Številka: U-I-171/17-16
Datum: 6. 2. 2020
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Vrhovnega sodišča, na seji 6. februarja 2020
odločilo:
1. Člen 47 Zakona o urejanju trga dela (Uradni list RS, št.
80/10, 21/13, 63/13, 100/13, 55/17 in 75/19) je v neskladju z Ustavo.
2. Državni zbor mora ugotovljeno protiustavnost odpraviti v roku
enega leta od objave te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
3. Do odprave ugotovljene protiustavnosti sodišče v upravnem
sporu presoja zakonitost obvestila iz šestega odstavka 47. člena Zakona o
urejanju trga dela tako, da presoja skladnost obvestila z vsebinskimi merili in
procesnimi pravili, ki so določeni v Zakonu o urejanju trga dela, v smernicah
in načrtu za izvajanje ukrepov aktivne politike zaposlovanja, v katalogu
ukrepov aktivne politike zaposlovanja in v javnem povabilu.
Obrazložitev
A.
1. Vrhovno sodišče je s sklepom št. X Ips
314/2015 z dne 4. 10. 2017 prekinilo postopek odločanja o reviziji zoper sodbo
Upravnega sodišča, ki je zavrnilo tožbo zoper obvestilo Zavoda Republike
Slovenije za zaposlovanje (v nadaljevanju ZRSZ). ZRSZ je z obvestilom obvestil
tožnico v upravnem sporu, da se ne sprejme njena ponudba na javno povabilo za
izvajanje programov aktivne politike zaposlovanja (v nadaljevanju APZ).
Predlagatelj meni, da je 47. člen Zakona o urejanju trga dela (v nadaljevanju
ZUTD), ki ureja izbor delodajalcev, ki bodo vključeni v izvajanje programov
APZ, v neskladju z 2., 23., 120. in 121. členom Ustave.
2. Predlagatelj meni, da gre pri izvajanju
APZ za razvojno funkcijo uprave. Vendar naj to ne bi pomenilo, da je dopustno v
celoti opustiti pravno regulacijo. Poudarja, da gre pri obravnavanem ukrepu APZ
za javnopravno delovanje ZRSZ, saj je ZUTD izrecno določil možnost sodnega
varstva v upravnem sporu. Ker naj bi šlo za javnopravno delovanje uprave, bi
moralo imeti odločanje ZRSZ ustrezno podlago v predpisu, ki bi sodišču
omogočila presojo zakonitosti te odločitve. Zakonodajalec naj bi v 47. členu
ZUTD predvidel posamično in konkretno odločanje o vlogah strank in sprejetje
aktov, s katerimi je dokončno odločeno o njihovih pravnih interesih.
Predlagatelj meni, da zakonodajalec ni uredil ustavno zahtevane materialne
pravne podlage za odločanje izvajalcev ukrepov APZ. Zakon bi moral vsebovati
merila, ki jih mora izvajalec APZ uporabiti pri odločanju, ali jasno zakonsko
pooblastilo za njihovo podrobnejšo določitev. Zgolj z zakonsko določitvijo
temeljnih okvirov odločanja naj bi bilo zagotovljeno učinkovito sodno varstvo
posameznikov zoper sprejeto odločitev. Pri pooblastilu za podzakonsko
regulacijo in pri prenosu oblastvene funkcije na druge subjekte z javnim
pooblastilom naj bi bilo temeljnega pomena, da je pooblastilo za izdajo
splošnih pravnih pravil vsebinsko jasno opredeljeno in da je iz njega mogoče
razbrati cilje in omejitve podeljenega pooblastila. Odsotnost materialnopravnih
pravil, ki urejajo navedene vsebine v zakonu, po mnenju predlagatelja pomeni,
da posamični akt, ki pomeni odločitev o pravici ali obveznosti pravne ali fizične
osebe, ni bil izdan na podlagi zakona ali zakonitega predpisa.
3. Predlagatelj navaja, da Ustava v 121.
členu izrecno zahteva, da se javno pooblastilo podeli z zakonom ali na njegovi
podlagi. Odsotnost ustreznega zakonskega pooblastila naj bi pomenila
pomanjkljivost, ki je sodišče ne bi smelo zapolnjevati s svojo razlago in
uporabo drugih zakonskih pravil. Predlagatelj meni, da 28. in 32. člen ZUTD, ki
ju je pri razlagi uporabilo Upravno sodišče, ne vsebujeta meril za izbiro
delodajalca na podlagi javnega povabila. Zato naj bi bila presoja zakonitosti
odločitve (obvestila) izvajalca glede ukrepa APZ na podlagi navedenih zakonskih
pravil lahko le navidezno učinkovita. Predlagatelj poudarja, da je mogoče
izvrševanje zakona v okviru upravne funkcije urejati zgolj s podzakonskimi akti
in splošnimi akti za izvrševanje javnih pooblastil. Navedeni akti naj bi morali
izpolnjevati ustavne formalne in vsebinske zahteve.
