Številka: U-I-8/21-34
Datum: 16. 9. 2021
DELNA ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo mladoletnih A. B. in C. Č., obe
D., ki ju zastopa zakonita zastopnica E. F., D., na seji 16. septembra
2021
odločilo:
1. Člen 104 Zakona o začasnih ukrepih za omilitev in
odpravo posledic COVID-19 (Uradni list RS, št. 152/20), kolikor se nanaša na
osnovne šole ter na šole in vzgojno-izobraževalne zavode za otroke s posebnimi
potrebami, je v neskladju z Ustavo.
2. Državni zbor mora ugotovljeno neskladje iz prejšnje
točke izreka odpraviti v roku dveh mesecev po objavi te odločbe v Uradnem listu
Republike Slovenije.
3. Do odprave ugotovljenega neskladja iz 1. točke izreka se
uporablja prvi odstavek 104. člena Zakona o začasnih ukrepih za omilitev in
odpravo posledic COVID-19.
Obrazložitev
A.
Povzetek navedb v pobudi
1. Pobudnici
sta 8. 1. 2021 vložili pobudo za začetek
postopka za oceno ustavnosti 1. in 2. točke prvega odstavka 1. člena Odloka o
začasni prepovedi zbiranja ljudi v zavodih s področja vzgoje in izobraževanja
ter univerzah in samostojnih visokošolskih zavodih (Uradni list RS, št. 204/20,
2/21 in 5/21 – v nadaljevanju Odlok/204) ter za oceno ustavnosti in zakonitosti
Sklepa o začasni obliki izvajanja vzgojno-izobraževalnega dela v
vzgojno-izobraževalnih zavodih (Uradni list RS, št. 181/20 – v nadaljevanju
Sklep ministrice/181) v delu, ki se nanaša na osnovne šole. Med trajanjem
postopka pred Ustavnim sodiščem sta temu sodišču sporočili, da vse navedeno v
pobudi in drugih njunih vlogah velja tudi za nove morebitne odloke, ki bodo
pomenili v bistvenem enako ureditev začasne prepovedi zbiranja ljudi v
vzgojno-izobraževalnih zavodih, kot jo izpodbijata. Pobudnici sta pobudo
razširili tudi na 104. člen Zakona o začasnih ukrepih za omilitev in odpravo
posledic COVID-19 (v nadaljevanju ZZUOOP). Podali sta tudi predlog za zadržanje
izvrševanja Odloka/204 in Sklepa ministrice/181, kolikor se nanaša na osnovne
šole.
2. Pobudnici
navajata, da se vse od 26. 10. 2020,
odkar veljata izpodbijani prepoved zbiranja ljudi v zavodih s področja vzgoje
in izobraževanja ter odreditev izvajanja vzgojno-izobraževalnega dela na
daljavo, prva šola na daljavo, druga pa je doma v varstvu. Pojasnjujeta, da sta
njuna starša zaposlena s polnim delovnim časom, da delata enoizmensko pet dni
na teden, pri čemer si skušata delo organizirati tako, da vsaj eden od njiju
dela od doma, kadar pa to ne gre, se v varstvo vključijo stari starši.
Poudarjata, da njuna starša nista strokovno usposobljena za poučevanje v
osnovni šoli oziroma za izvajanje vzgojno-izobraževalnega dela v vrtcu. Posebej
opozarjata na dolžino trajanja izpodbijanih ukrepov, pri čemer menita, da je
treba upoštevati tudi trajanje zaprtja zavodov s področja vzgoje in
izobraževanja v spomladanskem delu leta 2020. V pobudi podrobneje opisujeta,
kakšna škoda naj bi nastajala otrokom zaradi dolgotrajnega zaprtja vrtcev in
šol. Po mnenju pobudnic so izpodbijani odloki in Sklep ministrice/181 v
neskladju z 2., 14., 56. in 57. členom Ustave. Pobudnici ob tem izpostavljata,
da naj bi šlo za nesorazmeren poseg v njune pravice iz 56. in 57. člena Ustave.
Sklep ministrice/181 naj bi bil tudi v neskladju s 104. členom ZZUOOP in 2.
členom Zakona o osnovni šoli (Uradni list RS, št. 81/06 – uradno prečiščeno
besedilo, 102/10, 107/10, 87/11 in 63/13 – v nadaljevanju ZOsn).
3. Člen 104 ZZUOOP je po mnenju
pobudnic v neskladju s tretjim odstavkom 57. člena Ustave in 2. členom ZOsn,
ker ne določa, kaj sploh je šolanje na daljavo in kako se izvaja, da se z njim
dosežejo realizacija ur in cilji izobraževanja. Ob tem pobudnici opozarjata, da
šolanje na daljavo ne pomeni nujno šolanja po internetu z uporabo računalnikov,
ker bi morala biti sicer vsem otrokom zaradi obveznosti osnovnošolskega
izobraževanja zagotovljena dostop do interneta in računalniška oprema.
Odgovor Državnega zbora
4. Državnemu
zboru je bila v odgovor poslana dopolnitev pobude, ki se nanaša na 104. člen
ZZUOOP. Državni zbor v odgovoru navaja, da vzgojno-izobraževalno delo na
daljavo ne pomeni posega v pravico iz tretjega odstavka 57. člena Ustave,
temveč način njenega izvrševanja v času, ko je bilo z namenom preprečitve
širjenja nalezljive bolezni začasno prepovedano zbiranje ljudi v šolah. Člen
104 ZZUOOP naj bi pomenil zakonsko pooblastilo in okvir za izvedbo
vzgojno-izobraževalnega dela na daljavo, o katerem odloči minister, pristojen
za izobraževanje. V zakonskem pooblastilu naj bi bil vsebovan temeljni pogoj za
odreditev vzgojno-izobraževalnega dela na daljavo, in sicer omilitev in odprava
posledic nalezljive bolezni COVID-19. Za presojo ustavnosti 104. člena ZZUOOP
je po mnenju Državnega zbora pomembno, da je v drugem odstavku tega člena
določeno, da se z vzgojno-izobraževalnim delom dosegajo realizacija ur in
cilji, določeni z vzgojno-izobraževalnimi programi. To naj bi pomenilo, da se
vzgojno-izobraževalno delo na daljavo izvaja pravno in strokovno vezano.
Upoštevati naj bi bilo treba tudi vsebino 105. člena ZZUOOP. Glede na to
Državni zbor meni, da je vzgojno-izobraževalno delo po vsebini, namenu in
obsegu v ZZUOOP v povezavi z ZOsn vsebinsko opredeljeno. Ob upoštevanju namena
zakona je lahko zakonski okvir širši ali ožji, pri čemer namen interventnega
zakona ni sistemsko urejanje, ampak preprečevanje nastanka protiustavnih
posledic. V nadaljevanju odgovarja Državni zbor tudi na očitke pobudnic v zvezi
z nesorazmernostjo posega.
Mnenje Vlade
5. Pobudo
z dopolnitvami, kolikor je šlo za nove argumente, do katerih se nasprotna
udeleženca še nista imela možnosti opredeliti, je Ustavno sodišče poslalo Vladi
in ministrici, pristojni za izobraževanje. Odgovorila sta Vlada in Ministrstvo
za izobraževanje, znanost in šport (v nadaljevanju MIZŠ). Vlada je Ustavnemu
sodišču poslala tudi mnenje o pobudi za začetek postopka za oceno ustavnosti
104. člena ZZUOOP.
