Številka: U-I-166/17-15
Datum: 5. 11. 2020
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Občine Tolmin, ki jo zastopa župan Uroš Brežan,
Tolmin, na seji 5. novembra 2020
odločilo:
1. Člen 121 Zakona o lekarniški dejavnosti (Uradni list RS, št.
85/16, 77/17 in 73/19) je v neskladju z Ustavo.
2. Državni zbor mora ugotovljeno protiustavnost odpraviti v roku
enega leta po objavi te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
Obrazložitev
A.
1. Predlagateljica je vložila zahtevo za oceno
ustavnosti 121. člena Zakona o lekarniški dejavnosti (v nadaljevanju
ZLD-1). Po vsebini izpodbija drugi in sedmi odstavek 121. člena ZLD-1, ki
urejata uskladitev koncesijskih odločb in pogodb, ki so bile po uveljavitvi
Zakona o javno-zasebnem partnerstvu (Uradni list RS, št. 127/06 – v
nadaljevanju ZJZP) podeljene oziroma sklenjene za nedoločen čas (drugi odstavek
121. člena ZLD-1), in možnost statusnega preoblikovanja izvajalcev
lekarniške dejavnosti, ki so na dan uveljavitve tega zakona opravljali
lekarniško dejavnost na podlagi koncesije in so bili registrirani kot zasebni
zdravstveni delavci, v gospodarsko družbo na davčno nevtralen način na podlagi
smiselne uporabe določb zakona, ki ureja gospodarske družbe in se nanašajo na
statusno preoblikovanje podjetnika (sedmi odstavek 121. člena ZLD-1).
Zatrjuje, da ZLD-1 izrecno ne določa, kakšne so pravice in obveznosti
koncedenta in koncesionarja v zvezi s koncesijami, ki so bile za nedoločen čas
fizičnim osebam podeljene pred uveljavitvijo ZJZP, in tudi ne, kakšen je
postopek v zvezi z morebitnimi spremembami (določa le postopek za uskladitev
koncesij, ki so bile podeljene po uveljavitvi ZJZP). Predlagateljica meni, da
je drugi in sedmi odstavek 121. člena ZLD-1 mogoče razumeti tako, da iz
njiju posredno izhaja obveznost občine kot koncedenta, da v primerih, ko je
bila koncesija za opravljanje lekarniške dejavnosti podeljena pred
uveljavitvijo ZJZP, po uradni dolžnosti izda odločbo, s katero se koncesija, ki
je bila podeljena zasebnemu zdravstvenemu delavcu za nedoločen čas, za
nedoločen čas prenese na gospodarsko družbo. Takšen prehod z obstoječih
koncesijskih razmerij na novo ureditev naj bi bil protiustaven. Takšna razlaga
121. člena ZLD-1 naj bi ureditev koncesij spremenila tako, da se bodo koncesije,
ki so bile pred letom 2007 podeljene za nedoločen čas posameznim fizičnim
osebam, spremenile v koncesije za nedoločen čas, katerih nosilci bodo pravne
osebe. Predlagateljica opozarja, da so pravna oseba oziroma njeni deleži lahko
tudi predmet prodaje. S tem naj bi bilo omogočeno spreminjanje lastništva (in s
tem uprave) pravne osebe, brez kakršnegakoli vpliva občine kot koncedenta,
poleg tega pa naj bi se te spremembe izvedle tako, da koncedent ne bi bil
upravičen do nobenega nadomestila. Občina kot koncedent naj bi torej nekomu
podelila koncesijo za nedoločen čas, brez nadomestila in od takšne koncesije
razen v primeru krivdnih razlogov ne bi mogla odstopiti, niti je ne bi mogla
odvzeti. Zaradi navedenega predlagateljica meni, da sta izpodbijani določbi, kolikor
se razlagata na zgoraj opisani način, v neskladju z 9., 74. in 140. členom
Ustave. Navaja tudi, da ZLD-1 s takšno rešitvijo postavlja v neenakopraven
položaj nosilce koncesije lekarniške dejavnosti, ki so to koncesijo pridobili
za nedoločen čas pred uveljavitvijo ZJZP, in tiste, ki so jo pridobili (morda
prav tako za nedoločen čas) po njegovi uveljavitvi. Izpodbijana določba naj bi
bila tudi v neskladju z Direktivo 2014/23/EU Evropskega parlamenta in Sveta z
dne 26. februarja 2014 o podeljevanju koncesijskih pogodb 014 (UL L 94,
28. 3. 2014 – v nadaljevanju Direktiva), ki naj bi med temeljnimi načeli
podelitev koncesij za gradnje in/ali druge storitve navajala prav časovno
omejenost in odplačnost podelitve koncesijske pravice, ki naj ju ZLD-1 v izpodbijani
določbi ne bi upošteval.
2. Državni zbor v odgovoru navaja, da zakonska določba,
ki izvajalcu lekarniške dejavnosti omogoča statusno preoblikovanje iz zasebnega
zdravstvenega delavca v gospodarsko družbo, ne posega v učinkovito izvrševanje
predlagateljičine pristojnosti urejati lekarniško dejavnost na primarni ravni,
ker po Ustavi položaj organov lokalne samouprave ni varovan z načelom varstva
zaupanja v pravo iz 2. člena Ustave. Predlagateljičina avtonomija pri
izbiri koncesionarja naj bi bila konzumirana z izdajo koncesijske odločbe in s
sklenitvijo koncesijske pogodbe. Predlagateljičina avtonomija pri nadzorovanju
podeljenih koncesij in izvrševanju sklenjenih koncesijskih razmerij pa naj bi
se izražala z možnostjo koncedenta, da koncesionarju ob pogojih iz
56. člena ZLD-1 koncesijo odvzame. Državni zbor navaja, da sistemska,
namenska in zgodovinska razlaga izpodbijane ureditve tudi sicer ne dopuščajo,
da bi se koncesije za nedoločen čas, ki so bile podeljene pred uveljavitvijo
ZJZP, za nedoločen čas ohranjale še naprej. Takšno razlago, kot jo ponuja
predlagateljica, naj bi od 12. 2. 2019 dalje preprečevala tudi ureditev v
splošnem Zakonu o nekaterih koncesijskih pogodbah (Uradni list RS,
št. 9/19 – v nadaljevanju ZNKP), ki je v slovenski pravni red prenesel
Direktivo. Predlagateljica navaja tudi, da zatrjevano razlikovanje med
gospodarskimi subjekti, ki so koncesijo pridobili pred uveljavitvijo ZJZP, in
gospodarskimi subjekti, ki so koncesijo pridobili po njegovi uveljavitvi, ne
posega v pravni položaj predlagateljice, ker ta nastopa kot organ lokalne
oblasti, ne pa kot oseba, ki opravlja gospodarsko dejavnost na trgu.
