Številka: U-I-210/21-25
Datum: 29. 11. 2021
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti in
zakonitosti, začetem z zahtevo Policijskega sindikata Slovenije, Ljubljana, ki
ga zastopa Odvetniška družba Pirc Musar & Lemut Strle, o. p., d. o. o.,
Ljubljana, na seji 29. novembra 2021
odločilo:
1. Člen 10a Odloka o načinu izpolnjevanja pogoja
prebolevnosti, cepljenja in testiranja za zajezitev širjenja okužb z virusom
SARS-CoV-2 (Uradni list RS, št. 147/21, 149/21, 152/21, 155/21, 170/21 in
171/21) je bil v neskladju z Ustavo.
2. Predlagatelj sam nosi svoje stroške postopka z zahtevo.
Obrazložitev
A.
1. Policijski sindikat Slovenije (v nadaljevanju
predlagatelj) je vložil zahtevo za oceno ustavnosti in zakonitosti
10.a člena Odloka o načinu izpolnjevanja pogoja prebolevnosti, cepljenja
in testiranja za zajezitev širjenja okužb z virusom SARS-CoV-2 (v nadaljevanju
Odlok). Navaja, da je Odlok v neskladju z 2., 14., 35., 49., 50. in
51. členom ter tretjim odstavkom 153. člena Ustave. Odlok naj ne bi
imel ustrezne podlage v Zakonu o nalezljivih boleznih (Uradni list RS,
št. 33/06 – uradno prečiščeno besedilo, 142/20 in 82/21 – v nadaljevanju
ZNB), zlasti ne v 22. in 25. členu ZNB, oziroma naj bi bil v nasprotju s
tem zakonom. Predlagatelj trdi, da 10.a člen Odloka protiustavno in
nezakonito določa de facto obvezno cepljenje, ker ne glede na
prvi odstavek 5. člena Odloka, ki za opravljanje dela predpisuje
izpolnjevanje pogoja prebolevnosti, cepljenosti ali testiranja (v nadaljevanju
pogoj PCT), (le) za zaposlene v državni upravi zahteva izpolnjevanje pogoja
bodisi prebolevnosti bodisi cepljenja, ne pa tudi testiranja. Ureditev naj bi
posegala v pravico delavcev do opravljanja dela v skladu s pogodbo o zaposlitvi
in naj bi jih prisiljevala v cepljenje. S tem naj bi brez ustrezne zakonske
podlage privedla do prisilnih posegov v njihovo telesno in osebnostno
integriteto, čeprav bi se za cepljenje zaradi tega odločili. Delavcu v organu
državne uprave, ki ne izpolnjuje niti pogoja prebolevnosti niti pogoja cepljenja
in ki se mu slednje ne odsvetuje iz zdravstvenih razlogov, svojega dela pa ne
more opravljati od doma, naj bi grozili delovnopravni ukrepi, tudi izguba
zaposlitve. Predlagatelj poudarja, da pri policijskem poklicu ter dejavnosti
varstva javnega reda in miru delo na domu že po naravi stvari ni mogoče, prav
tako pa pri večini zaposlenih niso podani zdravstveni razlogi za odsvetovanje
cepljenja. Navaja, da Odlok za zaposlene v državni upravi, ki se sami ne želijo
cepiti, vzpostavlja dve protiustavni in nezakoniti alternativi – ali cepljenje
proti svoji volji ali načrtno prebolevnost oziroma namerno okužbo, kar je
nemoralno in neetično. Nadalje še navaja, da obvezno cepljenje lahko določi le
zakon, to je ZNB, ta pa cepljenja proti bolezni COVID-19 ne določa. Iz Programa
cepljenja in zaščite z zdravili za leto 2021, ki je priloga Pravilnika o
določitvi Programa cepljenja in zaščite z zdravili za leto 2021 (Uradni list
RS, št. 89/21 – v nadaljevanju Pravilnik), naj bi izrecno izhajalo, da je
cepljenje proti bolezni COVID-19 zgolj priporočljivo za vse prebivalce, za
katere so cepiva registrirana. Izpodbijana določba naj bi povzročila, da je to
cepljenje de facto obvezno, čeprav ne izpolnjuje zakonskih
pogojev iz druge alineje prvega odstavka 22. člena ZNB. Predlagatelj
navaja, da Vlada ne more z odlokom urejati materije, za katero je predvideno
zakonsko urejanje. Poleg tega naj ne bi Vlada niti v Odloku niti javnosti
obrazložila, zakaj se je za obvezno cepljenje odločila prav za zaposlene v
organih državne uprave. Člen 10a Odloka naj bi Vlada sprejela brez
upoštevanja strokovnih usmeritev svetovalne skupine in presoje sorazmernosti
ukrepa. Predlagatelj predlaga, naj Ustavno sodišče 10.a člen Odloka odpravi
oziroma podredno razveljavi, zahteva pa tudi povrnitev stroškov postopka v
skladu s predloženim stroškovnikom.
2. Vlada v odgovoru na zahtevo predlagatelja vse njegove
očitke zavrača. Najprej navaja, da predlagatelj ni izkazal prvega dela procesne
predpostavke iz enajste alineje prvega odstavka 23.a člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo, 109/12,
23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS), ki se nanaša na to, da lahko z zahtevo
začne postopek za oceno ustavnosti oziroma zakonitosti predpisa ali splošnega
akta, izdanega za izvrševanje javnih pooblastil, tisti sindikat, ki je
reprezentativen za območje države. Zato (primarno) predlaga zavrženje zahteve
predlagatelja.
