Številka: Up-26/19-31
U-I-227/19-22
Datum: 2. 9. 2021
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku, začetem s sklepom Ustavnega
sodišča, in v postopku odločanja o ustavni pritožbi A. B., C., na seji
2. septembra 2021
odločilo:
1. Člen 61 Zakona o nalogah in pooblastilih policije
(Uradni list RS, št. 15/13, 23/15 – popr., 10/17 in 47/19) je v neskladju
z Ustavo.
2. Državni zbor je ugotovljeno neskladnost z Ustavo dolžan
odpraviti v roku enega leta od objave te odločbe v Uradnem listu Republike
Slovenije.
3. Do odprave ugotovljenega neskladja v postopku odločanja
o predlogu za podaljšanje ukrepa po 61. členu Zakona o nalogah in
pooblastilih policije preiskovalni sodnik kršitelju vroči predlog oškodovanca.
4. Člen 60 Zakona o nalogah in pooblastilih policije ni v
neskladju z Ustavo.
5. S sklepom Okrožnega sodišča v Murski Soboti
št. I Ks 58775/2018 z dne 27. 12. 2018 v zvezi s sklepom
Okrožnega sodišča v Murski Soboti št. I Kpd 58775/2018 z dne 21. 12.
2018 je bila pritožniku kršena pravica do enakega varstva pravic iz
22. člena Ustave.
6. Ustavna pritožba zoper sklep Okrožnega sodišča v Murski
Soboti št. I Ks 58775/2018 z dne 19. 12. 2018 v zvezi s sklepom
Okrožnega sodišča v Murski Soboti št. I Kpd 58775/2018 z dne 11. 12.
2018 se zavrne.
Obrazložitev
A.
1. Pritožniku je 10. 12. 2018 ob 14.50 na podlagi
drugega odstavka 60. člena Zakona o nalogah in pooblastilih policije (v
nadaljevanju ZNPPol) zaradi suma storitve kaznivega dejanja z znaki nasilja
policistka Policijske postaje Murska Sobota po telefonu ustno odredila prepoved
približevanja oškodovankama (partnerici in hčerki) za 48 ur, to je do
12. 12. 2018 do 14.50, na razdaljo, ki znaša najmanj 200 metrov,
prepoved približevanja stanovanjski hiši, kjer trenutno prebivata oškodovanki,
in prepoved nadlegovanja po komunikacijskih sredstvih. Policisti so
10. 12. 2018 ob 19.25 pritožniku vročili še pisno odredbo in jo na podlagi
četrtega odstavka 60. člena ZNPPol 11. 12. 2018 ob 9.15 poslali v
presojo preiskovalni sodnici Okrožnega sodišča v Murski Soboti. Preiskovalna sodnica
je s sklepom št. I Kpd 58775/2018 z dne 11. 12. 2018 potrdila
odrejeni ukrep in ga podaljšala do 25. 12. 2018 do 14.50 (skupaj 15 dni).
Zoper ta sklep preiskovalne sodnice je pritožnik vložil pritožbo, ki jo je
zunajobravnavni senat Okrožnega sodišča v Murski Soboti s sklepom št. I Ks
58775/2018 z dne 19. 12. 2018 zavrnil. Na predlog oškodovanke, vložen
20. 12. 2018, je preiskovalna sodnica Okrožnega sodišča v Murski Soboti s
sklepom št. I Kpd 58775/2018 z dne 21. 12. 2018 ukrep podaljšala
do 8. 2. 2019 do 14.50 (skupaj 60 dni). Zoper ta sklep je pritožnik vložil
pritožbo, ki jo je zunajobravnavni senat Okrožnega sodišča v Murski Soboti s
sklepom št. I Ks 58775/2018 z dne 27. 12. 2018 zavrnil.
2. Pritožnik med drugim uveljavlja kršitvi
22. člena Ustave ter 6. člena Konvencije o varstvu človekovih pravic
in temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94, MP, št. 7/94 – v
nadaljevanju EKČP), ki ju utemeljuje z navedbami, da odredba policije temelji
zgolj na navedbah njegove nekdanje partnerke (oškodovanke) in da ga policisti
pred odreditvijo ukrepa in vročitvijo odredbe ali ob odreditvi ukrepa in
vročitvi odredbe niso o ničemer povprašali, zaradi česar ni imel nikakršnih
možnosti, da bi pojasnil dejstva oziroma okoliščine, ki so mu v korist, in
izpodbil navedbe oškodovanke. Navaja še, da tudi v postopku pred sodiščem ni
imel možnosti ničesar izjaviti, da ni bil vabljen na zaslišanje in da ga nihče
ni nič vprašal. Pritožnik naj zato tudi v postopku pred sodiščem ne bi imel
možnosti, da se brani, ter navaja dejstva in predlaga dokaze v svojo korist.
Navaja, da mu sodišče ni vročilo predloga oškodovanke za podaljšanje ukrepa,
čeprav takšna obveznost sodišča izhaja iz Ustave in 6. člena EKČP, zaradi
česar se o predlogu ni mogel izreči ter podati navedb in predlagati dokazov v
svojo korist.
3. Zunajobravnavni senat, ki je odločal o prvi
pritožnikovi pritožbi, se ni opredelil do njegovih navedb o kršitvi pravice do
izjave. Zunajobravnavni senat, ki je odločal o drugi pritožbi pritožnika, je
njegove očitke o kršitvi pravice do izjave zavrnil z obrazložitvijo, da ZNPPol
v zvezi s podaljšanjem ukrepa prepovedi približevanja ne predvideva
kontradiktornega postopka, kar glede na zakonske določbe, ki zagotavljajo
hitrost odločanja v zvezi z obravnavanim nasiljem v družini, niti ni mogoče,
saj mora preiskovalni sodnik odločiti o podaljšanju ukrepa do izteka ukrepa,
zakon pa oškodovancu nalaga le, da morebitni predlog za podaljšanje ukrepa poda
pred njegovim iztekom.
