Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo Ivana Tepeha iz Spodnjega Dupleka, na seji dne
17. junija 1999
o d l o č i l o:
1. Določba 26. člena zakona o dedovanju kmetijskih gospodarstev
(Uradni list RS, št. 70/95) se razveljavi.
2. Dokler ne bo uveljavljena morebitna nova zakonska ureditev se
za dedovanje kmetijskih gospodarstev v primerih, na katere se je nanašala
razveljavljena določba iz prve točke tega izreka, uporabljajo določbe zakona o
dedovanju kmetijskih gospodarstev.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnik navaja, da je bil eden od
štirih pobudnikov, ki so uspeli s pobudo za oceno ustavnosti zakona o dedovanju
kmetijskih zemljišč in zasebnih kmetijskih gospodarstev – kmetij (Uradni list
RS, št. 26/73 in 1/86 – ZDKZ), saj je ustavno sodišče navedeni zakon z odločbo
št. U-I-57/92 z dne 3. 11. 1994 (Uradni list RS, št. 76/94 in OdlUS III, 117)
razveljavilo. Meni, da izpodbijana prehodna določba 26. člena zakona o
dedovanju kmetijskih gospodarstev (v nadaljevanju: ZDKG) ni v skladu z ustavo,
ker določa uporabo prejšnjega predpisa, ki pa je bil razveljavljen, ker je bil
v nasprotju z ustavo.
2. Pobudnik in njegov brat naj bi leta 1973
na podlagi dedovanja po materi postala solastnika kmetije in sicer vsak do ene
četrtine. Do ene polovice pa je bil solastnik pobudnikov oče, ki je umrl leta
1979. Zatrjuje, da kmetija ne izpolnjuje pogojev za zaščiteno kmetijo po
veljavnem ZDKG, niti ni izpolnjevala pogojev po prejšnjih predpisih. Glede na
to, da naj bi bila kmetija s pravnomočno odločbo, izdano po prejšnjih
predpisih, kljub temu določena kot zaščitena kmetija, naj bi izpodbijana
ureditev pomenila neenakopravno obravnavanje (drugi odstavek 14. člena ustave).
O dedovanju navedene polovice kmetije po pobudnikovem očetu do uveljavitve ZDKG
še ni bilo pravnomočno odločeno, zato meni, da bi bila enakopravnost z drugimi
državljani zagotovljena z odločanjem o izpolnjevanju pogojev za zaščiteno
kmetijo po kriterijih ZDKG. Pobudnik tudi meni, da izpodbijana ureditev omogoča
odvzem že leta 1973 pridobljene solastninske pravice, kar naj bi bilo v
nasprotju s 155. členom ustave (prepoved povratne veljave pravnih aktov).
3. Pobuda je bila poslana Državnemu zboru,
ki nanjo ni odgovoril.
B)
4. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo in
glede na izpolnjene pogoje iz četrtega odstavka 26. člena zakona o ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) takoj nadaljevalo z
odločanjem o stvari sami.
5. Člen 26 ZDKG se glasi: “Dedovanje
zaščitenih kmetij, določenih po prejšnjih predpisih, ki je bilo uvedeno do
uveljavitve tega zakona, se zaključi po prejšnjih predpisih. Sodišče prekine
postopek, katerega predmet je kmetija, dokler o njenem statusu v skladu s
prejšnjimi predpisi ni pravnomočno odločeno z odločbo pristojne upravne enote.”
6. Prejšnji predpis, na katerega se
citirana določba nanaša, je ZDKZ, ki ga je ustavno sodišče razveljavilo z
odločbo št. U-I-57/92. Razveljavitev nekaterih določb je začela učinkovati
naslednji dan po objavi navedene odločbe, razveljavitev ostalih določb pa po
poteku enega leta po objavi (odločba je bila objavljena v Uradnem listu RS dne
9. 12. 1994). Ustavno sodišče je navedeni zakon razveljavilo glede ureditve
določanja zaščitenih kmetij, ker je zaradi svoje nedorečenosti omogočala
njihovo arbitrarno določanje. Glede ureditve dedovanja pa zato, ker je bilo
opredeljevanje pogojev za omejevanje lastninske in dedne pravice v nasprotju z
ustavo prepuščeno aktom lokalne skupnosti, ker je ureditev primerov, ko noben
dedič ni izpolnjeval pogojev za dedovanje, presegala namen zakona (tj.
zagotovitev obdelave zemljišč), ker je bilo v zakonu predvideno, da kmetijska
zemljišča, ki jih ne morejo dedovati dediči, postanejo družbena lastnina in ker
je bilo določeno, da kmetijska zemljišča lahko dedujejo le osebe, ki so izpolnjevale
pogoje po zakonu o kmetijskih zemljiščih (Uradni list SRS, št. 1/79, 11/81 in
1/86 ter Uradni list RS, št. 9/90 in 5/91), kar naj bi pomenilo ustvarjanje
pogojev za neenako obravnavanje dedičev posameznih kmetijskih zemljišč in
dedičev kmetij. Kasneje je ustavno sodišče citirani zakon o kmetijskih
zemljiščih z odločbo št. U-I-184/95 z dne 14. 9. 1995 (Uradni list RS, št.
