Številka: U-I-82/17-14
Datum: 9. 4. 2020
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Vrhovnega sodišča, na seji 9. aprila 2020
odločilo:
Drugi odstavek 93. člena Zakona o obrambi (Uradni list RS, št.
103/04 – uradno prečiščeno besedilo in 95/15) ni v neskladju z Ustavo.
Obrazložitev
A.
1. Vrhovno sodišče (v nadaljevanju
predlagatelj) je s sklepom št. VIII Ips 158/2016 z dne 7. 3. 2017 prekinilo
revizijski postopek v individualnem delovnem sporu zaradi povračila stroškov
izobraževanja. Vložilo je zahtevo, naj Ustavno sodišče oceni ustavnost drugega
odstavka 93. člena Zakona o obrambi (v nadaljevanju ZObr) v zvezi z obveznostjo
plačila sorazmernega dela stroškov osnovnega vojaško strokovnega usposabljanja
v primeru enostranske odpovedi pogodbe o zaposlitvi. Po mnenju predlagatelja je
ta določba v neskladju s 14. in 49. členom Ustave v zvezi z 2. členom Ustave
(načelom sorazmernosti). V neskladju s 14. členom Ustave naj bi bila zato, ker
v zvezi s povrnitvijo stroškov neutemeljeno različno obravnava pripadnike
stalne sestave Slovenske vojske, ki lahko brez povrnitve stroškov usposabljanja
enostransko odpovejo pogodbo o zaposlitvi šele po desetih letih, ter ostale
javne uslužbence, ki morajo po končanem izobraževanju ostati v delovnem
razmerju pri istem delodajalcu vsaj še toliko časa, kot je v skladu s
študijskim programom trajalo izobraževanje, v nasprotnem primeru ima
delodajalec pravico do povrnitve sorazmernega dela plačanih stroškov
izobraževanja. Predlagatelj se pri tem sklicuje na četrti odstavek 101. člena
Zakona o javnih uslužbencih (Uradni list RS, št. 63/07 – uradno prečiščeno
besedilo in 65/08 – v nadaljevanju ZJU). Po njegovem mnenju naj bi bila
izpodbijana določba v neskladju s 14. členom Ustave tudi zato, ker naj bi neutemeljeno
različno obravnavala tudi pripadnike stalne sestave Slovenske vojske glede na
to, ali gre za povrnitev stroškov osnovnega vojaškega usposabljanja ali pa za
povrnitev stroškov ostalih oblik izobraževanja. Da jim stroškov ostalih oblik
izobraževanja ne bi bilo treba povrniti, se zahteva, da na delu ostanejo vsaj
dvakrat toliko časa, kot traja izobraževanje, pri osnovnem vojaškem
usposabljanju pa je po predlagateljevih navedbah to obdobje desetkrat ali celo
dvajsetkrat daljše od trajanja usposabljanja. Predlagatelj meni, da je
izpodbijana določba tudi v nasprotju s svobodo dela iz 49. člena Ustave.
Prekomerno naj bi posegala v prosto izbiro zaposlitve, ker pod grožnjo vračila
sredstev omejuje dejansko možnost pripadnika stalne sestave, da si poišče drugo
zaposlitev, ne da bi imel nesorazmerno dolgo dolžnost vračati sorazmerni del
stroškov osnovnega vojaškega usposabljanja.
2. Državni zbor v odgovoru na zahtevo
primarno uveljavlja, da je treba zahtevo zavreči, ker predlagatelj ni izkazal
obstoja vseh procesnih predpostavk. Opozarja namreč, da se izpodbijana določba
ZObr nanaša le na pripadnike stalne sestave Slovenske vojske, ki so pogodbo o
zaposlitvi odpovedali enostransko, tožencu v prekinjenem revizijskem postopku
pa je pogodba o zaposlitvi prenehala sporazumno. Državni zbor zato meni, da
izpodbijana zakonska določba ne more pomeniti pravne podlage za odločanje v
konkretnem sporu, zaradi česar niso izpolnjene procesne predpostavke za
obravnavo predlagateljeve zahteve. Državni zbor zahtevi nasprotuje tudi po
vsebini, pri čemer se sklicuje na dosedanjo ustavnosodno presojo v zvezi s tem.
