Številka: U-I-30/12-12
Datum: 18. 10. 2012
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Višjega sodišča v Mariboru, na seji 18. oktobra
2012
o d l o č i l o:
1. V drugem odstavku 92. člena Zakona o zakonski zvezi in družinskih
razmerjih (Uradni list RS, št. 69/04 – uradno prečiščeno besedilo) se
razveljavi besedilo »vendar najkasneje eno leto po njegovi smrti«.
2. Razveljavitev začne učinkovati eno leto po objavi te odločbe
v Uradnem listu Republike Slovenije.
3. Sodišča morajo do uveljavitve nove zakonske ureditve
posmrtnega ugotavljanja očetovstva oziroma najdlje do izteka roka iz prejšnje
točke izreka te odločbe prekiniti sodne postopke posmrtnega ugotavljanja
očetovstva, začete pred ali po objavi te odločbe v Uradnem listu Republike
Slovenije, v katerih je/bo tožba vložena po izteku roka enega leta, šteto od
smrti domnevnega očeta.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Predlagatelj(1) je vložil
zahtevo za oceno ustavnosti drugega odstavka 92. člena ZZZDR v delu, ki določa,
da lahko otrok, rojen zunaj zakonske zveze, vloži tožbo za ugotovitev
očetovstva najkasneje eno leto po smrti domnevnega očeta. Predlagatelj meni, da
je enoletni prekluzivni rok za vložitev tožbe v neskladju z Ustavo. Obširno
navaja in se sklicuje na odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-328/05 z dne 18. 10.
2007 (Uradni list RS, št. 101/07, in OdlUS XVI, 78). Vse, kar je bilo
ugotovljeno v tej odločbi, naj bi veljalo tudi za drugi odstavek 92. člena
ZZZDR. Predlagatelj pojasnjuje, da izpodbijana določba neposredno posega v
koristi otrok, in sicer v otrokovo dedno pravico po pokojnem očetu in po
njegovih sorodnikih, pa tudi v vse druge pravice na različnih pravnih
področjih, ki so povezane z očetovskim statusom.
2. Državni zbor Republike Slovenije je
odgovoril na zahtevo. Po njegovem mnenju za ugotavljanje očetovstva po smrti
domnevnega očeta ni mogoče absolutno prevzeti stališč iz odločb Ustavnega
sodišča št. U-I-328/05 in št. U-I-85/10 z dne 13. 10. 2011 (Uradni list RS, št.
90/11). Zakonodajalec naj bi imel stvarne in razumne razloge, da je ta primer
ugotavljanja očetovstva uredil posebej. Pravni položaj in možnosti ugotavljanja
očetovstva, če je domnevni oče mrtev, naj bi bili nedvomno drugačni, kot če
živi. Državni zbor meni, da je kratek rok za tožbo na posmrtno ugotovitev
očetovstva v prvi vrsti pogojen z omejenimi možnostmi takega ugotavljanja
očetovstva. Navaja, da se možnost dokazovanja očetovstva zmanjšuje sorazmerno s
časom, ki preteče od smrti. Rok enega leta od smrti naj bi pomenil oceno
zakonodajalca o roku, v katerem je realno mogoče izvesti ustrezne dokaze in
ugotoviti očetovstvo. Po navedbah Državnega zbora bi časovno neomejena možnost
ugotavljanja očetovstva, ne da bi obstajala realna možnost ugotovitve, lahko
prekomerno posegla v zasebnost in osebnostne pravice svojcev. Drug pomemben
razlog za rok iz izpodbijane določbe naj bi bil vpliv ugotavljanja očetovstva
na obstoječa pravna razmerja. Državni zbor izpostavlja vpliv na pravna
razmerja, ki se nanašajo na zapuščino umrlega moškega. Relativno kratek rok za
ugotavljanje očetovstva naj bi bil med drugim namenjen temu, da lahko otrok
nastopa kot dedič v zapuščinskem postopku. Državni zbor meni, da ugotavljanje
očetovstva in posledično uveljavljanje dedne pravice po pravnomočno zaključenem
zapuščinskem postopku posegata v lastninsko pravico, pridobljeno na podlagi
pravnomočnega pravnega naslova, ter v načelo pravne varnosti in
nespremenljivosti pravnih razmerij. Neobstoj izpodbijanega roka naj bi mogel
povzročiti negotovost in nestabilnost pravnih razmerij glede premoženja,
podedovanega po zapustniku. Po oceni Državnega zbora je v obravnavanem primeru
treba upoštevati tudi pravico do zasebnosti in osebnostne pravice domnevnega
očeta in njegovih svojcev. Zakonski rok za posmrtno ugotavljanje očetovstva naj
bi varoval zlasti pravico do zasebnosti svojcev. Ker naj bi šlo za kolizijo
dveh enakovrednih pravic, naj bi bila potrebna vsebinska omejitev obeh. Državni
zbor v okviru 35. člena Ustave izpostavlja tudi pravico do pietete. Opozarja,
da bi zelo široka možnost ugotavljanja očetovstva po smrti verjetno zahtevala
tudi možnost izkopa posmrtnih ostankov. Sklicuje se na tretji odstavek 15.
