Številka: U-I-44/18-6
Datum: 7. 11. 2019
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Vrhovnega sodišča, na seji 7. novembra 2019
odločilo:
1. Tretji odstavek 310. člena in tretji odstavek 311. člena
Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem
prenehanju (Uradni list RS, št. 13/14 – uradno prečiščeno besedilo, 10/15 –
popr. in 27/16) sta v neskladju z Ustavo.
2. Državni zbor mora ugotovljeno neskladje odpraviti v roku
enega leta po objavi te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
3. Do odprave ugotovljene protiustavnosti iz 1. točke tega
izreka:
– prerekana izločitvena pravica ne preneha z opustitvijo
vložitve tožbe v roku iz prvega odstavka 310. člena ali opustitvijo predloga za
nadaljevanje postopka v roku iz tretjega odstavka 311. člena Zakona o finančnem
poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju, temveč ko
upravitelj v skladu s tem zakonom proda premoženje, ki je predmet izločitvene
pravice;
– se sme prodaja premoženja, ki je predmet izločitvene pravice,
v primeru opustitve vložitve tožbe začeti po izteku roka iz prvega odstavka
310. člena Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in
prisilnem prenehanju;
– se sme prodaja premoženja, ki je predmet izločitvene pravice,
v primeru opustitve predloga za nadaljevanje postopka začeti po izteku roka iz
tretjega odstavka 311. člena Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi
insolventnosti in prisilnem prenehanju.
Obrazložitev
A.
1. Vrhovno sodišče vlaga zahtevo za oceno
ustavnosti tretjega odstavka 310. člena Zakona o finančnem poslovanju,
postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju (v nadaljevanju
ZFPPIPP), ki določa, da mora upnik v enem mesecu po objavi sklepa o preizkusu
terjatev vložiti tožbo za ugotovitev prerekane izločitvene pravice. Če upnik
tožbe ne vloži v navedenem roku, izločitvena pravica preneha. Tretji odstavek
310. člena ZFPPIPP naj bi bil v neskladju z drugim odstavkom 14. člena in 33.
členom Ustave. Predlagatelj meni, da je zakonodajalec neutemeljeno razlikoval
med bistveno podobnimi položaji. Izločitvenim upnikom, ki izločitveno pravico
prijavijo v trimesečnem roku po objavi oklica o začetku stečajnega postopka,1
vendar po objavi sklepa o preizkusu terjatev v enem mesecu ne vložijo tožbe za
uveljavitev prerekane izločitvene pravice, izločitvena pravica preneha že s
potekom zakonskega roka za vložitev tožbe.2 Po drugi strani lahko
izločitveni upniki, ki do trenutka prodaje premoženja, ki je predmet
izločitvene pravice, ne opravijo nobenega pravnega dejanja za uveljavitev
izločitvene pravice, izločitveno pravico prijavijo v stečajnem postopku vse do
prodaje nepremičnine (premoženja), ki je predmet izločitvene pravice.3
Meje ustavnoskladne razlage predlagatelj vidi v možnosti, da bi izločitvenemu
upniku tudi po prenehanju izločitvene pravice zaradi zamude zakonskega roka za
vložitev tožbe priznal pravico do plačila denarnega zneska, doseženega s
prodajo nepremičnine v stečajnem postopku. Ob opori na zakonodajno gradivo4
opozarja, da so pravila o prijavi in preizkusu izločitvenih pravic namenjena
uresničevanju načela koncentracije postopka (227. člen ZFPPIPP). Zaradi izrecne
določbe tretjega odstavka 310. člena ZFPPIPP, ki v primeru zamude roka za
vložitev tožbe jasno določa prenehanje izločitvene pravice, po mnenju
predlagatelja izpodbijana ureditev ne dopušča razlage, da bi lastnik
nepremičnine po prenehanju izločitvene pravice še vedno lahko varoval svojo
lastninsko pravico (v razmerju do stečajnega dolžnika) po splošnih pravilih
stvarnega prava. Izločitveni upnik tako kljub dejstvu, da nepremičnina v
stečajnem postopku še ni prodana, izgubi izločitveno pravico že z iztekom
enomesečnega roka za vložitev tožbe.
