Številka: U-I-456/20-17
Datum: 6. 5. 2021
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Občine Hoče - Slivnica, ki jo zastopa Odvetniška
družba Živko in Purg, o. p., d. o. o., Maribor, in Občinskega sveta Občine Hoče
- Slivnica, ki ga zastopa župan dr. Marko Soršak, na seji 6. maja 2021
odločilo:
Zakon o referendumu in o ljudski iniciativi (Uradni list RS,
št. 26/07 – uradno prečiščeno besedilo in 52/20) in Zakon o lokalni
samoupravi (Uradni list RS, št. 94/07 –
uradno prečiščeno besedilo, 76/08, 79/09, 51/10 in 30/18) nista v neskladju z
Ustavo.
Obrazložitev
A.
1. Predlagatelja
izpodbijata Zakon o referendumu in o ljudski iniciativi (v nadaljevanju ZRLI)
in Zakon o lokalni samoupravi (v nadaljevanju ZLS). Zatrjujeta, da sta zakona
protiustavna, ker ne urejata referenduma v času epidemije in ukrepov za
preprečevanje širjenja bolezni. Šlo naj bi za protiustavno pravno praznino (2. člen Ustave), ker naj bi zakona določala roke
referendumskih opravil, ki jih ni mogoče prestaviti ali odložiti, hkrati pa naj
bi bila njihova izvedba nemogoča ali v nasprotju z ukrepi za preprečevanje
bolezni in naj bi pomenila hudo nevarnost za zdravje in življenje ljudi.
Izpodbijana zakona naj bi bila protiustavna tudi zato, ker naj občini ne bi omogočala
samostojno urejati zadev, ki zadevajo samo prebivalce občine, in v tem okviru
svetovalnega referenduma iz 46.b člena ZLS. Ker izpodbijana zakona ne urejata
referenduma v času epidemije ter občini in občanom ne omogočata elektronskega
glasovanja na svetovalnem referendumu, naj bi bila v neskladju z 9., 39., 42.,
43., 44. in 140. členom Ustave ter 8.,
10. in 11. členom Konvencije o varstvu
človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94, MP, št. 7/94
– EKČP).
2. Državni zbor v odgovoru navaja, da
je predlagatelj (Občinski svet Občine Hoče - Slivnica – v nadaljevanju Občinski
svet) razpisal svetovalni referendum o vsebini (poštni številki), ki ne sodi v
njegovo pristojnost, zato ni podlage za uporabo izpodbijane ureditve v ZLS in
ZRLI. Po mnenju Državnega zbora zato tudi posega v ustavni položaj ali v
ustavne pravice občine ne more biti. Glede vsebine zahteve Državni zbor navaja,
da so navedbe o protiustavni pravni praznini pavšalne. Državni zbor sicer meni,
da je zatrjevana protiustavnost ZRLI in ZLS očitno neutemeljena. Kljub temu da
ZRLI in ZLS ne vsebujeta posebne ureditve za primer epidemije, se lahko po
mnenju Državnega zbora zakonodajalec v primeru, če presodi, da uresničevanja
pravice iz 44. člena Ustave v razmerah
epidemije na podlagi veljavne zakonodaje ni mogoče zagotavljati, v okviru
številnih nujnih ukrepov, ki jih sprejema zaradi epidemije, loti tudi urejanja
tega področja. Glede očitka, da sta ZRLI in ZLS protiustavna tudi zato, ker
občini ne omogočata samostojno urejati izvedbe svetovalnega referenduma, čeprav
gre za zadevo, ki zadeva samo prebivalce občine, Državni zbor navaja, da
lokalni svetovalni referendum ni lokalna zadeva, ker je institut referenduma
neločljivo povezan z ustavno pravico občanov do sodelovanja pri upravljanju
javnih zadev, volilno pravico in pravico glasovati na referendumu ne glede na
naravo oziroma vrsto referenduma. Te pravice in način njihovega izvrševanja
imajo takšno težo, da so že po Ustavi pridržane zakonskemu urejanju, saj gre za
pomembno in občutljivo pravno področje, ki zahteva zagotovitev enakih
standardov uresničevanja in varstva ustavnih pravic, demokratičnosti odločanja
in pravne varnosti na celotnem ozemlju države in ne glede na vrsto in naravo
referenduma.
