Številka: U-I-179/21-14
Datum: 26. 5. 2022
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Višjega sodišča v Mariboru, na seji 26. maja
2022
odločilo:
Drugi stavek tretjega odstavka 169. člena
Zakona o izvršbi in zavarovanju (Uradni list RS, št. 3/07
– uradno prečiščeno besedilo, 93/07, 28/09, 51/10, 26/11, 53/14, 54/15, 11/18
in 36/21) se razveljavi.
Obrazložitev
A.
1. Predlagatelj navaja, da vlaga
zahtevo za oceno ustavnosti tretjega odstavka 169. člena Zakona o izvršbi
in zavarovanju (v nadaljevanju ZIZ) »v delu, da zoper sklep ni pritožbe«.
Pojasnjuje, da je pri odločanju o pritožbi dolžnika iz izvršbe na nepremičnino,
ki je njegov dom, zoper sklep Okrajnega sodišča, da se zavrne dolžnikov
predlog, da sodišče namesto tega dovoli izvršbo na drugo izvršilno sredstvo,
naletel na protiustavno zakonsko ureditev, ki prekomerno posega v dolžnikovo
človekovo pravico do pravnega sredstva. Predlagatelj meni, da je upravičenje
dolžnika iz prvega odstavka 169. člena ZIZ njegova edina pravna možnost,
da se ubrani pred predlaganim posegom na dom. Sklicuje se na ustavnosodno
presojo, iz katere naj bi izhajalo, da je pravica predlagati izvršbo na drugo
nepremičnino ali z drugim izvršilnim sredstvom bistvena varovalka pred prodajo
dolžnikovega doma, ki tvori, skupaj z ureditvijo odloga izvršbe, jedro zakonske
obrambe dolžnikove pravice do doma. Kljub izjemnemu pomenu za dolžnikovo
varstvo doma pa naj bi zakonodajalec pritožbo zoper odločitev o dolžnikovem
predlogu izključil. Pri tem pa, kot navaja predlagatelj, naj bi zavrnitev
dolžnikovega predloga lahko imela zelo hude posledice, tudi neutemeljeno izgubo
doma.
2. Tak poseg v dolžnikovo pravico do
pritožbe naj ne bi prestal strogega testa sorazmernosti. Predlagatelj sicer
prepozna ustavno dopusten cilj posega v zasledovanju učinkovitosti upnikovega
sodnega varstva, vendar meni, da zadevna izključitev pritožbe, glede na njeno
siceršnjo nesuspenzivnost v izvršbi, ne more prinesti kakšne bistvene
pospešitve postopka. Po mnenju predlagatelja so lahko posledice izpodbijanega
posega za dolžnika usodne, namreč izguba doma na podlagi nekakovostne in
nepreverjene odločitve. Predlagatelj meni, da ima sporna ureditev lahko
škodljive učinke na učinkovito procesno varstvo dolžnika v izvršbi. Odvzem
pritožbe o tako pomembnem vprašanju, brez otipljivejše koristi za upnika, naj
bi bil nesprejemljiv in naj bi povsem rušil primerno razmerje med varstvom
upnikovih in dolžnikovih interesov. Predlagatelj meni, da je tretji odstavek
169. člena ZIZ v izpodbijanem delu v neskladju tudi s človekovo pravico do
enakega varstva pravic.
3. Ustavno sodišče je zahtevo poslalo
v odgovor Državnemu zboru, ki je nanjo odgovoril. Poudarja, da je izvršilni
postopek namenjen dokončni uresničitvi človekove pravice do sodnega varstva iz
prvega odstavka 23. člena Ustave. Glede na ta namen naj bi bilo nujno, da
zakon, ki ureja to področje, prvenstveno upošteva interes upnika, da se
zagotovita učinkovitost izvršbe in s tem izpolnitev obveznosti, ki praviloma
izhaja iz pravnomočne sodbe. Državni zbor meni, da mora biti zakon, ki ureja
izvršilni postopek, »prijazen do upnika«; drugače od zakona, ki ureja pravdni
postopek, saj naj ne bilo treba zagotoviti ravnovesja položajev strank, pač pa
učinkovito izpolnitev obveznosti.
4. Državni zbor navaja, da se s
pravnim sredstvom iz 169. člena ZIZ sledi načelu hitrosti, ekonomičnosti
in učinkovitosti izvršbe. To naj bi predstavljalo uresničevanje pravice do
učinkovitega sodnega varstva, skladno s katero naj bi bil položaj dolžnika
drugačen kot v pravdnem postopku. Po mnenju Državnega zbora je navedeno pravno
sredstvo bistvena varovalka pred prodajo dolžnikovega doma, ki skupaj z
ureditvijo odloga izvršbe tvori jedro obrambe dolžnikove pravice do zasebne
lastnine (33. člen Ustave) in pravice do doma (prvi odstavek
36. člena Ustave). Dodatno varstvo dolžnika naj bi se kazalo zlasti v
določbah šestega in sedmega odstavka 169. člena ZIZ, pa tudi v posebnostih
ureditve odloga izvršbe na nepremičnino, ki je dolžnikov dom, oziroma odloga
izvršbe za izpraznitev in izročitev take nepremičnine.