Navaja, da je izpodbijana zaveza in z njo povezana nadomestna izpolnitev v
obliki vračila stroškov izobraževanja vsebovana v pisni pogodbi o zaposlitvi in
da se lahko pripadnik stalne sestave Slovenske vojske zakonski obveznosti
zaposlitve izogne z vračilom dejanskih stroškov osnovnega vojaškega strokovnega
usposabljanja, katerih višina se s potekom časa sorazmerno zmanjšuje. Državni
zbor opozarja še, da je osnovno vojaško strokovno usposabljanje namenjeno
usposobitvi za funkcije in poklice, ki imajo poseben ustavnopravni pomen. Po
mnenju Državnega zbora je časovna omejenost delovnih razmerij poklicnih
pripadnikov vojske stvaren razlog, ki upravičuje drugačno izpodbijano ureditev
od ureditve, ki velja za druge javne uslužbence.
3. Svoje mnenje o zahtevi je dala Vlada, ki
opozarja na posebnosti glede zahtev dela na obrambnem področju. Poudarja, da
izpodbijana ureditev velja le za pripadnike stalne sestave Slovenske vojske, ki
so vojaške osebe, pri čemer so ti ob sklepanju pogodbe o zaposlitvi s tem
seznanjeni. Navaja, da brez desetletne zaveze ne bi bilo mogoče zagotoviti
ustreznega in kvalificiranega kadra za izvajanje nalog na področju obrambe, saj
s krajšo zavezo ne bi dosegli optimizacije znanja in usposobljenosti vojaških
oseb za opravljanje nalog.
4. Predlagatelj je na odgovor Državnega
zbora odgovoril le v delu, ki se nanaša na pomisleke glede obstoja procesnih
predpostavk za vložitev zahteve. V zvezi s tem navaja, da je toženec 5. 8. 2011
podal odpoved pogodbe o zaposlitvi iz osebnega razloga, pri čemer je izrazil
željo, da odpoved učinkuje od 30. 9. 2011 dalje. Pravdni stranki sta 26. 9.
2011 sklenili sporazum o prenehanju veljavnosti pogodbe o zaposlitvi. V njem sta
se dogovorili, da bo toženec povrnil stroške vojaškega strokovnega
usposabljanja na šoli za podčastnike v znesku 7.612,48 EUR. Tožeča stranka je v
individualnem delovnem sporu kot pravno podlago te obveznosti navedla
izpodbijano določbo. Ker je pogodbena avtonomija v delovnem pravu omejena z 9.
členom Zakona o delovnih razmerjih (Uradni list RS, št. 21/13, 78/13 – popr.,
52/16 in 81/19 – v nadaljevanju ZDR-1), predlagatelj opozarja, da se toženec s
sporazumom ni mogel veljavno zavezati k nečemu, česar po zakonu ni bil dolžan
storiti. Ker je odgovor na vprašanje, ali je na podlagi sporazuma toženec
dolžan plačati vtoževani znesek, odvisen od tega, ali bi bil to dolžan storiti
tudi na podlagi izpodbijane določbe, predlagatelj meni, da je tudi za presojo
obveznosti na podlagi sklenjenega sporazuma treba uporabiti izpodbijano
ureditev. Kot posebno okoliščino je po mnenju predlagatelja treba upoštevati
tudi to, da je najprej toženec podal odpoved pogodbe o zaposlitvi. Predlagatelj
utemeljuje še, zakaj določbe Pravilnika o izobraževanju, usposabljanju in
izpopolnjevanju v Ministrstvu za obrambo, na katere se je oprlo pritožbeno
sodišče, ne morejo biti pravna podlaga za odločanje v tem sporu.
5. Ustavno sodišče je tudi mnenje Vlade
poslalo predlagatelju, ki se o njem ni izjavil.
B. – I.
6. Predlagatelj zahteva oceno ustavnosti
drugega odstavka 93. člena ZObr. Kot je razvidno iz zahteve, dejansko
nasprotuje tej določbi zgolj v delu, ki opredeljuje desetletno obdobje, v
katerem je pripadnik stalne sestave zavezan vrniti sorazmeren del stroškov
osnovnega vojaško strokovnega usposabljanja v primeru, če pogodbo o zaposlitvi
enostransko odpove (prvi stavek drugega odstavka 93. člena ZObr).