4. Ustavno sodišče je s sklepom št. Up-26/19 z dne
22. 1. 2019 ustavno pritožbo sprejelo v obravnavo, predvsem zaradi
presoje, ali je bila pritožniku z izpodbijanimi sklepi kršena pravica iz
22. člena Ustave. V skladu s prvim odstavkom 56. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo,
109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS) je o sprejemu ustavne pritožbe
obvestilo Okrožno sodišče v Murski Soboti.
5. Ker se je v postopku preizkusa ustavne pritožbe
zastavilo vprašanje, ali ureditev ukrepa prepovedi približevanja določeni
osebi, kraju in območju po 60. in 61. členu ZNPPol zagotavlja učinkovito
varstvo pravic v skladu z 22. členom Ustave, je Ustavno sodišče s sklepom
št. Up-26/19, U-I-227/19 z dne 19. 9. 2019 začelo postopek presoje
skladnosti ZNPPol z Ustavo. Ustavno sodišče je v postopku presoje skladnosti
ZNPPol z Ustavo vpogledalo v spis Okrožnega sodišča v Murski Soboti št. I
K 58775/2018.
6. Ustavno sodišče je odločitev, da na podlagi drugega
odstavka 59. člena ZUstS začne postopek za oceno ustavnosti ZNPPol, v skladu
s prvim odstavkom 28. člena ZUstS poslalo v odgovor Državnemu zboru.
Državni zbor je odgovoril, da ZNPPol ne vsebuje protiustavne pravne praznine,
saj zakonska ureditev kršitelju ne onemogoča izjave o ukrepu. Kršitelj lahko
izjavo poda že ustno ob ustni odreditvi ukrepa (kar je treba v skladu s
splošnimi pravili o ugotavljanju dejanskega stanja po ZNPPol in zakonu, ki
ureja kazenski postopek, ustrezno protokolirati) in z vložitvijo pritožbe.
Takšna izjava pomeni element kontradiktornosti pri odločanju preiskovalnega
sodnika o predloženi odredbi oziroma zunajobravnavnega senata pri odločanju o
pritožbi zoper odločitev preiskovalnega sodnika. Mnenje je poslala tudi Vlada,
ki je zavzela stališče, da ZNPPol ne vsebuje protiustavne pravne praznine, saj
lahko kršitelj poda izjavo v okviru pritožbe zoper ukrep (četrti odstavek
60. člena ZNPPol), pa tudi že prej, takoj ob ustnem izreku ukrepa.
Policija mora to izjavo priložiti ostalim dokazom in listinam, ki jih s pisno
odredbo posreduje v presojo preiskovalnemu sodniku, kršitelj pa ima možnost
podati izjavo tudi že v obligatornem predhodnem oziroma hkratnem postopku
ugotavljanja in preverjanja utemeljenega suma, ki je predpogoj za odreditev
ukrepa in je z njim v vzročni zvezi. Vlada meni, da ZNPPol sodišču tudi ne
preprečuje, da pozove stranko, naj se izjavi v postopku, ki ga vodi. Odgovor
Državnega zbora in mnenje Vlade sta bila vročena pritožniku, ki nanju ni
odgovoril.
B. – I.
7. Izpodbijani sklepi o prepovedi približevanja v času
odločanja o pritožnikovi ustavni pritožbi ne učinkujejo več, ker se je iztekel
čas, za katerega je bila prepoved izrečena in podaljšana. Zato bi se lahko
zastavilo vprašanje pritožnikovega pravnega interesa (druga alineja prvega
odstavka 55.b člena ZUstS), ker zgolj ugotovitev kršitve človekove
pravice, ne da bi bil izpodbijani posamični akt razveljavljen ali odpravljen
(prvi odstavek 59. člena ZUstS), (praviloma) ne spreminja pritožnikovega
pravnega položaja. Vendar, kot je razvidno iz 5. točke obrazložitve, se je v
postopku obravnave ustavne pritožbe z vidika človekovih pravic zastavilo
vprašanje o ustavni skladnosti zakona, na katerem izpodbijani sklepi temeljijo.
Ker se sklepi o prepovedi približevanja redno sprejemajo za določeno krajše
obdobje, bi odrekanje pravnega interesa za ustavno pritožbo zaradi izteka
učinka sklepov vselej preprečilo možnost vsebinske presoje zatrjevanih kršitev
človekovih pravic in temeljnih svoboščin zaradi domnevne neskladnosti ZNPPol z
Ustavo v postopku z ustavno pritožbo. To pa ne bi bilo sprejemljivo. Zahtevi po
pravni predvidljivosti ter učinkovitem varstvu človekovih pravic in temeljnih
svoboščin, ki ju zagotavljajo stališča Ustavnega sodišča, sprejeta ob vsebinski
presoji predpisov, ter zahteva po tem, da prav vsi državni organi pri
izvrševanju svojih pristojnosti spoštujejo Ustavo, o čemer se kot zadnje v
državi izreka prav Ustavno sodišče, morajo v tovrstnih primerih izjemoma
pretehtati nad stališčem, po katerem se v postopku pred Ustavnim sodiščem
zaradi pomanjkanja pravnega interesa zavrže ustavna pritožba, če niso
izpolnjeni pogoji za razveljavitev ali odpravo izpodbijanega posamičnega akta
po prvem odstavku 59. člena ZUstS. Drugače bi lahko zgolj zaradi časovno
omejene veljavnosti sprejetih posamičnih aktov in neizogibnega učinka izteka časa,
praviloma pomembnega za presojo o pritožnikovem pravnem interesu, vselej
izostal odgovor na ta vprašanja. Posebej izražen javni interes po vsebinski
presoji Ustavnega sodišča zato lahko utemelji pogoje za vsebinsko odločitev
Ustavnega sodišča o ustavni pritožbi, čeprav niso izpolnjeni pogoji za
odločitev po prvem odstavku 59. člena ZUstS. To bo takrat, kadar zahtevi
po pravni predvidljivosti ter učinkovitem varstvu človekovih pravic in
temeljnih svoboščin narekujeta odločitev Ustavnega sodišča o posebno pomembnih
precedenčnih ustavnopravnih vprašanjih sistemske narave, ki se po razumni oceni
utegnejo zastavljati tudi v zvezi s posamičnimi akti enake narave in
primerljive vsebine, sprejemanimi v prihodnosti. V tovrstnih primerih Ustavno
sodišče svojo odločitev o ustavni pritožbi omeji na morebitno ugotovitev
kršitve človekove pravice ali temeljne svoboščine.
