Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobude Cvetke Lazar, ki jo zastopa Ervin
Dokič, odvetnik v Piranu, in drugih, na seji dne 17. junija 1999
o d l o č i l o:
1. Določba 76.a člena zakona o urejanju naselij in drugih
posegov v prostor (Uradni list SRS, št. 18/84, 37/85 in 29/86 ter Uradni list
RS, št. 26/90, 3/91, 18/93, 47/93 in 71/93) in določba četrtega odstavka 16.
člena sprememb in dopolnitev zakona o urejanju naselij in drugih posegov v
prostor (Uradni list RS, št. 18/93) nista v neskladju z ustavo.
2. Uredba o postopku priprave in sprejemanja prostorskih
ureditvenih pogojev za sanacijo degradiranega prostora (Uradni list RS, št.
56/93) ni v neskladju z ustavo in zakonom.
3. Navodilo za pripravo prostorskih ureditvenih pogojev za
sanacijo degradiranega prostora (Uradni list RS, št. 56/93) ni v neskladju z
ustavo in zakonom.
4. Uredba o prostorskih ureditvenih pogojih za sanacijo
degradiranega prostora Občine Piran (Uradni list RS, št. 62/94) ni v neskladju
z ustavo in zakonom.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Ustavno sodišče je s sklepom št.
U-I-258/94 z dne 7. 6. 1995 sprejelo pobude 28 pobudnikov za začetek postopka
za oceno ustavnosti in zakonitosti 76.a člena zakona o urejenju naselij in
drugih posegov v prostor (v nadaljevanju: ZUN) in četrtega odstavka 16. člena
sprememb in dopolnitev istega zakona (v nadaljevanju: novela ZUN), navodila za
pripravo prostorskih ureditvenih pogojev za sanacijo degradiranega prostora (v
nadaljevanju: navodilo), uredbe o postopku priprave in sprejemanja prostorskih
ureditvenih pogojev za sanacijo degradiranega prostora (v nadaljevanju: uredba o
postopku) in uredbe o prostorskih ureditvenih pogojih za sanacijo degradiranega
prostora Občine Piran (v nadaljevanju: uredba o PUP Piran). Z istim sklepom je
do dokončne odločitve zadržalo izvrševanje dela besedila 13. člena novele ZUN
in 5. člen uredbe o PUP Piran.
2. Po izdaji sklepa sta vložila pobudi za
oceno zakonitosti uredbe o PUP Piran še Kmetijsko gozdarska zadruga iz
Slovenjskih Konjic in Janko Žnidaršič iz Žužemberka. Pravni interes obeh
pobudnikov je izkazan z lastništvom na nepremičninah, ki so naštete v 5. členu
uredbe o PUP Piran in na katerih legalizacija objektov ni mogoča. Ustavno
sodišče je pobudi zaradi skupnega obravnavanja in odločanja združilo z zadevo
št. U-I-258/94.
3. Večina pobudnikov navaja, da izpodbijane
uredbe o PUP Piran, ki je akt legalizacije nedovoljenih posegov v prostor v
Občini Piran, ne bi smel izdati izvršilni organ, to je vlada, ker ZUN v 39.
členu določa, da sprejema prostorske izvedbene akte občinska skupščina. Po
mnenju pobudnikov je novela ZUN v četrtem odstavku 16. člena v nasprotju s 3.
in s 120. členom ustave, saj pooblašča za sprejem akta legalizacije vlado, če
ga občina ne sprejme v predpisanem roku. Nadalje pobudniki navajajo, da jim je
bila kršena tudi pravica do pritožbe iz 25. člena ustave, ker jim akt legalizacije
ne daje možnosti pritožbe ali vsaj nadzora zakonitosti in pravilnosti
postopanja organov pri sprejemanju akta legalizacije. Navajajo, da v postopku
sprejemanja uredbe o PUP Piran niso bile upoštevane številne pripombe in
peticije in da so pri določanju posameznih objektov, katerih legalizacija ni
mogoča, zavzeli neenake kriterije. Predlagajo, da strokovnjaki izdelajo nov
ureditveni plan, ki bo temeljil na enakih kriterijih, kakor so veljali za vse
ostale občine.