7. Pogoji, pod katerimi lahko sodišče kot
predlagatelj začne postopek za oceno ustavnosti zakona pred Ustavnim sodiščem,
so določeni v 156. členu Ustave in 23. členu Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni
list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo, 109/12 in 23/20 – v
nadaljevanju ZUstS). Sodišče prekine postopek, ki ga vodi, in začne postopek
pred Ustavnim sodiščem le, če oceni, da je zakonska določba, ki bi jo moralo
uporabiti pri odločanju, protiustavna. V obravnavanem primeru je predlagatelj
prekinil postopek odločanja o reviziji zoper sodbo Višjega delovnega in
socialnega sodišča v sporu o povračilu stroškov osnovnega vojaško strokovnega
usposabljanja na podlagi sklenjenega sporazuma o prenehanju veljavnosti pogodbe
o zaposlitvi med pravdnima strankama. Odgovor na vprašanje, ali je na podlagi
sporazuma toženec dolžan plačati vtoževani znesek, je zaradi omejitve
avtonomije pogodbenih strank v delovnem razmerju (9. člen ZDR-1) odvisen od
tega, ali bi bil toženec to dolžan storiti tudi na podlagi drugega odstavka 93.
člena ZObr. Zato je za presojo obveznosti na podlagi sklenjenega sporazuma v
prekinjenem revizijskem postopku treba uporabiti izpodbijano ureditev.
B. – II.
Zakonodajna ureditev
8. Predlagatelj izpodbija zakonsko
določbo, ki določa pravice in obveznosti pripadnika stalne sestave Slovenske
vojske med trajanjem pogodbe o zaposlitvi. Trajanje pogodbe o zaposlitvi je
določeno v prvem odstavku 92. člena ZObr, in sicer kandidat za podčastnika
in častnika oziroma vojaškega uslužbenca sklene pogodbo o zaposlitvi za
nedoločen čas ali določen čas do deset let, ki se lahko podaljšuje za enako
časovno obdobje, vojak pa sklene pogodbo o zaposlitvi v trajanju do deset let,
ki se lahko podaljšuje za enako časovno obdobje, vendar ne dalj kot do 45.
leta.
9. Pogodbo o zaposlitvi za poklicno
delo na obrambnem področju lahko, upoštevajoč prvi odstavek 92. člena
ZObr, sklene, kdor izpolnjuje pogoje za poklicno opravljanje vojaške službe. Te
določa 88. člen ZObr, ki v drugi alineji tretjega odstavka kot enega izmed
pogojev določa tudi ustrezno izobrazbo. Ustrezna stopnja izobrazbe je za vojaka
praviloma končana srednja poklicna šola, za podčastnika srednja ali višja šola
in za častnika najmanj visoka strokovna šola (peti odstavek 88. člena
ZObr). Drugi odstavek 92. člena ZObr določa, da mora kandidat, ki je
sklenil pogodbo o zaposlitvi, uspešno opraviti vojaško strokovno usposabljanje,
in sicer: kandidat za vojaka – predpisano osnovno vojaško strokovno
usposabljanje v enem letu od sklenitve pogodbe; kandidat za podčastnika – šolo
za podčastnike v enem letu od sklenitve pogodbe; kandidat za častnika – šolo za
častnike v dveh letih od sklenitve pogodbe; ter kandidat za vojaškega
uslužbenca – osnovno usposabljanje za delo v vojski v enem letu od sklenitve
pogodbe. Če vojaško strokovnega usposabljanja ne opravi uspešno, pogodba o
zaposlitvi preneha veljati v roku 30 dni od datuma, določenega za zaključek
usposabljanja (tretji odstavek 92. člena ZObr). Upoštevajoč tretji stavek
četrtega odstavka 92. člena ZObr, se namreč uspešno opravljeno osnovno
vojaško strokovno usposabljanje za vojaka šteje kot pogoj za poklicno delo v
Slovenski vojski. Sedmi odstavek 92. člena določa tudi, da kandidati za
podčastnike in častnike ne morejo samostojno opravljati formacijskih dolžnosti,
dokler ne opravijo šol iz drugega odstavka tega člena. Na podlagi petega
odstavka 92. člena ZObr lahko kandidat, ki je uspešno opravil šolo za
podčastnike ali častnike, organizirano kot višješolsko ali visokostrokovno
oziroma univerzitetno izobraževanje, sklene pogodbo o zaposlitvi brez dodatnih
pogojev iz drugega odstavka 92. člena ZObr (obveznost vojaško strokovnega
usposabljanja). Deseti odstavek 92. člena ZObr določa vsebino pogodbe o
zaposlitvi za vojaka, podčastnika, častnika ali vojaškega uslužbenca. Pogodba
se sklene v pisni obliki in mora vsebovati podatke o pogodbenih strankah,
datumu nastopa dela in času trajanja delovnega razmerja. Pogodba lahko vsebuje
še druge pravice in obveznosti delavca, lahko pa glede teh napotuje na uporabo
zakona oziroma na splošne akte ministrstva. V pogodbi o zaposlitvi se določi
tudi obveznost opravljanja temeljnega vojaško strokovnega usposabljanja, če
kandidat nima odsluženega vojaškega roka.
