Številka: U-I-349/18-7
Mp-1/18-31
Mp-2/18-30
Datum: 29. 11. 2018
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku, začetem s
sklepom Ustavnega sodišča, in
v postopkih odločanja o pritožbah Zorana Božiča, Nova Gorica, in Zveze društev
Slavistično društvo Slovenije, Ljubljana, ki jo zastopa dr. Andreja Žele,
Ljubljana, na seji 29. novembra 2018
odločilo:
1. Člen 50 Zakona o Državnem svetu
(Uradni list RS, št. 100/05 – uradno prečiščeno besedilo) je v neskladju z
Ustavo.
2. Državni zbor mora ugotovljeno
protiustavnost iz prejšnje točke
odpraviti v roku enega leta po objavi te odločbe v Uradnem listu Republike
Slovenije.
3. Do drugačne zakonske ureditve lahko
vloži pritožbo zoper odločitev Državnega sveta, sprejeto v postopku potrjevanja mandatov članov Državnega sveta, vsak
kandidat in predlagatelj kandidata.
4. Pritožbi zoper sklep Državnega
sveta št. 020-03-5/2017 z dne 12. 12. 2017 se zavrneta.
Obrazložitev
A.
1. Kandidat za člana Državnega sveta –
predstavnika za področje vzgoje in izobraževanja, ki ni bil izvoljen, in
njegova predlagateljica vlagata pritožbi na podlagi tretjega odstavka
50. člena Zakona o Državnem svetu (v nadaljevanju ZDSve). Navajata, da
izpodbijata seznam kandidatov/kandidatk za volitve člana Državnega sveta – predstavnika za področje vzgoje in izobraževanja
št. 041-30/2017/14 z dne 30. 10. 2017, seznam izvoljenih predstavnikov v volilno telo
za volitve člana Državnega sveta – predstavnika za področje vzgoje in
izobraževanja št. 041-30/2017/13
z dne 30. 10. 2017, delni izid volitev članov Državnega sveta
št. 041-20/2017 z dne 28. 11. 2017 in poročilo o pregledu potrdil o
izvolitvi ter pritožb zoper odločitve volilne komisije, ki lahko vplivajo na
potrditev mandatov, s
predlogom o potrditvi mandatov in za odločanje o potrditvi
št. 020-03-5/2017 z dne 12. 12. 2017.
2. Pritožnika zatrjujeta nepravilnosti
v postopku kandidiranja. Navajata,
da sta bila Tone Hrovat in Damijan Štefanc uvrščena na seznam kandidatov za
volitve člana Državnega sveta – predstavnika za področje vzgoje in
izobraževanja v nasprotju z drugim odstavkom 2. člena ZDSve. Ta
opredeljuje aktivno in pasivno volilno pravico in določa, da imajo pravico biti
voljeni v Državni svet tisti predstavniki negospodarskih dejavnosti, ki »v Sloveniji opravljajo ustrezno
dejavnost oziroma so v delovnem razmerju«. Pritožnika navajata, da je Tone
Hrovat po podatkih Državne volilne komisije (v nadaljevanju DVK) univ. dipl.
agronom in zaseda mesto direktorja zavoda Grm Novo mesto – centra biotehnike in
turizma. Ker naj ne bi šlo za pedagoško, temveč za upravljavsko oziroma
menedžersko dejavnost, center pa po podatkih na spletni strani vključuje tudi
višjo in visoko šolo ter razvojni inštitut, naj izvoljeni kandidat Tone Hrovat
ne bi izpolnjeval pogoja, da opravlja dejavnost vzgoje in izobraževanja, le delno
pa naj bi izpolnjeval pogoj, da je v ustreznem delovnem razmerju. Njegova
kandidatura naj bi bila nezakonita tudi zato, ker naj njegova predlagateljica
(Zveza za tehnično kulturo Slovenije – v nadaljevanju ZOTKS) ne bi bila
poklicna organizacija pedagoških delavcev v smislu druge alineje prvega
odstavka 34. člena ZDSve. Pritožnika navajata, da ZOTKS poleg območnih
organizacij vključuje tudi društva oziroma zveze, kot so Društvo oračev
Pomurja, Jamarska zveza Slovenije,
Letalska zveza Slovenije, Slovenska potapljaška zveza, Ustanova Slovenska
znanstvena fundacija, Zveza inovatorjev Slovenije, Zveza radioamaterjev Slovenije ter Zveza združenih
šoferjev in avtomehanikov Republike Slovenije. V 1. in 2. členu Statuta
Zveze za tehnično kulturo Slovenije naj bi bila ta opredeljena kot nevladna
organizacija ter ne kot del primarne in sekundarne ravni izobraževanja, ki
spadata pod pristojnost Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport in sta
zakonsko urejeni z Zakonom o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja
(Uradni list RS, št. 16/07 – uradno prečiščeno besedilo in nasl. – v
nadaljevanju ZOFVI).
3. Glede kandidata Damijana Štefanca
pritožnika navajata, da je po
podatkih DVK visokošolski učitelj, ki je kot izredni profesor zaposlen na
Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani. To naj bi pomenilo, da opravlja
pedagoško-raziskovalno dejavnost, ne pa dejavnosti vzgoje in izobraževanja. Opozarjata, da je za
kandidate z univerz, visokih in višjih šol (terciarna raven izobraževanja) v
Državnem svetu v okviru interesne skupine za negospodarstvo predvideno posebno
mesto (prva alineja 34. člena ZDSve). V primeru izvolitve kandidata
Damijana Štefanca naj bi imelo področje raziskovanja oziroma znanosti enega
predstavnika, področje visokega šolstva dva predstavnika, funkcionalnih interesov vzgoje in
izobraževanja, ki vključuje več
sto tisoč otrok, učencev in dijakov ter več deset tisoč vzgojiteljev in
učiteljev na osnovnih in srednjih šolah, pa naj ne bi zastopal nihče.
4. Pritožnika izpodbijata tudi
določitev števila izvoljenih predstavnikov interesnih organizacij (elektorjev),
ki so bile predlagateljice kandidatov
Toneta Hrovata in Damijana Štefanca. V zvezi z interesno organizacijo, ki je
predlagala Toneta Hrovata, navajata,
da je DVK ZOTKS priznala kar 3700 članov, čeprav je generalni tajnik zveze
pojasnil, da pojem član ni opredeljen in da so med svoje člane šteli osebe, ki
z zvezo prostovoljno sodelujejo pri organiziranju tekmovanj. V nasprotju s takim pristopom naj bi DVK od
pritožnice (Zveze društev Slavistično društvo Slovenije), ki je priglasila le
300 članov (vseh učiteljev slovenščine v osnovnih in srednjih šolah je okoli
5000), zahtevala posebno potrditev članstva. V zvezi z interesnimi organizacijami, ki so predlagale Damijana
Štefanca, naj bi pregled osemnajstih elektorjev kazal, da ne gre za osebe, ki
so vse zaposlene v vrtcih, osnovnih ali srednjih šolah.
5. Pritožnika navajata, da je DVK z
dopisom z dne 30. 10. 2017 posamezne interesne organizacije seznanila z
določitvijo seznama kandidatov in seznama elektorjev v volilno telo za volitve
članov Državnega sveta – predstavnika za področje vzgoje in izobraževanja;
posamezne interesne organizacije so prejele le odločbi o potrditvi lastnih
kandidatov oziroma elektorjev s poukom o pravnem sredstvu, ne pa tudi odločb glede kandidatov in
elektorjev drugih interesnih organizacij, ki skupaj s pritožnico volijo člana
Državnega sveta – predstavnika za področje vzgoje in izobraževanja. Ker je bil
po 30. 10. 2017 čas praznikov in šolskih počitnic, naj bi bila s protikandidatoma
in njunimi predlagatelji ter izvoljenimi predstavniki seznanjena šele
10. 11. 2017, ko je že potekel rok za morebitno pritožbo. Pouka o pravnem
sredstvu naj ne bi prejela. Zatrjujeta, da jima je bila s takim postopkom DVK
kršena pravica do učinkovitega pravnega sredstva iz 25. člena Ustave, ki je hkrati sodno
varstvo iz prvega odstavka 23. člena Ustave, posledično pa je bila kršena
tudi aktivna volilna pravica članov pritožnice, ki jo zagotavlja prvi odstavek
43. člena Ustave.
6. Pritožnika navajata, da v Poročilu
o pregledu potrdil o izvolitvi ter pritožb zoper odločitve volilne komisije, ki
lahko vplivajo na potrditev
mandatov, s predlogom o potrditvi mandatov in za odločanje o potrditvi z dne
12. 12. 2017, ki ga je sprejela Mandatno-imunitetna komisija (v nadaljevanju MIK), ni niti ene
besede o razlogih pritožnikov oziroma stališču te komisije glede vsebine in
upravičenosti morebitnih pritožb. To naj bi pomenilo, da je MIK ravnala v
nasprotju z drugim odstavkom 6. člena Poslovnika Državnega sveta (Uradni
list RS, št. 70/08, 73/09, 101/10, 6/14 in 26/15 – v nadaljevanju PoDS-1).
Tudi Državni svet naj bi na konstitutivni seji ravnal v nasprotju s
6. členom PoDS-1, ker naj bi glasoval o potrditvi spornega mandata Toneta Hrovata, ne da bi se seznanil s stališčem
MIK glede vsebine in upravičenosti vloženih pritožb, s čimer naj bi onemogočil
vsebinsko razpravo pred odločanjem.
7. Pritožnika opozarjata še na
kolizijo med 49. in 50. členom ZDSve in pozivata Ustavno sodišče, naj se
opredeli do njune ustreznosti oziroma morebitne protiustavnosti. Navajata, da
lahko v skladu z 49. členom ZDSve vložijo pritožbo zoper odločitve volilne
komisije kandidati, interesne organizacije ali lokalne skupnosti, medtem ko
lahko v skladu s tretjim odstavkom 50. člena ZDSve vloži pritožbo na Ustavno sodišče le kandidat,
čigar mandata Državni svet ni potrdil. To naj bi pomenilo, da je najvišje pravno varstvo, ki izhaja
iz 22. in 25. člena Ustave, zagotovljeno le kandidatom, ki so bili
izvoljeni, drugim kandidatom oziroma tudi njihovim predlagateljem pa ne.
