Številka: U-I-144/19-32
Datum: 17. 2.
2022
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti, začetem z
zahtevo skupine poslancev Državnega zbora, na seji 17. februarja 2022
odločilo:
1. Druga poved prvega odstavka 216. člena Zakona o
kazenskem postopku (Uradni list RS, št. 176/21 – uradno prečiščeno
besedilo) ni v neskladju z Ustavo.
2. O preostalem delu zahteve bo Ustavno sodišče odločilo
posebej.
Obrazložitev
A.
1. Skupina poslancev (v nadaljevanju predlagatelj)
zahteva poleg presoje ustavnosti tretjega in sedmega odstavka 148. člena
ter 149.b, 149.c, 149.č, 150.a in 156. člena tudi presojo druge povedi
prvega odstavka 216. člena Zakona o kazenskem postopku (v nadaljevanju
ZKP).1 Izpodbijana določba ureja hišno preiskavo ob navzočnosti
pooblaščenca, ki ga po uradni dolžnosti imenuje sodišče izmed odvetnikov, če
tisti, čigar stanovanje ali prostor se preiskuje, ali njegov zastopnik ni
dosegljiv, pri čemer hišno preiskavo opravi preiskovalni sodnik.
2. Predlagatelj zatrjuje, da standard nedosegljivosti
imetnika ali njegovega zastopnika ni jasen, zato naj ureditev ne bi določala
ustavno dopustnega cilja in naj bi bila v neskladju z načelom pravne države iz
2. člena Ustave. Prav tako naj bi nesorazmerno posegala v ustavno pravico
do nedotakljivosti stanovanja iz 36. člena Ustave in iz 8. člena
Konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS,
št. 33/94, MP, št. 7/94 – v nadaljevanju EKČP) in iz Splošne
deklaracije človekovih pravic (Človekove pravice, Zbirka mednarodnih dokumentov,
I. del, Univerzalni dokumenti, Društvo za ZN za Republiko Slovenijo, Ljubljana
1995, str. 1). Ker naj imetnik stanovanja (ali njegov zastopnik) ne bi bil
obveščen niti o postavitvi pooblaščenca po uradni dolžnosti niti o tem, da se
lahko v njegovi odsotnosti izvrši hišna preiskava, naj bi bila taka hišna
preiskava v neskladju z drugim in tretjim odstavkom 36. člena Ustave.
Zastopnik imetnika naj bi bil lahko samo nekdo, ki ga imetnik stanovanja sam
imenuje vnaprej, saj naj Ustava ne bi dopuščala, da bi nedosegljivemu imetniku
zastopnika imenovalo sodišče po uradni dolžnosti. Ustava naj bi omogočala hišno
preiskavo v navzočnosti imetnika stanovanja in njegovega zastopnika, ne pa tudi
v navzočnosti pravnih strokovnjakov, odvetnikov in preiskovalnega sodnika, ki
naj bi imetnika stanovanja in njegovega zastopnika nadomeščali. Poleg tega naj
bi imeli organi pregona poleg hišne preiskave na voljo druga dokazna sredstva,
s katerimi naj bi bilo mogoče doseči enak cilj.
3. Zahteva je bila na podlagi prvega odstavka
28. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 –
uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS)
poslana Državnemu zboru, ki nanjo ni odgovoril.
4. Svoje mnenje je poslala Vlada, ki je navedla, da
izpodbijana ureditev hišne preiskave brez navzočnosti imetnika ali njegovega
zastopnika zasleduje legitimen cilj, tj. zagotovitev pravice do varnosti iz
34. člena Ustave. Hišna preiskava naj bi pomenila enega izmed temeljnih
preiskovalnih dejanj, namenjenih preiskovanju kaznivih dejanj, pregonu
storilcev ter javnopravnemu interesu. To naj bi bilo v legitimnem interesu
države (2. in 135. člen Ustave). Z izpodbijano določbo naj bi se reševali
v praksi sicer redki primeri nedosegljivosti imetnika prostorov. Vlada nasprotuje
ozki razlagi ustavnega pogoja, da ima pravico biti navzoč tisti, čigar
stanovanje ali prostori se preiskujejo, ali njegov zastopnik. Ta pogoj naj bi
bilo treba razlagati namensko; navedena subjekta naj bi z aktivno prisotnostjo
pri hišni preiskavi zagotovila varovanje interesov imetnika, da je preiskava
izvedena korektno ter da obseg preiskave in zaseženi predmeti ustrezajo sodni
odredbi. Ob upoštevanju tega namena naj bi zakonodajalec poskušal zagotoviti
smiselno enake varovalke tudi v primeru nedosegljivega imetnika oziroma
njegovega zastopnika. V nasprotnem primeru naj bi nedosegljivi imetnik
prostorov s trajnim in zlonamernim izogibanjem preprečil izvedbo hišne
preiskave, kar naj bi bilo sporno zlasti v primerih povezanih in istočasnih
hišnih preiskav. Država naj bi imela legitimen interes preprečevati take
zlorabe, pooblaščenec, ki je pravni strokovnjak, imenovan po uradni dolžnosti,
pa naj bi kredibilno zastopal interese nedosegljivega imetnika. Nedosegljivost
imetnika naj bi bila abstraktni pravni pojem, ki naj bi ga napolnila praksa.
Pri tem naj bi morala država izkazati dolžno skrbnost pri iskanju imetnika
prostorov, kar pa naj bi bilo odvisno od okoliščin konkretnega primera. Imetnik
naj bi še vedno imel ex post možnost zahtevati izločitev dokazov,
pridobljenih s kršitvijo človekovih pravic in temeljnih svoboščin. Dodatna
varovalka naj bi bila tudi v tem, da naj bi tako hišno preiskavo izvedel
preiskovalni sodnik. Po mnenju Vlade naj bi izpodbijana ureditev ustrezno
zagotavljala varovanje integritete izvedbe hišne preiskave in interesov
nedosegljivega imetnika prostorov.
5. Ustavno sodišče je mnenje Vlade poslalo
predlagatelju, ki nanj ni odgovoril.
6. Ustavno sodišče je s sklepom št. U-I-144/19 z
dne 4. 7. 2019 (Uradni list RS, št. 48/19) sklenilo, da bo zadevo
obravnavalo absolutno prednostno. S sklepom št. U-I-144/19 z dne
9. 10. 2019 (Uradni list RS, št. 66/19) je do svoje končne odločitve
začasno zadržalo izvrševanje druge povedi prvega odstavka 216. člena ZKP.
B. – I.
7. Na podlagi prvega odstavka 6. člena ZUstS in ob
smiselni uporabi prvega odstavka 314. člena Zakona o pravdnem postopku
(Uradni list RS, št. 73/07 – uradno prečiščeno besedilo, 45/08 in 10/17 –
ZPP) je Ustavno sodišče ocenilo, da je zahteva v delu, ki se nanaša na drugo
poved prvega odstavka 216. člena ZKP, zrela za odločitev. O delu zahteve,
ki se nanaša na oceno ustavnosti tretjega in sedmega odstavka 148. člena
ter 149.b, 149.c, 149.č, 150.a in 156. člena ZKP, bo Ustavno sodišče
odločilo posebej (2. točka izreka).