2. Predlagatelj poudarja, da je lastninska
pravica v civilnopravnem pomenu pravni temelj izločitvene pravice iz 2. točke
prvega odstavka 22. člena ZFPPIPP. Iz navedenega razloga naj bi prenehanje
izločitvene pravice, ki je posledica zamude enomesečnega roka v okviru tretjega
odstavka 310. člena ZFPPIPP, posegalo tudi v pravico do zasebne lastnine iz 33.
člena Ustave. Čeprav je zakonodajalec po mnenju predlagatelja zasledoval
ustavno dopusten cilj v smislu uresničitve načela hitrosti stečajnega postopka,
ureditev naj ne bi bila prestala testa sorazmernosti. Prenehanje izločitvene
pravice namreč naj ne bi bilo nujno za dosego navedenega cilja in tudi naj ne
bi prestalo testa sorazmernosti v ožjem pomenu. V zvezi z nujnostjo
predlagatelj poudarja, da bi bilo hitrost prodaje mogoče doseči tudi na način,
da bi ZFPPIPP v primeru zamude roka iz tretjega odstavka 310. člena ZFPPIPP
predvidel le dopustnost začetka prodaje nepremičnine, pri čemer bi izločitvena
pravica obstajala do trenutka prodaje.
3. Po mnenju predlagatelja bi bila sankcija
prenehanja izločitvene pravice sorazmerna v ožjem pomenu le, če bi bila teža
posledic posega v pravico do zasebne lastnine sorazmerna vrednosti
zasledovanega cilja. Sorazmernosti posega v lastninsko pravico izločitvenega
upnika naj ne bi bilo mogoče utemeljiti z zasledovanjem hitrosti stečajnega
postopka, temveč le z varovanjem istovrstne pravice tretjega (kupca), ki v
stečajnem postopku pridobi lastninsko pravico na tem premoženju. Poseg v
lastninski položaj izločitvenega upnika, ki v stečajnem postopku ne prijavi
izločitvene pravice, s čimer bi preprečil prodajo premoženja, ki je predmet
izločitvene pravice,5 je zaradi varovanja lastninskega položaja
tretjega po mnenju predlagatelja sorazmeren. Drugačen je po mnenju
predlagatelja obravnavani položaj, saj zakon predvideva, da pride do posega v lastninskopravni
položaj izločitvenega upnika že z iztekom roka za vložitev tožbe za
uveljavljanje prerekane izločitvene pravice. Zgolj z iztekom tega roka po
mnenju predlagatelja ni mogoče utemeljiti, da je kdorkoli na tem premoženju
pridobil lastninsko pravico. Strogost in nesorazmernost ukrepa naj bi bila še
bolj očitna zaradi relativno kratkega enomesečnega roka. Predlagatelj še
opozarja, da enako sankcijo kot tretji odstavek 310. člena ZFPPIPP predvideva
tudi tretji odstavek 311. člena ZFPPIPP. Če izločitveni upnik v enem mesecu po
objavi sklepa o preizkusu terjatev ne predlaga nadaljevanja prekinjenega
pravdnega postopka ali tožbe ne razširi na drugega upnika, ki je prerekal
izločitveno pravico, izločitvena pravica namreč ravno tako preneha. Po mnenju predlagatelja
mora Ustavno sodišče zato opraviti tudi presojo tretjega odstavka 311. člena
ZFPPIPP.
4. Državni zbor na zahtevo ni odgovoril.
B. – I.
5. Člen 156 Ustave nalaga sodišču, ki pri
odločanju v konkretni zadevi oceni, da je zakon, ki bi ga moralo uporabiti,
protiustaven, naj postopek prekine in začne postopek pred Ustavnim sodiščem.