10. Vojaško izobraževanje in
usposabljanje je urejeno v 64. členu ZObr. Ministrstvo, pristojno za
obrambo, organizira šolo za podčastnike, šolo za častnike, poveljniško-štabno
šolo ter druge šole in centre za vojaško izobraževanje in usposabljanje. V
navedene šole se lahko vpišejo kandidati, ki izpolnjujejo pogoje za poklicno
delo v stalni sestavi vojske. Peti odstavek 64. člena ZObr omogoča, da se
šola za podčastnike organizira kot višješolsko izobraževanje, šola za častnike
kot visoko strokovno oziroma univerzitetno izobraževanje in poveljniško štabno
izobraževanje kot podiplomski študij v skladu s splošnimi predpisi. Predvidena
je tudi možnost, da se vojaške osebe za opravljanje določenih vojaških
dolžnosti šolajo v tujini (šesti odstavek 64. člena ZObr). Pogoje za vpis
in programe za vojaške šole določa minister, pristojen za obrambo (sedmi
odstavek 64. člena ZObr).
Presoja z vidika pravice do proste
izbire zaposlitve (drugi odstavek 49. člena Ustave)
11. Obveznost vračila stroškov
osnovnega vojaško strokovnega usposabljanja po predlagateljevem mnenju
prekomerno posega v pravico do svobodne izbire zaposlitve iz drugega odstavka
49. člena Ustave. Ustavno sodišče mora zato v nadaljevanju najprej
presoditi, ali izpodbijana ureditev sploh posega v to ustavno pravico.
12. Ustavna določba o svobodi dela
(49. člen Ustave) zagotavlja predvsem pravice, povezane z delom, kot so
pravica do proste izbire zaposlitve, pravica do dostopnosti vsakega delovnega
mesta pod enakimi pogoji in prepoved prisilnega dela.1 Drugi
odstavek 49. člena Ustave, na katerega se sklicuje predlagatelj, določa,
da vsakdo prosto izbira zaposlitev. Z vidika te ustavne določbe bi lahko bilo
upoštevno, če bi zakonska določba prepovedovala opravljanje določenega dela, če
bi določala pogoje za opravljanje določenega dela ali omejevala obseg dela.2
13. Vendar v tem primeru ne gre za
tako določbo. Izpodbijana določba namreč v povezavi s tem, da je delodajalec
delavcu zagotovil brezplačno usposabljanje za vojaški poklic, določa pogoje za
predčasno prenehanje opravljanja dela (vojaške službe). Delavec kljub izpodbijani
ureditvi prosto izbira, kaj bo delal po prenehanju vojaške službe. Njegovi
odločitvi je prepuščeno, ali bo delovno razmerje nadaljeval, ali pa ga bo
prekinil, plačal sorazmeren del stroškov osnovnega vojaško strokovnega
usposabljanja, ki mu jih je za pridobitev vojaškega poklica zagotovil
delodajalec, in se zaposlil drugje. Izpodbijana določba torej ne določa
nesorazmernih pogojev glede opravljanja dela, obsega dela in prepovedi
zaposlovanja drugje. Glede na navedeno Ustavno sodišče ugotavlja, da izpodbijana
ureditev niti ne sega na področje, ki ga varuje pravica do proste izbire
zaposlitve iz drugega odstavka 49. člena Ustave, zato z njo ni v
neskladju.
