Številka: U-I-418/18-17
Up-920/18-20
Datum: 5. 11. 2020
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku, začetem s
sklepom Ustavnega sodišča, v postopku odločanja o ustavni pritožbi in v
postopku za preizkus pobude Ide Erjavec Burnik, Komenda, ki jo zastopa Matiček
Žumer, odvetnik v Ljubljani, na seji 5. novembra 2020
odločilo:
1. Zakon o kazenskem postopku (Uradni list RS,
št. 32/12 – uradno prečiščeno besedilo, 47/13, 87/14, 66/17 in 22/19) je v
neskladju z Ustavo.
2. Državni zbor mora ugotovljeno protiustavnost iz prejšnje
točke izreka odpraviti v roku enega leta po objavi te odločbe v Uradnem listu
Republike Slovenije.
3. Do odprave ugotovljene protiustavnosti smeta sodišče
prve stopnje, ki odloča o predlogu za nadomestno izvršitev kazni zapora,
vloženem v korist obsojenca na prostosti, in sodišče druge stopnje, ki odloča o
pritožbi zoper sklep o zavrnitvi predloga za nadomestno izvršitev kazni zapora,
odrediti, da se izvršitev kazni zapora odloži do pravnomočne odločitve o
predlogu za nadomestno izvršitev kazni zapora.
4. Z odločbo Višjega sodišča v Ljubljani št. IV
Kp 25768/2012 z dne 22. 5. 2018 in z odločbo Okrožnega sodišča v
Ljubljani št. I IKZ 25768/2012 z dne 19. 4. 2018 je bila pritožnici
kršena pravica iz prvega odstavka 23. člena Ustave.
5. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti prvega
odstavka 24. člena v zvezi z drugim odstavkom 3. člena Zakona o
izvrševanju kazenskih sankcij (Uradni list RS, št. 110/06 – uradno
prečiščeno besedilo, 76/08, 40/09, 109/12, 54/15 in 11/18) se zavrže.
Obrazložitev
A.
1. Pritožnica je bila s sodbo
Okrožnega sodišča v Ljubljani št. VI K 25768/2012 z dne 15. 2. 2017
spoznana za krivo storitve kaznivega dejanja poneverbe po prvem odstavku v
zvezi s četrtim odstavkom 209. člena Kazenskega zakonika (Uradni list RS,
št. 50/12 – uradno prečiščeno besedilo, 6/16 – popr., 54/15 in 38/16 – v
nadaljevanju KZ-1). Izrečena ji je bila kazen dve leti in tri mesece zapora.
Višje sodišče v Ljubljani je s sodbo št. II Kp 25768/2012 z dne
13. 9. 2017 izrečeno kazen znižalo na eno leto in šest mesecev zapora.
Okrožno sodišče v Ljubljani je nato z odločbo št. I IKZ 25768/2012 z dne
11. 1. 2018 ugodilo prošnji pritožnice in izvršitev kazni odložilo za tri
mesece, s sklepom št. VI Kr 25768/2012 z dne 21. 2. 2018 pa zavrnilo
pritožničina predloga za nadomestno izvršitev kazni zapora z delom v splošno
korist ali z zaporom ob koncu tedna. Višje sodišče v Ljubljani je s sklepom
št. I Kp 25768/2012 z dne 14. 6. 2018 zavrnilo pritožbo pritožnice
zoper sklep z dne 21. 2. 2018. Okrožno sodišče v Ljubljani je z odločbo
št. I IKZ 25768/2012 z dne 19. 4. 2018 zavrnilo novo prošnjo
pritožnice za odlog izvršitve kazni zapora. Zavzelo je stališče, da dejstva, da
sodišče o predlogu za nadomestno izvršitev kazni zapora še ni pravnomočno
odločilo, ni mogoče uvrstiti pod nobenega od izčrpno naštetih odložnih razlogov
po prvem odstavku 24. člena Zakona o izvrševanju kazenskih sankcij (v
nadaljevanju ZIKS-1) in da sta postopka izvršitve kazni zapora in odločanja o
predlogu za nadomestno izvršitev kazni zapora ločena, zato slednji postopek ne
ovira prvega. Zoper to odločitev je pritožnica vložila pritožbo, ki jo je Višje
sodišče v Ljubljani z odločbo št. IV Kp 25768/2012 z dne 22. 5. 2018
zavrnilo in potrdilo stališča v izpodbijani odločbi. Poudarilo je, da uveljavljana
okoliščina ne spada med izrecno urejene odložne razloge.