Prekinitev postopka in mnenje sodišča o nujnosti uporabe določenega zakona ali
dela zakona v sodnem postopku sta kot pogoja za začetek postopka za oceno
ustavnosti določena tudi v prvem odstavku 23. člena Zakona o Ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo in 109/12 – v
nadaljevanju ZUstS). Predlagatelj je zahtevi priložil sklep o prekinitvi
postopka revizije v zadevi št. III Ips 87/2016, saj je materialnopravni
preizkus pravilnosti odločitve sodišča druge stopnje pogojen s preizkusom, ali
je tretji odstavek 310. člena ZFPPIPP, na katerega je sodišče druge stopnje
oprlo svojo odločitev, v nasprotju z Ustavo. Tretji odstavek 310. člena ZFPPIPP
se glasi: »Če upnik v enem mesecu po objavi sklepa o preizkusu terjatev ne
vloži tožbe v skladu s prvim in drugim odstavkom tega člena, njegova
izločitvena pravica preneha.«
6. Prvi odstavek 310. člena ZFPPIPP za
izločitvenega upnika določa enomesečni rok za vložitev tožbe za uveljavitev
prerekane izločitvene pravice v primeru, ko stečajni postopek ni prekinjen
(311. člen ZFPPIPP) oziroma izločitvena pravica ne temelji na izvršilnem
naslovu (312. člen ZFPPIPP). Drugi odstavek 310. člena ZFPPIPP s sklicevanjem
na smiselno uporabo drugega in tretjega odstavka 300. člena ZFPPIPP določa
pasivno legitimacijo za vložitev tožbe izločitvenega upnika.
7. Predlagatelj zatrjuje, da je tretji
odstavek 310. člena ZFPPIPP v neskladju z Ustavo. Prav tako meni, da je razlaga
zakona, ki v primeru zamude roka za vložitev tožbe za uveljavitev prerekane
izločitvene pravice pomeni prenehanje izločitvene pravice, edina možna. Ustavno
sodišče z navedenim stališčem predlagatelja soglaša in zato so izpolnjeni
pogoji za presojo skladnosti tretjega odstavka 310. člena ZFPPIPP z Ustavo.
Tudi razlaga zakona, ki bi izločitvenim upnikom, ki zamudijo rok za vložitev
tožbe do objave načrta prve splošne razdelitve, priznala pravico do plačila
denarnega zneska, doseženega s prodajo nepremičnine v stečajnem postopku,
namreč ne vpliva na prenehanje izločitvene pravice.
8. Ustavno sodišče pri odločanju o
ustavnosti in zakonitosti predpisa ni vezano na predlog iz zahteve, temveč
lahko oceni tudi ustavnost in zakonitost drugih določb istega ali drugega
predpisa, katerih ocena ustavnosti ali zakonitosti ni bila predlagana, če so te
določbe v medsebojni zvezi ali če je to nujno za rešitev zadeve (30. člen
ZUstS). Predlagatelj v zahtevi opozarja, da tretji odstavek 311. člena ZFPPIPP
za primer, ko izločitveni upnik v enem mesecu po objavi sklepa o preizkusu
terjatev ne predlaga nadaljevanja prekinjenega pravdnega postopka in (ali)
tožbe ne razširi na drugega upnika, ki je izločitveno pravico prerekal,
predvideva enako sankcijo kot tretji odstavek 310. člena ZFPPIPP. Izločitvena
pravica tudi v tem primeru preneha. Po mnenju predlagatelja je zato tretji
odstavek 311. člena ZFPPIPP v taki medsebojni zvezi z izpodbijanim tretjim
odstavkom 310. člena ZFPPIPP, ki upravičuje postopanje po 30. členu ZUstS.
Tretji odstavek 311. člena ZFPPIPP se glasi:
»Če upnik v enem mesecu po objavi sklepa o
preizkusu terjatev ne predlaga nadaljevanja postopka v skladu s tretjim
odstavkom 301. člena tega zakona v zvezi z drugim odstavkom tega člena in v
primeru iz petega odstavka 301. člena tega zakona v zvezi z drugim odstavkom
tega člena tožbe ne razširi na drugega upnika, ki je prerekal izločitveno
pravico, njegova izločitvena pravica preneha.«
9. Ustavno sodišče ugotavlja, da je edina
razlikovalna okoliščina za uporabo tretjega odstavka 311. člena ZFPPIPP v
primerjavi s tretjim odstavkom 310. člena ZFPPIPP dejstvo, da je pravdni
postopek v primeru tretjega odstavka 311. člena že v teku in je zaradi začetka
stečajnega postopka prekinjen. Zaradi ugotovljene tesne medsebojne zveze je
Ustavno sodišče opravilo tudi presojo tretjega odstavka 311. člena ZFPPIPP.
