Številka: U-I-222/18-21
Datum: 14. 5. 2020
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Okrožnega sodišča v Celju, na seji 14. maja 2020
odločilo:
1. Zahteva za oceno ustavnosti desetega odstavka 221.j člena
Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju
(Uradni list RS, št. 13/14 – uradno prečiščeno besedilo, 10/15 – popr. in
27/16) se zavrže.
2. Člen 221j Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi
insolventnosti in prisilnem prenehanju je v neskladju z Ustavo.
3. Državni zbor mora ugotovljeno neskladje iz prejšnje točke
izreka odpraviti v roku enega leta po objavi te odločbe v Uradnem listu
Republike Slovenije.
4. Do odprave protiustavnosti iz 1. točke izreka te odločbe:
-
se za odločanje o začetku postopka prisilne poravnave na podlagi
upniškega predloga za začetek prisilne poravnave smiselno uporabljajo določbe
235. člena, drugega do sedmega odstavka 239. člena in 240. člena Zakona o
finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju;
-
ima dolžnik pravico do pritožbe zoper sklep o začetku postopka
prisilne poravnave, izdan na podlagi upniškega predloga, in nima pravice do
vložitve ugovora iz druge povedi desetega odstavka 221.j člena Zakona o
finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju.
Obrazložitev
A.
1. Okrožno sodišče v Celju vlaga zahtevo za
oceno ustavnosti 221.j člena Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi
insolventnosti in prisilnem prenehanju (v nadaljevanju ZFPPIPP). Zatrjuje
neskladje z drugim odstavkom 14. člena ter 15., 22., 23. in 25. členom Ustave.
2. Predlagatelj opozarja, da se postopek
upniške prisilne poravnave v nasprotju s prisilno poravnavo, ki jo predlaga
dolžnik, praviloma začne brez njegovega soglasja. Ugotavlja, da dolžnik v
predhodnem postopku upniške prisilne poravnave po 221.j členu ZFPPIPP sploh ne
sodeluje in se ne more izjaviti o lastni insolventnosti ter obstoju in
zapadlosti terjatev predlagateljev postopka. Tako ne more uspešno varovati
svojih pravic in se ubraniti težkih posledic, ki jih zanj prinaša začetek
postopka prisilne poravnave. V delu posledic za dolžnika se predlagatelj
sklicuje na omejitve poslovanja iz 151. člena ZFPPIPP, a poudarja tudi, da
lahko predlagatelji po začetku postopka pridobijo vpogled v poslovno občutljive
informacije1 in pomembno vplivajo na lastniško strukturo dolžnika in
njegovo kapitalsko upravljanje.2 Opozarja, da sodišče v okviru
zapovedanega preizkusa dokumentacije iz 221.j člena ZFPPIPP niti ne more ugotavljati
dolžnikove insolventnosti, ki je sicer glede na 50. člen ZFPPIPP osnovna
materialna predpostavka za vodenje vsakega postopka insolventnost. Na
insolventnost namreč ne more sklepati zgolj na podlagi revizorskega mnenja brez
pridržka na temelju podatkov iz zadnjega javno objavljenega letnega poročila.
Po mnenju predlagatelja sta dolžniku iz navedenih razlogov zato očitno kršeni
pravica do izjave in pravica do kontradiktornega postopka (22. člen Ustave).
3. Po oceni predlagatelja je položaj
dolžnika v predhodnem postopku upniške prisilne poravnave v bistvenem podoben
položaju dolžnika v predhodnem stečajnem postopku, ki se začne na upnikov
predlog. Obema naj bi bilo skupno, da se vodita zaradi insolventnosti3
in z namenom zagotovitve čim boljših pogojev poplačila terjatev. Kljub temu naj
bi bil dolžnik v primeru upniške prisilne poravnave brez utemeljenega razloga v
slabšem položaju. Upniški predlog za začetek stečajnega postopka mora namreč v
skladu z 232. členom ZFPPIPP izkazovati verjetnost, da ima upnik (zapadlo)
terjatev do dolžnika, kakor tudi, da je dolžnik postal insolventen. Dolžnik ima
poleg tega možnost v petnajstih dneh po prejemu upnikovega predloga vložiti
ugovor, s katerim lahko izpodbija obe navedeni predpostavki, sodišče pa ju tudi
preizkuša (na naroku).4 Na drugi strani v predhodnem postopku
upniške prisilne poravnave upnik ni dolžan zatrjevati dolžnikove insolventnosti
in izkazati obstoja lastne zapadle terjatve, sodišče pa navedenih dejstev ob
zgolj formalnem preizkusu listin iz 221.j člena ZFPPIPP tudi ne more
ugotavljati.
4. Predlagatelj meni, da sta v primeru
upniškega predloga za začetek postopka prisilne poravnave položaja dolžnika in
upnika neuravnotežena tudi v primerjavi z njunima položajema v postopku
dolžniške prisilne poravnave. Navaja, da ureditev omogoča tudi zlorabo pravic v
smislu začetka postopka prisilne poravnave brez dolžnikove insolventnosti.
Upniki naj bi tako imeli dodatno možnost pritiska na dolžnika, s katero bi
lahko skušali doseči, da poravna (morebiti tudi sporno) terjatev z razlogom, da
se izogne hudim posledicam, ki nastanejo že s samo vložitvijo predloga za
začetek postopka prisilne poravnave.
