Številka: U-I-52/20-11
Datum: 10. 6. 2021
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti, začetem z
zahtevo Vrhovnega sodišča, na seji 10. junija 2021
odločilo:
Prvi odstavek 18. člena Zakona o obveznih zavarovanjih v
prometu (Uradni list RS, št. 93/07 – uradno prečiščeno besedilo) v delu,
ki se nanaša na zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, ni v neskladju
z Ustavo.
Obrazložitev
A.
1. Vrhovno sodišče (v nadaljevanju predlagatelj)
je prekinilo revizijski postopek in vložilo zahtevo za presojo ustavnosti
prvega odstavka 18. člena Zakona o obveznih zavarovanjih v prometu (v
nadaljevanju ZOZP) v delu, ki se nanaša na »zavod za pokojninsko in invalidsko
zavarovanje«, tj. Zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije
(v nadaljevanju ZPIZ). Zatrjuje, da je izpodbijana zakonska določba v neskladju
z 2., 33. in 147. členom Ustave. Najprej ji predlagatelj očita neskladje z
načelom jasnosti in pomenske določljivosti predpisov (2. člen Ustave), ker
naj ne bi bilo jasno, ali besedna zveza »sorazmeren del prispevkov« pomeni
zgolj merilo za določitev poenostavljene višine zahtevkov ZPIZ, katerega temelj
je izvorno določen nekje drugje, ali pa gre za pravilo, ki pomeni izvorni
zakonski temelj (podlago) te terjatve. Prav tako naj ne bi bila jasna narava
terjatve, in sicer, ali gre za javno dajatev ali za odškodninsko izravnavo. Ker
njene narave ni mogoče ugotoviti z uveljavljenimi metodami razlage, tudi ni
mogoče razmejiti primerov, ko je zavarovalnica zavezana plačati, ZPIZ pa
upravičen do plačila. Za konkretni primer pa naj bi to pomenilo, da izpodbijane
določbe ni mogoče omejiti tako, da je njena uporaba izključena za primer smrti
zavarovanke ZPIZ. Priznavanje upravičenja ZPIZ tudi do plačila neplačanih
prispevkov naj ne bi zasledovalo cilja nadomestitve njegove škode, temveč služi
le splošnemu izboljšanju finančnega položaja ZPIZ oziroma zagotavljanju
dodatnega vira financiranja. Takšno nesorazmerje po prepričanju predlagatelja
prav tako krši 2. člen Ustave. Uzakonitev takšne oblike pravno priznane
škode ZPIZ tako pomeni nesorazmeren poseg v položaj zavezancev, v breme katerih
je takšno upravičenje naloženo. Predlagatelj meni, da je treba zahtevku iz
izpodbijane zakonske določbe pripisati naravo javne dajatve, saj so tudi
prispevki za pokojninsko in invalidsko zavarovanje javne dajatve. Naložitev
tretji osebi (odgovornostni zavarovalnici), da povrne izpadle prispevke, naj bi
tako imela učinek dodatnega davčnega bremena, ki ga morajo zavarovalnice
upoštevati med riziki avtomobilskega zavarovanja. To naj bi pomenilo, da se
dodatno davčno breme naloži vsem imetnikom motornih vozil. Uzakonitev takšne
zakonske podlage naj bi torej pomenila kršitev načela predvidljivosti in
sorazmernosti oziroma enakosti obremenitve z javnimi dajatvami in s tem kršitev
147. člena Ustave. Obremenitev končnih zavezancev pa naj bi pomenila tudi
nesorazmeren poseg v njihov premoženjskopravni položaj in s tem v ustavno
zavarovano pravico do zasebne lastnine iz 33. člena Ustave. Po mnenju
predlagatelja morajo imetniki motornih vozil z višjimi premijami avtomobilskega
zavarovanja zagotavljati jamstveno premoženje zavarovalnicam za kritje
zahtevkov nosilcev socialnih zavarovanj, ki niso povezani z njihovimi
dejanskimi stroški zaradi škodnih dogodkov iz uporabe motornih vozil. Takšna
dodatna obremenitev naj ne bi mogla prestati testa sorazmernosti.