6. Vlada pojasnjuje, zakaj izpodbijana
ukrepa nista nesorazmerno posegla v človekove pravice pobudnic. Meni tudi, da
epidemiološkim razmeram prilagojen način izvajanja pouka ne more pomeniti
posega v pravico do izobraževanja. V zvezi s tem opozarja na ukrepe, ki so bili
izvedeni za čim učinkovitejšo izvedbo izobraževanja v tej obliki. Glede 104. člena ZZUOOP Vlada opozarja, da ta določba ne
vzpostavlja šolanja na daljavo kar tako, temveč izvira iz konkretnih okoliščin,
v katerih živimo. Z ukrepom šolanja na daljavo se skuša v največji možni meri
preprečiti nastanek škodljivih posledic zaradi prepovedi zbiranja ljudi v
šolah. S tem, ko naj bi bilo v 104. členu ZZUOOP določeno, da poteka
izobraževanje na daljavo, če je to potrebno za omilitev in odpravo posledic
COVID-19, naj bi bila jasno nakazana povezava z obstojem okoliščin za določitev
prepovedi zbiranja v šolah iz 39. člena Zakona o nalezljivih boleznih (Uradni
list RS, št. 33/06 – uradno prečiščeno besedilo, 142/20 in 82/21– ZNB). To naj
bi pomenilo, da če ni prepovedi zbiranja v šolah, tudi niso izpolnjeni pogoji
iz 104. člena ZZUOOP za izvedbo pouka na daljavo. Tako naj bi bila ta določba
vsebinsko in časovno usklajena z določbami drugih zakonov in Ustave.
Izjave pobudnic
7. Pobudnici
v odgovorih ponovno navajata razloge za to, zakaj zapiranje vrtcev in šol ni
pomenilo sorazmernega posega v njune človekove pravice, ter opozarjata na
razlikovanje med otroki, do katerega naj bi prihajalo zaradi izpodbijanih
ukrepov. Znova poudarjata, da kvaliteta šolanja na daljavo ni primerljiva z
izobraževanjem v šoli, česar naj ne bi zanikala niti ministrica, pristojna za
izobraževanje, potrjeno pa naj bi bilo tudi v praksi ob odprtju šol za otroke s
posebnimi potrebami. Sposobnost učencev dojemati snov preko računalniškega
zaslona naj ne bi bila enaka, kot če poteka pouk v živo. Pobudnici v zvezi z
odgovorom Državnega zbora glede ustavnosti 104. člena ZZUOOP posebej
izpostavljata, da daje ta zakonska določba Vladi bianco pooblastilo, da
sama odloči o vsebini, načinu in trajanju ukrepa šolanja na daljavo, kar naj bi
bilo v neskladju s tretjim odstavkom 92. člena
Ustave.
Dosedanji potek postopka
8. S sklepom št. U-I-8/21 z dne
1. 4. 2021 je Ustavno sodišče sprejelo pobudo za začetek postopka za oceno
ustavnosti 104. člena ZZUOOP, 1. in 2. točke prvega odstavka 1. člena
Odloka/204, 2. točke prvega odstavka 1. člena Odloka o začasni prepovedi
zbiranja ljudi v zavodih s področja vzgoje in izobraževanja ter univerzah in
samostojnih visokošolskih zavodih (Uradni list RS, št. 9/21 – v nadaljevanju
Odlok/9), 2. točke prvega odstavka 1. člena Odloka o začasni prepovedi zbiranja
ljudi v zavodih s področja vzgoje in izobraževanja ter univerzah in samostojnih
visokošolskih zavodih (Uradni list RS, št. 12/21, 14/21 in 15/21 – v nadaljevanju
Odlok/12) ter za oceno ustavnosti in zakonitosti Sklepa ministrice/181, kolikor
se je nanašal na osnovne šole (1. točka izreka). Ugotovilo je, da so ukrepi iz
odlokov in Sklepa ministrice/181, kolikor se je nanašal na osnovne šole, sicer
prenehali veljati, da pa so zaradi precedenčnosti vprašanj, ki jih odpira
pobuda za presojo teh aktov, izpolnjeni pogoji za presojo ne več veljavnih
določb predpisov (26. do 29. točka obrazložitve). Pobudo za začetek
postopka za oceno ustavnosti 1. točke prvega odstavka 1. člena Odloka/9 in 1.
točke prvega odstavka 1. člena Odloka o začasni prepovedi zbiranja ljudi v
zavodih s področja vzgoje in izobraževanja ter univerzah in samostojnih
visokošolskih zavodih (Uradni list RS, št. 12/21 in 14/21) je Ustavno sodišče,
ker pobudnici za izpodbijanje teh določb že ob vložitvi pobude nista izkazovali
pravnega interesa, zavrglo (2. točka izreka). Zaradi izpolnjenosti pogojev iz
30. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno
prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS) pa je po
uradni dolžnosti samo začelo postopek za oceno ustavnosti teh določb (3. točka
izreka). Predlog za začasno zadržanje izvrševanja Odloka/204 in Sklepa
ministrice/181 je Ustavno sodišče, ker ta dva predpisa ob odločanju nista več
veljala, zavrglo (4. točka izreka).
B. – I.
Obseg presoje
9. Pobudnici
v tej zadevi sta mladoletna otroka, ki navajata, da sta v šolskem letu 2020/21
obiskovali prva četrti razred osnovne šole, druga pa predvidoma zadnje leto
vrtca. Izpodbijata odloke Vlade o začasni prepovedi zbiranja ljudi v
vzgojno-izobraževalnih organizacijah v jeseni in pozimi v letih 2020/21 ter
Sklep ministrice/181 o izvajanju izobraževanja na daljavo, kolikor se nanaša na
osnovne šole, v tem obdobju. V zvezi z odreditvijo izobraževanja na daljavo
pobudnici izpodbijata tudi 104. člen ZZUOOP, na podlagi katerega lahko
minister, pristojen za izobraževanje (v nadaljevanju minister za
izobraževanje), odredi ta ukrep.
10. S pobudo je izpodbijanih več
različnih predpisov, in to z različnih vidikov. Pobudnici izpodbijanim odlokom
Vlade o začasnem zapiranju vrtcev in šol in Sklepu ministrice/181 o odreditvi
šolanja na daljavo očitata vsebinsko neskladje z Ustavo, ker naj bi ti predpisi
nesorazmerno posegali v njune človekove pravice, in sicer zlasti v pravici iz
56. in 57. člena Ustave. V zvezi z
izpodbijanim 104. členom ZZUOOP pa izpostavljata predvsem to, da ta zakonska
določba ne pomeni zadostne zakonske podlage za pooblastilo ministru za
izobraževanje, da lahko odredi šolanje na daljavo. To po vsebini pomeni očitek
o neskladju izpodbijane zakonske določbe z načelom zakonitosti oziroma
legalitete iz drugega odstavka 120. člena Ustave.
11. Ustavno
sodišče ocenjuje, da je pobuda v delu, ki se nanaša na vprašanje skladnosti
104. člena ZZUOOP z drugim odstavkom 120. člena Ustave, zrela za odločitev. Na
podlagi 6. člena ZUstS in ob smiselni uporabi prvega odstavka 314. člena Zakona
o pravdnem postopku (Uradni list RS, št. 73/07 – uradno prečiščeno besedilo,
45/08 in 10/17 – ZPP) je odločilo, da o tem delu pobude izda delno odločbo, o
preostalem delu zadeve pa bo odločilo posebej. Takrat bo opravilo tudi presojo
odlokov Vlade v tistem delu, v katerem je s sklepom št. U-I-8/21 z dne 1. 4. 2021 v zvezi z njimi samo začelo postopek
za oceno ustavnosti.