4. Predlagatelj meni, da javno povabilo ni
podzakonski predpis, ker ga ni sprejel pristojni organ državne uprave. Iz
zakona naj ne bi izhajalo, da bi bilo javno povabilo splošni akt za izvrševanje
javnih pooblastil, čeprav naj bi ustvarjal učinke, ki so podobni zavezujočim
pravnim pravilom. Tudi tožena stranka v upravnem sporu ne trdi, da bi bilo javno
povabilo predpis. Na javnopravnem področju delovanja uprave naj bi obstajala
ustavna zahteva po določeni formi abstraktnega in splošnega pravnega urejanja,
ki je lahko predmet pravne razlage. Presoja konkretnega in posamičnega akta z
abstraktnimi pravnimi pravili, ki po svoji obliki, strukturi in načinu urejanja
odstopajo od ustaljenih oblik, po mnenju predlagatelja nedopustno posega v
ustavno zahtevano preglednost in pravno varnost ter možnost učinkovitega
sodnega varstva. Javno povabilo ali razpis bi lahko bila namenjena informiranju
strank o vsebini predpisov, ne moreta pa biti neposredna pravna podlaga za
odločanje in naknadno pravno presojo.
5. Člen 47 ZUTD naj bi urejal zgolj
nekatera procesna vprašanja (organ, ki odloča, vrstni red obravnavanja vlog in
način sodnega varstva). Glede drugih procesnih vprašanj naj bi odkazoval na
uporabo predpisov, ki urejajo izvrševanje proračuna. Iz izpodbijanega predpisa
naj ne bi bilo razvidno, na katera procesna pravila predpisov, ki urejajo
izvrševanje proračuna, odkazuje 47. člen ZUTD. ZUTD naj ne bi urejal razmerja
med postopkom javnega povabila in pravnimi pravili, ki urejajo izvrševanje
proračuna. Predlagatelj meni, da z metodami razlage ni mogoče pravno razrešiti
vprašanja, katera procesna pravila zavezujejo pristojnega izvajalca ukrepov APZ
v postopku javnega povabila. Zato predlagatelj meni, da je 47. člen ZUTD tudi v
neskladju z 2. členom Ustave (načelo jasnosti in pomenske določljivosti).
6. Člen 47 ZUTD naj ne bi vseboval
postopkovnih in materialnopravnih pravil, ki bi lahko bila podlaga za odločanje
o izboru delodajalcev, ki bodo vključeni v izvajanje programov APZ. S tem naj
bi bilo stranki postopka onemogočeno, da bi bila že na podlagi zakona
seznanjena z bistvenimi vidiki svojega pravnega položaja, in sodišču, da bi
učinkovito presojalo zakonitost odločitve izvajalca ukrepov APZ.
7. Državni zbor na zahtevo ni odgovoril.
Svoje mnenje o navedbah v zahtevi je poslala Vlada. S programi APZ naj bi
država posegala na trg dela z namenom povečanja zaposlenosti in zmanjševanja
nezaposlenosti. APZ naj bi bila širok nabor programov, ki so namenjeni
različnim področjem ukrepanja na trgu dela in različnim ciljnim skupinam
brezposelnih. Obseg sredstev za izvajanje programov APZ naj bi se določil na
podlagi razpoložljivih proračunskih sredstev in z načrtom za izvajanje ukrepov
APZ, ki je pripravljen za posamezno proračunsko obdobje. Z ZUTD naj bi se
zagotovilo hitrejše ukrepanje države na trgu dela in s tem povečanje varnosti
iskalcev zaposlitve. Ukrepi APZ naj bi bili vezani na potrebe trga dela in na
potrebe brezposelnih. Zato naj bi bilo nujno hitro ukrepati, da bi se dosegel
namen zakona. Postopek javnega razpisa za izbor delodajalcev naj bi pomenil
veliko administrativno oviro, ki je onemogočala hitro in učinkovito ukrepanje
na trgu dela. S postopkom javnega povabila naj bi bilo omogočeno sprotno
pošiljanje vlog za dodelitev subvencije in s tem hitro vključevanje
brezposelnih oseb. Vlada meni, da bi ozka in vnaprej določena merila za izbiro
vlog delodajalcev onemogočala in ovirala odzivanje države na trgu dela. Vlada
meni, da ima predpisani način izbora delodajalca dve prednosti, in sicer
sprotno obravnavo prejetih ponudb in hitrejše vključevanje brezposelnih oseb v
programe APZ. Ker naj bi bila razpoložljiva sredstva omejena, jih naj ne bi
bilo mogoče razdeliti med vse potencialne delodajalce. Merila javnega povabila
ali drugega izbirnega postopka naj bi bilo treba smiselno določiti, da bi se
dosegli zastavljeni cilji vsakega posameznega javnega povabila in namen konkretnega
ukrepa APZ.
