Številka: U-I-477/18-19
Up-93/18-37
Datum: 23. 5. 2019
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku, začetem s
sklepom Ustavnega sodišča, in
v postopku odločanja o ustavni pritožbi A. B. C., Č., ki ga zastopa dr. Tjaša
Strobelj, odvetnica v Ljubljani, na seji 23. maja 2019
odločilo:
1. Zakon o duševnem zdravju (Uradni
list RS, št. 77/08) je v neskladju z Ustavo.
2. Državni zbor mora ugotovljeno
protiustavnost odpraviti v roku devetih mesecev po objavi te odločbe v Uradnem
listu Republike Slovenije.
3. Vlada mora brez nepotrebnega
odlašanja sprejeti nujne ukrepe v skladu s 35. točko obrazložitve te odločbe.
4. S sklepom Višjega sodišča v
Ljubljani št. II Cp 2803/2017 z dne 7. 12. 2017 in sklepom Okrajnega
sodišča v Ljubljani št. Pr 24/2017, Pr 200/2017 z dne 1. 12. 2017 so
bila pritožniku kršena jamstva, ki jih v zvezi s pravico do varstva osebne
svobode zagotavlja prvi in drugi odstavek 19. člena Ustave.
5. S sklepom Višjega sodišča v
Ljubljani št. II Cp 2803/2017 z dne 7. 12. 2017 in sklepom Okrajnega
sodišča v Ljubljani št. Pr 24/2017, Pr 200/2017 z dne 1. 12. 2017 je
bila pritožniku kršena pravica do varstva človekove osebnosti in dostojanstva
med odvzemom prostosti iz prvega odstavka 21. člena Ustave.
Obrazložitev
A.
1. V nepravdnem postopku je sodišče
prve stopnje ugodilo predlogu
za sprejem pritožnika (v nepravdnem postopku nasprotnega udeleženca) v varovani
oddelek socialno varstvenega zavoda
brez privolitve ter odločilo, da se pritožnik sprejme in zadrži v varovanem
oddelku Socialno varstvenega zavoda D. za obdobje enega leta. Zoper
prvostopenjski sklep sta pritožbi vložila pritožnik in Socialno varstveni zavod
D. Slednji je v pritožbi poudaril, da je prezaseden, da lahko pritožnika namesti le na hodnik varovanega oddelka,
da je taka namestitev neetična, da mu ne more zagotoviti varnih bivalnih
pogojev in da bi vsaka nova namestitev pomenila povečanje tveganja za prenos
infekcij, kar bi lahko dodatno ogrozilo zdravje drugih stanovalcev. Višje sodišče je obe pritožbi zavrnilo in
potrdilo prvostopenjski sklep. Tako sodišče prve stopnje kot Višje sodišče sta
ugovor zavoda o prezasedenosti utemeljili z nujnostjo namestitve pritožnika v
varovani oddelek zaradi ogrožanja življenja in zdravja drugih. Iz obrazložitve sklepov prve in druge
stopnje izhaja, da pritožnik glede na svoje zdravstveno stanje nujno potrebuje
stalno oskrbo in varstvo, ki ju ni mogoče zagotoviti v domačem okolju, in da je
edina preostala možnost namestitev v varovani oddelek socialno varstvenega
zavoda, ker je bolnišnično zdravljenje zaključeno. Sklicujoč se na mnenje izvedenca, sta sodišči ocenili, da
Socialno varstveni zavod D. izpolnjuje pogoje, ki so po zakonu potrebni za
namestitev pritožnika v njegov varovani oddelek, razen prostorskih. Zoper
drugostopenjski sklep je pritožnik vložil revizijo, ki jo je Vrhovno sodišče
kot nedovoljeno zavrglo.
2. Pritožnik zatrjuje kršitve pravic
iz 14., 15., 18., 19., 21., 23. in 32. člena Ustave, pa tudi kršitev
Evropske listine pravic oseb z avtizmom. Zatrjevane kršitve človekovih pravic
in temeljnih svoboščin naj bi
zanj imele hujše posledice, zlasti z vidika njegove pravice do osebne svobode
(19. člen Ustave). Kot zatrjuje pritožnik, je bil v zavod nastanjen brez
privolitve, zaprt naj bi bil na hodniku, kjer so ga drugi pacienti »božali,
lasali, lizali«. Vrhovnemu sodišču očita, da bi pri tako pomembnem vprašanju,
kot je osebna svoboda, njegovo vlogo (naslovljeno kot »zahteva za revizijo«)
lahko štelo kot predlog za dopustitev revizije ter o njem vsebinsko odločilo.
Tudi sklepa nižjih sodišč sta po mnenju pritožnika protiustavna. Pojasni, da je
bila zanj predlagana nadzorovana obravnava in da je bil na odprtem oddelku »v
E.« in v F. Sodišče naj bi nato združilo obe zadevi in pritožnika istega dne z
odprtega oddelka »zaprlo kot žival«, pri čemer naj bi bilo njegovo zdravstveno
stanje najboljše dotlej. Na
naroku za glavno obravnavo naj bi izvedenec zagotovil nadaljevanje obravnave za
ugotovitev prave doze zdravil, po naroku pa naj bi bil pritožnik takoj
premeščen. Pritožnik poudarja, da je avtist, čigar pravica je varovana tudi po ratificirani
mednarodni konvenciji. Iz izvedenskega mnenja dr. Branka Brinška naj bi
izhajalo, da bi pritožnik lahko živel doma v nadzorovani obravnavi, če bi pristal na prejemanje
vsakomesečnih depo injekcij. Kot zatrjuje pritožnik, iz zdravstvenih razlogov
na to ni pristal, ker kot avtist ne sme prejemati tovrstnih zdravil. To naj bi
bil glavni razlog za premestitev v zavod, potem ko bi bilo ugotovljeno, s čim
nadomestiti depo. Po končani glavni obravnavi pa naj bi bil pritožnik takoj
premeščen v zavod in naj bi takoj dobil depo injekcijo, po kateri naj bi se mu
»utrgalo«. S tem naj bi prišlo do kršitve pravic iz 18., 19. in 21. člena
Ustave.
3. Ustavno sodišče je s sklepom
št. Up-93/18, U-I-477/18 z dne 18. 10. 2018 ustavno pritožbo zoper
meritorna sklepa sodišč prve in druge stopnje sprejelo v obravnavo. V skladu s
prvim odstavkom 56. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno
prečiščeno besedilo in 109/12 – v nadaljevanju ZUstS) je o sprejemu ustavne
pritožbe obvestilo Višje sodišče v Ljubljani. V skladu z drugim odstavkom
56. člena ZUstS je sklep o sprejemu in ustavno pritožbo poslalo tudi
predlagatelju nepravdnega postopka (tj. Univerzitetni psihiatrični kliniki G.), ki nanju ni odgovoril.
4. Ustavno sodišče je ob sprejemu
ustavne pritožbe na podlagi drugega odstavka 59. člena ZUstS začelo
postopek za oceno ustavnosti Zakona o duševnem zdravju (v nadaljevanju ZDZdr).
Sklep o začetku postopka za oceno ustavnosti ZDZdr skupaj z ustavno pritožbo je
poslalo Državnemu zboru, ki je nanj odgovoril. Po njegovem mnenju z ZDZdr
uveljavljeni sistem zdravstvene in socialnovarstvene skrbi na področju
duševnega zdravja ni v
neskladju z Ustavo. Zakonska ureditev naj bi prestala presojo z vidika testa
sorazmernosti. V okviru presoje primernosti zakonske ureditve Državni zbor
poudarja, da ima pri zakonskem urejanju določeno polje proste presoje. Sklicuje
se na stališče Ustavnega sodišča v odločbi št. U-l-294/12 z dne
10. 6. 2015 (Uradni list RS, št. 46/15, in OdlUS XXI, 4), da pri
ukrepu sprejema v varovani oddelek socialno varstvenega zavoda ne gre samo za zdravljenje, temveč tudi
za socialnovarstveni ukrep, zato je obravnavo v varovanem oddelku treba šteti
za storitev, v kateri se
prepletata pravica iz socialne varnosti iz prvega odstavka 50. člena
Ustave ter pravica do zdravstvenega varstva iz prvega odstavka 51. člena
Ustave. Državni zbor zato meni, da presojani zakonski ureditvi ni mogoče
očitati neprimernosti. V okviru nujnosti Državni zbor poudarja, da zakon predvideva
sestavljen in povezan sistem ukrepov, ki imajo po svoji naravi različne
stopnje, od težjih do blažjih posegov. Obsegajo zdravljenje pod posebnim nadzorom psihiatrične
bolnišnice, obravnavo v socialno varstvenih zavodih, nadzorovano obravnavo ter
obravnavo v skupnosti
(1. člen ZDZdr), skladno s smernicami psihiatričnega zdravljenja, ki narekujejo nepretrgano
spremljanje oseb s hudimi duševnimi motnjami v skupnosti in zahtevajo ustrezno
mrežo zdravstvenih, socialnovarstvenih, izobraževalnih in drugih storitev. Optimiziranje
zdravstvene oskrbe se dosega tudi z različnimi programi in storitvami za duševno zdravje (4. člen ZDZdr),
samo zdravljenje pa poteka v skladu s strokovno preverjenimi metodami in
mednarodno priznanimi standardi (prvi odstavek 8. člena ZDZdr). Državni
zbor poudarja, da zakon omogoča različne ukrepe, prilagojene zdravstvenemu
(duševnemu) stanju posameznika, zato posameznega ukrepa ni mogoče upoštevati
kot edine možnosti. Med več možnimi zdravstvenimi posegi se izbere oziroma
predlaga tistega, ki najmanj posega v osebno integriteto osebe, najmanj omejuje
njeno osebno svobodo in ima najmanj neželenih učinkov (drugi odstavek
8. člena ZDZdr). Sprejem v varovani oddelek socialno varstvenega zavoda se
odredi le pod pogojem, da je akutno bolnišnično zdravljenje zaključeno oziroma
da ni več potrebno tovrstno zdravljenje (prva alineja prvega odstavka
74. člena ZDZdr), potrebna pa sta stalna oskrba in varstvo, ker oseba sama, s pomočjo družinskega pomočnika
ali s pomočjo svojcev ni sposobna skrbeti za svoje osnovne življenjske potrebe (druga alineja prvega odstavka
74. člena ZDZdr). Po mnenju Državnega zbora je ob izpolnjenih zakonskih
pogojih namestitev v varovani oddelek socialno varstvenega zavoda tudi v
primeru njegove morebitne prezasedenosti ocenjena kot takšna, da posamezniku zagotavlja varnost, ki jo ta z
vidika varovanja svojega življenja oziroma zdravja v tistem trenutku potrebuje.