5. Državni zbor trdi, da izpodbijana
ureditev iz tretjega odstavka 169. člena ZIZ ne posega v dolžnikovo
pravico do pravnega sredstva iz 25. člena Ustave in da jo je treba
obravnavati v povezavi s pravico do učinkovitega sodnega varstva brez
nepotrebnega odlašanja iz 23. člena Ustave. Glede na v splošnem
zadovoljivo pravno varstvo dolžnika v postopku izvršbe na njegov dom, naj
dodatna presoja Višjega sodišča niti ne bi bila potrebna.
6. O zahtevi je podala mnenje Vlada.
Namen izpodbijane določbe naj bi bil, zaradi zagotovitve pravice do
učinkovitega sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave,
preprečitev podaljšanja postopka, dodatne obremenitve sodišča in povečanja
stroškov za stranke. Vlada meni, da je nujno, da zakon, ki ureja izvršbo,
zagotavlja učinkovitost izvršbe in s tem dokončno uresničitev upnikove pravice
do sodnega varstva. Izvršba naj bi morala biti učinkovita in opravljena brez
zavlačevanja, zakon pa naj bi moral v prvi vrsti upoštevati upnikov interes, da
se zagotovi učinkovitost izvršbe. Vlada širše razpravlja o sistemu pravnih
sredstev v izvršilnem postopku. Glede na ugotovitev dolžnikove obveznosti v
izvršilnem naslovu naj bi bilo treba omejiti možnosti dolžnikovega zavlačevanja
izvršbe. Z izključitvijo pritožbe naj bi se preprečilo zavlačevanje. Vlada ne
vidi potrebe za dodatno presojo druge stopnje o zelo konkretnem vprašanju, ali
je dolžnik sposoben z drugo nepremičnino ali z drugimi sredstvi poplačati
terjatev. Sicer se Vlada strinja s predlagateljem, da je izvršba na
nepremičnine velik poseg v dolžnikovo sfero. Posebej pa opozarja na številne
varovalke v ZIZ, ki naj bi bile namenjene temu, da ne bi prihajalo do izvršb na
nepremičnine, ki so dolžnikov dom, zaradi izterjave (v primerjavi z vrednostjo nepremičnine)
nesorazmerno nizke terjatve, oziroma temu, da se položaj dolžnika drugače
olajša (odlog izvršbe, intervencija centra za socialno delo, možnost bivanja v
prodani hiši oziroma stanovanju kot najemnik). Te varovalke naj bi take izvršbe
lahko preprečile, ko pa gre za visoko terjatev, naj bi bilo treba upniku
zagotoviti možnost poplačila terjatve prek unovčitve celotnega premoženja
dolžnika.
7. Vlada navaja, da izključitev
pritožbe zoper sklep o (ne)določitvi drugega sredstva izvršbe ni poseg v dolžnikovo
pravico do pravnega sredstva. Pri tem zatrjuje, da je dolžnikov predlog za
dovolitev drugega sredstva izvršbe posebno pravno sredstvo, ki naj bi ga bilo
mogoče uveljavljati »še naknadno po ugotovitvi vrednosti nepremičnine do oprave
naroka za prodajo stvari«, sodna praksa pa naj bi dopuščala, da se »tovrstni
ugovori in tehtanja uveljavljajo tudi zoper sklep o izročitvi nepremičnine
kupcu«. Po mnenju Vlade bi dopustitev še samostojne pritožbe zoper sam sklep o
predlogu dolžnika za določitev drugega sredstva oziroma predmeta izvršbe
podaljšala izvršilni postopek in s tem posegla v upnikovo pravico iz prvega
odstavka 23. člena Ustave.
8. Ustavno sodišče je odgovor
Državnega zbora in mnenje Vlade vročilo predlagatelju, ki se nanju ni odzval.
9. Ustavno sodišče je vpogledalo v
izvršilni spis št. I 1747/2019 Okrajnega sodišča v Mariboru.
B. – I.
Presoja izpolnjevanja procesne
predpostavke
10. Sodišče,
ki pri odločanju meni, da je zakon ali del zakona, ki bi ga moralo uporabiti,
protiustaven, mora na podlagi 156. člena
Ustave in prvega odstavka 23. člena
Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07
– uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS)
prekiniti postopek in z zahtevo začeti postopek za oceno njegove ustavnosti. Tako
dejstvo prekinitve postopka kot tudi to, da mora sodišče izkazati, da mora
izpodbijano zakonsko določbo uporabiti v postopku, v katerem odloča, spadata v
okvir procesne predpostavke iz 156. člena
Ustave in iz prvega odstavka 23. člena
ZUstS, ki mora biti izpolnjena za začetek postopka za oceno ustavnosti zakona.
Pri tem mora sodišče izkazati, da izpodbijanih zakonskih določb ni mogoče
razložiti ustavnoskladno.1
11. Predlagatelj
je izkazal obstoj te procesne predpostavke. Zahtevi za oceno ustavnosti je priložil
pravnomočen sklep o prekinitvi pritožbenega postopka do odločitve Ustavnega
sodišča. Iz tega sklepa izhaja, da predlagatelj odloča o pritožbi dolžnika
zoper sklep sodišča prve stopnje, da se zavrne njegov predlog za dovolitev
izvršbe z drugim izvršilnim sredstvom pred izvršbo na njegovo nepremičnino2 (slednja je sicer
tudi dom dolžnika). Predlagatelj bi moral to pritožbo zavreči kot nedopustno na
podlagi drugega stavka tretjega odstavka 169. člena ZIZ, ki se glasi:
»Zoper ta sklep ni pritožbe.« Ob upoštevanju, da izpodbija prav navedeni drugi
stavek tretjega odstavka 169. člena ZIZ, je izkazal, da mora uporabiti
izpodbijano zakonsko določbo, ki je po njegovi presoji (glede na njegovo
ustavnopravno hipotezo) ni mogoče ustavnoskladno razložiti.
