Številka: Up-135/19-23
U-I-37/19-12
Datum: 5. 6. 2019
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi in v
postopku za preizkus pobude Viljema Kovačiča, Ljubljana, na seji 5. junija
2019
odločilo:
1. Sodba Upravnega sodišča št. I
U 2590/2018 z dne 25. 1. 2019 se razveljavi v delu, ki se nanaša na
volitve za člane Mestnega sveta Mestne občine Ljubljana, in zadeva se v tem
delu vrne Upravnemu sodišču v novo odločanje.
2. Ustavna pritožba zoper sodbo iz
prejšnje točke izreka v delu, ki se nanaša na volitve za župana Mestne občine
Ljubljana, se zavrže.
3. Pobuda za začetek postopka za oceno
ustavnosti Zakona o lokalnih volitvah (Uradni list RS, št. 94/07 – uradno
prečiščeno besedilo, 45/08, 83/12 in 68/17) se zavrne.
Obrazložitev
A.
1. Pritožnik vlaga ustavno pritožbo
zoper odločitev Upravnega sodišča
o zavrnitvi pritožbe zoper odločbo Mestnega sveta Mestne občine Ljubljana (v
nadaljevanju Mestni svet), s katero je ta zavrnil njegovo pritožbo zoper sklep
Volilne komisije Mestne
občine Ljubljana (v nadaljevanju MVK). Mestni svet je štel, da pritožnik vlaga
pritožbo v skladu s 100. členom Zakona o lokalnih volitvah (v nadaljevanju
ZLV). Uvodoma je pojasnil, da bi bilo sicer treba pritožbo zavreči, saj
pritožnik ni nikjer zatrjeval, da izpodbija sklep MVK, pritožba po
100. členu ZLV pa naj bi bila mišljena kot pravno sredstvo zoper odločitev
občinske volilne komisije, ki lahko vpliva na potrditev mandatov. Ker pa naj bi
se nekatere pritožnikove navedbe nanašale na izvedbo volitev na splošno (in ne
le na nepravilnosti dela volilnih odborov), je Mestni svet pritožbo obravnaval po vsebini in
odgovoril na pritožnikove očitke.
2. Upravno sodišče je v pritožnikovi
pritožbi prepoznalo pet zatrjevanih nepravilnosti v zvezi z lokalnimi volitvami
v Mestni občini Ljubljana (v
nadaljevanju MOL) za župana, Mestni svet in svete četrtnih skupnosti: 1) župan
naj bi nedovoljeno, enostransko porabljal proračunska sredstva; 2) šlo naj bi
za nepravilnost zaradi podpore treh verskih skupnosti kandidatu, ki je bil župan;
3) seznam kandidatov naj ne bi bil viden v volilni kabini; 4) volilne skrinjice – plastične košare – naj bi bile zgolj
navidezno zaščitene; 5) prišlo naj bi do »vpisovanja« 35.000 novih prebivalcev
oziroma prijave stalnih in začasnih prebivališč, tako da bi ti v zameno za
oddani glas dobili honorar. Upravno
sodišče je zavrnilo vse pritožnikove očitke, razen delno očitka o porabi
proračunskih sredstev za volilno kampanjo. V okviru te nepravilnosti je
pritožnik uveljavljal, da obstajajo številni in javno znani dokazi, da je
glasilo Ljubljana enobarvno, propagandno glasilo župana. V zvezi s tem je
omenil izdaje tega glasila z dne 7. 9. 2018, 7. 10. 2018 in
7. 11. 2018, češ da so v njih obsežne promocije župana in njegove liste, a
niti kančka sledu o stališčih drugih kandidatov, ter da je objavljen
promocijski intervju s podžupanom in županom. Upravno sodišče je ugotovilo, da
prvi odstavek 4. člena in peti odstavek 14. člena Zakona o volilni in
referendumski kampanji (Uradni list RS, št. 41/07, 11/11 in 98/13 – ZVRK)
prepovedujeta financiranje kampanje s proračunskimi sredstvi. Kot volilno
propagando je štelo le odgovore župana na tri vprašanja od petih, ki jih je ta
podal v intervjuju v oktobrski številki glasila Ljubljana. Upravno sodišče je
presodilo, da ugotovljena nepravilnost – upoštevaje volilne izide (županova lista je prejela 23 mandatov,
druga najbolje uvrščena 10, pritožnikova lista pa nobenega) – ni takšna, da bi
lahko vplivala na volilni izid. Po presoji Upravnega sodišča ugotovljena
nepravilnost tudi po kakovosti ni bila takšna, da bi prizadela objektivno
poštenost volilnega postopka oziroma da bi zaradi nje razumen človek podvomil o
poštenosti volilnega izida.
3. Pritožnikov predlog za izvedbo
glavne obravnave je Upravno sodišče zavrnilo. Upoštevalo je, da Ustava
praviloma predvideva izvedbo glavne obravnave, vendar to ni predvideno v
zadevah varstva volilne pravice v zvezi z odločitvami volilnih organov (četrti
odstavek 59. člena Zakona o upravnem sporu, Uradni list RS,
št. 105/06, 62/10 in 109/12 – v nadaljevanju ZUS-1). Pri tem je menilo, da
s tem ni absolutno izključena glavna obravnava (211. točka sodbe) ter da sme
sodišče ugotavljati dejstva
in napraviti dokazno oceno po opravljeni glavni obravnavi, če se to na podlagi
23. člena Ustave izkaže za nujno potrebno (167. točka sodbe). Kot bistven
razlog za opustitev glavne obravnave je navedlo, da te dolžnosti ni, kadar
stranka ne utemelji prepričljivo, kako bi lahko zaslišanje prič ali katerikoli
drug konkreten dokaz vplival na odločitev, čemur naj pritožnik ne bi zadostil.
Pri tem se je sklicevalo na ustavnosodno presojo, da zgolj gola zahteva stranke
za izvedbo glavne obravnave ne zadostuje (odločbi Ustavnega sodišča
št. Up-197/02 z dne 3. 4. 2003, Uradni list RS, št. 36/03, in
OdlUS XII, 56, in št. Up-778/04 z dne 16. 12. 2004, Uradni list RS,
št. 139/04) ter da je glavna obravnava zgolj sredstvo za izvajanje
dokazov, zaradi česar mora stranka v predlogu za izvedbo glavne obravnave
utemeljiti obstoj in pravno upoštevnost predlaganih dokazov (odločba Ustavnega
sodišča št. Up-1055/05 z dne 19. 1. 2006, Uradni list RS,
št. 11/06, in OdlUS XV, 38). Podobno stališče naj bi izhajalo tudi iz
sodne prakse Vrhovnega sodišča (sodba št. I Up 240/2012). Upravno
sodišče je obrazložilo, da je upoštevalo tudi sodno prakso Evropskega sodišča
za človekove pravice (v nadaljevanju ESČP) glede sojenja na glavni obravnavi,
po kateri mora biti ustna obravnava izvedena, če so v zadevi sporna dejstva in
stranka izrecno zahteva izvedbo konkretnega dokaza, kar bi lahko razjasnilo
sporno vprašanje, razen če gre zgolj za pravno-tehnično odločitev, ki nima
pomena za širšo javnost.1 Tega standarda po presoji Upravnega
sodišča ni bilo mogoče uporabiti. Upravno sodišče pa je uporabilo standard, da
je pomembno, ali bi sojenje na glavni obravnavi podaljšalo sodni postopek in
povzročilo nepotrebne stroške.2
4. Upravno sodišče je potrebo po
izvedbi glavne obravnave ocenjevalo
izključno z vidika potrebe po razčiščevanju ali ugotavljanju dejstev (191.
točka sodbe). Uvodoma je pojasnilo, da pritožnikove navedbe o nepravilni
uporabi proračunskih sredstev za volilno kampanjo oziroma propagando niso bile
zadosti konkretizirane, da bi terjale izvedbo glavne obravnave. V nadaljevanju
je »kljub nezadostni konkretizaciji kršitev v pritožbi
zaradi strogega testa presoje vzelo v pregled
prilogo«, na katero se je skliceval pritožnik (kopije sedmih strani z besedili
in fotografijami iz glasila Ljubljana). Pri tem se je sklicevalo na stališče iz
odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-349/18, Mp-1/18, Mp-2/18 z dne
29. 11. 2018 (Uradni list RS, št. 81/18). Po njem naj bi sodišče
odločilo na podlagi pisnega postopka potem, ko je bila strankam omogočena
uresničitev pravice do izjave o vsem pridobljenem gradivu, če je odprto le
vprašanje pravne presoje v smislu dokazne ocene, ko naredi subsumpcijo
dejanskega stanja pod
upoštevne zakonske določbe (192. točka sodbe).
