Številka: U-I-445/18-13
Datum: 14. 10. 2021
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti, začetem z
zahtevo Vrhovnega sodišča, na seji 14. oktobra 2021
odločilo:
1. Prvi in drugi odstavek 40. člena ter
drugi odstavek 45. člena Zakona o sodnem svetu (Uradni list RS, št. 23/17) so v
neskladju z Ustavo.
2. Državni zbor mora ugotovljeno
protiustavnost odpraviti v roku enega leta od objave te odločbe v Uradnem listu
Republike Slovenije.
3. Do odprave ugotovljene
protiustavnosti v disciplinskih postopkih, ki so uvedeni na predlog Sodnega
sveta, ne smejo sodelovati člani disciplinskega sodišča, ki so hkrati tudi
člani Sodnega sveta.
4. Zahteva za oceno ustavnosti tretjega
odstavka 45. člena Zakona o sodnem svetu se zavrže.
Obrazložitev
A.
1. Predlagatelj zatrjuje, da so prvi in
drugi odstavek 40. člena ter drugi in tretji odstavek 45. člena Zakona o sodnem
svetu (v nadaljevanju ZSSve) v neskladju s prvim odstavkom 23. člena Ustave.
Ključni element pravice do poštenega sojenja je, da v postopku odloča neodvisno
in nepristransko sodišče. Pravica do nepristranskega sojenja naj bi zahtevala,
da sodnik s stranko ali spornim predmetom ni povezan na način, da bi takšna
povezava lahko povzročila ali vsaj ustvarila upravičen dvom, da sodnik v sporu
ne more odločati objektivno in nepristransko. Predlagatelj navaja, da ima
disciplinsko sodišče kot posebno delovno telo Sodnega sveta ob upoštevanju
sodne prakse Evropskega sodišča za človekove pravice (v nadaljevanju ESČP)
položaj organa, ki izvaja sodno oblast. V skladu z ustavnosodno presojo zahteve
ustavnega procesnega jamstva nepristranskega odločanja veljajo v kateremkoli
postopku, v katerem se odloča o pravicah, dolžnostih in pravnih interesih. Če
ne gre za sodišče, naj bi navedena zahteva izhajala iz 22. člena Ustave.
Zahteva po neodvisnem delovanju sodnika zahteva, da v primeru očitanih kršitev
pri opravljanju sodniške funkcije o njegovih pravicah in dolžnostih ter
kakršnihkoli obtožbah proti njemu odloči neodvisno, z zakonom ustanovljeno
telo. Pri ugotavljanju nepristranskosti sodišča sta ESČP in Ustavno sodišče
izpostavila dve merili odločanja: subjektivno merilo, po katerem gre za
ugotavljanje osebnega prepričanja sodnika, ki odloča v konkretnem primeru, in
objektivno merilo, po katerem se presoja, ali je pri odločanju sodnika
izključen vsak upravičen dvom o njegovi nepristranskosti.
2. Predlagatelj meni, da navedeni merili
neodvisnosti pri odločanju Disciplinskega sodišča Sodnega sveta (v nadaljevanju
disciplinsko sodišče) o disciplinski odgovornosti sodnikov nista bili
izpolnjeni. O disciplinski odgovornosti sodnika odloča predsednik
disciplinskega sodišča, ki je hkrati tudi član Sodnega sveta, Sodni svet pa je
tudi eden od pobudnikov disciplinskega postopka. Navedena ureditev naj bi
nasprotovala tako objektivnemu kot subjektivnemu merilu za presojo
nepristranskosti sojenja. Sodni svet naj bi kot kolegijski organ sprejel sklep
o vložitvi pobude za uvedbo disciplinskega postopka. V pobudi naj bi izrazil
mnenje o disciplinski odgovornosti sodnika in svoje mnenje tudi obrazložil. Ob
taki ureditvi naj bi bilo mogoče podvomiti o nepristranskosti predsednika
disciplinskega sodišča, ki v nadaljevanju odloča o zatrjevani kršitvi in podani
disciplinski odgovornosti sodnika. Kot član Sodnega sveta naj bi si tako lahko že
ustvaril mnenje o predmetu odločanja. To naj bi pomenilo, da o disciplinski
zadevi odloča z vnaprej oblikovanim prepričanjem. Pobuda in ocena Sodnega sveta
o podani disciplinski kršitvi bi lahko utemeljila njegov predsodek do
disciplinskega obdolženca in bi lahko vplivala na odločanje.
3. Pri disciplinskem postopku, ki se začne
na pobudo Sodnega sveta, se vzbuja tudi resen dvom o nepristranskosti odločanja
disciplinskega sodišča po objektivnem merilu. Okoliščina, da ima ista oseba v
okviru disciplinskega postopka dvojno vlogo (član pobudnika za uvedbo postopka
in predsednik disciplinskega sodišča ter predsednik senata), naj bi zadoščala
za dvom o njegovi nepristranskosti pri odločanju. Dvojna vloga, ki jo dopušča
ZSSve, naj bi izhajala iz kumulacije pristojnosti. Po mnenju predlagatelja je
nezdružljiva z načelom poštenega sojenja. Predlagatelj navaja, da tretji
odstavek 45. člena ZSSve določa, da mora disciplinski tožilec, če ne uvede
disciplinskega postopka, o razlogih obvestiti pobudnika. Če pobudnik vztraja
pri pobudi o uvedbi disciplinskega postopka, naj bi dokončno odločilo
disciplinsko sodišče, v katerem pa naj bi sodeloval tudi član pobudnika.
Predlagatelj meni, da takšna ureditev ob upoštevanju sodbe ESČP v zadevi Mitrinovski
proti Nekdanji jugoslovanski republiki Makedoniji z dne 30. 4. 2015 pomeni
kršitev pravice do nepristranskega sojenja.
