Številka: Up-757/19-29
Datum: 20. 2. 2020
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi dr. Vesne Bergant Rakočević, Ljubljana, ki jo zastopata
Odvetniška pisarna Schönherr – podružnica v Sloveniji, Ljubljana, in Odvetniška
družba Brežan, o. p., d. o. o., Ljubljana, na seji 20. februarja 2020
odločilo:
Ustavna pritožba zoper sodbo Vrhovnega sodišča št. U 2/2019 z
dne 12. 6. 2019 se zavrne.
Obrazložitev
A.
1. Vrhovno
sodišče je zavrnilo tožbo pritožnice zoper odločbo Sodnega sveta, s katero je
ta predlagal Državnemu zboru v imenovanje drugega kandidata na sodniško mesto
vrhovnega sodnika na Vrhovnem sodišču. Ugotovilo je, da pritožnici kot
kandidatki ob smiselni uporabi določb Zakona o splošnem upravnem postopku
(Uradni list RS, št. 24/06 – uradno prečiščeno besedilo, 126/07, 65/08, 8/10 in
82/13 – v nadaljevanju ZUP) v izbirnem postopku pred Sodnim svetom nista bili
kršeni pravica do izjave iz 22. člena Ustave ter pravica do poštenega sojenja
iz 6. člena Konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin
(Uradni list RS, št. 33/94, MP, št. 7/94 – v nadaljevanju EKČP). Sprejelo je
stališče, da smiselna uporaba določb ZUP ne pomeni, da mora Sodni svet v
postopku izbire kandidate seznaniti z vsemi listinami in podatki, ki bi lahko vplivali
na izbiro, tudi zato, ker bi to lahko pomenilo poseg v ustavno varovano pravico
ostalih kandidatov do informacijske zasebnosti (38. člen Ustave). Po presoji
Vrhovnega sodišča Sodni svet niti ob sklicevanju na smiselno uporabo 9. člena
ZUP pritožnici pred odločanjem ni bil dolžan pošiljati mnenja civilnega oddelka
Vrhovnega sodišča, čeprav je kasneje v izpodbijani odločbi zapisal, da je imelo
odločilno težo pri izbiri tudi dejstvo, da so kandidata kot najprimernejšega
skoraj soglasno ocenili tudi vrhovni sodniki. Po presoji Vrhovnega sodišča pa
tudi ob stališču, da bi tožena stranka pritožnici morala omogočiti, da se
izjavi o mnenju oddelka, pritožnici v okoliščinah konkretnega primera ob
smiselni uporabi 9. člena ZUP ta pravica ni bila kršena. Za učinkovito možnost
pritožnice, da se izjavi o mnenju civilnega oddelka v delu, ki se nanaša nanjo,
naj bi po presoji Vrhovnega sodišča zadoščalo, da je bila pritožnica seznanjena
s tem, da so vrhovni sodniki civilnega oddelka z osmimi glasovi od devetih sprejeli
mnenje, da je med prijavljenimi najprimernejši drug kandidat. Ni pa ji bila
tožena stranka dolžna omogočiti, da se izjavi o tistem delu mnenja, ki se
nanaša na opis kvalitet stranke z interesom.
