Številka: U-I-248/08-15
Datum: 11. 11. 2009
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Državnega sveta, na seji 11. novembra 2009
o d l o č i l o:
1. V drugem odstavku 43. člena Zakona o
Državnem svetu (Uradni list RS, št. 100/05 – ur. p. b.) se razveljavita besedi
"predsednika in".
2. Drugi stavek 3. člena Zakona o
dopolnitvah Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS, št. 76/05) se razveljavi,
kolikor se nanaša na predsednika Državnega sveta.
3. Z naslednjim dnem po objavi te odločbe v
Uradnem listu Republike Slovenije se funkcija predsednika Državnega sveta
opravlja poklicno.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Državni svet vlaga zahtevo za oceno
ustavnosti Zakona o dopolnitvah Zakona o Državnem svetu (v nadaljevanju ZDSve-A),
kolikor ta ureja nepoklicno opravljanje funkcije predsednika Državnega sveta.
Predlagatelj navaja, da je Ustavno sodišče na njegov predlog že odločalo o
oceni ustavnosti ZDSve-A. V odločbi št. U-I-332/05 z dne 4. 10. 2007 (Uradni
list RS, št. 94/07 in OdlUS XVI, 73) je ugotovilo, da sta 1. in 3. člen ZDSve-A
v neskladju z Ustavo, kolikor se nanašata na funkcijo predsednika Državnega
sveta. Državnemu zboru je naložilo, naj ugotovljeno neskladje z Ustavo odpravi
v šestih mesecih po objavi odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije. Odločba
je bila objavljena v Uradnem listu 16. 10. 2007, zapovedani šestmesečni rok pa
je potekel 16. 4. 2008. Ker Državni zbor še do danes ni odpravil ugotovljenega
neskladja z Ustavo, predlagatelj ponovno vlaga zahtevo za oceno ustavnosti
istega zakona.
2. Očitki predlagatelja o protiustavnosti
ZDSve-A v tej zahtevi so po vsebini enaki kot v zahtevi v zadevi št.
U-I-332/05. Navaja, da Državnemu svetu nastaja škoda, saj ne more normalno
izvajati svoje ustavno določene vloge. Predsednik Državnega sveta je še vedno
zaposlen v gospodarski družbi, kjer je bil zaposlen pred izvolitvijo v Državni
svet, kar naj bi mu onemogočalo nemoteno opravljanje funkcije. Določba 1. člena
ZDSve-A naj bi povzročala organizacijsko destabilizacijo Državnega sveta in
ogrožala njegovo usposobljenost za opravljanje ustavnih nalog. Tovrstne očitke
je Ustavno sodišče že presojalo in naj bi prav zaradi njihove utemeljenosti
ugotovilo neskladje zakonske ureditve z Ustavo. Predlagatelj ZDSve-A ponovno
očita tudi, da je bil sprejet z navadno večino, moral pa bi biti sprejet z
dvotretjinsko večino glasov vseh poslancev. Ob tem opozarja, da je bil prvi
zakon o Državnem svetu leta 1992 sprejet z dvotretjinsko večino ter da bi zato
morala biti tudi vsaka sprememba ali dopolnitev tega zakona sprejeta z enako,
torej kvalificirano večino.
3. Nov očitek predlagatelja je, da Državni
zbor s svojo neaktivnostjo in z nespoštovanjem odločbe Ustavnega sodišča
vzdržuje stanje, ki ni skladno z Ustavo. S tem naj bi Državni zbor kršil 2.
člen Ustave (načela pravne države) in drugi odstavek 3. člena Ustave (načelo
delitve oblasti).
4. Predlagatelj predlaga Ustavnemu sodišču,
naj razveljavi ZDSve-A oziroma naj izda novo ugotovitveno odločbo, v kateri naj
določi način izvršitve odločbe tako, da lahko predsednik Državnega sveta začne
opravljati funkcijo poklicno, dokler Državni zbor ne odpravi ugotovljenega
neskladja z Ustavo. Predlaga tudi, naj Ustavno sodišče do svoje končne
odločitve zadrži izvrševanje ZDSve-A, kolikor se nanaša na funkcijo predsednika
Državnega sveta, ter določi način izvršitve zadržanja tako, da predsednik
Državnega sveta začne opravljati svojo funkcijo poklicno.
