Številka: Up-360/09-19
Datum: 3. 12. 2009
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi A. B. C., Č. D., ki ga zastopa mag. Matevž Krivic, Spodnje
Pirniče, na seji 3. decembra 2009
o d l o č i l o:
1. Sodba Vrhovnega sodišča št. I Up
581/2008 z dne 30. 12. 2008 v zvezi z 2. točko izreka sodbe in sklepa Upravnega
sodišča št. U 2383/2008 z dne 19. 11. 2008 se glede odločitve o zavrženju tožbe
za ugotovitev nezakonitosti dejanja, s katerim naj bi tožena stranka posegla v
pravici iz 19. in 32. člena Ustave zaradi protipravnega odvzema prostosti brez
odločbe od 30. 10. 2008 do 3. 11. 2008, razveljavi in se zadeva v tem delu vrne
Vrhovnemu sodišču v novo odločanje.
2. Ustavna pritožba zoper sodbo Vrhovnega
sodišča št. I Up 581/2008 z dne 30. 12. 2008 v zvezi z 2. točko izreka sodbe in
sklepa Upravnega sodišča št. U 2383/2008 z dne 19. 11. 2008 se glede odločitve
o zavrženju tožbe za ugotovitev nezakonitosti dejanja, s katerim naj bi tožena
stranka posegla v pravici iz 19. in 32. člena Ustave zaradi protipravnega
odvzema prostosti brez odločbe od 3. 11. 2008 do 10. 11. 2008, zavrne.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pritožniku je bilo na podlagi 51. člena
Zakona o mednarodni zaščiti (Uradni list RS, št. 111/07 – v nadaljevanju ZMZ) z
ustnim sklepom Ministrstva za notranje zadeve (v nadaljevanju MNZ) omejeno
gibanje na prostore Centra za tujce od 3. 11. 2008 do 3. 2. 2009. Pisni
odpravek sklepa je bil pritožniku vročen 10. 11. 2008. Pritožnik je vložil
tožbo zoper sklep MNZ z dne 3. 11. 2008 in tožbo na podlagi prvega odstavka 4.
člena Zakona o upravnem sporu (Uradni list RS, št. 105/06 – v nadaljevanju
ZUS-1), s katero je zahteval ugotovitev nezakonitosti dejanja, s katerim naj bi
MNZ poseglo v človekovi pravici iz 19. in 32. člena Ustave zaradi protipravnega
odvzema prostosti brez odločbe od 30. 10. 2008 do 10. 11. 2008. Upravno sodišče
je tožbo zoper sklep MNZ zavrnilo (1. točka izreka), tožbo na podlagi prvega
odstavka 4. člena ZUS-1 zavrglo (2. točka izreka), glede odškodninskega
zahtevka pa je pritožnika napotilo na pravdo (3. točka izreka). Pritožnik je
vložil pritožbo zoper vse točke izreka sodbe Upravnega sodišča. Vrhovno sodišče
je pritožbo zoper 1. in 2. točko izreka zavrnilo, glede 3. točke izreka pa je
pritožbi ugodilo in v tem delu razveljavilo prvostopenjsko odločitev.
2. Ustavno sodišče je ustavno pritožbo
zoper sodbo Vrhovnega sodišča v zvezi s 1. točko izreka odločbe Upravnega
sodišča zavrglo kot prepozno. V obravnavo pa je sprejelo ustavno pritožbo zoper
sodbo Vrhovnega sodišča v zvezi z 2. točko izreka sodbe in sklepa Upravnega
sodišča. V tem delu pritožnik izpostavlja vprašanje pravne podlage za odvzem
prostosti od 30. 10. 2008 do 3. 11. 2008. Zatrjevano kršitev pravice iz 22.
člena Ustave vidi v tem, da je Vrhovno sodišče potrdilo prvostopenjsko
odločitev, čeprav se Upravno sodišče ni opredelilo do tožbene trditve o
protipravnosti odvzema prostosti za čas od 30. 10. 2008 do 3. 11. 2008.
Pritožnik meni, da bi moralo Vrhovno sodišče odločitev Upravnega sodišča v tem
delu razveljaviti in zadevo vrniti sodišču prve stopnje v novo odločanje.