4. Nekateri pobudniki izpodbijajo uredbo o
postopku in navodilo, ker naj bi bila v nasprotju s prvim odstavkom 67. člena
in z drugim odstavkom 15. člena ustave. Po navedbah pobudnikov oba podzakonska
akta v nasprotju z navedenima določbama ustave urejata način pridobivanja in
uživanja lastninske pravice, kar bi lahko določal le zakon. Z navodilom se po
navedbah pobudnikov v bistvu posega v lastninsko pravico na nepremičnini, kar
je na podlagi 67. člena ustave pridržano le zakonu, ki lahko določi način
pridobivanja in uživanja lastnine, tako da je zagotovljena njena gospodarska,
socialna in ekološka funkcija. Poleg tega naj bi bili kriteriji za legalizacijo
določeni nejasno in nedoločno in naj bi omogočali arbitrarno odločanje upravnih
organov o vsebini lastninske pravice na zemljiščih in o načinu njenega
uživanja, kar je v nasprotju z načeli pravne države iz 2. člena ustave.
5. Pobudnika Anton in Silvestra Mravljak v
pobudi izpodbijata še 76.a člen ZUN in navajata, da daje bianco pooblastilo za
izdajo podzakonskega akta brez vsebinsko določenih kriterijev, kar je v
nasprotju z 2. in s 120. členom ustave. Zato predlagata, naj ustavno sodišče
razveljavi tudi to zakonsko določbo. Pobudnika navajata, da se v Občini Piran
pripravlja osnutek sprememb dolgoročnega družbenega plana. V njem naj bi bila
predlagana prekategorizacija njunega zemljišča. Menita, da bi bila legalizacija
njunega objekta mogoča po sprejetju sprememb dolgoročnega družbenega plana
Občine Piran.
6. Vlada v odgovoru na pobude navaja, da je
uredbo o PUP Piran sprejela na podlagi četrtega odstavka 16. člena novele ZUN
in v zvezi s prvim odstavkom 6. člena uredbe o postopku. Na podlagi navedenih
določb je vlada sprejela 28 uredb o legalizaciji za prejšnje občine, tako tudi
za Občino Piran. Vlada meni, da se je uredba o PUP Piran – akt legalizacije za
Občino Piran – pripravljala in sprejemala v skladu z določbami ZUN. Izvedena je
bila 30-dnevna javna razgrnitev osnutka, v času razgrnitve pa je bila
organizirana tudi javna obravnava. Pobudniki so imeli možnost sodelovati na
javni obravnavi ter dajati pripombe in predloge, do katerih je takratni Izvršni
svet Skupščine Občine Piran po prvem odstavku 39. člena ZUN zavzel stališče.
Ker občinska skupščina akta legalizacije v predpisanem roku ni sprejela, je
takšen akt za Občino Piran z vsebino, kot jo je določil predlagatelj Izvršni
svet Občine Piran, v skladu s četrtim odstavkom 16. člena novele ZUN in z
izpodbijano uredbo o postopku, sprejela vlada. Vlada nadalje navaja, da je
uredbo o postopku izdala z namenom, da bi bil spoštovan zakonsko določeni
končni rok za sprejetje občinskih aktov legalizacije, oziroma da bi bila za vse
lastnike nedovoljenih posegov, ki so v predpisanem roku vložili zahtevo za
odlog prisilne izvršbe, zagotovljena enakost pred ustavo in zakonom. Glede
navodila vlada navaja, da to v 5. in 6. členu vsebuje kriterije, po katerih se
po izvedenem projektnem preizkusu lahko dopustijo nedovoljeni posegi (pogoji
sklenjenosti in oblikovne pojavnosti ter lokacijski pogoji zazidave); v drugem
odstavku 6. člena pa so določeni primeri, ko z aktom legalizacije ne bi bilo
mogoče legalizirati nedovoljenega posega, vendar le pod pogoji, določenimi za
vsak takšen primer posebej. Vlada tudi navaja, da so bili pri pripravi osnutka
in usklajenega predloga akta legalizacije za Občino Piran, to je uredbe o PUP
Piran, ustrezno upoštevani enotni kriteriji za razvrščanje nedovoljenih posegov
v prostor, določeni v izpodbijanem navodilu. Vlada prav tako navaja, da je
Ministrstvo za okolje in prostor v času priprave akta legalizacije za Občino Piran
prejelo precej pripomb investitorjev nedovoljenih posegov v prostor iz Občine
Piran. Izdelovalcu akta legalizacije (Investbiro Koper) je zato predlagalo
spremembe, na podlagi tretjega odstavka 16. člena novele ZUN, po katerem je
bilo ministrstvo zadolženo, da potrdi vsebino osnutkov aktov legalizacije v
roku 15 dni, sicer se je štelo, da se z njim strinja. Z ogledom terena so
preverili predloge v osnutku in predlagali v desetih primerih popravke oziroma
dopolnitve, nakar je bilo za štiri primere odločeno, da se legalizirajo, za
ostale primere pa legalizacija ni bila dovoljena.
