Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti na pobudo Stranke enakopravnih dežel, Ljubljana, ki jo zastopa
predsednik Jožef Jarh, Krščansko-socialne unije, Ljubljana, ki jo zastopa
predsednik Franc Miklavčič, politične stranke Republikanci Slovenije, Velenje,
ki jo zastopa predsednik Adolf Štorman, in Komunistične partije Slovenije,
Ljubljana, ki jo zastopa generalni sekretar Marek Lenardič, na seji dne 4.
marca 1999
o d l o č i l o:
Člen 43 zakona o volitvah v Državni zbor (Uradni list RS, št.
44/92 in 60/95) ni v neskladju z ustavo.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudniki izpodbijajo 43. člen zakona o
volitvah v Državni zbor (v nadaljevanju: ZVDZ), ki ureja vlaganje kandidatur za
volitve v Državni zbor. Zatrjujejo, da določbe 43. člena diskriminirajo
politične stranke, ki nimajo poslancev v Državnem zboru (v nadaljevanju:
izvenparlamentarne stranke). Ne strinjajo se s tem, da morajo
izvenparlamentarne stranke “nagovarjati volivce“, da podpisujejo predloge
kandidatur in s tem izdajajo svoje politično prepričanje. Navajajo tudi, da se
jim z zahtevo po zbiranju podpisov skrajšuje čas za volilno kampanjo.
Zatrjujejo, da je izpodbijana ureditev v nasprotju s 14. členom ustave.
Krščansko-socialna unija zatrjuje tudi, da je izpodbijana ureditev v neskladju z
22. členom ustave (enako varstvo pravic).
2. Sekretariat Državnega zbora za
zakonodajo in pravne zadeve odgovarja, da pobude niso utemeljene. Navaja, da je
namen izpodbijane ureditve, “da izloča iz konkurence politične stranke, ki
nimajo resnega namena ali možnosti kandidirati na volitvah.“ Navaja tudi, da
imajo po izpodbijani ureditvi vse politične stranke, tudi izvenparlamentarne,
enake pravne možnosti vlaganja kandidatur, tako da o neenakosti ni mogoče
govoriti.
B) – I
3. Ustava zagotavlja splošno in enako
volilno pravico. To jamstvo izhaja iz ustavnih določb o demokratičnem
političnem sistemu (1. člen ustave, drugi odstavek 3. člena ustave), o splošni
in enaki volilni pravici (prvi in drugi odstavek 43. člena ustave), o pravici
do sodelovanja pri upravljanju javnih zadev (44. člen ustave) in o volitvah
poslancev Državnega zbora (drugi odstavek 80. člena ustave). Načeli splošnosti
in enakosti se nanašata tako na aktivno volilno pravico (pravico voliti) kot na
pasivno volilno pravico (pravico biti voljen).
4. Načeli splošnosti in enakosti volilne
pravice je potrebno upoštevati tudi pri zakonskem urejanju kandidiranja na
volitvah. Vsak kandidat oziroma lista kandidatov mora imeti pravno enako
možnost nastopiti na volitvah. Po drugi strani pa morajo imeti vse politične
stranke pravno enake možnosti, da njihovi kandidati in liste kandidatov
nastopijo na volitvah.
5. Načelo splošnosti volilne pravice ne
prepoveduje zakonodajalcu, da bi postavil določene pogoje za kandidature.
Zakonodajalec ima pravico, da z določitvijo potrebne podpore za kandidaturo na
volitvah v Državni zbor zagotovi, da se volilne tekme lahko udeležijo le
kandidati in liste, za katere se izkaže, da imajo vsaj minimalno realno možnost
za pridobitev mandata, prepreči pa se udeležba kandidatom in listam, za katere
se že v kandidacijskem postopku izkaže, da uživajo tako majhno podporo v
volilnem telesu, da ne obstaja niti minimalna možnost, da bi pridobile mandat.
S tem se preprečujejo težave, ki bi nastale pri izvedbi volitev ob prekomernem
številu kandidatov. Zagotavlja se preglednost volitev in preprečuje, da bi bilo
v volilni kampanji zaradi tehničnih in časovnih omejitev onemogočeno
predstavljanje in soočanje političnih programov in kandidatov. S preprečevanjem
brezupnih kandidatur se preprečuje tudi izguba oziroma cepitev volilnih glasov
(določeno – čeprav minimalno – število volivcev bi sicer oddalo glas, za
katerega bi bilo že vnaprej gotovo, da ne bo upoštevan pri delitvi mandatov).