4. Državni zbor v odgovoru na zahtevo
navaja, da je Sodni svet kot neodvisen in avtonomen državni organ le eden od
petih pobudnikov za uvedbo disciplinskega postopka zoper sodnika. S podajo
pobude naj bi Sodni svet prepoznal, da v določenem primeru obstajajo indici, da
je bila storjena kršitev zakona pri opravljanju sodniške funkcije. Nadaljnji
postopek naj bi bil odvisen od disciplinskega tožilca, ki vlaga in zastopa
predlog za disciplinsko sankcioniranje. Disciplinski tožilec naj bi po lastni
presoji ocenil, ali je pobuda utemeljena ali ne. Če meni, da je pobuda
utemeljena, naj bi uvedel disciplinski postopek z vložitvijo predloga za opravo
preiskovalnih dejanj ali pa naj bi neposredno vložil obrazložen predlog za
izrek disciplinske sankcije. Če postopka ne uvede, naj bi bil dolžan o tem
obvestiti predlagatelja. V primeru vztrajanja pobudnika naj bi o dokončni
uvedbi disciplinskega postopka odločilo disciplinsko sodišče. To naj bi v
konkretnih zadevah odločalo v senatu treh članov, izmed katerih sta najmanj dva
sodnika. Če bi o uvedbi postopka o konkretni zadevi odločil tričlanski senat
disciplinskega sodišča, bi predsednik disciplinskega sodišča že na podlagi 22.,
23. in 125. člena Ustave moral določiti novo sestavo senata.
5. Okoliščina, da je posameznik član
kolegijskega organa, ki lahko poda pobudo za uvedbo disciplinskega postopka, in
hkrati tudi predsednik senata disciplinskega sodišča, po mnenju Državnega zbora
še ne pomeni kršitve pravice do nepristranskega sojenja. Predsednik senata
disciplinskega sodišča naj bi se kot član kolegijskega organa lahko različno
opredelil do uvedbe disciplinskega postopka (glasuje za ali proti ali se
vzdrži). Poleg navedenega pa naj bi stranka disciplinskega sodnika lahko
uporabila institut izločitve sodnika na podlagi 39. člena Zakona o kazenskem
postopku (Uradni list RS, št. 32/12 – uradno prečiščeno besedilo, 47/13, 87/14,
66/17, 22/19 in 200/20 – v nadaljevanju ZKP), ki se v disciplinskem postopku
smiselno uporablja. Po mnenju Državnega zbora je treba obstoj odklonilnega
razloga presojati v vsakem konkretnem primeru ali na zahtevo sodečega sodnika
ali na zahtevo stranke postopka. ZSSve naj bi predvidel možnost, da bi se v konkretni
zadevi lahko pojavil dvom o nepristranskosti enega ali več članov disciplinskih
organov, in naj bi uredil imenovanje nadomestnega tožilca ali nadomestnih
članov disciplinskega sodišča (peti odstavek 38. člena ZSSve).
6. Državni zbor meni, da ureditev v ZSSve
ni popolnoma primerljiva s položajem iz sodbe ESČP v zadevi Mitrinovski
proti Nekdanji jugoslovanski republiki Makedoniji. Disciplinski tožilec in
njegov namestnik po ureditvi v ZSSve nista člana Sodnega sveta ali
disciplinskega sodišča, kot naj bi bilo podano v zgoraj navedeni zadevi.
Državni zbor še poudarja, da disciplinsko sodišče odloča na podlagi predloga
disciplinskega tožilca, ne pa pobude Sodnega sveta za uvedbo disciplinskega
postopka. Navedbe v pobudi naj bi torej dodatno preveril neodvisen tožilski
organ. Člani Sodnega sveta naj bi se relativno pogosto menjavali, saj naj bi se
vsake tri leta izvolili dva ali trije člani Sodnega sveta. Navedeni način
volitev naj bi zagotavljal kontinuiteto strokovnosti odločanja in hkrati naj
novi člani še ne bi imeli spoznanj o že sprejetih stališčih in usmeritvah
Sodnega sveta.
7. Svoje mnenje o zahtevi je dala Vlada.
ZSSve naj bi sistemsko urejal položaj Sodnega sveta. Zakonodajalec naj bi
Sodnemu svetu dodelil vodilno vlogo v disciplinskih postopkih zoper sodnike. V
ZSSve naj bi bili opredeljeni disciplinski organi in potek disciplinskega
postopka. Vlada navaja, da se v disciplinskem postopku smiselno uporabljajo
določbe zakona, ki ureja kazenski postopek. Zato naj bi se v disciplinskem
postopku uporabljal tudi institut izločitve sodnika, ki naj bi bil eden
najpomembnejših institutov za zagotavljanje pravice do nepristranskega
odločanja. Če bi torej sodnik disciplinskega sodišča menil, da so podane
okoliščine, ki vzbujajo dvom o njegovi nepristranskosti, bi lahko predlagal
svojo izločitev. Tako možnost naj bi imele tudi stranke disciplinskega
postopka. Vlada opozarja na peti odstavek 38. člena ZSSve, ki omogoča
imenovanje nadomestnega tožilca in nadomestnih članov disciplinskega sodišča. Z
navedeno ureditvijo naj bi bilo v konkretni zadevi mogoče preprečiti dvojno
vlogo Sodnega sveta v disciplinskih postopkih, ki naj bi bila po mnenju
predlagatelja protiustavna. Zato po mnenju Vlade prvi in drugi odstavek 40.
člena v zvezi z drugim in tretjim odstavkom 45. člena ZSSve niso v neskladju s
prvim odstavkom 23. člena Ustave.
8. Ustavno sodišče je odgovor Državnega
zbora in mnenje Vlade posredovalo v izjavo predlagatelju, ki se glede njih ni
izrekel.