7. Ustavno sodišče odgovora Državnega zbora
glede izpodbijanih določb novele ZUN ni prejelo.
8. Občina Piran je glede na navedbe Antona
in Silvestre Mravljak obrazložila, da spreminja planske akte, vendar je zmotno
mnenje pobudnikov, da bosta lahko legalizirala objekt. Njuno zemljišče je
namreč razvrščeno v VI. kategorijo, kar pomeni, da so to še vedno kmetijska
zemljišča in ne stavbna. Stavbno zemljišče mora imeti VIII. kategorijo. V
spremembi planov bodo upoštevali le pobude za spremembo, ki se lahko smiselno
vključijo v zaokrožitev že obstoječih naselij ali zaselkov in so po pomoti
izpadli iz plana. Pobudnika ne sodita v to skupino, saj imata objekt na
območju, kjer ni strnjene gradnje.
B)
9. S prehodnimi določbami (členi 11 do 16)
novele ZUN je bila dana možnost legalizacije vseh tistih posegov v prostor,
katerih investitorji so to v zakonitem roku zahtevali in plačali nadomestilo za
degradacijo in uzurpacijo prostora zaradi nedovoljenih posegov v prostor.
Nadomestilo je novela ZUN uredila v 5. členu, s katerim je dodala nov 76.a člen
ZUN. Razlogi, ki so narekovali legalizacijo ali t. i. moratorij, so razvidni iz
predloga za izdajo novele. Obstoječe stanje, neučinkovitost zakonodaje zlasti
na represivnem področju, neučinkovitost inšpekcijskega nadzorstva in dejansko
ravnanje s črnimi gradnjami, kot da gre za legalne (priključevanje na
infrastrukturna omrežja, promet z nepremičninami, podeljevanje hišnih številk,
sklepanje zavarovalnih pogodb), so bili razlogi, ki so narekovali legalizacijo.
S 16. členom novele ZUN je bila uvedena posebna vrsta prostorskih ureditvenih
pogojev – prostorski ureditveni pogoji za sanacijo degradiranega prostora
zaradi nedovoljenih posegov v prostor. Z njim so bile urejene tudi posebnosti
glede vsebine in postopka priprave in sprejemanja navedenaga akta. Za njegovo
pripravo in sprejem so bile po prvem odstavku citiranega člena zadolžene
občine. Za primer, če občina takšnega akta ne bi sprejela v predpisanem roku (v
15 mesecih od uveljavitve novele ZUN), pa je v četrtem odstavku 16. člena
novele ZUN predvideno, da pripravo takšnega akta zagotovi Ministrstvo za okolje
in prostor, sam akt pa sprejme vlada z uredbo. Podrobnejši postopek njegove
priprave in sprejemanja je bil določen z uredbo o postopku, kriterije priprave
prostorskih ureditvenih pogojev in njihove sestavine pa je določilo navodilo.
Presoja 76.a člena ZUN
10. Določba izpodbijanega 76.a člena ZUN
ureja plačevanje nadomestila za degradacijo in uzurpacijo prostora. V prvem
odstavku je obveznost plačila nadomestila naložena investitorjem nedovoljenih
posegov v prostor oziroma lastniku ali upravljalcu zemljišča, če investitorja
ni mogoče ugotoviti. Po drugem odstavku 76.a člena se vrsta in stopnja degradacije
ugotavljata glede na vrsto in obseg nedovoljenega posega ter njegovih posledic
na možnost uporabe prostora in glede na območje, na katerem je izveden ali se
izvaja nedovoljen poseg. Kriterije za izračunavanje višine nadomestila in način
njegovega plačila določi vlada. Tretji in četrti odstavek istega člena pa
urejata plačevanje nadomestila na podlagi odločbe, delitev prihodkov iz naslova
nadomestila in namensko uporabo zbranih sredstev. Pobudniki izpodbijajo te
določbe zakona, ker da so preohlapne in ne opredeljujejo vsebinskih kriterijev
za določanje nadomestila za degradacijo in uzurpacijo prostora s podzakonskim
aktom. Zato naj bi bile v nasprotju z načeli pravne države, določenimi v 2.