2. Pritožnica zatrjuje, da so ji bile
z izpodbijanima aktoma (odločba Višjega sodišča v Ljubljani št. IV Kp
25768/2012 z dne 22. 5. 2018 v zvezi z odločbo Okrožnega sodišča v
Ljubljani št. I KZ 25768/2012 z dne 19. 4. 2018, s katerima je bila
pravnomočno zavrnjena njena druga prošnja za odlog izvršitve kazni zapora)
kršene pravice do enakosti pred zakonom iz 14. člena Ustave, varstva
osebne svobode iz 19. člena Ustave, enakega varstva pravic iz
22. člena Ustave in sodnega varstva iz 23. člena Ustave. Kršitve
utemeljuje z navedbami, da bi sodišče moralo z upoštevanjem načela
sorazmernosti najprej pravnomočno odločiti o predlogu za nadomestno izvršitev
kazni zapora oziroma da bi moralo kljub temu, da v ZIKS-1 kot razlog za odlog
izvršitve kazni zapora ni predpisana okoliščina, da o pravočasno vloženem
predlogu za nadomestno izvršitev kazni zapora še ni bilo pravnomočno odločeno,
izvršitev kazni zapora odložiti prav iz tega razloga.
3. Pritožnica je hkrati z ustavno
pritožbo vložila tudi pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti prvega
odstavka 24. člena v zvezi z drugim odstavkom 3. člena ZIKS-1.
Navaja, da sta določbi v neskladju s pravicami do enakosti pred zakonom iz
14. člena Ustave, varstva osebne svobode iz 19. člena Ustave, enakega
varstva pravic iz 22. člena Ustave in sodnega varstva iz 23. člena
Ustave, ker ne ureja možnosti odloga izvršitve kazni zapora v položaju, ko o
obsojenčevem predlogu za nadomestni način izvršitve kazni zapora še ni
pravnomočno odločeno, oziroma ker ne določa, da se kazen zapora sme izvršiti
šele, ko je pravnomočno odločeno o predlogu za nadomestno izvršitev kazni
zapora.
4. Ustavno sodišče je ustavno pritožbo
s sklepom št. Up-920/18 z dne 22. 1. 2019 sprejelo v obravnavo in
zavrnilo pritožničin predlog za zadržanje izvršitve izpodbijane pravnomočne
sodne odločitve. S sklepom št. U-I-418/18, Up-920/18 z dne 5. 6. 2019
je na podlagi drugega odstavka 59. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni
list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo, 109/12 in 23/20 – v
nadaljevanju ZUstS) začelo postopek za oceno ustavnosti Zakona o kazenskem
postopku (v nadaljevanju ZKP), ker se je v postopku obravnavanja ustavne
pritožbe zastavilo vprašanje, ali ZKP vsebuje protiustavno pravno praznino, ker
ne določa, da vložitev predloga za nadomestno izvršitev kazni zapora zadrži
izvršitev te kazni v zavodu za prestajanje kazni.
5. Ustavno sodišče je v skladu s prvim
odstavkom 56. člena ZUstS o sprejemu ustavne pritožbe obvestilo Višje sodišče
v Ljubljani ter sklep o začetku postopka za oceno ustavnosti skupaj z ustavno
pritožbo vročilo Državnemu zboru. Državni zbor odgovora ni podal. Mnenje je
poslala Vlada, ki je zapisala, da ima obdolženec možnost trikrat predlagati
nadomestno izvršitev kazni zapora: na glavni obravnavi (četrti odstavek
349. člena ZKP v zvezi s tretjim odstavkom 359. člena ZKP), v
petnajstih dneh po pravnomočnosti oziroma vročitvi sodbe (129.a člen ZKP) in
med prestajanjem kazni zapora (prvi in drugi odstavek 12. člena ZIKS-1).
Sprejela je stališče, da veljavna ureditev ni protiustavna, ker predlog po
129.a členu ZKP ni edina priložnost za vložitev predloga za nadomestno
izvršitev kazni zapora, saj o pravni praznini ni mogoče govoriti. Opozorila je,
da bi suspenzivnost predloga, vloženega na podlagi 129.a člena ZKP, podaljšala
postopke in vplivala na učinkovitost izvajanja zapornih kazni.
6. Mnenje Vlade je bilo vročeno
pritožnici, ki nanj ni odgovorila.