3. Vlada v mnenju poudarja, da noben
predpis, izdan na podlagi epidemioloških razmer v državi, ne ovira izvajanja
referendumov, in navaja primere v času epidemije izvedenih volitev v Evropi in
Republiki Sloveniji. Navaja, da ne glede na to, da gre za svetovalni
referendum, ne gre za lokalno zadevo, ki jo občina lahko ureja samostojno in ki
se nanaša samo na prebivalce občine. Vlada poudarja, da je referendum institut
demokratičnega preverjanja volje prebivalcev, ki je zaradi svoje pomembnosti
zakonsko enotno urejen za celotno državo in vse občine. Zakonodajalčeva
odločitev naj bi temeljila na presoji, da gre za vsebino, ki ni odvisna od
lokalnih razmer in je zato ni dopustno urejati lokalno. Vlada zatrjuje, da
veljavna volilna zakonodaja v splošnem ne predvideva oblik glasovanja, pri katerih
se ne bi zahtevala osebna prisotnost volivca na volišču, predvsem pa ne določa
spletnega oziroma internetnega elektronskega načina glasovanja, zaradi česar za
izvedbo e-glasovanja ni pravne podlage. V skladu z navedenim Vlada zatrjuje, da
ZRLI in ZLS ne vsebujeta protiustavne pravne praznine.
4. Občina Hoče - Slivnica (v
nadaljevanju Občina) v odgovorih na odgovor Državnega zbora in mnenje Vlade
vztraja pri svojih navedbah v zahtevi. Navaja, da zaradi zatrjevane
protiustavne pravne praznine pride do položaja, ko občina občanom ne more
zagotoviti izvrševanja njihovih ustavnih pravic, saj bi izvedba klasičnega
referenduma, na katerem se zahteva fizična prisotnost na volišču, v času
razglasitve epidemije COVID-19 onemogočila učinkovito izvrševanje pravice iz
tretjega odstavka 90. člena Ustave v
zvezi s 44. členom Ustave in/ali
povzročila nepošten referendumski postopek. Izpodbijana zakona naj ne bi
predvidevala, kako naj občina v času epidemije in ukrepov za preprečevanje
širjenja nalezljive bolezni izvede referendum tako, da bo glasovanje pod
enakimi pogoji mogoče za vse volivce oziroma skupine ljudi, torej tako, da
nekatere skupine ne bi bile diskriminirane zaradi svojega zdravstvenega oziroma
osebnega stanja (npr. volivci z blagimi bolezenskimi znaki, volivci v
karanteni, starejši volivci). Zato po mnenju Občine izpodbijana ureditev pomeni
kršitev ustavnih pravic občanov, saj bi glasovanje na klasični način mnoge
odvrnilo od glasovanja in s tem izvrševanja njihove volilne pravice in pravice
do sodelovanja pri urejanju lokalnih zadev, nekaterim pa bi bilo v teh razmerah
glasovanje onemogočeno ali vsaj odsvetovano. Občina navaja tudi, da izvedba
svetovalnega referenduma s posebno e-glasovnico ni v nasprotju z zakonom in ne
pomeni kršitve zakona, saj je ravnanje, ki ni prepovedano, dovoljeno.
B. – I.
5. V
zahtevi za oceno ustavnosti sta kot predlagatelja navedena Občina in Občinski
svet. Ob vložitvi zahteve sta bili zahtevi priloženi tudi dve pooblastili za
zastopanje Odvetniški družbi Vesenjak, o. p., d. o. o., Maribor, in sicer
pooblastilo Občine in posebej pooblastilo Občinskega sveta. Zato je Ustavno
sodišče odgovor Državnega zbora in mnenje Vlade poslalo tako Občini kot
Občinskemu svetu. Prejelo je odgovor Občine z dne 12. 1.
2021, ki mu je bilo priloženo novo pooblastilo za zastopanje drugi pooblaščenki
(Odvetniški družbi Živko in Purg, o. p., d. o. o., Maribor). Z vlogo z dne 22. 2. 2021 je Odvetniška družba Vesenjak, o. p.,
d. o. o., Maribor, Ustavno sodišče seznanila, da sta ji Občina in Občinski svet
preklicala pooblastilo za zastopanje. Nato je Ustavno sodišče prejelo še
odgovor z dne 23. 2. 2021, v katerem je
bilo navedeno, da ga vlaga »Občina, Občinski svet«, vložila pa ga je Odvetniška
družba Živko in Purg, o. p., d. o. o., Maribor.