8. Pritožbi sta bili poslani Državnemu
svetu in DVK. Državni svet v
odgovoru navaja, da je predsednik MIK članom te komisije pojasnil, da so bile
vložene tri pritožbe zoper mandat Toneta Hrovata, in ustno predstavil vsebino
vloženih pritožb. Na seji je bil navzoč tudi direktor DVK, ki je pojasnil, da
seznam treh kandidatov in seznam šestdesetih elektorjev za volitve člana
Državnega sveta – predstavnika za področje vzgoje in izobraževanja nista bila
sporna. MIK je po opravljeni razpravi in predstavitvi argumentov sprejela
sklep, da predlaga Državnemu svetu,
naj potrdi mandat Tonetu Hrovatu, in pripravila poročilo za člane Državnega
sveta. Poročilo in vsebino vseh treh pritožb je članom Državnega sveta na seji
predstavil poročevalec MIK.
Državni svet zato zavrača navedbe pritožnikov, da sta MIK in Državni svet
delovala v nasprotju s 6. členom PoDS-1. Državni svet meni, da je pri
odločanju o pritožbi vezan na poročilo DVK, ki skrbi za zakonitost volitev.
9. DVK se do navedb v pritožbah ni
izjavila, je pa Ustavnemu sodišču
poslala gradivo v zvezi s postopkom potrjevanja seznamov elektorjev in
kandidatov za člana Državnega sveta – predstavnika za področje vzgoje in
izobraževanja.
10. Pritožbi, odgovor Državnega sveta
in odgovor DVK so bili skupaj z gradivom poslani tudi strankam z nasprotnim
interesom Tonetu Hrovatu, Damijanu Štefancu in ZOTKS. Tone Hrovat v odgovoru
navaja, da je univerzitetni diplomirani inženir agronomije, zaposlen na zavodu
Grm Novo mesto – centru biotehnike in turizma. Opravlja dela direktorja centra,
prav tako pa je tudi učitelj in predavatelj v tem centru. Od leta 1989 poučuje
predmete Poljedelstvo, Ekonomika v kmetijstvu ter Organizacija in poslovanje v
kmetijstvu. Pridobil naj bi tudi pedagoško-andragoško izobrazbo in strokovni
izpit. Kot pedagoški delavec
v srednji šoli naj bi pridobil vse strokovne nazive do svetnika. Navaja, da
zavod spada v sektor srednješolskega izobraževanja, saj spada pod direktorat za
srednje in višje šolstvo ter
izobraževanje odraslih. Pojasnjuje, da je na isti lokaciji tudi Visoka šola za
upravljanje podeželja Grm Novo mesto, ki je samostojen zavod, ki ga vodi dekan
in ni del zavoda Grm Novo mesto – center biotehnike in turizma. Navaja tudi, da
je več kot 35 let aktiven član ZOTKS, ki med drugim organizira tekmovanja iz
fizike, matematike, logike, računalništva, robotike, kemije, biologije na osnovnih in srednjih šolah in ki samo iz
vrtcev, osnovnih in srednjih šol združuje prek 5000 učiteljev in strokovnih
delavcev. Zato meni, da je ZOTKS legitimna organizacija za predlaganje kandidatov za člana
Državnega sveta – predstavnika za področje vzgoje in izobraževanja.
11. Tudi ZOTKS v odgovoru navaja, da
je organizacija, ki v največji meri pripravlja dejavnosti in projekte
neposredno za otroke in mlade predvsem z osnovnih in srednjih šol. Njena
dejavnost naj bi bila v pretežni meri povezana s predšolskimi, osnovnošolskimi
in srednješolskimi programi, v okviru katerih naj bi organizirala številna
tekmovanja na posameznih področjih in ravneh, seminarje za učitelje, dopolnilno izobraževanje za nadarjene na taborih, poletnih šolah
in delavnicah, spodbujala mladinsko raziskovalno delo, izdajala publikacije in
priročnike, izdajala potrdila o posebnih dosežkih za nadarjene učence in
dijake, izdajala potrdila za učitelje za napredovanja v nazive in/ali v
plačilne razrede itd. V dokaz svojih navedb prilaga Poročilo o delu za leto
2016.
12. Odgovora Državnega sveta in DVK
skupaj s priloženim gradivom
ter izjavi Toneta Hrovata in ZOTKS so bili poslani pritožnikoma.
13. Pritožnik Zoran Božič navaja, da
je iz gradiva DVK razvidno, da je sejo upravnega odbora ZOTKS, na kateri so
brez pravne podlage potrdili dopolnjena pravila za volitve kandidatov in elektorjev, vodil predsednik, ki je
bil takrat predstavnik visokega
šolstva v interesni skupini za negospodarstvo Državnega sveta in tudi kandidat
za isto funkcijo v šestem sklicu Državnega sveta. Ponovno navaja nepravilnosti
v zvezi z določitvijo elektorjev ZOTKS zaradi nepravilnega upoštevanja števila
članov in okoliščin, zaradi katerih meni, da je pritožba po 105. členu
Zakona o volitvah v Državni zbor (Uradni list RS, št. 109/06 – uradno
prečiščeno besedilo in 23/17 – v nadaljevanju ZVDZ) zoper določitev števila
elektorjev neučinkovito pravno
sredstvo. Vztraja pri navedbah, da Tone Hrovat ne opravlja
vzgojno-izobraževalnega dela v zadostni meri in da ZOTKS ni poklicna
organizacija pedagoških delavcev. V zvezi z odgovorom Državnega sveta navaja,
da so državni svetniki pred odločanjem o potrditvi mandata prejeli le poročilo
MIK (brez povzetka pritožbenih navedb in navedb razlogov o (ne)upravičenosti
pritožbenih navedb), ne pa tudi treh pritožb zoper potrditev mandata Tonetu
Hrovatu. Zatrjuje, da ne držijo navedbe v odgovoru Državnega sveta, da je pred
glasovanjem predsednik MIK članom Državnega sveta ustno predstavil tako
poročilo kot vsebino vseh treh pritožb. Iz video posnetka konstitutivne seje Državnega sveta, ki je objavljen na
spletni strani Državnega sveta, in zapisnika te seje, v katerem piše, da je
predsednik MIK predstavil poročilo MIK, naj bi bilo razvidno, da te navedbe
niso resnične. Dejansko naj bi poročilo MIK le prebral, zaradi česar naj po
pozivu predsedujočega ne bi bilo nobene razprave in naj bi svetniki takoj
prešli na glasovanje o potrditvi mandata.
14. V postopku odločanja o pritožbah
je Ustavno sodišče na podlagi 30. člena v zvezi s prvim odstavkom
49. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo
in 109/12 – v nadaljevanju ZUstS) začelo postopek za oceno ustavnosti
50. člena ZDSve. Zastavilo se je namreč vprašanje ustavnosti zakonske
ureditve postopka odločanja Državnega
sveta o pritožbi (25. člen Ustave) in postopka sodnega varstva volilne
pravice pred Ustavnim sodiščem (prvi odstavek 23. člena Ustave). Ustavno
sodišče je na podlagi prvega odstavka
28. člena ZUstS Državnemu zboru poslalo sklep o začetku postopka za oceno
ustavnosti 50. člena ZDSve.
15. Državni zbor na navedbe v sklepu o
začetku postopka za oceno ustavnosti 50. člena ZDSve ni odgovoril. Vlada
pa meni, da se ne more opredeljevati o izvolitvi samostojnega, z Ustavo
določenega organa zakonodajne oblasti. Do tega naj bi se lahko opredelila le
Državni svet in Državni zbor kot zakonodajalec.
B. – I.
Presoja ureditve upravičencev za
vložitev pritožbe na Ustavno sodišče
16. Ustavno sodišče je s sklepom
št. Mp-1/18, Mp-2/18, U-I-349/18 z dne 11. 5. 2018 začelo postopek za
oceno ustavnosti 50. člena
ZDSve, ki ureja pravna sredstva za varstvo volilne pravice članov Državnega
sveta. Da bi lahko odločilo o upravičenosti pritožb, je moralo najprej odločiti
o ustavnosti prvega stavka tretjega odstavka 50. člena ZDSve, ki določa,
da ima »zoper odločitev Državnega sveta, da se mandat ne potrdi, prizadeti
pravico do pritožbe na Ustavno sodišče v petnajstih dneh od dneva odločitve«.
Zakon torej kot upravičenca za vložitev pritožbe na Ustavno sodišče določa le kandidata, ki je bil
izvoljen, pa mu Državni svet mandata ni potrdil. Upravičeni za vložitev pritožbe pa niso drugi kandidati
(in njihovi predlagatelji), ki
so se prav tako udeležili volilne tekme, vendar niso bili izvoljeni, so pa
vložili pritožbo na Državni svet z zatrjevanjem volilnih nepravilnosti.
Zastavlja se vprašanje, ali je taka ureditev upravičencev za sprožitev
volilnega spora pri volitvah v Državni svet skladna s pravico do sodnega
varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave.
17. Člen 96 Ustave določa, da je
Državni svet zastopstvo nosilcev socialnih, gospodarskih, poklicnih in lokalnih
interesov, ki šteje 40 članov.1 Državni svet ni splošen predstavniški
organ, ker ne zastopa interesov vseh državljanov kot Državni zbor, temveč le
interese navedenih skupin. Zato imajo volilno pravico samo tisti, ki so člani
interesnih skupin, ki jim je zagotovljeno zastopstvo v Državnem svetu
(2. člen ZDSve). Čeprav gre pri volitvah v Državni svet za posebno volilno
pravico, ki se uresničuje na posrednih volitvah, je treba tudi njeno varstvo
zagotavljati v okviru 43. člena Ustave. To pomeni, da varstvo te volilne
pravice temelji na enakih načelih, kot jih za volilno pravico sicer predvideva
Ustava v prvem in drugem odstavku 43. člena.2
18. Kot velja za vsako pravico, mora
imeti tudi volilna pravica pri volitvah v Državni svet zagotovljeno sodno
varstvo (prvi odstavek 23. člena Ustave). To velja tako za aktivno kot tudi
za pasivno volilno pravico (drugi odstavek 43. člena Ustave). Sodno varstvo človekovih pravic in
temeljnih svoboščin še posebej in izrecno zahteva četrti odstavek
15. člena Ustave.
