Številka: Up-676/19-25
U-I-7/20-7
Datum: 4. 6. 2020
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem s sklepom Ustavnega sodišča, in v postopku odločanja o
ustavni pritožbi Bernardke Krnc, Šmarješke Toplice, ki jo zastopa Damijan Gregorc,
odvetnik v Ljubljani, na seji 4. junija 2020
odločilo:
1. Členi 100, 101 in 102 Zakona o lokalnih volitvah (Uradni list
RS, št. 94/07 – uradno prečiščeno besedilo, 45/08, 83/12 in 68/17) so v
neskladju z Ustavo.
2. Državni zbor mora ugotovljene protiustavnosti iz prejšnje
točke odpraviti v roku enega leta po objavi te odločbe v Uradnem listu
Republike Slovenije.
3. Do drugačne ureditve v Zakonu o lokalnih volitvah je
pristojno za odločanje o pritožbi zoper odločitev občinske volilne komisije, ki
lahko vpliva na potrditev mandatov (100. člen Zakona o lokalnih volitvah),
Upravno sodišče. Pritožba se lahko vloži v 15 dneh od konstitutivne seje
občinskega sveta, na kateri občinski svet potrdi mandate članov občinskega
sveta in ugotovi izvolitev župana.
Upravno sodišče v pritožbenem postopku:
– zavrne pritožbo, če ne ugotovi nepravilnosti oziroma če
ugotovi take nepravilnosti, ki niso ali ne bi mogle vplivati na izid volitev;
– ugodi pritožbi, razveljavi volitve in odredi razpis ponovnih
volitev, če ugotovi nepravilnosti, ki so vplivale ali bi lahko vplivale na izid
volitev;
– ugodi pritožbi, razveljavi izid volitev in samo ugotovi nov
izid volitev, če ugotovi nepravilnosti, katerih narava omogoča z gotovostjo
ugotoviti volilni izid.
Zoper odločitev Upravnega sodišča nista dovoljeni pritožba in
revizija na Vrhovno sodišče.
Če Upravno sodišče ugodi pritožbi, razveljavi volitve in odredi
razpis ponovnih volitev, občinska volilna komisija v dveh dneh po vročitvi
sodbe Upravnega sodišča razpiše ponovne volitve. Odlok občinske volilne
komisije o razpisu ponovnih volitev se objavi v Uradnem listu Republike
Slovenije oziroma občinskem glasilu.
4. Sodba Upravnega sodišča št. I U 446/2019 z dne 9. 4. 2019 in
sklep Občinskega sveta Občine Šmarješke Toplice št. 032-0010/2018-48 z dne 30.
1. 2019 v delu, ki se nanaša na zavrnitev pritožbe, se razveljavita in zadeva
se vrne Upravnemu sodišču v novo odločanje.
5. Pritožnica sama nosi stroške postopka z ustavno pritožbo.
Obrazložitev
A.
1. Pritožnica je na podlagi prvega odstavka
101. člena Zakona o lokalnih volitvah (v nadaljevanju ZLV) vložila pritožbo
zoper sklep Občinskega sveta Občine Šmarješke Toplice (v nadaljevanju OS), s
katerim je ta ugotovil, da so izpolnjeni zakonski pogoji, da lahko mag. Marjan
Hribar začne izvrševati funkcijo župana Občine Šmarješke Toplice, na katero je
bil izvoljen v drugem krogu rednih lokalnih volitev za župana, in je s tem
pritožbo pritožnice zoper odločitve Občinske volilne komisije Šmarješke Toplice
(v nadaljevanju OVK) in zoper Poročilo OVK o izidu rednih lokalnih volitev za
župana (v nadaljevanju Poročilo o izidu volitev) zavrnil. OS je na podlagi
Poročila o izidu volitev ugotovil, da je v drugem krogu volitev za župana
glasovalo 2047 volivcev, oddanih pa je bilo 2032 veljavnih glasovnic. Za pritožnico
je glasovalo 1015 volivcev in za mag. Marjana Hribarja 1017 volivcev, ki so
oddali veljavne glasovnice. OS je ugotovil, da je v Poročilu o izidu volitev in
nato tudi v obrazložitvi popravnega sklepa prišlo zgolj do administrativnih
napak pri zapisu števila veljavnih glasovnic in da je pravilno število
veljavnih glasovnic tisto, ki je napisano v izreku popravnega sklepa. Zavrnil
je očitke o nepravilnostih pri glasovanju na voliščih Šmarjeta, Bela Cerkev in
Orešje ter odklonil presojo nepravilnosti, ki naj bi jih drugi kandidat storil
v času volilne kampanje, ker naj niti OVK niti OS ne bi bila pristojna
ugotavljati in odločati o morebitnih domnevnih nepravilnostih v času volilne
kampanje, temveč naj bi ugotavljanje teh nepravilnosti spadalo v pristojnost
inšpektorata oziroma organov kazenskega pregona. Upravno sodišče je pritožbo
pritožnice zavrnilo kot neutemeljeno, ker je ugotovilo, da v drugem krogu
volitev župana ni prišlo do nepravilnosti, ki bi lahko vplivale na izid.
Navedeni odločitvi pritožnica izpodbija z ustavno pritožbo.
2. Pritožnica zatrjuje, da je bila pri
obravnavi njene pritožbe na OS izključena javnost in ni bila omogočena
prisotnost niti pritožnici niti njenemu pooblaščencu; je pa bila prisotnost
dopuščena predsedniku OVK, ki predstavlja organ, zoper katerega odločitve in
ravnanja je bila podana pritožba, in ki prav tako predstavlja javnost. S takim
ravnanjem naj bi bila pritožnici kršena pravica do enake obravnave v postopku
(22. člen Ustave). Sodišče naj se do tega očitka ne bi ustrezno opredelilo (22.
člen Ustave). Odločitev naj bi v tem delu tudi brez obrazložitve odstopala od
ustaljene sodne prakse, in sicer sodbe Upravnega sodišča št. I U 447/2019 z dne
19. 4. 2019.
3. Pritožnica zatrjuje tudi, da Poročilo o
izidu volitev in popravni sklep vsebujeta kar tri različne podatke o številu
veljavnihglasovnic (1900, 2030, 2300), pri čemer je dva od teh podatkov
predsednik OVK označil za pisni pomoti, ne da bi OVK ob vzpostavljenem dvomu o
pravilnosti podatkov dvome odpravila s ponovnim preverjanjem in štetjem
glasovnic, niti tega ni storilo kasneje sodišče. Pritožnica sodišču očita, da
se je opredelilo zgolj do domnevne napake OVK v zvezi s 1900 glasovi, ne pa
tudi do obrazložitve popravnega sklepa, v katerem je OVK za pravilno število veljavnih
glasovnic navedla število 2300. Šlo naj bi za takšno nepravilnost v Poročilu o
izidu volitev ter pri ugotavljanju rezultatov drugega kroga volitev za župana,
ki vzbuja utemeljen in velik dvom o zakonitosti volitev in ugotovljenega
rezultata volitev, zaradi katerih bi vsak razumen volivec podvomil o poštenosti
volitev in volilnega izida. Zaradi te nepravilnosti, ki je sodišče ni
odpravilo, naj bi bila pritožnici kršena pasivna volilna pravica (43. člen
Ustave).
4. Pritožnica zatrjuje nepravilnost na
volišču Bela Cerkev v zvezi z glasovanjem volivke J. Z., kjer naj bi ji E. Z.
preprečil glasovanje po lastni presoji s tem, da naj bi zavpil: »Ne to!« in
posegel v njeno glasovanje s svojo roko. Pritožnica navaja, da je pritožbeni
očitek v zvezi s to nepravilnostjo podala pravočasno v svoji pritožbi na OS,
kar je, upoštevaje stališča Upravnega sodišča v sodbi št. I U 2590/2018 z dne
25. 1. 2019 (123. točka), pravočasno uveljavljanje ugovora, ki ga je treba
upoštevati in obravnavati. Sodišče naj bi ugovor nepravilno zavrnilo z
utemeljitvijo, da poročila pritožničinih zaupnikov ni bilo mogoče obravnavati
kot ugovor pritožnice, ker naj ga ne bi vložila upravičena oseba. S tem naj bi
isto sodišče glede smiselno enakega pravnega vprašanja v približno istem obdobju
zavzelo dve različni pravni stališči, v primeru pritožnice stališče, ki je njej
v škodo in ki bistveno posega v njeno pasivno volilno pravico. Bistvenost
posega izhaja iz dejstva minimalne razlike v izidu glasovanja, pri kateri že en
glas razlike lahko pomeni drugačen volilni izid. Druga nepravilnost v zvezi z
izidom glasovanja na volišču Bela Cerkev naj bi bila storjena s tem, da naj bi
sodišče ohranilo neveljavnost glasovnice volivke D. B. (glas je bil sicer oddan
v korist pritožnice), ki jo je ugotovila OVK po ugovoru nasprotnega kandidata
mag. Marjana Hribarja, čeprav je pritožnica v spis naknadno po volitvah
predložila notarsko overjeno izjavo same volivke D. B., v kateri je ta
pojasnila dogajanje in kako je glasovala (za pritožnico). Takšno ravnanje
sodišča naj bi pomenilo nedopustno arbitrarno presojo primerljivih dejanskih
stanj (šlo naj bi za podobno nepravilnost kot pri glasovanju J. Z.) in ravnanje
v škodo pritožnice, s katero se je poseglo v njeno volilno pravico in se ji
odvzelo en glas.
