Številka: U-I-50/09-18
Up-260/09-17
Datum: 18. 3. 2010
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopkih odločanja o
ustavni pritožbi in pobudi Erasma Angelilla, Republika Italija, ki ga zastopa
Odvetniška družba Čeferin, o. p., d. o. o., Grosuplje, na seji 18. marca 2010
o d l o č i l o :
1. V četrtem stavku drugega odstavka 205. člena Zakona o
kazenskem postopku (Uradni list RS, št. 32/07 – uradno prečiščeno besedilo,
68/08 in 77/09) se razveljavijo besede »preiskovalnega sodnika ali«.
2. Predloge za podaljšanje pripora, ki so jih na podlagi
zakonske določbe iz prejšnje točke podali preiskovalni sodniki in o njih še ni
pravnomočno odločeno, je treba po učinkovanju te odločbe šteti za predloge
državnih tožilcev.
3. S sklepom Višjega sodišča v Ljubljani št. I Kp 123/2009 z dne
27. 2. 2009 v zvezi s sklepom Okrožnega sodišča v Ljubljani št. Ks 305/2009 z
dne 20. 2. 2009 je bila pritožniku kršena pravica iz 22. člena Ustave.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. S sklepom zunajobravnavnega senata
Okrožnega sodišča v Ljubljani je bil na predlog preiskovalne sodnice v fazi
preiskave na podlagi drugega odstavka 205. člena Zakona o kazenskem postopku (v
nadaljevanju ZKP) zoper pritožnika podaljšan pripor iz pripornega razloga
begosumnosti po 1. točki prvega odstavka 201. člena ZKP. Pritožbo, ki so jo
pritožnikovi zagovorniki vložili zoper izpodbijani prvostopenjski sklep, je
Višje sodišče zavrnilo.
2. Višje sodišče je zavrnilo pritožnikova
očitka kršitve pravice iz prvega odstavka 23. člena in 27. člena Ustave, da bi
moralo sodišče predlog preiskovalne sodnice za podaljšanje pripora, podan na
podlagi drugega odstavka 205. člena ZKP, zavreči. Menilo je, da je preiskovalna
sodnica upravičena podati predlog na podlagi 205. člena ZKP in da odločbi
Ustavnega sodišča, na kateri se je skliceval pritožnik, ne moreta vplivati na
odločanje sodišča. Zavzelo je stališče, da se posamezni omejevalni ukrep ne
odreja brez predloga upravičenega tožilca, in navedlo, da je bil pripor odrejen
na predlog državne tožilke ter da je iz dosedanjega poteka kazenskega postopka
razvidno, da državni tožilec stališča do pripora ni spremenil. Kot neutemeljene
je Višje sodišče zavrnilo tudi pritožnikove navedbe, s katerimi je zatrjeval
kršitev pravice do osebne svobode iz prvega odstavka 19. člena Ustave, ker naj
ne bi bili podani pogoji iz prvega odstavka 20. člena Ustave.
3. Pritožnik izpodbija sodni odločbi, s
katerima je bilo odločeno o podaljšanju pripora, in hkrati vlaga pobudo za
začetek postopka za oceno ustavnosti četrtega stavka drugega odstavka 205.
člena ZKP. Meni, da sta izpodbijani odločbi v neskladju s prvim odstavkom 23.
člena in 27. členom Ustave. V neskladju s pravico do nepristranskega sojenja in
pravico do domneve nedolžnosti naj bi bilo, da se omejevalni ukrep lahko odreja
brez predloga upravičenega tožilca. Tako naj bi izhajalo iz odločb Ustavnega
sodišča št. U-I-296/02 z dne 20. 5. 2004 (Uradni list RS, št. 68/04 in OdlUS
XIII, 41) in št. U-I-328/04 z dne 29. 5. 2008 (Uradni list RS, št. 65/08 in
OdlUS XVII, 20). Ureditev, po kateri predlaga podaljševanje omejevalnega ukrepa
preiskovalni sodnik, naj bi bila protiustavna zato, ker je ta »sodnik garant«,
ki odloča o posegih v človekove pravice in temeljne svoboščine vse do vložitve
obtožnice; izvaja preiskavo tudi v korist obrambe, s čimer naj bi skrbel za
ravnovesje med strankama.
4. Izpodbijani sodni odločbi, ki naj bi se
opirali na protiustavno zakonsko določbo, naj bi iz istih razlogov, iz katerih
je protiustaven tudi Zakon, kršili pritožnikovi pravici iz prvega odstavka 23.
člena in 27. člena Ustave. Pritožnik je protiustavnost Zakona utemeljeval tako
v odgovoru na predlog za podaljšanje pripora kot v pritožbi zoper
prvostopenjsko sodno odločbo, vendar naj se niti Okrožno niti Višje sodišče do
tega ne bi opredelili. S tem naj bi pritožniku kršili tudi pravico iz 22. člena
Ustave. Sodišči sta svoji odločitvi utemeljili le na zakonski določbi, zavrnili
pa sta uporabo Ustave in odločb Ustavnega sodišča, ki so po tretjem odstavku 1.
člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno
besedilo – v nadaljevanju ZUstS), obvezne. S tem naj bi ravnali v nasprotju z
drugim odstavkom 125. člena Ustave, ki kot pogoj sodniške neodvisnosti določa
vezanost na Ustavo in zakon, in pritožniku odrekli pravico iz prvega odstavka
23. člena Ustave.
5. Po stališču Višjega sodišča naj za
podaljšanje pripora ne bi veljale enake predpostavke kot za njegovo odreditev.