Pritožniku se zdi nesprejemljivo, da je Vrhovno sodišče sámo utemeljevalo
zavrženje tožbe v tem delu, in to s "popolnoma novo pravno utemeljitvijo
zavrženja". S tem naj bi kršilo 22. in 25. člen Ustave. Tudi sicer naj bi
Vrhovno sodišče pri utemeljevanju razlogov za zavrženje tožbe glede omejitve
gibanja od 30. 10. 2008 do 3. 11. 2008 napačno uporabilo materialno pravo. Po
mnenju pritožnika gre za tako kršitev materialnega prava, ki pomeni kršitev pravic
iz 19. in 32. člena Ustave. Obrazložitev Vrhovnega sodišča naj bi bila povsem
nerazumljiva in protislovna. Pritožnik nasprotuje razlagi sodišča, po kateri
naj bi on štel za osebo, ki je ponovno vložila prošnjo za mednarodno zaščito.
Opozarja, da je opredelitev prosilca za mednarodno zaščito v peti alineji 3.
člena ZMZ v neskladju z namenom Konvencije o statusu beguncev in s Protokolom o
statusu beguncev (Uradni list FLRJ, MP, št. 7/60, Uradni list SFRJ, MP, št.
15/67, Uradni list RS, št. 35/92, MP, št. 9/92 – Ženevska konvencija).
Pojasnjuje svoje razumevanje zakonskih določb, ki urejajo uvedbo ponovnega
postopka in ki po njegovem mnenju nikakor ne omogočajo razlage, kakršno je
sprejelo Vrhovno sodišče. Glede na stališče Vrhovnega sodišča, da je pritožnik
status prosilca za mednarodno zaščito dobil z dnem vložitve prošnje, naj bi
bilo še vedno sporno, na kakšni pravni podlagi je bila pritožniku odvzeta
prostost od 30. 10. 2008, ko je izrazil namen za vložitev prošnje za mednarodno
zaščito, do 3. 11. 2008, ko je bil izdan sklep o omejitvi gibanja.
3. Pritožnik nasprotuje tudi obrazložitvi
Vrhovnega sodišča glede razlogov za zavrženje tožbe zoper omejitev gibanja od
3. 11. 2008 do 10. 11. 2008. Prepričan je, da zamuda roka za izdajo pisnega
odpravka ustnega sklepa o omejitvi gibanja pomeni prenehanje veljavnosti tega
sklepa. Nasprotuje stališču Vrhovnega sodišča, da mu je sodno varstvo zaradi
zamude roka za izdajo pisnega odpravka sklepa zagotovljeno na podlagi tretjega
odstavka 5. člena ZUS-1. Konstrukt, da ustna odločba ostane v veljavi in
nemoteno učinkuje naprej tudi, če njen pisni odpravek ni izdan v zakonsko
predpisanem roku, po mnenju pritožnika ne more biti v skladu z načeli pravne
države. Če ta konstrukt drži, pritožnik predlaga ustavno presojo zakonskih
določb o ustnih odločbah. Pritožnik ponovno opozarja, da je treba pri razlagi
tretjega odstavka 51. člena ZMZ upoštevati, da gre za odločanje o odvzemu
prostosti.
4. Ustavno sodišče je s sklepom št.
Up-360/09 z dne 9. 7. 2009 ustavno pritožbo v navedenem delu sprejelo v
obravnavo. V skladu s prvim odstavkom 56. člena Zakona o Ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 64/07 – ur. p. b. – v nadaljevanju ZUstS) je Ustavno
sodišče o tem obvestilo Vrhovno sodišče. Na podlagi drugega odstavka 56. člena
ZUstS je bila ustavna pritožba poslana MNZ, ki se je v vlogi z dne 1. 9. 2009
opredelilo do navedb v njej in predlagalo njeno zavrnitev. Pojasnilo je, da je
bil postopek na podlagi prve prošnje pritožnika za priznanje mednarodne zaščite
(vložene 30. 3. 2007) ustavljen, ker je pritožnik 2. 4. 2007 samovoljno
zapustil azilni dom. Dne 28. 10. 2008 so nizozemski varnostni organi na podlagi
Uredbe Sveta (ES) št. 343/2003 z dne 18. februarja 2003 o vzpostavitvi meril in
mehanizmov za določitev države članice, odgovorne za obravnavanje prošnje za
azil, ki jo v eni od držav članic vloži državljan tretje države (UL L 50, 25.