Po mnenju Državnega zbora je treba pravico do zdravstvenega varstva iz prvega
odstavka 51. člena Ustave upoštevati tudi v okviru presoje sorazmernosti v
ožjem smislu. Iz nje namreč izhaja obveznost države, da zagotovi ustrezne
možnosti zdravljenja, ki so usmerjene k zagotovitvi zdravja posameznika. Pri
tem je treba po mnenju Državnega zbora upoštevati koristi, ki za posameznika
nastanejo zaradi njegove namestitve v zavodu, ki jo narekuje njegovo
zdravstveno stanje. Glede na
to lahko pride do namestitve v zavodu, ki posamezniku omogoča nujno potrebno
zdravstveno in socialno oskrbo, tudi na račun znižanega standarda namestitve.
Zakonska ureditev ne more
preprečiti nastanka konfliktov med posamezniki, ki so sprejeti v varovani oddelek socialno varstvenega zavoda. Prav
tako nastanka konfliktov ni mogoče preprečiti z drugačnimi namestitveni
možnostmi. Pri tem je treba upoštevati tudi psihosocialno rehabilitacijo, ki je
usmerjena k temu, da posamezniku omogoča samostojnost in funkcionalnost ter zmožnost dejavnega
vključevanja v okolje, vključno s preprečevanjem socialne izključenosti. Po
mnenju Državnega zbora je treba dati prednost izvajanju zdravstvenih,
socialnovarstvenih oziroma drugih storitev in programov, ki posamezniku omogočajo okrevanje, pred
standardom namestitve. Poleg tega je bistven standard, ki mora biti zagotovljen
z vidika zdravstvene in socialnovarstvene oskrbe, katere cilj je odstranitev
nevarnosti za življenje oziroma zdravje. S tega vidika ima namestitev v zavodu,
ki posamezniku zagotavlja zahtevano oziroma nujno potrebno zdravstveno in
socialno oskrbo, prednost pred standardom, ki se ga v danem trenutku lahko zagotovi
z namestitvijo. V posameznih primerih naj bi šlo tudi le za začasne okoliščine,
ki lahko upravičujejo znižani standard namestitve, saj je tedaj ključna
takojšnja pomoč, ki jo je
treba nuditi posamezniku in je neobhodna z vidika zagotavljanja varnosti
njegovega življenja in zdravja.
5. Mnenje o začetku postopka za oceno
ustavnosti ZDZdr je podala tudi Vlada, ki prav tako meni, da zakon ni v
neskladju z Ustavo. Poudarja, da zakon omogoča tudi alternativne ukrepe, na primer nadzorovano obravnavo, če so izpolnjeni
vsi pogoji iz drugega
odstavka 80. člena ZDZdr. Sprejem osebe v varovani oddelek socialno varstvenega zavoda naj
bi bil določen le kot skrajni ukrep. Zakonska ureditev, po kateri mora sodišče
pri odločanju o odreditvi ukrepa sprejema osebe v varovani oddelek socialno
varstvenega zavoda določiti čas zadržanja v varovanem oddelku (ki ne sme biti
daljši od enega leta) in socialno varstveni zavod, ki naj osebo sprejme, je po mnenju Vlade nujna,
saj bi bil v nasprotnem primeru sklep sodišča neizvršljiv in v nasprotju z
drugim odstavkom 19. člena Ustave. Vlada še pojasnjuje, da Ministrstvo za
zdravje pripravlja predlog sprememb in dopolnitev ZDZdr, ki z vidika institucionalnega varstva ne bo
prinesel bistvenih sprememb. Predvidene naj bi bile določene spremembe pri ureditvi nadzorovane
obravnave (med drugim tudi razširitev možnosti za uporabo ukrepa nadzorovane obravnave), ki pa ne more v celoti
nadomestiti namestitve v varovani oddelek socialno varstvenega zavoda. Hkrati
naj bi bila načrtovana tudi vzpostavitev specializirane enote za obravnavo oseb z najtežjimi oblikami motenj v
duševnem zdravju, s čimer naj bi se izboljšali pogoji za ustrezno izvajanje
določil ZDZdr in sprostile prostorske zmogljivosti v ostalih varovanih oddelkih
socialno varstvenih zavodov. Poleg tega naj bi Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in
enake možnosti v letu 2019 načrtovalo vzpostavitev novega varovanega oddelka z
dodatnimi 12 mesti v socialno varstvenem zavodu H. Kljub temu Vlada priznava,
da se problematika nameščanja oseb s težavami v duševnem zdravju proti njihovi
volji v varovane oddelke socialno varstvenih zavodov le še stopnjuje. K temu
naj bi prispevala vse višja stopnja obolevnosti prebivalstva, pa tudi sprememba
kazenskopravne ureditve varnostnega ukrepa obveznega psihiatričnega zdravljenja
in zdravljenja na prostosti, ki naj bi po letu 2016 prispevala k
destabilizaciji socialnovarstvenega sistema na področju varovanih oddelkov.
Vlada pojasnjuje, da je za reševanje težav glede zagotavljanja varnosti stanovalcev
in zaposlenih zaradi vse večjega števila oseb s heteroagresivnim vedenjem konec
leta 2016 ustanovila medresorsko delovno skupino za obravnavo oseb z najtežjimi
oblikami motenj v duševnem zdravju. Opozarja tudi na potrebo po boljšem medinstitucionalnem sodelovanju.
Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti naj bi posebnim
in kombiniranim socialno varstvenim zavodom predlagalo
nekatere organizacijske spremembe in tako ponovno
spodbudilo sodelovanje med koordinatorji obravnave v skupnosti in strokovnimi službami zavodov. Na
podlagi Resolucije o nacionalnem programu duševnega zdravja 2018–2028 (Uradni
list RS, št. 24/18 – ReNPDZ18–28) naj bi bila aktualna prizadevanja za izboljšanje dostopa do storitev za
duševno zdravje v skupnosti, nadgradnjo mreže koordinatorjev nadzorovane
obravnave in vzpostavitev interdisciplinarne mreže centrov za duševno zdravje
odraslih, ki bodo imeli tudi mobilne time za krizne intervencije v lokalnem
(domačem) okolju.
6. Ustavno sodišče je odgovor
Državnega zbora in mnenje Vlade
vročilo pritožniku, ki nanju ni odgovoril.
B. – I.
7. V postopku odločanja o ustavni
pritožbi je Ustavno sodišče vpogledalo v nepravdni spis Okrajnega sodišča v
Ljubljani št. Pr
24/2017, Pr 200/2017.
8. Ustavno sodišče je pri Socialno varstvenem
zavodu D., v katerega je bil sprejet pritožnik, opravilo dve poizvedbi o
prostorskih razmerah. Iz
dopisa zavoda z dne 2. 3. 2018 izhaja, da ima I. verificiran varovani
oddelek za osebe s težavami v duševnem zdravju in z več motnjami za 12 oseb in
da je bila na dan 1. 3. 2018 kapaciteta oddelka presežena in je znašala
142 % (nastanjenih je bilo 17 oseb). Iz dopisa zavoda z dne 13. 6. 2018 pa
izhaja: 1) da je bil pritožnik ob sprejemu zaradi prezasedenosti varovanega oddelka nastanjen na hodnik varovanega
oddelka; 2) da je njegova namestitev na hodniku varovanega oddelka trajala od
12. 12. 2017 do 10. 1. 2018; 3) da je pritožnik sedaj nastanjen v
triposteljni sobi, da pa se sicer razmere na varovanem oddelku niso spremenile
in je kapaciteta še vedno močno
presežena.1
9. Navedena dopisa Socialno
varstvenega zavoda D. je Ustavno sodišče vročilo predlagatelju nepravdnega
postopka, tj. Univerzitetni psihiatrični kliniki G., ki nanju ni odgovoril.
B. – II.
10. ZDZdr v okviru V. poglavja, v
katerem ureja postopke sprejema osebe na zdravljenje oziroma v obravnavo,
določa tudi postopek sprejema v varovani oddelek socialno varstvenega zavoda. Skladno s 16. točko 2. člena
ZDZdr je socialno varstveni zavod splošni ali posebni javni socialno varstveni
zavod ali koncesionar, ki opravlja storitve v okviru mreže javne službe in je
namenjen varstvu, bivanju in življenju oseb, katerih akutno bolnišnično
zdravljenje, povezano z duševno motnjo, je zaključeno oziroma za katere
bolnišnično zdravljenje ni potrebno. Varovani oddelek je oddelek v socialno varstvenem zavodu, kjer so
osebe zaradi svojih potreb nepretrgoma deležne posebne
zaščite in varstva ter zavoda ne morejo zapustiti po
lastni volji (17. točka 2. člena ZDZdr). ZDZdr predvideva sprejem osebe v
varovani oddelek socialno varstvenega zavoda, če so podani vsi pogoji iz prvega
odstavka 74. člena ZDZdr. Oseba je sprejeta v varovani oddelek s
privolitvijo (74. člen ZDZdr) ali brez privolitve na podlagi sklepa
sodišča (75. člen ZDZdr), če so kumulativno izpolnjeni naslednji pogoji:
– če je akutno bolnišnično zdravljenje
osebe zaključeno oziroma ni potrebno,2
– če oseba potrebuje stalno oskrbo in
varstvo, ki ju ni mogoče zagotoviti v domačem okolju ali na drug način,
– če oseba ogroža svoje življenje ali
življenje drugih ali če huje ogroža svoje zdravje ali zdravje drugih ali
povzroča hudo premoženjsko škodo sebi ali drugim,
– če je ogrožanje iz prejšnje alineje
posledica duševne motnje, zaradi katere ima oseba hudo moteno presojo realnosti
in sposobnost obvladovanja svojega ravnanja,
– če navedenih vzrokov in ogrožanja iz
tretje in četrte alineje tega odstavka ni mogoče odvrniti z drugimi oblikami
pomoči (izven socialno varstvenega zavoda, v nadzorovani obravnavi),
– če oseba izpolnjuje druge pogoje za
sprejem v socialno varstveni zavod, ki jih določajo predpisi s področja
socialnega varstva.
