Številka: U-I-54/06-32
Datum: 27. 5. 2009
S K L E P
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem s pobudo družbe Nova Ljubljanska banka d. d., Ljubljana,
Ljubljana, in drugih, ki jih zastopajo Miro Senica in drugi, odvetniki v
Ljubljani, ter družbe Banka Koper d. d., Koper, in drugih, ki jih zastopa Aleš
Melihen, odvetnik v Ljubljani, na seji 27. maja 2009
s k l e n i l o:
1. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti prvega in
drugega odstavka 4. člena Zakona o izvršbi in zavarovanju (Uradni list RS, št.
110/06 – ur. p. b.), tretjega odstavka 13. člena Zakona o sodiščih (Uradni list
RS, št. 100/05 – ur. p. b.), drugega in tretjega odstavka 13. člena Zakona o
sodiščih (Uradni list RS, št. 94/07 – ur. p. b.), 74. člena Zakona o davčnem
postopku (Uradni list RS, št. 21/06 – ur. p. b. in 58/06 – popr.) in 39. člena
Zakona o preprečevanju pranja denarja (Uradni list RS, št. 79/01 in 59/02) se
zavrže.
2. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti prvega
odstavka 4. člena Zakona o izvršbi in zavarovanju (Uradni list RS, št. 3/07 –
ur. p. b., 93/07 in 28/09), 10. člena Zakona o pravdnem postopku (Uradni list
RS, št. 73/07 – ur. p. b. in 45/08), prvega stavka tretjega odstavka 13. člena
in drugega stavka 95.a člena Zakona o sodiščih (Uradni list RS, št. 94/07 – ur.
p. b. in 45/08), prvega stavka drugega odstavka v zvezi z osmo alinejo drugega
odstavka 27.d člena Zakona o Javnem jamstvenem in preživninskem skladu
Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 78/06 – ur. p. b.), drugega odstavka
33. člena Zakona o brezplačni pravni pomoči (Uradni list RS, št. 96/04 – ur. p.
b in 23/08), 34.a člena Zakona o splošnem upravnem postopku (Uradni list RS,
št. 24/06 – ur. p. b., 126/07 in 65/08), prvega odstavka 35. člena Zakona o
državni statistiki (Uradni list RS, št. 45/95 in 9/01), prvega odstavka 55.
člena Zakona o policiji (Uradni list RS, št. 107/06 – ur. p. b.), četrtega
odstavka 10. člena in 43. člena Zakona o davčnem postopku (Uradni list RS, št.
117/06 in 125/08) in tretjega odstavka 53. člena Zakona o preprečevanju pranja
denarja in financiranja terorizma (Uradni list RS, št. 60/07) se zavrže.
3. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti drugega stavka
tretjega odstavka 13. člena in prvega stavka 95.a člena Zakona o sodiščih
(Uradni list RS, št. 94/07 – ur. p. b. in 45/08) in drugega odstavka 20. člena
Zakona o brezplačni pravni pomoči (Uradni list RS, št. 96/04 – ur. p. b) se
zavrže.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Trinajst1 pobudnic, ki so vse
banke ali hranilnice, s pobudo, vloženo 22. 2. 2006, izpodbijajo prvi in drugi
odstavek 4. člena Zakona o izvršbi in zavarovanju (v nadaljevanju ZIZ), 10.
člen Zakona o pravdnem postopku (ZPP), drugi in tretji odstavek 13. člena
Zakona o sodiščih (v nadaljevanju ZS), 74. člen Zakona o davčnem postopku (v nadaljevanju
ZDavP-1), 39. člen Zakona o preprečevanju pranja denarja (v nadaljevanju
ZPPDen-1), prvi odstavek 55. člena Zakona o policiji (ZPol), prvi odstavek 35.
člena Zakona o državni statistiki (ZDStA), prvi stavek drugega odstavka v zvezi
z osmo alinejo drugega odstavka 27.d člena Zakona o Javnem jamstvenem in
preživninskem skladu Republike Slovenije (ZJSRS) in drugi odstavek 20. člena
ter drugi odstavek 33. člena Zakona o brezplačni pravni pomoči (v nadaljevanju
ZBPP). Med postopkom je Državni zbor sprejel Zakon o spremembah in dopolnitvah
Zakona o izvršbi in zavarovanju (Uradni list RS, št. 115/06 – v nadaljevanju
ZIZ-E), pobudnice pa so zato 3. 1. 2008 pobudo razširile na prvi odstavek 4.
člena ZIZ, kakor je bil spremenjen z ZIZ-E. V isti vlogi s 3. 1. 2008 je bila
pobuda razširjena tudi na tretji odstavek 13. člena ZS, kot je bil spremenjen z
Zakonom o spremembah in dopolnitvah Zakona o sodiščih (Uradni list RS, št.