B. – II.
Vsebina izpodbijane določbe
8. Izpodbijana določba ZKP določa:
»Če tisti, čigar stanovanje ali prostor se preiskuje, ali
njegov zastopnik ni dosegljiv, mu postavi sodišče pooblaščenca po uradni
dolžnosti izmed odvetnikov, hišno preiskavo pa opravi preiskovalni sodnik.«
9. Določba ureja samo možnost imenovanja pooblaščenca po
uradni dolžnosti in zahtevo, da tako hišno preiskavo opravi preiskovalni
sodnik. Ne ureja pa drugih2 postopkovnih jamstev in posebnosti
take hišne preiskave, poteka hišne preiskave, njenih dokaznih posledic in
ukrepov za zavarovanje učinkovitosti hišne preiskave in (pred)kazenskega
postopka. Za navedena vprašanja se uporabljajo določbe ZKP, ki sicer veljajo za
hišno preiskavo ob navzočnosti imetnika in njegovega zastopnika, in drugih predpisov,
kolikor se z vsebino in namenom izpodbijane določbe ne izključujejo. Zato je
izpodbijano določbo treba razlagati v povezavi s celotnim prvim odstavkom
216. člena ZKP in tudi v povezavi z drugimi določbami ZKP in drugih
predpisov.
10. Na podlagi prvega odstavka 216. člena ZKP3 je
tako izhodiščna ureditev še vedno tista, po kateri ima pri hišni preiskavi
pravico biti navzoč tisti, čigar stanovanje ali prostor se preiskuje, ali
njegov zastopnik.4 Preiskovalni sodnik v skladu s prvim
odstavkom 215. člena ZKP odredi hišno preiskavo z obrazloženo pisno
odredbo na obrazložen pisni predlog upravičenega tožilca.5
11. Šele v primeru, ko imetnik in njegov zastopnik nista
dosegljiva (glede razlage nedosegljivosti glej 27. točko obrazložitve te
odločbe), se izjemoma uporabi ureditev, ki jo ureja izpodbijana določba. Iz
jezikovne razlage druge povedi prvega odstavka 216. člena ZKP tako izhaja,
da je ureditev hišne preiskave, ki jo opravi preiskovalni sodnik ob
nedosegljivosti tistega, čigar stanovanje ali prostor se preiskuje, ali
njegovega zastopnika in v navzočnosti pooblaščenca po uradni dolžnosti izmed
odvetnikov, v razmerju do osnovne ureditve hišne preiskave po prvi povedi
prvega odstavka 216. člena ZKP subsidiarna oziroma da gre za izjemo.
12. Izpodbijana določba izrecno predvideva, da
pooblaščenca po uradni dolžnosti postavi sodišče in ne policija ali državno
tožilstvo. Običajno bo v praksi nedosegljivost zaznala policija ob poskusu
vročitve odredbe o hišni preiskavi (gl. 30. točko obrazložitve te odločbe). Če
imetnika in njegovega zastopnika ne bo mogla izslediti in priti v stik z njima,6 bo
o tem v skladu z ZKP in Uredbo o sodelovanju državnega tožilstva, policije in
drugih pristojnih državnih organov in institucij pri odkrivanju in pregonu
storilcev kaznivih dejanj ter delovanju specializiranih in skupnih
preiskovalnih skupin (Uradni list RS, št. 83/10 in 28/21) obvestila
pristojnega državnega tožilca. Na tej podlagi lahko državni tožilec7 sodišču
v obrazloženem predlogu pisno predlaga izvedbo hišne preiskave brez navzočnosti
imetnika in/ali njegovega zastopnika na podlagi izpodbijane določbe, sodišče pa
nato na podlagi standarda razumne skrbnosti glede na okoliščine primera
presodi, ali sta imetnik in njegov zastopnik nedosegljiva, o tem pisno odloči
ter imenuje pooblaščenca po uradni dolžnosti.8 Glede na
okoliščine konkretnega primera pa se lahko ta postopek odvije že pred izdajo
sodne odredbe o hišni preiskavi.
13. Iz navedenega in iz dejstva, da lahko tako hišno
preiskavo opravi le preiskovalni sodnik, je tudi razvidno, da je izpodbijana
ureditev upoštevna le v primerih, ko se hišna preiskava opravlja na podlagi
predhodne sodne odredbe, ne pa tudi v primerih iz 218. člena ZKP oziroma
petega odstavka 36. člena Ustave, ko se hišna preiskava lahko opravi brez
nje.
Pravica do nedotakljivosti stanovanja
14. Predlagatelj izpodbija navedeno določbo ZKP tako
zaradi nesorazmernosti posega v pravico do nedotakljivosti stanovanja iz prvega
odstavka 36. člena Ustave in iz 8. člena EKČP kot tudi zaradi njenega
neskladja z načelom jasnosti in pomenske določljivosti iz 2. člena Ustave.
Ustavno sodišče je očitke presojalo najprej z vidika pravice do nedotakljivosti
stanovanja iz 36. člena Ustave.
15. Po prvem odstavku 36. člena Ustave9 je
stanovanje nedotakljivo. Po ustaljeni ustavnosodni presoji Ustava v prvem
odstavku 36. člena zagotavlja varstvo eni izmed oblik človekove zasebnosti
(35. člen Ustave), tj. pravico do teritorialne zasebnosti, oziroma ureja
t. i. prostorski vidik zasebnosti.10 Pravica do nedotakljivosti
stanovanja varuje zasebnost stanovanja in drugih prostorov, v katerih
posameznik upravičeno pričakuje, da bo sam. Ustava ne varuje stanovanja kot
objekta, temveč varuje posameznikovo zasebnost v tem prostoru. Varuje se torej
stanovanje kot dom, kot zasebnost, ki se uresničuje v bivalnem prostoru, glede
katerega posameznik upravičeno pričakuje zasebnost in ga šteje kot svoj bivalni
prostor.11
16. V drugem odstavku 36. člena Ustava določa, da
ne sme nihče brez odločbe sodišča proti volji stanovalca12 vstopiti
v tuje stanovanje ali v druge tuje prostore, niti jih ne sme preiskovati. V
tretjem odstavku določa, da ima pri preiskavi pravico biti navzoč tisti, čigar
stanovanje ali prostori se preiskujejo, ali njegov zastopnik.13 V
četrtem odstavku določa, da se sme preiskava opraviti samo v navzočnosti dveh
prič. V petem odstavku določa pogoje, pod katerimi sme uradna oseba opraviti
preiskavo brez odločbe sodišča in izjemoma brez navzočnosti prič.14
17. Po ustaljeni ustavnosodni presoji pomeni izvedba
hišne preiskave poseg v pravico do nedotakljivosti stanovanja iz prvega
odstavka 36. člena Ustave.15 V skladu s tretjim odstavkom
36. člena Ustave pa ima pri preiskavi pravico biti navzoč tisti, čigar
stanovanje ali prostori se preiskujejo, ali njegov zastopnik.