2. 2003, str. 1–10 – v nadaljevanju Dublinska uredba) pritožnika predali
policistom Postaje letališke policije Brnik in po njihovi obravnavi je bil nastanjen
v Centru za tujce v Postojni, kjer je 30. 10. 2008 izrazil namen vložitve
prošnje za mednarodno zaščito. MNZ je zavrnilo trditve pritožnika, da naj bi
bil v ponovnem postopku obravnavan po 56. členu ZMZ. Pojasnilo je, da je bil
izveden postopek po 43. členu ZMZ. Pritožnik je status prosilca za mednarodno
zaščito pridobil 3. 11. 2008, ko je bila njegova prošnja sprejeta na formalno
predpisanem obrazcu. Glede na to mu je bilo mogoče na podlagi 51. člena ZMZ
omejiti gibanje šele 3. 11. 2008, v času od 30. 10. 2008 do 3. 11. 2008 pa je
bil nastanjen v Centru za tujce na podlagi Zakona o tujcih (Uradni list RS, št.
61/99 in nasl. – v nadaljevanju ZTuj-1).
5. S stališčem MNZ o navedbah v ustavni
pritožbi je Ustavno sodišče seznanilo pritožnika, ki se je nanje odzval z vlogo
z dne 26. 10. 2009. Vztraja pri svojih navedbah v ustavni pritožbi. Pojasnjuje
pa, da je bilo v ustavni pritožbi pomotoma zapisano, da "je bil pritožnik
v ponovnem postopku obravnavan po 56. členu ZMZ".
B. – I.
Sodno varstvo glede omejitve gibanja
oziroma odvzema prostosti od 30. 10. 2008 do 3. 11. 2008
6. Pritožnik je vložil tožbo na podlagi
prvega odstavka 4. člena ZUS-1. S to tožbo je zahteval ugotovitev nezakonitosti
dejanja, s katerim naj bi MNZ poseglo v pravici iz 19. in 32. člena Ustave
zaradi protipravnega odvzema prostosti brez odločbe od 30. 10. 2008 (podrejeno
od 3. 11. 2008) do 10. 11. 2008. Upravno sodišče je tožbo zavrglo. To odločitev
je potrdilo tudi Vrhovno sodišče. Pritožnik zatrjuje, da se Upravno sodišče ni
opredelilo do tožbene trditve o protipravnosti odvzema prostosti od 30. 10.
2008 do 3. 11. 2008 in da bi zato moralo Vrhovno sodišče odločitev Upravnega
sodišča v tem delu razveljaviti in zadevo vrniti sodišču prve stopnje v novo
odločanje. Pritožniku se zdi nesprejemljivo, da je Vrhovno sodišče sámo
utemeljevalo zavrženje tožbe v tem delu, in to s "popolnoma novo pravno
utemeljitvijo". Poleg tega naj bi bila obrazložitev Vrhovnega sodišča v
delu, v katerem utemeljuje razloge za zavrženje tožbe glede odvzema prostosti
od 30. 10. 2008 do 3. 11. 2008, nerazumljiva in protislovna.
7. V upravnem sporu po drugem odstavku 157.
člena Ustave in po prvem odstavku 4. člena ZUS-1 sodišče odloča o zakonitosti
posamičnih aktov in dejanj, s katerimi organi posegajo v človekove pravice ali
temeljne svoboščine posameznika, če ni zagotovljeno drugo sodno varstvo. V
postopku tega subsidiarnega sodnega varstva pristojno sodišče presoja
zakonitost posamičnih aktov in dejanj, torej njihovo skladnost z zakonom, pri
čemer je bistveno, da tak akt ali dejanje hkrati posegata tudi v človekove
pravice ali temeljne svoboščine. Predpostavka za pristojnost sodišča v takih
primerih je, da prizadeti osebi ni na razpolago kakšno drugo sodno varstvo, s
katerim bi bilo mogoče učinkovito odpraviti zatrjevane nezakonitosti, ki hkrati
pomenijo poseg v človekove pravice, ali kako drugače pred sodiščem doseči
varstvo svojih pravic ali pravnih koristi. Za učinkovitost "drugega
sodnega varstva" ni treba, da je prizadeti osebi pred pristojnim sodiščem
zagotovljeno uveljavljanje enakih zahtevkov, kot jih lahko uveljavi v upravnem
sporu zaradi varstva človekovih pravic. Zadostuje, da lahko oseba v okviru
pravnega sredstva ali drugega zahtevka uveljavlja tudi kršitev človekovih
pravic ali temeljnih svoboščin.