8. Vlada zatrjuje, da obstaja vsebinska
razlika med dodeljevanjem proračunskih sredstev za programe prijavitelja na
javnem razpisu in med sofinanciranjem ukrepov APZ na podlagi javnega povabila.
Dodeljevanje sredstev na javnem razpisu naj bi pomenilo podporo prijaviteljem,
medtem ko naj bi bila javna povabila namenjena integraciji brezposelne osebe na
trg dela. Tožena stranka v upravnem sporu naj bi javna povabila pripravila na
podlagi kataloga APZ, ki določa konkretne programe APZ, njihov namen,
veljavnost, vsebino in način izvajanja, ciljne skupine, trajanje vključitev
oseb, upravičene stroške in način izbora izvajalcev posameznih aktivnosti.
Tožena stranka v upravnem sporu naj bi na tej podlagi pripravila javna povabila
za izbor delodajalcev. Če so programi sofinancirani s sredstvi evropske
kohezijske politike, naj bi bil podlaga za ukrepe APZ tudi operativni program
za tekoče programsko obdobje. V operativnem programu naj bi bili navedeni
ključni izvedbeni dokumenti in posamezni ukrepi. Tožena stranka v upravnem
sporu naj bi bila pri izvedbi ukrepov APZ zavezana uporabljati nacionalne
predpise in evropske predpise s področja izvajanja evropske kohezijske
politike, med drugim tudi Uredbo o porabi sredstev evropske kohezijske politike
v Republiki Sloveniji v programskem obdobju 2014–2020 za cilj naložbe za rast
in delovna mesta (Uradni list RS, št. 29/15, 36/16, 58/16, 69/16 – popr.,
15/17, 69/17 in 67/18). Iz navedenega naj bi izhajalo, da je dodelitev sredstev
izvajalcem APZ posledica izvajanja programov APZ in ne posledica izvajanja
dejavnosti, za katero bi prejemnik javnih sredstev bil izbran na javnem razpisu
kot najbolj usposobljen izvajalec. Vlada navaja, da so poenostavljeni postopki
na področju izvajanja APZ omogočili učinkovito odzivanje na hitre spremembe na
trgu dela. Zato naj zakonodajalec ne bi mogel meril za izbiro delodajalca
določiti v zakonu ali drugem predpisu, saj naj ne bi šlo za sistemske ukrepe,
temveč za ukrepe, ki naj bi jih država oblikovala glede na stanje in potrebe na
trgu dela in v povezavi z razpoložljivimi sredstvi. Vlada meni, da ureditev
izbora delodajalcev v 47. členu ZUTD ni v neskladju s 14., 22. in 23. členom
Ustave. Zato naj bi bila zahteva za oceno ustavnosti 47. člena ZUTD
neutemeljena.
B. – I.
9. Predlagatelj zahteva oceno ustavnosti
47. člena ZUTD. Pogoji, pod katerimi lahko sodišče kot predlagatelj začne
postopek za oceno ustavnosti zakona pred Ustavnim sodiščem, so določeni v 156.
členu Ustave in 23. členu Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07
– uradno prečiščeno besedilo in 109/12 – v nadaljevanju ZUstS). Sodišče lahko
prekine postopek, ki ga vodi, in začne postopek pred Ustavnim sodiščem le, če
oceni, da je zakonska določba, ki bi jo moralo uporabiti pri odločanju,
protiustavna. V obravnavanem primeru je predlagatelj prekinil postopek
odločanja o reviziji zoper sodbo Upravnega sodišča, ki je zavrnilo tožbo zoper
obvestilo ZRSZ. Z navedenim obvestilom je ZRSZ na podlagi 47. člena ZUTD
obvestil tožnico v upravnem sporu, da se ne sprejme njena ponudba. Predmet
sodnega spora je podelitev javnih denarnih sredstev delodajalcu pri izvajanju
ukrepa APZ z imenom »Iz faksa takoj praksa«. Navedeni program je sodil med
ukrep neformalnega izobraževanja (30. člen ZUTD), ki se je izvajal kot usposabljanje
na delovnem mestu. Aktivnost se je izvajala kot sistematično izpopolnjevanje
ter spodbuda za prvo zaposlitev pri delodajalcih. Delodajalci, katerih ponudbe
so bile sprejete, so zaposlili za polni delovni čas ali za krajši delovni čas
za obdobje najmanj enega leta brezposelne osebe iz ciljne skupine in jim
zagotovili sistematično izpopolnjevanje ter v zameno pridobili določena javna
denarna sredstva. Predlagatelj mora v postopku odločanja o reviziji uporabiti
47. člen ZUTD, ker pomeni pravno podlago za njegovo odločanje. Glede na
navedeno so procesne predpostavke za odločanje o zahtevi za oceno ustavnosti
47. člena ZUTD izpolnjene.