5. Ker je na podlagi desetega odstavka
221.j člena ZFPPIPP izrecno izključena tudi dolžnikova pravica do pritožbe in
zakon predvideva možnost izpodbijanja insolventnosti le v okviru naknadne (tj.
šele po začetku postopka prisilne poravnave) vložitve ugovora (1. točka 172.
člena ZFPPIPP), naj bi bila ureditev tudi v nasprotju s pravico do pravnega
sredstva po 25. členu Ustave.
6. Državni zbor na zahtevo ni odgovoril.
B. – I.
7. Izpodbijani 221.j člen ZFPPIPP se glasi:
»221.j člen
(upniki kot upravičeni predlagatelji za začetek postopka
prisilne poravnave)
(1) Ne glede na drugi odstavek 139. člena
tega zakona so začetek postopka prisilne poravnave upravičeni predlagati tudi
upniki, ki so skupno imetniki finančnih terjatev do dolžnika, katerih vsota
presega 20 odstotkov finančnih obveznosti dolžnika, izkazanih v zadnjem javno
objavljenem letnem poročilu dolžnika.
(2) Za predlog za začetek postopka prisilne
poravnave, ki ga vložijo upniki (v nadaljnjem besedilu: upniški predlog), se
smiselno uporabljajo prvi odstavek, 5. točka drugega odstavka ter tretji,
četrti in peti odstavek 141. člena tega zakona.
(3) Upniškemu predlogu za začetek postopka
prisilne poravnave je treba priložiti:
1. izjave upnikov, ki so vložili upniški predlog (v
nadaljnjem besedilu: predlagatelji), da soglašajo z začetkom postopka prisilne
poravnave, na katerih je podpis notarsko overjen,
2. za vsakega predlagatelja poročilo revizorja, s
katerim revizor z mnenjem brez pridržka ugotovi:
- skupni
znesek finančnih obveznosti dolžnika, izkazanih v zadnjem javno objavljenem
letnem poročilu dolžnika,
- skupni
znesek predlagateljevih finančnih terjatev do dolžnika po stanju na dan, ki je
enak presečnemu dnevu zadnjega javno objavljenega letnega poročila dolžnika,
- delež, ki
ga predstavlja znesek iz druge alineje te točke v skupnem znesku iz prve
alineje te točke.
(4) Za nepopoln upniški predlog za začetek
postopka prisilne poravnave se smiselno uporabljajo prvi do tretji odstavek
147. člena tega zakona. Če predlagatelji v roku iz prvega odstavka 147. člena
tega zakona ne dopolnijo nepopolnega predloga, sodišče zavrže upniški predlog
za začetek postopka prisilne poravnave, ne da bi hkrati začelo stečajni
postopek.
(5) Če predlagatelji umaknejo upniški
predlog za začetek postopka prisilne poravnave, sodišče ustavi postopek
prisilne poravnave, ne da bi hkrati začelo stečajni postopek.
(6) Če predlagatelji v predlogu za začetek
postopka prisilne poravnave predlagajo imenovanje upravitelja, se za imenovanje
upravitelja ob uvedbi postopka prisilne poravnave ne uporablja 2. točka drugega
odstavka 221.h člena tega zakona, in sodišče za upravitelja imenuje osebo, ki
jo predlagajo predlagatelji.
(7) Za pravne posledice uvedbe postopka
prisilne poravnave na podlagi upniškega predloga za začetek postopka prisilne
poravnave se smiselno uporablja pododdelek 4.2.2 tega zakona.
(8) Za odločanje o začetku postopka
prisilne poravnave na podlagi upniškega predloga za začetek prisilne poravnave
se smiselno uporabljajo 153. do 155. člen tega zakona.
(9) Če predlagatelji v roku iz tretjega
odstavka 153. člena tega zakona v zvezi z osmim odstavkom tega člena ne
založijo predujma za kritje stroškov prisilne poravnave, sodišče ustavi
postopek prisilne poravnave, ne da bi hkrati začelo stečajni postopek.
(10) Proti sklepu o začetku postopka
prisilne poravnave, izdanem na podlagi upniškega predloga, dolžnik nima pravice
do pritožbe. Izpodbija ga lahko z ugovorom proti vodenju postopka prisilne
poravnave zaradi razloga iz 1. točke 172. člena tega zakona.«
8. Sodišče, ki pri odločanju meni, da je
zakon ali del zakona, ki bi ga moralo uporabiti, protiustaven, prekine postopek
in z zahtevo začne postopek za oceno njegove ustavnosti (156. člen Ustave). Da
zahteva sodišča zadosti tej procesni predpostavki, se mora nanašati na del
zakona oziroma zakonsko določbo, na katero bi moralo sodišče opreti svojo
odločitev. Izpodbijana zakonska določba mora biti torej za odločitev sodišča
upoštevna.5 Ustavno sodišče je upravičeno intervenirati le takrat,
kadar je ustavnosodna presoja zakona potrebna za zagotovitev ustavnoskladne
odločitve v konkretnem sodnem postopku. Zato mora sodišče v zahtevi za presojo
ustavnosti utemeljiti, da mora v konkretni zadevi, v kateri sodi, uporabiti
(domnevno protiustavno) zakonsko ureditev na način, ki mu preprečuje
ustavnoskladno odločitev.6 Navedeno pomeni, da mora biti odločitev
Ustavnega sodišča o domnevni protiustavnosti zakona odločilna (nujna) za
odločanje sodišča v konkretnem sodnem postopku.7
9. Predlagatelj je s sklepom št. St
835/2017 z dne 6. 11. 2017 prekinil predhodni postopek prisilne poravnave, v
katerem odloča o začetku postopka (upniške) prisilne poravnave. Med drugim zatrjuje,
da je deseti odstavek 221.j člena ZFPPIPP v neskladju z Ustavo, ker dolžniku
odreka pravico do pritožbe zoper sklep o začetku postopka prisilne poravnave in
mu šele v fazi po izdaji sklepa o začetku postopka prisilne poravnave daje
možnost ugovora z omejenimi ugovornimi razlogi po 1. točki 172. člena ZFPPIPP.