3. Vlada v mnenju navaja, da zakonodajalec iz razloga
morebitne nesorazmernosti posega v že pridobljene pravice in posledične
protiustavnosti ni posegel v koncesijska razmerja, ki so bila sklenjena za
nedoločen čas v obdobju pred uveljavitvijo ZJZP. V zvezi s sedmim odstavkom
121. člena ZLD-1 navaja, da tudi za zasebne zdravstvene delavce, ki se
statusno preoblikujejo v gospodarsko družbo, veljajo splošna pravila, ki jih
ZLD-1 postavlja kot pogoje za koncesionarje. Zatrjuje, da so koncesionarji
izenačeni glede izpolnjevanja pogojev ne glede na pravni status in ne glede na
morebitno preoblikovanje v gospodarsko družbo, kar pomeni, da je zakonodajalec
koncesionarje obravnaval enakopravno, ne glede na trenutek pridobitve
koncesije, je pa ob tem upošteval tudi, da je prej veljavna zakonodaja
omogočala legitimno pridobitev koncesije pod drugačnimi pogoji. Glede na
navedeno Vlada meni, da izpodbijana določba ZLD-1 ni v neskladju z Ustavo.
4. Predlagateljica v odgovoru na odgovor Državnega zbora
in mnenje Vlade navaja, da morda niti ni ustavno sporno, da lahko koncesionar,
ki mu je bila koncesija podeljena kot fizični osebi pred uveljavitvijo ZJZP, še
nadalje, tudi po uveljavitvi ZLD-1, na podlagi koncesije opravlja lekarniško
dejavnost za nedoločen čas. Problematično pa naj bi bilo nadaljnje pričakovanje
koncesionarja, da je treba hkrati z zgoraj navedeno domnevo »uporabiti« tudi
sedmi odstavek 121. člena ZLD-1, po katerem se tak zasebnik s koncesijo za
nedoločen čas lahko preoblikuje v gospodarsko družbo. Predlagateljica meni, da
sedmega odstavka 121. člena ZLD-1 ni mogoče razumeti tako, saj bi to
pomenilo izogibanje namenu zakonodajalca, ki je v tem, da bodo koncesije, ki so
bile podeljene fizičnim osebam, po naravi stvari prenehale s smrtjo
koncesionarja oziroma po petih letih od njegove smrti. V kolikor bi z zgoraj
navedeno razlago oziroma razumevanjem ZLD-1 dopustili, da koncesije, ki so bile
podeljene fizičnim osebam pred letom 2007 za nedoločen čas, štejejo kot
koncesije, podeljene za nedoločen čas pravni osebi, v katero se je preoblikoval
dosedanji zasebni zdravstveni delavec, bi zaobšli razumevanje in smisel
2. člena ZLD-1, na katerega se v svojem odgovoru pravzaprav sklicuje
Državni zbor.
B. – I.
5. Predlagateljica navaja, da vlaga zahtevo na
podlagi 23.a člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 –
uradno prečiščeno besedilo, 109/12 in 23/20 – v nadaljevanju ZUstS) in da je občinski
svet s sklepom pooblastil župana za vložitev te zahteve (sklep je priložila).
Prav tako navaja, da tudi 91. člen Zakona o lokalni samoupravi (Uradni
list RS, št. 94/07 – uradno prečiščeno besedilo, 76/08, 79/09, 51/10 in
30/18 – v nadaljevanju ZLS) daje občinam pravico do vložitve zahteve.1 Zahtevo
je vložila občina, ki jo po pooblastilu občinskega sveta zastopa župan. Ustavno
sodišče je zato štelo, da je vložena po upravičenem predlagatelju iz
91. člena ZLS. Predlagateljica meni, da izpodbijana določba posega v
ustavni položaj občine, ker ji trajno odvzema pristojnost odločanja o tem, ali
naj določeni pravni osebi podeli koncesijo za opravljanje lekarniške dejavnosti
in pod kakšnimi pogoji (9. člen in prvi odstavek 140. člena Ustave).
6. Predlagateljica navaja, da izpodbija 121. člen
ZLD-1, vendar iz navedb v zahtevi izhaja, da po vsebini zatrjuje zgolj
protiustavnost drugega odstavka v zvezi s sedmim odstavkom 121. člena
ZLD-1. Zato je Ustavno sodišče opravilo presojo v tem obsegu. Izpodbijani določbi
urejata uskladitev koncesijskih odločb in pogodb, ki so bile po uveljavitvi
ZJZP podeljene oziroma sklenjene za nedoločen čas z ZLD-1 (drugi odstavek
121. člena ZLD-1), in možnost statusnega preoblikovanja izvajalcev
lekarniške dejavnosti, ki so na dan uveljavitve tega zakona opravljali
lekarniško dejavnost na podlagi koncesije in so bili registrirani kot zasebni
zdravstveni delavci, v gospodarsko družbo (sedmi odstavek 121. člena
ZLD-1). Ta možnost je dana tudi izvajalcem lekarniške dejavnosti, ki so koncesijo
pridobili pred uveljavitvijo ZJZP na podlagi Zakona o lekarniški dejavnosti
(Uradni list RS, št. 36/04 – uradno prečiščeno besedilo – v nadaljevanju
ZLD) za nedoločen čas. Ker drugi odstavek 121. člena ZLD-1 ne ureja
uskladitve koncesijskih pogodb s temi izvajalci, predlagateljica meni, da ji
ZLD-1 v primeru njihovega statusnega preoblikovanja po sedmem odstavku
121. člena ZLD-1 ne dopušča možnosti presoje odločanja o (dejanski)
podelitvi koncesije za nedoločen čas. S temi navedbami utemeljuje (domnevni)
poseg v izvirno pristojnost občine (zagotavljanja mreže lekarniške dejavnosti
na primarni ravni) in ustavno zagotovljeni položaj občine. Procesna
predpostavka iz 91. člena ZLS za vložitev zahteve za oceno ustavnosti
drugega in sedmega odstavka 121. člena ZLD-1 je zato izpolnjena.
