZ imenuje »tožba na
nedopustnost izvršbe« ali »izločitvena tožba«.
3 Višje sodišče v
Ljubljani v sklepu št. I Cp 138/2019 z dne 15. 5. 2019 navaja, da je rok
iz tretjega odstavka 65. člena ZIZ materialni prekluzivni rok, ki začne
teči naslednji dan od pravnomočnosti sklepa, s katerim je bila tretjemu pravica
vložiti izločitveno tožbo priznana, ne oziraje se na to, kdaj je izvedel za
pravnomočnost sklepa. Rok naj bi bil tudi peremptorni, ker s potekom roka
tretji ne more več vložiti tožbe, na podlagi katere bi lahko uspešno uveljavil
pravovarstveni zahtevek.
4 Iz sodne prakse
Vrhovnega sodišča (sodba št. II Ips 256/2014 z dne 19. 2. 2015 in sodba
št. II Ips 59/2005 z dne 14. 5. 2015) izhaja, da so pravice tretjega, ki
preprečujejo izvršbo, stvarne pravice na predmetu izvršbe (zlasti lastninska
pravica, pa tudi lastninsko pričakovanje), poleg njih pa še nekatere
obligacijske pravice, na podlagi katerih lahko tretji zahteva od dolžnika
vrnitev stvari (kot npr. pravice iz komisijske, zakupne, prevozne ali podobne
pogodbe).
5 Kot pojasnjuje Višje
sodišče v Mariboru v sklepu št. I Ip 343/2020 z dne 8. 7. 2020, ureditev
instituta ugovora tretjega izvršilnemu sodišču ne omogoča, da bi lahko po
vsebini izvršbo na predmet izvršbe izreklo za nedopustno, temveč predpisuje
prenos vsebinskega odločanja o ugovoru tretjega v poznejšo pravdo. Izvršilno
sodišče v zakonski ureditvi nima podlage za (dokončno) vsebinsko odločanje o
ugovornih navedbah tretjega, niti o utemeljenosti upnikovega nasprotovanja.
6 Prvi odstavek 65. člena
ZIZ.
7 Odlog izvršbe na
predlog tretjega, ki je zahteval, naj se izvršba na določen predmet izreče za
nedopustno, ureja 73. člen ZIZ. Ta odlog traja do konca postopka o pravnem
sredstvu (prvi odstavek 74. člena ZIZ), torej do konca postopka z ugovorom
tretjega oziroma s tožbo na nedopustnost izvršbe. Začetek izločitvene pravde
sam po sebi ne zadrži izvršbe (šesti odstavek 65. člena ZIZ v zvezi z
drugim odstavkom 59. člena ZIZ).
8 Primerjaj s sodbama
Vrhovnega sodišča št. III Ips 123/2008 z dne 24. 3. 2009 in št. II
Ips 59/2005.
9 Pri izvršbi s prodajo
premičnin se prodaja zarubljenih stvari opravi praviloma šele po pravnomočnosti
sklepa o izvršbi, vendar v določenih primerih lahko tudi pred njo
(92. člen ZIZ). Dokler je izvršba na predlog tretjega odložena, se prodaja
zarubljenih stvari seveda ne more opraviti.
10 Glej tudi drugi
odstavek 64. člena ZIZ, ki dopušča vložitev ugovora tretjega »do konca
izvršilnega postopka«.
11 Tako na primer v sodbi
Vrhovnega sodišča št. III Ips 123/2008, iz katere izhaja, da tožbeni
zahtevek na nedopustnost izvršbe ne more biti utemeljen, ko bi bil ugovor
tretjega vložen potem, ko je bila že opravljena izvršba na določeni predmet
izvršbe, glede katerega tretji uveljavlja pravico, ki naj bi preprečevala
izvršbo. Podobno v sodbi Vrhovnega sodišča št. III Ips 19/2011 z dne 11.