B. – II.
10. Predlagatelj zatrjuje, da je 47. člen
ZUTD med drugim v neskladju z 2. členom Ustave (načelo jasnosti in pomenske
določljivosti predpisov), ker ne vsebuje jasnih postopkovnih in
materialnopravnih pravil, ki bi bila podlaga za odločanje o izboru
delodajalcev, ki bodo vključeni v izvajanje ukrepov APZ, in bi omogočala
učinkovito sodno varstvo v primeru zatrjevane prizadetosti pravic oziroma
pravnih interesov kandidatov za pridobitev javnih sredstev.
11. ZUTD ureja ukrepe države na trgu dela
(prvi odstavek 1. člena), zato je eden tistih predpisov, ki pomenijo
izpolnjevanje ustavne dolžnosti iz 66. člena Ustave. Ustava v 66. členu
obvezuje državo, da ustvarja možnosti za zaposlovanje in za delo ter zagotavlja
njuno zakonsko varstvo. Gre za programsko normo, ki zavezuje državo, da
sprejema ustrezne ukrepe, ki bodo omogočali zaposlovanje in delo.1
Država je na tej podlagi dolžna sprejemati ukrepe, ki so usmerjeni v doseganje
čim višje stopnje zaposlenosti, zagotavljanje brezplačnih služb za zaposlovanje
za vse delavce ter v poklicno usmerjanje, usposabljanje in rehabilitacijo. Gre
predvsem za obligacijo prizadevanja in ne za obligacijo uspeha.2
Zakonodajalec svojo ustavno dolžnost iz 66. člena Ustave izpolnjuje predvsem s
sprejetjem ustreznih zakonov, ki omogočajo izvrševanje ustreznih ukrepov za
zaposlovanje in delo. V zvezi z uresničevanjem te dolžnosti je zakonodajalcu
zagotovljeno široko polje proste presoje. Vendar ureditev, ki jo sprejme
zakonodajalec, ne sme nasprotovati namenu te določbe.3 Pri zakonskem
urejanju mora spoštovati ustavne določbe, predvsem načelo pravne in socialne
države (2. člen Ustave), načelo enakosti (14. člen Ustave), pravico do
človekovega dostojanstva (34. člen Ustave), pravico do svobode dela (49. člen
Ustave) in pravico do socialne varnosti (50. člen Ustave).4 Pri
ureditvi ukrepov, ki so povezani s porabo javnih sredstev, pa mora upoštevati tudi
načelo gospodarnosti in učinkovitosti porabe javnih sredstev, načelo
preglednosti, načelo sorazmernosti, načelo konkurenčnosti in načelo enake
obravnave.
12. Zakonodajalec je pri sprejemanju
ukrepov, ki pomenijo izpolnjevanje dolžnosti iz 66. člena Ustave, dolžan
spoštovati tudi zahtevo po jasnosti in pomenski določljivosti predpisov. Če
pravno pravilo ni jasno opredeljeno, obstaja možnost različne uporabe zakona in
arbitrarnega ravnanja državnih organov ali drugih organov za izvrševanje javnih
pooblastil, ki odločajo o pravicah posameznikov (odločba Ustavnega sodišča št.
U-I-152/03 z dne 23. 3. 2006, Uradni list RS, št. 36/06, in OdlUS XV, 22).
Zakonska ureditev mora biti taka, da izključuje možnost arbitrarnega ravnanja
države. Poleg predvidljivosti mora zakonska ureditev zagotavljati zlasti
učinkovit pravni nadzor ter ustrezna in učinkovita sredstva zoper zlorabo (glej
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-18/93 z dne 11. 4. 1996, Uradni list RS, št.
25/96, in OdlUS V, 40).
13. ZUTD med drugim ureja tudi izvajanje
ukrepov APZ. APZ je nabor ukrepov na trgu dela, ki so namenjeni povečanju
zaposlenosti in zmanjševanju brezposelnosti, večji zaposljivosti oseb na trgu
dela ter povečanju konkurenčnosti in prožnosti delodajalcev (prvi odstavek 28.
člena ZUTD).
14. Podlage za izvajanje ukrepov APZ so
smernice in načrt za izvajanje ukrepov APZ ter katalog ukrepov APZ (36. člen
ZUTD). Ukrepi APZ so usposabljanje in izobraževanje,5 nadomeščanje
na delovnem mestu in delitev delovnega mesta,6 spodbude za
zaposlovanje,7 kreiranje delovnih mest ter spodbujanje
samozaposlovanja (prvi odstavek 29. člena ZUTD). Ukrepe APZ lahko brezposelne
osebe in drugi iskalci zaposlitve uveljavljajo na podlagi prijave pri ZRSZ,
kadar je s tem zakonom tako določeno (112. člen ZUTD).