Razlaga tretjega odstavka 36. člena Ustave
18. Člen 36 Ustave ureja tri samostojna oziroma
medsebojno neodvisna ustavno procesna jamstva pri izvedbi hišne preiskave:
sodno odredbo ali privolitev (drugi odstavek), navzočnost imetnika ali
njegovega zastopnika (tretji odstavek) ter navzočnost dveh prič (četrti
odstavek). Iz navedenega izhaja, da morajo biti jamstva iz tretjega odstavka
36. člena Ustave podana ne glede na obstoj jamstev iz drugega in četrtega
odstavka 36. člena Ustave. Obstoj sodne odločbe ali privolitve imetnika v
hišno preiskavo in navzočnost dveh prič torej ne moreta nadomestiti jamstva iz
tretjega odstavka 36. člena Ustave. Podobno velja glede izjeme iz petega
odstavka 36. člena Ustave; ta ureja izjemo od jamstev iz drugega (sodna
odločba ali privolitev) in četrtega odstavka (navzočnost dveh prič), ne nanaša
pa se na obstoj jamstva iz tretjega odstavka 36. člena Ustave, da ima pri
preiskavi pravico biti navzoč tisti, čigar stanovanje ali prostori se
preiskujejo, ali njegov zastopnik.
19. Po tretjem odstavku 36. člena Ustave ima
pravico do navzočnosti pri hišni preiskavi16 tisti, čigar
prostori se preiskujejo, tj. tisti, v čigar varovano pravico (zasebnost) se
posega, oziroma dejanski uporabnik oziroma imetnik stanovanja in drugih
prostorov (torej ne glede na to, ali jih uporablja kot lastnik ali imetnik),17 ali
njegov zastopnik. Glede na opredelitev upravičenega pričakovanja zasebnosti, ki
se upošteva tudi pri prostorski zasebnosti,18 je imetnik tista
oseba, ki v prostoru, ki se bo preiskal, upravičeno pričakuje zasebnost.
20. Ustavno sodišče je že presojalo, ali je bil v
konkretnem primeru izpolnjen pogoj navzočnosti imetnika preiskanega prostora.19 V
zvezi s tem je odločilo, da je pri razlagi tretjega odstavka 36. člena
Ustave treba izhajati iz namena Ustave, da ustavne pravice niso priznane le
formalno in teoretično, temveč mora biti zagotovljena možnost učinkovitega in
dejanskega izvrševanja človekovih pravic. Če naj bo pravica iz tretjega
odstavka 36. člena Ustave učinkovita, jo je treba razumeti tako, da mora
organ, pristojen za odreditev oziroma za izvedbo preiskave, o hišni preiskavi
seznaniti osebo, katere stanovanje oziroma prostori se preiskujejo.20
Namen jamstva
21. Namen navzočnosti imetnika in/ali njegovega
zastopnika je najprej podoben kot pri navzočnosti dveh prič,
tj. izvrševanje nadzora nad obsegom izvajanja hišne preiskave.21 Bistveni
namen tega jamstva je varstvo22 pravic in interesov imetnika
preiskanega prostora. Ne glede na to, ali imetnik prostora v (pred)kazenskem
postopku nastopa v vlogi obdolženca ali »zgolj« kot imetnik prostora, ki naj se
preišče, je v položaju subjekta, v čigar človekove pravice in temeljne
svoboščine se bo s tem preiskovalnim dejanjem poseglo (z namenom prijetja
obdolženca ali odkritja sledov kaznivega dejanja ali predmetov, ki so pomembni
za kazenski postopek).23 Bistveno je, da imetnik prostora s
svojo navzočnostjo pri hišni preiskavi ostaja subjekt in ne le objekt
preiskave. S tem varuje svoje dostojanstvo pri izvrševanju navedenih posegov. S
tem, ko Ustava dopušča, da je lahko namesto imetnika prisoten njegov zastopnik,
brez dvoma dopušča, da lahko oba namena, zaradi katerih je ob hišni preiskavi
omogočena navzočnost imetnika, izvršuje tudi njegov zastopnik.
Kdo je lahko zastopnik po tretjem odstavku 36. člena
Ustave
22. Jamstvo iz tretjega odstavka 36. člena Ustave
je določeno alternativno; pri preiskavi ima pravico biti navzoč tisti, čigar
stanovanje ali prostori se preiskujejo, ali njegov zastopnik. Kljub navidezni
jezikovni prirejenosti obeh možnosti pa iz namena jamstva iz tretjega odstavka
36. člena Ustave (gl. prejšnjo točko obrazložitve te odločbe) izhaja, da
ni vseeno, ali je pri hišni preiskavi navzoč imetnik ali njegov zastopnik, če
je imetnik dosegljiv. Primarno ima to pravico imetnik preiskanega prostora,
šele subsidiarno (ali celo vzporedno, če imetnik to želi) pa njegov zastopnik.
23. Ustava ne določa, kdo je lahko zastopnik iz tretjega
odstavka 36. člena Ustave. Tudi Ustavno sodišče se v dosedanji
ustavnosodni presoji še ni ukvarjalo s tem vprašanjem. Literatura in sodna
praksa ponujata najbolj očiten odgovor, da je to lahko odvetnik, največkrat
zagovornik, lahko pa tudi druga oseba, ki ji imetnik (vnaprej) podeli mandat za
zastopanje.24 Ustavno sodišče pa mora odgovoriti na vprašanje,
ali je mogoče pooblaščenca, ki ga na podlagi izpodbijane določbe zaradi
imetnikove in zastopnikove nedosegljivosti po uradni dolžnosti imenuje sodišče,
razlagati kot »zastopnika« iz tretjega odstavka 36. člena Ustave.
24. Iz jezikovne razlage tretjega odstavka
36. člena Ustave ne izhaja, da bi moral biti zastopnik nujno postavljen v
skladu s predhodno izraženo voljo zastopanega.25 Prav tako v
slovenskem pravnem redu pojem zastopnik zajema zelo različna pravna razmerja,
ki nikakor niso omejena samo na zastopanje, ki temelji na volji zastopanega.26 Med
zakonite zastopnike v širšem pomenu besede spadajo, recimo, vsi zastopniki, ki
pridobijo upravičenje za zastopanje neodvisno od volje zastopanega neposredno
na podlagi zakona27 ali na podlagi pravnega akta pristojnega
organa (na primer sodišča, organa z javnimi pooblastili, centra za socialno
delo).28
25. Ustavno sodišče tako ugotavlja, da je z ustaljenimi
metodami razlage mogoče ugotoviti, da pojma »njegov zastopnik« iz tretjega
odstavka 36. člena Ustave, ki se nanaša na zastopnika tistega, čigar
stanovanje ali prostor se preiskuje, ni mogoče razlagati tako ozko, da bi
zajemal samo zastopnika, postavljenega na podlagi predhodno izražene volje
zastopanega.