B. – I.
Ocena ustavnosti ZKP
7. KZ-1 v 86. členu ureja
načine izvršitve kazni zapora. Splošno pravilo je, da obsojenci prestajajo
kazen zapora v zavodih za prestajanje kazni (prvi odstavek 86. člena
KZ-1). V nadaljevanju je med drugim določeno, 1) da se kazen zapora do treh let
lahko izvršuje tudi tako, da obsojenec med prestajanjem kazni zapora še naprej
dela ali se izobražuje in prebiva doma, razen v prostih dneh, praviloma ob
koncu tedna, ko mora biti v zavodu (četrti odstavek 86. člena KZ-1), 2) da
se kazen zapora do devetih mesecev lahko izvršuje tudi s hišnim zaporom (peti
odstavek 86. člena KZ-1) in 3) da se kazen zapora do dveh let lahko izvrši
tudi tako, da obsojenec namesto kazni zapora opravi delo v splošno korist (osmi
odstavek 86. člena KZ-1). Četrti, peti in osmi odstavek 86. člena
KZ-1 torej urejajo nadomestne načine izvršitve kazni zapora.
8. Z dvanajstim odstavkom
86. člena KZ-1 je predpisano, da o dopustnosti nadomestnih načinov
izvršitve kazni zapora odloča sodišče na predlog obdolženca s sodbo, s katero
izreče kazen zapora, ali na predlog obsojenca s posebnim sklepom. Gre za
modaliteti, od katerih je slednja vezana na obstoj pravnomočne obsodilne sodbe.
To izhaja že iz opredelitve pojma obsojenec v četrti alineji 144. člena
ZKP (obsojenec je tisti, za katerega je s pravnomočno sodbo ugotovljeno, da je
kazensko odgovoren za določeno kaznivo dejanje). Poleg obsojenca sme predlog za
nadomestno izvršitev kazni zapora vložiti njegov zagovornik ali oseba iz
drugega odstavka 367. člena ZKP (zakonec oziroma oseba, s katero živi v
zunajzakonski skupnosti, sorodnik v ravni vrsti, posvojitelj, posvojenec, brat,
sestra in rejnik) v petnajstih dneh po pravnomočnosti sodbe (drugi odstavek
129.a člena ZKP). O predlogu odloči s sklepom predsednik senata oziroma sodnik
posameznik sodišča, ki je izdalo sodbo na prvi stopnji (prvi odstavek 129.a
člena ZKP). Sodnik zavrže predlog, če je ta prepozen, nedovoljen ali če so v
njem navedeni razlogi očitno neutemeljeni, sicer pa odredi, da se raziščejo
dejstva in preskrbijo dokazi, na katere se sklicuje predlog, po potrebi pa sme
razpisati narok. Če obsojenec na narok ne pride, se šteje, da je predlog
umaknil (tretji odstavek 129.a člena ZKP).
9. Pravni red torej omogoča, da v
položaju, ko je osebi s pravnomočno sodbo izrečena kazen zapora, sodišče na
podlagi predloga za nadomestno izvršitev kazni zapora odloča, ali bo kazen
zapora izvršena tako, kot je bilo odločeno s pravnomočno sodbo (v zavodu za
prestajanje kazni), ali drugače (na enega od nadomestnih načinov, ki jih
predvidevajo četrti, peti in osmi odstavek 86. člena KZ-1). Odločitev
sodišča, da bo kazen izvršena drugače, pomeni spremembo pravnomočne odločitve o
kazenski sankciji, saj hišni zapor, zapor v zavodu za prestajanje kazni le ob
prostih dnevih in delo v splošno korist niso istovetni z zaporom izključno v
zavodu za prestajanje kazni. Takšna sprememba pomeni poseg v pravnomočno sodno
odločbo. Tako sodno odločbo pa je skladno s 158. členom Ustave mogoče
odpraviti, razveljaviti ali spremeniti le v primerih in po postopku, določenih
z zakonom.
10. Pravnomočna sodba se izvrši, ko je
vročena in ko za njeno izvršitev ni zakonskih ovir (drugi odstavek
129. člena ZKP). Podobno normo vsebuje ZIKS-1, s katerim je predpisano, da
se kazenska sankcija izvrši, ko postane odločba, s katero je sankcija izrečena,
pravnomočna in ko za njeno izvršitev ni zakonite ovire (prvi odstavek
2. člena ZIKS-1). O predlogu za nadomestno izvršitev kazni zapora,
vloženem po pravnomočnosti obsodilne sodbe, se odloči s sklepom (prvi odstavek
129.a člena ZKP). Sklepi se izvršijo, ko postanejo pravnomočni (prvi odstavek
132. člena ZKP). Odločitev o nadomestni izvršitvi kazni zapora torej
postane izvršljiva (učinkovita) s pravnomočnostjo. Dokler ni pravnomočna, ne
proizvaja pravnih učinkov. Ker ne proizvaja pravnih učinkov, ne more ničesar
spremeniti, na nič vplivati in tudi ničesar ovirati. Ko pa odločitev o ugoditvi
predlogu za nadomestno izvršitev kazni zapora postane učinkovita, na podlagi
drugega odstavka 129. člena ZKP oziroma prvega odstavka 2. člena
ZIKS-1 ovira izvršljivost pravnomočne sodbe.
