Številka: U-I-512/18-10
Datum: 23. 4. 2020
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Višjega sodišča v Ljubljani, na seji 23. aprila 2020
odločilo:
1. Zahteva za oceno ustavnosti druge alineje 2. točke
drugega odstavka 399. člena v zvezi s
384., 386. in 401. členom Zakona o
finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju
(Uradni list RS, št. 13/14 – uradno
prečiščeno besedilo, 10/15 – popr. in 27/16) se zavrže.
2. Druga alineja 2. točke
drugega odstavka 399. člena Zakona o
finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju,
kolikor se nanaša na 383.b člen tega
zakona, je v neskladju z Ustavo.
3. Državni zbor mora ugotovljeno neskladje iz prejšnje
točke odpraviti v roku enega leta po objavi te odločbe v Uradnem listu
Republike Slovenije.
4. Do odprave ugotovljene protiustavnosti se uporablja
druga alineja 2. točke drugega odstavka 399. člena
Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju,
kolikor se nanaša na 383.b člen tega zakona.
Obrazložitev
A.
1. Višje
sodišče v Ljubljani vlaga zahtevo za oceno ustavnosti druge alineje 2. točke
drugega odstavka 399. člena Zakona o
finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju
(v nadaljevanju ZFPPIPP) pri odločanju v pritožbenem postopku zoper
prvostopenjski sklep o zavrnitvi predloga za odpust obveznosti. Zatrjuje
neskladje z drugim odstavkom 14. člena in
23. členom Ustave. Prvostopenjsko sodišče
je dolžnikov ponovni predlog za odpust obveznosti na podlagi druge alineje 2. točke drugega odstavka 399. člena ZFPPIPP zavrnilo, ker je bil odpust v
okviru istega stečajnega postopka predhodno že pravnomočno zavrnjen na podlagi
ugotovljene kršitve 383.b člena ZFPPIPP (neodzivanje na pozive upraviteljice)
in od pravnomočnosti zavrnitve še ni preteklo deset let. Dolžnik v ponovnem
predlogu opozarja tudi na posebne okoliščine prvotne kršitve.
2. Predlagatelj opozarja, da 2. točka
drugega odstavka 399. člena ZFPPIPP ne dovoljuje odpusta obveznosti v
obdobju desetih let. Zakonodajalec je tako nedovoljenost odpusta v obdobju
desetih let na eni strani predvidel za dolžnike, ki so kršili svoje obveznosti
glede (i) dosegljivosti sodišču in upravitelju (383.b člen ZFPPIPP), (ii) poročanja
dolžnika o njegovem premoženjskem stanju (384. člen
ZFPPIPP), (iii) omejitve poslovne sposobnosti (386. člen
ZFPPIPP) ter (iv) v zvezi z delovnim razmerjem oziroma prizadevanjem za
zaposlitev (401. člen ZFPPIPP). Navaja,
da je ista desetletna prepoved predvidena na drugi strani tudi za kvalitativno
povsem drugačne vrste kršitev, in sicer za (i) tiste dolžnike, ki so bili na
podlagi kazenske evidence pravnomočno obsojeni za kaznivo dejanje proti
premoženju ali gospodarstvu,1 (ii) tiste, ki so jim bile obveznosti že odpuščene,2 in (iii) tiste, ki so s prikrivanjem ali lažnim prikazovanjem
podatkov o svojem premoženjskem položaju ali z drugačno prevaro dosegli izdajo
sklepa o odpustu obveznosti (411. člen
ZFPPIPP).3 Izenačitev
navedenih skupin položajev, ki so po svoji naravi bistveno različni, je po
mnenju predlagatelja arbitrarna in v nasprotju z načelom enakosti iz drugega
odstavka 14. člena Ustave.
3. Predlagatelj pojasnjuje, da v
primeru dolžnikov, ki jim je bil odpust zavrnjen zaradi kršitev dosegljivosti
sodišču in upravitelju, že na podlagi zakona v obdobju desetih let ne more
presojati vsebinskih pogojev za odpust. Tako tudi nima možnosti presojanja
novih oziroma spremenjenih okoliščin, ki bi lahko nastale v primeru
dolžnikovega položaja v tako dolgem obdobju. Po mnenju predlagatelja je tako
absolutno določeno obdobje nerazumno dolgo in pomeni tudi kršitev pravice do
sodnega varstva iz 23. člena Ustave.