Presoja z vidika neenake obravnave (drugi
odstavek 14. člena Ustave)
14. Predlagatelj meni, da izpodbijana
ureditev neutemeljeno različno obravnava pripadnike stalne sestave Slovenske
vojske, ki lahko brez povrnitve stroškov usposabljanja enostransko odpovejo
pogodbo o zaposlitvi šele po desetih letih, ter ostale javne uslužbence, ki
morajo, da bi se izognili povrnitvi stroškov izobraževanja, po končanem
izobraževanju ostati v delovnem razmerju pri istem delodajalcu krajši čas. Po
mnenju predlagatelja naj bi bila izpodbijana določba v neskladju s
14. členom Ustave tudi zato, ker naj bi neutemeljeno različno obravnavala
tudi pripadnike stalne sestave Slovenske vojske glede na to, ali gre za
povrnitev stroškov osnovnega vojaškega usposabljanja ali pa za povrnitev
stroškov ostalih oblik izobraževanja.
15. Drugi odstavek 14. člena
Ustave zagotavlja splošno enakost pred zakonom. V skladu z ustaljeno
ustavnosodno presojo načelo enakosti pred zakonom zahteva, da je treba v
bistvenem enake položaje obravnavati enako. Za presojo o tem, katere podobnosti
in razlike v položajih so bistvene, je treba izhajati iz predmeta pravnega
urejanja.3 Ustavno
sodišče je drugačno urejanje delovnih razmerij z ZObr že večkrat presojalo in
ugotovilo, da to samo po sebi ne pomeni kršitve ustavnih pravic. Sprejelo je
stališče, da je zakonodajalcu dana možnost, da zaradi posebnosti in različnosti
dela ter organizacije in drugih zahtev poklicnega dela v vojski uredi posamezna
delovnopravna vprašanja drugače, kot so urejena na drugih področjih
zaposlovanja.4 Posebne zahteve vojaške službe torej lahko
utemeljujejo tudi strožjo ureditev pogojev za opravljanje tega poklica.
16. Predlagatelj položaj pripadnikov
Slovenske vojske primerja s položajem ostalih javnih uslužbencev, za katere
velja ugodnejša ureditev iz četrtega odstavka 101. člena ZJU. Ta določa,
da mora javni uslužbenec, ki je napoten na nadaljnje izobraževanje, po končanem
izobraževanju ostati v delovnem razmerju pri istem delodajalcu vsaj še toliko
časa, kot je v skladu s študijskim programom trajalo izobraževanje. V
nasprotnem primeru ima delodajalec pravico do povrnitve sorazmernega dela
plačanih stroškov izobraževanja. Iz prvega odstavka 101. člena ZJU izhaja,
da ta določba ureja možnost pridobitve dodatne izobrazbe, ki je v interesu
delodajalca, in torej ne pomeni pogoja za nadaljevanje dela javnega uslužbenca.
17. Položaj pripadnikov stalne sestave
Slovenske vojske, ki morajo povrniti stroške osnovnega vojaškega usposabljanja,
predlagatelj primerja tudi s položajem tistih pripadnikov, ki so zavezani k
povrnitvi stroškov ostalih oblik izobraževanja na podlagi tretjega odstavka
57. člena Zakona o službi v Slovenski vojski (Uradni list RS,
št. 68/07 – v nadaljevanju ZSSloV). Ta določa, da mora vojaška oseba po
končanem izobraževanju ali usposabljanju ostati v delovnem razmerju najmanj
dvakrat toliko časa, kolikor je trajalo izobraževanje ali usposabljanje, če je
bilo to daljše od enega leta, in najmanj dve leti, če je bilo krajše od enega
leta in daljše od 30 dni. V primeru predčasne odpovedi pogodbe o zaposlitvi
zaradi razlogov na strani vojaške osebe, mora povrniti sorazmeren del stroškov
izobraževanja ali usposabljanja in prejemkov, ki jih je dobila v tem
času. Člen 57 ZSSloV ureja napotitev vojaških oseb na izobraževanje in
usposabljanje. Pravice in obveznosti v tem času se uredijo s pogodbo, če traja
usposabljanje dalj kot 30 dni oziroma če so stroški usposabljanja višji (drugi
odstavek 57. člena ZSSloV). To pa na podlagi četrtega odstavka
57. člena ZSSloV ne velja za tiste oblike usposabljanja ali preverjanja
zmogljivosti, ki so predpisane kot pogoj za opravljanje določene formacijske
dolžnosti (npr. usposabljanje na trenažerjih ali simulatorjih
oborožitvenih sistemov, radarskih in drugih sistemov, plovil, orožij in drugih
naprav). Tudi pri obveznostih iz tretjega odstavka 57. člena ZSSloV, na
katere se sklicuje predlagatelj, gre torej za možnost pridobitve dodatne
izobrazbe, ki je sicer v interesu delodajalca, ni pa pogoj za nadaljevanje
opravljanja dela. Neuspešno opravljeno izobraževanje ali usposabljanje namreč
nima za posledico prenehanja veljavnosti pogodbe o zaposlitvi.