12. Predlagatelj
sicer zahteva oceno ustavnosti z vidika izključitve pritožbe dolžnika zoper
zavrnitev predloga iz prvega oziroma sedmega odstavka 169. člena ZIZ. Zahteva v tem smislu ustreza
dejstvom t. i. »sprožilnega primera«, v zvezi s katerim je bila vložena. Zaradi
medsebojne povezanosti problematike pa je Ustavno sodišče na podlagi 30. člena ZUstS opravilo presojo skladnosti z
Ustavo drugega stavka tretjega odstavka 169. člena
ZIZ v njegovem celotnem obsegu. Zajelo je tudi položaj, ko ta določba izključi
pritožbo upnika zoper sklep sodišča prve stopnje, da se ugodi predlogu
dolžnika, naj sodišče dovoli drugo sredstvo izvršbe ali naj opravi izvršbo na
drugi nepremičnini. Ker predlagatelj uveljavlja očitke, ki so procesne narave
(očitke neskladja s 25. in 22. členom
Ustave), gre pri izključitvi pritožbe tako dolžnika kot upnika za v temelju
enaka ustavnopravna vprašanja. Zato tudi ni bilo treba dajati Državnemu zboru
možnosti, da se o zadevi izreče še s tega zornega kota.
B. – II.
Izpodbijana določba
13. Člen
169 ZIZ se glasi:
»Dolžnik lahko v osmih dneh od vročitve
sklepa o izvršbi predlaga, naj sodišče dovoli drugo sredstvo izvršbe ali naj opravi izvršbo na drugi nepremičnini, na
kar sodišče opozori dolžnika v sklepu o izvršbi. Sodišče v sklepu o izvršbi
dolžnika opozori tudi na določbe četrtega do šestega odstavka tega člena.
Sodišče vroči predlog upniku, ki se lahko o
njem izjavi v osmih dneh od vročitve.
Ko se upnik izjavi ali ko izteče rok za
izjavo, izda sodišče sklep o predlogu. Zoper ta sklep ni pritožbe.
Sodišče ugodi predlogu, če dolžnik izkaže
za verjetno, da bo terjatev poplačana z drugim izvršilnim sredstvom ali s
prodajo druge nepremičnine.
Če predlaga dolžnik kot drugo izvršilno
sredstvo izvršbo na plačo, pokojnino, invalidnino ali na druge stalne denarne
prejemke, ugodi sodišče predlogu, samo če dolžnik izkaže za verjetno, da bo
terjatev poravnana v enem letu od izdaje sklepa o dolžnikovem predlogu.
Pri izvršbi na stanovanje ali stanovanjsko
hišo, ki je dolžnikov dom, zaradi izterjave denarne terjatve, ki je očitno
nesorazmerna glede na ugotovljeno vrednost nepremičnine, sodišče o tem obvesti
pristojni center za socialno delo. Domneva se, da je dolžnikov dom stanovanje
ali stanovanjska hiša, kjer ima dolžnik prijavljeno stalno prebivališče.
Dolžnik lahko, če so izpolnjeni pogoji iz
prejšnjega odstavka, tudi po poteku roka iz prvega odstavka tega člena, vendar
najpozneje do izdaje odredbe o prodaji, predlaga, naj sodišče dovoli drugo
sredstvo izvršbe ali naj opravi izvršbo na drugi nepremičnini, na kar sodišče
opozori dolžnika v sklepu o izvršbi. Sodišče najpozneje do izdaje odredbe o
prodaji po uradni dolžnosti dovoli drugo sredstvo izvršbe ali da se izvršba
opravi na drugi nepremičnini, če iz evidenc, do katerih ima elektronski dostop,
ali listin, ki so mu predložene, ugotovi, da ima dolžnik drugo premoženje, ki
zadošča za poplačilo upnikove terjatve, na kar sodišče opozori dolžnika v
sklepu o izvršbi.
Sedmi odstavek tega člena se ne uporablja,
če je predlagana izvršba za poplačilo terjatve iz naslova zakonite preživnine
ali odškodnine za izgubljeno preživnino zaradi smrti tistega, ki jo je dajal, v
primeru poplačila terjatve iz naslova posojila, vzetega za gradnjo oziroma
nakup stanovanja ali stanovanjske hiše iz prvega odstavka tega člena, ali zaradi
izterjave zemljiškega dolga oziroma terjatve, ki je bila zavarovana s pogodbeno
zastavno pravico (hipoteko) na tej hiši oziroma stanovanju, ali zaradi
izvršitve terjatve za izključitev etažnega lastnika s prodajo posameznega dela
zgradbe v etažni lastnini.