Glede na to, da tretji odstavek 311. člena ZFPPIPP ne odpira novih vprašanj
ustavnosodne presoje in se njegova vsebina giblje v okviru navedb in zatrjevanj
iz zahteve, je Ustavno sodišče štelo, da je imel Državni zbor možnost pojasniti
svoja stališča že v odgovoru na zahtevo.
B. – II.
10. Predlagatelj izpodbijani ureditvi
očita, da zaradi prenehanja izločitvene pravice, ki je posledica zamude
enomesečnega roka, v nasprotju s 33. členom Ustave posega v lastninsko pravico
izločitvenih upnikov, ki zamudijo rok za vložitev tožbe za uveljavitev
izločitvene pravice (tretji odstavek 310. člena ZFPPIPP) ali ne predlagajo
nadaljevanja prekinjenega pravdnega postopka in (ali) tožbe ne razširijo na
novega upnika (tretji odstavek 311. člena ZFPPIPP).
11. Z jamstvom zasebne lastnine Ustava ne
varuje le lastninske pravice, kot je opredeljena v civilnem pravu,6
temveč vse pravne položaje, ki imajo za posameznika na podoben način kot
lastninska pravica premoženjsko vrednost in ki mu omogočajo svobodo ravnanja na
premoženjskem področju ter s tem svobodno in odgovorno oblikovanje lastne
usode.7 Navedena pravica varuje na eni strani konkreten položaj
imetnika pravice pred oblastnimi posegi v njegovo lastninsko sfero, na drugi
strani pa pravne položaje, s katerimi se uresničuje varovanje svobode na
premoženjskem področju.8
12. Prvi odstavek 22. člena ZFPPIPP
opredeljuje izločitveno pravico kot (i) pravico lastnika oziroma lastnice
premične stvari od insolventnega dolžnika zahtevati, da mu izroči premično
stvar, ki je v posesti insolventnega dolžnika, (ii) pravico osebe, ki je s
priposestvovanjem ali na drug izviren način pridobila lastninsko pravico na
nepremičnini, pri kateri je kot lastnik vpisan insolventni dolžnik, od insolventnega
dolžnika zahtevati, da prizna njeno lastninsko pravico na nepremičnini, (iii)
pravico osebe, za račun katere insolventni dolžnik kot fiduciar na podlagi
prenosa lastninske pravice v zavarovanje ali drugega mandatnega pravnega
razmerja uresničuje lastninsko pravico na stvari ali pravice zakonitega
imetnika oziroma drugega premoženja, od insolventnega dolžnika zahtevati, da
izvede razpolagalni pravni posel in druga pravna dejanja, potrebna za prenos te
pravice v dobro te osebe, in (smiselno ali) (iv) pravico lastnika blaga
državnih blagovnih rezerv od insolventnega dolžnika zahtevati, da mu izroči
blago državnih blagovnih rezerv, ki je v posesti, hrambi ali uporabi
insolventnega dolžnika. Kadar je izločitvena pravica priznana, sodišče v izreku
sklepa o preizkusu terjatev to ugotovi in glede na naravo premoženja, ki je
predmet izločitvene pravice, ugotovi tudi obstoj lastninske pravice
izločitvenega upnika oziroma odredi stečajnemu dolžniku, da izvede ustrezni
razpolagalni pravni posel v korist izločitvenega upnika.9 Smiselno
enako velja tudi v primeru pravnomočne sodbe, s katero pravdno sodišče ugodi
tožbenemu zahtevku izločitvenega upnika na podlagi 310. ali 311. člena ZFPPIPP.10
Izločitvena pravica je torej pravica lastnika stvari ali imetnika druge premoženjske
pravice, da se iz stečajne mase izloči premoženje, ki ne pripada stečajnemu
dolžniku.11 Po mnenju teorije pojem izločitvene pravice ne označuje
posebne vrste pravice, ki bi jo urejal ZFPPIPP, temveč se uporablja kot skupni
izraz za različne vrste pravic, ki vključujejo določeno vrsto upravičenja,
zaradi katerega se zanje v postopku zaradi insolventnosti uporabljajo pravila
ZFPPIPP.12 Izločitvena pravica torej služi varstvu ustrezne
premoženjske (predvsem lastninske) pravice v posebnih primerih, ko se zanje v
postopkih zaradi insolventnosti uporabljajo pravila ZFPPIPP. Ker so pravni
položaji, ki jih izločitvena pravica varuje, varovani v okviru pravice do
zasebne lastnine iz 33. člena Ustave, velja enak zaključek tudi za izločitveno
pravico, ki omogoča varstvo navedenih položajev v primeru postopka
insolventnosti.
