Številka: U-I-37/12-17
Datum: 8. 5. 2014
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo Zvonka Kržišnika, Velenje, na seji 8. maja 2014
o d l o č i l o:
Zadnji stavek šestega odstavka 5. člena
Zakona o cestah (Uradni list RS, št. 109/10 in 48/12) se razveljavi.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pobudnik zatrjuje, da je šesti odstavek
5. člena Zakona o cestah (v nadaljevanju ZCes-1) v neskladju z 19., 32. in 49.
členom Ustave. Kot voznik tovornega vozila naj bi bil dolžan redno počivati. Na
podlagi izpodbijane določbe naj bi bil v času obveznega počitka dolžan
nadzorovati vozilo. To pa naj bi pomenilo, da mu je v tem času prepovedano
zapustiti vozilo. S tem naj bi bili omejeni osebna svoboda in svoboda gibanja.
Z določitvijo obveznega nadzora tovornega vozila naj bi mu bilo tudi naloženo
prisilno delo.
2. Državni zbor na pobudo ni odgovoril.
3. Na poziv Ustavnega sodišča je pojasnila
o izvajanju postankov voznikov tovornjakov zaradi dnevnega ali tedenskega
počitka ali zaradi prepovedi vožnje posredovalo Ministrstvo za infrastrukturo
in prostor (v nadaljevanju MIP).
B.
4. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo v
obravnavo. Ker so bili izpolnjeni pogoji iz četrtega odstavka 26. člena Zakona
o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo in
109/12 – v nadaljevanju ZUstS), je nadaljevalo z odločanjem o sami stvari.
5. Pobudnik navaja, da izpodbija šesti
odstavek 5. člena ZCes-1. Vendar iz pobude izhaja, da izpodbija le zadnji
stavek šestega odstavka 5. člena ZCes-1, ki vozniku nalaga nadzorovanje
tovornega vozila med parkiranjem na počivališču. Zato je Ustavno sodišče pobudo
obravnavalo v tem obsegu. Pobudnik je voznik tovornjaka. Obveznost pobudnika,
da nadzoruje tovorno vozilo pri parkiranju na počivališču, je nastala
neposredno z uveljavitvijo zakona, zato pobudnik izkazuje pravni interes za
začetek postopka za oceno ustavnosti te določbe.
6. Glede na pobudnikove očitke je Ustavno
sodišče izpodbijano določbo presodilo z vidika skladnosti s prvim odstavkom 32.
člena Ustave, ki določa, da ima vsakdo pravico do prostega gibanja in izbire
prebivališča. Ta pravica obsega svobodo gibanja znotraj države, kar pomeni, da
se posameznik lahko prosto giblje po ozemlju Republike Slovenije brez
kakršnihkoli omejitev (predhodnih prijav, dovoljenj ipd.). Vse obveznosti, ki
so za posameznika predpisane v zvezi z gibanjem, pomenijo omejitev svobode
gibanja.1
7. Šesti odstavek 5. člena ZCes-1 določa:
»Na prometnih površinah počivališč zunaj vozišča javne ceste, ki so namenjene
kratkemu postanku udeležencev cestnega prometa, je dovoljeno parkirati tovorna
vozila najdlje za dvojni čas predpisanega počitka voznika ali za čas prepovedi
vožnje. Voznik mora na notranji strani vetrobranskega stekla vidno označiti čas
in datum začetka parkiranja. Parkiranje tovornega vozila brez nadzora voznika
ali samo priklopnega vozila je na teh površinah prepovedano.«
8. Šesti odstavek 5. člena ZCes-1 ureja
parkiranje tovornega vozila na počivališčih v času predpisanega počitka oziroma
v času prepovedi vožnje. Čas vožnje, odmore in čas počitka voznikov tovornih
vozil ureja pravo Evropske unije z namenom zagotavljanja večje varnosti v
cestnem prometu in uskladitve delovnih razmer v Evropski uniji ter ustvarjanja
enakih konkurenčnih pogojev. Najpomembnejši pravni akt na tem področju je
Uredba (ES) št. 561/2006 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 15. marca 2006 o
usklajevanju določene socialne zakonodaje v zvezi s cestnim prometom in
spremembi uredb Sveta (EGS) št. 3821/85 in (ES) št. 2135/98 ter razveljavitvi Uredbe
Sveta (EGS) št. 3820/85 (UL L 102, 11. 4. 2006 s spremembami – v nadaljevanju
Uredba št. 561/2006).2 Uredba št. 561/2006 določa najdaljši dnevni
in tedenski čas vožnje, obvezni odmor3 in obvezni počitek4
voznikov. Vozniki so dolžni po določenem času vožnjo prekiniti in imeti odmor
ali počitek (dnevni ali tedenski) (8. člen Uredbe št. 561/2006).5
9. V Odredbi o omejitvi prometa na cestah v
Republiki Sloveniji (Uradni list RS, št. 75/11 – v nadaljevanju Odredba) je
določena omejitev prometa določenih kategorij vozil v določenem časovnem
obdobju ali vremenskih razmerah na določenih cestah (npr. ob nedeljah in dela
prostih dneh). V skladu z 8. členom Odredbe morajo vozniki vozila, za katera
velja omejitev prometa iz te odredbe, pred začetkom prepovedi prometa vozila
parkirati na za to določenih ali drugih primernih parkiriščih ali parkirnih
površinah. Vožnjo smejo nadaljevati šele po poteku prepovedi.