Če dovoli sodišče za izvršbo drugo
sredstvo, ostane zaznamba sklepa o izvršbi na nepremičnino v veljavi, dokler
upnikova terjatev ni poplačana.«
14. Prvi
in sedmi odstavek 169. člena ZIZ
vsebujeta posebno pravno sredstvo, ki je na voljo dolžniku iz izvršbe za
izterjavo denarne terjatve z izvršbo na nepremičnine. Ne gre za dokončno
nadomestitev nepremičnine iz sklepa o izvršbi z drugo nepremičnino ali drugim
sredstvom izvršbe ali za njeno nekakšno izvzetje iz izvršbe. S tem, ko dolžnik
izposluje, da sodišče prve stopnje (namesto takojšnje oprave sicer s sklepom o
izvršbi že dovoljene izvršbe na njegovo določeno nepremičnino) dovoli in
prednostno realizira drugo sredstvo izvršbe ali izvršbo na drugo nepremičnino,
upniku v bistvu zgolj vsili drugačen vrstni red oprave izvršbe, kot si ga je s
predlogom za izvršbo sam zamislil.3 Gre za neke vrste
preusmeritev4 izvršbe na drugo sredstvo5 ali predmet izvršbe.6 Če je dolžnik s
predlogom uspešen, se mora upnik najprej poskusiti poplačati z drugimi sredstvi
izvršbe ali (v okviru prodaje nepremičnin) z drugo nepremičnino,7 ne tisto iz
sklepa o izvršbi. S tem se zagotavlja uveljavitev načela iz 3. člena ZIZ, da se izvršba za poplačilo denarne
terjatve in zavarovanje take terjatve dovolita in opravita v obsegu, ki je potreben
za njeno poplačilo oziroma zavarovanje.8 Pravno sredstvo iz prvega in
sedmega odstavka 169. člena ZIZ pa ne varuje dolžnikovega nepremičnega
premoženja zgolj pred prisilno prodajo v prekomernem obsegu (kakršen ni
potreben za poplačilo upnikov). Dolžniku je z njim dana možnost, da (po
možnosti) ohrani v lasti določene nepremičnine, ki so zanj iz kateregakoli
razloga bolj pomembne. To je najbolje vidno pri posebni ureditvi zadevnega
pravnega sredstva v sedmem odstavku 169. člena
ZIZ,9 za primer, ko je izvršba dovoljena na stanovanje ali stanovanjsko hišo,
ki je dolžnikov dom, in sicer zaradi izterjave denarne terjatve, ki je očitno
nesorazmerna (oziroma nesorazmerno nižja) glede na ugotovljeno vrednost
nepremičnine. Sodna praksa10 poudarja, da je v okviru možnosti, ki jih daje ZIZ dolžniku glede
predlaganja omejitve dovoljene izvršbe oziroma na njegov predlog določitve
drugega sredstva namesto tistega, ki ga je predlagal upnik,11 dolžniku zagotovljeno, da se upre izvršbi, ki
bi bila po svojem obsegu nesorazmerna glede na višino uveljavljene terjatve,
ali če bi dovoljena izvršilna sredstva (predmeti) prekomerno oziroma v
nasprotju z načelom pravičnosti posegla v sfero dolžnika (in njegove družine).
15. Izpodbijani
drugi stavek tretjega odstavka 169. člena ZIZ določa, da ni pritožbe zoper
sklep sodišča prve stopnje, s katerim je odločeno o predlogu dolžnika iz prvega
oziroma sedmega odstavka 169. člena ZIZ. Ne glede
na to, ali Okrajno sodišče predlogu za preusmeritev izvršbe ugodi ali ga
zavrne, je pritožba v vsakem primeru izključena. Pritožbe nima niti dolžnik
zoper odločitev o zavrnitvi svojega predloga niti upnik zoper odločitev o
ugoditvi predlogu dolžnika. Višje sodišče se torej po presojani ureditvi o tem,
ali so bili izpolnjeni zakonski pogoji za preusmeritev izvršbe na drugo
sredstvo ali predmet, nikoli ne more izreči.
16. Zdi se sicer (v tem delu mnenje
Vlade ni povsem jasno), da Vlada postavlja tak zaključek pod vprašaj, ko
navaja, da »sodna praksa dopušča, da se tovrstni ugovori in tehtanje uveljavljajo
tudi zoper sklep o izročitvi nepremičnine kupcu« (pri čemer se Vlada sklicuje
na sklep Višjega sodišča v Celju št. I Ip
96/2020 z dne 11. 3. 2020). Vendar niti
iz zakonske ureditve izročitve nepremičnine kupcu v izvršbi12 niti iz navedene sodne odločbe ne izhaja, da bi bilo
mogoče v okviru pritožbe zoper sklep o izročitvi nepremičnine kupcu doseči
(morebiti po zgledu položajev, ko je pritožbene razloge zoper neko vmesno
odločitev mogoče uveljavljati šele v pritožbi zoper končno odločbo v zadevi),
da bi Višje sodišče vsebinsko odločalo o očitkih, da je bila prvostopenjska
zavrnitev predloga dolžnika za preusmeritev izvršbe nezakonita, oziroma da bi
to enkrat že opravljeno prvostopenjsko presojo v tej končni fazi izvršbe še
samo vsebinsko preverilo.13 Tudi Državni zbor se sklicuje
le na sodne odločbe, v katerih izpodbijana določba sploh ni bila uporabljena,14 oziroma na
zavrženje dolžnikove pritožbe zoper zavrnitev njegovega predloga za
preusmeritev izvršbe (prav na podlagi izpodbijane določbe).15
Presoja, ali gre za poseg v človekovo
pravico iz 25. člena Ustave
17. Predlagatelj
meni, da drugi stavek tretjega odstavka 169. člena ZIZ prekomerno posega v
pravico do pravnega sredstva iz 25. člena
Ustave. Ustavno sodišče se je moralo najprej opredeliti do vprašanja, ali gre
pri izpodbijani ureditvi za poseg v človekovo pravico iz 25. člena Ustave (tretji odstavek 15. člena
Ustave) ali samo za z zakonom predpisan način njenega uresničevanja, ki je
nujen zaradi same narave pravice do pravnega sredstva (drugi odstavek 15. člena Ustave).