12. Uvodoma se mora Ustavno sodišče
opredeliti še do tega, v kolikšnem obsegu bo presojalo 104. člen ZZUOOP. Ta zakonska določba se nanaša na izvajanje
vzgojno-izobraževalnega dela na daljavo v osnovnih šolah, v šolah in
vzgojno-izobraževalnih zavodih za otroke s posebnimi potrebami, glasbenih šolah
ter srednjih in višjih strokovnih šolah. Pobudnici izpodbijata to določbo le v
delu, ki se nanaša na osnovne šole, in samo v tem obsegu je izkazan tudi (njun)
pravni interes.1 To bi narekovalo presojo 104. člena ZZUOOP le v delu, v katerem se
nanaša na osnovne šole. Ne glede na to se je Ustavno sodišče odločilo, da bo
104. člen ZZUOOP na podlagi 30. člena ZUstS presodilo tudi v delu, v katerem se
nanaša na šole in vzgojno-izobraževalne zavode za otroke s posebnimi potrebami.
Vprašanja, ki se z vidika skladnosti 104. člena ZZUOOP z drugim odstavkom 120.
člena Ustave zastavljajo glede tistega dela 104. člena ZZUOOP, ki se nanaša na
osnovne šole, so namreč povsem enaka vprašanjem, ki se z omenjenega vidika
zastavljajo tudi glede tistega dela 104. člena ZZUOOP, ki se nanaša na šole in
vzgojno-izobraževalne zavode za otroke s posebnimi potrebami. V obeh primerih
gre namreč za presojo, ali pomeni 104. člen ZZUOOP zadostno zakonsko podlago za
odreditev šolanja na daljavo na podobni izobraževalni ravni. Z vidika vprašanj,
ki so predmet obravnave, gre torej za medsebojno povezana dela zakonske določbe
104. člena ZZUOOP. To pa pomeni, da so izpolnjeni pogoji iz 30. člena ZUstS za
začetek postopka za oceno ustavnosti 104. člena ZZUOOP (tudi) v delu, ki se
nanaša na šole in vzgojno-izobraževalne zavode za otroke s posebnimi potrebami.
Ustavno sodišče o tej odločitvi ni posebej obveščalo Državnega zbora. Do
vprašanj, ki se nanašajo na skladnost 104. člena ZZUOOP s 120. členom Ustave in
ki so enaka z vidika obeh vrst vzgojno-izobraževalnih institucij, se je imel
namreč Državni zbor možnost opredeliti že v okviru odgovora na pobudo iz te
zadeve.
B. – II.
Presoja skladnosti 104. člena ZZUOOP z
načelom legalitete
13. Izpodbijani
104. člen ZZUOOP se glasi:
»104. člen
(vzgojno-izobraževalno delo
na daljavo)
(1) Vzgojno-izobraževalno
delo (pouk in druge oblike organiziranega dela) z učenci, dijaki in študenti v
osnovnih šolah, osnovnih šolah s prilagojenim programom, zavodih za vzgojo in
izobraževanje otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami, glasbenih šolah,
srednjih in višjih strokovnih šolah lahko, če je to potrebno za omilitev in
odpravo posledic COVID-19, poteka v obliki izobraževanja na daljavo. O tem s
sklepom odloči minister, pristojen za izobraževanje.
(2) Z
izvajanjem izobraževanja na daljavo iz prejšnjega odstavka se dosegajo
realizacija ur in cilji, določeni z vzgojno-izobraževalnimi ali študijskimi
programi.«
14. Pobudnici
navajata, da 104. člen ZZUOOP ne določa, kaj sploh je šolanje na daljavo in
kako se izvaja, da se z njim dosežejo realizacija ur in cilji izobraževanja.
Opozarjata, da daje ta zakonska določba ministru za izobraževanje bianco pooblastilo,
da sam odloči o vsebini, načinu in trajanju ukrepa šolanja na daljavo. V zvezi
s tem se pobudnici sklicujeta na neskladje izpodbijane zakonske določbe s 57.
členom Ustave in tretjim odstavkom 92. člena Ustave. Vendar pa gre po vsebini
predvsem za očitek, ki ga je treba presojati z vidika skladnosti 104. člena
ZZUOOP z drugim odstavkom 120. člena
Ustave. Zato je Ustavno sodišče izpodbijano zakonsko določbo presojalo z vidika
njene skladnosti s to določbo Ustave.
Vsebina načela drugega odstavka 120.
člena Ustave
15. Drugi
odstavek 120. člena Ustave določa, da opravljajo upravni organi svoje delo
samostojno v okviru in na podlagi Ustave in zakona. S tem je določeno načelo
vezanosti delovanja upravnih organov na ustavno in zakonsko podlago ter okvir, to je t. i. načelo zakonitosti
oziroma legalitetno načelo.2 Iz tega načela izhajata dve
zahtevi: (1) podzakonski predpisi in posamični akti izvršilne oblasti so lahko
sprejeti le na podlagi zakona, kar pomeni, da morajo temeljiti na
(dovolj določni) vsebinski podlagi v zakonu, (2) poleg tega pa morajo biti v
okviru zakona, kar pomeni, da ne smejo preseči njegovega možnega pomena.3 Pri tem je za
presojo v tej zadevi pomembna prva zahteva, po kateri sme izvršilna oblast
delovati samo na podlagi vsebinske in dovolj določne ureditve v zakonu.
16. Iz ustaljene presoje Ustavnega
sodišča izhaja, da izvršilna oblast za svoje delovanje (tudi normodajno) sicer
ne potrebuje izrecnega pooblastila v zakonu (t. i. izvršilne klavzule).4 Potrebuje pa
dovolj jasno in natančno zakonsko ureditev tistih vprašanj, katerih urejanje
sodi v izključno pristojnost zakonodajalca. V naravi stvari je, da zakoni kot
osrednji splošni pravni akti urejajo vse tiste zadeve, ki so poglavitne,
temeljne, osrednje za določen pravni sistem, a hkrati niso tako pomembne, da bi
bila urejene že v Ustavi.5 Sem nedvomno sodi urejanje pravic in
obveznosti, saj to področje urejanja že po 87. členu Ustave sodi v izključno
pristojnost zakonodajalca. Izvršilna oblast teh vprašanj ne sme originarno
(izvirno) urejati. Pooblastila za tako urejanje ji ne sme dati niti zakon. Vso
tvarino, ki bodisi po Ustavi bodisi zaradi svojega pomena sodi v domet
zakonskega urejanja, sme urejati le zakonodajalec z zakonom, izvršilni oblasti
pa sme prepustiti le, da s splošnimi predpisi zakonsko materijo tehnično
dopolnjuje, razčlenjuje in podrobneje opredeljuje.6 Kadar
zakonodajalec izvršilno oblast pooblasti za izdajo podzakonskega predpisa, mora
prej v temelju sam urediti vsebino, ki naj bo predmet predpisa, ter določiti
okvire in usmeritve za njeno podrobnejše podzakonsko urejanje.7 V zakonu morajo
biti jasno izraženi ali iz njega nedvomno razvidni namen zakonodajalca in
vrednostna merila za izvrševanje zakona.8 Golo oziroma bianco pooblastilo
izvršilni oblasti (tj. pooblastilo, ki ni dopolnjeno z vsebinskimi kriteriji)
pomeni opustitev obveznega pravnega urejanja s strani zakonodajalca, ki ni v
skladu z ustavnim redom.9
17. Zahteva po določnosti zakonske
podlage je še posebej stroga, kadar gre za normativno urejanje načina
uresničevanja človekovih pravic in temeljnih svoboščin oziroma za njihovo
normativno omejevanje. Iz drugega odstavka 15. člena Ustave namreč izhaja, da
je dovoljeno način uresničevanja človekovih pravic in temeljnih svoboščin
predpisati le z zakonom, kar še toliko bolj velja za omejevanje človekovih
pravic.10 To že samo po sebi pomeni, da je lahko predpis, s katerim se
izvirno urejajo človekove pravice in temeljne svoboščine, le zakon. Podrobnejše
urejanje manj pomembnih, tehničnih vprašanj v zvezi z določitvijo načina
uresničevanja določene človekove pravice ali temeljne svoboščine oziroma v
zvezi z njenim omejevanjem lahko sicer zakonodajalec prepusti izvršilni
oblasti, vendar mora v zakonu določiti dovolj določna merila za tako urejanje.11 Ob tem velja, da
se stopnja določnosti oziroma natančnosti zakonskega pooblastila lahko
razlikuje glede na področje urejanja in predvideno intenziteto posega v
človekove pravice ali temeljne svoboščine. Ustavno sodišče je že sprejelo
stališče, da mora biti zakonsko pooblastilo izvršilni oblasti toliko bolj
restriktivno in precizno, kolikor večji je poseg zakona v posamezne človekove
pravice in temeljne svoboščine ali kolikor večji je njegov učinek nanje.12 Vselej pa mora
biti pooblastilo dovolj natančno, da izvršilni oblasti ne omogoča izvirnega
določanja načina uresničevanja oziroma omejevanja človekovih pravic in
temeljnih svoboščin.