Skladno z drugim odstavkom 75. člena
ZDZdr se za postopek sprejema
v varovani oddelek na podlagi sklepa sodišča smiselno uporabljajo določbe 40.
do 52. člena ZDZdr, če v tem poglavju ni drugače določeno.
11. Ob odločitvi, da se oseba z
duševno motnjo sprejme v varovani oddelek socialno varstvenega zavoda brez
privolitve, mora sodišče v skladu z drugim odstavkom 48. člena ZDZdr
določiti tudi konkretni socialno varstveni zavod, ki naj osebo sprejme. V tem
postopku mora sodišče pred odločitvijo pridobiti tudi mnenje socialno
varstvenega zavoda, v katerega naj bi bila oseba sprejeta oziroma premeščena
(79. člen ZDZdr). Skladno s tretjim odstavkom 75. člena ZDZdr je
treba že predlogu za sprejem v varovani oddelek na podlagi sklepa sodišča
priložiti mnenje socialno varstvenega zavoda o izpolnjevanju pogojev za
sprejem, razen če se je postopek začel na njegov predlog. Tudi v primeru
premestitve iz oddelka pod posebnim nadzorom psihiatrične bolnišnice v varovani
oddelek socialno varstvenega zavoda
je treba predhodno pridobiti mnenje socialno varstvenega zavoda, v katerega naj
bi bila oseba premeščena, o
izpolnjevanju pogojev za sprejem (prim. drugi odstavek 76. člena ZDZdr).
Zavod ima torej v tovrstnih postopkih izrecno zagotovljeno možnost izjave,
zagotovljena mu je tudi možnost vložitve pravnega sredstva.3
12. Prostorski in kadrovski standardi
v varovanih oddelkih socialno varstvenih zavodov so določeni s podzakonskimi
akti, in sicer s Pravilnikom o kadrovskih, tehničnih in prostorskih pogojih za
izvajanje nalog na področju duševnega zdravja za izvajalce institucionalnega
varstva ter centre za socialno delo ter o postopku njihove verifikacije (Uradni
list RS, št. 97/09, 84/12 in 85/14 – v nadaljevanju Pravilnik/09) in
Pravilnikom o minimalnih tehničnih zahtevah za izvajalce socialnovarstvenih
storitev (Uradni list RS, št. 67/06 – v nadaljevanju Pravilnik/06), ki
ureja tehnične in prostorske pogoje za varovane oddelke. Pravilnik/06 v 32. členu
določa, da so bivalni prostori v domovih za starejše in posebnih socialno
varstvenih zavodih oblikovani v bivalnih enotah in enotah za stanovalce z
demenco in sorodnimi stanji.
Poleg enoposteljnih in dvoposteljnih sob, ki morajo biti opremljene s
sanitarijami, ima bivalna enota še večnamenski prostor s čajno kuhinjo, negovalno kopalnico, shrambo za čisto
perilo ter prostor za čistila in umazano perilo. Izjemoma se lahko delo na
negovalnem oddelku organizira v triposteljnih sobah (tretji odstavek
32. člena Pravilnika/06). Sobe v bivalni enoti morajo biti take velikosti
in opremljene tako, da je mogoče opravljati tudi nego stanovalcev na različnih zahtevnostnih
stopnjah (četrti odstavek 32. člena Pravilnika/06). Sedmi odstavek 32. člena Pravilnika/06 določa
najmanjšo površino, ki jo morajo imeti sobe v posebnih socialno varstvenih
zavodih. Poleg minimalnih tehničnih zahtev, ki jih za izvajalce
socialnovarstvenih storitev
predpisuje Pravilnik/06, je treba v socialno varstvenem zavodu, ki ima varovani
oddelek,4 zagotoviti še prostor za izvajanje posebnih varovalnih
ukrepov, prostor za sproščanje napetosti in zunanji prostor za kajenje (prvi
odstavek 5. člena
Pravilnika/09). V skladu s 4. členom Pravilnika/09 je varovani oddelek
sestavljen iz ene ali več bivalnih enot. V posamezni bivalni enoti je lahko
največ 12 oseb. Vsak posebni socialno varstveni zavod za odrasle, ki izvaja
institucionalno varstvo oseb s težavami v duševnem zdravju, mora zagotoviti
pogoje za namestitev najmanj petih oseb, ki so v posebni socialno varstveni zavod nameščene na podlagi
sklepa sodišča (šesti odstavek 5. člena Pravilnika/09). Kadrovski pogoji
za izvajalce socialnovarstvenih storitev z varovanimi oddelki se zagotavljajo v
skladu s Pravilnikom o standardih in normativih socialnovarstvenih storitev
(Uradni list RS, št. 45/10, 28/11, 104/11, 111/13, 102/15, 76/17 – v
nadaljevanju Pravilnik/10) ter 8. in 9. členom Pravilnika/09. Storitev
institucionalnega varstva poleg osnovne oskrbe vključuje tudi socialno oskrbo,
ki je strokovno vodena dejavnost, namenjena izvajanju vsebin socialne
preventive, terapije in vodenja upravičencev (točka a) 8. člena
Pravilnika/10). Osebje, ki izvaja socialno oskrbo, mora obvladati teoretična
znanja in praktične veščine s področja nevarnega vedenja, njegovih vzrokov,
oblik in posledic, poznati strokovna priporočila za uporabo posebnih varovalnih
ukrepov ter biti usposobljeno za pristop k osebi in pogovor z njo (9. člen
Pravilnika/09). Storitev institucionalnega varstva se izvaja po metodah
individualnega in timskega dela, upoštevaje splošna načela stroke (prim. točko
e) 8. člena Pravilnika/10).
13. V zvezi z vprašanjem, kako naj
sodišče ravna v primerih, ko
socialno varstveni zavod ugovarja sprejemu osebe zaradi nezadostnih prostorskih
in kadrovskih kapacitet, je Vrhovno sodišče v vrsti primerov ponovilo stališče, da tovrstni ugovori
socialno varstvenih zavodov niso pravno upoštevni. Po tem stališču Vrhovnega
sodišča se socialno varstveni zavod z verificiranim varovanim oddelkom ne more
uspešno braniti sprejemov osebe s trditvami, da nima prostora, saj bi sicer
zakonsko predviden ukrep ostal zgolj abstraktna možnost in dejansko
neizvedljiv.5 Ob ugotovitvi, da se vsi socialno varstveni zavodi soočajo z enakimi prostorskimi
problemi, bi bila po stališču Vrhovnega sodišča edina preostala alternativa le
še ta, da se socialno varstveni zavod, ki naj osebo sprejme, sploh ne določi.
Ker ni drugega državnega organa, ki bi bil po veljavni zakonodaji pristojen
določiti konkretni socialno varstveni zavod, bi bila takšna (ne)odločitev
nezakonita in protiustavna. Nezakonita zato, ker bi sodišče ne udejanjilo obveznosti odločiti po drugem
odstavku 48. člena ZDZdr. Protiustavna pa zato, ker bi bile ogrožene
ustavno varovane dobrine.
14. S sklepom št. II Ips 51/2019
z dne 25. 4. 2019 (izdanim v drugi podobni zadevi) je Vrhovno sodišče ob odločanju o reviziji
socialno varstvenega zavoda razveljavilo sklepa nižjih sodišč, s katerima je
bil odrejen sprejem osebe v prezaseden varovani oddelek tega zavoda. Sprejelo je stališče, da namestitev v
prostore, namenjene skupnemu bivanju in gibanju, posega v človekove pravice nasprotnega udeleženca in ni
sprejemljiva z vidika posega v človekove pravice drugih uporabnikov varovanega
oddelka istega zavoda. Poudarilo je, da izpodbijana odločitev nižjih sodišč, ki
sicer sledi stališčem dosedanje sodne prakse (pri tem se je sklicevalo na svoje
sklepe, navedene v opombi št. 5 te odločbe), resno ogroža skrb za
uresničevanje človekovih pravic, ustavnost in vsebinsko demokracijo, ki je ena
od osrednjih vlog sodnika. Po stališču Vrhovnega sodišča je to v tisti zadevi
terjalo odstop od dotedanje sodne prakse in »iskanje rešitve za zapolnitev
izvedbene pravne praznine v tem delu pravnega reda«. Vrhovno sodišče je sodišču
prve stopnje naložilo, naj v ponovljenem postopku odločitev o izbiri ukrepa po
ZDZdr in določitvi konkretne ustanove pretehta v luči vseh kolidirajočih ustavnih vrednot, torej tudi
ustavnih pravic drugih uporabnikov varovanega oddelka.6 Ponovilo je
sicer stališče, da zakonodajalec sodišče pooblašča in zavezuje, da v sklepu
določi tudi konkretni socialno varstveni zavod, ki naj osebo sprejme.
15. Z izpodbijano odločitvijo sodišč
prve in druge stopnje, sprejeto pred odločitvijo Vrhovnega sodišča št. II
Ips 51/2019 z dne 25. 4. 2019, je bil odrejen sprejem pritožnika v
varovani oddelek Socialno varstvenega zavoda D. za obdobje enega leta. Iz
obrazložitve sklepov prve in druge stopnje izhaja, da pritožnik glede na svoje
zdravstveno stanje nujno potrebuje stalno oskrbo in varstvo, ki ju ni mogoče
zagotoviti v domačem okolju,
in da je edina preostala možnost namestitev v varovani
oddelek socialno varstvenega zavoda, ker je
bolnišnično zdravljenje zaključeno. Po oceni sodišč (oprti zlasti na mnenje
sodnega izvedenca dr. Branka Brinška) bi pritožnikovo bivanje zunaj varovanega
oddelka socialno varstvenega zavoda ter brez stalnega nadzora in oskrbe
nedvomno ogrožalo življenje in zdravje drugih. Izpodbijana sklepa sta torej
utemeljena z nujnostjo posega
v pritožnikovo pravico do osebne svobode zaradi obstoja nevarnosti za življenje
in zdravje drugih ter konkretizirana z odreditvijo namestitve pritožnika v varovani oddelek zavoda. Prav
z nujnostjo take namestitve sta sodišči zavrnili ugovor Socialno varstvenega
zavoda D., da je prezaseden, da lahko pritožnika namesti le na hodnik, da je
taka namestitev neetična, da mu ne more zagotoviti varnosti in da bi vsaka nova
namestitev pomenila povečanje tveganja za prenos infekcij, kar bi lahko dodatno
ogrozilo zdravje drugih stanovalcev.7 Kot je razvidno iz podatkov
nepravdnega spisa, je sodišče prve stopnje, preden je določilo konkretni
socialno varstveni zavod, pridobilo podatke o razpoložljivih prostorskih
kapacitetah od vseh štirih posebnih socialno varstvenih zavodov, ki imajo
verificirane varovane
oddelke. Vendar so vsi v svojih odgovorih opozorili, da so njihove kapacitete
prezasedene.
