Številka: U-I-5/19-25
Datum: 11. 2. 2021
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo Davorina Petarosa, Piran, ki ga
zastopa Odvetniška družba Zorman, d. o. o., o. p., Koper, na seji 11. februarja
2021
odločilo:
Odlok o občinskem podrobnem prostorskem načrtu »Ob Belokriški«
(Uradni list RS, št. 76/18), Odlok o občinskem podrobnem prostorskem načrtu Park
cvetja (Uradni list RS, št. 76/18) in Odlok o občinskem podrobnem prostorskem
načrtu Med vrtovi (Uradni list RS, št. 76/18) se razveljavijo.
Obrazložitev
A.
11. Pobudnik izpodbija
Odlok o občinskem podrobnem prostorskem načrtu »Ob Belokriški«, Odlok o
občinskem podrobnem prostorskem načrtu Park cvetja in Odlok o občinskem
podrobnem prostorskem načrtu Med vrtovi (v nadaljevanju skupaj Odloki). Navaja,
da je pravočasno vložil pobudo za razpis referenduma o vseh treh prostorskih
aktih, Občina Piran pa je kljub temu in kljub postopku o referendumski pobudi,
ki še poteka, Odloke objavila v Uradnem listu RS in s tem dosegla njihovo
veljavnost. Pobudnik svoj pravni interes za vložitev pobude utemeljuje z
navedbami, da je bilo z objavo izpodbijanih Odlokov neposredno poseženo v
njegovo pravico do referendumskega odločanja, ter se pri tem sklicuje na
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-104/01 z dne 14. 6. 2001 (Uradni
list RS, št. 52/01, in OdlUS X, 123). Pojasnjuje, da je Občinski svet
Občine Piran sprejel izpodbijane Odloke na seji občinskega sveta 2. 10.
2018, pobudnik pa je 17. 10. 2018 vložil pobudo volivcem za vložitev
zahteve za razpis referenduma. Nadalje navaja, da je župan Občine Piran
pobudniku 24. 10. 2018 posredoval dopis, s katerim ga je pozval k odpravi
neskladnosti, ker naj bi s seznamov za preverjanje verodostojnosti podpisov in
obstoja podpisnikov ne bila razvidna volja podpisnikov, pobudnik pa je po
prejemu pojasnil glede tega dopisa 6. 11. 2018 na vložišče Občine Piran
predal manjkajočo dokumentacijo – spremni dopis in pojasnilo glede ugotovitev.
Župan Občine Piran je nato po navedbah pobudnika 20. 11. 2018 izdal
ugotovitveni sklep, zoper katerega je pobudnik 30. 11. 2018 vložil tožbo
pred Upravnim sodiščem, oddelkom v Novi Gorici, to pa je s sodbo z dne
13. 12. 2018 sklep župana Občine Piran razveljavilo in zadevo vrnilo
županu v ponovni postopek. Pobudnik navaja, da so bili v vmesnem času Odloki
objavljeni v Uradnem listu RS, št. 76/18, z dne 30. 11. 2018 in
naslednji dan, 1. 12. 2018, začeli veljati.
2. Pobudnik zatrjuje kršitev 3., 44. in 90. člena
Ustave ter 44. člena in tretjega odstavka 46. člena Zakona o lokalni
samoupravi (Uradni list RS, št. 94/07 – uradno prečiščeno besedilo, 76/08,
79/09, 51/10 in 30/18 – v nadaljevanju ZLS). Trdi, da so bili Odloki sprejeti
po nezakonitem postopku. Meni, da ima vložitev pobude volivcem za vložitev
zahteve za razpis referenduma suspenzivni učinek glede objave predpisa, dokler
volivci o tem ne odločajo na referendumu oziroma dokler potekajo postopki v
zvezi s pobudo. Pri tem se sklicuje na tretji odstavek 46. člena ZLS in
trdi, da ta zakonska določba izhaja iz pravice volivcev, da sami neposredno
odločajo na referendumu o sprejetju ali zavrnitvi predpisa, ki je že bil
sprejet. Meni, da se lahko le z zadržanjem objave Odlokov zagotovi učinkovitost
naknadnega referenduma ter da je v nasprotnem primeru, če ni zadržanja predpisov,
kot se je to zgodilo v tem primeru, referendumska pravica izničena.1 Ignoriranje
pobude za referendum je po pobudnikovem mnenju kršilo tretji odstavek
46. člena ZLS, pa tudi 3. in 44. člen Ustave. Pobudnik meni, da ti
dve ustavni določbi preprečujeta koncentracijo in monopol oblasti ter
zagotavljata udeležbo občanov pri upravljanju javnih zadev, med drugim z
referendumskim odločanjem. Podana naj bi bila tudi kršitev 90. člena
Ustave, ki se po pobudnikovem mnenju ob smiselni uporabi 3. člena Zakona o
referendumu in o ljudski iniciativi (Uradni list RS, št. 26/07 – uradno
prečiščeno besedilo in 52/20 – ZRLI) uporablja tudi za referendum na občinski
ravni, ob upoštevanju 44. in 46. člena ZLS. Pobudnik meni, da je treba
Odloke odpraviti, saj drugačna sankcija v obravnavanem primeru glede na
dejansko stanje ni ne mogoča ne primerna. Podrejeno predlaga, naj Ustavno
sodišče odloči, da Odloki niso bili razglašeni in objavljeni v skladu z Ustavo
in zakonom, zato niso začeli veljati in se ne smejo uporabljati.