19. Volilna pravica pri volitvah v
Državni svet (enako kot volilna pravica pri volitvah v Državni zbor) ima
posebno pravno naravo, saj se, čeprav je osebna pravica, lahko uresničuje le
kolektivno, tj. skupaj z drugimi volivci na vnaprej organiziran način in po
vnaprej določenem postopku.3 Tudi zanjo veljata načeli enake in splošne
volilne pravice (prvi odstavek 43. člena Ustave), ki pa sta zaradi
opredelitve Državnega sveta kot predstavništva posamičnih družbenih interesov (96. člen Ustave) uveljavljeni
le znotraj posamezne interesne skupine.4 Prav tako zanjo veljata
načeli svobodnega in tajnega glasovanja. Posebni naravi te pravice mora biti
prilagojeno tudi sodno varstvo, ki ni primarno namenjeno varstvu subjektivnega
položaja posameznega volivca
oziroma kandidata, temveč varstvu javnega interesa oziroma ustavnopravnih vrednot.
Te so enake kot pri volitvah v Državni zbor, in sicer: pošten volilni postopek,
v katerem so spoštovana
volilna pravila, verodostojnost volilnega izida in zaupanje državljanov v
pošteno izvedbo volitev.5 Objektivnost sodnega varstva volilne pravice pri volitvah v Državni svet se
enako kot pri volitvah v Državni zbor zagotavlja tako, da se upoštevajo le take
ugotovljene nepravilnosti pri volitvah, ki so vplivale ali bi lahko vplivale na
volilni izid.6
20. Na ustrezno ureditev sodnega
varstva volilne pravice opozarja tudi Kodeks dobre prakse v volilnih zadevah (v
nadaljevanju Kodeks), ki ga
je sprejela t. i. Beneška komisija. Kodeks sicer ni neposredno zavezujoč pravni vir, vendar se njegova priporočila v veliki meri prekrivajo z
zahtevami Ustave in so zato v tem pogledu lahko ustavnopravno upoštevna. Kodeks
v razdelku 3.3, ki se nanaša na sistem učinkovitega pravnega varstva, določa
vrsto priporočil, ki naj jih upoštevajo države članice
Sveta Evrope. Omeniti je treba zlasti priporočila, da
mora biti končna odločitev o spoštovanju pravil
volilnega postopka vedno pridržana sodišču, da morajo biti postopek odločanja,
pristojni organi in njihova pooblastila jasno določeni, da mora imeti sodišče
pooblastilo, da v celoti ali delno razveljavi volitve, če ugotovi nepravilnosti,
ki bi lahko vplivale na njihov izid, in odredi ponovitev glasovanja. Kodeks še
poudarja, da mora imeti pravico do pravnega sredstva vsak volivec, pri čemer se
lahko določi, da ima pravno sredstvo zoper izid volitev razumen kvorum
volivcev. Za vložitev pravnega sredstva in odločanje o njem morajo biti
predpisani kratki roki, v postopku pa mora biti spoštovano načelo
kontradiktornosti.
21. Ustava nima določb o sodnem varstvu volilne pravice
pri volitvah v Državni svet.7 Zakonodajalec je sodno varstvo volilne
pravice pri volitvah v Državni svet uredil s pritožbo pred Ustavnim sodiščem
(tretji odstavek 50. člena ZDSve). Pred tem je varstvo volilne pravice
predvidel pred Državnim svetom v postopku potrjevanja mandatov članov Državnega
sveta (49. člen ter prvi in drugi odstavek 50. člena ZDSve). V
postopku konstituiranja Državnega sveta sta v zvezi s potrditvijo mandatov
članov Državnega sveta predvidena obravnava in odločanje o morebitnih pritožbah
zoper odločitve volilne komisije, ki lahko vplivajo na potrditev mandatov.
Upravičeni za vložitev pritožbe so kandidati, interesne organizacije in lokalne
skupnosti (drugi odstavek 49. člena ZDSve).8 Zoper odločitev
Državnega sveta, da se mandat ne potrdi, ima prizadeti pravico do pritožbe na
Ustavno sodišče, ki lahko razveljavi odločitev Državnega sveta in potrdi mandat
ali pa pritožbo zavrne (tretji odstavek 50. člena ZDSve). Glede vprašanj,
ki s tem zakonom niso posebej urejena (tudi glede varstva volilne pravice),
10. člen ZDSve predpisuje primerno uporabo določb ZVDZ.
22. Zakonodajalec je torej pristojnost za sodno varstvo
volilne pravice pri volitvah v Državni svet v tretjem odstavku 50. člena
ZDSve podelil Ustavnemu sodišču in določil, da ga ima pravico sprožiti
kandidat, ki je bil izvoljen, pa mu Državni svet mandata ni potrdil. Gre za
varstvo, ki je namenjeno tako varovanju individualnih pravic kandidatov in
njihovih predlagateljev kot tudi varovanju zakonitosti volitev, kar vse naj
zagotovi zakonito izvolitev predstavniškega organa.9 Čeprav je
pravica kandidirati za člana Državnega sveta (pasivna volilna pravica) osebna
človekova pravica, ki mora imeti zagotovljeno sodno varstvo (subjektivni pomen
sodnega varstva), pa je volilni spor po končanih volitvah namenjen (predvsem)
varstvu javnega interesa oziroma ustavnopravnih vrednot (zagotoviti pošten
volilni postopek, verodostojen volilni izid in zaupanje državljanov v pošteno
izvedbo volitev – objektivni pomen sodnega varstva). Prav zaradi zagotavljanja
objektivnega varstva volilne pravice morajo imeti pravico sprožiti ta spor ne
le kandidati, ki so bili izvoljeni, pa jim Državni svet mandata ni potrdil,
temveč tudi vsi drugi kandidati, ki so se udeležili volilne tekme, pa niso bili
izvoljeni, in njihovi predlagatelji. Le na tak način je mogoče zagotoviti
celovito sodno varstvo volilne pravice in doseči, da bo čim več morebitnih
nepravilnosti predmet volilnega spora po volitvah, s čimer bo zagotovljeno
zaupanje v poštenost volitev.10
23. Že zaradi navedenega zakonska ureditev, ki pravico
sprožiti volilni spor daje le izvoljenim kandidatom, katerih mandata Državni
svet ni potrdil, ne pa tudi vsem drugim kandidatom in predlagateljem
kandidatov, za slednje pomeni izvotlitev pravice do sodnega varstva iz prvega
odstavka 23. člena Ustave.11 Še toliko bolj to velja v primeru,
ko je Državni svet odločil o pritožbi kandidata ali predlagatelja kandidature
in jo zavrnil, zoper to odločitev pa prizadeti nima sodnega varstva. Kadar
presojana ureditev pomeni poseg v človekovo pravico do te mere, da preraste v
odvzem (izvotlitev) človekove pravice, presoja dopustnosti posega ne zahteva
tehtanja sorazmerja med posegom v človekovo pravico in morebitnim ustavno
dopustnim ciljem. Noben dopusten cilj ne more utemeljiti odvzema pravice do
sodnega varstva.12 Zato je prvi stavek tretjega odstavka
50. člena ZDSve v neskladju s prvim odstavkom 23. člena Ustave (1.
točka izreka).
24. Razveljavitev izpodbijane določbe ni mogoča, saj ne
bi pomenila odprave ugotovljene protiustavnosti, temveč bi protiustavnost še
povečala, ker sodnega varstva ne bi imel noben kandidat. Zato je Ustavno
sodišče na podlagi prvega odstavka 48. člena ZUstS sprejelo ugotovitveno
odločbo. Na podlagi drugega odstavka 48. člena ZUstS je zakonodajalcu
naložilo, naj ugotovljeno protiustavnost odpravi v roku enega leta (2. točka
izreka).
25. Da bi Ustavno sodišče lahko odločalo o pritožbah, je
na podlagi drugega odstavka 40. člena ZUstS sprejelo način izvršitve svoje
odločbe (3. točka izreka). Določilo je, da lahko vloži pritožbo zoper odločitev
Državnega sveta, sprejeto v postopku potrjevanja mandatov članov Državnega
sveta, vsak kandidat in predlagatelj kandidata. To pomeni, da bo vsak (izvoljen
ali neizvoljen) kandidat in predlagatelj kandidata lahko izpodbijal odločitev
Državnega sveta, da se posamezni mandati izvoljenih kandidatov potrdijo oziroma
ne potrdijo. Pri tem se Ustavno sodišče ni spuščalo v vprašanje, ali je
ureditev, ki volivcem (in elektorjem) ne daje možnosti izpodbijati volitev,
ustavnoskladna, ker to za odločitev Ustavnega sodišča v tej zadevi ni bilo
potrebno.
B. – II.
Presoja ureditve postopka odločanja
a) Postopek pred Državnim svetom
26. Iz drugega odstavka 49. člena ZDSve izhaja, da
lahko zoper odločitve volilne komisije, ki lahko vplivajo na potrditev mandatov
članov Državnega sveta, vložijo pritožbo kandidati, interesne organizacije ali
lokalne skupnosti. MIK za Državni svet pripravi poročilo o morebitnih
pritožbah, ki vsebuje tudi predlog, naj se mandati potrdijo oziroma ne
potrdijo. Sestavni del poročila so seznam članov Državnega sveta in potrdila o
izvolitvi (drugi odstavek 49. člena ZDSve). Državni svet odloča o
potrditvi mandatov članov Državnega sveta na predlog MIK (prvi odstavek
50. člena ZDSve). Po drugem odstavku 50. člena ZDSve odloči Državni
svet o vsakem spornem mandatu posebej.
