Številka: U-I-16/21-17
U-I-27/21-12
Datum: 18. 11. 2021
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti, začetem z
zahtevo Konfederacije novih sindikatov Slovenije – Neodvisnost, Ljubljana, in
drugih sindikatov, ki jih vse zastopa Iztok Ščernjavič, odvetnik v Domžalah,
ter z zahtevo Zagovornika načela enakosti, na seji 18. novembra 2021
odločilo:
1. Tretji, četrti in peti odstavek 89. člena Zakona o
delovnih razmerjih (Uradni list RS, št. 21/13, 78/13 – popr., 52/16, 81/19
in 203/20 – ZIUPOPDVE) ter 156.a člen Zakona o javnih uslužbencih (Uradni list
RS, št. 63/07 – uradno prečiščeno besedilo, 65/08 in 203/20 – ZIUPOPDVE)
se razveljavijo.
2. Sindikati sami nosijo svoje stroške postopka z zahtevo.
Obrazložitev
A.
1. Sedem reprezentativnih sindikatov in
Zagovornik načela enakosti (v nadaljevanju predlagatelji) izpodbijajo tretji,
četrti in peti odstavek 89. člena Zakona o delovnih razmerjih (v
nadaljevanju ZDR-1) ter 156.a člena Zakona o javnih uslužbencih (v nadaljevanju
ZJU).1 Zatrjujejo neskladje izpodbijane ureditve s prepovedjo
diskriminacije na podlagi starosti po prvem odstavku 14. člena Ustave v
zvezi s tretjim odstavkom 49. člena in 66. členom Ustave. Navajajo,
da je obveznost enakega obravnavanja ne glede na starost vključena v Pogodbo o
delovanju Evropske unije (prečiščena različica, UL C 202, 7. 6. 2016 –
PDEU) in Listino Evropske unije o temeljnih pravicah (UL C 202, 7. 6. 2016
– Listina). Kršitev tega načela naj bi zato pomenila kršitev 3.a člena Ustave.
Izpodbijana ureditev naj bi neenako in manj ugodno obravnavala starejše delavce
v primerjavi z mlajšimi pri ureditvi redne odpovedi pogodbe o zaposlitvi na
pobudo delodajalca zaradi izpolnitve pogojev za starostno upokojitev brez
navedbe utemeljenega razloga. Predlagatelji ocenjujejo, da poseg v pravico do
nediskriminacijske obravnave na podlagi starosti ne temelji na ustavno
dopustnem cilju oziroma naj izpodbijani ukrep ne bi bil primeren, nujen in
sorazmeren. Starejšim delavcem naj bi prekomerno omejeval dosedanje varstvo
pred neupravičenimi enostranskimi odpovedmi delovnega razmerja, pravico do
dostojnega dela, ekonomske samostojnosti in neodvisnosti ter pravico do
učinkovitega pravnega sredstva. Zakonodajalcu očitajo, da ni preveril in
izkazal, da zasledovanih ciljev ne bi bilo mogoče doseči z drugimi,
ustreznejšimi in predvsem milejšimi ukrepi.
2. Predlagatelji uveljavljajo, da je izpodbijana
ureditev v neskladju tudi s prepovedjo diskriminacije na podlagi gmotnega
stanja in da socialna varnost ob upokojitvi ne more biti razlog za manj ugodno
obravnavo v zvezi z odpovedjo pogodbe o zaposlitvi. Šlo naj bi tudi za poseg v
pravico do varstva pred posredno diskriminacijo za tisto skupino delavcev, ki
zaradi svojih osebnih okoliščin niso mogli doseči več kot 15 let
zavarovalne dobe.
3. Predlagatelji še utemeljujejo, da je izpodbijana
ureditev, ker dopušča možnost neobrazložene odpovedi pogodbe o zaposlitvi, ki
ne temelji na obstoju resnega oziroma utemeljenega razloga, temveč na
izpolnitvi upokojitvenih pogojev in delodajalčevi povsem subjektivni odločitvi,
v neskladju s 4. in 8. členom ter drugim odstavkom 9. člena
Konvencije Mednarodne organizacije dela št. 158 o prenehanju delovnega
razmerja na pobudo delodajalca,2 24. členom Evropske
socialne listine (spremenjene) (Uradni list RS, št. 24/99, MP,
št. 7/99 – v nadaljevanju MESL) ter 8. in 66. členom Ustave.
Izpodbijana ureditev naj bi bila v neskladju tudi s 14. členom Konvencije
o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS,
št. 33/94, MP, št. 7/94 – v nadaljevanju EKČP), Protokolom
št. 12 k EKČP ter z 2., 4., 6. in 9. členom Mednarodnega pakta o
socialnih, ekonomskih in kulturnih pravicah (Uradni list SFRJ, MP,
št. 7/71, in Uradni list RS, št. 35/92, MP, št. 9/92 – MPESKP).
4. Izpodbijana ureditev naj bi omogočala delodajalcu, da
starejšega delavca obravnava zgolj kot sredstvo (»strošek«), ki se ga lahko
znebi kadarkoli po izpolnitvi upokojitvenih pogojev v nasprotju z obveznostmi
iz 66. člena Ustave. Takšna ureditev naj bi posegala v pravico do osebnega
dostojanstva delavcev (34. člen Ustave) in v njihovo pravico do
družinskega življenja (tretji odstavek 53. člena Ustave). V nasprotju naj
bi bila s prvim odstavkom 50. člena Ustave in s sistemom ukrepov iz
pokojninske zakonodaje, s katerimi se na ravni države zasledujejo preprečevanje
prezgodnjega upokojevanja, podaljševanje zavarovalne dobe, povečano vplačevanje
v pokojninski sistem ter posledično vzdržnost javnofinančnega sistema. Pravica
do učinkovitega sodnega varstva pa naj bi bila izvotljena (15. in 23. člen
Ustave).