18. Na drugi strani pa je osnovno
vojaško strokovno usposabljanje predpisano in je obvezen pogoj za poklicno
opravljanje vojaške službe. Če kandidat tega usposabljanja ne opravi uspešno in
v rokih, ki jih določa drugi odstavek 92. člena ZObr, pogodba o zaposlitvi
preneha veljati na podlagi samega zakona. Kandidati za podčastnike in častnike
ne morejo samostojno opravljati formacijskih dolžnosti, dokler uspešno ne
opravijo šole za podčastnike oziroma šole za častnike. V prevladujočem javnem
interesu državne varnosti, ki zahteva stalno pripravljenost vojaških služb, je
kontinuirano zagotavljanje slednje. Zato osebam, ki jim je bilo zagotovljeno
izobraževanje in usposabljanje, ki je nujen pogoj za opravljanje vojaškega
poklica, ni protiustavno drugače kot drugim urediti možnost izstopanja iz dela
v vojaški službi.
19. Osnovno vojaško strokovno
usposabljanje je torej bistveno za opravljanje vojaške službe. Tega ne moremo
trditi za ostale oblike izobraževanja, na katere se sklicuje predlagatelj. Tako
četrti odstavek 101. člena ZJU kot tudi tretji odstavek 57. člena
ZSSloV se namreč nanašata na izobraževanja oziroma usposabljanja, ki so zgolj
dopolnilne narave in nimajo esencialnega vpliva na opravljanje dela. Glede na
vse povedano Ustavno sodišče ugotavlja, da, izhajajoč iz predmeta pravnega
urejanja, ne gre za primerljive položaje, ki bi jih bilo treba urejati enako.
Izpodbijana določba zato tudi ni v neskladju z drugim odstavkom 14. člena
Ustave.
C.
20. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena ZUstS ter druge alineje drugega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11, 70/17 in
35/20) v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice in sodniki dr. Matej
Accetto, dr. Rok Čeferin, dr. Dunja Jadek Pensa, DDr. Klemen Jaklič, dr. Špelca
Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Odločbo je
sprejelo s sedmimi glasovi proti dvema. Proti sta glasovala sodnica Jadek Pensa
in sodnik Accetto.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
________________
1 Glej
odločbo Ustavnega sodišča št. Up-388/14 z dne 17. 3. 2016, 14. točka
obrazložitve.
2 Primerjaj z odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-84/15 z
dne 18. 5. 2017 (Uradni list RS, št. 40/17, in OdlUS XXII, 8), 21. točka
obrazložitve.
3 Glej odločbi Ustavnega sodišča št. Up-217/14 z dne
7. 2. 2018 (OdlUS XXIII, 19), 10. točka obrazložitve, in
št. U-I-303/18 z dne 18. 9. 2019 (Uradni list RS, št. 59/19), 39.
točka obrazložitve.
4 Glej odločbo št. U-I-101/95 z dne 8. 1. 1998 (Uradni
list RS, št. 13/98, in OdlUS VII, 2), 15. točka obrazložitve, sklep
št. U-I-329/04 z dne 12. 5. 2005 (Uradni list RS, št. 53/05, in OdlUS
XIV, 27), 13. točka obrazložitve, ter odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-287/05 z dne 6. 12. 2007 (Uradni list RS, št. 117/07, in
OdlUS XVI, 83), 12. točka obrazložitve.