Številka: U-I-156/13-11
Datum: 4. 6. 2015
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo družbe GIPOSS Gradbena podjetja
Ljubljana, d. o. o., Ljubljana, ki jo zastopa Carmen Dobnik, odvetnica v
Ljubljani, na seji 4. junija 2015
odločilo:
1. Člen 4 Uredbe o kategorizaciji
državnih cest (Uradni list RS, št. 102/12, 35/15 in 38/15), kolikor
kategorizira hitro cesto "Ljubljana (Zadobrova–Tomačevo–Koseze)" v
delu, ki poteka po zemljišču parc. št. 599/1, k. o. Stožice, je v neskladju z
Ustavo.
2. Vlada mora ugotovljeno neskladje
odpraviti v šestih mesecih po objavi te odločbe v Uradnem listu Republike
Slovenije tako, da z lastnikom sklene pravni posel za pridobitev zemljišča iz
1. točke izreka oziroma v istem roku začne postopek razlastitve.
3. Pobuda za začetek postopka za oceno
ustavnosti in zakonitosti 4. člena Uredbe o kategorizaciji državnih cest,
kolikor kategorizira hitro cesto "Ljubljana
(Zadobrova–Tomačevo–Koseze)", se v delu, ki se nanaša na zemljišče parc.
št. 600/1, k. o. Stožice, zavrže.
Obrazložitev
A.
1. Pobudnica izpodbija 4. člen Uredbe
o kategorizaciji državnih cest (v nadaljevanju Uredba), kolikor kategorizira
hitro cesto "Ljubljana (Zadobrova–Tomačevo–Koseze)" v delu, ki poteka
po zemljiščih parc. št. 599/1 in 600/1, obe k. o. Stožice, katerih lastnica naj
bi bila pobudnica. Navaja, da Republika Slovenija oziroma Družba za avtoceste
Republike Slovenije, d. d., Ljubljana (v nadaljevanju družba DARS), ki naj bi
bila pooblaščena za izvajanje odkupov oziroma razlastitev zemljišč za potrebe
gradnje avtocest in hitrih cest, niti s pobudnico niti z njeno pravno prednico
(tj. Sestavljeno organizacijo združenega dela GIPOSS (v nadaljevanju SOZD
GIPOSS) oziroma njenim pravnim prednikom Poslovnim združenjem GIPOSS, Ljubljana
(v nadaljevanju PZ GIPOSS)1 ni sklenila pravnega posla za pridobitev
teh zemljišč, v zvezi s tema zemljiščema pa naj tudi ne bi začela
razlastitvenega postopka. Zato naj bi bil 4. člen Uredbe v izpodbijanem delu v
neskladju z 19. členom Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o javnih
cestah (Uradni list RS, št. 92/05 – v nadaljevanju ZJC-B) in 69. členom Ustave.
Ker naj pobudnica ne bi mogla prosto razpolagati z navedenima zemljiščema, ki
naj bi v naravi predstavljala del hitre ceste v javni rabi, naj bi bila Uredba
v izpodbijanem delu v neskladju tudi s 33. členom Ustave. Navaja, da je Ustavno
sodišče v zadevah, v katerih so bili izpodbijani občinski odloki Številka:
U-I-156/13-11 to neskladje
odpravi tako, da s pobudnico sklene pravni posel za pridobitev navedenih
zemljišč oziroma v istem roku začne postopek razlastitve.
2. Vlada v odgovoru na pobudo navaja,
da zemljišče parc. št. 600/1, k. o. Stožice, ne leži v območju z izpodbijanim
4. členom Uredbe kategorizirane hitre ceste "Ljubljana (Zadobrova–Tomačevo–Koseze)",
temveč v območju, po katerem poteka cesta, ki povezuje Dunajsko in Vojkovo
cesto v Ljubljani, ki jo je kot občinsko cesto z odlokom o kategorizaciji
občinskih cest kategorizirala Mestna občina Ljubljana (v nadaljevanju Mestna občina).