5. Predlagatelji zatrjujejo tudi neskladje izpodbijanih
določb z načelom jasnosti in določnosti predpisov iz 2. člena Ustave, ker
naj ne bi bilo jasno, ali mora biti za prenehanje pogodbe o zaposlitvi poleg
izpolnitve upokojitvenih pogojev delavca podan tudi poslovni razlog v smislu
ZDR-1 in ZJU ali pa zadošča zgolj obstoj pogojev za pridobitev starostne
pokojnine oziroma gre za določitev novega poslovnega razloga (stroškovna
učinkovitost delavca), kakor razlaga predlagatelj zakona.
Izpodbijana ureditev naj bi bila v neskladju tudi z načelom varstva zaupanja v
pravo iz 2. člena Ustave. Zakonodajalec naj bi posegel v trajajoča pravna
razmerja in pričakovane pravice delavcev brez stvarnega razloga, utemeljenega v
prevladujočem in legitimnem javnem interesu, poleg tega pa ni določil
prehodnega obdobja za uveljavitev izpodbijane ureditve. Kršitev načel pravne
države naj bi se kazala tudi v zlorabi nujnega zakonodajnega postopka.
Izpodbijana ureditev je bila sprejeta po nujnem postopku, brez javne razprave
in socialnega dialoga. V nasprotju naj bi bila z drugimi določbami ZDR-1, ki se
nanašajo na utemeljenost razloga za odpoved pogodbe o zaposlitvi in na prepoved
diskriminacije pri odpovedi pogodbe o zaposlitvi.
6. Sindikati zahtevajo povrnitev stroškov postopka.
7. Državni zbor je odgovoril na zahtevi. V odgovoru se
sklicuje na mnenje Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora (v nadaljevanju
ZPS) in ga povzema v celoti. ZPS je v svojem mnenju navedla, da zaradi
pomanjkanja podatkov ni mogla presoditi, ali so cilji zakonodajalca (olajšan
postopek izvedbe redne odpovedi pogodbe o zaposlitvi, zmanjšanje števila javnih
uslužbencev, znižanje mase za javni sektor, vzpostavitev uravnotežene starostne
strukture v javnem sektorju, lažje zagotavljanje bolj kakovostnega opravljanja
dela, lažje načrtovanje upokojitve in zagotovitev napredovanja, zlasti mladih
uradnikov) ustavno dopustni. Poudarila je le, da je Ustavno sodišče v odločbi
št. U-I-146/12 z dne 14. 11. 2013 (Uradni list RS, št. 107/13,
in OdlUS XX, 10) ocenilo, da sta cilja vzpostavitve uravnotežene starostne
strukture javnih uslužbencev in preprečitve sporov o tem, ali je zaposleni
sposoben opravljati delo po določeni starosti, ustavno dopustna. Tudi glede
sorazmernosti izpodbijane ureditve je ZPS navedla, da gre za presojo, za katero
ni dovolj podatkov. Zato se je sklicevala na razloge Ustavnega sodišča iz
odločbe št. U-I-146/12. Poudarila pa je, da v obravnavani zadevi skupna
uvedba ukrepov tako za zasebni kot za javni sektor pomeni, da se zoži oziroma
preneha možnost nadaljevanja opravljanja poklicne dejavnosti. Glede presoje z
vidika načela varstva zaupanja v pravo iz 2. člena Ustave je prav tako
povzela razloge iz odločbe št. U-I-146/12. Zato so po mnenju Državnega
zbora očitki o neskladju izpodbijane ureditve z Ustavo neutemeljeni.
Izpodbijana ureditev naj bi bila potrebna, primerna in zadostna za dosego
ciljev in namenov, ki jih zasleduje. Glede zahteve Zagovornika načela enakosti
Državni zbor še izpostavlja, da je vprašljivo, ali se lahko njegova zahteva razteza
na vse ustavne določbe, ki jih navaja, saj ni jasno izkazana povezava z
diskriminacijo.
8. O zahtevah je podala mnenje Vlada. Meni, da je
Zagovornik načela enakosti pristojen zahtevati zgolj oceno ustavnosti z vidika
prvega odstavka 14. člena Ustave, ne pa tudi z vidika drugih določb
Ustave. Ustavnemu sodišču zato predlaga, naj zavrže zahtevo z vidika posega v
2., 3.a, 8., 15., 23., 34., 49., 50. in 66. člen Ustave. Glede
zatrjevanega neskladja z 8. in 66. členom Ustave Vlada pojasnjuje, da je
bil namen predlaganega ukrepa, da se po koncu varovanega obdobja za delavce
pred upokojitvijo (114. člen ZDR-1) delodajalcu olajša postopek izvedbe
redne odpovedi pogodbe o zaposlitvi, če se v obdobju, ko ima delavec že
zagotovljeno socialno varnost v obliki starostne pokojnine, odloči, da delavca
ne potrebuje več. Predlagani ukrep naj bi zmanjševal administrativno breme za
delodajalca na način, da odpravlja potrebo po utemeljevanju razlogov za redno
odpoved pogodbe o zaposlitvi iz poslovnih razlogov. Odprava daljših
administrativnih postopkov naj bi spodbudila konkurenčnost delodajalcev in
njihovo prilagodljivost novim razmeram, povezanim tudi z epidemijo bolezni
COVID-19. Vlada navaja, da so se strukturne pomanjkljivosti na trgu dela z
ukrepi, namenjenimi preprečevanju širjenja virusa SARS-CoV-2, dodatno
zaostrile. Brezposelnost se je močno povečala, predvsem med mladimi. Po mnenju
Vlade ukrep ne posega v pravni položaj zaposlenih starejših delavcev, saj se
jim delovnopravni položaj ob izpolnitvi pogojev za pridobitev pravice do
starostne pokojnine ne spreminja, prav tako pa so še vedno deležni celotnega
spektra ukrepov, ki so v delovnopravni ureditvi namenjeni posebnemu varstvu
starejših delavcev (ukrepi iz 197., 198., 199. in 114. člena ZDR-1). V
primeru odpovedi dobijo odpravnino v skladu s 108. členom ZDR-1. Pogodbe o
zaposlitvi ne prenehajo po samem zakonu, ampak se morajo za odpoved odločiti
delodajalci. Delavci niso prisilno upokojeni, temveč imajo izbiro, da ostanejo
na trgu dela ali postanejo prejemniki pokojnine. Ker se delavcem ne poslabšuje
pravni položaj, izpodbijana ureditev po mnenju Vlade ne posega v načelo varstva
zaupanja v pravo.