Sodišče namreč v obdobju desetih let vsebinsko ne more odločati o odpustu
obveznosti. Tako tudi ne more upoštevati vseh okoliščin posameznega primera in
različnosti možnih (opravičljivih) razlogov za kršitev 383.b člena ZFPPIPP v
prvotnem postopku odpusta. Predlagatelj navaja, da sodišča po drugi strani na
podlagi zakona vselej upoštevajo, ko pride do izbrisa kazenske obsodbe ali
steka pogojev za izbris v času preizkusnega obdobja.4
4. Državni zbor na zahtevo ni
odgovoril.
B. – I.
5. Drugi
odstavek 399. člena ZFPPIPP se glasi:
»(2) Odpust obveznosti ni dovoljen:
1. če je bil stečajni dolžnik pravnomočno
obsojen za kaznivo dejanje proti premoženju ali gospodarstvu, razen če je ta
obsodba do poteka preizkusnega obdobja že izbrisana iz
kazenske evidence ali če se do poteka preizkusnega
obdobja izpolnijo pogoji za njen izbris na podlagi zakonske rehabilitacije, ali
2. če je bilo o odpustu obveznosti
stečajnemu dolžniku že pravnomočno odločeno v naslednjih primerih in od
pravnomočnosti sklepa ali sodbe še ni preteklo deset let:
-
če so bile stečajnemu dolžniku njegove obveznosti že odpuščene,
-
če je bil predlog stečajnega dolžnika za odpust obveznosti zavrnjen, ker
je dolžnik kršil svoje obveznosti iz 383.b, 384., 386. ali 401. člena
tega zakona, ali zaradi ovire iz tretjega odstavka tega člena ali
-
če je bil sklep o odpustu obveznosti razveljavljen po 411. členu
tega zakona.«
6. Člen 383b
ZFPPIPP se glasi:
»383.b člen
(dosegljivost dolžnika
sodišču in upravitelju)
(1) Dolžnik
je dolžan sodelovati s sodiščem in z upraviteljem ter se odzivati na sodna
pisanja in pozive upravitelja.
(2) Dolžnik
mora sodišču in upravitelju poleg identifikacijskih podatkov posredovati tudi
naslednje kontaktne podatke, na katerih je zanesljivo dosegljiv: elektronski
naslov ali telefonsko številko in poštni naslov za vročanje pošiljk, če je ta
različen od naslova njegovega stalnega ali začasnega prebivališča.«
7. Sodišče, ki pri odločanju meni, da
je zakon ali del zakona, ki bi ga moralo uporabiti, protiustaven, prekine
postopek in z zahtevo začne postopek za oceno njegove ustavnosti (156. člen Ustave in prvi odstavek 23. člena Zakona o Ustavnem sodišču, Uradni list
RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno
besedilo, 109/12 in 23/20 – v nadaljevanju ZUstS). Da zahteva sodišča zadosti
tej procesni predpostavki, se mora nanašati na del zakona oziroma zakonsko
določbo, na katero bi moralo sodišče opreti svojo odločitev. Izpodbijana
zakonska določba mora biti torej za odločitev sodišča upoštevna.5 Ustavno sodišče
je upravičeno intervenirati le takrat, kadar je ustavnosodna presoja zakona
potrebna za zagotovitev ustavnoskladne odločitve v konkretnem sodnem postopku.