11. Vložitev predloga za nadomestno
izvršitev kazni zapora ne zadrži izvršitve te kazni, kajti ZKP, ZIKS-1 ali drug
zakon ne vsebujejo niti izrecnih določb o suspenzivnosti niti ni mogoče
vložitvi predloga pripisati narave zakonske ovire izvršljivosti pravnomočne
sodbe. Predpisi tudi ne vsebujejo mehanizmov, ki bi omogočali sodišču, da
zadrži izvršitev pravnomočne sodbe na podlagi vloženega predloga za nadomestno
izvršitev kazni zapora. To pomeni, da pravni red dopušča možnost, da obsojenec,
v čigar korist je bil, ko je bil še na prostosti, vložen predlog za nadomestno
izvršitev kazni zapora, ki izpolnjuje pogoje za vsebinsko odločanje iz tretjega
odstavka 129.a člena ZKP (kar med drugim pomeni, da predlog ni očitno
neutemeljen), začne prestajati kazen zapora v zavodu za prestajanje kazni, še
preden je pravnomočno odločeno o tem predlogu.
12. Pravnomočna sodba, ki vsebuje
izrek o kazni zapora brez odločitve o nadomestni izvršitvi, vzpostavlja
dolžnost obsojenca, da prestane izrečeno kazen v zavodu za prestajanje kazni.
Odločanje o predlogu za nadomestno izvršitev kazni zapora, izrečene s
pravnomočno sodbo, pomeni odločanje o navedeni obsojenčevi dolžnosti. Zakonsko
urejen postopek odločanja o
predlogu za nadomestno izvršitev kazni zapora mora zato, kljub temu da Ustava
pravice do takega postopka ne zagotavlja, ustrezati ustavnim zahtevam, med
drugim pravici do sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave, ki
določa, da ima vsakdo pravico, da o njegovih pravicah in dolžnostih brez
nepotrebnega odlašanja odloča neodvisno, nepristransko in z zakonom
ustanovljeno sodišče. Iz ustaljene ustavnosodne presoje namreč izhaja, da je
treba upoštevati, da ni namen Ustave, da bi človekove pravice priznala zgolj
formalno in teoretično, pač pa je ustavna zahteva, da mora biti zagotovljena
možnost učinkovitega in dejanskega izvrševanja človekovih pravic. Eden izmed
vidikov učinkovitosti pravice do sodnega varstva pa je tudi zagotovitev
ustreznih procesnih sredstev, ki preprečujejo, da bi v času postopka pred
sodiščem prišlo do ravnanj, ki bi povzročila, da sodno varstvo ne bi več moglo
doseči svojega namena. Takšno sodno varstvo ne more biti ne učinkovito in ne
smiselno.1
13. Namen predloga za nadomestno
izvršitev kazni zapora v korist obsojenca, ki je na prostosti, je, da obsojenec
ne nastopi kazni v zavodu (če je predlagano delo v splošno korist ali hišni
zapor) oziroma da kazni v zavodu ne nastopi v polnem obsegu (če je predlagan
zapor ob koncu tedna). Institut nadomestne izvršitve kazni zapora je namreč
odraz humane kriminalitetne politike, ki si prizadeva za omejevanje represije
pri izvrševanju kazenskih sankcij, kadar zaporna kazen v zavodu ni potrebna
oziroma smotrna, s čimer se širijo možnosti individualizacije izvrševanja
prostostne kazni, hkrati pa se dosegajo generalna in specialna prevencija ter
resocializacija storilca.2 Institut je namenjen predvsem odpravljanju posledic kratkotrajnih
zapornih kazni, saj ima njihovo izvrševanje v zavodu več negativnih kot
pozitivnih učinkov.3 Koristi nadomestne izvršitve kazni zapora
so torej ogrožene oziroma se celo izgubijo, če je predlogu pravnomočno ugodeno
šele zatem, ko obsojenec že začne prestajati kazen zapora v zavodu (v polnem
obsegu). Obsojenec, ki je bil v času vložitve predloga za nadomestno izvršitev
kazni zapora na prostosti, se v tem primeru ne izogne namestitvi v zavod (v
polnem obsegu), kar pomeni, da je deležen negativnih posledic kratkotrajne
zaporne kazni. V takem primeru odločanje o predlogu za nadomestno izvršitev
kazni zapora ne doseže svojega namena, tj. učinkovite nadomestne izvršitve
kazni zapora. Drugače je v položaju, ko se obsojenec za vložitev predloga za
nadomestno izvršitev kazni zapora odloči, ko že prestaja kazen zapora v zavodu
(to mu omogoča drugi odstavek 12. člena ZIKS-1 – predlog za nadomestno
izvršitev kazni zapora z zaporom ob koncu tedna). Tak predlog namreč ni namenjen
temu, da obsojenec kazni v zavodu (v polnem obsegu) sploh ne bi nastopil.