2. Državni zbor meni, da so očitki predlagatelja
neutemeljeni. Izpodbijana določba je po njegovem mnenju jasna in pomensko
določna, pri čemer že iz jezikovne razlage izhaja, da ne gre za posebno javno
dajatev, temveč za odškodninske zahtevke, ki izvirajo iz škodnega dogodka, v
katerem so udeleženi kot poškodovanci zavarovanci pokojninskega in invalidskega
zavarovanja. Pri tem naj bi bila pravno priznana škoda omejena po višini in po
vrsti. Jezikovna struktura določbe z navezavo na pridobitev pravice do
starostne pokojnine in na poškodovanca naj bi jasno kazala, da se pravno
priznana škoda nanaša na škodne dogodke, pri katerih nastopi nezmožnost oziroma
zmanjšana zmožnost za delo zavarovanca, kar posledično vpliva na obveznost
zavoda v razmerju do zavarovanca. S tem povezani stroški se priznajo v omejeni
višini, pri čemer je upravičenje zavoda subsidiarno, saj je določen vrstni red
poplačil. Državni zbor meni, da je treba izpodbijano zakonsko določbo razlagati
restriktivno in da ne more biti podlaga za razširitev zavarovalnega jamstva
zavarovalnice iz obveznega avtomobilskega zavarovanja tudi na primere, ko ne
nastanejo obveznosti zavoda v razmerju do zavarovanca, saj so zunaj jezikovnega
in vsebinskega pomena določbe ter namena izpodbijane ureditve. Državni zbor
opozarja, da dosedanja sodna praksa in pravna teorija zahtevek ZPIZ
opredeljujeta kot odškodninski zahtevek, za katerega je jasno, da nima narave
javne dajatve, zato sta tudi očitka o neskladju s 33. in 147. členom
Ustave očitno neutemeljena.
3. Vlada v svojem mnenju navaja, da iz izpodbijane
zakonske določbe jasno izhaja namen zakonodajalca, da se ZPIZ povrnejo stroški,
ne pa da se mu omogoči, da mu zavarovalnica povrne nekaj, kar ZPIZ svojemu
zavarovancu ne bi priznal. Izpodbijana določba naj bi bila jasna in določljiva,
iz nje pa izhaja, da so z njo kriti odškodninski zahtevki zavodov, pri čemer je
ta možnost subsidiarna, saj je prvotni namen ZOZP varstvo oškodovancev,
udeležencev v prometnih nesrečah. Vlada dodaja, da v primeru smrti ne nastanejo
obveznosti ZPIZ do zavarovanca, temveč do oseb, ki bi jih bil ta dolžan
preživljati. Ker gre v teh primerih za socialni korektiv, so upravičenci do teh
izplačil določeni z zakonom, pogoji zanje pa so določeni drugače kot za ostale
zavezance. Namen tega socialnega korektiva naj bi bil zagotoviti socialno
varnost nepreskrbljenih družinskih članov umrlega. Zato že iz teh razlogov ne
bi bilo primerno, da se breme plačila teh dajatev prevali na vse lastnike
motornih vozil.
4. Odgovor Državnega zbora in mnenje Vlade sta bila
posredovana predlagatelju, ki se o navedbah v njiju ni izjavil.
B.