Pritožnik meni, da morajo biti pri podaljšanju pripora izpolnjeni vsi ustavni
pogoji, določeni v 20. členu Ustave; med njimi tudi vsa procesna jamstva, kot
izhajajo iz odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-18/93 z dne 11. 4. 1996 (Uradni
list RS, št. 25/96 in OdlUS V, 40), med katerimi sta tudi pravici iz prvega
odstavka 23. člena in 27. člena Ustave. Opozarja, da državni tožilec glede
podaljšanja pripora sploh ni predložil stališča. Pritožnik meni, da je zaradi
kršitve pravice do sodnega varstva in pravice do domneve nedolžnosti
protiustavno poseženo tudi v njegovo pravico do osebne svobode iz prvega
odstavka 19. člena Ustave. Zatrjuje, da ni podan utemeljen sum, da je storil
kaznivo dejanje, zato naj bi bila kršena njegova pravica iz prvega odstavka 20.
člena Ustave. Ker naj bi Višje sodišče njegovo oporekanje utemeljenemu sumu
glede obstoja krivde napačno opredelilo, naj bi kršilo njegovo pravico iz 25.
člena Ustave. Pritožnik meni tudi, da pripor ni neogibno potreben za
zagotovitev njegove navzočnosti, ker potreba po njegovem sodelovanju v
preiskavi ni izkazana in ker bi sodišče lahko na podlagi evropskega naloga za
prijetje in predajo zagotovilo njegovo navzočnost v kazenskem postopku. To naj
bi pritožnik uveljavljal že v odgovoru na predlog za podaljšanje pripora,
vendar naj se sodišče do tega ne bi opredelilo in naj bi tudi samo kršilo 22.
člen Ustave.
6. Pritožnik je predlagal, naj Ustavno
sodišče ustavno pritožbo sprejme v obravnavo, ker naj bi odpirala prikazana
pomembna ustavnopravna vprašanja, prav tako je kot pobudnik predlagal, naj
Ustavno sodišče sprejme pobudo. Ustavno sodišče je s sklepom št. Up-260/09 in
U-I-50/09 z dne 9. 4. 2009 ustavno pritožbo sprejelo v obravnavo. Pobudo je
sprejelo in začelo postopek za oceno ustavnosti četrtega stavka drugega
odstavka 205. člena ZKP. O sprejemu ustavne pritožbe v obravnavo je na podlagi
prvega odstavka 56. člena ZUstS obvestilo Višje sodišče. Pobudo je poslalo v
odgovor Državnemu zboru Republike Slovenije in za mnenje zaprosilo Ministrstvo
za pravosodje.
7. Državni zbor ni odgovoril.
8. Ministrstvo za pravosodje in Vlada
Republike Slovenije sta poslala enaki mnenji. Menita, da izpodbijana določba ni
v neskladju z Ustavo in da ureja podaljševanje pripora v skladu z 20. členom
Ustave, pri čemer ureditev ne odstopa od pravnih jamstev, ki jih zagotavlja ta
ustavna določba. Zagotovljena naj bi bila nepristranskost sodišča pri odločanju,
saj o podaljšanju pripora odloča bodisi zunajobravnavni senat okrožnega sodišča
bodisi senat Vrhovnega sodišča po tem, ko je zagotovljeno, da pred tem slišita
stališča obeh strani: obdolženca in državnega tožilca oziroma preiskovalnega
sodnika. Tako naj bi bila spoštovana kontradiktornost kot eden izmed pogojev
nepristranskega odločanja, kar naj bi izhajalo tudi iz odločbe Ustavnega
sodišča št. Up-21/05 z dne 26. 5. 2005 (Uradni list RS, št. 57/05 in OdlUS XIV,
44). V njej naj bi bilo obravnavano prav podaljšanje pripora na predlog
preiskovalnega sodnika tudi v zvezi s prvim odstavkom 23. člena Ustave, pri
čemer naj Ustavno sodišče pri predlogu preiskovalnega sodnika ne bi ugotovilo
protiustavnosti. Ministrstvo za pravosodje in Vlada menita, da se preiskovalni
sodnik zaradi tega ne spremeni v organ pregona pri odločanju v preiskavi, ki
teče na zahtevo upravičenega tožilca; njegova nepristranskost naj ne bi bila
ogrožena. Iz ustavnih določb naj ne bi izhajala obveznost predloga tožilca, ta
obveznost naj tudi ne bi izhajala iz odločb Ustavnega sodišča, na katere se
pobudnik sklicuje. Zaradi izpodbijane ureditve naj ne bi prihajalo do hujših
posegov v obdolženčeve pravice kot pri podaljšanju pripora v drugih fazah
postopka, ko lahko pripor podaljšujejo sodniki, ki odločajo o glavni stvari.
9. Vlada in Ministrstvo za pravosodje
menita, da je veljavna ureditev potrebna tudi, ker je preiskovalni sodnik
seznanjen s potekom preiskave in lahko sam najbolje utemelji razloge, zaradi
katerih preiskava še ni končana. Če bi menil, da ni več razlogov za pripor, bi
lahko preiskovalni sodnik pravočasno obvestil državnega tožilca, ki bi lahko,
če s tem ne bi soglašal, sam predlagal podaljšanje pripora. Prav tako naj ne bi
bilo podano neskladje s 27. členom Ustave, ker naj bi bilo na podlagi 20. člena
Ustave mogoče posegati v osebno svobodo že na podlagi utemeljenega suma. Hkrati
naj bi 27. člen Ustave zavezoval tudi sodišče, ki odloča o priporu, saj naj
obdolžencu ne bi bilo treba ničesar dokazovati, ker mora tako obstoj pripornih
razlogov kot potrebo po podaljšanju pripora zatrjevati in dokazovati
predlagatelj podaljšanja, kar je lahko tudi preiskovalni sodnik.