5. Pritožnik, kot volivec in kot kandidat, v ustavni
pritožbi in njenih dopolnitvah z dne 13. 2. 2019 in 18. 2. 2019
izpodbija sodbo Upravnega sodišča, s katero je bilo odločeno o njegovi
pritožbi. Z njo naj bi pritožnik izpodbijal izvolitev kandidata Zorana
Jankovića za župana MOL in dodelitev mandatov kandidatom Liste Zorana
Jankovića. Sodišču očita kršitev pravic iz 22., 23., 24., 25. in 43. člena
Ustave. Kršeni naj bi bili tudi 6. in 10. člen Konvencije o varstvu
človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94, MP,
št. 7/94 – v nadaljevanju EKČP), 3. člen Prvega protokola k EKČP in
»druge določbe« EKČP. Kršeno naj bi bilo tudi načelo demokratičnosti države, ki
naj bi vključevalo zahtevo po poštenih volitvah ter po učinkovitem sistemu
varstva volilne pravice in sistemu odprave nepravilnosti pri volitvah v
volilnem sporu. Upravno sodišče naj bi zatrjevane kršitve storilo s tem, ko ni izvedlo
glavne obravnave, čeprav naj bi pritožnik to v postopku pred Upravnim sodiščem
zahteval ter naj bi pri tem za vsako predlagano pričo in zase posebej pojasnil,
zakaj predlaga zaslišanje in kaj bo ta oseba izpovedala. Upravno sodišče naj bi
se sicer tudi na splošno izogibalo glavnim obravnavam. Pritožnik meni, da
obveznost izvedbe glavne obravnave v volilnih sporih določa Kodeks dobre prakse
v volilnih zadevah, ter se pri tem sklicuje na odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-191/17 z dne 25. 1. 2018 (Uradni list RS, št. 6/18) in
pritrdilno ločeno mnenje sodnice Sovdat k sklepu št. Up-1410/18 z dne
13. 11. 2018. Pritožnik oporeka stališču Upravnega sodišča, da v 30 dneh
ni moglo izvesti glavne obravnave. Če je bila določba ZLV, ki določa ta rok za
njegovo odločitev, ovira, da je sodišče ni moglo izvesti, potem naj bi bila
protiustavna. Pritožnik se sklicuje na prakso ESČP glede izvedbe glavne
obravnave in volitev.
6. Pritožnik poudarja, da je najpomembnejša med
zatrjevanimi nepravilnostmi poraba oziroma zloraba javnih sredstev za namene
volilne kampanje, ki naj bi bila storjena z nedovoljeno, enostransko porabo
javnih sredstev za izdajo in odpošiljanje tiskanih glasil; predstavljala naj bi
promocijo in nedovoljeno javno propagando. Upravno sodišče naj bi potrdilo, da
volilne kampanje kandidatov za župana in njegovo listo ni dovoljeno financirati
iz proračunskih sredstev občine, ter ugotovilo, da je v obravnavanem primeru
prišlo do zlorabe javnih sredstev za volilno kampanjo in s tem do kršitve
zakona. Pritožnik meni, da je bila ugotovljena kršitev pomembna in da je v
nasprotju s stališčem Upravnega sodišča bistveno vplivala na izid, saj bi
županova lista v primeru, če bi osvojila le nekaj glasov manj, prejela 22
(namesto 23) od 45 sedežev v Mestnem svetu in v njem ne bi več imela večine.
Zaslišanja prič in pritožnika ter izvedba drugih predlaganih dokazov naj bi
dokazali še več kršitev. Pritožnik meni, da mu je bila s tem kršena volilna
pravica tako z vidika volivca kot z vidika kandidata, s tem pa pravica do poštenih
volitev, kar naj bi vse varoval 43. člen Ustave.
7. Pritožnik zatrjuje tudi kršitev pravice do
nepristranskega odnika, ker naj bi bila brat sodnika in odvetnik MOL
strankarska kolega v politični stranki Liberalna demokracija Slovenije in
nekdanja ministra iz te politične stranke. Ustavnemu sodišču predlaga, naj o
zadevi odloči absolutno prednostno, opravi javno obravnavo, zasliši priče in
izvedence ter razveljavi sodbo Upravnega sodišča.
8. Pritožnik vlaga tudi pobudo, s katero izpodbija ZLV.
Ta naj ne bi vseboval določbe, da mora Upravno sodišče v primeru volilnega
spora izvesti javno in ustno obravnavo, zaradi česar naj bi obstajala
protiustavna pravna praznina. Pobudnik meni, da bi Upravno sodišče v 30 dneh
obravnavo lahko izvedlo, saj naj bi imelo za to dovolj časa. Zatrjuje, da je
ZLV v neskladju s 1., 22., 23., 24., 25. in 43. členom Ustave.
9. Ustavno sodišče je s sklepom št. Up-135/19 z dne
4. 4. 2019 sprejelo v obravnavo ustavno pritožbo, odločitev o preizkusu
pobude pa je pridržalo za končno odločitev v zadevi. O tem je obvestilo Upravno
sodišče in Mestni svet. Na podlagi drugega odstavka 56. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo
in 109/12 – v nadaljevanju ZUstS) je ustavno pritožbo skupaj s sklepom o njenem
sprejemu vročilo izvoljenemu županu in predstavniku kandidatne liste Lista
Zorana Jankovića ter ju pozvalo, naj se o navedbah v ustavni pritožbi izjavita.
10. Predstavnik Liste Zorana Jankovića na ustavno
pritožbo ni odgovoril. Odgovoril je Zoran Janković. Meni, da pritožnik, ki na
lokalnih volitvah ni kandidiral za župana, nima pravnega interesa za
izpodbijanje županskih volitev, saj naj bi izpodbijana sodba ne posegala v
nobeno njegovo pravico, obveznost ali pravno korist. Ker je MOL na to opozarjala
že v postopku pred Upravnim sodiščem, bi moralo Upravno sodišče njegovo
pritožbo v tem delu zavreči. Iz teh razlogov tudi Ustavno sodišče ustavne
pritožbe glede županskih volitev ne bi smelo vsebinsko obravnavati. Nasprotni
udeleženec opozarja, da je pritožnik pred Upravnim sodiščem navajal nova
dejstva in dokaze, kar naj bi bilo po tretjem odstavku 20. člena ZUS-1
nedovoljeno, pri čemer ni navedel, zakaj jih ni navajal že prej. Tudi na to naj
bi MOL opozarjala že pred Upravnim sodiščem, vendar se to do tega ni
opredelilo. Stranka naj bi morala že v svojih prvih vlogah navesti konkretna
dejstva, ki naj se ugotovijo s predlaganim dokazom, ne pa celo izrecno
zatrjevati, da bo dejstva, ki naj se šele ugotovijo, prihranila za postopek
pred sodiščem. Pritožnik naj bi še v ustavni pritožbi zatrjeval, da bi
zaslišanje prič pripeljalo do novih ugotovitev. O vplivu očitanih nepravilnosti
na volilni izid naj pritožnik v pritožbi na Upravno sodišče ne bi podal nobenih
trditev, temveč naj bi šele v ustavni pritožbi navajal, da naj bi bilo Listi
Zorana Jankovića, če bi osvojila le nekaj glasov manj, dodeljenih le 22
sedežev, s čimer naj ne bi imela več večine v Mestnem svetu. Tisto, kar je
pritožnik v pravnih sredstvih navedel, pa naj bi bile pavšalne, nekonkretizirane
in z ničimer izkazane, vsekakor pa neutemeljene navedbe.
11. Z zaslišanjem prič, ki naj bi jih pritožnik
predlagal, naj se ne bi moglo dokazovati, ali so posamezne objave nedovoljena politična
propaganda ali ne, saj naj bi se sodišče o tem lahko prepričalo z vpogledom v
objave. Prav tako naj priče ne bi mogle izpovedovati o vplivu posameznih objav
na izid volitev. Zato naj ne bi bilo potrebe po izvedbi glavne obravnave in
zato naj dokazi, ki jih je predlagal pritožnik, poleg tega, da naj bi bili
prepozni, tudi ne bi bili pomembni za odločitev oziroma primerni za dokazovanje
upoštevnih dejstev. Nasprotni udeleženec opozarja na četrti odstavek
59. člena ZUS-1, po katerem sodišče o zakonitosti aktov volilnih organov
vselej sodi na seji. V Mestni svet naj bi se uvrstilo 9 kandidatnih list. Ker
naj bi bila pritožnikova lista glede na prejete glasove šele 16. po vrsti, naj
nepravilnosti, ki jih pritožnik očita, ne bi mogle vplivati na izid volitev, za
izpodbijanje katerega bi imel pritožnik interes.
12. Odgovor Zorana Jankovića je bil vročen pritožniku, ki
se je nanj odzval. Pritožnik nasprotuje stališču Zorana Jankovića, da nima
pravnega interesa za vložitev ustavne pritožbe, ker ni bil kandidat na
županskih volitvah, in trdi, da ima po Kodeksu dobre prakse v volilnih zadevah
pravico do izpodbijanja izidov volitev »vsak volivec«, kar naj bi večkrat
potrdila Ustavno sodišče in Upravno sodišče. Pritožnik navaja, da Zoran
Janković ponavlja izid volitev, ne pove pa bistvenega, in sicer, da bi v
primeru, če bi njegova lista osvojila 150 glasov manj, po d'Hondtovem izračunu
že zgubil večino v Mestnem svetu, lista DeSUS pa bi osvojila en sedež več, v
primeru, če bi dobila njegova lista 250 glasov manj, pa bi sedež več lahko
osvojili še dve drugi listi. Pritožnik poudarja, da je bil volilni izid na
volitvah za člane Mestnega sveta zelo tesen. Vztraja pri očitku, da ima po
Ustavi, praksi ESČP in Kodeksu dobre prakse v volilnih zadevah pravico do ustne
javne obravnave. Vse druge navedbe Zorana Jankovića v odgovoru na ustavno
pritožbo pa naj bi se nanašale na vprašanja, ki jih bo po pritožnikovem mnenju
pretehtalo Upravno sodišče v ponovljenem postopku.