18. Predpis, s katerim se izvirno
urejajo človekove pravice in temeljne svoboščine, je lahko torej praviloma le
zakon. Zgolj v posebnih primerih, ko pomenijo ukrepi, s katerim se s
podzakonskim aktom določa način izvrševanja človekovih pravic in temeljnih
svoboščin ali se vanje posega, odziv na pojav nalezljive bolezni, lahko Državni
zbor predpisovanje takšnih ukrepov izjemoma prepusti izvršilni oblasti.
Okoliščine, ki so pomembne za predpisovanje takšnih ukrepov, se lahko namreč
hitro spreminjajo ter terjajo hiter odziv in prilagajanje sprejetih ukrepov,
zakonodajni postopek pa temu ni prilagojen. Državnemu zboru zato ni mogoče
odreči možnosti, da v takšnem specifičnem položaju za predpisovanje takšnih ukrepov
pooblasti izvršilno oblast. Vendar pa mora najprej v zakonu sam določiti dovolj
natančna vsebinska merila, ki jih mora izvršilna oblast pri tem upoštevati. V
zakonu mora biti določen ali iz njega jasno razviden namen ukrepov, poleg tega
pa mora zakon dovolj natančno opredeliti dopustne načine oziroma vrste, obseg
in pogoje za določitev načina uresničevanja posamezne človekove pravice oziroma
za njeno omejitev ter druga ustrezna varovala pred arbitrarnim določanjem
načina uresničevanja človekovih pravic in temeljnih svoboščin oziroma njihovega
omejevanja. Če te vsebinske podlage ni, ni mogoče govoriti o urejanju
človekovih pravic in temeljnih svoboščin z zakonom.13
Uporaba predstavljenih stališč v
obravnavani zadevi
19. Člen 104 ZZUOOP pooblašča ministra
za izobraževanje, da če je to potrebno za omilitev in odpravo posledic
COVID-19, (tudi) v osnovnih šolah ter v šolah in zavodih za otroke s posebnimi
potrebami odredi izvajanje vzgojno-izobraževalne dejavnosti na daljavo.
Odločitev o sprejetju takšnega ukrepa zakonodajalec v celoti prepušča ministru
za izobraževanje. S tem mu prepušča normativno odreditev ukrepa, s katerim se
izvirno posega v človekovo pravico otrok do izobraževanja iz prvega odstavka 57. člena Ustave14 oziroma, kolikor gre za otroke s posebnimi potrebami, v pravico do
izobraževanja in usposabljanja iz drugega odstavka 52.
člena Ustave kot specialno določbo prvega odstavka 57. člena
Ustave.
20. Z
vidika skladnosti 104. člena ZZUOOP z drugim odstavkom 120. člena Ustave je
treba v nadaljevanju odgovoriti na dve vprašanji. Kot prvo se zastavlja
vprašanje, ali je zakonodajalec normativno odreditev ukrepa, ki pomeni omejitev
človekovih pravic in temeljnih svoboščin s področja izobraževanja, sploh smel
prepustiti ministru za izobraževanje. Če je odgovor na to vprašanje pritrdilen,
pa se kot drugo zastavlja vprašanje, ali temelji takšno pooblastilo na zadostni
zakonski podlagi.
21. Državni zbor sicer meni, da
izobraževanje na daljavo ne pomeni posega v pravico do izobraževanja, temveč
način njenega izvrševanja. Tudi Vlada meni, da epidemiološkim razmeram
prilagojen način izvajanja pouka ne more pomeniti posega v pravico do
izobraževanja, in v zvezi s tem navaja, da bodo učenci tudi na daljavo dosegli
potrebne standarde znanja (oziroma jim bo dana ta možnost), ter opozarja na
ukrepe, ki so bili izvedeni za čim učinkovitejše in kakovostnejše načrtovanje
in izvajanje vzgojno-izobraževalnega dela na daljavo. Navaja, da je Zavod
Republike Slovenije za šolstvo za šole pripravil številna priporočila, strokovnim
delavcem, staršem in otrokom pa je bila dana možnost podpore pri izvajanju
izobraževanja na daljavo. Vlada poudarja, da si MIZŠ v času izvajanja ukrepov
za preprečevanje širjenja COVID-19 prizadeva za zagotavljanje kontinuiranega
izobraževalnega procesa, ki je ustrezno prilagojen posebnim razmeram, za
preprečevanje nastajanja večjih razlik med učenci pri osvajanju znanja, pri
čemer posveča posebno skrb ranljivim skupinam, ter zagotavlja ustrezna orodja
za tehnično podporo učiteljem in učencem pri izvajanju izobraževanja na
daljavo.
22. Po presoji Ustavnega sodišča so
omenjena prizadevanja za čim učinkovitejše izvajanje procesa izobraževanja na
daljavo sicer lahko v določeni meri omilila posledice, ki jih je za
uresničevanje pravic iz prvega odstavka 57. člena in drugega odstavka 52. člena
Ustave imel ukrep začasne prepovedi zbiranja ljudi v osnovnih šolah ter v šolah
in vzgojno-izobraževalnih zavodih za otroke s posebnimi potrebami. Vendar pa
izobraževanje osnovnošolcev oziroma izobraževanje in usposabljanje otrok s
posebnimi potrebami v takšni obliki ne more pomeniti enako učinkovite oblike
izobraževanja oziroma usposabljanja, kot je zagotovljena v primeru izvajanja
vzgojno-izobraževalne dejavnosti v samih vzgojno-izobraževalnih institucijah.
Izvajanje vzgojno-izobraževalne dejavnosti na daljavo lahko poteka v različnih
oblikah,15 v vsakem primeru pa pomeni, da izobraževalni proces poteka brez
fizične navzočnosti učiteljev in učencev na istem kraju, torej brez
neposrednega stika med učiteljem in učenci. To velja tudi za primer
izobraževanja na daljavo s pomočjo uporabe računalniške tehnologije.
