Številka: U-I-279/08-14
Datum: 9. 7. 2009
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Okrajnega sodišča v Celju, na seji 9. julija 2009
o d l o č i l o :
1. Četrti, peti in šesti odstavek 143. člena Zakona o pravdnem postopku
(Uradni list RS, št. 26/99, 96/02, 12/03 – ur. p. b., 2/04, 36/04 – ur. p. b.,
52/07, 73/07 – ur. p. b. in 45/08) se razveljavijo.
2. Do drugačne zakonske ureditve se vročanje v primerih, na
katere se nanaša ta odločba, opravlja na način, kot izhaja iz 22. točke
obrazložitve te odločbe.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Predlagatelj predlaga oceno ustavnosti
četrtega in petega odstavka 143. člena Zakona o pravdnem postopku (v
nadaljevanju ZPP), ki pod določenimi pogoji dopuščata vročitev na naslovu, kjer
je naslovnik uradno prijavljen, čeprav tam dejansko ne živi. Izpodbijana
ureditev je po mnenju predlagatelja v neskladju s pravicami iz 22. in 23. člena
Ustave. Po stališču predlagatelja stranka pravice do izjave v postopku ne more
uresničiti, če ni zagotovljeno, da bo predhodno izvedela za procesna dejanja,
glede katerih se ima pravico izjaviti. Tega izpodbijana zakonska ureditev z
vročitvijo na naslov, na katerem ima stranka sicer prijavljeno stalno
bivališče, vendar na njem dejansko ne biva, po mnenju predlagatelja ne omogoča.
Puščanje obvestila o vročitvi na takšnem naslovu namreč pomeni, da se stranka
zaradi svoje odsotnosti na takšnem naslovu zelo verjetno s takšnim obvestilom
ne bo seznanila, zaradi česar sodnega pisanja ne bo prevzela in bodo zanjo
nastopile hude posledice, ki jih za primer njene neaktivnosti določa zakon.
Predlagatelj opozarja, da bo stranki tako odvzeta možnost dostopa do sodišča,
saj s postopkom, ki teče zoper njo, ne bo seznanjena in ji bo s tem kršena
pravica do izjave v postopku. Po stališču predlagatelja je izpodbijana zakonska
ureditev tudi povsem neopredeljena, saj ne ureja načina, po katerem naj se na
naslovu za vročanje pusti obvestilo o vročitvi.
2. Predlagatelj pojasnjuje, da je bila
izpodbijana zakonska ureditev sprejeta z Zakonom o spremembah in dopolnitvah
ZPP (Uradni list RS, št. 45/08 – v nadaljevanju ZPP-D), ki je začel veljati 1.
10. 2008. Zakonodajalec naj bi z njo zasledoval cilj pospešitve postopka
oziroma zagotovitev pravice do sojenja brez nepotrebnega odlašanja. Po mnenju
predlagatelja pa to ne upravičuje neupoštevanja temeljnega načela spoštovanja
posameznikove pravice do sodnega varstva in enakega varstva pravic, ki je z
izpodbijano ureditvijo izničeno. Dejstvo, da se tožencu odvzame možnost obrambe
že samo zato, ker je opustil svoje upravnopravne obveznosti glede prijave in
odjave prebivališča, s ciljem učinkovitega sodnega varstva po mnenju
predlagatelja kaže na nesorazmernost posega. Pri tem predlagatelj opozarja, da
ni nujno, da takšen ukrep dejansko zagotavlja učinkovito pravico tožnika do
sodnega varstva, saj se postopek lahko občutno podaljša zaradi morebitnega
izpodbijanja odločb, izdanih zaradi zamude (z rednimi in izrednimi pravnimi
sredstvi). Predlagatelj zato meni, da ni podan razlog, ki bi utemeljeval
dopustnost posega v pravici iz 22. in 23. člena Ustave. Predlagatelj meni, da
je iz vsebinsko enakih razlogov kot četrti odstavek 143. člena ZPP v neskladju
z Ustavo tudi peti odstavek istega člena.
3. Državni zbor (v nadaljevanju DZ) v
odgovoru na zahtevo pojasnjuje, da je bil namen spremenjene ureditve vročanja
zagotoviti učinkovito vročanje v pravdnem postopku. Neučinkovitost vročanja naj
bi bila največkrat posledica izogibanja vročitvi (zlorabe pravice) ali
posledica opustitve dolžne skrbnosti. Zakonodajalčeve aktivnosti naj bi bile
zato namenjene temu, da prej opisano ravnanje ustrezno sankcionira. DZ
pojasnjuje, da je ne glede na predhodne spremembe ureditve vročanja delež
neuspešno vročenih sodnih pisanj fizičnim osebam velik (celo do 30 odstotkov).