Ker predlagatelj odloča v predhodnem postopku prisilne poravnave, za potrebe
konkretnega sodnega postopka odločitev Ustavnega sodišča glede ustavnosti
ureditve, kolikor dolžniku odreka možnost pritožbe zoper sklep o začetku
postopka prisilne poravnave, ni potrebna. Zato je Ustavno sodišče zahtevo v
delu, ki se nanaša na presojo desetega odstavka 221.j člena ZFPPIPP, zavrglo
(1. točka izreka).
B. – II.
10. Predlagatelj meni, da je izpodbijana
ureditev v nasprotju z dolžnikovo pravico do izjave in njegovo pravico do
kontradiktornega postopka (22. člen Ustave). Opozarja, da dolžnik kljub hudim
posledicam, ki jih zanj pomeni začetek postopka prisilne poravnave, v
predhodnem postopku upniške prisilne poravnave ne sodeluje ter se ne more
izjaviti o lastni insolventnosti in obstoju terjatev predlagateljev postopka.
Posebej opozarja tudi na izrazito neuravnotežen položaj dolžnika v primerjavi s
predlagatelji postopka, pri čemer tudi sodišče ob zapovedanem formalnem
preizkusu zahtevne dokumentacije dolžnikove insolventnosti ne more preizkusiti.8
11. Pravica iz 22. člena Ustave vsakomur
zagotavlja enako varstvo njegovih pravic v postopku pred sodiščem in pred
drugimi državnimi organi, organi lokalnih skupnosti in nosilci javnih
pooblastil, ki odločajo o njegovih pravicah, dolžnostih ali pravnih interesih.
Gre za osrednjo določbo Ustave, ki se nanaša na pravico do poštenega
obravnavanja9 in pomeni jamstvo možnosti aktivnega vplivanja na
odločitev.10 Eden od bistvenih elementov pravice do enakega varstva
pravic iz 22. člena Ustave je tudi pravica do izjave, ki posamezniku zagotavlja
možnost, da se izjavi o dejstvih in okoliščinah, ki so pomembne za odločitev.
Ustavno sodišče poudarja pomen pravice do izjave v vseh sodnih postopkih, pri
čemer pri opredeljevanju njene vsebine upošteva posebnosti posameznega
postopka.11 Jamstva 22. člena Ustave v okviru zakonodajnega urejanja
posameznih postopkov zavezujejo tudi zakonodajalca.12
12. Pri obravnavi dolžnikovega položaja v
fazi odločanja o začetku postopka prisilne poravnave je treba najprej
upoštevati, da pravne posledice uvedbe postopka upniške prisilne poravnave
nastanejo že z začetkom naslednjega dne po vložitvi predloga za prisilno
poravnavo in trajajo do konca postopka.13 Začetek postopka prisilne
poravnave torej pomeni ohranitev posledic uvedbe postopka in dodatno tudi
uveljavitev posledic, ki jih zakon posebej določa za začetek postopka.14
Že po uvedbi postopka prisilne poravnave sme dolžnik opravljati samo redne posle
in poravnavati le obveznosti v povezavi z opravljanjem svoje dejavnosti.15
Tako ne sme razpolagati s premoženjem, se zadolževati, dajati poroštev in
opravljati drugih poslov ali dejanj, ki bi za posledico imeli neenakopravno
obravnavanje upnikov ali onemogočanje izvedbe finančnega prestrukturiranja.16
V tem okviru gre za (po upravitelju nadzorovano) smiselno podaljšanje omejitev,
ki so na podlagi splošne ureditve zakona predvidene za primer nastanka
insolventnosti.17 Dodatno so v primeru uvedbe postopka prisilne
poravnave omejene tudi pristojnosti nadzornih organov in skupščine.18
Predlagatelji smejo po začetku postopka pod pogoji iz 221.i člena ZFPPIPP tudi
zahtevati, da jih sodišče pooblasti za vodenje poslov dolžnika, posebne
obveznosti v zvezi z zagotavljanjem transparentnosti finančnega položaja in
poslovanja dolžnika ter s pripravo načrta finančnega prestrukturiranja pa so
določene tudi za dolžnikovo poslovodstvo, ki mora predlagateljem dati vse
informacije, poročila in dokumentacijo, potrebne za pripravo načrta finančnega
prestrukturiranja.19 V zvezi s pripravo potrebne dokumentacije za
predlog prisilne poravnave smejo predlagatelji tudi sami v imenu dolžnika
skleniti pogodbe s (finančnimi) strokovnjaki.20 Sodišče naslednji
dan po uvedbi postopka21 (skladno s predlogom predlagateljev)22
imenuje upravitelja, ki nadzoruje dolžnikovo poslovanje.23 Po
začetku postopka prisilne poravnave do njenega konca je (tudi v primeru izvršbe24)
omejen dolžnikov plačilni promet.25 Začetek postopka prisilne
poravnave se tudi vpiše v register.26 Na podlagi navedenega Ustavno
sodišče zaključuje, da že uvedba postopka prisilne poravnave in še toliko bolj
njegov začetek pomembno vplivata na dolžnikov pravni položaj, saj ga z
možnostjo odločilnega vpliva predlagateljev postopka nadzorovano in sistemsko
omejujeta zgolj na redno poslovanje ter mu nalagata dodatne obveznosti in
stroške v smeri omogočanja finančnega prestrukturiranja.