Pojem nedosegljivosti
26. Zakonski dejanski stan izpodbijane določbe vsebuje
nedoločni pravni pojem nedosegljivost (»če tisti, čigar stanovanje ali prostor
se preiskuje, ali njegov zastopnik ni dosegljiv«). Bistvo nedoločnih pravnih
pojmov je, da jih zakonodajalec v opisu abstraktnega dejanskega stanu uporabi
tedaj, kadar želi s takšnim pojmom zajeti različne dejanske dogodke in stanja,
ki imajo skupno pomensko vsebino. Uporaba nedoločnih pravnih pojmov sama po
sebi ne pomeni kršitve načela določnosti predpisov. Njihova vsebina se določi
glede na cilj urejanja zakonske materije v vsakem konkretnem primeru posebej in
mora biti skladna z Ustavo. Pri tem je pomembno, da stopnja nedoločnosti
pravnega pojma ni previsoka.29
27. Iz jezikovne razlage izpodbijane določbe izhaja, da
nedosegljivost pomeni zgolj situacijo, ko se nekoga (imetnika in zastopnika,
imenovanega po imetnikovi volji) ne da doseči, ko ni mogoče priti v stik z njim
oziroma govoriti z njim.30 Glede na razvoj in uporabo sodobnih
komunikacijskih sredstev ter tehnologije to seveda ne pomeni zgolj fizične,
ampak tudi komunikacijsko nedostopnost, ko z imetnikom in zastopnikom,
imenovanim po imetnikovi volji, ni mogoče priti v stik.31 Pojem
nedosegljivosti je tako mogoče razložiti z ustaljenimi metodami razlage.
28. Vlada sicer v svojem mnenju v zvezi z razlago
nedosegljivosti izpostavlja predvsem redke primere iz prakse, v katerih
nedosegljivi imetnik prostora s trajnim in zlonamernim izogibanjem preprečuje
izvedbo hišno preiskave.32 Podobno izhaja iz zakonodajnega
gradiva.33 Kljub morebiti drugačnemu namenu zakonodajalca iz jezikovne
razlage izpodbijane določbe nedvoumno izhaja, da ta ureja zgolj primer (fizične
in komunikacijske) nedosegljivosti imetnika in zastopnika, imenovanega po
imetnikovi volji.34 Zato je Ustavno sodišče svojo presojo
zamejilo na ta primer in izpodbijane določbe ni presojalo z vidika drugih
primerov, ki jih presojana določba jezikovno in pojmovno ne more zajemati. Tako
se ni opredeljevalo do vprašanj, ki se nanašajo na ravnanje imetnika (oziroma
po njegovi volji imenovanega zastopnika) po tem, ko je bil obveščen o izvedbi
hišne preiskave, pa naj gre za morebitno izogibanje organom kazenskega pregona
ali za vprašanje imetnikove (ali zastopnikove) odpovedi jamstvu iz tretjega
odstavka 36. člena Ustave.
29. Nedosegljivost imetnika in po njegovi volji imenovanega
zastopnika je dejansko vprašanje, ki se presoja v vsakem primeru posebej.35 Njegovo
konkretno vsebino, vezano na posamičen primer, bo v vsakem primeru posebej
napolnila praksa.
30. Hišno preiskavo običajno izvršuje policija36 na
podlagi pisne sodne odredbe, izdane na obrazložen pisni predlog državnega
tožilca.37 Le redko bo že pred izdajo sodne odredbe o hišni
preiskavi znano, da sta imetnik in po njegovi volji imenovani zastopnik
nedosegljiva. Praviloma bo imetnikovo nedosegljivost zaznala policija na kraju
hišne preiskave, ko bo poskušala imetniku ali po njegovi volji
imenovanemuzastopniku (neuspešno) vročiti sodno odredbo38 in ju
s tem namenom izslediti na podlagi podatkov o imetnikovih kontaktnih podatkih,
delovnem mestu, morebitnih drugih bivališčih itd.
31. V ugotovitev, kje je imetnik oziroma kako
vzpostaviti stik z njim, da bo lahko uveljavljal jamstvo iz tretjega odstavka
36. člena Ustave, mora država vložiti razumne napore oziroma izkazati
razumno skrbnost. Dolžnost po tretjem odstavku 36. člena Ustave je tako
izpolnjena, če se na podlagi razumnih poizvedb ugotovi, da imetnik in po
njegovi volji imenovani zastopnik nista dosegljiva.
32. Za izpolnitev tega standarda ne zadoščajo
neobrazložena ter dokazno nepodprta stališča organov odkrivanja ali pregona
kaznivih dejanj o tem, da so poskušali doseči imetnika in po njegovi volji
imenovanega zastopnika,39 prav tako so prepovedane zlorabe
oziroma hišne preiskave, časovno tempirane v obdobju, za katero je znano, da
imetnika ni doma.40 Ustavnega jamstva iz tretjega odstavka
36. člena Ustave namreč na navedeni način ni dopustno izvotliti.
33. Po drugi strani pa tretji odstavek 36. člena
Ustave ne terja izčrpnega in ekstenzivnega, celo v neskončnost trajajočega
raziskovanja, ki bi se vselej smelo končati šele z dejanskim odkritjem načina
vzpostavitve stika z imetnikom ali po njegovi volji imenovanim zastopnikom. Pri
njegovi razlagi je namreč treba upoštevati, da se hišna preiskava tipično
izvede v predkazenskem postopku kot nujno preiskovalno dejanje,41 katerega
nujna sestavina je element presenečenja, predvsem v primeru istočasno izvedenih
več hišnih preiskav pri več soobdolženih.42 Hkrati je hišna
preiskava eno izmed spoznavno in dokazno43 najpomembnejših
procesnih dejanj za učinkovit (pred)kazenski postopek; učinkovitost sodnih
postopkov,44 zagotavljanje javnega interesa po kazenskem
pregonu najhujših oblik kaznivih dejanj ter s tem varstvo pravic žrtev in
drugih posameznikov do osebnega dostojanstva in varnosti (34. člen Ustave)