5. Ustavno sodišče uvodoma pojasnjuje, da je prišlo v
sprožilnem primeru do škodnega dogodka 19. 4. 2005. Pri presoji tako ni
upošteven Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS,
št. 96/12, 39/13, 44/14, 102/15, 23/17, 40/17, 65/17, 28/19, 75/19, 139/20
in 51/21 – v nadaljevanju ZPIZ-2), ki v drugem odstavku 193. člena
izključuje omejitve povračila škode, določene v drugih zakonih, v 190.a členu
pa za ZPIZ še posebej izključuje omejitve po zakonu, ki ureja obvezna
zavarovanja v prometu, torej po ZOZP. Ta ureditev se je začela uporabljati
1. 1. 2016, s tožbo pa se zahtevajo povračila prejemkov, izplačanih pred
uveljavitvijo te ureditve.
6. Prvi odstavek 18. člena ZOZP določa:
»Z zavarovanjem avtomobilske odgovornosti so kriti tudi
odškodninski zahtevki zavodov za zdravstveno, pokojninsko in invalidsko
zavarovanje za stroške zdravljenja in druge nujne stroške, nastale v skladu s
predpisi o zdravstvenem zavarovanju, ter za sorazmeren del prispevkov za
pokojninsko in invalidsko zavarovanje, kar se določi v kapitaliziranem znesku
glede na preostalo delovno dobo in starost poškodovanca, ki sta potrebni za
pridobitev pravice do starostne pokojnine, vendar šele po poplačilu
odškodninskih zahtevkov ostalih oškodovancev in do višine zavarovalne vsote.«
7. Predlagatelj meni, da je izpodbijana določba nejasna
in nedoločna, ker ne daje jasnega odgovora na vprašanja, ki jih v zahtevi
izpostavlja predlagatelj. Zahteva, da so norme opredeljene jasno in določno
tako, da je mogoče nedvomno ugotoviti njihovo vsebino in namen, je vsebina
enega izmed načel pravne države iz 2. člena Ustave, tj. načela jasnosti in
pomenske določljivosti predpisov. To pa ne pomeni, da predpisov ni treba
razlagati. Iz ustavnosodne presoje izhaja, da je predpis v neskladju z Ustavo
takrat, kadar s pomočjo pravil o razlagi pravnih norm ne moremo priti do
njegove jasne vsebine (tako denimo odločba Ustavnega sodišča št. U-I-29/04
z dne 30. 6. 2005, Uradni list RS, št. 68/05, in OdlUS XIV, 64).
8. Obravnavani zakonski določbi je z
ustaljenimi metodami razlage mogoče določiti vsebino vprašanj, ki jih v zadevi
izpostavlja predlagatelj, kar izhaja tako iz odločitev Ustavnega sodišča1 kot
tudi iz odločitev Vrhovnega sodišča,2 in sicer, da ima ZPIZ na
podlagi prvega odstavka 18. člena ZOZP zahtevek za povračilo škode, ki je
po vsebini in višini omejena. Gre torej za samostojni pravni naslov, pravni temelj,
ki dopušča neposredno tožbo ZPIZ proti odgovornostni zavarovalnici. Pravno
priznane vrste škode so določene taksativno (tako Ustavno sodišče že v sklepu
št. U-I-116/09, Up-495/09)3 in v primeru ZPIZ obsegajo le
prispevke za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, ne pa morebiti tudi dodatka
za pomoč in postrežbo,4 nadomestila za primer invalidnosti in
celotne izplačane invalidske pokojnine5 ali družinske
pokojnine.6 Hkrati pa je pravno priznana škoda omejena po
višini, in sicer na sorazmerni del prispevkov za pokojninsko in invalidsko
zavarovanje, kar se določi v kapitaliziranem znesku glede na preostalo delovno
dobo in starost poškodovanega, ki sta potrebni za pridobitev
pravice do starostne pokojnine.7 Glede pravne narave zahtevka
ZPIZ po prvem odstavku 18. člena ZOZP je mogoče ugotoviti, da ZOZP v
izpodbijani določbi govori o odškodninskem zahtevku,8 takšno je
tudi stališče Ustavnega sodišča v sklepu št. U-I-116/09, Up-495/09
(8. točka obrazložitve) in v odločbi št. U-I-181/16 (30. točka
obrazložitve), v katerih je izrecno zapisalo, da gre za zahtevek za povračilo
škode. Tudi iz sodne prakse Vrhovnega sodišča izhaja prevladujoče (vendar
neenotno stališče9), da gre za odškodninski zahtevek.10, 11 Gre
torej za civilnopravni zahtevek12 (in s tem za aktivno stvarno
legitimacijo) ZPIZ, da zahteva sorazmerni del prispevkov za pokojninsko in
invalidsko zavarovanje, in ne za javno dajatev ali celo za davek, kot zmotno
navaja predlagatelj. Namen izplačil iz pokojninskega in invalidskega
zavarovanja namreč ni razbremenitev odgovornosti povzročitelja škode (in
njegovih zavarovalnic), zato to ne bi smelo koristiti povzročitelju škode.13 Zgolj
zato, ker gre po vsebini za povračilo dela prispevkov za pokojninsko in invalidsko
zavarovanje, se narava tega povračila ne more opredeliti za javnopravno
dajatev.