Glavni razlog za neuspešno vročitev v teh zadevah naj bi bil v tem, da stranki
ni bilo mogoče vročiti pisanja, ker je spremenila (dejansko) bivališče. S
sprejemom ZPP-D je zakonodajalec poskušal najti rešitev za opisane težave pri
neuspešnem vročanju. Po stališču DZ je v primeru fikcije vročitve, ki je
določena v 143. členu ZPP, pomembno, da je od stranke mogoče in primerno
pričakovati določeno skrbnost. Nemožnost vročitve na naslovu, ki ga ima stranka
prijavljenega kot svoje (stalno) bivališče, pomeni njeno neskrbno ravnanje, saj
je utemeljeno pričakovati, da stranka na naslovu stalnega bivališča biva ali
vsaj poskrbi za to, da bo seznanjena s pošto, ki prihaja na ta naslov. DZ pri
tem opozarja na dolžnost strank v pravdnem postopku, da s svojim skrbnim in
odgovornim ravnanjem pripomorejo k pospešitvi in ekonomičnosti postopka. ZPP-D
se je pri vročanju na prijavljeni naslov navezal na ureditev v Zakonu o prijavi
prebivališča (Uradni list RS, št. 9/01 in nasl. – v nadaljevanju ZPPreb), ki
stranki omogoča, da sama določi naslov, na katerega želi, da se ji vročajo
pisanja. Uvedba naslova za vročanje v ZPPreb in določitev fikcije vročitve v
ZPP sta po stališču DZ neposredno povezani. Novela ZPPreb, ki je določila
naslov za vročanje, je bila sprejeta prav zaradi vedno večjih težav z vročanjem
pisanj v sodnih in upravnih postopkih. DZ še dodaja, da vročanje na naslov za
vročanje in fikcijo vročitve v primeru, če se je stranka odselila ali je
neznana, določa tudi Zakon o splošnem upravnem postopku (Uradni list RS, št.
80/99 in nasl. – ZUP). Po stališču DZ je neutemeljen tudi očitek, da
izpodbijani določbi ne opredeljujeta načina, na katerega se opravi vročitev na
naslovu za vročanje, saj je ti določbi treba razumeti v povezavi z drugimi
določbami ZPP, ki se nanašajo na vročanje (kar pomeni, da se obvestilo pusti v
hišnem predalčniku oziroma na vratih stanovanja). Zakonodajalec je uredil
fikcijo vročitve na prijavljenem naslovu na podoben način za vse subjekte
(pravne in fizične osebe). DZ še pojasnjuje, da je fikcija vročitve na
prijavljenem naslovu mogoča le ob izpolnjenih predpostavkah: najprej je
potrebna redna vročitev, fikcija vročitve je mogoča šele v drugem poskusu, ko
sodišče preveri strankin prijavljeni naslov. Dodatni varovalni mehanizem naj bi
bil v tem, da vročitev na naslovu za vročanje kljub vsemu ni veljavna, če je
nasprotna stranka vedela za dejanski naslov, kar pomeni, da fikcija ne more
biti v korist nepoštene stranke.
4. Po stališču DZ je zakonodajalec skušal
uravnotežiti položaj strank, ker je pravne posledice tega, da toženec ni
registriral svojega dejanskega prebivališča, doslej nosil tožnik, saj se je
postopek zaradi tega neupravičeno podaljšal ali pa se sploh ni mogel izvesti.
Pravica iz 22. člena je omejena zaradi pravice druge stranke in zaradi javnega
interesa. Ker se omejitev navezuje na obveznost prijave ustreznega
prebivališča, se s tem zagotavlja tudi javni interes po popolni in točni uradni
evidenci, na katero se je mogoče zanesti (načelo zaupanja v pravo in načelo
pravne varnosti – 2. člen Ustave). Po stališču DZ izpodbijana ureditev prestane
vse tri vidike testa sorazmernosti: izpodbijani poseg je nujen, saj dosedanji
način vročanja ni bil učinkovit; prav tako je primeren za dosego zasledovanega
cilja, prestane pa tudi test sorazmernosti v ožjem smislu.
5. Tudi Vlada v svojem mnenju zavrača
očitke predlagatelja o neskladnosti izpodbijane ureditve z Ustavo. Poudarja, da
je namen spremenjenega 143. člena ZPP v tem, da se zagotovi učinkovito vročanje
tudi v primerih, ko gre za vročitev akta, s katerim se postopek začne, torej
učinkovito pravno varstvo tožnika oziroma upnika; morebitne negativne posledice
pa lahko doletijo le tistega, ki se je preselil oziroma odselil s svojega
prebivališča, pa je opustil dolžno ravnanje odjave oziroma prijave svojega
novega prebivališča v skladu z ZPPreb. Vlada še pojasnjuje, da fikcija vročitve
ne nastopi takoj, temveč šele po drugem poizkusu (neuspele) vročitve na istem
naslovu (tj. naslovu za vročanje). Po mnenju Vlade izpodbijani zakonski določbi
ne posegata v ustavno zagotovljena jamstva iz 22. in 23. člena Ustave. Vlada
pritrjuje predlagatelju, da je lahko v zvezi s četrtim in petim odstavkom 143.