Tehnologija, preko katere poteka izobraževanje na daljavo, je lahko namreč
sicer pomembno orodje, ki omogoča takšno obliko izobraževanja, vendar nikakor ne more nadomestiti učenja v
vzgojno-izobraževalnih institucijah in neprecenljivega neposrednega stika med
učiteljem in učencem. V zvezi s tem je treba poudariti, da to še posebej velja
za vzgojno-izobraževalno delo z otroki s posebnimi potrebami, ki, upoštevaje
njihove posebnosti in primanjkljaje, potrebujejo zanje še posebej prilagojeno
izvajanje izobraževanja in usposabljanja, ki so ga lahko praviloma deležni le v
institucijah, v katerih se z njimi ves čas ukvarjajo za to posebej strokovno
usposobljeni delavci, kar jim doma ni zagotovljeno.16 Posebno težko pa
je izvajanje vzgojno-izobraževalnega dela v takšni obliki gotovo tudi za mlajše
osnovnošolske otroke, ki so manj samostojni kot starejši otroci in so pri
izvajanju poučevanja na daljavo v pretežni meri odvisni od neposredne pomoči
odrasle osebe, kar jim je zagotovljeno v šoli. Glede otrok s posebnimi
potrebami je treba posebej izpostaviti tudi to, da so bili ti otroci v obdobju
prepovedi zbiranja ljudi v institucijah, ki jih obiskujejo, praviloma v celoti
prikrajšani za določene specialne oziroma terapevtske obravnave, ki jih nujno
potrebujejo za optimalen razvoj in ki se jim zagotavljajo v teh institucijah,
ali pa izvajanje teh storitev, kolikor jih je bilo mogoče izvajati na daljavo,
ni moglo biti enako učinkovito.
23. Glede na navedeno je izvajanje
vzgojno-izobraževalne dejavnosti na daljavo nedvomno pomenilo poseg v človekovi
pravici iz prvega odstavka 57. člena in drugega odstavka 52. člena Ustave.
Sicer pa Ustavno sodišče na tem mestu dodaja, da se zahteve iz 17. in 18. točke
obrazložitve te odločbe, ki se nanašajo na razmerje med zakonodajno in
izvršilno vejo oblasti v primeru urejanja človekovih pravic in temeljnih
svoboščin, nanašajo tudi na primere, ko se s podzakonskim aktom v posebnih
primerih izjemoma izvirno določa način uresničevanja človekovih pravic in
temeljnih svoboščin.
24. Kot že navedeno, iz drugega
odstavka 120. člena Ustave izhaja zahteva, da je lahko predpis, s katerim se
izvirno omejita določena človekova pravica in temeljna svoboščina, praviloma le
zakon. Zakonodajalec sme izvršilni oblasti prepustiti zgolj podrobnejše
urejanje omejitev, ki jih je pred tem sam predpisal, in to le ob nadaljnjem
pogoju, da ji za tako nadaljnje urejanje določi dovolj določna merila.17 V obravnavanem
primeru pa zakonodajalec ni predvidel, da bo o tem, kdaj se bo izvajalo šolanje
na daljavo, odločal sam, temveč je pooblastilo za sprejetje predpisa, s katerim
se določi takšen ukrep, podelil ministru za izobraževanje. Z izpodbijano
zakonsko določbo tako zakonodajalec ministru za izobraževanje ni prepustil le
podrobnejšega urejanja že sprejetih omejitev človekovih pravic iz prvega
odstavka 57. člena Ustave oziroma drugega odstavka 52. člena Ustave, temveč mu
je prepustil sámo odločanje o tem, ali bo sploh poseženo v te pravice.
25. V običajnih okoliščinah bi
zakonodajalec s podelitvijo takšnega pooblastila ministru za izobraževanje (ne
glede na določnost in natančnost navodil, ki bi jih ob tem določil) kršil drugi
odstavek 120. člena Ustave. Kot že navedeno, pa gre v primeru sprejemanja
ukrepa, ki pomeni odziv na pojav nalezljive bolezni, za poseben položaj, ko
zakonodajalec odločanje o odreditvi ukrepa, s katerim se posega v človekove
pravice in temeljne svoboščine, izjemoma sme prepustiti ministru za
izobraževanje. Vendar pa je takšno pooblastilo ustavno dopustno samo, če
zakonodajalec ob tem v zakonu sam dovolj natančno določi vsebinske omejitve, ki
pri sprejemanju tega ukrepa vežejo ministra za izobraževanje in pomenijo varovala
pred arbitrarnim omejevanjem človekovih pravic in temeljnih svoboščin (glej 18.
točko obrazložitve te odločbe). Glede na to je moralo Ustavno sodišče v
nadaljevanju presoditi, ali je za omejevanje človekovih pravic s sklepom ministra za izobraževanje zakonodajalec
določil zadostno vsebinsko podlago v zakonu.
26. Z vidika zadostnosti prvega
odstavka 104. člena ZZUOOP kot podlage za omejevanje človekovih pravic s
področja izobraževanja Ustavno sodišče najprej ugotavlja, da izobraževanje na
daljavo kot posebna oblika izobraževanja v izpodbijani zakonski določbi ni
dovolj vsebinsko opredeljeno. Zakonodajalec ni namreč v ZZUOOP določil ničesar
v zvezi s tem, kako oziroma na kakšen način se izvaja izobraževanje na daljavo.
Izobraževanje na daljavo pa je, kot že navedeno, mogoče izvajati na zelo
različne načine. Izbira posameznega načina pomeni sicer strokovno odločitev, ki
ni nujno primerna za zakonsko urejanje. Ne glede na to pa mora zakonodajalec v
zakonu takšne različne možne oblike izobraževanja na daljavo vsaj predvideti in
s tem omogočiti, da bo položaj udeležencev procesa izobraževanja, v katerih
pravice se s takšnim ukrepom posega, v osnovi razviden že iz zakona. Državni
zbor sicer navaja, da iz drugega odstavka 104. člena izhaja, da se z
vzgojno-izobraževalnim delom na daljavo dosegajo realizacija ur in cilji,
določeni z vzgojno-izobraževalnimi programi, ter opozarja na 105. člen ZZUOOP
in na ZOsn. Vendar pa s tem ne utemelji svojih trditev o zadostni vsebinski
opredelitvi ukrepa izobraževanja na daljavo. V prvem odstavku 105. člena ZZUOOP
je namreč določeno samo, katere dodatne ukrepe, potrebne za omilitev in odpravo
posledic COVID-19, lahko, ne glede na določbe predpisov, ki urejajo
osnovnošolsko izobraževanje, odredi minister za izobraževanje, ne da bi se to
nanašalo na način izvajanja izobraževanja na daljavo.18 Enako velja tudi
za drugi odstavek 105. člena ZZUOOP, ki določa le, da lahko minister za
izobraževanje s sklepom določi tudi druge ukrepe, ki so nujni za nemoteno
delovanje vzgojno-izobraževalnih zavodov ter varovanje pravic in pravnih
koristi udeležencev izobraževanja. Naslednji odstavki 105. člena ZZUOOP pa se
sploh ne nanašajo na področje izobraževanja, temveč na področji športa in
znanosti. Neutemeljeno je tudi sklicevanje Državnega zbora na ZOsn. S tem
zakonom je sicer opredeljeno izvajanje osnovnošolskega izobraževanja, vendar v
običajnih razmerah, in ne v primeru šolanja na daljavo, ki gotovo zahteva
določene prilagoditve. Glede na to bi moral zakonodajalec posebej določiti, kaj
iz ZOsn oziroma na kakšen način se izvaja tudi v primeru izobraževanja na
daljavo. Primer tega sicer pomeni drugi odstavek 104. člena ZZUOOP, na katerega
opozarja tudi Državni zbor in ki se nanaša na to, da se z izobraževanjem na
daljavo dosegajo realizacija ur in cilji, določeni z vzgojno-izobraževalnimi
ali študijskimi programi. Vendar pa takšna ureditev, ki pomeni edino vsebinsko
zamejitev izobraževanja na daljavo, še ne pomeni zadostne vsebinske opredelitve
te oblike izobraževanja.