Zato mora sodišče v zahtevi za presojo ustavnosti utemeljiti, da mora v
konkretni zadevi, v kateri sodi, uporabiti (domnevno protiustavno) zakonsko
ureditev na način, ki mu preprečuje ustavnoskladno odločitev.6 Navedeno pomeni,
da mora biti odločitev Ustavnega sodišča o domnevni protiustavnosti zakona
odločilna (nujna) za odločanje sodišča v konkretnem sodnem postopku.7
8. Predlagatelj
je s sklepom št. St 296/2016 z dne 7. 8. 2018 prekinil pritožbeni postopek zoper
sklep o zavrnitvi dolžnikovega predloga za odpust obveznosti. Med drugim
zatrjuje, da je druga alineja 2. točke drugega odstavka 399. člena ZFPPIPP v neskladju z Ustavo tudi zato,
ker določa, da odpust obveznosti ni dovoljen, če je bilo o odpustu obveznosti
stečajnemu dolžniku že pravnomočno odločeno in od pravnomočnosti sklepa ali
sodbe še ni preteklo deset let, če je bil predlog stečajnega dolžnika za odpust
obveznosti zavrnjen, ker je dolžnik kršil svoje obveznosti iz 384., 386. ali
401. člena ZFPPIPP. Ker je iz navedb
predlagatelja in priloženega prvostopenjskega sklepa o zavrnitvi ponovnega
predloga za odpust obveznosti mogoče razbrati, da je bil prvotni predlog
stečajnega dolžnika za odpust obveznosti zavrnjen, ker je dolžnik kršil svoje
obveznosti iz 383.b člena ZFPPIPP, ne pa tudi iz razloga kršitev obveznosti iz
384., 386. ali 401. člena ZFPPIPP, je
odločitev Ustavnega sodišča v obravnavanem primeru nujna le glede ustavnosti
ureditve v delu druge alineje 2. točke drugega odstavka 399. člena ZFPPIPP
v zvezi s 383.b členom ZFPPIPP. Zato je Ustavno sodišče zahtevo za oceno
ustavnosti v delu druge alineje 2. točke drugega odstavka
399. člena v zvezi s 384., 386. in
401. členom ZFPPIPP zavrglo (1. točka izreka).
B. – II.
9. Predlagatelj
opozarja, da je absolutno določeno desetletno obdobje nedovoljenosti odpusta od
pravnomočnosti zavrnitve prvotnega predloga na podlagi 383.b člena ZFPPIPP
nerazumno dolgo. Ker sodišče v navedenem obdobju o odpustu obveznosti ne more
odločati po vsebini, po navedbah predlagatelja tudi ne more upoštevati vseh
okoliščin posameznega primera in različnosti možnih (opravičljivih) razlogov za
kršitev 383.b člena ZFPPIPP v prvotnem postopku odpusta. Predlagatelj torej
smiselno uveljavlja kršitev načela enakosti iz drugega odstavka 14. člena Ustave iz razloga, ker zakonodajalec z
absolutno nedovoljenostjo predloga v obdobju desetih let za vse primere kršitev
sodelovalne dolžnosti 383.b člena ZFPPIPP predvideva enako pravno posledico.
Odpusta obveznosti namreč v absolutnem obdobju desetih let od pravnomočnosti sklepa
o zavrnitvi predloga za odpust obveznosti nikoli ne dovoljuje, s čimer hkrati v
vseh primerih kršitev 383.b člena ZFPPIPP tudi dejansko preprečuje ponovno
vložitev predloga v okviru istega (torej še ne končanega) stečajnega postopka.
10. Drugi
odstavek 14. člena Ustave zagotavlja
splošno enakost pred zakonom. Zakonodajalca zavezuje, da enake položaje pravnih
subjektov uredi enako, različne pa ustrezno različno. Če zakonodajalec v
bistvenem enake položaje ureja različno ali v bistvenem različne položaje ureja
enako, mora za to obstajati razumen razlog, stvarno povezan s predmetom
urejanja (ustavno dopusten razlog).8 Za presojo o tem, katere
podobnosti in razlike v položajih so bistvene, je torej treba izhajati iz
predmeta pravnega urejanja. Poleg položajev, ki ju primerjamo med seboj, pomeni
predmet pravnega urejanja tretji element primerjave (tertium comparationis)
– to je vrednostno merilo primerjave, glede na katero dva položaja primerjamo
med seboj.9
11. Ker
je odpust obveznosti na dolžnikovi strani bistveno povezan z vrednostno oceno
(primernostjo) njegovih ravnanj,10 je tudi vrednostno merilo
primerjave v temelju opredeljeno z namenom postopka odpusta obveznosti in torej
tudi vrednotenjem posameznih skupin primerov (kršitev oziroma razlogov) z vidika
stopnje očitka (protipravnosti oziroma krivde), ki ga je mogoče nasloviti na
dolžnika.