2. Pritožnica zatrjuje, da razlaga
Vrhovnega sodišča, v skladu s katero ji Sodni svet v zvezi z mnenjem civilnega
oddelka ni bil dolžan zagotoviti pravice do izjave, krši pravico iz 22. člena
Ustave in prvega odstavka 6. člena EKČP. Navaja, da ima posameznik tudi v
postopku kandidiranja vsa jamstva poštenega postopka. Zaradi širokega polja
proste presoje, ki jo ima Sodni svet, imajo procesna jamstva poseben pomen
(odločba Ustavnega sodišča št. Up-1094/18 z dne 21. 2. 2019). Pritožnica
opozarja, da je bistvo pravice do izjave, da se stranka lahko izjavi o celotnem
procesnem gradivu, ki je v spisu in ki lahko vpliva na odločitev. Samo dejstvo,
da gre pri odločanju Sodnega sveta za prosti preudarek, naj na obseg pravice do
izjave ne bi imelo vpliva; kandidatu bi moralo biti omogočeno, da lahko s
svojim izjavljanjem vpliva tudi na diskrecijski del odločanja organa. Iz
presoje Ustavnega sodišča in prakse Evropskega sodišča za človekove pravice (v
nadaljevanju ESČP) (npr. sodbi ESČP v zadevi Juričič proti Hrvaški z dne
26. 7. 2011 in Ohneberg proti Avstriji z dne 18. 9. 2012 ter
odločba Ustavnega sodišča št. Up-1094/18) naj ne bi izhajalo, da ima
diskrecijsko odločanje vpliv na vsebino pravice do izjavljanja oziroma
procesnih jamstev iz 22. člena Ustave in prvega odstavka 6. člena EKČP. Zlasti
naj ne bi držalo, da je v postopkih diskrecijskega odločanja udeleženim
strankam na voljo le izjava glede izpolnjevanja zakonskih pogojev
(proti)kandidata, torej glede tistega dela odločanja, ki ni predmet diskrecije,
kar naj bi zmotno obrazložilo Vrhovno sodišče v zvezi s sodbo ESČP v zadevi Juričič
proti Hrvaški. Pritožnica zatrjuje, da se mnenje civilnega oddelka nanjo
nanaša v vsebinskem smislu prek ocene kvalitet drugega kandidata, in opozarja,
da ima to mnenje v izbirnem postopku poudarjeno vlogo, ki je primerljiva mnenju
predsednika sodišča in, čeprav za Sodni svet to mnenje ni zavezujoče, z močjo
svoje avtoritete lahko odločilno vpliva na izid postopka.
3. Kršitev pravice do izjave in
poštenega sojenja naj bi pomenilo tudi podredno stališče Vrhovnega sodišča, da
je bila pritožnici pravica do izjave v zvezi z mnenjem civilnega oddelka glede
na posebnosti načina odločanja Sodnega sveta in okvir smiselne uporabe ZUP v
zadostnem obsegu omogočena. S tem, ko je član Sodnega sveta na razgovoru
pritožnico vprašal, ali je seznanjena z mnenjem civilnega oddelka, nato pa jo
obvestil, da ji mnenje ni naklonjeno z osmimi glasovi od devetih, ne da bi
povzel njegovo vsebino ali razloge, naj pritožnici ne bi bila dana resnična
možnost, da se o njem izjavi. Pritožnica zatrjuje, da standardi Ustavnega
sodišča in ESČP glede vsebine pravice do izjave občutno presegajo razlago
Vrhovnega sodišča v konkretnem primeru, ki šteje, da je bilo pravici zadoščeno
že zgolj z omenjeno seznanitvijo na razgovoru. Vrhovno sodišče naj bi se pri
tem sklicevalo na smiselno uporabo ZUP in specifičnost izbirnega postopka pred
Sodnim svetom, vendar naj te specifičnosti ne bi obrazložilo, stališča ESČP in
Ustavnega sodišča pa naj bi zavrnilo brez (dodatne) vsebinske obrazložitve ali
naj se do njih ne bi opredelilo (in sicer do sodbe ESČP v zadevi Nideröst-Huber
proti Švici z dne 18. 2. 1997 ter odločbe Ustavnega sodišča št.
Up-108/00 z dne 20. 2. 2003, Uradni list RS, št. 26/03, in OdlUS XII, 49).
4. Senat Ustavnega sodišča je ustavno
pritožbo s sklepom št. Up-757/19 z dne 9. 9. 2019 sprejel v obravnavo in
zadržal izvršitev odločbe Sodnega sveta št. Su 558/2018 z dne 14. 2. 2019,
s katero je ta predlagal Državnemu zboru v imenovanje drugega kandidata na
sodniško mesto vrhovnega sodnika na Vrhovnem sodišču. V skladu s prvim odstavkom
56. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno
prečiščeno besedilo in 109/12 – v nadaljevanju ZUstS) je Ustavno sodišče o tem
obvestilo Vrhovno sodišče in Sodni svet. Na podlagi drugega odstavka navedenega
člena ZUstS je ustavno pritožbo poslalo v odgovor stranki z interesom mag.
Mateju Čujoviču.
5. Stranka z interesom v odgovoru
navaja, da je mnenje oddelka Vrhovnega sodišča le sestavni del mnenja
predsednika sodišča o ustreznosti prijavljenega kandidata in je le eden izmed
upoštevnih kriterijev za izbiro Sodnega sveta. Pravica do izjave bi morala
potem enako veljati za celotno gradivo, kar bi pomenilo, da bi moral Sodni svet
zbrano gradivo o vseh kandidatih navzkrižno vročiti vsem kandidatom v izjavo.