9. Glede na to, da predlagatelj v zahtevi izpostavlja,
da se ne strinja z materialnopravnimi stališči, ki jih je v sprožilnem primeru
sprejelo Višje sodišče, Ustavno sodišče dodaja, da ni njegova pristojnost
pojasnjevati, kako naj predlagatelj razlaga zakon v konkretnem primeru.14 Ustavno
sodišče dodaja še, da je seznanjeno z neenotno sodno prakso nižjih sodišč glede
v reviziji obravnavanega pravnega vprašanja.15 Vendar tudi
poenotenje sodne prakse ni naloga Ustavnega sodišča, temveč Vrhovnega sodišča
(109. člen Zakona o sodiščih, Uradni list RS, št. 94/07 – uradno
prečiščeno besedilo, 45/08, 96/09, 33/11, 63/13, 17/15 in 104/20 – ZS).
Različne razlage so lahko sestavni del presoje zakona pred Ustavnim sodiščem
le, če je treba iz pravnega reda izločiti njegovo neustavno razlago,16 česar
pa predlagatelj niti ne zatrjuje.
10. Predlagatelj očita izpodbijani določbi tudi
neskladje z načelom sorazmernosti (2. člen Ustave). Vendar pa iz ustaljene
ustavnosodne presoje izhaja, da splošno načelo sorazmernosti (2. člen
Ustave) ne more biti samostojno merilo za presojo skladnosti z Ustavo, temveč
je vselej vezano na ugotovljeni poseg v posamezno človekovo pravico.17 Predlagatelj
pa ne pojasni, v katero človekovo pravico naj bi izpodbijana določba posegala,
saj navaja le, da naj bi izpodbijana ureditev pomenila »nesorazmeren poseg v
položaj zavezancev, v breme katerih je takšno upravičenje naloženo«.
11. Predlagatelj izpodbijani ureditvi očita še neskladje
s 33. in 147. členom Ustave. Njegova utemeljitev zatrjevanih neskladij
temelji na napačni predpostavki, da gre v obravnavanem primeru zahtevka ZPIZ iz
prvega odstavka 18. člena ZOZP za javno dajatev, kar je Ustavno sodišče
zavrnilo kot napačno stališče. Glede na to je očitek o neskladju s 33. in
147. členom Ustave očitno neutemeljen.
12. Glede na vse navedeno prvi odstavek 18. člena
ZOZP v delu, ki se nanaša na zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, ni
v neskladju z Ustavo.
C.
13. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na
podlagi 21. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS,
št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo, 109/12 in 23/20 – ZUstS) in tretje
alineje tretjega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list
RS, št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik dr.
Rajko Knez ter sodnice in sodniki dr. Matej Accetto, dr. Rok Čeferin, dr. Dunja
Jadek Pensa, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Špelca Mežnar,
Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Pri odločanju je bil izločen sodnik dr.