3. Nadalje Vlada trdi, da je 10.a člen Odloka sprejela
kot delodajalec, na podlagi petega odstavka 5. člena Zakona o Vladi
Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 24/05 – uradno prečiščeno
besedilo, 109/08, 8/12, 21/13, 65/14 in 55/17 – v nadaljevanju ZVRS) in
5. člena Zakona o varnosti in zdravju pri delu (Uradni list RS,
št. 43/11 – v nadaljevanju ZVZD-1). Navaja, da mora delodajalec upoštevati
spreminjajoče se okoliščine in izvajati ustrezne preventivne ukrepe ter
izbirati delovne in proizvajalne metode, ki bodo zagotavljale izboljševanje
stanja in višjo raven varnosti in zdravja pri delu. Vlada trdi, da je za
zaposlene v državni upravi določila strožji pogoj prebolevnosti ali cepljenja
(v nadaljevanju pogoj PC) zaradi zagotavljanja nemotenega delovanja državne
uprave oziroma države ter preprečevanja ponovnega izbruha in širjenja bolezni
COVID-19. Poleg tega naj bi imeli ravno zaposleni v organih državne uprave zelo
veliko neposrednih stikov s strankami oziroma uporabniki storitev, kar velja
tudi za policijo. Brez izpodbijanega ukrepa naj zaposleni ne bi mogli
opravljati nalog na delovnem mestu, v prostorih delodajalca oziroma pri drugem
organu državne uprave. Prav zaposleni, ki odklanja cepljenje proti bolezni
COVID-19, naj bi se lahko skliceval na neposredno ogroženost njegovega
življenja ali zdravja v delovnem okolju ter bi delovno okolje lahko zapustil
oziroma bi odklonil delo, upoštevaje drugi odstavek 52. člena in prvi
odstavek 53. člena ZVZD-1. Vlada meni, da so prej navedeni zakoni in ZNB
dovolj določna »vsebinska podlaga« za sprejetje Odloka, vključno z izpodbijano
določbo, ter da je v skladu z ZVRS odgovorna za delovanje državne uprave. Trdi,
da je bil 10.a člen Odloka, tako kot vsi dosedanji akti v njeni pristojnosti,
izdan v skladu s 120. in 153. členom Ustave. Vlada z izdajo Odloka naj ne
bi presegla pristojnosti oziroma naj ne bi urejala vprašanj, pridržanih zakonu.
Vsi ukrepi v času širjenja bolezni COVID-19 naj bi bili sprejeti zaradi
omejevanja širjenja virusa SARS-CoV-2 in izpolnjevanja pozitivnih obveznosti
države v delu, ki se nanaša na zagotavljanje zdravstvenega varstva vsem
prebivalcem.
4. Vlada tudi navaja, da je pri določanju ukrepov poleg
strokovnih stališč strokovne svetovalne skupine sledila načelu sorazmernosti iz
2. člena Ustave. V zvezi s tem prav tako pojasnjuje, da so bili omejitveni
ukrepi sprejeti zaradi ohranjanja vzdržnosti zdravstvenega sistema. Poudarja,
da ima država v skladu z 51. členom Ustave pozitivno obveznost
zagotavljanja pravice do zdravstvenega varstva, skladno s 4. členom ZNB pa
ima vsakdo pravico do varstva pred nalezljivimi boleznimi in dolžnost varovati svoje
zdravje ter zdravje drugih pred temi boleznimi. Vlada še dodaja, da
predlagatelj določbe o zagotavljanju svobode in varstva dela razlaga
enostransko, in sicer z vidika javnega uslužbenca, ki se ne želi cepiti. Pri
tem naj ne bi predlagatelj upošteval javnih uslužbencev, ki so vključeni v
delovni proces in imajo pravico do zdravega delovnega okolja. Četudi javni
uslužbenec predloži dokaz o negativnem rezultatu testa, še posebej, če se
testiranje izvaja le enkrat tedensko, naj bi obstajala možnost, da se v vmesnem
obdobju med testiranji okuži, še toliko bolj, če se pri svojem delu srečuje s
strankami.
5. Po navedbah Vlade določitev pogoja PC v skladu z 10.a
členom Odloka ne pomeni kršitve 14. člena Ustave. Ta določba naj ne bi
pomenila diskriminacije posameznika na podlagi »cepilnega statusa«. Vlada se
sklicuje na stališča zagovornika načela enakosti glede pogoja PCT. Navaja, da
je cepljenje proti bolezni COVID-19 široko dostopno in krito iz državnega
proračuna, zato je odločitev glede cepljenja prepuščena vsakemu posamezniku,
ter da tudi upoštevaje 6. člen Zakona o delovnih razmerjih (Uradni list
RS, št. 21/13, 78/13 – popr., 52/16 in 81/19 – ZDR-1) zaposleni v državni
upravi niso diskriminirani zaradi pogoja PC. Prebolevnost ali cepljenost naj ne
bi bili osebni okoliščini, temveč podatka zdravstvene narave, pomembna z vidika
delovnega procesa ter zagotavljanja zdravega delovnega okolja in varnosti tako
uporabnikov storitev kot tudi vseh zaposlenih v državni upravi. Vlada še
izpostavlja, da 10.a člen Odloka enako velja za vse zaposlene v organih državne
uprave. Neutemeljeno in neupravičeno pa naj bi bilo tudi pričakovati, da uradne
osebe s posebnimi pooblastili in odgovornostmi, ki nadzorujejo spoštovanje
predpisov v zvezi z omejevanjem in preprečevanjem širjenja virusa SARS-COV-2,
same ne bi izpolnjevale pogoja PC. Vlada navaja, da ker morajo te uradne osebe
v določenih situacijah hitro ravnati ter zagotoviti spoštovanje predpisov ali
pa so zaradi določenih nenadnih dogodkov nenačrtovano poklicane v službo,
čakanje na rezultate testiranj pri delodajalcu ni ustrezna rešitev. Vlada trdi,
da predlagatelj z ničimer ne dokazuje, da obstaja večja verjetnost za okužbo v
izobraževalnih ali zdravstvenih zavodih kot v organih državne uprave in da so
zato zaposleni v organih državne uprave v neenakem položaju v primerjavi z
zaposlenimi v navedenih zavodih. Zdravstveni delavci so strokovno usposobljeni
za obravnavo ljudi, ki so okuženi z virusom SARS-CoV-2, vsak izvajalec
zdravstvene dejavnosti ima tudi protokol obvladovanja bolnišničnih okužb, zato
je verjetnost za okužbo v zdravstvenih zavodih kvečjemu manjša.