Preprečevanje vseh teh negativnih pojavov pozitivno vpliva na demokratičnost
volitev1.
6. Zakonska ureditev potrebne podpore za
kandidiranje na volitvah bi lahko pomenila omejitev volilne pravice (kršitev
načela njene splošnosti), če bi bila prekomerna – če bi torej omejitve presegle
obseg, ki je nujno potreben za doseganje navedenih ciljev. Omejitev bi bila
podana, če bi obstajala verjetnost, da za kandidaturo zahtevana podpora
onemogoča nastop na volitvah kandidatom ali listam kandidatov, ki bi imeli na
volitvah vsaj minimalno realno možnost pridobiti mandat – npr. če bi bilo kot
pogoj postavljeno previsoko število podpisov volivcev ali če bi bila predpisana
obvezna podpora katere izmed parlamentarnih strank.
7. Glede na to, da je meja, pri kateri je v
zvezi z zakonsko zahtevano podporo za kandidaturo mogoče govoriti o omejevanju
volilne pravice, odvisna od realne možnosti osebe, ki želi kandidirati, da je
izvoljena, je za določitev te meje bistvena tudi analiza volilnega sistema.
8. Načelo enakosti volilne pravice ni
kršeno, če so v zakonu predvidene alternativne možnosti pridobivanja podpore za
kandidaturo na volitvah – npr. tako, da je za kandidaturo potrebna podpora
politične stranke, določenega števila volivcev ali poslancev Državnega zbora
oziroma kombinacija teh možnosti. Različna teža podpisov, ki jih dajo v podporo
kandidaturi poslanci in volivci, tudi ne predstavlja nedopustne diskriminacije
med temi osebami (14. člen ustave). Razlikovanje je stvarno utemeljeno z
različnim položajem posameznih subjektov v političnem sistemu. Različen položaj
daje njihovemu podpisu različno težo pri dokazovanju možnosti kandidata oziroma
liste, da pridobi mandat.
B) – II
9. ZVDZ določa v izpodbijanem 43. členu:
“Politična stranka določi kandidate po
postopku, določenem z njenimi pravili. Lista kandidatov se določi s tajnim
glasovanjem.
Politična stranka lahko vloži listo
kandidatov v vsaki volilni enoti, če njene liste kandidatov podprejo s podpisi
najmanj trije poslanci Državnega zbora. Podpisi poslancev na predpisanih
obrazcih se predložijo Republiški volilni komisiji.
Politična stranka lahko vloži listo
kandidatov v posamezni volilni enoti, če listo kandidatov določijo člani
politične stranke, ki imajo volilno pravico in stalno prebivališče v volilni
enoti, in če listo kandidatov podpre s podpisi najmanj 50 volivcev, ki imajo
stalno prebivališče v volilni enoti.
Politična stranka lahko vloži listo
kandidatov v posamezni volilni enoti tudi v primeru, če lista kandidatov ni
določena na način iz prejšnjega odstavka, ob pogoju, da listo kandidatov podpre
s podpisi najmanj 100 volivcev, ki imajo stalno prebivališče v volilni enoti.
Dvoje ali več političnih strank lahko
predloži skupno kandidatno listo.“
10. Veljavna zakonska ureditev kandidiranja
na volitvah v Državni zbor ne preprečuje kandidatom, ki imajo vsaj minimalne možnosti
za izvolitev, da nastopijo v volilni tekmi. Tudi če politične stranke za svoje
liste ne pridobijo podpore najmanj treh poslancev Državnega zbora, lahko
določijo kandidatne liste s podporo 50 ali 100 volivcev v volilni enoti (50 v
primeru, ko listo določijo člani stranke v volilni enoti, 100 pa v primeru, ko
listo ali liste določijo organi stranke na državni ravni). Glede na podatke o
povprečnem številu volilnih upravičencev v volilni enoti (po podatkih
Ministrstva za notranje zadeve je bilo na dan 30. 6. 1996 vseh državljanov
2039578, od tega 1593035 polnoletnih). Ker je povprečno število polnoletnih
državljanov na volilno enoto 199129, je za podporo listi kandidatov v povprečju
potrebno zbrati podporo 0,052% oziroma 0,026% volilnih upravičencev v volilni
enoti. Takšno število zahtevanih podpisov podpore ne onemogoča kandidiranja
listam, za katere obstaja vsaj minimalna možnost, da bi pri delitvi mandatov na
ravni volilnih enot (glede na volilni količnik, ki znaša eno enajstino oddanih
glasov v volilni enoti) ali pri delitvi mandatov na državni ravni (glede na
volilni prag treh mandatov) pridobile kakšen poslanski mandat. To pomeni, da
zahtevana podpora ne presega dopustne meje in da ji ni mogoče očitati, da
omejuje pasivno volilno pravico. Določbe ZVDZ o zahtevani podpori zgolj
izločajo iz volilne tekme liste, ki nimajo niti minimalnih možnosti za
pridobitev mandatov. S tem se zagotavlja preglednost volitev in v volilni
kampanji olajšuje soočanje list, ki imajo vsaj minimalno možnost pridobiti vsaj
en mandat na volitvah, ter preprečuje nepotrebna cepitev glasov.