18. Po ustaljeni ustavnosodni presoji16 ta človekova
pravica med drugim zagotavlja spoštovanje načela instančnosti pri odločanju
sodišč. Vsebina načela instančnosti je v tem, da lahko organ druge stopnje
presoja odločitev prvostopnega organa z vidika vseh vprašanj, ki so pomembna za
odločitev o pravici oziroma obveznosti.17 To pomeni, da 25. člen Ustave zagotavlja meritorno (vsebinsko)
oceno pravilnosti prvostopenjske oblastne odločitve.18 Smisel te ustavne
določbe je, da lahko posameznik z vložitvijo pravnega sredstva učinkovito brani
in varuje svoje pravne interese.19
19. Kot je poudarilo Ustavno sodišče v
10. točki obrazložitve odločbe št. U-I-8/10,
s katero je odločilo o ustavnosti ureditve načina ravnanja sodišča z nepopolno
pritožbo v pravdnem postopku, je razmejitev med določitvijo načina
uresničevanja človekove pravice in njeno omejitvijo (posegom vanjo) odvisna od
intenzivnosti »zožujočega« učinka, ki ga ima neka določba, pa tudi od analize
sistemske umestitve sporne določbe in celovite presoje njenega učinkovanja
skupaj z drugimi določbami istega in drugih predpisov. V obravnavanem primeru
je pomembno, da je odločitev Okrajnega sodišča o predlogu iz prvega oziroma
sedmega odstavka 169. člena ZIZ brez
dvoma odločitev o pravicah in
dolžnostih strank izvršilnega postopka. Sodišče odloči o tem, ali ima dolžnik
pravico preusmeriti izvršbo z nepremičnine iz sklepa o izvršbi na drug predmet
(lahko v okviru izvršbe z drugim ali istim izvršilnim sredstvom), oziroma o
tem, ali ima upnik dolžnost tako preusmeritev trpeti. Izpodbijana določba
pritožbe zoper to odločitev sodišča prve stopnje ne dopušča. V takem primeru je
za opredelitev narave učinka zakonske določbe na pravico iz 25. člena Ustave dovolj že ugotovitev zelo
intenzivnega zožujočega učinka; drugi stavek tretjega odstavka 169. člena ZIZ stranki, ki ni zadovoljna z
odločitvijo prve stopnje in ki bi sicer za pritožbo imela pravni interes,
pritožbo (ali drugo pravno sredstvo) v celoti odreka.20 Tako kot v
nekaterih podobnih primerih21 je popolno izključitev
pritožbe ali drugega pravnega sredstva zoper oblastno odločitev o pravicah,
dolžnostih ali pravnih interesih treba razumeti kot poseg v človekovo pravico
do pravnega sredstva iz 25. člena Ustave.22
Presoja sorazmernosti posega
20. Človekove pravice je mogoče omejiti le v primerih, ki jih izrecno
določa Ustava, ali zaradi varstva pravic drugih oziroma zaradi javnega interesa
(tretji odstavek 15. člena Ustave). Če je
zakonodajalec zasledoval ustavno dopusten cilj in če je omejitev skladna z
načeli pravne države (2. člen Ustave), in
sicer s tistim izmed teh načel, ki prepoveduje prekomerne posege države
(splošno načelo sorazmernosti), je po ustaljeni ustavnosodni presoji23 omejitev
človekove pravice dopustna.
21. Predlagatelj ne oporeka obstoju
ustavno dopustnega cilja za omejitev človekove pravice do pravnega sredstva,
saj navaja, da drugi stavek tretjega odstavka 169. člena
Ustave zasleduje cilj zagotovitve učinkovitosti upnikovega sodnega varstva –
torej cilj, ki je vsebinsko povezan z varstvom upnikove človekove pravice iz
prvega odstavka 23. člena Ustave, zlasti
v njenem vidiku sojenja brez nepotrebnega odlašanja. Da je cilj omejitve
pospešitev teka izvršilnega postopka, torej njegova večja učinkovitost, je
razvidno tudi iz zakonodajnih gradiv v postopku sprejemanja ZIZ.24 Tudi Vlada je v
svojem mnenju navedla, da je namen izpodbijane odločbe preprečitev podaljšanja
postopka, dodatne obremenitve sodišč in povečanja stroškov za stranke. Hitrost in učinkovitost
izvršilnega postopka sta del jamstev pravice iz 23. člena
Ustave tako upnika kot dolžnika in poleg tega odražata javni interes, ki prav
tako lahko utemelji poseg v človekove pravice.
