Številka: U-I-449/20-13
Datum: 6. 5. 2021
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti in
zakonitosti, začetem z zahtevo Vlade, na seji 6. maja 2021
odločilo:
Odlok o razpisu svetovalnega referenduma s posebno e-glasovnico
o vprašanju (Uradno glasilo slovenskih občin št. 58/20) se razveljavi.
Obrazložitev
A.
1. Predlagateljica izpodbija Odlok o razpisu
svetovalnega referenduma s posebno e-glasovnico o vprašanju (v nadaljevanju
Odlok), s katerim je Občinski svet Občine Hoče - Slivnica (v nadaljevanju
Občinski svet) razpisal svetovalni referendum s posebno e-glasovnico za
ugotovitev volje prebivalcev Krajevne skupnosti Rogoza, ali želijo obdržati
staro poštno številko 2204, ki pripada Občini Miklavž na Dravskem polju, ali pa
bi raje uporabljali poštno številko Občine Hoče - Slivnica 2311, ki ji pripada
njihova krajevna skupnost. Zatrjuje, da je Odlok v neskladju s 46.b členom
Zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 94/07 – uradno prečiščeno
besedilo, 76/08, 79/09, 51/10 in 30/18 – v nadaljevanju ZLS) in Zakonom o
referendumu in o ljudski iniciativi (Uradni list RS, št. 26/07 – uradno
prečiščeno besedilo in 52/20 – v nadaljevanju ZRLI), ker je Občinski svet
razpisal svetovalni referendum o vsebini, ki ne sodi v njegovo pristojnost, to
je na področju določanja sistema poštnih oznak, ter obliko glasovanja z uporabo
e-glasovnice, ki je veljavna referendumska zakonodaja ne predpisuje.
2. Občinski svet kot nasprotni udeleženec v odgovoru
navaja, da ne občina ne prebivalci Krajevne skupnosti Rogoza, ki imajo poštno
številko tuje občine, s tem, da sporočijo svoje mnenje ter predlog za zamenjavo
poštne številke Pošti Slovenije, ne posegajo v njeno pristojnost pri ureditvi
oznak. Meni, da svetovalno odločanje o poštni številki naselja spada med zadeve,
ki zadevajo samo prebivalce občine po 140. členu Ustave in da ima občina
po 9. in 140. členu Ustave pristojnost in pravico izvajati lokalni
svetovalni referendum ter izbrati način glasovanja pri zadevah, ki jih lahko
ureja samostojno. Ta pristojnost in pravica naj bi bili urejeni v 46.b členu
ZLS. Občinski svet navaja, da Odlok predvideva procesno popolnoma enako izvedbo
svetovalnega referenduma, kot to velja za volitve, edina posebnost je
e-glasovnica, ki nadomešča klasično papirno glasovnico. Meni, da 46.b člen ZLS
za svetovalni referendum sploh ne ureja oblike glasovanja in da ni predpisano,
da je veljavna le glasovnica, ki je oddana v papirni obliki, zato je ta
odločitev v pristojnosti občine. Zatrjuje, da gre pri svetovalnem referendumu
iz 46.b člena ZLS za druge vrste odločanje, kot so referendumi po ZRLI, oziroma
da gre za druge vrste referendum, kot je posvetovalni referendum po ZRLI.
Občinski svet meni, da četudi ZRLI ne ureja glasovanja v času epidemije oziroma
ne predvideva e-glasovanja, je slednjega mogoče izvesti, ker ga omogočata
140. člen Ustave in 46.b člen ZLS, saj gre za drugo glasovanje in ne za
glasovanje po ZRLI, ker je glasovanje v času epidemije na voliščih z običajnimi
glasovnicami z zdravstvenega vidika nevarno in neizvedljivo, ker gre za
svetovalni in ne obvezujoči referendum in ker gre za lokalno glasovanje. Uvedba
e-glasovnice na svetovalnem referendumu, ki se tiče samo prebivalcev občine,
med epidemijo in s ciljem preprečevanja širjenja bolezni naj bi bila v skladu z
9., 15., 43. in 140. členom Ustave in celo edini način, ki omogoča
varovanje zdravja.