5. Pritožnica zatrjuje tudi nepravilnost
pri glasovanju v primeru volivke A. P. na volišču Orešje. Po mnenju pritožnice
bi bilo treba to glasovnico, ki je bila razglašena za veljavno, razglasiti za
neveljavno, ker navedena volivka ni glasovala v skladu z navodili za glasovanje
(namesto da bi obkrožila številko pred kandidatom, se je z imenom in priimkom
podpisala tik nad ime drugega kandidata) in torej svoje volje ni izrazila na
nedvoumen način. Po mnenju pritožnice iz mesta podpisa volivke na glasovnici ne
gre sklepati na voljo volivke, zlasti glede na okoliščine glasovanja
(glasovanje na domu, ko se je zdelo, da volivka niti ne ve, kaj naj stori
oziroma kaj se od nje pričakuje). Pritožnica opozarja, da je tudi volilni odbor
glasovnico volivke A. P. štel za neveljavno, OVK pa je v to odločitev
nedopustno posegla.
6. Pritožnica zatrjuje nepravilnost
volilnega izida (in s tem kršitev svoje pasivne volilne pravice) tudi zaradi
nedopustnih ravnanj drugega kandidata med volilno kampanjo. Navaja, da ni
treba, da se v zvezi s temi ravnanji sodišče izreka glede obstoja kaznivih
dejanj in kazenske odgovornosti, bi jih pa moralo presojati z vidika možnega in
(ne)dopustnega vpliva na same volitve in njihov izid. Ker sodišče tega ni
storilo, naj bi bila pritožnici kršena pasivna volilna pravica (43. člen
Ustave).
7. Ustavno sodišče je s sklepom št.
Up-676/19 z dne14. 10. 2019 ustavno pritožbo sprejelo v obravnavo. O tem je
obvestilo Upravno sodišče in OS. Na podlagi drugega odstavka 56. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo,
109/12 in 23/20 – v nadaljevanju ZUstS) je ustavno pritožbo skupaj s sklepom o
njenem sprejemu vročilo izvoljenemu županu in ga pozvalo, naj se o navedbah v
ustavni pritožbi izjavi.
8. Župan mag. Marjan Hribar v odgovoru
zanika trditve o nepravilnostih pri glasovanju volivk J. Z. in D. B. na volišču
Bela Cerkev ter volivke A. P. na volišču Orešje. Glede nepravilnosti v Poročilu
OVK o izidu volitev zatrjuje, da je prišlo zgolj do pomote pri številčnem zapisu
volilnega rezultata, in poudarja, da je število glasov, ki je pripadalo
posameznemu kandidatu v drugem krogu volitev, v vseh poročilih zapisano enako
in pravilno. Poleg tega naj pritožnica ne bi trdila, da je OVK volilni rezultat
ugotovila drugače, kot so ga prehodno na posamičnih voliščih ugotovili
posamezni volilni odbori.
9. V zvezi z nepravilnostjo pri obravnavi
pritožničine pritožbe na konstitutivni seji OS župan navaja, da ni predpisa v
volilnih sporih, ki bi določal, da se mora v primeru pritožb opraviti takšna
»glavna obravnava« ob prisotnosti javnosti, kot je predpisana po Zakonu o
pravdnem postopku (Uradni list RS, št. 73/07 – uradno prečiščeno besedilo,
45/08 in 10/17 – ZPP) ali Zakonu o splošnem upravnem postopku (Uradni list RS,
št. 24/06 – uradno prečiščeno besedilo, 126/07, 65/08, 8/10 in 82/13 – ZUP).
Navaja, da pritožnica ni zahtevala, da bi jo bilo treba pri obravnavi njene
pritožbe dodatno zaslišati, da bo predložila nove dokaze in da zaradi tega
zahteva izvedbo ustne obravnave, posledično pa tudi javnost obravnave. Župan
opozarja, da v skladu s sodno prakso pravica do javne obravnave ni absolutna
(odločba Ustavnega sodišča št. Up-135/19, U-I-37/19 z dne 5. 6. 2019, Uradni
list RS, št. 45/19). Povsem nove naj bi bile navedbe pritožnice, da je prišlo
do kolizije interesov zaradi dejstva, ker naj bi predsednik OVK pri
obravnavanju in odločanju o pritožbi sodeloval z nasveti in stališči. Sodeloval
naj bi le kot organ, zoper katerega odločitve in Poročilo o izidu volitev se je
pritožnica pritožila. Pri tem naj bi ostale pavšalne navedbe, kakšni so bili ti
nasveti predsednika OVK in zakaj posledično šteje, da je imel župan kot
protikandidat izrazito privilegiran položaj glede na pritožnico ter da je
zaradi tega prišlo do kršenja načela sorazmernosti in enakopravnosti strank.
Župan meni, da sklicevanje pritožnice na sodbo Upravnega sodišča št. I U
447/2019 v obravnavanem primeru ni upoštevno, ker predsednik OVK ni bil njegov
odvetnik oziroma pooblaščenec.
10. Župan glede očitkov o svojih
nedopustnih ravnanjih med volilno kampanjo navaja, da pritožnica ni pojasnila,
kako naj bi zatrjevana nedopustna dejanja vplivala na izid volitev, da v okviru
svojega trditvenega in dokaznega bremena ni dokazala, da so volivci, ki jih
omenja pritožnica, sploh šli na volišča izvrševat svojo aktivno volilno pravico
in da zaradi vseh navedenih dejstev niso volili za pritožnico, temveč za
sedanjega župana. Prav tako naj ne bi bilo izkazano, da so takšna nedopustna
ravnanja povzročila neenakopraven položaj v volilni tekmi med kandidati in da
je župan na kakršenkoli način kršil določbe Zakona o volilni in referendumski
kampanji (Uradni list RS, št. 41/07, 11/11 in 98/13 – v nadaljevanju ZVRK).
Pritožnica naj prav tako ne bi izkazala, da je zaradi teh ravnanj zoper župana
sprožila kazenske oziroma prekrškovne postopke.
11. Odgovor župana je bil vročen
pritožnici, ki se je nanj odzvala. V celoti vztraja pri navedbah, ki jih je
podala v ustavni pritožbi, in poudarja, da je bilo pri konkretnih volitvah
toliko nepravilnosti, da bi ob tako tesnem ugotovljenem izidu lahko prizadele
volilni izid.
12. V postopku odločanja o ustavni pritožbi
je Ustavno sodišče na podlagi drugega odstavka 59. člena ZUstS začelo postopek
za oceno ustavnosti 100., 101. in 102. člena ZLV. Zastavilo se je namreč
vprašanje ustavnosti zakonske ureditve postopka odločanja občinskega sveta o
pritožbi (25. člen Ustave) in postopka sodnega varstva volilne pravice pred
Upravnim sodiščem (prvi odstavek 23. člena Ustave). Ustavno sodišče je na
podlagi prvega odstavka 28. člena ZUstS Državnemu zboru poslalo sklep o začetku
postopka za oceno ustavnosti 100., 101. in 102. člena ZLV. Državni zbor na
navedbe v sklepu ni odgovoril.
B. – I.
Presoja ureditve pravnega varstva
volilne pravice pri lokalnih volitvah
13. Ustavno sodišče je s sklepom št.
Up-676/19, U-I-7/20 z dne 16. 1. 2020 začelo postopek za oceno ustavnosti 100.,
101. in 102. člena ZLV, ki urejajo pravno sredstvo za varstvo volilne pravice
pred občinskim svetom in sodno varstvo volilne pravice pred Upravnim sodiščem.
14. Ustava zagotavlja splošno in enako
volilno pravico (prvi in drugi odstavek 43. člena Ustave). Načeli splošnosti in
enakosti se nanašata tako na aktivno volilno pravico (pravico voliti) kot na
pasivno volilno pravico (pravico biti voljen). Kot človekovi pravici sta po
določbi 43. člena Ustave varovani tudi aktivna in pasivna volilna pravica za
volitve članov predstavniških teles lokalne samouprave in županov (vsaj dokler
se ti volijo neposredno). Tudi za lokalne volitve namreč v celoti veljajo načela
svobodne, splošne in enake volilne pravice ter neposrednega in tajnega
glasovanja.1 Zato ZLV v 2. členu določa, da se člani občinskih
svetov volijo na podlagi splošne in enake volilne pravice na svobodnih in
neposrednih volitvah s tajnim glasovanjem. Tako ZLV posebej poudarja načelo, da
je volilna pravica splošna in enaka (43. člen Ustave) tudi za lokalne volitve.