6. Vlada nasprotuje očitku predlagatelja o kršitvi
35. člena Ustave z navedbami, da je pravica delodajalca, da stori vse
potrebo za varnost in zdravje pri delu, tudi po sodni praksi po zakonu nad
pravico delavca do zasebnosti. Vlada tudi sicer meni, da določitev pogoja PC za
zaposlene v državni upravi ne posega v zasebnost in osebnostne pravice
posameznika. Trdi, da ni določila obveznega cepljenja. Glede očitka o kršitvi
49. člena Ustave Vlada nasprotuje stališčem predlagatelja in vztraja, da
predlagatelj določbe Ustave o zagotavljanju svobode in varstva dela razlaga
samo z vidika javnega uslužbenca, ki se ne želi cepiti. Šlo naj bi za kolizijo
več ustavnih pravic. Vlada tudi pojasnjuje, da javni uslužbenec, ki zboli za
nalezljivo boleznijo, s tem ogroža svoje sodelavce in druge, s katerimi prihaja
v stik, ter delovni proces. Če pa je cepljen, mu karantene ob visoko tveganem
stiku ni treba odrediti v skladu z Odlokom o izjemah od karantene na domu po
visoko tveganem stiku s povzročiteljem nalezljive bolezni COVID-19 (Uradni list
RS, št. 87/21, 132/21, 144/21, 149/21 in 164/21), saj v skladu z dognanji
znanstvene stroke pri takšni osebi obstaja zmanjšana možnost prenosa okužbe in večja
verjetnost, da bo pri cepljeni osebi v primeru okužbe bolezen potekala v
milejši obliki. Glede očitka o kršitvi 50. člena Ustave Vlada razlaga, da
je pravica do socialne varnosti povezana tudi s pravico do zdravstvenega
varstva iz 51. člena Ustave. Izpodbijana določba Odloka naj ne bi
predvidevala, da bi delodajalec zoper zaposlene, ki ne bodo izpolnjevali pogoja
PC, uvedel postopke odpovedi delovnega razmerja, oziroma naj bi bila odpoved
zadnji ukrep, ko ne bi bilo več drugih možnosti. Glede očitka o kršitvi
51. člena Ustave pa Vlada poudarja, da z določitvijo ukrepov za zajezitev
širjenja bolezni COVID-19 realizira svojo pozitivno pravno obveznost
zagotavljanja zdravja prebivalstva, s tem pa sledi tudi zagotavljanju pravice
do življenja (17. člen Ustave) in zdravega okolja (72. člen Ustave).
Navaja, da ima širjenje bolezni COVID-19 posledice na sistemu zdravstva, kar je
ugotavljala tudi Komisija za medicinsko etiko, in da je cepljenje v skladu z
dognanji medicinske stroke eden izmed najučinkovitejših ukrepov za
preprečevanje širjenja nalezljivih bolezni ter da je cepivo proti bolezni
COVID-19 varno. V zvezi s tem se Vlada sklicuje na podatke Nacionalnega
inštituta za javno zdravje (v nadaljevanju NIJZ) o številu cepljenih oseb in
zabeleženih neželenih stranskih učinkih cepljenja ter na pravno ureditev
cepljenja, ki po njenem mnenju zagotavlja varnost cepljenja.
7. Vlada tudi nasprotuje navedbam predlagatelja o
kršitvi 22. člena ZNB in navaja, da ni uvedla obveznega cepljenja za
zaposlene v državni upravi, niti jih ne sili v prebolevnost, da bi se izognili
cepljenju. Vlada pojasnjuje, da letni program cepljenja in zaščite z zdravili
iz 25. člena ZNB na predlog NIJZ sprejme minister, pristojen za zdravje,
ter da NIJZ takšnega predloga zaenkrat še ni podal. Vlada meni, da bo v primeru
nezadostne precepljenosti in s tem pomanjkanja kolektivne imunosti zagotovo
nastala škoda na zdravju ljudi. Po drugi strani pa naj bi predlagatelj
škodljive posledice za zaposlene v državni upravi zatrjeval pavšalno.