13. Ob upoštevanju načela koncentracije
stečajnega postopka iz 227. člena ZFPPIPP izločitveni upnik s prenehanjem
izločitvene pravice v razmerju do stečajnega dolžnika izgubi tudi varstvo po
splošnih pravilih civilnega (stvarnega) prava. S tem torej izgubi tudi možnost,
da doseže izločitev premoženja, ki je predmet izločitvene pravice, iz stečajne
mase. Zato pomeni prenehanje izločitvene pravice na podlagi tretjega odstavka
310. člena in tretjega odstavka 311. člena ZFPPIPP poseg v pravico do zasebne
lastnine iz 33. člena Ustave.
14. Človekove pravice je mogoče omejiti le
v primerih, ki jih izrecno določa Ustava, in zaradi varstva človekovih pravic
drugih (tretji odstavek 15. člena Ustave). Po ustaljeni ustavnosodni presoji je
mogoče omejiti človekovo pravico, če je zakonodajalec zasledoval ustavno
dopusten cilj in če je omejitev skladna z načeli pravne države (2. člen
Ustave), in sicer s tistim izmed teh načel, ki prepoveduje prekomerne posege
države (splošno načelo sorazmernosti). Oceno, ali ne gre morda za prekomeren
poseg, opravi Ustavno sodišče na podlagi t. i. strogega testa sorazmernosti. Ta
test obsega presojo treh vidikov posega: (1) ali je poseg sploh nujen
(potreben); (2) ali je ocenjevani poseg primeren za dosego zasledovanega cilja;
(3) ali je teža posledic ocenjevanega posega v prizadeto človekovo pravico
proporcionalna vrednosti zasledovanega cilja oziroma koristim, ki bodo zaradi
posega nastale (načelo sorazmernosti v ožjem pomenu oziroma načelo
proporcionalnosti). Šele če poseg prestane vse tri vidike testa, je ustavno
dopusten.
15. Pravila o prijavi in preizkusu
izločitvenih pravic so namenjena uresničevanju načela koncentracije postopka.13
Prenehanje izločitvene pravice na podlagi tretjega odstavka 310. člena in
tretjega odstavka 311. člena ZFPPIPP je na podlagi 2. točke četrtega odstavka
330. člena ZFPPIPP tudi predpostavka, ki dovoljuje začetek postopka prodaje
premoženja, ki je predmet izločitvene pravice. Unovčenje premoženja stečajnega
dolžnika z namenom poplačila upnikov je tudi temeljni namen stečajnega
postopka. Zakonodajalec je torej z določbama o prenehanju izločitvene pravice v
okviru tretjega odstavka 310. člena in tretjega odstavka 311. člena ZFPPIPP
želel omogočiti začetek postopka za unovčenje premoženja, s čimer je očitno
zasledoval načelo hitrosti stečajnega postopka.14 Ker je dokončna
ugotovitev obsega premoženja stečajnega dolžnika ter vrste in višine zahtevkov
zoper stečajnega dolžnika nujni pogoj za izpeljavo stečajnega postopka zoper
insolventnega dolžnika, je po oceni Ustavnega sodišča cilj pospešitve in
povečanja učinkovitosti v posebnem primeru stečajnega postopka lahko ustavno
dopusten cilj za omejitev lastninske pravice iz 33. člena Ustave. Ker presojani
poseg v pravico zasebne lastnine zasleduje ustavno dopusten cilj in s tega
vidika ni nedopusten, je treba oceniti še, ali je zakonska ureditev v skladu s
splošnim načelom sorazmernosti.
16. Da bi bil poseg ustavno dopusten, mora
biti nujen za dosego cilja. Poseg v obravnavanem primeru zadosti kriteriju
nujnosti, če je zasledovani cilj učinkovitosti in hitrosti stečajnega postopka
mogoče doseči le na zakonsko urejen način in ne obstajata niti možnost dosega
cilja brez posega niti blažji način, ki bi v manjši meri posegel v pravico do
zasebne lastnine iz 33. člena Ustave. Po splošnem pravilu drugega odstavka 279.
