Številka: U-I-445/20-13
Datum: 3. 12. 2020
DELNA ODLOČBA
in
SKLEP
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude in v postopku za oceno ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo
mladoletnega A. B., C., ki ga zastopa zakoniti zastopnik Č. D., C., in mladoletnega
E. F., C., ki ga zastopata zakonita zastopnika G. H. in I. J., oba C., na seji
3. decembra 2020
sklenilo:
1. Sklepa Vlade št. 00717-49/2020/4 z dne 5. 11. 2020 in št.
00717-49/2020/6 z dne 12. 11. 2020 nista začela veljati.
2. Sklep Vlade št. 18100-24/2020/4 z dne 26. 11. 2020 ni začel
veljati.
3. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti 3. in 5. točke
prvega odstavka 1. člena Odloka o začasni prepovedi zbiranja ljudi v zavodih s
področja vzgoje in izobraževanja ter univerzah in samostojnih visokošolskih
zavodih (Uradni list RS, št. 152/20) se sprejme.
4. Sklep ministrice, pristojne za izobraževanje, št. 603-
33/2020/4 z dne 5. 11. 2020 ni začel veljati.
5. Odločitev učinkuje po treh dneh od njene objave v Uradnem
listu Republike Slovenije.
Obrazložitev
A.
1. Pobudnika, stara 7 in 9 let, ki
obiskujeta osnovno šolo za otroke s posebnimi potrebami, vlagata pobudo za
začetek postopka za oceno ustavnosti 3. in 5. točke prvega odstavka 1. člena
Odloka o začasni prepovedi zbiranja ljudi v zavodih s področja vzgoje in
izobraževanja ter univerzah in samostojnih visokošolskih zavodih (v
nadaljevanju Odlok) v zvezi s sklepom Vlade št. 00717-49/2020/4 z dne 5. 11.
2020 o podaljšanju uporabe ukrepov in omejitev iz Odloka (v nadaljevanju sklep
Vlade z dne 5. 11. 2020). Iz vsebine pobude izhaja, da neskladje z Ustavo
očitata tako izpodbijanima določbama Odloka kot tudi sklepu Vlade z dne 5. 11.
2020. Vlagata tudi pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti in
zakonitosti sklepa ministrice, pristojne za izobraževanje, št. 603-33/2020/4 z
dne 5. 11. 2020 o začasnem izvajanju vzgojno-izobraževalnega dela v osnovnih in
glasbenih šolah na daljavo (v nadaljevanju sklep ministrice).
2. Pobudnika v pobudi najprej opisujeta
razloge za njuno usmeritev v prilagojen izobraževalni program devetletne
osnovne šole z nižjim izobrazbenim standardom (prvi pobudnik) in v posebni
program vzgoje in izobraževanja (drugi pobudnik). V nadaljevanju navajata, da
jima je zaradi zaprtja šol onemogočen dostop do vzgoje in izobraževanja po teh
programih, do dodatne strokovne pomoči in do vseh drugih specialnih obravnav
(fizioterapij, delovnih terapij, terapij v bazenu, logopedskih in psiholoških
obravnav), ki so jima zagotovljene v šoli. Pobudnika zatrjujeta, da izvajanje
vzgojno-izobraževalnega dela na daljavo zanju pomeni popolno izvotlitev njunih
pravic do varstva in izobraževanja ter usposabljanja za dejavno delo v družbi.
Pojasnjujeta, da pri učenju potrebujeta specifično pomoč, individualiziran
pristop, posebne strokovne metode dela z več prilagoditvami in ponazoritvami,
ustrezne učne pripomočke in bistveno več prilagoditev kot drugi vrstniki.
Navajata, da njuni starši nimajo niti ustreznih specialnih znanj niti učnih
materialov in pripomočkov, potrebnih za prilagajanje učenja njunim specifičnim
potrebam in primanjkljajem. Individualna obravnava, ki naj bi je bila pobudnika
deležna v šoli, naj doma ne bi bila mogoča tudi zato, ker imata oba pobudnika
vsak po enega zdravega osnovnošolskega sorojenca, ki pri šolskem delu prav tako
potrebuje pomoč in nadzor staršev, ki morajo poleg tega skrbeti tudi za
potrebna gospodinjska opravila.
3. Izpodbijana Odlok in sklep Vlade z dne
5. 11. 2020 sta po mnenju pobudnikov v neskladju z 2., 14., 52., 56. in 57.
členom Ustave. Sklepu ministrice poleg neskladja z navedenimi določbami Ustave
očitata še neskladje s 104. členom Zakona o začasnih ukrepih za omilitev in
odpravo posledic COVID-19 (Uradni list RS, št. 152/20 – v nadaljevanju ZZUOOP).
V neskladju z 2. členom Ustave naj bi bila izpodbijana ureditev za to, ker naj
na njeni podlagi ne bi bilo popolnoma jasno, ali se na pobudnika sploh nanaša.