8. Odgovor Vlade je bil vročen predlagatelju, ki se je o
njem izjavil. Predlagatelj navedbe Vlade zavrača in vztraja pri svojih
stališčih. Dodatno navaja, da je pogoj PC, predpisan z Odlokom, v nasprotju s
15. členom Ustave in da zaposleni v državni upravi v Nacionalni strategiji
cepljenja nikoli niso bili uvrščeni na vrh prednostnih skupin. Trdi, da razen
zavodov za prestajanje kazni zapora ter prevzgojnih domov iz zakona, ki ureja
izvrševanje kazenskih sankcij, organi državne uprave niso opredeljeni kot
ogrožena območja z vidika bolezni COVID-19 v skladu z Odredbo o določitvi
ogroženih območij zaradi nalezljive bolezni COVID-19 (Uradni list RS,
št. 149/21). Trdi tudi, da do zdaj kljub epidemiji delovanje organov
državne uprave ni bilo omejeno do te mere, da bi bilo ogroženo izvrševanje
njihovih pristojnosti in nalog. Prav tako navaja, da zaposleni nima nobenega
jamstva, da se njegov predstojnik ne bi že takoj poslužil ukrepa odpovedi
pogodbe o zaposlitvi, saj izpodbijana določba ne predvideva, da bi moral
najprej uporabiti milejše ukrepe. Vlada naj ne bi utemeljila odsotnosti vpliva
predvidenih delovnopravnih ukrepov na socialni položaj zaposlenih. Opredelila
naj se tudi ne bi do predlagateljevega očitka, da je posameznika mogoče
prisiliti k zdravljenju oziroma cepljenju samo v primerih, ki jih določa zakon.
9. Ustavno sodišče je s sklepom št. U-I-210/21 z
dne 30. 9. 2021 (Uradni list RS, št. 157/21) zadržalo izvrševanje
10.a člena Odloka.
B. – I.
10. V času odločanja Ustavnega sodišča je Odlok
prenehal veljati. Razveljavil ga je Odlok o začasnih ukrepih za preprečevanje
in obvladovanje okužb z nalezljivo boleznijo COVID-19 (Uradni list RS,
št. 174/21). V takem primeru Ustavno sodišče v skladu z drugim odstavkom
47. člena ZUstS odloči o ustavnosti izpodbijanega predpisa, če so izkazani
pogoji iz prvega odstavka 47. člena ZUstS, tj. če pobudnik izkaže, da niso
bile odpravljene posledice njegove protiustavnosti.
11. Vendar kot je Ustavno sodišče poudarilo že v odločbi
št. U-I-129/19 z dne 1. 7. 2020 (Uradni list RS, št. 108/20, in
OdlUS XXV, 17, 43. točka obrazložitve) in ponovilo v odločbah
št. U-I-83/20 z dne 27. 8. 2020 (Uradni list RS, št. 128/20, in
OdlUS XXV, 18) in št. U-I-79/20 z dne 13. 5. 2021 (Uradni list RS,
št. 88/21), je namen 47. člena ZUstS, da se Ustavno sodišče pri
presoji predpisov lahko osredotoči na presojo veljavnih predpisov in le ob
izkazanih pogojih iz tega člena tudi na presojo tistih, ki so prenehali veljati
že pred vložitvijo zahteve ali pobude oziroma v času postopka pred Ustavnim
sodiščem. Ker namen te določbe ni, da bi se preprečil ustavnosodni nadzor nad
zakonodajno ali izvršilno oblastjo v primeru predpisov, katerih veljavnost je
izrazito vpeta v časovno omejene okvire, je Ustavno sodišče sprejelo stališče,
da lahko posebej izražen javni interes utemelji izjemo od procesne ovire iz
drugega odstavka 47. člena ZUstS. Do tega bo prišlo takrat, kadar zahteva
po pravni predvidljivosti na določenem področju urejanja družbenih razmerij
izjemoma narekuje odločitev Ustavnega sodišča o posebno pomembnih precedenčnih
ustavnopravnih vprašanjih sistemske narave, ki se po razumni oceni utegnejo
zastavljati tudi v zvezi z akti enake narave in primerljive vsebine, ki bodo
sprejeti v prihodnosti. Upoštevati je treba tudi, da odlok, ki je nadomestil
prej veljavnega, ne vključuje izpodbijane določbe, saj je Ustavno sodišče njeno
izvrševanje zadržalo. Ustavnemu sodišču pa je iz splošno dostopnih informacij
znano, da pogoj PC strokovnjaki tako v Republiki Sloveniji kot v tujini
predlagajo kot ukrep za boj z epidemijo.1
12. Obravnavana zahteva tudi zato odpira vprašanje, ki
ga je mogoče opredeliti kot posebej pomembno ustavnopravno vprašanje, in zato
Ustavno sodišče zahteve ni zavrglo. Gre za vprašanje ustavne skladnosti določbe
Odloka, s katero lahko v primeru preprečevanja in obvladovanja širjenja hujše
nalezljive bolezni COVID-19 prihaja do posegov v človekove pravice in temeljne
svoboščine (npr. svobodo dela, varstva dela, splošno svobodo ravnanja). Glede
na to, da virus SARS-CoV-2 niti v Republiki Sloveniji niti drugod po svetu še
ni obvladan, je razumno pričakovati, da bi se ukrep, ki za zaposlene v državni
upravi zahteva izpolnjevanje pogoja PC, v enaki ali primerljivi vsebini še kdaj
ponovil. Časovna omejenost tega ukrepa, ki je nujna posledica trenutnih epidemioloških
razmer, bi lahko povzročila, da Ustavno sodišče nikoli ne bi moglo opraviti
vsebinske presoje ustavnosti takšnega ukrepa. Glede na to, da lahko izpodbijana
ureditev pomeni tudi zelo invazivne posege v navedene človekove pravice ali
temeljne svoboščine, o ustavnosti katerih se Ustavno sodišče še ni imelo
priložnosti izreči, pomeni odločitev o ustavnosti tega ukrepa tudi odločitev o
posebej pomembnem precedenčnem ustavnopravnem vprašanju,ki se po razumni oceni
utegne zastavljati v zvezi z uveljavitvijo prihodnjih aktov enake narave in
primerljive vsebine. Zato je podan posebej izražen javni interes, da Ustavno
sodišče vsebinsko presodi tudi ne več veljavni 10.a člen Odloka.