16. Iz podatkov, ki jih je Ustavno
sodišče pridobilo od Socialno varstvenega zavoda D., izhaja, da je bil
pritožnik ob sprejemu zaradi prezasedenosti varovanega oddelka nastanjen na hodnik varovanega oddelka in da je
njegova namestitev na hodniku
varovanega oddelka trajala od 12. 12. 2017 do 10. 1. 2018; nato je
bil nastanjen v triposteljni sobi, vendar se razmere na varovanem oddelku sicer
niso spremenile in je kapaciteta glede na dane normative iz podzakonskih aktov
še vedno močno presežena.8 Glede na te ugotovitve in upoštevajoč pritožnikove trditve v ustavni pritožbi
mora Ustavno sodišče odgovoriti na vprašanje, ali navedeni pogoji izvršitve
ukrepa namestitve v varovani oddelek socialno varstvenega zavoda kršijo
pritožnikovo pravico do osebne svobode (prvi in drugi odstavek 19. člen
Ustave) ter pravico do varstva osebnega dostojanstva med odvzemom prostosti
(21. člen Ustave) kljub temu, da sta sodišči presodili, da je poseg v pritožnikovo
pravico do osebne svobode
nujen zaradi varstva pravic drugih. Pri tem se je Ustavnemu sodišču zastavilo
tudi vprašanje ustavne skladnosti ZDZdr.
17. Že v sklepu, s katerim je začelo
postopek za oceno ustavnosti ZDZdr, je Ustavno sodišče ugotovilo, da gre za
sistemsko problematiko, kar
potrjuje predhodno navedena sodna praksa in zlasti Posebno poročilo Varuha
človekovih pravic,9 v zvezi s katerim je bilo sprejeto tudi
Priporočilo Državnega zbora. V tem je Državni zbor že leta 2017 priporočil
Vladi dvoje. Prvič, naj čim prej pripravi spremembe Zakona o socialnem varstvu
(Uradni list RS, št. 3/07 – uradno prečiščeno besedilo in nasl. – ZSV) in
ZDZdr ter sprejme ukrepe, ki bodo zagotovili ustreznejšo neprostovoljno
nastanjevanje in obravnavo oseb z duševnimi motnjami v socialno varstvenih
zavodih po določbah ZDZdr. In drugič, naj do sprejetja oziroma uveljavitve nove
ureditve tega področja
zagotovi ustrezne prostorske zmogljivosti v socialno varstvenih zavodih in
dovolj osebja, ki bo lahko zagotavljalo ustrezne socialnovarstvene storitve.10 Da še vedno gre
za sistemsko vprašanje, potrjuje mnenje Vlade, iz katerega izhaja, da se
problematika nameščanja oseb s težavami v duševnem zdravju proti njihovi volji v varovane oddelke socialno varstvenih
zavodov le še stopnjuje. K temu naj bi prispevala vse višja stopnja obolevnosti
prebivalstva, pa tudi sprememba kazenskopravne ureditve varnostnega ukrepa obveznega psihiatričnega
zdravljenja in zdravljenja na prostosti, ki naj bi po letu 2016 prispevala k
destabilizaciji socialnovarstvenega sistema na področju varovanih oddelkov. Ne
gre torej le za posamezne primere in začasne okoliščine znižanega standarda namestitve v fazi izvrševanja ukrepa
namestitve oseb s težavami v duševnem zdravju v varovane oddelke socialno
varstvenih zavodov, kot to zatrjuje Državni zbor, temveč za pomanjkljivosti
sistemske narave. To narekuje, kot je Ustavno sodišče obrazložilo že v sklepu
št. U-I-477/18, Up-93/18 z dne 18. 10. 2018, presojo ustavnosti
zakonske ureditve, ki je podlaga za izrek navedenega ukrepa.
B. – III.
18. Poseg v osebno svobodo je najhujši
možen poseg države v osebno integriteto posameznika.11 Tudi sodna
odreditev sprejema osebe v
varovani oddelek socialno varstvenega zavoda pomeni tak poseg v človekove
pravice in temeljne svoboščine pridržane osebe.12 Izrek tega ukrepa
utemeljujeta na eni strani obstoj duševne motnje pri osebi, zoper katero se
ukrep odreja, in na drugi strani visoka stopnja ogroženosti življenja in
zdravja drugih ali obravnavane osebe same. Gre torej za ukrep, s katerim se
najprej uresničuje varstveni vidik, tj. da se prepreči navedena ogroženost
življenja in zdravja drugih ali obravnavane osebe. Drugi bistveni cilj
tovrstnega ukrepa je odprava vzrokov, ki so narekovali njegov izrek.13
Gre za t. i. terapevtski cilj, ki je povezan z oskrbo, varstvom in zdravljenjem
sprejete osebe, ki naj poteka v terapevtskem okolju, ki je primerno in
spodbudno naravnano in ki osebam s težavami v duševnem zdravju nudi izvajanje
njim prilagojenih terapij. Namestitev osebe z duševno motnjo v varovani oddelek
socialno varstvenega zavoda namreč ni le socialnovarstveni ukrep, temveč gre za
storitev, v kateri se prepletata pravica do socialne varnosti iz prvega
odstavka 50. člena Ustave ter pravica do zdravstvenega varstva iz prvega
odstavka 51. člena Ustave.14 Zgolj to, da je akutno bolnišnično zdravljenje
zaključeno oziroma ni več potrebno, namreč samo po sebi ne izključuje potrebe,
da se obravnavani osebi v okviru izvrševanja zavodskega ukrepa zagotovi
ustrezna terapevtska obravnava, ki jo narekuje dolžna skrb za zdravje oseb z
duševno motnjo. Varstveni in terapevtski cilj torej pri navedenem ukrepu
tvorita neločljivo celoto ter le oba skupaj lahko utemeljita dopustnost posega
v osebno svobodo pridržane osebe z duševno motnjo.
19. Podobne zahteve izhajajo iz prakse
Evropskega sodišča za
človekove pravice (v nadaljevanju ESČP), ki med pomembne elemente presoje v
zvezi z dopustnostjo odvzema prostosti osebi zaradi njene duševne motnje (točka
(e) prvega odstavka 5. člena Konvencije o varstvu človekovih pravic in
temeljnih svoboščin, Uradni list RS, št. 33/94, MP, št. 7/94 – v
nadaljevanju EKČP) uvršča zahtevo po oceni ustreznosti ustanove, v katero se taka oseba namesti. Zahtevi
po zakonitosti pridržanja osebe zaradi njene duševne motnje je namreč po
stališču ESČP zadoščeno le, če obstaja povezava med podlago oziroma razlogom za dovolitev odvzema
prostosti ter krajem in pogoji pridržanja.15 Pridržanje osebe z
duševno motnjo je zato praviloma »zakonito« in skladno z nameni točke (e)
prvega odstavka 5. člena
EKČP le, če se izvršuje v bolnišnici, na kliniki ali v drugi ustrezni ustanovi.16
Odvzem prostosti, predviden v točki (e) prvega odstavka 5. člena EKČP, ima
namreč dvojno funkcijo: poleg socialnovarstvene vsebuje tudi terapevtsko
funkcijo, tako da je zagotovitev ustreznega in individualiziranega zdravljenja pridržane osebe pogoj
zakonitosti tega pridržanja.17 Po stališču ESČP je podana tesna
povezava med »zakonitostjo« pridržanja oseb z duševnimi motnjami in
ustreznostjo zdravljenja, ki je tem osebam zagotovljeno glede na njihovo
duševno stanje. Nudenje in izvajanje ustrezne in individualizirane terapije je
torej zahteva v okviru širšega pojma »zakonitosti« odvzema prostosti.18
Vsako pridržanje osebe z duševno motnjo mora imeti terapevtski namen, ki je
usmerjen v zdravljenje ali lajšanje njenega duševnega stanja, kar vključuje
prizadevanje za zmanjšanje oziroma nadzor njene nevarnosti, kolikor je to
mogoče. Ne glede na kraj oziroma ustanovo, v kateri so te osebe nameščene, so
upravičene do ustreznega zdravstvenega okolja, v katerem morajo biti deležne
pravih terapevtskih ukrepov, namenjenih temu, da se jih pripravi za njihovo
morebitno izpustitev.19 Obveznosti zagotovitve ustreznega terapevtskega okolja pridržani osebi se
pristojni organi ne morejo razbremeniti niti v primeru bolezni, ki prima
facie šteje za hudo in neozdravljivo, saj bi zunaj takega okolja lahko
prišlo do poslabšanja njenega zdravstvenega stanja.20
20. V obravnavanem kontekstu tudi ni
mogoče prezreti določb
Konvencije o pravicah invalidov (Uradni list RS, št. 37/08, MP,
št. 10/08 – v nadaljevanju MKPI) in Priporočila št. REC(2004)10
Odbora ministrov Sveta Evrope državam članicam, ki zadeva varstvo človekovih
pravic in dostojanstva oseb z duševno motnjo (v nadaljevanju Priporočilo). Po
prvem odstavku 14. člena MKPI države pogodbenice zagotavljajo, da invalidi
enako kot drugi: (a) uživajo pravico do osebne svobode in varnosti; (b) da jim
ni nezakonito ali samovoljno odvzeta prostost, da je vsak odvzem prostosti v
skladu z zakonom in da invalidnost v nobenem primeru ni razlog za odvzem
prostosti. Države pogodbenice
zagotovijo, da je invalidom, če jim je odvzeta prostost v kakršnemkoli
postopku, zagotovljeno enako varstvo pravic po mednarodnem pravu o človekovih
pravicah kot drugim ter da se z njimi ravna v skladu s cilji in načeli te
konvencije, vključno z zagotavljanjem primernih prilagoditev (drugi odstavek
14. člena MKPI). člen 15 MKPI določa prepoved mučenja, krutega, nečloveškega,
ponižujočega ravnanja ali kaznovanja kogarkoli. Po drugem odstavku tega člena
države pogodbenice sprejmejo vse učinkovite zakonodajne, upravne, sodne ali
druge ukrepe, s katerimi invalidom enako kot drugim zagotavljajo, da niso
izpostavljeni mučenju, krutemu, nečloveškemu, ponižujočemu ravnanju ali kaznovanju. Priporočilo v prvem odstavku
12. člena določa, naj bodo osebe z duševno motnjo deležne zdravljenja in
oskrbe, ki ju zagotavlja ustrezno usposobljeno osebje in ki temeljita na
ustreznem, individualno predpisanem načrtu zdravljenja. Če je mogoče, je treba
načrt zdravljenja pripraviti ob posvetovanju z obravnavano osebo in upoštevati
njeno mnenje. Načrt je treba redno pregledovati in po potrebi revidirati. V
19. členu Priporočila so opredeljena načela neprostovoljnega zdravljenja.