V zvezi z zatrjevanim neskladjem izpodbijane ureditve s 14. členom Ustave
izpostavljata pobudnika to, da nista deležna specialnih storitev (npr.
specialne pedagoške obravnave, fizioterapevtske in logopedske obravnave,
delovne terapije, psihološke obravnave), ki naj bi jih bili deležni otroci s
posebnimi potrebami, ki so vključeni v zavode (npr. Center za usposabljanje,
delo in varstvo), ki te obravnave izvajajo sami, in otroci, ki so te obravnave
deležni v zdravstvenih domovih. V zvezi z zatrjevanim neskladjem izpodbijane
ureditve z 52., 56. in 57. členom Ustave pobudnika menita, da ukrep zaprtja šol
za otroke s posebnimi potrebami ni nujen in tudi ne sorazmeren v ožjem smislu.
Ob tem se sklicujeta na strokovne ugotovitve, iz katerih naj bi izhajalo, da je
delež otrok med vsemi okuženimi zelo majhen, da otroci zbolevajo redkeje kot
odrasli, da imajo praviloma blažje simptome bolezni in da so le izjemoma prenašalci
bolezni. Poudarjata tudi, da vzgojno-izobraževalni zavodi za otroke s posebnimi
potrebami pomenijo zelo majhen odstotek vseh osnovnih šol in da je tudi
odstotek otrok, ki se šolajo v teh zavodih, v primerjavi z vsemi šolajočimi se
otroki zelo majhen. Tudi v oddelkih naj bi bilo zelo majhno število otrok. Zato
menita, da je zaprtje šol za otroke s posebnimi potrebami očitno nesorazmerno s
pričakovanimi koristmi glede širjenja epidemije.
4. Pobudnika podajata tudi predlog za
začasno zadržanje 3. in 5. točke prvega odstavka 1. člena Odloka v zvezi s
sklepom Vlade z dne 5. 11. 2020 in sklepa ministrice v delu, ki se nanaša na
šole in vzgojno-izobraževalne zavode za otroke s posebnimi potrebami.
Zatrjujeta, da jima vsak dan nastaja vrsta težko popravljivih posledic v smislu
onemogočanja napredka v njunem razvoju in usposabljanja za samostojno
življenje. Navajata, da tako vzgojno-izobraževalno kot terapevtsko delo zanju
pomeni ohranjanje vitalnih funkcij za življenje. Poudarjata, da potrebujeta
konstantno utrjevanje pridobljenih veščin in spretnosti, saj sicer še dodatno
nazadujeta v razvoju in je treba učenje začeti znova. Zaprtje šol naj bi zanju
pomenilo hude posledice v smislu ogroženosti razvojnega napredovanja in
usposabljanja za samostojno in relativno kakovostno življenje. Opozarjata, da
ostajata tudi brez prepotrebnih specialnih in terapevtskih obravnav, ki jih na
daljavo ni mogoče izvajati (fizioterapija, delovna terapija, logopedska in
psihološka obravnava, terapija v bazenu), kar onemogoča njun napredek na
številnih področjih in še poglablja njun razvojni zaostanek. Po drugi strani
naj zaradi zadržanja ne bi nastale praktično nobene škodljive posledice oziroma
naj bi bile te zanemarljive. Pobudnika opozarjata na majhen delež otrok, ki se
šola v šolah za otroke s posebnimi potrebami, in na majhno število otrok v
oddelku v teh šolah ter na to, da ti otroci zaradi svojih posebnosti oddelkov
ne zapuščajo brez varuha ali učitelja, kar naj bi dodatno zmanjšalo možnost
prenosa in širjenja okužb. Sklicujeta se tudi na zgoraj navedene strokovne
ugotovitve, da je število okuženih otrok majhno, da otroci redko zbolijo, da so
njihovi simptomi blagi in da naj bi bili redko prenašalci.
5. Pobudnika ugotavljata, da so napadeni
akti začasne narave ter bodo omejitve in ukrepi iz teh aktov kmalu prenehali
veljati. Predlagata, naj Ustavno sodišče o pobudi odloči tudi v takšnem
primeru, ker pobuda odpira posebej pomembna ustavnopravna vprašanja, ki bodo v
primeru podaljšanja ukrepov in ob morebitnih ponavljajočih se valovih epidemije
znova aktualna.