3. Odgovor Občinskega sveta je Ustavno sodišče poslalo
Vladi, ki vztraja pri tem, da je Občinski svet razpisal svetovalni referendum o
vsebini, ki ne sodi v njegovo pristojnost, ter z obliko glasovanja z uporabo
e-glasovnice, ki je veljavna referendumska zakonodaja ne dovoljuje. Vlada ne
odreka pravice občinskim organom, da ugotavljajo voljo prebivalcev glede
katerekoli vsebine, ki je za organe občine pomembna, vendar v tem primeru ne
smejo uporabiti instituta referenduma, ker gre za posebno pravno določeno
obliko ugotavljanja volje prebivalcev. Glede navedbe predlagateljice, da ZLS ne
ureja oblike glasovanja in da to ni predpisano samo v papirni obliki, Vlada
pojasnjuje, da je ta vsebina urejena v ZRLI, ta pa v 36. členu določa, da
je glasovanje na referendumu tajno in da se glasuje z glasovnicami. Zavrača
tudi navedbo Občinskega sveta, da odsotnost določbe o elektronskem glasovanju v
ZRLI dopušča elektronsko glasovanje, ker referendum po svoji naravi ni lokalna
zadeva, ki jo občina lahko ureja samostojno in ki se nanaša samo na prebivalce
občine, temveč gre za institut neposrednega odločanja prebivalcev, ki je z
zakonom celovito urejen tako za državno kot za lokalno raven. Vlada meni tudi,
da gre pri posvetovalnem referendumu iz ZRLI in svetovalnem referendumu ne
glede na nekoliko drugačno poimenovanje za isti institut, s katerim se oblasti
s prebivalci posvetujejo o določeni vsebini.
4. Ustavno sodišče je s sklepom št. U-I-449/20 z
dne 26. 11. 2020 (Uradni list RS, št. 173/20) zadržalo izvrševanje
Odloka.
B.
5. Ustava v 44. členu določa, da ima vsak
državljan pravico, da v skladu z zakonom neposredno ali po izvoljenih
predstavnikih sodeluje pri upravljanju javnih zadev. Ta pravica je splošna
ustavna pravica, katere bistvena značilnost je, da vsem državljanom zagotavlja
možnost sodelovanja pri upravljanju javnih zadev. Najbolj neposredno se izvaja
na ravni lokalnih skupnosti ter z referendumskim odločanjem in zakonsko
iniciativo na državni ravni, posredneje pa z volitvami. Način njenega
izvrševanja se določi z zakonom.1 Ker gre za splošno ustavno
pravico, nima samostojne zakonske ureditve, temveč se uresničuje v okviru
zakonodaje, ki ureja lokalno samoupravo, referendum, ljudsko iniciativo in
volitve.2 Pravica do sodelovanja pri upravljanju javnih zadev
se izvršuje na vseh tistih ravneh, kjer se izvajajo oblastna upravičenja,
predvsem pa na državni in lokalni ravni ter pri tistih subjektih, ki so
izvajalci javnih služb.3
6. V okviru pravice iz 44. člena Ustave je varovana
tudi pravica glasovanja na lokalnem referendumu.4 ZLS določa
dve vrsti referenduma v lokalni skupnosti, in sicer naknadni referendum, na
katerem občani potrdijo ali zavrnejo sprejeti splošni akt občine ali njegove
posamezne določbe (prvi odstavek 46. člena ZLS), in svetovalni referendum
o posameznih vprašanjih iz pristojnosti občinskega sveta (46.b člen ZLS).