13. Čeprav je dolžnik že na podlagi
splošnih določb27 stranka predhodnega postopka insolventnosti in je
predpostavka insolventnosti splošna predpostavka vsakega postopka
insolventnosti,28 je posebna ureditev upniške prisilne poravnave
zanj glede obsega preizkusa in možnosti njegovega sodelovanja v postopku zelo
omejujoča. Za odločanje o začetku postopka prisilne poravnave na podlagi
upniškega predloga se namreč smiselno uporabljajo 153. do 155. člen ZFPPIPP.29
Sodišče torej o predlogu za začetek postopka odloča zunaj naroka. Ob tem
preizkuša le (i) upravičenost predlagatelja in (ii) obstoj procesnih ovir iz
140. člena ZFPPIPP ter (iii) opravi formalni preizkus predloga s prilogami.
14. Ta formalni preizkus lahko smiselno
pomeni le preizkus izpolnjevanja zakonskih zahtev. Glede upniškega predloga za
začetek prisilne poravnave se drugi odstavek 221.j člena ZFPPIPP sklicuje na
smiselno uporabo prvega odstavka, 5. točke drugega odstavka ter tretjega,
četrtega in petega odstavka 141. člena ZFPPIPP, nadalje pa tretji odstavek
221.j člena ZFPPIPP določa še obvezne priloge upniškega predloga za prisilno poravnavo.
V okviru preizkusa upniškega predloga torej sodišče preveri, ali predlog
vsebuje identifikacijske podatke o dolžniku in zahtevek, da sodišče nad njim
začne postopek prisilne poravnave.30 Poleg tega preveri, ali so
predlogu priloženi dokazilo o plačanem predujmu31 in izjave
predlagateljev, da soglašajo z začetkom postopka prisilne poravnave.32
Za vsakega predlagatelja (upnika) pa preveri tudi poročilo revizorja, s katerim
slednji z mnenjem brez pridržka ugotovi: (i) skupni znesek finančnih obveznosti
dolžnika, izkazanih v zadnjem dolžnikovem javno objavljenem letnem poročilu,
(ii) skupni znesek predlagateljevih finančnih terjatev do dolžnika po stanju na
dan, ki je enak presečnemu dnevu zadnjega javno objavljenega letnega poročila
dolžnika, in (iii) delež, ki ga predstavlja znesek iz druge točke (ii) v
skupnem znesku iz prve točke (i). Sodišče mora na podlagi izrecne zakonske
določbe odločiti o predlogu za začetek postopka prisilne poravnave v osmih dneh
od prejema (popolnega) predloga (154. člen ZFPPIPP).
15. Zakon torej preizkus predloga zelo
formalizira in ga po vsebini v bistvenem omejuje na preizkus dosežene kvote 20
odstotkov finančnih obveznosti dolžnika, ki jo morajo izkazati predlagatelji
(upniki) glede na finančne obveznosti iz zadnjega javno objavljenega
dolžnikovega letnega poročila. Ob tem je upošteven skupni znesek
predlagateljevih finančnih terjatev do dolžnika po stanju na dan, ki je enak
presečnemu dnevu zadnjega javno objavljenega letnega poročila dolžnika.