6. Pobuda je bila poslana v odgovor Vladi
in ministrici, pristojni za šolstvo. Ministrstvo za izobraževanje, znanost in
šport (v nadaljevanju MIZŠ) v odgovoru meni, da sta pobuda in predlog za
začasno zadržanje izpodbijanih aktov neutemeljena. Navaja, da je začasna
prepoved zbiranja v vzgojno-izobraževalnih zavodih nujen in učinkovit ukrep za
obvladovanje epidemije in za zaščito javnega zdravja. MIZŠ meni, da je treba ob
tehtanju med tveganjem, ki bi ga za varstvo javnega zdravja pomenilo odprtje
šol, in pravico do izobraževanja v šolskih prostorih začasno prepovedati
zbiranje ljudi v šolah. Ob tem navaja, da so v šolah tudi zaposleni, da tja
prihajajo starši in da učenci in dijaki uporabljajo javni prevoz, kar so vse
okoliščine, ki izrazito negativno vplivajo na širjenje epidemije. Zaradi
učinkovite in hitre vzpostavitve šolanja na daljavo ukrep zaprtja šol po mnenju
MIZŠ ni prekomerno posegel v pravico otrok do izobraževanja. MIZŠ navaja, da je
prehod na izobraževanje na daljavo gotovo povezan z določenimi težavami in
skrbmi, s katerimi se soočata tudi pobudnika in njuni družini, ki pa niso
nesorazmerne z nevarnostjo širjenja COVID-19. Izobraževanje na daljavo naj ne
bi pomenilo izključitve določenega dela otrok iz vzgojno-izobraževalnega
procesa. Učitelji in svetovalni delavci naj bi posebno skrb namenjali prav
ranljivejšim skupinam otrok, kamor sodijo tudi otroci s posebnimi potrebami. V
zvezi s tem MIZŠ pojasnjuje, da je bilo šolam, ki izvajajo prilagojen
izobraževalni program z nižjim izobrazbenim standardom in posebni program za
otroke z zmerno, težjo in težko motnjo v duševnem razvoju ter prilagojene
programe z enakovrednim izobraževalnim standardom, dano navodilo, da izvajajo
vzgojno- -izobraževalno delo v okviru možnosti, ki so dodatno pogojene z
zdravstvenim stanjem posameznih učencev. Navaja, da je šole pozvalo, naj za
učence s posebnimi potrebami pripravljajo prilagojena učna gradiva, naj
navodila zanje individualizirajo in jih prilagodijo učenčevemu primanjkljaju,
pri čemer naj smiselno upoštevajo učenčev individualiziran program. Dodaja, da
se pri oblikovanju nalog in navodil vključujejo tudi šolski svetovalni delavci
in da so šole dobile tudi okrožnico, naj se čim bolj povežejo s starši in jih
pozovejo, da šolo sproti seznanjajo o otrokovih potrebah in težavah ter
morebitnih stiskah, za katere v nadaljevanju poiščejo najbolj optimalno
rešitev. Navaja, da se v pomoč otroku na daljavo vključujejo tudi drugi
strokovni ali celo zdravstveni delavci. Predlog za začasno zadržanje je po
mnenju MIZŠ v nasprotju z vsemi ukrepi za preprečitev širjenja virusa in bi
pomenil neposredno škodo za javno zdravje. Odprtje šol ne bi pomenilo le prihod
učencev v šole, temveč vseh zaposlenih, potrebno bi bilo sprostiti javni
prevoz, omogočiti odprtje domov za učence in dijaških domov. V zvezi s tem MIZŠ
opozarja, da je zdravstveni sistem v Sloveniji na robu preživetja, po številu
smrti pa je Slovenija med vodilnimi v Evropi.
7. Na pobudo je odgovorila tudi Vlada.
Vsebina odgovora Vlade je popolnoma enaka vsebini odgovora MIZŠ.
B. – I.
8. Pobudnika izpodbijata ureditev, ki
prepoveduje zbiranje v zavodih s področja vzgoje in izobraževanja in določa
začasno izvajanje vzgojno-izobraževalnega dela na daljavo. Za pobudnika je
sporno, da se na podlagi te ureditve na daljavo, in ne v šolah, izvaja
vzgojno-izobraževalno delo tudi za otroke s posebnimi potrebami. Prvi pobudnik
prvo leto obiskuje prilagojen program devetletne osnovne šole z nižjim
izobrazbenim standardom. Drugi pobudnik četrto leto obiskuje posebni program
osnovne šole. Gre za programa, ki se sprejmeta za otroke s posebnimi potrebami,
ki glede na vrsto in stopnjo primanjkljaja, ovire oziroma motnje ne morejo
doseči izobrazbenega standarda po izobraževalnem programu osnovnošolskega
izobraževanja, pri čemer je posebni program namenjen za otroke z zmerno, težjo
in težko motnjo v duševnem razvoju (drugi odstavek 6. člena Zakona o usmerjanju
otrok s posebnimi potrebami, Uradni list RS, št. 58/11 in 90/12 – v
nadaljevanju ZUOPP-1).
Glede prepovedi zbiranja v zavodih s
področja vzgoje in izobraževanja
9. Začasno zbiranje ljudi v zavodih s
področja vzgoje in izobraževanja ter univerzah in samostojnih visokošolskih
zavodih zaradi zajezitve in obvladovanja epidemije COVID-19 prepoveduje Odlok.