10. Mnenji Ministrstva za pravosodje in
Vlade sta bili poslani pobudniku, da se o njiju izjavi. Pobudnik navaja, da se
z nosilnimi argumenti, ki izhajajo iz obeh mnenj, ne strinja. Poudarja, da v
okvir pravnih jamstev iz 20. člena Ustave, še posebej v okvir zahteve po sodni
odločbi, sodijo tudi postopkovna jamstva, na kar naj bi opozorilo Ustavno
sodišče v odločbah št. U-I-18/93, št. U-I-296/02 in deloma v odločbi št.
U-I-328/04. Meni, da se Ustavno sodišče v odločbi št. Up-21/05 ni opredelilo do
ustavnosti izpodbijane ureditve, ker tega pritožnik očitno ni uveljavljal, zato
naj bi bilo sklicevanje na to odločitev nepomembno. Ne strinja se z oceno, da
izpodbijana ureditev za obdolženca ne pomeni hujših posegov v njegove pravice
kot pri podaljšanju pripora v drugih fazah postopka, v katerih lahko pripor
podaljšujejo sodniki, ki odločajo o glavni stvari, brez predloga tožilca. Kot
ustavno sporno ocenjuje pobudnik tudi ureditev trajanja pripora po vložitvi
obtožbe, kjer naj bi šlo za periodično presojo o tem, ali so še vedno podani
razlogi za pripor, čeprav meni, da ne gre za povsem enake položaje. Kot ustavno
sporno ocenjuje dvojno funkcijo preiskovalnega sodnika, ki naj bi kot sodnik
garant odločal o posegih v človekove pravice in hkrati preiskoval očitano
kaznivo dejanje. Primerjalne ureditve, ki sodno preiskavo poznajo, naj bi
dvojno funkcijo preiskovalnega sodnika že ukinile; kot primer navaja francosko
ureditev. Pobudnik ocenjuje, da je trditveno in dokazno breme lahko le na
upravičenem tožilcu, vsaka drugačna ureditev, kot je tudi primer izpodbijane,
pa je v neskladju s 27. členom Ustave. Ustavnemu sodišču predlaga, naj
izpodbijano ureditev razveljavi.
B. – I.
Ocena ustavnosti četrtega stavka drugega
odstavka 205. člena ZKP
11. Drugi odstavek 205. člena ZKP se glasi:
»(2) Pripor se sme po odločbi senata (šesti
odstavek 25. člena) podaljšati največ za dva meseca. Zoper sklep senata je
dovoljena pritožba, ki pa ne zadrži njegove izvršitve. Če teče postopek za
kaznivo dejanje, za katero je v zakonu predpisana kazen zapora nad pet let, sme
senat vrhovnega sodišča podaljšati pripor največ še za tri mesece. Sklep o
podaljšanju pripora izda sodišče na obrazložen predlog preiskovalnega sodnika
ali državnega tožilca. S predlogom morata biti najmanj tri dni pred iztekom
roka iz tega odstavka seznanjena obdolženec in njegov zagovornik, ki se lahko
pred odločitvijo sodišča izjaviti o navedbah v predlogu ali pa preiskovalni
sodnik opravi poseben narok.«
12. Pobudnik izpodbija četrti stavek
citirane zakonske določbe, kolikor določa, da se pripor lahko podaljša na
obrazložen predlog preiskovalnega sodnika. Zatrjuje njegovo neskladnost s prvim
odstavkom 23. člena in 27. členom Ustave.
13. Tako Vlada kot Ministrstvo za
pravosodje v svojih mnenjih opozarjata na odločbo Ustavnega sodišča št.
Up-21/05, v kateri naj bi Ustavno sodišče obravnavalo prav podaljšanje pripora
na predlog preiskovalne sodnice. Pri tem Vlada in Ministrstvo za pravosodje
nimata prav, ko trdita, da je Ustavno sodišče izvedlo presojo z vidika prvega
odstavka 23. člena Ustave, pri čemer naj ne bi ugotovilo nič protiustavnega.
Ustavno sodišče v navedeni odločbi morebitne kršitve te ustavne določbe ni
presojalo, presojalo je le očitek o kršitvi 22. člena Ustave in to zgolj z
vidika kontradiktornosti postopka kot enega izmed elementov te pravice (21.
točka obrazložitve odločbe). Drži, kot trdi pobudnik, da se Ustavno sodišče v
vprašanje ustavnosti, ali lahko preiskovalni sodnik predlaga podaljšanje
pripora, ni spuščalo, ker to v navedeni zadevi ni bilo izpodbijano. V odločbi
št. Up-763/03 z dne 8. 4. 2004 (Uradni list RS, št. 51/04, 62/04 – popr.), v
kateri je Ustavno sodišče presojalo stališče Vrhovnega sodišča, po katerem ne
bi bilo treba izvesti pripornega naroka pred odločitvijo o odreditvi pripora po
207. členu ZKP, je Ustavno sodišče v obrazložitvi odločbe povzelo tudi ureditev
iz drugega odstavka 205. člena ZKP. Vendar je ob tem celo izrecno poudarilo, da
se mu pri obravnavanju konkretne zadeve ni bilo treba spustiti v presojo, ali
je zakonodajalec v celoti odpravil protiustavnost, ki jo je pred tem ugotovilo
na področju odločanja o priporu. Tudi v tej odločbi se Ustavno sodišče do
ustavnosti zakonske ureditve, po kateri lahko predlaga podaljšanje pripora
preiskovalni sodnik, ni opredelilo. Do tega se torej Ustavno sodišče
opredeljuje prvič.