Finančne terjatve ZFPPIPP v 20.a členu opredeljuje kot terjatve, ki nastanejo
na podlagi (i) kreditne pogodbe, pogodbe o izdaji bančne garancije ali drugega
posla enakih značilnosti, ki ga je dolžnik sklenil z banko, finančno
institucijo ali drugo finančno družbo, (ii) pogodbe o finančnem lizingu ali
drugega posla enakih značilnosti, ki ga je dolžnik sklenil z banko, finančno
institucijo ali drugo finančno družbo, (iii) posojilne pogodbe ali drugega
posla enakih značilnosti, ki ga je dolžnik sklenil z osebo nefinančnega
sektorja, (iv) poroštva ali drugega posla enakih značilnosti, ki ga je dolžnik
prevzel za finančno terjatev do druge osebe, ali (v) izvedenega finančnega
instrumenta, katerega izdajatelj je dolžnik. Vse druge terjatve do dolžnika se
na podlagi zakona štejejo kot poslovne terjatve.33
16. Insolventnost na drugi strani zakon
opredeljuje kot trajnejšo nelikvidnost ali dolgoročno plačilno nesposobnost
(14. člen ZFPPIPP). Očitno je torej, da zgolj na podlagi kvote finančnih
obveznosti v trenutku presečnega dne zadnjega dolžnikovega finančnega poročila
(še posebej v primeru manj zadolženih oziroma z jamstvi obremenjenih dolžnikov)
še ni mogoče avtomatično – in še toliko manj brez vsakršnega dolžnikovega
sodelovanja v postopku – zanesljivo ugotavljati obstoja položaja insolventnosti
v smislu 14. člena ZFPPIPP, ki je na podlagi 50. člena ZFPPIPP osnovna
materialna predpostavka za začetek prisilne poravnave kot postopka
insolventnosti.34 Enako velja tudi za obstoj terjatev predlagateljev
postopka (v trenutku vložitve predloga). Pravica do izjave v okviru poštenega
postopka predpostavlja tudi, da se v postopku ugotavljajo vsa pravno upoštevna
dejstva. Izpodbijana ureditev nasprotno v okviru formaliziranega preizkusa ne
omogoča učinkovitega dolžnikovega sodelovanja v postopku in ugotavljanja
bistvenih dejstev za začetek postopka upniške prisilne poravnave, in sicer
dolžnikove insolventnosti ter obstoja terjatev predlagateljev (v trenutku
vložitve predloga), pri čemer časovni trenutek posledic uvedbe postopka veže že
na naslednji dan po vložitvi predloga.35
17. Glede na pomembne posledice uvedbe
postopka prisilne poravnave in še pomembnejše posledice njegovega začetka za
položaj dolžnika in njegovo poslovanje36 ima izpodbijana zakonska
ureditev, ki dolžnikovega učinkovitega sodelovanja v postopku ne omogoča,
izrazito zožujoč učinek in pomeni poseg v njegovi pravici do izjave in do
poštenega postopka.
18. Človekove pravice je mogoče omejiti le
v primerih, ki jih izrecno določa Ustava, in zaradi varstva človekovih pravic
drugih (tretji odstavek 15. člena Ustave). Po ustaljeni ustavnosodni presoji je
mogoče omejiti človekovo pravico, če je zakonodajalec zasledoval ustavno
dopusten cilj in če je omejitev skladna z načeli pravne države (2. člen
Ustave), in sicer s tistim izmed teh načel, ki prepoveduje prekomerne posege
države (splošno načelo sorazmernosti).
19. Iz zakonodajnega gradiva je razvidno,
da pomeni možnost upniške prisilne poravnave enega od ukrepov za zagotovitev
učinkovitejšega prestrukturiranja.37 Njen namen je glede na
zakonodajno gradivo bankam omogočiti, da se aktivno vključijo v postopke
finančnega prestrukturiranja.38 Ob tem je glede na zakonsko
opredelitev upravičenih predlagateljev (221.j člen ZFPPIPP) in finančnih
terjatev (prvi odstavek 20.a člena ZFPPIPP) očitno, da zakonodajalec možnosti
predlagati upniško prisilno poravnavo ni omejil samo na banke, saj jo je
omogočil vsem imetnikom finančnih terjatev. Zakonodajalec je torej z ureditvijo
upniške prisilne poravnave zasledoval cilj hitrosti postopka (učinkovitejšega
prestrukturiranja) in varstva imetnikov finančnih terjatev, s čimer je v okviru
ureditve postopka prisilne poravnave zasledoval ustavno dopusten cilj.39
20. Ker presojani poseg v pravico do izjave
zasleduje ustavno dopusten cilj in s tega vidika ni nedopusten, je treba
oceniti še, ali je zakonska ureditev v skladu s splošnim načelom sorazmernosti.
Pri presoji sorazmernosti v ožjem smislu Ustavno sodišče presoja, ali je teža posledic
ocenjevanega posega v prizadeto človekovo pravico sorazmerna vrednosti
zasledovanega cilja oziroma koristim, ki bodo zaradi posega nastale.
21. Zakonodajalec mora pri ureditvi
postopka prisilne poravnave upoštevati naravo razmerij med dolžnikom in upniki,
ki so v pogojih insolventnosti zapletena in zaostrena.40 Ob tem
hitrost insolvenčnih postopkov, čeravno je zaradi narave razmerij med dolžnikom
in upniki posebej poudarjena, vendarle ni edini cilj, temveč ob izpolnjenosti
drugih (vsebinskih) pogojev lahko pomeni le sredstvo za doseganje drugih ciljev
postopka.41 Ureditev, ki preizkus predloga brez možnosti
dolžnikovega učinkovitega sodelovanja v bistvenem omejuje na preizkus dosežene
kvote 20 odstotkov finančnih obveznosti dolžnika, se zdi v smislu zahtevanih
procesnih zahtev predloga in pričakovane hitrosti odločanja z vidika imetnikov
finančnih terjatev učinkovita.