6. 2013, v kateri Vrhovno sodišče pojasnjuje, da po že opravljeni izvršbi
samostojna izločitvena tožba tretjega ni dopustna, saj je odpadla
pravovarstvena potreba v smislu zagotovitve (učinkovitega) pravnega sredstva v
izvršilnem postopku. S sklicevanjem na strokovno literaturo Vrhovno sodišče
utemeljuje, da je v pravdi, ki jo sproži tretji z izločitveno tožbo, predmet
spora (samostojno) vprašanje dovoljenosti izvršbe. Izločitvena tožba naj bi
bila vezana na tekočo izvršbo, s čimer naj bi bil na posreden način določen
časovni okvir njene vložitve. Tožba naj se ne bi mogla vložiti, preden je bila
izvršba dovoljena, in smiselno ne več potem, ko je izvršba že končana, ker
zunaj teh časovnih meja manjka pravovarstveni interes tretjega.
12 Vrhovno sodišče je s
sklepom št. II Ips 647/2007 z dne 20. 11. 2008 zavrglo revizijo tožnice,
katere zahtevek (kot tretje) na nedopustnost izvršbe je bil zavrnjen. Izvršba
je bila ustavljena šele po vložitvi revizije. Tožnica je po oceni Vrhovnega
sodišča izgubila pravni interes za vložitev revizije. Vrhovno sodišče je
navedlo, da pravda, ki teče zaradi spora o nedopustnosti izvršbe, nima povsem
samostojnega življenja, ampak je že v svojem začetku vezana na razlog, zaradi katerega
je bila sprožena, torej na izvršilni postopek. V primeru ustavitve izvršilnega
postopka ta razlog odpade, posledično pa tudi pravni interes za ugotovitveno
tožbo oziroma za morebitno pravno sredstvo. Podobno je Višje sodišče v
Ljubljani (sklep št. II Cp 1535/2019 z dne 23. 10. 2019) potrdilo
zavrženje tožbe tretjega za ugotovitev nedopustnosti izvršbe v primeru, ko je
bila med postopkom pravnomočno ustavljena izvršba na sporne premičnine.
Pojasnilo je, da je pravda vezana izključno na izvršilni postopek oziroma na v
njem obravnavani predmet izvršbe. Če med pravdo pride do ustavitve izvršbe na
sporni predmet izvršbe, naj pravda za dokazovanje tožnikove pravice na predmetu
izvršbe ne bi bila več potrebna.
13 Odločba Ustavnega
sodišča št. Up-156/98 z dne 11. 2. 1999 (Uradni list RS,
št. 17/99, in OdlUS VIII, 118), 8. točka obrazložitve.
14 Odločba Ustavnega
sodišča št. Up-770/06 z dne 27. 5. 2009 (Uradni list RS,
št. 54/09), 4. točka obrazložitve, in J. Zobec v: L. Šturm (ur.), Komentar
Ustave Republike Slovenije, Dopolnitev – A, Fakulteta za državne in evropske
študije, Ljubljana 2011, str. 451–454.
15 J. Zobec v: L. Šturm,
nav. delo, str. 451.
16 Glej 45. točko
obrazložitve sodbe ESČP v zadevi Jokela proti Finski z dne 21. 5. 2002
in 97. točko obrazložitve sodbe ESČP v zadevi Pintar in drugi proti
Sloveniji z dne 14. 9. 2021.
17 Glej 11. točko
obrazložitve te odločbe.
18 Točka 13 obrazložitve
navedene odločbe.
19 Sodna praksa ne
dopušča, da bi se tretji izognil spornemu roku 30 dni tako, da bi svojo stvar,
na katero je v izvršbi nekdo posegel za tuj dolg, varoval z (ob poljubnem času
vloženo) splošno lastninsko ugotovitveno tožbo ali s tožbo na nedopustnost
izvršbe, vloženo mimo pravil sistema pravnih sredstev in rokov iz poglavja ZIZ
o ugovoru tretjega. Višje sodišče v Ljubljani v sklepu št. I Cp 2166/2017
z dne 7. 3. 2018 navaja: »/…/ Četudi tožeča stranka izkazuje pravni
interes za ugotovitveno tožbo po splošnih predpisih, ker ji zastoj v izvršilnem
postopku preprečuje možnost razpolaganja z nepremičninami, še ne pomeni, da je
tožba dopustna. Pravilno je stališče prvostopenjskega sodišča, da je sklep
izvršilnega sodišča iz tretjega odstavka 65. člena ZIZ procesna
predpostavka za vložitev tožbe tretjega na nedopustnost izvršbe /…/. Dokler
upnikovo nasprotovanje ni izraženo v izvršilnem postopku in posledično izdan
sklep izvršilnega sodišča, ki šele prepreči razrešitev spornega vprašanja o
pravici v izvršilnem postopku, tožba ni dovoljena.«
20 Sklep Vrhovnega
sodišča št. II Ips 286/2012 z dne 28. 5. 2015.