15. Iz narave posameznega programa APZ
izhaja, kje in pri kom se lahko izvaja. Programi APZ se lahko izvajajo pri
ZRSZ, pri zunanjih izvajalcih ali pri delodajalcih. V primeru, ko se posamezni
ukrep APZ izvaja pri delodajalcu, država s sprejemanjem različnih ukrepov
spodbuja delodajalce, naj se vključijo v izvajanje programov APZ. Med drugim
država delodajalcem dodeljuje javna denarna sredstva, s katerimi jih spodbuja,
naj zaposlijo ranljive skupine brezposelnih oseb ali iskalce zaposlitve,
katerih zaposlitev je ogrožena.
16. V 47. členu ZUTD je urejen postopek
izbora delodajalcev, ki bodo vključeni v izvajanje programov APZ. Izvajalec
ukrepov APZ, ki izvaja izbor delodajalcev, je ZRSZ. ZRSZ izvaja ukrepe APZ kot
javno službo (prvi odstavek 47. člena ZUTD). Iz prvega odstavka 47. člena ZUTD
izhaja, da so delodajalci z možnostjo sodelovanja pri izvajanju ukrepov APZ
seznanjeni z javnim povabilom za zbiranje ponudb. Javno povabilo se izvaja po predpisih,
ki urejajo izvrševanje proračuna, če ZUTD ne določa drugače. Objavi se na
spletnih straneh izvajalca ukrepa APZ. Vsebovati mora vsaj naziv in sedež
naročnika, pravno podlago za izvedbo javnega povabila, predmet javnega
povabila, namen in cilje javnega povabila, pogoje za oddajo ponudb, merila za
ocenjevanje prejetih ponudb, višino sredstev, ki so na razpolago za predmet
javnega povabila, upravičene stroške delodajalca, pristojnosti in odgovornosti
delodajalca, obdobje izvajanja aktivnosti, rok, v katerem mora biti ponudba
predložena in do katerega je povabilo odprto, rok, v katerem mora izvajalec
ukrepov obvestiti delodajalce o tem, da njihova ponudba ni bila izbrana,
navodilo za izdelavo ponudb, kontaktne osebe, pri katerih lahko ponudniki
dobijo dodatne informacije, in vzorec pogodbe (tretji odstavek 47. člena ZUTD).
17. Postopek javnega povabila vodi
strokovna komisija, ki jo imenuje predstojnik izvajalca ukrepov APZ. Strokovne
komisije obravnavajo predložene ponudbe po vrstnem redu njihovega prispetja do
porabe razpoložljivih finančnih sredstev. Izvajalec ukrepov APZ sprejme ponudbo
tistega delodajalca, ki izpolnjuje vsa zahtevana merila in čigar ponudba
ustreza potrebam brezposelnih oseb na območju njihovega poslovanja (četrti
odstavek 47. člena ZUTD). Delodajalcu, čigar ponudba je sprejeta, izvajalec
ukrepov APZ skupaj z obvestilom o sprejetju ponudbe pošlje še poziv k podpisu
pogodbe (peti odstavek 47. člena ZUTD). Delodajalce, katerih ponudba ni
sprejeta, izvajalec ukrepov APZ obvesti z dopisom. Zoper odločitev je možen
upravni spor (šesti odstavek 47. člena ZUTD).
18. Zakonodajalec je določil, da ima
delodajalec pravico do sodnega varstva zoper obvestilo ZRSZ, s katerim ponudba
tega delodajalca ni bila sprejeta (šesti odstavek 47. člena ZUTD). Delodajalcu
je sodno varstvo zagotovljeno v upravnem sporu. Iz prvega odstavka 2. člena
Zakona o upravnem sporu (Uradni list RS, št. 105/06, 62/10 in 109/12 – v
nadaljevanju ZUS-1) izhaja, da sodišče odloča v rednem upravnem sporu o
zakonitosti dokončnih upravnih aktov, s katerimi se posega v pravni položaj
tožnika. Poleg upravnih aktov se lahko v upravnem sporu izpodbijajo tudi drugi
akti, ki ne ustrezajo definiciji upravnega akta, če tako izrecno določa zakon
(drugi stavek prvega odstavka 2. člena ZUS-1). Tak posamični akt je obvestilo
ZRSZ.8 Obvestilo APZ namreč ni upravni akt. Ukrep APZ, ki se zaradi
svoje narave izvaja pri delodajalcu, z vidika delodajalca, pri katerem se ta
ukrep izvaja, pomeni pridobitev javnih denarnih sredstev, s katerimi se mu na trgu
zagotovi določena prednost oziroma ugodnost. Dodelitev javnih denarnih sredstev
ali zavrnitev teh sredstev z namenom izvrševanja politike države na področju
zaposlovanja pomeni izvrševanje razvojne funkcije uprave.