27. Postopek odločanja v Državnem svetu ureja tudi
PoDS-1. V skladu s tretjim odstavkom 6. člena PoDS-1 Državni svet potrdi
mandate, ki niso sporni, v celoti. O vsakem spornem mandatu odloča posebej.
Državni svetnik, čigar mandat je sporen, ne sme glasovati o potrditvi svojega
mandata. Po četrtem odstavku 6. člena PoDS-1 se šteje, da je Državni svet
z odločitvijo o spornem mandatu hkrati odločil o pritožbi.
28. Člen 25 Ustave zagotavlja vsakomur pravico do
pritožbe ali drugega pravnega sredstva proti odločbam sodišč in drugih državnih
organov, organov lokalnih skupnosti in nosilcev javnih pooblastil, s katerimi
ti odločajo o njegovih pravicah, dolžnostih ali pravnih interesih. Smisel tega
ustavnega jamstva ni le v tem, da zagotavlja posamezniku pravico do vložitve
pravnega sredstva, temveč predvsem v tem, da lahko z vložitvijo pravnega
sredstva učinkovito brani in varuje svoje pravne interese.13
29. Pravica do pravnega sredstva je t. i. pravica
pozitivnega statusa, ki zahteva, da zakonodajalec njeno uresničevanje uredi,
saj je brez ustrezne zakonske ureditve sploh ne bi bilo mogoče izvrševati.
Pravica do pravnega sredstva po naravi stvari zahteva natančno zakonsko
ureditev postopka, v katerem se udejanja in v katerem mora zakonodajalec jasno
določiti večje število pomembnih vprašanj (pristojni organ, pritožbeni rok,
pritožbene razloge, obseg preizkusa pravnega sredstva, pravila o trditvenem in
dokaznem bremenu, merila presoje,14 pooblastila za odločanje itd.).15
Za izbiro ureditve mora zakonodajalec izkazati razumne razloge. Če ureditev
preseže način uresničevanja pravice in preraste v njeno omejitev (poseg), pa je
taka ureditev ustavnoskladna, če sledi ustavno dopustnemu cilju in je
sorazmerna.
30. Glede na navedeno mora Ustavno sodišče najprej
ugotoviti, ali ureditev postopka s pritožbo pred Državnim svetom pomeni način
uresničevanja pravice iz 25. člena Ustave ali pa je ta morebiti zaradi
kakšnih okoliščin prerastel v omejitev. Kot je Ustavno sodišče že večkrat
poudarilo, meja med urejanjem načina uresničevanja človekovih pravic in
njihovim omejevanjem ni vedno lahko določljiva.16
31. Ureditev v ZDSve ne vsebuje vseh prvin, ki bi morale
biti določene za učinkovito uresničevanje pravice do pravnega sredstva iz
25. člena Ustave. Iz nje ne izhaja, katere nepravilnosti je mogoče
uveljavljati s pritožbo. Za zagotavljanje objektivnih ustavnopravnih vrednot
(pošten volilni postopek, verodostojnost volilnega izida in zaupanje
državljanov v pošteno izvedbo volitev) bi moralo biti tudi v pritožbenem
postopku pred Državnim svetom dopustno uveljavljati vse nepravilnosti, ki so
ali bi lahko bistveno vplivale na volilni izid.17
32. ZDSve tudi nima določb o poteku postopka pred
Državnim svetom, ki bi bile prilagojene posebni naravi volilne pravice pri
volitvah v Državni svet (npr. krajši procesni roki, določitev trditvenega in
dokaznega bremena). Prav tako niso določena merila, po katerih naj Državni svet
presoja kršitve, kot tudi ne pooblastila, ki jih ima Državni svet pri
odločanju. ZDSve določa le, da Državni svet odloča o potrditvi mandatov članov
Državnega sveta na predlog MIK in da odloči o vsakem spornem mandatu posebej.
Zakon pa Državnemu svetu ne daje pooblastila za razveljavitev volitev ali
ugotovitev drugačnega volilnega izida. Prav tako ne zahteva, da bi moral
Državni svet obrazložiti svojo odločitev, vsaj z bistvenimi razlogi zanjo, kar
onemogoča, da bi Ustavno sodišče učinkovito preizkusilo njegovo odločitev.
Pooblastila Državnega sveta za odločanje bi morala biti enaka pooblastilom
Ustavnega sodišča v postopku sodnega varstva, saj je Državni svet po veljavni
ureditvi prvi, ki je pristojen za varstvo volilne pravice pri volitvah v
Državni svet. Odločitev o pravnem sredstvu ne more biti sprejeta tako, da je
odločitev o pritožbi implicitno vsebovana v odločitvi o potrditvi oziroma
nepotrditvi mandata člana Državnega sveta. Državni svet bi moral najprej
odločiti o pritožbi in svojo odločitev obrazložiti, šele nato pa odločiti o
potrditvi spornih mandatov.
33. Tako pomanjkljiva ureditev postopka s pritožbo pred
Državnim svetom (dejansko) bistveno otežuje oziroma celo onemogoča učinkovito
uresničevanje pravice do pravnega sredstva iz 25. člena Ustave. Zato ne
gre le za način uresničevanja te človekove pravice, temveč za poseg v to
človekovo pravico in posledično tudi v pravico do sodnega varstva, ki je
zagotovljeno pred Ustavnim sodiščem.
34. Pri presoji, ali je poseg ustavno dopusten, Ustavno
sodišče ugotavlja, ali ureditev sledi ustavno dopustnemu cilju (tretji odstavek
15. člena Ustave) in ali je v skladu s splošnim načelom sorazmernosti kot
enim izmed načel pravne države (2. člen Ustave). Oceno skladnosti
izpodbijane ureditve s splošnim načelom sorazmernosti opravi Ustavno sodišče na
podlagi t. i. strogega testa sorazmernosti, ki obsega presojo primernosti,
nujnosti in sorazmernosti v ožjem pomenu.18
35. Očitno je, da za tako pomanjkljivo in nedoločno
ureditev postopka pred Državnim svetom ne obstaja ustavno dopusten razlog. Zato
je ureditev postopka s pritožbo pred Državnim svetom v neskladju s pravico do
pravnega sredstva iz 25. člena Ustave.
b) Postopek pred Ustavnim sodiščem
36. Tako kot pravica do pravnega sredstva je tudi
pravica do sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave ena izmed
tistih človekovih pravic, pri katerih je treba nujno z zakonom urediti način njihovega
uresničevanja (drugi odstavek 15. člena Ustave). Tudi ta človekova pravica
po naravi stvari zahteva natančno zakonsko ureditev postopka, v katerem se
udejanja in v katerem mora zakonodajalec jasno določiti več pomembnih vprašanj.
37. Posebna narava volilne pravice (tudi pri volitvah v
Državni svet, glej 19. točko obrazložitve te odločbe) in zahteva po čim
hitrejši rešitvi volilnega spora zaradi zagotavljanja učinkovitosti oblasti
terjata posebno, hitro in učinkovito sodno varstvo. V ta namen mora zakonodajalec
poleg upravičencev za sprožitev volilnega spora opredeliti pristojno sodišče,
rok za sprožitev sodnega varstva, razloge, iz katerih ga je mogoče sprožiti,
pravila o trditvenem in dokaznem bremenu, merila presoje in pooblastila sodišča
pri odločanju.
38. ZDSve v tretjem odstavku 50. člena določa, da
ima zoper odločitev Državnega sveta, da se mandat ne potrdi, prizadeti pravico
do pritožbe na Ustavno sodišče v petnajstih dneh od dneva odločitve. Ustavno
sodišče lahko le razveljavi odločitev Državnega sveta in potrdi mandat oziroma
pritožbo zavrne. ZDSve torej določa volilnega sodnika (Ustavno sodišče), pravno
sredstvo (pritožba), rok (15 dni) in dve pooblastili Ustavnega sodišča
(razveljavitev odločitve in potrditev mandata ali zavrnitev pritožbe). ZDSve pa
ne določa, iz katerih razlogov (nepravilnosti) je mogoče vložiti pritožbo na
Ustavno sodišče in kakšna so merila presoje. Za zagotavljanje objektivnega sodnega
varstva bi moralo biti dopustno v volilnem sporu po volitvah v Državni svet
uveljavljati vse nepravilnosti, ki so ali bi lahko bistveno vplivale na volilni
izid, seveda pod pogojem, da so bile te poprej uveljavljane v postopku pred
Državnim svetom. Poleg tega pa mora biti dopustno tudi uveljavljanje
nepravilnosti, ki bi jih v postopku odločanja o pritožbi zagrešil Državni svet.
ZDSve prav tako ne vsebuje postopkovnih pravil v postopku odločanja pred
Ustavnim sodiščem (procesni roki, pravila o trditvenem in dokaznem bremenu
itd.).
39. Ker je po volji zakonodajalca Ustavno sodišče prvi
in zadnji volilni sodnik, ki izvaja sodni nadzor nad odločitvami Državnega
sveta, sprejetimi v postopku potrjevanja mandatov, mora biti v tem sporu
zagotovljeno polno sodno varstvo. Ustavno sodišče mora imeti pooblastilo
presojati vsa pravna in dejanska vprašanja v zvezi z zatrjevanimi
nepravilnostmi.19 Tudi pooblastila Ustavnega sodišča za odločanje so
bistveno pomanjkljivo določena. ZDSve določa le, da Ustavno sodišče razveljavi
odločitev Državnega sveta in mandat potrdi ali pritožbo zavrne. Zakon pa ne
določa, kako naj Ustavno sodišče odloči, če ugotovi, da je pritožba utemeljena
in da bi bilo treba delno ali v celoti ponoviti volitve. Kot volilni sodnik bi
Ustavno sodišče moralo imeti pooblastilo delno ali v celoti razveljaviti
volitve. Prav tako bi moralo imeti pooblastilo samo ugotoviti drugačen volilni
izid, če bi to zadoščalo za odpravo ugotovljenih nepravilnosti.20
40. Glede na navedeno je ureditev volilnega spora pri
volitvah članov Državnega sveta bistveno pomanjkljiva. Nedoločnost in
pomanjkljivost zakonske ureditve volilnega spora pri volitvah članov Državnega
sveta onemogočata oziroma bistveno otežujeta učinkovito uresničevanje pravice
do sodnega varstva.21 Zato pomeni poseg v to človekovo pravico.