B. – II.
14. Po prvem odstavku 19. člena Ustave ima
vsakdo pravico do osebne svobode. Po drugem odstavku 19. člena Ustave se
nikomur ne sme vzeti prostost, razen v primerih in po postopku, ki ga določa
zakon. Po prvem odstavku 20. člena Ustave se sme oseba, za katero obstaja
utemeljen sum, da je storila kaznivo dejanje, pripreti samo na podlagi odločbe
sodišča, kadar je to neogibno potrebno za potek kazenskega postopka ali za
varnost ljudi. Ustavodajalec je torej z drugim odstavkom 19. člena Ustave
prepustil zakonu, da uredi primere, v katerih je dopustno poseči v pravico do
osebne svobode, in določi postopek, po katerem morajo ravnati pristojni državni
organi v takšnih primerih; seveda ob hkratnem spoštovanju drugih ustavnih
določb in še posebej tretjega odstavka 15. člena in 2. člena Ustave, saj gre za
posege v človekovo pravico. Vendar je hkrati ustavodajalec v primeru, kadar tak
poseg pomeni pripor zoper osebo, utemeljeno osumljeno storitve kaznivega
dejanja, v 20. členu Ustave že sam uredil primere mogočega poseganja v pravico
do osebne svobode (kadar je to neogibno potrebno za potek kazenskega postopka
ali za varnost ljudi) in hkrati nekatere izmed postopkovnih določb povzdignil
na ustavno raven. Po ustavni ureditvi sme pripor trajati samo toliko časa,
dokler so za to dani zakonski razlogi (drugi odstavek 20. člena Ustave), vendar
v začetni fazi postopka do vložitve obtožnice največ tri mesece od dneva
odvzema prostosti, Vrhovno sodišče pa ga sme podaljšati še za nadaljnje tri
mesece (drugi in tretji odstavek 20. člena Ustave). Ustavni okvir »tri mesece
od dneva odvzema prostosti« je zakonodajalec nadalje opredelil tako, da je
določil, da sme biti obdolženec v priporu po sklepu preiskovalnega sodnika
največ mesec dni od dneva, ko mu je vzeta prostost, po tem času pa le na
podlagi sklepa o podaljšanju pripora (prvi odstavek 205. člena ZKP), ki ga po
drugem odstavku 205. člena ZKP izda senat treh sodnikov okrožnega sodišča iz
šestega odstavka 25. člena ZKP (tako imenovani zunajobravnavni senat).
15. Ustava sicer ni izrecno določila, da
mora presoja sodišča tako ob odločanju o odreditvi kot ob odločanju o
podaljšanju pripora temeljiti na vseh ustavno in zakonsko opredeljenih pogojih.
Vendar je jasno, da je to nujno zaradi zadostitve ustavno določeni izjemnosti
poseganja v osebno svobodo posameznika. Da morajo sodišča tako ob odreditvi kot
ob vsakem odločanju o podaljšanju pripora presojati, ali so izpolnjeni pogoji
iz drugega odstavka 19. člena in prvega odstavka 20. člena Ustave, nedvomno
izhaja tudi iz ustaljene ustavnosodne presoje.(1)
16. Ustavno sodišče je že v odločbi št.
U-I-18/93 poudarilo, da zahteva po odločbi sodišča iz prvega odstavka 20. člena
Ustave nujno vključuje jamstva, ki jih zagotavlja pravica do sodnega varstva iz
prvega odstavka 23. člena Ustave – da o priporu lahko odloči le sodišče, ki je
ustanovljeno z zakonom in ki je neodvisno ter nepristransko. Z vidika sodišča,
ki odloča o podaljšanju pripora, izpodbijana ureditev ni ustavno sporna, kajti
o tem bo odločal bodisi zunajobravnavni senat bodisi senat Vrhovnega sodišča,
ki jima očitkov o nepristranskosti ni mogoče nasloviti na ravni zakonske
ureditve. V tem pogledu gre za zakonsko ureditev, ki je ni mogoče primerjati s
tisto, ki jo je Ustavno sodišče presojalo v odločbah št. U-I-296/02 in št.
U-I-328/04. Zato bi bilo v tem pogledu sklicevanje na navedeni odločbi Ustavnega
sodišča res neutemeljeno, ker ne gre za to, da bi senata pristojnih sodišč o t.
i. omejevalnem ukrepu odločala po uradni dolžnosti.