13. Ustavno sodišče je vpogledalo v spis Upravnega
sodišča št. I U 2590/2018.
B. – I.
Odločitev o pobudi
14. Pobudnik zatrjuje protiustavno pravno praznino v
ZLV, ker naj ta ne bi urejal, da mora Upravno sodišče v volilnem sporu izvesti
»javno in ustno« obravnavo.
15. Varstvo volilne pravice po izvedenih lokalnih
volitvah temeljno ureja ZLV. V prvem odstavku 100. člena določa, da ima
zoper odločitev občinske volilne komisije, ki lahko vpliva na potrditev
mandatov, vsak kandidat in predstavnik kandidature pravico vložiti pritožbo na
občinski svet, ki o njej po drugem odstavku tega člena odloči ob potrditvi
mandatov članov občinskega sveta. Po prvem odstavku 101. člena ZLV lahko
pritožnik, če občinski svet pritožbi ne ugodi, v osmih dneh od dneva prejema
obvestila vloži pritožbo na sodišče, pristojno za upravne spore. Po drugem
odstavku 101. člena ZLV odloči sodišče v 30 dneh od dneva vložitve
pritožbe, pri čemer odloča v senatu treh sodnikov in ob »primerni uporabi
določb zakona o upravnih sporih« (102. člen ZLV). V skladu s petnajstim
odstavkom 15.b člena Zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS,
št. 94/07 – uradno prečiščeno besedilo, 76/08, 79/09, 51/10 in 30/18 – v
nadaljevanju ZLS) odloči Upravno sodišče meritorno.
16. Glede na navedeno odloča občinski (mestni) svet o
prvem pravnem sredstvu, s katerim je mogoče izpodbijati volilni izid in z njim
uveljavljati vse nepravilnosti, ki so se zgodile v volilnem postopku, razen
tistih, za katere je zagotovljeno sodno varstvo že v času volilnega postopka.3
ZLV sicer določa, da je pritožba dovoljena zoper odločitev občinske volilne
komisije, ki lahko vpliva na potrditev mandatov. Vendar gre glede na prvi
odstavek 90. člena ZLV dejansko za poročilo pristojne komisije o izidu
volitev, ki se po drugem odstavku tega člena objavi tudi v občinskem glasilu.4
Zoper odločitev občinskega (mestnega) sveta je zagotovljena pritožba pred
pristojnim sodiščem. To pomeni, da sodišče zagotavlja sodno varstvo in je
hkrati pritožbeni organ. Glede na 11. člen ZUS-1 in drugi odstavek
102. člena ZLV je pristojno Upravno sodišče, ki odloča o volilnem sporu ob
primerni uporabi določb ZUS-1. Volilni spor po volilnem dnevu ni upravni spor,
temveč je posebno sodno varstvo volilne pravice, namenjeno varstvu javnega
interesa oziroma ustavnopravnih vrednot,5 in sicer poštenega
volilnega postopka, v katerem so spoštovana vsa volilna pravila, zagotovljena
enakopravnost kandidatov in verodostojno ugotovljena izražena volja volivcev v
volilnem izidu, da bi se doseglo zaupanje v pošteno izvedbo volitev, ki je
temelj legitimnosti oblasti.6 To sodno varstvo je zakonsko urejeno,
volilna pravica pa se v primeru izpodbijanja volilnega izida lahko varuje le v
tem sodnem postopku, zaradi česar njeno sodno varstvo v t. i. subsidiarnem
upravnem sporu po drugem odstavku 157. člena Ustave ni dopustno.
17. Pobudnik kot pritožnik zatrjuje, da vlaga ustavno
pritožbo kot volivec in kot kandidat na lokalnih volitvah. Ustavnemu sodišču se
za odločitev o tej pobudi in ustavni pritožbi iz razlogov, navedenih v 27.
točki obrazložitve te odločbe, ni bilo treba spustiti v ustavnost prikazane
zakonske ureditve (15. točka obrazložitve te odločbe), ki ne ureja dostopa
volivca do občinskega sveta in Upravnega sodišča. Prav tako se Ustavno sodišče
ni spuščalo v ustavnost ureditve, ki dovoljuje sodno varstvo zoper odločitev
občinskega sveta le v primeru, ko ta pritožbi ne ugodi (prvi odstavek
101. člena ZLV), saj gre tokrat za primer, ki ga ZLV ureja.
18. ZUS-1 vsebuje glede volilnih zadev le nekaj izrecnih
določb, sicer pa je treba upoštevati, da se druge njegove določbe za odločanje
Upravnega sodišča o pritožbi iz prvega odstavka 101. člena ZLV lahko uporabljajo
le na način, kot ga določa ZLV – ob »primerni uporabi določb« ZUS-1, kar pomeni
prilagojeno pravni naravi volilnega spora. V prvem odstavku 51. člena
ZUS-1 je vzpostavljeno pravilo, da sodišče na prvi stopnji odloča po opravljeni
glavni obravnavi. Po četrtem odstavku
59. člena ZUS-1 pa sodišče vselej sodi na seji v sporih
o zakonitosti aktov volilnih organov. Na podlagi argumenta a contrario to
pomeni, da ZUS-1 v slednjih sporih izključuje glavno obravnavo. Če bi navedeno
določbo ZUS-1 razlagali tako, da se nanaša tudi na odločanje sodišča v volilnem
sporu po volilnem dnevu, bi to torej pomenilo, da je ZUS-1 v njem izrecno
izključil glavno obravnavo. Vendar ZUS-1 ni mogoče tako razlagati. Četrti
odstavek 59. člena ZUS-1 namreč v volilnem sporu po volilnem dnevu ni
uporabljiv. Tako po tej določbi kot tudi po prvem odstavku 12. člena ZUS-1
gre za odločanje o »sporu o zakonitosti aktov volilnih organov«. Prvi odstavek
12. člena ZUS-1 določa pristojnost Vrhovnega sodišča za odločanje o teh
sporih pri državnih volitvah. Ustavno sodišče je že v sklepu
št. U-I-100/13, Up-307/12 z dne 10. 4. 2014 opozorilo, da je treba to
določbo razlagati v povezavi s prvim odstavkom 105. člena Zakona o
volitvah v Državni zbor (Uradni list RS, št. 109/06 – uradno prečiščeno
besedilo in 23/17 – ZVDZ), to je pri odločanju Vrhovnega sodišča o sporih v
fazi kandidiranja. Tedaj se še v času volilnega postopka odloča o zakonitosti
odločitve pristojne volilne komisije o zavrnitvi kandidatne liste. Narava teh
sporov pa zahteva izredno hitro odločanje, saj so v volilnih postopkih določeni
roki za posamezna volilna opravila, da bi se volitve lahko izvedle na volilni
dan. Izjemno kratki roki so zato določeni tudi za vložitev pravnih sredstev in
za odločanje pristojnega sodišča o njih (obakrat je rok 48 ur). Enaka je
ureditev pri sporih v kandidacijski fazi volilnega postopka pri lokalnih
volitvah, le da o njih glede na 97. člen ZLV in 11. člen ZUS-1 odloča
Upravno sodišče. V volilnih sporih po volilnem dnevu pa se pri lokalnih
volitvah odloča o ustavnosti in zakonitosti odločitve občinskega (mestnega)
sveta, tj. predstavniškega organa občine, o pravnem sredstvu, s katerim se
zaradi nepravilnosti v volilnem postopku izpodbija volilni izid. Glede na
naravo volilne pravice pa se hkrati dokončno odloča tudi o ustavnosti in
zakonitosti volitev. V teh postopkih (najprej pred predstavniškim organom) mora
biti dovoljeno uveljavljati vse volilne nepravilnosti, ki bi lahko prizadele
volilni izid,7 ne glede na to, ali je do njih prišlo zaradi odločitev
ali ravnanj volilnih organov, kandidatov, volivcev ali drugih udeležencev v
volilnem postopku. Ko Upravno sodišče v pritožbenem postopku preizkuša
prvostopenjsko odločitev, torej v tem volilnem sporu ne odloča o zakonitosti
akta, s katerim je volilni organ odločil o posameznikovi pravici, temveč
preizkuša odločitev predstavniškega organa občine, ki je po zakonski ureditvi
prvi poklican k presoji volilnih nepravilnosti v volilnem postopku, v katerem
so njegovi člani (in župan) na podlagi odločitve volivcev pridobili mandate.
Ker je Upravno sodišče hkrati pritožbeni organ in praviloma edino sodišče, ki
odloča o dejanskih vprašanjih v zadevi, mora volilni pravici zagotoviti polno
sodno varstvo8 in dokončno (petnajsti odstavek 15.b člena ZLS9)
odločiti v volilnem sporu.
19. ZLV določa 30-dnevni rok za odločitev Upravnega
sodišča o pritožbi zoper odločitev občinskega (mestnega) sveta, kar je
instrukcijski rok. Upravno sodišče si mora prizadevati, da ga čim bolj
upošteva, ker je zaradi konstituiranja organov lokalne oblasti in zagotavljanja
njihove učinkovitosti treba volilne spore dokončno razrešiti čim prej. Vendar
mora sodišče hkrati odločitev sprejeti v skladu z vsemi ustavnimi procesnimi
jamstvi.