člena ZPP položaj toženca slabši od položaja tožnika, in sicer v primeru, če
toženec ne izpolni svoje upravnopravne dolžnosti glede odjave oziroma prijave
prebivališča. Pri tem pa Vlada opozarja na šesti odstavek 143. člena ZPP, ki
določa, da takšna vročitev ni veljavna, če je nasprotna stranka v postopku
vedela za dejanski naslov naslovnika ali če je vedela za razlog naslovnikove
odsotnosti, pa tega ni sporočila sodišču. Namen izpodbijane zakonske ureditve
je doseči učinkovito varstvo pravice do sojenja brez nepotrebnega odlašanja
tudi prek instituta vročanja, saj je po podatkih sodišč še vedno velik delež
neuspešno vročenih sodnih pisanj, ki vplivajo na hitrost postopka, ter tožnikom
in upnikom otežujejo ali celo preprečujejo učinkovito sodno varstvo. Vlada
meni, da veljavna ureditev vsem strankam v postopku ob upoštevanju in
izpolnjevanju zakonsko določenih obveznosti daje zadostna jamstva, da so
seznanjene s postopkom in z vsebino sodnih pisanj.
6. Odgovor DZ in mnenje Vlade sta bila
poslana predlagatelju, ki nanju ni odgovoril.
B.
7. ZPP v 143. členu ureja položaje, ko je
tisti, ki naj se mu vroči pisanje, iz različnih razlogov odsoten in niso
izpolnjeni pogoji za vročanje po 140., 141. in 142. členu tega zakona. Če se
ugotovi, da tisti, ki naj se mu vroči pisanje, dejansko ne prebiva na naslovu,
na katerem naj bi se opravila vročitev, oziroma je naslovnik neznan ali se je
preselil ali odselil v tujino za več kot tri mesece, se pisanje vrne sodišču z
navedbo, da naslovnik dejansko ne živi na naslovu, na katerem je bil opravljen
poskus vročitve, oziroma da je neznan ali se je preselil ali odselil v tujino za
več kot tri mesece (drugi odstavek 143. člena ZPP). V skladu s tretjim
odstavkom 143. člena ZPP sodišče pridobi podatke o tem, ali je naslov, na
katerem je bil opravljen poskus vročitve, enak naslovu za vročanje, ki je
prijavljen v skladu z zakonom, ki ureja prijavo prebivališča (tj. naslov za
vročanje). Nato sledita izpodbijani četrti in peti odstavek 143. člena ZPP, ki
se glasita:
»Če je naslov za vročanje enak, se vročitev
opravi tako, da se na naslovu za vročanje pusti obvestilo o vročitvi, ki vključuje
pouk o posledicah vročitve, in o tem, da je pisanje možno dvigniti na sodišču.
Vročitev se šteje za opravljeno 15. dan po tem, ko je bilo obvestilo puščeno na
naslovu za vročanje.
Če je naslov za vročanje drugačen, se
ponovna vročitev pisanja opravi na naslovu za vročanje v skladu s 140., 141. in
142. členom tega zakona, pri čemer pisanje vsebuje pouk o posledicah vročitve
na ta naslov. Če vročitev ni možna iz razlogov iz drugega odstavka tega člena,
se na tem naslovu pusti obvestilo o vročitvi iz prejšnjega odstavka, pisanje pa
se vrne sodišču. V tem primeru se vročitev šteje za opravljeno 15. dan po tem,
ko je bilo obvestilo puščeno na naslovu za vročanje.«
8. Izpodbijani zakonski določbi torej
omogočata vročanje na uradno prijavljenem naslovu (tj. naslovu za vročanje) in
vzpostavljata fikcijo vročitve na tem naslovu, čeprav naslovnik tam dejansko ne
biva oziroma je neznan ali se je preselil ali odselil v tujino za več kot tri
mesece. Predlagatelj zatrjuje neskladje teh določb s pravico iz 22. člena Ustave,
saj ureditev z vročitvijo na naslov, na katerem ima stranka sicer prijavljeno
stalno bivališče, vendar na njem dejansko ne biva, stranki onemogoča
uresničitev pravice do izjave v postopku.
9. Eden od pomembnejših elementov pravice
do enakega varstva pravic (22. člen Ustave) je pravica do izjave v postopku.