19. Iz načel pravne varnosti ter jasnosti
in pomenske določljivosti predpisov, ki sta načeli pravne države (2. člen
Ustave), izhaja, da je treba vse bistvene elemente sodnega varstva jasno in
pomensko določljivo opredeliti v zakonu, kadar posebna narava sodnega varstva
tako zahteva.9 Če zakonodajalec ne določi jasno pravil, na podlagi
katerih lahko sodišče odloči v konkretnem sporu, s tem posega v pravno varnost
in možnost učinkovitega sodnega varstva. Poleg navedenega morajo tudi stranke
sodnega postopka vnaprej vedeti, katere morebitne nepravilnosti lahko
uveljavljajo v sodnem postopku in kakšna pooblastila bo imelo sodišče, če jim
bo pritrdilo. Le tako bodo stranke sodnega postopka lahko ustrezno utemeljile
svoje pravno sredstvo.10
20. Predlagatelj zatrjuje, da je
zakonodajalec tako nejasno določil procesna pravila, na podlagi katerih se izda
obvestilo iz šestega odstavka 47. člena ZUTD, da ni mogoče ugotoviti, katere
nepravilnosti postopka lahko sodišče v upravnem sporu presoja. Iz prvega
odstavka 47. člena ZUTD izhaja, da se izbor delodajalcev, ki bodo vključeni v
izvajanje programov APZ, izvaja z javnim povabilom po predpisih, ki urejajo
izvrševanje proračuna, če ta zakon ne določa drugače. S tem je ZUTD izključil
uporabo Zakona o splošnem upravnem postopku (Uradni list RS, št. 24/06 – uradno
prečiščeno besedilo, 126/07, 65/08, 8/10 in 82/13 – v nadaljevanju ZUP), ki na
podlagi 4. člena ureja smiselno uporabo upravnega postopka tudi v drugih
javnopravnih stvareh, ki nimajo značaja upravne zadeve po 2. členu tega zakona,
kolikor ta področja niso urejena s posebnim zakonom. ZUTD ureja zgolj nekatera
procesna vprašanja (organ, ki odloča, vrstni red obravnavanja vlog, način
sodnega varstva). Druga procesna vprašanja naj bi urejali predpisi, ki urejajo
izvrševanje proračuna. Eden takih predpisov je Zakon o izvrševanju proračunov
Republike Slovenije za leti 2018 in 2019 (Uradni list RS, št. 17/17, 83/18 in
19/19 – ZIPRS1819). Navedeni zakon ureja izplačila iz proračuna posameznemu
proračunskemu uporabniku, ne pa izplačilo delodajalcu, zato sklicevanje ZUTD na
ta zakon ne daje odgovora na vprašanje, kakšen postopek se pri izboru
delodajalcev uporablja. Dodeljevanje sredstev proračuna za izvajanje
prednostnih in razvojnih nalog države, kamor sodi tudi izvrševanje APZ, urejajo
Zakon o javnih financah (Uradni list RS, št. 11/11 – uradno prečiščeno
besedilo, 14/13 – popr., 101/13 in 13/18 – v nadaljevanju ZJF), Uredba o
postopku, merilih in načinih dodeljevanja sredstev za spodbujanje razvojnih
programov in prednostnih nalog (Uradni list RS, št. 56/11) in Pravilnik o
postopkih izvrševanja proračuna Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 50/07,
61/08, 3/13 in 81/16). Iz navedenega izhaja, da izvrševanje proračuna ureja več
predpisov. Iz prvega odstavka 47. člena ZUTD ni razvidno, na katera procesna
pravna pravila, v katerih predpisih, ki urejajo izvrševanje proračuna, se
sklicuje prvi odstavek 47. člena ZUTD. Zato ni mogoče jasno ugotoviti, katera
procesna pravila zavezujejo izvajalca APZ v postopku javnega povabila.
Odsotnost jasnih postopkovnih pravil tako onemogoča sodišču, da bi v sodnem
sporu presodilo, ali se je v postopku pred izdajo posamičnega akta ravnalo po
pravilih postopka in ali je to vplivalo na zakonitost in pravilnost odločitve.
Prav tako to velja za oceno, ali so bile stranke postopka vnaprej seznanjene s
tem, katere procesne kršitve lahko uveljavljajo v upravnem sporu.
21. Predlagatelj opozarja tudi na nejasnost
zakonske ureditve v zvezi s pooblastili sodišča, ko presoja materialno
pravilnost obvestila iz šestega odstavka 47. člena ZUTD. Zakonodajalec je v
četrtem odstavku 47. člena ZUTD določil kriterije za izbiro delodajalca, in
sicer: obseg razpoložljivih sredstev, vrstni red prispetja ponudbe, ponudba
mora izpolnjevati vse zahtevane pogoje in merila ter ponudba mora ustrezati
potrebam brezposelnih oseb na območju poslovanja delodajalca. Vendar navedeni
kriteriji (razen vrstnega reda prispetja ponudbe) potrebujejo dodatno vsebinsko
opredelitev, da lahko ZRSZ sprejme konkretno odločitev (zavrne ali sprejme
ponudbo delodajalca). Zakonska merila iz četrtega odstavka 47. člena ZUTD ne
omogočajo sprejetja konkretne odločitve o izboru delodajalca, temveč zahtevajo
nadaljnjo podrobno vsebinsko opredelitev. Vrhovno sodišče pravilno opozarja, da
tudi 28. člen ZUTD vsebuje zgolj splošne cilje APZ in da 30., 31., 32. in 33.