11. Razlikovanje med težo podpore poslanca
in volivca je stvarno utemeljeno z legitimnimi razlogi, zato ni mogoče govoriti
o nedopustni diskriminaciji med pravnimi subjekti. Ne gre za razlikovanje glede
na osebne okoliščine (narodnost, raso, spol, jezik, vero, politično ali drugo
prepričanje ipd.), temveč za razlikovanje, ki je utemeljeno z različnim
položajem teh subjektov v političnem sistemu. Politične stranke so
organizacije, v katere se združujejo državljani za doseganje političnih ciljev
(zlasti s predlaganjem kandidatov na volitvah), zato je utemeljeno, da jim v
postopku kandidiranja zakonodajalec namenja posebno vlogo. Poslanci Državnega
zbora se izvolijo na neposrednih in splošnih volitvah, zato je mogoče – ne
glede na volilni sistem, po katerem se izvolijo – šteti, da uživajo podporo
znatnega dela volilnega telesa. Razlikovanje med težo podpisa podpore poslanca
in volivca (podpisi treh poslancev odtehtajo podpise največ 800 volivcev) je
stvarno utemeljeno.
12. Načelo enakega varstva pravic v
postopkih pred sodišči, drugimi državnimi organi, organi lokalnih skupnosti in
nosilci javnih pooblastil (22. člen ustave) se ne nanaša na materialnopravno
ureditev volilne pravice, izpodbijani 43. člen ZVDZ pa vsebuje materialnopravne
določbe o kandidiranju (pogoje kandidiranja). Glede na to je sklicevanje
pobudnikov na 22. člen ustave brezpredmetno.
13. Določbe ZVDZ, ki določajo, kakšno
podporo mora pridobiti lista kandidatov, ki jo določi politična stranka, da bi
lahko nastopila na volitvah v Državni zbor v posamezni volilni enoti, niso v
neskladju z načelom demokratične države (1. člen ustave, drugi odstavek 3.
člena ustave), z načelom enakosti pred zakonom (14. člen ustave), z načelom
enakega varstva pravic v postopkih (22. člen ustave), z načelom splošne in
enake volilne pravice (prvi in drugi odstavek 43. člen ustave), s pravico do
sodelovanja pri upravljanju javnih zadev (44. člen ustave) in z določbami o
volitvah poslancev Državnega zbora (80. člen ustave).
C)
14. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94) v
sestavi: predsednik Franc Testen ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr.
Zvonko Fišer, dr. Miroslava Geč-Korošec, Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr.
Mirjam Škrk, dr. Lojze Ude in dr. Dragica Wedam-Lukić. Odločbo je sprejelo
soglasno.
Št. U-I-336/96
Ljubljana, dne 4. marca 1999.
Predsednik
Franc Testen l. r.
_____________________________
1 Enako stališče je glede vprašanja skladnosti
zakonske zahteve po določeni podpori kandidaturam z načeloma splošnosti in
enakosti volilne pravice zavzelo tudi nemško zvezno ustavno sodišče. Sodišče se
je postavilo na stališče, da zahteva po določeni podpori kandidaturam
(“Unterschriftenquorum“) ne posega v pasivno volilno pravico, če je postavljena
tako, da zgolj preprečuje neresne oziroma brezupne kandidature, ne pa tudi
kandidatur, ki imajo vsaj minimalne možnosti (BVerfGE 3, 19; 3, 383; 4, 375; 5,
77; 6, 84; 12, 135; 24, 260; 41, 399).