10. Iz navedenega izhaja, da predpisi
določajo obvezne postanke voznikov tovornih vozil, ki se delijo na odmore,
počitke in postanke zaradi prepovedi vožnje. Odmori so krajši postanki med
vožnjo, počitek in postanek zaradi prepovedi vožnje sta daljša postanka.
11. Iz besedila šestega odstavka 5. člena
ZCes-1 izhaja, da je na počivališčih, kljub temu da so namenjena zgolj kratkemu
postanku,6 voznikom tovornjakov pod določenimi pogoji dovoljeno v
času obveznega počitka oziroma v času prepovedi vožnje parkirati vozilo za
daljši čas. Ti pogoji so določeni v šestem odstavku 5. člena ZCes-1, in sicer:
(1) parkiranje je časovno omejeno na dvojni čas predpisanega počitka ali na čas
prepovedi vožnje, (2) na vetrobranskem steklu morata biti vidno označena čas in
datum začetka parkiranja in (3) parkiranje je dovoljeno zgolj, če je vozilo pod
nadzorom voznika.
12. Vozniku tovornjaka je prepovedano
nadaljevanje vožnje zaradi obveznega počitka ali prepovedi vožnje, zato mora
parkirati tovorno vozilo na počivališču.7 Izpodbijana zakonska
določba vozniku tovornjaka nalaga izvajanje nadzora nad vozilom v času počitka
in prepovedi vožnje, drugače voznik stori prekršek (sedmi in osmi odstavek 5.
člena ZCes-1). Voznik tovornjaka lahko svoje vozilo nadzoruje le tako, da je
prisoten pri parkiranem vozilu. To pomeni, da v tem času ne sme zapustiti
počivališča.
13. Zakonska ureditev, ki posamezniku
prepoveduje zapustiti počivališče, ob upoštevanju, da mora parkirati tovorno
vozilo na počivališču, ker ne sme nadaljevati vožnje zaradi obveznega počitka
ali obvezne prepovedi vožnje, pomeni poseg v pravico iz prvega odstavka 32.
člena Ustave.
14. V skladu s tretjim odstavkom 15. člena
Ustave se človekove pravice ali temeljne svoboščine lahko omejijo samo s
pravicami drugih in v primerih, ki jih določa ta Ustava. Če zakonodajalec sledi
ustavno dopustnemu cilju in če je omejitev skladna z načeli pravne države (2.
člen Ustave), in sicer s tistim izmed teh načel, ki prepoveduje prekomerne
posege države (splošno načelo sorazmernosti), je po ustaljeni ustavnosodni
presoji omejitev človekove pravice dopustna.8
15. Ustava je v drugem odstavku 32. člena določila,
da se sme pravica do prostega gibanja in izbire prebivališča omejiti z zakonom,
vendar samo, če je to potrebno: (1) da bi se zagotovil potek kazenskega
postopka, (2) da bi se preprečilo širjenje nalezljivih bolezni, (3) da bi se
zavaroval javni red ali (4) če to zahtevajo interesi obrambe države. S tem je
Ustava izrecno določila cilje, zaradi katerih je mogoče posegati v pravico do
svobode gibanja iz prvega odstavka 32. člena Ustave. Zato je moralo Ustavno
sodišče najprej preizkusiti, ali presojana določba zasleduje katerega izmed
navedenih ustavno dopustnih ciljev.
16. Državni zbor na pobudo ni odgovoril.
Vendar je v zakonodajnem gradivu9 obrazložen cilj izpodbijane
določbe. V praksi so se pojavile težave s parkiranji tovornih vozil na
počivališčih, predvsem ob avtocestah in hitrih cestah, ker so vozniki tovrstne
površine uporabljali za parkiranje tudi po koncu vožnje in so vozila puščali na
počivališču tudi po več tednov. Zaradi stalnega povečevanja tovornega prometa
je tako zmanjkalo potrebnih parkirnih površin za voznike, ki so morali skladno
z veljavno zakonodajo opraviti obvezne počitke med vožnjo. Vozniki tovornih
vozil so parkirali tovorna vozila že na uvozih na te servisne površine in tudi
izvozih z njih. S takšnim ravnanjem je nastala velika nevarnost za udeležence v
cestnem prometu.
17. Iz navedenega izhaja, da je namen
izpodbijane določbe zagotoviti varnost udeležencev v cestnem prometu, ki pomeni
zavarovanje javnega reda. Ureditev v šestem odstavku 5. člena ZCes-1 sledi
ustavno dopustnemu cilju, zaradi katerega se lahko omeji svoboda gibanja iz
prvega odstavka 32. člena Ustave.