13. Vlada meni, da Policijski sindikat Slovenije v
obravnavani zadevi ni upravičen nastopati kot predlagatelj. V skladu z enajsto
alinejo prvega odstavka 23.a člena ZUstS lahko reprezentativni sindikat za
območje države za posamezno dejavnost ali poklic, če so ogrožene pravice
delavcev, z zahtevo začne postopek za oceno ustavnosti oziroma zakonitosti
predpisa ali splošnega akta, izdanega za izvrševanje javnih pooblastil. Iz
odločbe Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve
št. 02049-4/2006-49 z dne 17. 12. 2018, ki jo je predlagatelj
priložil zahtevi, izhaja, da se za Policijski sindikat Slovenije šteje, da je
reprezentativen v »Dejavnosti za javni red in varnost« in poklicu
»Policisti/policistke«, ker je združen v Konfederacijo sindikatov javnega
sektorja Slovenije, ki je reprezentativna za območje države v navedenih
dejavnosti in poklicu (drugi odstavek 10. člena Zakona o
reprezentativnosti sindikatov, Uradni list RS, št. 13/93 – v nadaljevanju
ZRSin).2 Ustavno sodišče zato šteje, da je predlagatelj izkazal
pogoj ustrezne področne reprezentativnosti na območju države.3
B. – II.
14. Člen 10a Odloka je pod poglavjem »III.A
Posebne določbe za zaposlene v organih državne uprave« določal:
»10.a člen
(1) Ne glede na prvi odstavek 5. člena tega odloka
morajo zaposleni v organih državne uprave, zaradi zagotavljanja nemotenega
delovanja države, za opravljanje nalog na delovnem mestu, v prostorih
delodajalca ali v prostorih drugega organa državne uprave izpolnjevati pogoj
prebolevnosti ali cepljenja.
(2) Organ državne uprave iz tega odloka je ministrstvo,
organ v sestavi ministrstva, vladna služba in upravna enota.
(3) Predstojnik organa državne uprave lahko izjemoma
določi, da zaposleni v organu državne uprave naloge iz prvega odstavka tega
člena opravlja, če izpolnjuje pogoj testiranja, kadar zaposleni predloži
potrdilo osebnega zdravnika, iz katerega izhaja, da se cepljenje odsvetuje iz
zdravstvenih razlogov.
(4) Predstojnik organa državne uprave zaposlenim, ki ne
izpolnjujejo pogoja prebolevnosti ali cepljenja iz prvega odstavka tega člena,
in zaposlenim, ki zasedajo delovna mesta, za katera ni določena izjema iz
prejšnjega odstavka, organizira delo na domu, če narava in vrsta dela ter
delovni proces to omogočajo. Če dela na domu zaradi narave in vrste dela ter
delovnega procesa ni mogoče organizirati, predstojnik organa državne uprave
ukrepa v skladu s predpisi, ki urejajo delovna razmerja.«
15. Odlok je v prvem odstavku 10.a člena določal, da
morajo zaposleni v organih državne uprave, kamor v skladu z drugim odstavkom
istega člena kot organ v sestavi Ministrstva za notranje zadeve sodi tudi
policija,4 za opravljanje nalog na delovnem mestu, v prostorih
delodajalca ali v prostorih drugega organa državne uprave, izpolnjevati pogoj
PC. Ta ureditev je pomenila izjemo od splošne določbe prvega odstavka
5. člena Odloka, po katerem so morali vsi delavci in osebe, ki so na
kakršnikoli drugi pravni podlagi opravljali delo pri delodajalcu ali so
samostojno opravljali dejavnost, za čas opravljanja dela izpolnjevati pogoj
PCT. Izjema od pogoja PC je veljala le v dveh primerih, kot je izhajalo iz
tretjega in četrtega odstavka 10.a člena Odloka. V zadnje navedeni določbi je
bilo tudi izrecno določeno, da predstojnik organa državne uprave ukrepa v
skladu s predpisi, ki urejajo delovna razmerja, če zaposleni ne izpolnjuje
pogoja prebolevnosti, pa po lastni volji ne želi biti cepljen ter dela na domu
zaradi narave in vrste dela ter delovnega procesa ni mogoče organizirati.
16. Izpodbijani 10.a člen Odloka je torej kot
delovnopravni pogoj za opravljanje dela v državni upravi zahteval izpolnjevanje
pogoja PC, sicer je lahko predstojnik organa ukrepal v skladu s predpisi, ki
urejajo delovna razmerja. Ker ni mogoče šteti, da je pogoj prebolevnosti
predmet svobodne izbire posameznika, je šlo za položaj, ki je bil v bistvenem
primerljiv s položaji, ko je cepljenje določeno kot delovnopravni pogoj za
opravljanje različnih vrst del oziroma poklicev. Pravno podlago za urejanje
tovrstnega cepljenja pomenita 22. člen v zvezi s 25. členom ZNB, ki
urejata različne vrste (obveznih) cepljenj.