členu ustave, ter z načeli vezanosti uprave na ustavo in zakon iz drugega
odstavka 120. člena ustave.
11. Določba drugega odstavka 76.a člena ZUN
vsebuje materialno in formalno pooblastilo za izdajo podzakonskega predpisa.
Formalno pooblastilo za izdajo podzakonskega akta je dano vladi. Materialno
pooblastilo pa vsebuje naslednje elemente za določitev nadomestila: predmet
dajatve, ki je nadomestilo za degradacijo in uzurpacijo prostora zaradi
nedovoljenih posegov v prostor, in kriterije za določitev nadomestila.
Kriteriji za določitev nadomestila so naslednji: 1. vrsta in obseg
nedovoljenega posega; 2. posledice posega na možnost uporabe prostora in 3.
območje posega. Izpodbijana določba ima tako potrebne vsebinsko določene
kriterije za nadaljnjo ureditev izvedbe s podzakonskim aktom. Izračun
nadomestila, predpisan s podzakonskim aktom, pa mora slediti tudi namenu novele
ZUN, ki je v legalizaciji nedovoljenih posegov v prostor. Podzakonskemu aktu je
tako dano vsebinsko povsem določeno pooblastilo, da v mejah z zakonom določenih
kriterijev dopolni in razčleni kriterije in v tem okviru predpiše izračunavanje
višine nadomestila za degradacijo in uzurpacijo prostora. Po navedenem ima
izpodbijana določba povsem določene kriterije za izračunavanje višine
nadomestila s podzakonskim aktom in je izključena možnost, da bi upravni organi
lahko samostojno določali kriterije za izračunavanje višine nadomestila.
Ustavno sodišče zato ocenjuje, da drugi odstavek 76.a člena ZUN ni v nasprotju
z drugim odstavkom 120. člena ustave, ki določa, da upravni organi opravljajo
svoje delo samostojno v okviru in na podlagi ustave in zakonov in tudi ne z
načeli pravne države po 2. členu ustave.
Presoja četrtega odstavka 16. člena novele
ZUN
12. Četrti odstavek 16. člena novele ZUN je
določil, da v primeru, če občina ne sprejme prostorskih ureditvenih pogojev za
sanacijo degradiranega prostora v predpisanem roku, zagotovi njihovo pripravo
ministrstvo na račun občine, sprejme pa jih vlada z uredbo. Pobudniki
izpodbijajo navedeno določbo, ker se z njo krši ustavno načelo delitve oblasti
iz 3. člena ustave, saj bi uredbo o PUP Piran lahko sprejela le občinska
skupščina. Po njihovem mnenju je izpodbijana določba tudi v nasprotju z
legalitetnim načelom iz drugega odstavka 120. člena ustave, po katerem upravni
organi opravljajo delo samostojno v okviru in na podlagi ustave in zakonov.
13. Izpodbijani četrti odstavek 16. člena
novele ZUN predstavlja izjemo od pravila, določenega v drugem odstavku 39.
