Številka: U-I-167/10-7
Datum: 10. 11. 2011
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Državnega sveta Republike Slovenije, na seji 10.
novembra 2011
o d l o č i l o:
Drugi odstavek 62. člena Zakona o Državnem svetu (Uradni list
RS, št. 100/05 – uradno prečiščeno besedilo) ni v neskladju z Ustavo.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Državni svet Republike Slovenije je
vložil zahtevo za oceno ustavnosti drugega odstavka 62. člena Zakona o Državnem
svetu (v nadaljevanju ZDSve) v delu, ki določa, da imajo člani Državnega sveta
pravico do nadomestila izgubljenega zaslužka za čas opravljanja funkcije. Meni,
da je drugi odstavek 62. člena ZDSve v tem delu v neskladju z načelom jasnosti
in določnosti zakonov, ki je eno od načel pravne države iz 2. člena Ustave, in
z načelom enakosti pred zakonom iz drugega odstavka 14. člena Ustave.
2. Neskladje z načelom jasnosti in
določnosti zakonov (2. člen Ustave) Državni svet utemeljuje z navedbo, da ni
jasno, kako naj bi svojim članom izplačeval nadomestilo izgubljenega zaslužka.
Bistvo problema vidi v tem, da ZDSve ne določa načina izplačevanja nadomestila
za izgubljeni zaslužek. Ker so člani Državnega sveta v različnih položajih
(npr. zaposleni, upokojenci, brezposelni), naj bi se zato pojavljale težave pri
določanju in izračunavanju višine nadomestila za izgubljeni zaslužek, ki bi ga
moral Državni svet računati za vsakega člana posebej. Prav zaradi različnih
nadomestil, do katerih so upravičeni člani Državnega sveta, naj bi bilo podano
tudi neskladje izpodbijane določbe s splošnim načelom enakosti pred zakonom
(prvi odstavek 14. člena Ustave). Člani Državnega sveta namreč opravljajo enako
nepoklicno funkcijo, ki vključuje enake pravice in dolžnosti (razen predsednika
Državnega sveta, ki funkcijo opravlja poklicno), dobivajo pa različno visoka
nadomestila za izgubljeni zaslužek (glede na njihovo zaposlitev oziroma delo)
oziroma nekateri sploh niso upravičeni do tovrstnega nadomestila (upokojeni,
brezposelni) in svojo funkcijo opravljajo popolnoma brezplačno. Različno
nadomestilo za enak obseg opravljenega dela v Državnem svetu naj bi pomenilo
neupravičeno različno obravnavanje članov Državnega sveta. Državni svet meni,
da bi bilo primerneje, če bi člani Državnega sveta za opravljanje nepoklicne funkcije
dobivali plačilo po enaki tarifi (npr. sejnine).
3. Mnenje o zahtevi Državnega sveta je dala
Vlada Republike Slovenije. Meni, da drugi odstavek 62. člena Ustave ni v
neskladju z 2. členom Ustave. O neskladju z načelom jasnosti in določnosti
zakonov naj bi bilo mogoče govoriti le, če bi bila zakonska določba nejasna,
nerazumljiva ali dvoumna, ne pa če je mogoče z razlago ugotoviti vsebino
predpisa. Vlada opozarja, da pojem izgubljenega zaslužka v pravnem redu ni
neznan; iz zakonodaje in obsežne sodne prakse na civilnem področju naj bi jasno
izhajalo, da gre za zaslužek, ki bi ga bilo utemeljeno pričakovati glede na
normalen tek stvari. Zapletenost ugotavljanja višine izgubljenega zaslužka v
vsakem posameznem primeru pa naj ne bi mogla biti razlog za neskladje
izpodbijane določbe z 2. členom Ustave. Vlada se prav tako ne strinja z
zatrjevanim neskladjem z drugim odstavkom 14. člena Ustave. Poudarja, da so
člani Državnega sveta obravnavani enako, saj imajo vsi pravico do nadomestila
izgubljenega zaslužka za čas opravljanja funkcije in pravico do povračila
stroškov v zvezi z opravljanjem funkcije. Razlike v višini oziroma znesku
nadomestila za izgubljeni zaslužek, kakor tudi razlike v višini stroškov, do
katerih so upravičeni posamezni člani Državnega sveta, pa naj bi bile stvarno
upravičene prav zaradi različnih dejanskih položajev članov Državnega sveta. Ne
glede na to pa Vlada meni, da bi bil glede na navedbe Državnega sveta potreben
razmislek, ali ne bi bilo bolje tudi pri članih Državnega sveta kot nepoklicnih
funkcionarjih uvesti plačilo glede na opravljeno delo.
B.
4. Ustava ureja Državni svet v b) razdelku
IV. poglavja Ustave (členi 96 do 101). V teh ustavnih določbah so določeni
sestava (96. člen), pristojnosti (97. člen), način odločanja Državnega sveta
(99. člen) ter volitve (98. člen), nezdružljivost funkcije in imuniteta (100.