22. Obravnavani
poseg v pravico iz 25. člena Ustave je v
temelju tudi primeren za dosego zasledovanega cilja pospešitve izvršbe.
Pritožba v izvršilnem postopku načeloma ni suspenzivno pravno sredstvo (šesti
odstavek 9. člena ZIZ), in je
nepremičnino mogoče prodati že po pravnomočnosti sklepa o izvršbi in po
pravnomočnosti sklepa o ugotovitvi vrednosti nepremičnine, če je od razglasitve
odredbe o prodaji na sodni deski in spletni strani sodišča do dneva prodaje
preteklo najmanj 30 dni (drugi in šesti odstavek 181. člena
ZIZ). Vendar bi dostopnost pritožbe (zlasti pritožbe dolžnika zoper zavrnitev
predloga za preusmeritev izvršbe) verjetno v praksi vendarle v določenem
(omejenem) obsegu zavlekla izvršilni postopek. Lahko bi prihajalo do
neformalnih zastojev v izvršilnem postopku (ko izvršilno sodišče do odločitve
druge stopnje o predlogu iz prvega ali sedmega odstavka 169. člena ZIZ ne bi hotelo razpisati javne
dražbe). V obdobju pred pravnomočnostjo odločitve o navedenem predlogu bi bilo
dolžniku tudi nekoliko lažje izposlovati odlog izvršbe oziroma bi lahko prišlo
do odloga izvršbe na nepremičnino po uradni dolžnosti. Če bi bilo to obdobje
zaradi dvostopenjskega odločanja daljše, bi to v praksi pomenilo več odlogov in
s tem manj učinkovit izvršilni postopek. Pri tem ne gre vedno za anomalijo, pač
pa (tudi po uradni dolžnosti) za normalno posledico razumevanja posebne
ureditve odloga izvršbe na nepremičnino, ki je dolžnikov dom, kot elementa
posebnega varstva dolžnikovih pravic iz 33. in 36. člena
Ustave v sistemu iz ZIZ. Ta namreč ne vsebuje varovalk, ki so uveljavljene v
nekaterih pravnih redih, kot je prepoved izvršbe na nepremičnine za poplačilo
terjatev, ki ne dosegajo določene minimalne višine.25 Izključitev
možnosti pritožbe dolžnika zoper sklep o zavrnitvi predloga za preusmeritev
izvršbe zagotovo lahko pripomore k večji hitrosti in učinkovitosti izvršbe kot
ustavno dopustnih ciljev za omejitev (dolžnikove) človekove pravice iz 25. člena Ustave. Enako velja tudi za izključitev
upnikove pravice do pravnega sredstva zoper sklep o ugoditvi predlogu za
preusmeritev izvršbe.
23. Obravnavani
poseg v pravico iz 25. člena Ustave je
tudi nujen za dosego zasledovanega cilja pospešitve izvršbe. Ni namreč videti
načina, kako bi se brez posega v človekovo pravico do pritožbe (ali z blažjim
posegom vanjo) zagotovili enako močni pozitivni učinki na hitrost in učinkovitost
izvršilnega postopka. Pritožba zoper sklep sodišča prve stopnje, s katerim je
odločeno o predlogu dolžnika iz prvega oziroma sedmega odstavka 169. člena ZIZ, namreč po naravi stvari vedno do
neke mere podaljša in zaplete izvršilni postopek. To velja ne glede na hitrost
in učinkovitost reševanja pritožb na sodiščih druge stopnje. Alternativni – in
z vidika posega v pravico iz 25. člena
Ustave milejši – ukrepi bi se učinku presojanega ukrepa sicer lahko približali
(denimo z določitvijo roka, v katerem mora sodišče druge stopnje odločiti o
pritožbi, krajšanjem roka za pritožbo, omejitvijo pritožbenih razlogov in
podobnim). Vendar nobeden od teh ukrepov ne bi bil enako učinkovit kot popolna
izključitev pritožbe.
24. Ustavno sodišče je v nadaljevanju
opravilo še presojo z vidika merila sorazmernosti v ožjem smislu, ki obsega
presojo, ali je teža posledic ocenjevanega posega v prizadeto človekovo pravico
sorazmerna vrednosti zasledovanega cilja oziroma koristim, ki bodo zaradi
posega nastale. Podobno kot v odločbi št. Up-724/04,
U-I-322/0526 Ustavno sodišče ocenjuje, da je neposreden in popoln odvzem
človekove pravice do pritožbe, ene izmed temeljnih pravic posameznika, ki
izvedbeno uveljavljajo
ustavno načelo pravne države (2. člen
Ustave), že na prvi pogled očitno nesorazmeren s koristjo, tj. s pospešitvijo
izvršilnega postopka, do katere naj bi zaradi njega prišlo. Ne gre za to, da bi
vložitev pravnega sredstva zgolj otežila, skrčila ali omejila; izpodbijana
določba stranko popolnoma prikrajša za pravno sredstvo. Učinek posega na
človekovo pravico do pravnega sredstva je zelo velik.
25. Koristi od posega so glede na že
predstavljeno načelno nesuspenzivnost pritožbe v izvršilnem postopku omejene
(čeprav ne neobstoječe). Vendar ne morejo pretehtati nad tako intenzivnim
posegom, kot je presojani.