6. Na podlagi devete alineje prvega
odstavka 23.a člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo, 109/12 in
23/20 – v nadaljevanju ZUstS) lahko predstavniški organ samoupravne lokalne
skupnosti vloži zahtevo za oceno ustavnosti predpisa ali splošnega akta,
izdanega za izvrševanje javnih pooblastil, če ta posega v ustavni položaj ali v
ustavne pravice samoupravne lokalne skupnosti.
7. Člen 91 ZLS določa, da lahko občina
vloži zahtevo za presojo predpisov države, s katerimi se posega v ustavni
položaj in pravice lokalne skupnosti. V takem primeru lahko zahtevo vloži
župan, ki zastopa občino, če ima za ta postopek pooblastilo občinskega sveta. V
obravnavani zadevi je predlagateljica županu tako pooblastilo podelila.1
8. Tako deveta alineja prvega odstavka
23.a člena ZUstS kot 91. člen ZLS
zahtevata, da mora predlagatelj v zahtevi izkazati, da izpodbijani predpis
posega v ustavni položaj občine oziroma ogroža pravice občine kot lokalne
skupnosti. Za obravnavo zahteve pred Ustavnim sodiščem morata torej tako Občina
kot Občinski svet izkazati izpolnjevanje istega procesnega pogoja (poseg v
ustavni položaj in pravice lokalne skupnosti). Iz zahteve in obeh odgovorov
izhaja, da Občina in Občinski svet utemeljujeta poseg v ustavni položaj in pravice
lokalne skupnosti z istimi navedbami in zasledujeta isti cilj; zavzemata se za
ugotovitev protiustavnosti ureditve v ZRLI in ZLS, ker v pogojih razglašene
epidemije ne določata možnosti elektronskega glasovanja na lokalnem
referendumu. Glede na navedeno Ustavno sodišče ni posebej ugotavljalo, kateri
predlagatelj je vložil odgovor z dne 23. 2.
2021 (Občina ali Občinski svet) in kdo ga zastopa, temveč je štelo, da tudi ta
odgovor vlaga Občina po svoji pooblaščenki. Ker je Občinski svet preklical
pooblastilo za zastopanje Odvetniški družbi Vesenjak, o. p., d. o. o.,
Maribor, novega pooblastila pa ni predložil, je Ustavno sodišče štelo, da
Občinski svet zastopa župan Občine.
9. Kot je že navedeno, morata občina
oziroma predstavniški organ samoupravne lokalne skupnosti na ravni procesne
predpostavke utemeljiti in izkazati, zakaj bi izpodbijani predpis lahko posegal
v ustavni položaj in pravice občine.2 Če ta procesni pogoj ni
izpolnjen, Ustavno sodišče ne more nadaljevati postopka za oceno ustavnosti
oziroma zakonitosti, temveč zahtevo na podlagi prvega odstavka 25. člena ZUstS zavrže.
10. Predlagatelja zatrjujeta obstoj
protiustavne pravne praznine (2. člen
Ustave) v ZRLI in ZLS, ker zakona ne vsebujeta ureditve referenduma v pogojih
razglašene epidemije, ki bi občanom omogočala učinkovito izvrševanje njihove
pravice glasovati na referendumu. Predlagatelja v zahtevi ne utemeljujeta, da
je zaradi domnevne protiustavne praznine v ZLS in ZRLI ogrožena kakšna pravica
ali ustavni položaj lokalne skupnosti. Iz zahteve izhaja, da jo vlagata
predvsem v imenu svojih prebivalcev, ker naj bi izpodbijana ureditev pomenila
kršitev njihovih ustavnih pravic, saj naj bi glasovanje na klasični način mnoge
odvrnilo od glasovanja in s tem izvrševanja svoje pravice do sodelovanja pri
urejanju lokalnih zadev, nekaterim pa bi bilo v teh razmerah glasovanje celo
onemogočeno. Z razlogi, ki so povezani s položajem prebivalcev lokalne
skupnosti, pa predlagatelja ne moreta izkazati, da izpodbijana predpisa
posegata v ustavni položaj in pravice lokalne skupnosti.3
11. Glede
na navedeno predlagatelja nista izkazala, da bi zatrjevana protiustavna pravna
praznina (2. člen Ustave) pomenila poseg
v ustavni položaj ali ustavne pravice samoupravne lokalne skupnosti. Zato za
presojo tega očitka ni izpolnjen pogoj iz devete alineje prvega odstavka 23.a
člena ZUstS oziroma 91. člena ZLS in ga
Ustavno sodišče ni obravnavalo.