15. Tudi volilna pravica pri lokalnih
volitvah ima (enako kot npr. volilna pravica pri volitvah poslancev Državnega
zbora in volitvah Predsednika republike, pa tudi pravica glasovanja na
referendumu)2 posebno pravno naravo, saj se, čeprav je osebna
pravica, lahko uresničuje le na kolektiven način, tj. skupaj z drugimi volivci
na vnaprej organiziran način in po vnaprej določenem postopku. Zaradi teh
podobnosti so tudi zahteve glede njenega pravnega varstva podobne zahtevam
pravnega varstva volilne pravice pri volitvah na državni ravni, ki mora biti v
vseh primerih prilagojeno posebni naravi te pravice. Tudi pravno varstvo
volilne pravice pri lokalnih volitvah ni primarno namenjeno varstvu
subjektivnega pravnega položaja posameznega volivca ali kandidata, temveč
varstvu javnega interesa oziroma ustavnopravnih vrednot. Te so pošten volilni
postopek (spoštovanje volilnih pravil), verodostojnost volilnega izida in
zaupanje državljanov v pošteno izvedbo volitev. Objektivnost pravnega varstva
volilne pravice se tudi pri lokalnih volitvah zagotavlja tako, da se ne
upoštevajo vse ugotovljene nepravilnosti v volilnem postopku, temveč le tiste,
ki so vplivale ali bi lahko vplivale na volilni izid.3
Nepravilnosti, ki niso mogle vplivati na izid, ni mogoče upoštevati, saj bi to
nedopustno vplivalo na učinkovito uresničevanje volilne pravice drugih volivcev
oziroma sploh na učinkovito izvedbo lokalnih volitev. Izjema bi lahko bile samo
take nepravilnosti, ki bi po svoji kakovosti (ne številčno) v temeljih
prizadele objektivno poštenost postopka volitev (npr. diskriminacija določenih
skupin glede obstoja volilne pravice). V takih primerih je treba presoditi, ali
bi glede na okoliščine primera in ugotovljene nepravilnosti razumen človek
podvomil o poštenosti volilnega izida.4
16. Na ustrezno ureditev pravnega varstva
volilne pravice opozarja tudi Kodeks dobre prakse v volilnih zadevah (v
nadaljevanju Kodeks).5 Kodeks sicer ni neposredno zavezujoč pravni
vir, vendar se njegova priporočila v veliki meri prekrivajo z zahtevami Ustave
in so zato v tem pogledu lahko ustavnopravno upoštevna.6 Kodeks v
razdelku 3.3, ki se nanaša na sistem učinkovitega pravnega varstva, določa vrsto
priporočil, ki naj jih upoštevajo države članice Sveta Evrope. Omeniti je treba
zlasti priporočila, da mora biti končna odločitev o spoštovanju pravil
volilnega postopka vedno pridržana sodišču, da morajo biti postopek odločanja,
pristojni organi in njihova pooblastila jasno določeni, da mora imeti sodišče
pooblastilo, da v celoti ali delno razveljavi volitve, če ugotovi
nepravilnosti, ki bi lahko vplivale na njihov izid, in odredi ponovitev
glasovanja. Kodeks še poudarja, da mora imeti pravico do pravnega sredstva vsak
volivec, pri čemer se lahko določi, da ima pravno sredstvo zoper izid volitev
razumen kvorum volivcev. Za vložitev pravnega sredstva in odločanje o njem
morajo biti predpisani kratki roki, v postopku pa mora biti spoštovano načelo
kontradiktornosti. Kodeks posebej poudarja pravico do javne obravnave. Beneška
komisija je v mnenjih o volilni zakonodaji posameznih držav in svojih
priporočilih večkrat nedvoumno poudarila, da gre za pravico do poštene, javne
in transparentne obravnave v postopku odločanja o pravnem sredstvu.7
a) Postopek pred občinskim svetom
17. Varstvo volilne pravice po izvedenih
lokalnih volitvah temeljno ureja ZLV. V prvem odstavku 100. člena določa, da
ima zoper odločitev občinske volilne komisije, ki lahko vpliva na potrditev
mandatov, vsak kandidat in predstavnik kandidature pravico vložiti pritožbo na
občinski svet, ki o njej po drugem odstavku tega člena odloči ob potrditvi
mandatov članov občinskega sveta. Glede na prvi odstavek 90. člena ZLV je
takšna odločitev občinske volilne komisije poročilo te komisije o izidu
volitev, ki se po drugem odstavku tega člena objavi tudi v občinskem glasilu.8
Določbe o konstituiranju občinskega sveta, potrjevanju mandatov in ugotovitvi
izvolitve župana ter nekaj določb v zvezi z varstvom volilne pravice vsebuje
tudi 15.b člen Zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 94/07 – uradno
prečiščeno besedilo, 76/08, 79/09, 51/10 in 30/18 – v nadaljevanju ZLS).
Določa, da občinski svet odloči o potrditvi mandatov članov občinskega sveta na
podlagi poročila komisije o pregledu potrdil o izvolitvi ter o vsebini in
upravičenosti morebitnih pritožb. Skupaj odloči o potrditvi mandatov, ki niso
sporni, o vsakem spornem mandatu pa odloči posebej. Član občinskega sveta,
čigar mandat je sporen, ne sme glasovati o potrditvi svojega mandata. Šteje se,
da je občinski svet z odločitvijo o spornem mandatu odločil o pritožbi
kandidata ali predstavnika kandidature oziroma liste kandidatov. člen 15b ZLS
vsebuje tudi posebne določbe o volitvah županov, in sicer, da občinski svet
odloči o morebitnih pritožbah kandidatov ali predstavnikov kandidatur za župana
na podlagi poročila občinske volilne komisije o izidu glasovanja za župana.
18. Člen 25 Ustave zagotavlja vsakomur
pravico do pritožbe ali drugega pravnega sredstva proti odločbam sodišč in
drugih državnih organov, organov lokalnih skupnosti in nosilcev javnih
pooblastil, s katerimi ti odločajo o njegovih pravicah, dolžnostih ali pravnih
interesih. Smisel tega ustavnega jamstva ni le v tem, da zagotavlja posamezniku
pravico do vložitve pravnega sredstva, temveč predvsem v tem, da lahko
posameznik z vložitvijo pravnega sredstva učinkovito brani in varuje svoje
pravne interese.9
19. Pravica do pravnega sredstva je t. i.
pravica pozitivnega statusa, ki zahteva, da zakonodajalec njeno uresničevanje
uredi, saj je brez ustrezne zakonske ureditve sploh ne bi bilo mogoče
izvrševati. Pravica do pravnega sredstva po naravi stvari zahteva natančno
zakonsko ureditev postopka, v katerem se udejanja in v katerem mora zakonodajalec
jasno določiti večje število pomembnih vprašanj (pristojni organ, pritožbeni
rok, pritožbene razloge, obseg preizkusa pravnega sredstva, pravila o
trditvenem in dokaznem bremenu, merila presoje pooblastila za odločanje itd.).10
Za izbiro ureditve mora zakonodajalec izkazati razumne razloge. Če ureditev
preseže način uresničevanja pravice in preraste v njeno omejitev (poseg), pa je
taka ureditev ustavnoskladna, če sledi ustavno dopustnemu cilju in je
sorazmerna.
20. Glede na navedeno mora Ustavno sodišče
najprej ugotoviti, ali ureditev postopka s pritožbo pred občinskim svetom
pomeni način uresničevanja pravice iz 25. člena Ustave ali pa je ta morebiti
zaradi kakšnih okoliščin prerastel v omejitev. Kot je Ustavno sodišče že
večkrat poudarilo, meja med urejanjem načina uresničevanja človekovih pravic in
njihovim omejevanjem ni vedno lahko določljiva.11
21. Ureditev v ZLV ne vsebuje vseh prvin,
ki bi morale biti določene za učinkovito uresničevanje pravice do pravnega
sredstva iz 25. člena Ustave. Iz nje ne izhaja, katere nepravilnosti je mogoče
uveljavljati s pritožbo. Za zagotavljanje objektivnih ustavnopravnih vrednot
(pošten volilni postopek, verodostojnost volilnega izida in zaupanje
državljanov v pošteno izvedbo volitev) bi moralo biti tudi v pritožbenem
postopku pred občinskim svetom dopustno uveljavljati vse nepravilnosti, ki so
ali bi lahko bistveno vplivale na volilni izid. Navedeno ne velja le za tiste
nepravilnosti, za katere je zagotovljeno sodno varstvo že v času volilnega
postopka.12
22. ZLV tudi nima določb o poteku postopka
pred občinskim svetom, ki bi bile prilagojene posebni naravi volilne pravice
pri lokalnih volitvah (npr. krajši procesni roki, določitev trditvenega in
dokaznega bremena, pravila glede izvajanja dokazov, izvajanja javne obravnave),
in ne ureja posebnosti tega postopka z vidika razdelitve pristojnosti odločanja
o pritožbi med mandatno komisijo in občinskim svetom. Prav tako niso določena
merila, po katerih naj občinski svet presoja kršitve, kot tudi ne pooblastila,
ki jih ima občinski svet pri odločanju. Drugi odstavek 100. člena ZLV in 9. do
13. člen ZLS določajo le, da občinski svet na podlagi poročila komisije odloči
o morebitnih pritožbah ob potrditvi mandatov članov občinskega sveta (pri čemer
odloči o vsakem spornem mandatu posebej) oziroma odloči o morebitnih pritožbah
kandidatov ali predstavnikov kandidatur za župana na podlagi poročila občinske
volilne komisije o izidu glasovanja za župana. Niti ZLV niti ZLS pa občinskemu
svetu ne dajeta pooblastila za razveljavitev volitev ali ugotovitev drugačnega
volilnega izida. Prav tako ne zahtevata, da bi moral občinski svet obrazložiti
svojo odločitev, vsaj z bistvenimi razlogi zanjo, kar onemogoča, da bi Upravno
sodišče učinkovito preizkusilo njegovo odločitev. Pooblastila občinskega sveta
za odločanje bi morala biti enaka pooblastilom Upravnega sodišča v postopku
sodnega varstva, saj je občinski svet po veljavni ureditvi prvi, ki je
pristojen za varstvo volilne pravice pri lokalnih volitvah. Odločitev o pravnem
sredstvu ne more biti sprejeta tako, da je odločitev o pritožbi implicitno
vsebovana v odločitvi o potrditvi oziroma nepotrditvi mandata člana občinskega
sveta oziroma potrditvi izvolitve župana. Občinski svet bi moral najprej
odločiti o pritožbi in svojo odločitev obrazložiti, šele nato pa odločiti o
potrditvi spornih mandatov.