8. Vrhovno sodišče je odločitev o zavrženju
tožbe oprlo na stališče, da je bilo pritožniku glede zatrjevanega dejanja, s
katerim naj bi tožena stranka posegla v njegove človekove pravice in temeljne
svoboščine, zagotovljeno sodno varstvo v "rednem" upravnem sporu. V
zvezi s pritožnikovim očitkom, da se Upravno sodišče ni opredelilo do
vprašanja, kaj je bila zakonska podlaga za omejitev gibanja od 30. 10. 2008
dalje, je Vrhovno sodišče pojasnilo, da so bili šele od 3. 11. 2008 dalje (ko
je pritožnik po stališču Vrhovnega sodišča pridobil status prosilca za
mednarodno zaščito) podani zakonski razlogi za omejitev gibanja pritožniku na
podlagi 51. člena ZMZ, pred tem datumom pa naj bi mu bilo glede na četrti
odstavek 57. člena ZMZ gibanje omejeno na podlagi ZTuj-1. Po stališču Vrhovnega
sodišča je bil pritožnik na podlagi ZTuj-1 nastanjen v Centru za tujce že
zaradi njegove odstranitve z ozemlja Republike Slovenije na podlagi sklepa o
ustavitvi postopka, ki je bil izdan v zvezi z njegovo prvo prošnjo za azil leta
2007. Vrhovno sodišče je ugotovilo, da v obravnavanem primeru pritožnik ni
uveljavljal pravnih sredstev, ki jih je imel po 5. členu ZUS-1, in je tožbo
vložil šele potem, ko je prejel pisni sklep MNZ o omejitvi gibanja. Hkrati s
tožbo zoper ta pisni sklep je vložil tudi tožbo zaradi kršitve človekovih
pravic iz 19. in 32. člena Ustave, ki naj bi bila storjena z dejanjem (prvi
odstavek 4. člen ZUS-1). Ker je sodno varstvo zaradi neizdaje ali prepozne
izdaje pisnega sklepa o omejitvi gibanja zagotovljeno v "rednem" upravnem
sporu (zoper izdani akt – 2. člen oziroma zaradi molka organa – tretji odstavek
5. člena ZUS-1), po stališču Vrhovnega sodišča v isti zadevi ni dopustno
uveljavljati tudi upravnega spora zaradi kršitve človekove pravice, saj je tak
spor glede na prvi odstavek 4. člena ZUS-1 dopusten le, če ni zagotovljeno
drugo sodno varstvo. Zato je po presoji Vrhovnega sodišča prvostopenjsko
sodišče pravilno zavrglo tožbo za ugotovitev kršitve človekovih pravic na
podlagi 4. točke prvega odstavka 36. člena ZUS-1.1
9. Iz navedene obrazložitve Vrhovnega
sodišča izhaja, da je sodno varstvo zaradi neizdaje ali prepozne izdaje pisnega
sklepa o omejitvi gibanja zagotovljeno v "rednem" upravnem sporu
(zoper izdani akt – na podlagi 2. člena oziroma zaradi molka organa – na
podlagi tretjega odstavka 5. člena ZUS-1), zato v isti zadevi ni dopustno
uveljavljati tudi upravnega spora zaradi kršitve človekove pravice, saj je tak
spor glede na prvi odstavek 4. člena ZUS-1 dopusten le, če ni zagotovljeno
drugo sodno varstvo. Vendar to stališče po oceni Ustavnega sodišča zajema le
sodno varstvo glede omejitve gibanja od 3. 11. 2008 (ko je bil pritožniku na
podlagi 51. člena ZMZ ustno izrečen sklep o omejitvi gibanja) do 10. 11. 2008
(ko je bil izdelan pisni odpravek sklepa o omejitvi gibanja). Ne daje pa
odgovora na vprašanje, kakšno sodno varstvo je bilo pritožniku zagotovljeno v
zvezi s pridržanjem v Centru za tujce od 30. 10. 2008 do 3. 11. 2008.