Po prvem odstavku tega člena mora neprostovoljno zdravljenje: (i) nasloviti
posebne klinične znake in simptome; (ii) biti sorazmerno z zdravstvenim stanjem
osebe; (iii) vsebovano v pisnem načrtu zdravljenja; (iv) biti dokumentirano;
(v) kjer je to primerno, prizadevati si za zdravljenje, ki je sprejemljivo za
osebo, kakor hitro je mogoče. V drugem odstavku 19. člena Priporočila je
določeno, da mora biti poleg zahtev iz prvega odstavka 12. člena načrt
zdravljenja: (i) če je to mogoče, pripravljen v posvetovanju z obravnavano
osebo in njenim osebnim zagovornikom ali zastopnikom, če ta obstaja; (ii)
pregledan v ustreznih časovnih presledkih in po potrebi revidiran, če je mogoče,
ob posvetovanju z obravnavano osebo in njenim osebnim zagovornikom ali zastopnikom, če ta
obstaja. Tretji odstavek 19. člena Priporočila poudarja, naj države
članice zagotovijo, da se neprostovoljno zdravljenje izvaja le v ustreznem
okolju.
21. V okviru presoje ustavnosti ZDZdr
mora Ustavno sodišče v skladu z ustaljeno ustavnosodno presojo najprej
odgovoriti na vprašanje, ali je obstoječa zakonska ureditev sprejema oseb z
duševno motnjo v varovani oddelek socialno varstvenega zavoda skladna z jamstvi
iz drugega odstavka 19. člena Ustave, pod katerimi je dopustno omejiti
osebno svobodo,21 upoštevaje pri tem podobna jamstva iz točke (e)
prvega odstavka 5. člena EKČP. Poleg tega mora Ustavno sodišče odgovoriti
na vprašanje, ali ZDZdr sodiščem omogoča, da ob odreditvi namestitve oseb z
duševno motnjo v varovani oddelek socialno varstvenega zavoda presodijo
dopustnost take omejitve osebne svobode z vidika načela sorazmernosti. Tako
presojo narekujejo tako prvi odstavek 19. člena Ustave in z njim povezana
ustavnosodna presoja22 kot tudi praksa ESČP v zvezi s točko (e)
prvega odstavka 5. člena EKČP.23
B. – IV.
22. Zaradi pomena osebne svobode kot
posebej varovane dobrine
Ustava v drugem odstavku 19. člena, ko ureja zakonski pridržek, zapoveduje
visoke standarde, ki morajo biti izpolnjeni, da se lahko utemelji dopustnost
posega v pravico do osebne svobode.24 Zapoveduje, da so pogoji za
odreditev odvzema prostosti določni (lex certa), pri čemer je določnost
materialne in procesne narave.25 Ustava zakonodajalcu izrecno nalaga,
da mora vsako materijo, s katero ustvarja podlago za poseg v osebno svobodo, ne
le zakonsko urediti, temveč mora to storiti tudi določno in nedvoumno. Zakonska
ureditev mora biti določna do te mere, da je izključena vsakršna možnost
arbitrarnega odločanja
državnega organa.26 Določnost zakonske ureditve je torej v samem
jedru omejitve in v kontekstu varstva osebne svobode po 19. členu Ustave
ustvarja podlago za to, da je ukrep, ki pomeni poseg v osebno svobodo, sploh
dopusten.
23. Ko gre za zakonsko urejanje
ukrepa, ki pomeni poseg v osebno svobodo oseb z duševno motnjo, je treba
upoštevati dvoje: prvič, da zahteva po zakonitosti omejitve osebne svobode tem osebam zaradi zasledovanja
varstvenega cilja predpostavlja upoštevanje povezave med podlago oziroma razlogom za omejitev
osebne svobode in pogoji izvrševanja ukrepa; in drugič, da pri določitvi
pogojev izvršitve ukrepa, ki posega v osebno svobodo teh oseb, ni mogoče
zaobiti terapevtskega cilja, s katerim se zasleduje odprava vzrokov za izrek
ukrepa (prim. 18. in 19. točko obrazložitve te odločbe). Upoštevati je torej
treba, da se navedeni ukrep v bistvenem razlikuje od v Ustavi izrecno urejenih
dopustnih podlag za omejitev osebne svobode.27 Prav to zavezuje tudi
zakonodajalca, ko na podlagi pooblastila drugega odstavka 19. člena Ustave
zasnuje drugo in drugačno podlago za omejitev osebne svobode. Zahteva po
materialnopravni določnosti zakonodajalca zavezuje, da mora tovrsten ukrep
opredeliti že na splošni, pojmovni ravni, in sicer tako, da se z njim zagotavljata
oba cilja, ki se z odreditvijo takega ukrepa zasledujeta. Ta zahteva se zato ne nanaša le na samo
zakonsko določitev ukrepa, ki pomeni poseg v osebno svobodo, temveč tudi na
njegovo izvršitveno fazo. Že na zakonodajni ravni morajo biti tudi pogoji izvrševanja ukrepa določeni tako, da je vzpostavljena stvarna
povezava med podlago oziroma razlogom za dovolitev odvzema prostosti ter krajem
(ustanovo) in pogoji pridržanja. Določitev pogojev izvršitve ukrepa, ki je
usmerjena v uresničitev tako varstvenega kot terapevtskega cilja, namreč hkrati pomeni jamstvo, da
bo trajanje ukrepa omejeno na tisto časovno obdobje, ki je nujno potrebno za
izboljšanje stanja pridržane osebe do te mere, da bo znova zmožna za samostojno življenje,28
oziroma za preprečitev poslabšanja njenega zdravstvenega stanja.29 V
tem smislu pomeni ta zahteva prvino dopustnosti posega, saj zagotavlja, da bo
ukrep odrejen za najkrajši možni čas in s tem skladno z ustavno zapovedanim
kriterijem neogibne potrebnosti.30
24. V okvir zahteve po določitvi
pogojev izvršitve ukrepa spada tudi določitev kraja (ustanove) izvrševanja
ukrepa, ki mora pridržani osebi zagotavljati tako okolje, ki je naravnano k
uresničevanju varstvenega in terapevtskega cilja ukrepa. Zahteva po
materialnopravni določenosti zakonodajalcu nalaga opredelitev pogojev, ki jih
mora taka ustanova izpolnjevati, da se lahko šteje za ustrezno za izvršitev
ukrepa z vidika zasledovanja obeh
navedenih ciljev. Ta zahteva zakonodajalcu nalaga, naj opredeli zlasti dvoje.
Prvič, opredeliti mora navedenima ciljema ustrezne pogoje nastanitve pridržanih
oseb, kar vključuje skrb za
zagotavljanje zadostnih prostorskih zmogljivosti ustanov, v katerih naj se
ukrep izvršuje. Neustreznost bivalnih pogojev, ki se lahko stopnjuje celo do
neizogibnega nameščanja obravnavanih
oseb v skupne prostore, trči v prepoved povzročanja dodatnih bremen v izvršitveni fazi ukrepa, tj. bremen, ki presegajo
nujno potrebno omejitev osebne svobode zaradi zagotavljanja varnosti drugih ali
obravnavane osebe same. Cilj zagotavljanja varnosti drugih ali obravnavane
osebe same ni uresničljiv, če namestitev osebe v varovani oddelek socialno
varstvenega zavoda ogroža zdravje in varnost v zavodu. Poleg tega prezasedenost
in s tem neustreznost bivalnih pogojev sama zase pomeni slabšo obravnavo
pridržanih oseb, kar otežuje uresničevanje terapevtskega cilja ukrepa. In
drugič, zakonodajalec mora opredeliti navedenim ciljem ustrezno kadrovsko podporo osebja in strokovnjakov, ki jim
je, skladno s strokovnimi merili, zaupana skrb za varnost vseh pridržanih oseb
in izvrševanje terapij. Šele z zakonsko opredelitvijo navedenih vidikov (glede prostorskih in kadrovskih
zmožnosti) bo namreč pridržanim osebam zagotovljeno tako terapevtsko okolje, ki
bo poleg varstvenega cilja ukrepa omogočalo tudi uresničitev njegovega terapevtskega cilja, ki je,
kolikor je mogoče, usmerjen v zdravljenje ali lajšanje duševnega stanja
pridržane osebe31 oziroma v preprečevanje poslabšanja njenega
zdravstvenega stanja.32
25. Pri določitvi ukrepa sprejema
oziroma namestitve osebe v varovani oddelek socialno varstvenega zavoda se je
zakonodajalec očitno osredotočil le na zasledovanje varstvenega cilja, saj ZDZdr ne vsebuje določb, iz
katerih bi bilo mogoče sklepati, da z določitvijo tega ukrepa zasleduje tudi
njegov terapevtski cilj. To je razvidno že iz zakonodajnega gradiva, ki tega
cilja ne omenja niti v okviru obrazložitve uvodnih določb (2. člen ZDZdr)
niti v okviru obrazložitve določb, ki podrobneje urejajo omenjeni ukrep
(73. člen in nasl. ZDZdr).33 Ureditev prostorskih in kadrovskih
normativov izvrševanja ukrepa je zakonodajalec prepustil izvršilni veji, ki je
te normative delno uredila s podzakonskimi akti (prim. 12. točko
obrazložitve te odločbe).34 Da se veljavna zakonska ureditev
osredotoča le na varstveni cilj, izhaja tudi iz odgovora Državnega zbora. Ta
namreč meni, da je ob izpolnjenih pogojih za izrek ukrepa po ZDZdr ključno le,
da namestitev v varovani oddelek socialno varstvenega zavoda posamezniku
zagotavlja varnost, ki jo ta z vidika varovanja svojega življenja oziroma
zdravja v tistem trenutku potrebuje. Zato po mnenju Državnega zbora ni
pomembno, če se ukrep
izvršuje v prezasedenem varovanem oddelku socialno varstvenega zavoda. Odgovor
Državnega zbora tako le potrjuje, da pri zasnovi presojanega ukrepa ni bila
posvečena skrb posebni naravi ukrepa in s tem potrebi po povezanosti zakonitega
razloga za omejitev osebne svobode s pogoji, v katerih se ukrep izvršuje. Vse
to pomeni, da zakonodajalec izvrševanja
presojanega ukrepa očitno ni zasnoval tako, da bi stremel k uresničitvi tako
varstvenega kot tudi terapevtskega cilja ukrepa.