23. Tako pomanjkljiva ureditev postopka s
pritožbo pred občinskim svetom bistveno otežuje oziroma celo onemogoča
učinkovito uresničevanje pravice do pravnega sredstva iz 25. člena Ustave. Zato
ne gre le za način uresničevanja te človekove pravice, temveč za poseg v to
človekovo pravico in posledično tudi v pravico do sodnega varstva, ki je
zagotovljeno pred Upravnim sodiščem.
24. Pri presoji, ali je poseg ustavno
dopusten, Ustavno sodišče ugotavlja, ali ureditev sledi ustavno dopustnemu
cilju (tretji odstavek 15. člena Ustave) in ali je v skladu s splošnim načelom
sorazmernosti kot enim izmed načel pravne države (2. člen Ustave). Oceno
skladnosti izpodbijane ureditve s splošnim načelom sorazmernosti opravi Ustavno
sodišče na podlagi t. i. strogega testa sorazmernosti, ki obsega presojo
primernosti, nujnosti in sorazmernosti v ožjem pomenu.13
25. Očitno je, da za tako pomanjkljivo in
nedoločno ureditev postopka pred občinskim svetom ne obstaja ustavno dopusten
razlog. Zato je ureditev postopka s pritožbo pred občinskim svetom v neskladju
s pravico do pravnega sredstva iz 25. člena Ustave.
b) Postopek pred Upravnim sodiščem
26. Tako kot pravica do pravnega sredstva
je tudi pravica do sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave ena
izmed tistih človekovih pravic, pri katerih je treba nujno z zakonom urediti
način njihovega uresničevanja (drugi odstavek 15. člena Ustave). Tudi ta
človekova pravica po naravi stvari zahteva natančno zakonsko ureditev postopka,
v katerem se udejanja in v katerem mora zakonodajalec jasno določiti več
pomembnih vprašanj.
27. Posebna narava volilne pravice (tudi
pri lokalnih volitvah, glej 15. točko obrazložitve te odločbe) in zahteva po
čim hitrejši rešitvi volilnega spora zaradi zagotavljanja učinkovitosti lokalne
oblasti terjata posebno, hitro in učinkovito sodno varstvo. Postopek odločanja,
pristojni organi in njihova pooblastila morajo biti jasno določeni. V ta namen
mora zakonodajalec poleg upravičencev za sprožitev volilnega spora opredeliti
pristojno sodišče, rok za sprožitev sodnega varstva, razloge, iz katerih ga je
mogoče sprožiti, pravila o trditvenem in dokaznem bremenu, merila presoje in
pooblastila sodišča pri odločanju.
28. V volilnem sporu mora tisti, ki ima
pravico sprožiti sodno varstvo, zatrjevati in utemeljevati, da je v postopku
volitev prišlo do takih nepravilnosti, ki so vplivale ali bi lahko vplivale na
volilni izid, tako da bi bil ta drugačen, če se nepravilnosti ne bi zgodile. Za
svoje trditve mora ponuditi ustrezne dokaze. Zaradi poudarjeno objektivne
narave sodnega varstva volilne pravice je v volilnem sporu mogoče izpodbijati
le volilni izid kot tak in v njem uveljavljati vse domnevne nepravilnosti,
vključno z nepravilnostmi iz obdobja volilne kampanje, ki so vplivale ali bi
lahko vplivale na poštenost postopka kot celote (ne le z vidika posameznega
volivca) in s tem tudi na verodostojnost volilnega izida. Nepravilnosti, ki
lahko vodijo v delno ali popolno razveljavitev volitev in njihovo ponovitev, so
lahko samo tiste, ki so ali bi lahko številčno ali po kakovosti vplivale na
volilni izid.14 Če zatrjevane nepravilnosti očitno ne morejo
vplivati na volilni izid, ni treba ugotavljati, ali so se zgodile, in je pravno
sredstvo, s katerim se izpodbijajo volitve, že zato neutemeljeno. Če ni tako,
pa je treba najprej ugotoviti, ali so se zatrjevane nepravilnosti zgodile.
Nepravilnosti so lahko enostavno ugotovljive, kot na primer nepravilno štetje
glasovnic na katerikoli ravni ugotavljanja volilnih izidov, ali nepravilnost
presoje o izločitvi glasovnice kot neveljavne, ker naj iz nje ne bi bila
razvidna volja volivca. Pri takih nepravilnostih je mogoče natančno ugotoviti
verodostojen volilni izid že z vpogledom v volilno gradivo oziroma s ponovnim štetjem
glasovnic, ki je pomembno jamstvo poštenosti volilnega postopka. Če pa so
nepravilnosti takšne, da jih s ponovnim štetjem glasovnic ali vpogledom v
volilno gradivo ni mogoče odpraviti, je treba glede na okoliščine primera
presoditi, ali bi razumen človek zaradi njihovega vpliva podvomil o
verodostojnosti volilnega izida. Med njimi so najprej pomembne tiste, ki bi
zaradi nezakonitega ravnanja pristojnih oseb z volilnim gradivom, tudi po
izvedenem volilnem dnevu, onemogočale preverjanje volilnih nepravilnosti, kar
bi pomenilo, da volilni sodnik svoje vloge sploh ne bi mogel opraviti. V takem
primeru ni mogoče zagotoviti verodostojnosti volilnih izidov, kar v temelju
prizadene volilno pravico. Pomembne so tudi druge volilne nepravilnosti, ki so
take narave, teže in obsega, da bi pomenile zavajanje vseh volivcev, kar vse bi
privedlo do razveljavitve celotnih volitev,15 in tudi tiste, ki bi
po svoji kakovosti (ne številčno) v temeljih prizadele objektivno poštenost
referendumskega postopka (npr. diskriminacija določenih skupin glede obstoja
pravice do glasovanja).16
29. Vpliv na volilni izid pomeni, da je
nepravilnost take narave, da je ali bi lahko privedla do drugačnega
(nasprotnega) končnega izida glasovanja. Če sodišče v postopku ugotovi take
nepravilnosti, mora imeti pooblastilo, da delno ali v celoti razveljavi volitve
in v razveljavljenem obsegu odredi njihovo ponovitev. Če je mogoče take
nepravilnosti odpraviti že z ugotovitvijo drugačnega volilnega izida, mora
imeti sodišče pooblastilo za tako ugotovitev. Če sodišče ugotovi, da se
zatrjevane nepravilnosti niso zgodile ali da zatrjevane nepravilnosti, tudi če
bi se zgodile, ne bi mogle vplivati na volilni izid, ali če ugotovi, da
ugotovljene nepravilnosti niso vplivale in ne morejo vplivati na volilni izid,
mora imeti pooblastilo, da zavrne pravno sredstvo.
30. Člen 101 ZLV določa, da lahko kandidat
in predstavnik kandidature oziroma liste kandidatov, čigar pritožbi občinski
svet ne ugodi, v osmih dneh od dneva prejema obvestila vloži pritožbo na
Upravno sodišče, ki o pritožbi odloči v 30 dneh od dneva njene vložitve. To
pomeni, da sodišče zagotavlja sodno varstvo in je hkrati pritožbeni organ. V
skladu s 102. členom ZLV Upravno sodišče odloča v senatu treh sodnikov in ob
primerni uporabi določb Zakona o upravnem sporu (Uradni list RS, št. 105/06,
62/10 in 109/12 – v nadaljevanju ZUS-1). Enako ureja sodno varstvo tudi
petnajsti odstavek 15.b člena ZLS,17 ki izrecno določa, da Upravno
sodišče odloči meritorno, poleg tega pa tudi, da o morebitni pritožbi zoper
odločitev Upravnega sodišča odloči Vrhovno sodišče v 30 dneh. ZLV in ZLS torej
določata volilnega sodnika (Upravno sodišče), pravno sredstvo (pritožba) in rok
(osem dni), sicer pa ZLV odkazuje na primerno uporabo določb ZUS-1. To pomeni,
da je treba glede vprašanj, ki jih ZLV oziroma ZLS ne urejata, primerno
uporabiti ZUS-1, to je z razlago, ki upošteva naravo volilnega spora. Primerna
uporaba ZUS-1 mora upoštevati, da volilni spor po volilnem dnevu ni upravni
spor, temveč je posebno sodno varstvo volilne pravice, namenjeno varstvu
javnega interesa oziroma ustavnopravnih vrednot (glej 15. točko obrazložitve).18
31. Ustavno sodišče je v odločbi št.
Up-135/19, U-I-37/19 že opozorilo na nekatere pomanjkljivosti ureditve sodnega
varstva volilne pravice pri lokalnih volitvah v ZLV in ZLS, in sicer, da ne
urejata dostopa volivca do občinskega sveta in Upravnega sodišča ter da
dovoljujeta sodno varstvo zoper odločitev občinskega sveta le v primeru, ko ta
pritožbi ne ugodi (prvi odstavek 101. člena ZLV).19 ZLV torej ne
daje pravice do pritožbe na Upravno sodišče kandidatu, za katerega bi občinska
volilna komisija ugotovila, da je izvoljen, pa mu občinski svet ne bi potrdil
mandata. Prav tako je Ustavno sodišče opozorilo na nejasno ureditev pravnih sredstev
(pritožbe in revizije na Vrhovno sodišče) v volilnem sporu po volilnem dnevu.