Materialno podlago za sprejetje Odloka pomeni Zakon o nalezljivih boleznih
(Uradni list RS, št. 33/06 – uradno prečiščeno besedilo in 142/20 – v
nadaljevanju ZNB), ki v tretjem odstavku 39. člena določa, da lahko, kadar z
ukrepi, določenimi s tem zakonom, ni mogoče preprečiti, da se v Republiko
Slovenijo zanesejo in v njej razširijo določene nalezljive bolezni, Vlada
odredi prepoved zbiranja ljudi po šolah, kinodvoranah, javnih lokalih in drugih
javnih mestih, dokler ne preneha nevarnost širjenja nalezljive bolezni. Z Odlokom
je bil takšen ukrep sprejet.
10. Na podlagi izpodbijanih 3. in 5. točke
prvega odstavka 1. člena Odloka velja prepoved zbiranja tudi v osnovnih šolah s
prilagojenim programom in v zavodih za vzgojo in izobraževanje otrok in
mladostnikov s posebnimi potrebami, razen v tistih, ki so ustanovljeni za delo
z otroki s čustvenimi in vedenjskimi motnjami. Izpodbijani določbi se nanašata
na pobudnika. Pobudnika obiskujeta osnovno šolo, v kateri poteka vzgoja in
izobraževanje otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami. Prvi pobudnik
obiskuje prilagojen program in zanj velja 3. točka prvega odstavka 1. člena
Odloka. Na drugega pobudnika, ki obiskuje poseben program osnovne šole, se
nanaša 5. točka prvega odstavka 1. člena Odloka. Navedbe pobudnikov, da drugi pobudnik
ni zajet niti v 5. točki prvega odstavka 1. člena Odloka, ker javne šole niso
zavodi iz petega odstavka 18. člena ZUOPP-1, niso utemeljene. Po ZUOPP-1 so
organizacije, ki lahko izvajajo posebne programe vzgoje in izobraževanja, sicer
res razdeljene na javne šole, javne zavode in javne socialnovarstvene zavode,
kar pa ne pomeni, da se pojem zavod za vzgojo in izobraževanje iz 5. točke
prvega odstavka 1. člena Odloka ne more nanašati tudi na osnovne šole, ki
izvajajo poseben program vzgoje in izobraževanja. Upoštevaje drugi odstavek 1.
člena Zakona o zavodih (Uradni list RS, št. 12/91 in 8/96 – ZZ) so namreč
zavodi organizacije, ki se ustanovijo za opravljanje dejavnosti vzgoje in
izobraževanja, osnovna šola pa je takšna organizacija.
11. V zvezi s časovno veljavnostjo ukrepov
iz 1. člena Odloka je v 4. členu Odloka določeno, da strokovno utemeljenost
ukrepov iz tega odloka Vlada ugotavlja vsakih sedem dni in ob upoštevanju
strokovnih razlogov odloči, da se ti ukrepi še naprej uporabljajo, ali pa ukrepe
spremeni oziroma odpravi ter o tem obvesti Državni zbor in javnost. Napotitev
4. člena Odloka na periodično odločanje Vlade o tem, ali ukrepi iz Odloka še
vedno veljajo, pomeni, da lahko pravno podlago za uporabo ukrepov iz Odloka po
poteku sedmih dni od njegove izdaje pomenijo le sklepi Vlade o nadaljnji
uporabi oziroma o podaljšanju teh ukrepov. Veljavnost ukrepov zgolj na podlagi
Odloka se je tako iztekla že po sedmih dneh od njegove izdaje, njihova
nadaljnja veljavnost pa je bila odvisna od veljavnosti nadaljnjih sklepov Vlade
o njihovem podaljšanju.
12. O podaljšanju uporabe ukrepov iz Odloka
je Vlada do sedaj odločala trikrat. Iz sklepa z dne 5. 11. 2020 izhaja, da se
je Vlada seznanila s strokovno oceno strokovne skupine za zajezitev in
obvladovanje epidemije COVID-19 in odločila, da se uporaba ukrepov in omejitev,
ki so določene v Odloku, podaljša za sedem dni. S sklepoma z dne 12. 11. 2020
in z dne 26. 11. 2020 pa je Vlada, prav tako na podlagi seznanitve z oceno
strokovne komisije, odločila, da se veljavnost ukrepov iz Odloka podaljša (še)
za štirinajst oziroma sedem dni.