člena Ustave, ki dovoljuje, da se človekove pravice omejijo s pravicami drugih.
Stališče Državnega zbora je, da iz sodne prakse Ustavnega sodišča izhaja, da
sama vzpostavitev roka za ugotavljanje očetovstva ni sporna.
3. Vlada Republike Slovenije je podala
mnenje o zahtevi. Vlada meni, da drugi odstavek 92. člena ZZZDR dejansko
otežuje uveljavljanje otrokove pravice do poznavanja svojega izvora. Poudarja,
da je otrok v specifičnem položaju, ker je glede dejstev, pomembnih za vložitev
tožbe, odvisen od informacij, ki mu jih posredujejo druge osebe, do pridobitve
procesne sposobnosti pa je odvisen od volje zakonitega zastopnika. Vlada meni,
da izpodbijana določba nesorazmerno omejuje pravico otroka, da izve za svoj
izvor.
4. Odgovor Državnega zbora in mnenje Vlade
sta bila posredovana predlagatelju, ki nanju ni odgovoril.
B.
5. V 92. členu ZZZDR(2) urejena
možnost ugotavljanja očetovstva(3) je namenjena vzpostavitvi še
neobstoječe pravne vezi med otrokom in osebo, ki je njegov biološki oče, v
primerih, v katerih jo je treba vzpostaviti po sodni poti. Posameznik namreč na
podlagi 35. člena Ustave ni upravičen le do golega vedenja, kdo so njegovi
biološki starši. Iz pravice otroka do poznavanja svojega izvora izhaja
obveznost države, da sprejme ukrepe, ki bodo otroku zagotovili možnost
ustvaritve pravne vezi, to je pravno priznanega starševskega razmerja med njim
in biološkimi starši, če tako pravno razmerje še ne obstaja.(4) V
primeru ureditve tožbe za ugotovitev očetovstva gre tako za izpolnjevanje
pozitivne obveznosti države na področju uveljavljanja osebnostne pravice iz 35.
člena Ustave, saj bi bilo to sicer lahko onemogočeno.(5)
6. Ustavno sodišče je z odločbo št.
U-I-328/05 razveljavilo prvi odstavek 92. člena ZZZDR v delu, v katerem je bila
možnost otrokove tožbe za ugotovitev očetovstva omejena z (objektivnim)
prekluzivnim rokom pet let, šteto od dneva, ko je otrok postal polnoleten.
Ustavno sodišče je to določbo delno razveljavilo zaradi neskladja s 35. členom
Ustave. Presodilo je, da časovna omejitev za vložitev tožbe za ugotovitev
očetovstva posega v 35. člen Ustave. Ocenilo je, da omejitev sicer zasleduje
ustavno dopusten cilj, vendar pa nesorazmerno posega v navedeno pravico.
Ustavno sodišče je razveljavitev zakonske ureditve odložilo za čas enega leta,
da bi lahko zakonodajalec zaradi zagotavljanja pravne varnosti in trajnosti
družinskih razmerij uredil določitev roka za vložitev tožbe na ustavnoskladen
način. Ker se zakonodajalec v odložnem roku ni odzval, je razveljavitev
navedene določbe nastopila, kar pomeni, da trenutno rok za ugotavljanje
očetovstva na tožbo otroka ni več določen. Izjema je vsebovana v izpodbijani
določbi, ki velja za posmrtno ugotavljanje očetovstva in ki določa (objektivni)
prekluzivni rok enega leta, šteto od smrti domnevnega očeta.
7. Predlagatelj, sklicujoč se na razloge iz
odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-328/05, očita izpodbijani ureditvi, da posega
v osebnostno pravico otroka do poznavanja svojega izvora (35. člen Ustave). Pri
tem izpostavlja premoženjski vidik koristi otroka (pravico do dedovanja po
pokojnem očetu in po njegovih sorodnikih ter druge premoženjske pravice,
povezane s statusom očetovstva). Iz odgovora Državnega zbora pa izhaja
stališče, da ima zakonodajalec ustavno dopustne razloge za izpodbijano zakonsko
ureditev – to je za časovno omejitev možnosti posmrtnega ugotavljanja
očetovstva: zmanjšane dejanske možnosti takšnega ugotavljanja očetovstva,
zagotovitev pravne varnosti, nespremenljivosti in stabilnosti obstoječih
pravnih (zlasti dednopravnih) razmerij ter varstvo pravic zasebnosti in
osebnostnih pravic domnevnega očeta in svojcev.