5. Državni zbor na zahtevo ni odgovoril.
6. Ustavno sodišče je od Državnega zbora,
Vlade in Državnega sveta pridobilo pojasnila o tem, kakšne aktivnosti sta
Državni zbor oziroma Vlada opravila oziroma jih načrtujeta za uresničitev
odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-332/05.
7. Državni zbor je pojasnil, da je Državni
svet že 26. 10. 2007 v zakonodajni postopek vložil Predlog zakona o spremembah
in dopolnitvah Zakona o Državnem svetu (EPA 1718-IV – v nadaljevanju ZDSve-B).
Predlog zakona v tretji obravnavi v Državnem zboru ni bil sprejet, ker zanj ni
glasovala dvotretjinska večina vseh poslancev. Dne 28. 3. 2008 je Državni svet
ponovno vložil predlog ZDSve-B (EPA 1978-IV). Državni zbor je v drugi obravnavi
sprejel sklep, da predlog zakona ni primeren za nadaljnjo obravnavo. Nato je
24. 4. 2009 v zakonodajni postopek novelo ZDSve-B (EPA 342-V) vložila Vlada. Ta
predlog zakona je 29. 5. 2009 obravnaval Odbor za notranjo politiko, javno
upravo in pravosodje (v nadaljevanju Odbor). Predlog zakona v Odboru ni bil
sprejet, Odbor pa prav tako ni sprejel sklepa, da predlog zakona ni primeren za
nadaljnjo obravnavo. Odbor je 1. 7. 2009 nadaljeval z obravnavo predloga
ZDSve-B. Predlog zakona ni bil izglasovan, prav tako ponovno ni bil sprejet
sklep, da predlog ni primeren za nadaljnjo obravnavo. Ker Odbor ni mogel
zaključiti obravnave zakona, je prekinil to točko dnevnega reda in glede
nadaljevanja postopka zaprosil za razlago Komisijo za poslovnik. Obravnava
predloga ZDSve-B je zato prekinjena.
8. Vlada navaja, da je 23. 4. 2009
Državnemu zboru posredovala predlog zakona, ki bi odpravil protiustavnosti,
ugotovljene v odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-332/05.
9. Državni svet opozarja, da Državni zbor
za ureditev poklicne funkcije predsednika Državnega sveta ne uspe doseči
dvotretjinske večine, čeprav je Vlada podpirala zakonske predloge Državnega
sveta in je tudi sama pripravila predlog novele Zakona o Državnem svetu (v
nadaljevanju ZDSve). Zaradi ustavno zahtevane dvotretjinske večine je novela
"obstala" v zakonodajnem postopku, saj poslanci te večine pri
glasovanju ne dosežejo, na drugi strani pa tudi ne izglasujejo sklepa, da
zakonski predlog ni primeren za nadaljnjo obravnavo. Državni svet opozarja, da
je predsednik Državnega sveta zaradi svojih delovnih obremenitev moral
prekiniti delovno razmerje v podjetju, kjer je bil zaposlen, ter da se je moral
nato samozaposliti, da si lahko plačuje prispevke za zdravstveno in pokojninsko
zavarovanje. Državni svet naj bi naredil vse, kar je v njegovi pristojnosti, da
bi se protiustavno stanje odpravilo. Dvakrat je vložil predlog novele ZDSve, a
nobena ni bila sprejeta. Enako se je zgodilo tudi z zadnjim predlogom, ki ga je
vložila Vlada. Meni, da ni možnosti, da bi Državni zbor v kratkem času uspel
sprejeti spremembo Zakona.
B.
10. Predlagatelj izpodbija ZDSve-A v
celoti, vendar iz vsebine njegovih očitkov izhaja, da izpodbija 1. in 3. člen
Zakona. Ker določba 1. člena ZDSve-A dopolnjuje ZDSve in je bila vanj v celoti
inkorporirana, je Ustavno sodišče štelo, da predlagatelj v tem delu zahteve
izpodbija drugi odstavek 43. člena ZDSve. Nasprotno pa 3. člen ZDSve-A
nomotehnično ni postal del ZDSve, ker gre za prehodno določbo. Predmeta presoje
sta zato drugi odstavek 43. člena ZDSve1 in 3. člen ZDSve-A2.