14. Ureditev, ki ne vsebuje mehanizma
za preprečitev nevarnosti, da je pravnomočna odločitev o ugoditvi predlogu za
nadomestno izvršitev kazni zapora, vloženem v korist obsojenca, ki je v času
vložitve predloga na prostosti, sprejeta šele, ko obsojenec že prestaja kazen
zapora v zavodu za prestajanje kazni, posega v njegovo pravico do sodnega
varstva. Pravica je lahko celo izvotljena, če ureditev ne prepreči nevarnosti,
da vsebinska odločitev o predlogu zaradi poteka časa sploh ne bo sprejeta. Takšna nevarnost se lahko uresniči v
položaju, ko je v korist obsojenca, ki je še na prostosti, vložen predlog za
nadomestno izvršitev zelo kratke kazni zapora, ki ga sodišče prve stopnje
zavrne, sodišče druge stopnje odločitev razveljavi in zadevo vrne sodišču prve
stopnje v novo odločitev, sodišče prve stopnje pa novo odločitev sprejme, ko
obsojenec kazen zapora že prestane, in predlog zavrže, sklicujoč se na stališče
Vrhovnega sodišča iz sodbe št. I Ips 21/2006 z dne 6. 4. 2006, da po
prestani kazni ni več mogoče odločati o nadomestnem izvrševanju kazni zapora.
Poseg v človekove pravice je ustavno dopusten samo, če temelji na ustavno
dopustnem, tj. stvarno upravičenem cilju (tretji odstavek 15. člena
Ustave) in je v skladu s splošnim načelom sorazmernosti kot enim izmed načel
pravne države (2. člen Ustave). Oceno skladnosti izpodbijane ureditve s
splošnim načelom sorazmernosti opravi Ustavno sodišče na podlagi t. i. strogega
testa sorazmernosti, ki obsega presojo treh vidikov posega, tj. presojo
nujnosti, primernosti in sorazmernosti posega v ožjem pomenu, če pred tem
ugotovi, da omejitev temelji na ustavno dopustnem cilju (glej odločbo Ustavnega
sodišča št. U-I-18/02 z dne 24. 10. 2003, Uradni list RS,
št. 108/03, in OdlUS XII, 86, 25. točka obrazložitve).
15. Vlada meni, da bi suspenzivnost
predloga za nadomestno izvršitev kazni zapora podaljšala postopke in vplivala
na učinkovitost izvrševanja zapornih kazni. Učinkovitost izvrševanja kazni
zapora je nedvomno ustavno dopusten cilj. Ustavno sodišče je že zavzelo
stališče, da je kazenski pregon storilcev kaznivih dejanj v javnem interesu in
da se z njim zagotavlja varstvo pravic žrtev in drugih posameznikov do osebnega
dostojanstva in varnosti iz 34. člena Ustave.4 Z
izvršitvijo kazenske sankcije se na konkretni ravni uresničita abstraktno
predpisana kazenska sankcija zoper storilca kaznivega dejanja in s tem namen
kazenske sankcije. Izvršitev kazni kot ene od kazenskih sankcij pomeni
uresničitev njune generalnopreventivne in specialnopreventivne funkcije, odvzem
prostosti pa je tudi praktičen ukrep, ki služi začasni izločitvi nevarnih
storilcev kaznivih dejanj iz njihovega okolja.5 Izvedba
kazenskega postopka, izrek kazenske sankcije, zlasti pa njena izvršitev so
najbolj smotrni, če v kratkem času sledijo storitvi kaznivega dejanja, saj je
namen kazni na ta način najlažje doseči. Po preteku daljšega časovnega obdobja
bi namreč imeli izvedba postopka, izrek in izvršitev kazenske sankcije mnogo
manjši učinek.6 Zato je učinkovita izvršitev kazni zapora, ki
pomeni dokončno uresničitev namena kazenskega pregona (tj. kazensko
sankcioniranje storilcev kaznivih dejanj), pomembna ustavna vrednota in pomeni
ustavno dopusten cilj.