26. Izpodbijani drugi stavek tretjega
odstavka 169. člena ZIZ je glede na navedeno v neskladju s 25. členom Ustave. Zato ga je Ustavno sodišče
razveljavilo. Z učinkovanjem te odločbe bo za pritožbo zoper odločitev
Okrajnega sodišča o predlogu za preusmeritev izvršbe veljala splošna ureditev
prvega odstavka 9. člena ZIZ (v skladu s
katerim je zoper sklep, izdan na prvi stopnji, dovoljena pritožba, razen če
zakon določa drugače).
C.
27. Ustavno
sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi 43. člena ZUstS ter druge
alineje drugega odstavka in petega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07,
54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter
sodnici in sodniki dr. Rok Čeferin, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard
ZDA), dr. Rajko Knez, dr. Špelca Mežnar,
dr. Rok Svetlič, Marko Šorli in dr. Katja
Šugman Stubbs. Odločbo je sprejelo s sedmimi glasovi proti enemu. Proti je
glasovala sodnica Šugman Stubbs.
Dr. Matej Accetto
Predsednik
________________
1 Primerjaj z odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-139/14 z dne 26. 3. 2015 (Uradni list RS,
št. 24/15), 7. točka obrazložitve.
2 Višje sodišče v
Ljubljani v sklepu št. II Ip 1103/2020 z
dne 2. 9. 2020 navaja: »/…/ Skladno z devetim odstavkom 169. člena ZIZ
namreč ostane zaznamba sklepa o izvršbi na nepremičnino (na katero je bila
torej dovoljena izvršba), če sodišče dovoli za izvršbo drugo sredstvo, v
veljavi, dokler upnikova terjatev ni poplačana. Prav tako nikjer v določbi 169. člena ZIZ ni določeno, da v primeru dovolitve
oprave izvršbe na druge nepremičnine sodišče odloči, da se izvršba na
nepremičnino ne opravi ali omeji. Postopanje sodišča predpisuje že zakon. Gre v
bistvu le za vrstni red oprave izvršbe – če je terjatev po opravi izvršbe na
druge nepremičnine poplačana, se na prvo nepremičnino izvršba ne opravi, sicer
pa se na to nepremičnino izvršba nadaljuje /…/.«
3 Glej deveti odstavek 169. člena
ZIZ in sodno odločbo iz opombe 2. Tudi literatura (glej A. Drev, Zakon o
izvršbi in zavarovanju (ZIZ) s komentarjem novele ZIZ-L, Poslovna založba,
Maribor 2018, str. 319) navaja: »/…/ Če torej izvršba z drugimi sredstvi
izvršbe ni uspešna /…/, ni nedopustno, da se poplačilo terjatve doseže s
prodajo nepremičnine. Pri tem pa hkrati ni videti razumnega razloga, da se
izvršba na nepremičnino ne bi nadaljevala v istem postopku, še zlasti zato, ker
je to tudi s stroškovnega vidika za obe stranki ugodneje.«
4 Ta izraz občasno uporablja sodna praksa (glej sklep Višjega
sodišča v Celju št. I Ip 118/2020 z dne
15. 4. 2020).
5 Sredstva izvršbe za poplačilo denarne terjatve so po
30. členu ZIZ: prodaja premičnin, prodaja nepremičnin, prenos denarne
terjatve, vnovčenje drugih premoženjskih oziroma materialnih pravic in
nematerializiranih vrednostnih papirjev, prodaja deleža družbenika in prenos
sredstev, ki so pri organizacijah, pooblaščenih za plačilni promet.
6 Glej 32. člen ZIZ.
7 Torej z drugim predmetom izvršbe.
8 Četrti odstavek 169. člena
ZIZ določa, da sodišče ugodi predlogu, če dolžnik izkaže za verjetno, da bo
terjatev poplačana z drugim izvršilnim sredstvom ali s prodajo druge
nepremičnine. Peti odstavek 169. člena
ZIZ podrobneje določa – glede na cilj hitrega in učinkovitega poplačila upnika
v izvršbi –, pod kakšnimi pogoji bo ugodeno predlogu za prednostno izvršbo na
stalne denarne prejemke.
9 Prvega in sedmega odstavka 169. člena
ZIZ ni mogoče razlagati, kot da vsebujeta dva ločena postopka ali dve ločeni
pravni sredstvi. Ureditev za primer, ko dolžnik poskuša pred izvršbo za
poplačilo nesorazmerno nižje terjatve zaščititi nepremičnino, ki je njegov dom,
se od splošne ureditve razlikuje le glede daljšega roka za vložitev predloga
dolžnika.
10 Sklep Višjega sodišča v Ljubljani št. II Ip 1492/2020 z dne 8. 12. 2020.
11 Pri čemer Višje
sodišče omenja drugi in četrti odstavek 34. člena
ter 169. člen ZIZ.
12 Glej zlasti šesti odstavek 189. člena
in 192. člen ZIZ.