13. S temi sklepi je Vlada na izviren način
določila nadaljnjo veljavnost ukrepov iz Odloka. Tako je na abstrakten način
uredila pravni položaj nedoločenega števila pravnih subjektov, na katere se
nanašajo (vzgojno-izobraževalni zavodi in zlasti učenci, ki jih obiskujejo). To pomeni, da so omenjeni sklepi Vlade
po svoji vsebini predpis. Ustavno sodišče šteje namreč za predpis vsak akt, ki
vsebuje splošna in abstraktna pravna pravila, s katerimi se urejajo pravice in
obveznosti pravnih subjektov, oziroma ki vsebuje pravila, ki navzven povzročajo
pravne učinke (t. i. eksterno delovanje).1 Ustavno sodišče
ugotavlja, da sklepi niso bili uradno objavljeni, kar pa ne vpliva na to, da
jih po vsebini ne bi opredelili kot predpise. Po ustaljeni presoji Ustavnega
sodišča je namreč za opredelitev podzakonskega akta za predpis ključna njegova
vsebina (materialni kriterij) in ne naziv ali subjekt oziroma postopek
sprejemanja.
14. Okoliščina, da sklepi Vlade niso bili
objavljeni, vpliva na njihovo veljavnost in posledično tudi na veljavnost
ukrepov iz Odloka. Ustavno sodišče je pobudo za začetek postopka za oceno
ustavnosti Sklepa Vlade z dne 5. 11. 2020 sprejelo in glede na izpolnjene
pogoje iz četrtega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo, 109/12 in 23/20 – v nadaljevanju
ZUstS) takoj nadaljevalo z odločanjem o stvari sami. Glede na medsebojno
povezanost tega sklepa s sklepoma Vlade z dne 12. 11. 2020 in z dne 26. 11.
2020 (z vidika obravnavane problematike gre za po vsebini enake akte) in
povezanost teh sklepov z Odlokom, katerega veljavnost naj bi podaljševali, je
Ustavno sodišče po 30. členu ZUstS začelo tudi postopek za oceno ustavnosti
sklepov z dne 12. 11. 2020 in z dne 26. 11. 2020. Sklepa o začetku postopka za
oceno ustavnosti sklepov Vlade z dne 12. 11. 2020 in z dne 26. 11. 2020 Ustavno
sodišče ni vročilo v odgovor Vladi, saj se je do akta z enako vsebino (to je do
sklepa Vlade z dne 5. 11. 2020) že imela možnost izjaviti v okviru odgovora na
pobudo in je to tudi storila. Zato je Ustavno sodišče lahko takoj sprejelo tudi
odločitev glede teh dveh sklepov. Preden predpisi začnejo veljati, morajo biti
objavljeni. Predpis začne veljati petnajsti dan po objavi, če ni v njem drugače
določeno. Državni predpisi se objavljajo v državnem uradnem listu (glej 154.
člen Ustave). Ker obravnavani sklepi Vlade niso bili objavljeni v Uradnem listu
Republike Slovenije, torej niso mogli začeti veljati. Sklepa Vlade z dne 5. 11.
2020 in z dne 12. 11. 2020 se zato nista smela uporabljati, sklep Vlade z dne
26. 11. 2020 pa se ne sme uporabljati. O tem je Ustavno sodišče odločilo v 1.
in 2. točki izreka. Odločitev Ustavnega sodišča se nanaša na tiste dele
sklepov, ki so povezani z izpodbijanim Odlokom, to je na 1. točko sklepa z dne
5. 11. 2020, drugo alinejo 1. točke sklepa z dne 12. 11. 2020 in šesto alinejo
a) dela 1. točke sklepa z dne 26. 11. 2020.
15. Kot že navedeno, so bili ukrepi o
prepovedi zbiranja v zavodih s področja vzgoje in izobraževanja na podlagi 1.
člena Odloka veljavni le prvih sedem dni od začetka uporabe Odloka, v
nadaljevanju pa je bila njihova veljavnost odvisna od veljavnosti sklepov Vlade
o njihovem podaljšanju. S sklepi Vlade z dne 5. 11. 2020, z dne 12. 11. 2020 in
z dne 26. 11. 2020, ki niso niti začeli veljati, ukrepi iz Odloka niso bili
veljavno podaljšani. S tem je veljavnost 1. člena Odloka in v tem okviru s
pobudo izpodbijanih določb iz tega člena Odloka dejansko prenehala. V takem
primeru Ustavno sodišče v skladu z drugim odstavkom 47. člena ZUstS odloči o
ustavnosti izpodbijanega predpisa, če so izkazani pogoji iz prvega odstavka 47.
člena ZUstS, tj., če pobudnik izkaže, da niso bile odpravljene posledice
njegove protiustavnosti. Takšnih posledic pobudnika nista izkazala. Na podlagi
gornjih ugotovitev za zaprtje šole, v katero sta vključena pobudnika, namreč ni
več pravne podlage. Če niso izpolnjeni pogoji za presojo neveljavnega predpisa
iz 47. člena ZUstS, Ustavno sodišče pobudo praviloma zavrže (tretji odstavek
25. člena ZUstS). Vendar pa pobudnika zatrjujeta, da gre za zadevo, ki naj bi
odpirala pomembna ustavnopravna vprašanja, ki bodo v primeru podaljšanja
ukrepov in ob morebitnih ponavljajočih se valovih epidemije znova aktualna, in
predlagata, naj Ustavno sodišče odloči o pobudi tudi v primeru prenehanja
veljavnosti izpodbijanih predpisov.