Glede predmeta odločanja na svetovalnem referendumu
7. Svetovalni referendum ureja 46.b člen ZLS, ki
določa, da lahko občinski svet zato, da ugotovi voljo občanov, pred odločanjem
o posameznih vprašanjih iz svoje pristojnosti razpiše tudi svetovalni
referendum. Ta se razpiše za vso občino ali za njen del. Odločitev volivcev na
svetovalnem referendumu ne zavezuje občinskih organov.
8. Člen 1 in drugi odstavek 2. člena Odloka
določata, da Občinski svet razpisuje svetovalni referendum s posebno
e-glasovnico, na katerem se bo odločalo o naslednjem vprašanju: »Ali ste za to,
da se spremeni prebivalcem Krajevne skupnosti Rogoza poštna številka 2204
Miklavž na Dravskem polju v poštno številko 2311 Hoče?« Z izpodbijanim Odlokom5 je
torej Občinski svet razpisal svetovalni referendum za ugotovitev volje
prebivalcev Krajevne skupnosti Rogoza o tem, katero poštno številko bi želeli
uporabljati.
9. Sistem poštnih številk je del poštne infrastrukture
ali storitev, s katerim se zagotavlja izvajanje univerzalne poštne storitve.6 Izvajalec
univerzalne poštne storitve je Pošta Slovenije, d. o. o., Maribor,7 ki
določa tudi sistem poštnih številk, da lahko organizira dostavo poštnih
pošiljk. Glede na navedeno določanje sistema poštnih številk ni lokalna zadeva
javnega pomena in ni pristojnost občinskega sveta. Izražanje mnenja o
ustreznosti poštne številke v lokalni skupnosti oziroma njenem delu zato v
skladu s 46.b členom ZLS ne more biti predmet svetovalnega referenduma v občini
oziroma njenem delu. Občinski organi lahko za ugotavljanje volje prebivalcev
uporabijo različne načine, kot so ankete in posvetovanja, ki lahko potekajo
tudi elektronsko. Ne morejo pa uporabiti zakonsko urejenega instituta
svetovalnega referenduma, ker gre za posebno z zakonom urejeno vrsto
referenduma, ki dopušča ugotavljanje volje prebivalcev le o tistih vprašanjih,
ki so v pristojnosti občinskega sveta. Glede na navedeno sta 1. člen in
drugi odstavek 2. člena Odloka v neskladju s 46.b členom ZLS in s tem tudi
s tretjim odstavkom 153. člena Ustave, ki zahteva, da morajo biti občinski
predpisi v skladu z zakonom.8
Glede možnosti elektronskega glasovanja na lokalnem
referendumu
10. Prvi odstavek 2. člena Odloka določa
tudi, da na svetovalnem referendumu glasujejo glasovalni upravičenci neposredno
in tajno z e-glasovnico. Izpodbijani Odlok torej omogoča elektronsko
glasovanje. Kot je že navedeno, je pravica do glasovanja na lokalnem
referendumu varovana v okviru splošne ustavne pravice do sodelovanja pri
upravljanju javnih zadev iz 44. člena Ustave, katere način izvrševanja
določa zakon (drugi odstavek 15. člena Ustave).9 Način
izvrševanja pravice iz 44. člena Ustave pomenijo tudi določbe o oblikah
glasovanja na referendumu.