17. Člen 22 ZNB določa:
»22. člen
Obvezno je cepljenje:
-
proti hemofilusu influence b, davici, tetanusu, oslovskemu kašlju,
otroški paralizi, ošpicam, mumpsu, rdečkam in hepatitisu B;
-
proti steklini, rumeni mrzlici, trebušnemu tifusu, klopnemu
meningoencefalitisu, gripi, tuberkulozi in drugim nalezljivim boleznim, če
obstajajo določeni epidemiološki razlogi in tako določa program iz
25. člena tega zakona.
O opravljenem cepljenju je treba izdati potrdilo, voditi
evidenco in poročati območnim zavodom za zdravstveno varstvo oziroma Inštitutu
za varovanje zdravja Republike Slovenije v skladu s predpisom, ki ga izda
minister, pristojen za zdravje.«
18. Člen 25 ZNB določa:
»25. člen
Letni program cepljenja in zaščite z zdravili ter pogoje in
način izvedbe letnega programa določi minister, pristojen za zdravje, na
predlog Inštituta za varovanje zdravja Republike Slovenije. Letni program
določi tudi izvajalce ter način nabave in razdeljevanja cepiv ter specifičnih
imunoglobulinov.
V postopku priprave programa iz prejšnjega odstavka je
potrebno pridobiti mnenje Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije glede
njegovih finančnih posledic.«
19. Člen 22 ZNB predpisuje obvezno cepljenje proti
določenim, tam izrecno navedenim boleznim in proti drugim nalezljivim boleznim,
če obstajajo določeni epidemiološki razlogi ter če tako določa program iz
25. člena tega zakona, torej letni program cepljenja in zaščite z
zdravili, ki ga na predlog NIJZ določi minister, pristojen za zdravje. Veljavni
Program cepljenja in zaščite z zdravili za leto 2021 (v nadaljevanju Program
cepljenja) kot priloga Pravilnika, ki ga je minister za zdravje izdal na
podlagi 25. člena ZNB, se nanaša na izvajanje obveznih cepljenj in drugih
cepljenj, ki se financirajo iz sredstev obveznega zdravstvenega zavarovanja ali
državnega proračuna, ter na obvezna cepljenja, ki jih plačajo delodajalci ali
posamezniki.5 Program cepljenja je razdeljen v več programov
(od 1 do 7). Določa tudi pogoje in način izvedbe, izvajalce ter način nabave in
razdeljevanja cepiv.
20. V okviru 3. programa »Zaposleni« je določeno
cepljenje na podlagi izjave o varnosti z oceno tveganja delovnih mest proti
davici, tetanusu, oslovskemu kašlju, otroški paralizi, ošpicam, mumpsu,
rdečkam, hepatitisu B, hepatitisu A, klopnemu meningoencefalitisu,
meningokoknim okužbam, steklini, tifusu, noricam, gripi, rumeni mrzlici.
Cepljenje proti navedenim nalezljivim boleznim se opravi v skladu z izjavo o
varnosti z oceno tveganja delovnih mest pri osebah, ki so pri opravljanju dela
izpostavljene nalezljivim boleznim, in osebah, ki pri delu lahko prenesejo
okužbo na druge osebe. Cepljenje se opravi na osnovi podatkov o nevarnosti
okužbe s povzročitelji nalezljivih bolezni na določenih delovnih mestih, ki jih
zagotovi delodajalec v izjavi o varnosti z oceno tveganja delovnih mest.
Cepljenje je torej najprej posledica strokovnih ocen nevarnosti okužbe na
določenem delovnem mestu. Stroške tovrstnega cepljenja plača delodajalec.
Program 3 »Zaposleni« torej ne določa cepljenja proti bolezni COVID-19
kot pogoja za opravljanje dela določene skupine ali skupin zaposlenih, ki so
pri opravljanju dela izpostavljene nalezljivim boleznim, in oseb, ki pri delu
lahko prenesejo okužbo na druge osebe. Ureja ga le v okviru »7. programa«, v katerem
na splošno določa, da je to cepljenje »priporočljivo za vse prebivalce, za
katere je cepivo registrirano«.
21. Vlada v odgovoru sicer navaja, da je izpodbijani
ukrep sprejela na podlagi petega odstavka 5. člena ZVRS v zvezi s
5. členom ZVZD-1, ločeno od zakonske podlage, ki je bila potrebna za
sprejemanje ukrepov za preprečevanje širjenja epidemije za splošno populacijo
(ZNB).6 V nadaljevanju nato splošno navaja, da je bil
izpodbijani ukrep sprejet tudi na podlagi ZNB.
22. Peti odstavek 5. člena ZVRS določa, da Vlada
ureja delovni čas v državni upravi ter sprejema organizacijske, kadrovske in
druge ukrepe za delo vlade in ministrstev. Navedena določba, ki na splošni
ravni opredeljuje pristojnosti Vlade v zvezi z organizacijo dela v državni
upravi, ne more pomeniti zakonske podlage za uvedbo cepljenja kot pogoja za
opravljanje dela v organih državne uprave. Člen 5 ZVZD-1 določa obveznosti
in pristojnosti delodajalca pri zagotavljanju varstva in zdravja delavcev pri
delu.7 Nanaša se na sprejemanje internih ukrepov delodajalcev,
ki so vezani na vrsto in naravo posamezne dejavnosti ter so v skladu z izjavo o
varnosti posameznega delodajalca. V skladu z ZVZD-1 pa cepljenje proti
nalezljivim boleznim, kadar pomeni enega izmed ukrepov varnosti in zdravja pri
delu, specialno ureja ZNB (glej 18. do 21. točko obrazložitve te odločbe).