B. – II.
12. Predlagatelja
zatrjujeta tudi, da sta ZRLI in ZLS v neskladju s prvim odstavkom 140. člena Ustave, ker občini ne omogočata
samostojno (pravno) urejati izvedbe svetovalnega referenduma, čeprav gre za
zadevo, ki zadeva samo prebivalce občine. Navajata tudi očitke in predloge, ki
so povezani z Odlokom o razpisu svetovalnega referenduma s posebno e-glasovnico
Občine Hoče - Slivnica (Uradno glasilo slovenskih občin, št. 58/20 – v nadaljevanju Odlok). Ti očitki bodo
predmet presoje v zadevi št. U-I-449/20,
v kateri Vlada izpodbija Odlok. V obravnavani zadevi pa niso upoštevni.
13. Prvi
odstavek 140. člena Ustave določa, da v
pristojnost občine spadajo lokalne zadeve, ki jih občina lahko samostojno
ureja, in zadevajo samo prebivalce občine.
14. V
skladu s 44. členom Ustave ima vsak
državljan pravico, da v skladu z zakonom neposredno ali po izvoljenih predstavnikih
sodeluje pri upravljanju javnih zadev. Ta pravica je splošna ustavna pravica,
katere bistvena značilnost je, da vsem državljanom zagotavlja možnost
sodelovanja pri upravljanju javnih zadev. Najbolj neposredno se izvaja na ravni
lokalnih skupnosti ter z referendumskim odločanjem in zakonsko iniciativo na
državni ravni, posredneje pa z volitvami.4 Kot določa že sam 44. člen Ustave, se način njenega izvrševanja
določi z zakonom.5 Gre za t. i. pravico pozitivnega statusa, zato mora zakonodajalec
njeno izvrševanje urediti z zakonom, saj je brez ustrezne zakonske ureditve
sploh ne bi bilo mogoče izvrševati. Ker gre za splošno ustavno pravico, nima
samostojne zakonske ureditve, temveč se uresničuje v okviru zakonodaje, ki
ureja lokalno samoupravo, referendum, ljudsko iniciativo in volitve.6 Pravica do
sodelovanja pri upravljanju javnih zadev se izvršuje na vseh tistih ravneh,
kjer se izvajajo oblastna upravičenja, predvsem pa na državni in lokalni ravni
ter pri tistih subjektih, ki so izvajalci javnih služb.7
15. V
okviru pravice iz 44. člena Ustave je
varovana tudi pravica glasovanja na lokalnem referendumu.8 Tudi zanjo enako
kot za pravico glasovanja na zakonodajnem referendumu v temelju veljajo
nekatera enaka načela kot pri volilni pravici, zlasti načela splošnosti,
enakosti ter svobodnega in tajnega
glasovanja.9 Način njenega uresničevanja je primarno urejen v okviru zakonodaje,
ki ureja lokalno samoupravo (ZLS in Zakon o lokalnih volitvah, Uradni list RS,
št. 94/07 – uradno prečiščeno besedilo,
45/08, 83/12 in 68/17 – v nadaljevanju ZLV), kolikor pa ta ureditev posameznih
vprašanj ne ureja, odkazuje na smiselno uporabo upoštevnih določb ZRLI in
Zakona o volitvah v Državni zbor (Uradni list RS, št. 109/06
– uradno prečiščeno besedilo, 23/17 in 29/21 – v nadaljevanju ZVDZ).10 Način
uresničevanja pravice glasovanja na lokalnem referendumu, varovane kot pravice
iz 44. člena Ustave, pomenijo tudi
določbe o oblikah glasovanja.11
16. ZLS določa dve vrsti referenduma v
lokalni skupnosti, in sicer naknadni referendum, na katerem občani potrdijo ali
zavrnejo sprejeti splošni akt občine ali njegove posamezne določbe (prvi
odstavek 46. člena ZLS), in svetovalni
referendum o posameznih vprašanjih iz pristojnosti občinskega sveta (46.b člen
ZLS). Ne glede na to, da gre za različni vrsti referenduma, gre v obeh primerih
za isti institut (lokalni referendum), v okviru katerega prebivalci občine
uresničujejo pravico glasovanja na referendumu, ki je varovana kot pravica iz
44. člena Ustave. ZLS (razen tega, da predpisuje osebno glasovanje z
glasovnico, ki mora biti tajno) in ZRLI nimata določb o oblikah glasovanja na
referendumu, zato glede tega vprašanja tudi za glasovanje na lokalnem
referendumu veljajo ustrezne določbe ZVDZ, razen določb, ki se nanašajo na