Zakonodajalec mora jasno in pomensko določljivo opredeliti vsa pravna sredstva
v volilnem sporu po volilnem dnevu, tako da je upravičencem, ki ga lahko
sprožijo, vnaprej jasno, kakšna pravna sredstva so jim dana na razpolago za
izpodbijanje volilnega izida.20 Taka zahteva izhaja že iz 2. člena
Ustave.21
32. Poleg tega ZLV in ZLS kot specialna
zakona ne določata, iz katerih razlogov (nepravilnosti) je mogoče vložiti
pritožbo na Upravno sodišče in kakšna so merila presoje. Za zagotavljanje objektivnega sodnega
varstva bi moralo biti dopustno v volilnem sporu po lokalnih volitvah
uveljavljati vse nepravilnosti, ki so ali bi lahko bistveno vplivale na volilni
izid, seveda pod pogojem, da so bile te poprej uveljavljane v postopku pred
občinskim svetom. Poleg tega pa mora biti dopustno tudi uveljavljanje
nepravilnosti, ki bi jih v postopku odločanja o pritožbi zagrešil občinski
svet. ZLV in ZLS prav tako ne vsebujeta postopkovnih pravil v postopku
odločanja pred Upravnim sodiščem (procesni roki, pravila o trditvenem in
dokaznem bremenu itd.).
33. Tudi postopek upravnega spora, kot ga
ureja ZUS-1, ki se primerno uporablja v postopku sodnega varstva volilne
pravice pri lokalnih volitvah pred Upravnim sodiščem, ne vsebuje vseh prvin, ki
bi morale biti določene za učinkovito uresničevanje pravice do sodnega varstva
iz prvega odstavka 23. člena Ustave. ZUS-1 vsebuje glede volilnih zadev le
nekaj izrecnih določb. Po četrtem odstavku 59. člena ZUS-1 sodišče vselej sodi
na seji v sporih o zakonitosti aktov volilnih organov. Ustavno sodišče je že
sprejelo stališče,22 da četrti odstavek 59. člena ZUS-1 ni
uporabljiv v volilnem sporu po volilnem dnevu pri lokalnih volitvah in da mora
Upravno sodišče glede izvedbe javne obravnave primerno uporabljati 51. člen
ZUS-1. Ta praviloma zahteva odločanje po opravljeni javni obravnavi, v prvem in
drugem odstavku 59. člena pa določa, kdaj lahko Upravno sodišče odloči brez
javne obravnave, tj. na seji.23 Ustavno sodišče je poudarilo, da je
za vzpostavitev zaupanja v poštenost volilnih izidov posebnega pomena, da se
volilni spori odvijajo transparentno, ker to krepi tudi zaupanje javnosti v
odločitve volilnega sodnika. Zato ima v tem volilnem sporu javna obravnava
poseben pomen.
34. Ker je po volji zakonodajalca Upravno
sodišče hkrati pritožbeni organ in praviloma edino sodišče, ki odloča o
dejanskih vprašanjih v zadevi, mora volilni pravici zagotoviti polno sodno
varstvo. Upravno sodišče mora imeti pooblastilo presojati vsa pravna in
dejanska vprašanja v zvezi z zatrjevanimi nepravilnostmi. V ZUS-1 ni posebnih
postopkovnih določb, ki bi bile prilagojene posebni naravi volilne pravice in
posebni naravi volilnega spora (npr. krajši procesni roki, določitev trditvenega
in dokaznega bremena). Tudi iz primerne uporabe ZUS-1 ne izhaja, katere
nepravilnosti je mogoče uveljavljati v volilnem sporu. Prav tako niso določena
merila, po katerih naj Upravno sodišče presoja kršitve pravil volilnega
postopka, kot tudi ne pooblastila, ki jih ima Upravno sodišče pri odločanju.
Kot volilni sodnik bi Upravno sodišče moralo imeti pooblastilo delno ali v
celoti razveljaviti volitve in odrediti novo glasovanje. Prav tako bi moralo
imeti pooblastilo samo ugotoviti drugačen volilni izid, če bi to zadoščalo za
odpravo ugotovljenih nepravilnosti.24
35. Glede na navedeno je ureditev volilnega
spora pri lokalnih volitvah bistveno pomanjkljiva. Nedoločnost in
pomanjkljivost te zakonske ureditve onemogočata oziroma bistveno otežujeta
učinkovito uresničevanje pravice do sodnega varstva iz prvega odstavka 23.
člena Ustave. Zato pomeni poseg v to človekovo pravico.
36. Poseg v človekovo pravico je ustavno
dopusten, če sledi ustavno dopustnemu cilju in če je sorazmeren (glej 24. točko
obrazložitve). Očitno je, da tudi za tako pomanjkljivo in nedoločno ureditev
pravice do sodnega varstva ne obstaja ustavno dopusten razlog. Zato je ureditev
postopka s pritožbo pred Ustavnim sodiščem v neskladju s pravico do sodnega
varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave.
c) Odločitev Ustavnega sodišča
37. Čeprav se ugotovljene protiustavnosti
glede postopka sodnega varstva pred Upravnim sodiščem in postopka s pritožbo
pred občinskim svetom nanašajo na pomanjkljivosti celotne ureditve pravnega
varstva volilne pravice, je Ustavno sodišče ugotovilo le protiustavnost 100.,
101. in 102. člena ZLV, ne pa tudi ZLS (1. točka izreka). ZLV kot specialen
zakon nekatera vprašanja postopka pravnega varstva že ureja, zato je Ustavno
sodišče ugotovljene protiustavnosti umestilo v njegove zakonske določbe, čeprav
je protiustavno predvsem to, da zakonodaja (ZLV in ZLS) vsega, kar je nujno
potrebno za uresničevanje pravic do pritožbe in sodnega varstva, ne ureja.
Smiselno bi bilo, da bi bila vsa vprašanja postopka pravnega varstva volilne
pravice pri lokalnih volitvah urejena v tem zakonu, ki je specialen zakon za
ureditev lokalnih volitev.
38. Razveljavitev presojane ureditve ni
mogoča, ker gre po eni strani za vprašanja, ki jih zakonodajalec protiustavno
ni uredil, oziroma bi po drugi strani razveljavitev 100., 101. in 102. člena
ZLV, kolikor nekatera vprašanja vendarle urejajo, pomenila, da postopek
odločanja o pritožbi pred občinskim svetom in volilni spor pred Upravnim
sodiščem sploh v ničemer ne bi bila urejena, kar bi povzročilo še večjo
protiustavnost. Zato je Ustavno sodišče na podlagi prvega odstavka 48. člena
ZUstS sprejelo ugotovitveno odločbo. Na podlagi drugega odstavka 48. člena
ZUstS je zakonodajalcu naložilo, naj ugotovljeno protiustavnost odpravi v roku
enega leta (2. točka izreka). Zakonodajalec se bo moral na odločbo Ustavnega
sodišča ustrezno odzvati in poskrbeti za celovito ureditev pritožbenega
postopka in sodnega varstva volilne pravice pri lokalnih volitvah.
39. Lokalne volitve, iz katerih izvira v
nadaljevanju obravnavani volilni spor, so potekale že decembra 2018. Da bi bilo
čim hitreje zagotovljeno polno sodno varstvo v tem volilnem sporu, je Ustavno
sodišče na podlagi drugega odstavka 40. člena ZUstS sprejelo način izvršitve
svoje odločbe (3. točka izreka). Določilo je, da o pritožbi zoper odločitev
občinske volilne komisije, ki lahko vpliva na potrditev mandatov oziroma
ugotovitev izvolitve župana, odloča Upravno sodišče in ne občinski svet. Pri
tem opozarja, da s takim načinom izvršitve svoje odločbe tudi tokrat prehodno
določa le najnujnejša pravila, da bi Upravno sodišče lahko odločilo v tovrstnih
sodnih sporih. Zakonodajalec se bo moral na odločbo Ustavnega sodišča ustrezno
odzvati in poskrbeti za celovito ureditev vseh vprašanj v zvezi s pravnim
varstvom volilne pravice pri lokalnih volitvah, upoštevajoč pri tem Kodeks in
možnosti dostopa do pravnega sredstva, ki jih ta določa.25 Gre za
obsežno sistemsko ureditev pravnega (ne zgolj sodnega) varstva, ki mora
upoštevati tudi, da se je treba pri volilnih sporih zaradi upoštevanja časovne
prvine, ki zahteva čimprejšnjo dokončno odločitev o veljavnosti volilnih
izidov, izogibati kopičenju pravnih sredstev pred volilnimi organi in sodnemu
odločanju na več stopnjah.