9. Zatrjevano neskladje s pravico do nediskriminacijske
obravnave v povezavi s pravico do svobode dela pa je po mnenju Vlade
neutemeljeno, saj naj bi predlagatelji zmotno primerjali pravne položaje
delavcev, ki jih izpodbijana ureditev neposredno sploh ne naslavlja.
Izpodbijana ureditev poenostavlja postopek odpovedi delovnega razmerja iz
poslovnega razloga, zato je na tej podlagi mogoče primerjati le pravne položaje
posameznih delodajalcev. Cilj, ki naj bi ga zakonodajalec zasledoval in
uresničeval z izpodbijano ureditvijo, naj bi bil stvarno upravičen, ukrep pa
naj bi zagotavljal varstvo javnega interesa, prek katerega se varujejo tudi
pravice drugih. Prispeval naj bi tudi k izboljšanju razmer na trgu dela, manjši
brezposelnosti med mladimi, večji zaposljivosti starejših, večji odzivnosti
gospodarstva in njegovemu okrevanju.
10. Glede domnevnega neskladja s pravico do nediskriminacijske
obravnave je mnenje Vlade, da v obravnavani zadevi ni izpolnjena že prva
predpostavka za presojo. Zatrjevano različno obravnavanje naj se ne bi nanašalo
na zagotavljanje oziroma uresničevanje človekove pravice delavcev do svobode
dela iz 49. člena Ustave. Izpodbijane določbe ZDR-1 in ZJU delavcev
neposredno ne naslavljajo in se nanašajo le na delodajalce ter jim omogočajo,
da na bolj enostaven način odpovejo pogodbe o zaposlitvi iz poslovnega razloga.
Vlada predlaga Ustavnemu sodišču, naj ugotovi, da je izpodbijana ureditev v
skladu z Ustavo.
11. Predlagatelji so se izjavili o odgovoru Državnega
zbora in mnenju Vlade. Navajajo, da se ne Vlada ne Državni zbor nista
opredelila do kršitev Konvencije MOD št. 158 in MESL ter kršitev 8. in
66. člena Ustave. V zvezi z odgovorom Državnega zbora poudarjajo, da cilji
oziroma koristi, ki jih je navajal zakonodajalec, niso izkazani, temveč
pomenijo le špekulacije, ki ne temeljijo na izkazanih podatkih in opravljenih
analizah. Šlo naj bi zgolj za zmotna prepričanja in stereotipe, ne pa za
dejanska in dokazana dejstva ter okoliščine. Po drugi strani ni mogoče dvomiti
o negativnih, škodljivih posledicah izpodbijanega ukrepa. Te se kažejo kot
močno zmanjšano varstvo v postopku odpovedi pogodbe o zaposlitvi, izvotljeno
sodno varstvo zoper take odpovedi, velika nevarnost, da bo delodajalčeva
odločitev temeljila na osebnih okoliščinah, stalen in trajen pritisk grozeče
odpovedi po izpolnitvi pogojev za upokojitev, ogrožena socialna varnost. Poleg
tega naj bi izpodbijana ureditev pomenila poseg, ki strukturno poslabšuje
položaj javnih financ. Po mnenju predlagateljev naj bi bilo očitno napačno
stališče Vlade o nepotrebnosti obrazložitve odpovedi pogodbe o zaposlitvi.
Zahteva po obrazloženosti izhaja iz Konvencije MOD št. 158, 22. in
23. člena Ustave ter 13. člena EKČP. Trditve Vlade, da naj bi
izpodbijani ukrep omogočal zaposlovanje mladih in hkrati tudi starejših, naj bi
bile pavšalne, za potrditev teh navedb pa naj ne bi obstajala nobena analiza
ali študija. Očitno napačno stališče Vlade, da izpodbijana ureditev naslavlja
delodajalce in ne delavce, pa naj bi Ustavno sodišče že zavrnilo v sklepu
št. U-I-16/21 z dne 18. 2. 2021 (Uradni list RS, št. 28/21) in
odločbi št. U-I-146/12.
12. Zagovornik načela enakosti vztraja pri dosedanjih
navedbah in zavrača pomisleke Državnega zbora in Vlade, da naj bi bil pristojen
zahtevati zgolj oceno ustavnosti z vidika prvega odstavka 14. člena
Ustave.
13. Ustavno sodišče je s sklepom št. U-I-16/21 na
podlagi 39. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS,
št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v
nadaljevanju ZUstS) do končne odločitve Ustavnega sodišča zadržalo izvrševanje
tretjega, četrtega in petega odstavka 89. člena ZDR-1 ter 156.a člena ZJU.
Določilo je tudi način izvršitve odločitve o začasnem zadržanju izvrševanja
izpodbijane zakonske določbe, tako da se do končne odločitve Ustavnega sodišča
zadrži učinkovanje vročenih odpovedi pogodb o zaposlitvi, izdanih na podlagi
tretjega odstavka 89. člena ZDR-1 in prvega odstavka 156.a člena ZJU.
B. – I.
14. O izpolnjenosti procesnih predpostavk za
obravnavo zahteve reprezentativnih sindikatov na podlagi enajste alineje prvega
odstavka 23.a člena ZUstS se je Ustavno sodišče že izreklo v sklepu
št. U-I-16/21. Državni zbor in Vlada pa v zvezi z zahtevo Zagovornika
načela enakosti izpostavljata, da je vprašljivo, ali se lahko njegova zahteva
razteza na vse ustavne določbe, ki jih uveljavlja, saj ni jasno izkazana
povezava z diskriminacijo. Vlada Ustavnemu sodišču predlaga, naj zahtevo z
vidika posega v 2., 3.a, 8., 15., 23., 34., 49., 50. in 66. člen Ustave
zavrže.