26. Tako pomanjkljiva zakonska
ureditev ukrepa sprejema oseb v varovani oddelek socialno varstvenega zavoda
brez privolitve ne izpolnjuje zahtev, ki glede določnosti podlage in pogojev
izvršitve ukrepa izhajajo iz drugega odstavka 19. člena Ustave (in
so natančneje opredeljene z drugimi ustavnimi določbami). Ustavno sodišče je
zato ugotovilo protiustavnost presojane zakonske ureditve zaradi neskladja z
drugim odstavkom 19. člena
Ustave (1. točka izreka).
B. – V.
27. Zakonska ureditev posameznega
posega mora v skladu z
ustaljeno ustavnosodno presojo temeljiti na ustavno dopustnem, tj. stvarno
upravičenem cilju (tretji odstavek 15. člena Ustave) in biti skladna z
načeli pravne države (2. člen Ustave), in sicer s tistim izmed teh načel,
ki prepoveduje prekomerne posege države (splošno načelo sorazmernosti). Splošno
načelo sorazmernosti
naslavlja na zakonodajalca dve zahtevi. Najprej zahtevo, da možnost posega v
pravico omeji na primere, v
katerih je tak poseg v razumnem sorazmerju s ciljem. In v primeru, ko predvidi
konkretizacijo splošnega načela sorazmernosti v vsakem posameznem primeru v sodnem postopku, da pri opredelitvi
pogojev sodiščem tudi omogoči spoštovanje splošnega načela sorazmernosti.
Splošno načelo sorazmernosti, imanentno pravni državi, zavezuje vse državne organe. Zato mora
ureditev, ki predpostavlja konkretizacijo tega načela s posamičnim aktom
sodišča, omogočati utemeljitev ustavne dopustnosti posega v vsakem posameznem
primeru, izhajajoč pri tem iz zahtev tega načela. Le tako se lahko zagotovi, da
bo izrečeni ukrep, s katerim se posega v pravico posameznika, v resnici služil
ustavno dopustnemu cilju in hkrati izražal primerno ravnovesje med tem ciljem
in pomenom zagotovitve spoštovanja pravice. V tem pomenu je konkretizacija splošnega načela
sorazmernosti v posamični odločitvi sodišča dodatni element omejitve posega.35
28. Presojo, ali gre morda za
prekomeren poseg, opravi Ustavno sodišče na podlagi t. i. strogega testa
sorazmernosti, ki obsega presojo primernosti, nujnosti in sorazmernosti v ožjem smislu.36 V okviru presoje,
ali je ocenjevani poseg primeren za dosego zasledovanega cilja oziroma ciljev,
mora Ustavno sodišče presoditi, ali je zasledovani cilj z izbranimi sredstvi
dejansko mogoče doseči. Če ga ni mogoče doseči, presojani poseg ni primeren.37
29. Skladno z ustavno zahtevo, da je
sodna oblast edina, ki ima pravico odrediti več kot trenutni odvzem prostosti,38
je zakonodajalec odločanje o ustavni dopustnosti ukrepa sprejema osebe v varovani oddelek socialno
varstvenega zavoda brez privolitve v vsakem posamičnem primeru prepustil
sodiščem. Zavezal jih je
tudi, da določijo konkretni socialno varstveni zavod, ki bo ukrep izvršil. Vendar ustavna zahteva, da mora o dopustnosti
ukrepa odločati sodišče, izgubi svoj smisel, če se v zakonu izključi, da
sodišče presodi o dopustnosti odreditve ukrepa v vsakem posamičnem primeru,
izhajajoč pri tem iz zahtev načela
sorazmernosti. Tudi pri odločanju sodne veje oblasti je treba upoštevati, da
odreditev ukrepa, s katerim se osebi z duševno motnjo omejuje osebna svoboda,
zasleduje varstveni in terapevtski cilj. Oba cilja se pri tem ukrepu prepletata
in le oba skupaj lahko utemeljita ustavno dopustnost posega v osebno svobodo osebe
z duševno motnjo. Zato je pomembna prvina sodne presoje o dopustnosti ukrepa v
posamičnem primeru tudi izvršitvena faza in s tem odreditev namestitve
obravnavane osebe le v tako konkretno ustanovo, ki je ustrezna za izvrševanje ukrepa z vidika zagotavljanja
obeh ciljev v vsakem posamičnem postopku. Kot je bilo že obrazloženo, je
namestitev osebe z duševno motnjo v varovani oddelek socialno varstvenega
zavoda hud poseg v osebno svobodo pridržane osebe (prvi odstavek 19. člena
Ustave), odreditev takega ukrepa pa je združljiva s konvencijskimi in ustavnimi
zahtevami le, če se izvršuje v bolnišnici, na kliniki ali v drugi ustrezni
ustanovi, v kateri je zagotovljena varnost ter ustrezna in individualizirana
terapevtska obravnava (glej 18. in 19. točko obrazložitve te odločbe).
30. ZDZdr v drugem odstavku
48. člena sodišče zavezuje, da odredi sprejem osebe v konkretni varovani
oddelek socialno varstvenega zavoda, če so izpolnjeni pogoji iz prvega odstavka
74. člena v zvezi s prvim odstavkom 75. člena ZDZdr, ne da bi imelo
možnost presoditi ustreznost ustanove, v katero namešča osebo. Sodišče mora odrediti sprejem
osebe v varovani oddelek socialno varstvenega zavoda celo v primeru, če so vsi
posebni socialno varstveni zavodi z verificiranimi varovanimi oddelki v državi
zaradi sistemskega problema prezasedeni, upoštevaje pri tem normative, ki jih
je določila izvršilna veja oblasti (kar pomeni odreditev namestitve osebe v
skupne večnamenske prostore
zavoda). Sodišče mora torej po ZDZdr odrediti namestitev obravnavane osebe v
varovani oddelek ne glede na pričakovane otežene pogoje obravnave, ki zaradi
neustreznosti bivalnih
pogojev in nezadostne kadrovske podpore lahko celo ogrožajo zdravje in varnost
v zavodu, pa tudi ovirajo uresničevanje terapevtskega cilja ukrepa v izvršitveni
fazi.
31. Zakonodajalec je skladno z zahtevo
Ustave predvidel odločanje sodišč o ustavni dopustnosti ukrepa v vsakem
posamičnem primeru. Toda
presojana zakonska ureditev sodišču omogoča, da pretehta le nujnost ukrepa z
vidika zagotavljanja tistega dela varstvenega cilja, ki naj se doseže z
izločitvijo obravnavane osebe iz okolja zunaj varovanega oddelka socialno varstvenega zavoda. Izključuje pa
možnost, da bi sodišče pred določitvijo konkretne ustanove, ki bo ukrep
izvršila, presodilo ustreznost
te ustanove z vidika skrbi za zagotavljanje varnosti v okolju varovanega
oddelka ter uresničevanje terapevtskega cilja ukrepa v izvršitveni fazi. Zakonodajalec torej ukrepa, ki
intenzivno posega v osebno svobodo pridržane osebe, očitno ni zasnoval tako, da
bi sodiščem omogočil izbiro ustanove, ki je ustrezna z vidika zagotavljanja
varnosti in uresničevanja terapevtskega
cilja ukrepa v izvršitveni fazi. Ureditev, ki te presoje sodišča ob odreditvi ukrepa odvzema prostosti ne
omogoča oziroma jo celo preprečuje, ni primerno sredstvo za dosego ustavno
dopustnega cilja oziroma ciljev ukrepa in je zato v neskladju s pravico iz
prvega odstavka 19. člena Ustave. Spomniti je namreč treba še, da
pozitivne dolžnosti države, da v okviru svojih pristojnosti sprejme razumne
ukrepe, s katerimi varuje druge pred morebitnimi ogrožajočimi ravnanji določene
osebe, same zase ne utemeljujejo izreka ukrepa zoper to osebo, ki bi pomenil kršitev njenih ustavnih in
konvencijskih pravic, še posebej kršitev pravice do osebne svobode.39
B. – VI.
32. V obravnavanem kontekstu se,
upoštevajoč dejstvo, da gre za odločanje o posegu v osebno svobodo oseb z
duševno motnjo, zastavlja tudi vprašanje pravice do varstva osebnega
dostojanstva teh oseb med odvzemom prostosti. Ustava v prvem odstavku
21. člena med drugim posebej zagotavlja spoštovanje človekovega dostojanstva med odvzemom prostosti. Ta vidik se tesno prepleta z
vsebino jamstev iz 19. člena Ustave. Posledica nepriznavanja te pravice
je, da se posameznik iz subjekta spremeni v objekt obravnavanja, kar z vidika
ustavne ureditve pomeni, da državni organi odstopajo od tistih razmerij do
posameznika, ki naj bi bila temelj demokratične in pravne države.40 Pri tem ne gre spregledati, da so v
teh postopkih obravnavane osebe, ki so posebej ranljive in ki jim je prav zato
priznan status invalidov. Posebno varstvo teh oseb narekuje MKPI, s katero se
je Republika Slovenija zavezala, da bo zagotovila in spodbujala polno uresničevanje vseh človekovih
pravic in temeljnih svoboščin za vse invalide brez kakršnekoli diskriminacije
zaradi invalidnosti ter da bo sprejela ustrezne zakonodajne in druge ukrepe za
uresničevanje pravic, ki jih priznava ta konvencija (4. člen MKPI).