41. Poseg v človekovo pravico je ustavno dopusten, če
sledi ustavno dopustnemu cilju in če je sorazmeren (glej 34. točko
obrazložitve te odločbe). Očitno je, da tudi za tako pomanjkljivo in nedoločno
ureditev pravice do sodnega varstva ne obstaja ustavno dopusten razlog. Zato je
ureditev postopka s pritožbo pred Ustavnim sodiščem v neskladju s pravico do
sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave.
c) Odločitev Ustavnega sodišča
42. Čeprav se ugotovljene protiustavnosti glede postopka
sodnega varstva pred Ustavnim sodiščem in postopka s pritožbo pred Državnim
svetom nanašajo na pomanjkljivosti celotne ureditve pravnega varstva volilne
pravice, je Ustavno sodišče ugotovilo le protiustavnost 50. člena ZDSve
(1. točka izreka). Nekatera vprašanja postopka, ki so vendarle zakonsko urejena,
je namreč zakonodajalec uredil prav v tem členu (delno tudi v 49. členu
ZDSve), zato je Ustavno sodišče ugotovljene protiustavnosti umestilo v to
zakonsko določbo, čeprav je protiustavno predvsem to, da ZDSve marsičesa, kar
je nujno potrebno za uresničevanje pravic do pritožbe in sodnega varstva, ne
ureja.
43. Razveljavitev presojane ureditve ni mogoča, ker gre
po eni strani za vprašanja, ki jih zakonodajalec protiustavno ni uredil,
oziroma bi po drugi strani razveljavitev 50. člena ZDSve, kolikor nekatera
vprašanja vendarle ureja, pomenila, da postopek odločanja o pritožbi pred
Državnim svetom in volilni spor pred Ustavnim sodiščem sploh v ničemer ne bi
bila urejena, kar bi povzročilo še večjo protiustavnost. Zato je Ustavno
sodišče na podlagi prvega odstavka 48. člena sprejelo ugotovitveno
odločbo. Na podlagi drugega odstavka 48. člena ZUstS je zakonodajalcu
naložilo, naj ugotovljeno protiustavnost odpravi v roku enega leta (2. točka izreka).
Zakonodajalec se bo moral na odločbo Ustavnega sodišča ustrezno odzvati in
poskrbeti za celovito ureditev pritožbenega postopka in sodnega varstva volilne
pravice pri volitvah članov Državnega sveta. Ker Ustava drugače kot za poslance
Državnega zbora (tretji odstavek 82. člena) nima določb o sodnem varstvu
volilne pravice pri volitvah v Državni svet, je v prosti presoji zakonodajalca,
kako bo uredil to varstvo.
B. – III.
Nadaljevanje postopka odločanja o pritožbah
44. Ustavno sodišče je kljub ugotovljenim protiustavnostim
v 50. členu ZDSve nadaljevalo z odločanjem o pritožbah. Ugotovilo je
namreč, da dejansko stanje v tej zadevi ni sporno. Ustavno sodišče je obe
pritožbi poslalo Državnemu svetu in DVK, ki sta nanju odgovorila. Odgovor
Državnega sveta in odgovor DVK (s celotnim volilnim gradivom) in obe pritožbi
je nato poslalo Tonetu Hrovatu, Damijanu Štefancu in ZOTKS kot strankam z
nasprotnim interesom. Tone Hrovat in ZOTKS sta se izjavila do navedb v
pritožbah in odgovorih. Njuni izjavi in odgovora Državnega sveta in DVK je nato
Ustavno sodišče poslalo še pritožnikoma, pri čemer se je Zoran Božič do teh
izjav in odgovorov tudi opredelil.
45. Ustavno sodišče je torej v pisnem postopku
pritožnikom in vsem drugim udeležencem v postopku omogočilo uresničitev pravice
do izjave o vsem pridobljenem procesnem gradivu. Iz tega gradiva pa je
razvidno, da med udeleženci postopka pravno pomembna dejstva niso sporna,
temveč se je postavilo le vprašanje njihove pravne presoje v smislu dokazne
ocene in nato pravne subsumpcije pod upoštevne zakonske določbe. Ustavno
sodišče ni imelo razloga, da bi podvomilo o celovitosti in resničnosti
ugotovljenega dejanskega stanja. Zato je lahko na podlagi zbranega pisnega
gradiva samo odločilo o utemeljenosti pritožb.22 Pri tem je smiselno
uporabilo sicer pomanjkljivo določena pooblastila Ustavnega sodišča iz tretjega
odstavka 50. člena ZDSve. Smiselna razlaga Ustavnemu sodišču v okoliščinah
tega primera omogoča, da ob utemeljenosti očitkov pritožbi ugodi, razveljavi
izpodbijani sklep in zadevo vrne v novo odločanje Državnemu svetu, oziroma da
pritožbo zavrne, če so očitki neutemeljeni.
B. – IV.
Odločitev o pritožbah
46. Pritožnika vlagata pritožbi zoper seznam kandidatov
za volitve člana Državnega sveta – predstavnika za področje vzgoje in izobraževanja,
zoper seznam izvoljenih predstavnikov v volilno telo (elektorji) za volitve
člana Državnega sveta – predstavnika za področje vzgoje in izobraževanja, zoper
delni izid volitev članov Državnega sveta ter zoper Poročilo MIK o pregledu
potrdil o izvolitvi in pritožb zoper odločitve volilne komisije, ki lahko
vplivajo na potrditev mandatov, s predlogom o potrditvi mandatov in za
odločanje o potrditvi.
47. Iz navedb pritožb je razvidno, da pritožnika po
vsebini izpodbijata potrditev mandata Tonetu Hrovatu za člana Državnega sveta –
predstavnika za področje vzgoje in izobraževanja. Zato je Ustavno sodišče
štelo, da vlagata pritožbi zoper sklep Državnega sveta št. 020-03-5/2017 z
dne 12. 12. 2017, s katerim so bili potrjeni mandati članov Državnega sveta.
Ustavno sodišče je presojalo le tiste nepravilnosti, ki sta jih pritožnika
zatrjevala v pritožbah, ne pa tudi kasnejših navedb o drugih domnevnih
nepravilnostih, ker so bile uveljavljene po izteku roka iz tretjega odstavka
50. člena ZDSve.
48. Pritožnika sta pritožbi vložila na podlagi tretjega
odstavka 50. člena ZDSve. Ta določba ne daje pritožbe vsem kandidatom, ki
so sodelovali na volitvah, temveč le kandidatu, ki je bil izvoljen, Državni
svet pa ni potrdil njegovega mandata. Pritožnik kot kandidat za člana Državnega
sveta, ki ni bil izvoljen, in njegova predlagateljica kot poklicna organizacija
glede na tretji odstavek 50. člena ZDSve pritožbe nista upravičena
vložiti. Ker pa je Ustavno sodišče ugotovilo, da je taka zakonska ureditev v
neskladju z Ustavo (1. točka izreka), in je določilo način izvršitve svoje
odločbe tako, da je kot upravičence za vložitev pritožbe na Ustavno sodišče
določilo vse kandidate in njihove predlagatelje (3. točka izreka), pritožb ni
zavrglo zaradi pomanjkanja aktivne legitimacije, temveč ju je obravnavalo po
vsebini.
Kršitve Poslovnika Državnega sveta v postopku potrjevanja
mandatov
49. Pritožnika navajata, da poročilo MIK v nasprotju z
drugim odstavkom 6. člena PoDS-1 ne vsebuje razlogov pritožnikov in
stališč te komisije glede vsebine in upravičenosti pritožb. Tudi Državni svet
naj bi na konstitutivni seji ravnal v nasprotju z drugim odstavkom
6. člena PoDS-1, ker naj bi glasoval o potrditvi spornega mandata Toneta
Hrovata, ne da bi se seznanil s stališčem MIK glede vsebine in upravičenosti
njunih pritožb, s čimer naj bi onemogočil vsebinsko razpravo pred odločanjem.
50. Iz drugega odstavka 49. člena ZDSve izhaja, da
lahko vložijo pritožbo zoper odločitev volilne komisije, ki lahko vpliva na
potrditev mandatov članov Državnega sveta, kandidati, interesne organizacije in
lokalne skupnosti. MIK za Državni svet pripravi poročilo o morebitnih
pritožbah, ki vsebuje tudi predlog, naj se mandati potrdijo oziroma ne
potrdijo. Sestavni del poročila so seznam članov Državnega sveta in potrdila o
izvolitvi (drugi odstavek 49. člena ZDSve).
51. Podrobnejše določbe o postopku potrjevanja mandatov članov
Državnega sveta, vključno z odločanjem o vloženih pritožbah, vsebuje
6. člen PoDS-1. Ta določa, da na prvi seji Državni svet izvoli MIK, ki jo
sestavljajo po en predstavnik iz vsake interesne skupine. Državni svet potrdi
mandate državnih svetnikov na predlog MIK, potem ko dobi poročilo te komisije o
pregledu potrdil o izvolitvi ter o vsebini in upravičenosti morebitnih pritožb
kandidatov, interesnih organizacij ali lokalnih skupnosti. Pri tem je treba
dodati, da Državni svet, kot sam zmotno meni, ni vezan na poročilo DVK. Njegova
naloga je, da ga na podlagi vloženih pravnih sredstev preizkusi. Vezanost na
izid, ki ga uradno ugotovi DVK, obstaja le v primeru, kadar volilni izid ni
izpodbijan. Državni svet potrdi mandate, ki niso sporni, v celoti. Enako kot
ZDSve (drugi odstavek 50. člena) tudi PoDS-1 določa, da Državni svet o
vsakem spornem mandatu odloča posebej. Državni svetnik, čigar mandat je sporen,
ne sme glasovati o potrditvi svojega mandata (tretji odstavek 6. člena
PoDS-1). Šteje se, da je Državni svet z odločitvijo o spornem mandatu odločil o
pritožbi kandidata za državnega svetnika, interesnih organizacij ali lokalnih
skupnosti (četrti odstavek 6. člena PoDS-1).