15. Skladno z 38. členom Zakona o varstvu pred
diskriminacijo (Uradni list RS, št. 33/16 – v nadaljevanju ZVarD)
Zagovornik, če oceni, da je kakšen zakon ali drug predpis diskriminatoren, o
tem obvesti predlagatelja postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti ali z
zahtevo sam začne postopek za oceno ustavnosti oziroma zakonitosti predpisa.
Pooblastilo Zagovornika, da z zahtevo začne postopek pred Ustavnim sodiščem, je
torej povezano z njegovo oceno o diskriminatornosti predpisov, pri čemer
njegovo procesno legitimacijo začrtuje in omejuje zakonska opredelitev
diskriminacije. Iz temeljnih določb ZVarD jasno izhaja, da polje delovanja
Zagovornika ni le varstvo pred diskriminacijo pri uresničevanju človekovih
pravic in temeljnih svoboščin, temveč tudi varstvo pred nedopustnim
razlikovanjem glede drugih pravic, pravnih interesov in ugodnosti.3 Prevedeno
na ustavno raven to pomeni, da procesna legitimacija Zagovornika pred Ustavnim
sodiščem zajema uveljavljanje neskladja s prvim odstavkom 14. člena Ustave
(prepoved diskriminacije), in sicer v zvezi s katerokoli človekovo pravico in
temeljno svoboščino, ter neskladja z drugim odstavkom 14. člena Ustave, ki
se nanaša na splošno načelo enakosti pred zakonom, če bi razlikovanje temeljilo
na osebnih okoliščinah.
16. Zagovornik zatrjuje diskriminacijsko obravnavanje na
podlagi starosti pri zakonski ureditvi redne odpovedi pogodbe o zaposlitvi po
izpolnitvi zakonsko določenih pogojev za pridobitev starostne pokojnine. V
povezavi z zatrjevano diskriminacijo in zaradi njenih posledic pri
uresničevanju drugih človekovih pravic in temeljnih svoboščin ter neskladja z
določbami mednarodnih aktov, ki urejajo to področje, zatrjuje neskladje z 2.,
3.a, 8., 15., 23., 34., 49., 50. in 66. členom Ustave. Glede na zgoraj
navedena izhodišča je po oceni Ustavnega sodišča podana procesna legitimacija
Zagovornika za uveljavljanje neskladja izpodbijane ureditve s 23., 34., 49.,
50. in 66. členom Ustave, ne pa tudi glede 2., 3.a, 8. in 15. člena
Ustave, saj te določbe ne zagotavljajo človekove pravice ali temeljne
svoboščine. Navedb Zagovornika o neskladju izpodbijane ureditve z navedenimi
določbami Ustave Ustavno sodišče zato ni obravnavalo.
B. – II.
17. Izpodbijani tretji, četrti in peti odstavek
89. člena ZDR-1 se v celoti glasijo:
»(3) Ne glede na prejšnji odstavek lahko delodajalec delavcu
odpove pogodbo o zaposlitvi brez navedbe utemeljenega razloga iz prve alineje
prvega odstavka in z odpovednim rokom 60 dni, če delavec izpolnjuje pogoje za
pridobitev pravice do starostne pokojnine v skladu s prvim in četrtim odstavkom
27. člena Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list
RS, št. 96/12, 39/13, 99/13 – ZSVarPre-C, 101/13 – ZIPRS1415, 44/14 –
ORZPIZ206, 85/14 – ZUJF-B, 95/14 – ZUJF-C, 90/15 – ZIUPTD, 102/15, 23/17,
40/17, 65/17, 28/19, 75/19 in 139/20).
(4) V primeru odpovedi na podlagi prejšnjega odstavka
ima delavec pravico do odpravnine v skladu s 108. členom Zakona o delovnih
razmerjih.
(5) Delodajalec lahko z namenom ugotavljanja
izpolnjevanja pogojev iz tretjega odstavka tega člena pridobi podatke iz zbirk
Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije.«
Izpodbijani 156.a člen ZJU se v celoti glasi:
»(odpoved pogodbe o zaposlitvi iz poslovnih razlogov brez
utemeljevanja)
(1) Ne glede na prejšnji člen lahko predstojnik javnemu
uslužbencu odpove pogodbo o zaposlitvi iz poslovnih razlogov brez utemeljevanja
razlogov iz drugega odstavka in sprejemanja podlag iz tretjega odstavka
prejšnjega člena ter z odpovednim rokom 60 dni, če javni uslužbenec izpolnjuje
pogoje za pridobitev pravice do starostne pokojnine v skladu s prvim in četrtim
odstavkom 27. člena Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju
(Uradni list RS, št. 96/12, 39/13, 99/13 – ZSVarPre-C, 101/13 – ZIPRS1415,
44/14 – ORZPIZ206, 85/14 – ZUJF-B, 95/14 – ZUJF-C, 90/15 – ZIUPTD, 102/15,
23/17, 40/17, 65/17, 28/19, 75/19 in 139/20).
(2) V primeru odpovedi na podlagi prejšnjega odstavka
ima javni uslužbenec pravico do odpravnine v skladu s 108. členom Zakona o
delovnih razmerjih.
