Številka: U-I-253/13-8
Datum: 13. 2. 2014
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Upravnega sodišča, na seji 13. februarja 2014
o d l o č i l o:
V 1. točki prvega odstavka 10. člena
Zakona o brezplačni pravni pomoči (Uradni list RS, št. 96/04 - uradno
prečiščeno besedilo in 23/08) se razveljavi besedilo: "ki v Republiki
Sloveniji stalno prebivajo".
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Upravno sodišče je prekinilo postopek
odločanja o tožbi v upravnem sporu zoper sklep Okrajnega sodišča v Ljubljani,
s katerim je bila zavržena tožničina prošnja za dodelitev brezplačne pravne
pomoči. Na podlagi 156. člena Ustave je vložilo zahtevo, naj Ustavno sodišče
oceni ustavnost 1. točke prvega odstavka 10. člena Zakona o brezplačni pravni
pomoči (v nadaljevanju ZBPP).
2. Predlagatelj meni, da je izpodbijana
določba, ki ureja upravičence do brezplačne pravne pomoči, v neskladju s
prepovedjo diskriminacije (prvi odstavek 14. člena Ustave), z načelom enakosti
(drugi odstavek 14. člena Ustave) in s pravico do sodnega varstva (prvi
odstavek 23. člena Ustave). Namen brezplačne pravne pomoči naj bi bil v
uresničevanju pravice do sodnega varstva po načelu enakopravnosti. Socialni
položaj posameznika naj ne bi smel vplivati na zmožnost uresničevanja te
človekove pravice. Zakonodajalec naj bi z izpodbijano določbo pri upravičenosti
do brezplačne pravne pomoči različno uredil pravni položaj državljanov
Republike Slovenije glede na njihovo stalno prebivališče. Državljani Republike
Sloveniji, ki v Republiki Sloveniji nimajo stalnega prebivališča, naj ne bi
bili upravičeni do brezplačne pravne pomoči. Iz zakonodajnega gradiva naj ne bi
bilo razvidno, zakaj naj bi zakonodajalec kot pogoj za pridobitev pravice
določil stalno prebivališče. Predlagatelj meni, da stalno prebivališče ni
okoliščina, ki bi kazala na socialni položaj prosilca ali njegove družine. Zato
naj navedena okoliščina ne bi bila v razumni povezavi z uresničevanjem pravice
državljana Republike Slovenije do sodnega varstva. Okoliščina, da se pravica do
brezplačne pravne pomoči zagotavlja iz proračuna, v katerega prispevajo vsi s
stalnim prebivališčem v Republiki Sloveniji, naj ne bi mogla biti utemeljen
razlog za različno obravnavanje, ker ZBPP to pravico zagotavlja tudi osebam, ki
v proračun ne prispevajo. Poleg navedenega naj pravica do brezplačne pravne
pomoči ne bi bila tipična socialnovarstvena dajatev. Ker naj bi se premoženjsko
stanje prosilca ugotavljalo na podlagi njegove pisne izjave o premoženjskem
stanju, oteženo preverjanje prosilčevega premoženjskega stanja ne more biti
razumni razlog za različno obravnavanje.
3. Državni zbor na zahtevo ni odgovoril.
B.
4. Predlagatelj uveljavlja neskladje 1.
točke prvega odstavka 10. člena ZBPP s prepovedjo diskriminacije (prvi odstavek
14. člena Ustave), ker različno obravnava državljane Republike Slovenije pri
pridobitvi pravice do brezplačne pravne pomoči glede na stalno prebivališče.
5. V skladu s 1. točko prvega odstavka 10.
člena ZBPP so upravičenci do brezplačne pravne pomoči iz ZBPP državljani
Republike Slovenije, ki v Republiki Sloveniji stalno prebivajo. Iz navedenega
izhaja, da državljani Republike Slovenije brez stalnega prebivališča v
Republiki Sloveniji niso upravičeni do pridobitve pravice do brezplačne pravne
pomoči.
6. Prvi odstavek 14. člena Ustave določa,
da so v Republiki Sloveniji vsakomur zagotovljene enake človekove pravice in
temeljne svoboščine, ne glede na narodnost, raso, spol, jezik, vero, politično
ali drugo prepričanje, gmotno stanje, rojstvo, izobrazbo, družbeni položaj,
invalidnost ali katerokoli drugo osebno okoliščino. Ta ustavna določba torej
prepoveduje diskriminacijo pri zagotavljanju, uresničevanju oziroma varovanju
človekovih pravic in temeljnih svoboščin glede na posameznikove osebne
okoliščine.