40. Upravno sodišče bo moralo v novem
sojenju upoštevati razloge, ki so narekovali ugotovitev protiustavnosti
postopka sodnega varstva volilne pravice. Kot je Ustavno sodišče že večkrat
poudarilo,26 v primeru ugotovitvene odločbe sodišče zavezujejo tako
izrek odločbe kot tudi razlogi iz obrazložitve, zaradi katerih je Ustavno
sodišče ugotovilo protiustavnost zakona. Ustavno sodišče je z načinom izvršitve
določilo pooblastila Upravnemu sodišču pri odločanju. Če bo Upravno sodišče
ugotovilo, da se zatrjevane nepravilnosti niso zgodile, ali ne bo ugotovilo nepravilnosti,
ki so vplivale ali bi lahko vplivale na volilni izid, bo pritožbo zavrnilo. Če
bo ugotovilo nepravilnosti, ki so vplivale ali bi lahko vplivale na volilni
izid, pa je Upravnemu sodišču s tem dano tudi pooblastilo razveljaviti volitve
župana in odrediti razpis ponovnih volitev. V slednjem primeru bo morala
njegovo odločitev izvršiti v kratkem času občinska volilna komisija, ki bo
morala izvesti tudi vsa opravila, ki so sicer v njeni pristojnosti, da bi se
lahko izvedle ponovne volitve župana. Če bo Upravno sodišče ugotovilo
nepravilnosti, katerih narava omogoča z gotovostjo ugotoviti volilni izid, bo
ugodilo pritožbi, razveljavilo izid volitev in samo ugotovilo novega. To
pooblastilo bo Upravno sodišče lahko uporabilo le v primeru nepravilnosti, ki
so enostavno ugotovljive (kot na primer nepravilno štetje glasovnic ali presoja
glasovnice za veljavno oziroma neveljavno) in omogočajo, da Upravno sodišče
jasno ugotovi številčni izid že z vpogledom v volilno gradivo.27
Odlok občinske volilne komisije o razpisu ponovnih volitev se mora objaviti v
Uradnem listu Republike Slovenije oziroma občinskem glasilu.
41. Ustavno sodišče je zaradi spoštovanja
zahteve po čimprejšnji dokončni odločitvi o veljavnosti volilnih izidov
določilo tudi, da zoper odločitev Upravnega sodišča nista dovoljeni pritožba in
revizija, je pa dopustno pod pogoji, ki jih določa ZUstS, zoper odločitev
Upravnega sodišča vložiti ustavno pritožbo.
B. – II.
Odločitev o ustavni pritožbi
42. Pritožnica vlaga ustavno pritožbo zoper
sodbo Upravnega sodišča v zvezi s sklepom OS. Glede na nejasno ureditev pravnih
sredstev v volilnem sporu pri lokalnih volitvah Ustavno sodišče ne more
pogojevati odločanja o tej ustavni pritožbi s tem, da bi pritožnica morala
poprej izčrpati možnost morebitne pritožbe oziroma revizije po ZUS-1 (glej 31.
točko obrazložitve). Zato je štelo, da so procesne predpostavke za odločanje o
ustavni pritožbi izpolnjene.
a) Glede izključitve javnosti in
izključitve prisotnosti pritožnice pri obravnavi njene pritožbe na OS
43. Pritožnica zatrjuje kršitev pravice do
enakopravne obravnave iz 22. člena Ustave, ker je bila v postopku odločanja o
njeni pritožbi na OS izključena javnost in ker ni smela biti prisotna na seji
OS, ko je ta odločal o njeni pritožbi, seji pa je lahko prisostvoval predsednik
OVK. Ker Upravno sodišče te kršitve ni saniralo, naj bi ji tudi samo kršilo
pravico do enakopravne obravnave.
44. V obravnavanem primeru je OS izključil
javnost iz tistega dela konstitutivne seje, v katerem je odločal o pritožbi
pritožnice. Iz zapisnika seje OS, ki ga je župan priložil odgovoru na ustavno
pritožbo, izhaja, da je bila javnost izključena zaradi zahtevnosti primera,
pritožnica in njen pooblaščenec sta lahko le ustno predstavila vsebino
pritožbe, nato pa sta morala kljub ugovoru pooblaščenca pritožnice sejo OS
zapustiti. Seji OS je prisostvoval predsednik OVK, ki je članom mandatne
komisije predstavil odločitev OVK, zoper katero je pritožnica vložila pritožbo
na OS; na seji je ostal tudi po predstavitvi odločitve OVK v času glasovanja
OS. Upravno sodišče je očitek pritožnice o neenakopravni obravnavi zaradi
izključitve javnosti zavrnilo z obrazložitvijo, da izključitev javnosti zaradi
zahtevnosti primera ni bila v nasprotju z drugim odstavkom 4. člena Poslovnika,
v skladu s katerim se javnost lahko omeji ali izključi samo, če tako zaradi
splošnih koristi odloči občinski svet ali če tako določa zakon ali drug
predpis. Po presoji Upravnega sodišča je v javno korist in edino odgovorno, da
se zagotovijo pogoji, da se strokovno zahtevna vprašanja rešujejo v mirnem
okolju in v razmerah, ki omogočajo neobremenjeno in odprto razpravo in
izmenjavo mnenj. Javnost dela OS naj bi bila kljub izključitvi javnosti
zagotovljena z zapisnikom, iz katerega naj bi bila razvidna celotna vsebina poteka
razprave, med drugim, da je predsednik mandatne komisije podal poročilo o
pregledu Poročila OVK o izvolitvi župana ter o vsebini in upravičenosti
pritožbe pritožnice ter predstavil in obrazložil predlog odločitve komisije, ki
naj jo OS sprejme (57. točka obrazložitve sodbe Upravnega sodišča). Pritožničin
očitek, da ji kot stranki ni bila omogočena prisotnost na seji OS, pa je
Upravno sodišče zavrnilo z obrazložitvijo, da je imela na seji možnost ustno
podati obrazložitev svoje pritožbe (58. točka obrazložitve sodbe Upravnega
sodišča).
45. Pri volilnih sporih, katerih razrešitev
naj po izvedenih volitvah odstrani dvome o poštenosti volitev, je posebno
pomembno, da se ti zaradi transparentnosti odvijajo javno. Kodeks dobre prakse
v volilnih zadevah, ki v obliki priporočil državam oblikuje standarde evropske
volilne dediščine (glej 16. točko obrazložitve), med procesnimi jamstvi, ki naj
omogočijo udejanjanje temeljnih volilnih načel, posebej poudarja pravico javne
obravnave.
46. Zahteva po javni obravnavi pred
sodiščem, pred katerim se odloča ne le o pravnih, temveč v celoti tudi o
dejanskih vprašanjih, izhaja tudi iz 22. člena Ustave.28 Z njim so
stranki v sodnem postopku in v postopkih pred drugimi državnimi organi, organi
lokalnih skupnosti in nosilci javnih pooblastil zagotovljena temeljna procesna
jamstva, med njimi pravica do izjave in enakega obravnavanja. Zato je pravica
do javne obravnave pred sodnikom samostojna človekova pravica, ki jo zagotavlja
22. člen Ustave.29 Ustavnopravni pomen javne obravnave pa je tudi v
tem, da pomembno prispeva k zagotavljanju in ohranjanju zaupanja javnosti v
sodno odločitev,30 ker omogoča transparentnost celotnega sodnega
postopka in sodnega odločanja.
47. Ustavno sodišče je že v odločbi št.
Up-135/19, U-I-37/19 poudarilo, da v primeru varstva volilne pravice po
volilnem dnevu zahteva po izvedbi javne obravnave (22. člen v zvezi s prvim
stavkom 24. člena Ustave) velja že za organ, ki je na prvi stopnji pooblaščen
za odločanje o pravnem sredstvu, s katerimi se izpodbijajo volitve. V primeru
lokalnih volitev je to po veljavni ureditvi občinski svet, ki po volilnem dnevu
odloča o prvem pravnem sredstvu, s katerim je mogoče izpodbijati volilni izid
in z njim uveljavljati vse nepravilnosti, ki so se zgodile v volilnem postopku.
Občinski svet ne more sprejeti ustavnoskladne in zakonite odločitve v
posameznem sporu brez javne obravnave, če mora poprej pravilno ugotoviti
upoštevna, med strankami sporna dejstva. Glede na navedeno mora občinski svet,
če so izpolnjene procesne predpostavke (zlasti pravočasnost vložitve pritožbe
in upravičenost za vložitev pritožbe) ter trditveno in dokazno breme, praviloma
opraviti javno obravnavo.31 Le v primeru, če gre za pravno sredstvo,
ki očitno ne more imeti možnosti za uspeh (če bo na podlagi navedb stranke
razvidno, da so te očitno neutemeljene oziroma da zatrjevane volilne
nepravilnosti, tudi če bi bile podane, ne bi mogle prizadeti volilnega izida),
lahko občinski svet odloči brez javne obravnave na nejavni seji.
48. Glede na navedeno je OS z izključitvijo
javnosti s konstitutivne seje, na kateri je odločal o pritožničini pritožbi,
kršil pravico pritožnice do javne obravnave iz 22. člena Ustave. Zahtevnost
odločanja o pritožbi zoper poročilo občinske volilne komisije o izidu volitev
ne more biti razlog za izključitev javnosti s seje občinskega sveta.
49. Tako kot v postopku pred sodiščem mora
imeti tudi v postopku odločanja o pritožbi pred občinskim svetom vsaka stranka
možnost predstaviti svoja stališča, vključno z dokazi, pod pogoji, ki je ne postavljajo
v vsebinsko slabši položaj nasproti drugi stranki. Enako kot drugi stranki ji
morajo biti zagotovljene pravica navajati dejstva in dokaze ter možnost, da se
izjavi o navedbah nasprotne stranke ter o izvedenih dokazih, kot tudi pravica,
da je ob izvajanju dokazov navzoča. Glede na navedeno je OS s tem, ko je
pritožnici in njenemu pooblaščencu preprečil navzočnost na seji mandatne
komisije in OS, hkrati pa je dopustil navzočnost predsednika OVK, katere
odločitev je pritožnica izpodbijala s pritožbo na OS, kršil pritožničino
pravico do enakopravne obravnave iz 22. člena Ustave.
