Številka: U-I-138/08-9
Datum: 17. 9. 2009
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo Saša Rinka, Ljubljana, na seji 17.
septembra 2009
o d l o č i l o:
Člen 4 Pravilnika o zahtevah za zagotavljanje neoviranega
dostopa, vstopa in uporabe objektov v javni rabi ter večstanovanjskih stavb
(Uradni list RS, št. 97/03) se razveljavi.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pobudnik izpodbija 4. člen Pravilnika o
zahtevah za zagotavljanje neoviranega dostopa, vstopa in uporabe objektov v
javni rabi ter večstanovanjskih stavb (v nadaljevanju Pravilnik). Ta določa
vrste objektov v javni rabi, ki morajo biti brez ovir. Meni, da je Pravilnik z
določitvijo teh objektov posegel v zakonsko materijo oziroma prekoračil
zakonsko pooblastilo. Zakon o graditvi objektov (Uradni list RS, št. 110/02 in
nasl. – v nadaljevanju ZGO-1) naj bi v prvem odstavku 17. člena namreč
določal, da morajo vsi objekti v javni rabi, ki so na novo zgrajeni po določbah
tega zakona, in objekti v javni rabi, ki se rekonstruirajo po določbah tega
zakona, zagotavljati funkcionalno oviranim osebam dostop, vstop in uporabo brez
grajenih in komunikacijskih ovir. Prav tako naj bi že 2. člen ZGO-1 opredelil,
kateri objekti so objekti v javni rabi. Zato Pravilnik tega vprašanja ne bi
smel urediti drugače. Člen 20 ZGO-1 naj bi ministra pooblaščal le k natančnejši
opredelitvi zahtev za zagotavljanje neoviranega dostopa, vstopa in uporabe, ki
morajo biti upoštevane pri projektiranju, gradnji in vzdrževanju vseh vrst objektov
v javni rabi, ne pa tudi k natančnejši opredelitvi vrste objektov v javni rabi,
ki morajo zagotoviti neoviran dostop funkcionalno oviranim osebam. Ureditev iz
4. člena Pravilnika, po kateri morajo le nekateri objekti v javni rabi
zagotavljati neovirano gibanje funkcionalno oviranih oseb, naj bi bila zato v
neskladju s 17. členom ZGO-1 ter s 120. členom in s tretjim odstavkom 153.
člena Ustave. Ureditev iz 4. člena Pravilnika naj bi v primerjavi z ureditvijo
iz ZGO-1 poslabšala položaj funkcionalno oviranih oseb, med katere sodi tudi
pobudnik. Pobudnik navaja še, da se je kot vodja Sveta za odpravo arhitekturnih
in komunikacijskih ovir pri Mestni občini Ljubljana z izpodbijano določbo
seznanil sredi meseca februarja 2008. Navaja še, da se postopkov izdaje
gradbenih dovoljenj ne more udeležiti kot stranka, zato meni, da izkazuje
pravni interes za oceno ustavnosti in zakonitosti izpodbijane določbe.
2. Minister za okolje in prostor v odgovoru
na pobudo zavrača navedbe pobudnika. Meni namreč, da je Pravilnik v skladu z
ZGO-1. Pravilnik naj bi le podrobneje opredelil vrste stavb glede na njihov
namen, za katere velja obveznost zagotovitve neoviranega dostopa, vstopa in
njihove uporabe. Prav tako naj bi Pravilnik tudi v delu, ki opredeljuje objekte
v javni rabi, ki morajo biti projektirani in grajeni brez ovir, in ki določa
mejne kriterije, vezane na kapaciteto objekta, število zaposlenih, površine
ipd., sledil določbam ZGO-1.
3. Odgovor nasprotnega udeleženca je bil
poslan pobudniku, ki nanj ni odgovoril.
B.
4. Po tretjem odstavku 24. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – ur. p. b. – v nadaljevanju ZUstS)
lahko pobudnik vloži pobudo, kadar podzakonski predpis ali splošni akt, izdan
za izvrševanje javnih pooblastil, učinkuje neposredno in posega v pravice,
pravne interese oziroma v pravni položaj pobudnika, v enem letu od uveljavitve
oziroma v enem letu od dneva, ko je pobudnik izvedel za nastanek škodljivih
posledic. Ker do uveljavitve Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 51/07 – v nadaljevanju ZUstS-A) rok za
izpodbijanje navedenih aktov ni bil predpisan, se citirana določba ZUstS ne
uporablja za odločanje o zadevah, v katerih so bile vloge vložene pred
uveljavitvijo ZUstS-A (drugi odstavek 38. člena ZUstS-A). A contrario se
za zadeve, v katerih so bile vloge vložene po uveljavitvi ZUstS-A, tretji
odstavek 24. člena ZUstS uporablja. Tudi v teh primerih je treba ločiti med
pobudami glede aktov, ki so začeli veljati po uveljavitvi ZUstS-A, in med
tistimi, ki se nanašajo na akte, uveljavljene že pred uveljavitvijo ZUstS-A, ko
navedeni procesni pogoj še ni bil predpisan. V slednjem primeru bi se lahko rok
za vložitev pobude iztekel pred uveljavitvijo ZUstS-A, ko navedeni procesni
pogoj še ni bil predpisan. Zaradi zagotovitve enakih možnosti vsem morebitnim
pobudnikom je treba v takem primeru šteti, da je enoletni rok za vložitev
pobude začel teči šele z dnem uveljavitve ZUstS-A, tj. 15. 7. 2007. V
obravnavanem primeru je zato pobuda pravočasna.
5. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo in
glede na izpolnjene pogoje iz četrtega odstavka 26. člena ZUstS nadaljevalo z
odločanjem o stvari sami.
6. ZGO-1 v prvem odstavku 17. člena določa,
da morajo poleg izpolnjevanja bistvenih zahtev vsi objekti v javni rabi, ki so
na novo zgrajeni po določbah tega zakona, in objekti v javni rabi, ki se
rekonstruirajo po določbah tega zakona, zagotavljati funkcionalno oviranim
osebam dostop, vstop in uporabo brez grajenih in konstrukcijskih ovir. Dostop,
vstop in uporaba objektov brez grajenih in konstrukcijskih ovir se zagotavlja s
projektiranjem in z gradnjo (peti odstavek 17. člena ZGO-1). ZGO-1 opredeljuje
objekt v javni rabi kot objekt, katerega raba je pod enakimi pogoji namenjena
vsem in se glede na način rabe deli na javne površine in nestanovanjske stavbe,
namenjene javni rabi (točke 1.5., 1.5.1. in 1.5.2. prvega odstavka 2. člena
ZGO-1). V 20. členu ZGO-1 določa, da minister, pristojen za prostorske in
gradbene zadeve, natančneje opredeli zahteve za zagotavljanje neoviranega
dostopa, vstopa in uporabe, ki morajo biti upoštevane pri projektiranju,
gradnji in vzdrževanju vseh vrst objektov v javni rabi in pri večstanovanjskih
stavbah.
7. Izpodbijani Pravilnik v 4. in 5. členu
določa objekte v javni rabi in stanovanjske objekte, ki morajo biti brez ovir.
V členih 6 do 19 pa določa zahteve za zagotavljanje neoviranega dostopa, vstopa
in uporabe. Pravilnik v 4. členu opredeljuje objekte v javni rabi, ki morajo
biti brez ovir, glede na različne kriterije, tj. površino/velikost, število
zaposlenih itd.1
8. Načelo vezanosti delovanja upravnih
organov na Ustavo in zakone ali legalitetno načelo (drugi odstavek 120. člena
Ustave) zahteva, da so nosilci javnih pooblastil pri izvrševanju teh pooblastil
vezani na okvir, ki ga določata Ustava in zakon, in nimajo pravice izdajati
predpisov brez vsebinske podlage v zakonu. Zakon mora biti vsebinska podlaga za
izdajanje podzakonskih aktov. Upravni predpis sme zakonsko normo dopolnjevati
le do te mere, da z dopolnjevanjem ne uvaja originarnih nalog države in da z
zakonom urejenih pravic in obveznosti ne zožuje. Pravilnik je po svoji pravni
naravi podzakonski predpis, ki ga lahko izda minister za izvrševanje zakonov in
drugih predpisov. Pravna narava pravilnika kot podzakonskega predpisa je
urejena v 74. členu Zakona o državni upravi (Uradni list RS, št. 52/02 in nasl.
– ZDU-1). Po njem se pravilniki sprejemajo za izvrševanje zakona. Na zakon so
vezani tako, da v vsebinskem smislu ne smejo določati ničesar brez zakonske
podlage in zunaj vsebinskih okvirov, ki morajo biti v zakonu izrecno določeni
ali iz njega vsaj z razlago ugotovljivi. Zato smejo vsebovati le določbe o
izvrševanju posameznih zakonskih določb (odločba Ustavnega sodišča št. U-I-229/03
z dne 9. 2. 2006, Uradni list RS, št. 21/06 in OdlUS XV, 13).
9. Prav za tak poseg, ki spreminja zakonsko
vsebino, gre v primeru 4. člena Pravilnika. Kot izhaja iz prvega odstavka 17.
člena ZGO-1, morajo, poleg izpolnjevanja bistvenih zahtev, vsi objekti v javni
rabi, ki so na novo zgrajeni po določbah tega zakona, in objekti v javni rabi,
ki se rekonstruirajo po določbah tega zakona, zagotavljati funkcionalno
oviranim osebam dostop, vstop in uporabo brez grajenih in konstrukcijskih ovir.2
Z izpodbijano določbo Pravilnika pa so bili določeni pogoji, pod katerimi velja
obveznost iz prvega odstavka 17. člena ZGO-1 za objekte v javni rabi, navedene
v tej določbi. S tem je Pravilnik spremenil zakonsko brezpogojno obveznost za
vse objekte v javni rabi oziroma natančneje zožil je domet te zakonske določbe.
