Številka: U-I-74/12-6
Datum: 13. 9. 2012
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Okrajnega sodišča v Celju, na seji 13. septembra
2012
o d l o č i l o:
V petem odstavku 98. člena Zakona o pravdnem postopku (Uradni
list RS, št. 73/07 – uradno prečiščeno besedilo in 45/08) se razveljavita
besedi »tožbo ali«.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Predlagatelj je vložil zahtevo za oceno
ustavnosti petega odstavka 98. člena Zakona o pravdnem postopku (v nadaljevanju
ZPP), ki določa, da sodišče odvetniku, ki vlogi ni predložil pooblastila, ne
dovoli, da začasno opravlja pravdna dejanja za stranko, ampak tožbo ali pravno
sredstvo takoj zavrže. Po presoji predlagatelja je navedena določba v neskladju
s pravico do sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave. Predlagatelj
se sklicuje na odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-200/09 z dne 20. 5. 2010
(Uradni list RS, št. 50/10) in poudarja, da lahko takojšnje zavrženje tožbe,
vložene po odvetniku, ki ji ni predloženo pooblastilo za zastopanje stranke, v
določenih primerih privede do tega, da stranka svoje pravice ne bo mogla nikoli
več uveljaviti. Ne dvomi, da peti odstavek 98. člena ZPP zasleduje cilje
(predvsem zagotavljanje sojenja brez nepotrebnega odlašanja v zvezi s krepitvijo
načela skrbnega in odgovornega ravnanja strank), ki so ustavno dopustni cilji
za omejitev človekove pravice do sodnega varstva. Vendar naj bi bil izpodbijani
poseg prekomeren, saj določa izjemno hudo sankcijo za procesne napake, lahko
tudi zgolj pomote, posledice pa nosi stranka. Predlagatelj meni, da gre –
podobno kot v zadevi iz odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-200/09 – pri petem
odstavku 98. člena ZPP za določbo, ki prinaša negativne posledice, ki so očitno
nesorazmerne z njenim pozitivnim vplivom na pospešitev postopka. Izpostavlja
zlasti možnost trajne izgube pravice do sodnega varstva stranke. Vložitev
popolnega in podpisanega pooblastila naj bi se po zahtevnosti za odvetnika
približevala njegovi dolžnosti navedbe obveznih sestavin tožbe; zaradi te opustitve
pa naj ne bi bilo več mogoče zavreči odvetnikove tožbe brez pozivanja na
dopolnitev. Predlagatelj se zavzema za razveljavitev petega odstavka 98. člena
ZPP, in sicer v obsegu, ki še ni bil predmet ustavnosodne presoje (torej glede
takojšnjega zavrženja tožbe in pritožbe).
2. Državni zbor Republike Slovenije na
zahtevo ni odgovoril.
B.
3. Člen 156 Ustave nalaga sodišču, ki pri
odločanju v konkretni zadevi oceni, da je zakon, ki bi ga moralo uporabiti,
protiustaven, naj postopek prekine in začne postopek pred Ustavnim sodiščem.
Prekinitev postopka in mnenje sodišča o nujnosti uporabe določenega zakona ali
dela zakona v sodnem postopku sta kot pogoja za začetek postopka za oceno
ustavnosti določena tudi v 23. členu Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS,
št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo – v nadaljevanju ZUstS). Okrajno sodišče
v Celju je s pravnomočnim sklepom o prekinitvi pravdnega postopka do odločitve
Ustavnega sodišča o zahtevi utemeljilo obstoj procesnih predpostavk za
vsebinsko odločanje o zahtevi za oceno ustavnosti petega odstavka 98. člena
ZPP.
4. Predlagatelj zahteva odločitev Ustavnega
sodišča o izpodbijani določbi v obsegu, ki se nanaša na postopke pred sodišči
prve in druge stopnje. Ustavno sodišče je opravilo presojo petega odstavka 98.