pa so ustavno upoštevne pravne dobrine.45
O postavitvi zastopnika lahko odloča le sodišče
34. Za razlago jamstva iz tretjega odstavka
36. člena Ustave je bistven odgovor na vprašanje, kateri organ je tisti,
ki odloči, da sta imetnik in po njegovi volji imenovani zastopnik nedosegljiva
ter da se postavi zastopnik po uradni dolžnosti. Možnost navzočnosti imetnika
ali njegovega zastopnika pri hišni preiskavi je ustavno procesno jamstvo, ki
mora biti podano za ustavnoskladen poseg v pravico do nedotakljivosti
stanovanja iz prvega odstavka 36. člena Ustave. Iz Ustave izhaja, da mora
odredbo za poseg v pravico iz prvega odstavka 36. člena Ustave izdati
sodišče, (predhodna) sodna odredba pa po ustaljeni ustavnosodni presoji pomeni
sodno kontrolo nad posegi v človekove pravice in temeljne svoboščine, ki je v
funkciji varstva pravic tistega, v čigar zasebnost se posega, in v tem pogledu
bistveno pripomore k sorazmernosti posega.46
35. Navedeno torej zapoveduje, da je lahko le sodišče
tisto, ki glede na okoliščine vsakokratnega primera ob standardu razumne
skrbnosti ugotovi, ali sta imetnik in po njegovi volji imenovani zastopnik
nedosegljiva, in imenuje zastopnika po uradni dolžnosti. Za izpolnitev
standarda razumne skrbnosti v konkretnem primeru zadošča, da predlog za
postavitev zastopnika po uradni dolžnosti vsebuje navedbe in dokazila, ki
dokumentirajo, dokazujejo ter omogočajo sledljivost ravnanja in aktivnosti
policije in državnega tožilstva v smeri iskanja imetnika in po njegovi volji
imenovanega zastopnika oziroma izkazujejo izpolnitev dolžnega ravnanja policije
in državnega tožilca.47 Ta standard zahteva, da sta ugotovitev,
da sta imetnik in po njegovi volji imenovani zastopnik nedosegljiva, ter
odločitev, da se imetniku iz tega razloga postavi zastopnik po uradni
dolžnosti, pisni in obrazloženi. Iz obrazložitve morajo biti razvidni bistveni
razlogi za odločitev in sledljivost ravnanj, usmerjenih v izsleditev imetnika
in po njegovi volji imenovanega zastopnika. Vse navedeno preprečuje, da bi
izpolnjenost pogojev za izvedbo hišne preiskave brez navzočnosti imetnika ali
po njegovi volji imenovanega zastopnika ugotavljal organ odkrivanja ali pregona
kaznivih dejanj48 in da bi tak organ določil, kdo bo tak
zastopnik v konkretnem primeru.49
36. Tretji odstavek 36. člena Ustave pod pogoji,
navedenimi v tej odločbi, torej sodišču omogoča, da subsidiarno (glej 22. točko
obrazložitve) in izjemoma imenuje zastopnika po uradni dolžnosti nedosegljivemu
imetniku, če je bila njemu in po njegovi volji imenovanemu zastopniku dana
razumna možnost seznanitve s hišno preiskavo.50
B. – III.
Načelo jasnosti in pomenske določljivosti (2. člen
Ustave)
37. Načelo pravne države iz 2. člena Ustave med
drugim tudi zahteva, da so predpisi jasni in določni, tako da je mogoče
ugotoviti vsebino in namen norme. To velja za vse predpise, zlasti pa je to
pomembno pri predpisih, ki določajo pravice ali dolžnosti pravnih subjektov.
Norme morajo biti opredeljene jasno in določno tako, da jih je mogoče izvajati,
da ne omogočajo arbitrarnega ravnanja ter da nedvoumno in dovolj določno
opredeljujejo pravni položaj subjektov, na katere se nanašajo.51
38. Čim pomembnejša je varovana dobrina, tem bolj
poudarjena je zahteva po določnosti zakona.52 Glede na to, da
pomenijo pooblastila represivnih organov, med katera hišna preiskava na podlagi
izpodbijane določbe nedvoumno spada, močan poseg v človekove pravice
posameznika, morajo temeljiti na posebno natančni ureditvi z jasnimi in
podrobnimi pravili. Zakonska ureditev mora biti taka, da izključuje možnost
arbitrarnega ravnanja države. Poleg predvidljivosti mora zakonska ureditev
zagotavljati zlasti učinkovit pravni nadzor ter ustrezna in učinkovita sredstva
zoper zlorabo.53 Če meja med dovoljenim in nedovoljenim
ravnanjem državnih organov ni opredeljena, so lahko vse varovalke zoper
arbitrarno uporabo zakona neučinkovite.54
39. Zahteva po jasnosti in pomenski določljivosti
predpisa pa ne pomeni, da morajo biti predpisi taki, da jih ne bi bilo treba
razlagati. Uporaba predpisov vedno pomeni njihovo razlago, in tako kot vsi
drugi predpisi so tudi zakoni predmet razlage. Z vidika pravne varnosti, ki je
eno od načel pravne države iz 2. člena Ustave, pa postane predpis sporen
takrat, kadar s pomočjo pravil o razlagi ne moremo priti do njegove jasne
vsebine.55 Predpis torej izpolnjuje zahtevo po jasnosti in
pomenski določljivosti, če je mogoče z ustaljenimi metodami razlage ugotoviti
vsebino pravila in je na ta način dolžno ravnanje naslovnikov določno in
predvidljivo.56
40. Iz vsebine izpodbijane določbe (gl. 8.–13. točko
obrazložitve te odločbe)izhaja, da je izpodbijano določbo ZKP v povezavi z
ostalimi določbami ZKP mogoče ustavnoskladno razlagati tako, da so spoštovane
zahteve, ki izhajajo iz tretjega odstavka 36. člena Ustave. Zato druga
poved prvega odstavka 216. člena ZKP ni v neskladju z Ustavo.
C.
41. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 6. in 21. člena ZUstS ter tretje alineje tretjega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17 in
35/20) v sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter sodnici in sodniki dr. Rok
Čeferin, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Rajko Knez, dr.
Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, dr. Rok Svetlič, Marko Šorli in dr. Katja Šugman
Stubbs. Prvo točko izreka je sprejelo z osmimi glasovi proti enemu. Proti je
glasoval sodnik Pavčnik. Drugo točko izreka pa je Ustavno sodišče sprejelo
soglasno.
Dr. Matej Accetto
predsednik
_____________
1 Predlagatelj izpodbija sicer določbe Zakona o kazenskem
postopku (Uradni list RS, št. 32/12 – uradno prečiščeno besedilo, 47/13,
87/14, 66/17 in 22/19 – ZKP/19), vendar je bil izpodbijani zakon v času
odločanja Ustavnega sodišča spremenjen z Zakonom o spremembah in dopolnitvah
Zakona o kazenskem postopku (Uradni list RS, št. 200/20 – ZKP-O), ki pa
izpodbijanih določb vsebinsko ni spremenil.
2 P. Plesec,
Preiskovalna dejanja in ukrepi, v: P. Plesec, P. Gorkič, Zakon o kazenskem
postopku, Uradni list RS, Ljubljana 2019, str. 42.
3 Določba prvega odstavka
216. člena ZKP ni bila spremenjena od Zakona o kazenskem postopku (Uradni
list RS, št. 63/94 – v nadaljevanju ZKP/94) do Zakona o spremembah in
dopolnitvah Zakona o kazenskem postopku (Uradni list RS, št. 22/19 –
ZKP-N).
4 Kot Ustava tudi ZKP
ne opredeljuje, kdo je zastopnik imetnika prostora, ki naj se preišče. V
predlogu ZKP/94 iz leta 1993 je mogoče najti le splošno navedbo, da so določbe
o hišni preiskavi usklajene z določbo 36. člena Ustave. Poročevalec,
št. 22/1993, str. 141. Š. Horvat, Zakon o kazenskem postopku s
komentarjem, GV Založba, Ljubljana 2004, str. 512, 513.
5 Po izrecni določbi
drugega odstavka 215. člena ZKP se odredba o preiskavi pred začetkom
preiskave izroči tistemu, pri katerem naj se preiskava opravi ali ki naj se
preišče. Pri tem se ga pouči, da ima pravico obvestiti odvetnika, ki je lahko
navzoč pri preiskavi. Policija je dolžna do prihoda odvetnika (ne le
zagovornika), vendar največ dve uri, počakati z začetkom preiskave. Prav
vročitev odredbe omogoči imetniku prostora, da na podlagi prve povedi prvega
odstavka 216. člena ZKP izvršuje svojo pravico biti navzoč pri hišni
preiskavi. Gl. K. Šugman Stubbs, P. Gorkič, Dokazovanje v kazenskem postopku,
GV Založba, Ljubljana 2011, str. 132; Š. Horvat, nav. delo, str. 510, 513. Prim.
s sodbama Vrhovnega sodišča št. I Ips 167/2000 z dne 12. 6. 2003 in
št. I Ips 269/2000 z dne 17. 10. 2002.