33. Spoštovanje človekovega
dostojanstva kot konstruktivne vrednote družbe teh oseb mora torej biti osrednje izhodišče, ki je pomembno za oblikovanje prioritet,
izbir, pa tudi omejitev.41 Ustavno sodišče je že sprejelo stališče,
da je temeljno vodilo, dolžnost in odgovornost družbe in države, da posamezniku
omogočita ohraniti dostojanstvo v življenju z določeno
diagnozo.42 To je toliko bolj poudarjeno,
če je zdravstveno stanje osebe, povezano z diagnozo duševne motnje, tako resno,
da je treba tej osebi celo odvzeti prostost. Če je oseba, ki ji je zaradi
duševne motnje po odredbi sodišča odvzeta prostost, nameščena v ustanovo, kjer ji niso zagotovljeni ustrezni bivalni
pogoji, varnost in s tem tudi ustrezno terapevtsko okolje ter se ji zato poleg
nujno potrebne omejitve osebne svobode nalagajo celo dodatna bremena, to ni
združljivo z zapovedjo varstva njenega osebnega dostojanstva med odvzemom
prostosti. Izpostavljanje
stiski, ki presega neizogibno stopnjo trpljenja, povezanega s pridržanjem, ni le nezdružljivo z zapovedjo varstva
dostojanstva med odvzemom prostosti, temveč lahko, če se stopnjuje, preraste v
ponižujoče ravnanje, ki pomeni kršitev prepovedi mučenja.43
Presojana zakonska ureditev, ki (1) zanemarja zahtevo po jasni in določni
opredelitvi takih pogojev pridržanja, da odpade dvom o ustreznosti ustanove, ki
bo ukrep odvzema prostosti izvršila, upoštevajoč ustavne in konvencijske
zahteve glede pridržanja oseb z duševno motnjo, in ki (2) ob sodni odreditvi
ukrepa izključuje možnost presoje sodišča o ustreznosti konkretne ustanove, v
kateri naj se ukrep izvršuje, ter tako celo tolerira, da se z odreditvijo tega
ukrepa pridržanim osebam kljub očitnim pomanjkljivostim v fazi izvrševanja ukrepa poleg nujno potrebne omejitve
osebne svobode nalagajo dodatna bremena, je tudi v neskladju s pravico teh oseb
iz prvega odstavka 21. člena Ustave.
B. – VII.
34. Če Ustavno sodišče oceni, da je
zakon protiustaven, ker določenega vprašanja, ki bi ga moral urediti, ne ureja
ali ga ureja na način, ki ne omogoča razveljavitve oziroma odprave, sprejme o
tem ugotovitveno odločbo (prvi odstavek 48. člena ZUstS). Ustavno sodišče
je v obravnavani zadevi izdalo ugotovitveno odločbo (1. točka izreka), saj ZDZdr ne ureja vprašanj, ki bi jih
po prvem in drugem odstavku 19. člena Ustave zaradi varstva pravice do
osebne svobode oseb, ki so obravnavane v tovrstnih nepravdnih postopkih, moral
urediti. Upoštevajoč dejstvo, da gre za sistemsko pomanjkljivost ureditve
ukrepa v izvršitveni fazi, ki terja določene stvarne prilagoditve in za to
potreben čas, je Ustavno sodišče po drugem odstavku 48. člena ZUstS
zakonodajalcu določilo rok devet mesecev, v katerem mora odpraviti ugotovljeno
neskladje (2. točka izreka).
35. Da bi Ustavno sodišče v času do
odprave ugotovljene protiustavnosti obravnavanim osebam zagotovilo spoštovanje
človekovih pravic ali temeljnih svoboščin, predvsem pravice do osebne svobode
in pravice do varstva osebnega dostojanstva med odvzemom prostosti, je na
podlagi drugega odstavka 40. člena ZUstS določilo način izvršitve svoje
odločbe, kot izhaja iz 3. točke izreka te odločbe. Za tak način izvršitve se je
Ustavno sodišče odločilo, ker je ob ugotovitvi obstoja protiustavne pravne
praznine in ob upoštevanju sistemskega problema na področju izvrševanja ukrepa
ocenilo, da pravice oseb očitno niso v zadostni meri varovane. To je moralo
storiti toliko bolj zaradi dolžnosti spoštovanja načela posebnega varstva pravic oseb, ki zaradi duševne motnje ali
drugih okoliščin niso sposobne, da bi same skrbele za svoje pravice in interese
(prim. 4. člen MKPI in drugi odstavek 32. člena ZDZdr). Vladi je bilo
že v Priporočilu Državnega zbora naloženo, naj poleg priprave predloga zakonskih sprememb zagotovi ustrezne prostorske
zmogljivosti v socialno varstvenih zavodih in dovolj osebja, ki bo lahko
zagotavljalo ustrezne socialnovarstvene storitve. Ustavno sodišče zgolj ponavlja
te zahteve, izhajajoč pri tem iz ustavnih jamstev 19. in 21. člena Ustave.
Vladi se v 3. točki izreka te odločbe nalaga takojšnje ukrepanje. Brez
nepotrebnega odlašanja bo morala sprejeti nujne organizacijske ukrepe, s katerimi bo zagotovila ustrezne
prostorske zmogljivosti, ki bodo v okviru stvarnih možnosti omogočale tako
varstvenemu kot terapevtskemu cilju ustrezne pogoje izvrševanja ukrepa. Ob tem Vlada ne bo mogla mimo
priporočil stroke. Sprejeti bo morala tudi ukrepe za nujne kadrovske
prilagoditve (glej 24. točko obrazložitve te odločbe).
B. – VIII.
Odločitev o ustavni pritožbi
36. Pritožnik vlaga ustavno pritožbo
zoper sklep Višjega sodišča (v zvezi s sklepom sodišča prve stopnje), s katerim
je bil pravnomočno odrejen njegov sprejem v varovani oddelek Socialno
varstvenega zavoda D. za obdobje enega leta. Iz izpodbijanih sklepov prve in
druge stopnje izhaja, da pritožnik glede na svoje zdravstveno stanje nujno
potrebuje stalno oskrbo in
varstvo, ki ju ni mogoče zagotoviti v domačem okolju, in da je edina preostala možnost namestitev v varovani
oddelek socialno varstvenega zavoda, ker je bolnišnično zdravljenje zaključeno.
Izpodbijani odločitvi sodišč očita kršitev pravic iz 14., 15., 18., 19., 21.,
23. in 32. člena Ustave.
37. Izpodbijana sklepa ne veljata več,
saj je čas enega leta, za katerega sta bila izdana, potekel. Ustavno sodišče
praviloma šteje, da v primeru, ko izpodbijani posamični akt v času odločanja ne
velja več, ni izkazan pravni interes za odločanje Ustavnega sodišča. Zgolj ugotovitev kršitve človekove pravice, ne
da bi bil izpodbijani posamični akt razveljavljen ali odpravljen (prvi odstavek
59. člena ZUstS), namreč praviloma ne spreminja pritožnikovega pravnega
položaja. Vendar Ustavno sodišče
odloča drugače, kadar gre za primere, v katerih je predmet ustavne pritožbe
sodno odločanje o odvzemu osebne svobode.44 Učinkovito varstvo
človekovih pravic in temeljnih svoboščin v teh primerih zahteva, da ima
prizadeti posameznik možnost ustavnopravnega varstva tudi v primeru, ko
izpodbijani sklep ni več
veljaven. Da gre pri sprejemu osebe v varovani oddelek socialno varstvenega
zavoda za poseg v pravico te osebe do osebne svobode iz prvega odstavka
19. člena Ustave, izhaja
že iz odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-294/12. Glede na tako naravo odrejenega
ukrepa je Ustavno sodišče tudi v tej zadevi upoštevalo posebne kriterije za
presojo pravnega interesa, ki
jih je izoblikovalo v zadevah, v katerih presoja ukrepe, ki pomenijo poseg v
osebno svobodo prizadete osebe.
38. Izpodbijana sklepa sta oprta na
zakonsko ureditev, ki ni skladna z vidika jamstev, ki izhajajo iz pravice do
osebne svobode (prvi in drugi odstavek 19. člena Ustave) ter pravice do
varstva osebnosti in dostojanstva med odvzemom prostosti (prvi odstavek
21. člena Ustave). Ustavno sodišče je namreč v postopku ocene ustavnosti
zakona, začetem s sklepom Ustavnega sodišča, ugotovilo, da ZDZdr ni v skladu s prvim in z drugim odstavkom 19. člena Ustave ter prvim
odstavkom 21. člena Ustave. Iz enakih razlogov, kot jih je Ustavno sodišče
navedlo v okviru presoje zakonske ureditve, so bila tudi z izpodbijanima sklepoma sodišč pritožniku kršena
jamstva, ki jih v zvezi s pravico do varstva osebne svobode zagotavlja prvi in
drugi odstavek 19. člena Ustave, ter pravica do varstva človekove
osebnosti in dostojanstva med odvzemom prostosti iz prvega odstavka
21. člena Ustave (4. in 5. točka izreka).
C.
39. Ustavno sodišče je sprejelo to
odločbo na podlagi 48. člena, drugega odstavka 40. člena in
47. člena v zvezi s prvim odstavkom 49. člena ZUstS ter prve alineje
drugega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11 in
70/17) v sestavi: predsednik dr. Rajko Knez ter sodnice in sodniki dr.
Matej Accetto, dr. Dunja Jadek Pensa, DDr. Klemen Jaklič, dr. Etelka Korpič
- Horvat, dr. Špelca Mežnar,
Marko Šorli in dr. Katja Šugman Stubbs. Sodnik dr. Marijan Pavčnik je bil pri
odločanju v tej zadevi izločen. Ustavno sodišče je 1., 2. in 4. točko izreka
sprejelo s šestimi glasovi proti dvema. Proti sta glasovali sodnici Mežnar in
Šugman Stubbs. Ustavno sodišče je 3. točko izreka sprejelo soglasno. Točko
5 izreka je sprejelo s sedmimi glasovi proti enemu. Proti je glasovala sodnica
Mežnar. Sodnica Jadek Pensa je dala pritrdilno ločeno mnenje. Sodnica Mežnar je
dala odklonilno ločeno mnenje.
Dr. Rajko Knez
Predsednik
_______________
1 Glede na navedbe zavoda je kapaciteta na dan 13.
6. 2018 znašala 158 % (varovani oddelek ima kapaciteto za 12 oseb,
nastanjenih pa je bilo 19 oseb).