10. Navedeno pridržanje lahko po naravi
stvari (glede na vrsto, trajanje, učinke in način izvrševanja odrejenega
ukrepa) pomeni omejitev gibanja (32. člen Ustave), lahko pa preraste v poseg v
osebno svobodo (19. člen Ustave). Zato se mora sodišče ob presoji tovrstnih
primerov najprej opredeliti do tega vprašanja. Če gre za poseg v osebno svobodo
kot eno od najbolj temeljnih pravic posameznika, morata biti zakonska podlaga
za takšen poseg in sodno varstvo v zvezi s tem jasno in določno opredeljena.2
Pri tem ne gre zgolj za to, da je zakonska podlaga za takšen poseg jasno
opredeljena, temveč mora biti tudi razlaga sodišča, ki uporabi zakonsko normo,
jasna in nedvoumna. Gre namreč za varstvo procesnega vidika pravice do osebne
svobode, ki od sodišča terja takšno obrazložitev, ki posamezniku zanesljivo in
jasno sporoča, da poseg v njegovo osebno svobodo ni bil arbitraren.
11. Vrhovno sodišče je izhajalo iz
ugotovitve, da je bil pritožnik v Slovenijo vrnjen na podlagi Dublinske uredbe.
Iz obrazložitve Vrhovnega sodišča sicer izhaja, da je sodišče pritožnika štelo
kot osebo, ki je vložila ponovno prošnjo za mednarodno zaščito, za te osebe pa
velja četrti odstavek 57. člena ZMZ.3 Vendar nadaljnja obrazložitev
sodišča, po kateri je "pritožnik pridobil status prosilca za azil šele z
dnem, ko je bila njegova prošnja sprejeta v skladu s 43. členom ob upoštevanju
47. in 48. člena ZMZ na predpisanem obrazcu oziroma ko so bili v skladu s 40.
členom ZMZ pridobljeni podatki iz drugega in tretjega odstavka 119. člena ZMZ",
kaže na to, da pritožnikova vloga ni bila obravnavana po postopku, ki velja za
ponovne prošnje (57. člen ZMZ), temveč po določbah, ki veljajo za t. i. redni
postopek za pridobitev mednarodne zaščite. Ta ugotovitev izhaja tudi iz
pojasnil MNZ v zvezi z navedbami v ustavni pritožbi. Glede na to pa se logično
ne izide stališče Vrhovnega sodišča, da so bili pred 3. 11. 2008 podani
zakonski razlogi za pridržanje pritožnika "glede na izrecno določbo
četrtega odstavka 57. člena ZMZ na podlagi ZTuj-1".
12. Stališče Vrhovnega sodišča, da je bil
pritožnik na podlagi ZTuj-1 nastanjen v Centru za tujce že zaradi njegove
odstranitve z ozemlja Republike Slovenije na podlagi sklepa o ustavitvi
postopka, ki je bil izdan v zvezi z njegovo prvo prošnjo za azil leta 2007, bi
bilo lahko sporno z vidika azilnega prava Evropske unije, po katerem mora biti
prosilcu omogočena celovita vsebinska obravnava prošnje za mednarodno zaščito.