6 Prim. odločbo
Ustavnega sodišča št. Up-921/14 z dne 12. 5. 2016 (Uradni list RS,
št. 41/16, in OdlUS XXI, 32), 9. točka obrazložitve, po kateri za ugotovitev
dejanskega prebivališča stranke pridejo v poštev (pisne) poizvedbe pri organih,
ki vodijo evidenco prebivalstva, pri svojcih, članih gospodinjstva in
sorodnikih, pri sosedih in hišniku z zadnjega znanega naslova, socialnih
službah, v posameznih primerih se lahko izkaže za smiselno tudi poizvedovanje
pri zadnjem delodajalcu ali najemodajalcu, na policiji, v bolnišnicah ipd. V
kazenskem postopku bi veljalo opraviti tudi poizvedbe pri soobdolženih, pri
prejemnikih protipravne premoženjske koristi, pri Upravi za izvrševanje
kazenskih sankcij, Agenciji Republike Slovenije za javnopravne evidence in
storitve (AJPES). Izpostaviti velja tudi 142. člen, prvi odstavek
143. člena in prvi odstavek 166. člena ZKP ter 12. člen Zakona o
centralnem registru prebivalstva (Uradni list RS, št. 72/06 – uradno
prečiščeno besedilo – ZCRP).
7 Ob upoštevanju
prvega odstavka 215. člena ZKP se odločba nanaša na vse upravičene
tožilce.
8 ZKP ne določa,
katero sodno odločbo sodišče izda v tem primeru. Navaja zgolj, da sodišče »postavi«
pooblaščenca po uradni dolžnosti. Ker gre za podoben položaj kot v primeru
postavitve zagovornika po uradni dolžnosti na podlagi četrtega odstavka
70. člena ZKP, kjer sodišče odloči s sklepom, je treba na podlagi argumentum
a simili ad simile to ureditev uporabiti tudi v obravnavanem primeru. Prim.
sklepa Višjega sodišča v Ljubljani št. Kp 59/1998 z dne 18. 2. 1998 in
št. I Kp 1453/2006 z dne 9. 11. 2006 ter sodbo Vrhovnega sodišča
št. I Ips 211/2006 z dne 15. 2. 2007.
9 Ustava določa
strožje pogoje za posege v prostorsko zasebnost kot EKČP, zato je Ustavno
sodišče izpodbijano ureditev presojalo z vidika zahtev iz 36. člena
Ustave. Gl. odločbo št. Up-1006/13 z dne 9. 6. 2016 (Uradni list RS,
št. 51/16, in OdlUS XXI, 34), 18. točka obrazložitve.
10 Odločbi Ustavnega
sodišča št. Up-1006/13, 11. točka obrazložitve, in št. Up-979/15 z
dne 21. 6. 2018 (Uradni list RS, št. 54/18, in OdlUS XXIII, 26), 18. točka
obrazložitve.
11 Prav tam.
12 Gl. odločbi Ustavnega
sodišča št. Up-62/98 z dne 1. 7. 1999 (OdlUS VIII, 287), 25. točka
obrazložitve, in št. Up-2054/07 z dne 18. 6. 2009 (Uradni list RS,
št. 57/09, in OdlUS XVIII, 78), 10. in 14. točka obrazložitve.
13 Iz gradiva o
nastajanju slovenske Ustave izhaja, da sta bila Delovni osnutek Ustave
Republike Slovenije in Osnutek Ustave Republike Slovenije v tem delu drugačna.
Določala sta, da ima pri preiskavi pravico biti navzoč tisti, čigar stanovanje
ali prostori se preiskujejo, ali pa član njegove družine oziroma njegov
zastopnik. Dikcija je bila spremenjena na Komisiji za ustavna vprašanja 22. 11.
1991, in sicer z obrazložitvijo, da so mogoči primeri, ko je član družine v
sporu z imetnikom stanovanja ali pa je celo začel kazenski postopek zoper
njega, zato je nekorektno, da bi bil prisoten pri hišni preiskavi. Imetnik pa
naj bi imel možnost, da podeli članu družine pooblastilo za prisotnost na hišni
preiskavi. M. Cerar, G. Perenič (ur.), Nastajanje slovenske Ustave, izbor
gradiv Komisije za ustavna vprašanja (1990–1991), II. zvezek, Državni zbor
Republike Slovenije, Ljubljana 2001, str. 414–416, Predlog Ustave Republike
Slovenije, delovno besedilo št. 001-02/89-2 z dne 22. 11. 1991, pojasnila
k 36. členu Ustave, str. 9.
14 Prim. z odločbo
Ustavnega sodišča št. Up-2054/07, 6. točka obrazložitve.
15 Odločbi Ustavnega
sodišča št. Up-2054/07, 7. točka obrazložitve, in št. Up-1006/13, 12.
točka obrazložitve.
16 Tretji odstavek
36. člena Ustave se ne nanaša na fazo vstopa v preiskovani prostor, ampak
na samo izvedbo hišne preiskave. Hišna preiskava pomeni aktivno poseganje v
integriteto preiskovanega prostora, saj jo sestavljajo dejanja, s katerimi se
iščejo točno določeni predmeti, ki jih je storilec uporabljal pri kaznivem
dejanju, ki jih je storilec pridobil s storitvijo kaznivega dejanja ali so
posledica kaznivega dejanja, vključno z odpiranjem zaprtih prostorov oziroma
predmetov. K. Šugman Stubbs, P. Gorkič, nav. delo, str. 125.
17 Odločba
št. Up-3381/07 z dne 4. 3. 2010 (Uradni list RS, št. 25/10), Š.
Horvat, nav. delo, str. 512, 513, ter sodba Vrhovnega sodišča št. I Ips
329/2006 z dne 24. 5. 2007.
18 Odločba
št. Up-979/15.
19 Iz dosedanje
ustavnosodne presoje izhajata dva primera izpolnjenosti pogoja navzočnosti
imetnika iz tretjega odstavka 36. člena Ustave: 1) dejanska navzočnost
imetnika prostora (prim. odločbo Ustavnega sodišča št. Up-430/00 z dne 3.
4. 2003 (Uradni list RS, št. 36/03, in OdlUS XII, 57), 10. točka
obrazložitve) in 2) navzočnost polnoletnega družinskega člana v primeru deljene
zasebnosti (odločba Ustavnega sodišča št. Up-3381/07, 11. točka obrazložitve).
V primeru družinskega stanovanja gre pri konceptu pričakovane zasebnosti za
deljeno zasebnost med posameznimi družinskimi člani, ki skupaj stanujejo, si
delijo skupne prostore oziroma nimajo dogovorjene izključne uporabe posameznih
prostorov. Po stališču Ustavnega sodišča je bistvena tudi za razlago tretjega
odstavka 36. člena Ustave, ki daje pravico do navzočnosti »tistemu, čigar
stanovanje ali prostori se preiskujejo«. Temu ustavnemu pogoju je v primerih,
kot je bil glede na ugotovljeno dejansko stanje tedaj obravnavani primer,
zadoščeno, če je ob izvedbi preiskave stanovanja navzoč en polnoletni družinski
član stanovanja, ki je predmet preiskave. Odločba Ustavnega sodišča
št. Up-3381/07, 8.–10. točka obrazložitve.