člena ZUN, da prostorski izvedbeni akt sprejme občinska skupščina z odlokom. Za
izjemo se je zakonodajalec odločil v prehodnih določbah novele ZUN, da bi bilo
mogoče izpeljati postopek legalizacije nedovoljenih posegov v zakonsko
določenem končnem roku (v 15 mesecih od dneva uveljavitve zakona). S tem bi
zagotovil enakost vseh investitorjev oziroma lastnikov ali upravljalcev
zemljišča. Kot je razvidno iz navedb vlade, so bile občinske skupščine v tem
času pogosto nesklepčne, kar bi prizadetim občanom povsem onemogočilo
uveljavljanje pravic. Brez določitve te izjeme, bi bila torej onemogočena
izvedba postopka legalizacije nedovoljenih posegov v tistih občinah, v katerih
občinske skupščine ne bi v zakonskem roku sprejele prostorskih izvedbenih
aktov. Izjema je bila določena kot enkraten ukrep. Zakonodajalec je imel zanjo
stvaren in opravičljiv razlog. Država je po prvem odstavku 71. člena ustave
dolžna določiti posebne pogoje za uporabo zemljišč zaradi njihovega smotrnega
izkoriščanja. Med takšne ukrepe je treba šteti tudi sanacijo degradiranega
prostora zaradi že izvršenih nedovoljenih posegov v prostor, ki naj bi se, ob z
novelo ZUN predpisanih pogojih, legalizirali. Gre torej za nalogo, ki je v
pristojnosti države. Njeno izvedbo pa je prenesla na občine ter jim zanjo
zagotovila tudi finančna sredstva. Zato je morala za primer morebitne
neizpolnitve prenesene naloge, zagotoviti primeren in ustrezen ukrep za njeno
izvršitev.
14. Iz načela delitve oblasti na
zakonodajno, izvršilno in sodno izhaja, da izvršilni organi nimajo pravice
izdajati splošnih norm brez vsebinske podlage v zakonu. To načelo tudi
izključuje možnost, da bi izvršilni organi samostojno urejali zakonsko materijo
oziroma v podzakonskih aktih samostojno določali nove pravice in obveznosti, ki
jih v zakonu ni. Glede na to, da je zakonodajalec sam v istem zakonu določil
izjemo iz razlogov, določenih v prejšnji točki te obrazložitve, četrti odstavek
16. člena novele ZUN ni v nasprotju z načelom delitve oblasti iz drugega odstavka
3. člena ustave in legalitetnim načelom iz drugega odstavka 120. in iz tretjega
odstavka 153. člena ustave.
Presoja uredbe o postopku
15. Uredba o postopku določa za zagotovitev
izvajanja določbe 16. člena novele ZUN postopek priprave in sprejemanja
prostorskih ureditvenih pogojev za sanacijo degradiranega prostora v občinah,
roke za njihovo pripravo in sprejemanje, način sofinanciranja njihove priprave
in pristojnosti ministrstva v zvezi z njihovo pripravo in sprejemanjem.
Pobudniki jo izpodbijajo, ker naj bi posegala v njihovo lastninsko pravico in
naj bi bila zato v nasprotju s prvim odstavkom 67. člena in z drugim odstavkom
15. člena ustave.
16. Izpodbijano uredbo o postopku je izdala
vlada po pooblastilu iz drugega odstavka 16. člena novele ZUN. Uredba o
postopku je izvršilni predpis, ki le podrobneje razgrajuje zakonske določbe.
Njen glavni namen je bil zagotoviti pripravo aktov legalizacije v vseh občinah
v 15 mesecih od uveljavitve novele ZUN. Iz vsebine izpodbijane uredbe o
postopku sledi, da je uredila posamezne vmesne faze priprave aktov
legalizacije. Določa roke za predložitev evidence nedovoljenih posegov,
prijavljenih po 11. členu novele ZUN, ter druge roke, našteva vsebino
dokumentiranega predloga postopka priprave in sprejemanja prostorskih
ureditvenih pogojev, napotuje na uporabo veljavnih predpisov (javna razgrnitev,
izdelava usklajenega predloga), ureja način sofinanciranja priprave aktov
legalizacije iz depozita ter določa pristojnosti ministrstva. Izpodbijana
uredba o postopku je v celoti postopkovni predpis in ne vsebuje nobene določbe,
s katero bi se določal način pridobivanja in uživanja lastnine. Zato ni v
nasprotju s prvim odstavkom 67. člena ustave, ki določa, da zakon določa način
pridobivanja in uživanja lastnine tako, da je zagotovljena njena gospodarska,
socialna in ekološka funkcija. Prav tako ni v nasprotju z drugim odstavkom 15.
člena ustave, po katerem je le z zakonom mogoče predpisati način uresničevanja
človekovih pravic in temeljnih svoboščin, kadar tako določa ustava, ali če je
to nujno zaradi narave posamezne pravice ali svoboščine.