52. Iz Poročila o pregledu potrdil o izvolitvi ter
pritožb zoper odločitve volilne komisije, ki lahko vplivajo na potrditev
mandatov, s predlogom o potrditvi mandatov in za odločanje o potrditvi z dne
12. 12. 2017 je razvidno, da MIK v tem poročilu Državnemu svetu res ni
navedla niti vsebine vloženih pritožb niti razlogov o njihovi
(ne)upravičenosti. Navedla je zgolj, da so bile vložene tri pritožbe zoper
mandat Toneta Hrovata in da »je Služba za pravne in analitične zadeve Državnega
sveta omenjene pritožbe preučila in ugotovila, da so bile vložene pravočasno,
imajo vse zahtevane sestavine in so jih vložile upravičene osebe oziroma
organizacije«. Državnemu svetu je MIK predlagala, naj o mandatu Toneta Hrovata
zaradi vloženih pritožb odloča posebej in naj njegov mandat potrdi. Ustavno
sodišče je preverilo tudi navedbe Zorana Božiča o poteku konstitutivne seje
Državnega sveta23 in ugotovilo, da držijo. Predsednik MIK je članom
Državnega sveta zgolj prebral poročilo MIK, ni pa predstavil niti vsebine
pritožb niti pojasnil razlogov, ki so MIK vodili k temu, da je predlagala
Državnemu svetu zavrnitev pritožb oziroma potrditev mandata Tonetu Hrovatu.
Predsedujoči na seji je nato navzoče pozval k razpravi, vendar se nihče ni
priglasil k besedi. Ustavno sodišče je ugotovilo, da člani Državnega sveta niso
bili seznanjeni niti z vsebino pritožb niti z razlogi MIK za zavrnitev pritožb,
kar zahteva drugi odstavek 6. člena PoDS-1. Čeprav je možnost razprave
obstajala, razprava brez ključnih podatkov ne bi bila učinkovita in ne bi mogla
sanirati ravnanja Državnega sveta v nasprotju s PoDS-1. Glede na navedeno
Ustavno sodišče ugotavlja, da je v postopku odločanja o pritožbah pritožnikov v
Državnem svetu prišlo do nepravilnosti, ki jih zatrjujeta pritožnika, in da je
bilo ravnanje Državnega sveta v nasprotju z drugim odstavkom 6. člena
PoDS-1. Vendar ta ugotovljena nepravilnost ni vplivala na volilni izid, ker je
lahko Ustavno sodišče na podlagi ugotovljenih nespornih dejstev, ki izhajajo iz
zbranega gradiva, kot volilni sodnik samo presodilo utemeljenost očitkov o
domnevnih nepravilnostih v zvezi s kandidaturama Toneta Hrovata in Damijana
Štefanca.
Nepravilnosti pri določanju elektorjev
53. Pritožnika zatrjujeta, da je DVK nepravilno določila
število elektorjev poklicnih organizacij, ki so bile predlagateljice kandidatov
Toneta Hrovata in Damijana Štefanca.
54. V skladu z dosedanjo ustavnosodno presojo s pritožbo
zoper sklep Državnega sveta o potrditvi mandata ni mogoče uveljavljati kršitev
v zvezi z določitvijo elektorjev, ki so bile storjene v kandidacijskem
postopku. Na podlagi stališča iz odločbe Ustavnega sodišča št. Up-3564/07
z dne 6. 12. 2007 (Uradni list RS, št. 116/07, in OdlUS XVI, 114) je
bil postopek potrjevanja elektorjev del postopka kandidiranja. Zaradi varstva
pravice do pravnega sredstva iz 25. člena Ustave je bilo treba v postopku
volitev v Državni svet 103. in 105. člen ZVDZ razlagati tako, da
zagotavljata tudi pritožbo zoper odločitve DVK o (ne)potrditvi seznama predstavnikov
v volilno telo. To stališče je Ustavno sodišče sicer spremenilo v odločbi
št. Up-1033/17. Ugotovilo je, da pritožba iz 105. člena ZVDZ v sporih
v zvezi z določitvijo elektorjev pri volitvah v Državni svet ni učinkovito
pravno sredstvo za varstvo aktivne volilne pravice članov poklicnih
organizacij, ko volijo svoje predstavnike v skupno volilno telo, ker ne
zagotavlja primernega časa in možnosti za pripravo učinkovitega pravnega
sredstva. Zato je sprejelo novo stališče, da je odločitve volilnih organov v
zvezi z določitvijo elektorjev mogoče preveriti le v volilnem sporu po končanih
volitvah po tretjem odstavku 50. člena ZDSve. Pritožnika sta se sicer
sklicevala na to novo stališče, vendar je Ustavno sodišče v odločbi izrecno
navedlo, da spremenjeno stališče velja za naprej, za prihodnje volitve
Državnega sveta (20. točka obrazložitve odločbe št. Up-1033/17). Za
pritožnika v tej zadevi torej velja še stališče iz odločbe št. Up-3564/07,
po katerem bi morala zoper kršitve v zvezi z določitvijo elektorjev, ki so bile
storjene v kandidacijskem postopku, vložiti pritožbo po 105. členu ZVDZ.
Pritožnika zatrjujeta, da zaradi šolskih počitnic nista mogla pravočasno
pripraviti in vložiti pritožbe po 105. členu ZVDZ. Ustavno sodišče je že v
odločbi št. Up-304/98 z dne 19. 11. 1998 (OdlUS VII, 240)
obrazložilo, da so volitve proces, ki se mora odvijati in končati v določenem
kontinuiranem obdobju, zato so vsa opravila, ki jih je treba opraviti v tem
postopku, omejena z zakonsko točno določenimi roki, ki so zelo kratki. V volilnem
postopku zato veljajo tudi posebne določbe o štetju rokov, po katerih se roki
iztečejo tudi ob državnih praznikih, nedeljah in drugih dela prostih dnevih,
vloge pa se vlagajo neposredno pri pristojnih organih (10. člen ZDSve v
zvezi s 4. členom ZVDZ). Pritožnika bi lahko pod enakimi pogoji (enaka
zakonska ureditev in enako dejansko stanje) kot drugi kandidati oziroma
poklicne organizacije izpodbijala določitev števila elektorjev drugih poklicnih
organizacij, katerih predstavniki tvorijo skupno volilno telo.24
Pritožnika tega pravnega sredstva nista vložila tedaj, ko jima je bilo na
razpolago. Zato Ustavno sodišče teh očitkov ni presojalo.
Nepravilnosti pri določitvi kandidatov in njunih
predlagateljev
55. Pritožnika zatrjujeta tudi nepravilnosti v zvezi z
določitvijo kandidatov v kandidacijskem postopku. Glavna očitka v zvezi s
kandidaturo Toneta Hrovata sta, da kandidat ne izpolnjuje (1) pogoja, da
opravlja dejavnost vzgoje in izobraževanja (temveč opravlja upravljavsko
oziroma menedžersko dejavnost), oziroma le delno pogoj, da je v ustreznem
delovnem razmerju (prva alineja drugega odstavka 2. člena ZDSve) in da (2)
njegova predlagateljica (ZOTKS) ni poklicna organizacija pedagoških delavcev v
smislu druge alineje prvega odstavka 34. člena ZDSve.
56. Državni svet je institucionalizirana oblika
uveljavljanja posameznih interesov različnih družbenih skupin. Ti interesi
(njihovi nosilci) naj bi imeli v Državnem svetu prostor za njihovo izražanje in
usklajevanje ter njihovo uveljavljanje (predlaganje zakonov, dajanje mnenj,
dajanje veta).25 Volitve predstavnikov negospodarskih dejavnosti
zajemajo interesno področje, ki je izmed vseh interesnih področij najbolj
obširno in ima najbolj pestro strukturo.26 Zato ZDSve določa le
temeljna pravila glede določitve elektorjev in kandidatov, v pretežnem delu pa
je postopek njihove izvolitve urejen s pravili posameznih poklicnih organizacij
(prvi odstavek 14. člena27 in prvi odstavek 15. člena
ZDSve28).
57. ZDSve je določil le, da imajo pravico voliti in biti
voljeni za člane Državnega sveta – predstavnike negospodarskih dejavnosti
osebe, ki v Republiki Sloveniji opravljajo ustrezno dejavnost oziroma so v
delovnem razmerju (prva alineja drugega odstavka 2. člena ZDSve). Enega
predstavnika negospodarskih dejavnosti za področje vzgoje in izobraževanja
volijo poklicne organizacije pedagoških delavcev (druga alineja prvega odstavka
34. člena ZDSve). Za poklicne organizacije se štejejo poklicne zbornice,
združenja, društva, zveze in druge poklicne organizacije, organizirane za območje
države (drugi odstavek 34. člena ZDSve). Kandidate za člane Državnega
sveta določijo interesne organizacije oziroma lokalne skupnosti v skladu s
svojimi pravili (prvi odstavek 15. člena ZDSve). Zakon torej določa, da
lahko za člana Državnega sveta – predstavnika za področje vzgoje in
izobraževanja kandidira oseba, ki poklicno opravlja delo na tem področju, in da
je predlagatelj kandidata lahko poklicna organizacija pedagoških delavcev, ki
prav tako deluje na področju vzgoje in izobraževanja.