50. Upravno sodišče je očitka pritožnice o
kršitvah pravice do javne in enakopravne obravnave zavrnilo, s čimer je tudi
samo kršilo ti dve pravici.
b) Glede očitka o nedopustnih
ravnanjih županskega kandidata med volilno kampanjo
51. Pritožnica je zatrjevala nepravilnosti
drugega kandidata v času volilne kampanje, in sicer, da je občanu obljubljal,
da bo v zameno za glas na volitvah poskrbel, da bo do njegove hiše še v letu 2019
urejen asfalt. Prav tako naj bi pritožnica dobila dve pismi, iz katerih naj bi
izhajali očitki, da naj bi drugi kandidat vplival na voljo volivcev z obljubo
nakupa dresov in žog, pritožnica mu očita tudi dejanje dajanja podkupnine v
višini 500,00 EUR.
52. V volilnem sporu (in pred tem že pred
predstavniškim organom) je dovoljeno s pravnimi sredstvi uveljavljati tudi
nepravilnosti, ki so se zgodile med volilno kampanjo in katerih namen je
vplivati na odločanje volivcev pri glasovanju na volitvah in s tem na volilni
zid. Nepravilnosti seveda niso predvolilne obljube, s katerimi kandidati
oziroma politične stranke v času volilne kampanje nagovarjajo volivce z
namenom, da na volitvah dobijo čim več njihovih glasov. V volilni kampanji se
namreč izražajo politična stališča in prepričanja, že po naravi stvari se
marsikaj obljublja, zagotavlja, volivce prepričuje itd. Gre za soočenje mnenj,
argumentov in tudi obljub, ki jih lahko tisti, ki obljublja, po volitvah
uresniči, lahko pa tudi ne. Slednje lahko volivci sankcionirajo le tako, da ga
na naslednjih volitvah ne izvolijo več. Niso pa to dejanja, ki bi bila sama po
sebi pravno nedopustna, četudi lahko vplivajo na glasovanje volivcev oziroma
volilni izid.
53. Nepravilnosti, ki se lahko uveljavljajo
s pravnimi sredstvi, so kršitve pravil volilne kampanje, ki jih določa ZVRK,
poleg njih pa tudi druga (pravno) nedopustna ravnanja, ki so kot prekrški ali
celo kazniva dejanja določena v drugih predpisih. Gre za dejanja, ki so lahko
predmet presoje v prekrškovnih in kazenskih postopkih,32 v katerih
se ugotavlja odgovornost storilcev in izrekajo kazenske sankcije. To pa ne
pomeni, da ista dejanja ne morejo biti (hkrati) predmet presoje v volilnem
sporu ali da je uvedba prekrškovnega ali kazenskega postopka procesna predpostavka
za uveljavljanje teh nepravilnosti v volilnem sporu. Namen volilnega spora je,
da se ugotovi, ali so zatrjevane nepravilnosti vplivale oziroma bi lahko
vplivale na volilni izid, da bi bil ta ob (ne)upoštevanju določenih glasov
drugačen. Volilni spor torej ni namenjen ugotavljanju odgovornosti storilcev in
izrekanju kazenskih sankcij, temveč varstvu javnega interesa oziroma
ustavnopravnih vrednot (tj. pošten volilni postopek, verodostojnost volilnega
izida in zaupanje državljanov v pošteno izvedbo volitev). Zato mora sodišče (in
pred njim tudi občinski svet) presojati tudi tovrstne očitke, vendar z drugega
vidika in v drugačnem obsegu, kot se presojajo v prekrškovnem in kazenskem
postopku. Sodišče v volilnem sporu mora v okviru trditvene in dokazne podlage,
ki jo je navedla stranka, ugotoviti le, ali so se zatrjevane nepravilnosti
(objektivno) zgodile.33 Pri tem se sodišču ni treba ukvarjati z
ugotavljanjem dejstev, ki so podlaga za morebitno prekrškovno ali kazensko
odgovornost storilca, in dejstev, ki vplivajo na izrek kazenske sankcije.
Ugotoviti mora le, ali so bile nepravilnosti storjene, nato pa oceniti še
njihov morebitni vpliv na volilni izid. Svoje ugotovitve in presojo vpliva na
volilni izid mora ustrezno obrazložiti. Odklonitev presoje tovrstnih
zatrjevanih nepravilnosti v volilnem sporu bi pomenila kršitev pravice do
sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave, ker ne bi bilo
zagotovljeno preverjanje nepravilnosti, ki so ali ki bi lahko vplivale na
volilni izid.
54. V obravnavani zadevi sta OS in Upravno
sodišče očitke pritožnice o nepravilnostih drugega kandidata v času volilne
kampanje zavrnila z obrazložitvijo, da pritožnica ne uveljavlja ravnanj, ki bi
pomenila kršitve pravil iz 4. člena ZVRK, temveč zatrjuje takšna ravnanja, ki
so opredeljena v KZ-1, in tudi druga ravnanja, za nadzor nad katerimi so
pristojni prekrškovni organi. Upravno sodišče je poudarilo, da pritožnica za
nobeno od očitanih ravnanj drugega kandidata za župana ni izkazala niti
vložitve ovadbe oziroma naznanitve kaznivega dejanja niti prijave prekrška.
Zgolj zbrano »povolilno gradivo«, na katero se pritožnica sklicuje, pa po
presoji Upravnega sodišča ne daje podlage za razumno upoštevanje možnosti, da
bi očitana ravnanja kot storjena kazniva dejanja oziroma prekrški bila
ugotovljena ter da bi kot taka lahko vplivala na volilni izid (67. točka
obrazložitve sodbe Upravnega sodišča).
55. Glede na zgoraj navedeno je bila s
stališči, s katerimi sta OS in Upravno sodišče odklonila presojo zatrjevanih
nepravilnosti, kršena pritožničina pravica do sodnega varstva iz prvega
odstavka 23. člena Ustave. Te kršitve ni sanirala niti pavšalna dodatna, s
primarnim stališčem kontradiktorna obrazložitev Upravnega sodišča, da tudi
sicer »povolilno gradivo«, na katero se sklicuje pritožnica, ne daje podlage za
razumno upoštevanje možnosti, da bi očitana ravnanja kot storjena kazniva
dejanja oziroma prekrški bila ugotovljena ter da bi kot taka lahko vplivala na
volilni izid, saj sodišče ni obrazložilo, katero je to gradivo (dokazi), na katero
od več zatrjevanih nepravilnosti se nanaša in zakaj iz njega ni mogoče razumno
sklepati na obstoj nepravilnosti oziroma njenega vpliva na volilni izid.
56. Glede na navedeno je Ustavno sodišče
sodbo Upravnega sodišča in sklep OS, kolikor se nanaša na zavrnitev pritožbe
(ne pa, kolikor se nanaša na ugotovitev izvolitve župana),34
razveljavilo ter zadevo vrnilo Upravnemu sodišču v novo odločanje (4. točka
izreka).
57. V postopku novega odločanja bo moralo
Upravno sodišče na podlagi načina izvršitve te odločbe, s katerim je
postavljeno v položaj prvostopenjskega organa, ki hkrati izvaja tudi sodno
varstvo (3. točka izreka), odločiti o pritožbi, ki jo je pritožnica vložila na
OS. Presojati bo moralo zgolj navedbe iz te pritožbe, ne pa tudi navedb iz
pritožbe, ki jo je pritožnica vložila na Upravno sodišče, in pri tem upoštevati
ustavnopravne razloge te odločbe. Na podlagi trditvene in dokazne podlage, ki
jo je navedla pritožnica, ter ob primerni uporabi 51. člena ZUS-1 bo moralo
ugotoviti, ali so se zatrjevane nepravilnosti zgodile. Če bo ugotovilo
nepravilnosti, bo moralo v skladu z izhodišči te odločbe presoditi še, ali so
vplivale oziroma bi lahko vplivale na volilni izid. Pooblastila, ki jih ima
Upravno sodišče pri odločanju o pritožbi, je Ustavno sodišče določilo z načinom
izvršitve te odločbe.
58. Ker je Ustavno sodišče sodbo Upravnega
sodišča in sklep OS razveljavilo že zaradi zgoraj navedenih kršitev 22. in 23.
člena Ustave, ni preizkušalo drugih zatrjevanih kršitev človekovih pravic.
59. V postopku pred Ustavnim sodiščem nosi
vsak udeleženec svoje stroške, če Ustavno sodišče ne odloči drugače. Ustavno
sodišče je odločilo, da pritožnica sama nosi stroške postopka z ustavno
pritožbo (5. točka izreka).
C.
60. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 48. člena, drugega odstavka 40. člena, prvega odstavka 59. člena in
prvega odstavka 34. člena v zvezi s prvim odstavkom 49. člena ZUstS ter prve
alineje drugega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list
RS, št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik dr. Rajko
Knez ter sodnici in sodniki dr. Matej Accetto, dr. Rok Čeferin, dr. Dunja Jadek
Pensa, DDr. Klemen Jaklič, dr. Špelca Mežnar in Marko Šorli. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
________________
1 Prim. odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-49/06 z dne 22.
6. 2006 (Uradni list RS, št. 70/06, in OdlUS XV, 56), 10. točka
obrazložitve. Glej tudi J. Sovdat v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave Republike
Slovenije, Fakulteta za podiplomske državne in evropske študije, Ljubljana
2002, str. 476–477.