člena ZFPPIPP začetek stečajnega postopka ne vpliva na izločitveno pravico.
Upniki morajo izločitveno pravico prijaviti v roku treh mesecev po objavi
oklica o začetku stečajnega postopka (prvi odstavek 299. člena ZFPPIPP), a
izločitvena pravica v primeru zamude navedenega roka ne preneha (četrti
odstavek 299. člena ZFPPIPP). Upnik izgubi izločitveno pravico šele, če
upravitelj v skladu z ZFPPIPP proda premoženje, ki je predmet izločitvene
pravice.15
17. Prenehanje izločitvene pravice torej na
splošno ni pogoj za začetek postopka prodaje premoženja. Upniki, ki izločitvene
pravice ne prijavijo (v zakonskem roku treh mesecev), tvegajo le, da bo
premoženje prodano, s čimer bodo na podlagi petega odstavka 299. člena ZFPPIPP
izločitveno pravico izgubili. Po oceni Ustavnega sodišča ni razlogov, da
zakonodajalec ne bi mogel določiti smiselno enake ureditve tudi v primeru, ko
upnik v enem mesecu po objavi sklepa o preizkusu terjatev ne bi vložil tožbe, s
katero bi uveljavljal izločitveno pravico v pravdnem postopku (tretji odstavek
310. člena ZFPPIPP), ali v enem mesecu po objavi sklepa o preizkusu terjatev ne
bi predlagal nadaljevanja prekinjenega pravdnega postopka oziroma tožbe ne bi
razširil na drugega upnika, ki je prerekal izločitveno pravico (tretji odstavek
311. člena ZFPPIPP). Zakonodajalec bi tako lahko zamudo roka za ustrezno
uveljavljanje izločitvene pravice v pravdi določil le kot predpostavko za dovoljenost
prodaje.16 Izločitvena pravica v tem primeru ne bi prenehala, upniki
pa bi jo, enako kot v primeru, ko izločitvene pravice sploh ne prijavijo,17
izgubili šele, ko bi upravitelj v skladu z ZFPPIPP prodal premoženje, ki je
predmet izločitvene pravice. Z zamudo roka za ustrezno uveljavitev izločitvene
pravice v pravdi bi torej izločitveni upniki, enako kot tisti, ki izločitvene
pravice ne prijavijo, sprejeli le tveganje, da bo premoženje prodano. Pravna
posledica prenehanja izločitvene pravice torej ni nujen ukrep za zagotovitev
cilja hitrosti postopka. Iz navedenega razloga pomeni izpodbijana zakonska
ureditev prekomeren poseg v pravico do zasebne lastnine iz 33. člena Ustave.
Ker bi razveljavitev tretjega odstavka 310. člena ZFPPIPP ob upoštevanju obstoječe
zakonske ureditve18 neizogibno sprožila vprašanja v zvezi z
možnostjo začetka postopka prodaje premoženja v stečajnem postopku, je Ustavno
sodišče na podlagi prvega odstavka 48. člena ZUstS ugotovilo neskladje tretjega
odstavka 310. člena ZFPPIPP z Ustavo (1. točka izreka). Iz enakih razlogov je
Ustavno sodišče ugotovilo tudi neskladje tretjega odstavka 311. člena ZFPPIPP z
Ustavo (1. točka izreka). V skladu z drugim odstavkom 48. člena ZUstS bo
zakonodajalec moral sprejeti ureditev, ki bo omogočala ustavnoskladno
uveljavitev pravice do zasebne lastnine. Ustavno sodišče je zakonodajalcu
določilo enoletni rok za odpravo ugotovljene protiustavnosti (2. točka izreka).
Ker je Ustavno sodišče ugotovilo protiustavnost izpodbijanih določb ZFPPIPP že
zaradi neskladja s 33. členom Ustave, ni opravilo presoje še z vidika
zatrjevane neskladnosti z drugim odstavkom 14. člena Ustave.