16. Z vprašanjem, ali lahko Ustavno
sodišče, čeprav pogoji iz 47. člena ZUstS niso izpolnjeni, presoja tudi akte,
ki ne veljajo več, se je Ustavno sodišče že ukvarjalo. V odločbi št. U-I-83/20
z dne 27. 8. 2020 (Uradni list RS, št. 128/20) je zavzelo stališče, da ni namen
prvega in drugega odstavka 47. člena ZUstS, ki pomenita izjemo od pravila, da
se Ustavno sodišče osredotoči na presojo veljavnih predpisov, da bi Ustavnemu
sodišču preprečili ustavnosodni nadzor nad zakonodajno ali izvršilno oblastjo v
primeru predpisov, katerih veljavnost je izrazito vpeta v časovno omejene
okvire. To bi namreč pomenilo, da se Ustavno sodišče sploh ne bi moglo izreči o
ustavnosti aktov, ki se sprejemajo periodično in za časovno omejeno dobo,
čeprav bi presoja naslavljala zelo pomembna ustavnopravna vprašanja sistemske
narave, ki se po razumni oceni utegnejo zastavljati tudi v zvezi z akti enake
narave in primerljive vsebine, ki se bodo sprejemali v prihodnosti. Posebej
izražen javni interes po vsebinski presoji Ustavnega sodišča zato lahko
utemelji izjemo od procesne ovire iz drugega odstavka 47. člena ZUstS. To bo
takrat, kadar zahteva po pravni predvidljivosti na določenem področju urejanja
družbenih razmerij izjemoma narekuje odločitev Ustavnega sodišča o posebno
pomembnih precedenčnih ustavnopravnih vprašanjih sistemske narave, ki se po
razumni oceni utegnejo zastavljati tudi v zvezi z akti enake narave in
primerljive vsebine, periodično sprejemanimi v prihodnosti (27. točka
obrazložitve v odločbi št. U-I-83/20).
17. Pobuda obravnava vprašanje ustavne
skladnosti predpisa, s katerim je bilo z namenom preprečiti širjenje epidemije
COVID-19 določeno tudi zaprtje šol oziroma zavodov, ki izvajajo
vzgojno-izobraževalni program za otroke s posebnimi potrebami. Ugotovljena
neveljavnost tega predpisa ni posledica izboljšanja epidemiološke slike na
območju Republike Slovenije, ki bi narekovala sprejem odločitve Vlade o odpravi
teh ukrepov, temveč zgolj posledica tega, da sklepi Vlade, s katerimi je Vlada
nameravala podaljšati veljavnost teh ukrepov, zaradi formalnih pomanjkljivosti
v zvezi z njihovo izdajo, niso začeli veljati (glej zgoraj). Glede na to je že
iz tega razloga mogoče pričakovati, da bo takšen ukrep Vlada lahko znova
sprejela. Poleg tega se virus SARS-CoV-2 v državi (pa tudi izven nje) še vedno
širi in je zato tudi iz tega razloga v prihodnosti razumno pričakovati možnost
sprejetja novih enakih oziroma podobnih ukrepov. Časovna veljavnost takšnih
ukrepov bo omejena z epidemiološko sliko v državi, kar bi lahko povzročilo, da
Ustavno sodišče tudi takrat ne bi moglo opraviti vsebinske presoje ustavnosti
takšnih ukrepov. Glede na to, da izpodbijana ureditev lahko pomeni omejitve
človekovih pravic ali temeljnih svoboščin tako ranljive skupine oseb, kot so
otroci s posebnimi potrebami, gre po presoji Ustavnega sodišča v tej zadevi za
odločitev o pomembnem precedenčnem ustavnopravnem vprašanju. Glede na to je
javni interes po vsebinski presoji ne več veljavnih izpodbijanih določb Odloka
utemeljen in je Ustavno sodišče pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti
3. in 5. točke prvega odstavka 1. člena Odloka sprejelo (3. točka izreka).
Glede izvajanja pouka na daljavo
18. Zaradi zaprtja šol je bil 5. 11. 2020
sprejet tudi sklep ministrice za izobraževanje o začasnem šolanju na daljavo.