3. Občina Piran je odgovorila na pobudo in zavrača
pobudnikove navedbe. Meni, da pobudniku zaradi opustitve vložitve pravnih
sredstev v upravnem sporu ni mogoče priznati pravnega interesa za vložitev
pobude. To pojasnjuje z navedbami, da pobudnik ni vložil pritožbe zoper sklep
Upravnega sodišča št. III U 314/2018 o zavrženju predloga za izdajo
začasne odredbe za zadržanje objave Odlokov, da v tem upravnem sporu pobudnik
ni predlagal izdaje začasne odredbe za zadržanje izvrševanja že objavljenih Odlokov
ter da je pobudnik zoper sklep župana z dne 15. 1. 2019 vložil tožbo v
upravnem sporu, tožbeni zahtevek pa se delno pokriva z zahtevkom za začasno
zadržanje izpodbijanih Odlokov, podanem po 39. členu Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo, 109/12 in
23/20 – v nadaljevanju ZUstS). Občina Piran dodatno navaja, da je Upravno
sodišče, oddelek v Novi Gorici, v upravnem sporu, ki se na podlagi pobudnikove
tožbe zoper sklep o zavrženju pobude vodi pod opr. št. III U 34/2019,14. 2.
2019 sklenilo, da prekine postopek do odločitve Ustavnega sodišča v predmetni
zadevi. Meni, da se zato pravni interes pobudnika samostojno in izvirno presoja
v postopku za preizkus pobude, za takšno presojo pa pobudnik ni izkazal
pravnega interesa.
4. Očitke pobudnika o nezakonitem in protiustavnem
ravnanju župana v postopku sprejemanja izpodbijanih Odlokov nasprotna
udeleženka zavrača z navedbami, da župan po odločitvi o pobudi, torej po izdaji
ugotovitvenega sklepa z dne 20. 11. 2018, glede na jezikovno razlago
tretjega odstavka 46. člena ZLS ni imel več zakonske podlage, da bi še
naprej zadrževal objavo Odlokov. Nasprotna udeleženka meni, da je bilo ravnanje
župana zakonito, če pa je omejilo pravico pobudnika do izvedbe referenduma, pa
ni mogoče izključiti tega, da je tretji odstavek 46. člena ZLS v neskladju
z Ustavo, vendar nasprotna udeleženka opozarja, da pobudnik tega ne zatrjuje.
Oporeka predlogu pobudnika, naj se Odloki odpravijo, saj zatrjevana nepravilna
objava Odlokov ne pomeni, da je bil postopek do njihovega sprejetja na
občinskem svetu nezakonit ali protiustaven. V kolikor bi Ustavno sodišče
odločilo, da Odloki niso bili razglašeni in objavljeni v skladu z Ustavo in
zakonom, pa poziva Ustavno sodišče, naj določi način izvršitve odločbe in
odredi izvedbo referendumskih opravil.