11. Način uresničevanja pravice do glasovanja na
lokalnem referendumu primarno ureja ZLS, kolikor pa posamezna vprašanja v tem
zakonu niso urejena, se glede njih smiselno uporabljajo določbe ZRLI in Zakona
o volitvah v Državni zbor (Uradni list RS, št. 109/06 – uradno prečiščeno
besedilo, 23/17 in 29/21 – v nadaljevanju ZVDZ). ZLS glede glasovanja na
lokalnem referendumu določa le, da je tajno in da se glasuje z glasovnicami
(36. člen ZLS), da se glasuje osebno in da nihče ne more glasovati po
pooblaščencu ter da morata biti pri glasovanju zagotovljeni svoboda odločanja
in tajnost glasovanja (37. člen ZLS). V skladu s 3. členom ZRLI se
tudi za referendum v samoupravni lokalni skupnosti, kolikor ni z ZRLI ali
drugim zakonom drugače določeno, smiselno uporabljajo določbe ZRLI o postopku
za izvedbo referenduma.10 Tudi prvi odstavek 56. člena
ZRLI določa, da se določbe ZRLI o postopku za izvedbo referenduma smiselno
uporabljajo tudi za izvedbo referenduma v samoupravni lokalni skupnosti, s tem
da postopek za izvedbo referenduma vodijo volilni organi, ki vodijo lokalne
volitve. Glede vprašanj postopka izvedbe referenduma, ki z ZRLI niso posebej
urejena, in glede kazenskih določb pa se na podlagi 55. člena ZRLI smiselno
uporabljajo določbe ZVDZ. V bistvenem enako določbo vsebuje peti odstavek
56. člena ZRLI, ki določa, da se glede vprašanj postopka za izvedbo
referenduma v samoupravni lokalni skupnosti, ki z ZRLI niso posebej urejena,
smiselno uporabljajo določbe Zakona o lokalnih volitvah (Uradni list RS,
št. 94/07 – uradno prečiščeno besedilo, 45/08, 83/12 in 68/17 – v
nadaljevanju ZLV)11 in ZVDZ.
12. ZLS (razen tega, da predpisuje osebno glasovanje z
glasovnico, ki mora biti tajno) in ZRLI nimata določb o oblikah glasovanja na
referendumu, zato glede tega vprašanja tudi za glasovanje na lokalnem
referendumu veljajo ustrezne določbe ZVDZ, razen določb, ki se nanašajo na
glasovanje po pošti v tujini in na glasovanje pri diplomatsko-konzularnih
predstavništvih Republike Slovenije ter na glasovanje na volišču zunaj kraja
stalnega prebivanja. Glede slednjih 80. člen ZLV namreč izključuje njihovo
uporabo za lokalne volitve, kar na podlagi petega odstavka 56. člena ZRLI
velja tudi za lokalni referendum. ZVDZ poleg klasičnega glasovanja na volišču12 ureja
tudi druge oblike glasovanja. Za glasovanje na lokalnem referendumu se smiselno
uporabljajo določbe o glasovanju po pošti znotraj Republike Slovenije. Po pošti
lahko glasujejo volivci, ki so v priporu, zavodu za prestajanje kazni, v bolnišnici
ali v socialnovarstvenem zavodu za institucionalno varstvo, če to sporočijo
okrajni volilni komisiji najkasneje deset dni pred dnem glasovanja. Na enak
način lahko glasujejo tudi invalidi, ki to sporočijo pristojni volilni komisiji
v enakem roku in predložijo odločbo pristojnega organa o priznanju statusa
invalida (drugi odstavek 81. člena ZVDZ).13 Prav tako tudi
za glasovanje na lokalnem referendumu velja določba o glasovanju na domu.
Volivci, ki se zaradi bolezni ne morejo osebno zglasiti na volišču, v katerem
so vpisani v volilni imenik, lahko glasujejo pred volilnim odborom na svojem
domu, če to sporočijo pristojni volilni komisiji najkasneje tri dni pred dnem
glasovanja (83. člen ZVDZ). Druge oblike glasovanja na lokalnem
referendumu v skladu z ZVDZ oziroma upoštevno zakonodajo niso dopustne. Glede
na navedeno ne obstaja zakonska podlaga za izvedbo elektronskega glasovanja na
lokalnem referendumu.