12. Člen 383b ZFPPIPP v postopku
osebnega stečaja dolžniku zapoveduje sodelovanje s sodiščem ter odzivanje na
sodna pisanja in pozive upravitelja.11 Določa tudi njegovo
obveznost, da sodišču in upravitelju posreduje identifikacijske in kontaktne
podatke, na katerih je zanesljivo dosegljiv.12
Ker je treba v postopku osebnega stečaja (med drugim)
ugotoviti in spremljati tudi stanje dolžnikovega premoženja13 ter ugotoviti
obseg stečajne mase,14 sta zahtevi po dolžnikovi dosegljivosti in
sodelovanju razumni in nujni z vidika zagotavljanja namena postopka osebnega
stečaja15 in znotraj njega tudi postopka odpusta obveznosti,16 kjer
za dolžnika veljajo še dodatne obveznosti.17 Sodelovanje
dolžnika v okviru poročanja ter odzivanja upravitelju in sodišču so torej v
primeru postopka odpusta obveznosti še posebej poudarjena. Dolžnikova kršitev
obveznosti iz 383.b člena
ZFPPIPP tako pomeni protipravno ravnanje, ki ga zakon upravičeno tudi
sankcionira. ZFPPIPP kot primarno sankcijo za kršitev navedenih obveznosti
predvideva možnost vložitve ugovora s strani upravitelja ali upnika, ki lahko
po odločitvi sodišča pripelje do ustavitve postopka odpusta obveznosti in zavrnitve
predloga za odpust teh obveznosti.18 Šele v posledici prvotne
pravnomočne zavrnitve predloga za odpust nastopi tudi posledica izpodbijane
določbe, ki določa, da odpust ni dovoljen še v obdobju nadaljnjih deset let po
pravnomočni zavrnitvi iz razloga kršitve 383.b člena ZFPPIPP. Tako dolgo
obdobje dejansko tudi pomeni, da v okviru istega (torej še ne končanega)
stečajnega postopka ponovni predlog v primeru kršitve 383.b člena ZFPPIPP
praktično nikoli ni dovoljen.
13. V primeru kršitev obveznosti iz
383.b člena ZFPPIPP gre za zelo široko polje možnih kršitev na strani dolžnika.
V osnovi gre v primeru kršitev 383.b člena ZFPPIPP za opustitve, ki so lahko
izvršene namenoma, iz malomarnosti in v izjemnih primerih morda celo brez
izrazitega vrednostnega očitka, ki bi ga bilo mogoče utemeljeno nasloviti na
dolžnika. Gre tudi za kršitve, ki same po sebi nimajo nujno vselej negativnih
posledic za stečajno maso ter obseg in časovni okvir poplačila upnikov. Zelo
različna sta lahko tudi dolžnikov odnos do posameznih primerov kršitev in
(občutena) teža njegovega položaja, s katerim se sooča v izjemnem položaju
osebnega stečaja (in znotraj njega odpusta obveznosti), ki je pravni izraz
poskusa rešitve njegove ekonomske eksistenčne grožnje. Posledično je tudi
stopnja vrednostnega očitka, ki ga je mogoče utemeljeno nasloviti na dolžnika,
lahko zelo različna. Zakonodajalec je kljub temu za vse različne možne kršitve
383.b člena ZFPPIPP predvidel enotno in zelo strogo sankcijo. Ta odpusta
obveznosti nikdar ne dovoljuje v obdobju desetih let od pravnomočnosti sklepa o
zavrnitvi dolžnikovega predloga za odpust na podlagi kršitve 383.b člena ZFPPIPP. Zakonodajalec torej sodiščem v
nobenem primeru (in torej niti v primeru izrazito blagih kršitev) ne dovoljuje,
da bi načelo enakosti udejanjila na način, ki bi izjemoma lahko dopuščal
uporabo drugačne pravne posledice v obliki (po obsegu ali vrsti) milejše
sankcije.19
14. Iz zakonodajnega gradiva razlogov
za enako ostro obravnavo zelo različnih in torej tudi izrazito blagih kršitev obveznosti
iz 383.b člena ZFPPIPP ni mogoče razbrati. Skladno s prvim odstavkom 399. člena ZFPPIPP je namen odpusta obveznosti
poštenemu in vestnemu stečajnemu dolžniku omogočiti, da preneha tisti del
njegovih obveznosti, ki jih ni zmožen izpolniti iz premoženja, ki ga ima ob
začetku postopka osebnega stečaja ali ki ga lahko pridobi med postopkom
osebnega stečaja do poteka preizkusnega obdobja. Ureditev, ki od sodišča nujno
zahteva uporabo enake (ostre) sankcije v vseh primerih kršitev obveznosti iz
383.b člena ZFPPIPP, predpostavlja, da je dolžnik v primeru vsake in morda še
tako minorne kršitve 383.b člena vselej nujno tudi nevesten in nepošten.