11. V odločbi št. U-I-332/05 je Ustavno
sodišče sprejelo stališče, da je pri določitvi načina opravljanja funkcije
predsednika Državnega sveta treba dati prednost njegovi tesnejši povezanosti z
delovanjem tega organa kot celote v razmerju do njegove siceršnje funkcije
člana tega organa. Državni svet sicer neposredno ne izvršuje oblastvenih
funkcij, na podlagi ustavnih nalog pa sodeluje z Državnim zborom v okviru
izvrševanja zakonodajne funkcije. Zato je za učinkovito delo Državnega sveta
bistveno zagotoviti stalno razpoložljivost njegovega predsednika, da bi se
Državni svet na aktivnosti Državnega zbora lahko pravočasno odzval. Ureditev, ki
tega ne zagotavlja, bi lahko pomenila oviro pri izvrševanju vodstvenih
odgovornosti predsednika Državnega sveta in v posledici oteževanje izvrševanja
ustavne vloge tega organa. Nepoklicno opravljanje funkcije predsednika
Državnega sveta zato vsebuje možnosti za nastanek položajev, v katerih Državni
svet ne bi mogel učinkovito izvajati svoje ustavne vloge. Zato je Ustavno
sodišče ugotovilo, da je izpodbijana ureditev nepoklicne funkcije predsednika
Državnega sveta v neskladju z ustavnim položajem tega organa iz 96. in 97.
člena Ustave. Državnemu zboru je naložilo, naj neskladje z Ustavo odpravi v
šestih mesecih po objavi odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije, česar
Državni zbor do danes še ni storil.
12. Ustavno sodišče ima pomemben položaj v
sistemu delitve oblasti, njegov položaj in pristojnosti so opredeljene v
Ustavi. Zakon o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – ur. p. b. – v
nadaljevanju ZUstS) ga opredeljuje kot najvišji organ sodne oblasti za varstvo
ustavnosti in zakonitosti ter človekovih pravic in temeljnih svoboščin (1. člen
ZUstS). Ustava v tretjem odstavku 161. člena določa, da pravne posledice
odločitev Ustavnega sodišča ureja zakon, ZUstS pa v tretjem odstavku 1. člena
določa, da so odločbe Ustavnega sodišča obvezne. Ne glede na to, da
"le" zakon določa, da so odločbe Ustavnega sodišča obvezujoče, to
pravilo dejansko izhaja iz temeljnih ustavnih načel – načel pravne države (2.
člen Ustave) in načela delitve oblasti (drugi odstavek 3. člena Ustave) – in bi
veljalo tudi, če ZUstS ne bi imel take določbe.
13. Pravno obveznost Državnega zbora, kadar
Ustavno sodišče izda ugotovitveno odločbo, natančno določa drugi odstavek 48.
člena ZUstS; zakonodajalec mora protiustavnost, ugotovljeno z odločbo Ustavnega
sodišča, odpraviti v roku, ki ga določi Ustavno sodišče. Odločba št. U-I-332/05
je bila objavljena v Uradnem listu 16. 10. 2007, rok za odpravo protiustavnosti
pa je potekel šest mesecev za tem. Zakonodajalec torej v tem primeru ni
spoštoval zakonske obveznosti, ki jo je sam sprejel in ki tudi sicer izhaja iz
temeljnih ustavnih načel, čeprav je eno od temeljnih pravil pravne države (2.
člen Ustave), da mora ustavnost in zakonitost spoštovati na prvem mestu
zakonodajalec sam. S svojo neodzivnostjo pri uresničenju obveznosti, ki
izhajajo iz odločbe Ustavnega sodišča ter tudi neposredno iz ZUstS,
zakonodajalec hudo krši načela pravne države in načelo delitve oblasti (drugi
odstavek 3. člena Ustave).