27. Glede določitve meril oziroma
okoliščin, v primeru obstoja katerih je mogoče predpisati izobraževanje na
daljavo, Ustavno sodišče ugotavlja, da iz izpodbijane zakonske določbe sicer
izhaja namen ukrepa izvajanja vzgojno-izobraževalne dejavnosti na daljavo. Kot
opozarja že Državni zbor, je v prvem odstavku 104. člena ZZUOOP namreč
določeno, da je ta ukrep dopusten, če je to potrebno za omilitev in odpravo
posledic COVID-19. Glede na to, da je ukrep izvajanja izobraževanja na daljavo
treba razumeti kot posledico ukrepa začasne prepovedi zbiranja ljudi v
vzgojno-izobraževalnih institucijah, je kot cilj ukrepa izobraževanja na
daljavo gotovo mogoče razumeti omilitev posledic, ki jih je za uresničevanje
pravice do izobraževanja pomenilo zaprtje vzgojno-izobraževalnih institucij.
Poleg tega pa je kot osrednji cilj ukrepa izobraževanja na daljavo, s katerim se je v povezavi z ukrepom
prepovedi zbiranja v vzgojno-izobraževalnih institucijah sledilo omejevanju
stikov med ljudmi in s tem poskušalo zajeziti in obvladati epidemijo COVID-19,
seveda treba upoštevati tudi varovanje zdravja in življenja ljudi, ki jih
ogroža nalezljiva bolezen COVID-19.
28. Namen ukrepa izvajanja
vzgojno-izobraževalne dejavnosti na daljavo, s čimer je posredno določeno, kdaj
se lahko odredi izobraževanje na daljavo, je torej iz zakona razviden. Vendar
pa gre z vidika določitve meril oziroma okoliščin, v katerih je mogoče s
podzakonskim aktom odrediti takšen ukrep, za preveč splošno zakonsko ureditev.
S tem ukrepom se, kot že navedeno, izvirno posega v človekove pravice iz prvega
odstavka 57. člena oziroma drugega odstavka 52. člena Ustave. Merila oziroma
okoliščine, ki jih mora ob sprejemanju takšne odločitve upoštevati minister za
izobraževanje, pa morajo biti dovolj določno urejene že v zakonu.
29. V zvezi s tem Ustavno sodišče
najprej ugotavlja, da zakon niti primeroma ne konkretizira dejanskih primerov,
ko se lahko zaradi omilitve in odprave posledic COVID-19 odredi izobraževanje
na daljavo, temveč odločanje o tem v celoti prepušča ministru za izobraževanje.19 Poleg tega se
prvi odstavek 104. člena ZZUOOP nanaša na različne vrste vzgojno-izobraževalnih
organizacij, pri čemer izvajanje izobraževanja na daljavo v posamezni izmed
njih ne pomeni enako intenzivnega posega v uresničevanje človekovih pravic s
področja izobraževanja. To bi se moralo odraziti tudi v določitvi
različnih meril za dopustnost odreditve tega ukrepa. Zakonodajalec pa ni v
zakon vključil nobenih varoval,20 s katerimi bi poskrbel za
tiste udeležence vzgojno-izobraževalnega procesa, za katere lahko izobraževanje
na daljavo pomeni posebno prepreko zaradi različnih dejanskih oziroma tehničnih
ovir.21 Prav tako pa ni
določil, kako bo poskrbljeno za tiste, ki potrebujejo dodatno učno pomoč
oziroma druge posebne oblike pomoči (npr. pomoč šolskih svetovalnih služb), ki
se jim v običajnih razmerah zagotavljajo v izobraževalnih ustanovah.
30. Ugotoviti je mogoče tudi to, da
zakonodajalec v zvezi s predpisovanjem meril za dopustnost odreditve
izobraževanja na daljavo ni upošteval ničesar v zvezi s tem, da lahko vsaj
določeno stopnjo zaščite pred širjenjem nalezljive bolezni COVID-19 pomenijo
tudi drugi ukrepi, ki sploh ne posegajo v človekove pravice s področja
izobraževanja oziroma pomenijo manj intenziven poseg vanje (npr. izobraževanje
v živo v manjših skupinah, turnusno izobraževanje v manjših skupinah oziroma
vsaj občasno izobraževanje v živo v manjših skupinah). Zakonodajalec je namreč
tudi odločanje o tem, ali naj v okviru odločanja o odreditvi izobraževanja na
daljavo upošteva tudi obstoj teh možnosti, prepustil ministru za izobraževanje.
Z vidika zadostnosti 104. člena ZZUOOP kot podlage za odreditev ukrepa o
izobraževanju zgolj na daljavo, s katerim se s sklepom ministra posega v
človekove pravice, pa bi moral zakonodajalec v zakon kot varovalko vključiti vsaj
to, da se lahko takšen ukrep uporabi le, ko z vidika spopadanja z epidemijo
COVID-19 dejansko ne pride v poštev uporaba nobene drugačne oblike izvajanja
vzgojno-izobraževalne dejavnosti, ki bi pomenila milejši poseg v človekove
pravice.
31. Ne nazadnje pa je treba z vidika
presoje, ali pomeni 104. člen ZZUOOP zadostno vsebinsko podlago glede določitve
meril oziroma okoliščin, v primeru obstoja katerih je mogoče odrediti
izobraževanje na daljavo, upoštevati tudi to, da je obravnavani ukrep le eden
od številnih možnih ukrepov, s katerimi se lahko z omejevanjem množičnih stikov
med ljudmi prepreči širjenje nalezljive bolezni COVID-19. Razen prepovedi
zbiranja v vzgojno-izobraževalnih institucijah prihaja namreč v poštev tudi
prepoved zbiranja ljudi na številnih drugih javnih mestih (npr. v trgovinah,
prireditvenih prostorih, prostorih, kjer se izvajajo določene storitve, in
lokalih). Uporaba posameznih izmed teh ukrepov različno intenzivno posega v
posamezne človekove pravice in temeljne svoboščine. Z vidika tega, za kako
intenziven poseg gre, pa je treba njihovo odreditev medsebojno uravnotežiti. To
varovalko bi moral zakonodajalec vključiti v zakon. Iz zakona bi moralo biti
razvidno, da sme minister za izobraževanje ukrep izobraževanja na daljavo
odrediti le, če so sočasno uvedeni tudi drugi ukrepi, s katerimi se
preprečujejo množični stiki med ljudmi in ki primerljivo ali pa celo manj
intenzivno posegajo v človekove pravice in temeljne svoboščine kot izpodbijani
ukrepi. Takšne omejitve pa zakonodajalec v izpodbijano zakonsko ureditev ni
vključil, temveč je tudi odločanje v zvezi s tem v celoti prepustil ministru za
izobraževanje.