Bistven predpogoj za uresničevanje pravice do izjave v postopku pa je pravica
do informacije; stranka namreč pravice do izjave v postopku ne more uresničiti,
če ni zagotovljeno, da bo predhodno zvedela za procesna dejanja, glede katerih
se ima pravico izjaviti.(1) Najpomembnejši procesni institut, ki
služi uresničevanju pravice do informacije kot predpogoja pravice do izjave v
postopku, je vročanje.(2) Namen vročanja je na eni strani omogočiti
naslovljencu, da se seznani z opravljenim procesnim dejanjem sodišča ali
stranke, in na drugi strani, da dobi sodišče o prejemu pošiljke zanesljiv
dokaz.(3)
10. Vročanje sodnih pisanj (vabil, sodnih
odločb in vlog nasprotne stranke) je zelo pomembno procesno opravilo, ki
zagotavlja uresničevanje načela kontradiktornosti oziroma načela
obojestranskega zaslišanja, saj se stranka z vročitvijo sodnih pisanj seznanja
s potekom postopka, s procesnimi dejanji sodišča in nasprotne stranke.(4)
Vročanje ni samostojno procesno dejanje, temveč realno opravilo, ki omogoča
opravo nekega drugega procesnega dejanja oziroma je predpogoj za perfektnost
drugega procesnega dejanja ali za nastop določene pravne posledice.(5)
Z vročitvijo tožbe toženi stranki se začne pravda oziroma nastopi
litispendenca; pravilna vročitev tožbe je (ob izpolnjenih drugih predpostavkah)
pogoj za izdajo zamudne sodbe; pravilna vročitev vabila je pogoj za uspešno
izvedbo glavne obravnave ali drugega naroka, za uporabo pravil o eventualni
maksimi oziroma prekluziji dokazov, za zaslišanje zgolj ene stranke (če se
druga kljub pravilnemu vabljenju ne odzove); pravilna vročitev sodbe ali druge
končne sodne odločbe je naposled pogoj za pravnomočnost in izvršljivost sodne
odločbe.(6) Pravilna vročitev (prvega ali kateregakoli drugega)
sodnega pisanja vzpostavi stik sodišča s stranko, kar v nadaljevanju postopka
omogoča uspešno vodenje postopka, četudi se ta stik sodišča s stranko kasneje
izgubi.(7)
11. Namen vročanja je omogočiti in
zagotoviti, da bo udeleženec postopka seznanjen s procesnimi dejanji nasprotne
stranke in sodišča in da bo temu primerno lahko pripravil svojo obrambo. Ta
namen lahko vročitev doseže le, če je dejansko zagotovljeno, da bo sodno
pisanje prispelo do naslovnika. Za vse izjeme od zahteve po vročitvi pisanj
neposredno naslovniku mora obstajati legitimen razlog. Razlogi varstva pravice
(nasprotne stranke) do sodnega varstva in pravice do sojenja brez nepotrebnega
odlašanja lahko upravičijo razne oblike nadomestne vročitve in fikcije vročitve.
Vendar so vse izjeme od zahteve po vročitvi pisanj neposredno naslovniku mogoče
le ob predpostavki, da gre za vročanje na naslovu naslovnikovega dejanskega
prebivališča (stanovanja), kar ni nujno isto kot formalno prijavljeno
prebivališče.(8) Nadomestna vročitev po 140. členu ZPP ni mogoča, če
naslovnik na naslovu, kjer se poskuša opraviti vročitev, dejansko ne stanuje.(9)
Tudi prvi odstavek 141. člena ZPP in četrti odstavek 142. člena ZPP
vežeta fikcijo vročitve na naslov dejanskega prebivališča (stanovanja). Pri
vročanju po 141. členu ZPP se sodno pisanje pusti v predalčniku na naslovu
stanovanja, prav tako se pri vročanju po 142. členu ZPP obvestilo pusti v
predalčniku oziroma na vratih stanovanja, pisanje se izroči na pošto v kraju
tega stanovanja; če ga naslovnik ne dvigne, je po preteku 15 dni puščeno v
predalčniku stanovanja. Upravičen razlog za navedene načine vročanja je v tem,
da temeljijo na realnem pričakovanju, da se bo naslovnik s sodnim pisanjem
pravočasno seznanil in da mu bo s tem dejansko omogočeno, da uresniči pravico
do izjave v postopku.(10)
12. Izpodbijani četrti in peti odstavek
143. člena ZPP omogočata vročanje na uradno prijavljenem naslovu (tj. naslovu
za vročanje)(11) in vzpostavljata fikcijo vročitve na tem naslovu,
čeprav naslovnik tam dejansko ne biva. Vročitev po 143. členu ZPP je
subsidiarne narave, kar pomeni, da sodišče najprej poskusi opraviti vročitev po
140., 141. in 142. členu ZPP. Če se pri takšnem vročanju ugotovi, da naslovnik
dejansko ne prebiva na tem naslovu, oziroma da je naslovnik neznan ali se je
preselil ali odselil v tujino za več kot tri mesece, se pisanje vrne sodišču z
navedbo, da naslovnik dejansko ne živi na danem naslovu.(12) V tem
primeru sodišče v Centralnem registru prebivalstva preveri, ali je naslov, na
katerem je bil opravljen neuspešen poskus vročitve, enak naslovu za vročanje.