20. Ker četrti odstavek 59. člena ZUS-1 glede na
navedeno ni uporabljiv v volilnem sporu po volilnem dnevu pri lokalnih
volitvah, mora Upravno sodišče, ko odloča o njem, primerno uporabljati
51. člen ZUS-1. Ta zahteva odločanje po opravljeni glavni obravnavi, kar
vzpostavlja kot pravilo, v prvem in drugem odstavku 59. člena pa določa,
kdaj lahko Upravno sodišče odloči brez glavne obravnave, tj. na seji. Prvi
odstavek 59. člena ZUS-1 bo tako mogoče uporabiti na podlagi temeljnega
preizkusa pritožbe v volilnem sporu po volilnem dnevu, in sicer ob izpolnjenih
procesnih predpostavkah, zlasti v primerih, ko pritožnik ne bo izpolnil
dolžnosti trditvenega ali dokaznega bremena, ki jo ima tisti, ki izpodbija
volitve,10 ali če bo na podlagi njegovih navedb razvidno, da so te
očitno neutemeljene oziroma da zatrjevane volilne nepravilnosti, tudi če bi
bile podane, ne bi mogle prizadeti volilnega izida.
21. Pri volilnih sporih, katerih razrešitev naj po
izvedenih volitvah odstrani dvome o poštenosti volitev,11 je posebno
pomembno, da se ti zaradi transparentnosti odvijajo javno. Kodeks dobre prakse
v volilnih zadevah,12 ki v obliki priporočil državam oblikuje
standarde evropske volilne dediščine,13 med procesnimi jamstvi, ki
naj omogočijo udejanjanje temeljnih volilnih načel, opozarja na zagotovitev
učinkovitega sistema pravnih sredstev (točka 3.3). Posebej poudarja pravico do
glavne obravnave. Beneška komisija je v mnenjih o volilni zakonodaji posameznih
držav in svojih priporočilih večkrat nedvoumno poudarila, da gre za pravico do
poštene, javne in transparentne glavne obravnave o pravnem sredstvu.14
22. Zahteva po javni glavni obravnavi pred sodiščem,
pred katerim se odloča ne le o pravnih, temveč v celoti tudi o dejanskih
vprašanjih, izhaja tudi iz 22. člena Ustave. Z njim so stranki v sodnem
postopku zagotovljena temeljna procesna jamstva, med njimi pravica do izjave in
enakega obravnavanja. Ta človekova pravica med drugim zahteva, naj ima vsaka
stranka možnost predstaviti svoja stališča, vključno z dokazi, pod pogoji, ki
je ne postavljajo v vsebinsko slabši položaj nasproti drugi stranki. Stranki in
vsakemu, ki ima stranki enak položaj, mora biti omogočeno, da navaja razloge za
svoja stališča, da se v sporu izjavi tako glede dejanskih kot glede pravnih
vprašanj. Enako kot drugi stranki ji morajo biti zagotovljene pravica navajati
dejstva in dokaze ter možnost, da se izjavi o navedbah nasprotne stranke ter o
izvedenih dokazih, kot tudi pravica, da je ob izvajanju dokazov navzoča.15 Navzočnost
strank pri izvajanju dokazov je mogoče zagotoviti tako, da jih sodišče povabi
na glavno obravnavo. Sodišče ne more sprejeti ustavnoskladne in zakonite
odločitve v posameznem sporu brez glavne obravnave, če mora poprej pravilno
ugotoviti upoštevna, med strankami navadno sporna dejstva glede na vse
okoliščine posameznega primera. Tak položaj je še poudarjen, če sodišče odloča
o pravici stranke na prvi in hkrati edini stopnji sojenja, na kateri mora
sprejeti dokončno odločitev. Tedaj je pomembno, da ima stranka pravico sodišču
tudi ustno predstaviti svoja stališča in razloge iz pisnih vlog. Zato je
pravica do glavne obravnave pred sodnikom samostojna človekova pravica, ki jo
zagotavlja 22. člen Ustave.16
23. Ustavnopravni pomen glavne obravnave pa je tudi v
tem, da pomembno prispeva k zagotavljanju in ohranjanju zaupanja javnosti v
sodno odločitev,17 ker omogoča transparentnost celotnega sodnega
postopka in sodnega odločanja. To še posebno velja pri javnih glavnih
obravnavah, ki jih zahteva prvi stavek 24. člena Ustave, pri čemer
pooblašča zakonodajalca, naj določi izjeme (tretji stavek 24. člena) za
primere, ko je predvsem zaradi varovanja pravic drugih treba izključiti javnost
z glavnih obravnav. Navedena ustavnoprocesna jamstva iz 22. in 24. člena
Ustave skupaj z jamstvi, ki jih zagotavlja 23. člen Ustave, tj. s pravico
do neodvisnega sodnika, ki na sodišču, ustanovljenem z zakonom, odloči o zadevi
nepristransko in v razumnem roku (prvi odstavek), pri čemer mora biti sodnik
izbran po vnaprej določenih pravilih (drugi odstavek), sestavljajo zahteve
vsakega poštenega sodnega postopka.
24. Ko gre za varstvo volilne pravice po volilnem dnevu,
mora zahteva po javni glavni obravnavi (22. člen v zvezi s prvim stavkom
24. člena Ustave) v temelju veljati že za organ, ki je na prvi stopnji
pooblaščen za odločanje o pravnem sredstvu, s katerimi se izpodbijajo volitve.
V primeru lokalnih volitev je to po veljavni ureditvi občinski (mestni) svet.
Veljati mora tudi18 za Upravno sodišče, ki je sicer pritožbeni
organ, vendar mora kot sodišče v polnem sodnem varstvu19 skrbeti za
to, da bo volilni spor po volilnem dnevu z njegovo odločitvijo dokončno
razrešen. Torej mora glede na zatrjevanja strank z izvajanjem dokazov tudi sámo
ugotavljati dejstva ali ugotavljati še druga dejstva od tistih, ki jih je
ugotovil prvostopenjski organ, da poskrbi za ustrezno dejansko in pravno
podlago svojega odločanja. Če so izpolnjeni procesne predpostavke (zlasti
pravočasnost vložitve pravnega sredstva in upravičenost za vložitev pravnega
sredstva) ter trditveno in dokazno breme, mora sodišče stranki praviloma
omogočiti ustno predstavitev njenih stališč in razlogov, razen če gre za pravno
sredstvo, ki očitno ne more imeti možnosti za uspeh (20. točka obrazložitve te
odločbe).
25. Primerna uporaba 51. člena ZUS-1, ki jo zahteva
drugi odstavek 102. člena ZLV, Upravnemu sodišču v volilnem sporu po
volilnem dnevu omogoča ravnanje v skladu z navedenim; omogoča torej
ustavnoskladno vodenje postopka volilnega spora. Zato je neutemeljen očitek
pobudnika, da ZLV ne ureja glavne obravnave v tem volilnem sporu. Glede na to
je Ustavno sodišče pobudo za začetek postopka za oceno njegove ustavnosti na
podlagi drugega odstavka 26. člena ZUstS zavrnilo (3. točka izreka).
B. – II.
Procesne predpostavke za odločanje o ustavni pritožbi
26. Pravica do nepristranskega sodnika iz prvega
odstavka 23. člena Ustave je, kot je bilo že poudarjeno, eno temeljnih
jamstev poštenega sodnega postopka. Vendar Ustavno sodišče očitka o kršitvi te
pravice ni preizkušalo, ker pritožnik ni izkazal, da je v tem pogledu izčrpal
vsa pravna sredstva (prvi odstavek 51. člena ZUstS). Pritožnik je bil
namreč v postopku pred Upravnim sodiščem seznanjen s tem, da pri odločanju
sodeluje tudi sodnik, zoper katerega uperja očitke, vendar ni zahteval njegove
izločitve.
27. Zoran Janković predlaga, naj Ustavno sodišče
vsebinsko ne obravnava ustavne pritožbe glede županskih volitev, ker naj
pritožnik ne bi bil kandidat za župana, temveč le za člana predstavniškega
telesa lokalne skupnosti. Ustavno sodišče pazi po uradni dolžnosti na
izpolnjenost procesnih predpostavk za odločanje o utemeljenosti ustavne
pritožbe. Pritožnik v ustavni pritožbi zatrjuje, da jo vlaga kot kandidat in
kot volivec. Drži, da pritožnik niti pritožbe na Mestni svet niti pritožbe na
Upravno sodišče ni vložil kot volivec, temveč le kot kandidat za člana Mestnega
sveta.20 V tej vlogi je upravičen izpodbijati volitve članov tega
predstavniškega organa. Kot kandidat se pritožnik ni udeležil županskih
volitev, zato ni upravičen v tej vlogi izpodbijati izida volitev za župana, ne
glede na to, da so volitve za predstavniško telo in župana potekale na isti
volilni dan. Gre namreč za dvoje volitev v različne organe lokalnih skupnosti –
župana in predstavniško telo, ki se odvijajo v dveh volilnih postopkih. Zato
kot kandidat tudi ni upravičen vložiti ustavne pritožbe zoper izpodbijano sodbo,
kolikor se nanaša na županske volitve (prvi odstavek 50. člena ZUstS). Kot
volivec pa pritožnik ni izčrpal pravnih sredstev glede teh volitev. Torej tudi
z vidika volivca ni izpolnjena procesna predpostavka iz prvega odstavka
51. člena ZUstS za odločanje o utemeljenosti ustavne pritožbe, kolikor se
nanaša na županske volitve.