22. Posledice uvedbe postopka prisilne
poravnave, ki dolžnika v bistvenem (nadzorovano) omejujejo na redno poslovanje,
namreč nastanejo že naslednji dan po vložitvi predloga.42 Sodišče
mora nato po opravljenem formalnem preizkusu predloga o začetku postopka (zunaj
naroka) odločiti v osmih dneh, s čimer za dolžnika v primeru ugoditve predlogu
nastopijo tudi že vse posledice začetka postopka prisilne poravnave.43
Imetniki finančnih terjatev, ki izpolnjujejo formalne zahteve, se lahko tako
relativno preprosto in hitro znajdejo v položaju, ko si lahko s pomočjo
dolžnikovega zapovedanega sodelovanja in v pomembnem delu tudi na njegove
stroške44 aktivno prizadevajo za pripravo načrta finančnega
prestrukturiranja ter vložitev naknadnega predloga prisilne poravnave. Z objavo
oklica o začetku postopka začne teči tudi enomesečni rok za prijavo terjatev.45
Ob tem je pomembno tudi, da sodišče v vseh tistih primerih, ko dolžnik obstoju
insolventnosti ugovarja, pred pravnomočnostjo odločitve o zavrnitvi (ali
zavrženju) ugovora (ali tudi sicer pred potekom trimesečnega46 roka
za njegovo vložitev) ne more izdati sklepa o potrditvi prisilne poravnave.47
Z vidika upnikov se torej možnost učinkovitejšega prestrukturiranja v časovnem
smislu kaže kot možnost, da se lahko tudi ob njihovi aktivnosti in hkrati z
odločanjem o ugovoru dolžnika (ali tekom roka za njegovo vložitev) pripravljajo
potrebne finančne osnove za dolžnikovo finančno prestrukturiranje, pri čemer so
naknadni predlog za prisilno poravnavo dolžni vložiti v treh (oziroma petih)
mesecih po začetku postopka prisilne poravnave.48
23. Po drugi strani je izpodbijana ureditev
glede obsega preizkusa in možnosti dolžnikovega sodelovanja v postopku zelo
omejujoča. Varstvo dolžnika je namreč kljub formalnemu položaju stranke
postopka zagotovljeno le naknadno (tj. šele po začetku postopka prisilne
poravnave z vsemi posledicami za njegov pravni položaj49) in v obliki
vsebinsko omejenega ugovora, s katerim lahko uveljavlja le dejstvo, da ni
insolventen.50 Pri oceni teže posledic izpodbijane ureditve z vidika
ocenjevanega posega je tako mogoče ugotoviti troje. Prvič, v obravnavanem
primeru ne gre le za poseg v dolžnikovo pravico do izjave, temveč tudi za poseg
v pravico do poštenega postopka v smislu materialnopravnih predpostavk, ki se v
okviru formaliziranega preizkusa sploh lahko učinkovito ugotavljajo. V okviru
formaliziranega preizkusa51 in brez dolžnikovega učinkovitega
sodelovanja ureditev namreč sodišču pred začetkom postopka ne omogoča preizkusa
insolventnosti, ki jo je že zakonodajalec na podlagi 50. člena ZFPPIPP in
utemeljeno tudi z jamstvom pravice do svobodne gospodarske pobude iz prvega
odstavka 74. člena Ustave določil kot osnovno materialno predpostavko za
začetek vsakega postopka insolventnosti. Drugič, izpodbijana ureditev dolžniku
ne omogoča učinkovitega sodelovanja v postopku v zvezi z obstojem terjatev
predlagateljev v trenutku vložitve predloga niti v okviru naknadnega sodnega
varstva.52 Tretjič, v obravnavanem primeru gre z vidika posledic
začetka postopka prisilne poravnave za položaj, ko je dolžnikovo poslovanje
nadzorovano sistemsko omejeno z možnostjo odločilnega vpliva predlagateljev
postopka, naložene pa so mu tudi dodatne obveznosti v smeri finančnega
prestrukturiranja,53 kar lahko nanj močno (tudi težko popravljivo
ali celo nepopravljivo54) vpliva neodvisno od interesov in razmerij
do konkretnih predlagateljev postopka. Ob tem posledice začetka postopka
prisilne poravnave nastopijo na podlagi zakona55 in zanje torej ni
pomembna morebitna posebna, z dolžnikovim ravnanjem pogojena nevarnost za
poplačilo terjatve.56 Navedene značilnosti izpodbijane ureditve
obravnavani primer tudi v bistvenem razlikujejo od primerov, ko je Ustavno
sodišče na podlagi posebej utemeljenih okoliščin odločilo, da je odstop od
zahteve po zagotavljanju pravice do izjave v začetni fazi postopka izjemoma
lahko dopusten.57
24. Primerjava teže posledic posega v
dolžnikovi pravici do izjave in do poštenega postopka z možnimi koristmi, ki
zaradi opredeljenega posega nastanejo v smislu povečanja učinkovitosti
finančnega prestrukturiranja, tako pokaže, da je dolžnik zaradi zagotavljanja
možnosti upnikov finančnih terjatev po hitrejši aktivni vključitvi v postopek
finančnega prestrukturiranja v predhodnem postopku upniške prisilne poravnave
omejen na objekt postopanja brez možnosti učinkovitega sodelovanja. Ob tem ga
še pred omejeno (tj. z vidika obstoja insolventnosti) vključitvijo v postopek
doletijo že vse posledice začetka postopka prisilne poravnave. Zakonska
ureditev, ki v interesu upnikov finančnih terjatev s ciljem učinkovitosti
finančnega prestrukturiranja dolžniku ne omogoča učinkovitega sodelovanja v
postopku in vsebino preizkusa upniškega predloga v bistvenem omejuje le na
izpolnjenost kvote predlagateljev postopka, po presoji Ustavnega sodišča tako
daje preveliko težo načelu hitrosti postopka in interesom upnikov finančnih
terjatev v primerjavi z dolžnikovima pravicama do izjave in poštenega postopka.