člena ZPP, kolikor se nanaša na postopek s tožbo, saj so le za presojo v tem
obsegu podane procesne predpostavke.(1)
5. Člen 98 se v celoti glasi:
»Pooblaščenec mora predložiti pooblastilo
ali izkazati pooblastilo, dano pravni osebi, pri prvem pravdnem dejanju.
Sodišče lahko dovoli, da opravlja pravdna
dejanja za stranko začasno oseba, ki ni predložila pooblastila, vendar pa ji
hkrati naloži, da v določenem roku predloži pooblastilo ali izkaže odobritev
stranke za opravljena pravdna dejanja.
Dokler ne poteče rok za predložitev
pooblastila, odloži sodišče izdajo odločbe; če pa preteče ta rok brez uspeha,
nadaljuje postopek, ne da bi upoštevalo dejanja, ki jih je opravila oseba brez
pooblastila.
Če pooblaščenec v roku, ki ga je določilo
sodišče, ne predloži pooblastila za vložitev tožbe ali pravnega sredstva,
sodišče tožbo oziroma pravno sredstvo zavrže.
Ne glede na določbe prejšnjih odstavkov
sodišče ne dovoli odvetniku, da začasno opravlja pravdna dejanja za stranko, če
vlogi ni predložil pooblastila, ampak tožbo ali pravno sredstvo zavrže.
Sodišče mora med postopkom ves čas paziti,
ali je tisti, ki nastopa kot pooblaščenec, upravičen za zastopanje. Če ugotovi,
da tisti, ki nastopa kot pooblaščenec, ni upravičen za zastopanje, razveljavi
opravljena pravdna dejanja, razen če jih je stranka pozneje odobrila.«
6. Obstoj veljavnega pooblastila je
procesna predpostavka, na katero sodišče pazi po uradni dolžnosti.(2) Pooblaščenec
mora pooblastilo predložiti pri prvem procesnem dejanju, ki ga opravi v imenu
stranke.(3) Na podlagi izpodbijane določbe (v presojanem delu)
sodišče prve stopnje takoj zavrže tožbo, vloženo po odvetniku, če ji odvetnik
ni predložil pooblastila. Sodišče torej v primeru strank, ki jih v pravdi
(domnevno) zastopajo odvetniki, ne sme opraviti postopka s pozivanjem
domnevnega pooblaščenca na predložitev pooblastila ali izkaz odobritve za
pravdna dejanja, ki ga za stranke, ki jih zastopajo drugi pooblaščenci, omogoča(4)
drugi odstavek 98. člena ZPP. Sodna praksa in teorija izpodbijano določbo
razlagata relativno omejujoče. Že iz jezikovne razlage izhaja, da se peti
odstavek 98. člena ZPP nanaša le na vloge, ki jim ni predloženo pooblastilo
odvetniku.(5) Nadalje je začasno zastopanje po odvetniku, ki ni
predložil pooblastila, nedopustno le v zvezi z vlogami, ki jih peti odstavek
98. člena ZPP izrecno ureja, torej v zvezi s tožbo in pravnimi sredstvi, ne pa
tudi v zvezi z odgovorom na tožbo oziroma drugimi defenzivnimi vlogami. Te po
oceni Vrhovnega sodišča niso izvzete iz splošne ureditve, opredeljene v drugem
in tretjem odstavku 98. člena ZPP.(6) Pravilna uporaba petega
odstavka 98. člena ZPP preprečuje zavrženje tožbe potem, ko je tožeča stranka
pomanjkljivost že odpravila.(7) Na njeni podlagi ni mogoče zavreči
niti nasprotne tožbe, za katero ni posebnega pooblastila.(8) Pooblastilo,
ki je v procesno-tehničnem smislu priloga vloge, se lahko v skladu s 107.