21 Kar sicer ne pomeni
tudi vezanosti na njegovo subsumpcijo očitkov pod to ali ono določbo Ustave.
Vendar je seveda narava teh očitkov bistvena za pravilno subsumpcijo.
22 Glej 25. točko
obrazložitve odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-18/02 z dne 24. 10. 2003
(Uradni list RS, št. 108/03, in OdlUS XII, 86).
23 Odločba Ustavnega
sodišča št. Up-128/03 z dne 27. 1. 2005 (Uradni list RS,
št. 14/05, in OdlUS XIV, 33), 10. točka obrazložitve. Ustavno sodišče
je v tej odločbi uveljavilo stališče, da pravica do poplačila terjatve, ki sta
jo upnika pridobila z zaznambo izvršbe v zemljiški knjigi, nima prednosti pred
pritožničino na originaren način pridobljeno lastninsko pravico. Na
zemljiškoknjižno stanje in dobro vero naj bi se lahko skliceval tisti upnik, ki
je na tej podlagi pridobil veljavno pogodbeno zastavno pravico na nepremičnini,
to pa ne more veljati v primeru, ko je pridobil zastavno pravico šele z
zaznambo sklepa o izvršbi v zemljiški knjigi v izvršilnem postopku. Ustavno
sodišče je v 19. točki obrazložitve odločbe št. U-I-110/03, Up-631/03 z
dne 14. 4. 2005 (Uradni list RS, št. 46/05, in OdlUS XIV, 21) pojasnilo,
da seveda cilj izvršilnega postopka ne more biti, da upnik pride do poplačila
svoje terjatve za vsako ceno (ne iz premoženja dolžnika, ampak nekoga tretjega).
24 Primerjaj z 19. točko
obrazložitve odločbe Ustavnega sodišča št. Up-9/16 z dne 15. 11. 2018.
Ustavno sodišče ni pritrdilo dobroverni izvršilni upnici, ki je menila, da bi
ji sodišče moralo omogočiti, da se za terjatev proti tretji osebi poplača iz
nepremičnin nevknjiženih lastnikov v pričakovanju, pri čemer se upnica pri
sklepanju poroštvene pogodbe z dolžnico ni zanesla na to, da ji bo sporni
solastninski delež na voljo, če poroštvo ob zapadlosti ne bo plačano.
25 Uspeh tretjega s
predlogom za odlog izvršbe iz 73. člena ZIZ je mogoč le, če pravda na
nedopustnost izvršbe še ni pravnomočno zaključena (npr. z zavrženjem tožbe
zaradi zamude roka iz tretjega odstavka 65. člena ZIZ ali drugače). Tretji
ne more mimo te zahteve z vložitvijo nove, npr. izbrisne tožbe (primerjaj s
sklepom Višjega sodišča v Ljubljani št. II Ip 1881/2019 z dne 27. 1.
2020).
26 Že po ustaljeni
presoji ESČP mora biti možnost izpodbijanja ukrepov, ki posegajo v premoženje,
učinkovita (glej 16. točko obrazložitve te odločbe). Če pride zaradi
izvršilnega postopka do posega v pravice tretjega, mora ta imeti zagotovljeno
učinkovito varstvo svojih pravic (odločba Ustavnega sodišča
št. U-I-110/03, Up-631/03, 19. točka obrazložitve).