58/95 in OdlUS IV, 73) tudi razveljavilo.
7. Na podlagi 123. člena zakona o dedovanju
(Uradni list SRS, št. 15/76 in 23/78 – v nadaljevanju: ZD) se dedovanje po
umrlem uvede z njegovo smrtjo. Izpodbijana ureditev se tako nanaša na primere,
ko je zapustnik umrl pred uveljavitvijo ZDKG. Člen 26 ZDKG torej v primerih, ko
do uveljavitve tega zakona zapuščinski postopek še ni bil zaključen, odkazuje
na uporabo ZDKZ. Njegova uporaba je predpisana tako glede določanja statusa
zaščitene kmetije kot tudi glede njenega dedovanja. Zaradi ugotovljene
neustavnosti je bila ta (prejšnja) ureditev v celoti razveljavljena. Zato je iz
istih razlogov (navedenih v odločbi št. U-I-57/92) v nasprotju z ustavo tudi
izpodbijana ureditev.
8. Druga točka izreka na podlagi drugega
odstavka 40. člena ZUstS določa način izvršitve odločbe. Člen 44. ZustS določa,
da se zakon ali del zakona, ki ga je ustavno sodišče razveljavilo, ne uporablja
za razmerja, nastala pred dnem, ko je razveljavitev začela učinkovati, če do
tega dne o njih ni bilo pravnomočno odločeno. V obravnavanem primeru bi zato
moral zakonodajalec ob upoštevanju drugega odstavka 155. člena ustave v roku,
navedenem v drugi točki izreka odločbe št. U-I-57/92, ugotovljeno neustavnost
odpraviti z ureditvijo, ki bi tudi v primerih, ko je bilo dedovanje uvedeno
pred uveljavitvijo ZDKG, zapuščinski postopki pa do razveljavitve ZDKZ še niso
bili pravnomočno končani, onemogočala odločanje na podlagi predpisov, katerih
neustavnost je bila že ugotovljena. Kako bo v takih primerih urejeno dedovanje
kmetijskih zemljišč in gozdov oziroma zaščitenih kmetij, ki sodijo v zapuščino,
glede katere je bilo dedovanje uvedeno pred uveljavitvijo ZDKG, je na temelju
67. člena ustave stvar zakonodajalca. Ni pa mu prepuščeno, da bi z novo
prehodno določbo to dedovanje uredil na način, za katerega je ustavno sodišče
že ugotovilo, da ni v skladu z ustavo.
9. Zakonodajalec je storil prav to: s
prehodno določbo 26. člena ZDKG je dedovanje v teh primerih uredil na način, za
katerega je ustavno sodišče že ugotovilo, da ni v skladu z ustavo. Zato je
ustavno sodišče to določbo razveljavilo. Z golo razveljavitvijo (brez določitve
načina izvršitve po drugem odstavku 40. člena ZUstS) bi vsi zapuščinski
postopki v primerih, v katerih je bilo dedovanje uvedeno pred uveljavitvijo
ZDKG, ter postopki, katerih predmet je kmetija, pa o njenem statusu v skladu s
prejšnjimi predpisi ni pravnomočno odločeno, zastali, stranke v teh postopkih
pa bi morale čakati do nove zakonske ureditve. Ker bi morali biti zapuščinski
postopki, glede katerih se je dedovanje uvedlo še v času veljavnosti ZDKZ,
rešeni v doglednem času, je ustavno sodišče odločilo, da se do morebitne nove
zakonske ureditve tudi v teh postopkih uporablja ZDKG, torej edina ureditev, ki
velja.
C)
10. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 43. člena ter drugega odstavka 40. člena ZUstS v sestavi: predsednik
Franc Testen ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Miroslava
Geč-Korošec, Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr. Lojze Ude, dr. Mirjam Škrk in
dr. Dragica Wedam-Lukić. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-76/97
Ljubljana, dne 17. junija 1999.
Predsednik
Franc Testen l. r.