B. – I.
9. Sodišče mora v skladu s 156. členom
Ustave prekiniti postopek in začeti postopek pred Ustavnim sodiščem, če meni,
da je zakon, ki bi ga moralo uporabiti pri odločanju, protiustaven. Prekinitev
postopka in uporaba zakona ali njegovega dela v sodnem postopku sta kot pogoja
za začetek postopka za oceno ustavnosti določena tudi v prvem in drugem
odstavku 23. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 –
uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju
ZUstS).Sodišče prekine postopek, ki ga vodi, in začne postopek pred Ustavnim sodiščem
le, če oceni, da je zakonska določba, ki bi jo moralo uporabiti pri odločanju,
protiustavna.
10. Ustavno sodišče je po tej določbi
Ustave upravičeno intervenirati le, kadar je ustavnosodna presoja zakona
potrebna za zagotovitev ustavnoskladne odločitve v konkretnem sodnem postopku.
Zato mora sodišče v zahtevi za presojo ustavnosti utemeljiti, da mora v
konkretni zadevi, v kateri sodi, uporabiti (domnevno protiustavno) zakonsko
ureditev na način, ki mu preprečuje ustavnoskladno odločitev. Ustava v 156.
členu torej predpostavlja, da je odločitev Ustavnega sodišča o domnevni
protiustavnosti zakona odločilna za odločanje sodišča v konkretnem sodnem
postopku.1
11. Predlagatelj je zahtevi priložil
pravnomočen sklep o prekinitvi postopka odločanja o tožbi zoper sklep
disciplinskega sodišča, s katerim je bila ugotovljena odgovornost disciplinske
obdolženke za storitev težje disciplinske kršitve. Navedeni disciplinski
postopek se je začel na podlagi pobude Sodnega sveta. Uveden je bil z
vložitvijo predloga namestnice disciplinske tožilke za izrek disciplinske
sankcije. Predlagatelj vlaga zahtevo za oceno ustavnosti tretjega odstavka 45.
člena ZSSve, ki določa, da disciplinsko sodišče, ki ima v svoji sestavi tudi
člana Sodnega sveta (prvi in drugi odstavek 40. člena ZSSve), dokončno odloči o
uvedbi disciplinskega postopka, če disciplinski tožilec na podlagi pobude ne
uvede disciplinskega postopka. V konkretnem primeru ni prišlo do nestrinjanja o
uvedbi disciplinskega postopka med pobudnikom (Sodnim svetom) in disciplinskim
tožilcem, zato ni nastopila situacija iz tretjega odstavka 45. člena ZSSve. To
pomeni, da predlagatelj za odločitev v prekinjeni zadevi ne potrebuje odločitve
o ustavnosti tretjega odstavka 45. člena ZSSve. Ker predlagatelj ni izkazal
izpolnjenosti predpostavk, ki izhajajo iz 156. člena Ustave in prvega odstavka
23. člena ZUstS, je Ustavno sodišče njegovo zahtevo za oceno ustavnosti
tretjega odstavka 45. člena ZSSve zavrglo (4. točka izreka).
12. Drugačen položaj pa je glede zahteve za
oceno ustavnosti prvega in drugega odstavka 40. člena ter drugega odstavka 45.
člena ZSSve. Iz sklepa o prekinitvi postopka izhaja, da je predlagatelj pri
presoji zakonitosti sklepa disciplinskega sodišča med drugim soočen z očitkom
tožnice o kršitvi pravice do nepristranskosti odločanja, ker sestava
disciplinskega sodišča vzbuja dvom o nepristranskosti odločanja. Na podlagi
zgoraj navedenih izpodbijanih določb je v sestavi senata disciplinskega sodišča
tudi član Sodnega sveta, ki je bil pobudnik za uvedbo konkretnega
disciplinskega postopka. Predlagatelj mora pri presoji zakonitosti sklepa
disciplinskega sodišča uporabiti prvi in drugi odstavek 40. člena ter drugi
odstavek 45. člena ZSSve, ker pomenijo pravno podlago za njegovo odločanje.
Glede na navedeno so procesne predpostavke za odločanje o zahtevi za oceno
ustavnosti prvega in drugega odstavka 40. člena ter drugega odstavka 45. člena
ZSSve izpolnjene.
B. – II.
13. Disciplinski postopek se začne z
vložitvijo pobude za uvedbo disciplinskega postopka. Pobudo za uvedbo
disciplinskega postopka lahko med drugimi poda tudi Sodni svet (drugi odstavek
45. člena ZSSve).2 Predlog za disciplinsko sankcioniranje vlaga in
zastopa disciplinski tožilec ali njegov namestnik (prvi odstavek 39. člena
ZSSve). Disciplinski postopek se uvede z vložitvijo predloga za opravo
preiskovalnih dejanj ali z neposredno vložitvijo obrazloženega predloga za
izrek disciplinske sankcije (prvi odstavek 45. člena ZSSve).
14. O disciplinski odgovornosti sodnika
odloča disciplinsko sodišče (prvi odstavek 6. člena Zakona o sodniški službi,
Uradni list RS, št. 94/07 – uradno prečiščeno besedilo, 91/09, 33/11, 46/13,
63/13, 69/13 – popr. in 17/15 – v nadaljevanju ZSS; in prvi odstavek 14. člena
Poslovnika Sodnega sveta, Uradni list RS, št. 74/17 – v nadaljevanju
Poslovnik). Disciplinsko sodišče je posebno delovno telo Sodnega sveta, ki je
pri svojem delu neodvisno (prvi in tretji odstavek 14. člena Poslovnika).
Imenuje ga Sodni svet (tretji odstavek 38. člena ZSSve). Člani disciplinskega
sodišča so imenovani za dobo štirih let z možnostjo ponovnega imenovanja (drugi
odstavek 38. člena ZSSve). Disciplinsko sodišče ima devet članov, in sicer so
trije tudi člani Sodnega sveta (prva alineja prvega odstavka 40. člena ZSSve),
šest članov pa je sodnikov, od katerih sta dva vrhovna, dva višja in dva
sodnika prve stopnje (druga alineja prvega odstavka 40. člena ZSSve). Eden od
članov Sodnega sveta v sestavi disciplinskega sodišča je predsednik
disciplinskega sodišča, druga dva člana Sodnega sveta pa sta njegova namestnika.