16. Z učinkovitim izvrševanjem izrečenih
kazni zapora se zagotavlja tudi spoštovanje načela pravnomočnosti iz
158. člena Ustave, saj je izvršljivost kazenske sankcije pogojena s
pravnomočnostjo sodbe, s katero je sankcija izrečena.7 Pravnomočnost
je pomembna ustavna kategorija. Že splošna določba 158. člena Ustave daje
podlago za sklepanje, da s pravnomočnostjo pridobi sodna ali upravna odločba
pravno moč, s katero zavezuje vse, na katere se nanaša, in vzpostavi pravni
mir, hkrati pa preprečuje ponovno odločanje o isti stvari. Zagotavljanje nespremenljivosti
pravnih razmerij, urejenih s posamičnimi upravnimi ali sodnimi akti, je tudi v
skladu z eno od zahtev pravne varnosti, ki terja, da vsak sodni akt preide v
pravno stanje, v katerem ga ni več mogoče odpraviti, razveljaviti ali
spremeniti.8 Kdor se zanese na oblikovano pravno razmerje, mora
uživati tudi določeno stopnjo nepreklicljivosti tega, kar je z aktom odločeno.
Izdani akt, ki je pravnomočen, pomeni za stranko pravno, posledično pa tudi
dejansko vrednoto.9 Pravnomočnost ima v pravnem redu znatno
ustavnopravno težo, saj je dvojno ustavno varovana: z načelom pravnomočnosti iz
158. člena Ustave in s človekovo pravico do sodnega varstva iz prvega
odstavka 23. člena Ustave – zahteva po spoštovanju pravnomočnosti je njen
sestavni del.10
17. Ustavno sodišče, ne da bi se
spuščalo tudi v presojo primernosti in nujnosti posega, ugotavlja, da
izpodbijana ureditev ni sorazmerna v ožjem pomenu. Pri sorazmernosti v ožjem
pomenu gre za presojo, ali je teža posledic ocenjevanega posega v prizadeto človekovo
pravico proporcionalna vrednosti zasledovanega cilja oziroma koristim, ki bodo
zaradi posega nastale. Koristi izpodbijane ureditve (spoštovanje načela
pravnomočnosti z učinkovitim izvrševanjem kazni zapora) namreč ne odtehtajo
posledic, ki jih ima ta ureditev za prizadetega posameznika z vidika pravice do
sodnega varstva. Zakonska ureditev, ki ne vsebuje mehanizma za izključitev
nevarnosti, da je pravnomočna odločitev o ugoditvi predlogu za nadomestno
izvršitev kazni zapora, vloženem v korist obsojenca, ki je v času vložitve
predloga na prostosti, sprejeta šele, ko obsojenec že prestaja kazen zapora v
zavodu za prestajanje kazni,namreč v tolikšni meri zožuje pravico do sodnega
varstva, da ni sorazmerna v ožjem pomenu s koristmi, ki jih zasleduje. V takem
primeru je učinkovitost nadomestne izvršitve kazni zapora pomembno zmanjšana,
te izgubljene koristi pa spoštovanje pravnomočnosti ne more odtehtati. To velja
tem bolj, ker v postopku odločanja o predlogu za nadomestno izvršitev kazni
zapora pravnomočnost nima teže, ki jo ima sicer, saj gre za enega od posebnih
postopkov, ki omogočajo prav poseg v pravnomočno sodno odločbo.
18. Ureditev, ki ne vsebuje mehanizma
za izključitev nevarnosti, da zaradi poteka časa vsebinska odločitev o predlogu
sploh ne bo sprejeta, pa pravico obsojenca do sodnega varstva izvotli. V tem
primeru ne gre za to, da bi bil poseg nesorazmeren v ožjem pomenu, ampak za to,
da noben, sicer za drugačne posege lahko ustavno dopusten cilj ne more
upravičiti izvotlitve človekove pravice. Presojana zakonska ureditev je zato v
neskladju s pravico do sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave
(1. točka izreka).
19. Ker gre za položaj, ko
zakonodajalec določenega vprašanja, ki bi ga moral urediti, ni uredil,
razveljavitev ni mogoča. Zato je Ustavno sodišče na podlagi 48. člena
ZUstS sprejelo ugotovitveno odločbo. Na podlagi drugega odstavka 48. člena
ZUstS je zakonodajalcu naložilo, naj ugotovljeno neskladje odpravi v enem letu
od objave te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije (2. točka izreka). Ko
Ustavno sodišče ugotovi, da gre za protiustavno praznino v pravnem sistemu, se
zastavi vprašanje, kateri predpis je v neskladju z Ustavo. Glede na to, da ZKP
vsebuje zaokroženo ureditev procesnega vidika odločanja o nadomestnem izvrševanju
kazni zapora, je Ustavno sodišče ugotovilo obstoj praznine v tem zakonu. To pa
ne pomeni, da zakonodajalec po prosti presoji ne bi smel ugotovljenega
neskladja urediti v drugem zakonu.11
20. Da bi Ustavno sodišče do odprave
ugotovljene protiustavnosti zavarovalo pravico do sodnega varstva, je na
podlagi drugega odstavka 40. člena ZUstS določilo način izvršitve svoje
odločbe (3. točka izreka). Z institutom odložitve izvršitve kazni do odločitve
o nadomestnem izvrševanju kazni bo lahko pristojno sodišče zagotovilo
spoštovanje pravice do sodnega varstva v vsakem posameznem primeru.