18. Ustavno sodišče je na podlagi drugega
odstavka 40. člena ZUstS določilo način izvršitve svoje odločitve o ugotovitvi
protiustavnosti presojane ureditve, da bi zavarovalo lastninsko pravico
izločitvenih upnikov ter omogočilo nadaljevanje postopkov prodaje, dokler se
zakonodajalec ne odzove na ugotovljeno protiustavnost. Ustavno sodišče je tako
v primeru, ko upnik ne vloži tožbe na ugotovitev prerekane izločitvene pravice
(tretji odstavek 310. člena ZFPPIPP) ali ne vloži predloga za nadaljevanje
postopka v zakonsko predvidenem roku enega meseca (tretji odstavek 311. člena
ZFPPIPP), v načinu izvršitve določilo, da izločitvena pravica v tem primeru
preneha šele, ko upravitelj v skladu z zakonom proda premoženje, ki je predmet
izločitvene pravice (prva alineja 3. točke izreka). Tudi v tem primeru
izločitveni upnik seveda ohrani obligacijsko upravičenje na podlagi petega
odstavka 299. člena ZFPPIPP. Ker je zaradi ugotovljene protiustavnosti
izpodbijanih določb onemogočen začetek prodaje na podlagi 2. točke tretjega
odstavka 330. člena ZFPPIPP, je Ustavno sodišče tudi odločilo, da je prodajo
dopustno začeti po izteku rokov iz prvega odstavka 310. člena in tretjega
odstavka 311. člena ZFPPIPP (druga in tretja alineja 3. točke izreka). To
pomeni, da se v navedenem obsegu ne uporablja prepoved začetka prodaje iz
tretjega odstavka 330. člena ZFPPIPP.
C.
19. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 30. člena, 48. člena in drugega odstavka 40. člena ZUstS ter petega
odstavka 46. člena v zvezi s tretjo alinejo tretjega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11 in 70/17)
v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnici in sodniki dr. Matej Accetto,
dr. Rok Čeferin, dr. Dunja Jadek Pensa, DDr. Klemen Jaklič, dr. Špelca Mežnar,
dr. Marijan Pavčnik in Marko Šorli. Odločbo je sprejelo soglasno.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
____________________
1 Prvi odstavek 299. člena ZFPPIPP.
2 Tretji odstavek 310. člena ZFPPIPP.
3 Četrti in peti odstavek 299. člena ZFPPIPP.
4 Predlog
zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem
prenehanju – EVA 2006-2011-0010 z dne 20. 6. 2007, str. 4.
5 309. člen v zvezi s tretjim odstavkom 330. člena
ZFPPIPP.
6 Odločba
Ustavnega sodišča št. Up-156/98 z dne 11. 2. 1999 (Uradni list RS, št. 17/99,
in OdlUS VIII, 118), 8. točka obrazložitve.
7 Odločba
Ustavnega sodišča št. Up-770/06 z dne 27. 5. 2009 (Uradni list RS, št. 54/09),
4. točka obrazložitve, in J. Zobec v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave Republike
Slovenije, Dopolnitev – A, Fakulteta za državne in evropske študije, Ljubljana
2011, str. 451–454.
8 J. Zobec v: L. Šturm, nav. delo, str. 451.
9 Prim. 309. člen ZFPPIPP.
10 Četrti odstavek 309. člena ZFPPIPP.
11 N.
Plavšak, Komentar Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi
insolventnosti in prisilnem prenehanju (ZFPPIPP), Tax-Fin-Lex, Ljubljana 2017,
str. 172.
12 Prav tam, str. 135.
13 Tako v zakonodajnem gradivu nav. pod op. št. 4.
14 Glej 48. člen ZFPPIPP.
15 Peti
odstavek 299. člena ZFPPIPP. V primeru prodaje premoženja, ki je predmet
izločitvene pravice, lahko sicer izločitveni upnik še vedno zahteva, da se mu
plača denarni znesek, dosežen s prodajo tega premoženja, zmanjšan za stroške v
zvezi s prodajo.
16 Na primer v okviru obstoječega tretjega odstavka
330. člena ZFPPIPP.
17 Prim. četrti in peti odstavek 299. člena ZFPPIPP.
18 Prim. tudi 2. točko tretjega odstavka 330. člena
ZFPPIPP.