člen) članov Državnega sveta. V 101. členu Ustava še določa, da ima Državni
svet poslovnik. Razen nezdružljivosti funkcije in imunitete Ustava ne določa
pravic in obveznosti članov Državnega sveta in v tem okviru tudi ne določa, ali
člani Državnega sveta funkcijo opravljajo poklicno ali nepoklicno oziroma
odplačno ali neodplačno. Ta vprašanja je Ustava prepustila zakonodajnemu
urejanju. Zakonodajalec je določil, da je funkcija člana Državnega sveta častna
in se opravlja nepoklicno (prvi odstavek 62. člena ZDSve). S tem je ZDSve v
temelju opredelil pravice in položaj članov Državnega sveta z vidika
odplačnosti funkcije, ki jo opravljajo. Izjema je funkcija predsednika
Državnega sveta, ki se opravlja poklicno.(1) Nepoklicno opravljanje
funkcije pomeni, da člani Državnega sveta svoje funkcije ne opravljajo
poklicno, temveč ohranjajo tesen stik z interesnimi skupinami, ki jih v Državnem
svetu zastopajo in v katerih so poklicno ali drugače aktivni. Častna in
nepoklicna funkcija nedvomno predpostavlja, da funkcionar svoje funkcije v
organu ne opravlja v delovnem razmerju in mu zato ne gredo pravice iz delovnega
razmerja (torej tudi ne pravica do plače), vendar po drugi strani nepoklicnost
funkcije ne pomeni nujno, da funkcionar ni upravičen do nekaterih prejemkov.
Katere pravice ima nepoklicni funkcionar, določa zakon. Glede članov Državnega
sveta je drugi odstavek 62. člena ZDSve določil, da ima član Državnega sveta
pravico do nadomestila izgubljenega zaslužka za čas opravljanja funkcije in
pravico do povračila stroškov v zvezi z opravljanjem funkcije.
5. Očitku Državnega sveta, da je drugi
odstavek 62. člena ZDSve nejasen in nedoločen v delu glede urejanja nadomestila
izgubljenega zaslužka in da je zato v neskladju z načelom jasnosti in
določnosti predpisov, ki je eno izmed načel pravne države iz 2. člena Ustave,
ni mogoče pritrditi. Iz ustaljene ustavnosodne presoje izhaja, da je zakonska
določba nejasna, kadar se z ustaljenimi metodami razlage pravnih norm ne da
ugotoviti njene vsebine, ne pa zgolj zato, ker ne daje odgovorov na vsa
vprašanja, ki se utegnejo pojaviti pri njenem izvrševanju v praksi (prim.
odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-277/05 z dne 9. 2. 2006, Uradni list RS, št.
21/06, in OdlUS XV, 15; št. U-I-66/08 z dne 11. 12. 2008, Uradni list RS, št.
121/08, in OdlUS XVII, 73; št. U-I-257/09 z dne 14. 4. 2011, Uradni list RS,
št. 37/11). Po presoji Ustavnega sodišča izpodbijana določba povsem jasno in
nedvoumno določa, da imajo člani Državnega sveta dve pravici, in sicer pravico
do nadomestila izgubljenega zaslužka za čas opravljanja funkcije in pravico do
povračila stroškov v zvezi z opravljanjem funkcije. Da pravica do nadomestila
izgubljenega zaslužka ne pomeni plačila za opravljeno delo, jasno izhaja tako
iz prvega odstavka 62. člena ZDSve (častna funkcija, ki se opravlja nepoklicno)
kot iz izpodbijane določbe. Že po naravi stvari je ta pravica omejena le na
nadomestitev zaslužka tistim članom Državnega sveta, ki bi bili do njega sicer
upravičeni na podlagi samostojnega opravljanja dejavnosti z osebnim delom, če
ne bi opravljali te funkcije. Ker drugi odstavek 62. člena ZDSve jasno in
določno opredeljuje pravico do nadomestila izgubljenega zaslužka člana
Državnega sveta, ni v neskladju z 2. členom Ustave.
6. Tudi očitek Državnega sveta, da je drugi
odstavek 62. člena ZDSve v neskladju s splošnim načelom enakosti pred zakonom
iz drugega odstavka 14. člena Ustave, ne drži. Zakonska ureditev v drugem
odstavku 62. člena ZDSve pomeni, da člani Državnega sveta svojo funkcijo
opravljajo neodplačno. Kot je bilo že navedeno, je namen nadomestila za
izgubljeni zaslužek zagotoviti, da se članom Državnega sveta, ki samostojno
opravljajo dejavnost z osebnim delom, zaradi opravljanja funkcije ne poslabša
premoženjsko stanje. V okviru takega sistema, ki torej temelji na tem, da člani
Državnega sveta kot nepoklicni funkcionarji ne prejemajo nobenega plačila v
smislu odmene za njihovo delo, ni mogoče govoriti o neupravičenem razlikovanju
med njimi. Drugi odstavek 62. člena ZDSve vse člane Državnega sveta (razen
predsednika Državnega sveta) obravnava enako, zato ne gre za razlikovanje. Tudi
dejstvo, da je konkretna višina nadomestil pri posameznih članih Državnega
sveta različna, ne pomeni razlikovanja med njimi, saj je prav zaradi teh
dejanskih razlik pri izplačilih vzpostavljena njihova pravna enakost v sistemu,
kjer funkcijo opravljajo neodplačno. Vse enako varuje pred tem, da bi bili zaradi
opravljanja funkcije premoženjsko prikrajšani. Zato drugi odstavek 62. člena
ZDSve ni v neskladju z drugim odstavkom 14. člena Ustave.
C.
7. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 21. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS,
št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo – ZUstS) v sestavi: predsednik dr.
Ernest Petrič ter sodnice in sodniki dr. Mitja Deisinger, dr. Dunja Jadek
Pensa, mag. Marta Klampfer, dr. Etelka Korpič - Horvat, mag. Miroslav Mozetič,
Jasna Pogačar, mag. Jadranka Sovdat in Jan Zobec. Odločbo je sprejelo soglasno.
dr. Ernest Petrič l.r.
Predsednik
___________________________
(1) Glej odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-332/05 z
dne 4. 10. 2007 (Uradni list RS, št. 94/07, in OdlUS XVI, 73) in št. U-I-248/08
z dne 11. 11. 2009 (Uradni list RS, št. 95/09, in OdlUS XVIII, 51).