58. Iz ZDSve pa ne izhaja zahteva, da bi moral kandidat
za določeno področje poklicno opravljati izključno dela na tem področju oziroma
da bi morala biti njegova predlagateljica poklicna organizacija, ki bi
opravljala dejavnost izključno na področju, za katero predlaga kandidata, in da
bi morali tudi vsi njeni člani (oziroma člani članic, kadar je poklicna
organizacija zveza, zbornica ali združenje) poklicno opravljati dela na tem
področju. Tako ozka razlaga ZDSve bi bila v nasprotju z namenom širokega
interesnega zastopanja znotraj interesnih skupin. To še zlasti velja za
interesno skupino negospodarskih dejavnosti, ki vključuje različne dejavnosti
(prvi odstavek 34. člena ZDSve) in znotraj posamezne dejavnosti še
različna vsebinska področja in podpodročja. Vse te negospodarske dejavnosti so
lahko vsebinsko in organizacijsko prepletene, kar se najbolj očitno kaže prav
na področju izobraževanja in raziskovanja, kjer so zastopani interesi vseh
ravni izobraževalne in raziskovalne dejavnosti. Te dejavnosti se lahko izvajajo
v okviru istih organizacijskih oblik (enot) oziroma lahko ista oseba hkrati
opravlja delo na dveh različnih ravneh izobraževanja (npr. profesor na visoki
šoli lahko opravlja hkrati tudi pedagoško in raziskovalno delo, predavatelji
višjih strokovnih šol lahko poučujejo tudi v srednjih šolah). Do prepletenosti
prihaja tudi zato, ker ZOFVI kot sistemski zakon za področje vzgoje in
izobraževanja ne ureja le področja predšolskega, osnovnošolskega in
srednješolskega izobraževanja, ki imajo svojega predstavnika zagotovljenega z
drugo alinejo prvega odstavka 34. člena ZDSve, temveč tudi višješolsko
izobraževanje, ki ima svojega predstavnika zagotovljenega skupaj z univerzami
in visokimi šolami, ki jih sicer ureja Zakon o visokem šolstvu (Uradni list RS,
št. 32/12 – uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 85/14, 75/16 in 65/17 – v
nadaljevanju ZVis) po prvi alineji prvega odstavka 34. člena ZDSve.
59. Glede na navedeno je treba določbe ZDSve, ki kot
pogoj za kandidiranje oziroma predlagateljstvo določajo poklicno opravljanje
dela oziroma dejavnosti na področju vzgoje in izobraževanja (vendar ne
višješolskega izobraževanja), razumeti tako, da ta pogoj izpolnjujejo ne le
kandidati in njihovi predlagatelji, ki opravljajo delo oziroma dejavnost
izključno na tem področju, temveč zadošča, če delo oziroma dejavnost na
področju vzgoje in izobraževanja poklicno opravljajo v pomembnem delu.29
60. Iz dokumentacije DVK in navedb Toneta Hrovata je
razvidno, da je Tone Hrovat po izobrazbi univerzitetni diplomirani inženir
agronomije, ki opravlja dela direktorja centra Grm Novo mesto – centra
biotehnike in turizma, prav tako pa je učitelj in predavatelj v tem centru. Od
leta 1989 poučuje predmete Poljedelstvo, Ekonomika v kmetijstvu ter
Organizacija in poslovanje v kmetijstvu. Pridobil je tudi pedagoško-andragoško
izobrazbo in opravil strokovni izpit. Center Grm Novo mesto je statusno
organiziran v obliki zavoda in opravlja dejavnosti srednješolskega splošnega
izobraževanja, srednješolskega poklicnega in strokovnega izobraževanja, višjega
strokovnega izobraževanja, dejavnost dijaških in študentskih domov
(internatov), izobraževanja odraslih na ravni srednješolskega izobraževanja,
dejavnost znanstvenoraziskovalnega dela in druge dejavnosti v zvezi z vzgojo in
izobraževanjem. Center Grm vključuje naslednje organizacijske enote: Kmetijsko
šolo Grm in Biotehniško gimnazijo, Srednjo šolo za gostinstvo in turizem, Višjo
strokovno šolo, Dijaški in študentski dom, Razvojni inštitut Grm in
Medpodjetniški izobraževalni center (v nadaljevanju MIC).
61. Na podlagi pridobljenih podatkov je mogoče
ugotoviti, da Tone Hrovat ni le direktor zavoda, temveč opravlja tudi delo
učitelja oziroma predavatelja. Zavod, na katerem je zaposlen, v pretežni meri
izvaja srednješolsko izobraževanje, saj vključuje Kmetijsko šolo Grm in
Biotehniško gimnazijo, Srednjo šolo za gostinstvo in turizem, dijaški dom in
MIC, ki je namenjen praktičnemu usposabljanju dijakov. Drži sicer navedba
pritožnikov, da Tone Hrovat opravlja tudi poslovodno funkcijo, vendar je treba
pri tem upoštevati, da je tudi ta povezana z zagotavljanjem pogojev za
opravljanje srednješolskega izobraževanja. Drži tudi navedba pritožnikov, da v
okviru Centra Grm deluje Višja strokovna šola. Vendar je treba ugotoviti, da
glede na druge organizacijske enote, ki prav tako delujejo v okviru centra,
pomemben del dejavnosti zavoda vendarle predstavlja srednješolsko izobraževanje
in z njim povezane aktivnosti (dijaški dom in MIC). Pritožnika zatrjujeta tudi,
da center vključuje visoko šolo. Tone Hrovat je pojasnil, da na isti lokaciji
sicer deluje tudi Visoka šola za upravljanje podeželja Grm Novo mesto, ki pa je
samostojen zavod, ki ga vodi dekan, in ni del zavoda Grm Novo mesto – center
biotehnike in turizma. V zvezi s tem je lahko pomemben tudi podatek, da Center Grm
v okviru Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport spada pod direktorat za
srednje in višje šolstvo ter izobraževanje odraslih, ne pa pod direktorat za
visoko šolstvo.
62. Glede na vse navedeno očitek, da Tone Hrovat ne
izpolnjuje zakonskega pogoja za kandidata za člana Državnega sveta –
predstavnika za področje vzgoje in izobraževanja, ni utemeljen. Opravlja namreč
delo učitelja in poslovodno funkcijo, katere bistvo je zagotavljanje pogojev za
izvajanje predvsem srednješolskega izobraževanja, vse v zavodu, ki v pretežnem
delu izvaja srednješolsko izobraževanje in z njim povezane aktivnosti.
63. Pritožnika nezakonitost kandidature Toneta Hrovata utemeljujeta
tudi z navedbo, da njegova predlagateljica (ZOTKS) ne izpolnjuje pogoja, da je
poklicna organizacija pedagoških delavcev v smislu druge alineje prvega
odstavka 34. člena ZDSve. Iz navedb ZOTKS in Poročila o delu ZOTKS za leto
2016 je razvidno, da gre za organizacijo, ki v največji meri pripravlja
dejavnosti in projekte neposredno za otroke in mlade, predvsem z osnovnih in
srednjih šol. Njena dejavnost je v pretežnem delu povezana s predšolskimi,
osnovnošolskimi in srednješolskimi programi, v okviru katerih organizira
številna tekmovanja na posameznih področjih in ravneh (tekmovanja na področju
logike, naravoslovja, fizike, kemije itd.), seminarje za učitelje, dopolnilno
izobraževanje za nadarjene na taborih, poletnih šolah in delavnicah, spodbuja
mladinsko raziskovalno delo, izdaja publikacije in priročnike, izdaja tudi
potrdila o posebnih dosežkih za nadarjene učence in dijake, pa tudi potrdila za
učitelje za napredovanja v nazive in/ali plačilne razrede.
64. ZOTKS res ni poklicna organizacija, ki bi izvajala
zgolj dejavnost vzgoje in izobraževanja ter bi vključevala zgolj pedagoške delavce.
Nedvomno pa ta zveza društev v pomembnem delu izvaja aktivnosti na področju
vzgoje in izobraževanja. Iz Pravil o izvolitvi predstavnikov Zveze za tehnično
kulturo Slovenije v volilno telo za izvolitev člana Državnega sveta in o
določitvi kandidata za člana Državnega sveta30 je razvidno, da ima
ZOTKS po zadnjih statističnih podatkih 24 kolektivnih članic, v njeni mreži pa
deluje več kot 4000 članov, ki se poklicno ukvarjajo s področjem izobraževanja.
Iz navedb Toneta Hrovata, da je vseh 38 elektorjev, ki jih je predlagala ZOTKS,
zaposlenih v osnovnih ali srednjih šolah, in navedb ZOTKS, da so elektorje
določili iz nabora mentorjev in sodelavcev, ki delujejo na področju vzgoje in
izobraževanja, ter da k temu niso bile pozvane članice ZOTKS, ki ne opravljajo
te dejavnosti, prav tako prepričljivo izhaja, da ZOTKS v svoji mreži vključuje
članice (društva ipd.), katerih člani so tudi pedagoški delavci. Pritožnika pa
niti ne zatrjujeta, da ZOTKS sploh ne opravlja dejavnosti na področju vzgoje in
izobraževanja oziroma da sploh nima članic, katerih člani bi poklicno
opravljali dejavnost na tem področju. Zato je neutemeljen očitek pritožnikov,
da ZOTKS ne izpolnjuje pogoja za predlagateljico kandidata za člana Državnega
sveta – predstavnika za področje vzgoje in izobraževanja iz prvega odstavka
15. člena ZDSve v zvezi z drugo alinejo drugega odstavka 34. člena
ZDSve.
65. Očitki o nepravilnostih v postopku kandidiranja v
zvezi s kandidaturo Toneta Hrovata so torej neutemeljeni. Zato je bila njegova
kandidatura za člana Državnega sveta – predstavnika za področje vzgoje in
izobraževanja zakonita.
66. Pritožnika zatrjujeta tudi nezakonitost kandidature
Damijana Štefanca, ker je visokošolski učitelj in je kot izredni profesor
zaposlen na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani, kar pomeni, da opravlja
pedagoško-raziskovalno dejavnost, ne pa dejavnosti vzgoje in izobraževanja.