B. – II.
8. Ukrep prepovedi približevanja določeni osebi, kraju
ali območju po ZNPPol je po svoji naravi oseben omejevalen ukrep. V slovenski
pravni red je bil uveden s spremembo Zakona o policiji (Zakon o spremembah in
dopolnitvah Zakona o policiji, Uradni list RS, št. 79/03 – ZPol-B) kot
posebno policijsko varnostno opozorilo. Tako je bila z novima 39.a in 39.b
členom Zakona o policiji (Uradni list RS, št. 110/03 – uradno prečiščeno
besedilo – ZPol/03) uvedena možnost, da policisti odredijo prepoved
približevanja določenemu kraju oziroma osebi v tistih primerih nasilja v
družini, ki pomenijo prekršek. Policisti so lahko izrekli prepoved
približevanja za 48 ur, preiskovalni sodnik pa je lahko prepoved podaljšal do
skupnega trajanja 10 dni. Uveden je bil tudi obligatoren sodni preizkus izdane
odredbe. Z uveljavitvijo Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o policiji
(Uradni list RS, št. 78/06 – ZPol-F) pa je bilo mogoče izreči prepoved
približevanja tudi zaradi nasilnih kaznivih dejanj.
9. Z uveljavitvijo ZNPPol sta bila 39.a in 39.b člen
Zakona o policiji (Uradni list RS, št. 66/09 – uradno prečiščeno besedilo
in 22/10 – ZPol) razveljavljena, ZNPPol pa institut prepovedi približevanja
določeni osebi, kraju ali območju ureja v 60. in 61. členu. Po prvem
odstavku 60. člena ZNPPol smejo policisti odrediti prepoved približevanja
določenemu kraju oziroma osebi (v nadaljevanju oškodovanec), če je podan utemeljen
sum, da je oseba storila kaznivo dejanje ali prekršek z znaki nasilja, ali je
bila zalotena pri takem kaznivem dejanju ali prekršku, in obstajajo razlogi za
sum, da bo ogrozila življenje, osebno varnost ali svobodo osebe, s katero je
ali je bila v bližnjem razmerju v smislu določb kazenskega zakonika in zakona,
ki ureja preprečevanje nasilja v družini (v nadaljevanju kršitelj). Te
okoliščine policisti ugotovijo zlasti na podlagi dotedanjega grdega ravnanja
kršitelja, iz okoliščin, ki jih neposredno zaznajo ob prihodu na kraj dogodka,
zbranih obvestil od žrtev ali prič, podatkov centra za socialno delo,
humanitarnih in nevladnih organizacij. Kot kraj se določi kraj, kjer
oškodovanec stanuje, dela, se izobražuje, je v varstvu ali se vsakodnevno
giblje. Prepoved približevanja določenemu kraju oziroma osebi zajema tudi
prepoved nadlegovanja po komunikacijskih sredstvih, na kar kršitelja policisti
posebej opozorijo. Prepoved približevanja odredi policist tako, da kršitelju,
na katerega se ukrep nanaša, v policijskem postopku z njim takoj izreče ustno
odredbo, naknadno pa v roku, ki ne sme biti daljši od 6 ur, vroči še pisno
odredbo o odrejenem ukrepu (drugi odstavek 60. člena ZNPPol). Policija
lahko izreče prepoved približevanja za 48 ur, mora pa odredbo takoj poslati v
presojo preiskovalnemu sodniku okrožnega sodišča, ki lahko ukrep potrdi,
spremeni ali razveljavi. Preiskovalni sodnik mora odločiti o ukrepu v roku, ki
ne sme biti daljši od 24 ur. Če prepoved približevanja določenemu kraju oziroma
osebi preiskovalni sodnik potrdi, lahko ukrep izreče za čas do 15 dni, pri
čemer mora upoštevati začetek veljave ukrepa, kot ga je izrekla policija. Zoper
odločbo preiskovalnega sodnika je v treh dneh dovoljena pritožba na
zunajobravnavni senat okrožnega sodišča, ki mora o pritožbi odločiti v treh
dneh od prejema pritožbe. Pritožbo lahko vložijo kršitelj, oškodovanec in
policija (četrti odstavek 60. člena ZNPPol). Če obstajajo utemeljeni
razlogi za sum, da bo kršitelj nadaljeval ogrožanje tudi po preteku 15 dni, za
katere je bila izrečena prepoved približevanja, lahko oškodovanec pred iztekom
ukrepa predlaga preiskovalnemu sodniku podaljšanje ukrepa do 60 dni. Če so
izpolnjeni zakonski pogoji, preiskovalni sodnik do izteka ukrepa izda odločbo,
s katero podaljša prepoved približevanja določenemu kraju oziroma osebi. Zoper
to odločbo je v treh dneh dovoljena pritožba na zunajobravnavni senat okrožnega
sodišča, ki o pritožbi odloči v treh dneh od prejema pritožbe (61. člen
ZNPPol).