Materialno podlago za njegovo sprejetje je pomenil ZZUOOP, ki v prvem odstavku
104. člena določa, da lahko, če je to potrebno za omilitev in odpravo posledic
COVID-19, vzgojno- -izobraževalno delo (pouk in druge oblike organiziranega
dela) z učenci, dijaki in študenti v osnovnih šolah, osnovnih šolah s
prilagojenim programom, zavodih za vzgojo in izobraževanje otrok in
mladostnikov s posebnimi potrebami, glasbenih šolah, srednjih in višjih
strokovnih šolah poteka v obliki izobraževanja na daljavo. O tem s sklepom
odloči minister, pristojen za izobraževanje. Časovna omejitev veljavnosti tega
sklepa ni z ničemer določena, kar pomeni, da bo veljal do preklica.2
19. Izpodbijani sklep določa, da se zaradi
poslabšanja epidemiološke situacije v vzgojno-izobraževalnih zavodih začasno
izvaja vzgojno-izobraževalno delo na daljavo, in sicer v osnovnih šolah in
glasbenih šolah. Izraz osnovna šola v tem sklepu je treba razumeti tako, da se
nanaša na vse osnovne šole, vključno s tistimi, ki izvajajo prilagojene in
posebne programe izobraževanja. Izraz osnovna šola je namreč splošen. Zato je
neutemeljeno sklicevanje pobudnikov na to, da se sklep nanju morda sploh ne
nanaša.
20. Tudi izpodbijani sklep ministrice, tako
kot v 12. točki navedeni sklepi Vlade, ni bil uradno objavljen. In tudi ta
sklep je po svoji naravi predpis. Zakonodajalec je namreč sprejetje odločitve o
tem, da poteka vzgojno-izobraževalno delo na daljavo, v celoti prepustil
ministru, pristojnemu za izobraževanje (prvi odstavek 104. člena ZZUOOP). Sklep
ministrice zato pomeni izvirno odločitev ministrice o izvajanju pouka na
daljavo. S tem na abstrakten način ureja pravni položaj nedoločenega števila
pravnih subjektov, na katere se nanaša.
21. Ustavno sodišče je tudi pobudo za
začetek postopka za oceno ustavnosti sklepa ministrice sprejelo in glede na
izpolnjene pogoje iz četrtega odstavka 26. člena ZUstS tudi v zvezi s tem
sklepom takoj nadaljevalo z odločanjem o stvari sami. Kot že navedeno, lahko
predpis začne veljati le, če je objavljen. Predpisi državnih organov morajo
biti objavljeni v uradnem državnem glasilu (glej 154. člen Ustave). Ker sklep
ministrice, pristojne za izobraževanje, ni bil objavljen, ni začel veljati in
se ne sme uporabljati (4. točka izreka).
B. – II.
22. Glede na to, da za izvajanje ukrepa iz
1. člena Odloka, to je za začasno prepoved zbiranja ljudi v zavodih s področja
vzgoje in izobraževanja, v katerih naj bi bili ti ukrepi podaljšani z
neveljavnimi vladnimi sklepi (presojanimi v tej zadevi), ni ustrezne pravne
podlage, bi se morale te organizacije takoj ponovno odpreti. Ustavno sodišče se
zaveda, da epidemiološka slika v državi morda še ne dopušča zbiranja ljudi v
tako velikem številu zavodov s področja vzgoje in izobraževanja oziroma da so v
zvezi z njihovim odprtjem morda potrebne določene usmeritve in organizacijske
prilagoditve. Zato je Ustavno sodišče na podlagi drugega odstavka 40. člena
ZUstS sprejelo način izvršitve svoje odločitve. Odločilo je, da sprejeta
odločitev učinkuje šele po preteku treh dni od njene objave v Uradnem listu
Republike Slovenije (5. točka izreka). S tem bodo imeli organi, ki so pristojni
odločati o zaprtju zavodov s področja vzgoje in izobraževanja in odrediti
izvajanje šolanja na daljavo, na voljo dovolj časa, da ponovno pretehtajo
strokovno utemeljenost takšnih ukrepov in se v zvezi s tem ustrezno odzovejo
oziroma da odredijo vse, kar je morebiti potrebno za prehod na ponoven način
izvajanja vzgoje in izobraževanja v institucijah, ki to izvajajo. Glede na to,
da je ena izmed možnih odločitev, ki jo bo lahko sprejela Vlada, tudi ta, da
morajo biti šole in zavodi s področja vzgoje in izobraževanja še naprej zaprti,
Ustavno sodišče dodaja, da bi bili, upoštevaje trenutne razmere, izpolnjeni
pogoji za začasno zadržanje 3. in 5. točke prvega odstavka 1. člena Odloka, ki
se nanašata na prepoved izvajanja vzgoje in izobraževanja v šolah in zavodih za
otroke s posebnimi potrebami.
23. Na podlagi prvega odstavka 39. člena
ZUstS sme namreč Ustavno sodišče do končne odločitve v celoti ali delno zadržati izvršitev zakona, če bi zaradi
njegovega izvrševanja lahko nastale težko popravljive škodljive posledice.