V posamezni zadevi odloča senat disciplinskega sodišča, ki ima tri člane.
Najmanj dva člana sta sodnika. Predsednik senata je predsednik disciplinskega
sodišča ali njegov namestnik (drugi odstavek 40. člena ZSSve). Sestavo senata
določi predsednik disciplinskega sodišča (tretji odstavek 40. člena ZSSve).
15. Iz prvega in drugega odstavka 40. člena
in drugega odstavka 45. člena ZSSve torej izhaja, da o disciplinski
odgovornosti posameznega sodnika odloča senat disciplinskega sodišča, ki mu
vedno predseduje član disciplinskega sodišča, ki je hkrati tudi član Sodnega
sveta (predsednik disciplinskega sodišča ali njegova namestnika). Sestavo
senata določi predsednik disciplinskega sodišča, ki je vedno tudi član Sodnega
sveta. Sestava senata disciplinskega sodišča in njegovo konstituiranje sta
enaka tudi v primerih, ko pobudo za uvedbo disciplinskega postopka poda Sodni
svet.
16. Iz ustavnih določb o sodstvu izhaja, da
lahko opravljajo sodniško funkcijo le sodniki, ki so neodvisni (125. člen
Ustave), imajo trajni mandat (129. člen Ustave) in jih voli Državni zbor na
predlog Sodnega sveta (130. člen Ustave). Organa, ki po sestavi ne izpolnjuje
teh ustavnopravnih meril, ni mogoče šteti za sodišče. Člani disciplinskega
sodišča pri odločanju v tem organu tudi ne izvršujejo sodne funkcije v smislu Zakona o sodiščih (Uradni
list RS, št. 94/07 – uradno prečiščeno besedilo, 45/08, 96/09, 33/11, 63/13,
17/15 in 104/20 – ZS) in ZSS. Sodno varstvo zoper odločitev disciplinskega
sodišča je zagotovljeno v upravnem sporu, v katerem odloča Vrhovno sodišče v
senatu petih sodnikov (43. člen v zvezi s prvim in drugim odstavkom 36. člena
ZSSve). Disciplinsko sodišče torej ne izvršuje sodne funkcije, ima pa
pristojnosti, ki so lastne oblastnemu organu. Disciplinsko sodišče je posebno
delovno telo Sodnega sveta, ki odloča o pravicah, obveznostih in pravnih
koristih posameznikov.3
17. Ustavno sodišče se je do vprašanja
nepristranskosti pri oblastnih organih, ki odločajo o pravicah, obveznostih in
pravnih koristih in niso sodišča, opredelilo v odločbi št. Up-217/15 z dne 7.
7. 2016 (Uradni list RS, št. 51/16, in OdlUS XXI, 35). Sprejelo je stališče, da
je sestavni del poštenega postopka tudi zahteva, da je v postopku spoštovano
temeljno procesno jamstvo nepristranskega odločanja. Zahteve ustavnega
procesnega jamstva nepristranskega odločanja izhajajo iz ustavnosodne presoje
prvega odstavka 23. člena Ustave. Ta ustavna določba se izrecno nanaša le na
sodišča. Vendar se navedena ustavnosodna presoja in njena izhodišča upoštevajo
kot vodilo pri zagotavljanju jamstva nepristranskega odločanja in s tem
poštenega postopka za vse postopke, v katerih se odloča o pravicah, dolžnostih
in pravnih interesih. Ko ne gre za sodišče, ta zahteva izhaja iz 22. člena
Ustave. Zanjo pa so enako uporabljiva merila, ki jih je Ustavno sodišče v
dosedanji ustavnosodni presoji upoštevalo pri prvem odstavku 23. člena Ustave.4
Zahteva po nepristranskem odločanju disciplinskega sodišča torej izhaja iz 22.
člena Ustave, nepristranskost pa se presoja po merilih iz prvega odstavka 23.
člena Ustave.5 Takšna razlaga je skladna tudi s pravili pravnega
reda Evropske unije. Iz drugega pododstavka prvega odstavka 19. člena Pogodbe o
Evropski uniji (prečiščena različica, UL C 202, 7. 6. 2016 – PEU) za države
članice izhaja obveznost, da pravila, ki urejajo postopke o disciplinski
odgovornosti sodnikov, zagotavljajo neodvisno in nepristransko odločanje o
disciplinski odgovornosti sodnikov.6 Tako morajo tudi organi, ki
odločajo o disciplinski odgovornosti sodnikov, izpolnjevati jamstva, ki so del
učinkovitega pravnega varstva iz 47. in 48. člena Listine Evropske unije o
temeljnih pravicah (UL C 202, 7. 6. 2016), vključno z jamstvom neodvisnosti in
nepristranskosti.7 S tem se spoštuje tudi raven varstva
nepristranskega odločanja, zagotovljena v 6. členu Konvencije o varstvu
človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94, MP, št.
7/94 – v nadaljevanju EKČP.8
18. Iz ustavnosodne presoje izhaja, da
sodnik s stranko ali spornim predmetom ne sme biti povezan tako, da bi to lahko
povzročilo ali pa vsaj ustvarilo upravičen dvom, da sodnik v sporu ne more
odločati objektivno, nepristransko in z izključnim upoštevanjem pravnih meril.9
Eden izmed temeljnih pogojev za zagotovitev nepristranskega odločanja je
prepoved, da bi kot članica kolegijskega organa odločala oseba, glede katere
obstajajo okoliščine, ki vzbujajo dvom o njeni nepristranskosti oziroma
objektivnosti.10
19. Iz ustavnosodne presoje11 in
sodne prakse ESČP12 izhaja, da sta za obstoj nepristranskosti
sojenja odločilna tako subjektivno merilo, pri katerem gre za ugotavljanje
osebnega prepričanja sodnika, ki odloča v konkretnem primeru, kot tudi
objektivno merilo, pri katerem gre za presojo, ali je sodnik v postopku
zagotavljal uresničevanje procesnih jamstev tako, da je izključen vsak
upravičen dvom o njegovi nepristranskosti. Pomembno je tudi to, da se mora
nepristranskost sojenja odražati tudi navzven, t. i. videz nepristranskosti
sojenja.13 Gre za zaupanje, ki ga morajo sodišča v demokratični
družbi vzbujati v javnosti.14 Pri presoji vprašanj, ali obstaja dvom
o videzu nepristranskosti, je stališče stranke pomembno, vendar ni odločilno.