Ureditev tako ni sorazmerna v ožjem smislu in je zato v neskladju z 22. členom
Ustave.
25. Ker gre za primer, ko zakonodajalec
določenega vprašanja, ki bi ga moral urediti, ni uredil, razveljavitev ni
mogoča. Zato je Ustavno sodišče na podlagi prvega odstavka 48. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo,
109/12 in 23/20 – v nadaljevanju ZUstS) ugotovilo protiustavnost izpodbijane
zakonske ureditve (2. točka izreka). Na podlagi drugega odstavka 48. člena
ZUstS je zakonodajalcu naložilo, naj ugotovljeno neskladje odpravi v roku enega
leta po objavi odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije (3. točka izreka).
26. Ustavno sodišče je na podlagi drugega
odstavka 40. člena ZUstS določilo način izvršitve svoje odločitve. Da bi do
odprave ugotovljene protiustavnosti zavarovalo pravico do izjave in jamstvo
poštenega postopka v postopku upniške prisilne poravnave, je v načinu izvršitve
določilo smiselno uporabo določb ZFPPIPP v delu predhodnega stečajnega
postopka. Ob tem je z namenom varstva možnosti upnikov po zavarovanju denarnih
terjatev določilo tudi smiselno uporabo določbe o začasni odredbi proti
dolžniku (prva alineja 4. točke izreka). Ker je Ustavno sodišče na ta način
omogočilo dolžnikovo sodelovanje v predhodnem postopku upniške prisilne
poravnave,58 je s tem do odprave protiustavnosti temeljito poseglo v
obstoječo procesno ureditev dolžnikovega pravnega položaja, ki predvideva le
naknadno in omejeno sodno varstvo v obliki ugovora proti vodenju postopka
prisilne poravnave. Zato je za zagotovitev celovite in dosledne ureditve
dolžnikovega procesnega položaja določilo, da ima pravico do pritožbe zoper
sklep o začetku upniške prisilne poravnave. Ker je tako zagotovljeno celovito
predhodno sodno varstvo (vključno z vprašanjem insolventnosti), je Ustavno
sodišče v načinu izvršitve določilo, da dolžnik nima pravice do vložitve
ugovora iz druge povedi desetega odstavka 221.j člena ZFPPIPP (druga alineja 4.
točke izreka). Ob tem pod zakonskimi pogoji za dolžnika še naprej veljajo
temeljna pravila o finančnem poslovanju (oddelek 2.1 ZFPPIPP) in v primeru
insolventnosti tudi posebne zakonske obveznosti (oddelek 2.2 ZFPPIPP).
27. Ker je Ustavno sodišče ugotovilo
protiustavnost izpodbijane ureditve že zaradi neskladja z 22. členom Ustave, ni
ocenjevalo drugih očitkov predlagatelja.
C.
28. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 25. člena, 48. člena in drugega odstavka 40. člena
ZUstS ter petega odstavka 46. člena v zvezi s tretjo alinejo tretjega odstavka
46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10,
56/11, 70/17 in 35/20)v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice in
sodniki dr. Matej Accetto, dr. Rok Čeferin, dr. Dunja Jadek Pensa, DDr. Klemen
Jaklič, dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, Marko Šorli in dr. Katja Šugman
Stubbs. Odločitev je sprejelo s šestimi glasovi proti trem. Proti so glasovali
sodnica Jadek Pensa ter sodnika Jaklič in Knez. Sodnica Jadek Pensa in sodnik
Knez sta dala odklonilni ločeni mnenji.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
_______________
1 Člen 221i ZFPPIPP.
2 Člen 221l ZFPPIPP.
3 Člen 50 ZFPPIPP.
4 Glej 235. člen in drugi odstavek
239. člena ZFPPIPP.
5 Glej sklepa Ustavnega sodišča št. U-I-143/13
z dne 2. 10. 2014 in št. U-I-205/13 z dne 18. 9. 2013.
6 Glej sklep Ustavnega sodišča št. U-I-39/15 z
dne 19. 11. 2015.
7 Tako sklepa Ustavnega sodišča št. U-I-186/15
z dne 7. 4. 2016 in št. U-I-187/15 z dne 14. 7. 2016.
8 Opozarja
torej na ustavnopravno upoštevne pomanjkljivosti ureditve, ki niso povezane s
pomenom in obsegom varstva v okviru instituta zlorabe pravic (prim.
121. člen ZFPPIPP v zvezi z 11. členom Zakona o pravdnem postopku
(Uradni list RS, št. 73/07 – uradno prečiščeno besedilo, 45/08 in 10/17 –
v nadaljevanju ZPP)).
9 Tako tudi A. Galič, Ustavno civilno procesno
pravo, GV Založba, Ljubljana 2004, str. 219.