glasovanje po pošti v tujini in na glasovanje pri diplomatsko-konzularnih
predstavništvih Republike Slovenije ter na glasovanje na volišču zunaj kraja
stalnega prebivanja. Glede slednjih 80. člen
ZLV namreč izključuje njihovo uporabo za lokalne volitve,12 kar na podlagi petega
odstavka 56. člena ZRLI velja tudi za
lokalni referendum. ZVDZ
poleg klasičnega glasovanja na volišču13 ureja tudi druge oblike
glasovanja. Za glasovanje na lokalnem referendumu se smiselno uporabljajo
določbe o glasovanju po pošti znotraj Republike Slovenije. Po pošti lahko
glasujejo volivci, ki so v priporu, zavodu za prestajanje kazni, v bolnišnici
ali v socialnovarstvenem zavodu za institucionalno varstvo, če to sporočijo
okrajni volilni komisiji najkasneje deset dni pred dnem glasovanja. Na enak
način lahko glasujejo tudi invalidi, ki to sporočijo pristojni volilni komisiji
v enakem roku in predložijo odločbo pristojnega organa o priznanju statusa
invalida (drugi odstavek 81. člena ZVDZ).14 Prav tako tudi za glasovanje na lokalnem referendumu velja določba o
glasovanju na domu. Volivci, ki se zaradi bolezni ne morejo osebno zglasiti na
volišču, v katerem so vpisani v volilni imenik, lahko glasujejo pred volilnim
odborom na svojem domu, če to sporočijo pristojni volilni komisiji najkasneje
tri dni pred dnem glasovanja (83. člen ZVDZ). Drugih določb o oblikah
glasovanja na (lokalnem) referendumu upoštevna zakonodaja ne vsebuje, kar
pomeni, da niso dopustne.
17. Način
uresničevanja pravice glasovati na lokalnem referendumu, ki je varovana v
okviru pravice iz 44. člena Ustave, je torej na
podlagi te ustavne določbe (in drugega odstavka 15. člena Ustave) dopustno
urediti le z zakonom, ne pa tudi s podzakonskimi akti. Način uresničevanja te
pravice pomenijo tudi določbe o oblikah glasovanja. Gre za izključno državno
pristojnost pravnega urejanja tega področja z zakoni in ne za lokalno zadevo,
ki bi jo občina lahko samostojno urejala in ki bi zadevala samo prebivalce
občine. Glede na navedeno ZLS in ZRLI nista v neskladju s prvim odstavkom 140. člena Ustave, ker ne omogočata, da bi občina z
občinskimi predpisi samostojno (pravno) urejala izvedbo svetovalnega
referenduma in uvajala nove oblike glasovanja (kot je npr. e-glasovanje) na
lokalnem referendumu.
C.
18. Ustavno
sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi 21. člena ZUstS in tretje
alineje tretjega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni
list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17
in 35/20) v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice in sodniki dr. Matej
Accetto, dr. Rok Čeferin, dr. Dunja Jadek Pensa, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford
ZK, Harvard ZDA), dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, Marko Šorli in dr.
Katja Šugman Stubbs. Odločbo je sprejelo soglasno.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
__________________
1 Zahtevi je priložen sklep Občinskega sveta, s katerim je
pooblastil župana, da v imenu Občine vloži zahtevo.
2 Primerjaj z odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-22/15 z dne 27. 3. 2019 (Uradni list RS,
št. 32/19, in OdlUS XXIV, 1), 15. točka
obrazložitve, ter s sklepi Ustavnega sodišča št. U-I-210/16
z dne 23. 4. 2020, 4. točka obrazložitve, št. U-I-121/19
z dne 13. 6. 2019, 3. točka obrazložitve, in št. U-I-107/17
z dne 30. 9. 2020, 7. točka obrazložitve.
3 Prim. sklep Ustavnega sodišča št. U-I-149/10
z dne 19. 9. 2012.
4 Prim. J. Čebulj v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave Republike
Slovenije, Fakulteta za podiplomske državne in evropske študije, Ljubljana
2002, str. 490 in 491.