člen ZUTD, ki urejajo posamezne ukrepe APZ, ne vsebujejo vsebinskih meril, na
podlagi katerih bi bilo mogoče izbrati konkretnega delodajalca pri posameznem
ukrepu APZ. Iz 36. člena ZUTD izhaja, da so podlage za izvajanje ukrepov APZ
določene v smernicah in načrtu za izvajanje ukrepov APZ ter v katalogu ukrepov
APZ. Iz tretjega odstavka 47. člena ZUTD izhaja, da so pogoji in merila za
izbor konkretnega delodajalca določeni v javnem povabilu, ki temelji na
smernicah in načrtu za izvajanje ukrepov APZ ter katalogu ukrepov APZ. Navedeni
akti niso splošni in abstraktni, saj ne izpolnjujejo ustavnih formalnih in
vsebinskih zahtev, da bi jih lahko šteli za predpis.11
22. Iz navedenega izhaja, da je
zakonodajalec določil, da mora sodišče v upravnem sporu presoditi zakonitost
posamičnega akta, ki ne pomeni izvajanja oblastne funkcije države, temveč
razvojne funkcije države. Navedeni posamični akt tako temelji na strateških
dokumentih, ki nimajo narave splošnega in abstraktnega akta. Pravila upravnega
spora, določena v ZUS-1, pa urejajo presojo zakonitosti upravnih aktov, ki
temeljijo na splošnih in abstraktnih aktih ter pomenijo sprejetje oblastne
odločitve države. ZUS-1 ne določa posebnih pravil sodnega postopka pri presoji
zakonitosti posamičnih aktov, ki niso upravni akti in jih sodišče v upravnem
sporu presoja na podlagi posebne zakonske določbe v zvezi z drugim stavkom
prvega odstavka 2. člena ZUS-1. Zakonodajalec v ZUTD ni določil nobenih
posebnih pravil upravnega spora, ki bi jih lahko sodišče uporabilo pri presoji
zakonitosti obvestila ZRSZ. Zakonodajalec pri ureditvi sodnega varstva zoper
obvestilo ZRSZ torej ni upošteval posebne narave obvestila ZRSZ. Zato ni mogoče
ugotoviti, katere materialne nepravilnosti lahko stranke postopka uveljavljajo
v tem upravnem sporu. Prav tako niso jasno določena pravila, po katerih naj
sodišče presoja materialno pravilnost obvestila ZRSZ.
23. Iz navedenega zato izhaja, da
zakonodajalec ni jasno določil pravil, na podlagi katerih bi lahko sodišče
odločilo v konkretnem sporu. Zato tudi delodajalci ne morejo vnaprej vedeti,
katere morebitne nepravilnosti lahko uveljavljajo v sodnem postopku in kakšna
pooblastila bo imelo sodišče, če jim bo pritrdilo. Odsotnost jasnih pravil
omogoča arbitrarno dodeljevanje javnih denarnih sredstev. Taki nedoločnost in
pomanjkljivost bistveno vplivata na uresničevanje pravice do sodnega varstva,
ki jo imajo delodajalci zoper obvestilo iz šestega odstavka 47. člena ZUTD.
Čeprav taki nedoločljivost in pomanjkljivost bistveno vplivata na uresničevanje
sodnega varstva zoper obvestilo ZRSZ, pa je izpodbijana ureditev protiustavna
že zato, ker ne zadosti zahtevi po jasnosti in pomenski določljivosti predpisov
iz 2. člena Ustave. Zato je Ustavno sodišče ugotovilo, da je 47. člen ZUTD v neskladju
z 2. členom Ustave (1. točka izreka).
24. Ker gre za primer, ko zakonodajalec
določenega vprašanja, ki bi ga moral urediti, ni ustrezno uredil, razveljavitev
ni mogoča. Zato je Ustavno sodišče na podlagi prvega odstavka 48. člena ZUstS
sprejelo ugotovitveno odločbo. Na podlagi drugega odstavka 48. člena ZUstS je
zakonodajalcu naložilo, naj ugotovljeno protiustavnost odpravi v 1 letu od
objave odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije (2. točka izreka).