Odločilno je, ali je mogoče ugotoviti, da je ta strah objektivno utemeljen.15
Pomembno je torej, da sodišče pri ravnanju v konkretni zadevi ustvarja oziroma
ohrani videz nepristranskosti. V nasprotnem primeru je lahko ogroženo tako
zaupanje javnosti v nepristranskost sojenja kot tudi zaupanje strank v
nepristranskost odločanja v konkretni zadevi. V nekaterih primerih, ko je težko
zagotoviti dokaze, s katerimi bi se ovrgla domneva subjektivne nepristranskosti
sodnika, zahteva po objektivni nepristranskosti zagotavlja dodatno pomembno
jamstvo.16
20. Iz sodne prakse ESČP izhaja, da je
lahko objektivna nepristranskost okrnjena, kadar sodnik v postopku nastopa še v
drugi, s sodniško vlogo nezdružljivi vlogi. V tem primeru gre za situacije, ko
ista oseba izvaja različne funkcije v sodnem postopku17 ali ima
hierarhične ali druge povezave z drugimi udeleženci v postopku,18 ki
objektivno upravičujejo pomisleke o nepristranskosti sodišča, ki zaradi
navedenih okoliščin ne more izpolnjevati zahtev v okviru objektivnega
preizkusa.19 Iz sodne prakse ESČP izhaja, da je treba pri presoji
dvojne vloge sodnika upoštevati časovni vidik in vsebino zadeve, ki je predmet
odločanja, ter morebitne druge okoliščine, ki bi lahko povzročile dvom o
nepristranskosti.20 Pri tem ima posebno težo okoliščina, da je
sodnik opravljal dvojno nalogo v eni zadevi (a single set of proceedings).21
21. Navedena merila je, kot že izhaja iz te
obrazložitve, treba upoštevati tudi v primerih, ko o pravicah, obveznostih in
pravnih koristih ne odloča sodnik, temveč drug državni organ (glej 17. točko
obrazložitve). Iz pravice do nepristranskosti odločanja iz 22. člena Ustave
torej izhaja zahteva, da mora tudi senat disciplinskega sodišča pri odločanju v
posamezni zadevi ustvarjati oziroma ohranjati videz nepristranskosti.22
Nepristranskost članov senata disciplinskega sodišča je treba ocenjevati ne le
po njenih učinkih (npr. po odsotnosti kršitev procesnih pravic ene izmed
strank, po vplivu (ne)pristranskosti na odločitev o glavni stvari), temveč tudi
po zunanjem izrazu, namreč, kako lahko pristranskost oziroma nepristranskost
članov senata disciplinskega sodišča razumejo udeleženci v postopku in tudi
kako jo razume javnost. Ni dovolj, da disciplinsko sodišče v postopku ravna in
odloča nepristransko; senat disciplinskega sodišča mora odločati v taki
sestavi, da ne obstajajo nikakršne okoliščine, ki bi vzbujale dvom o videzu
nepristranskosti.23 Za zagotavljanje objektivnega vidika tega
jamstva je poleg zagotavljanja garancij v postopku pomembno tudi odstranjevanje
okoliščin, ki lahko prizadenejo videz nepristranskosti odločanja v javnosti
oziroma povzročijo dvom o njem.24 Okoliščina, ki lahko prizadene
videz nepristranskosti, so lahko tudi morebitne povezave z drugimi udeleženci v
postopku oziroma dvojna vloga, ki bi jo lahko član disciplinskega sodišča imel
v postopku.
22. Glede na navedbe predlagatelja mora
Ustavno sodišče presoditi, ali je zakonska ureditev, ki omogoča, da tudi v
primerih, ko se je disciplinski postopek začel na podlagi pobude Sodnega sveta,
o disciplinski odgovornosti posameznega sodnika odloča senat disciplinskega sodišča,
ki ima vselej v svoji sestavi člana Sodnega sveta, skladna s pravico do
nepristranskega odločanja iz 22. člena Ustave.
23. Disciplinski postopek se začne na
podlagi podaje pobude z zakonom določenih pobudnikov. Pristojnost za uvedbo
disciplinskega postopka pa ima v skladu s prvim odstavkom 39. člena ZSSve
disciplinski tožilec. To pomeni, da vložitev pobude za uvedbo disciplinskega
postopka še ne pomeni, da bo disciplinski postopek dejansko uveden. Vendar pa
disciplinski tožilec brez pobude zakonsko določenih pobudnikov ne more
samostojno začeti disciplinskega postopka. Disciplinski tožilec je poleg tega v
primeru, da ne uvede disciplinskega postopka, o tem dolžan obvestiti pobudnika.