8. Že iz dosedanje ustavnosodne presoje izhaja,
da prekluzivni roki za vložitev tožbe za ugotovitev očetovstva pomenijo poseg v
otrokovo osebnostno pravico do poznavanja svojega izvora iz 35. člena Ustave.(6)
Tudi rok enega leta po smrti domnevnega očeta iz drugega odstavka 92.
člena ZZZDR je ovira za uveljavitev te otrokove osebnostne pravice. Zato tudi
izpodbijana določba posega v osebnostno pravico otroka iz 35. člena Ustave. Ni
namreč mogoče šteti, da pravica do poznavanja svojega izvora preneha s smrtjo
domnevnega očeta. Iz sodne prakse ESČP, ko odloča o obstoju kršitev pravice do
zasebnega ali družinskega življenja iz 8. člena Konvencije o varstvu človekovih
pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94, MP, št. 7/94 – v
nadaljevanju EKČP), izhaja prav nasprotno.(7)
9. V odločbi št. U-I-328/05 je Ustavno
sodišče izpostavilo tri sklope razlogov, zaradi katerih ima vsakdo interes
izvedeti, kdo so njegovi naravni starši (psihološka potreba posameznika po
identiteti, medicinska zgodovina, premoženjski interesi posameznika). Ti razlogi
sestavljajo interesno podstat pravice do poznavanja svojega izvora. Zlasti
glede premoženjskih interesov, če jih je treba uveljaviti po pravni poti,(8)
se kaže kot očitno, da za njihovo polno uveljavitev ne zadošča le vedenje o
dejanskem starševskem razmerju, ampak mora biti starševsko razmerje tudi pravno
priznano.
10. Človekove pravice je mogoče omejiti le
v primerih, ki jih izrecno določa Ustava, ali zaradi varstva pravic drugih
(tretji odstavek 15. člena Ustave). Če je zakonodajalec zasledoval ustavno
dopusten cilj in če je omejitev skladna z načeli pravne države (2. člen
Ustave), in sicer s tistim izmed teh načel, ki prepoveduje prekomerne posege
države (splošno načelo sorazmernosti), je po ustaljeni ustavnosodni presoji(9)
omejitev človekove pravice dopustna. Razlogi za izpodbijano ureditev, ki jih
navaja Državni zbor, so v glavnem (razen omejenih možnosti uspeha ugotovitvene
tožbe po smrti domnevnega očeta)(10) samostojni ustavno dopustni
cilji za omejitev osebnostne pravice otroka iz 35. člena Ustave. Ker poseg v
pravico iz 35. člena Ustave otroka, ki meni, da je neki pokojni moški njegov
naravni oče, zasleduje ustavno dopustne cilje, je treba oceniti še, ali je
izpodbijana ureditev v skladu s splošnim načelom sorazmernosti, to je, ali je
izpodbijani ukrep primeren in nujen za doseganje navedenih ciljev ter
sorazmeren v ožjem pomenu tega pojma.
11. V odločbi št. U-I-328/05 je šlo za
primer, ki je bil po pomembnih značilnostih podoben obravnavanemu. Šlo je
namreč za presojo togega in nefleksibilnega objektivnega prekluzivnega roka za
vložitev tožbe za ugotovitev očetovstva, ki je začel teči ob določeni starosti
otroka, ne glede na to, kdaj je otrok izvedel za okoliščine, ki so odločilne za
vložitev tožbe. Tudi rok iz drugega odstavka 92. člena ZZZDR je takšen.
12. Obravnavani primer se sicer od tistega
iz odločbe št. U-I-328/05 razlikuje, ker drugi odstavek 92. člena ZZZDR ureja
rok za posmrtno ugotavljanje očetovstva. Vendar ta razlikovalna okoliščina ne
utemelji drugačnega izida tehtanja konkurenčnih pravnih vrednot kot v odločbi
št. U-I-328/05. Tudi v tej zadevi se Ustavno sodišče ne ukvarja z oceno, ali je
izpodbijani ukrep primeren in nujen za doseganje ustavno dopustnih ciljev, ker,
enako kot v odločbi U-I-328/05, preizkus t. i. sorazmernosti v ožjem pomenu
pokaže na prekomernost ukrepa.