Če je naslov za vročanje enak, se vročitev opravi tako, da se na naslovu za
vročanje pusti obvestilo o vročitvi (na tem naslovu je bil namreč poskus
vročitve že opravljen). Vročitev se šteje za opravljeno 15. dan po tem, ko je
bilo obvestilo puščeno na naslovu za vročanje, pisanje pa bo lahko naslovnik
dvignil na sodišču. Če pa je naslov za vročanje drugačen (kar pomeni, da na tem
naslovu še ni bil opravljen poskus vročitve), se ponovna vročitev pisanja
opravi na naslovu za vročanje v skladu s 140., 141. in 142. členom ZPP, pri
čemer pisanje vsebuje pravni pouk o posledicah vročitve na ta naslov; če takšna
vročitev ni uspešna, se na tem naslovu pusti obvestilo o vročitvi, pisanje pa
se vrne sodišču. Tudi v tem primeru se vročitev šteje za opravljeno 15. dan po
tem, ko je bilo obvestilo puščeno na naslovu za vročanje.
13. Po oceni Ustavnega sodišča fikcija
vročitve, ki jo vzpostavljata izpodbijani zakonski določbi, pomeni poseg v
pravico do izjave kot sestavni del pravice do enakega varstva pravic iz 22.
člena Ustave. Na njuni podlagi se namreč vročitev šteje za opravljeno na
naslovu za vročanje, četudi naslovnik na tem naslovu dejansko ne biva oziroma
je naslovnik neznan ali se je preselil ali odselil v tujino za več kot tri
mesece. Ustavno sodišče je v okviru presoje, ali je takšen poseg ustavno
dopusten, najprej ocenilo, ali poseg temelji na ustavno dopustnem, tj. stvarno
upravičenem cilju (tretji odstavek 15. člena Ustave). Tako iz zakonodajnega
gradiva(13) kot tudi iz odgovora DZ in mnenja Vlade je jasno
razviden cilj, ki ga je zakonodajalec zasledoval s sprejemom izpodbijane
ureditve, tj. povečati učinkovitost vročanja ter s tem zagotoviti učinkovito
sodno varstvo tožnika oziroma upnika in sojenje brez nepotrebnega odlašanja.
Ker je učinkovito vročanje pogoj za učinkovit in hiter postopek, slednji pa je
sestavni del ustavne zahteve po učinkovitem sodnem varstvu (23. člen Ustave),
gre po oceni Ustavnega sodišča za ustavno dopusten cilj, zaradi katerega je
zakonodajalec smel omejiti pravico toženca do izjave v postopku, varovano v 22.
členu Ustave.
14. Ob ugotovitvi, da poseg zasleduje
ustavno dopusten cilj in da s tega vidika torej ni nedopusten, je treba vselej
oceniti še, ali je ta v skladu z načeli pravne države (2. člen Ustave), in
sicer s tistim izmed teh načel, ki prepoveduje prekomerne posege (splošno
načelo sorazmernosti). Oceno, ali ne gre morda za prekomeren poseg, opravi
Ustavno sodišče na podlagi t. i. strogega testa sorazmernosti. Ta test obsega
presojo treh vidikov: (1) ali je poseg sploh nujen (potreben) za dosego
zasledovanega cilja; (2) ali je ocenjevani poseg primeren za dosego
zasledovanega cilja v tem smislu, da je ta cilj s posegom dejansko mogoče
doseči; (3) ali je teža posledic ocenjevanega posega v prizadeto človekovo
pravico proporcionalna koristim, ki bodo zaradi posega nastale (načelo
sorazmernosti v ožjem pomenu oziroma načelo proporcionalnosti). Le če poseg
prestane vse tri vidike testa, je ustavno dopusten (glej odločbo št. U-I-18/02
z dne 24. 10. 2003, Uradni list RS, št. 108/03 in OdlUS XII, 86; 25. točka
obrazložitve).