(3) Predstojnik lahko z namenom ugotavljanja
izpolnjevanja pogojev iz prvega odstavka tega člena pridobi podatke iz zbirk
Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije.«
18. ZDR-1 je osrednji zakon, ki ureja delovna razmerja.
Posebnosti delovnih razmerij javnih uslužbencev ureja ZJU.4 Izpodbijana
ureditev je v ZDR-1 in ZJU umeščena v poglavji o redni odpovedi pogodbe o
zaposlitvi s strani delodajalca. Redna odpoved s strani delodajalca je omejena
z vsebinskimi pogoji. Delodajalec lahko redno odpove pogodbo o zaposlitvi le,
če obstaja utemeljen razlog za redno odpoved.5 ZDR-1 utemeljene
razloge, ki upravičujejo redno odpoved pogodbe o zaposlitvi s strani
delodajalca in zaradi katerih je onemogočeno nadaljevanje dela pod pogoji iz
pogodbe o zaposlitvi, določa v prvem odstavku 89. člena. Ti so: poslovni
razlog, razlog nesposobnosti, krivdni razlog, nezmožnost za delo zaradi
invalidnosti in neuspešno opravljeno poskusno delo. Delodajalec mora pisno
obrazložiti dejanski razlog za odpoved pogodbe o zaposlitvi.6 V
primeru spora o zakonitosti o odpovedi takšne pogodbe o zaposlitvi je dokazno
breme na strani delodajalca.7 Navedena splošna ureditev velja
tudi za javne uslužbence.
19. Z izpodbijano ureditvijo je zakonodajalec določil
nov, poseben razlog za redno odpoved pogodbe o zaposlitvi iz poslovnega
razloga. Da gre za redno odpoved pogodbe o zaposlitvi iz poslovnega razloga,
izhaja že iz jezikovne razlage tretjega odstavka 89. člena ZDR-1.
Delodajalcu namreč ni treba utemeljiti poslovnega razloga iz prve alineje
prvega odstavka 89. člena ZDR-1, kar pa vendarle predpostavlja, da je
podan poslovni razlog za prenehanje delovnega razmerja in ne kakšen drug z
zakonom predviden razlog. V primeru ureditve po 156.a členu ZJU pa je
zakonodajalec izrecno določil, da gre za odpoved pogodbe o zaposlitvi iz
poslovnih razlogov brez utemeljevanja razlogov iz drugega odstavka
156. člena ZJU, ki za prenehanje delovnega razmerja določa prav poslovne
razloge.8
20. Iz izpodbijane ureditve torej izhaja, da
lahko delodajalec oziroma predstojnik (v nadaljevanju delodajalec) iz
poslovnega razloga delavcu oziroma javnemu uslužbencu (v nadaljevanju delavec)
odpove pogodbo o zaposlitvi, pri čemer mu poslovnega razloga ni treba kakorkoli
utemeljevati, če delavec izpolnjuje pogoje za pridobitev pravice do starostne
pokojnine v skladu s prvim ali četrtim odstavkom 27. člena ZPIZ-2. Ko
delavec izpolni pogoje za pridobitev starostne pokojnine po eni od obeh
zakonskih podlag, mu lahko delodajalec kadarkoli in brez utemeljitve odpove
pogodbo o zaposlitvi, pri čemer mora spoštovati le 60-dnevni odpovedni rok in
delavcu izplačati odpravnino.
21. Izpodbijana ureditev se bistveno razlikuje od
ureditve po Zakonu za uravnoteženje javnih financ (Uradni list RS,
št. 40/12 in nasl. – v nadaljevanju ZUJF), ki je bila predmet presoje
Ustavnega sodišča v odločbi št. U-I-146/12. Pri obeh ureditvah gre sicer
za odpuščanje delavcev, ki so izpolnili pogoje za starostno pokojnino oziroma
pridobili pravico do nje, vendar je ZUJF v spornem delu urejal poseben način
prenehanja pogodbe o zaposlitvi v skladu s sedmo alinejo 77. člena ZDR-1,
po kateri pogodba o zaposlitvi preneha veljati na podlagi zakona,9 izpodbijana
ureditev v tej zadevi pa se nanaša na redno odpoved pogodbe o zaposlitvi s
strani delodajalca.Po ZUJF je moral predstojnik izdati sklep o prenehanju
pogodbe o zaposlitvi prvi delovni dan po izteku dveh mesecev od izpolnitve
pogojev za pridobitev pravice do starostne pokojnine, javnemu uslužbencu pa
pogodba o zaposlitvi ni prenehala veljati, če sta se z delodajalcem za
zagotovitev nemotenega delovnega procesa v roku dveh mesecev od izpolnitve
pogojev za upokojitev dogovorila za nadaljevanje delovnega razmerja. V dogovoru
o nadaljevanju delovnega razmerja se je določilo trajanje delovnega razmerja.
Na podlagi izpodbijane ureditve po ZDR-1 in ZJU pa delodajalec glede odpovedi
pogodbe o zaposlitvi ni omejen z nobenim časovnim okvirjem, temveč lahko ob
upoštevanju odpovednega roka to stori kadarkoli in brez utemeljevanja obstoja
poslovnega razloga, ki ga sicer predvideva ureditev odpovedi pogodbe o
zaposlitvi.
22. Po mnenju sindikatov naj bi bila izpodbijana
ureditev, ker dopušča možnost neobrazložene odpovedi pogodbe o zaposlitvi, ki
ne temelji na obstoju resnega oziroma utemeljenega razloga, temveč na
izpolnitvi upokojitvenih pogojev in delodajalčevi povsem subjektivni odločitvi,
v neskladju s 4. členom Konvencije MOD št. 158 in 24. členom
MESL.
23. Na podlagi Akta o notifikaciji nasledstva glede
konvencij Unesca, mednarodnih večstranskih pogodb o zračnem prometu, konvencij
MOD, konvencij mednarodne pomorske organizacije, carinskih konvencij in
nekaterih drugih mednarodnih večstranskih pogodb (Uradni list RS,
št. 54/92, MP, št. 15/92) je Republika Slovenija v svoj pravni red
sprejela Konvencijo MOD št. 158. Leta 1999 je sprejela in ratificirala
MESL. Na podlagi 8. člena Ustave morajo biti zakoni in drugi predpisi v
skladu s splošno veljavnimi načeli mednarodnega prava in z mednarodnimi
pogodbami, ki obvezujejo Republiko Slovenijo.