Glede na navedeno peti odstavek 5. člena ZVRS v zvezi s 5. členom
ZVZD-1, na katera se sklicuje Vlada, v sedaj veljavni ureditvi ne pomenita
podlage za izpodbijani ukrep.8
23. Ustavno sodišče se zaveda pomembnosti prizadevanj
Vlade doseči čim večjo precepljenost prebivalstva in zmanjšati nevarnost za
življenje in zdravje ljudi, še posebej v tako zelo resnih epidemioloških
okoliščinah in posledično izrednih obremenitvah zdravstvenega sistema ter
zdravstvenih institucij v Republiki Sloveniji. Ustavno sodišče je v preteklosti
odločilo, da korist, ki jo cepljenje prinaša skupnosti, odtehta škodo, ki jo
cepljenje v izjemnih primerih lahko naredi posamezniku.9 V zvezi s
tem Ustavno sodišče ponavlja, da zakonska podlaga za uvedbo cepljenja za
zaposlene v Republiki Sloveniji obstaja. ZNB poleg strokovne presoje ukrepa
ureja tudi postopek ugotavljanja morebitne nastale škode na zdravju, v okviru
katerega bi bilo prizadetim omogočeno uveljavljanje njihovih pravic.10
24. Glede na navedeno Ustavno sodišče ugotavlja, da
izpodbijani ukrep, ki ga je sprejela Vlada z Odlokom za zaposlene v državni
upravi, ni bil sprejet v skladu z zakonskimi zahtevami oziroma pogoji, ki jih
za določitev cepljenja zaposlenih določa 22. člen v zvezi s
25. členom ZNB. Zato je presodilo, da je 10.a člen Odloka v neskladju z
drugim odstavkom 120. člena Ustave. Odlok je, vključno z izpodbijano
določbo, prenehal veljati, zato je Ustavno sodišče na podlagi drugega odstavka
v zvezi s prvim odstavkom 47. člena ZUstS ugotovilo njegovo neskladje z
Ustavo (1. točka izreka).
25. Ustavno sodišče je s sklepom št. U-I-210/21
izvrševanje izpodbijane določbe zadržalo do svoje končne odločitve, tako da se
izpodbijana določba dne 1. 10. 2021, ki je bil določen kot začetek njene
uporabe, ni začela uporabljati. Ker je Ustavno sodišče presojalo njeno
ustavnost kot posebej pomembno precedenčno ustavnopravno vprašanje ne več
veljavnega predpisa (glej 11. in 12. točko te odločbe), zadostuje že ugotovitev
neskladnosti z Ustavo. Dodatno, drugače kot v odločbah št. U-I-79/20,
št. U-I-445/20, U-I-473/20 z dne 16. 9. 2021 (Uradni list RS,
št. 167/21), št. U-I-155/20 z dne 7. 10. 2021 (Uradni list RS,
št. 178/21) in št. U-I-50/21 z dne 17. 6. 2021 (Uradni list RS,
št. 119/21) zaradi zadržanja izvrševanja izpodbijane določbe tudi
škodljive posledice niso mogle nastati, zato Ustavnemu sodišču ni treba
odločiti po prvem odstavku 47. člena ZUstS in določiti učinka ugotovljene
neskladnosti neveljavnega podzakonskega predpisa.
26. Glede na takšno odločitev Ustavno sodišče drugih
očitkov, ki se nanašajo na izpodbijani 10.a člen Odloka, ni presojalo.
Presoja glede stroškov postopka
27. Po prvem odstavku 34. člena ZUstS nosi v
postopku pred Ustavnim sodiščem vsak udeleženec svoje stroške, če Ustavno
sodišče ne odloči drugače (prvi odstavek 34. člena ZUstS). Za drugačno
odločitev bi morali obstajati posebni razlogi,11 ki jih
predlagatelj ne navaja. Ustavno sodišče je zato odločilo, kot izhaja iz 2.
točke izreka.
C.
28. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 47. člena in prvega odstavka 34. člena ZUstS ter tretje alineje
tretjega odstavka v zvezi s petim odstavkom 46. člena Poslovnika Ustavnega
sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi:
predsednik dr. Rajko Knez ter sodnici in sodniki dr. Matej Accetto, dr. Rok
Čeferin, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Špelca Mežnar, dr.
Marijan Pavčnik, dr. Rok Svetlič, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs.
Odločbo je sprejelo s šestimi glasovi proti trem. Proti so glasovali sodniki
Jaklič, Svetlič in Šorli. Sodnika Jaklič in Svetlič sta dala odklonilni ločeni
mnenji. Pritrdilna ločena mnenja so dali sodnici Mežnar in Šugman Stubbs ter
sodniki Čeferin, Knez in Pavčnik.