28. Glede na navedeno je Ustavno sodišče ustavno
pritožbo zoper izpodbijano sodbo v delu glede županskih volitev zavrglo (2.
točka izreka).
29. Ustavno sodišče je preizkusilo še, ali sta glede na
ureditev pravnih sredstev v prvem odstavku 100. člena in prvem odstavku
101. člena ZLV zoper odločitve Upravnega sodišča dovoljeni pritožba in
revizija, kot sta urejeni v ZUS-1 za odločanje o upravnih sporih. Pravna sredstva
so namreč z ZLV določena. Glede tega, katera so, ni predvidena »primerna
uporaba določb« ZUS-1. Za postopek odločanja o pritožbi, o kateri odloča
Upravno sodišče, je po 102. členu ZLV predvideno odločanje treh članov
senata ob »primerni uporabi določb zakona o upravnih sporih«. Iz petnajstega
odstavka 15.b člena ZLS21 sicer izhaja možnost odločanja o pritožbi
zoper odločitev Upravnega sodišča, o kateri naj odloči Vrhovno sodišče. Glede na
pogoje iz prvega odstavka 73. člena ZUS-122 možnost pritožbe v
tem primeru ne pride v poštev, ker Upravno sodišče ni spremenilo odločitve
Mestnega sveta. Niti ZLV, niti ZLS, niti ZUS-1 pa ne določajo, da bi bila v
volilnem sporu po volilnem dnevu dopustna še revizija zoper odločitve Upravnega
sodišča.23 Zakonodajalec mora jasno in pomensko določljivo
opredeliti vsa pravna sredstva v volilnem sporu po volilnem dnevu, tako da je
upravičencem, ki ga lahko sprožijo, vnaprej jasno, kakšna pravna sredstva so
jim dana na razpolago za izpodbijanje volilnega izida. Taka zahteva izhaja že
iz 2. člena Ustave.24 Že zato, ker take izrecne ureditve ni,
Ustavno sodišče ne more pogojevati odločanja o tej ustavni pritožbi s tem, da
bi pritožnik moral poprej izčrpati možnost revizije po ZUS-1. Zato so, kolikor
pritožnik izpodbija volilni izid glede volitev članov Mestnega sveta, procesne
predpostavke za odločanje o ustavni pritožbi izpolnjene.
B. – III.
Odločanje o utemeljenosti ustavne pritožbe glede volitev članov
Mestnega sveta
30. Ustavno sodišče odloča o ustavni pritožbi, zato ne
presoja, ali je Upravno sodišče pravilno ugotovilo dejansko stanje ter pravilno
razložilo materialno in procesno pravo. V skladu s šesto alinejo prvega
odstavka 160. člena Ustave in prvim odstavkom 50. člena ZUstS na
podlagi pritožbenih navedb presoja le, ali je Upravno sodišče v izpodbijani
sodbi sprejelo stališče, ki je v neskladju s človekovo pravico ali temeljno svoboščino.
Zato ni sledilo pritožnikovemu predlogu, naj o utemeljenosti ustavne pritožbe
odloči po opravljeni javni obravnavi, saj je moralo odgovoriti le na navedena
ustavnopravna vprašanja.
31. Ustavno sodišče se je glede na navedbe ustavne
pritožbe omejilo na presojo stališč Upravnega sodišča o volilni nepravilnosti
glede financiranja volilne kampanje. Osrednji pritožnikov očitek izpodbijani
sodbi je, da je Upravno sodišče, kljub njegovi drugačni zahtevi in dokaznim
predlogom o zaslišanju strank in prič, zavrnilo zahtevo za izvedbo glavne
obravnave. Kadar sodišče nastopa kot pritožbeni organ, vendar je hkrati edina
sodna stopnja s polno jurisdikcijo, ker dokončno odloča ne le o pravnih, temveč
tudi o dejanskih vprašanjih, izhaja zahteva po izvedbi glavne obravnave pred
sprejetjem odločitve iz 22. člena Ustave (22. in 24. točka obrazložitve te
odločbe). Odrekanje glavne obravnave v volilnem sporu po volilnem dnevu zato
lahko pomeni kršitev navedenega ustavnega procesnega jamstva.
32. Ne glede na to, ali sta 3. člen Prvega
protokola k EKČP in z njim prvi odstavek 6. člena EKČP, na katera se
sklicuje pritožnik, uporabljiva za slovenske lokalne volitve, je pošten
postopek, ki ga zaznamujejo jamstva iz 22., 23. in 24. člena Ustave,
zahteva vsakega sodnega postopka. ESČP poudarja, da pravica do glavne obravnave
ni absolutna, da je dopustnost njene opustitve odvisna od narave zadeve, o
kateri se odloča, pa tudi od obstoja izjemnih okoliščin, ki to opustitev
upravičijo. ESČP je tako že dopustilo opustitev glavne obravnave v primerih, 1)
ko je šlo izključno za pravna ali zelo tehnična vprašanja, in v tistih, 2) ko
ni bilo dvomov glede verodostojnosti ali obstoja spornih dejstev, ki bi
zahtevala glavno obravnavo, pa je sodišče lahko pošteno in razumno odločilo o
zadevi na podlagi navedb strank in drugega pisnega gradiva.25 Pri
volilnih sporih po volilnem dnevu je treba poudarjeno upoštevati, da že sama
njihova narava zahteva večjo transparentnost in javnost sodnega postopka,
čeprav je tudi v teh zadevah dopustno v posameznih primerih sprejeti sodno
odločitev brez glavne obravnave (20., 21. in 24. točka obrazložitve te
odločbe).
33. Upravno sodišče je sicer menilo, da je glavna
obravnava splošno predvidena v skladu s 23. členom Ustave, vendar ne po
četrtem odstavku 59. člena ZUS-1 v zadevah varstva volilne pravice v zvezi
z odločitvami volilnih organov, ko je glavna obravnava izrecno izključena.
Poudarilo je, da lahko sodišče kljub temu ugotavlja dejstva in napravi dokazno
oceno po opravljeni glavni obravnavi, če se to ustavnopravno izkaže za nujno
potrebno (167. in 211. točka sodbe). Takšno razumevanje besedila četrtega
odstavka 59. člena ZUS-1 je v konkretnem primeru očitno napačno, vendar za
odločitev Ustavnega sodišča nepomembno. Kot je bilo že poudarjeno (18. in 20.
točka obrazložitve te odločbe), navedene zakonske določbe v tem volilnem sporu
ni mogoče uporabiti, ker ne gre (le) za spor o zakonitosti odločitve volilnega
organa (v kandidacijskem postopku). Za odločitev o utemeljenosti te ustavne
pritožbe je zato pomembno stališče Upravnega sodišča, da bi izvedlo glavno
obravnavo, če bi to narekovale ustavne zahteve, vendar je ocenilo, da to ni
bilo potrebno.
34. Pritožnik je pri Mestnem svetu izpodbijal mandate,
ki jih je pridobila Lista Zorana Jankovića, s pritožbo pred Upravnim sodiščem
pa odločbo Mestnega sveta, s katero je ta zavrnil njegovo pritožbo. Mestni svet
je v obrazložitvi odločbe navedel, da je pritožnik z očitki o »propagandnem
glasilu župana« najbrž ciljal na predvolilni časopis, katerega izdajatelj in
plačnik, vključno glede razdeljevanja časopisa, je bila izključno Lista Zorana
Jankovića. Financiranje tega časopisa naj bi bilo ločeno od glasila Ljubljana.
Pritožnik je pred Upravnim sodiščem zatrjeval, da se njegove navedbe niso
nanašale na to glasilo, temveč na javno glasilo Ljubljana, ki naj bi bilo
zlorabljeno v volilni kampanji, kar naj bi dokazovale fotokopirane priloge v
pritožbi. Mestni svet je v odgovoru na pritožbo ponovno zavrnil očitke o
glasilu Ljubljana kot propagandnem glasilu župana. Upravno sodišče predstavnika
liste, katere mandati so bili izpodbijani, ni povabilo v postopek.
35. Upravno sodišče je najprej presodilo, da
pritožnikove navedbe niso konkretizirane. Menilo je, da bi jih pritožnik moral
konkretizirati na »specifičnem primeru /…/ in na dinamiki pojavljanja spornih
besedil prispevkov, (propagandnih) oglasov, fotografij« (191. točka sodbe).
Vendar je kljub ugotovitvi o nezadostni konkretizaciji navedb pritožnika sámo
ugotavljalo, kaj je vsebina kopij posameznih strani glasila Ljubljana, ki jih
je pritožnik priložil pritožbi, in na njihovi podlagi presojalo, ali iz njih
izhajajo nepravilnosti glede financiranja volilne kampanje kandidatne Liste
Zorana Jankovića na lokalnih volitvah (192. točka sodbe). Ker je sodišče ob tem
sprejelo stališča, do katerih se je pritožnik lahko prvič opredelil šele v
ustavni pritožbi26 in jih z njo tudi izpodbija, mora Ustavno sodišče
preizkusiti, ali taka stališča pomenijo kršitev človekove pravice, ki jo
zatrjuje pritožnik. Tudi v tem primeru gre namreč lahko za to, da se z
izpodbijano sodbo nedopustno kršijo pritožnikove pravice.