127/06 – v nadaljevanju ZS-F), na četrti odstavek 10. člena in na 43. člen
Zakona o davčnem postopku (v nadaljevanju ZDavP-2), ki je razveljavil ZDavP-1,
ter na tretji odstavek 53. člena Zakona o preprečevanju pranja denarja in
financiranja terorizma (v nadaljevanju ZPPDFT), ki je razveljavil ZPPDen-1. Z
vlogo z dne 15. 5. 2008 so pobudnice pobudo razširile drugič in predlagajo
oceno ustavnosti 95.a člena ZS in 34.a člena Zakona o splošnem upravnem
postopku (v nadaljevanju ZUP), z vlogo z dne 5. 6. 2008 pa že tretjič. Državni
zbor je namreč sprejel Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o sodiščih
(Uradni list RS, št. 45/08 – v nadaljevanju ZS-H), ki je spremenil drugi in
tretji odstavek 13. člena ZS, pobudnice pa v svoji zadnji vlogi predlagajo
oceno ustavnosti (le) tretjega odstavka 13. člena ZS v besedilu, ki je veljavno
po navedeni zadnji zakonski noveli. V razširitvah pobude so se pobudnice
sklicevale na razloge za izpodbijanje, navedene v prvotni pobudi.
B. – I.
2. Pobudnice izpodbijajo nekatere zakonske
določbe, ki so med postopkom pred Ustavnim sodiščem nehale veljati oziroma so
bile spremenjene. To so 74. člen ZDavP-1, ki je prenehal veljati z
uveljavitvijo ZDavP-2, 39. člen ZPPDen-1, ki je prenehal veljati z
uveljavitvijo ZPPDFT, prvi in drugi odstavek 4. člena ZIZ v besedilu, preden
sta bila spremenjena z novelo ZIZ-E, tretji odstavek 13. člena ZS v besedilu,
preden je bil spremenjen z novelo ZS-F ter drugi in tretji odstavek 13. člena
ZS v besedilu, preden sta bila spremenjena z novelo ZS-H. Ustavno sodišče
praviloma presoja le veljavne predpise. Na podlagi 47. člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – ur. p. b. – v nadaljevanju ZUstS) lahko
presoja neveljavne predpise, če niso bile odpravljene posledice neustavnosti in
nezakonitosti.
3. Izpodbijani predpisi niso učinkovali
neposredno, iz enakih razlogov, kot so navedeni v 4. točki obrazložitve tega
sklepa. Ustavno sodišče je v sklepu št. U-I-174/05 z dne 13. 12. 2007 (Uradni
list RS, št. 122/07 in OdlUS XVI, 87) sprejelo stališče, da se lahko tudi v
primerih, ko se s pobudo zahteva presoja ustavnosti oziroma zakonitosti
predpisa, ki je bodisi prenehal veljati že pred vložitvijo pobude bodisi po
vložitvi pobude, pobuda vloži šele po izčrpanju pravnih sredstev zoper
posamični akt, izdan na podlagi izpodbijanega predpisa, hkrati z ustavno
pritožbo, pod pogoji iz 50. do 60. člena ZUstS. Iz razlogov, navedenih v
citiranem sklepu, pobudnica ne izkazuje pravovarstvene potrebe iz 47. člena
ZUstS za oceno ustavnosti predpisov. Zato je Ustavno sodišče pobudo v tem delu
zavrglo (1. točka izreka).
B. – II.
4. Pobudo za začetek postopka za oceno
ustavnosti lahko da, kdor izkaže svoj pravni interes (prvi odstavek 24. člena
ZUstS). Po drugem odstavku navedenega člena je pravni interes podan, če predpis
ali splošni akt za izvrševanje javnih pooblastil, katerega oceno pobudnik
predlaga, neposredno posega v njegove pravice, pravne interese oziroma v njegov
pravni položaj. Pobudnice ne nasprotujejo temu, da so na podlagi izpodbijanih
zakonskih določb dolžne posredovati upravičenim subjektom zahtevane podatke.
Izpodbijajo jih le z vidika tega, da je posredovanje brezplačno. Izpodbijani
predpisi ne učinkujejo neposredno. Pri razlagi pojma neposrednega učinka
predpisov na pravni položaj (drugi odstavek 24. člena ZUstS) mora Ustavno
sodišče upoštevati, da morajo naslovniki pravnih norm domnevne kršitve
človekovih pravic (vključno s kršitvami, ki temeljijo na predpisu, ki je v
neskladju z Ustavo) vedno, ko je to mogoče, poskusiti odpraviti že pred
pristojnimi sodišči, kar zagotavlja, da se bodo sodišča opredeljevala tudi do
ustavnopravnih vprašanj. Le na ta način je lahko zagotovljeno resnično
učinkovito varstvo človekovih pravic in s tem uresničitev namena 125. in 156.