7. Za presojo utemeljenosti očitka o
neenakem, diskriminacijskem obravnavanju mora Ustavno sodišče odgovoriti na
naslednja vprašanja: 1) ali se zatrjevano različno obravnavanje nanaša na
zagotavljanje oziroma uresničevanje človekove pravice oziroma temeljne
svoboščine; 2) če se, ali obstaja različno obravnavanje oseb oziroma položajev,
ki jih predlagatelj primerja; 3) ali sta dejanska položaja, ki ju predlagatelj
primerja, v bistvenem enaka in torej razlikovanje temelji na okoliščini iz
prvega odstavka 14. člena Ustave; ter 4) če gre za razlikovanje na podlagi
okoliščine iz prvega odstavka 14. člena Ustave in torej za poseg v pravico do
nediskriminacijskega obravnavanja, ali je ta poseg ustavno dopusten.(1)
8. Prvi odstavek 14. člena Ustave
prepoveduje diskriminacijo pri zagotavljanju, uresničevanju oziroma varovanju
človekovih pravic in temeljnih svoboščin glede na posameznikove osebne
okoliščine. Za ugotovitev kršitve ustavne prepovedi diskriminacijskega
obravnavanja zadošča ugotovitev o obstoju nedopustne diskriminacije pri
uživanju katere od človekovih pravic, medtem ko posega v to človekovo pravico
samega po sebi ni treba izkazovati.(2)
9. V obravnavanem primeru predlagatelj
zatrjuje diskriminacijsko obravnavanje pri zakonski ureditvi pravice do
brezplačne pravne pomoči. Po prvem odstavku 23. člena Ustave ima vsakdo
pravico, da o njegovih pravicah in dolžnostih ter o obtožbah proti njemu brez
nepotrebnega odlašanja odloča neodvisno, nepristransko in z zakonom
ustanovljeno sodišče. Ta ustavna določba ne zagotavlja zgolj formalne
zagotovitve dostopa do sodišča, temveč iz nje izhaja tudi pravica do
učinkovitega sodnega varstva, kar pomeni, da mora država zagotoviti možnost za
učinkovito izvrševanje te pravice vsakomur, ne glede na okoliščine in ovire
socialne narave.(3) Podoben je tudi obseg pravice do sodnega varstva,
zagotovljene v prvem odstavku 6. člena EKČP. Tudi ESČP šteje pravico do dostopa
do sodišča za sestavni del pravice do sodnega varstva. Iz prakse ESČP prav tako
izhaja zahteva po zagotovitvi enakopravne možnosti za učinkovito uresničitev
pravice do sodnega varstva stranki, ki nima premoženja in zato ni zmožna najeti
pravno kvalificiranega pooblaščenca (odvetnika).(4) Pravica do sodnega varstva
iz prvega odstavka 23. člena Ustave obsega tudi pravico do brezplačne pravne
pomoči osebam, ki si glede na svoj socialni položaj ne bi mogle zagotoviti
pravne pomoči. S tem se tem osebam zagotovi enak dostop do sodnega varstva ne
glede na njihov socialni položaj.(5) Gre torej za očitek o nedopustni
diskriminaciji pri uresničevanju navedene človekove pravice.
10. Izpodbijana ureditev pri pridobitvi
pravice do brezplačne pravne pomoči državljane Republike Slovenije različno
obravnava glede na stalno prebivališče, pri čemer so z vidika pravice do
brezplačne pravne pomoči v primerljivem položaju. Tako državljani Republike
Slovenije s stalnim prebivališčem v Republiki Sloveniji kot državljani
Republike Slovenije brez stalnega prebivališča v Republiki Sloveniji želijo
pridobiti brezplačno pravno pomoč, ker zaradi socialnega položaja ne morejo
brez škode za svoje preživljanje in preživljanje svoje družine uresničevati
pravice do sodnega varstva.
11. Iz navedenega izhaja, da razlikovanje
med državljani Republike Slovenije pri pridobitvi brezplačne pravne pomoči
temelji na stalnem prebivališču. Stalno prebivališče sicer ni izrecno navedeno
v prvem odstavku 14. člena Ustave, vendar je Ustavno sodišče že sprejelo
stališče, da je stalno prebivališče ena izmed okoliščin iz prvega odstavka 14.
člena Ustave.(6)
12. Izpodbijana določba, na podlagi katere
državljani Republike Slovenije brez stalnega prebivališča v Republiki Sloveniji
niso upravičeni do brezplačne pravne pomoči, pomeni poseg v pravico državljana
Republike Slovenije brez stalnega prebivališča v Republiki Sloveniji do
nediskriminacijskega obravnavanja (prvi odstavek 14. člena Ustave) pri pravici
do sodnega varstva (prvi odstavek 23. člena Ustave). Poseg v človekove pravice
je ustavno dopusten samo, če temelji na ustavno dopustnem, tj. stvarno
upravičenem cilju (tretji odstavek 15. člena Ustave) in je v skladu s splošnim
načelom sorazmernosti kot enim izmed načel pravne države (2. člen Ustave).