10 Glej
npr. odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-12/12 z dne 11. 12. 2014 (Uradni
list RS, št. 92/14, in OdlUS XX, 30), 42. točka obrazložitve, in
št. Up-3/00 z dne 2. 3. 2000 (OdlUS IX, 132), 8. točka obrazložitve.
11 Prav tam.
12 Prim.
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-294/12 z dne 10. 6. 2015 (Uradni list
RS, št. 46/15, in OdlUS XXI, 4), 18.–19. točka obrazložitve.
13 Sedmi odstavek 221.j člena v zvezi s pododdelkom
4.2.2 ZFPPIPP.
14 Oddelek 4.3 ZFPPIPP in za upniško prisilno
poravnavo posebej tudi 221.i in 221.l člen ZFPPIPP.
15 Prvi odstavek 151. člena ZFPPIPP.
16 Drugi odstavek 151. člena ZFPPIPP.
17 Prim. 34. člen ZFPPIPP.
18 Člen 151a ZFPPIPP.
19 Drugi in tretji odstavek 221.l člena ZFPPIPP.
20 Četrti odstavek 221.l člena ZFPPIPP.
21 Ker
gre za gospodarsko družbo, ki je po 55. členu Zakona o gospodarskih
družbah (Uradni list RS, št. 65/09 – uradno prečiščeno besedilo, 33/11,
91/11, 32/12, 57/12, 82/13, 55/15 in 15/17 – ZGD-1) velika, srednja ali mala
družba (prim. sedmi odstavek 116. člena v zvezi s prvim odstavkom 221.h
člena ZFPPIPP).
22 Šesti odstavek 221.j člena ZFPPIPP.
23 Šesti odstavek 151. člena ZFPPIPP.
24 Četrti odstavek 158. člena ZFPPIPP.
25 Drugi odstavek 158. člena ZFPPIPP.
26 Prvi odstavek 138. člena ZFPPIPP.
27 Točka 2 55. člena ZFPPIPP.
28 Člen 50 ZFPPIPP.
29 Osmi odstavek 221.j člena ZFPPIPP.
30 Prvi odstavek 141. člena ZFPPIPP.
31 Točka 5 drugega odstavka in peti odstavek
141. člena ZFPPIPP.
32 Tako (sicer v okviru prilog) 1. točka tretjega
odstavka 221.j člena ZFPPIPP.
33 Drugi odstavek 20.a člena ZFPPIPP.
34 Člen 50 ZFPPIPP.
35 Sedmi odstavek 221.j člena v zvezi s pododdelkom
4.2.2 ZFPPIPP.
36 Glej 12. točko obrazložitve te odločbe.
37 Predlog
zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o finančnem poslovanju, postopkih
zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju – nujni postopek – EVA
2013-2030-0100 z dne 7. 11. 2013, str. 17.
38 Prav tam, str. 91.
39 Prim.
odločbo Ustavnega sodišča št. Up-769/16, U-I-81/17 z dne 12. 7. 2018
(Uradni list RS, št. 54/18, in OdlUS XXIII, 11), 16. točka obrazložitve.
40 Prim. prav tam, 16. točka obrazložitve.
41 Prim. prav tam, 19. točka obrazložitve.
42 Sedmi odstavek 221.j člena v zvezi s pododdelkom
4.2.2 ZFPPIPP.
43 Prim. 12. točko obrazložitve te odločbe.
44 Prim. peti odstavek 221.l člena ZFPPIPP.
45 Tako 59. člen ZFPPIPP.
46 Rok začne teči z dnem objave oklica o začetku
postopka prisilne poravnave (173. člen ZFPPIPP).
47 Prim. 2. točko prvega odstavka 209. člena
ZFPPIPP.
48 Prim. drugi in šesti odstavek 221.k člena v zvezi s
četrtim do šestim odstavkom 182. člena ZFPPIPP.
49 Prim. 12. točko obrazložitve te odločbe.
50 Prim. deseti odstavek 221.j člena v zvezi s 1.
točko 172. člena ZFPPIPP.
51 Prim. 13. do 16. točko obrazložitve te odločbe.
52 Prim. deseti odstavek 221.j člena ZFPPIPP.
53 Prim. 12. točko obrazložitve te odločbe.
54 Prim.
12. točko obrazložitve te odločbe in odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-286/12, U-I-266/12 z dne 4. 6. 2014 (Uradni list RS,
št. 12/13, in 45/14), 12. točka obrazložitve.
55 Prim. 12. točko obrazložitve te odločbe.
56 Prim.
drugi odstavek 270. člena Zakona o izvršbi in zavarovanju (Uradni list RS,
št. 3/07 – uradno prečiščeno besedilo, 93/07, 28/09, 51/10, 26/11, 53/14,
54/15 in 11/18 – ZIZ).
57 Prim.
sklep Ustavnega sodišča št. Up-321/96 z dne 15. 1. 1997 (OdlUS VI, 80) in
odločbi Ustavnega sodišča št. Up-3/00 z dne 2. 3. 2000 (OdlUS IX, 132) ter
št. Up-1352/11 z dne 9. 5. 2013 (Uradni list RS, št. 47/13).
58 Tako deseti odstavek 221.j člena v zvezi s 1. točko
172. člena ZFPPIPP.