36. Upravno sodišče je analiziralo predloženi del
intervjuja, ki ga je objavilo glasilo Ljubljana s kandidatom za župana Zoranom
Jankovićem. Ugotovilo je tudi, da je bilo to glasilo razdeljeno volivcem v času
volilne kampanje. Upravno sodišče je v sodbi navedlo dele besedila, za katere
je ocenilo, da pomenijo propagandno vsebino (197. in 199. točka sodbe). Izdaja
in razdelitev tega glasila se financirata iz sredstev proračuna MOL, zato je
Upravno sodišče presodilo, da gre za volilno nepravilnost, vendar ocenilo, da
glede na razliko glasov, ki so jih prejele posamezne liste, ta ni mogla
vplivati na volilni izid.
37. Upravno sodišče mora presoditi, ali zatrjevane
volilne nepravilnosti, o katerih se je moral izreči že Mestni svet, lahko prizadenejo
volilni izid. Pri tem mora izhajati iz posebne narave volilne pravice, ki
opredeljuje tudi naravo volilnega spora. Ker je po zakonski ureditvi Upravno
sodišče prvi in (praviloma) zadnji volilni sodnik pri lokalnih volitvah, mora v
volilnem sporu zagotavljati polno sodno varstvo, ki vključuje presojo takó vseh
dejanskih kot pravnih vprašanj. Zato je pomembno, da se v volilnem sporu glede
na zatrjevane volilne nepravilnosti pravilno in popolno ugotovi dejansko
stanje, ki omogoča takó ugotovitev njihovega obstoja kot tudi presojo njihovega
vpliva na volilni izid. Presoja vpliva volilnih nepravilnosti na volilni izid
pa ustavnopravno zahteva vzpostavitev ustreznih meril presoje, na podlagi
katerih je razvidno, katera upoštevna dejstva morajo biti ugotovljena, da bi se
navedena presoja lahko opravila. Sicer lahko pride do kršitve volilne pravice
(drugi odstavek 43. člena Ustave). Zato je iz teh meril, ki so v
nadaljevanju navedena, izhajalo tudi Ustavno sodišče, da bi lahko presodilo,
ali je z izpodbijano sodbo kršena pravica do glavne obravnave.
38. Ker volitve pomenijo izjavo ljudske volje, je dopustno
volilne izide razveljaviti le v okoliščinah, ko so dokazane nepravilnosti takšne,
da so ali bi lahko vplivale na volilni izid.27 Temu morajo biti
prilagojena merila presoje. Presojo vpliva ugotovljenih volilnih nepravilnosti
na volilni izid je treba opraviti na podlagi več meril, upoštevaje naravo
zatrjevanih nepravilnosti.28 Prvi preizkus na podlagi meril,
navedenih v nadaljevanju, pokaže, ali bi zatrjevane nepravilnosti sploh lahko
prizadele volilni izid. Če je očitno, da ga ne bi mogle, potem niti ni treba
ugotavljati, ali so se zgodile, in je pravno sredstvo, s katerim se izpodbijajo
volitve, že zato neutemeljeno (20. točka obrazložitve te odločbe).29
Če ni tako, pa je treba najprej ugotoviti, ali so se zatrjevane nepravilnosti zgodile.
Nepravilnosti so lahko enostavno ugotovljive, kot na primer nepravilno štetje
glasovnic na voliščih (in višjih ravneh ugotavljanja volilnih izidov), ali je
glede na njihovo naravo posledično jasno mogoče ugotoviti številčni izid, kot
na primer na podlagi presoje, ali je bila pravilna izločitev glasovnice kot
neveljavne, ker naj iz nje ne bi bila razvidna volja volivca.30 Za
take nepravilnosti, če se dokažejo, ni težko ugotoviti, ali je bil zaradi njih
napačno ugotovljen volilni izid, saj je mogoče natančno ugotoviti verodostojen
volilni izid že z vpogledom v volilno gradivo31 oziroma s ponovnim
štetjem glasovnic, ki je pomembno jamstvo poštenosti volilnega postopka.32
Če je to potrebno za dokončno razrešitev volilnega spora, mora tak vpogled ali
ponovno štetje glasovnic opraviti tudi volilni sodnik.
39. Volilne nepravilnosti pa so lahko tudi takšne, da
jih s ponovnim štetjem ali vpogledom v volilno gradivo ni mogoče odpraviti. V
takem primeru je treba glede na okoliščine primera presoditi, ali bi razumen
človek zaradi njihovega vpliva podvomil o verodostojnosti volilnega izida.33
Med njimi so najprej pomembne prav tiste, ki bi zaradi nezakonitega ravnanja
pristojnih oseb z volilnim gradivom, tudi po izvedenem volilnem dnevu,
onemogočale preverjanje volilnih nepravilnosti, kar bi pomenilo, da volilni
sodnik svoje vloge sploh ne bi mogel opraviti. V takem primeru ni mogoče
zagotoviti verodostojnosti volilnih izidov, kar v temelju prizadene volilno
pravico. Pomembne pa so tudi druge volilne nepravilnosti, ki so take narave,
teže in obsega, da bi pomenile zavajanje vseh volivcev, kar vse bi privedlo do
razveljavitve celotnih volitev.
40. V volilnem sporu (in pred tem že pred predstavniškim
organom) je dovoljeno s pravnimi sredstvi uveljavljati tudi nepravilnosti, ki
se nanašajo na volilno kampanjo in njeno financiranje.34 Država in
lokalne oblasti morajo ostati v času volilnega postopka nevtralne do volilne
tekme, zaradi česar ne smejo omogočati uporabe proračunskih sredstev za volilne
namene posameznim kandidatom. Zaradi finančne podpore, ki bi jo ti pridobili na
tak način, bi lahko prišlo do izkrivljanja pri oblikovanju svobodne volje
volivcev (aktivna volilna pravica) kot tudi do kršitve enakopravnosti med
kandidati v volilni tekmi (pasivna volilna pravica).35 To pomeni, da
take nepravilnosti v volilni kampanji lahko prizadenejo sámo volilno pravico in
s tem tudi volilni izid.
41. Pri presoji vpliva nepravilnosti, ki pomenijo
kršitve zakonskih pravil o financiranju volilne kampanje, na volilni izid je
treba izhajati iz tega, da ne gre za nepravilnost, ki bi jo bilo mogoče številčno
izraziti. Zato je treba upoštevati takó razliko v številu glasov za posameznega
kandidata oziroma za kandidatno listo36 kot tudi težo in obseg vseh
ugotovljenih nepravilnosti ter njihovo naravo in pomen37 za
oblikovanje svobodne volje volivca in za spoštovanje enakosti med kandidati v
volilni tekmi.38 Na podlagi ugotovljenih upoštevnih dejstev in
opravljene presoje vsega navedenega z vidika razumnega volivca, ki mora biti
obrazložena, je treba oceniti vpliv take nepravilnosti na volilni izid.
42. Dokler Upravno sodišče ni ugotovilo, za katera
dejstva gre, ni moglo opraviti njihove pravne presoje. Zato ni mogoče skleniti,
da je šlo v postopku volilnega spora izključno za pravna vprašanja, na kar se je
Upravno sodišče sklicevalo (192. točka sodbe). Upravno sodišče je na eni strani
sámo ugotavljalo nekatera dejstva, ki pred tem pred Mestnim svetom v
prvostopenjskem odločanju niso bila ugotovljena. Na drugi strani pa ni
ugotavljalo nekaterih dejstev, ki bi bila lahko pomembna za presojo vpliva
ugotovljene nepravilnosti na volilni izid. Ker je Upravno sodišče sámo
ugotavljalo, ali gre za nepravilnosti in kakšne, brez upoštevanja trditvene
podlage pritožnika, pri tej presoji ni mogoče vzpostaviti jasne povezave med
tistim, kar je pritožnik zatrjeval glede glasila Ljubljana, ki naj bi bilo
pristransko v korist župana, medtem ko naj drugi kandidati ne bi imeli možnosti
predstavljanja sebe in svojih programov v tem glasilu (enakost pasivne volilne
pravice, ki lahko vpliva tudi na oblikovanje volje volivcev), in tem, kar je
ugotovilo Upravno sodišče. To je hkrati navedlo, da dejstva v postopku med
strankama niso sporna. Navedbe pritožnika je Mestni svet, povabljen v postopek
pred Upravnim sodiščem, sicer prerekal. Vendar kot je razvidno iz sodbe,
predstavnik predlagatelja liste, katere mandate je pritožnik izpodbijal, ni bil
pritegnjen v postopek. Prav ta pa bi moral biti nasprotna stranka v postopku in
z vidika te stranke bi se moralo presojati, ali gre za spornost upoštevnih
dejstev med pritožnikom in nasprotno stranko. Zato je po odločitvi Upravnega
sodišča ostalo odprto, ali in katera dejstva naj bi bila v postopku pred
Upravnim sodiščem sporna.