Oceno skladnosti izpodbijane ureditve s splošnim načelom sorazmernosti opravi
Ustavno sodišče na podlagi t. i. strogega testa sorazmernosti, ki obsega
presojo treh vidikov posega, tj. presojo primernosti, nujnosti in sorazmernosti
posega v ožjem pomenu.(7)
13. Ustavno sodišče je najprej presojalo,
ali za različno obravnavanje državljanov Republike Slovenije glede na stalno
prebivališče obstaja kakšen ustavno dopusten cilj. Takih razlogov v obravnavani
zadevi ni videti. Državni zbor na zahtevo ni odgovoril. Iz zakonodajnega
gradiva pa ustavno dopusten razlog za izpodbijano ureditev, ki posega v prvi
odstavek 14. člena Ustave v zvezi s prvim odstavkom 23. člena Ustave, tudi ni
razviden.(8) Zato ni izpolnjen že prvi pogoj, ki ga za omejevanje človekovih
pravic zahteva Ustava (tretji odstavek 15. člena Ustave).
14. Ustavno sodišče je ugotovilo, da je 1.
točka prvega odstavka 10. člena ZBPP v delu, v katerem določa pogoj stalnega
prebivališča v Republiki Sloveniji za pridobitev brezplačne pravne pomoči, v
neskladju s pravico do nediskriminacijskega obravnavanja pri uresničevanju
pravice do sodnega varstva iz prvega odstavka 14. člena v zvezi s prvim
odstavkom 23. člena Ustave. V 1. točki prvega odstavka 10. člena ZPP je zato
razveljavilo besedilo "ki v Republiki Sloveniji stalno prebivajo".
Glede na to ni presojalo drugih zatrjevanih protiustavnosti navedene določbe.
C.
15. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 43. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 -
uradno prečiščeno besedilo in 109/12 - ZUstS) in tretje alineje tretjega
odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07,
54/10 in 56/11) v sestavi: predsednik mag. Miroslav Mozetič ter sodnice in
sodniki dr. Mitja Deisinger, dr. Dunja Jadek Pensa, mag. Marta Klampfer, dr.
Etelka Korpič - Horvat, dr. Ernest Petrič, Jasna Pogačar, dr. Jadranka Sovdat
in Jan Zobec. Odločbo je sprejelo soglasno.
mag. Miroslav Mozetič l.r.
Predsednik
________________
(1) Glej odločbe
Ustavnega sodišča št. U-I-212/10 z dne 14. 3. 2013 (Uradni list RS, št.
31/13), št. U-I-425/06 z dne 2. 7. 2009 (Uradni list RS, št. 55/09, in OdlUS
XVIII, 29) ter št. U-I-146/12 z dne 14. 11. 2013 (Uradni list RS, št. 107/13).
(2) Tako Ustavno
sodišče že v odločbah št. U-I-146/07 z dne 13. 11. 2008 (Uradni list RS, št.
111/08, in OdlUS XVII, 59), št. U-I-425/06, št. U-I-212/10 in št. U-I-146/12.
Tako presoja zatrjevane kršitve prepovedi diskriminacije po 14. členu
Konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS,
št. 33/94, MP, št. 7/94 - v nadaljevanju EKČP) tudi Evropsko sodišče za
človekove pravice (v nadaljevanju ESČP) - prim. sodbo v zadevi E. B. proti
Franciji z dne 22. 1. 2008 (veliki senat), 48. točka.
(3) Glej sklep
Ustavnega sodišča št. Up-40/97 z dne 7. 3. 1997 in odločbo Ustavnega sodišča
št. U-II-1/09 z dne 5. 5. 2009 (Uradni list RS, št. 35/09, in OdlUS XVIII, 20).
(4) Sodba ESČP v
zadevi Airey proti Irski z dne 9. 10. 1979.
(5) Glej sklep
Ustavnega sodišča št. Up-692/04 z dne 11. 3. 2005 in odločbo št. U-II-1/09.
(6) Glej odločbi
Ustavnega sodišča št. U-I-70/92 z dne 5. 11. 1992 (Uradni list RS, št. 55/92,
in OdlUS I, 77) ter št. U-I-149/97 z dne 13. 11. 1997 (Uradni list RS, št.
73/97, in OdlUS VI, 143).
(7) Glej odločbi
Ustavnega sodišča št. U-I-18/02 z dne 24. 10. 2003 (Uradni list RS, št. 108/03,
in OdlUS XII, 86), 25. točka, in št. U-I-212/10, 19. točka.
(8) Predlog
zakona o brezplačni pravni pomoči - ZBPP, Poročevalec DZ, št. 77/00, EPA 1301 -
II - hitri postopek.