Stranka z interesom meni, da je tako stališče nevzdržno in da je za posameznega
kandidata v okviru pravice do izjave pomembno zgolj to, da ve, katero je tisto
zbrano gradivo, ki ga bo Sodni svet uporabil pri svojem odločanju. Po mnenju
stranke z interesom ustavna pritožba izhaja iz zmotnega izhodišča, da je
izbirni postopek enak kontradiktornemu. Stranka z interesom poudarja, da v
izbirnem postopku, v katerem organ odloča po prostem preudarku, ne gre za
odločanje o pravici, zato nestrinjanje neizbranega kandidata z mnenjem organa
odločanja napada njegovo izbiro in s tem posega v diskrecijsko pravico organa.
Poseganje v diskrecijsko pravico organa po mnenju stranke z interesom ne more
biti predmet sodnega (niti ustavnosodnega) varstva. Stranka z interesom zavrača
primerjavo s sodbo ESČP v zadevi Juričić proti Hrvaški, ker meni, da ne
gre za primerljivi zadevi. V zvezi s konkretnim postopkom izbire navaja, da je
bilo pritožnici mnenje predsednika sodišča, katerega del je mnenje oddelka,
vročeno in je imela možnost, da poda pripombe, zato ji v zvezi s tem pravica do
izjave ni mogla biti kršena. Meni, da bi morala pritožnica glede na zakonsko
omejene razloge za izpodbijanje odločbe Sodnega sveta pred Vrhovnim sodiščem za
uspešno uveljavitev kršitev zakonitosti izkazati, da je Sodni svet kršil
zakonsko določbo. Po mnenju stranke z interesom dejstvo, da pritožnici mnenje
oddelka ni bilo vročeno, še ne pomeni, da z njim ni bila seznanjena najmanj v
delu, s katerim je morala biti seznanjena, tj. glede izida glasovanja civilnega
oddelka. Če bi se želela podrobneje seznaniti z zanjo spornim mnenjem, bi lahko
na razgovoru pred Sodnim svetom zahtevala, naj se ji mnenje predstavi v izvorni
obliki. Stranka z interesom navaja tudi, da Sodni svet v postopku izbire med
različnimi kandidati ne deluje kot sodišče v smislu 6. člena EKČP, saj ne
opravlja funkcije sojenja oziroma reševanja sporov, temveč odloča o izbiri
najprimernejšega kandidata za določeno sodniško mesto. Meni, da mnenje oddelka,
ki je le mnenje in ne pravna odločitev, ni in ne more biti predmet obravnave
ali dokazne ocene oziroma »problematiziranja«. Poleg tega je po mnenju stranke
z interesom pritožnica imela tudi možnost usmerjeno vplivati na tisti del odločitve
Sodnega sveta, ki je diskrecijski, saj je lahko na razgovoru pred Sodnim svetom
predstavila, zakaj meni, da je najboljša kandidatka. Če Sodnega sveta ni
prepričala, pa naj to ne bi moglo pomeniti kršitve ustavnih in konvencijskih
pravic.
6. Ustavno sodišče je v postopku
odločanja o ustavni pritožbi vpogledalo v spis Sodnega sveta št. Su 558/2018 in
Sodni svet zaprosilo za podatke o pridobivanju mnenj oddelkov Vrhovnega sodišča
v postopkih imenovanj za vsaj zadnjih deset imenovanih sodnikov Vrhovnega
sodišča.
7. Odgovor stranke z interesom in
odgovor Sodnega sveta je Ustavno sodišče vročilo pritožnici, ki se je nanju
odzvala. Pritožnica ponavlja, da ni ustavnopravno dopustnega razloga, da se vsi
prijavljeni kandidati, na katere se mnenje oddelkov na vsak način nanaša in na
katere izbiro vpliva, z vsebinskimi razlogi mnenja oddelka ne bi mogli
seznaniti in se o njih izjaviti oziroma navesti dejstva in okoliščine, ki bi
jim lahko bile, glede na razloge tega mnenja, v korist.
8. Odgovor Sodnega sveta je Ustavno
sodišče poslalo tudi stranki z interesom, ki nanj ni odgovorila.