13. Možnost sodnega uveljavljanja otrokove
osebnostne pravice je vezana na objektivni prekluzivni rok enega leta po smrti
domnevnega očeta. Po njegovem preteku otrok ne more nikoli več na noben način
vzpostaviti pravne vezi med seboj in svojim pokojnim biološkim očetom (po
očetovi smrti je tudi priznanje očetovstva nemogoče). Rok iz drugega odstavka
92. člena ZZZDR je kratek. Še hujšo krnitev otrokovega položaja, varovanega s
35. členom Ustave, pa pomeni dejstvo, da je objektivne narave. Takšen rok
deluje strogo, trdo in rigidno. Pri presoji je namreč treba upoštevati
specifičen položaj otroka kot upravičenca za vložitev tožbe za ugotovitev
očetovstva. Po eni strani je otrok povsem odvisen od informacij, ki mu jih posredujejo
drugi. Po drugi strani je v negotovosti glede tega, v katerem časovnem trenutku
mu bo mati ali kdo drug razkril podatke, odločilne za vložitev tožbe za
ugotovitev očetovstva. Povsem mogoče je, da upoštevne informacije otrok pridobi
šele po izteku roka iz izpodbijane določbe. To pa pomeni, da je lahko kljub
skrbnemu ravnanju sodna uveljavitev njegove osebnostne pravice za vedno
onemogočena. To velja zlasti glede otrok, ki so kljub vestnemu ravnanju za
okoliščine, ki jim omogočajo vložitev tožbe za ugotovitev očetovstva, izvedeli
šele po preteku enega leta po smrti domnevnega očeta, ali glede otrok, ki
zaradi poslovne nesposobnosti niso mogli pravočasno zaščititi svojih
osebnostnih pravic.
14. Interes otroka pretehta nad interesom
pravne varnosti in potrebo po varovanju trajnosti obstoječih družinskih
razmerij, saj je otroku po izteku prekluzivnega roka odvzeta vsakršna možnost,
da kadar koli kasneje sodno uveljavi svojo pravico do poznavanja izvora.
Okoliščina, da gre v obravnavani zadevi za posmrtno ugotovitev očetovstva,
tehtanja ne more prevesiti. Poleg tega mora Ustavno sodišče upoštevati ustavno
zahtevo po enakosti pravic otrok, rojenih zunaj zakonske zveze, s tistimi, ki
so rojeni v zakonski zvezi (drugi odstavek 54. člena Ustave), katere izraz je
tudi možnost ugotavljanja očetovstva v sodnem sporu (ki sicer zagotavlja
uresničevanje pravic iz 35. člena Ustave). Ta zahteva in dolžnost države, da
varuje družino (tretji odstavek 53. člena Ustave), si ne nasprotujeta, temveč
se vsebinsko dopolnjujeta.
15. Državni zbor opozarja na omejene
dokazne možnosti ugotavljanja očetovstva po smrti domnevnega očeta. Tem
razlogom, četudi so stvarni, ni mogoče pripisati pomembne teže. Gre za težavo,
s katero morajo tožniki računati. Pri tem je treba posebej izpostaviti še, da
možnost uspeha s posmrtno vloženo tožbo za ugotovitev očetovstva, četudi bi
bila vložena zunaj časovnega okvira enega leta po smrti domnevnega očeta, ni
izključena.
16. Državni zbor nadalje izpostavlja poseg
v obstoječa premoženjskopravna razmerja pri posmrtni ugotovitvi očetovstva. Na
tem področju ima posmrtno ugotavljanje očetovstva na videz določene posebnosti.
Zapustnikov otrok (potomec) namreč sodi v krog oseb, ki dedujejo na podlagi
zakona v prvem dednem redu.(11) Če pride do oporočnega razpolaganja
z zapuščino, otrok praviloma(12) kljub takšni volji zapustnika od
dedovanja ne more biti v celoti izključen. Otrok ima namreč pravico do nujnega
deleža.(13) Res je, da osebe, za katere je bilo že ob smrti
zapustnika(14) znano, da so njegovi dediči, ne pričakujejo, da se bo
po izteku roka za vložitev tožbe za ugotovitev očetovstva iz drugega odstavka
92. člena ZZZDR pojavil še dotlej nepriznani zapustnikov otrok. Kljub temu pa
ni mogoče pritrditi Državnemu zboru, ki zatrjuje v zvezi s tem poseg v
lastninsko pravico, pridobljeno na podlagi pravnomočnega pravnega naslova.