15. V okviru preizkusa nujnosti posega
Ustavno sodišče presoja, ali je poseg sploh nujen (potreben) v tem smislu, da
cilja ni mogoče doseči brez posega nasploh (kateregakoli) oziroma, da cilja ni
mogoče doseči brez ocenjevanega (konkretnega) posega s kakšnim drugim, ki bi
bil po svoji naravi blažji. Te zahteve so glede izpodbijane ureditve vročanja
izpolnjene. Kot izhaja iz zakonodajnega gradiva, so že predhodne spremembe
zakonske ureditve zagotovile večjo učinkovitost vročanja v pravdnem postopku,
vendar niso omogočile učinkovitosti pri vročanju pisanj fizičnim osebam, s
katerim se postopek začne (tožba, predlog za izvršbo), pri čemer je bil glavni
razlog opustitev dolžne skrbnosti posameznikov pri prijavi oziroma odjavi
prebivališča. V primeru, ko je učinkovitost postopka odvisna od skrbnosti
strank v postopku, te učinkovitosti brez navedenega posega v sfero posameznika,
ki naj ga spodbudi, da bo ravnal v skladu z upravnopravno obveznostjo, ki mu jo
nalaga ZPPreb, ni mogoče zagotoviti. Izpodbijane določbe spodbujajo
posameznika, da izpolni svojo obveznost glede prijave oziroma odjave
prebivališča. Če posameznik ne ravna v skladu s to obveznostjo, se izpostavi
nevarnosti, da ga doletijo neugodne pravne posledice (tudi na civilnopravnem
področju). Po oceni Ustavnega sodišča je navedeni poseg nujen in primeren za
dosego zasledovanega cilja.
16. Glede na navedeno je bilo treba
presoditi še, ali je teža posledic ocenjevanega posega v prizadeto človekovo
pravico sorazmerna vrednosti zasledovanega cilja oziroma koristim, ki bodo
zaradi posega nastale. Ker gre v obravnavanem primeru za presojo določb
pravdnega postopka, v katerem si stojita nasproti dva posameznika, in ne za
presojo posega države v pravice posameznika, ima sorazmernost v ožjem pomenu
drugačno vsebino. Gre za primerjavo dveh ustavno zavarovanih položajev. Stranki
v pravdnem postopku morata biti v izhodišču v enakovrednem položaju, kar mora
upoštevati tudi zakonodajalec pri urejanju teh položajev. Če se ugotovi, da
uresničitev tožnikove pravice do učinkovitega sodnega varstva, ki se želi
doseči s posegom, pretehta nad pomembnostjo s posegom prizadete pravice
toženca, poseg prestane ta vidik testa sorazmernosti.
17. Z izpodbijano zakonsko ureditvijo je
zakonodajalec želel zagotoviti učinkovito sodno varstvo tožnika oziroma upnika,
na drugi strani pa je dopustil možnost, da je nasprotna stranka (toženec
oziroma dolžnik) dejansko prikrajšana za pravico do sodelovanja v postopku. Ker
izpodbijani določbi vzpostavljata fikcijo vročitve na formalno prijavljenem
prebivališču (naslovu za vročanje), čeprav naslovnik tam dejansko ne biva
(oziroma je neznan ali se je preselil ali odselil v tujino za več kot tri
mesece), ni realno pričakovanje, da se bo naslovnik s pisanjem pravočasno
seznanil in da bo dejansko lahko izkoristil pravico do izjave v postopku.(14)
Po presoji Ustavnega sodišča je bistvena tudi okoliščina, da gre za položaj, ko
se pravda še ni začela, ko torej naslovnik še ni seznanjen s postopkom.(15)
To pomeni, da je posameznik že pred začetkom postopka postavljen v
neugodnejši položaj kot nasprotna stranka (tožnik). Šesti odstavek 143. člena
ZPP sicer določa, da vročitev na način iz izpodbijanih dveh odstavkov ni
veljavna, če je nasprotna stranka vedela za dejanski naslov naslovnika ali
naslov, na katerega bi bilo treba po dogovoru med njo in naslovnikom opraviti
vročitev, ali če je vedela za razlog naslovnikove odsotnosti, pa tega ni
sporočila sodišču. Vendar ta določba po oceni Ustavnega sodišča ne prispeva
bistveno k uravnoteženju položaja strank, saj je malo verjetno, da bi tožnik
zamolčal naslov dejanskega prebivališča toženca, če z njim razpolaga.
18. Pri vročanju na podlagi izpodbijanih
določb torej obstaja velika verjetnost, da se naslovnik s pisanjem ne bo
pravočasno seznanil in ne bo mogel uresničiti pravice do izjave v postopku. To
pa pomeni, da bodo zanj nastopile civilnopravne sankcije, ki jih ZPP predvideva
v primeru zamude procesnih dejanj (npr. zamudna sodba ob izpolnjenih drugih
predpostavkah; zamuda prvega naroka za obravnavo in s tem povezana prekluzija
glede navajanja dejstev in dokazov itd.). Institut vrnitve v prejšnje stanje
sicer omogoča, da se odpravijo posledice zamude in da se pravda vrne v stanje,
v kakršnem je bila pred zamudo. Predpostavka za vrnitev v prejšnje stanje je
med drugim tudi ta, da je stranka zamudila rok iz upravičenega vzroka.(16)
Tak razlog bo stranka, ki je zamudila procesno dejanje zaradi opustitve dolžne
skrbnosti glede prijave oziroma odjave prebivališča, težko izkazala. Tudi
dejstvo, da je zakonodajalec podaljšal rok za vložitev predloga za vrnitev v
prejšnje stanje,(17) ne zagotavlja nujno, da bo v vseh primerih
strankam omogočeno, da z vložitvijo predloga za vrnitev v prejšnje stanje
odpravijo posledice zamude. Glede na zakonsko opredelitev razlogov za obnovo
postopka je tudi vprašanje, ali stranki ostane še možnost vložitve predloga za
obnovo postopka.(18) Tudi če bi bil odgovor pritrdilen, je treba
upoštevati, da morebitna vložitev navedenih pravnih sredstev lahko bistveno
podaljša postopek, kar pomeni, da je učinek, ki ga je zakonodajalec želel
doseči z izpodbijano ureditvijo, izničen.