67. Iz dokumentacije, ki jo je Ustavnemu sodišču poslala
DVK, je razvidno, da navedbe pritožnikov držijo. Damijan Štefanc je
visokošolski učitelj (izredni profesor) na visokošolskem zavodu (fakulteti),
kar pomeni, da ne opravlja dejavnosti na področju vzgoje in izobraževanja v
smislu druge alineje prvega odstavka 34. člena ZDSve, temveč na področju
visokošolskega izobraževanja. To področje ima zagotovljenega svojega
predstavnika po prvi alineji prvega odstavka 34. člena ZDSve. Zato je v
postopku določitve kandidature Damijana Štefanca prišlo do zatrjevane
nepravilnosti, zaradi česar je bila njegova kandidatura za člana Državnega
sveta – predstavnika za področje vzgoje in izobraževanje nezakonita. Vendar ta
nepravilnost ni vplivala na izid volitev.
68. Iz dokumentacije, ki jo je Ustavnemu sodišču
predložil Državni svet (Delni izid volitev članov Državnega sveta –
predstavniki funkcionalnih interesov z dne 23. 11. 2017), je razvidno, da
je bilo v volilno telo za interesno skupino vzgoja in izobraževanje vpisanih 60
elektorjev, glasovalo jih je 53. Od tega je 35 glasov dobil Tone Hrovat, 15
glasov Damijan Štefanc in 3 glasove pritožnik Zoran Božič. Tudi če bi vsi elektorji,
ki so glasovali za Damijana Štefanca, glasovali za pritožnika (18 glasov), ta
še vedno ne bi prejel več glasov kot Tone Hrovat (35). Celo če bi izhajali iz
celotnega števila elektorjev (60) in bi šteli, da bi vsi elektorji, ki niso
glasovali za Toneta Hrovata, glasovali za pritožnika, bi ta dobil 25 glasov,
Tone Hrovat pa 35 glasov. Zato ta nepravilnost v nobenem primeru ni mogla
vplivati na volilni izid.
69. Nepravilnosti v postopku odločanja o pritožbah v
Državnem svetu torej niso vplivale na volilni izid (glej 52. točko
obrazložitve te odločbe). Izvolitev Toneta Hrovata je bila zakonita, ker do
zatrjevanih nepravilnosti v zvezi z njegovo kandidaturo ni prišlo (60. do 65.
točka obrazložitve te odločbe) oziroma ugotovljena nepravilnost v zvezi s
kandidaturo Damijana Štefanca (67. in 68. točka obrazložitve te odločbe) ni
mogla vplivati na volilni izid. Glede na navedeno sta pritožbi neutemeljeni.
Zato ju je Ustavno sodišče zavrnilo (4. točka izreka).
C.
70. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi
48. člena in drugega odstavka 40. člena ZUstS, tretjega odstavka 50. člena
ZDSve in prve alineje drugega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega
sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10, 56/11 in 70/17) v sestavi:
predsednica dr. Jadranka Sovdat ter sodnice in sodniki dr. Matej Accetto,
dr. Dunja Jadek Pensa, DDr. Klemen Jaklič, dr. Rajko Knez, dr. Etelka
Korpič - Horvat, dr. Špelca Mežnar, dr. Marijan Pavčnik in Marko Šorli. Odločbo
je sprejelo soglasno.
dr. Jadranka Sovdat l.r.
Predsednica
_______________
1 Državni svet sestavljajo štirje predstavniki
delodajalcev, štirje predstavniki delojemalcev, štirje predstavniki kmetov,
obrtnikov in samostojnih poklicev, šest predstavnikov negospodarskih dejavnosti
in dvaindvajset predstavnikov lokalnih interesov.
2 Glej odločbo Ustavnega sodišča št. Mp-1/12 z
dne 21. 2. 2013 (Uradni list RS, št. 18/13, in OdlUS XX, 2), 7. točka
obrazložitve. Glej tudi J. Sovdat, Volilni spor, GV Založba, Ljubljana 2013,
str. 41–42.
3 Prim. F. Grad v: I. Kaučič (ur.), Zakonodajni referendum,
Inštitut za primerjalno pravo, GV Založba, Ljubljana 2010, str. 164.
4 Glej odločbo Ustavnega sodišča št. Up-1033/17
z dne 30. 11. 2017 (Uradni list RS, št. 72/17), 8. točka obrazložitve.
5 Prim. J. Sovdat, nav. delo, str. 146–147.
6 Prim. odločbo Ustavnega sodišča št. Mp-1/12,
5. točka obrazložitve.
7 V skladu s tretjim odstavkom 82. člena Ustave
je volilni sodnik Ustavno sodišče, ko gre za volitve poslancev Državnega zbora.
8 Drugi odstavek 49. člena ZDSve določa:
»Mandatno-imunitetna komisija pregleda potrdila o izvolitvi in morebitne
pritožbe kandidatov, interesnih organizacij ali lokalnih skupnosti zoper
odločitve volilne komisije, ki lahko vplivajo na potrditev mandatov, ter
sestavi poročilo za državni svet. Sestavni del poročila so seznam članov
državnega sveta in potrdila o izvolitvi.«
9 Prim. odločbo Ustavnega sodišča št. Mp-1/12,
5. točka obrazložitve.
10 Tudi volilni spor pri volitvah v Državni zbor
imajo pravico sprožiti ne le kandidati, ki so bili izvoljeni, pa Državni zbor
njihovega mandata ni potrdil, temveč tudi kandidati ali predstavniki list
kandidatov, katerih pritožbe zoper odločitev volilne komisije, ki lahko
vplivajo na potrditev poslanskih mandatov, je Državni zbor v postopku potrditve
poslanskih mandatov zavrnil (69. člen ZUstS).
11 Prim. odločbo Ustavnega sodišča
št. Up-76/03, U-I-288/04 z dne 17. 3. 2005 (Uradni list RS,
št. 34/05, in OdlUS XIV, 110), 14. točka obrazložitve, in odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-227/14, Up-790/14 z dne 4. 6. 2015 (Uradni list
RS, št. 42/15, in OdlUS XXI, 3, 10. točka obrazložitve).
12 Primerjaj z odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-181/09, Up-860/09, Up-222/10 z dne 10. 11. 2011 (Uradni list RS,
št. 98/11, in OdlUS XIX, 28), 15. točka obrazložitve.
13 Prim. odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-26/97
z dne 13. 7. 2000 (Uradni list RS, št. 68/2000, in OdlUS IX,197) in
št. Up-353/02 z dne 20. 5. 2004 (Uradni list RS, št. 62/04).
14 Temeljno merilo presoje, ki ga je treba
uveljaviti, je: v volilni izid je dopustno poseči le, če se ugotovijo take
volilne nepravilnosti, ki prizadenejo volilni izid.
15 Prim. odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-8/10
z dne 3. 6. 2010 (Uradni list RS, št. 49/10).
16 V nekaterih primerih je ta razmejitev odvisna od
intenzivnosti »zožujočega« učinka, ki ga ima neka določba. Spet drugje sta
pomembni analiza sistemske umestitve sporne določbe in celovita presoja njenega
učinkovanja skupaj z drugimi določbami istega predpisa in drugih predpisov
(odločba Ustavnega sodišča št. U-I-8/10).
17 Razen tistih nepravilnosti pri kandidiranju, glede
katerih je že zagotovljeno predhodno sodno varstvo (103. in 105. člen ZVDZ
v zvezi z 10. členom ZDSve).
18 Glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-18/02
z dne 24. 10. 2003 (Uradni list RS, št. 108/03, in OdlUS XII, 86), 25.
točka obrazložitve.
19 Prim. J. Sovdat, nav. delo, str. 274 v zvezi s
str. 258.
20 Prim. prav tam, str. 274 v zvezi s str. 271.
21 Prim. odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-191/17 z dne 25. 1. 2018 (Uradni list RS, št. 6/18), 23.
točka obrazložitve.
22 Pritožnika tudi sicer nista predlagala, naj
Ustavno sodišče odloči po opravljeni javni obravnavi. V zvezi s predlaganjem
javne obravnave glej odločitev Evropskega sodišča za človekove pravice v zadevi
Haider proti Avstriji z dne 29. 1. 2004.
23 Pogledalo je posnetek 1. (konstitutivne) redne
seje v VI. mandatu, dostopen na spletni strani
<http://www.ds-rs.si/node/3055>.
24 Tako je na primer poklicna organizacija na
področju kulture pred Vrhovnim sodiščem na podlagi 105. člena ZVDZ uspešno
izpodbijala določitev števila elektorjev poklicnih organizacij na področju
športa (sodba in sklep Vrhovnega sodišča št. Uv 2/2018 z dne 16. 2. 2018).
25 M. Mozetič v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave
Republike Slovenije, Fakulteta za podiplomske državne in evropske študije,
Ljubljana 2002, str. 819.
26 F. Grad v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave
Republike Slovenije, Dopolnitev – A, Fakulteta za državne in evropske študije,
Ljubljana 2011, str. 1200.
27 Prvi odstavek 14. člena ZDSve določa:
»Interesne organizacije oziroma lokalne skupnosti izvolijo svoje predstavnike v
volilno telo v skladu s svojimi pravili.«
28 Prvi odstavek 15. člena ZDSve določa:
»Kandidate za člane državnega sveta določijo interesne organizacije oziroma
lokalne skupnosti v skladu s svojimi pravili.«
29 Število članov poklicne organizacije, ki poklicno
opravljajo delo na določenem področju, pa je pomembno pri določitvi števila
elektorjev te poklicne organizacije, kadar ta opravlja dejavnosti na več
področjih, oziroma za presojo lastnosti posameznega elektorja, da poklicno
opravlja delo na tem področju. Pri določitvi števila elektorjev za volitve
predstavnika za določeno področje so namreč upoštevni samo tisti člani, ki
poklicno opravljajo delo na tistem področju, za katero se voli predstavnik (ne
pa tudi člani, ki poklicno opravljajo delo na kakšnem drugem področju, ki je
tudi dejavnost poklicne organizacije).
30 Pravila so del gradiva DVK.