25. Da bi Vrhovno sodišče lahko odločilo v
sodnem postopku, ki ga je prekinilo, in v drugih podobnih postopkih, je Ustavno
sodišče na podlagi drugega odstavka 40. člena ZUstS sprejelo način izvršitve
svoje odločbe. Do drugačne ureditve v ZUTD sodišče v upravnem sporu presoja
zakonitost izpodbijanega obvestila tako, da presoja skladnost obvestila z
vsebinskimi pogoji in procesnimi pravili, ki so določeni v ZUTD, smernicah in
načrtu za izvajanje ukrepov APZ, v katalogu ukrepov APZ in v javnem povabilu
(3. točka izreka). Ker odprava ugotovljene neskladnosti z Ustavo zahteva
kompleksnejše zakonodajno urejanje, je Ustavno sodišče s takim načinom
izvršitve svoje odločbe samo prehodno določilo le tista osnovna pravila glede na opravljeni obseg ustavnosodne
presoje, da bi Vrhovno sodišče lahko odločilo v sodnem postopku, ki ga je
prekinilo zaradi vložitve zahteve za oceno ustavnosti zakona, ki jih mora
uporabiti pri odločanju in v drugih podobnih sporih. Zakonodajalec se bo moral
na odločbo Ustavnega sodišča ustrezno odzvati in poskrbeti za celovito ureditev
vseh vprašanj v zvezi s sodnim varstvom zoper obvestilo ZRSZ. Pri tem pa bo
moral upoštevati obveznosti, ki izhajajo iz Ustave, ter načelo gospodarnosti in
učinkovitosti porabe javnih sredstev, načelo preglednosti, načelo
sorazmernosti, načelo konkurenčnosti in načelo enakega obravnavanja (glej 11.
točko obrazložitve).
26. Ker je Ustavno sodišče ugotovilo, da je
izpodbijana ureditev protiustavna že zato, ker ne zadosti zahtevi po jasnosti
in pomenski določljivosti predpisov iz 2. člena Ustave, drugih očitkov
predlagatelja ni presojalo.
C.
27. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 48. člena in drugega odstavka 40. člena ZUstS ter petega odstavka
46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11
in 70/17) v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnici in sodniki dr. Matej
Accetto, dr. Rok Čeferin, dr. Dunja Jadek Pensa, DDr. Klemen Jaklič, dr. Špelca
Mežnar, dr. Marijan Pavčnik in Marko Šorli. Odločbo je sprejelo soglasno.
Dr. Rajko Knez
predsednik
________________
1 Glej M. Blaha v: L.
Šturm (ur.), Komentar Ustave Republike Slovenije, Fakulteta za podiplomske
državne in evropske študije, Ljubljana 2002, str. 634.
2 Glej L. Zore v: M.
Avbelj (ur.), Komentar Ustave Republike Slovenije, 1. del: Človekove pravice in
temeljne svoboščine, Nova univerza, Evropska pravna fakulteta, Ljubljana 2019,
str. 545–546.
3 Prav tam.
4 Glej M. Blaha v: L.
Šturm (ur.), nav. delo, str. 634.
5 Usposabljanje in
izobraževanje se izvaja kot neformalno in formalno izobraževanje. Namen
neformalnega izobraževanja je povečanje zaposlitvenih možnosti s pridobitvijo
novih znanj in kompetenc za vstop na trg dela ter uspešen razvoj kariere. Namen
formalnega izobraževanja je večanje zaposlitvenih možnosti s pridobitvijo višje
ravni izobrazbe. Neformalno izobraževanje se med drugim lahko izvaja tudi kot
usposabljanje na delovnem mestu (prvi in drugi odstavek 30. člena ZUTD).
6 Nadomeščanje na
delovnem mestu se izvaja kot subvencioniranje popolne nadomestitve zaposlenega
z brezposelno osebo. Delitev delovnega mesta se izvaja kot subvencioniranje
delne nadomestitve zaposlenega z brezposelno osebo (drugi odstavek 31. člena
ZUTD).
7 Spodbude za
zaposlovanje so namenjene povečanju zaposlitvenih možnosti ranljivih skupin
brezposelnih oseb. Spodbude za zaposlovanje se izvajajo v obliki subvencij za
zaposlitev (prvi odstavek 32. člena ZUTD).
8 Upravni akt je upravna
odločba ali drug javnopravni, enostranski, oblastveni posamični akt, izdan v
okviru izvrševanja upravne funkcije, s katerim je organ odločil o pravici,
obveznosti ali pravni koristi posameznika (drugi odstavek 2. člena ZUS-1).
9 Primerjaj z odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-191/17 z dne 25. 1. 2018 (Uradni list RS, št. 6/18,
in OdlUS XXIII, 1), 22. točka obrazložitve.
10 Prav tam.
11 Smernice za izvajanje
ukrepov APZ so strateški dokument, ki ga sprejme Vlada (drugi odstavek 36.
člena ZUTD). Načrt za izvajanje ukrepov APZ je izvedbeni dokument, pripravljen
na podlagi smernic APZ za proračunsko obdobje, ki ga po seznanitvi socialnih
partnerjev, ki lahko na njegovo vsebino podajo mnenje, sprejme minister,
pristojen za delo (tretji odstavek 36. člena ZUTD). Katalog ukrepov APZ je
izvedbeni dokument, ki ga pripravi ministrstvo, pristojno za delo, in ga objavi
na svoji spletni strani (četrti odstavek 36. člena ZUTD).