24. Namen Konvencije MOD št. 158 in 24. člena
MESL je varstvo delavca pred neutemeljeno odpovedjo pogodbe o zaposlitvi s
strani delodajalca. Oba mednarodna instrumenta sta odraz mednarodnega standarda
varstva zaposlitve, ki se je oblikoval zaradi varstva delavca kot šibkejše
stranke v delovnem razmerju.10 Oba akta primerljivo
opredeljujeta zahtevo, da mora za vsako odpoved s strani delodajalca obstajati
resen, utemeljen razlog, ki upravičuje odpoved. člen 4 Konvencije MOD
št. 158 določa, da delavcu delovno razmerje ne preneha, če za to ni
resnega razloga v zvezi s sposobnostjo ali obnašanjem delavca ali v zvezi z
operativnimipotrebami podjetja, ustanove ali službe.MESL v točki a prvega
odstavka 24. člena zavezuje države podpisnice, da priznajo pravico vseh
delavcev, da njihova zaposlitev ne more prenehati brez veljavnih razlogov za
tako prenehanje, povezanih z njihovimi sposobnostmi ali ravnanjem ali z
operativnimi razlogi podjetja, ustanove ali službe.11 V obeh
mednarodnih instrumentih so opredeljeni razlogi za prenehanje delovnega
razmerja, ki so v zvezi s sposobnostjo ali obnašanjem delavca in so na strani
delavca, ter razlogi, ki temeljijo na operativnih potrebah oziroma razlogih
podjetja, ustanove ali službe in so na strani delodajalca (ekonomski, poslovni
razlogi). Pod poslovnimi razlogi se splošno razumejo ekonomski, tehnološki,
strukturni ali podobni razlogi.12 Razlog za odpoved pogodbe o
zaposlitvi iz poslovnega razloga zato ni povezan s konkretnim delavcem in ni
posledica njegovih ravnanj oziroma osebnih okoliščin, ampak je povezan
izključno z objektivnimi razlogi, ki izhajajo iz sfere delodajalca.
25. Poleg zahteve po utemeljenih razlogih oba mednarodna
instrumenta določata, katere okoliščine ne smejo biti razlogi za odpoved
pogodbe o zaposlitvi in ne upravičujejo odpovedi. Konvencija MOD št. 158 v
5. in 6. členu našteva okoliščine, ki ne smejo biti resen razlog za
prenehanje delovnega razmerja, tudi ne v zvezi s poslovnimi razlogi na strani
podjetja, ustanove ali službe.13, 14 V 3. točki
24. člena Dodatka15 k MESL so našteti razlogi, ki ne
štejejo za veljavne za prenehanje zaposlitve in so enaki razlogom Konvencije
MOD št. 158.16 Drugi razlogi, ki niso našteti v teh
členih, so dopustni, če izpolnjujejo vsebinske zahteve obeh mednarodnih
instrumentov za obstoj razloga, ki utemeljuje odpoved, torej če so v zvezi s
sposobnostjo ali obnašanjem delavca ali temeljijo na operativnih potrebah
podjetja. Ti razlogi morajo biti obrazloženi, sicer ni mogoče oceniti njihove
resnosti, kar je šele lahko utemeljen razlog za odpoved pogodbe o zaposlitvi.17
26. Poleg zahteve po vsebinski utemeljitvi odpovedi so
države pogodbenice zavezane, da delavcu omogočijo preizkus odpovedi pred
nepristranskim organom,18 ki mora biti po izrecni določbi
Konvencije MOD št. 158 pooblaščen, da preizkusi utemeljenost odpovednega
razloga (prvi odstavek 9. člena). V primeru, da razlog odpovedi o zaposlitvi
izhaja iz sfere delodajalca, so pristojni organi pooblaščeni, da ugotovijo, ali
je delovno razmerje dejansko prenehalo zaradi teh razlogov (tretji odstavek
9. člena). V kolikšni meri so pooblaščeni, da odločajo, ali ti razlogi
zadostujejo za utemeljitev odpovedi delovnega razmerja, pa je odvisno od
nacionalnih ureditev. V drugem odstavku 9. člena Konvencije MOD
št. 158 je določena tudi zahteva po ureditvi dokaznega bremena, ki sledi
cilju konvencije, naj delavcu ne bo treba samemu dokazovati, da odpoved pogodbe
o zaposlitvi s strani delodajalca ni bila utemeljena.
27. Ureditev v slovenski delovnopravni zakonodaji je
pred izpodbijano ureditvijo sledila opredelitvi utemeljenih odpovednih razlogov
v obeh mednarodnih instrumentih kot tudi zahtevi po vsebinski utemeljitvi
odpovedi.19 Izpodbijana ureditev pa izključuje zahtevo po
navedbi utemeljenega poslovnega razloga iz prve alineje prvega odstavka
89. člena ZDR-1 oziroma po utemeljevanju poslovnih razlogov iz drugega
odstavka 156. člena ZJU, kadar se delodajalec odloči, da bo odpovedal
pogodbo o zaposlitvi iz poslovnega razloga delavcu, ki izpolnjuje pogoje za
pridobitev pravice do starostne pokojnine. Za veljavno odpoved pogodbe o
zaposlitvi iz poslovnega razloga na pobudo delodajalca torej zadostuje že, da
delavec izpolnjuje te upokojitvene pogoje. Zakonodajalec je ta odpovedni razlog
umestil med razloge, ki upravičujejo odpoved pogodbe o zaposlitvi iz poslovnega
razloga, čeprav je izpolnjevanje upokojitvenih pogojev razlog, ki je vezan na
konkretnega delavca in njegove osebne okoliščine ter izhaja iz njegove sfere.
Ne da bi se Ustavno sodišče podrobneje spuščalo v presojo utemeljenosti
umestitve tega razloga med razloge, ki upravičujejo odpoved pogodbe o
zaposlitvi iz poslovnih razlogov in njegove vezanosti na upokojitvenostarost
delavca, pa je očitno, da izpodbijana ureditev izključuje bistveni element
zaščite delavcev pred neutemeljeno odpovedjo pogodbe o zaposlitvi s strani
delodajalca, ki jo določata oba mednarodna instrumenta, to je vsebinsko utemeljitev
odpovedi.