členom ZPP predloži v izvirniku ali v prepisu;(9) tretji odstavek
107. člena ZPP pa določa, kdo lahko zahteva predložitev pooblastila ali druge
listine v izvirniku. Poleg tega specialna določba tretjega odstavka 97. člena
ZPP za primer dvoma o pristnosti pisnega pooblastila sodišču omogoča, da s
sklepom odredi, naj se predloži overjeno pooblastilo. Peti odstavek 98. člena
ZPP ne zajema samo primerov, ko odvetnik ni predložil (nikakršnega)
pooblastila, ampak tudi primere, ko je predložil nepopolno oziroma nepravilno
pooblastilo.(10)
7. Takojšnje zavrženje po odvetniku vložene
tožbe na podlagi izpodbijane določbe ne pomeni meritorne odločitve o strankinem
zahtevku. Praviloma lahko tožnik pravočasno vloženo zavrženo tožbo vloži znova
in poskuša s tem zavarovati svoja materialnopravna upravičenja. Pri tem se mu –
če deluje dovolj hitro – ni treba bati uspešne toženčeve obrambe z ugovorom zastaranja.(11)
Kljub temu je očitno, da ima peti odstavek 98. člena ZPP v praksi lahko
učinek trajne izgube možnosti sodnega varstva tožnikovih pravic in pravnih
interesov. Sodišče lahko na njegovi podlagi sicer pravočasno vloženo tožbo
zavrže po poteku morebitnega prekluzivnega roka za vložitev tožbe, kar pripelje
do tega, da imetnik materialne pravice te nikoli več ne bo mogel prisilno
uveljaviti. Kot je navedlo Ustavno sodišče v 13. točki obrazložitve odločbe št.
U-I-200/09, so prekluzivni roki pogosto precej kratki in se pojavljajo na
posebej občutljivih področjih, kjer je močno izražena potreba po varstvu
šibkejših strank. V sporih nepremoženjske narave iz družinskih razmerij tudi
morebitni odškodninski zahtevek zoper odvetnika, ki tožbi malomarno ni priložil
pooblastila, ne pomeni ustreznega varstva.(12) Glede prekluzivnih
rokov ni pravila, enakega tistemu iz prvega odstavka 367. člena OZ, ali kakšne
druge možnosti odvrniti ali sanirati učinke zamude.
8. Predlagatelj izpodbijani ureditvi očita,
da posega v pravico tožeče stranke do sodnega varstva (prvi odstavek 23. člena
Ustave). To je pravica vsakogar, da o njegovih pravicah in dolžnostih ter o
obtožbah proti njemu brez nepotrebnega odlašanja odloča neodvisno,
nepristransko in z zakonom ustanovljeno sodišče. Pravica do sodnega varstva
zagotavlja možnost predložitve zadeve sodišču, ki bo v zadevi v razumnem času
vsebinsko (meritorno) odločilo, odločilo torej o tem, ali je tožbeni zahtevek
po materialnem pravu utemeljen ali neutemeljen. Določitev procesnih predpostavk
za meritorno odločanje lahko pomeni omejitev človekove pravice do sodnega
varstva. Peti odstavek 98. člena ZPP, ki vsebuje sankcijo za vložitev tožbe po
odvetniku, ki ji ni predloženo pooblastilo, sam po sebi še ne omejuje človekove
pravice iz prvega odstavka 23. člena Ustave oziroma ne posega vanjo. Zavrženje
tožbe namreč ni ovira za njeno ponovno vložitev. Vendar ima ob součinkovanju s
togimi in kratkimi prekluzivnimi roki za vložitev številnih tožb iz civilnih in
tudi delovnih in socialnih razmerij izpodbijana določba učinke posega v pravico
do sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave.(13)
9. Človekove pravice je mogoče omejiti le v
primerih, ki jih izrecno določa Ustava, ali zaradi varstva pravic drugih
(tretji odstavek 15. člena Ustave). Če je zakonodajalec zasledoval ustavno
dopusten cilj in če je omejitev skladna z načeli pravne države (2. člen
Ustave), in sicer s tistim izmed teh načel, ki prepoveduje prekomerne posege
države (splošno načelo sorazmernosti), je po ustaljeni ustavnosodni presoji(14)
omejitev človekove pravice dopustna.
10. Predlagatelj niti ne izpodbija obstoja
ustavno dopustnega cilja za omejitev pravice do sodnega varstva, saj navaja, da
sta takšna cilja izpodbijane določbe zagotavljanje sojenja brez nepotrebnega
odlašanja ter zagotavljanje skrbnega in odgovornega ravnanja strank.