B. – II.
Odločitev o ustavni pritožbi
21. Z izpodbijanima odločbama
iz 4. točke izreka te odločbe je bila pravnomočno zavrnjena prošnja pritožnice,
naj se ji izvršitev kazni zapora odloži do pravnomočne odločitve o predlogu za
nadomestno izvršitev kazni zapora. Sodišči sta izpodbijani odločbi izdali
19. 4. 2018 oziroma 22. 5. 2018. Sodišče prve stopnje je o predlogu
za nadomestno izvršitev kazni zapora odločilo s sklepom z dne 21. 2. 2018,
sodišče druge stopnje pa s sklepom z dne 14. 6. 2018. Iz podatkov, ki jih
je Ustavno sodišče prejelo od sodišča prve stopnje, je razvidno, da je sodišče
prve stopnje sklep pritožbenega sodišča z dne 14. 6. 2018 prejelo šele
13. 7. 2018. Iz podatkov, ki jih je Ustavno sodišče prejelo od Uprave
Republike Slovenije za izvrševanje kazenskih sankcij, pa izhaja, da je
pritožnica zaporno kazen nastopila 12. 7. 2018. To na podlagi analogne
uporabe prvega odstavka 129. člena ZKP (s katerim je med drugim predpisano,
da če je bila zoper sodbo vložena pritožba, nastopi pravnomočnost z dnem, ko
sodišče prve stopnje prejme spise z overjenimi prepisi sodbe sodišča druge
stopnje) pomeni, da je pritožnica začela prestajati kazen zapora še pred
pravnomočno odločitvijo o svojem predlogu za nadomestno izvršitev kazni zapora.
Iz enakih razlogov, iz katerih je izpodbijana zakonska ureditev v neskladju s
prvim odstavkom 23. člena Ustave, je bila tudi z izpodbijanima sodnima
odločbama pritožnici kršena pravica do sodnega varstva iz 23. člena
Ustave. Ker izpodbijani odločitvi ne učinkujeta več, je Ustavno sodišče v
skladu z ustaljeno ustavnosodno presojo12 le ugotovilo kršitev
človekove pravice pritožnice (4. točka izreka).
B. – III.
Odločitev o pobudi
22. Pobudnica je izpodbijala
prvi odstavek 24. člena v zvezi z drugim odstavkom 3. člena ZIKS-1. S
prvim odstavkom 24. člena ZIKS-1 so v točkah od 1 do 9 predpisani razlogi
za odlog izvršitve kazni zapora obsojencu, ki je na prostosti.13 Z
drugim odstavkom 3. člena ZIKS-1 je predpisano, da se izvršitev kazenske
sankcije sme odložiti samo v primerih in ob pogojih, ki jih določa zakon. Glede
na to, da je Ustavno sodišče zatrjevanje protiustavnosti navedene ureditve
presojalo v okviru ocene ustavnosti ZKP, pobudnica ne izkazuje več pravnega
interesa za začetek postopka za oceno ustavnosti navedenih določb ZIKS-1. Zato
je Ustavno sodišče pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti zavrglo
(5. točka izreka).
C.
23. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na
podlagi 48. člena, drugega odstavka 40. člena, 47. člena v zvezi
s prvim odstavkom 49. člena in tretjega odstavka 25. člena ZUstS ter
petega odstavka v zvezi s tretjo alinejo tretjega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11,
70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice in sodniki dr.
Matej Accetto, dr. Rok Čeferin, dr. Dunja Jadek Pensa, DDr. Klemen Jaklič,
dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs.
Odločbo je sprejelo z osmimi glasovi proti enemu. Proti je glasovala sodnica
Mežnar.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
_____________
1 Primerjaj odločbo Ustavnega sodišča
št. Up-209/99 z dne 9. 12. 1999 (OdlUS VIII, 301).