2 V 1. točki 2. člena ZDZdr je opredeljen pomen
pojma »akutno bolnišnično zdravljenje«, in sicer je to zdravljenje v bolnišnici
zaradi akutne duševne motnje ali akutnega poslabšanja kronične duševne motnje.
3 Glej na primer sklep Vrhovnega sodišča št. II
Ips 155/2016 z dne 16. 6. 2016, 13. točka obrazložitve. Po stališču Vrhovnega sodišča
je udeležba socialno varstvenega zavoda v postopku specifična in mora biti
zagotovljena v tolikšnem obsegu, kolikor se sama odločitev nanj nanaša, in
sicer tako s pravico do izjave kot tudi z možnostjo vložitve pritožbe zoper
prvostopenjski sklep.
4 Varovani oddelek je oddelek v socialno varstvenem
zavodu, kjer so stanovalci zaradi svojih potreb, povezanih s težavami v
duševnem zdravju, nepretrgoma deležni posebne zaščite in varstva ter oddelka
oziroma zavoda ne morejo zapustiti po lastni volji (2. člen
Pravilnika/09).
5 Primerjaj odločitve Vrhovnega sodišča št. II
Ips 351/2013 z dne 19. 12. 2013, št. II Ips 43/2015 z dne 12. 2. 2015,
št. II Ips 114/2016 z dne 5. 5. 2016, št. II Ips 149/2016 z dne 2. 6.
2016, št. II Ips 155/2016 z dne 16. 6. 2016, št. II Ips 205/2016 z
dne 1. 9. 2016 in št. II Ips 287/2017 z dne 19. 10. 2017.
6 Vrhovno sodišče je hkrati določilo tudi začasen
način izvršitve, in sicer tako, da se nasprotnega udeleženca (sicer brez
privolitve, a s podlago, ki jo nudi obravnavani postopek) namesti tja, kjer je
bil pred tem, to je k predlagatelju postopka (na Oddelek za psihiatrijo UKC
J.). Pojasnilo je, da je akutno bolnišnično zdravljenje res končano, a vendar
bodo s tem začasno zavarovane dobrine, ki jih varuje 39. člen ZDZdr.
7 Glej 14. točko obrazložitve sklepa sodišča prve
stopnje in 8. točko obrazložitve sklepa Višjega sodišča.
8 Glej opombo št. 1.
9 Prim. Posebno poročilo Varuha človekovih pravic
Republike Slovenije o kršitvah človekovih pravic oseb z duševno motnjo pri
njihovem neprostovoljnem nastanjevanju in obravnavi v varovanih oddelkih
socialno varstvenih zavodov (avgust 2017). V tem poročilu Varuh ugotavlja, da
pri nastanjevanju oseb v varovane oddelke socialno varstvenih zavodov in
njihovi obravnavi zaradi različnih razlogov njihove človekove pravice in
temeljne svoboščine niso spoštovane in se dogajajo kršitve, predvsem kršitev
njihove pravice do osebnega dostojanstva in varnosti (34. člen Ustave).
10 Priporočilo Državnega zbora v zvezi s Posebnim
poročilom Varuha človekovih pravic Republike Slovenije o kršitvah človekovih
pravic oseb z duševno motnjo pri njihovem neprostovoljnem nastanjevanju in
obravnavi v varovanih oddelkih socialno varstvenih zavodov (Uradni list RS,
št. 60/17 – v nadaljevanju Priporočilo Državnega zbora).
11 Tako odločba Ustavnega sodišča št. U-I-18/93
z dne 11. 4. 1996 (Uradni list RS, št. 25/96, in OdlUS V, 40), 31. točka
obrazložitve. Ustavno sodišče je v tej odločbi sprejelo stališče, da Ustava
izrecno ureja tri kazenskopravne posege v osebno svobodo – aretacijo, pripor in
prostostno kazen (prim. 29. točko obrazložitve).
12 Glej odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-294/12.
13 Tako odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-60/03
z dne 4. 12. 2003 (Uradni list RS, št. 131/03, in OdlUS XII, 93),
22. točka obrazložitve.
14 Tako odločba Ustavnega sodišča
št. U-I-294/12, 6. točka obrazložitve.
15 Glej sodbo velikega senata ESČP v zadevi Ilnseher
proti Nemčiji z dne 4. 12. 2018, 138. in 141. točka obrazložitve.
16 Glej sodbo velikega senata ESČP v zadevi Ilnseher
proti Nemčiji, 138. točka obrazložitve, ter sodbe ESČP v zadevah Ashingdane
proti Združenemu kraljestvu z dne 28. 5. 1985, 44. točka obrazložitve; Aerts
proti Belgiji z dne 30. 7. 1998, 46. točka obrazložitve; Hutchison Reid proti
Združenemu kraljestvu z dne 20. 2. 2003, 49. točka obrazložitve; Brand proti
Nizozemski z dne 11. 5. 2004, 62. točka obrazložitve; Haidn proti Nemčiji z dne
13. 1. 2011, 78. točka obrazložitve; O. H. proti Nemčiji z dne 24. 11. 2011,
79. točka obrazložitve; in Glien proti Nemčiji z dne 28. 11. 2013,
75. točka obrazložitve.
17 Tako sodba velikega senata ESČP v zadevi Rooman
proti Belgiji z dne 31. 1. 2019, 205. točka obrazložitve.
18 Prav tam, 208. točka obrazložitve.
19 Prav tam.
20 Prav tam, 197. točka obrazložitve.
21 Prim. odločbe Ustavnega sodišča
št. U-I-18/93, 33. točka obrazložitve, št. U-I-12/12 z dne 11.
12. 2014 (Uradni list RS, št. 92/14, in OdlUS XX, 30), 17. točka
obrazložitve, in št. U-I-294/12, 16. in 17. točka obrazložitve.
22 Tako odločba Ustavnega sodišča
št. U-I-60/03, 22. točka obrazložitve.
23 Glej opombo št. 16.
24 Prim. odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-18/93, 38. točka obrazložitve.
25 Tako odločbi Ustavnega sodišča
št. U-I-18/93, 42. točka obrazložitve, in št. U-I-12/12, 17.
točka obrazložitve.
26 Tako odločba Ustavnega sodišča
št. U-I-18/93, 37. točka obrazložitve.
27 Prav tam, 35. točka obrazložitve.
28 Prim. sodbo velikega senata ESČP v zadevi Rooman
proti Belgiji, 208. točka obrazložitve.
29 Prav tam, 197. točka obrazložitve.
30 Glej odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-60/03, 19. točka obrazložitve.
31 Prim. sodbo velikega senata v zadevi Rooman proti
Belgiji, 208. točka obrazložitve.
32 Prim. prav tam, 197. točka obrazložitve.
33 Glej EPA 2042-IV, Poročevalec Državnega zbora,
št. 61/08 z dne 6. 5. 2008.
34 Pravilnik/06, ki v bistvenem opredeljuje tehnične
in prostorske pogoje za varovane oddelke, je bil sprejet že pred uveljavitvijo
ZDZdr leta 2008.
35 Tako odločba Ustavnega sodišča
št. U-I-12/12, 19. točka obrazložitve.
36 Glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-18/02
z dne 24. 10. 2003 (Uradni list RS, št. 108/03, in OdlUS XII, 86),
25. točka obrazložitve.
37 Tako odločba Ustavnega sodišča
št. U-I-12/12, 25. točka obrazložitve.
38 Tako odločba Ustavnega sodišča
št. U-I-18/93, 44. točka obrazložitve.
39 Prim. sodbo ESČP v zadevi O. H. proti Nemčiji,
94. točka obrazložitve. ESČP je zavrnilo sklicevanje nemške vlade na
pozitivne obveznosti iz 2. in 3. člena EKČP, s čimer je vlada utemeljevala
dopustnost preventivnega pridržanja, ki je bilo pritožniku odrejeno po preteku
prestajanja zaporne kazni zaradi nevarnosti ponavljanja hudih kaznivih dejanj.
40 Prim. I. Bele v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave
Republike Slovenije, Dopolnitev – A, Fakulteta za državne in evropske študije,
Ljubljana 2011, str. 271.
41 Tako odločba Ustavnega sodišča št. U-I-70/12
z dne 21. 3. 2014 (Uradni list RS, št. 24/14, in OdlUS XX, 23),
7. točka obrazložitve.
42 Prav tam, 6. točka obrazložitve. Glej tudi N.
Jacobson, Dostojanstvo in zdravje – pregled, Revus, št. 10 (2009), str. 49
in 50. Avtorica poudarja pomen ohranjanja in spoštovanja pacientovega
dostojanstva pri zdravstveni oskrbi. Dostojanstvo v oskrbi kaže, kako se
dostojanstvo prejemnika oskrbe ohranja in poveča, če dajalec oskrbe ravna
spoštljivo. Dostojanstvo se lahko krši, ko s storitvijo ali opustitvijo
zanikamo notranjo vrednoto posameznika. Družbeno dostojanstvo se razume kot
pogojno, odvisno od dejanj in vedenja v posebnih kontekstih. Kršeno je lahko v
manjšem ali večjem obsegu: tako, da se z besedami ali dejanji izraža
nespoštovanje, z brezbrižnostjo do trpljenja bolnih ali revnih, s ponižanjem,
ki se uporablja kot oblika prisile.
43 Glej sodbo velikega senata ESČP v zadevi Stanev
proti Bolgariji z dne 17. 1. 2012, v kateri je bil pritožnik nameščen v socialno
varstveni dom, namenjen osebam z duševnimi motnjami. Veliki senat je poudaril,
da mora država v skladu s 3. členom ESČP zagotoviti, da je oseba pridržana
v pogojih, ki so skladni s spoštovanjem njenega človeškega dostojanstva, da je
način izvršitve ukrepa ne izpostavlja taki stiski, ki presega neizogibno
stopnjo trpljenja, ki je neločljivo povezana s pridržanjem, in da je glede na
praktične zahteve pridržanja njeno zdravje in dobro počutje ustrezno
zavarovano, med drugim z zagotavljanjem potrebne medicinske pomoči (204. točka
obrazložitve). V okoliščinah te zadeve je veliki senat ugotovil kršitev
3. člena EKČP.
44 Tako odločba Ustavnega sodišča
št. U-I-50/09, Up-260/09 z dne 18. 3. 2010 (Uradni list RS,
št. 29/10, in OdlUS XIX, 2).