Marijan Pavčnik. Ustavno sodišče je odločbo sprejelo s sedmimi glasovi proti
enemu. Proti je glasoval sodnik Accetto, ki je dal odklonilno ločeno mnenje.
Dr. Rajko Knez
predsednik
________________
1 Glej sklep Ustavnega sodišča št. U-I-116/09, Up-495/09 z
dne 20. 5. 2010 in odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-181/16 z dne 15. 11.
2018 (Uradni list RS, št. 1/19, in OdlUS XXIII, 13).
2 Sodbe Vrhovnega
sodišča št. III Ips 73/2014 z dne 11. 11. 2014, št. III Ips
125/2014 z dne 19. 1. 2016, št. III Ips 33/2017 z dne 25. 7. 2017,
št. III Ips 61/2017, št. III Ips 63/2017, št. III Ips 65/2017 in
št. III Ips 69/2017, vse z dne 28. 11. 2017, št. III Ips 65/2018 z
dne 19. 2. 2019.
3 To ne pomeni, da se
sodišču ni treba ukvarjati z vprašanjem, ali je v posamičnem primeru pri ZPIZ z
vidika obligacijskega prava nastalo prikrajšanje zaradi škodnega dogodka.
4 Sodba Vrhovnega
sodišča št. III Ips 125/2014.
5 Sodbe Vrhovnega
sodišča št. III Ips 73/2014, št. III Ips 33/2017, št. III Ips
61/2017, št. III Ips 63/2017.
6 Sodba Vrhovnega
sodišča št. III Ips 65/2017.
7 Navedena stališča so
enotno potrjena tudi v pravni teoriji. Glej zlasti S. Cigoj, Avtomobilist,
Odškodninska odgovornost in zavarovanje odgovornosti, ČZ Uradni list SRS,
Ljubljana 1982, str. 391 in nasl., G. Ristin, Zakon o obveznih
zavarovanjih v prometu s komentarjem, Gospodarski vestnik, Ljubljana 1995,
str. 111 in nasl., G. Ristin, T. Korbar in S. Simoniti, Zakon o obveznih
zavarovanjih v prometu (ZOZP) s komentarjem, Slovensko zavarovalno združenje,
Ljubljana 2008, str. 122 in nasl., ter D. Možina in S. Lipužič,
Subrogacijski zahtevki nosilcev socialnih zavarovanj proti zavarovalnici pri
obveznem zavarovanju avtomobilske odgovornosti, Delavci in delodajalci, l. 14
(2014), št. 4, str. 379 in nasl.
8 Enako poimenovanje je
uporabljeno v Zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, Uradni list RS,
št. 109/06 – uradno prečiščeno besedilo – ZPIZ-1 (271. in 273. člen),
ZPIZ-2 (190. in 193. člen) in Zakonu o zdravstvenem varstvu in
zdravstvenem zavarovanju, Uradni list RS, št. 72/06 – uradno prečiščeno
besedilo, 91/07, 76/08, 87/11, 91/13, 36/19 in 51/21 – ZZVZZ (86. člen).
9 Tudi stališča pravne
teorije niso enotna, saj govorijo o odškodninskem (tako G. Ristin, nav. delo,
str. 113; G. Ristin, T. Korbar, S. Simoniti, nav. delo, str. 122),
regresnem (tako S. Cigoj, nav. delo, str. 334 ter 391 in nasl.) oziroma
povračilnem (subrogacijskem) zahtevku (tako D. Možina in S. Lipužič, nav. delo,
str. 391, in B. Savšek, Subrogacijska ali regresna narava povračilnih
zahtevkov, Pravnik, l. 73 (2018), št. 3–4, str. 221). O
subrogacijskem zahtevku govori tudi drugi odstavek 18. člena ZOZP, ko gre
za zahtevek zavarovalnic za izplačane stroške iz dodatnega zdravstvenega
zavarovanja.