13. V zvezi z obstojem zakonske oziroma celo ustavne
podlage za uvedbo elektronskega glasovanja na svetovalnem referendumu ne držijo
navedbe Občinskega sveta, da za glasovanje na svetovalnem referendumu po 46.b
členu ZLS veljajo druga pravila, ki jih lahko določi občina, kot za glasovanje
na referendumu po ZRLI, ker ZRLI ureja posvetovalni referendum. V skladu s
26. členom ZRLI lahko Državni zbor razpiše posvetovalni referendum o
vprašanjih iz svoje pristojnosti, ki so širšega pomena za državljane
(26. člen ZRLI). Razpiše ga lahko na celotnem območju države ali na
določenem ožjem območju, kadar vprašanje zadeva samo prebivalce tega ožjega
območja (27. člen ZRLI). Lahko ga razpiše, preden končno odloči o
posameznem vprašanju (28. člen ZRLI). Državni zbor ni vezan na izid
posvetovalnega referenduma (29. člen ZRLI). Tudi 46.b člen ZLS, ki ureja
svetovalni referendum, določa, da ga lahko razpiše občinski svet (torej
občinski organ, ki v lokalni skupnosti sprejema predpise) o posameznih
vprašanjih iz svoje pristojnosti, da ga razpiše za vso občino ali za njen del
in da odločitev volivcev na svetovalnem referendumu ne zavezuje občinskih
organov. Ureditev v ZRLI in ZLS je v bistvenem enaka. Še zlasti je enak namen
referendumov, tj. posvetovati se z volivci glede ureditve določenega vprašanja
iz pristojnosti državnega oziroma lokalnega organa. To pomeni, da gre za isti
institut na različnih ravneh oblasti (državni oziroma lokalni), ki se razlikuje
zgolj po poimenovanju (svetovalni oziroma posvetovalni).14 Zato
za posvetovalni in svetovalni referendum veljajo ista pravila o oblikah
glasovanja, ki jih določa ZVDZ. Ta pravila pa, kot je že navedeno, ne omogočajo
elektronskega glasovanja. Takšnega načina glasovanja, kot je prav tako že
navedeno, tudi ne more določiti lokalna samoupravna skupnost oziroma njen
organ, ker določitev oblik glasovanja na lokalnem referendumu pomeni določitev
načina izvrševanja ustavne pravice do sodelovanja pri upravljanju javnih zadev,
ki mora biti določen z zakonom (drugi odstavek 15. člena Ustave).
14. Glede na navedeno je 2. člen Odloka v neskladju
z upoštevno zakonodajo (glej 11. in 12. točko obrazložitve te odločbe) in s tem
v neskladju s tretjim odstavkom 153. člena Ustave tudi z vidika, da določa
možnost elektronskega glasovanja.
15. Člena 1 in 2 Odloka sta torej nezakonita in s tem
protiustavna tako glede predmeta odločanja na svetovalnem referendumu kot glede
določitve elektronskega glasovanja. Zato ju je Ustavno sodišče razveljavilo. Za
razveljavitev se je odločilo zato, ker je zadržalo izvrševanje Odloka in
škodljive posledice niso mogle nastati. Poleg tega predlagateljica odprave niti
ni predlagala. S tem so postale brezpredmetne druge določbe Odloka, zato je
Ustavno sodišče razveljavilo tudi te.
C.
16. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi
tretjega odstavka 45. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št.
64/07 – uradno prečiščeno besedilo, 109/12 in 23/20) in tretje alineje tretjega
odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07,
54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice
in sodniki dr. Matej Accetto, dr. Rok Čeferin, dr. Dunja Jadek Pensa, Dr. Dr.
Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik,
Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Odločbo je sprejelo soglasno.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
_________________
1 Prim. J. Čebulj v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave Republike
Slovenije, Fakulteta za podiplomske državne in evropske študije, Ljubljana
2002, str. 490 in 491.
2 Prav tam.
3 Glej M. Avbelj v: L.
Šturm (ur.), Komentar Ustave Republike Slovenije, Dopolnitev – A, Fakulteta za
državne in evropske študije, Ljubljana 2011, str. 731.
4 Glej npr. odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-13/98 z dne 4. 11. 1999 (Uradni list RS,
št. 99/99, in OdlUS VIII, 237).