17. Vendar iz navedenih odločb Ustavnega
sodišča izhaja še drugo stališče, ki pa mu ni mogoče odreči upoštevnosti pri tej
ustavnosodni presoji, in ki glede obstoja ustavnih pogojev za odreditev ali
podaljšanje pripora izhaja že iz odločbe št. U-I-18/93.(2) Po tem
stališču, na katerega izrecno opozarja tudi pobudnik, je skladno z domnevo
nedolžnosti iz 27. člena Ustave,(3) ki trditveno in dokazno breme
nalaga tožilcu, slednji tisti, ki mora: 1) zahtevati odreditev omejevalnega
ukrepa, 2) zatrjevati izpolnjenost vsebinskih pogojev in 3) jih dokazati s
tisto stopnjo verjetnosti, kot to od njega zahteva zakonsko postavljeni dokazni
standard.(4) Ta tožilčeva vloga je bistvena z vidika zahteve po
enakem varstvu pravic, ki izhaja iz 22. člena Ustave. Kot je navedlo Ustavno
sodišče že v odločbi št. U-I-289/95 z dne 4. 12. 1997 (Uradni list RS, št. 5/98
in OdlUS VI, 165, 5. točka obrazložitve), daje ta ustavna določba obdolžencu v
kazenskem postopku enak obseg pravic oziroma enak pravni položaj, kot ga ima
nasprotna stranka v postopku, se pravi (državni ali zasebni) tožilec. Da morajo
te zahteve veljati tudi pri odločanju o priporu, je izrecno poudarilo tudi
Evropsko sodišče za človekove pravice (v nadaljevanju ESČP).(5)
18. Ravnanje preiskovalnega sodnika po
izpodbijani zakonski ureditvi je odvisno od njegove presoje, ali meni, da
obstajajo razlogi za podaljšanje pripora. Zakon ne določa izrecno, kako naj
postopa preiskovalni sodnik, kadar meni, da razlogov za podaljšanje pripora ni.
Sodna praksa ga je razlagala takó, da mora v takšnem primeru preiskovalni
sodnik »pravočasno obvestiti državnega tožilca, da ne bo predlagal podaljšanja pripora,
da lahko državni tožilec, če s tem ne soglaša, poda tak predlog«.(6)
Če preiskovalni sodnik meni, da razlogi za podaljšanje pripora obstajajo, pa ga
zakon na nek način sili, da mora predlagati podaljšanje pripora.(7)
Ko gre za odločanje o podaljšanju pripora, imamo tako v fazi zahtevanega
podaljšanja na eni strani obdolženca, zoper katerega je v teku preiskava, ter
na drugi strani državnega tožilca in preiskovalnega sodnika, pri čemer je
slednji tisti, ki vodi preiskavo zoper obdolženca in zbira tako obremenilne kot
razbremenilne dokaze, na podlagi katerih se bo državni tožilec odločil glede
vložitve obtožnice. Obdolžencu nasproti tako stojita kar dva državna organa –
državni tožilec in preiskovalni sodnik. Pri tem je tudi preiskovalni sodnik
postavljen v funkcijo pregona storilcev kaznivih dejanj. Zato takšna ureditev
pomeni poseg v pravico obdolženca iz 22. člena do enakega varstva pravic in to
z vidika tiste vsebine te pravice, ki obdolžencu zagotavlja tako imenovano
»enakost orožij« v kazenskem postopku.(8) To je tudi razlog, zaradi
katerega je Ustavno sodišče pobudnikovo zatrjevanje o neskladju izpodbijane
ureditve s 27. členom Ustave najprej presojalo z vidika njene skladnosti z 22.
členom Ustave.
19. Poseg v človekovo pravico je dopusten
samo, če to zahtevajo človekove pravice drugih in v primerih, ki jih določa ta
Ustava (tretji odstavek 15. člena Ustave). Da zakonska ureditev lahko poseže v
človekovo pravico, mora torej najprej obstajati ustavno dopusten cilj. Le če ta
obstaja, je v skladu z ustaljeno ustavnosodno presojo dopustnost posega treba
presoditi še z vidika njegove skladnosti z 2. členom Ustave (odločba Ustavnega
sodišča št. U-I-18/02 z dne 24. 10. 2003, Uradni list RS, št. 108/03 in OdlUS
XII, 86, 25. točka obrazložitve). Za poseg v enakost orožij, ki obdolžencu
zagotavlja, da v nobenem primeru ne more biti postavljen v slabši položaj kot
druga stranka v postopku – državni tožilec, ni videti ustavno dopustnega cilja.
Kot takšnega nedvomno ni mogoče šteti tega, da je po zatrjevanju Vlade in
Ministrstva za pravosodje izpodbijana zakonska ureditev potrebna, ker naj bi
preiskovalni sodnik najbolj poznal objektivne razloge, zaradi katerih preiskava
še ni končana, kar je treba navesti tudi v sklepu o podaljšanju pripora. Ne da
bi se bilo treba opredeliti do tega, ali bi to sploh lahko bil ustavno dopusten
cilj, je jasno, da ga ni mogoče upoštevati že zato, ker nastane povsem enak
položaj tudi takrat, ko preiskovalni sodnik ne predlaga podaljšanja pripora,
ker meni, da za to ne obstajajo razlogi – tudi tedaj mora preiskovalni sodnik
obvestiti državnega tožilca o vsem, kar je pomembno z vidika bodočega odločanja
o podaljšanju pripora, nanaša pa se na potek preiskave oziroma na preiskovalna
dejanja, ki jih je treba še opraviti.