7. Predlagateljica izpodbijanima določbama očita tudi
neskladje s 74. členom Ustave, ker povzročata neupravičeno razlikovanje
med gospodarskimi subjekti, ki so koncesijo pridobili pred uveljavitvijo ZJZP,
in tistimi, ki so jo pridobili kasneje. Te navedbe po vsebini pomenijo očitek o
neskladju izpodbijane ureditve z ustavnim načelom enakosti pred zakonom (drugi
odstavek 14. člena Ustave). Teh očitkov predlagateljica v okviru svojih
pooblastil za vložitev zahteve na podlagi 91. člena ZLS ne more
uveljavljati. Pooblastilo iz te zakonske določbe se nanaša le na položaj, ko
država s svojimi predpisi posega v ustavni položaj in pravice lokalne
skupnosti, kot so opredeljeni v 138. do 144. členu Ustave, ne pa v položaj
drugih subjektov. Glede na to Ustavno sodišče navedb v tem delu zahteve ni
presojalo.
B. – II.
8. Izpodbijani drugi odstavek 121. člena
ZLD-1 določa, da se koncesijske odločbe in pogodbe, ki so bile po uveljavitvi
ZJZP podeljene oziroma sklenjene za nedoločen čas, z dnem uveljavitve tega
zakona štejejo za podeljene, in sicer za obdobje od najmanj 15 do največ 30
let, šteto od uveljavitve tega zakona. Pri določitvi trajanja koncesije mora
koncedent upoštevati naravo lekarniške dejavnosti in obseg njenega izvajanja,
dosedanja vlaganja v izvajanje lekarniške dejavnosti in stopnjo njihove
amortiziranosti, morebitna potrebna nova vlaganja in druge okoliščine.
Koncedent po uradni dolžnosti izda odločbo o spremembi koncesijske odločbe in
koncesionarju predlaga sklenitev aneksa h koncesijski pogodbi. Če koncesionar
ne želi skleniti aneksa h koncesijski pogodbi glede trajanja koncesije, veljajo
določbe odločbe o spremembi koncesijske odločbe. V skladu s sedmim odstavkom
121. člena ZLD-1 se lahko izvajalec lekarniške dejavnosti, ki na dan
uveljavitve tega zakona opravlja lekarniško dejavnost na podlagi koncesije in
je registriran kot zasebni zdravstveni delavec, statusno preoblikuje v
gospodarsko družbo na davčno nevtralen način na podlagi smiselne uporabe določb
zakona, ki ureja gospodarske družbe in se nanašajo na statusno preoblikovanje
podjetnika.
9. Člen 9 Ustave določa, da je v Republiki Sloveniji
zagotovljena lokalna samouprava. S tem je samoupravni položaj lokalnim
skupnostim zagotovljen na ustavni ravni, kar pomeni, da ga zakonodajalec ne sme
odvzeti ali ogrožati. Lokalna samouprava zagotavlja prebivalcem lokalnih
skupnosti sodelovanje pri upravljanju javnih zadev lokalne (krajevne) narave,
lokalnim skupnostim pa zagotavlja določeno stopnjo neodvisnosti, zlasti v
razmerju do države. Bistveni elementi lokalne samouprave so predvsem njena
funkcionalna, organizacijska in finančna avtonomija. Občina avtonomno skrbi za
lokalne zadeve javnega pomena in v okviru tega ureja javne službe ter skrbi za
ustvarjanje razmer gospodarskega in družbenega razvoja na lokalni ravni.
Skladno s 3. členom Evropske listine lokalne samouprave (Zakon o
ratifikaciji Evropske listine lokalne samouprave, Uradni list RS,
št. 57/96, MP, št 15/96 – v nadaljevanju MELLS) označuje lokalna
samouprava pravico in sposobnost lokalnih skupnosti, da v mejah zakona urejajo
in opravljajo bistveni del javnih zadev v okviru svojih nalog in v korist
lokalnega prebivalstva ter da to pravico uresničujejo neposredno voljeni
predstavniški organi.