Zato predlaga, naj Ustavno sodišče pobudo v tem delu zavrže. Glede zemljišča
parc. št. 599/1, k. o. Stožice, pa meni, da pobudnica v tem delu ne
izkazuje pravnega interesa za začetek postopka za oceno ustavnosti in
zakonitosti izpodbijanega dela 4. člena Uredbe. Ustavno sodišče naj bi namreč
že večkrat odločilo, da pobudnik ne izkazuje pravnega interesa za začetek
postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti izpodbijanega akta, če ima možnost
vlaganja pravnih sredstev v konkretnih postopkih (npr. v postopku zaradi
varstva lastninske pravice ali v razlastitvenem postopku). V tem primeru naj bi
se pobuda lahko vložila šele po izčrpanju pravnih sredstev zoper posamični akt,
izdan na podlagi izpodbijanega predpisa, hkrati z ustavno pritožbo. Vlada
navaja, da je postopke za pridobitev zemljišč za gradnjo severne ljubljanske
obvoznice, tj. odseka hitre ceste "Ljubljana
(Zadobrova–Tomačevo–Koseze)", v 80. letih začela izvajati Samoupravna
interesna skupnost za gradnjo cest Ljubljana, po njeni ukinitvi v letu 1989 pa
naj bi te postopke vodilo Mesto Ljubljana, katerega pravna naslednica je Mestna
občina. Zato naj bi pobudnica, ki naj pred vložitvijo pobude ne bi storila
ničesar za ureditev zadeve, zoper slednjo vložila tožbo na ugotovitev
lastninske pravice. Do pravnomočne odločitve v tem postopku, v katerem naj bi
bila izdana sodna odločba, na katero se pobudnica sklicuje v pobudi, naj
Republika Slovenija oziroma družba DARS ne bi mogli storiti ničesar v smeri
pridobitve lastninske pravice na zemljišču parc. št. 599/1, k. o. Stožice,
pobudnica pa ima v tem postopku možnost izčrpati vsa pravna sredstva, vključno
z ustavno pritožbo in pobudo. Ker naj pobudnica ne bi izkazovala pravnega
interesa, Vlada predlaga, naj Ustavno sodišče pobudo zavrže tudi v delu, ki se
nanaša na zemljišče parc. št. 599/1, k. o. Stožice. Za primer, da bi pobudi
vseeno ugodilo, pa Vlada navaja, da bi v primeru razveljavitve izpodbijane
določbe Uredbe Republiki Sloveniji in družbi DARS kot upravljavcu avtocest
zaradi nemožnosti uporabe dela ceste, ki pomeni pomembno prometno povezavo na
območju Ljubljane, nastale nepopravljive škodljive posledice. Zato Ustavnemu
sodišču predlaga, naj z odločbo zgolj ugotovi morebitno protiustavnost
izpodbijanega dela Uredbe ter jo Vladi naloži odpraviti z odložnim rokom vsaj
enega leta, v katerem bo mogoče s pobudnico skleniti pravni posel za pridobitev
zemljišča oziroma začeti razlastitveni postopek.
3. Pobudnica odgovarja, da nasprotna
udeleženka s sklicevanjem na
odlok Mestne občine ni izkazala, da je cesta, ki poteka po zemljišču parc. št.