5. Pobudniku je bil posredovan odgovor nasprotne
udeleženke, na katerega je odgovoril. V odgovoru vztraja pri zatrjevanih
očitkih in navaja, da nasprotna udeleženka očitanim kršitvam ne oporeka, temveč
jih priznava ter se zavzema za to, da Ustavno sodišče sledi podrejenemu
predlogu pobudnika. Temu pobudnik nasprotuje. Meni, da je v obravnavanem
primeru najprimernejša sankcija odprava Odlokov, saj je po dveletni prekinitvi
nadaljevanje referendumskih opravil izgubilo smisel, referendumska kampanja je
usahnila in bi jo bilo treba začeti znova. Pobudnik opozarja na stališče
Ustavnega sodišča v odločbi št. U-I-54/09 z dne 14. 4. 2011 (Uradni
list RS, št. 34/11), da kršitev referendumskih pravil pomeni, da je zakon,
o katerem bi moral biti izveden referendum, sprejet po protiustavnem postopku,
zato bi ga Ustavno sodišče razveljavilo, ter trdi, da v primeru podzakonskih
predpisov to pomeni, da Ustavno sodišče take predpise odpravi.
6. Ustavno sodišče je s sklepom št. U-I-5/19 z dne
27. 3. 2019 (Uradni list RS, št. 24/19) izvrševanje Odlokov zadržalo.
B. – I.
7. V skladu s prvim odstavkom 24. člena
ZUstS lahko vsakdo da pobudo za začetek postopka, če izkaže svoj pravni
interes. Ta pa je podan (drugi odstavek 24. člena ZUstS), če predpis,
katerega oceno pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove pravice, pravne
interese oziroma pravni položaj. Po ustaljeni ustavnosodni presoji mora biti
pravni interes neposreden in konkreten, morebitna ugoditev pobudnikovemu
predlogu pa mora privesti do izboljšanja njegovega pravnega položaja.
8. Pobudnik trdi, da mu je bilo v okviru postopka
sprejemanja Odlokov onemogočeno učinkovito uresničevanje pravice, da dá pobudo
za razpis naknadnega referenduma, kot jo ureja ZLS. Pobudnik v tem primeru ne
more doseči učinkovitega varstva v upravnem sporu zoper morebitne kršitve v
zvezi s pobudo volivcem za vložitev zahteve za razpis referenduma z izdajo
začasne odredbe iz 32. člena Zakona o upravnem sporu (Uradni list RS,
št. 105/06, 62/10 in 109/12 – ZUS-1), za kar se zavzema nasprotna
udeleženka. Prav tako pobudniku ni zagotovljeno sodno varstvo zoper prostorske
izvedbene akte, kot je urejeno v 58. členu Zakona o urejanju prostora
(Uradni list RS, št. 61/17 – ZUreP-2).
9. Po tretjem odstavku 21. člena ZUstS je Ustavno
sodišče pristojno tudi za oceno ustavnosti in zakonitosti postopka, po katerem
je bil predpis lokalne skupnosti sprejet. Pravni interes za izpodbijanje
predpisa z vidika ocene ustavnosti in zakonitosti postopka njegovega
sprejemanja izkazuje tisti, ki zatrjuje, da je bila v postopku sprejemanja tega
predpisa kršena kakšna njegova pravica.2 V obravnavanem primeru
pobudnik trdi prav to, zato mu je Ustavno sodišče priznalo pravni interes za
presojo ustavnosti in zakonitosti postopkov sprejemanja izpodbijanih Odlokov.
10. Ustavno sodišče je pobudo za začetek postopka za
oceno ustavnosti in zakonitosti izpodbijanih Odlokov sprejelo. Ker so bili
izpolnjeni pogoji iz četrtega odstavka 26. člena ZUstS, je nadaljevalo
odločanje o stvari sami.
B. – II.
11. Ustavna podlaga za
neposredno sodelovanje državljanov pri izvrševanju oblasti, tudi lokalne, so
zlasti 1. člen, drugi odstavek 3. člena ter 44. člen Ustave.3 Slednji
določa, da ima vsak državljan pravico, da v skladu z zakonom neposredno ali po
izvoljenih predstavnikih sodeluje pri upravljanju javnih zadev. Ta pravica nima
samostojne zakonske ureditve, pač pa se uresničuje v okviru zakonodaje, ki
ureja lokalno samoupravo, referendum in ljudsko iniciativo ter volitve.4
12. Oblike neposredne demokracije v
lokalni skupnosti ureja ZLS,5 ki v 11. in 44. členu
določa, da občani v občini odločajo o zadevah lokalne samouprave preko svetov
ter tudi neposredno na svojih zborih, z referendumom in preko ljudske
iniciative. Temeljna in najpomembnejša oblika neposrednega odločanja občanov v
lokalni skupnosti je referendum o splošnem aktu občine.6, 7ZLS
v 46. členu določa, da občani lahko odločajo na referendumu o vprašanjih,
ki so vsebina splošnih aktov občine, razen o proračunu in zaključnem računu
občine ter o splošnih aktih, s katerimi se v skladu z zakonom predpisujejo
občinski davki in druge dajatve. Referendum se opravi kot naknadni referendum,
na katerem občani potrdijo ali zavrnejo sprejeti splošni akt občine ali njegove
posamezne določbe (prvi odstavek 46. člena ZLS).8 Občinski
svet lahko razpiše referendum na predlog župana ali člana občinskega sveta,
mora pa ga razpisati, če to zahteva najmanj pet odstotkov volivcev v občini in
če tako določa zakon ali statut občine (drugi odstavek 46. člena ZLS).