B. – III.
10. Ustavno sodišče se je že večkrat opredelilo do
pomena pravice do izjave. V odločbi št. U-I-18/93 z dne 11. 4. 1996
(Uradni list RS, št. 25/96, in OdlUS V, 40) je pojasnilo, da pojem sodne
odločbe vključuje tudi pravico do enakega varstva pravic iz 22. člena
Ustave, ki vsakomur zagotavlja enako varstvo njegovih pravic v postopku pred
sodiščem, in pravico do sodnega varstva iz 23. člena Ustave, iz katere
izhaja, da sme o posameznikovih pravicah in dolžnostih ter o obtožbah proti
njemu odločiti le neodvisno in nepristransko sodišče, ki je ustanovljeno z
zakonom. Ustavno sodišče je v tej odločbi zapisalo, da se mora sodišče za
zagotovitev svoje nepristranskosti seznaniti s stališči obeh strank
(69.–71. točka obrazložitve). V odločbi št. U-I-296/02 z dne
20. 5. 2004 (Uradni list RS, št. 68/04, in OdlUS XIII, 41) je Ustavno
sodišče s sklicevanjem na odločbo št. U-I-18/93 zapisalo, da iz dejstva,
da se določen omejevalni ukrep odredi s sodno odločbo, izhajajo določena
procesna jamstva, med drugim pravica do enakega varstva pravic iz 22. člena
Ustave in pravica do sodnega varstva iz 23. člena Ustave, in da mora
sodišče, da bi lahko razpravljali o nepristranskosti, v zvezi s svojo
odločitvijo slišati stališča obeh strank (38. in 39. točka obrazložitve). V
odločbi št. U-I-328/04 z dne 29. 5. 2008 (Uradni list RS,
št. 65/08, in OdlUS XVII, 20) je Ustavno sodišče pojasnilo, da je bistvena
vsebina pravice iz 22. člena Ustave v tem, da ima posameznik možnost, da
se udeležuje postopka, v katerem nepristransko sodišče odloča o njegovi
pravici, in možnost, da se izjavi o dejstvih in okoliščinah, ki so pomembne za
odločitev o njegovi pravici, torej o vseh dejanskih in pravnih vidikih zadeve
(14. točka obrazložitve). V odločbi št. Up-232/99 z dne 17. 2. 2000
(Uradni list RS, št. 24/2000, in OdlUS IX, 131) je Ustavno sodišče
pojasnilo, da iz pravice do enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave, ki
je poseben izraz pravice do enakosti pred zakonom iz drugega odstavka
14. člena Ustave, izhaja tudi zahteva po kontradiktornem postopku; da mora
biti v njem vsaki stranki dana možnost, da predstavi svoja stališča tako glede
dejanske kot pravne podlage spora, da predlaga dokaze ter da se izjavi o
navedbah nasprotne stranke ter rezultatih dokazovanja pod pogoji, ki je ne
postavljajo v neenakopraven položaj nasproti drugi stranki; da navedena ustavna
določba terja od sodišča, da mora postopek voditi ob spoštovanju temeljne
zahteve po enakopravnosti in procesnem ravnotežju strank ter spoštovanju
njihove pravice, da se branijo pred vsemi procesnimi dejanji, ki lahko vplivajo
na njihove pravice in interese; in da ta zahteva temelji na spoštovanju
človekove osebnosti in dostojanstva, saj zagotavlja vsakomur možnost izjaviti
se v postopku, ki zadeva njegove pravice in interese, in tako preprečuje, da bi
postal le predmet postopka (6. točka obrazložitve). Nemško Zvezno ustavno
sodišče (Bundesverfassungsgericht – BVerfG) je zavzelo stališče, da
pravica do izjave ni le človekova »postopkovna prapravica«, temveč tudi
objektivnopravno postopkovno načelo, ki je za postopek po načelih pravne države
kratko malo konstitutivno; da je njegov pomen za pravno državo priznan tudi s
pravico do poštenega sojenja v skladu s prvim odstavkom 6. člena EKČP in
drugim odstavkom 47. člena Listine Evropske unije o temeljnih pravicah (UL
C 202, 7. 6. 2016); da naj posameznik ne bo le objekt sodniške odločitve,
temveč mora pred odločitvijo, ki se nanaša na njegove pravice, priti do besede,
da lahko kot subjekt vpliva na postopek in njegov rezultat; da pravica do
izjave strankam zagotavlja pravico do informacije, izjave in upoštevanja, da
lahko same določajo svoje ravnanje v postopku in ga prilagajajo specifičnim
okoliščinam, ter da še zlasti zagotavlja, da so njihove izjave in predlogi
slišani.1
11. Pravico do poštenega sojenja zagotavlja tudi prvi
odstavek 6. člena EKČP. Pošten postopek, ki obsega tudi temeljno načelo
kontradiktornega postopka, zahteva, da imajo vse stranke postopka možnost, da
se seznanijo z vsemi vlogami in dokazi ter se izjavijo o njih z namenom
vplivanja na odločitev sodišča o zadevi. Poleg tega ta določba zahteva, da
države pogodbenice organizirajo svoj sodni sistem tako, da so postopki hitri in
učinkoviti. Kljub temu da Evropsko sodišče za človekove pravice (v nadaljevanju
ESČP) slednjemu pripisuje velik pomen, pa hitrost in učinkovitost po stališču
ESČP ne upravičujeta neupoštevanja tako temeljnega načela, kot je pravica do
kontradiktornega postopka. Spoštovanje pravice do poštenega postopka je namenjeno
predvsem zagotavljanju interesov strank in pravilnega sodnega varstva.2
12. Iz pravice do enakega varstva pravic v postopku iz
22. člena Ustave torej izhaja zahteva po kontradiktornem postopku. Pravica
do izjave mora biti zagotovljena v prvostopenjskem postopku, v večini primerov
že v fazah postopka pred izdajo prvostopenjske odločitve, v določenih primerih
pa je zaradi posebnosti postopka dopustna in utemeljena tudi ureditev, ki
kontradiktornosti ne zagotavlja pred izdajo sodne odločbe, pač pa naknadno,
vendar še vedno v postopku pred sodiščem prve stopnje.3
13. Konvencija Sveta Evrope o preprečevanju nasilja nad
ženskami in nasilja v družini ter o boju proti njima (Uradni list RS,
št. 1/15, MP, št. 1/15 – v nadaljevanju Istanbulska konvencija) v
52. členu ureja nujne omejitvene ukrepe, v 53. členu pa ukrepe
prepovedi približevanja ali za zagotovitev varnosti. Z 52. členom
Istanbulske konvencije je določeno:
»Pogodbenice sprejmejo potrebne zakonodajne ali druge ukrepe
za zagotovitev, da imajo pristojni organi pooblastila za izrekanje ukrepov v
primerih neposredne nevarnosti, da storilec nasilja v družini zapusti
prebivališče žrtve ali ogrožene osebe za ustrezno dolgo obdobje in da se mu
prepove vstop v prebivališče ali stik z žrtvijo ali ogroženo osebo. Ukrepi,
sprejeti na podlagi tega člena, dajejo prednost varnosti žrtev ali ogroženih
oseb.«
S 53. členom Istanbulske konvencije je določeno:
»1. Pogodbenice sprejmejo potrebne zakonodajne ali druge
ukrepe za zagotovitev, da so žrtvam vseh oblik nasilja, ki jih zajema področje
uporabe te konvencije, na voljo ustrezni ukrepi prepovedi približevanja ali za
zagotovitev varnosti.