32. Ustavno sodišče nadalje ugotavlja,
da zakonodajalec ni določil, na katerem območju sme minister za izobraževanje
odrediti šolanje na daljavo. Ta ukrep je namreč mogoče odrediti za celotno
državo ali pa zgolj za območja s slabšo epidemiološko sliko ali pa celo samo za
posamezno šolo ali oddelek v okviru te šole. Zakonodajalec je ministru za
izobraževanje podelil neomejeno diskrecijo glede takšne prostorske zamejitve
šolanja na daljavo, čeprav omejevanje na določenem območju glede na
epidemiološko sliko niti ni potrebno. Prav tako ni zakonodajalec določil
nobenih omejitev glede časovnega trajanja ukrepa šolanja na daljavo in tudi ne
dolžnosti periodičnega preverjanja njegove nadaljnje dopustnosti ter je tudi
odločanje v zvezi s tem v celoti prepustil ministru za izobraževanje. Vlada
sicer navaja, da je ukrep časovno omejen s tem, da je lahko v veljavi samo,
dokler velja prepoved zbiranja v vzgojno-izobraževalnih institucijah. Vendar pa
to ne pomeni, da gre za z zakonom konkretno določene časovne omejitve trajanja
spornega ukrepa.
33. Nazadnje je treba ugotoviti tudi
to, da zakonodajalec v zakon ni vključil dolžnosti ministra, da se ob sprejemanju
ukrepov posvetuje s stroko oziroma z njo sodeluje, niti dolžnosti ustreznega
obveščanja javnosti o sprejetih ukrepih, kar bi prav tako pomenilo varovalo, s
katerim bi bila omejena popolnoma prosta presoja ministra za izobraževanje za sprejetje odločitve o
posegu v pravico iz drugega odstavka 52. člena
Ustave. Tudi zato ni mogoče govoriti o tem, da je izpolnjena zahteva, da so
lahko človekove pravice in temeljne svoboščine omejene le z zakonom.
34. Glede
na navedeno daje 104. člen ZZUOOP ministru za izobraževanje vsaj v presojanem
obsegu, to je, kolikor se nanaša na osnovne šole ter šole in
vzgojno-izobraževalne zavode za otroke s posebnimi potrebami, preširoko polje
proste presoje v zvezi z odreditvijo ukrepa, ki pomeni poseg v pravici iz
drugega odstavka 52. člena in prvega odstavka 57. člena
Ustave. Kot takšna je ta določba v neskladju z drugim odstavkom 120. člena
Ustave.
Odločitev
35. Člen
104. ZZUOOP, kolikor se nanaša na osnovne šole ter šole in
vzgojno-izobraževalne zavode za otroke s posebnimi potrebami, je torej v
neskladju z drugim odstavkom 120. člena Ustave. Ustavno sodišče je o tem izdalo
ugotovitveno odločbo. Upoštevalo je namreč, da bi z razveljavitvijo odpadla
kakršnakoli zakonska podlaga za odreditev šolanja na daljavo v primeru ponovne
začasne prepovedi zbiranja ljudi v vzgojno-izobraževalnih institucijah, ukrep
izobraževanja na daljavo pa pomeni celo omilitev golega ukrepa začasne
prepovedi zbiranja ljudi v vzgojno-izobraževalnih institucijah. Zato bi
razveljavitev te protiustavne določbe lahko privedla še do hujšega posega v
človekovi pravici do izobraževanja ter izobraževanja in usposabljanja, kot če
ta določba še nekaj časa ostane v veljavi. Glede na to je Ustavno sodišče na
podlagi 48. člena in drugega odstavka 40.
člena ZUstS odločilo, da je 104. člen ZZUOOP v delu, v katerem se nanaša na
osnovne šole ter na šole in vzgojno-izobraževalne zavode za otroke s posebnimi
potrebami, v neskladju z Ustavo (1. točka izreka). Odločilo je tudi, da mora
Državni zbor ugotovljeno neskladje z Ustavo odpraviti v roku dveh mesecev po
objavi te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije (2. točka izreka), do
odprave ugotovljenega neskladja pa se prvi odstavek 104. člena ZZUOOP uporablja
(3. točka izreka).
C.
36. Ustavno
sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi 48. člena in drugega odstavka 40.
člena ZUstS ter tretje alineje tretjega odstavka v zvezi s petim odstavkom 46.
člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11,
70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice in sodniki dr.
Matej Accetto, dr. Rok Čeferin, dr. Dunja Jadek Pensa, Dr. Dr. Klemen Jaklič
(Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Špelca
Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Odločbo je
sprejelo s petimi glasovi proti štirim. Proti so glasovali sodnica Jadek Pensa
ter sodniki Jaklič, Knez in Šorli. Sodnica Mežnar ter sodnika Accetto in
Pavčnik so dali pritrdilna ločena mnenja. Sodnica Jadek Pensa in sodnik Knez
sta dala odklonilni ločeni mnenji.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
_______________
1 Več o pravnem interesu prve pobudnice za
izpodbijanje te zakonske določbe glej 31. točko sklepa Ustavnega sodišča št.
U-I-8/21.
2 Drugi odstavek 120. člena Ustave pomeni temeljno ustavno
določbo na tem področju. Iz ustavnosodne presoje sicer izhaja, da ima ta
določba tudi specialen izraz v nekaterih drugih določbah Ustave, iz katerih
izhaja zahteva, da mora biti posamezno vprašanje urejeno v zakonu. Glej npr. odločbo št. U-I-178/10 z dne 3. 2. 2011
(Uradni list RS, št. 12/11, in OdlUS XIX, 17), 19. točka obrazložitve, glede
149. člena Ustave; odločbo št. U-I-156/08 z dne 14. 4. 2011 (Uradni list RS,
št. 34/11), 42. točka obrazložitve, glede drugega odstavka 58. člena Ustave;
odločbo št. U-I-215/11, Up-1128/11 z dne 10. 1. 2013 (Uradni list RS, št.
14/13), 7. in 8. točka obrazložitve, glede 147. člena Ustave; odločbo št.
Up-459/17, U-I-307/19 z dne 21. 1. 2021 (Uradni list RS, št. 42/21), 14. točka obrazložitve, glede prvega
odstavka 51. člena Ustave v zvezi z
drugim odstavkom 50. člena Ustave.
3 Primerjaj z odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-73/94 z dne 25. 5. 1995 (Uradni list RS, št. 37/95, in
OdlUS IV, 51), 17.–19. točka obrazložitve. Tako tudi odločba Ustavnega sodišča
št. U-I-79/20 z dne 13. 5. 2021 (Uradni list RS, št. 88/21),
69. točka obrazložitve. Vendar pa v obravnavani zadevi ne gre za takšen primer.
4 Glej na primer odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-73/94, 17. in 19. točka obrazložitve, sklep
Ustavnega sodišča št. U-I-113/04 z dne 7. 2. 2007 (Uradni list RS, št. 16/07,
in OdlUS XVI, 16), 13. točka obrazložitve, in odločbo Ustavnega sodišča št.
U-I-84/09 z dne 2. 7. 2009 (Uradni list RS, št. 55/09,
in OdlUS XVIII, 31), 8. točka obrazložitve.
5 Glej M. Pavčnik, Teorija prava, Prispevek k razumevanju
prava, 6., pregledana in dopolnjena izdaja, GV Založba, Ljubljana 2020, str.
253.
6 Prim. odločbo
Ustavnega sodišče št. U-I-50/00 z dne 30. 5. 2002 (Uradni list RS, št. 54-I/02,
in OdlUS XI, 93), 6. točka obrazložitve.