600/1, k. o. Stožice, kategorizirana kot občinska javna cesta. Zato vztraja pri pobudi v celoti. Ugovor
o neizkazanem pravnem interesu zaradi predhodnega neizčrpanja pravnih sredstev
pa zavrača z navedbo, da nima na voljo nobenega postopka, v katerem bi lahko
dosegla ureditev stvarnopravnih
razmerij glede predmetnih zemljišč. Sodna praksa naj bi namreč že izoblikovala
stališče, da lastnik zemljišča, po katerem poteka z občinskim predpisom kategorizirana javna cesta,
nima niti pravice zahtevati pravnega varstva svoje lastninske pravice pred
posegi niti pravice sprožiti razlastitveni postopek.2 V zvezi s
postopkom, ki je pri Vrhovnem sodišču tekel pod št. II Ips 476/2007, pa
pojasnjuje, da predmet tega postopka ni bilo ugotavljanje lastninske pravice na
zemljiščih parc. št. 599/1 in 600/1, obe k. o. Stožice, kot to zmotno meni
nasprotna udeleženka, temveč na nepremičninah, ki ležijo v k. o. Stanežiče. Na
sodno odločbo, ki je bila izdana v navedeni zadevi, naj bi se v pobudi sklicevala
zgolj v zvezi z utemeljevanjem njenega pravnega nasledstva po PZ GIPOSS, ki naj bi v preteklosti
pridobilo navedeni zemljišči, nikakor pa ne v zvezi z vprašanjem njunega
lastništva. Tudi sicer naj glede teh zemljišč ne bi potekal noben sodni spor oziroma postopek zaradi ugotavljanja
lastninske pravice, kar naj bi bilo razvidno tudi iz zemljiškoknjižnih
izpiskov. Zato naj tudi ne bi bilo nikakršnih ovir za to, da bi Republika
Slovenija oziroma družba DARS sporni zemljišči pridobili že pred vložitvijo pobude,
čeprav naj bi sama že pred leti pozvala družbo DARS k ureditvi stvarnopravnih
razmerij glede predmetnih
zemljišč. Slednja naj bi njeno pobudo tedaj zavrnila s sklicevanjem, da je
odkupe zemljišč za gradnjo sporne hitre ceste izvajala Samoupravna interesna
skupnost za gradnjo cest Ljubljana kot investitorica.
B. – I.
4. Pobudo za začetek postopka za oceno
ustavnosti lahko da, kdor izkaže svoj pravni interes (prvi odstavek
24. člena Zakona o Ustavnem sodišču, Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo in 109/12 – v
nadaljevanju ZUstS). Po drugem odstavku navedenega člena ZUstS je pravni
interes podan, če predpis ali splošni akt, izdan za izvrševanje javnih
pooblastil, katerega oceno pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove
pravice, pravne interese oziroma v njegov pravni položaj. Po ustaljeni
ustavnosodni presoji mora biti pravni interes neposreden in konkreten,
morebitna ugoditev pobudnikovemu predlogu pa mora privesti do izboljšanja
njegovega pravnega položaja.
Dokazno breme, da pobudnik izkazuje pravni interes za začetek postopka za oceno ustavnosti predpisa,
nosi pobudnik.
5. Iz zemljiškoknjižnih izpiskov
izhaja, da je pobudnica lastnica zemljišč parc. št. 599/1 in 600/1, obe k. o.
Stožice. Vlada v odgovoru na pobudo navaja, da z izpodbijanim delom Uredbe
kategorizirana hitra cesta H3 "Ljubljana (Zadobrova–Tomačevo–Koseze)"
poteka le po zemljišču parc. št. 599/1, k. o. Stožice, ne pa tudi po
zemljišču parc. št. 600/1 iste k. o., po katerem naj bi po trditvah Vlade
potekala cesta, ki naj bi bila z Odlokom o kategorizaciji občinskih cest v
Mestni občini Ljubljana (Uradni list RS, št. 70/05 in 33/09) kategorizirana kot
občinska cesta, ki poteka od Dunajske ceste do Vojkove ceste v Ljubljani.
Pobudnica v odgovoru na navedbe Vlade tej trditvi sicer nasprotuje, vendar z
navedbama, da vztraja pri pobudi v celoti ter da naj nasprotna udeleženka
predloži odlok, na katerega se
sklicuje, svoje trditve, da izpodbijani 4. člen Uredbe hitro cesto
"Ljubljana (Zadobrova–Tomačevo–Koseze)" kategorizira tudi po zemljišču parc. št. 600/1,
k. o. Stožice, ne izkaže.
6. Ker pobudnica ni izkazala, da
izpodbijani 4. člen Uredbe v
delu, ki se nanaša na zemljišče parc. št. 600/1, k. o. Stožice, neposredno
posega v njene pravice, pravne interese oziroma v njen pravni položaj, je
Ustavno sodišče pobudo v tem delu zavrglo (3. točka izreka).