Sklep o dedovanju, v katerem sodišče razglasi, kdo so dediči (214. člen ZD), je
namreč le deklaratorne narave.(15) Lastninsko pravico na stvareh
zapuščine pa dediči pridobijo že s smrtjo zapustnika (in ne na podlagi
pravnomočnega sklepa o dedovanju). Naknadna (posmrtna) pravna potrditev že
obstoječega sorodstvenega razmerja (sorodstveno razmerje je obstajalo že ob
smrti domnevnega očeta) in temu primerno formalno priznane dedne posledice v
razmerju do drugih dedičev zapustnika zato lahko učinkujejo (le) kot krhanje
trdnosti in stabilnosti njihovega premoženjskega položaja, na katerega so se
lahko zanesli (upravičeno, če so bili v dobri veri). Vendar dejstvo, da se
kasneje (po smrti zapustnika ali celo po izdaji sklepa o dedovanju)(16) pojavi
novi dedič (oziroma nekdo, ki zase trdi, da to je), dednemu pravu ni tuje.(17)
Prav zato dedno pravo tudi opredeljuje pogoje uveljavljanja dednopravnih
zahtevkov v tovrstnih primerih, ki so namenjeni varstvu zaupanja v pravo,
pravni varnosti in zaščiti dobre vere oseb, ki so že prevzele predmete
zapuščine in z njimi razpolagale (oziroma so že pred smrtjo zapustnika prejele
določeno premoženje na podlagi darilnih pogodb). V zvezi s tem je treba izpostaviti
zastarljivost dediščinske tožbe po 141. členu ZD.(18) Poleg tega
breme poseganja v obstoječe pravne položaje oseb, ki so menile, da so (edini)
dediči, olajšuje tudi sodna praksa, po kateri ima tožnik iz dediščinske tožbe
na razpolago dajatveni zahtevek na izročitev (samo) tistih stvari in tiste
vrednosti zapuščine, ki je v času tožbe obstajala, ter seveda od tistih oseb,
ki jo imajo v posesti.(19) Drugi »omilitveni mehanizem«, ki deluje
proti dediču kot upravičencu do nujnega deleža, je zastarljivost tožbe po 41.
členu ZD (zmanjšanje oporočnih razpolaganj se lahko zahteva v treh letih od
razglasitve oporoke, vrnitev daril pa v treh letih od zapustnikove smrti
oziroma od dneva, ko je postala pravnomočna odločba o njegovi razglasitvi za
mrtvega oziroma odločba, s katero se ugotavlja njegova smrt). S potekom časa
tako pridobi zaupanje v trdnost premoženjskega položaja tistih, ki niso
pričakovali, da se bo na podlagi pravnomočne ugotovitvene sodbe o očetovstvu
naknadno pojavila oseba, ki jim bo konkurirala pri dednopravnih upravičenjih,
trajno zaščito in pravni pomen. Navedeni določbi 41. in 141. člena ZD jim
omogočata pravno varstvo, nudili pa bi jim ga tudi, če pravni red ne bi urejal
prekluzivnega roka za posmrtno ugotavljanje očetovstva. Zato poseg v obstoječa
premoženjskopravna razmerja ne more biti jeziček na tehtnici ustavnopravnih
vrednot, ki bi presojo Ustavnega sodišča nagnil v smer ohranitve izpodbijane
določbe v pravnem redu.
17. Državni zbor se sklicuje še na pravico
do zasebnosti in osebnostne pravice domnevnega očeta in njegovih svojcev (ki
naj bi bili v primeru ugotavljanja očetovstva po smrti tožene stranke). V tej
zvezi se Državni zbor sklicuje na pravico do pietete (v zvezi z morebitnim
izkopom posmrtnih ostankov) ter na pravico do zasebnosti svojcev, ki utegne
biti prizadeta v postopku posmrtnega ugotavljanja očetovstva, v katerem po
sodni praksi nastopajo na strani tožene stranke. Glede izkopa posmrtnih
ostankov pokojnega očeta zaradi pridobitve genetskega materiala za ugotavljanje
očetovstva v civilnih postopkih se Ustavnemu sodišču niti ni treba
opredeljevati do vprašanja, pod kakšnimi pogoji (in ali sploh) je dopusten v
slovenskem pravnem redu. Poleg tega se vprašanje dopustnosti ekshumacije v teh
postopkih zastavlja povsem enako že ob sedanji ureditvi, ki znotraj
prekluzivnega roka dopušča posmrtno ugotavljanje očetovstva.(20) Pravni
položaji dedičev pokojnega domnevnega očeta (po ustaljeni sodni praksi ob
odsotnosti drugačne zakonske ureditve nastopajo v tovrstnih pravdah na strani
tožene stranke),(21) varovani v okviru 35. člena Ustave, so lahko
prizadeti že z dolžnostjo sodelovanja v pravdi za ugotovitev očetovstva. V tej
se ugotavlja osebno (sorodstveno) razmerje, ki jim je kot tako tuje. Po naravi
stvari pa v pravdi prihaja do razkritja intimnih podrobnosti iz življenja
pokojnega domnevnega očeta in posledično lahko tudi iz njihovega preteklega
družinskega življenja. Razveljavitev obstoječega izpodbijanega prekluzivnega
roka iz drugega odstavka 92. člena ZZZDR bi sicer povečala število posmrtnih
sodnih ugotavljanj očetovstva in s tem tudi število takih posegov v zasebno
sfero pokojnikovih svojcev. Vendar te negativne posledice odtehta uveljavljanje
prav tako ustavno zaščitene pravice otroka do poznavanja lastnega izvora, ki je
po veljavni ureditvi po smrti domnevnega očeta močno okrnjena.