Presoja navodila
17. Navodilo določa kriterije priprave in
vsebino prostorskih ureditvenih pogojev za sanacijo degradiranega prostora za
območja nedovoljenih posegov v prostor. Ustavno sodišče je že presodilo
zakonitost 1. člena navodila z odločbo št. U-I-11/94 z dne 5. 5. 1995 (Uradni
list RS, št. 29/94 in OdlUS III, 42) in razveljavilo njegov drugi odstavek.
Ugotovilo je, da je bilo z drugim odstavkom 1. člena, ki je dopuščal sprejemanje
aktov legalizacije za območje vseh nedovoljenih posegov v prostor in ne samo za
območja posegov iz 11. člena novele, prekoračeno zakonsko pooblastilo iz
drugega odstavka 16. člena novele.
18. Pobudniki izpodbijajo navodilo zato,
ker naj bi posegalo v njihovo lastninsko pravico. Zato naj bi bilo v nasprotju
s prvim odstavkom 67. člena in z drugim odstavkom 15. člena ustave. Navodilo
naj bi bilo tudi preohlapno kar naj bi omogočalo njegovo arbitrarno izvajanje.
To naj bi bilo tudi v nasprotju z načeli pravne države iz 2. člena ustave ter z
načelom legalitete, določenem v drugem odstavku 120. člena in v tretjem
odstavku 153. člena ustave.
19. Navodilo je izvršilni predpis, ki ima
podlago v drugem odstavku 16. člena novele ZUN. Z njim je minister določil kriterije
za pripravo in vsebino prostorskih ureditvenih pogojev za sanacijo
degradiranega prostora. Navodilo je v 8. členu določilo minimalne sestavine, ki
jih morajo imeti občinski akti legalizacije. V okviru kriterijev priprave
prostorskih ureditvenih pogojev pa je določeno, da se po preliminarni
razvrstitvi posegov (3. člen), izvedejo projektni preizkusi potrebnosti in
možnosti sanacije z vidika kriterijev iz 5. in 6. člena navodila (4. člen). V
drugem odstavku 4. člena navodila je določeno, da se izvedejo projektni
preizkusi tudi za posege, ki jih po preliminarni razvrstitvi akt legalizacije
ne more dopustiti. Navodilo v 5. in 6. členu vsebuje kriterije, po katerih se
po izvedenem projektnem preizkusu lahko dopustijo nedovoljeni posegi in sicer:
sklenjenost in oblikovne pojavnosti ter lokacijski pogoji zazidave. V drugem
odstavku 6. člena pa so določeni primeri, ko z aktom legalizacije ni mogoče
legalizirati nedovoljenega posega. Člen 7 v prvem odstavku določa, da se na
podlagi opravljenih projektnih preizkusov, z upoštevanjem preliminarne
razvrstitve in posebnih strokovnih utemeljitev, posegi razvrstijo v posege, ki
jih akt legalizacije ne dopušča, posege, ki jih akt legalizacije dopušča s
pogoji sanacije, in posege, ki jih akt legalizacije dopušča brez sanacije. Z
izpodbijanim navodilom je tako določen vrstni red izvedbe strokovnih opravil
pred razvrščanjem posegov v prostor.
20. V primeru legalizacije nedovoljenih
posegov v prostor gre za enkraten ukrep zakonodajalca, ki je v drugem odstavku
16. člena novele ZUN pooblastil ministra, da določi kriterije za pripravo
prostorskih ureditvenih pogojev enotno za celotno državo. Pooblastilo pa ni
pomenilo, da lahko minister poseže v pravico takratnih občin, da planirajo in
urejajo prostor na svojem območju samostojno. Minister je kriterije določil z
izpodbijanim navodilom. V običajnih postopkih priprave in sprejemanja
prostorskih ureditvenih pogojev so potrebne posebne strokovne podlage za
njihovo pripravo, ki se oblikujejo glede na specifičnosti v vsaki občini posebej.
V primeru legalizacije nedovoljenih posegov v prostor kot enkratnega ukrepa, pa
je bilo potrebno določiti kriterije enotno za vso državo in legalizacijo
izvesti v zakonsko določenem prehodnem obdobju t. i. moratorija (odloga
prisilne izvršitve odstranitve nedovoljenega posega).