20 Odločba
št. Up-430/00, 10. točka obrazložitve.
21 Glede prič glej K.
Šugman Stubbs, P. Gorkič, nav. delo, str. 135. Evropsko sodišče za človekove
pravice (v nadaljevanju ESČP) je na primer v sodbi v zadevi Gutsanovi
proti Bolgariji z dne 15. 10. 2013 odločilo, da je preiskava v navzočnosti
osebe, katere prostori se preiskujejo, dveh prič in strokovnjaka, ampak brez
predhodne sodne odredbe in učinkovitega naknadnega nadzora, nezadostna z vidika
preprečevanja tveganja zlorabe preiskovalnih agencij in pomeni kršitev pravice
iz 8. člena EKČP.
22 Mnenje zakonodajne
pravne službe k Predlogu zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o kazenskem
postopku (ZKP-N), druga obravnava, EPA 1855-VII z dne 23. 5. 2017, str.
13.
23 Prvi odstavek
214. člena ZKP določa: »Preiskava stanovanja in drugih prostorov
obdolženca ali drugih oseb se sme opraviti, če so podani utemeljeni razlogi za
sum, da je določena oseba storila kaznivo dejanje, in je verjetno, da bo mogoče
pri preiskavi obdolženca prijeti ali da se bodo odkrili sledovi kaznivega
dejanja ali predmeti, ki so pomembni za kazenski postopek.«
24 Odločba Ustavnega
sodišča št. Up-3381/07, 11. točka obrazložitve. Gl. tudi sodbo Vrhovnega
sodišča št. I Ips 346/2007 z dne 23. 10. 2008 in Š. Horvat, nav.
delo, str. 513.
25 Slovar slovenskega
knjižnega jezika določa:
»zastópnik:
1. kdor koga ali kaj
zastopa
♦ pravn. pogodbeni,
zakoniti zastopnik; zastopnik obtožnice.«
26 Po civilnem pravu ni
nujno, da je zastopnik postavljen zgolj po volji zastopanega, saj tam zastopnik
pomeni osebo, ki ravna pravnoposlovno za drugega na podlagi zakona ali pravnega
akta pristojnega organa (zakoniti zastopnik) ali na podlagi pravnega posla, tj.
na podlagi pooblastitve ali dvostranskega pravnega posla (pooblaščenec). Gl. B.
Novak, Zastopanje, v: M. Juhart, D. Možina, B. Novak, A. Polajnar-Pavčnik, V.
Žnidaršič Skubic, Uvod v civilno pravo, Uradni list Republike Slovenije,
Ljubljana 2011, str. 209, 210. Prim. z določbo četrtega odstavka 4. člena
ZKP.
27 Na primer starši ali
družbenik pri družbi z neomejeno odgovornostjo. B. Novak, nav. delo, str. 211.
28 Prav tam, str. 211,
212. Dejstvo, da obdolženec ni sposoben skrbeti za svoje pravice in pravne
interese, vpliva tudi na tek kazenskega postopka. ZKP določa, da ima
strankarsko sposobnost obdolženca, tj. sposobnost, da nastopa v kazenskem
postopku kot stranka, mladoletnik od 14. leta dalje. Gl. P. Gorkič: Udeleženci
kazenskega postopka, v: K. Šugman Stubbs, P. Gorkič, Z. Fišer, Temelji
kazenskega procesnega prava, GV Založba, Ljubljana 2020,
str. 160. Razpravna sposobnost pa je dejanska sposobnost obdolženca,
da sodeluje v kazenskem postopku. Obdolženec ni razpravno sposoben, če zaradi
psihofizičnih lastnosti ni sposoben razumeti obtožbe zoper sebe, spremljati
poteka postopka in uresničevati procesnih jamstev. P. Gorkič, nav. delo, str.
172–175. Gl. tudi 179., 277., 310. in 352. člen ZKP.
29 Odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-136/07 z dne 10. 9. 2009 (Uradni list RS,
št. 74/09, in OdlUS XVIII, 37).
30 Slovar slovenskega
knjižnega jezika določa:
»nèdosegljív -a -o
prid. (ȅ-ī ȅ-í)
1. ki se ne da
doseči: nedosegljiv predmet / nedosegljivi cilji; sreča se mu je zdela
nedosegljiva
● trenutno je
nedosegljiv ni mogoče priti v stik z njim, govoriti z njim; ekspr. prva
zbirka je že zdavnaj nedosegljiva razprodana.«
Gl. tudi P. Plesec,
nav. delo, str. 42.
31 Prim. P. Plesec, nav.
delo, str. 43.
32 Vlada v svojem mnenju
natančneje pojasnjuje, da ureditev zasleduje legitimen cilj, tj. zagotovitev
pravice do varnosti in učinkovito preiskovanje kaznivih dejanj, saj naj bi bila
hišna preiskava eno izmed temeljnih preiskovalnih dejanj, ki naj bi kot taka
zasledovala javnopravni interes varnosti in pravne države in demokratične
ureditve.
33 Izpodbijana določba
naj bi bila sprejeta zaradi izkušenj in redkih primerov iz prakse (pri čemer ni
navedeno, kakšnih). Ureditev naj bi zagotavljala pravice odsotnim imetnikom
preiskovanih prostorov in hkrati preprečevala izločitev dokazov, pridobljenih s
hišno preiskavo, med katero ni bila zagotovljena pravica do navzočnosti
imetnika prostora ali njegovega zastopnika. Vlada Republike Slovenije, Predlog
zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o kazenskem postopku – ZKP-N z dne 4.
2. 2019, EVA: 2016-2030-0033, str. 22, 41, 76.
34 Glede razlage pojma
nedosegljivosti glej tudi M. Šorli: Tek in prekinitev zastaranja, v: M. Šepec
(ur.), Kazenski zakonik s komentarjem, splošni del, GV Založba, Ljubljana 2021,
str. 1069, v zvezi s tretjim odstavkom 94. člena Kazenskega zakonika
(Uradni list RS, št. 50/12 – uradno prečiščeno besedilo, 6/16 – popr.,
54/15, 38/16, 27/17, 23/20, 91/20, 95/21 in 186/21 – KZ-1), ki prav tako
uporablja izraz »nedosegljivost«. Za razlago nedosegljivosti ni mogoče
uporabiti drugega odstavka 506. člena ZKP (gl. Š. Horvat, nav. delo, str.
1063), ki vsebuje nasproten izraz »dosegljiv obsojenec«. Drugi odstavek
506. člena ZKP namreč ureja drug položaj, tj. ko je obsojenec
seznanjen z vabilom na zaslišanje, pa se nanj ne odzove.
35 Prim. Š. Horvat, nav.
delo, str. 161, v zvezi s prvim odstavkom 70. člena ZKP, ki določa primere
obvezne obrambe, ki zahtevajo postavitev zagovornika po uradni dolžnosti.
36 Drugi odstavek
164. člena ZKP.
37 Prvi odstavek
215. člena ZKP.
38 Drugi odstavek
215. člena ZKP.