B. – II.
7. Pobudnica izkazuje pravni interes
za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti 4. člena Uredbe, kolikor
se nanaša na zemljišče parc. št. 599/1, k. o. Stožice, po katerem poteka odsek
hitre ceste "Ljubljana (Zadobrova–Tomačevo–Koseze)". Zato je Ustavno
sodišče pobudo v tem delu sprejelo in glede na izpolnjene pogoje iz četrtega
odstavka 26. člena ZUstS nadaljevalo z odločanjem o stvari sami.
8. Ustava v 69. členu določa, da je
razlastitev (odvzem ali omejitev lastninske pravice v javno korist) mogoča le
proti nadomestilu v naravi
ali proti odškodnini in pod pogoji, ki jih določa zakon. S tem členom Ustava
zaradi zagotovitve javne koristi kljub ustavnopravnemu varstvu lastninske
pravice, ki jo zagotavlja 33.
člen Ustave, omogoča odvzem ali omejitev lastninske pravice na nepremičnini.
Ustava v 69. členu zahteva, naj zakon uredi pogoje za razlastitev, razlastitev
pa se lahko opravi v postopku, v katerem se za konkretni primer ugotovi, ali so izpolnjeni
zakonski pogoji za razlastitev, in v katerem sta zagotovljeni tudi sodno
varstvo ter nadomestilo v naravi ali odškodnina.
9. Pojem in status javnih cest ureja
3. člen Zakona o cestah (Uradni list RS, št. 109/10 in 48/12 – v nadaljevanju
ZCes-1). Javne ceste so prometne površine, ki so splošnega pomena za promet in
jih lahko vsakdo prosto uporablja na način in pod pogoji, določenimi s
predpisi, ki urejajo ceste, in pravili cestnega prometa. V prvem odstavku 39.
člena ZCes-1 je določeno, da so javne ceste državne in občinske. Po drugem
odstavku 39. člena ZCes-1 so državne ceste v lasti Republike Slovenije,
občinske pa v lasti občin. Glede na pomen za promet in povezovalne funkcije v
prostoru se državne ceste kategorizirajo na avtoceste, hitre ceste, glavne ceste I. in II. reda, regionalne
ceste I., II. in III. reda ter državne kolesarske poti (tretji odstavek 39.
člena ZCes-1). Državne ceste določi in kategorizira Vlada. Hkrati s
kategorizacijo državnih cest Vlada določi, kateri vrsti prometa so namenjene (prvi odstavek 43. člena
ZCes-1). Vlada določeno cesto kategorizira, če je za takšno kategorizacijo
izkazana javna korist in če cesta ustreza merilom za kategorizacijo javnih (državnih) cest. Če so zemljišča,
po katerih naj bi potekala javna (državna) cesta, ki jo Vlada namerava
kategorizirati, v zasebni lasti, mora Vlada takšna zemljišča pred
kategorizacijo pridobiti s pravnim poslom oziroma v postopku razlastitve.
10. Ustavno sodišče je že v številnih
zadevah, v katerih so bili izpodbijani občinski odloki o kategorizaciji javnih
cest, sprejelo vsebinsko
enake odločitve in ponovilo stališče, da so taki predpisi v neskladju z Ustavo,
če občina z lastnikom ni sklenila pravnega posla za pridobitev zemljišč oziroma
lastnika ni razlastila (npr.