13. Tretji odstavek
46. člena ZLS določa, da v primeru, ko je vložen predlog za razpis
referenduma ali je dana pobuda volivcem za vložitev zahteve za razpis
referenduma, župan zadrži objavo splošnega akta do odločitve o predlogu ali
pobudi oziroma do odločitve na referendumu. Zadržanje objave splošnega akta
občine je pomembna pravna posledica vložene zahteve oziroma pobude za naknadni
referendum. Le s tem, da se prepreči objava predpisa do dokončanja postopka z
referendumom in da se posledično prepreči tudi njegova uveljavitev, se lahko
zagotovi učinkovitost naknadnega lokalnega referenduma kot oblike neposrednega
odločanja volivcev o potrditvi ali zavrnitvi občinskega predpisa. Pri naknadnem
referendumu volivci namreč odločajo o splošnem aktu, ki ga je sprejel občinski
svet, za njegovo uveljavitev pa so potrebni še razglasitev, objava in potek
vakacijskega roka. Naknadni referendum bi izgubil svoj smisel, če bi bil pred
njegovo izvedbo občinski predpis že uveljavljen. Zahteva za razpis naknadnega
referenduma namreč pomeni zahtevo, da o tem, ali naj splošni akt, ki ga je
sprejel občinski svet, obstane ali ne, dokončno odločijo volivci neposredno.9 Splošni
akt, ki ni bil potrjen na referendumu, ni nastal, ga ni. Navedeno odraža tudi
četrti odstavek 46. člena ZLS, ki določa, da se sprejeti splošni akt, če
je na referendumu zavrnjen ali če so na njem zavrnjene njegove posamezne določbe,
ne objavi, dokler se ob upoštevanju volje volivcev ne spremeni.
14. Člen 47 ZLS podrobneje ureja
pobudo volivcem za vložitev zahteve za razpis referenduma ter v tem okviru
določa, kdo jo lahko vloži, kaj mora pobuda vsebovati in kakšen je postopek z
njo. Pri tem določa, da mora pobudnik o pobudi volivcem za vložitev zahteve za
razpis referenduma pisno seznaniti občinski svet in pobudo predložiti županu.
Če župan meni, da pobuda z zahtevo ni oblikovana v skladu z zahtevami ZLS ali
je v nasprotju z zakonom in s statutom občine, o tem v osmih dneh po prejemu
pobude obvesti pobudnika in ga pozove, naj ugotovljeno neskladnost odpravi v
osmih dneh. Če pobudnik tega ne stori, se šteje, da pobuda ni bila vložena.
Župan o tem nemudoma obvesti pobudnika in občinski svet (drugi odstavek
47. člena ZLS). Pobudnik lahko v osmih dneh po prejemu tega obvestila
zahteva, naj odločitev župana preizkusi Upravno sodišče, ki odloči v tridesetih
dneh, in če ugotovi, da je odločitev neutemeljena, jo razveljavi (tretji odstavek
47. člena ZLS).