7 Odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-16/98 z dne 5. 7. 2001 (Uradni
list RS, št. 62/01, in OdlUS X, 144), 18. točka obrazložitve, in št. U-I-60/06,
U-I-214/06, U-I-228/06 z dne 7. 12. 2006
(Uradni list RS, št. 1/07, in OdlUS XV, 84), 126. točka
obrazložitve.
8 Odločba Ustavnega sodišče št. U-I-50/00, 6. točka obrazložitve.
9 Prav tam.
10 Primerjaj z odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-79/20, 71.
točka obrazložitve. Glej tudi odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-287/95 z dne
14. 11. 1996 (Uradni list RS, št. 68/96, in OdlUS V, 155), 8. točka
obrazložitve; št. U-I-346/02 z dne 10. 7.
2003 (Uradni list RS, št. 73/03, in OdlUS XII, 70), 10. točka
obrazložitve; in št. Up-1303/11, U-I-25/14 z dne 21. 3.
2014 (Uradni list RS, št. 25/14, in OdlUS XX, 21), 10. točka
obrazložitve.
11 Odločba Ustavnega sodišča št. U-I-79/20, 72. točka
obrazložitve.
12 Odločba Ustavnega sodišča št. U-I-92/07 z dne 15. 4. 2010 (Uradni list RS, št. 46/10, in OdlUS
XIX, 4), 150. točka obrazložitve.
13 Glej odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-79/20, 83. točka
obrazložitve.
14 Prvi odstavek 57. člena Ustave je sicer oblikovan kot
svoboščina, vendar hkrati pomeni pravico do izobraževanja. Tako J. Zobec v: M.
Avbelj (ur.), Komentar Ustave Republike Slovenije, Del 1, Nova Univerza,
Evropska pravna fakulteta, Ljubljana 2019, str. 486.
Da gre za pravico in
ne le za svoboščino, potrjuje tudi dosedanja ustavnosodna presoja. Glej npr.
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-215/96 z dne 25. 11. 1999 (Uradni list RS,
št. 101/99, in OdlUS VIII, 265), 7. točka obrazložitve, v kateri Ustavno
sodišče navaja, da je pravica do izobrazbe in šolanja človekova pravica, ki ji
stoji nasproti obveznost države, da ustvarja možnosti, da si vsak državljan
lahko svobodno pridobi ustrezno izobrazbo (prvi in tretji odstavek 57. člena
Ustave).
15 Npr. s pomočjo prevzema pisnih gradiv in navodil na
določenem kraju ali z njihovim pošiljanjem učencem po pošti oziroma s
posredovanjem preko elektronskih komunikacijskih sredstev, kot tudi z možnostjo
elektronskega dostopa do določenih vnaprej pripravljenih posnetih učnih vsebin
oziroma s predvajanjem posnetkov izobraževalnih vsebin na radiu ali televiziji
ter ne nazadnje tudi z izvajanjem pouka preko različnih elektronskih aplikacij.
16 V zvezi s tem kaže opozoriti na stališče Skupine Združenih
narodov za razvoj (United Nations Sustainable Development Group), zavzeto v
poročilu »Vpliv COVID-19 na otroke«, po katerem je za otroke s posebnimi
potrebami najmanj verjetno, da bodo imeli koristi od šolanja na daljavo, str.
12. https://unsdg.un.org/sites/default/files/2020-04/160420_Covid_Children_Policy_Brief.pdf.
17 Primerjaj z
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-79/20, 82. točka obrazložitve.
18 Iz te določbe izhaja,
da lahko minister za izobraževanje s sklepom drugače določi: izvedbo šolskega
koledarja, trajanje šolskega in študijskega leta, načine ocenjevanja znanja ter
pridobivanja in zaključevanja ocen, odločanje o napredovanju učencev in
dijakov, načine in roke za opravljanje izpitov in drugih obveznosti, roke za
izdajo ter razdelitev spričeval in drugih listin, način in roke za opravljanje
nacionalnega preverjanja znanja, način in roke za opravljanje zaključnega
izpita in mature ter merila za izbiro kandidatov v primeru omejitve vpisa v
srednje in višje strokovne šole.
19 Takšno konkretizacijo pomeni npr. šele Sklep o izvajanju
vzgojno-izobraževalnega dela na daljavo (Uradni list RS, št. 138/21), ki ga je
izdala ministrica, pristojna za izobraževanje, in v njem določila, da se
izobraževanje na daljavo izvaja v primeru: začasne omejitve in prepovedi
zbiranja ljudi v zavodih s področja vzgoje in izobraževanja; epidemiološkim
ukrepom prilagojene organizacije izobraževalnega dela; ugotovitve pristojnega
inšpektorata, da zavod ne izpolnjuje predpisanih ukrepov za preprečevanje
širjenja COVID-19 ali napotitve posameznih oddelkov v karanteno (glej točko II tega
sklepa).
20 Intenzivnost ukrepa je odvisna od tega, za kako temeljno
obliko izobraževanja gre in na katero skupino udeležencev izobraževanja se
nanaša ukrep izvajanja vzgojno-izobraževalnega dela na daljavo. Za zelo
intenziven poseg v pravico do izobraževanja in usposabljanja gre gotovo v
primeru, ko se vzgojno-izobraževalno delo na daljavo izvaja v šolah in zavodih
za otroke s posebnimi potrebami. Ti otroci namreč potrebujejo specifičen način
izobraževanja, ki jim ga najlažje v živo nudijo za to izobražene strokovne
osebe, poleg tega pa lahko ti otroci v primeru izobraževanja na daljavo
izgubijo tudi zanje nujno potrebne specialne obravnave in druge terapije, ki se
jim sicer zagotavljajo v teh institucijah. Za zelo intenziven poseg v pravico
do izobraževanja gre tudi v primeru, ko se vzgojno-izobraževalno delo na
daljavo izvaja v osnovnih šolah. V njih namreč poteka najbolj temeljna in po
sami Ustavi obvezna oblika izobraževanja (drugi odstavek 57. člena Ustave). To
še posebej velja, ko se izobraževanje na daljavo izvaja za mlajše osnovnošolske
otroke. Ti otroci so namreč pri šolskem delu praviloma manj samostojni in velik
del časa potrebujejo neposredno pomoč oziroma vodstvo odrasle osebe. To jim je
sicer zagotovljeno v šoli, v primeru izobraževanja na daljavo pa so odvisni od
pomoči osebe, ki v tem času skrbi zanje, in njenih (z)možnosti, da jim pomaga.
Za nekoliko manj intenziven poseg v pravico do izobraževanja gre v primerih
izvajanja izobraževanja na daljavo v srednjih in višjih šolah, saj to nista
obvezni obliki izobraževanja. Enako gotovo velja tudi v primeru izvajanja
izobraževanja na daljavo v glasbeni šoli kot (zgolj) dopolnilni obliki
izobraževanja, kolikor ta vrsta izobraževanja sploh sodi v domet prvega
odstavka 57. člena Ustave.
21 Gre npr. za otroke, ki doma sploh nimajo na voljo
ustreznega prostora oziroma drugih potrebnih razmer za učenje in za katere bi
bilo izobraževanje treba organizirati v drugem okolju. V primeru, da se
izobraževanje na daljavo izvaja z uporabo računalniške tehnologije, pa je treba
omeniti tudi tiste, ki doma nimajo ustrezne računalniške opreme oziroma
internetne povezave.