2 Z.
Dežman, Alternativne kazenske sankcije s poudarkom na 3. in 4. odstavek
86. člena KZ-1, Pravosodni bilten, let. 32, št. 1 (2011), str. 48;
Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o izvrševanju kazenskih
sankcij (ZIKS-1E), št. 704-VI, 15. 10. 2012; in odločba Ustavnega sodišča
št. U-I-14/20, Up-844/16 z dne 14. 5. 2020 (Uradni list RS,
št. 89/20), 9. točka obrazložitve.
3 Predlog
zakona o spremembah in dopolnitvah Kazenskega zakonika (KZ-1B),
št. 1893-V, 3. 6. 2011, str. 104; in odločba Ustavnega sodišča
št. U-I-14/20, Up-844/16, 9. točka obrazložitve.
4 Primerjaj
sklepa Ustavnega sodišča št. U-I-144/19 z dne 4. 7. 2019 (Uradni list RS,
št. 48/19) in št. U-I-462/18 z dne 13. 12. 2018 (Uradni list RS,
št. 1/19).
5 L.
Bavcon in drugi, Kazensko pravo, splošni del, 6. izdaja, Uradni list Republike
Slovenije, Ljubljana 2013, str. 455.
6 Prav tam, str. 483.
7 Primerjaj drugi odstavek 129. člena ZKP
in prvi odstavek 2. člena ZIKS-1.
8 Primerjaj
T. Jerovšek v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave Republike Slovenije, Fakulteta
za podiplomske državne in evropske študije, Ljubljana 2002, str. 1071–1072, in
odločbo Ustavnega sodišča št. Up-3871/07, U-I-80/09 z dne 1. 10. 2009
(Uradni list RS, št. 88/09, in OdlUS XVIII, 42), 16. točka obrazložitve.
9 Odločba Ustavnega sodišča št. Up-3871/07,
U-I-80/09, 16. točka obrazložitve.
10 Odločba Ustavnega sodišča št. U-I-5/16
z dne 19. 1. 2017 (Uradni list RS, št. 6/17), 16. točka obrazložitve.
11 Odločba
Ustavnega sodišča št. U-I-227/14, Up-790/14 z dne 4. 6. 2015 (Uradni list
RS, št. 42/15, in OdlUS XXI, 3), 15. točka obrazložitve.
12 Glej
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-50/09, Up-260/09 z dne 18. 3. 2010
(Uradni list RS, št. 29/10, in OdlUS XIX, 2), 23. točka obrazložitve.
13 Prvi odstavek 24. člena ZIKS-1 se glasi:
»1. če ni zmožen nastopiti kazni zaradi bolnišničnega
zdravljenja;
2. če v njegovi ožji družini kdo umre ali je huje bolan in je
nujno potrebna obsojenčeva pomoč;
3. če mu je potrebna odložitev, da bi lahko opravil ali
dokončal neodložljiva poljska ali sezonska dela ali dela, ki jih je povzročila
naravna nesreča ali kakšna druga nesreča, pa v svoji družini nima za delo
drugih sposobnih članov;
4. če mora opraviti določeno delo, ki ga je začel, in bi
nastala občutnejša škoda, če ga ne bi opravil;
5. če mu je potrebna odložitev, da konča šolo ali opravi
izpit, za katerega se je pripravljal;
6. če je odložitev potrebna, da obsojenec poskrbi za varstvo
in vzgojo otrok ali v primerih, ko bi se lahko bistveno poslabšale bivanjske
razmere njegove družine, o čemer da mnenje pristojni center, na območju
katerega prebiva obsojenčeva družina;
7. če so skupaj z njim obsojeni njegov zakonec oziroma oseba,
ki z obsojencem živi v življenjski skupnosti, ki je po predpisih o zakonski
zvezi in družinskih razmerjih v pravnih posledicah izenačena z zakonsko zvezo,
oseba, s katero je oseba, zoper katero se izvršuje kazenska sankcija, v
partnerski zvezi po zakonu, ki ureja partnerske zveze, ali drugi člani skupnega
gospodinjstva ali že prestajajo kazen in bi bilo ogroženo preživljanje starih,
bolnih ali mladoletnih družinskih članov, če bi vsi obsojeni hkrati prestajali
kazen zapora;
8. če ima obsojenka otroka, ki še ni star eno leto, ali če je
obsojenka noseča in do poroda ni ostalo več kot pet mesecev, ali če ima otroka,
ki še ni star dve leti, in zahtevajo posebni zdravstveni, socialni ali drugi
razlogi, da sama skrbi zanj;
9. če mu je potrebna odložitev, da dokonča program
zdravljenja odvisnosti, v katerega je vključen in bi njegova prekinitev
ogrozila uspešno dokončanje programa, če to predlaga pristojni center.«