19. Vsi navedeni razlogi po oceni Ustavnega
sodišča kažejo na to, da uresničitev tožnikove pravice do učinkovitega sodnega
varstva, ki jo je zakonodajalec želel doseči z ocenjevanim posegom, ne pretehta
nad pomembnostjo s posegom prizadete pravice toženca do izjave v postopku. Zato
po presoji Ustavnega sodišča izpodbijana zakonska ureditev pomeni prekomeren
poseg v toženčevo pravico iz 22. člena Ustave.
20. Ustavno sodišče je četrti in peti
odstavek 143. člena ZPP razveljavilo (1. točka izreka). Glede na razveljavitev
izpodbijanih določb, ki sta omogočali fikcijo vročitve na naslovu za vročanje,
ostane brez pomena tudi šesti odstavek 143. člena ZPP, ki določa, da takšna
vročitev ni veljavna, če je nasprotna stranka vedela za dejanski naslov naslovnika
ali naslov, na katerega bi po dogovoru med njo in naslovnikom bilo treba
opraviti vročitev, ali če je vedela za razlog naslovnikove odsotnosti, pa tega
ni sporočila sodišču. Zato je Ustavno sodišče razveljavilo tudi to določbo.
21. Ker je Ustavno sodišče neskladje
izpodbijane ureditve z Ustavo ugotovilo že iz zgoraj navedenih razlogov, ni
ocenjevalo drugih očitkov predlagatelja.
22. Na podlagi drugega odstavka 40. člena
ZUstS lahko Ustavno sodišče določi način izvršitve svoje odločbe. Da bi bila v
času do sprejema drugačne zakonske ureditve v primerih, na katere se nanaša ta
odločba, zagotovljena pravica do izjave, je Ustavno sodišče določilo način
vročanja, ki je za tovrstne primere veljal pred uveljavitvijo ZPP-D. To pomeni
postopanje sodišč, kakršno se je v praksi uveljavilo glede na stališče
Vrhovnega sodišča v sklepu št. II Ips 72/2002 z dne 27. 6. 2002. Sodišče bo
moralo v tovrstnih primerih zahtevati sprožitev postopka ugotavljanja
dejanskega stalnega prebivališča (8. člen ZPPreb). Če bo v tem postopku
ugotovljeno dejansko prebivališče tožene stranke, ji bo sodišče lahko sodno
pisanje vročilo na ta naslov. Če tožene stranke ne bo mogoče najti in bo zato
izbrisana iz registra prebivalstva, ji bo sodišče na predlog tožeče stranke
lahko postavilo začasnega zastopnika.(19) Tako določen način
izvršitve ne pomeni, da gre za edino ustavnoskladno ureditev, in zakonodajalca
ne omejuje pri tem, da vročanje za primere, na katere se nanaša ta odločba,
uredi na drugačen ustavnoskladen način.
C.
23. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 43. člena in drugega odstavka 40. člena ZUstS ter tretje alineje
tretjega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št.
86/07) v sestavi: predsednik Jože Tratnik ter sodnice in sodniki dr. Mitja
Deisinger, mag. Marta Klampfer, mag. Marija Krisper Kramberger, mag. Miroslav
Mozetič, Jasna Pogačar, dr. Ciril Ribičič in Jan Zobec. Odločbo je sprejelo s
sedmimi glasovi proti enemu. Proti je glasovala sodnica Krisper Kramberger.
Jože Tratnik l.r.
Predsednik
(1) A. Galič, Ustavno civilno procesno pravo, GV
Založba, Ljubljana 2004, str. 274.
(2) Prav tam.
(3) Rosenberg, Schwab, Gottwald, Zivilprozessrecht,
16. izdaja, Verlag C. H. Beck, München 2004, str. 459. Tako tudi V. Rijavec v:
Pravdni postopek, Zakon s komentarjem, GV Založba, Ljubljana 2005, str. 535.
(4) L. Ude, Civilno procesno pravo, Uradni list RS,
Ljubljana 2002, str. 193.