10. Za položaj lokalne skupnosti je pomembno načelo, ki
ga vsebuje 4. člen MELLS in pravi, da morajo biti temeljna pooblastila in
naloge lokalne samouprave določeni z Ustavo in zakonom. Načelo avtonomije
samoupravnih lokalnih skupnosti narekuje pravno ureditev, ki bo zagotavljala pravico
lokalne samouprave, da v okviru Ustave in zakona samostojno opravlja bistveni
del javnih zadev v korist svojega prebivalstva.2 Avtonomnost
občine pri izvrševanju izvirnih pristojnosti ne pomeni, da je občina popolnoma
samostojna pri njihovem izvrševanju.3 Zato vsako zakonodajno
urejanje načina izvrševanja izvirnih pristojnosti občin še ne pomeni
nedopustnega posega v zagotovljeno lokalno samoupravo.4
11. ZLD-1 določa namen, vsebino, organiziranost, pogoje
in postopke za podeljevanje in izvajanje koncesij, farmacevtske strokovne
delavce in njihova strokovna združenja, medmrežno lekarniško dejavnost in
nadzor nad njenim izvajanjem (1. člen ZLD-1). Lekarniško dejavnost
opredeljuje kot javno zdravstveno službo,5 s katero se
zagotavljata trajna in nemotena oskrba prebivalstva in izvajalcev zdravstvene
dejavnosti z zdravili ter farmacevtska obravnava pacientov (prvi odstavek
5. člena ZLD-1). Njen namen je zagotavljanje kakovostne in učinkovite
preskrbe z zdravili in drugimi izdelki za podporo zdravljenja in ohranitev
zdravja ter svetovanje glede njihove varne, pravilne in učinkovite uporabe
pacientom in zdravstvenim delavcem v zdravstvu. Poleg tega lekarniška dejavnost
zagotavlja tudi farmacevtske obravnave za ohranjanje zdravja in doseganje
pričakovanih kliničnih, humanističnih in ekonomskih izidov zdravljenja
(2. člen ZLD-1). Izvaja se na primarni, sekundarni in terciarni ravni
zdravstvene dejavnosti (drugi odstavek 5. člena ZLD-1). Mrežo lekarniške
dejavnosti na primarni ravni zagotavlja občina ali več sosednjih občin skupaj,
na sekundarni in terciarni ravni pa država (tretji odstavek 5. člena
ZLD-1). Lekarniška dejavnost na primarni ravni se opravlja v lekarnah, njihovih
podružnicah in s priročno zalogo zdravil (prvi odstavek 8. člena ZLD-1).
Izvajanje te dejavnosti občine zagotavljajo z ustanavljanjem javnih zavodov
(27. do 38. člen ZLD-1) ali dajanjem koncesij fizičnim ali pravnim osebam
(39. do 61. člen ZLD-1).
12. Zakonodajalec je lekarniško dejavnost opredelil kot
del zdravstvene dejavnosti. Pri uporabi zakonskih predpisov je treba upoštevati
razlagalna pravila, zlasti pravila o razmerju med splošnim (lex generalis)
in posebnim predpisom (lex specialis) ter med poprej sprejetim (lex
prior) in kasneje sprejetim predpisom (lex posterior). V
obravnavanem primeru je ZLD-1 v razmerju do ZZDej posebni in novejši predpis,
zato je treba uporabiti določbe ZLD-1 kot specialnega in novejšega predpisa.6
13. Opredelitev lekarniške dejavnosti kot
(negospodarske) javne službe pomeni, da se ta dejavnost na nepridobiten način
opravlja v javnem interesu izven sistema delovanja tržnih zakonitosti oziroma
mehanizmov. Odsotnost teh nadomesti s svojo ureditvijo država oziroma lokalna
skupnost, ki vzpostavi poseben pravni režim javne službe. Gre namreč za
eksistenčno pomembne dobrine, katerih zagotovitev mora biti zaradi skrbi za
življenje in zdravje ljudi trajna in nemotena. Cilj izvajanja lekarniške
dejavnosti ni pridobivanje dobička; pridobitni namen je popolnoma podrejen
zadovoljevanju javnih potreb.7 Cene storitev in blaga se zato v
lekarniški dejavnosti ne oblikujejo prosto na trgu. Na ta način država
zagotavlja posamezniku dobrine, ki so nujne za zadovoljevanje njegovih potreb,
ne glede na njegovo gmotno stanje, ter mu s tem omogoča neodvisno in človeka
vredno ter dostojno življenje.8
14. Zakonska ureditev lekarniške dejavnosti temelji na
51. členu Ustave, ki ureja pravico do zdravstvenega varstva. Ta terja od
države, da mora poskrbeti za človekovo zdravje (pravno varovana dobrina), ki je
ena od najpomembnejših ustavnih vrednot.9 Zato je pravica do
zdravstvenega varstva dana vsakomur. Gre za človekovo pravico pozitivnega
statusa, ki od države zahteva aktivno delovanje. Država mora z ustreznimi
ukrepi zagotoviti učinkovito uresničevanje te človekove pravice.10 Zaradi
uresničevanja te pravice so z Ustavo določene dolžnosti države na socialnem in
zdravstvenem področju. V prvem odstavku 51. člena Ustave je določeno, da
ima vsakdo pravico do zdravstvenega varstva pod pogoji, ki jih določa zakon,
kar pomeni, da Ustava navedeno pravico zagotavlja s t. i. zakonskim pridržkom.
Tako oblikovan zakonski pridržek zakonodajalca pooblašča, da uredi pravico do
zdravstvenega varstva, pri čemer lahko vzpostavi tudi ustavno dopustne omejitve
te pravice (tretji odstavek 15. člena in 2. člen Ustave),11 pričakuje
pa se tudi, da uredi način njenega izvrševanja (drugi odstavek 15. člena Ustave),
ker je to glede na naravo take pravice nujno. člen 51 Ustave torej od
zakonodajalca zahteva, da mora vzpostaviti učinkovit sistem za zagotavljanje
storitev zdravstvenega varstva. Zakonodajalec je v tem okviru določil, da se
lekarniška dejavnost opravlja kot negospodarska javna služba, ki je na primarni
ravni izvirna pristojnost občin, na sekundarni in terciarni ravni pa
pristojnost države.