28. Za odpoved mora obstajati utemeljen razlog, povezan
s sposobnostjo ali obnašanjem delavca ali z operativnimi potrebami konkretnega
delodajalca, ki upravičuje odpoved. Če teh vsebinskih zahtev zakonski razlog za
odpoved pogodbe o zaposlitvi ne izpolnjuje, potem v konkretnih primerih ne more
biti utemeljen razlog za odpoved v smislu 4. člena Konvencije MOD
št. 158 in 24. člena MESL. Navedbe zakonodajalca, da je izpolnitev
pogojev za pridobitev pravice do starostne pokojnine veljavni odpovedni razlog
iz poslovnega razloga, ne da bi bilo treba konkretnemu delodajalcu odpoved
utemeljiti, ker naj bi utemeljevanje odpovedi zanj pomenilo administrativno
breme, ne izpolnjuje teh vsebinskih zahtev in pomeni odstop od 4. člena
Konvencije MOD št. 158 in 24. člena MESL. Izključitev obveznosti
delodajalca, da utemelji poslovni razlog, pa delavce, pri katerih bi na podlagi
izpodbijane ureditve prišlo do odpovedi, tudi prikrajša za ustrezno
delovnopravno varstvo glede prenehanja delovnega razmerja, saj izpodbijana
ureditev ne omogoča vsebinskega preizkusa utemeljenosti razloga za odpoved.
Odpoved pogodbe o zaposlitvi na pobudo delodajalca iz poslovnega razloga, ker
delavec izpolnjuje pogoje za pridobitev pravice do starostne pokojnine, ne da
bi bila odločitev delodajalca utemeljena z resnimi objektivnimi razlogi, ki
izhajajo iz njegove sfere, v posledici tega pa delavca prikrajša za ustrezno
delovnopravno varstvo glede prenehanja delovnega razmerja,je zato v neskladju s
4. členom Konvencije MOD št. 158 in 24. členom MESL ter
posledično z 8. členom Ustave.
29. Ustavno sodišče je razveljavilo tretji, četrti in
peti odstavek 89. člena ZDR-1 ter 156.a člen ZJU (1. točka izreka). Ker je
razveljavilo izpodbijano ureditev zaradi neskladja z 8. členom Ustave,
očitkov predlagateljev o neskladju z drugimi določbami Ustave ni presojalo.
Odpovedi pogodb o zaposlitvi, ki so bile delavcem vročene na tej podlagi in
katerih učinkovanje je bilo zadržano s sklepom št. U-I-16/21 z dne
18. 2. 2021, so z razveljavitvijo izpodbijane ureditve prenehale pravno
veljati in učinkovati.
30. Sindikati so zahtevali povračilo stroškov postopka.
Po prvem odstavku 34. člena ZUstS nosi v postopku pred Ustavnim sodiščem
vsak udeleženec svoje stroške, če Ustavno sodišče ne odloči drugače. Ker v
obravnavani zadevi ni utemeljenih razlogov za drugačno odločitev, je Ustavno
sodišče glede prijavljenih stroškov sklenilo, kot izhaja iz 2. točke
izreka te odločbe.
C.
31. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na
podlagi 43. člena in prvega odstavka 34. člena ZUstS ter tretje
alineje tretjega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni
list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik
dr. Rajko Knez ter sodnici in sodniki dr. Matej Accetto, dr. Rok Čeferin,
Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan
Pavčnik, dr. Rok Svetlič, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Odločbo je
sprejelo soglasno. Sodnik Accetto je dal pritrdilno ločeno mnenje.
Dr. Rajko Knez
predsednik
___________
1 V nadaljevanju Ustavno sodišče združeno povzema navedbe
sindikatov in Zagovornika načela enakosti, razen če je izrecno navedeno
drugače.
2 Uradni list SFRJ, MP,
št. 4/84, Akt o notifikaciji nasledstva glede konvencij Unesca,
mednarodnih večstranskih pogodb o zračnem prometu, konvencij MOD, konvencij
mednarodne pomorske organizacije, carinskih konvencij in nekaterih drugih
mednarodnih večstranskih pogodb, Uradni list RS, št. 54/92, MP,
št. 15/92 – v nadaljevanju Konvencija MOD št. 158.
3 Prvi odstavek
1. člena ZVarD določa: »(1) Ta zakon določa varstvo vsakega posameznika in
posameznice (v nadaljnjem besedilu: posameznik) pred diskriminacijo ne glede na
spol, narodnost, raso ali etnično poreklo, jezik, vero ali prepričanje,
invalidnost, starost, spolno usmerjenost, spolno identiteto in spolni izraz,
družbeni položaj, premoženjsko stanje, izobrazbo ali katero koli drugo osebno
okoliščino (v nadaljnjem besedilu: osebna okoliščina) na različnih področjih
družbenega življenja, pri uresničevanju človekovih pravic in temeljnih
svoboščin, pri uveljavljanju pravic in obveznosti ter v drugih pravnih
razmerjih na političnem, gospodarskem, socialnem, kulturnem, civilnem ali
drugem področju.« V tem duhu 4. člen ZVarD diskriminacijo opredeljuje kot
»vsako neupravičeno dejansko ali pravno neenako obravnavanje, razlikovanje,
izključevanje ali omejevanje ali opustitev ravnanja zaradi osebnih okoliščin,
ki ima za cilj ali posledico oviranje, zmanjšanje ali izničevanje enakopravnega
priznavanja, uživanja ali uresničevanja človekovih pravic in temeljnih
svoboščin, drugih pravic, pravnih interesov in ugodnosti«.
4 Določila ZJU za
celotni javni sektor veljajo le do 21. člena. Za delavce v državnih
organih in upravah samoupravnih lokalnih skupnosti velja ZJU v celoti. V
primeru, da ZJU ne ureja kakšnega delovnopravnega vprašanja, se subsidiarno
uporabijo določbe ZDR-1.