Navedenega zaključka pa ni mogoče sprejeti v vseh tistih primerih kršitev 383.b
člena ZFPPIPP, ki lahko, če sploh, utemeljujejo le izrazito majhno stopnjo
vrednostnega očitka dolžniku. Dejanski učinek izpodbijane ureditve je torej
lahko tudi v nasprotju z zakonsko opredeljenim namenom obveznosti, kakor ga
opredeljuje prvi odstavek 399. člena
ZFPPIPP. Ustavno sodišče tako razumnih razlogov, ki bi upravičevali enako
obravnavo vseh in torej tudi najblažjih kršitev obveznosti iz 383.b člena
ZFPPIPP, ni moglo razbrati. Izpodbijana ureditev je zato v neskladju z načelom
enakosti iz drugega odstavka 14. člena
Ustave. Ker je Ustavno sodišče ugotovilo, da je izpodbijana določba v nasprotju
z načelom enakosti iz drugega odstavka 14. člena
Ustave, se z očitkom kršitve pravice do sodnega varstva iz 23. člena
Ustave ni ukvarjalo. Razveljavitev 2. točke drugega odstavka 399. člena ZFPPIPP,
kolikor se nanaša na 383.b člen ZFPPIPP, bi (z izjemo prvotne zavrnitve
predloga) pomenila odsotnost kakršnekoli sankcije za dolžnika v primeru kršitve
sicer za potek stečajnega postopka razumnih obveznosti iz 383.b člena ZFPPIPP.
Ker zakon ureja primere nedovoljenosti odpusta obveznosti v neskladju z načelom
enakosti iz drugega odstavka 14. člena
Ustave na način, ki ne omogoča razveljavitve, je Ustavno sodišče na podlagi
prvega odstavka 48. člena ZUstS ugotovilo
njegovo protiustavnost (2. točka izreka). V skladu z drugim odstavkom
navedenega člena bo zakonodajalec moral sprejeti ureditev, ki bo omogočala
ustavnoskladno uveljavitev navedene ustavne pravice. Ustavno sodišče je
zakonodajalcu določilo enoletni rok za odpravo ugotovljene protiustavnosti (3.
točka izreka).
15. V skladu z ustaljeno ustavnosodno
presojo učinkuje ugotovitev protiustavnosti zakonske določbe tako, da njena
uporaba v sodnih postopkih ne bo v nasprotju z razlogi, ki so Ustavnemu sodišču
narekovali ugotovitev njene protiustavnosti. V primeru ustavnosodne presoje
predpisa namreč pomenita izrek in obrazložitev odločbe celoto, zato ne veže le
izrek, temveč vežejo tudi razlogi (ratio decidendi), vsebovani v
obrazložitvi. Sodišča morajo zato, dokler zakonodajalec ne odpravi ugotovljene protiustavnosti,
odločati v skladu z razlogi ugotovitvene odločbe.20 Vendar tega ni
mogoče doseči tedaj, kadar je kljub temu potrebna ustrezna ureditev, da bi se
človekova pravica lahko uresničevala (drugi odstavek 15. člena Ustave). Zato je Ustavno sodišče na podlagi
pooblastila iz drugega odstavka 40. člena
ZUstS odločilo, da se ugotovljena protiustavna ureditev uporablja, dokler
zakonodajalec ne odpravi njene protiustavnosti (4. točka izreka). Sodelovalna
dolžnost stečajnega dolžnika, ki jo predvideva 383.b člen
ZFPPIPP, je namreč nujna za nemoten potek in uresničitev ciljev postopka
osebnega stečaja in v njegovem okviru tudi postopka odpusta obveznosti.21 Iz navedenega
razloga kršitev navedene dolžnosti v postopku osebnega stečaja nujno tudi
zahteva določeno sankcijo. Vprašanje vrste in načina zakonskega sankcioniranja
navedenih kršitev in zagotovitve možnosti sodišč, da lahko ustrezno in v skladu
z načelom enakosti iz drugega odstavka 14. člena Ustave opredelijo in
ovrednotijo (milejše) primere kršitev ter jih ustrezno sankcionirajo, je namreč
kompleksno vprašanje, ki zaradi ustreznega (tudi postopkovnega) vidika
vrednotenja in upoštevanja zapletene in zaostrene narave razmerij med dolžnikom
in upniki22 terja celovito zakonsko ureditev, ki jo mora sprejeti
zakonodajalec. Vrednotenje in ustrezno sankcioniranje kršitev sodelovalne
dolžnosti 383.b člena ZFPPIPP lahko namreč vpliva na obstoječi postopek odpusta
obveznosti (in širše osebnega stečaja) ter tudi na pravni položaj upnikov
stečajnega dolžnika. Navedeni interesi pretehtajo nad interesom stečajnega
dolžnika do takojšnje zagotovitve možnosti opredelitve in vrednotenja blažjih
primerov kršitev, ki bi lahko omogočala hitrejšo ponovno vložitev predloga za
odpust obveznosti.