18. Specifične značilnosti ugotavljanja
očetovstva po smrti domnevnega očeta torej ne morejo odločilno vplivati na
oceno ustavne skladnosti presojanega posega v otrokovo pravico iz 35. člena
Ustave. Poseg v otrokovo osebnostno pravico do poznavanja izvora (35. člen
Ustave) je glede na vse navedeno prekomeren. Nedopusten je način določitve
prekluzivnega roka za vložitev tožbe za ugotovitev očetovstva, ker nesorazmerno
omejuje pravico otroka, da izve za svoj izvor: teža posledic ocenjevanega
posega ni sorazmerna koristim, ki jih tovrstna zakonska ureditev prinaša. Zato
je protiustavno, da se rok izteče v enem letu od smrti domnevnega očeta, ne
glede na starost otroka in njegovo sposobnost uveljaviti svoje pravice ter ne
glede na njegovo seznanjenost s pravno pomembnimi okoliščinami. Takšna ureditev
nesorazmerno omejuje pravico otroka, da izve, kdo je (bil) njegov biološki oče,
in da vzpostavi pravno priznano starševsko razmerje, četudi šele posthumno.
19. Glede na navedeno je drugi odstavek 92.
člena ZZZDR v delu, v katerem določa enoletni rok po smrti domnevnega očeta za
vložitev tožbe otroka za ugotovitev očetovstva, v neskladju s 35. členom
Ustave. Zato ga je Ustavno sodišče v tem delu razveljavilo (1. točka izreka).
20. Zakonodajalec je z razveljavljeno
določbo sicer zasledoval ustavno dopusten cilj. Gre za izrazito občutljivo
področje, na katerem se soočajo številni nasprotujoči si interesi s področja
zasebnosti in osebnostnih pravic (35. člen Ustave) ter zasebne lastnine in
dedovanja (33. člen Ustave). Kot je Ustavno sodišče poudarilo že v odločbi št.
U-I-328/05, določitev prekluzivnega roka za vložitev tožbe za ugotovitev
očetovstva sama po sebi ni ustavno sporna. To velja tudi po smrti domnevnega
očeta. Ključno je, na kakšen način je rok določen. Zakonodajalec bi tako lahko
določil subjektivni rok, ki teče od trenutka dalje, ko otrok izve za
okoliščine, odločilne za vložitev tožbe, vendar v vsakem primeru ne začne teči
pred pridobitvijo polne procesne sposobnosti otroka. Otroku so na voljo še
nekatere druge možnosti za omejitev posega v vrednote pravne varnosti in
obstoječih družinskih razmerij, ki ga pomeni uspešna sodna ugotovitev
očetovstva.(22) Zelo pomembno je tudi, da drugi odstavek 92. člena
ZZZDR ob razveljavitvi prekluzivnega roka ni več določba, kakršno je imel
zakonodajalec pred očmi, ko je sprejemal ZZZDR. Zaradi posebne občutljivosti
področja družinskega prava je prav, da ima zakonodajalec možnost še pred
učinkovanjem razveljavitve zakona (in ne le, kot običajno, po njej) oceniti,
kako želi, glede na to odločbo, dodatno uskladiti nasprotujoče si interese na
področju ugotavljanja očetovstva. Ustavno sodišče se je glede na vse navedeno
odločilo za razveljavitev z enoletnim odložnim rokom (2. točka izreka).
21. Ni izključeno, da poleg postopka, iz
katerega izvira obravnavana zahteva, teče še več sodnih postopkov, v katerih bi
bilo treba uporabiti razveljavljeni del drugega odstavka 92. člena ZZZDR;
dodatni takšni postopki pa se utegnejo začeti še pred potekom enoletnega
odložnega roka iz 2. točke izreka te odločbe Ustavnega sodišča. V teh zadevah
so (ali bodo) pristojna sodišča soočena z vprašanjem, ali in kako uporabiti
določbo zakona, ki je bila sicer spoznana za protiustavno, vendar zaradi tega,
ker še ni potekel razveljavitveni odložni rok, še ni izločena iz pravnega reda.
Ustavno sodišče je zato na podlagi drugega odstavka 40. člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo – v
nadaljevanju ZUstS) določilo način izvršitve te odločbe (3. točka izreka).