Kadar Ustavno sodišče odloča o začasnem zadržanju izvrševanja izpodbijanega
predpisa, vselej tehta med škodljivimi posledicami, ki bi jih povzročilo
izvrševanje morebiti protiustavnega predpisa, in škodljivimi posledicami, ki bi
nastale, če se morebiti ustavnoskladne izpodbijane določbe začasno ne bi
izvrševale. Za takšen primer gre v tej zadevi.
24. Nasprotna udeleženca sicer v odgovoru
na predlog za začasno zadržanje opozarjata, da odprtje šol ne bi pomenilo le
prihoda učencev v šole, temveč prihod vseh zaposlenih, ter da bi bilo potrebno
sprostiti javni prevoz in omogočiti odprtje domov za učence in dijaških domov.
Število šolajočih se otrok s posebnimi potrebami je tako majhno, da prepoved
njihovega zbiranja v vzgojno-izobraževalnih zavodih in izvajanje drugih s tem povezanih
dejavnosti, kolikor bi jih bilo nujno treba sprostiti in tega ne bi bilo mogoče
organizirati z vidika preprečitve širjenja virusa v dovolj varni obliki, ne
more pomeniti bistvenega doprinosa pri preprečevanju nadaljnjega širjenja
virusa in pri obvladovanju epidemije. Odlok sam ne prepoveduje zbiranja ljudi v
vseh zavodih, ki izvajajo dejavnost vzgoje in izobraževanja. Po tretji alineji
prvega odstavka 2. člena Odloka namreč prepoved zbiranja ljudi ne velja za
vrtce v zmanjšanem obsegu, ki zagotavljajo nujno varstvo za otroke, katerih
starši so zaposleni in varstva ne morejo zagotoviti na drug način, če tako
odloči župan občine, na območju katere vrtec izvaja dejavnost. Po drugi strani
bi še nadaljnje izvrševanje morebiti protiustavnega predpisa nedvomno lahko
imelo škodljive posledice za otroke s posebnimi potrebami. Ti, upoštevaje
njihove posebnosti in primanjkljaje, potrebujejo zanje še posebej prilagojeno
izvajanje izobraževanja, ki so ga lahko praviloma deležni le v zavodih, v
katerih se z njimi ukvarjajo za to posebej strokovno usposobljeni delavci,
njihovi starši pa jim tega morda ne morejo oziroma niti ne znajo zagotoviti,
zaradi česar ima zaprtje šol za te otroke še veliko večje posledice kot pri
drugih otrocih. Glede na to je treba pritrditi pobudnikoma, da izostanek
takšnega dela lahko vpliva na njun razvoj, še posebej, če ti ukrepi trajajo
dlje časa, kot je to v obravnavanem primeru. Poleg tega pa so zaradi zaprtja
zavodov, v katerih se izobražujejo, ti otroci prikrajšani za izvajanje vseh specialnih
obravnav, ki so jih deležni v teh zavodih, s čimer se jim tudi povzroča škoda.
Pri tem ni mogoče a priori zanikati, da bodo lahko posledice takšne
oblike izobraževanja, ki traja dalj časa, pri posameznih otrocih s posebnimi
potrebami, na katere se nanaša izpodbijani Odlok, težko popravljive.
C.
25. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi 30. in 40. člena, tretjega odstavka 26. člena in drugega odstavka 40.
člena ZUstS ter tretje alineje tretjega odstavka v zvezi s petim odstavkom 46.
člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11,
70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice in sodniki dr.
Matej Accetto, dr. Rok Čeferin, DDr. Klemen Jaklič, dr. Špelca Mežnar, dr.
Marijan Pavčnik, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Sklep je sprejelo s
sedmimi glasovi proti enemu. Proti je glasoval sodnik Jaklič, ki je napovedal
odklonilno ločeno mnenje. Sodnica Mežnar in sodnik Pavčnik sta napovedala
pritrdilni ločeni mnenji. Ustavno sodišče je na podlagi prvega odstavka 73.
člena Poslovnika sklenilo, da se sklep odpravi takoj, ločena mnenja pa se
odpravijo po poteku rokov iz 72. člena Poslovnika.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
_____________
1 Tako npr. v odločbah
Ustavnega sodišča št. U-I-87/96 z dne 16. 7. 1998 (Uradni list RS, št. 56/98,
in OdlUS VII,145), 3. točka obrazložitve; št. U-I-126/05 z dne 19. 10. 2006
(Uradni list RS, št. 112/06, in OdlUS XV, 73), 4. točka obrazložitve; in št.
U-I-170/16 z dne 6. 6. 2018 (Uradni list RS, št. 43/18, in OdlUS XXIII, 9), 7.
točka obrazložitve.
2 Dne 26. 11. 2020 je
bila na spletni strani MIZŠ objavljena novica, da bo, ker je trenutna
epidemiološka situacija slabša od pričakovane, v tednu od 30. 11. do 4. 12.
2020 izobraževanje na vseh ravneh še vedno potekalo na daljavo.