14. Bistvena vsebina načela delitve oblasti
namreč ni le v tem, da nobena od vej oblasti ne posega v pristojnosti druge,
ampak tudi v tem, da nobena ne opušča dejavnosti, ki jih je znotraj svojega
delokroga dolžna opraviti – še zlasti, kadar ji je taka dolžnost naložena s
sodno odločbo. Pravilo, da morajo državni organi in nosilci javnih pooblastil
(tako kot tudi vse fizične in pravne osebe), vključno z zakonodajalcem,
upoštevati, spoštovati in izvrševati sodne odločbe, tudi odločbe Ustavnega
sodišča, je eden temeljnih postulatov pravne države in srž ustavne demokracije.
Nespoštovanje sodnih odločb pomeni zanikanje vladavine prava in vzpostavljanje
vladavine nevezane in neomejene volje.
15. Zakonodajalec z odpravo ugotovljenega
neskladja z Ustavo zamuja že več kot leto in pol. Dejstvo, da je že dvakrat
zavrnil zakonodajni predlog Državnega sveta ter da ni uspel oblikovati potrebne
večine za sprejem zakonskega predloga, ki ga je pripravila Vlada, kaže na
možnost, da Državni zbor potrebnih sprememb ZDSve v bližnji prihodnosti ne bo
sprejel.
16. Pri ponovni presoji izpodbijane
zakonske ureditve je Ustavno sodišče ugotovilo, da še vedno obstajajo vsi
razlogi, iz katerih je že ugotovilo protiustavnost ZDSve-A. Zakonska ureditev,
po kateri predsednik Državnega sveta svojo funkcijo opravlja nepoklicno (drugi
odstavek 43. člena ZDSve in 3. člena ZDSve-A), je še vedno v neskladju z
Ustavo. Pri tem se Ustavno sodišče v celoti sklicuje na obrazložitev odločbe
št. U-I-332/05.
17. Ustavno sodišče izpodbijane ureditve v
odločbi št. U-I-332/05 ni razveljavilo, kar je obrazložilo s tem, da bi to
povzročilo stanje, ki bi bilo prav tako v neskladju z Ustavo. Zakon namreč ne
bi vseboval ureditve poklicnega opravljanja funkcije predsednika Državnega
sveta in določitve njegove plače. Zato je za del izpodbijane zakonske ureditve
ugotovilo neskladje z Ustavo in zakonodajalcu naložilo, naj ZDSve v kratkem
roku uskladi z Ustavo. V obravnavanem primeru bi bil ponovni sprejem
ugotovitvene odločbe nesmiseln, saj bi se tako še ohranjalo protiustavno
stanje. Zato se je Ustavno sodišče tokrat odločilo za stopnjevanje odločitve in
je sporno zakonsko ureditev razveljavilo. Pomembna okoliščina za tak pristop je
ta, da je bil v vmesnem času sprejet Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o
sistemu plač v javnem sektorju (Uradni list RS, št. 17/08 – v nadaljevanju
ZSPJS-H), ki je predsednika Državnega sveta uvrstil med funkcionarje v 64.
plačni razred, s čimer je ustvaril podlago za izplačilo njegove plače.
18. V drugem odstavku 43. člena ZDSve je
Ustavno sodišče razveljavilo besedi "predsednika in", s čimer za
predsednika Državnega sveta ne velja več določba o nepoklicnem opravljanju
funkcije (1. točka izreka). Drugače pa v prvem stavku 3. člena ZDSve-A ni
razveljavilo besede "predsedniku", ker za to ni bilo pravovarstvene
potrebe. Prvi stavek ima namreč prehoden značaj in njegov učinek je bil v tem,
da je predsedniku Državnega sveta z dnem uveljavitve ZDSve-A prenehalo delovno
razmerje v Državnem svetu. S tem se je ta določba izčrpala in nima več drugih
pravnih učinkov. Morebitna razveljavitev besede "predsedniku" v prvem
stavku 3. člena ZDSve-A ne bi oživela oziroma ponovno vzpostavila njegove
zaposlitve. Pravne učinke pa še ima drugi stavek 3. člena ZDSve-A, ki določa,
da predsednik Državnega sveta funkcijo do izteka mandata opravlja nepoklicno.