Če pobudnik vztraja pri pobudi, o uvedbi postopka dokončno odloči disciplinsko
sodišče (tretji odstavek 45. člena ZSSve). To pomeni, da imajo pobudniki
precejšen vpliv na uvedbo disciplinskega postopka. Pobudnik za uvedbo
disciplinskega postopka je pri tem po naravi stvari seznanjen z okoliščinami
konkretnega primera in si mora, da lahko sprejme odločitev o podaji pobude za
uvedbo disciplinskega postopka, o zadevi že ustvariti določeno mnenje. Pobudnik
mora oceniti, da obstaja vsaj določena stopnja verjetnosti, da je obravnavani
sodnik storil zatrjevane disciplinske kršitve. Čeprav predlog za disciplinsko
sankcioniranje sicer vloži disciplinski tožilec in torej formalno vlogo tožilca
v konkretni disciplinski zadevi izvaja disciplinski tožilec, imajo pobudniki
pomembno vlogo pri uvedbi disciplinskega postopka. To pomeni, da v primerih, ko
poda pobudo za uvedbo disciplinskega postopka Sodni svet, ta v razmerju do
posameznega sodnika deluje na strani, ki je povezana z uvedbo disciplinskega
postopka zoper njega.
24. Sodni svet je kolektivni organ, ki
odločitve sprejema z javnim glasovanjem in z večino glasov vseh članov (28.
člen ZSSve). Držijo sicer navedbe nasprotnega udeleženca, da lahko člani
Sodnega sveta različno glasujejo pri sprejemanju odločitve o podaji pobude za
uvedbo disciplinskega postopka (za ali proti). Vendar pa možnost različnega
glasovanja ne pomeni, da si oseba, zato da je sploh lahko sprejela kakršnokoli
odločitev o svojem glasu, predhodno ni že ustvarila določenega mnenja o zadevi.
Sodelovanje člana Sodnega sveta pri odločanju o podaji pobude za uvedbo disciplinskega
postopa je nedvomno taka objektivna okoliščina, ki pri razumnem človeku lahko
ustvari upravičen dvom o nepristranskosti iste osebe v sestavi disciplinskega
sodišča pri odločanju o disciplinski odgovornosti.25 V tem primeru
bi namreč ista oseba sodelovala tako pri odločanju o razlogih za uvedbo
disciplinskega postopka kot nato tudi pri odločanju o disciplinski
odgovornosti.
25. Nasprotni udeleženec in Vlada navajata,
da je z institutom izločitve posameznega člana senata disciplinskega sodišča in
možnostjo imenovanja nadomestnih članov disciplinskega sodišča zagotovljeno
spoštovanje pravice do nepristranskega odločanja. Navedena instituta naj bi
omogočala, da se iz sestave senata disciplinskega sodišča izločijo tisti člani
Sodnega sveta, ki so sodelovali pri sprejemanju odločitve o podaji pobude za
uvedbo posameznega disciplinskega postopka in se lahko nadomestijo z drugimi
člani disciplinskega sodišča ali nadomestnimi člani, ki niso sodelovali pri
odločitvi o podaji pobude.
26. Ustavno sodišče je pri presoji, ali
zakonska ureditev disciplinskega postopka zadosti zahtevi po nepristranskem
odločanju, upoštevalo sistemsko povezavo med Sodnim svetom in disciplinskim
sodiščem. Disciplinsko sodišče je posebno delovno telo Sodnega sveta, ki ima
sedež pri Sodnem svetu. Sodni svet imenuje in razrešuje disciplinske organe
(tretji odstavek 38. člena ZSSve). Sodni svet disciplinskemu sodišču zagotavlja
finančna sredstva, strokovno in administrativno pomoč in druge pogoje za
njegovo delo (42. člen ZSSve). V skladu s petim odstavkom 38. člena ZSSve Sodni
svet imenuje tudi nadomestne člane disciplinskega sodišča. Predsednik
disciplinskega sodišča je vedno član Sodnega sveta, dva člana Sodnega sveta v
disciplinskem sodišču pa sta njegova namestnika (prva alineja prvega odstavka
40. člena ZSSve). Predsednik disciplinskega sodišča, ki je vedno član Sodnega
sveta, tudi določa sestavo senata, ki odloča v posamezni zadevi (tretji
odstavek 40. člena ZSSve). O izločitvi predsednika disciplinskega sodišča
odloča Sodni svet (15. člen Poslovnika). Iz navedenega izhaja, da ima Sodni
svet sistemski vpliv na sestavo disciplinskega sodišča in na sestavo senata
disciplinskega sodišča ter da sta oba organa sistemsko povezana. Ureditev, v
kateri obstaja sistemska povezava med Sodnim svetom in disciplinskim sodiščem,
pomeni, da je v primerih, ko se disciplinski postopek začne na podlagi pobude
Sodnega sveta, že samo članstvo v Sodnem svetu okoliščina, ki pri razumnem
človeku lahko ustvari upravičen dvom o nepristranskosti odločanja senata disciplinskega
sodišča, ki ima v svoji sestavi člana Sodnega sveta.26 Zato zakonska
ureditev, ki omogoča, da tudi v primerih, ko se je disciplinski postopek začel
na podlagi pobude Sodnega sveta, v disciplinskem postopku, v katerem se odloča
o disciplinski odgovornosti posameznega sodnika, sodelujejo člani
disciplinskega sodišča, ki so hkrati tudi člani Sodnega sveta, ne zadosti
merilom objektivne nepristranskosti. Ker je že samo članstvo v Sodnem svetu
okoliščina, ki bi lahko vzbujala dvom o nepristranskosti člana senata
disciplinskega sodišča, z možnostjo izločitve članov senata27 in
imenovanjem nadomestnih disciplinskih sodnikov28 ni mogoče izpolniti
meril objektivne nepristranskosti.