21. V postopkih sprejemanja običajnih
prostorsko ureditvenih pogojev ZUN v 23. in 26. členu določa, da se sprejmejo
posebne strokovne podlage, ki so predhodna faza v pripravi prostorskih
ureditvenih pogojev. Te lahko po 69. členu ZUN izdelujejo gospodarske družbe
ali samostojni podjetniki kot dejavnost urbanističnega načrtovanja, če
izpolnjujejo z zakonom predpisane pogoje. Iz vsebine posebnih strokovnih
podlag, kot so opredeljene v drugem odstavku 23. člena ZUN, in 5. člena
navodila o vsebini posebnih strokovnih podlag in o vsebini prostorsko
izvedbenih aktov (Uradni list SRS, št. 14/85 – v nadaljevanju: navodilo o
strokovnih podlagah) izhaja, da se podrobneje razčlenijo naravne lastnosti in
ustvarjene razmere na območju, za katero se pripravlja prostorski izvedbeni
akt, ugotovijo vplivi predvidenih prostorskih ureditev na okolje ter možnosti
za izvedbo odločitev, sprejetih v srednjeročnih družbenih planih.
22. Iz vsebinske primerjave strokovnih
podlag, kot so v drugem odstavku 23. člena ZUN in v 5. členu navodila o
strokovnih podlagah, predpisane za običajne postopke sprejemanja prostorskih
ureditvenih pogojev, s kriteriji izpodbijanega navodila, sledi, da je te
kriterije po navodilu utemeljeno šteti za “strokovne podlage” za pripravo
občinskih aktov legalizacije. Po vsebinski primerjavi je navodilo v okviru
podrobnejše razčlenitve naravnih lastnosti in ustvarjenih razmer na območju, ki
jih vsebujejo običajne strokovne podlage, določilo pogoje sklenjenosti in
oblikovne pojavnosti zazidave. Namesto vplivov predvidenih prostorskih ureditev
na okolje v običajnih strokovnih podlagah, je navodilo določilo lokacijske
pogoje zazidave. S “strokovnimi podlagami” oziroma kriteriji, ki izhajajo iz
navodila, je bilo tako omogočeno upoštevanje specifičnosti na področju
urbanizma v vsaki občini posebej in tudi varovana pravica občine, da strokovno
in samostojno ureja posege v prostor.
23. Na podlagi kriterijev iz navodila so
bili v vsaki občini sprejeti prostorski ureditveni pogoji kot splošni akti.
Upravni organi torej izpodbijanega navodila niso neposredno uporabljali.
Potrebno je bilo sprejeti občinske akte legalizacije, kar v primeru Občine
Piran predstavlja uredba o PUP Piran. Po navedenem navodilo ni preohlapno
določilo kriterijev, ki bi dopuščali upravnim organom njegovo arbitrarno
izvajanje v nasprotju z načeli pravne države iz 2. člena ustave. Zato tudi ni v
nasprotju s 120. členom ustave, ki določa, da upravni organi opravljajo svoje
delo samostojno v okviru in na podlagi ustave in zakonov. navodilo ne vsebuje
nobene določbe, ki bi presegla pooblastilo zakona in tako posegla v lastninsko
pravico pobudnikov. Ustavno sodišče zato sodi, da navodilo ni v nasprotju s
pravico do zasebne lastnine iz prvega odstavka 67. člena ustave, in tudi ne z
drugim odstavkom 15. člena ustave, ki določa, da je mogoče z zakonom predpisati
način uresničevanja človekovih pravic in temeljnih svoboščin, kadar tako določa
ustava, ali če je to nujno zaradi narave posamezne pravice ali svoboščine.
Presoja uredbe o PUP Piran
24. Z uredbo o PUP Piran so bili sprejeti
prostorski ureditveni pogoji za sanacijo degradiranega prostora Občine Piran.
Pobudniki izpodbijajo, zlasti 5. člen uredbe, ki določa posege v prostor, ki
jih ni mogoče legalizirati. Navajajo, da v postopku sprejemanja uredbe niso
bile upoštevane številne pripombe in peticije in da so pri določanju posameznih
objektov, na katerih legalizacija ni mogoča, kriterije obravnavali neenotno.