(5) J. Juhart, Civilno procesno pravo FLRJ,
Univerzitetna založba, Ljubljana 1961, str. 229.
(6) M. Voglar v: Izbrane teme civilnega prava II,
Inštitut za primerjalno pravo pri Pravni fakulteti v Ljubljani, Ljubljana 2007,
str. 15.
(7) Prav tam.
(8) Stanovanje in stalno prebivališče sta lahko dva
različna kraja; stalno prebivališče je vezano na registracijo, stanovanje pa je
dejanski kraj, kjer posameznik v danem trenutku živi. Tudi v nemški ureditvi (v
skladu s »Zivilprozessordnung« – ZPO in sodno prakso) je uveljavljeno stališče,
da se vročanje veže na pojem stanovanja (tj. kraj dejanskega bivanja). Prim. A.
Galič: cit. delo, str. 558 in 564, in Thomas/Putzo, Zivilprozessordnung –
Kommentar, 29. izdaja, Verlag C. H. Beck, München 2008, str. 327.
(9) A. Galič, cit. delo, str. 559.
(10) Prim. A. Galič, str. 562 in 564.
(11) Naslov za vročanje je opredeljen v ZPPreb. V
njem je določena obveznost posameznika, da ob prijavi oziroma odjavi stalnega
oziroma začasnega prebivališča oziroma ob prijavi spremembe naslova stanovanja
določi tudi naslov za vročanje (17.a člen ZPPreb).
(12) Ureditev pred uveljavitvijo novele ZPP-D je v
primeru, če toženca na naslovu iz tožbe ni bilo mogoče najti, to pa je bil
hkrati naslov njegovega stalnega bivališča, sodišču omogočala, da je v skladu z
ZPPreb sprožilo postopek ugotavljanja njegovega dejanskega stalnega
prebivališča, v katerem se je bodisi odkrilo njegovo dejansko prebivališče in
mu je bilo sodno pisanje vročeno na ta naslov, ali pa toženca ni bilo mogoče
najti in je bil zato izbrisan iz registra prebivalstva, kar je omogočalo, da se
mu postavi začasnega zastopnika. Prim. sklep Vrhovnega sodišča št. II Ips
72/2002 z dne 27. 6. 2002.
(13) Poročevalec št. 21/2008 z dne 15. 2. 2008.
(14) Tudi po stališču Evropskega sodišča za
človekove pravice (glej npr. odločitev v zadevi Nunes Diaz proti Portugalski z
dne 10. 4. 2003) je pravica dostopa do sodišča učinkovita le, če ima posameznik
praktično, realno možnost, da izpodbija akt, ki posega v njegove pravice.
(15) Vprašanje razlikovanja med krajem dejanskega
bivanja in krajem prijavljenega bivališča fizične osebe obstaja zlasti do trenutka,
ko stranki še nista v pravdi – torej do vročitve tožbe tožencu. Položaj je
namreč bistveno drugačen, ko je toženec že v postopku; tedaj je upravičeno
pričakovati njegovo skrbnost glede obveščanja o spremembi prijavljenega
bivališča. Če stranka med postopkom spremeni naslov, pa tega ne sporoči
sodišču, je možno vročanje z nabitjem na sodno desko (145. člen ZPP). Glej V.
Rijavec v: Pravdni postopek, Zakon s komentarjem, GV Založba, Ljubljana 2005,
str. 573.
(16) Če stranka zamudi narok ali rok za kakšno
pravno dejanje in zaradi tega izgubi pravico opraviti to dejanje, ji sodišče na
njen predlog dovoli, da ga opravi pozneje (vrnitev v prejšnje stanje), če
spozna, da je stranka zamudila narok oziroma rok iz upravičenega vzroka (prvi
odstavek 116. člena ZPP).
(17) Po šestih mesecih od dneva zamude ni mogoče več
zahtevati vrnitve v prejšnje stanje (tretji odstavek 117. člena ZPP).
(18) Po 3. točki prvega odstavka 394. člena ZPP se
lahko postopek, ki je s sodno odločbo pravnomočno končan, na predlog stranke
obnovi, če je bila opravljena osebna vročitev prve vloge, ki se je vročala v
postopku, po 142. členu tega zakona, ta način vročitve pa je bil uporabljen
zaradi strankine odsotnosti v nepretrganem trajanju več kot šest mesecev. Glede
na zakonsko dikcijo se ta obnovitveni razlog nanaša (le) na osebno vročitev
prve vloge, ki se je vročala v postopku, po 142. členu ZPP, ne pa na primere
vročanja iz 143. člena ZPP.
(19) V skladu s 4. točko drugega odstavka 82. člena
ZPP postavi sodišče (ne predlog tožeče stranke) začasnega zastopnika, če je
prebivališče ali sedež tožene stranke neznan, pa tožena stranka nima
pooblaščenca.