15. Peta alineja drugega odstavka 21. člena ZLS
določa, da občina za zadovoljevanje potreb svojih prebivalcev med drugim v
okviru svojih pristojnosti ureja in upravlja lokalne javne službe ter skrbi
zanje. Vendar način in pogoje opravljanja javnih služb občina (samostojno)
predpiše le, če zakon ne določa drugače (62. člen ZLS). ZLS torej izhaja
iz predpostavke, da je ustrezen del ureditve javne službe lahko v državni
pristojnosti in zato predmet urejanja zakona, ki ga mora občina pri izvrševanju
svojih pristojnosti spoštovati.12
16. Drugi odstavek 121. člena ZLD-1 ureja
uskladitev koncesijskih odločb in pogodb, ki so bile podeljene oziroma
sklenjene za nedoločen čas po uveljavitvi ZJZP,13 s četrtim
odstavkom 39. člena ZLD-1, po katerem se koncesija za izvajanje lekarniške
dejavnosti lahko podeli za določeno obdobje, ki ne sme biti krajše od 15 in ne
daljše od 30 let, pri čemer se pri določanju dolžine trajanja obdobja, za
katero se podeli koncesija, upoštevajo merila iz drugega odstavka 8. člena
ZLD-1. Ta prehodna določba izrecno torej res ureja zgolj uskladitev
koncesijskih odločb in pogodb pri koncesijah, ki so bile podeljene po
uveljavitvi ZJZP. člen 121 ZLD-1 pa ne ureja uskladitve koncesijskih
odločb in pogodb, ki so bile podeljene oziroma sklenjene pred uveljavitvijo
ZJZS po ZLD, ki je dovoljeval podelitev koncesij zgolj fizičnim osebam in ki ni
določal časovne omejitve za podelitev koncesij. Predlagateljica izpostavlja, da
zakonodajalec v prehodnih določbah ni uredil, ali te koncesije še naprej za
razliko od vseh drugih koncesij trajajo nedoločen čas, predvsem pa ni določil,
kaj se zgodi s koncesijami, ki so bile pred uveljavitvijo ZJZP podeljene
zasebnikom za nedoločen čas, ti pa so se oziroma se bodo na podlagi sedmega
odstavka 121. člena ZLD-1 statusno preoblikovali v gospodarsko družbo. S
temi navedbami zatrjuje obstoj protiustavne pravne praznine (2. člen Ustave).
17. Obstoj pravnih praznin v pravnem redu sam po sebi ni
v neskladju z Ustavo. Pravne praznine je mogoče zapolnjevati z ustaljenimi
metodami pravne razlage. Če to ni mogoče in če iz Ustave izhaja zahteva po
izrecni zakonski ureditvi, brez katere posamezne človekove pravice ni mogoče
uresničevati, gre za t. i. protiustavno pravno praznino.14 Intervencija
Ustavnega sodišča prek odločitve o neskladju zakona z Ustavo zaradi pravne
praznine je glede na navedeno potrebna in upravičena le, če gre za pravno praznino,
ki je ni mogoče zapolniti s sredstvi razlage pravnih predpisov.15
18. Ustavno sodišče je moralo glede na navedeno najprej
odgovoriti na vprašanje, ali je mogoče s pomočjo sredstev razlage pravnih
predpisov rešiti pravno neurejen primer uskladitve koncesijskih odločb in
pogodb, ki so bile podeljene oziroma sklenjene pred uveljavitvijo ZJZP za
nedoločen čas, z ureditvijo po ZLD-1.
19. Glede trajanja koncesij ZLD-1 četrti odstavek
39. člena določa pravilo, da se koncesija za izvajanje lekarniške dejavnosti
lahko podeli za določeno obdobje, ki ne sme biti krajše od 15 in ne daljše od
30 let, pri čemer se pri določanju dolžine trajanja obdobja, za katero se
podeli koncesija, upoštevajo merila iz drugega odstavka 8. člena ZLD-1.
Prehodna določba drugega odstavka 121. člena ZLD-1 izrecno ureja zgolj
uskladitev trajanja koncesijskih odločb in pogodb pri koncesijah, ki so bile za
nedoločen čas podeljene po uveljavitvi ZJZP, ne pa tudi tistih, ki so bile
podeljene pred njegovo uveljavitvijo. Pred uveljavitvijo ZJZP je veljal ZLD, ki
je dovoljeval podelitev koncesij zgolj fizičnim osebam in ni določal časovne
omejitve za podelitev koncesij. Ker pa so se koncesije lahko podelile le
zasebnikom,16 so po naravi stvari prenehale s smrtjo
koncesionarja oziroma po petih letih od njegove smrti, če je koncesijo prevzel
njegov zakonec ali otrok.17 To pomeni, da so bile koncesije
pred uveljavitvijo ZJZP formalnopravno sicer podeljene za nedoločen čas,
dejansko pa so bile podeljene za določen čas. Tudi po uveljavitvi ZLD-1 so
oziroma bodo te koncesije prenehale najkasneje s smrtjo koncesionarja
zasebnika, kajti v skladu s četrto alinejo prvega odstavka 55. člena ZLD-1
je smrt koncesionarja razlog za prenehanje koncesijske pogodbe.18 V
primerih prenehanja koncesijske pogodbe začne koncedent postopek za podelitev
koncesije (peti odstavek 55. člena ZLD-1). Predlagateljici se ureditev v
tem delu ne zdi ustavnopravno sporna. Kot ustavopravno sporno pa izpostavlja,
da je pravno neurejeno vprašanje, kaj se zgodi s tistimi koncesijami, ki so
bile v skladu z ZLD brez časovne omejitve podeljene zasebnikom, ki se na
podlagi sedmega odstavka 121. člena ZLD-1 preoblikujejo v gospodarsko
družbo, ki je pravna oseba.
20. Najpogostejša pravnoorganizacijska oblika pravne
osebe je družba z omejeno odgovornostjo (d. o. o.). To je družba, katere
osnovni kapital sestavljajo osnovni vložki družbenikov. Vrednost vložkov je
lahko različna (prvi odstavek 471. člena Zakona o gospodarskih družbah,
Uradni list RS, št. 65/09 – uradno prečiščeno besedilo, 33/11, 91/11,
32/12, 57/12, 82/13, 55/15 in 15/17 – v nadaljevanju ZGD-1). Lahko jo ustanovi
ena ali več fizičnih ali pravnih oseb,19 ki z ustanovitvijo
postanejo imetniki vsak svojega poslovnega deleža20 in s tem
tudi družbeniki družbe. Družbenik družbe lahko postane tudi oseba, ki poslovni
delež v družbi pridobi naknadno, po ustanovitvi, bodisi z nakupom poslovnega
deleža bodisi z darilom. Družbeniki družbe se torej lahko kadarkoli odločijo,
da svoj poslovni delež v družbi prodajo drugi osebi ali novemu družbeniku, in
tako izstopijo iz lastniške strukture družbe. Prodajo poslovnega deleža ureja
481. člen ZGD-1, ki določa, da se poslovni deleži lahko odsvojijo in
dedujejo. Odsvojitev pomeni prodajo, darilo ali izročitev poslovnega deleža,
medtem ko se poslovni delež deduje v primeru smrti katerega od družbenikov.