B.
9. V
skladu z ustaljeno ustavnosodno presojo posameznik, ki kandidira na sodniško
funkcijo, nima pravice do zasedbe takšnega položaja, ima pa pravico, da se zanj
poteguje pod enakimi pogoji kot drugi kandidati.1 Ustavno sodišče
je presojalo, ali je (prvo) stališče Vrhovnega sodišča, da Sodni svet
pritožnici ni bil dolžan vročiti mnenja oddelka in s tem omogočiti, da se o
mnenju izjavi, skladno z 22. členom Ustave.
10. Postopek izbire najprimernejšega
kandidata pred Sodnim svetom pomeni diskrecijsko odločanje, pri katerem je
sodna kontrola odločitve Sodnega sveta omejena.2 Iz odločitve o
izbiri mora biti razvidno, ali (i) predlagani kandidat izpolnjuje zakonske
pogoje in kriterije za sodniško funkcijo, na katero kandidira, ter (ii) kateri
so vsebinski razlogi, ki utemeljujejo izbiro konkretne osebe. Vsebinski razlogi
za izbiro najprimernejšega kandidata morajo temeljiti na objektivnih merilih, s
katerimi se izkazujeta strokovna usposobljenost in osebnostna primernost
izbranega kandidata. Tudi ESČP poudarja, da mora biti postopek transparenten in
pravičen ter mora upoštevati vse profesionalne odlike kandidatov, pri tem pa
diskrecija ne sme biti zlorabljena.3 Zahteva, da morajo odločitve
glede izbire oziroma imenovanj sodnikov temeljiti na objektivnih,
transparentnih in zgolj strokovnih merilih, izhaja tudi iz mednarodnopravnih
dokumentov,4 ki kljub svoji nezavezujoči pravni obliki pomenijo standarde in
merila, ki so neodtujljivi v vsaki demokratični družbi.5
11. Sodni svet odloča o pravici
kandidata, da se za funkcijo vrhovnega sodnika poteguje v poštenem
(ustavnoskladnem in zakonitem) postopku pod enakimi pogoji kot drugi kandidati.6 V tem obsegu je
kandidatom (pritožnici) zoper odločitev o izbiri zagotovljeno tudi sodno
varstvo v upravnem sporu. Pritožnica trdi, da je bil postopek izbire nepošten
zato, ker ji ni bilo vročeno mnenje oddelka Vrhovnega sodišča o tem, kateri
izmed kandidatov je najprimernejši.
12. Po mnenju Ustavnega sodišča bi
lahko pritožnica svojo pravico, da na položaj vrhovne sodnice kandidira v
poštenem postopku, učinkovito zavarovala z vpogledom v spis Sodnega sveta št.
Su KS 54/2018, v katerem je tudi mnenje oddelka Vrhovnega sodišča. Na ta način
bi ji bilo omogočeno, da se prepriča tudi, ali odločitev Sodnega sveta temelji
na objektivnih merilih, s katerimi se izkazujeta strokovna usposobljenost in
osebnostna primernost izbranega kandidata. Zgolj slednje je lahko predmet sodne
kontrole v postopku pred Vrhovnim sodiščem. Sodni preizkus odločitve Sodnega
sveta namreč ne obsega presoje, kateri izmed več kandidatov, ki izpolnjujejo
zakonske pogoje in kriterije, je strokovno in osebnostno najprimernejši za
zasedbo funkcije, pač pa zgolj presojo poštenosti postopka.
13. Postopek pred Sodnim svetom je
pošten (22. člen Ustave), če je transparenten in če izbira temelji na
objektivnih merilih, s katerimi se izkazujeta strokovna usposobljenost in
osebnostna primernost izbranega kandidata. Pritožnica ni trdila, da ji je bil
vpogled v spis Sodnega sveta št. Su KS 54/2018, v katerem je tudi mnenje
oddelka Vrhovnega sodišča, onemogočen.7 Pritožnica tudi ni trdila, da
je izbira najprimernejšega kandidata temeljila na kriterijih, ki jih Sodni svet
ne bi smel upoštevati. Tega ne trdi niti v ustavni pritožbi.