C.
16. Ustavno
sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi prvega odstavka 25. člena, 48. člena
in drugega odstavka 40. člena ZUstS ter petega odstavka v zvezi s tretjo
alinejo tretjega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07,
54/10, 56/11, 70/17 in 35/20) v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice
in sodniki dr. Matej Accetto, dr. Rok Čeferin, dr. Dunja Jadek Pensa,
DDr. Klemen Jaklič, dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, Marko Šorli in
dr. Katja Šugman Stubbs. Odločitev je sprejelo soglasno. Sodnik Accetto je dal
pritrdilno ločeno mnenje.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
_______________
1 Tako 1. točka drugega
odstavka 399. člena ZFPPIPP.
2 Prva alineja 2. točke
drugega odstavka 399. člena ZFPPIPP.
3 Tretja alineja 2.
točke drugega odstavka 399. člena
ZFPPIPP.
4 Točka 1 drugega
odstavka 399. člena ZFPPIPP.
5 Glej sklepa Ustavnega
sodišča št. U-I-143/13 z dne 2. 10. 2014 in št. U-I-205/13
z dne 18. 9. 2013.
6 Glej sklep Ustavnega
sodišča št. U-I-39/15 z dne 19. 11. 2015.
7 Tako sklepa Ustavnega
sodišča št. U-I-186/15 z dne 7. 4. 2016
in št. U-I-187/15 z dne 14. 7. 2016.
8 Glej odločbi Ustavnega
sodišča št. U-I-147/12 z dne 29. 5. 2013
(Uradni list RS, št. 52/13, in OdlUS XX,
7) ter št. U-I-186/12 z dne 14. 3. 2013
(Uradni list RS, št. 25/13, in OdlUS XX,
3).
9 Tako odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-175/11 z dne 10. 4. 2014
(Uradni list RS, št. 29/14).
10 Prim. prvi odstavek
399. člena ZFPPIPP ter tudi odločbo
Ustavnega sodišča št. Up-676/15 z dne 23.
11. 2017, 18. točka obrazložitve.
11 Tako prvi odstavek
383.b člena ZFPPIPP.
12 Tako drugi odstavek
383.b člena ZFPPIPP.
13 Tako 384. člen ZFPPIPP.
14 Tako 389. člen ZFPPIPP.
15 Prim. 382. člen ZFPPIPP.
16 Prim 399. člen ZFPPIPP.
17 Tako 401. člen ZFPPIPP.
18 Tako 2. točka
prvega odstavka 403. člena ZFPPIPP v
zvezi s 1. točko prvega odstavka 406. člena
ZFPPIPP.
19 V zvezi z
udejanjanjem sorazmernosti prim. odločbo št. U-I-12/12
z dne 11. 12. 2014 (Uradni list RS, št. 92/14,
in OdlUS XX, 30), 19. točka obrazložitve.
20 Odločba Ustavnega sodišča
št. Up-2597/07 z dne 4. 10. 2007 (Uradni list RS, št. 94/07, in OdlUS XVI, 108), 6. točka obrazložitve.
21 Prim 12. točko
obrazložitve te odločbe.
22 Prim. odločbo
Ustavnega sodišča št. Up-769/16,
U-I-81/17 z dne 12. 7. 2018 (Uradni list RS, št. 54/18,
in OdlUS XXIII, 11), 16. točka obrazložitve.