18. V nadaljevanju mora Ustavno sodišče
presoditi, ali je poseg v pravico do svobode gibanja in splošno svobodo
ravnanja v skladu s splošnim načelom sorazmernosti. V tem okviru mora
presoditi, ali je ocenjevani poseg za dosego dopustnega cilja nujen, primeren
in sorazmeren v ožjem smislu.
19. Z izpodbijano določbo je želel
zakonodajalec preprečiti dolgotrajno parkiranje tovornih vozil na počivališčih,
da bi zagotovil dovolj parkirnih mest za voznike, ki morajo skladno z veljavno
zakonodajo opraviti obvezne počitke med vožnjo. Cilj zakonske ureditve je
mogoče doseči že s časovno omejenim parkiranjem in označitvijo časa začetka
parkiranja. S časovno omejitvijo časa parkiranja se prepreči dolgotrajno
parkiranje. Označitev časa parkiranja pa omogoča izvedbo nadzora pri
spoštovanju zakonske obveznosti. Zato dodatna obveznost voznika tovornjaka, da
mora med počitkom ali prepovedjo vožnje nadzorovati svoje vozilo in ne sme v tem
času zapustiti počivališča, ni nujna, da bi dosegli ustavno dopustni cilj.
20. Glede na navedeno je zadnji stavek
šestega odstavka 5. člena ZCes-1 v neskladju s prvim odstavkom 32. člena
Ustave, zato ga je Ustavno sodišče razveljavilo. Ker je neskladje izpodbijane
ureditve z Ustavo ugotovilo že iz tega razloga, ni ocenjevalo drugih očitkov
pobudnika.
C.
21. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 43. člena ZUstS v sestavi: predsednik mag. Miroslav Mozetič ter
sodnice in sodnika dr. Mitja Deisinger, dr. Dunja Jadek Pensa, mag. Marta
Klampfer, dr. Etelka Korpič - Horvat, Jasna Pogačar, dr. Jadranka Sovdat in
Jan Zobec. Odločbo je sprejelo s petimi glasovi proti trem. Proti so glasovale
sodnice Klampfer, Jadek Pensa in Sovdat.
mag. Miroslav Mozetič l.r.
Predsednik
_____________________
1 Glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-95/08,
Up-1462/06 z dne 15. 10. 2008 (Uradni list RS, št. 111/08, in OdlUS XVII, 55)
in J. Čebulj v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave Republike Slovenije, Fakulteta
za podiplomske državne in evropske študije, Ljubljana 2002, str. 339.
2 Poleg navedene uredbe to področje urejajo še
Uredba Sveta (EGS) 3821/85 z dne 20. decembra 1985 o tahografu (nadzorni
napravi) v cestnem prometu (UL L 370, 31. 12. 1985 s spremembami), Direktiva
2006/22/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 15. marca 2006 o minimalnih
pogojih za izvajanje uredb Sveta (EGS) št. 3820/85 in (EGS) št. 3821/85 o
socialni zakonodaji v zvezi z dejavnostmi v cestnem prometu in razveljavitvi
Direktive Sveta 88/599/EGS (UL L 102, 11. 4. 2006) ter Direktiva 2002/15/ES
Evropskega parlamenta in Sveta z dne 11. marca 2002 o urejanju delovnega časa
oseb, ki opravljajo spremljevalno dejavnost v cestnem prometu (UL L 80, 23. 3.
2002).
3 Odmor pa pomeni vsako obdobje, v katerem voznik ne
sme voziti ali opravljati katerega koli drugega dela in ki je namenjeno
izključno za oddih (točka (d) 4. člena Uredbe št. 561/2006).
4 V skladu s točko (f) 4. člena Uredbe št. 561/2006
počitek pomeni vsako neprekinjeno obdobje, v katerem lahko voznik svobodno
razpolaga s svojim časom.
5 Dnevni čas počitka je 9 oziroma 11 ur, tedenski
čas počitka pa je 24 oziroma 45 ur.
6 Počivališče je s posebno prometno signalizacijo
označena servisna prometna površina, namenjena kratkemu postanku udeležencev v
cestnem prometu. Iz navedenega izhaja, da počivališča niso namenjena daljšim
postankom in posledično daljšim parkiranjem vozil (53. točka prvega odstavka 2.
člena ZCes-1).
7 Iz pojasnila MIP izhaja, da so počivališča ob
hitrih cestah in avtocestah namenjena parkiranju tovornih vozil za čas počitka
in prepovedi vožnje. Takih počivališč je v Republiki Sloveniji 72.
8 Glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-18/02 z dne
24. 10. 2003 (Uradni list RS, št. 108/03, in OdlUS XII, 86).
9 Glej Predlog zakona o cestah (ZCes-1), Poročevalec
DZ z dne 1. 9. 2010, EPA 1247-V, str. 71.