2 Tudi za volilno pravico članov Državnega sveta veljata načeli
enake in splošne volilne pravice (prvi odstavek 43. člena Ustave), ki pa
sta zaradi opredelitve Državnega sveta kot predstavništva posamičnih družbenih
interesov (96. člen Ustave) uveljavljeni le znotraj posamezne interesne
skupine; prav tako zanjo veljata načeli svobodnega in tajnega glasovanja (glej
odločbo št. U-I-349/18, Mp-1/18, Mp-2/18 z dne 29. 11. 2018, Uradni list
RS, št. 81/18, in OdlUS XXIII, 15, 19. točka obrazložitve).
3 Prim. odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-191/17 z dne 25.
1. 2018 (Uradni list RS, št. 6/18, in OdlUS XXIII, 1), 13. točka
obrazložitve, in št. U-I-349/18, Mp-1/18, Mp-2/18, 19. točka
obrazložitve.
4 Prim.
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-191/17, 13. točka obrazložitve.
5 Kodeks
je sprejela Komisija za demokracijo skozi pravo, bolj znana kot Beneška
komisija, leta 2002.
6 Na priporočila Kodeksa se redno sklicuje Evropsko sodišče za
človekove pravice (v nadaljevanju ESČP), ko odloča o zatrjevanih kršitvah
volilne pravice po Konvenciji o varstvu človekovih pravic in temeljnih
svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94, MP, št. 7/94 – v nadaljevanju
EKČP). Glej npr. sodbe v zadevah Petkov in drugi proti Bolgariji z dne
11. 6. 2009, 52. točka obrazložitve, Karimov proti Azerbajdžanu z dne
25. 9. 2014, 22. točka obrazložitve, Gahramanli in drugi proti Azerbajdžanu
z dne 8. 10. 2015, 52. točka obrazložitve, Scoppola proti Italiji
(št. 3) z dne 22. 5. 2012 (veliki senat), 44. točka obrazložitve.
7 Glej 65. točko Skupnih priporočil o zakonih za parlamentarne,
predsedniške in lokalne volitve Republike Srbije, CDL-AD(2006)013, 33. točko
Skupnega mnenja o dopolnitvah volilnega zakona BiH, CDL-AD(2008)012, in 58.
točko Skupnega mnenja o volilnem zakoniku Nekdanje jugoslovanske republike
Makedonije, CDL-AD(2016)032; mnenja in izseki iz njih glede obveznosti javne
obravnave so dosegljivi tudi prek Compilation of Venice Commission Opinions
and Reports Concerning Election Dispute Resolution, Strasbourg, 9. 10.
2017, str. 16–18, na voljo na <https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-PI(2017)007-e>.
8 Odločitve, ki jih na podlagi ugovora iz 98. člena ZLV sprejme
občinska volilna komisija in se nanašajo zgolj na nepravilnosti pri delu
volilnih odborov ali volilnih komisij volilnih enot, če so te oblikovane,
morajo biti namreč sprejete, še preden občinska volilna komisija sestavi
poročilo o izidu volitev po prvem odstavku 90. člena ZLV. Prim. odločbo
Ustavnega sodišča št. Up-135/19, U-I-37/19, 16. točka obrazložitve.
9 Prim. odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-26/97 z dne 13.
7. 2000 (Uradni list RS, št. 68/2000, in OdlUS IX,197) in
št. Up-353/02 z dne 20. 5. 2004 (Uradni list RS, št. 62/04).
10 Prim.
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-8/10 z dne 3. 6. 2010 (Uradni list RS,
št. 49/10).
11 V nekaterih primerih je ta razmejitev odvisna od intenzivnosti
»zožujočega« učinka, ki ga ima neka določba. Spet drugje sta pomembni analiza
sistemske umestitve sporne določbe in celovita presoja njenega učinkovanja
skupaj z drugimi določbami istega predpisa in drugih predpisov (odločba
Ustavnega sodišča št. U-I-8/10, 10. točka obrazložitve).
12 Gre predvsem za odločitve pristojnih volilnih komisij o
zavrnitvi kandidatur oziroma kandidatnih list (97. člen ZLV), zoper katere
mora upravičena oseba sprožiti sodno varstvo tedaj, ko ga zakon daje.
13 Glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-18/02 z dne 24.
10. 2003 (Uradni list RS, št. 108/03, in OdlUS XII, 86), 25. točka
obrazložitve.
14 Prim.
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-191/17, 16. točka obrazložitve.
15 Prim.
odločbo Ustavnega sodišča št. Up-135/19, U-I-37/19, 38. in 39. točka
obrazložitve.
16 Prim.
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-191/17, 13. točka obrazložitve.
17 Petnajsti odstavek 15.b člena ZLS določa: »Če občinski svet
pritožbi kandidata ali predstavnika kandidature za župana oziroma kandidata,
predstavnika kandidature oziroma predstavnika liste kandidatov za člane
občinskega sveta ne ugodi, lahko pritožnik vloži tožbo na upravno sodišče, ki o
njej meritorno odloči v 30 dneh. O morebitni pritožbi odloči vrhovno sodišče v
30 dneh.«
18 V volilnih sporih po volilnem dnevu pri lokalnih volitvah
Upravno sodišče ne odloča o zakonitosti akta, s katerim je volilni organ
odločil o posameznikovi pravici, temveč o ustavnosti in zakonitosti odločitve
predstavniškega organa občine o pravnem sredstvu, s katerim se zaradi
nepravilnosti v volilnem postopku izpodbija volilni izid. Volilna pravica se v
primeru izpodbijanja volilnega izida lahko varuje le v tem sodnem postopku,
zaradi česar njeno sodno varstvo v t. i. subsidiarnem upravnem sporu po drugem
odstavku 157. člena Ustave ni dopustno (glej odločbo Ustavnega sodišča
št. Up-135/19, U-I-37/19, 16. točka obrazložitve).
19 Prav
tam, 17. točka obrazložitve.
20 Prim.
prav tam, 29. točka obrazložitve.
21 Tudi Kodeks dobre prakse v volilnih zadevah izrecno opozarja,
da morajo biti pritožbeni postopek ter še posebno pooblastila in odgovornosti
različnih organov v volilnem sporu jasno določeni z zakonom. Sicer pa se je
praviloma treba pri volilnih sporih zaradi upoštevanja časovne prvine, ki
zahteva čimprejšnjo dokončno odločitev o veljavnosti volilnih izidov, izogibati
sodnemu odločanju na več sodnih stopnjah.
22 Glej
odločbo Ustavnega sodišča št. Up-135/19, U-I-37/19, 18., 20., 21., 22. in
23. točka obrazložitve.
23 Prvi odstavek 59. člena ZUS-1 bo mogoče uporabiti zlasti
v primerih, ko pritožnik ne bo izpolnil dolžnosti trditvenega ali dokaznega bremena,
ki jo ima tisti, ki izpodbija volitve, ali če bo na podlagi njegovih navedb
razvidno, da so te očitno neutemeljene oziroma da zatrjevane volilne
nepravilnosti, tudi če bi bile podane, ne bi mogle prizadeti volilnega izida.
24 Prim.
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-349/18, Mp-1/18, Mp-2/18, 39. točka
obrazložitve.
25 Kodeks kot ustrezno navaja tudi ureditev, po kateri ima
pravico do pravnega sredstva razumen kvorum volivcev.
26 Glej npr. odločbo Ustavnega sodišča št. Up-624/11 z dne
3. 7. 2014 (Uradni list RS, št. 55/14, in OdlUS XX, 36).
27 Prim.
odločbo Ustavnega sodišča št. Up135/19, U-I-37/19, 38. točka obrazložitve.
28 Glej
odločbo Ustavnega sodišča št. Up-135/19, U-I-37/19, 22. točka
obrazložitve.
29 V skladu z ustaljeno prakso ESČP v postopkih pred sodiščem
prve in edine stopnje pravica do javne obravnave zajema tudi pravico do ustne
obravnave; glej npr. sodbo velikega senata ESČP v zadevi Göç proti Turčiji z
dne 11. 7. 2002, 47. točka obrazložitve.
30 Primerjaj
36. točko obrazložitve sodbe ESČP v zadevi Mirovni inštitut proti Sloveniji
z dne 13. 3. 2018.
31 Tako
Ustavno sodišče že v odločbi št. Up-135/19, U-I-37/19, 24. točka
obrazložitve.
32 Kazenski zakonik (Uradni list RS, št. 50/12 – uradno
prečiščeno besedilo, 6/16 – popr., 54/15, 38/16, 27/17 in 23/20 – v
nadaljevanju KZ-1) v sedemnajstem poglavju določa sedem kaznivih dejanj zoper
volilno pravico in volitve (150. do 157. člen KZ-1).
33 Če sodišče ugotovi, da zatrjevane nepravilnosti, tudi če so se
zgodile, ne morejo prizadeti volilnega izida, mu ni treba ugotavljati, ali so
se te nepravilnosti zgodile, in lahko ta očitek zavrne.
34 To pomeni, da odločitev o ugotovitvi izvolitve župana, v
katero Ustavno sodišče ni poseglo, velja do morebitne spremembe te odločitve s
pravnomočno odločitvijo sodišča v tem volilnem sporu oziroma do potrditve
izvolitve novega župana v primeru ponovnih volitev.