Poslovni delež se lahko odsvoji v celoti ali le deloma.21 Po
ZGD-1 imajo lastnost pravne osebe tudi družba z neomejeno odgovornostjo,
komanditna družba, delniška družba in komanditna delniška družba; ZGD-1 določa
lastnosti vsake od njih in pravila o prenosu lastniških deležev.
21. Koncesijo za opravljanje lekarniške dejavnosti lahko
dobi pravna oseba, v kateri ima nosilec lekarniške dejavnosti, ki je tudi njen
poslovodja oziroma poslovodni organ, več kot 50-odstotni delež v osnovnem
kapitalu te osebe (prvi odstavek 39. člena ZLD-1). V tem delu je ureditev
lastniške strukture pravne osebe, ki lahko pridobi koncesijo, v ZLD-1 specialna
glede na ureditev v ZGD-1. Pri koncesijah, ki so podeljene pravnim osebam, je
ključni element koncesijskega razmerja nosilec lekarniške dejavnosti, ki ima
večinski delež v osnovnem kapitalu te pravne osebe, saj je podelitev koncesije
določeni pravni osebi posledica zaupanja koncedenta tej osebi. Gre za magistra
farmacije z licenco, ki je odgovoren za strokovno izvajanje lekarniške
dejavnosti pravne osebe s koncesijo.22 Njegova strokovna
usposobljenost, izkušnje in reference so ključna merila za izbiro
koncesionarja,23 ki morajo biti navedena v koncesijskem aktu24 in
javnem razpisu.25 Nosilec lekarniške dejavnosti je po naravi
stvari tudi bistvena sestavina odločbe o podelitvi koncesije in koncesijske
pogodbe.26 Neizpolnjevanje pogojev, ki jih za nosilca
lekarniške dejavnosti določa 3. člen ZLD-1, je razlog za odvzem koncesije.27 Smrt
nosilca lekarniške dejavnosti je razlog za prenehanje koncesijske pogodbe (peta
alineja prvega odstavka 55. člena ZLD-1).28 ZLD-1 pa ne
določa, ali oziroma pod kakšnimi pogoji je možna sprememba nosilca lekarniške
dejavnosti zaradi prenosa njegovega lastniškega deleža na drugo osebo.
22. Delež v osnovnem kapitalu pravne osebe (ali pravna
oseba kot celota) je po ZGD-1 lahko predmet prenosa z ene osebe na drugo. Kot
je že bilo povedano, ZLD-1 o prenosu deleža v osnovnem kapitalu pravne osebe s
koncesijo nima posebnih določb, kar bi lahko pomenilo, da v tem delu velja
ZGD-1. Takšna razlaga bi pomenila, da lahko nosilec lekarniške dejavnosti za
časa življenja prenese (proda) svoj večinski delež v osnovnem kapitalu pravne
osebe na drugo fizično (ali pravno) osebo. Vendar pa takšna razlaga odpira več
vprašanj.
23. Iz zakonske ureditve (glej 21. točko obrazložitve te
odločbe) izhaja, da je podelitev koncesije določeni pravni osebi posledica
zaupanja koncedenta večinskemu lastniku te pravne osebe, ki je nosilec
lekarniške dejavnosti. Koncesije se podeljujejo na podlagi javnega razpisa,29 s
čimer se zagotavljajo enakopravna obravnava kandidatov, transparentnost
postopka in izbira najustreznejšega koncesionarja, s tem pa tudi gospodarna in
učinkovita poraba javnih (lokalnih) sredstev. Trajanje koncesij je časovno
omejeno.30 Upoštevaje navedena temeljna pravila podeljevanja
koncesij bi moral zakonodajalec urediti tudi možnost prenosa večinskega deleža
v osnovnem kapitalu pravne osebe s koncesijo, ki je v lasti nosilca lekarniške
dejavnosti. Določiti bi moral, ali je takšen prenos (lahko tudi večkraten),
sploh dopusten, in če je dopusten, pod kakšnimi pogoji, na primer ali je za
prenos potrebno soglasje koncedenta. Določiti bi moral tudi, ali v primeru
navedenega prenosa koncesijsko razmerje ostane nespremenjeno, pa čeprav je
prišlo do spremembe nosilca lekarniške dejavnosti in s tem do bistvene
spremembe v lastniški strukturi pravne osebe s koncesijo. Čeprav namreč v
opisanem primeru ne bi prišlo do formalnega prenosa koncesije, bi z zamenjavo
večinskega družbenika v koncesionarju lahko govorili o dejanskem (prikritem)
prenosu koncesije. Prav tako bi moral zakonodajalec določiti, kakšna je v
primerih prenosa poslovnega deleža v koncesionarju vloga koncedenta (občine),
glede na to, da je občina tista, ki je v skladu s tretjim odstavkom
5. člena ZLD-1 na primarni ravni dolžna zagotavljati mrežo lekarniške
dejavnosti, torej podeljevati koncesije in skrbeti za nadzor nad njihovim
izvajanjem.31 Pri urejanju teh vprašanj bi moral zakonodajalec
upoštevati tudi pravili, da se lahko koncesija podeli na podlagi javnega
razpisa in da se koncesije podeljujejo za določen čas.32 Prenašanje
večinskega deleža v osnovnem kapitalu pravne osebe (koncesionarja) in s tem
prikrit prenos koncesije bi namreč omogočalo časovno neomejeno prenašanje
koncesije brez javnega razpisa. Prav tako bi morali biti določeni postopkovna
pravila, po katerih se prenos koncesije izvede, in vsebina novih koncesijskih
odločb oziroma pogodb.33
24. Na številna in kompleksna pravna vprašanja, ki so
navedena v prejšnji točki te odločbe in jih v okviru posebnega režima te javne
službe odpira morebiten prenos lastniškega deleža nosilca lekarniške
dejavnosti, v določbah ZLD-1 ni mogoče najti odgovora na podlagi nobene ustaljene
metode pravne razlage izpodbijanih zakonskih določb. Zakonodajalec bi v
prehodnih določbah moral odgovoriti tudi na navedena vprašanja, saj je to nujno
za vzpostavitev koherentnega pravnega režima lekarniške dejavnosti kot javne
službe in učinkovitega sistema zagotavljanja lekarniških storitev na primarni
ravni.