5 Glej drugi odstavek
83. člena ZDR-1.
6 Glej drugi odstavek
87. člena ZDR-1.
7 Glej prvi odstavek
84. člena ZDR-1.
8 ZDR-1 poslovni razlog
za redno odpoved delovnega razmerja opredeljuje v prvi alineji prvega odstavka
89. člena, in sicer kot »prenehanje potreb po opravljanju določenega dela
pod pogoji iz pogodbe o zaposlitvi, zaradi ekonomskih, organizacijskih,
tehnoloških, strukturnih ali podobnih razlogov na strani delodajalca«. Pri
javnih uslužbencih velja posebna, čeprav podobna ureditev v drugem odstavku
156. člena ZJU, in sicer lahko »javnemu uslužbencu delovno razmerje
preneha ali pa je premeščen na delovno mesto, ki ne ustreza njegovemu nazivu,
zaradi zmanjšanja obsega javnih nalog, privatizacije javnih nalog, iz
organizacijskih, strukturnih, javnofinančnih ali podobnih razlogov«.
9 Glej 24. in 25.
točko obrazložitve odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-146/12.
10 S. Bagari in G.
Strban, Delovno in socialnopravna vprašanja »prisilne upokojitve«, Delavci in
delodajalci, št. 1 (2021), str. 13–14.
11 Konvencija MOD
št. 158 in MESL uporabljata izraz »valid reason«, ki je v
Konvenciji MOD št. 158 preveden kot »resen razlog«, v MESL pa kot
»veljaven razlog«, v slovenski delovni zakonodaji se v tej zvezi uporablja
»utemeljen razlog«. Čeprav gre za terminološko nedoslednost, pa so z resnimi,
veljavnimi, utemeljenimi razlogi mišljeni tisti razlogi, ki po svoji vsebini in
teži upravičujejo in utemeljujejo odpoved pogodbe o zaposlitvi s strani
delodajalca (prim. B. Kresal, v: M. Novak, P. Končar in A. Bubnov Škoberne
(ur.), Konvencije Mednarodne organizacije dela s komentarjem, GV Založba,
Ljubljana 2006, str. 206). Ustavno sodišče je zato v nadaljevanju uporabilo
izraz »utemeljen razlog«, ki je uveljavljen v slovenski delovnopravni
zakonodaji.
12 Glej npr. tudi 1.
točko 13. člena Konvencije MOD št. 158, ki odpovedi, ki temeljijo na
operativnih potrebah podjetja, opredeljuje kot odpovedi zaradi ekonomskih,
tehnoloških, strukturnih ali podobnih razlogov.
13 Te okoliščine so 1)
sindikalna dejavnost, 2) delavsko zastopstvo, 3) uveljavljanje pravic delavcev
proti delodajalcu, 4) rasa, barva, spol, zakonski stan, družinske obveznosti,
nosečnost, veroizpoved, politično mnenje, nacionalna pripadnost ali socialno
poreklo, 5) odsotnost z dela med porodniškim dopustom in 6) začasna odsotnost
zaradi bolezni ali poškodbe.
14 Priporočilo
št. 166 o prenehanju delovnega razmerja na pobudo delodajalca, ki
dopolnjuje Konvencijo MOD št. 158, pa je dodalo še dva neutemeljena
razloga za odpoved. Prvi razlog je starost v zvezi z upokojitvijo, odvisno od
nacionalne ureditve in prakse upokojitve, drugi pa odsotnost zaradi vojaških
ali drugih državljanskih dolžnosti. Priporočilo št. 166 je t. i. izvršilno
priporočilo, ki podrobneje ureja vsebino Konvencije MOD št. 158. Namen
priporočil MOD je, da usmerjajo delovanje vlad in držav ne obvezujejo
(prim. M. Novak, v: M. Novak, P. Končar in A. Bubnov Škoberne
(ur.), nav. delo, str. 36).
15 Dodatek je sestavni
del MESL in je bil ratificiran z MESL.
16 MESL kot neveljaven
razlog za prenehanje zaposlitve dodatno določa še starševski dopust. Starosti
ne opredeljuje kot neveljaven razlog za prenehanje zaposlitve, vendar iz
stališč in prakse Evropskega odbora za socialne pravice izhaja, da je odpoved
pogodbe o zaposlitvi na pobudo delodajalca, ker je delavec dosegel običajno
upokojitveno starost (starost, ko posameznik pridobi pravico do pokojnine), ne
da bi bila odpoved utemeljena z enim od veljavnih utemeljenih razlogov za odpoved,
ki so v zvezi s sposobnostjo, obnašanjem oziroma ravnanjem delavca ali v zvezi
z operativnimi potrebami delodajalca (ekonomski razlogi), v nasprotju s
24. členom MESL (glej interpretativno mnenje Evropskega odbora za socialne
pravice glede razlage 24. člena MESL, dostopno na:
http://hudoc.esc.coe.int/eng?i=2012_163_10/Ob/EN).
17 Prim. B. Kresal, nav.
delo, str. 207.
18 Prvi odstavek
8. člena Konvencije MOD št. 158 in drugi odstavek 24. člena
MESL.
19 Pri pripravi predloga
ZDR-1 (glej Poročevalec DZ, EPA 728/VI, z dne 19. 10. 2012, str. 16–17 in 134)
in pred em že pri pripravi predloga Zakona o delovnih razmerjih (glej
Poročevalec DZ, št. 50, z dne 24. 10. 1997, str. 15, 18 in 52, in
Poročevalec DZ, št. 90, z dne 19. 11. 2001, str. 92) je zakonodajalec pri
ureditvi redne odpovedi pogodbe o zaposlitvi na pobudo delodajalca in
opredelitvi utemeljenih razlogov za odpoved take pogodbe sledil standardom iz
Konvencije MOD št. 158 in MESL. Tem standardom je zakonodajalec sledil
tudi pri sprejemanju ZJU (glej Poročevalec DZ, št. 31, z dne 25. 4. 2001,
str. 4).