Izpodbijano določbo je v ZPP uvedel 17. člen Zakona o spremembah in dopolnitvah
Zakona o pravdnem postopku (Uradni list RS, št. 45/08 – v nadaljevanju ZPP-D).
Iz zakonodajnega gradiva izhaja, da je eden od temeljnih ciljev ZPP-D izpeljati
in praktično uveljaviti načelo, da je tudi odgovornost strank in njihovih
pooblaščencev, da pripomorejo k pospešitvi in koncentraciji postopka.(15) V
tej zvezi naj bi bilo pomembno, da odvetnik opravlja svoje delo kot svoboden
poklic, je pravni strokovnjak z izkušnjami z zastopanjem pred sodišči, zato se
od njega lahko in tudi mora pričakovati večja stopnja skrbnosti kot pri drugih
strankah. S predlagano ureditvijo naj bi se krepila odgovornost odvetnika za
hitrejše in učinkovitejše vodenje postopka ter tudi za kvalitetno in strokovno
zastopanje strank pred sodišči.(16) Po mnenju Ustavnega sodišča so
navedeni cilji ustavno dopustni cilji za omejitev človekove pravice tožeče
stranke iz prvega odstavka 23. člena Ustave, saj so vsebinsko povezani z
varstvom iste človekove pravice tožene stranke, zlasti v njenem vidiku sojenja
brez nepotrebnega odlašanja.
11. Ker presojani poseg v pravico do sodnega
varstva tožečih strank zasleduje ustavno dopusten cilj in s tega vidika ni
nedopusten, je treba oceniti še, ali je izpodbijana ureditev v skladu s
splošnim načelom sorazmernosti. V tem okviru Ustavno sodišče najprej opravi
presojo z vidika kriterija primernosti, kjer preveri, ali je ocenjevani poseg
primeren za dosego zasledovanega cilja v tem smislu, da je ta cilj s posegom v
človekovo pravico dejansko mogoče doseči. Ni mogoče zanikati, da lahko peti
odstavek 98. člena ZPP z grožnjo takojšnjega zavrženja tožbe, ki ji odvetnik ni
priložil pooblastila, in posledičnega nastanka nepopravljivih posledic takega
zavrženja za odvetnikovo stranko deluje na odvetnike preventivno in tako
zagotovi, da je vloženih več tožb skupaj s pravilnimi in popolnimi pooblastili,
kar omogoča nekoliko hitrejši potek in zaključek pravdnih postopkov. Zdi se, da
ta učinek ni povsem hipotetične narave, ampak je do njega relativno kmalu po
uveljavitvi ZPP-D dejansko prišlo.(17)
12. V okviru presoje skladnosti posega v
človekovo pravico s splošnim načelom sorazmernosti Ustavno sodišče presoja
tudi, ali je poseg sploh nujen (nujno potreben) za dosego zasledovanega cilja v
smislu, da cilja ni mogoče (v enaki meri) doseči z blažjim posegom ali celo
brez posega, in ali je teža posledic ocenjevanega posega v prizadeto človekovo
pravico sorazmerna vrednosti zasledovanega cilja oziroma koristim, ki bodo
zaradi posega nastale.
13. Sankcija iz petega odstavka 98. člena
ZPP ni nujna za pospešitev postopka v zvezi z okrepljenim načelom dolžne skrbnosti
odvetnikov. Gre za sankcijo, ki primarno prizadene predvsem stranko, odvetnika
pa šele sekundarno in pogojno, če bo stranki odškodninsko odgovarjal zaradi
opustitve predložitve pooblastila, ki je onemogočila meritorno odločanje o
njeni pravici. Vsaj enak (verjetno pa še večji) učinek bi imela določitev
posebne kazenske takse, ki bi jo moral dokončno iz svojega žepa plačati
odvetnik, na tek postopka pa ne bi vplivala.(18) To pa pomeni, da bi
bilo dopustni cilj omejitve človekove pravice do sodnega varstva mogoče doseči
brez kakršnega koli posega v človekove pravice stranke.