10 Denimo sodbi
Vrhovnega sodišča št. III Ips 125/2014 in št. III Ips 33/2017,
drugače v sklepu št. III Ips 109/2009 z dne 12. 9. 2013 in sodbi
št. III Ips 73/2014, ko Vrhovno sodišče govori o regresnem zahtevku.
11 V primerjalnem pravu
(npr. v nemški ureditvi se govori o regresni pravici – Regressrecht, glej H.
Kater, v: Kasseler Kommentar zum Sozialversicherungsrecht, 2002, § 116 SGB
X, robna št. 2, str. 4) in (uslužbenskem) pravu Evropske unije (glej
sodbo Sodišča Evropske unije v zadevi Clinique La Ramée in Wintherthur,
C-397/02, zlasti 15., 17. in 18. točko obrazložitve) se govori o regresu
oziroma o subrogaciji in ne o odškodninskem zahtevku.
12 To stališče je
potrjeno tudi v primerjalnem pravu, glej H. Kater, nav. delo, robna št. 3,
str. 4.
13 H. Kater, nav. delo,
robna št. 7, str. 4.
14 Primerjaj npr. sklep
Ustavnega sodišča št. U-I-216/09 z dne 5. 11. 2009, odločbo Ustavnega
sodišča št. U-I-303/08 z dne 11. 2. 2010 (Uradni list RS, št. 14/10),
sklep Ustavnega sodišča št. U-I-96/10 z dne 5. 5. 2010 (Uradni list RS,
št. 40/10) in sklep Ustavnega sodišča št. U-I-209/09, U-I-210/09 z
dne 19. 5. 2011.
15 Glej zlasti sodbo
Višjega sodišča v Ljubljani št. II Cp 2087/2018 z dne 8. 5. 2019, po
kateri so prispevki, ki jih je ZPIZ upravičen terjati na podlagi prvega
odstavka 18. člena ZOZP, vsi prispevki, ki bi jih zavarovanec, ki je že
dopolnil določeno dobo, plačeval, če ne bi bilo škodnega dogodka, od dneva
smrti, ko jih ni več plačeval, do dneva, ko bi zaradi dopolnitve predpisane
starosti in delovne dobe pridobil pravico do starostne pokojnine. Drugačno
stališče je bilo sprejeto v sprožilnem revizijskem primeru, tj. v sodbi Višjega
sodišča v Ljubljani št. I Cpg 609/2017 z dne 19. 9. 2018, kot tudi v sodbi
Višjega sodišča v Kopru št. Cpg 185/2019 z dne 16. 1. 2020, po katerih ima
ZPIZ pravico zahtevati od odgovornostne zavarovalnice (iz naslova avtomobilske
odgovornosti) plačilo sorazmernega dela prispevkov za pokojninsko in invalidsko
zavarovanje v primeru, ko je kot posledica prometne nesreče pri zavarovancu
nastopila nezmožnost oziroma zmanjšana zmožnost za delo, ne pa tudi v primeru,
ko je zavarovanec tožene stranke s prometnim sredstvom povzročil smrt
zavarovane osebe. Če zavarovanec tožeče stranke v prometni nezgodi umre, ne
obstaja prav nobena možnost, da bo do izplačila starostne pokojnine v
prihodnosti sploh prišlo.
16 Tako že v odločbi
Ustavnega sodišča št. U-I-188/07 z dne 2. 4. 2009 (Uradni list RS,
št. 30/09, in OdlUS XVIII, 15), 15. točka obrazložitve.
17 Tako že v odločbi
Ustavnega sodišča št. U-I-178/10 z dne 3. 2. 2011 (Uradni list RS,
št. 12/11), 32. točka obrazložitve, in v odločbi Ustavnega sodišča
št. U-I-123/11 z dne 8. 3. 2012 (Uradni list RS, št. 22/12), 10.
točka obrazložitve.