2. Pogodbenice sprejmejo potrebne zakonodajne ali druge
ukrepe za zagotovitev, da so ustrezni ukrepi prepovedi približevanja ali za
zagotovitev varnosti iz prejšnjega odstavka:
-
na voljo za takojšnjo zaščito in brez nepotrebnih finančnih ali upravnih
bremen za žrtev;
-
izdani za določeno obdobje ali dokler niso spremenjeni ali preklicani;
-
kadar je to potrebno, izdani na podlagi ex parte s takojšnjim učinkom;
-
na voljo ne glede na druge pravne postopke ali kot njihova dopolnitev;
-
lahko uvedeni v naknadnih pravnih postopkih.
3. Pogodbenice sprejmejo potrebne zakonodajne ali druge
ukrepe za zagotovitev, da se kršitev ukrepov prepovedi približevanja ali za
zagotovitev varnosti, izdanih v skladu s prvim odstavkom, kaznuje z
učinkovitimi, sorazmernimi in odvračilnimi kazenskimi ali drugimi pravnimi
sankcijami.«
Iz Istanbulske konvencije torej izhaja obveznost prednostnega
zagotavljanja varnosti žrtev nasilja, tudi z odrejanjem omejitvenih ukrepov
brez sodelovanja kršitelja (ex parte), kadar je slednje potrebno.4
B. – IV.
14. Zakonodajalec je predvidel
sodno kontrolo odreditve ukrepa prepovedi približevanja in sodno odločanje o
predlogu za podaljšanje tega ukrepa. Kontradiktornost v sodnem postopku mora
biti na podlagi 22. člena Ustave zagotovljena zaradi varstva pravice
kršitelja, da lahko vpliva na svoj pravni položaj v postopku, in zaradi
zagotavljanja enakosti orožij med strankama.
15. Člena 60 in 61 ZNPPol, ki urejata
ukrep prepovedi približevanja, ne vsebujeta določbe, da policisti ali sodišče
kršitelju omogočijo, da se izjavi o zadevi, da navaja dejstva ter predloži
dokaze v svojo korist in da se izjavi o navedbah in dokazih, ki ga bremenijo.
Prav tako zakon ne določa, da sodišče kršitelju vroči izvod predloga
oškodovanca za podaljšanje ukrepa (skupaj z dokazi, ki jih ta navaja za utemeljitev
ukrepa)5 ter mu omogoči, da se o njem izjavi. Zakon glede
postopka tudi ne napotuje na smiselno uporabo določb ZKP,6 Zakona
o preprečevanju nasilja v družini (Uradni list RS, št. 16/08 in 68/16 – v
nadaljevanju ZPND)7 ali katerega drugega predpisa. Po drugi
strani pa kontradiktornosti v postopku izrecno ne izključuje.
16. Ustavno sodišče tako ugotavlja, da
v postopku sodne kontrole odreditve ukrepa po 60. členu ZNPPol ni
zagotovljena predhodna kontradiktornost, saj zakon ne določa, da se kršitelja še
pred odločanjem preiskovalnega sodnika seznani z gradivom, na podlagi katerega
je policija odredila ukrep, ki je predmet sodnega preizkusa. Zakon izrecno tudi
ne predvideva naknadne kontradiktornosti, je pa z razlago mogoče zaključiti, da
se ima kršitelj vsaj pravico seznaniti z vsebino sodnega spisa. Ta razlaga
temelji na zakonski (posamični) analogiji.8
17. Vezanost pogojev za odreditev
ukrepa na sum storitve prekrška ali kaznivega dejanja, ki mu sledi omejitev
svobode gibanja in stika z družinskimi člani, po stališčih iz strokovne
literature pomeni, da ima ukrep nedvomno kazenskopravni značaj in da sodi v
prekrškovno ali kazensko procesno zakonodajo.9 S šestim
odstavkom 128. člena ZKP je predpisano, da ima obdolženec pravico
pregledati in prepisati spise in si ogledati dokazne predmete. Enako določbo
vsebuje prvi odstavek 102. člena Zakona o prekrških (Uradni list RS,
št. 29/11 – uradno prečiščeno besedilo, 21/13, 111/13 in 32/16 – v
nadaljevanju ZP-1). Ustavno sodišče ocenjuje, da se neurejeni položaj v ZNPPol
v bistvenem ujema s položajem, urejenim v ZKP, in da je posledično praznino v
ZNPPol dopustno zapolniti s pravilom iz šestega odstavka 128. člena ZKP.
To je razvidno že iz dejstva, da sta kot sodna organa, ki odločata o odreditvi
ukrepa in o pritožbi zoper presojo o odreditvi ukrepa, opredeljena preiskovalni
sodnik oziroma zunajobravnavni senat okrožnega sodišča (tj. senat iz šestega
odstavka 25. člena ZKP), ki sta nedvomno ustanovi kazenskega procesnega
prava. Poleg tega je podana določena podobnost predmetnega ukrepa z ukrepom
prepovedi približanja določenemu kraju ali osebi iz 195.a člena ZKP, ZNPPol pa
podobnega procesnega ukrepa ne ureja. To pomeni, da ima kršitelj, čim postopek
preide v sodno fazo, pravico do seznanitve z vsebino sodnega spisa in do
prepisa njegove vsebine. Sme se torej seznaniti z zbranim gradivom, na katerem
temelji odločitev sodišča. Posledično se o tem gradivu lahko izjavi v pritožbi
zoper odločbo preiskovalnega sodnika. Rešitev bi bila enaka tudi v primeru
ocene, da se s položajem iz 60. člena ZNPPol bolj kot s položajem iz ZKP
ujema položaj iz prvega odstavka 102. člena ZP-1. Kršitelju je torej v
vsakem primeru zagotovljena naknadna kontradiktornost, vendar šele v postopku s
pravnimi sredstvi, tj. pred sodiščem druge stopnje. Taka ureditev pa posega v
pravico kršitelja do izjave iz 22. člena Ustave.