39 V sodbi v zadevi Bagiyeva
proti Ukrajini z dne 28. 4. 2016 je ESČP v okviru presoje, ali je bila
hišna preiskava nujna v demokratični družbi, ugotovilo, da je bila preiskava
izvršena v odsotnosti pritožnice, da je bilo zaradi tega v stanovanje treba
vstopiti s silo, med strankama pa ostaja sporno, ali je bila pritožnica
seznanjena s preiskavo.
40 Š. Horvat, nav. delo,
str. 513.
41 Gl. prvi odstavek
164. člena ZKP. Čeprav se lahko hišna preiskava na podlagi 177. člena
ZKP opravi v sodni preiskavi, na podlagi 338. člena ZKP pa celo v fazi
glavne obravnave.
42 Gl. Š. Horvat, nav.
delo, str. 510, in odločbo Ustavnega sodišča št. Up-3381/07, 16. točka
obrazložitve. Pomen in narava hišne preiskave terjata hitro izvajanje
aktivnosti policije (in državnega tožilca) z namenom izsleditve imetnika in
njegovega zastopnika ter hitro odločanje o postavitvi zastopnika po uradni
dolžnosti.
43 Prim. P. Mozetič,
Normativna podlaga policijskega dela: sistem dokaznih standardov v
(pred)kazenskem postopku, v: B. Brvar, M. Jager, K. Šugman Stubbs, P. Gorkič,
Z. Čibej, P. Mozetič, Policija, državni tožilci in uspešnost preiskovanja
kaznivih dejanj: izbrani pravni in sistemski vidiki, Inštitut za kriminologijo
pri Pravni fakulteti, Ljubljana 2007, str. 44, 48.
44 Na primer odločba
Ustavnega sodišča št. U-I-173/14, Up-609/14 z dne 9. 3. 2017 (Uradni list
RS, št. 15/17), 13. točka obrazložitve.
45 Sklep Ustavnega
sodišča št. U-I-462/18 z dne 13. 12. 2018 (Uradni list RS,
št. 1/19), 12. točka obrazložitve. Pomen hišne preiskave in njeno taktično
naravo je treba upoštevati tudi pri opredelitvi ukrepov, ki jih je treba
odrediti oziroma izvršiti hkrati z zagotavljanjem jamstev iz tretjega odstavka
36. člena Ustave zaradi varstva učinkovitosti konkretne hišne preiskave in
(pred)kazenskega postopka. Načela pravne države in varstvo pravic oškodovancev
v takem primeru od pristojnih organov zahtevajo, da ustavnoskladno ukrenejo
vse, kar jim zakon omogoča, da zavarujejo učinkovitost konkretne hišne
preiskave in (pred)kazenskega postopka. To velja tako v primeru, ko je
nedosegljivost imetnika in njegovega zastopnika znana vnaprej, zlasti pa, ko to
dejstvo postane znano naknadno ob poskusu izvedbe hišne preiskave v navzočnosti
imetnika ali njegovega zastopnika. V primeru, ko je treba opraviti hišno
preiskavo, pa to ni mogoče zaradi odsotnosti imetnika, obstoječa zakonodaja med
drugim omogoča omejitev gibanja v prostoru, ki naj se preišče (drugi odstavek
148. člena ZKP), operativni ukrep zasedbe ter pečatenje prostorov na
podlagi šestega odstavka 53. člena Zakona o nalogah in pooblastilih
policije (Uradni list RS, št. 15/13, 23/15 – popr., 10/17 in 47/19 –
ZNPPol). P. Gorkič, K. Šugman Stubbs, nav. delo, str. 190, 194; Š. Horvat, nav.
delo, str. 513.
46 Prim. odločbe
št. U-I-115/14, Up-218/14 z dne 21. 1. 2016 (Uradni list RS,
št. 8/16, in OdlUS XXI, 20), 25. točka obrazložitve, št. Up-1006/13,
14. točka obrazložitve, in št. Up-2094/06 z dne 20. 3. 2008 (Uradni
list RS, št. 37/08, in OdlUS XVII, 28), 16. točka obrazložitve. Ne
nazadnje tudi sama izpodbijana določba določa, da pooblaščenca po uradni
dolžnosti postavi sodišče. Še več, takšno hišno preiskavo opravi preiskovalni
sodnik.
47 Za stopnjo
prepričanosti sodišča v zvezi s položaji po prvem odstavku 70. člena ZKP
gl. odločbi Ustavnega sodišča št. Up-143/97 z dne 19. 6. 1997 (OdlUS VI,
179), 10. točka obrazložitve, in št. Up-729/03, U-I-187/04 z dne 8. 7.
2004 (Uradni list RS, št. 83/04, in OdlUS XIII, 81), 22. točka
obrazložitve. Gl. tudi P. Gorkič, nav. delo, str. 196, sklep Višjega sodišča v
Ljubljani št. Kp 59/1998 in sodbo Vrhovnega sodišča št. XI Ips
162/2010-141 z dne 17. 2. 2014.
48 Ustavno sodišče se ne
opredeljuje do vprašanja, ali sta dvojna vloga preiskovalnega sodnika v sodni
preiskavi (tj. vloga preiskovalca in sodnika garanta) in ureditev sodne
preiskave nasploh v skladu s pravico do nepristranskega sojenja iz prvega
odstavka 23. člena Ustave, ker to ni predmet presoje v obravnavanem
primeru.
49 Navedeno tudi
preprečuje, da bi bil organ odkrivanja ali pregona kaznivih dejanj zastopnik po
uradni dolžnosti po tretjem odstavku 36. člena Ustave, ne pa tudi, da bi
bil tak zastopnik odvetnik. Ta je pri zastopanju stranke (tudi odsotnega
imetnika) dolžan ravnati vestno, pošteno, skrbno in po načelih odvetniške
poklicne etike. Tudi sicer, kadar se hišna preiskava izvaja pri obdolžencu, to
vlogo običajno opravlja obdolženčev zagovornik v kazenskem postopku. Gl.
11. člen Zakona o odvetništvu (Uradni list RS, št. 18/93, 24/01,
54/08, 35/09, 97/14, 46/16 in 36/19 – ZOdv).
50 Prim. P. Plesec, nav.
delo, str. 42.
51 Prim. odločbe
Ustavnega sodišča št. U-I-131/04 z dne 21. 4. 2005 (Uradni list RS,
št. 50/05, in OdlUS XIV, 24), št. U-I-24/07 z dne 4. 10. 2007 (Uradni
list RS, št. 101/07, in OdlUS XVI, 74) in št. U-I-155/11 z dne 18.
12. 2013 (Uradni list RS, št. 114/13, in OdlUS XX, 12).
52 Odločbi
št. U-I-25/95 z dne 27. 11. 1997 (Uradni list RS, št. 5/98, in OdlUS
VI, 158) in št. U-I-18/93 z dne 11. 4. 1996 (Uradni list RS,
št. 25/96, in OdlUS V, 40).
53 Prav tam.
54 Odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-28/16 z dne 12. 5. 2016 (Uradni list RS,
št. 42/16, in OdlUS XXI, 25), 14. točka obrazložitve.
55 Prim. odločbo Ustavnega
sodišča št. U-I-32/02 z dne 10. 7. 2003 (Uradni list RS, št. 73/03,
in OdlUS XII, 71).
56 Prim. sklep Ustavnega
sodišča št. U-I-98/02 z dne 28. 10. 2004.