15. Med udeležencema postopka ni spora
o tem, kako je v obravnavanem primeru potekal postopek s pobudo volivcem za
vložitev zahteve za razpis referenduma glede izpodbijanih Odlokov. Pobudnik je
s pobudo pravočasno seznanil občinski svet in župana ter se po pozivu župana k
odpravi nepravilnosti z utemeljitvijo, da »iz seznamov za preverjanje
verodostojnosti podpisov in obstoja podpisnikov ni razvidna volja podpisnikov«,
na navedeni poziv odzval z zaprosilom za sestanek in za pojasnitev dopisa, po
prejemu pojasnila pa 6. 11. 2018 v vložišču Občine Piran oddal manjkajočo
dokumentacijo, to je spremni dopis in pojasnilo glede ugotovitev. Župan je
20. 11. 2018 izdal ugotovitveni sklep, da pobuda volivcev za vložitev
zahteve za razpis referenduma za uveljavitev spornih Odlokov, ki jo je vložil
pobudnik, ni bila vložena. Pobudnik je 30. 11. 2018 vložil tožbo na
Upravno sodišče, oddelek v Novi Gorici, istega dne pa so bili vsi trije Odloki
že objavljeni v Uradnem listu RS, št. 76/18, in so začeli veljati
naslednji dan po objavi, to je 1. 12. 2018. Upravno sodišče je
13. 12. 2018 ugotovitveni sklep župana razveljavilo in zadevo vrnilo
Občini Piran v ponovno odločanje. Župan Občine Piran je v ponovljenem postopku
15. 1. 2019 izdal sklep, s katerim je pobude volivcev za vložitev zahteve
za razpis referenduma o uveljavitvi izpodbijanih Odlokov zavrgel, pri tem pa se
oprl na ugotovitev, da so bili vsi trije Odloki že objavljeni in uveljavljeni.
Zoper sklep župana je pobudnik vložil tožbo pred Upravnim sodiščem, oddelkom v
Novi Gorici, ki pa je postopek s sklepom št. III U 34/2019 z dne
14. 2. 2019 prekinilo do odločitve Ustavnega sodišča v obravnavani zadevi.
16. Kot je bilo pojasnjeno, je
zakonodajalec v okviru ureditve postopka odločanja o pobudi volivcem za vložitev
zahteve za razpis referenduma odločitev župana podvrgel sodni kontroli pred
Upravnim sodiščem. Odločitev župana, da pobuda volivcem za vložitev zahteve za
razpis referenduma ni bila vložena, je v upravnem sporu lahko bodisi potrjena
bodisi razveljavljena in zadeva vrnjena županu v ponovno odločanje. V slednjem
primeru mora župan o pobudi ponovno odločati. Ustavnemu sodišču se za odločitev
v tej zadevi ni treba opredeliti do skladnosti določb ZLS, ki urejajo sodno
varstvo zoper odločitev župana o pobudi volivcem za vložitev zahteve za razpis
referenduma, z Ustavo.10 Glede na pojmovno opredelitev
lokalnega referenduma o splošnem aktu občine kot naknadnega (zavrnitvenega)
referenduma11 in glede na zakonsko predvideno sodno varstvo
zoper županovo odločitev je mogoča le takšna razlaga tretjega odstavka
46. člena ZLS, da mora v primeru, ko pobudnik referenduma županovo
odločitev izpodbija pred Upravnim sodiščem, župan zadržati objavo splošnega
akta do tedaj, ko njegovo odločitev preizkusi (in potrdi) sodišče.12 Upravno
sodišče namreč nima pooblastil, da ob odločanju o županovi odločitvi poseže
tudi v veljavnost že objavljenega predpisa lokalne skupnosti, zato je
učinkovito izvrševanje pravice do pobude volivcem za vložitev zahteve za razpis
referenduma mogoče le, če je objava predpisa zadržana do pravnomočne odločitve
o pobudi. Tretji odstavek 46. člena ZLS, da župan zadrži objavo predpisa
»do odločitve o pobudi«, je zato v primeru negativne odločitve župana treba
razumeti tako, da je objava splošnega akta občine po tem, ko župan o njej
sprejme odločitev, dopustna le tedaj, ko zoper slednjo ni in ne more biti več
vložena tožba. Če je zoper županovo odločitev uveljavljano sodno varstvo, je
treba objavo predpisa zadržati do odločitve Upravnega sodišča o tožbi. Če
Upravno sodišče županovo odločitev razveljavi, župana ponovno zavezuje tretji
odstavek 46. člena ZLS ter mora zato objavo predpisa zadržati še do svoje
ponovne odločitve in v primeru, da je zoper to ponovno vložena tožba, vsaj do
morebitne nadaljnje odločitve Upravnega sodišča.
17. V obravnavanem primeru je župan
Odloke poslal v objavo, še preden je Upravno sodišče odločilo o pobudnikovi
tožbi. Izpodbijani Odloki so zato v neskladju s tretjim odstavkom
46. člena ZLS ter posledično tudi s tretjim odstavkom 153. člena
Ustave, po katerem morajo biti predpisi lokalnih skupnosti v skladu z Ustavo in
zakoni.