člena Ustave. Pobudnice bi lahko v sodnih postopkih od upravičenih prejemnikov
podatkov zahtevale plačilo stroškov, ki so jih imele zaradi obveznosti iz
izpodbijanih določb, vendar niso izkazale, da so to storile. Ko izpodbijani
predpis ne učinkuje neposredno, se lahko pobuda vloži šele po izčrpanju pravnih
sredstev zoper posamični akt, izdan na podlagi izpodbijanega predpisa, hkrati z
ustavno pritožbo, pod pogoji iz 50. do 60. člena ZUstS. To stališče Ustavnega
sodišča je podrobneje obrazloženo v sklepu Ustavnega sodišča št. U-I-275/07 z
dne 22. 11. 2007 (Uradni list RS, št. 110/07 in OdlUS XVI, 82). Ker gre tudi v
obravnavani zadevi za tak primer, je Ustavno sodišče pobudo tudi v tem delu
zavrglo (2. točka izreka).
B. – III.
5. Pobudnice izpodbijajo drugi odstavek 20.
člena ZBPP v besedilu pred uveljavitvijo Zakona o spremembah in dopolnitvah
Zakona o brezplačni pravni pomoči (Uradni list RS, št. 23/08 – v nadaljevanju
ZBPP-B) in drugi stavek tretjega odstavka 13. člena ter prvi stavek 95.a člena
ZS. Izpodbijana določba ZBPP je na podlagi 39. člena ZBPP-B nehala veljati 22.
3. 2008, uporabljala pa se je do 1. 9. 2008. Ustavno sodišče ni pozivalo
pobudnic, naj izkažejo obstoj pogojev iz 47. člena ZUstS, saj se drugi odstavek
20. člena ZBPP ne nanaša na pobudnice, ker te niso državni organi ali
organizacije, zato ne izkazujejo pravnega interesa za njegovo presojo. Ker
pobudnice niso »upravljalci evidenc, registrov ali javnih knjig«,2
nimajo pravnega interesa za presojo drugega stavka tretjega odstavka 13. člena
ZS. Pobudnice nimajo niti pravnega interesa za presojo skladnosti z Ustavo
prvega stavka 95.a člena ZS, saj se v njem vsebovana obveznost ne razteza na
osebe zasebnega prava, kar so pobudnice.3 Zato je Ustavno sodišče –
ne da bi se spuščalo v vprašanje neposrednega učinkovanja katere od navedenih
določb – pobudo tudi v tem delu zavrglo (3. točka izreka).
C.
6. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi tretjega odstavka 25. člena ZUstS v sestavi: predsednik Jože Tratnik
ter sodnice in sodniki dr. Mitja Deisinger, mag. Marta Klampfer, mag. Marija
Krisper Kramberger, mag. Miroslav Mozetič, Jasna Pogačar, dr. Ciril Ribičič in
Jan Zobec. Sklep je sprejelo s petimi glasovi proti trem. Proti so glasovali
sodnica Krisper Kramberger ter sodnika Mozetič in Tratnik. Sodnica Krisper
Kramberger je dala odklonilno ločeno mnenje.
Jože Tratnik l.r.
Predsednik
________________________________________
1Pobudo so najprej vložile Nova Ljubljanska banka,
d. d., Ljubljana, Nova Kreditna banka Maribor, d. d., Maribor, SKB banka, d.
d., Ljubljana, Poštna banka Slovenije, d. d. - bančna skupina Nove Kreditne
banke Maribor, d. d., Maribor, Abanka Vipa, d. d., Ljubljana, Hypo
Alpe-Adria-Bank, d. d., Ljubljana, Banka Volksbank, d.d., Ljubljana, Probanka,
d. d., Maribor, Banka Koper, d. d., Koper, Gorenjska banka, d. d., Kranj,
Deželna banka Slovenije, d. d. , Ljubljana, Hranilnica Lon, d. d., Kranj, Banka
Domžale, d. d., Domžale, Banka Zasavje, d. d., Trbovlje in Koroška banka, d.
d., Slovenj Gradec (zadnje tri banke so 5. 5. 2008 prenehale obstajati zaradi
pripojitve). Po vložitvi je k pobudi pristopila še Bank Austria Creditanstalt,
d. d., Ljubljana (zdaj UniCredit Banka Slovenija, d.d., Ljubljana).
2Prvi stavek tretjega odstavka 13. člena ZS namreč
govori poleg navedenih kategorij še o upravljalcih »drugih varovanih podatkov«,
kamor je mogoče uvrstiti pobudnice. Iz obrazložitve predloga ZS-H za prvo
obravnavo (EVA: 2007-2011-0091, Poročevalec DZ, št. 127/07, str. 1, 4 in 21) je
mogoče jasno razbrati, da je zakonodajalec želel uvesti neposredni in
brezplačni elektronski dostop le do podatkov, ki jih vodijo državni organi,
organi lokalnih skupnosti in nosilci javnih pooblastil.
3Iz strukture 95.a člena ZS, ki uporablja nekoliko
drugačno terminologijo kot tretji odstavek 13. člena ZS, jasno sledi, da je
obveznost brezplačnega posredovanja podatkov za osebe zasebnega prava
(»sektorja«) urejena – pod nekoliko strožjimi pogoji – le v drugem stavku tega
člena.