5 Tudi drugi odstavek 15. člena
Ustave določa, da je z zakonom mogoče predpisati način uresničevanja človekovih
pravic in temeljnih svoboščin, kadar tako določa Ustava ali če je to nujno
zaradi same narave posamezne pravice ali svoboščine.
6 Prim. J. Čebulj v: L. Šturm (ur.), nav. delo, str. 490 in 491.
7 Glej M. Avbelj, v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave Republike
Slovenije, Dopolnitev – A, Fakulteta za državne in evropske študije, Ljubljana
2011, str. 731.
8 Glej npr. odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-13/98 z dne 4. 11. 1999 (Uradni list RS,
št. 99/99, in OdlUS VIII, 237).
9 Prim. odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-191/17
z dne 25. 1. 2018 (Uradni list RS, št. 6/18,
in OdlUS XXIII, 1), 13. točka obrazložitve.
10 ZLS glede glasovanja na lokalnem referendumu določa le, da
je glasovanje na referendumu tajno in da se glasuje z glasovnicami (36. člen ZLS), da se glasuje osebno in da nihče ne
more glasovati po pooblaščencu ter da morata biti pri glasovanju zagotovljeni
svoboda odločanja in tajnost glasovanja (37. člen
ZLS). V skladu s 3. členom ZRLI se tudi
za referendum v samoupravni lokalni skupnosti, kolikor ni z ZRLI ali drugim
zakonom drugače določeno, smiselno uporabljajo določbe ZRLI o postopku za
izvedbo referenduma (gre za določbe III. poglavja ZRLI z naslovom Postopek za
izvedbo referenduma, 30. do 56. člen).
Tudi prvi odstavek 56. člena ZRLI določa, da se določbe ZRLI o postopku za
izvedbo referenduma smiselno uporabljajo tudi za izvedbo referenduma v
samoupravni lokalni skupnosti, s tem da postopek za izvedbo referenduma vodijo
volilni organi, ki vodijo lokalne volitve. Glede vprašanj postopka izvedbe referenduma,
ki z ZRLI niso posebej urejena, in glede kazenskih določb pa se na podlagi
55. člena ZRLI smiselno uporabljajo določbe ZVDZ. V bistvenem enako
določbo vsebuje peti odstavek 56. člena
ZRLI, ki določa, da se glede vprašanj postopka za izvedbo referenduma v
samoupravni lokalni skupnosti, ki z ZRLI niso posebej urejena, smiselno
uporabljajo določbe ZLV (75. člen ZLV
določa, da se glede organizacije in dela na voliščih ter glasovanja smiselno
uporabljajo določbe ZVDZ, kolikor ni s tem zakonom drugače določeno) in ZVDZ.
11 Prim. odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-7/07,
Up-1054/07 z dne 7. 6. 2007 (Uradni list RS, št. 54/07,
in OdlUS XVI, 63), 16. točka obrazložitve, v kateri je Ustavno sodišče sprejelo
stališče, da pravila, ki določajo način glasovanja po pošti, pomenijo način
izvrševanja volilne pravice. Prim. tudi odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-156/11, Up-861/11 z dne 10. 4. 2014
(Uradni list RS, št. 35/14, in OdlUS XX,
24), 27. točka obrazložitve, v kateri je
Ustavno sodišče sprejelo stališče, da mora biti vsak način uresničevanja
volilne pravice (drugi odstavek 15. člena
Ustave) v temelju določen že z zakonom.
12 V skladu z 80. členom
ZLV za lokalne volitve ne veljajo določbe ZVDZ, ki se nanašajo na glasovanje po
pošti v tujini in na glasovanje pri diplomatsko-konzularnih predstavništvih
Republike Slovenije ter na glasovanje na volišču zunaj kraja stalnega
prebivanja.
13 V skladu s prvim odstavkom 71. člena
ZVDZ vsak volivec glasuje osebno na volišču, na katerem je vpisan v volilni
imenik.
14 Invalidi lahko glasujejo po pošti tudi stalno, če to
sporočijo državni volilni komisiji in predložijo odločbo pristojnega organa o
priznanju statusa invalida. To sporočilo velja do preklica. Prvo sporočilo o
stalnem glasovanju po pošti mora invalid posredovati najkasneje deset dni pred
dnem glasovanja (drugi odstavek 81. člena ZVDZ).