18. V skladu s prvim odstavkom
161. člena Ustave in 45. členom ZUstS lahko Ustavno sodišče
protiustaven ali nezakonit podzakonski predpis odpravi ali razveljavi. To velja
tudi za primer, ko predpis ni v skladu z Ustavo zato, ker je bila v postopku
njegovega sprejemanja kršena Ustava. Ustavno sodišče podzakonski predpis
odpravi, kadar ugotovi, da je treba odpraviti škodljive posledice, ki so
nastale zaradi protiustavnosti ali nezakonitosti (drugi odstavek 45. člena
ZUstS). Pobudnik sicer predlaga odpravo izpodbijanih Odlokov, vendar ne
utemeljuje škodljivih posledic, ki bi nastale na njihovi podlagi in zaradi
katerih bi bilo treba Odloke odpraviti. Upoštevajoč tudi, da je bilo
izvrševanje Odlokov s sklepom Ustavnega sodišča št. U-I-5/19 z dne
27. 3. 2019 zadržano do končne odločitve Ustavnega sodišča, je zato
Ustavno sodišče Odloke razveljavilo. Drugačna odločitev, za katero se zavzema
nasprotna udeleženka, v okoliščinah obravnavanega primera ni mogoča, saj je od
sprejetja Odlokov preteklo preveč časa, da bi bilo z vrnitvijo postopkov
sprejemanja Odlokov v fazo pred njihovo objavo še mogoče zagotoviti učinkovito
varstvo pobudnikove pravice zahtevati referendum.
19. Ker je Ustavno sodišče ugotovilo
protiustavnost Odlokov že zaradi neskladja s tretjim odstavkom 153. člena
Ustave, drugih očitkov pobudnika ni ocenjevalo.
C.
20. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi tretjega odstavka 45. člena ZUstS ter tretje alineje tretjega
odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07,
54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi: podpredsednik dr. Matej Accetto ter
sodnice in sodniki dr. Rok Čeferin, dr. Dunja Jadek Pensa, dr. Špelca Mežnar,
dr. Marijan Pavčnik, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Dr. Matej Accetto
podpredsednik
_____________
1 Pobudnik se sklicuje na odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-104/01.
2 Prim. odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-104/01, 42. točka obrazložitve.
3 Glej I. Kaučič, Pravna
ureditev lokalnega referenduma, v: S. Kukovič in M. Haček (ur.), Petindvajset
let lokalne samouprave v Republiki Sloveniji, Fakulteta za družbene vede,
Ljubljana 2020, str. 36.
4 J. Čebulj, Komentar k
44. členu Ustave, v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave Republike Slovenije,
Fakulteta za podiplomske državne in evropske študije, Kranj 2002.
5 Izjema je referendum o
ustanovitvi občine, ki je določen že na ustavni ravni (tretji odstavek
139. člena Ustave).
6 I. Kaučič, nav. delo,
str. 43.
7 Poleg referenduma o
splošnem aktu občine ZLS določa še svetovalni referendum, referendum o drugih
vprašanjih ter referendum o ustanovitvi in preoblikovanju občine, posebna
oblika lokalnega referenduma pa je še referendum o samoprispevku, urejen v
Zakonu o samoprispevku (Uradni list RS, št. 87/01 – ZSam-1).
8 Drugi odstavek 47.b
člena ZLS določa, da so splošni akt ali njegove posamezne določbe na
referendumu zavrnjeni, če proti glasuje večina volivcev, ki so veljavno
glasovali, pod pogojem, da proti splošnemu aktu ali njegovim posameznim
določbam glasuje najmanj petina vseh volivcev.
9 Prim. odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-104/01, 23. točka obrazložitve.
10 Prim. odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-54/09, v kateri je Ustavno sodišče ocenjevalo
ustavnost ureditve sodnega varstva zoper negativno odločitev predsednika
Državnega zbora o pobudi volivcem za vložitev zahteve za razpis zakonodajnega
referenduma.
11 Prim. I. Kaučič, nav.
delo, str. 46.
12 Da je ta čas med
trenutkom, ko je splošni akt sprejel občinski svet, in trenutkom njegove objave
čim krajši, je zakonodajalec predpisal tudi kratke roke za vložitev tožbe (8
dni) in odločitev Upravnega sodišča (30 dni).