Sodiščem je naložilo, da do uveljavitve morebitne nove zakonske ureditve
posmrtnega ugotavljanja očetovstva oziroma najdlje do izteka razveljavitvenega
odložnega roka prekinejo sodne postopke ugotavljanja očetovstva, začete kasneje
kot eno leto po smrti domnevnega očeta.(23) Dolžnost prekinitve se
nanaša na že začete postopke ali na tiste, ki šele bodo začeti pred sodišči
prve stopnje, ter tudi na postopke na pritožbeni stopnji in z izrednimi
pravnimi sredstvi. Ustavno sodišče se ni odločilo za avtomatično prekinitev
vseh tovrstnih postopkov že z učinkovanjem te odločbe, ker je treba sodiščem
prepustiti odločitev, ali sploh gre za postopek, v katerem bi moralo sodišče
zavreči tožbo na podlagi protiustavnega pravila o prekluzivnem roku za vložitev
otrokove tožbe, ker utegne biti sporen datum smrti domnevnega očeta. Namen
prekinitve sodnih postopkov je, da se v konkretnih sporih prepreči uporaba
ureditve, ki jo je s to odločbo Ustavno sodišče razveljavilo z odložnim rokom,
ter da se na ta način omogoči uporaba morebitne nove in ustavnoskladne zakonske
ureditve rokov.
C.
22. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 43. člena in drugega odstavka 40. člena ZUstS in druge alineje
drugega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št.
86/07, 54/10 in 56/11) v sestavi: predsednik dr. Ernest Petrič ter sodnice in
sodniki dr. Mitja Deisinger, dr. Dunja Jadek Pensa, mag. Marta Klampfer, dr.
Etelka Korpič - Horvat, mag. Miroslav Mozetič, Jasna Pogačar, dr. Jadranka
Sovdat in Jan Zobec. Prvo točko izreka je sprejelo soglasno. Drugo in tretjo
točko izreka je sprejelo z osmimi glasovi proti enemu. Proti je glasovala
sodnica Klampfer.
dr. Ernest Petrič l.r.
Predsednik
______________________________
(1) Predlagatelj je prekinil postopek odločanja o
pritožbi tožnika zoper sklep, s katerim je sodišče prve stopnje na podlagi
drugega odstavka 92. člena Zakona o zakonski zvezi in družinskih razmerjih (v
nadaljevanju ZZZDR) zavrglo tožnikovo tožbo na ugotovitev očetovstva kot
prepozno.
(2) Navedena določba se, ob upoštevanju dejstva, da
je Ustavno sodišče del norme iz njenega prvega odstavka razveljavilo z odločbo
št. U-I-328/05, glasi:
»(1) Tožbo na ugotovitev očetovstva za otroka,
rojenega izven zakonske zveze, lahko vloži v otrokovem imenu mati, dokler
izvršuje roditeljsko pravico, oziroma otrokov skrbnik s privolitvijo centra za
socialno delo, otrok pa, ko postane polnoleten.
(2) Tožba se lahko vloži tudi po smrti domnevnega
očeta, vendar najkasneje eno leto po njegovi smrti.«
(3) Člen 95 ZZZDR določa, da se določbe o
ugotavljanju očetovstva primerno uporabljajo tudi pri ugotavljanju materinstva.
(4) Primerjaj s 5. točko odločbe Ustavnega sodišča
št. U-I-85/10.
(5) Pozitivne obveznosti države je na področju
zagotavljanja spoštovanja družinskega in zasebnega življenja izpostavilo tudi
Evropsko sodišče za človekove pravice (v nadaljevanju ESČP). Poudarilo je, da
lahko narekujejo tudi sprejetje ukrepov, ki učinkujejo na področju razmerij med
posamezniki. Glej npr. sodbo ESČP v zadevi Mikulić proti Hrvaški z dne 7. 2.
2002, v kateri je ESČP ugotovilo, da postopek hrvaških sodišč ni ustrezal
zahtevi po zagotavljanju pravičnega ravnotežja med pravico pritožnice, da brez
nepotrebnega odlašanja odpravi negotovost glede osebne identitete, in pravico
domnevnega očeta, da se ne podvrže testiranju DNK.
(6) Tako Ustavno sodišče že v odločbi št.
U-I-328/05.
(7) ESČP je v sodbi v zadevi Jäggi proti Švici z dne
13. 7. 2006 odločilo, da je bila kršena pravica do zasebnega življenja iz 8.
člena EKČP starejšemu moškemu, ki ni mogel doseči testiranja DNK posmrtnih
ostankov domnevnega očeta, ki bi dokončno potrdilo ali ovrglo dvome o
očetovstvu. ESČP je poudarilo, da interes posameznika, da izve za identiteto svojih
staršev, z leti ne izgine, kvečjemu nasprotno. V konkretni zadevi ugotovitev
očetovstva sicer ne bi imela nobenih premoženjskih posledic.