13 Z navedenim sklepom je Višje sodišče v Celju ugodilo
pritožbi zoper sklep o izročitvi nepremičnine (in posledično razveljavilo ta
sklep, sklep o domiku in javno dražbo) zato, ker sodišče prve stopnje
pritožnice z dopisom ni opozorilo na vse pravice, ki jih ima v primeru prisilne
prodaje njenih določenih nepremičnin, pri tem pa tudi ni utemeljilo, zakaj naj
bi bil – upoštevaje to opustitev – ukrep prisilne prodaje več nepremičnin
dolžnice, med drugim tudi njenega doma, sorazmeren. Višje sodišče je s to
odločitvijo želelo zagotoviti sorazmernost izvršbe na nepremičnino, ki je dom,
med drugim tudi z obvestilom dolžnici o možnosti predlagati preusmeritev
izvršbe po sedmem odstavku 169. člena
ZIZ. Ni pa Višje sodišče z navedenim sklepom opravilo drugostopenjskega
vsebinskega preizkusa na prvi stopnji že sprejete odločitve o predlogu za
preusmeritev.
14 Sklepa Višjega sodišča v Ljubljani št. III Ip 2965/2017 z dne 22. 11. 2017 in št. I Ip 1538/2012 z dne 18. 4. 2012.
15 Sklep Višjega sodišča v Ljubljani št. II Ip 1492/2020 z dne 8. 12. 2020.
16 Glej na primer
31. točko obrazložitve odločbe št. U-I-219/03
z dne 1. 12. 2005 (Uradni list RS, št. 118/05,
in OdlUS XIV, 88), 13. točko obrazložitve odločbe št. U-I-98/07
z dne 12. 6. 2008 (Uradni list RS, št. 65/08,
in OdlUS XVII, 42) ter 10. točko obrazložitve odločbe št. Up-2938/07 z dne 10. 9. 2009 (Uradni list RS,
št. 74/09, in OdlUS XVIII, 81).
17 Odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-8/10 z dne 3. 6. 2010
(Uradni list RS, št. 49/10), 8. točka
obrazložitve.
18 Prav tam.
19 Odločba Ustavnega
sodišča št. Up-353/02 z dne 20. 5. 2004 (Uradni list RS, št. 62/04).
20 Nepravilnosti zadevne odločitve seveda tudi ni mogoče
uveljavljati v pravnem sredstvu zoper kakšno drugo odločitev sodišča v
izvršilnem postopku.
21 Glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-296/02
z dne 20. 5. 2004 (Uradni list RS, št. 68/04,
in OdlUS XIII, 41), 47. točka
obrazložitve, o izključitvi pritožbe zoper sklep senata o začasnem zavarovanju
zahtevka za odvzem protipravno pridobljene premoženjske koristi, in odločbo
Ustavnega sodišča št. Up-724/04,
U-I-322/05 z dne 9. 3. 2006 (Uradni list RS, št. 30/06,
in OdlUS XV, 42), 11. točka obrazložitve, o posebni ureditvi, po kateri je
izvršitelj v premičninski izvršbi odločil o poplačilu enega samega upnika brez
izdaje odločbe in brez možnosti vložitve pravnega sredstva zoper odločitev
izvršitelja.
22 Ni nepomembno, da je (vsaj) pri nepremičninah, ki pomenijo
dolžnikov dom, preusmeritev izvršbe iz izpodbijane določbe ZIZ ne le odločitev
o zakonskih pravicah in obveznostih strank izvršilnega postopka, pač pa obenem
tudi sredstvo, brez katerega po sedanjem sistemu ZIZ (ki dopušča upniku prosto
izbiro izvršilnih sredstev in ne postavlja omejitev izvršbe na dom glede na
višino dolga) že na abstraktni ravni ne bi bilo zagotovljeno učinkovito varstvo
človekovih pravic dolžnika iz 33. in 36. člena
Ustave. Primerjaj z 8. do 10. točko obrazložitve odločbe Ustavnega sodišča št. Up-1298/18 z dne 9. 5. 2019 (Uradni list RS,
št. 38/19, in OdlUS XXIV, 28) ter s 86.
in 87. točko obrazložitve sodbe Evropskega sodišča za človekove pravice v
zadevi Vaskrsić proti Sloveniji z dne 25. 4. 2017.
23 Glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-18/02
z dne 24. 10. 2003 (Uradni list RS, št. 108/03,
in OdlUS XII, 86), 25. točka
obrazložitve.
24 Predlagatelj je v Predlogu zakona o izvršbi in zavarovanju
(ZIZ), EPA 1353, druga obravnava, Poročevalec Državnega zbora Republike
Slovenije, št. 45, 25. september 1997,
str. 39, zapisal, da se bo »postopek izvršbe pospešil tudi z dodatno določbo,
ki v skladu z že danim zakonskim pooblastilom določa, da zoper sklep, s katerim
sodišče odloči o dolžnikovem predlogu, da se izvršba opravi na drugi
nepremičnini ali z drugim sredstvom, ni pritožbe«.
25 Primerjaj z 9. in 10. točko obrazložitve odločbe Ustavnega
sodišča št. Up-1298/18. Točka 1 drugega
odstavka 71. člena ZIZ določa, da sme
sodišče na predlog dolžnika ali po uradni dolžnosti odložiti izvršbo, če so za
to podani posebno upravičeni razlogi, med drugim tudi v primeru izvršbe na
stanovanje ali stanovanjsko hišo, ki je dolžnikov dom, če gre za izterjavo
denarne terjatve, ki je očitno nesorazmerna glede na ugotovljeno vrednost
nepremičnine.
26 Glej 13. in 14. točko obrazložitve odločbe.