odločba št. U-I-289/12 z dne 24. 1. 2013, Uradni list RS, št. 16/13). Tudi
v obravnavani zadevi Republika Slovenija pred kategorizacijo hitre ceste
"Ljubljana (Zadobrova–Tomačevo–Koseze)" s pobudnico ni sklenila
pravnega posla za pridobitev njenega zemljišča parc. št. 599/1, k. o. Stožice,
po katerem poteka hitra cesta, zoper to njeno nepremičnino pa tudi ni bil
izveden postopek razlastitve. Zato je 4. člen Uredbe, kolikor kategorizira
hitro cesto "Ljubljana (Zadobrova–Tomačevo–Koseze)" v delu, ki poteka
po zemljišču parc. št. 599/1, k. o. Stožice, iz razlogov, navedenih v citirani
odločbi, v neskladju z 69. členom Ustave. Ker 4. člen Uredbe v tem delu
nedopustno posega v lastninsko pravico, je v neskladju tudi s 33. členom
Ustave. Ker je Ustavno sodišče ugotovilo neskladje izpodbijanega dela Uredbe z Ustavo že iz navedenih
razlogov, ni presojalo še njegove skladnosti z 19. členom ZJC-B.
11. Ustavno sodišče je v zadevah, v
katerih je ugotovilo protiustavnost
posameznih določb izpodbijanih občinskih odlokov o kategorizaciji javnih cest,
te razveljavilo. Vlada v odgovoru na pobudo opozarja, da hitra cesta
"Ljubljana (Zadobrova–Tomačevo–Koseze)", ki delno poteka tudi po
pobudničinem zemljišču parc.
št. 599/1, k. o. Stožice, pomeni pomembno prometno povezavo na območju Ljubljane. Ker bi z razveljavitvijo
izpodbijanega dela Uredbe lahko nastale težko popravljive posledice za njeno
upravljanje in vzdrževanje, ki bi lahko imele negativne posledice tudi za
uporabo dela z izpodbijanim 4.
členom Uredbe kategorizirane hitre ceste, je Ustavno sodišče ocenilo, da so
izpolnjeni pogoji iz prvega odstavka 48. člena ZUstS. Zato je sprejelo odločbo,
v kateri je ugotovilo protiustavnost izpodbijanega dela Uredbe (1. točka
izreka).
12. Kadar Ustavno sodišče sprejme
ugotovitveno odločbo, določi
organu, ki je izdal protiustaven oziroma nezakonit predpis, rok, v katerem mora
ugotovljeno protiustavnost oziroma nezakonitost odpraviti (drugi odstavek 48. člena ZUstS).
Izpodbijana določba Uredbe je v neskladju z Ustavo, ker je Republika Slovenija
opustila dolžno ravnanje. Zato je Ustavno sodišče na podlagi drugega odstavka
48. člena v zvezi z drugim odstavkom
40. člena ZUstS Vladi naložilo, naj v roku šestih mesecev ugotovljeno neskladje
odpravi tako, da z lastnikom sklene pravni posel za pridobitev zemljišča parc.
št. 599/1, k. o. Stožice, oziroma v istem roku glede tega zemljišča začne
razlastitveni postopek (2. točka izreka).
C.
13. Ustavno sodišče je sprejelo to
odločbo na podlagi 48. člena, drugega odstavka 40. člena in tretjega odstavka
25. člena ZUstS v sestavi: predsednik mag. Miroslav Mozetič ter sodnice in
sodnika dr. Mitja Deisinger, mag. Marta Klampfer, dr. Etelka Korpič - Horvat,
Jasna Pogačar in Jan Zobec. Odločbo je sprejelo soglasno.
mag. Miroslav Mozetič l.r.
Predsednik
_______________
1 Pobudnica navaja, da njeno pravno nasledstvo po
SOZD GIPOSS dokazuje pobudi priložen sklep Vrhovnega sodišča št. II Ips
467/2007 z dne 11. 6. 2009, ki je bil izdan v zvezi s sodbo Višjega sodišča v
Ljubljani št. I Cp 5172/2006 z dne 18. 1. 2007 in sodbo Okrožnega sodišča v
Ljubljani št. P 3416/2005 z dne 2. 3. 2006.
2 Pobudnica se v zvezi s tem sklicuje na sodbo in
sklep Višjega sodišča v Ljubljani št. I Cp 1093/2014 z dne 20. 5. 2014 in na
sodbo Vrhovnega sodišča št. III Ips 59/2010 z dne 7. 9. 2010.