43. Potem ko se je Upravno sodišče, po navedbah sodbe
sámo, spustilo v obravnavo pritožnikovih očitkov o nedovoljenem javnem
financiranju, je obravnavalo eno od vprašanj, ki so izjemnega pomena za
poštenost vsakega volilnega postopka, saj lahko izkrivljajo voljo volivcev in
povzročajo neenakost med kandidati v volilni tekmi (glej 40. točko
obrazložitve te odločbe). V takem primeru je še toliko pomembneje vsem strankam
volilnega spora omogočiti, da na javni glavni obravnavi ustno predstavijo in
soočijo svoja stališča do ugotovljenih dejstev, se izjavijo o njihovi upoštevnosti
za presojo, ali ta ustrezajo zakonskemu dejanskemu stanu nedopustnega
financiranja, kot tudi o njihovem vplivu na volilni izid. Zato še posebno
narava volilnega spora v teh primerih narekuje, naj sodišče odloči po
opravljeni glavni obravnavi.
44. Javne glavne obravnave ni mogoče nadomestiti z javno
objavo izreka sodbe na oglasni deski sodišča in objavo sodbe na spletni strani
Upravnega sodišča (211. točka sodbe). Zagotovitev javnosti sodne odločbe, s
katero je odločeno v volilnem sporu po volilnem dnevu, je samostojna prvina
javnosti sojenja, ki prispeva k transparentnosti sodnega postopka (drugi stavek
24. člena Ustave). Ne more pa nadomestiti pravice do glavne obravnave.
Upravno sodišče opozarja tudi na to, da bi izvedba glavne obravnave po nepotrebnem
podaljšala sodni postopek in povzročila dodatne stroške (213. točka
sodbe). Upravno sodišče si mora sicer prizadevati za čimprejšnjo odločitev v
volilnem sporu, vendar prav zaradi zagotovitve zaupanja v sodno odločitev, ki
bo po razrešitvi volilnega spora z njo omogočilo tudi zaupanje v poštenost
volitev, ni dopustno s tem razlogom utemeljiti opustitve temeljnega ustavnega
procesnega jamstva. Načelo učinkovitosti in ekonomičnosti postopka je sicer ob
obstoju še nekaterih drugih okoliščin lahko upoštevno kot dodatni kriterij
skupaj s še drugimi izjemnimi okoliščinami, zaradi katerih se lahko opusti
izvedba glavne obravnave, ob njihovi odsotnosti pa ne more biti samostojen
oziroma prevladujoč razlog za tako ravnanje sodišča. 39 Še toliko
manj je to mogoče v volilnem sporu.
45. Glede na navedeno je Upravno sodišče s stališči, s
katerimi je utemeljilo odločanje v volilnem sporu brez glavne obravnave, kršilo
pritožnikovo pravico iz 22. člena Ustave. Zato je Ustavno sodišče
razveljavilo izpodbijano sodbo v delu, v katerem je presojalo utemeljenost
pritožbenih navedb, in v tem delu vrnilo zadevo Upravnemu sodišču v novo
odločanje (1. točka izreka).
46. V postopku novega odločanja bo moralo sodišče
najprej opraviti temeljni (prvi) preizkus vložene pritožbe (20. točka
obrazložitve te odločbe), če bo po njem nadaljevalo z odločanjem, pa bo moralo
upoštevati ustavnopravne razloge te odločbe.
47. Ker je bilo treba izpodbijano sodbo v delu iz 1.
točke izreka te odločbe razveljaviti že zaradi kršitve 22. člena Ustave, Ustavno
sodišče ni preizkušalo drugih zatrjevanih kršitev človekovih pravic.
C.
48. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi
prvega odstavka 59. člena, pete in šeste alineje prvega odstavka 55.b
člena in drugega odstavka 26. člena ZUstS ter petega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11 in
70/17) v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice in sodniki dr. Matej
Accetto, dr. Dunja Jadek Pensa, DDr. Klemen Jaklič, dr. Etelka Korpič
- Horvat, dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, Marko Šorli in dr. Katja
Šugman Stubbs. Ustavno sodišče je 1. točko izreka odločbe sprejelo s petimi
glasovi proti štirim. Proti so glasovali sodnici in sodnika Accetto, Korpič -
Horvat, Mežnar in Pavčnik. Točko 2 izreka je Ustavno sodišče sprejelo z osmimi
glasovi proti enemu. Proti je glasoval sodnik Jaklič. Točko 3 izreka je Ustavno
sodišče sprejelo soglasno. Sodnik Accetto je dal delno odklonilno, delno
pritrdilno ločeno mnenje, sodnik Jaklič je dal pritrdilno ločeno mnenje,
sodnica Korpič - Horvat pa je dala delno odklonilno ločeno mnenje.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
_______________
1 Sklicevalo se je na sodbi ESČP v zadevi Mirovni
inštitut proti Sloveniji z dne 13. 3. 2018 in Zumtobel proti Avstriji
z dne 21. 9. 1993.
2 Sklicevalo se je na sodbe ESČP v zadevah Schuler-Zgraggen
proti Švici z dne 24. 6. 1993, Göç proti Turčiji z dne 11. 7. 2002
in Jussila proti Finski z dne 23. 11. 2006.
3 Kar so predvsem odločitve pristojnih volilnih
komisij o zavrnitvi kandidatur oziroma kandidatnih list (97. člen ZLV),
zoper katere mora upravičena oseba sprožiti sodno varstvo tedaj, ko ga zakon
daje.
4 Odločitve, ki jih na podlagi ugovora iz
98. člena ZLV sprejme občinska volilna komisija in se nanašajo zgolj na
nepravilnosti pri delu volilnih odborov ali volilnih komisij volilnih enot, če
so te oblikovane, morajo biti namreč sprejete, še preden občinska volilna
komisija sestavi poročilo o izidu volitev po prvem odstavku 90. člena ZLV.
5 Glej odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-349/18, Mp-1/18, Mp-2/18.
6 Primerjaj J. Sovdat, Volilni spor, GV Založba,
Ljubljana 2013, str. 146–147.
7 Razen kot je bilo že opozorjeno, kadar je sodno
varstvo zagotovljeno že v času volilnega postopka.
8 Primerjaj 39. točko obrazložitve odločbe Ustavnega
sodišča št. U-I-349/18, Mp-1/18, Mp-2/18.
9 Glede na to, da ta določba izrecno navaja možnost
pritožbe, o kateri odloči Vrhovno sodišče, bi bila zoper odločitev Upravnega
sodišča dovoljena pritožba ob pogojih iz prvega odstavka 73. člena ZUS-1.
Ustavnemu sodišču se za odločitev v tem primeru ni bilo treba opredeliti do
tega, ali gre za jasno zakonsko ureditev nadaljnje pritožbe zoper odločitev
sodišča, ki že odloča o pritožbi, in ali bi moralo v takem primeru tudi Vrhovno
sodišče dokončno odločiti o volilnem sporu (kar bi pomenilo, da niso
uporabljiva vsa pooblastila, ki jih ZUS-1 daje Vrhovnemu sodišču pri odločanju
o pritožbi v upravnem sporu).
10 Pritožnik mora jasno povedati, čigavo izvolitev izpodbija,
zatrjevati in z razlogi utemeljevati konkretne nepravilnosti, ki so ali bi
lahko vplivale na volilni izid, in za svoje trditve ponuditi ustrezne
dokaze; primerjaj odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-191/17, 16. točka obrazložitve.
11 O pomenu sistema volilnih sporov za legitimnost
in integriteto volilnega postopka glej tudi V. Autheman, The Resolution of
Disputes Related to »Election Results«: A Snapshot of Court Practice in
Selected Countries Around the World, IFES Rule of Law Conference Paper Series,
str. 5, <http://aceproject.org/ero-en/topics/electoral-dispute-resolution/ConfPaper_Indonesia_FINAL.pdf>.
O tem, da je glavna zahteva sistema volilnih sporov, da podpira kredibilnost
volilnega postopka, ki ga kot takega sprejmejo tako volivci kot tudi kandidati,
ki izgubijo volitve, glej R. Dahl, Legal Frameworks for Effective Election
Complaints Adjudication Systems, v: C. Vickery (ur.), Guidelines for
Understanding, Adjudicating, and Resolving Disputes in Elections, International
Foundation for Electoral Systems (IFES), Washington 2011, str. 111.
12 Kodeks je sprejela Komisija za demokracijo skozi
pravo, bolj znana kot Beneška komisija, leta 2002.
13 Na priporočila Kodeksa se redno sklicuje ESČP, ko
odloča o zatrjevanih kršitvah volilne pravice po EKČP. Glej npr. sodbe v
zadevah Petkov in drugi proti Bolgariji z dne 11. 6. 2009, 52. točka
obrazložitve, Karimov proti Azerbajdžanu z dne 25. 9. 2014, 22. točka
obrazložitve, Gahramanli in drugi proti Azerbajdžanu z dne 8. 10. 2015, 52.
točka obrazložitve, Scoppola proti Italiji z dne 22. 5. 2012 (veliki senat),
44. točka obrazložitve.