(8) Glavna sta gotovo možnost zakonitega dedovanja
in uveljavljanja nujnega deleža po starših in starševska dolžnost preživljanja
otroka.
(9) Glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-18/02 z
dne 24. 10. 2003 (Uradni list RS, št. 108/03, in OdlUS XII, 86); 25. točka
obrazložitve.
(10) Ta razlog je Ustavno sodišče sicer upoštevalo
pri oceni sorazmernosti presojanega posega. Če je namreč težko pričakovati
uspeh v postopku ugotavljanja očetovstva, ki sam po sebi posega v druge pravne
vrednote, na katere se sklicuje nasprotni udeleženec (pravica do zasebnosti),
so pričakovane koristi od ukinitve izpodbijanega roka sorazmerno manjše.
(11) Glej 10. in 11. člen Zakona o dedovanju (Uradni
list SRS, št. 15/76, 23/78, in Uradni list RS, št. 67/01 – v nadaljevanju ZD).
(12) Nujne dediče je sicer dopustno razdediniti ali
jim odvzeti nujni delež v korist njihovih potomcev (členi 42 do 45 ZD).
(13) Glej prva odstavka 25. in 26. člena ter 27.
člen ZD.
(14) Dedovanje po umrlem se uvede s smrtjo (prvi
odstavek 123. člena ZD). Tedaj preide na dediče pokojnikova zapuščina (132.
člen ZD).
(15) Pravnomočni sklep o dedovanju ali o volilu veže
le stranke, ki so sodelovale v zapuščinskem postopku, kolikor jim ni priznana
pravica, da lahko uveljavljajo svoj zahtevek v pravdi (220. člen ZD).
(16) Iz 223. in 224. člena ZD izhaja, da zapuščinsko
sodišče, če po pravnomočnosti sklepa o dedovanju oseba, ki ni sodelovala v
zapuščinskem postopku, uveljavlja kakšno pravico do zapuščine kot dedič, ne
opravi nove zapuščinske obravnave, temveč napoti to osebo, da lahko uveljavlja
svojo pravico v pravdi, kakor tudi, da se zapuščinski postopek ne obnovi, temveč
lahko stranke uveljavljajo svoje pravice v pravdi, kadar je zapuščinska
obravnava končana s pravnomočnim sklepom o dedovanju ali sklepom o volilu, pa
so dani pogoji za obnovo postopka po določbah pravdnega postopka.
(17) V zvezi s tem je za konkretni sodni spor
(tožnik se je namreč rodil po smrti zatrjevanega očeta) tudi pomembna določba
drugega odstavka 125. člena ZD, ki podeljuje dedno sposobnost otroku, ki je bil
le že spočet ob uvedbi dedovanja, s fikcijo, da velja za rojenega, pod pogojem,
da se rodi živ.
(18) Iz določbe 141. člena ZD sledi, da pravica
zahtevati zapuščino kot zapustnikov dedič zastara naproti poštenemu posestniku
v enem letu, odkar je dedič izvedel za svojo pravico in za posestnika stvari
zapuščine, najpozneje pa v desetih letih, računajoč za zakonitega dediča od
zapustnikove smrti, za oporočnega dediča pa od razglasitve oporoke; nasproti
nepoštenemu posestniku zastara ta pravica v dvajsetih letih. Institut
zastaranja po 141. členu ZD velja za tiste posestnike, ki imajo v posesti
zapuščinske predmete kot svojo dediščino. V. Rijavec, Dedovanje, procesna
ureditev, Gospodarski vestnik, Ljubljana 1999, str. 264.
(19) Glej sklep Vrhovnega sodišča št. II Ips
362/2001 z dne 7. 2. 2002.
(20) Državni zbor sam našteva določena druga dokazna
sredstva, ki pridejo v poštev po smrti domnevnega očeta (izvedba dokaza s
pričami ali zaslišanjem strank); temu je mogoče dodati vsaj še možnost
antropološke primerjave po fotografijah ali posnetkih in hipotetično možnost
uporabe (za testiranje) genetskega materiala pokojnega moškega, ki je že na
voljo v medicinskih ali podobnih ustanovah.
(21) Glej npr. sodbo Vrhovnega sodišča št. II Ips
702/1994 z dne 10. 11. 1994.
(22) Glej 14. točko odločbe Ustavnega sodišča št.
U-I-328/05.
(23) Kar pa ne pomeni, da v času prekinitve
postopkov (ali tudi pred pravdo oziroma po njej) ne bi bilo mogoče predlagati
zavarovanja dokazov v skladu s členi 264 do 268 Zakona o pravdnem postopku
(Uradni list RS, št. 73/07 – uradno prečiščeno besedilo in 45/08 – ZPP).