20. Ker ne obstaja ustavno dopusten cilj,
zaradi katerega je mogoče omejiti obdolženčevo pravico do enakosti orožij iz
22. člena Ustave, je izpodbijana zakonska ureditev z njo v neskladju. Zato je
Ustavno sodišče v četrtem stavku drugega odstavka 205. člena ZKP razveljavilo
besede »preiskovalnega sodnika ali« (1. točka izreka). Za takšno obliko
razveljavitve se je odločilo, ker ta stavek v preostalem delu niti ni bil
izpodbijan. Ker je bilo treba izpodbijano ureditev razveljaviti že zaradi
navedene protiustavnosti, ni bilo treba presojati drugih zatrjevanih neskladij
z Ustavo. Ustavno sodišče se pri odločanju tudi ni opredelilo do ustavnosti
drugih določb ZKP, ki urejajo odločanje o podaljšanju pripora po vložitvi
obtožnice, ker te prav tako niso bile izpodbijane, niti odločitev o tem ni bila
potrebna zaradi odločitve o ustavni pritožbi, v kateri so izpodbijane sodne
odločbe, izdane v postopku pred vloženo obtožnico. Zakonodajalec bo sam
presodil, ali so zaradi te odločitve Ustavnega sodišča podani ustavnopravni
razlogi, zaradi katerih je treba spremeniti tudi določbe ZKP, ki urejajo
odločanje o priporu po vložitvi obtožnice.
21. Z učinkovanjem razveljavitve bo prišlo
do primerov, v katerih so preiskovalni sodniki že predlagali podaljšanje
pripora na podlagi razveljavljene zakonske ureditve, pa o njih do tedaj še ne
bo pravnomočno odločeno (44. člen ZUstS). Da ne bi tudi v teh primerih prišlo
do kršitve človekove pravice iz 22. člena Ustave, je Ustavno sodišče na podlagi
drugega odstavka 40. člena ZUstS določilo način izvršitve te odločbe. Po njem
je treba že vložene predloge preiskovalnih sodnikov šteti za predloge državnih
tožilcev. Tako je odločilo zato, ker je treba pri odločanju o priporu v skladu
s prvim odstavkom 20. člena Ustave upoštevati tako razloge, ki naj zagotovijo
spoštovanje obdolženčevega položaja v postopku, kot tudi razloge, zaradi
katerih se sploh dovoli poseganje v osebno svobodo obdolženca; razloga neogibne
potrebnosti pripora za varnost ljudi in za potek kazenskega postopka imata
pomembno ustavnopravno težo (2. točka izreka).
B. – III.
Odločitev o ustavni pritožbi
22. Z izpodbijanima sodnima odločbama je
bil pripor zoper pritožnika podaljšan do 24. 4. 2009, kar pomeni, da sklepa ne
veljata več. Ustavno sodišče je v odločbi št. Up-763/03 sprejelo stališče, po
katerem pritožnik, ki izpodbija sklepe, s katerimi je bilo poseženo v njegovo
pravico do osebne svobode iz prvega odstavka 19. člena Ustave, izkazuje pravni
interes za odločanje Ustavnega sodišča tudi v primeru neveljavnih sodnih
odločb. Vendar je Ustavno sodišče hkrati sprejelo stališče, da se v takem
primeru omeji na morebitno ugotovitev kršitve pravice do osebne svobode oziroma
na kršitev tiste človekove pravice, ki ugotavljanje kršitve pravice iz prvega
odstavka 19. člena Ustave onemogoča; slednje samo v obrazložitvi odločbe. Pred
izdajo te odločbe je bila uveljavljena drugačna ustavnosodna presoja v
primerih, ko je Ustavno sodišče pri presoji ustavnosti sklepov o odreditvi
oziroma o podaljšanju pripora ugotovilo kršitve ustavnih procesnih jamstev, zaradi
katerih večinoma niti ni moglo presojati zatrjevane kršitve pravice do osebne
svobode. V teh odločitvah je Ustavno sodišče namreč tudi v izreku svoje odločbe
ugotovilo kršitev človekove pravice,(9) čeprav ni šlo za kršitev
pravice do osebne svobode. V odločbi št. Up-763/03 pa je Ustavno sodišče
pritožbo zavrnilo kljub temu, da je, kot je razvidno iz obrazložitve odločbe,
ugotovilo, da je bila pri odločanju o odreditvi pripora pritožniku kršena
pravica iz 22. člena Ustave. Kot je navedlo Ustavno sodišče (36. točka
obrazložitve), kršitev 22. člena Ustave ni bila takšna, da bi pomenila kršitev
pravice do osebne svobode. Po tej odločitvi je še nekajkrat ravnalo enako,(10)
medtem ko je v odločbi št. Up-153/05 z dne 12. 5. 2005 (Uradni list RS, št.
53/05 in OdlUS XIV, 42) ravnalo tako kot pred odločbo št. Up-763/03 – v izreku
odločbe je ugotovilo kršitev 22. člena Ustave.