Neenako pa naj bi bili upoštevani kriteriji iz navodila tudi v primerjavi z
drugimi občinami. Pobudniki menijo, da jim je bila kršena tudi pravica do
pritožbe iz 25. člena ustave, ker izpodbijani predpisi ne dajejo možnosti
pritožbe ali vsaj nadzora zakonitosti in pravilnosti postopanja organov pri
sprejemanju akta.
25. Z izpodbijano uredbo o PUP Piran so
bili na podlagi pooblastila iz 16. člena novele ZUN sprejeti prostorski
ureditveni pogoji za sanacijo degradiranega prostora Občine Piran. Postopek
priprave in sprejemanja akta legalizacije Občine Piran je potekal v skladu s
ZUN. Organizirana je bila 30-dnevna javna razgrnitev akta in v njenem okviru
javna obravnava. Izvršni svet skupščine občine Piran je obravnaval pripombe in
predloge iz javne obravnave, tudi sklepe Krajevne skupnosti Lucija, na katere
se sklicujejo pobudniki, vendar pripombe in predlogi iz javne obravnave glede
na določbo 39. člena ZUN niso obvezni. Obvezno je o njih le zavzeti stališče,
kar pa je izvršni svet tudi storil. Zato so navedbe pobudnikov, da niso bile
upoštevane številne pripombe in peticije v postopku priprave uredbe o PUP Piran
neutemeljene.
26. Iz vsebine uredbe o PUP Piran izhaja,
da določa prostorske ureditvene pogoje za sanacijo degradiranega prostora
Občine Piran v okviru novele ZUN in ima sestavine, ki jih določa 8. člen
navodila. V 3. členu določa meje območja, ki ga obravnava, v 5. členu pa določa
posege v prostor, ki jih ni možno legalizirati. Kot je že bilo ugotovljeno pri
presoji navodila, je bila razvrstitev posegov opravljena po “strokovnih
podlagah” iz citiranega podzakonskega akta. V tem okviru so občine samostojno
in po predpisanem postopku pripravljale akte legalizacije in določile tudi
posamezne posege, ki jih ni možno legalizirati. Ustavno sodišče je ugotovilo,
da je postopek priprave in sprejemanja potekal zakonito.
27. Prostorski ureditveni pogoji so
predpisi in ne posamični akti. Ustava v 25. členu zagotavlja pravico do
pritožbe proti odločbam sodišč in drugih državnih organov, organov lokalnih
skupnosti in nosilcev javnih pooblastil, torej proti posamičnim aktom. Zato so
navedbe pobudnikov, da zoper PUP ni pritožbe, s čemer naj bi bil kršen 25. člen
ustave, očitno neutemeljene.
28. S sklepom št. U-I-258/94 z dne 7. 6.
1995, je ustavno sodišče do dokončne odločitve zadržalo izvrševanje 13. člena
novele ZUN v delu, ki se glasi: “vendar ne dlje kot za 15 mesecev od dneva
uveljavitve tega zakona, če ni z njim določeno drugače”, in izvrševanje 5.
člena uredbe o PUP Piran. Zakonodajalec je naknadno s spremembami in
dopolnitvami ZUN (Uradni list RS, št. 44/97) v 13. členu črtal zadržani del
besedila, tako da je zadržano le še izvrševanje 5. člena uredbe o PUP Piran. Z
dnem objave te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije se izvrševanje 5.
člena uredbe o PUP Piran nadaljuje. Na njegovi podlagi bodo izdane upravne
odločbe. Če bodo te za pobudnike neugodne, bodo lahko uveljavljali varstvo
svojih pravic s pravnimi sredstvi po zakonu o splošnem upravnem postopku
(Uradni list SFRJ, št. 47/86 – p. b. – ZUP), zakonu o upravnem sporu (Uradni
list RS, št. 50/97-ZUS) in z ustavno pritožbo, če bodo izpolnjeni pogoji po
zakonu o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS).
C)
29. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena ZUstS v sestavi: predsednik Franc Testen ter sodnice in
sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, dr. Miroslava Geč-Korošec, Lojze
Janko, Milojka Modrijan, dr. Mirjam Škrk, dr. Lojze Ude in dr. Dragica
Wedam-Lukić. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-258/94
Ljubljana, dne 17. junija 1999.
Predsednik
Franc Testen l. r.