14. Poleg tega je poseg tudi nesorazmeren.
Pri tem je odločilnega pomena dejstvo, da zaradi petega odstavka 98. člena ZPP
prihaja do zelo intenzivnih posegov v človekovo pravico do sodnega varstva, in
to tudi tedaj, ko odvetnik tožbi ni priložil pooblastila zaradi lapsusa, višje
sile, nezakrivljene napake in v drugih primerih, ko jim ni mogoče očitati
nezadostne skrbnosti strokovnjaka.(19) Zavrženje po odvetniku
vložene tožbe brez pozivanja na predložitev pooblastila ima za posledico trajno
izgubo pravice do sodnega varstva stranke, ki je imetnik pravice materialnega
prava, če je že potekel prekluzivni rok za varstvo te pravice (7. točka
obrazložitve te odločbe). Za oceno teže posega v strankino pravico do sodnega
varstva je pomembno tudi to, da se s takojšnjim zavrženjem tožbe pravzaprav
kaznuje stranka za odvetnikovo napako. Velika teža posledic izpodbijane določbe
je tako očitno nesorazmerna z morebitnimi njenimi koristmi oziroma pozitivnim
vplivom na pospešitev postopka. Pri oceni obsega koristi – torej že navedenega
preventivnega učinka na ravnanje odvetnikov, ki prihrani določeno število
pozivov na predložitev pooblastila – je namreč treba upoštevati, da pozivanje
na predložitev pooblastila praviloma povzroči le krajši zastoj v postopku.(20)
15. Glede na vse navedeno izpodbijana
ureditev prekomerno posega v človekovo pravico tožečih strank iz prvega
odstavka 23. člena Ustave. Zato je Ustavno sodišče v petem odstavku 98. člena
ZPP razveljavilo besedi »tožbo ali«.
C.
16. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 43. člena ZUstS in druge alineje drugega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10 in 56/11) v
sestavi: podpredsednik mag. Miroslav Mozetič ter sodnice in sodnika dr. Mitja
Deisinger, dr. Dunja Jadek Pensa, mag. Marta Klampfer, dr. Etelka Korpič -
Horvat, Jasna Pogačar, dr. Jadranka Sovdat in Jan Zobec. Odločbo je sprejelo
soglasno.
mag. Miroslav Mozetič l.r.
Podpredsednik
_____________________________
(1) Okrajno sodišče v Celju je namreč vložilo
zahtevo za oceno ustavnosti, ker bi sicer moralo zavreči tožbo, vloženo po
odvetniku, kateri je bilo priloženo nepodpisano pooblastilo.
(2) A. Galič v: L. Ude in A. Galič (ured.), Pravdni
postopek, zakon s komentarjem, 1. knjiga, Uradni list in GV Založba, Ljubljana
2005, str. 407.
(3) Prav tam, str. 404.
(4) Čeprav drugi odstavek 98. člena ZPP izrecno
določa, da sodišče »lahko« dovoli, da pravdna dejanja za stranko začasno
opravlja oseba, ki ni predložila pooblastila, iz načelnega pravnega mnenja
občne seje Vrhovnega sodišča z dne 18. 12. 1996 vsaj za vložitev tožbe brez
pooblastila velja, da sodišče domnevnega pooblaščenca mora pozvati, naj v
določenem roku predloži pooblastilo ali izkaže tožnikovo odobritev. Seveda to
prav zaradi izpodbijane določbe petega odstavka 98. člena ZPP ne velja za
tožbe, ki so jih v imenu strank vložili odvetniki.
(5) A. Galič v: L. Ude in A. Galič (ured.), Pravdni
postopek, zakon s komentarjem spremenjenih členov, 4. knjiga, Uradni list
Republike Slovenije in GV Založba, Ljubljana 2010, str. 67, navaja za primer,
ko na prvi narok pristopi odvetnik brez pooblastila, da velja možnost iz
drugega odstavka 98. člena ZPP o tem, da sodišče osebi, ki se predstavlja kot
pooblaščenec, lahko dovoli zastopanje na naroku.