27. Poleg navedenega Ustavno sodišče
ugotavlja tudi, da je treba v primeru izločitve člana disciplinskega sodišča in
ob imenovanju nadomestnih članov upoštevati prvi in drugi odstavek 40. člena
ZSSve, na podlagi katerih mora biti en član senata disciplinskega sodišča
vselej član Sodnega sveta. V primeru, ko so na seji Sodnega sveta, na kateri je
bila sprejeta odločitev o podaji pobude za začetek disciplinskega sodišča,
prisotni vsi člani Sodnega sveta, Sodni svet ne bi mogel imenovati nadomestnega
člana disciplinskega sodišča, ki ne bi sodeloval tudi pri odločitvi o podaji pobude
za uvedbo disciplinskega postopka. Na to ugotovitev tudi ne morejo vplivati
navedbe nasprotnega udeleženca, da se člani Sodnega sveta pogosto menjavajo. Že
zgolj možnost, da v določenem trenutku zakonska ureditev ne bi omogočala
imenovanja člana senata disciplinskega sodišča, ki ne bi bil sodeloval pri
odločitvi o sprejemu pobude za uvedbo disciplinskega postopka, pomeni, da
zakonska ureditev ne omogoča vedno z vidika nepristranskega odločanja
zagotoviti ustrezno sestavo senata disciplinskega sodišča.
28. Zakonska ureditev, ki tudi v primerih,
ko pobudo za uvedbo disciplinskega postopka poda Sodni svet, dopušča, da v
disciplinskem postopku, v katerem se odloča o odgovornosti posameznega sodnika,
sodelujejo člani disciplinskega sodišča, ki so hkrati tudi člani Sodnega sveta,
ne izpolnjuje standarda objektivne nepristranskosti, zato pomeni poseg v
pravico do nepristranskega odločanja iz 22. člena Ustave. Dopustnost posega v
človekovo pravico Ustavno sodišče presoja z vidika obstoja ustavno dopustnega
cilja (tretji odstavek 15. člena Ustave). Če ta obstaja, je treba vselej
oceniti še, ali je poseg v skladu z načeli pravne države (2. člen Ustave)
oziroma s splošnim načelom sorazmernosti.29 Za zakonsko ureditev, ki
ne omogoča, da bi o pravicah, obveznostih in obtožbah posameznika lahko odločal
organ, ki bi izpolnjeval objektivna merila nepristranskega odločanja, ni videti
ustavno dopustnega cilja. To pomeni, da presojana ureditev ne izpolnjuje že
prvega pogoja, ki ga za omejevanje človekovih pravic zahteva Ustava (tretji
odstavek 15. člena Ustave). Zato je Ustavno sodišče ugotovilo, da so prvi in
drugi odstavek 40. člena ter drugi odstavek 45. člena ZSSve v neskladju s
pravico do nepristranskega odločanja iz 22. člena Ustave (1. točka izreka).
29. Razveljavitev izpodbijanih določb ni
mogoča, saj bi bilo onemogočeno izvrševanje disciplinskih postopkov. Ker gre za
primer, ko je zakonodajalec določeno vprašanje uredil na način, ki ne omogoča
razveljavitve, je Ustavno sodišče na podlagi prvega odstavka 48. člena ZUstS sprejelo
ugotovitveno odločbo. Na podlagi drugega odstavka 48. člena ZUstS je
zakonodajalcu naložilo, naj ugotovljeno protiustavnost odpravi v enem letu od
objave odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije (2. točka izreka).
30. Ustavno sodišče je, da bi do odprave
ugotovljene protiustavnosti omogočilo ustavnoskladno odločanje v disciplinskih
postopkih ter da bi Vrhovno sodišče lahko odločilo v sodnem postopku, ki ga je
prekinilo, in tudi v drugih podobnih postopkih, na podlagi drugega odstavka 40.
člena ZUstS sprejelo način izvršitve svoje odločbe. Določilo je, da do odprave
ugotovljene protiustavnosti v disciplinskih postopkih, ki so uvedeni na predlog
Sodnega sveta, ne smejo sodelovati člani disciplinskega sodišča, ki so hkrati
tudi člani Sodnega sveta (3. točka izreka). S takim načinom izvršitve svoje
odločbe je glede na opravljeni obseg ustavnosodne presoje zgolj prehodno
določilo najnujnejša pravila, s katerimi bo do odprave ugotovljene
protiustavnosti mogoče zagotoviti ustavnoskladno vodenje disciplinskih
postopkov. To pa ne pomeni, da ne bi smel zakonodajalec ob upoštevanju razlogov
te odločbe pobudnikov za uvedbo disciplinskega postopka ali sestave
disciplinskega sodišča oziroma sestave senata disciplinskega sodišča urediti
drugače.
C.
31. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi 48.
člena, drugega odstavka 40. člena in prvega odstavka 25. člena ZUstS ter tretje
alineje tretjega odstavka v zvezi s petim odstavkom 46. člena Poslovnika
Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v
sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice in sodniki dr. Matej Accetto,
dr. Dunja Jadek Pensa, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr.
Špelca Mežnar, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Ustavno sodišče je 1.,
2. in 4. točko izreka sprejelo soglasno. Točko 3 je sprejelo s petimi glasovi
proti dvema. Proti sta glasovala sodnica Jadek Pensa in sodnik Accetto, ki je
dal delno pritrdilno in delno odklonilno ločeno mnenje.
Dr. Rajko Knez
predsednik
______________
1 Primerjaj s sklepi
Ustavnega sodišča št. U-I-238/12 z dne 23. 1. 2014 (Uradni list RS, št. 10/14),
7. točka obrazložitve, št. U-I-127/16 z dne 9. 2. 2017, 5. točka obrazložitve,
in št. U-I-204/16 z dne 15. 3. 2018, 2. točka obrazložitve.
2 Pobudo za uvedbo
disciplinskega postopka lahko podajo tudi predsednik sodišča, pri katerem
sodnik opravlja sodniško službo, predsednik neposredno višjega sodišča,
predsednik vrhovnega sodišča in minister.
3 Primerjaj s sklepom
Ustavnega sodišča št. U-I-143/07, Up-1310/05 z dne 5. 7. 2007, 6. točka
obrazložitve, in odločbo Ustavnega sodišča št. Up-399/04 z dne 7. 4. 2005
(Uradni list RS, št. 47/05), 11. točka obrazložitve.