18. Ustavno sodišče ugotavlja, da v postopku sodnega
odločanja o predlogu za podaljšanje ukrepa prepovedi približevanja po
61. členu ZNPPol kršitelju ni zagotovljena predhodna kontradiktornost, ker
zakon ne določa roka za vložitev predloga za podaljšanje ukrepa, temveč le, da
mora biti ta predlog podan do izteka ukrepa. Predlog sme biti torej vložen tudi
tik pred iztekom ukrepa. V tem primeru je o predlogu nemogoče pravočasno odločiti
tako, da bi ga preiskovalni sodnik pred odločitvijo vsaj vročil v odgovor
kršitelju, kaj šele da bi se kršitelj mogel o njem izjaviti. Z analogno uporabo
šestega odstavka 128. člena ZKP sta kršitelju omogočena le seznanitev z
vsebino sodnega spisa in prepis njegove vsebine. Zagotovljena mu je torej
naknadna kontradiktornost, vendar ne v postopku pred sodiščem prve stopnje.
Taka ureditev posega v pravico kršitelja do izjave iz 22. člena Ustave.
19. Poseg v človekovo pravico je lahko dopusten, vendar le, če to zahtevajo
človekove pravice drugih, in v primerih, ki jih določa Ustava (tretji odstavek
15. člena Ustave). Da zakonska ureditev lahko poseže v človekovo pravico,
mora torej najprej obstajati ustavno dopusten cilj. Le če ta obstaja, je v skladu
z ustaljeno ustavnosodno presojo dopustnost posega treba presoditi še z vidika
njegove skladnosti z 2. členom Ustave na podlagi t. i. strogega testa
sorazmernosti.10 Ustavno sodišče mora torej oceniti, ali
obstaja ustavno dopusten razlog, da se kršitelju v postopkih po 60. in
61. členu ZNPPol ne zagotavlja pravica do izjave iz 22. člena Ustave.
20. Cilj, ki se želi doseči z ukrepom
prepovedi približevanja, je učinkovita zaščita oškodovancev pred kršiteljem kot
povzročiteljem nasilja s takojšnjo odstranitvijo kršitelja iz življenjskega
okolja oškodovancev, da bi se preprečilo nadaljnje ogrožanje oškodovancev in s
tem tudi ponavljanje istovrstnih kaznivih dejanj ali prekrškov z znaki nasilja.
To je po presoji Ustavnega sodišča ustavno dopusten cilj, zaradi katerega lahko
zakonodajalec v skladu s tretjim odstavkom 15. člena Ustave omeji pravico
iz 22. člena Ustave.
21. Poleg tega, da lahko poseg v
človekove pravice temelji le na ustavno dopustnem, stvarno upravičenem cilju,
je treba po ustaljeni ustavnosodni presoji vselej oceniti še, ali je ta v
skladu z načeli pravne države (2. člen Ustave), in sicer s tistimi izmed
teh načel, ki prepovedujejo prekomerne posege države tudi v primerih, ko se z
njimi zasleduje legitimen cilj (splošno načelo sorazmernosti). Oceno, ali ne
gre morda za prekomeren poseg, opravi Ustavno sodišče na podlagi t. i. strogega
testa sorazmernosti. Ta test obsega presojo treh vidikov posega: (1) ali je
poseg sploh nujen (potreben); (2) ali je ocenjevani poseg primeren za dosego
zasledovanega cilja; (3) ali je teža posledic ocenjevanega posega v prizadeto
človekovo pravico sorazmerna zasledovanemu cilju oziroma koristim, ki bodo
zaradi posega nastale (načelo sorazmernosti v ožjem pomenu). Šele če poseg
prestane vse tri vidike testa, je ustavno dopusten (odločba Ustavnega sodišča
št. U-I-18/02, 25. točka obrazložitve).
22. V okviru preizkusa nujnosti posega
Ustavno sodišče presoja, ali je poseg sploh nujen (potreben) v tem smislu, da
cilja ni mogoče doseči brez posega nasploh (kateregakoli) oziroma da cilja ni
mogoče doseči brez ocenjevanega (konkretnega) posega s kakšnim drugim posegom,
ki bi bil po svoji naravi blažji. Glede na naravo in namen ukrepa prepovedi
približevanja je kontradiktornost sodnega odločanja v postopku po
60. členu ZNPPol nujno omejena s hitrostjo in učinkovitostjo, ki se
zahtevata zanj. Svoj namen ukrep lahko doseže le, če je odločitev sprejeta
hitro. Zakonska ureditev to hitrost zagotavlja (preiskovalni sodnik mora o
odredbi policije presoditi v 24 urah). Izključitev predhodne kontradiktornosti
v tem postopku je nujna, saj zakonodajalec te kontradiktornosti ne bi mogel
zagotoviti, ne da bi okrnil učinkovitost postopka in s tem ukrepa. Ureditev, ki
bi omogočala izvedbo procesnih dejanj za seznanitev kršitelja z zbranim
gradivom in za njegovo opredelitev do tega gradiva in bi sodišču omogočala, da
se seznani s kršiteljevo izjavo in o njej obrazloženo presodi, ni združljiva z
zahtevo po hitrosti in s tem po učinkovitosti postopka iz 60. člena ZNPPol
ter z zahtevami iz 52. in 53. člena Istanbulske konvencije. Od vročitve
odločbe preiskovalnega sodnika teče tridnevni rok za pritožbo, o katerem mora
zunajobravnavni senat okrožnega sodišča odločiti v treh dneh po prejemu
pritožbe (četrti odstavek 60. člena ZNPPol). Položaj, ko bi kršitelj smel
hkrati vložiti različni pravni sredstvi (ali le ugovor, ki bi se v primeru
zavrnitve štel za pritožbo), o katerih bi zaporedoma odločali sodišči različnih
stopenj, po presoji Ustavnega sodišča ne bi bil združljiv z zahtevo po
učinkovitosti postopka oziroma z zahtevami Istanbulske konvencije po
prednostnem zagotavljanju varnosti žrtev. Postopek po 60. členu ZNPPol je
namreč namenjen interventni odstranitvi kršitelja iz življenjskega okolja
oškodovanca. Izvedba ugovornega postopka pred sodiščem prve stopnje in nato še
pritožbenega postopka pred sodiščem druge stopnje bi bistveno podaljšala čas,
potreben za sprejetje pravnomočne odločitve o ukrepu, in posledično neugodno
vplivala na hitrost in s tem na učinkovitost postopka. Nujna je tako tudi
izključitev naknadne kontradiktornosti v postopku pred sodiščem prve stopnje.