5 Odlok o razpisu
referenduma je predpis lokalne skupnosti, za presojo katerega je pristojno
Ustavno sodišče (glej sklep Ustavnega sodišča št. U-I-389/20 z dne 8. 10.
2020, 3. točka obrazložitve; prim. tudi sklep Ustavnega sodišča
št. U-I-133/09 z dne 27. 5. 2009, 2. točka obrazložitve, in odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-111/04 z dne 8. 7. 2004 (Uradni list RS,
št. 77/04, in OdlUS XIII, 54), 14. točka obrazložitve).
6 Glej prvi odstavek
32. člena Zakona o poštnih storitvah (Uradni list RS, št. 51/09,
77/10 in 81/15 – ZPSto-2).
7 Pošto Slovenije je za
izvajalca univerzalnih poštnih storitev imenovala Agencija za komunikacijska
omrežja in storitve Republike Slovenije (AKOS). Glej Splošne pogoje izvajanja
univerzalne poštne storitve, ki jih je decembra 2020 sprejela Pošta Slovenije
in so začeli veljati 1. 1. 2021.
8 Tretji odstavek
153. člena Ustave določa, da morajo biti podzakonski predpisi in drugi
splošni akti v skladu z Ustavo in zakoni.
9 Prim. odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-156/11, Up-861/11 z dne 10. 4. 2014 (Uradni list
RS, št. 35/14, in OdlUS XX, 24), 27. točka obrazložitve, v kateri je
Ustavno sodišče sprejelo stališče, da mora biti vsak način uresničevanja
volilne pravice (drugi odstavek 15. člena Ustave) v temelju določen že z
zakonom.
10 Gre za določbe III.
poglavja ZRLI z naslovom Postopek za izvedbo referenduma (30. do
56. člen).
11 Člen 75 ZLV določa,
da se glede organizacije in dela na voliščih ter glasovanja smiselno
uporabljajo določbe ZVDZ, kolikor ni s tem zakonom drugače določeno. V skladu z
80. členom ZLV za lokalne volitve ne veljajo določbe ZVDZ, ki se nanašajo
na glasovanje po pošti v tujini in na glasovanje pri diplomatsko-konzularnih
predstavništvih Republike Slovenije ter na glasovanje na volišču zunaj kraja
stalnega prebivanja.
12 V skladu s prvim
odstavkom 71. člena ZVDZ vsak volivec glasuje osebno na volišču, na
katerem je vpisan v volilni imenik.
13 Invalidi lahko
glasujejo po pošti tudi stalno, če to sporočijo državni volilni komisiji in
predložijo odločbo pristojnega organa o priznanju statusa invalida. To
sporočilo velja do preklica. Prvo sporočilo o stalnem glasovanju po pošti mora
invalid posredovati najkasneje deset dni pred dnem glasovanja (drugi odstavek
81. člena ZVDZ).
14 Tudi razlika v
poimenovanju je zanemarljiva. Slovar slovenskega knjižnega jezika (SSKJ)
pridevnik svetovalen opredeljuje kot nanašajoč se na svetovanje (npr.
svetovalna naloga, vloga / organizirati svetovalno službo; svetovalno delo /
svetovalni organ; svetovalna telesa skupščine), pridevnik posvetovalen pa kot
nanašajoč se na posvetovanje (npr. posvetovalna naloga, vloga /
organizirati posvetovalno službo / sklicati posvetovalni sestanek /
posvetovalni odbor, organ). Iz navedene opredelitve izhaja, da gre v veliki
meri uporabe teh dveh pridevnikov za sinonima, ki v primeru referenduma
pomenita tako vrsto referenduma, na katerem volivci svetujejo odločevalcem
oziroma se odločevalci posvetujejo pri volivcih, pri čemer v obeh primerih to
mnenje oziroma nasvet za odločevalce ni zavezujoče.