Ker prvič ni prišlo do takšne obravnave pritožnikove prošnje, bi takojšnja
odstranitev pritožnika iz države (potem, ko so ga nizozemski varnostni organi
na podlagi Dublinske uredbe vrnili v Slovenijo) lahko pomenila kršitev pravice
dostopa do postopka (access to the procedure).4
13. Tudi stališče, da bi lahko pritožnik
uveljavljal pravna sredstva zoper sklep Postaje letališke policije Brnik z dne
28. 10. 2008 (na podlagi katerega je bil takoj po vrnitvi v Slovenijo nastanjen
v Centru za tujce), česar ni storil, ne omogoča ugotovitve, da je bilo
pritožniku zagotovljeno sodno varstvo v zvezi s pridržanjem od 30. 10. 2008 do
3. 11. 2008. Z izpodbijanjem policijskega sklepa bi pritožnik lahko uveljavil
sodno varstvo v zvezi s pridržanjem od 28. 10. 2008 do 30. 10. 2008. Ker je
pritožnik tega dne izrazil namen za vložitev prošnje za mednarodno zaščito, bi
moral biti odtlej nastanjen v sprejemnih prostorih azilnega doma (prim. 37.
člen ZMZ).5 Gibanje bi mu bilo lahko omejeno le pod pogoji,
navedenimi v 51. členu ZMZ.
14. Glede na vse navedeno Ustavno sodišče
ocenjuje, da je Vrhovno sodišče na pritožnikovo trditev o neobstoju pravne
podlage za pridržanje od 30. 10. 2008 do 3. 11. 2008 odgovorilo zgolj
navidezno. Z navajanjem različnih zakonskih podlag (prim. 11. in 12. točko
obrazložitve) se je izognilo jasnemu odgovoru na vprašanje, kaj je bila
zakonska podlaga za pridržanje pritožnika za sporno časovno obdobje in kakšno
sodno varstvo mu je bilo zagotovljeno v zvezi s tem (upoštevajoč dejstvo, da je
30. 10. 2008 pritožnik izrazil namen za vložitev prošnje za mednarodno zaščito
in da se je s tem njegov položaj spremenil). Zato je bila po presoji Ustavnega
sodišča pritožniku kršena pravica do enakega varstva pravic iz 22. člena
Ustave.
15. Glede na ugotovljeno kršitev pravice iz
22. člena Ustave je Ustavno sodišče razveljavilo sodbo Vrhovnega sodišča v
delu, v katerem ta potrjuje odločitev Upravnega sodišča o zavrženju tožbe za
ugotovitev, da naj bi tožena stranka posegla v pravici iz 19. in 32. člena
Ustave zaradi protipravnega odvzema prostosti brez odločbe od 30. 10. 2008 do
3. 11. 2008, in zadevo v tem obsegu vrnilo Vrhovnemu sodišču v novo odločanje
(1. točka izreka). Ob ponovnem odločanju o pritožnikovi pritožbi zoper odločbo
Upravnega sodišča se bo moralo Vrhovno sodišče opredeliti do vprašanja, ali je
pridržanje pritožnika v Centru za tujce od 30. 10. 2008 do 3. 11. 2008 pomenilo
omejitev gibanja ali poseg v njegovo osebno svobodo, nato pa pojasniti zakonsko
podlago za takšno pridržanje ter sodno varstvo, ki je bilo pritožniku
zagotovljeno v zvezi s tem.
16. Ker je Ustavno sodišče odločitev
Vrhovnega sodišča v navedenem delu razveljavilo že iz navedenih razlogov, se ni
spuščalo v presojo drugih zatrjevanih kršitev.
B. – II.
Sodno varstvo glede omejitve gibanja
oziroma odvzema prostosti od 3. 11. 2008 do 10. 11. 2008
17. S 3. 11. 2008 je pritožnik po stališču
Vrhovnega sodišča pridobil status prosilca za mednarodno zaščito. Istega dne mu
je bil ustno izrečen sklep o omejitvi gibanja ob navzočnosti njegovega
pooblaščenca. Sklep mu je bil ustno preveden v jezik, ki ga razume, istočasno
pa je bil o tem sestavljen zapisnik, v katerem so navedeni pravna podlaga in
razlogi za sprejem sklepa o omejitvi gibanja. Ta zapisnik je podpisal tudi
pritožnikov pooblaščenec. Kot je ugotovilo Vrhovno sodišče, je bil pisni
odpravek sklepa o omejitvi gibanja pritožnikovemu pooblaščencu poslan šele 10.
11. 2008, tj. po preteku 48-urnega roka, določenega v tretjem odstavku 51.