23. Ustavno sodišče je torej z odločbo št.
Up-763/03 spremenilo dotedanjo ustavnosodno presojo, iz katere je bilo
razvidno, da lahko Ustavno sodišče, ki je na podlagi prvega odstavka 59. člena
ZUstS pooblaščeno, da izpodbijani posamični akt razveljavi (ali ga glede na
naravo tega akta odpravi), stori tudi manj od tega – ugotovi kršitev človekove
pravice, ne da bi akt razveljavilo. Vendar, kot je razvidno iz prejšnje točke
te obrazložitve, v tem stališču ni bilo dosledno. Zato je treba ustavnosodno
presojo poenotiti, predvsem pa s to odločbo Ustavno sodišče opušča stališče iz
odločbe št. Up-763/03, ker zato obstajajo utemeljeni razlogi. Z Zakonom o
spremembah in dopolnitvah Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 51/07
– ZUstS-A) so bila v ZUstS vpeljana drugačna merila (tretji odstavek 160. člena
Ustave), na podlagi katerih Ustavno sodišče odloča o tem, ali se ustavna
pritožba sprejme v obravnavo. V skladu z drugo alinejo drugega odstavka 55.b
člena ZUstS se ustavna pritožba sprejme v obravnavo, če gre za pomembno
ustavnopravno vprašanje, ki presega pomen konkretne zadeve. To pa je upošteven
razlog, ki predvsem poudarja pomembnost odločitve o ustavni pritožbi v njenem
objektivnem pomenu za varstvo človekovih pravic in temeljnih svoboščin – v
precedenčnem pomenu odločanja Ustavnega sodišča. Ne glede na to, da ni mogoče
zanikati tega, da je t. i. ugotovitvena odločba o kršitvi človekove pravice
pomembna tudi za pritožnika samega, pa je še toliko bolj pomemben ta objektivni
vidik, zaradi katerega prvi odstavek 59. člena ZUstS ne more biti ovira za
izdajo takšne odločbe; tudi argument, po katerem lahko Ustavno sodišče, če
lahko razveljavi posamični pravni akt, stori tudi manj od tega – zgolj ugotovi
kršitev, postane tako poudarjeno močnejši. Če posamični pravni akt v času
odločanja Ustavnega sodišča ne velja več, ga že po naravi stvari ni mogoče
razveljaviti. Vendar pa mora Ustavno sodišče v primerih, ko so izpolnjeni
pogoji za odločanje o ustavni pritožbi in ko ugotovi kršitev človekovih pravic,
o tem tudi odločiti in to ne glede na to, za katero človekovo pravico ali
temeljno svoboščino gre. Le tako lahko Ustavno sodišče svojo precedenčno vlogo
tudi izvaja. Tako je ravnalo tudi v tem primeru, pri čemer gre nedvomno za
odločitev o pomembnem ustavnopravnem vprašanju, ki presega pomen konkretne
zadeve.
B. – IV.
24. Očitke, s katerimi pritožnik utemeljuje
protiustavnost izpodbijane zakonske določbe, naslavlja tudi na izpodbijani
sodni odločbi. Iz enakih razlogov, iz katerih je izpodbijana zakonska ureditev
v neskladju z 22. členom Ustave, je bila tudi s sklepom zunajobravnavnega
senata kršena pritožnikova pravica do enakega varstva njegovih pravic. Njen
sestavni del je tudi pravica obdolženca do enakosti orožij v kazenskem
postopku, ki mora biti spoštovana tudi pri odločanju pristojnih sodišč o
odrejanju ali podaljševanju pripora zoper osebo, ki je utemeljeno osumljena
storitve kaznivega dejanja. Kljub temu, da je pritožnik v odgovoru na predlog
preiskovalnega sodnika zatrjeval neustavnost zakonske ureditve, se je
zunajobravnavni senat v izpodbijanem sklepu zadovoljil zgolj s sklicevanjem na
veljavnost zakonske ureditve in se tako do pomembnega vprašanja niti ni
opredelil. Pritrditi je treba pritožniku, da gre tudi v takem primeru za
kršitev 22. člena Ustave.
25. Tudi Višje sodišče je tovrstne
pritožnikove ugovore zavrnilo s sklicevanjem na veljavno zakonsko določbo in
navedlo, da odločbi Ustavnega sodišča, na kateri se je skliceval pritožnik, ne
moreta vplivati na odločitev. S tem tudi Višje sodišče ni odgovorilo na
upoštevne pritožnikove argumente, saj ni obrazložilo, zakaj meni, da odločbi
št. U-I-296/02 in št. U-I-328/04 na odločitev ne moreta vplivati. Kot je
razvidno iz obrazložitve, ki se nanaša na ustavnosodno presojo izpodbijane
ureditve, je bil tak zaključek Višjega sodišča v pomembnem delu ustavnosodno
zgrešen. Zato je tudi stališčem, ki jih je sprejelo Višje sodišče, mogoče
očitati kršitev 22. člena Ustave. Zgrešeno pa je tudi stališče Višjega sodišča,
po katerem zadostuje, da državni tožilec na začetku predlaga odreditev pripora,
kasneje pa naj bi se kar na podlagi poteka preiskave štelo, da na takšnem
stališču vztraja. Kot izhaja iz ustaljene ustavnosodne presoje, morajo biti ob
vsakem odločanju o priporu izpolnjeni vsi ustavni in zakonski pogoji za
dopustnost posega v posameznikovo osebno svobodo. Predlog državnega tožilca
mora prav glede na okoliščine, ki obstajajo prav v času odločanja o priporu,
vsebovati utemeljitve (17. točka obrazložitve te odločbe). Zato na obstoj
predloga državnega tožilca ni mogoče sklepati le iz poteka sodne preiskave in
iz tega, da je ta enkrat predlog že dal. Tudi to stališče zato krši
pritožnikovo pravico do enakosti orožij iz 22. člena Ustave.
26. Ob ugotovljeni kršitvi 22. člena
Ustave, do katere je prišlo zato, ker podaljšanja pripora ni predlagal državni
tožilec, ampak preiskovalni sodnik, Ustavno sodišče tako ni moglo presojati
nadaljnjih zatrjevanih kršitev človekovih pravic, ker ne more ugibati o tem,
kako bi postopek potekal in kakšne bi bile utemeljitve sodišč, če bi sodišče
odločalo o predlogu državnega tožilca za podaljšanje pripora. Zato se je
omejilo na ugotovitev kršitve iz 22. člena Ustave (3. točka izreka), saj
izpodbijanih sodnih odločb zaradi njihove neveljavnosti ni moglo razveljaviti.
C.
27. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 43. člena, drugega odstavka 40. člena in 47. člena v zvezi z 49.
členom ZUstS ter tretje alineje tretjega odstavka 46. člena Poslovnika
Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07) v sestavi: predsednik Jože
Tratnik ter sodnice in sodniki dr. Mitja Deisinger, mag. Marta Klampfer, mag.
Marija Krisper Kramberger, mag. Miroslav Mozetič, dr. Ernest Petrič, Jasna
Pogačar, mag. Jadranka Sovdat in Jan Zobec. Prvo in tretjo točko izreka je
sprejelo s sedmimi glasovi proti dvema. Proti sta glasovala sodnica Klampfer in
sodnik Petrič. Drugo točko izreka je sprejelo s šestimi glasovi proti trem.
Proti so glasovali sodnica Klampfer ter sodnika Mozetič in Petrič.
Jože Tratnik l.r.
Predsednik
(1) Tako Ustavno sodišče že v odločbi št. Up-164/95
z dne 7. 12. 1995 (OdlUS IV, 138), 9. točka obrazložitve, in v številnih
kasnejših odločbah in sklepih.
(2) Točka 72 obrazložitve odločbe št. U-I-18/93.
(3) Člen 27 Ustave se glasi:
»Kdor je obdolžen kaznivega ravnanja, velja za nedolžnega,
dokler njegova krivda ni ugotovljena s pravnomočno sodbo.«
(4) Točka 39 obrazložitve odločbe št. U-I-296/02 in
točka 13 obrazložitve odločbe št. U-I-328/04.
(5) ESČP je v sodbi v zadevi Lanz proti Avstriji z
dne 31. 1. 2002 v 40. točki obrazložitve navedlo: »Sodišče opozarja, da četrti
odstavek 5. člena Konvencije vsakomur, ki mu je odvzeta prostost oziroma ki je
priprt, zagotavlja pravico do postopka, v katerem se preizkusijo pogoji
procesnega in materialnega prava, ki morajo biti izpolnjeni, da je odvzem
prostosti »zakonit« z vidika Konvencije (Brogan in drugi proti Združenemu
kraljestvu z dne 29. novembra 1988, Series A, št. 145-B, str. 34–35, 65.
točka). Domače sodišče, ki obravnava take zadeve, mora zagotavljati »jamstva v
sodnem postopku«. Postopek mora biti kontradiktoren in vedno zagotavljati
enakost orožij med strankama – tožilcem in priprto osebo (Grauzinis proti Litvi
z dne 10. oktobra 2000, št. 37975/97, 31. točka).«
(6) Š. Horvat, Zakon o kazenskem postopku s
komentarjem, GV Založba, Ljubljana 2004, str. 481.
(7) »Predlog za podaljšanje pripora (…) lahko poda
preiskovalni sodnik ali državni tožilec, lahko pa tudi oba«, tako Š. Horvat,
prav tam.
(8) ESČP je v sodbi v zadevi Bulut proti Avstriji z
dne 22. 2. 1996 zapisalo: »Sodišče opozarja, da mora v skladu z načelom
enakosti orožij – ki je eden od elementov širšega koncepta pravičnega sojenja –
vsaka stranka imeti primerno možnost, da svojo zadevo predstavi v okoliščinah,
ki je ne postavljajo v slabši položaj od nasprotne stranke (glej sodbo v zadevi
Dombo Beheer B. V. proti Nizozemski z dne 27. oktobra 1993, Series A, št. 274,
str. 19, 33. točka). V tem okviru sta pomembna tako videz kot tudi posebna
občutljivost za dobro delovanje pravosodja (glej, mutatis mutandis, sodbo v
zadevi Borgers proti Belgiji z dne 30. oktobra 1991, Series A, št. 214-B, str.
31, 24. točka, in v njej navedene sodbe)«, 47. točka obrazložitve. V sodbi v
zadevi Ben Naceur proti Franciji z dne 3. 10. 2006 še: »Poleg tega kršitev tega
načela ni odvisna od nadaljnje, izmerljive nepravičnosti, ki bi izhajala iz
procesne neenakosti (APEH Üldözötteinek Szövetsége in drugi, zgoraj navedena
sodba, str. 387, 42. točka, in Guigue in SGEN-CFDT proti Franciji, zgoraj
navedeni sklep)«, 31. točka obrazložitve.
(9) Tako npr. v odločbi št. Up-155/95 z dne 5. 12.
1996 (OdlUS V, 190), s katero je ugotovilo kršitev prvega odstavka 23. člena
Ustave, v odločbi št. Up-293/97 z dne 12. 2. 1998 (OdlUS VII, 101), s katero je
ugotovilo kršitev pravic iz 25. in 29. člena Ustave, v odločbah št. Up-11/98 z
dne 10. 7. 2002 (Uradni list RS, št. 65/02 in OdlUS XI, 268) in št. Up-315/00 z
dne 3. 7. 2003 (Uradni list RS, št. 70/03 in OdlUS XII, 104), v katerih je
ugotovilo kršitev 25. člena Ustave, in št. Up-103/02 z dne 17. 10. 2002 (Uradni
list RS, št. 93/02 in OdlUS XI, 276), s katero je ugotovilo kršitev 22. člena
Ustave.
(10) Tako npr. v odločbi št. Up-52/03 z dne 27. 10.
2005 (Uradni list RS, št. 103/05) in celo v sklepu št. Up-362/04 z dne 21. 4.
2006 (OdlUS XV, 50), s katerim ustavna pritožba ni bila sprejeta v obravnavo.