25. Glede na navedeno je Ustavno sodišče ugotovilo, da
je izpodbijana prehodna ureditev protiustavna že zato, ker vsebuje protiustavno
pravno praznino, ki je kot taka v neskladju z načelom pravne varnosti
(2. člen Ustave) (1. točka izreka). Zato drugih očitkov predlagateljice ni
presojalo. Ker gre za primer, ko zakonodajalec določenega vprašanja, ki bi ga
moral urediti, ni uredil, razveljavitev ni mogoča. Zato je Ustavno sodišče na
podlagi prvega odstavka 48. člena ZUstS sprejelo ugotovitveno odločbo.
Čeprav je predlagateljica po vsebini izpodbijala zgolj drugi odstavek v zvezi s
sedmim odstavkom 121. člena ZLD-1, je Ustavno sodišče ugotovilo
protiustavnost celotnega 121. člena Ustave, ker ta ureja uskladitev v
preteklosti podeljenih koncesij z ZLD-1. Na podlagi drugega odstavka
48. člena ZUstS je zakonodajalcu naložilo, naj ugotovljeno protiustavnost
odpravi v roku enega leta po objavi te odločbe v Uradnem listu Republike
Slovenije (2. točka izreka).
C.
26. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na
podlagi 48. člena ZUstS in tretje alineje tretjega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11,
70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice in sodniki dr.
Matej Accetto, dr. Rok Čeferin, dr. Dunja Jadek Pensa, DDr. Klemen Jaklič, dr.
Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs.
Odločbo je sprejelo soglasno.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
_____________
1 Člen 91 ZLS določa, da
lahko zahtevo za presojo ustavnosti in zakonitosti predpisov države, s katerimi
se posega v ustavni položaj in pravice lokalne skupnosti, pri Ustavnem sodišču
vloži občina oziroma pokrajina.
2 Povzeto po S. Vlaj,
Lokalna samouprava, Teorija in praksa, tretja spremenjena in dopolnjena izdaja,
Fakulteta za upravo, Ljubljana 2006, str. 159.
3 Država je nosilec
suverenosti, ki pomeni najvišjo stopnjo samostojnosti, podprto z vojsko in
zakonodajno oblastjo. Država je nad vsemi družbenimi subjekti na svojem
področju, vključno z lokalno in vsako drugo samoupravo. S svojo zakonodajo, ki
jo omejuje le Ustava, določa mesto in položaj ter ureditev lokalne samouprave v
političnem sistemu države (J. Šmidovnik, Lokalna samouprava, Zbirka Pravna
obzorja, Cankarjeva založba, Ljubljana 1995, str. 31).
4 Prim. odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-230/10 z dne 23. 6. 2011 (Uradni list RS,
št. 56/11), 11. točka obrazložitve.
5 Zdravstvena dejavnost
na primarni ravni obsega osnovno zdravstveno dejavnost in lekarniško dejavnost
(drugi odstavek 2. člena Zakona o zdravstveni dejavnosti, Uradni list RS,
št. 23/05 – uradno prečiščeno besedilo, 23/08, 14/13, 64/17, 73/19 in
82/20 – v nadaljevanju ZZDej). Tudi v skladu s prvim odstavkom 5. člena
ZLD-1 je lekarniška dejavnost javna zdravstvena služba.
6 Prim. sklep Ustavnega
sodišča št. U-I-135/05 z dne 6. 2. 2008, 6. točka obrazložitve.
7 Prim. prav tam, 5.
točka obrazložitve.
8 Tako B. Brezovnik,
Lekarniška dejavnost, Lex localis, let. V, št. 2 (2007), str. 61.
9 Zdravje je v Ustavi
Svetovne zdravstvene organizacije (Uradni list FLRJ, št. 93/47 in 7/61,
Uradni list SFRJ, MP, št. 6/66, 1/68, 49/75 in 12/84, Uradni list RS,
št. 35/92, MP, št. 9/92 in 23/93 – popr.) opredeljeno kot stanje
popolnega telesnega, duševnega in socialnega blagostanja in dobrega počutja in
ne samo odsotnost bolezni in poškodbe.
10 Tako Ustavno sodišče
v odločbi št. U-I-127/01 z dne 12. 2. 2004 (Uradni list RS,
št. 25/04, in OdlUS XIII, 10).
11 Tako Ustavno sodišče
v odločbi št. U-I-47/94 z dne 19. 1. 1995 (Uradni list RS, št. 13/95,
in OdlUS IV, 4).
12 Primerjaj odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-88/10 z dne 22. 11. 2012 (Uradni list RS,
št. 97/12), 6. točka obrazložitve.
13 ZJZP določa, da je
razmerje javno-zasebnega partnerstva dolgoročno razmerje, sklenjeno za določen
čas. Trajanja razmerja javno-zasebnega partnerstva ni dopustno podaljšati za
več kot polovico roka (prvi in četrti odstavek 71. člena ZJZP). ZJZP je
torej za razliko od ZLD in Zakona o zavodih (Uradni list RS, št. 12/91 in
8/96 – ZZ), ki tudi delno ureja podeljevanje koncesij, določil pravilo, da se
koncesije podeljujejo le za določen čas. Zato se zastavlja vprašanje, na kateri
pravni podlagi so bile po njegovi uveljavitvi še vedno podeljene koncesije za
nedoločen čas, ki jih je bilo treba spremeniti v koncesije za določen čas v
skladu s četrtim odstavkom 39. člena ZLD-1. Tega vprašanja predlagateljica
sicer ne izpostavlja.