Dr. Rajko Knez
predsednik
___________
1 Tako je na primer v Avstriji od 8. 11. 2021
za dostop do številnih dobrin in storitev ter sodelovanja v javnem življenju v
veljavi t. i. pogoj 2G, ki je primerljiv s pogojem PC. Pogoj 2G je uvedla
izvršilna oblast z Uredbo zveznega ministra za socialo, zdravje, nego in
varstvo potrošnikov glede ukrepov, ki se sprejmejo za boj proti širjenju
COVID-19 (Verordnung des Bundesministers für Soziales, Gesundheit, Pflege und
Konsumentenschutz betreffend Maßnahmen, die zur Bekämpfung der Verbreitung von
COVID-19 ergriffen werden – 3. COVID-19-Maßnahmenverordnung – 3. COVID-19-MV),
vendar na podlagi izrecnega zakonskega pooblastila iz 3., 4., 4.a in
5. člena v zvezi s petim in 5.a odstavkom 1. člena Zveznega zakona o
začasnih ukrepih za preprečevanje širjenja COVID-19 (Bundesgesetz betreffend
vorläufige Maßnahmen zur Verhinderung der Verbreitung von COVID-19 –
COVID-19-Maßnahmengesetz – COVID-19-MG). Kasneje sprejeta Uredba zveznega
ministra za socialo, zdravje, nego in varstvo potrošnikov o posebnih zaščitnih
ukrepih za preprečevanje izrednih razmer zaradi bolezni COVID-19 (Verordnung
des Bundesministers für Soziales, Gesundheit, Pflege und Konsumentenschutz, mit
der besondere Schutzmaßnahmen zur Verhinderung einer Notsituation auf Grund von
COVID-19 getroffen werden – 5. COVID-19-Notmaßnahmenverordnung – 5.
COVID-19-NotMV) je na področje javnega življenja vnesla še dodatne pogoje 2G.
2 Drugi odstavek
10. člena ZRSin določa: »Za sindikate, reprezentativne na podlagi prvega
odstavka prejšnjega člena, se šteje, da imajo odločbo o reprezentativnosti, če
je bila odločba izdana zvezi oziroma konfederaciji, v katero so združeni.«
3 Glede izpolnjevanja
ogroženosti pravic delavcev v skladu z enajsto alinejo prvega odstavka 23.a
člena ZUstS glej sklep št. U-I-210/21 z dne 30. 9. 2021 (Uradni list RS,
št. 157/21).
4 Prvi odstavek
2. člena Zakona o organiziranosti in delu v policiji (Uradni list RS,
št. 15/13, 11/14, 86/15, 77/16, 77/17, 36/19, 200/20 in 172/21 – ZODPol).
5 Samoplačniška
cepljenja so vključena v Navodila za izvajanje Programa cepljenja in zaščite z
zdravili za leto 2021, ki so objavljena na spletni strani NIJZ.
6 Strani 2 in 3 odgovora
Vlade.
7 Člen 5 ZVZD-1 se
glasi:
»(1) Delodajalec
mora zagotoviti varnost in zdravje delavcev pri delu. V ta namen mora izvajati
ukrepe, potrebne za zagotovitev varnosti in zdravja delavcev ter drugih oseb,
ki so navzoče v delovnem procesu, vključno s preprečevanjem, odpravljanjem in
obvladovanjem nevarnosti pri delu, obveščanjem in usposabljanjem delavcev, z
ustrezno organiziranostjo in potrebnimi materialnimi sredstvi.
(2) Delodajalec
mora posebno skrb nameniti zagotovitvi varnosti in zdravja nosečih delavk,
mladih in starejših delavcev ter delavcev z zmanjšano delovno zmožnostjo ter
pri izbiri ukrepov upoštevati posebna tveganja, katerim so ti delavci
izpostavljeni pri delu, v skladu s posebnimi predpisi.
(3) Delodajalec
mora upoštevati spreminjajoče se okoliščine ter izvajati take preventivne
ukrepe in izbirati take delovne in proizvajalne metode, ki bodo zagotavljale
izboljševanje stanja in višjo raven varnosti in zdravja pri delu, ter bodo
vključene v vse aktivnosti delodajalca in na vseh organizacijskih ravneh.«.
8 To pa ne pomeni, da
ZVZD-1 ali kakšen drug zakon sicer ne bi mogel urejati vsebine, ki jo sedaj
ureja ZNB.
9 Ustavno sodišče se s
to odločbo ne opredeljuje do vprašanja, ali bi bil presojani ukrep, če bi bil
odrejen na ustrezni zakonski podlagi, ustavno dopusten z vidika načela
sorazmernosti. S tem vprašanjem sta se sicer v zvezi z določitvijo obveznega
cepljenja otrok proti nekaterim otroškim nalezljivim boleznim že ukvarjali
Ustavno sodišče in Evropsko sodišče za človekove pravice (v nadaljevanju ESČP),
ki sta v obeh zadevah presodili, da koristi obveznega cepljenja pretehtajo
morebitno škodo, ki utegne nastati posameznikom zaradi stranskih pojavov tega
ukrepa. Prim. odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-127/01 z dne 12. 2. 2004
(Uradni list RS, št. 25/04, in OdlUS XIII, 10), 21. točka obrazložitve, in
sodbo ESČP v zadevi Vavřička in drugi proti Češki republiki z dne 8. 4.
2021, 294. in 295. točka obrazložitve.
10 Glej VI.A poglavje
ZNB.
11 Glej npr. odločbe
Ustavnega sodišča št. U-I-116/17 z dne 30. 9. 2020 (Uradni list RS,
št. 145/20), 11. točka obrazložitve, št. U-I-213/16 z dne 9. 1. 2020
(Uradni list RS, št. 4/20), 9. točka obrazložitve, št. U-I-166/14 z
dne 21. 4. 2016 (Uradni list RS, št. 32/16), 7. točka obrazložitve, in
št. U-I-198/14 z dne 23. 3. 2016 (Uradni list RS, št. 25/16), 9.
točka obrazložitve.