člena ZMZ. Po presoji Vrhovnega sodišča je tožena stranka pritožniku s tem
nedvomno kršila temeljno postopkovno jamstvo iz četrte alineje 8. člena ZMZ.
Vendar po stališču Vrhovnega sodišča v primeru, ko ustni sklep ni izdan tudi v
pisni obliki v zakonsko predpisanem roku, ne gre za nezakonit odvzem prostosti,
temveč le za kršitev roka za izdajo pisne odločbe, glede katere je sodno
varstvo zagotovljeno po tretjem odstavku 5. člena ZUS-1.
18. Pritožnik nasprotuje navedenemu
stališču Vrhovnega sodišča. Meni, da zamuda roka za izdajo pisnega odpravka
ustnega sklepa o omejitvi gibanja pomeni prenehanje veljavnosti tega sklepa.
Konstrukt, da ustna odločba ostane v veljavi in nemoteno učinkuje naprej tudi,
če njen pisni odpravek ni izdan v zakonsko predpisanem roku, po mnenju
pritožnika ne more biti v skladu z načeli pravne države.
19. Ustavno sodišče je v odločbi št.
Up-1019/08 z dne 27. 5. 2009 (Uradni list RS, št. 46/09) sprejelo stališče, da
zamuda roka za izdajo pisnega odpravka ustnega sklepa ne more imeti učinka
prenehanja veljavnosti ustnega sklepa oziroma da datum vročitve pisnega
odpravka sklepa o omejitvi gibanja ne vpliva na veljavnost ustnega sklepa. Kot
je v navedeni odločbi pojasnilo Ustavno sodišče, je razlika med ustno in pisno
odločbo samo v njuni obličnosti, glede drugih lastnosti pa imata ustna in pisna
odločba enake učinke in posledice. Tudi ustno odločbo je po njeni naznanitvi
mogoče spremeniti ali odpraviti samo z uporabo rednih in izrednih pravnih
sredstev. Datum prejema pisnega odpravka je pomemben samo zaradi začetka teka
roka za vložitev tožbe. Po presoji Ustavnega sodišča je zakon mogoče razlagati
tako, da je pritožniku sodno varstvo zoper morebiti nezakonito omejitev gibanja
od trenutka ustnega izreka sklepa dalje zagotovljeno s tožbo na podlagi 2.
člena ZUS-1.
20. Stališče Vrhovnega sodišča v
obravnavani zadevi je skladno z navedenimi izhodišči Ustavnega sodišča.
Pritožnik je imel zoper ustni sklep o omejitvi gibanja pravico uporabiti pravna
sredstva. Zoper pisni odpravek sklepa o omejitvi gibanja je lahko vložil tožbo
(četrti odstavek 51. člena ZMZ). Datum prejema pisnega odpravka je bil pomemben
samo zaradi začetka teka roka za vložitev te tožbe. Stališče Vrhovnega sodišča,
da v primeru, ko ustni sklep ni izdan v pisni obliki v zakonsko predpisanem
roku, ne gre za nezakonit odvzem prostosti, temveč le za kršitev roka za izdajo
pisne odločbe, glede katere je sodno varstvo zagotovljeno po tretjem odstavku
5. člena ZUS-1, glede na zgoraj navedena stališča Ustavnega sodišča ne more
biti ustavno sporno. V konkretnem primeru to pomeni, da je bilo pritožniku
glede omejitve gibanja od 3. 11. 2008 do 10. 11. 2008 zagotovljeno drugo sodno
varstvo v upravnem sporu in zato niso izpolnjeni pogoji iz prvega odstavka 4.
člena ZUS-1.
21. Ker zatrjevane kršitve človekovih
pravic ali temeljnih svoboščin v delu, v katerem je Vrhovno sodišče potrdilo
odločitev Upravnega sodišča o zavrženju tožbe za ugotovitev nezakonitosti
dejanja, s katerim naj bi tožena stranka posegla v pravici iz 19. in 32. člena
Ustave zaradi protipravnega odvzema prostosti brez odločbe od 3. 11. 2008 do
10. 11. 2008, niso podane, je Ustavno sodišče ustavno pritožbo v tem delu
zavrnilo (2. točka izreka).
C.
22. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 59. člena ZUstS in prve alineje drugega odstavka 46.
člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07) v sestavi:
predsednik Jože Tratnik ter sodnici in sodniki dr. Mitja Deisinger, mag. Marija
Krisper Kramberger, mag. Miroslav Mozetič, dr. Ernest Petrič, Jasna Pogačar,
dr. Ciril Ribičič in Jan Zobec. Prvo točko izreka je sprejelo s petimi glasovi
proti trem. Proti so glasovali sodnica Pogačar ter sodnika Deisinger in Petrič.
Drugo točko izreka je sprejelo soglasno.
Jože Tratnik l. r.
Predsednik
_______________
1 V skladu s 4. točko prvega odstavka 36. člena
ZUS-1 sodišče tožbo zavrže s sklepom, če ugotovi, da akt, ki se izpodbija s
tožbo, ni upravni akt oziroma akt, ki se lahko izpodbija v upravnem sporu.
Smiselno to velja tudi za posamično dejanje, kadar se zatrjuje poseg v ustavno
pravico (J. Breznik in E. Kerševan (red.), Zakon o upravnem sporu s
komentarjem, GV Založba, Ljubljana 2008, str. 249).
2 Prim. prakso Evropskega sodišča za človekove
pravice (v nadaljevanju ESČP) v zvezi s standardi, ki veljajo v primeru
omejitve gibanja prosilcem za azil. Prvi odstavek 5. člena Konvencije o varstvu
človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94, MP, št.
7/94 – v nadaljevanju EKČP) posameznika varuje pred arbitrarnim poseganjem
države v njegovo osebno svobodo. Vsak tak poseg mora biti zakonit (lawful).
Če se zastavi vprašanje zakonitosti pridržanja, se EKČP sklicuje na nacionalno
pravo in postavlja zahtevo, da mora biti pridržanje skladno z materialnimi in s
procesnimi pravili nacionalnega prava. Poleg tega mora biti vsak odvzem osebne
svobode skladen z namenom 5. člena EKČP, tj. da posameznika varuje pred
arbitrarnim poseganjem države. V tem okviru ESČP v prvi vrsti zahteva, da ima
vsak odvzem prostosti oziroma pridržanje zakonsko podlago v nacionalnem pravu.
Pri tem ne gre zgolj za to, da je takšna podlaga v nacionalnem pravu podana,
temveč je pomembna tudi vsebina zakonskega varstva, ki mora biti v skladu s
konvencijskimi pravicami. Temeljno načelo je, da pridržanje, ki je arbitrarno,
ne more biti v skladu s prvim odstavkom 5. člena EKČP. Pri tem pojem
arbitrarnosti presega zgolj oceno, da je pridržanje v skladu z nacionalnim
pravom. To pomeni, da je pridržanje lahko zakonito po nacionalnem pravu, vendar
pa je arbitrarno in v nasprotju z zahtevami EKČP. Prim. odločitve ESČP v
zadevah Amuur proti Franciji (sodba z dne 25. 6. 1996), Saadi proti
Združenemu kraljestvu (sodba z dne 29. 1. 2008), Abdolkhani in Karimnia
proti Turčiji (sodba z dne 22. 9. 2009).
3 Po četrtem odstavku 57. člena ZMZ se v primeru
vložitve zahtevka za uvedbo ponovnega postopka oseba, ki je vložila tak
zahtevek, na podlagi sklepa policije, izdanega na podlagi določb zakona, ki
ureja področje tujcev, nastani pri organu, ki je pristojen za odstranitev iz
države.
4 Prim. člen 6 in nasl. Direktive Sveta 2005/85/ES z
dne 1. decembra 2005 o minimalnih standardih glede postopkov za priznanje ali
odvzem statusa begunca v državah članicah (UL L 326, 13. 12. 2005, str. 13–34 –
Postopkovna direktiva).
5 Po prvem odstavku 37. člena ZMZ se tujca, ki
izrazi namen, da prvič vloži prošnjo za mednarodno zaščito, po obravnavi na
policiji nastani v sprejemne prostore azilnega doma, kjer so mu zagotovljeni
ustrezna prehrana, nujne higienske potrebščine in dostop do nujnega
zdravstvenega varstva.