14. Glede na vse navedeno je bila
transparentnost in s tem poštenost postopka pred Sodnim svetom pritožnici
zagotovljena z možnostjo vpogleda v spis Sodnega sveta. Stališče Vrhovnega
sodišča, po katerem Sodni svet ni bil dolžan omogočiti, da se pritožnica izjavi
o mnenju oddelka, zato ne krši 22. člena Ustave, ki pritožnici zagotavlja
pošten postopek pred Sodnim svetom.
C.
15. Ustavno
sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi prvega odstavka 59. člena ZUstS in
petega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS,
št. 86/07, 54/10, 56/11 in 70/17) v sestavi: predsednik dr. Rajko
Knez ter sodnici in sodniki dr. Matej Accetto, dr. Rok Čeferin, dr. Dunja
Jadek Pensa, dr. Špelca Mežnar in Marko Šorli. Sodnik
dr. Marijan Pavčnik in sodnica dr. Katja Šugman Stubbs sta bila pri odločanju o
zadevi izločena. Ustavno sodišče je odločbo sprejelo soglasno. Sodnica Mežnar
je dala pritrdilno ločeno mnenje.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
______________________
1 Prim. odločbo Ustavnega sodišča št. Up-134/95
z dne 14. 3. 1996 (OdlUS V, 62), 13. točka obrazložitve. Glej tudi odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-198/03 z dne 14. 4. 2005 (Uradni list RS, št. 47/05,
in OdlUS XIV, 22), 9. točka obrazložitve, sklep Ustavnega sodišča št.
U-I-225/16 z dne 6. 12. 2017, 8. točka obrazložitve, in odločbo Ustavnega
sodišča št. Up-1094/18, 10. točka obrazložitve.
2
V postopku izbire kandidatov
za izvolitev v sodniško funkcijo in v postopku imenovanja predsednika in
podpredsednika sodišča je upravni spor mogoč le glede presoje zakonitosti
izbirnega postopka ter odločitve Sodnega sveta o izpolnjevanju zakonskih
pogojev za imenovanje ali izvolitev v te funkcije (peti odstavek 36. člena
Zakona o Sodnem svetu, Uradni list RS, št. 23/17 – v nadaljevanju ZSSve).
3 ESČP je v sodbi v zadevi Tsanova-Gecheva
proti Bolgariji z dne 15. 9. 2015 z vidika varstva pravic iz 6. člena EKČP
pritrdilo omejenemu obsegu sodne kontrole pri presoji odločitve Sodnega sveta,
ki o izbiri predsednika sodišča odloča na podlagi »pravice do lastne presoje«.
4 Tako npr. Posvetovalni svet evropskih
sodnikov v mnenju št. 1 o standardih, ki se nanašajo na neodvisnost sodstva in
nepremakljivost sodnikov, poudarja, da »/…/ mora biti vsaka odločitev, ki se
nanaša na imenovanje ali kariero sodnika, utemeljena na objektivnih kriterijih
in jo mora sprejeti neodvisen organ ali pa morajo biti zagotovljena jamstva, da
taka odločitev ni sprejeta na osnovi nobenega drugega kriterija. Organ, ki je v
državi članici Sveta Evrope odgovoren za sprejemanje odločitev ali svetovanje
pri odločitvi o imenovanju in napredovanju sodnika, mora sprejeti, objaviti in
uveljaviti objektivne kriterije, da bi zagotovil, da bo izbira in kariera
sodnikov utemeljena na njihovih odlikah, ob upoštevanju strokovnih kvalifikacij,
osebne neoporečnosti, usposobljenosti in učinkovitosti. Ko je to storjeno, so
organi, pristojni za imenovanje in napredovanje sodnikov, dolžni ravnati v
skladu s temi kriteriji, kar bo šele omogočilo oceno vsebine teh sprejetih
kriterijev in njihovih praktičnih učinkov.« Glej tudi 5. točko Magne carte
sodnikov.
5 Prim. odločbo Ustavnega sodišča št.
U-I-60/06, U-I-214/06, U-I-228/06 z dne 7. 12. 2006 (Uradni list RS, št. 1/07,
in OdlUS XV, 84), 62. točka obrazložitve.
6 Prim. odločbo Ustavnega sodišča št.
U-I-157/17, Up-143/15 z dne 5. 4. 2018 (Uradni list RS, št. 32/18).
7 Iz podatkov v spisu izhaja, da je vanj
vpogledala stranka z interesom.