Zato je 4. člen Pravilnika v neskladju z drugim odstavkom 120. člena Ustave. V
primeru, ko Ustavno sodišče presodi, da je bil v izpodbijanem delu podzakonski
predpis v neskladju z Ustavo, da svoji odločitvi učinek odprave ali
razveljavitve. Ker pobudnik ni predlagal odprave izpodbijane določbe, niti ni
zatrjeval nastanka škodljivih posledic, ki bi jih bilo treba odpraviti, je
Ustavno sodišče ugotovljeni neskladnosti dalo učinek razveljavitve.
C.
10. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi tretjega odstavka 45. člena ZUstS v sestavi: predsednik Jože Tratnik
ter sodnici in sodniki dr. Mitja Deisinger, mag. Marta Klampfer, mag. Miroslav
Mozetič, dr. Ernest Petrič, Jasna Pogačar, dr. Ciril Ribičič in Jan Zobec.
Odločbo je sprejelo soglasno.
Jože Tratnik
Predsednik
Zanj
dr. Ciril Ribičič l. r.
Podpredsednik
_______________
1 Člen 4 Pravilnika določa, da so objekti v javni
rabi, ki morajo biti brez ovir:
1. hotelska in podobna stavba za kratkotrajno nastanitev
(razred po CC.Si: 12111), če je v njej 50 nočitvenih enot oziroma sob ali več;
2. gostinski obrat (razred po CC.Si: 12112), če je v njem 30
miz oziroma 120 sedežev za mizami ali več;
3. stavba javne uprave (razred po CC.Si: 12201), v kateri je
sedež državnih organov, sedež upravnih enot, izpostav ministrstev oziroma
organov v njihovi sestavi, sedež javnega zavoda ali sedež lokalnih skupnosti,
če je v njej zaposlenih 15 oseb ali več;
4. stavba banke, pošte ali zavarovalnice (razred po CC.Si:
12202), če je v njej zaposlenih 50 oseb ali več, ki poslujejo s strankami;
5. druga upravna in pisarniška stavba (razred po CC.Si: 12203),
če je v njej zaposlenih 50 oseb ali več, ki poslujejo s strankami;
6. trgovska stavba (razred po CC.Si: 12301), v kateri je površina
prodajnih prostorov 200 m2 ali več;
7. sejemska dvorana in razstavišče (razred po CC.Si: 12302), če
je površina razstavnih prostorov 1.000 m2 ali več;
8. bencinski servis (razred po CC.Si: 12303), ki posluje z
osebjem;
9. stavba za druge storitvene dejavnosti (razred po CC.Si:
12304), če je površina prostorov, namenjenih poslovanju s strankami 100 m2
ali več;
10. postaja oziroma terminal (razred po CC.Si: 12410), če je
namenjen javnemu avtobusnemu, železniškemu, letalskemu, ladijskemu in
žičniškemu prometu;
11. garažni objekt (razred po CC.Si: 12420), če je v njem 50
parkirnih mest ali več;
12. stavba za kulturo in razvedrilo (razred po CC.Si: 12610),
če je v njej površina prostorov, namenjenih za obiskovalce oziroma dvoran s
spremljajočimi javnimi prostori, kot so vhodna veža (hall) in podobno, 300 m2
ali več;
13. muzej, knjižnica in galerija (razred po CC.Si: 12620), če
je površina razstavnih prostorov oziroma prostorov, namenjenih obiskovalcem,
150 m2 ali več;
14. stavba za izobraževanje in znanstvenoraziskovalno delo
(razred po CC.Si: 12630), če je v njej pet ali več prostorov, namenjenih
izobraževanju, kot so oddelek, razred, predavalnica in učilnica oziroma pet ali
več laboratorijev, namenjenih znanstvenoraziskovalnemu delu;
15. stavba za zdravniško oskrbo in nego bolnih in poškodovanih
(razred po CC.Si: 12640), in sicer ne glede na njen namen ali kapaciteto;
16. športna dvorana (razred po CC.Si: 12650), v kateri so tudi
prostori za gledalce;
17. stavba za opravljanje verskih obredov (razred po CC.Si:
12721), če je površina prostorov, namenjenih vernikom, 150 m2 ali
več;
18. pokopališče (razred po CC.Si: 12722);
19. igrišče za športe na prostem (razred po CC.Si: 24110).
2 J. Duhovnik, Člen 20 (podrobnejši pogoji glede
zagotavljanja neoviranega dostopa); v: J. Breznik in J. Duhovnik, Zakon o
graditvi objektov s komentarjem, GV Založba, Ljubljana 2005, str. 83,
ugotavlja, da Pravilnik v 4. in 5. členu postavlja dodatne, milejše pogoje
glede tega, kateri objekti morajo biti brez ovir dostopni funkcionalno oviranim
osebam. Zato meni, da je vprašljiva usklajenost teh določb z zakonom.