4 Glej odločbi Ustavnega
sodišča št. Up-217/15, 16. točka obrazložitve, in št. Up-1094/18 z dne
21. 2. 2019, 8. točka obrazložitve.
5 Primerjaj s sodbo ESČP
v zadevi Olujić proti Republiki Hrvaški z dne 5. 2. 2009, 41. in 42.
točka obrazložitve.
6 Glej sodbo Sodišča Evropske
unije v zadevi Evropska komisija proti Republiki Poljski, C-791/19, z
dne 15. 7. 2021, 60. točka obrazložitve.
7 Prav tam, 80., 81. in
164. točka obrazložitve.
8 Prim. prav tam, 165.
in 168. točka obrazložitve.
9 Primerjaj z odločbama
Ustavnega sodišča št. Up-52/99 z dne 21. 11. 2002 (Uradni list RS, št. 105/02,
in OdlUS XI, 285), 5. točka obrazložitve, in št. Up-679/06, U-I-20/07 z dne 10.
10. 2007 (Uradni list RS, št. 101/07, in OdlUS XVI, 109), 47. točka
obrazložitve.
10 Glej odločbi
Ustavnega sodišča št. Up-217/15, 17. točka obrazložitve, in št. U-I-149/99
z dne 3. 4. 2003 (Uradni list RS, št. 44/03, in OdlUS XII, 25), 7. točka
obrazložitve.
11 Glej odločbi
Ustavnega sodišča št. U-I-149/99, 7. točka obrazložitve, in št. U-I-51/16,
Up-185/14 z dne 28. 9. 2016 (Uradni list RS, št. 65/16, in OdlUS XXI, 27), 10.
točka obrazložitve.
12 Glej npr. sodbo ESČP
v zadevi Fey proti Avstriji z dne 24. 2. 1993, 28. in 30. točka
obrazložitve.
13 Gre za zahtevo, ki jo
najbolje ponazarja obrazložitev lorda Hewarta, C. J.: "Justice should not
only be done but should manifestly and undoubtedly be seen to be done," v
sodbi R proti Sussex Justices ex parte McCarthy [1924] 1 KB 256, 259;
[1923] All ER 233.
14 Sodba ESČP v zadevi Fey
proti Avstriji, 30. točka obrazložitve.
15 Sodba ESČP v zadevi Ferrantelli
in Santangelo proti Italiji z dne 7. 8. 1996, 58. točka obrazložitve. Glej
tudi sodbo ESČP v zadevi Švarc in Kavnik proti Sloveniji z dne 8. 2.
2007, 39. točka obrazložitve.
16 Glej sodbi ESČP v
zadevah Pullar proti Združenemu kraljestvu z dne 10. 6. 1996, 32. točka
obrazložitve, in Mitrinovski proti Nekdanji jugoslovanski republiki
Makedoniji, 36. točka obrazložitve.
17 Glej sodbo ESČP v
zadevi Piersack proti Belgiji z dne 1. 10. 1982, 30. in 31. točka obrazložitve.
18 Glej sodbi ESČP v
zadevah Grieves proti Združenemu kraljestvu z dne 16. 12. 2003, 74.–91.
točka obrazložitve, ter Miller in drugi proti Združenemu kraljestvu z
dne 26. 10. 2004, 29.–31. točka obrazložitve.
19 Primerjaj s sodbami
ESČP v zadevah Kyprianou proti Cipru z dne 15. 12. 2005, 121. točka
obrazložitve, Puolitaival in Pirttiaho proti Finski z dne 23. 11. 2004,
45. točka obrazložitve, in Mežnarič proti Hrvaški z dne 15. 7. 2005, 33.
točka obrazložitve.
20 Primerjaj s sodbo
ESČP v zadevi Puolitaival in Pirttiaho proti Finski, 46.–50. točka
obrazložitve.
21 Glej sodbo ESČP v
zadevi Mežnarič proti Hrvaški, 36. točka obrazložitve.
22 Primerjaj z odločbo
Ustavnega sodišča št. Up-679/06, U-I-20/07 z dne 10. 10. 2007 (Uradni list RS,
št. 101/07, in OdlUS XVI, 109), 47. točka obrazložitve.
23 Primerjaj z odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-149/99, 7. točka obrazložitve.
24 Primerjaj z odločbami
Ustavnega sodišča št. Up-799/13 z dne 22. 1. 2015 (Uradni list RS, št. 9/15, in
OdlUS XXI, 9), 9. točka obrazložitve, št. Up-217/15, 17. točka obrazložitve, in
št. Up-1094/18, 9. točka obrazložitve.
25 Primerjaj s sodbo
ESČP v zadevi Mitrinovski proti Nekdanji jugoslovanski republiki Makedoniji,
45. točka obrazložitve.
26 Primerjaj s sodbami
ESČP v zadevah Grieves proti Združenemu kraljestvu, 74.–91. točka
obrazložitve, Miller in drugi proti Združenemu kraljestvu, 29.–31. točka
obrazložitve, in Daktaras proti Litvi z dne 10. 10. 2000, 35.–38. točka
obrazložitve.
27 V skladu s prvim
odstavkom 44. člena ZSSve se v disciplinskem postopku do izdaje odločbe
smiselno uporabljajo določbe ZKP, ki veljajo za skrajšani postopek pred
okrajnim sodiščem. Zato se v disciplinskem postopku smiselno uporabljajo
določbe o izločitvi (39.–43. člen ZKP).
28 V skladu s petim
odstavkom 38. člena ZSSve Sodni svet imenuje za odločanje v posamezni zadevi na
predlog občne seje Vrhovnega sodišča potrebno število nadomestnih članov
disciplinskega sodišča, če disciplinsko sodišče iz pravnih ali stvarnih
razlogov ne more postopati.
29 Glej odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-18/02 z dne 24. 10. 2003 (Uradni list RS, št. 108/03,
in OdlUS XII, 86), 25. točka obrazložitve.