14 Glej 65. točko Skupnih priporočil o zakonih za
parlamentarne, predsedniške in lokalne volitve Republike Srbije,
CDL-AD(2006)013, 33. točko Skupnega mnenja o dopolnitvah volilnega zakona BiH,
CDL-AD(2008)012, in 58. točko Skupnega mnenja o volilnem zakoniku Nekdanje
jugoslovanske republike Makedonije; mnenja ter izseki iz njih glede obveznosti
glavne obravnave so dosegljivi tudi prek Compilation of Venice Commission
Opinions and Reports Concerning Election Dispute Resolution, Strasbourg, 9. 10.
2017, str. 16–18, na voljo na
<https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-PI(2017)007-e>.
15 Glej odločbo Ustavnega sodišča
št. Up-1055/05, 9. točka obrazložitve.
16 V skladu z ustaljeno prakso ESČP v postopkih pred
sodiščem prve in edine stopnje pravica do javne glavne obravnave zajema tudi
pravico do ustne obravnave; glej npr. sodbo velikega senata ESČP v zadevi Göç
proti Turčiji, 47. točka obrazložitve.
17 Primerjaj 36. točko obrazložitve sodbe ESČP v
zadevi Mirovni inštitut proti Sloveniji.
18 Še toliko bolj, če pred prvostopenjskim organom
ni bila opravljena obravnava.
19 Primerjaj 39. točko obrazložitve odločbe
Ustavnega sodišča št. U-I-349/18, Mp-1/18, Mp-2/18.
20 Oziroma tudi kot kandidat za člana sveta četrtne
skupnosti, kar pa ni pomembno za to odločitev.
21 Drugi stavek tega odstavka 15.b člena ZLS se
glasi: »O morebitni pritožbi odloči Vrhovno sodišče v 30 dneh.«
22 Po tej določbi je pritožba zoper sodbo Upravnega
sodišča med drugim dovoljena, če je sodišče samo ugotovilo drugačno dejansko stanje,
kot ga je ugotovila tožena stranka, ter je na tej podlagi spremenilo
izpodbijani upravni akt.
23 Tretji odstavek 85. člena ZUS-1 sicer
določa, da revizije ni mogoče vložiti v sporih zoper akte volilnih organov za
državne oziroma lokalne volitve. Ta določba se, enako kot četrti odstavek
59. člena ZUS-1, nanaša na spore v kandidacijski fazi volilnega postopka.
24 Tudi Kodeks dobre prakse v volilnih zadevah
izrecno opozarja, da morajo biti pritožbeni postopek ter še posebno pooblastila
in odgovornosti različnih organov v volilnem sporu jasno določeni z zakonom.
Sicer pa se je praviloma treba pri volilnih sporih zaradi upoštevanja časovne
prvine, ki zahteva čimprejšnjo dokončno odločitev o veljavnosti volilnih
izidov, izogibati sodnemu odločanju na več sodnih stopnjah.
25 Glej 37. točko obrazložitve sodbe ESČP v zadevi Mirovni
inštitut proti Sloveniji.
26 Zato mu tudi ni mogoče očitati, da o njih pred
vložitvijo ustavne pritožbe ni materialno izčrpal pravnih sredstev; Ustavno
sodišče zaradi zavrženja ustavne pritožbe glede županskih volitev sicer ni
presojalo vsebinskih ugovorov Zorana Jankovića, vendar prav zaradi načina
odločanja sodišča pritožniku ni mogoče očitati, da uveljavlja ugovore glede
dodelitve zadnjega mandata listi, katere volilni izid izpodbija, šele v ustavni
pritožbi.
27 Primerjaj R. Dahl, nav. delo, str. 104. Primerjaj
tudi odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-349/18, Mp-1/18, Mp-2/18, 19. točka
obrazložitve, in sodbo Ustavnega sodišča Republike Avstrije št. W I-7/09 z
dne 24. 2. 2010, III. 3. točka obrazložitve.
28 To presojo pa je treba opraviti, če je pravno
sredstvo pravočasno vloženo, če njegov vložnik izkaže upravičenost za njegovo
vložitev in če izpolni svoje trditveno in dokazno breme.
29 Primerjaj 68. točko obrazložitve odločbe Ustavnega
sodišča št. U-I-349/18, Mp-1/18, Mp-2/18.
30 Primerjaj sodbo Ustavnega sodišča Republike
Avstrije št. W I-7/09, ki slednjih primerov samih po sebi ne šteje za t.
i. številčne nepravilnosti, ki jih kot prve preizkusijo pristojne volilne
komisije in šele zatem Ustavno sodišče, temveč kot vsebinske nepravilnosti, za
ugotavljanje in presojo katerih je neposredno pristojno Ustavno sodišče.
31 Pri tem je pomembna tudi navzočnost predstavnikov
in zaupnikov kandidatov ali kandidatnih list pri delu volilnih odborov ter
volilnih komisij (46. člen ZLV); o njihovi vlogi prav v funkciji varstva
volilne pravice glej odločbo Ustavnega sodišča št. Up-2942/07 z dne 4. 10.
2007 (Uradni list RS, št. 94/07, in OdlUS XVI, 107).
32 Glej 49. točko obrazložitve sodbe ESČP v zadevi Kerimova
proti Azerbajdžanu z dne 30. 9. 2010.
33 Primerjaj odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-191/17, 13. točka obrazložitve.
34 Podobno je v referendumskem sporu, čeprav gre za
drug predmet odločanja volivcev; glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-191/17,
16. točka obrazložitve.
35 Ustavno sodišče je že v odločbi
št. U-I-367/96 z dne 11. 3. 1999 (Uradni list RS, št. 24/99, in OdlUS
VIII, 56) poudarilo, da mora država v volilni kampanji delovati nevtralno
zaradi spoštovanja enakosti med kandidati. Enako mora veljati za lokalne
skupnosti.
36 Primerjalnopravno se je v francoski sodni praksi
pri proporcionalnih volitvah po d'Hondtovem volilnem sistemu uveljavilo
pravilo, da ni pomembna razlika med glasovi za liste v celoti, temveč razlika,
izračunana s »količnikom« na podlagi delitelja te volilne formule, med zadnjim
mandatom, pripadlim listi, katere izvolitev se izpodbija, in »količnikom«
naslednje liste, ki ni prejela mandata. Hkrati se je uveljavilo pravilo, da ob
majhni razliki, še posebno, če znaša le nekaj glasov, izraženih v »količniku«,
take nepravilnosti povzročijo razveljavitev dodelitve mandata in izvolitve
kandidata z liste, ki ga je dobil, pa tudi pravilo, da mora razveljavljeni
mandat ostati do konca volilne dobe oziroma do novih volitev nezaseden; glej
npr. sodbo Conseil d'État Republike Francije, št. 338033, 338199 z
dne 4. 7. 2011, s katero je razveljavilo na regionalnih volitvah (delitev
mandatov po proporcionalnem volilnem sistemu največjega povprečja, nekoliko
korigiranega v korist liste z največ pridobljenimi glasovi) dodelitev 209.
mandata regionalnega sveta Ile-de-France na listi »Huchon 2010 – La
gauche et les écologistes rassemblés pour l'Ile-de-France» in izvolitev
regionalne svetnice zaradi nepravilnosti v financiranju volilne kampanje; pri
tem je posebej navedlo, da mora mesto ostati nezasedeno. V teoriji se opozarja,
da bi drugače lista zaradi volilne nepravilnosti, zaradi katere se ji odvzame
mandat, hkrati imela koristi; glej B. Maligner, Droit électoral, Ellipses,
Pariz 2007, str. 890.
37 Primerjaj odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-191/17, 25. točka obrazložitve.
38 O konceptu svobodnega oblikovanja volilne volje,
na katerega lahko vplivajo tudi kršitve enakosti pasivne volilne pravice, glej
več T. Maunz in G. Dürig (ur.), Grundgesetz – Kommentar, zvezek 2, C. H. Beck,
München 2010, komentar k 20. členu, str. 23–32.
39 V sodbi v zadevi Eker proti Turčiji z dne 24. 10.
2017 je ESČP ta kriterij upoštevalo kot dodatni kriterij ob tem, ko je šlo za
odločitev o enostavnem pravnem vprašanju v primeru uveljavljanja pravice do
odgovora na objavljeno besedilo v časniku; sodišči, ki sta odločali o
utemeljenosti pravice, pa sta morali o tem odločiti v izjemno kratkem roku treh
dni. Iz sodbe ESČP v zadevi Schuler-Zgraggen proti Švici je razvidno, da se je
pritožnik odpovedal glavni obravnavi, da ni šlo za zadevo javnega pomena in da
je šlo za visoko strokovna medicinska vprašanja; ESČP je k temu dodalo le kot
dodaten kriterij načelo učinkovitosti in ekonomičnosti postopka zaradi zelo
velikega števila enakih postopkov (58. točka obrazložitve sodbe). V sodbi
velikega senata ESČP v zadevi Göç proti Turčiji pa je poudarjeno prav to, da
narava zadeve, ki ni bila tehnična in ki je zahtevala izvedbo glavne obravnave,
ne dopušča upoštevanja stališč o hitrosti in učinkovitosti postopka (51. točka
obrazložitve sodbe). Sodba velikega senata v zadevi Jussila proti Finski pa že
v temelju ni primerljiva s tokrat obravnavano zadevo, saj je šlo v njej za
doplačilo majhnega zneska davka na dodano vrednost.