14 Glej odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-191/17 z dne 25. 1. 2018 (Uradni list RS,
št. 6/18, in OdlUS XXIII, 1), 20. točka obrazložitve.
15 Glej sklep Ustavnega
sodišča št. U-I-129/15 z dne 11. 2. 2016, 10. točka obrazložitve.
16 Poleg zasebnikov so
lahko po ZLD lekarniško dejavnost opravljali tudi javni zavodi, ne pa tudi
gospodarske družbe. Prvi odstavek 2. člena ZLD je namreč določal, da je
lekarniška služba javna služba, ki jo opravljajo javni zavodi in na podlagi
koncesij zasebniki.
17 Prvi odstavek
20. člena ZLD je določal, da ima v primeru, če lekarnar umre, njegov
zakonec ali otrok pravico opravljati lekarniško dejavnost na podlagi izdane
koncesije, vendar ne dlje kot pet let od smrti imetnika koncesije.
18 Pravni naslednik
preminulega koncesionarja lahko še naprej izvaja lekarniško dejavnost na
podlagi koncesije, vendar najdlje pet let od smrti koncesionarja ali nosilca
lekarniške dejavnosti (četrti odstavek 55. člena ZLD-1).
19 Prvi odstavek
473. člena ZGD-1.
20 Na podlagi osnovnega
vložka in sorazmerno z njegovo vrednostjo v osnovnem kapitalu pridobi družbenik
svoj poslovni delež, ki je izražen v odstotkih. Vsak družbenik lahko ob
ustanovitvi prispeva le en osnovni vložek in ima le en poslovni delež (drugi
odstavek 471. člena ZGD-1).
21 Glej 483. člen
ZGD-1.
22 Nosilec lekarniške
dejavnosti v okviru svoje pristojnosti zagotavlja smiselno uporabo zdravil pri
zdravljenju in izdelkov za podporo zdravljenja in ohranitev zdravja, prepreči
nepravilno uporabo zdravil in izdelkov za podporo zdravljenja in ohranitev
zdravja, prepreči škodo ali zdravstvene težave pacienta, ki bi lahko nastale
kot posledica napačnega zdravljenja ali nepravilne uporabe zdravil in izdelkov
za podporo zdravljenja in ohranitev zdravja. Nosilec lekarniške dejavnosti mora
ravnati tako, da ohranja nepristranskost in strokovno neodvisnost pri izvajanju
lekarniške dejavnosti ter da varuje ugled svojega poklica in lekarniške
dejavnosti. Pri sprejemanju strokovnih odločitev je neodvisen, pri svojem delu
pa mora ravnati po najnovejših spoznanjih znanosti in stroke ter varovati javno
zdravje in zdravje posameznega pacienta. Pri svojem delu mora upoštevati Kodeks
lekarniške deontologije (3. člen ZLD-1).
23 Merila za izbiro
koncesionarja so:
– strokovna
usposobljenost,
– izkušnje
in reference nosilca lekarniške dejavnosti,
– dostopnost
lokacije (46. člen ZLD-1).
24 Tretja alineja prvega
odstavka 42. člena ZLD-1.
25 Šesta alineja drugega
odstavka 43. člena ZLD-1.
26 Koncesijska pogodba,
ki je sklenjena v nasprotju z določbami ZLD-1, koncesijskega akta ali odločbe o
podelitvi koncesije, je nična (prvi odstavek 53. člena ZLD-1).
27 Koncedent
z odločbo odvzame koncesijo zaradi kršitve koncesionarja, če:
– nosilec
lekarniške dejavnosti, ki ima več kot 50-odstotni delež v osnovnem kapitalu
pravne osebe s koncesijo, ne izpolnjuje več pogojev ali nima več zaposlene
osebe, ki izpolnjuje pogoje iz drugega odstavka 13. člena tega zakona,
– koncesionar
ne izpolnjuje več pogojev iz prve alineje prvega odstavka 45. člena tega
zakona,
– koncesionar
krši določbe koncesijske pogodbe,
– koncesionar
ne ravna v skladu z izrečenimi ukrepi v okviru nadzora po tem zakonu
(56. člen ZLD-1).
28 V skladu s četrtim
odstavkom 55. člena ZLD-1 lahko pravni naslednik preminulega nosilca
lekarniške dejavnosti še naprej izvaja lekarniško dejavnost na podlagi
koncesije, vendar najdlje pet let od smrti nosilca lekarniške dejavnosti.
29 Koncesija se podeli
na podlagi javnega razpisa, ki se objavi na podlagi koncesijskega akta (prvi
odstavek 43. člena ZLD-1).
30 Glej četrti odstavek
39. člena in drugi odstavek 121. člena ZLD-1.
31 Nadzor nad
izvrševanjem koncesij je urejen z določitvijo razlogov za prenehanje
koncesijske pogodbe (55. člen ZLD-1) in razlogov za odvzem koncesije
(56. člen ZLD-1).
32 Po uveljavitvi ZLD-1
leta 2017 so vse druge koncesije (razen obravnavanih) usklajene oziroma
podeljene za določen čas. Tudi sicer je podeljevanje koncesij za določen čas
postalo pravilo (primerjaj 71. člen ZJZP in 23. člen ZNKP). Glej tudi
18. člen Direktive.
33 Drugi odstavek
121. člena ZLD-1 le za koncesije, ki so bile podeljene po uveljavitvi
ZJZP, ureja postopek izdaje novih pravnih aktov zaradi uskladitve teh koncesij
z ZLD-1. Določa, da koncedent po uradni dolžnosti izda odločbo o spremembi
koncesijske odločbe in koncesionarju predlaga sklenitev aneksa h koncesijski
pogodbi. Če koncesionar ne želi skleniti aneksa h koncesijski pogodbi glede
trajanja koncesije, veljajo določbe odločbe o spremembi koncesijske odločbe.