Ker ta del zakonske določbe še pravno učinkuje, ga je Ustavno sodišče
razveljavilo, kolikor njegova normativna vsebina velja tudi za predsednika
Državnega sveta (2. točka izreka). Gre za t. i. opisno razveljavitev, ki
pomeni, da določba z začetkom učinkovanja te odločbe ne velja več in se ne
uporablja za funkcijo predsednika Državnega sveta. Drugače rečeno, drugi stavek
3. člena ZDSve-A ne more biti več ovira za vzpostavitev poklicne funkcije
predsednika Državnega sveta.
19. Vendar razveljavitev omenjenih določb
ne zadostuje, da bi lahko predsednik Državnega sveta začel opravljati svojo
funkcijo poklicno. Z delno razveljavitvijo navedenih določb Državni svet še
vedno ne bo imel poklicnega predsednika, kajti razveljavitev sama po sebi ne bo
odpravila protiustavnega stanja. Tega je mogoče odpraviti samo s sprejemom
zakonskih določb, ki bodo določile, da predsednik Državnega sveta svojo funkcijo
opravlja poklicno, ter bodo uredile njegove pravice in obveznosti v okviru
poklicne funkcije. Ob tem je treba upoštevati, da tudi ZSPJS-H, ki predsednika
Državnega sveta uvršča v 64. plačni razred, vsebuje končno določbo, po kateri
se ta ureditev začne uporabljati z dnem, ko bo predsednik Državnega sveta začel
svojo funkcijo opravljati poklicno (3. člen). Zakonodajalec torej mora sprejeti
ustrezno zakonsko rešitev, ki bo poklicnost njegove funkcije jasno določala.
20. Da se v vmesnem času, do sprejema potrebnega
zakona, prekine protiustavno stanje, je Ustavno sodišče na podlagi drugega
odstavka 40. člena ZUstS določilo način izvršitve svoje odločbe, in sicer tako,
da je določilo, da se funkcija predsednika Državnega sveta začne opravljati
poklicno z naslednjim dnem po objavi te odločbe v Uradnem listu Republike
Slovenije (3. točka izreka). Pri tem je Ustavno sodišče upoštevalo, da
zakonodajalec ne bi mogel zadeve urediti drugače. Na podlagi te odločitve
Državni svet in drugi pristojni organi izvedejo vsa dejanja, ki so potrebna za
poklicno opravljanje funkcije. Do uskladitve zakonske ureditve z Ustavo ima
predsednik Državnega sveta na podlagi 3. točke izreka te odločbe pravico do
plače v skladu z zakonom, ki ureja plače funkcionarjev v javnem sektorju, ter druge
pravice, ki izhajajo iz predpisov, ki urejajo te pravice za funkcionarje v
državnih organih. Določitev načina izvršitve ne pomeni, da sta ugasnili
pristojnost in dolžnost Državnega zbora, da sprejme ustrezno in ustavnoskladno
zakonsko ureditev. Določitev načina izvršitve velja samo začasno, do sprejema
zakona. V vmesnem času pa je zakonska ureditev, ki ne vsebuje določb o
poklicnem opravljanju funkcije predsednika Državnega sveta in o pravicah, ki
izhajajo iz te funkcije, oziroma zaradi učinkovanja razveljavitve sploh ne
vsebuje določb o opravljanju funkcije predsednika Državnega sveta, še vedno v
neskladju z Ustavo in je treba to protiustavnost odpraviti.
C.
21. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 43. člena in drugega odstavka 40. člena ZUstS v sestavi: predsednik
Jože Tratnik ter sodnice in sodniki dr. Mitja Deisinger, mag. Marta Klampfer,
mag. Marija Krisper Kramberger, mag. Miroslav Mozetič, dr. Ernest Petrič, Jasna
Pogačar, dr. Ciril Ribičič in Jan Zobec. Odločbo je sprejelo z osmimi glasovi
proti enemu. Proti je glasoval sodnik Mozetič.
Jože Tratnik l. r.
Predsednik
_______________
1 Drugi odstavek 43. člena ZDSve se glasi:
"Funkcija predsednika in podpredsednika je častna in se opravlja
nepoklicno."
2 Člen 3 ZDSve-A se glasi: "Z dnem uveljavitve
tega zakona predsedniku, podpredsedniku in članom državnega sveta, ki svojo
funkcijo opravljajo poklicno, preneha delovno razmerje v državnem svetu. Svojo
funkcijo do izteka mandata opravljajo nepoklicno."