(6) Vrhovno sodišče je v sklepu št. II Ips 326/2010
z dne 11. 11. 2010 poudarilo, da je v petem odstavku 98. člena ZPP urejena
izrazito stroga izjema od siceršnjega ravnanja v zvezi s predložitvijo pooblastil,
zato jo je treba utesnjujoče razlagati.
(7) Sodba Višjega sodišča v Ljubljani št. I Cpg
662/2010 z dne 11. 8. 2010.
(8) Tako Višje sodišče v Ljubljani v sklepu št. III
Cp 1231/2009 z dne 27. 5. 2009, vendar izrecno le za primer, ko je tožena stranka
že pooblastila odvetnika za obrambo v določeni zadevi, kar je po oceni sodišča
pomenilo, da ga je pooblastila tudi za vložitev nasprotne tožbe.
(9) Ustavno sodišče je v odločbi št. Up-648/09 z dne
14. 6. 2012 (Uradni list RS, št. 53/12) sprejelo stališče, da je razlaga
Vrhovnega sodišča, da pooblastilo, predloženo v fotokopiji, ni popolno, očitno
napačna in v nasprotju s pravico do enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave.
(10) Glej pri A. Galič (2010), nav. delo, str.
67–68.
(11) Prvi odstavek 367. člena Obligacijskega
zakonika (Uradni list RS, št. 97/07 – uradno prečiščeno besedilo – v
nadaljevanju: OZ) določa, da v primeru, ko je bila tožba zoper dolžnika
zavržena zaradi nepristojnosti sodišča ali iz kakšnega drugega vzroka, ki se ne
tiče same stvari, upnik lahko vloži novo tožbo v treh mesecih od pravnomočnosti
odločbe, s katero je bila tožba zavržena, in se šteje, da je bilo zastaranje
pretrgano že s prvo tožbo.
(12) Primerjaj pri N. Betetto v: L. Ude, A. Galič
(ured.) 2010, nav. delo, str. 83.
(13) V odločbi št. U-I-277/09, Up-1333/09,
U-I-287/09 in Up-1375/09 z dne 14. 6. 2011 (Uradni list RS, št. 58/11) je
Ustavno sodišče ocenilo, da je peti odstavek 98. člena ZPP, kolikor se nanaša
na postopek z revizijo, določitev načina uresničevanja pravice do sodnega
varstva, ne pa njena omejitev. Vendar to stališče Ustavnega sodišča ni uporabno
za tu obravnavano zadevo, ker so argumenti za njegovo sprejetje tesno povezani
z naravo postopka pred Vrhovnim sodiščem (na tretji stopnji), kar je razvidno zlasti
iz 12. in 13. točke obrazložitve navedene odločbe.
(14) Glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-18/02 z
dne 24. 10. 2003 (Uradni list RS, št. 108/03, in OdlUS XII, 86), 25. točka
obrazložitve.
(15) Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah
Zakona o pravdnem postopku – prva obravnava – EVA: 2007-2011-0001 (Poročevalec
Državnega zbora, št. 21/08, str. 16).
(16) Prav tam, str. 114 in 116.
(17) M. Voglar, Prekluzije in sankcije po ZPP-D v
praksi: izkušnja sodnika, Podjetje in delo, št. 7 (2009), str. 1651, navaja, da
je zavrženj na podlagi petega odstavka 98. člena ZPP razmeroma malo in so
odvetniki očitno bolj pazljivi.
(18) Tako pri A. Galič 2010, nav. delo, str. 64, ki
še navaja, da bi bil želeni in legitimni cilj, da naj odvetniki s skrbno
pripravo popolnih vlog sodišču ne povzročajo dvojnega dela, najbrž tudi ob
takšni grožnji dosežen.
(19) Tako kot v zadevi, ki jo je Ustavno sodišče
obravnavalo v odločbi št. U-I-200/09.
(20) Glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-200/09.