Zato 60. člen ZNPPol ni v neskladju z Ustavo (4. točka izreka).
23. Namen postopka sodnega odločanja o
predlogu za podaljšanje odrejenega ukrepa po 61. členu ZNPPol je v
nadaljnjem zagotavljanju varnosti oškodovanca po interventni odstranitvi
povzročitelja nasilja iz njegovega okolja. Ukrep se sme podaljšati do skupnega
trajanja 60 dni, kar pomeni možnost intenzivnega posega v pravice kršitelja.
Ena od možnosti, s katero bi v takšnem primeru zakonodajalec lahko zagotovil
kontradiktornost postopka, je določitev roka za vložitev predloga za
podaljšanje ukrepa,11 upoštevaje tudi položaje, ki bi
upravičevali ureditev izjeme od tega pravila.12 V primeru take
izjeme (ko predloga zaradi okoliščin, nastalih že po izteku (ali tik pred
iztekom) roka za vložitev predloga in hkrati pred iztekom časovne veljavnosti
ukrepa, ne bi bilo mogoče vložiti v roku, ki bi omogočal zagotovitev predhodne
kontradiktornosti) bi zakonodajalec naknadno kontradiktornost v postopku pred
sodiščem prve stopnje zagotovil z možnostjo nesuspenzivnega ugovora kršitelja
zoper odločitev preiskovalnega sodnika o podaljšanju ukrepa in z določbo, da se
ugovor šteje za pritožbo, če mu preiskovalni sodnik ne ugodi (s čimer bi
preprečil nesmotrno kopičenje pravnih sredstev). Taka ureditev ne bi zmanjšala
učinkovitosti ukrepa, saj gre za položaj, ki sledi odstranitvi kršitelja iz
okolja oškodovanca na podlagi 60. člena ZNPPol, kar pomeni, da je njegova
varnost že zagotovljena, za izvedbo ugovornega in pritožbenega postopka pa je
na voljo primeren čas, saj se sme ukrep podaljšati do skupnega trajanja 60 dni,
torej še za 45 dni. To pomeni, da poseg v pravico do izjave iz 22. člena
Ustave z ureditvijo v 61. členu ZNPPol ni nujen.
24. Zakonodajalec je torej imel
možnost urediti postopek sodnega odločanja o predlogu za podaljšanje ukrepa
tako, da bi se kršitelj lahko učinkovito izjavil o navedbah iz predloga
oškodovanca, predložil morebitne dokaze, ki izpodbijajo obstoj vsebinskih
pogojev za podaljšanje ukrepa, oziroma ukrenil v svojo korist vse, kar bi se mu
zdelo primerno, ne da bi zato posegel v pravna jamstva iz 22. člena
Ustave.
25. Ker gre za položaj, ko zakon
tistega, kar bi moral urejati, ne ureja, Ustavno sodišče zaradi ugotovljene
protiustavnosti ZNPPol ni moglo razveljaviti. V skladu s prvim odstavkom
48. člena ZUstS je zato le ugotovilo protiustavnost 61. člena ZNPPol
(1. točka izreka) in zakonodajalcu v skladu z drugim odstavkom 48. člena
ZUstS naložilo, naj jo odpravi v roku enega leta od objave te odločbe v Uradnem
listu Republike Slovenije (2. točka izreka). Zakonodajalec bo moral ugotovljeno
protiustavnost odpraviti tako, da bo upošteval razloge, ki so navedeni v
obrazložitvi te odločbe.
26. Ustavno sodišče je na podlagi
drugega odstavka 40. člena ZUstS določilo način izvršitve te odločbe tako,
da do odprave ugotovljene protiustavnosti preiskovalni sodnik kršitelju vroči
predlog oškodovanca. Ta predlog mu vroči v vsakem primeru, torej ne glede na
to, ali je kršitelju glede na okoliščine zadeve mogoče zagotoviti, da se izjavi
o predlogu pred odločitvijo o podaljšanju ukrepa (3. točka izreka).
B. – V.
27. Iz enakih razlogov, iz
katerih je 61. člen ZNPPol v neskladju z 22. členom Ustave, je bila z
izpodbijanima sklepoma, s katerima je bilo odločeno o predlogu za podaljšanje
ukrepa in o pritožbi zoper to odločitev, kršena pritožnikova pravica do enakega
varstva njegovih pravic iz 22. člena Ustave. Sklepa ne učinkujeta več,
zato je Ustavno sodišče svojo odločitev omejilo zgolj na ugotovitev kršitve
navedene človekove pravice (5. točka izreka). Ker je Ustavno sodišče ugotovilo
navedeno kršitev, drugih v ustavni pritožbi zatrjevanih kršitev ni presojalo.
28. Izpodbijana sklepa, s katerima je
bilo odločeno o odrejenem ukrepu in o pritožbi zoper to odločitev, temeljita na
zakonski ureditvi, za katero je Ustavno sodišče ugotovilo, da ni v neskladju z
Ustavo. To pomeni, da ustavna pritožba zoper ta sklepa ni utemeljena, kolikor
pritožnik zatrjuje neskladnost 60. člena ZNPPol z Ustavo. Preostalih očitkov
pritožnika ni mogoče preizkusiti zaradi posplošenosti ali zaradi
neizpolnjevanja meril iz 7. točke obrazložitve te odločbe. Ustavno sodišče je
zato zavrnilo ustavno pritožbo zoper navedena sklepa (6. točka izreka).
C.
29. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na
podlagi 48. člena, drugega odstavka 40. člena, 21. člena,
47. člena v zvezi s prvim odstavkom 49. člena ter prvega odstavka
59. člena ZUstS in tretje alineje tretjega odstavka v zvezi s petim
odstavkom 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS,
št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi: podpredsednik dr.
Matej Accetto ter sodnici in sodniki dr. Rok Čeferin, Dr. Dr. Klemen Jaklič
(Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, Marko Šorli
in dr. Katja Šugman Stubbs. Odločbo je sprejelo soglasno.
Dr. Matej Accetto
podpredsednik
_____________
1 Odločba BVerfG, št. 1 PBvU 1/02, z dne 30. 4. 2003, 38.
točka obrazložitve.
2 Glej sodbo ESČP v
zadevi Nideröst-Huber proti Švici z dne 18. 2. 1997, 24. in 30. točka
obrazložitve.
3 Takšno odločitev je
Ustavno sodišče na primer sprejelo glede postopka za izdajo začasne odredbe po
Zakonu o izvršbi in zavarovanju (Uradni list RS, št. 3/07 – uradno
prečiščeno besedilo in nasl. – ZIZ) v odločbi št. Up-232/99 (7. točka
obrazložitve), glede postopka odreditve (in morebitnega podaljšanja) začasnega
zavarovanja zahtevka za odvzem premoženjske koristi po Zakonu o kazenskem
postopku (Uradni list RS, št. 32/12 – uradno prečiščeno besedilo in nasl.
– v nadaljevanju ZKP) v odločbi št. U-I-296/02 (43. točka
obrazložitve) in glede ukrepa začasnega odvzema vozniškega dovoljenja po
137. členu ZKP v odločbi št. U-I-328/04.
4 Namen Istanbulske
konvencije ni le zaščititi ženske pred vsemi oblikami nasilja ter preprečevati,
preganjati in odpravljati nasilje nad ženskami, temveč tudi preprečevati,
preganjati in odpravljati nasilje v družini (točka a prvega odstavka
1. člena). Nasilje v družini je v točki b 3. člena Istanbulske
konvencije opredeljeno kot vsako dejanje fizičnega, spolnega, psihičnega ali
ekonomskega nasilja, ki se zgodi v družini ali gospodinjski enoti ali med
nekdanjima ali trenutnima zakoncema ali partnerjema, ne glede na to, ali
storilec še prebiva ali je prebival z žrtvijo; pojem žrtve pa je opredeljen kot
vsaka fizična oseba, ki je deležna ravnanja iz točk a in b 3. člena
Istanbulske konvencije, tj. nasilja nad ženskami ali nasilja v družini.
5 Vsebina predloga
oškodovanca za podaljšanje prepovedi približevanja je določena v 12. členu
Pravilnika o prepovedi približevanja določeni osebi, kraju ali območju (Uradni
list RS, št. 49/14), in sicer mora oškodovanec predlogu za podaljšanje
prepovedi približevanja priložiti dokaze o utemeljenih razlogih za sum, da bo
kršitelj nadaljeval ogrožanje tudi po preteku roka, za katerega je bila
izrečena prepoved približevanja. Utemeljeni razlogi za sum, da bo kršitelj
nadaljeval ogrožanje, so predvsem naslednji: neupoštevanje prepovedi
približevanja, še zlasti, če so to pri nadzoru ugotovili policisti; izrečena
globa zaradi neupoštevanja prepovedi približevanja; odrejeno pridržanje zaradi
neupoštevanja prepovedi približevanja; ugotovljeno nadlegovanje po
komunikacijskih sredstvih; utemeljen strah oškodovanca zaradi preteklih
groženj; grožnje kršitelja oškodovancu, posredovane tretjim osebam; nesodelovanje
kršitelja s centrom.
6 S 195.a členom ZKP
je urejena prepoved približanja določenemu kraju ali osebi.
7 Z 19. členom ZPND
so urejene prepovedi povzročitelju nasilja v razmerju do žrtve.
8 Bistvo zakonske
(posamične) analogije je najprej ugotovitev, da zakon določenega dejanskega
stanu neposredno ne ureja (tj. da ne ureja naknadne kontradiktornosti v
postopku po 60. členu ZNPPol), nato ocena, da se pravno neurejen dejanski
stan in dejanski stan, ki je neposredno urejen v nekem drugem zakonu, ujemata v
bistvenih lastnostih, in nato še sklep, da za neposredno neurejen dejanski stan
velja enaka pravna posledica, kot je določena za neposredno urejenega. Gre za
metodo zapolnjevanja praznin v predpisih. Zanesljivost analognega sklepanja je
premo sorazmerna s količino bistvenih sestavin, ki so skupne dejanskima
stanovoma (neposredno urejenemu in neposredno neurejenemu). Te skupne sestavine
morajo biti podane v takem obsegu in intenzivnosti, da tudi za analogni primer
velja načelo pravne enakosti (enaka obravnava tistega, kar je enako, in
tistega, kar je v bistvenem enako). M. Pavčnik, Teorija prava, 5. izdaja,
Ius software, GV Založba, Ljubljana 2017, str. 312, 398–402.
9 K. Filipčič in K.
Šugman Stubbs, Ukrep prepovedi približevanja – 39.a in 39.b člen, Pravna
praksa, št. 17 (2003), str. 19–24.
10 Odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-18/02 z dne 24. 10. 2003 (Uradni list RS,
št. 108/03, in OdlUS XII, 86), 25. točka obrazložitve.
11 Primerjaj drugi
odstavek 205. člena ZKP, ki določa, da mora državni tožilec predlog za
podaljšanje pripora vložiti najmanj pet dni pred iztekom pripora.
12 Primerjaj izjemo od
splošnega roka, ki jo je pri določitvi načina izvršitve svoje odločitve Ustavno
sodišče opredelilo v 3. točki izreka odločbe št. U-I-171/16, Up-793/16 z
dne 11. 7. 2019 (Uradni list RS, št. 53/19, in OdlUS XXIV, 13): »/…/
razen če so posebno upravičeni razlogi nastali kasneje ali je bil dolžnik
onemogočen, da bi podal predlog za odlog v navedenem roku.«